Toon posts:

Nieuw prijsplafond nadelig voor aanschaf hybride warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

• Flymetothemoon
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-09 09:06
Dag Tweakers,

Ik heb eindelijk een offerte voor een hybride warmtepomp, maar...ik twijfel...Misschien wil iemand meedenken?

Er wordt mij een Intergas Daikin monoblock van 4.4 kw aangeboden voor ongeveer 9.500 euro, inclusief installatie. Daar gaat dan 2400 euro af aan subsidie dus ik zit qua inverstering rond de 7K. Nu zijn echter net de nieuwe energieplafonds bekend geworden in NL: max 70 cent per kwh voor electra en max. 1.50 euro per m3 gas.

De hybride warmtepomp zou een besparing opleverend van ongeveer 65%, maar kost me ongeveer 2000 kwh per jaar, volgens de installateur. Als ik een gemiddeld verbruik neem (weet nog niet zeker hoe dat bij mij zit ivm recente verhuizing) dan zit ik op een besparing aan gas van 1200 m3*.65*1.50 = 1170 euro.

Echter, de 2000 kwh extra gaat me 2000 x 0,70 = 1400 euro per jaar kosten. Dan zit ik netto met een verlies van 1170-1400 = -230 euro per jaar t.o.v. mijn oude CV.

Mijn vraag is: Zie ik iets over het hoofd? Uiteraard wil ik graag van het gas af, maar liever met kostenbesparing...zeker bij zo'n hoge initiële investering en onderhouds-/vervangingskosten die ook hoger liggen bij een warmtepomp.

Mijn alternatief zou zijn: zonnepanelen op het dak (zo'n 2000 wp; dat gaat zoiezo gebeuren en verdient zich wel snel terug) en verder kijken wat ik kan doen met zuinigheid en isolatie. Is het kabinet nu de energietransitie aan het vertragen? Als ik met dit soort vragen zit dan ben ik vast niet de enige...ik hoor graag hoe jullie dit zien, dank alvast.

Groet,

Wido.

PS: Huis dat ik net heb gekocht is van 1991, heeft een energielabel B. Er valt dus nog wel wat te winnen qua isolatie, maar ik kreeg van een aannemer (voor wat het waard is) te horen dat het toch al wel snel 20 tot 30K gaat kosten om dit huis naar een energielabel A te brengen...

[Voor 8% gewijzigd door Flymetothemoon op 21-09-2022 17:52]

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:20
Lijkt me duidelijk, allebei doen. Extra verbruik van de warmtepomp kan je opvangen door extra zonnepanelen te plaatsen.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:04
Je investeert voor de lange termijn, het prijsplafond is een tijdelijke maatregel.

Voor alsnog willen ze van gas af en naar electra of een ander alternatief zoals stadsver(w)arming.

Heb je een volledige WP overwogen ipv hybride ?

[Voor 5% gewijzigd door Erwin_83 op 21-09-2022 18:03]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Flymetothemoon
JBtL schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:59:
Lijkt me duidelijk, allebei doen. Extra verbruik van de warmtepomp kan je opvangen door extra zonnepanelen te plaatsen.
Zonder warmtepomp is nu voordeliger lijkt me, want ik kan dat wegstrepen tegen mijn huidige verbruik zonder de warmtepomp te moeten compenseren, toch?

• Flymetothemoon
Erwin_83 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:02:
Je investeert voor de lange termijn, het prijsplafond is een tijdelijke maatregel.

Voor alsnog willen ze van gas af en naar electra of een ander alternatief zoals stadsver(w)arming.

Heb je een volledige WP overwogen ipv hybride ?
Hoi, een volledige wp dat is op dit moment echt geen optie denk ik. Iemand met enig verstand van isolatie vertelde me dat het me zeker 20k tot 30k gaat kosten om mijn jaren 90 huis naar een label A om te bouwen.

Lange termijn plan is inderdaad van het gas af. Maar op dit moment is er geen financiële winst met die nieuwe maatregelen...misschien wel een ecologische 😀. Ik kan natuurlijk ook gewoon de verwarming uitzetten. Bibber.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:04
Al geprobeerd de cv temperatuur te verlagen en zo te kijken of je het warm kan houden en een wp mogelijk is?

Ik woon in een tussenwoning van 1986 ofzo en ben 5 jaar geleden al naar een warmtepomp gegaan en dat werkt prima. Ondertussen is er wel iets verbeterd aan de isolatie, maar voor die tijd ging het ook goed.

Tuurlijk betere isolatie is lager verbruik en een kleinere wp, ook met alleen een cv ketel is isoleren verstandig. Maar toch altijd het standaard verhaal dat je super geïsoleerd moet zijn voor een wp............

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:49
Flymetothemoon schreef op donderdag 22 september 2022 @ 01:57:
[...]

Hoi, een volledige wp dat is op dit moment echt geen optie denk ik. Iemand met enig verstand van isolatie vertelde me dat het me zeker 20k tot 30k gaat kosten om mijn jaren 90 huis naar een label A om te bouwen.
Iemand die alleen kijkt naar de mate van isolatie snapt er geen drol van.
Strak geïsoleerd en radiatoren van maatje wc overal en je gaat het bijvoorbeeld niet redden.
Jaren 70 tochthok met overal vloerverwarming lukt zeker.

Verwarming met warmtepomp is een uitdaging op afgifte niveau. Dit omdat een warmtepomp heel goed is in lauw water maken, minder goed is in warm water maken. Isolatie verlaagd de benodigde afgifte.

Het juiste antwoord is dus een combinatie van afgifte maatregelen en isolatie.

Als je voor hybride gaat, zorg dan dat gaat een systeem is wat zonder de CV kan. Dus het warmtepomp deel zwaar genoeg én en die SWW kan maken. Dat is in jouw geval een ruime 6kW (bij -10) volgens koevlaas2 vuistregel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-09 14:32
Zit hier dan ook nog een nieuwe ketel bij neem ik aan? en dan vind ik het nog duur!
Ik heb vorig jaar voor een Daikin monoblock 4KW 4.400,- euro betaald (incl btw en EPBD3) en hier is de ISDE nog vanaf gegaan.
Een nieuwe ketel zit ik ongeveer op 1.700,- incl. (cw3)
Dit zijn wel zakelijke prijzen.

Ik heb vorig jaar december prive een Remeha Elga Ace 6Kw gekocht welke in oktober wordt geleverd. Dit kost mij zonder subidie 4.500,- incl btw en installatie. ketel is van 2015 en blijft dus nog even hangen.

Dit kwam ik op het nieuws tegen:
https://www.ad.nl/geldmet...otaal-onlogisch~ae964e4c/

Er wordt niet gesproken over zonnepanelen.

[Voor 16% gewijzigd door BlueSS50 op 22-09-2022 07:39]

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:39
BlueSS50 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:25:
Zit hier dan ook nog een nieuwe ketel bij neem ik aan? en dan vind ik het nog duur!
Ik heb vorig jaar voor een Daikin monoblock 4KW 4.400,- euro betaald (incl btw en EPBD3) en hier is de ISDE nog vanaf gegaan.
Een nieuwe ketel zit ik ongeveer op 1.700,- incl. (cw3)
Dit zijn wel zakelijke prijzen.

Ik heb vorig jaar december prive een Remeha Elga Ace 6Kw gekocht welke in oktober wordt geleverd. Dit kost mij zonder subidie 4.500,- incl btw en installatie. ketel is van 2015 en blijft dus nog even hangen.

Dit kwam ik op het nieuws tegen:
https://www.ad.nl/geldmet...otaal-onlogisch~ae964e4c/

Er wordt niet gesproken over zonnepanelen.
Waardeloos Artikel ook.Dit geld oprecht alleen voor de mensen wie somehow een wamtepomp hebben zonder panelen.. maar zoals altijd vergeet de AD de nuance.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-09 14:46
Vraag me ook af waarom het elektra plafond boven de huidige prijs ligt. Lijkt haast wel alsof ze willen voorkomen dat iedereen met elektrische kacheltjes aan de slag gaat.

