Ongeveer een half jaar geleden tijdens onderhoud CV in overleg met de monteur tot de conclusie gekomen dat er plannetje moest komen om de CV-ketel van 23 jaar oud te vervangen voordat deze ons in de steek zou laten. Hybride zou volgens hem een goede optie kunnen zijn. Na al een poosje mee te hebben gelezen op het forum "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen" denk ik toch dat all electric in onze situatie moet kunnen. Wel samen met de installateurs die ik benader nog wat koudwatervrees. Dat zit hem er dan met name in dat er geen vloerverwarming aanwezig is. Echter prijsverschil tussen hybride, inclusief nieuwe gas-ketel en full electric is klein.
koudste dag feb. 2021 = 16m3/dag, feb. 2021 = 327m3/maand. Veder kan ik niet terug helaas.
zomermaanden circa 36m3/maand voor SWW + koken.
L/L zou ook kunnen maar hoe dan de Hal, badkamer, bijkeuken en garage verwarmen? In geval van L/L zou Gas CV toch noodzakelijk zijn. Maar deze optie laat ik toch nog even open:
Nieuwe kleine CV-ketel voor genoemde ruimten en sturen doormiddel van bv Evohome radiatorknoppen,
L/L woonkamer/keuken en een WP-boiler voor SWW. Op deze manier kan de investering wat worden gespreid.
Geen voorkeur voor split of monoblock en ruimte om WP-boiler separaat te houden.
Op basis van Koevlaas kom ik op een WP vermogen van 9KW uit. Omdat er geen vloerverwarming is is er misschien een buffervat noodzakelijk maar dat deel begrijp ik nog onvoldoende.
Inmiddels is er een eerste offerte binnen op basis van installateur die de situatie ter plekke heeft bekeken.
Deze komt met een WP met een nominaal vermogen van 9KW/300l (min. 2.00- max.12.50) dus lijkt goed aan te sluiten. Het gaat hierom een WP van het Duitse merk REMKO. Iemand toevallig ervaring mee?
Over enkele weken hoop ik van een andere installateur nog een 2e offerte te ontvangen op basis van een Mitshubitshi WP
Ben met name heel erg benieuwd of er mensen zijn die een dergelijk stap afraden op basis van de huidige situatie en of ik Hybride en/of L/L icm met nieuwe ketel en eventueel WP-boiler in overweging moet nemen.
Huidige situatie
- Huidige CV-ketel is net als het huis van 1999 en dus 23 jaar oud. Staat op zolder.
- Benedenverdieping inclusief hal, wc, bijkeuken en garage circa 100m2
- Op zolder geen verwarming, op 1e verdieping wel maar nooit aan behalve op de badkamer.
- 1e verdieping voorzien van airco en daarmee zouden we de bovenverdieping kunnen verwarmen als het een keer echt koud is.
- Hele huis HR+ glas, isolatiewaarde dak, muren, vloer RC3.
- De CV ketel staat sinds een jaar ingesteld op max. 50 graden en daarmee ook afgelopen winter huis snel en makkelijk op 20,5 gr te krijgen.
- Geen wtw of mechanische ventilatie alleen schuifroosters in de ramen.
- Geen vloerverwarming en ook niet makkelijk te realiseren.
- Zonnepanelen leveren circa 1000 Kwh te veel op per jaar, dat is dus over. Ik zie nog wel mogelijkheden wat extra panelen kwijt te kunnen in de toekomst
- 3 fase aansluiting 3x25 is uit voorzorg aangevraagd in juli, maar Liander geeft aan nog geen meters te kunnen leveren.
- huishouden, 4 personen.
Historisch gasverbruik
1680 tot 1850 m³/jaar. Daarvan zal circa 400-450 SWW zijn.koudste dag feb. 2021 = 16m3/dag, feb. 2021 = 327m3/maand. Veder kan ik niet terug helaas.
zomermaanden circa 36m3/maand voor SWW + koken.
Afgiftesysteem
Hele woning radiatoren. op bovenverdieping worden staan de radiatoren altijd dicht, ook in de koudere winters. sinds 1,5 jaar airco's op 3 slaapkamers, deze zouden op verwarmen kunnen indien de kinderen op hun kamer willen studeren. Badkamer is echter wel verwarmd.- Woonkamer: 4xT22 (schatting totaal = 9000w)
- open keuken: 1x T11 (1000w)
- Bijkeuken: 1x T11 (700w)
- Garage: 1x T22 met thermostaatkraan.
- Hal: 1x T22 (1700w)
- WC: staat altijd dicht
- Badkamer boven: design en geen idee wat het vermogen is.
SWW
4 persoonshuishouden met dagelijks douchen. Ben de dochters en mijzelf al aan het opvoeden dat lang/warm douchen slecht is voor de portemonnee en het milieu.- Boiler kan op zolder, of in geïsoleerde/verwarmde garage
- Douche en bad maar bad wordt zeer weinig gebruikt en hoeft geen rekening mee te worden gehouden.
- 300 liter nodig?
- Eventueel plaatsen we in de keuken nog een doorstroomboiler.
- Geen DWTW aanwezig.
Warmtepompvoorkeur
Voorkeur gaat uit naar L/W omdat W/W er lastig wordt i.v.m. boringen.L/L zou ook kunnen maar hoe dan de Hal, badkamer, bijkeuken en garage verwarmen? In geval van L/L zou Gas CV toch noodzakelijk zijn. Maar deze optie laat ik toch nog even open:
Nieuwe kleine CV-ketel voor genoemde ruimten en sturen doormiddel van bv Evohome radiatorknoppen,
L/L woonkamer/keuken en een WP-boiler voor SWW. Op deze manier kan de investering wat worden gespreid.
Geen voorkeur voor split of monoblock en ruimte om WP-boiler separaat te houden.
Wie gaat het installeren?
Gehele installatie wordt uitbesteed aan een installateur.Op basis van Koevlaas kom ik op een WP vermogen van 9KW uit. Omdat er geen vloerverwarming is is er misschien een buffervat noodzakelijk maar dat deel begrijp ik nog onvoldoende.
Inmiddels is er een eerste offerte binnen op basis van installateur die de situatie ter plekke heeft bekeken.
Deze komt met een WP met een nominaal vermogen van 9KW/300l (min. 2.00- max.12.50) dus lijkt goed aan te sluiten. Het gaat hierom een WP van het Duitse merk REMKO. Iemand toevallig ervaring mee?
Over enkele weken hoop ik van een andere installateur nog een 2e offerte te ontvangen op basis van een Mitshubitshi WP
Ben met name heel erg benieuwd of er mensen zijn die een dergelijk stap afraden op basis van de huidige situatie en of ik Hybride en/of L/L icm met nieuwe ketel en eventueel WP-boiler in overweging moet nemen.
[ Voor 5% gewijzigd door Switek op 15-09-2022 18:47 ]