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:30
jessy100 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:19:
[...]

Waardeloos Artikel ook.Dit geld oprecht alleen voor de mensen wie somehow een wamtepomp hebben zonder panelen.. maar zoals altijd vergeet de AD de nuance.
panelen kan je in principe altijd erbij leggen (uiteraard, moet je de ruimte en middelen hebben), maar gas kan je nooit zelf produceren en zal echt niet goedkoper worden.

Wij gaan gewoon het traject in voor een all elektric. De berekening mag nu scheef zijn, maar er gaat echt wel een tijd komen dat de stroomprijs weer gunstiger gaat worden tov gas. Die prijsplafond is nu simpelweg onterecht scheef bedacht.

It's me Mario

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-09 09:35
jip_86 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:23:
Vraag me ook af waarom het elektra plafond boven de huidige prijs ligt. Lijkt haast wel alsof ze willen voorkomen dat iedereen met elektrische kacheltjes aan de slag gaat.
Het zou mij niet verbazen als de kWh prijs op 1-1-23 naar 1 euro gaat, mooi verdien model voor de energie bedrijven.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:08
Hier zitten we in een tweekapper uit 1989 die we voorzien hebben van triple glas beneden, HR++ boven en isolerende deuren. Beneden vloer voorzien van Icynene schuim, overal Jaga convectoren, cv op 45 gr. Door deze maatregelen verbruiken wij met zijn tweeën 710 m3 incl. koken en warm water. Investering in een (hybride) warmtepomp lijkt me niet zinvol, zeker gezien dit verbruik en de huidige stroomprijzen. We zijn allebei 69 jaar inmiddels, ook dat speelt mee. Binnenkort hang ik wel een nieuwe Intergas Xtreme 30 aan de muur, voordat er allerlei beperkende regelgeving komt op het gebied van gasapparaten.

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:39
mmniet schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:24:
[...]

panelen kan je in principe altijd erbij leggen (uiteraard, moet je de ruimte en middelen hebben), maar gas kan je nooit zelf produceren en zal echt niet goedkoper worden.

Wij gaan gewoon het traject in voor een all elektric. De berekening mag nu scheef zijn, maar er gaat echt wel een tijd komen dat de stroomprijs weer gunstiger gaat worden tov gas. Die prijsplafond is nu simpelweg onterecht scheef bedacht.
Het gaat erom dat mensen mogelijk hebben geïnvesteerd voor warmtepomp. Hier een lening voor afbetalen en nu niet profiteren van het prijsplafond. Niet iedereen kan zonnepanelen op het dak plaatsen. Sommige huizen hebben een dakterras en geen plek voor panelen.

Freelance Drupal developer

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Misschien ook omdat het elektranet al bijna maximaal belast wordt, en het gasnet nog ruimte zat heeft.

Het klimaat in cijfers: www.klimaatgek.nl

• KabouterSuper
  • Niet online
jessy100 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:19:
[...]

Ik ben het niet met je eens. Zonnepanelen hebben niets met een warmtepomp te maken. Ook met gas kan je zonnepanelen installeren. En je kunt prima een warmtepomp hebben zonder zonnepanelen

De enige financiele afweging is of een warmtepomp goedkoper of duurder stookt dan een gasgestookte cv-ketel.
Grofweg:
1 m³ gas is 8kWh en kost 1.50 euro.
Dezelfde hoeveelheid warmte uit een warmtepomp met cop=3 kost je 8/3kWh elektra en kost dus 8/3*0.70=1.86 euro.

En dus is stoken met een warmtepomp 25% duurder dan met gas.

• martijn k.
  • Laatst online: 29-09 13:38
KabouterSuper schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:26:
[...]

Ik ben het niet met je eens. Zonnepanelen hebben niets met een warmtepomp te maken. Ook met gas kan je zonnepanelen installeren. En je kunt prima een warmtepomp hebben zonder zonnepanelen

De enige financiele afweging is of een warmtepomp goedkoper of duurder stookt dan een gasgestookte cv-ketel.
Grofweg:
Dezelfde hoeveelheid warmte uit een warmtepomp met cop=3 kost je 8/3kWh elektra en kost dus 8/3*0.70=1.86 euro.

Alleen gas kun je niet op je dak opwekken...

Maar het blijft vreemd. Verhouding gas en elektra prijs was altijd 1/4. Met het prijsplafond wordt dat opeens 1/2...

• BlueSS50
KabouterSuper schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:26:
[...]

Grofweg:

Daar ben ik het niet mee eens. eerste logische stap is zonnepanelen daarna een (hybride) warmtepomp.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01:22

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Erg premature conclusie in de huidige wispelturige energiemarkt, bovendien wat verwacht je dat een volledig met gas verwarmde woning over 10 jaar nog waard is vergeleken met elektrisch of hybride verwarmd?

[Voor 4% gewijzigd door Jan Workum op 22-09-2022 10:36]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:29
Jan Workum schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:36:
Erg premature conclusie in de huidige wispelturige energiemarkt, bovendien wat verwacht je dat een volledig met gas verwarmde woning over 10 jaar nog waard is vergeleken met elektrisch of hybride verwarmd?
Ook erg lastig te voorspellen in de huidige huizenmarkt ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• JBtL
Flymetothemoon schreef op donderdag 22 september 2022 @ 01:52:
[...]

Zonder warmtepomp is nu voordeliger lijkt me, want ik kan dat wegstrepen tegen mijn huidige verbruik zonder de warmtepomp te moeten compenseren, toch?
De truc is om dan meer zonnepanelen neer te leggen die zowel je huidige verbruik als het gebruik van de hybride warmtepomp compenseren. Ik had het laatst eens uitgerekend, terugverdientijd kwam in mijn situatie op 1.5 jaar uit o.i.d. voor de combinatie.

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:11
Jan Workum schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:36:
Als er in het huidige tempo bijgebouwd blijft worden nog heel veel. De energievoorziening is maar één factor die meespeelt. Punt is dat je met de voorgestelde prijsplafonds het signaal afgeeft dat elektrificatie nog lang gaat duren en dat het dogma dat we zo snel mogelijk van het gas af moeten niet houdbaar is. Ik heb mijn plannen voor een warmtepomp voorlopig ook on hold gezet. Ik wacht nog wel een paar jaar af tot mijn gasketel aan vervanging toe is, en beslis dan wel op basis van de waan van die dag. Vooruit plannen heeft met het huidige zwabberbeleid geen enkele zin.

• BlueSS50
Ik heb in februari een contract afgesloten voor 1,48/m3 en ik krijg nog 0.28ct als terugleververgoeding.

Ik heb 24 zonnepanelen van 355wp en kreeg vorige week de jaarafrekening (paar maandjes variabel) en heb netto voor 46,- euro per maand verbruikt aan energie. (1500m3 gas)

Als je dus alles op het nu moet bepalen dan heeft mijn bestelde hybride geen zin voor die kleine 50 euro per maand.
Maar zo als het nu is blijft het niet...

• Vistajevski
JBtL schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:37:
[...]

De truc is om dan meer zonnepanelen neer te leggen die zowel je huidige verbruik als het gebruik van de hybride warmtepomp compenseren. Ik had het laatst eens uitgerekend, terugverdientijd kwam in mijn situatie op 1.5 jaar uit o.i.d. voor de combinatie.
Met de veranderende saldering is dat ook maar afwachten. Ik zou niet durven voorspellen hoe de strijd die nu gevoerd wordt over salderingsperioden uiteindelijk gaat uitvallen. Als dat in het voordeel van de energiemaatschappijen is heb je vrij weinig aan zonnepanelen om het verbruik van je warmtepomp op te vangen. En je moet je zonnepanelen ook maar kwijt kunnen. Ik kan dat bijvoorbeeld niet (schaduwdak,vrijwel jaar rond) terwijl mijn woning op zichzelf prima geschikt is voor een warmtepomp.

• GillisB
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-09 09:00
Met de kostenberekening heb je enkel rekening gehouden met de energieprijs.
Als je de distributieprijs en meterkosten nog wegrekend als je je gasaansluiting volledig kan elimineren, zal je nog dichter liggen bij de prijs van elektriciteit in je berekening, aangezien je voor elektriciteit deze kosten al betaald hebt.

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:52
In je huidige berekening mis ik nog je aansluitkosten voor het gas. Dat mag je dan afsluiten, dat bespaart je weer een bedrag per maand toch?

En betreft je zonnepanelen: De saldering regeling wordt langzaam afgebouwd. Hoewel dit nog wat jaar duurt, met de gekke fratsen die de energiemaatschappijen aan het uithalen zijn kan het best zijn dat je opeens niets meer hebt aan de stroom die je smiddags opwekt (wanneer iedereen lekker opvangt, maar niemand het verbruikt en dus waardeloos is voor een leverancier). Als je dat in je warmtebron kan stoppen, welke redelijk stabiel draait, is dat gunstiger.

En: Dat plafon is er nog niet he.. Aannemelijk, maar het is er nog niet. Rijk rekenen mag pas als je t hebt :)

[Voor 8% gewijzigd door Martijn.C.V op 22-09-2022 11:01]

Complimentje?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:31
Martijn.C.V schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:01:
Als je dat in je warmtebron kan stoppen, welke redelijk stabiel draait, is dat gunstiger.
In weze kan dat alleen nog maar een buffer / boiler zijn

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:31
BlueSS50 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:44:
Ik heb in februari een contract afgesloten voor 1,48/m3 en ik krijg nog 0.28ct als terugleververgoeding.

Ik heb 24 zonnepanelen van 355wp en kreeg vorige week de jaarafrekening (paar maandjes variabel) en heb netto voor 46,- euro per maand verbruikt aan energie. (1500m3 gas)

Als je dus alles op het nu moet bepalen dan heeft mijn bestelde hybride geen zin voor die kleine 50 euro per maand.
Maar zo als het nu is blijft het niet...
en dat was tegen 9% en met een hogere belastingaftrek.
Beide verdwijnen

• RoaldOO
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:45
Goedemiddag iedereen,

Ik loop hier zelf ook tegenaan. Afgelopen week een huis gekocht met een redelijk woonoppervlakte van 140m2. Zijn nu ook aan het kijken voor het verduurzamen. Energie label B. Plan is om er sowieso vloerverwarming + HR+++ glas in te zetten. (vloer is geïsoleerd) en 12 zonnepanelen.

Wij wilden ook gaan voor een hybride warmtepomp. Ketel komt uit 2019 en is nog gewoon goed. Dit in combinatie met de vloerverwarming + meerdere isolatie maatregelen was het een goede investering. Nu echter met het prijsplafond van 1,50- euro van gas zitten wij er ook aan te denken om eerst op gas te stoken en in het voorjaar te kijken naar aanvullende duurzame maatregelen.

Iemand die in dezelfde situatie zit?

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:35
Flymetothemoon schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:48:
Dag Tweakers,
Als ik met dit soort vragen zit dan ben ik vast niet de enige...ik hoor graag hoe jullie dit zien, dank alvast.

Groet,

Wido.
Bij deze geef ik toch maar even een opsomming van de punten waar je verhaal niet helemaal klopt.

1. Je rekent met de plafondprijzen alsof het de werkelijke prijzen zijn. Je werkelijke prijzen zullen anders zijn.
2. De plafondprijzen zullen vooralsnog enkel voor 2023 gelden, oftewel niet leidend voor je TVT.
3. Je berekening omtrent gasbesparing vs extra electraverbruik is niet nauwkeurig genoeg. De gemiddelde COP van je warmtepomp is leidend voor deze berekening.

Engineering

• Jan Workum

Jan Workum

LordSinclair schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:37:
[...]

Ook erg lastig te voorspellen in de huidige huizenmarkt ;)
Het onderscheid, niet de huizenmarkt zelf. We weten welke kant het op gaat, in ieder geval niet de kant van de gasgestookte ketels.

• Jan Workum

Jan Workum

Vistajevski schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:41:
[...]

Als er in het huidige tempo bijgebouwd blijft worden nog heel veel. De energievoorziening is maar één factor die meespeelt. Punt is dat je met de voorgestelde prijsplafonds het signaal afgeeft dat elektrificatie nog lang gaat duren en dat het dogma dat we zo snel mogelijk van het gas af moeten niet houdbaar is. Ik heb mijn plannen voor een warmtepomp voorlopig ook on hold gezet. Ik wacht nog wel een paar jaar af tot mijn gasketel aan vervanging toe is, en beslis dan wel op basis van de waan van die dag. Vooruit plannen heeft met het huidige zwabberbeleid geen enkele zin.
Zo zwabberig is het woningbouwbeleid in ieder geval niet. Er worden geen woningen meer gebouwd met een gasaansluiting en vervangen van een gasketel wordt binnenkort ook nog een dingetje. Makelaars zien nu al dat een met gas verwarmde woning minder opbrengt, kopers kijken ook kritischer naar wat ze nog moeten investeren om van het gas te gaan in de toekomst.

• Vistajevski
Jan Workum schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:33:
Zo zwabberig is het woningbouwbeleid in ieder geval niet. Er worden geen woningen meer gebouwd met een gasaansluiting en vervangen van een gasketel wordt binnenkort ook nog een dingetje. Makelaars zien nu al dat een met gas verwarmde woning minder opbrengt, kopers kijken ook kritischer naar wat ze nog moeten investeren om van het gas te gaan in de toekomst.
Zijn daar onderzoeken over, of is dat anekdotisch bewijs? Ik vind het niet gek dat een gerenoveerde of relatief nieuwe woning meer opbrengt, maar ik zou niet verwachten dat gasstook op zichzelf een prijsdrukkend effect heeft. De energierekening zelf heeft dat wel, maar dat is al een tijdje zo.

Dat nieuwe woningen voornamelijk nog gasloos opgeleverd worden klopt inderdaad. Uit de Gasmonitor van Natuur & Milieu bleek begin deze maand nog dat nieuwbouw de belangrijkste drijver is achter de groei van het aantal warmtepompen. Er worden echter nog steeds veel meer gasketels verkocht en de nieuwere gasketels zijn ook weer beter dan die van 10 jaar geleden. Met "zwabberbeleid" bedoel ik eigenlijk meer dat er gewoon te weinig gebouwd wordt en dat ik dat voorlopig ook niet zie veranderen, ondanks alle goede voornemens. En dan blijft de bestaande woningvoorraad vooralsnog toch de maat der dingen en een NOM-woning utopia voor de meeste mensen.

• KabouterSuper
  • Niet online
BlueSS50 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:31:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. eerste logische stap is zonnepanelen daarna een (hybride) warmtepomp.
Logisch in wat voor opzicht? Geld besparen? Verduurzamen? Van het gas af?

Mijn punt is dat zonnepanelen niets bijdragen aan de verwarming van je huis (ja, schaduw maken in de zomer). Dat zonnepanelen financieel een hoger rendement opleveren is niet zo relevant in de keuze tussen warmtepomp of gas-cv.

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:02

ursusMaritimus

born @ 321ppm

Dag Tweakers,

Ik heb eindelijk een offerte voor een hybride warmtepomp, maar...ik twijfel...Misschien wil iemand meedenken?

Er wordt mij een Intergas Daikin monoblock van 4.4 kw aangeboden voor ongeveer 9.500 euro, inclusief installatie. Daar gaat dan 2400 euro af aan subsidie dus ik zit qua inverstering rond de 7K. Nu zijn echter net de nieuwe energieplafonds bekend geworden in NL: max 70 cent per kwh voor electra en max. 1.50 euro per m3 gas.

De hybride warmtepomp zou een besparing opleverend van ongeveer 65%, maar kost me ongeveer 2000 kwh per jaar, volgens de installateur. Als ik een gemiddeld verbruik neem (weet nog niet zeker hoe dat bij mij zit ivm recente verhuizing) dan zit ik op een besparing aan gas van 1200 m3*.65*1.50 = 1170 euro.

Echter, de 2000 kwh extra gaat me 2000 x 0,70 = 1400 euro per jaar kosten. Dan zit ik netto met een verlies van 1170-1400 = -230 euro per jaar t.o.v. mijn oude CV.

Mijn vraag is: Zie ik iets over het hoofd? Uiteraard wil ik graag van het gas af, maar liever met kostenbesparing...zeker bij zo'n hoge initiële investering en onderhouds-/vervangingskosten die ook hoger liggen bij een warmtepomp.

Mijn alternatief zou zijn: zonnepanelen op het dak (zo'n 2000 wp; dat gaat zoiezo gebeuren en verdient zich wel snel terug) en verder kijken wat ik kan doen met zuinigheid en isolatie. Is het kabinet nu de energietransitie aan het vertragen? Als ik met dit soort vragen zit dan ben ik vast niet de enige...ik hoor graag hoe jullie dit zien, dank alvast.

Groet,

Wido.

PS: Huis dat ik net heb gekocht is van 1991, heeft een energielabel B. Er valt dus nog wel wat te winnen qua isolatie, maar ik kreeg van een aannemer (voor wat het waard is) te horen dat het toch al wel snel 20 tot 30K gaat kosten om dit huis naar een energielabel A te brengen...
Het prijsplafond is maar voor een jaar, je warmtepomp koop je voor 15 of 20 jaar en misschien nog wel langer. Ik zou wel gaan voor een all-eletric warmtepomp met als optie om ook in een hybride systeem een gasketel aan te kunnen sturen. Kan zijn dat die dan net een vermogenstap groter moet zijn.

Dan kun je wanneer je voldoende geïsoleerd hebt, kierdicht gemaakt en wtw en ltv-afgifte hebt alsnog door naar gasloos met een boilter erbij in plaats van de cv-ketel. Als je een paar jaar op de wp draait, dan heb je ook voldoende ervaring in de winter om te zien of die het alleen gasloos kan.

Mocht je wp er nog in komende winterperiode staan, dan kun je altijd nog wat meer gas stoken vanwege het gunstiger prijsplatform.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp met Enphase IQ7+ / gasloos in oktober / Daikin Altherma 3R 4 kW

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:31
Dat prijsplafond is vooral bedoeld om mensen die dreigen hun energierekening niet meer te kunnen betalen te helpen. En dat zijn vooral de mensen in slecht geïsoleerde gasgestookte huizen, niet de mensen in A-label gasloze huizen met goede isolatie. Die help je dus het meest met een prijsplafond op gas.
Verder denk ik dat de doorsnee Nederlander veel makkelijker kan besparen op elektra dan op gas. Qua gas kan je zonder grote investeringen niet veel meer doen dan de temperatuur een graadje lager zetten. Een inefficiënte vriezer de deur uit doen of LED-lampen ophangen is veel goedkoper. Dat stimuleer je met een hogere elektraprijs.
Dat lijken me twee mogelijke beweegredenen.

• Slarno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:49
RoaldOO schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:10:
Goedemiddag iedereen,

Ik loop hier zelf ook tegenaan. Afgelopen week een huis gekocht met een redelijk woonoppervlakte van 140m2. Zijn nu ook aan het kijken voor het verduurzamen. Energie label B. Plan is om er sowieso vloerverwarming + HR+++ glas in te zetten. (vloer is geïsoleerd) en 12 zonnepanelen.

Wij wilden ook gaan voor een hybride warmtepomp. Ketel komt uit 2019 en is nog gewoon goed. Dit in combinatie met de vloerverwarming + meerdere isolatie maatregelen was het een goede investering. Nu echter met het prijsplafond van 1,50- euro van gas zitten wij er ook aan te denken om eerst op gas te stoken en in het voorjaar te kijken naar aanvullende duurzame maatregelen.

Iemand die in dezelfde situatie zit?
Gewoon door gaan met een warmtepomp. Het prijsplafond is nog niet eens volledig uitgewerkt, dat gebeurt de komende weken. Er komt echt nog wel een regeling voor mensen met een warmtepomp. Gister tijdens de algemene beschouwingen werden de vragen al gesteld..

Het kabinet vind het nu vooral belangrijk om rust in de tent te brengen en dat doen ze met dit nieuws. De meeste lagere inkomens stoken met een cv ketel en zijn bij dit nieuws gebaat. De rest komt de komende weken wel.

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:50

silverball

De wagen voor moderne mensen

Slarno schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:11:
[...]

Gewoon door gaan met een warmtepomp. Het prijsplafond is nog niet eens volledig uitgewerkt, dat gebeurt de komende weken. Er komt echt nog wel een regeling voor mensen met een warmtepomp. Gister tijdens de algemene beschouwingen werden de vragen al gesteld..
Naja, niet alleen lage inkomens; 92% van Nederland zit 'aan het gas'. (2019 CBS) Op het moment is een warmtepomp nog echt een niche.

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:39
Slarno schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:11:
[...]

Het kabinet vind het nu vooral belangrijk om rust in de tent te brengen en dat doen ze met dit nieuws. De meeste lagere inkomens stoken met een cv ketel en zijn bij dit nieuws gebaat. De rest komt de komende weken wel.
warmtepomp gebruikers hebben pech:
https://nos.nl/artikel/24...ofiteren-van-prijsplafond

Freelance Drupal developer

• rare-Quark
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:12
Hele rare actie van het kabinet. De urgentie/winst van een warmtepomp op korte termijn valt helemaal weg. Had dan een 1:4 ratio gehouden in de prijs van electra en gas.

Ik laat mijn extra pomp om van het gas af te gaan maar in bestelling staan; als die dan over een jaar komt is het ook prima. Gas besparing vanuit mijn kant voor de winter kan men als overheid dan vergeten.

Electra gaat nog wel flink goedkoper worden in de komende 5-10 jaar met de enorme hoeveelheid wind, zon en batterijen. Ik zie de <20c/kWh wel terugkomen.

De vraag is wat gas gaat doen. Ik verwacht dat dat ook wel een beetje normaliseert als de markt tijd heeft om te reageren, maar LNG is toch altijd nog wel 2x-3x duurder dan voorheen door de pijp. Zal wel op zo’n 1.5-2 eu/m2 blijven gok ok.

[Voor 3% gewijzigd door rare-Quark op 22-09-2022 13:05]

• Slarno
Ai, dat is minder. Dan kunnen installateurs het nog wel eens een stuk rustiger krijgen de komende tijd. Mensen gaan nu natuurlijk massaal de plaatsing van de bestelde warmtepomp uitstellen.

• JBtL
Vistajevski schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:44:
[...]

Met de veranderende saldering is dat ook maar afwachten. Ik zou niet durven voorspellen hoe de strijd die nu gevoerd wordt over salderingsperioden uiteindelijk gaat uitvallen. Als dat in het voordeel van de energiemaatschappijen is heb je vrij weinig aan zonnepanelen om het verbruik van je warmtepomp op te vangen. En je moet je zonnepanelen ook maar kwijt kunnen. Ik kan dat bijvoorbeeld niet (schaduwdak,vrijwel jaar rond) terwijl mijn woning op zichzelf prima geschikt is voor een warmtepomp.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar over het algemeen hebben woningen meer dakoppervlakte dan je nodig hebt voor de opwek van voldoende stroom voor eigen verbruik en warmtepomp. Denk ook aan schuur of afdak, zelfs op noord en in de schaduw is op dit moment rendabel. De besparingen gaat zelfs tijdens de afbouw van de saldering met deze prijzen echt enorm hard.

• Slarno
Hier staat nu weer een andere quote van Rutte: https://www.tubantia.nl/p...en-toezeggingen~ace6fe3d/

Oftewel, volstrekt onduidelijk waar we nu aan toe zijn.
Besparingsprikkel

Hij wil dat het kabinet het plan aanpast. Rutte zei dat dat nog gaat gebeuren, en dat het kabinet dan ook met GroenLinks, PvdA ‘en andere partijen’ wil overleggen. De premier wilde ‘niet op voorhand’ toezeggen dat het prijsplafond wordt verruimd, omdat het er ook toe kan leiden dat mensen méér gas gaan gebruiken. ,,Ik vind het belangrijk dat de besparingsprikkel van 10 procent er in zit.”

Wel wil hij onder meer kijken naar mensen die afhankelijk zijn van medische apparatuur of die geen gas meer verbruiken omdat zij een elektrische warmtepomp hebben. Zij dreigen door het prijsplafond straks méér te moeten betalen. ,,Die zeggen nu: nou, mooie boel. We gaan kijken of we hen nog enigszins tegemoet kunnen komen, hoe lastig ook.”

Toezeggingen deed de premier niet. ,,Wij moeten proberen via de energiebedrijven 17 miljoen mensen te bereiken. We doen ons best, maar we maken keuzes in schaarste hier.” SP-leider Lilian Marijnissen verweet het Rutte ‘met een half af plan te zijn gekomen’.

• Sausage
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-09 14:44
"Uiteraard wil ik graag van het gas af"

Kan je dit toelichten? Voor uitstoot of Putin hoef je het niet te doen namelijk.

"Mijn alternatief zou zijn: zonnepanelen op het dak (zo'n 2000 wp; dat gaat zoiezo gebeuren en verdient zich wel snel terug)"
Dit is niet helemaal waar. Op dit moment zijn er al energie bedrijven aan het sjoemelen met saldering en terugleververgoedingen. Per 2024 gaan ze dit sowieso doen en tegen 2030 (binnen de levensduur van je panelen) is de saldering er sowieso af.
Ja zonnepanelen zijn nog steeds een goed idee, maar houdt er rekening met de lange termijn en niet hoe de regelingen vandaag zijn. Uiteindelijk ga je naar een situatie waarin je in de donkere/koude maanden wanneer jouw warmtepomp het hardste loeit, jouw zonnepanelen slecht minimaal bijdragen.

"verder kijken wat ik kan doen met zuinigheid en isolatie"
Bingo! Het maakt niet uit hoe je verwarmt, isolatie is alles. Wat je vaak ziet is dat menseneen super geisoleerd nieuwbouwhuis kopen en prijzen hun warmtepomp de hemel niet. Niet beseffend dat 95% in de isolatie zit een een CV ketel de boel ook met minimaal verbruik warm had kunnen houden.

[Voor 80% gewijzigd door Sausage op 22-09-2022 14:26]

• leow88
  • Laatst online: 28-09 18:58
Ik heb net mijn Zonnepanelen + warmtepomp + warmtepompboiler installatie gedaan (netto investering 7k+2k+2k euro). Huis uit 2012 met epc 0,5. Voorbereid op warmtepomp.

Ik kan met mijn zonnepanelen, opbrengst 7500 kWh, mijn stroomverbruik en verwarming afdekken. Wel met saldering uiteraard.

Ik bespaar 1500 m3 gas + 4000 kWh. Besparing 1500*1,50+4000*0,70 = 2250 + 2800 = 5050.
(dit is mijn verbruik voordat ik bovenstaande investeringen heb gedaan)

Prima besparing lijkt me. Of maak ik een rekenfout?

[Voor 13% gewijzigd door leow88 op 22-09-2022 14:33]

• Sausage
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-09 14:44
leow88 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:29:
Ik heb net mijn Zonnepanelen + warmtepomp + warmtepompboiler installatie gedaan (netto investering 7k+2k+2k euro).

Ik kan met mijn zonnepanelen, opbrengst 7500 kWh, mijn stroomverbruik en verwarming afdekken. Wel met saldering uiteraard.

Ik bespaar 1500 m3 gas + 4000 kWh. Besparing 1500*1,50+4000*0,70 = 2250 + 2800 = 5050.

Ja.
- 2k+2k lijkt mij niet te kloppen. Een (goede) installatie is aanzienlijk duurder.
- Alternatieve investering/gebruik van dit geld (Waare het in financieel zoals bijv hypotheek, plezier, of whatever rendement. Net wat je zelf belangrijk acht)
- Saldering zoals je zelf aangeeft. Dit gaat aanzienlijk wijzigen binnen de levensduur van je apparatuur waardoor je vanaf 2024 elk jaar je investeringsrendement langzaam verdampt.
- Je saldeert straks niet meer dus ga je terugleveren voor een habbekrats per kw. Vraag: terugverdientijd zonnepanelen?
- Die 1500kuub gas is straks volgens de huidige (onzekere) plannen straks "goedkoop" terwijl je straks voor een premium prijs stroom (boven de ~1500) moet gaan aftikken.

De situatie is zo ongelofelijk labiel dat ik het echt niet slim vind om, even jouw geval aan te houden, 11 duizend euro!! in apparatuur te investeren met ~15 jaar levensduur terwijl je geen flauw benul hebt van wat ons allemaal staat te wachten op klimaat, maatschappelijk, politiek, wereldniveau, etc.
Don't get me wrong. Ook mijn argumentatie moet je met een ongelofelijke korrel zout nemen want de regeling die onlangs gepresenteerd is, is geloof ik ook maar tot eind 2023. Maar nu snap je wat ik bedoel. Niemand kan op deze klimaat/politieke paniekzaaierij anticiperen.

"Electra gaat nog wel flink goedkoper worden in de komende 5-10 jaar met de enorme hoeveelheid wind, zon en batterijen. Ik zie de <20c/kWh wel terugkomen."
Een ding kan ik je garanderen. Dit gaat natuurlijk niet gebeuren.

[Voor 5% gewijzigd door Sausage op 22-09-2022 14:41]

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:32
Sausage schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:40:
[...]

...
- Saldering zoals je zelf aangeeft. Dit gaat aanzienlijk wijzigen binnen de levensduur van je apparatuur waardoor je vanaf 2024 elk jaar je investeringsrendement langzaam verdampt.
- Je saldeert straks niet meer dus ga je terugleveren voor een habbekrats per kw. Vraag: terugverdientijd zonnepanelen?
...

"Electra gaat nog wel flink goedkoper worden in de komende 5-10 jaar met de enorme hoeveelheid wind, zon en batterijen. Ik zie de <20c/kWh wel terugkomen."
Deze beide argumenten cq ontkrachtingen spreken elkaar tegen. Als de prijs van elektriciteit hoog blijft, zal de (straks wettelijk verplichte) terugleververgoeding ook hoog zijn, waardoor je meer rendement op je zonnepanelen hebt. Als de prijs heel laag wordt, heb je inderdaad minder absoluut rendement aan je zonnepanelen, maar verlies je weer minder aan de kosten van je warmtepomp.

Volgens mij is zonnepanelen als je het kan betalen, en plaatsen (en ze verkrijgbaar zijn) echt in alle gevallen een nobrainer... Het dempt zoals je ziet de effecten van zowel hoge als lage prijzen. Uiteraard is het minder leuk dan de afgelopen jaren met 100% salderen, maar in de Tweede Kamer gaan genoeg stemmen op om er van uit te kunnen gaan dat de terugleververgoeding echt wel circa 70 a 80% gaat worden van het kale tarief. Met dat geld spaar je in de zomer, en geef je het in de winter uit.

• leow88
  • Laatst online: 28-09 18:58
[...]

Ja.
- 2k+2k lijkt mij niet te kloppen. Een (goede) installatie is aanzienlijk duurder.

- Die 1500kuub gas is straks volgens de huidige (onzekere) plannen straks "goedkoop" terwijl je straks voor een premium prijs stroom (boven de ~1500) moet gaan aftikken.
Ik had het "geluk" dat mijn huis al Warmtepomp voorbereid was. Dus voor een investering van 5k - 3k subsidie was ik klaar.
Vooralsnog is de salderings regeling er en met een stroomprijs van 70 cent en een verbruik van 7500kWh zijn die in 2 jaar tergverdient. Daarna is wordt het allemaal minder idd.
1500 kuub gas = 2250 euro. Zal ook niet snel goedkoper worden dan dat zolang we geen gas van Putin kopen. Die bespaar ik iig.

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 29-09 13:06
Dag Tweakers,

Er wordt mij een Intergas Daikin monoblock van 4.4 kw aangeboden voor ongeveer 9.500 euro, inclusief installatie.
Die heb ik in april voor de helft laten hangen. 5600 met daar nog 2400 subsidie eraf.
Ik zou een betere offerte zoeken.

Cash is king.

• Flymetothemoon
Dag allen, hier de topic starter. Enorm bedankt voor alle reacties en het meedenken. Ik twijfel nog steeds en ga mijn hybride waterpomp plan even op hold zetten, gezien alle onzekerheid.

Ik ga eerst zonnepanelen aanschaffen, die zijn relatief goedkoop. Ik kan ongeveer 2000 wp kwijt op mijn kleine platte dakje. Daar kan ik deels mijn stroomrekening mee compenseren, dat gaat dan niet naar de warmtepomp, haha. Dat er aan salderen wellicht ook een eind komt zien we dan later wel weer.

Die all electric oplossing gaat voor mij niet werken, dan moet ik eerst flink investeren om van een label B naar een label A huis te gaan en ik heb de ruimte niet voor zo'n grote hoeveelheid zonnepanelen met kleine dakje in de stad. Een hybride oplossing is dus tot eind 2023 niet rendabel vanwege de nieuwe caps. Mocht dat de komende weken nog gaan kantelen dan ga ik het heroverwegen.

En verder...graadje 19, even kijken naar wat goedkopere isolatiemaatregelen en een fleece trui :-).

Nogmaals dank!

Wido.

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ten eerste: Label A is sowieso wel te halen vanuit een label B, zelfs met CV-ketel. Ligt eraan hoeveel dakoppervlakte je beschikbaar hebt voor zonnepanelen ;-) (gechargeerd). Dus die opmerking van de installateur kan ik niet plaatsen, voor wat de kosten betreft.

Wil je naar persé naar een warmtepomp dan zal je waarschijnlijk misschien nog wel wat extra moeten doen om de lage temperatuur van de warmtepomp op te vangen. Maar je hebt echt geen warmtepomp nodig om naar label A te komen.

PS: wat sowieso belangrijk is is het vormen van een goed dossier voor het energielabel. Lees het topic in mijn "handtekening" even. ( @RoaldOO voor jou ook interessant, zeker als je nog extra laat isoleren bij het aanbrengen van de vloerverwarming)

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel

• Jan Workum

Jan Workum

Vistajevski schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:44:
[...]

Zijn daar onderzoeken over, of is dat anekdotisch bewijs? Ik vind het niet gek dat een gerenoveerde of relatief nieuwe woning meer opbrengt, maar ik zou niet verwachten dat gasstook op zichzelf een prijsdrukkend effect heeft. De energierekening zelf heeft dat wel, maar dat is al een tijdje zo.

Dat nieuwe woningen voornamelijk nog gasloos opgeleverd worden klopt inderdaad. Uit de Gasmonitor van Natuur & Milieu bleek begin deze maand nog dat nieuwbouw de belangrijkste drijver is achter de groei van het aantal warmtepompen. Er worden echter nog steeds veel meer gasketels verkocht en de nieuwere gasketels zijn ook weer beter dan die van 10 jaar geleden. Met "zwabberbeleid" bedoel ik eigenlijk meer dat er gewoon te weinig gebouwd wordt en dat ik dat voorlopig ook niet zie veranderen, ondanks alle goede voornemens. En dan blijft de bestaande woningvoorraad vooralsnog toch de maat der dingen en een NOM-woning utopia voor de meeste mensen.
Niet anekdotisch, als je het nieuws een beetje volgt had je het meermaals langs zien komen.

• Zhou
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
leow88 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:29:
Ik heb net mijn Zonnepanelen + warmtepomp + warmtepompboiler installatie gedaan (netto investering 7k+2k+2k euro). Huis uit 2012 met epc 0,5. Voorbereid op warmtepomp.

(dit is mijn verbruik voordat ik bovenstaande investeringen heb gedaan)

Die 4000*0,70 klopt niet. Eerste 2400 kWh is 0,70. Daarna is het denk ik afhankelijk van je energiecontract. Zoals @Sausage ook zegt is de levensduur van een warmtepomp ongeveer 15 jaar. Deze moet je ook meenemen in je berekening tov een CV ketel.

GoodWe 3360Wp Zuid 35° | APS YC600 2x320W West | @fracverse

• andre metz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:34
Slarno schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:06:
[...]

Ai, dat is minder. Dan kunnen installateurs het nog wel eens een stuk rustiger krijgen de komende tijd. Mensen gaan nu natuurlijk massaal de plaatsing van de bestelde warmtepomp uitstellen.
Als dat zo is dan wordt het voor mij interessant om er juist 1 aan te schaffen. De beste deals maak je in een crisis.😇 Maar ik ga eerder voor een lucht/lucht warmtepomp icm de zonnepanelen, de gas cv en de pelletkachel die er al staan
Zo kun je in voor en najaar bijverwarmen op stroom uit de zonnepanelen, zomers koelen op overtollige stroom. In de avond de pelletkachel aan en als het echt koud wordt heb je nog de gas cv.

Met 16 zonnepanelen is de stroomrekening nu neutraal. Er is echter nog wel plaats voor meer op oost/west.
Volgens mij zou ik zo met beperkte inverstering mijn verbruik op redelijk niveau moeten kunnen houden, zelfs als salderen verdwijnt.

• Slarno
andre metz schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:36:
[...]

Als dat zo is dan wordt het voor mij interessant om er juist 1 aan te schaffen. De beste deals maak je in een crisis.😇 Maar ik ga eerder voor een lucht/lucht warmtepomp icm de zonnepanelen, de gas cv en de pelletkachel die er al staan
Zo kun je in voor en najaar bijverwarmen op stroom uit de zonnepanelen, zomers koelen op overtollige stroom. In de avond de pelletkachel aan en als het echt koud wordt heb je nog de gas cv.

Met 16 zonnepanelen is de stroomrekening nu neutraal. Er is echter nog wel plaats voor meer op oost/west.
Volgens mij zou ik zo met beperkte inverstering mijn verbruik op redelijk niveau moeten kunnen houden, zelfs als salderen verdwijnt.
Zo erg zal deze crisis ook niet worden, het laten plaatsen en niet gebruiken is ook nog een optie. Dan is ie er alvast en klaar voor gebruik zodra de overheid het prijsplafond stopt. Dat gebeurt waarschijnlijk ook onverwachts ineens om niet teveel stress op de markt te veroorzaken :)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Rutte geeft zojuist aan in het debat dat de terugverdientijd van de hybride warmtepomp bij een prijsplafond van 1 jaar slechts 6 jaar is waar dat zonder prijsplafond 5 jaar zou zijn.

En dat is dan zonder zonnepanelen zegt hij er expliciet bij.

Dit in antwoord op vragen van Caroline vd Plas.

• Sp3dy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-09 23:20
De grap is dat met de voorgestelde tarieven van 1,50 per kuub gas en 0,70 per kWh elektriciteit je hybride warmtepomp altijd voor gas zal kiezen. Je voert deze prijzen in het menu in en hij bepaalt zelf wat het gunstigste is.
1 kuub gas = 9 kWh warmte voor 1,50 = 16,7 cent per kWh warmte
1 kWH elektra = 4 kWh warmte (met COP van 4) voor 0,7 = 17,5 cent per kWh warmte

Dan rond ik het zelfs al gunstig af voor de warmtepomp want eigenlijk zit er iets meer dan 9kWh energie in een kuub gas en een cop van 4 haal je waarschijnlijk niet in de winter.

Dan schiet je er dus precies niks mee. Daarom wil je eigenlijk zonnepanelen bij je warmtepomp. Zeker nu met hoe het prijsplafond is ingesteld.

• KabouterSuper
  • Niet online
JBtL schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:24:
[...]

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar over het algemeen hebben woningen meer dakoppervlakte dan je nodig hebt voor de opwek van voldoende stroom voor eigen verbruik en warmtepomp.
Ik denk dat dat flink tegen valt. Alle flats vallen al af, terwijl dat juist heel veel huishoudens in wonen. Verder denk ik dat huishoudens die huren ook niet gemakkelijk een dak kunnen volleggen. Monumenten vallen ook vaak af (maar dat is maar een klein gedeelte van de woningen).

• Flymetothemoon
Wolly schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:31:
Rutte geeft zojuist aan in het debat dat de terugverdientijd van de hybride warmtepomp bij een prijsplafond van 1 jaar slechts 6 jaar is waar dat zonder prijsplafond 5 jaar zou zijn.

Interessant. Dan ben ik benieuwd naar zijn berekening. Weet Marc dat je elektriciteitsverbruik met duizenden kwh toeneemt met een warmtepomp? Ik snap dat het voor Marc allemaal meevalt, hij zit altijd op zijn werk 😀...

• FreakNL
  • Laatst online: 00:55

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Ja.
- Alternatieve investering/gebruik van dit geld (Waare het in financieel zoals bijv hypotheek, plezier, of whatever rendement. Net wat je zelf belangrijk acht)

De situatie is zo ongelofelijk labiel dat ik het echt niet slim vind om, even jouw geval aan te houden, 11 duizend euro!! in apparatuur te investeren met ~15 jaar levensduur terwijl je geen flauw benul hebt van wat ons allemaal staat te wachten op klimaat, maatschappelijk, politiek, wereldniveau, etc.
Don't get me wrong. Ook mijn argumentatie moet je met een ongelofelijke korrel zout nemen want de regeling die onlangs gepresenteerd is, is geloof ik ook maar tot eind 2023. Maar nu snap je wat ik bedoel. Niemand kan op deze klimaat/politieke paniekzaaierij anticiperen.

Goed punt hoor.

Als het om een dergelijke investering gaat kun je beter gewoon je energie/warmtevraag verminderen.

Ik ga wel panelen leggen straks. Kan er sowieso maar 9 tot 10 kwijt (dus dat hoeft de wereld niet te kosten) en het gaat om geld wat anders toch maar staat te verdampen op de spaarrekening. Maar ik hou wel rekening met een lange TVT. Maargoed, alles wat je systeem niet verlaat is en blijft pure winst, ook als er geen saldering meer is. Dus overdag lekker de grootverbruikers aan (ipv s nachts).

Een warmtepomp hou ik echt even af. Het huis zou in principe wel geschikt zijn want ik verbruik maar 600 kuub gas. Aan de andere kant, OMDAT ik maar 600 kuub gebruik maakt het mij niet zoveel uit of het nou 1 of 4 euro de kuub kost… Ik kan me namelijk niet aan de indruk intrekken dat de gasprijs meebeweegt met de KWH prijs (en vice versa). Maw, 4 euro voor een kuub gas en .25 voor een kwh geloof ik niet in. En wegstrepen tegen opwek is ook maar beperkt houdbaar… Last But not least; Die WP kan ik altijd nog installeren (CV is nu 2 jaar oud)… Het is mij allemaal even te onzeker nu….

[Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 22-09-2022 19:41]

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:16
"Duizenden KWh méér stroomverbruik..."
Tja, en ondertussen haalt de warmtepomp een groot deel van de benodigde energie (tot wel 90%) zomaar uit de atmosfeer of bodem, en zó je totale energie rekening altijd lager maakt...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• FreakNL
  • Laatst online: 00:55

FreakNL

Well do ya punk?

Eeeum dat geloof je zelf?

Het is toch gewoon een feit dat als je met een WP gaat verwarmen ipv CV je echt wel meer KWH gaat gebruiken? Dat zal zich niet beperken tot een paar honderd KWH…. Rond de 2000/2500 lijkt me reeel, als minimum? (Ben een leek). Als je het met salderen kan wegstrepen tegen elkaar, prima. Maar dat gaat dus echt op de schop. En eigenlijk ook wel terecht.

Overigens denk ik dat ELKE energie/warmte vraag gewoon goud geld gaat kosten in de toekomst. Dus het lijkt me beter de vraag te verminderen ipv de “brandstof” te veranderen….

[Voor 27% gewijzigd door FreakNL op 22-09-2022 19:47]

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:06
Dag Tweakers,

voor een Hybride is dit een behoorlijke prijs, zeker ook nog omdat hij relatief een laag vermogen heeft, met een gasverbruik van circa 1.200 m3 heb je eigenlijk een WP van circa 6,5 kW nodig, je subsidie is dan ook een stuk hoger. Dus de Daikin (mooi en goed merk) maar wel extreem duur, zeker als je dat vergelijkt met bv een Quatt (oke, is geen Daikin) die je incl. subsidie circa 2.200 euro kost (4,5-5 kW), een Warmtepomp van bv DeWarmte (ook een startup) kost circa 3.200€ met een vermogen van circa 8 kW.
met deze getallen kom ik op een duidelijk hoger vermogen cq minder gasverbruik uit, door deze warmtepomp (COP 3,9 aanname omdat ik dat nu niet kan zien) zal rond de 900 m2 besparing oplevering, je restgasverbruik zal rond de 300m3 komen.
-/- 1350€ door minder gasverbruik.
wat is jou huidig tarief per kWh? die 0,7€/kWh is de max, je moet dus rekenen met de huidig cq nieuwe tarief per oktober.
met de huidige situatie zal het rendement van een Warmtepomp lastiger worden, cq de terugverdientijd (RIO) dus beduidend langer duren.
zeker doen, leg dan zo veel mogelijk op je dak en star je dus niet blind op het verbruik van deze warmtepomp, want je moet om helemaal van het gas af te kunnen nog een volgende stap doen, minimaal een WPB, en eigenlijk is de huidige keuze voor jou te klein, kies dus een andere warmtepomp die een duidelijk hoger vermogen heeft, want dan kun je later makelijker via die WPB (voor je SWW) de volgende stap nemen. De door jou gekozen Warmtepomp is eigenlijk niet ideal voor jou situatie en maakt een RIO eigenlijk op dit moment niet erg interessant. Advies is dan ook kijk naar een andere optie (nu te duur tegen een veel te klein vermogen), kijk ook naar mogelijkheden om zelf een WP uit het buitenland te halen (bv Spanje) en deze hier te laten installeren, je hebt ook dan recht op de subsidie.
Groet,

Wido.

• JBtL
KabouterSuper schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:50:
[...]

Ik denk dat dat flink tegen valt. Alle flats vallen al af, terwijl dat juist heel veel huishoudens in wonen. Verder denk ik dat huishoudens die huren ook niet gemakkelijk een dak kunnen volleggen. Monumenten vallen ook vaak af (maar dat is maar een klein gedeelte van de woningen).
Als ik alle daken zie die half vol liggen denk ik dat het meevalt.

• JBtL
Wolly schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:31:

Goeie grap, dan staat hij dus een jaar helemaal uit. Maar ik snap wel dat je het prijsplafond voor elektriciteit niet te laag moet maken, anders gaan kleine verbruikers eerst hun gasbudget opmaken, en vervolgens met straalkacheltjes hun stroombudget...

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:38
Rocketman schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:41:
Hier zitten we in een tweekapper uit 1989 die we voorzien hebben van triple glas beneden, HR++ boven en isolerende deuren. Beneden vloer voorzien van Icynene schuim, overal Jaga convectoren, cv op 45 gr. Door deze maatregelen verbruiken wij met zijn tweeën 710 m3 incl. koken en warm water. Investering in een (hybride) warmtepomp lijkt me niet zinvol, zeker gezien dit verbruik en de huidige stroomprijzen. We zijn allebei 69 jaar inmiddels, ook dat speelt mee. Binnenkort hang ik wel een nieuwe Intergas Xtreme 30 aan de muur, voordat er allerlei beperkende regelgeving komt op het gebied van gasapparaten.
Wij ongeveer hetzelfde verhaal hoewel tussenwoning, begin jaren 90. Zelfde denkrichting, gezien de steun voor gas ook beter een nieuwe ketel en geen PV en geen warmtepomp gezien het feit dat je de extra investering in 10 jr niet terug verdient - en daarna is de WP aan vervanging toe. PV kansloos qua investering met de saldering per tariefperiode en afschaffing in zicht.

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23-09 09:44
Het is gewoon simpel. Huizen zonder zonnepanelen zoals appartementen zijn goedkoper uit om met gas te verwarmen in de winter dan met een warmtepomp. Gaat de saldering vervallen als je zonnepanelen hebt dat is het ook klaar. Boven het plafond kunnen energieleveranciers hun eigen prijzen gaan bepalen. Dat zullen nog tijden gaan worden. Plafond 1200m3 gas is best wel veel in vergelijking met 2400 kWh stroom. Dit is puur gedaan voor de armen mensen die nu in de problemen zitten en nog afhankelijk zijn van het gas. Dit is in hun voordeel.

• Rocketman
mv_ak schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 07:05:
[...]

Wij ongeveer hetzelfde verhaal hoewel tussenwoning, begin jaren 90. Zelfde denkrichting, gezien de steun voor gas ook beter een nieuwe ketel en geen PV en geen warmtepomp gezien het feit dat je de extra investering in 10 jr niet terug verdient - en daarna is de WP aan vervanging toe. PV kansloos qua investering met de saldering per tariefperiode en afschaffing in zicht.
Een gezonde gedachtegang inderdaad, die warmtepomp heeft ook afschrijving en onderhoud en verdien je niet terug in korte tijd. Hier hebben we begin 2018 de zonnepanelen laten plaatsen en die waren toen een stuk goedkoper dan nu. Inmiddels zijn ze wel terugverdiend met de huidige tarieven, maar ik zou op dit moment niet meer investeren want het kost een hoop geld met afbouw van salderen in het vooruitzicht.

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23-09 09:44
Rocketman schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:19:
[...]

Een gezonde gedachtegang inderdaad, die warmtepomp heeft ook afschrijving en onderhoud en verdien je niet terug in korte tijd. Hier hebben we begin 2018 de zonnepanelen laten plaatsen en die waren toen een stuk goedkoper dan nu. Inmiddels zijn ze wel terugverdiend met de huidige tarieven, maar ik zou op dit moment niet meer investeren want het kost een hoop geld met afbouw van salderen in het vooruitzicht.
Slecht advies. Zonnepanelen heb je binnen een jaar afbetaald als het om ongeveer 15 stuks gaat en je hebt variabel tarief. Gezinnen zouden nu ongeveer tot 800 in de maand betalen(stroom en gas). 8000 euro zonnepanelen en de BTW krijg je terug welke in 2023 helemaal vervalt. Dan kun je ex BTW als particulier kopen. 10 maanden terugverdientijd. Dan nog in 2023 en 2024 vol salderen. Je advies is slecht.

Uitgaande dat je elektrisch gaat verwarmen in de wintermaanden.

Ik heb 5000 euro betaald voor 20 x zonnepanelen met omvormer en optimizers(april 2022). Maar dat komt omdat ik 50% zelf al had geïnstalleerd op het dak. Kreeg flinke korting. Ik had haast en wilde niet wachten :D Kreeg 1 september de eindafrekening van Eneco. Paar duizend euro terug. Terugverdientijd is peanuts.

[Voor 17% gewijzigd door Draconian op 23-09-2022 09:30]

• Rocketman
Draconian schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:26:
[...]

Slecht advies. Zonnepanelen heb je binnen een jaar afbetaald als het om ongeveer 15 stuks gaat en je hebt variabel tarief. Gezinnen zouden nu ongeveer tot 800 in de maand betalen(stroom en gas). 8000 euro zonnepanelen en de BTW krijg je terug welke in 2023 helemaal vervalt. Dan kun je ex BTW als particulier kopen. 10 maanden terugverdientijd. Dan nog in 2023 en 2024 vol salderen. Je advies is slecht.

Uitgaande dat je elektrisch gaat verwarmen in de wintermaanden.

Ik heb 5000 euro betaald voor 20 x zonnepanelen met omvormer en optimizers(april 2022). Maar dat komt omdat ik 50% zelf al had geïnstalleerd op het dak. Kreeg flinke korting. Ik had haast en wilde niet wachten :D Kreeg 1 september de eindafrekening van Eneco. Paar duizend euro terug. Terugverdientijd is peanuts.
Als je ongeveer 700 m3 gas verbruikt is het gewoon niet aantrekkelijk om te investeren in een warmtepomp, zeker als je al op leeftijd bent. Bij afbouw salderen worden zonnepanelen in de winter zo goed als waardeloos.
Waar je ook rekening mee moet houden is het feit dat er binnenkort een prijsplafond wordt ingesteld, de elektriciteitstarieven van 70 cent zullen naar beneden bijgesteld worden door het kabinet. Bovendien is het zo dat sinds kort de overproductie van zonnestroom door een particulier zeer magertjes beloond wordt.

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:29
JBtL schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:37:
[...]

Dit lijkt me iets te optimistisch. Hoe is je berekening? Ik denk dat je jezelf rijk gerekend hebt door een dubbele besparing te berekenen Je moet immers eerst je zonnepanelen terugverdienen (dus volle mep betalen voor je warmtepomp stroom) en daarna kan je pas je warmtepomp gaan terugverdienen met je zonnestroom. En dan is het al snel 2025 en loopt het rap terug met je gratis stroom.

Zonnepanelen als je die nog niet hebt zijn een no-brainer, maar een warmtepomp met de huidige prijsstelling van gas factor 2 van stroom is toch gewoon minder.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:38
Rocketman schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:39:
[...]

Als je ongeveer 700 m3 gas verbruikt is het gewoon niet aantrekkelijk om te investeren in een warmtepomp, zeker als je al op leeftijd bent. Bij afbouw salderen worden zonnepanelen in de winter zo goed als waardeloos.
Inderdaad, het is een goed advies en reken het maar gewoon na. PV installatie nu 50% duurder dan 2020 bij zelfde opbrengst. Overgrote deel huizen in NL rijtjes tussenwoning, zeker als je vloerverwarming hebt is het met de cap op 1200. (1500?) m3 goed betaalbaar. Vervanging CV voor een zuinige CV max 2.000,-, voor WP min 7.000,-. Helaas deze oorlog en omstandigheden waardoor voor verduurzaming tijdelijk de pauzeknop ingedrukt wordt. It’s the economy, stxxid was het niet?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Aannames hier zijn
1. dat de €0,70/kWh van het elektraplafond niet verlaagd wordt naar iets van €0,40 (wat zo'n beetje iedereen wil)
2. niet tijdelijk is (op lange termijn onbetaalbaar),
3. er geen all-electric reparatie komt en
4. dat de marktprijs daadwerkelijk structureel boven het plafond gaat komen.
Als aan één van die aannames gerammeld wordt, blijft PV+warmtepomp de betere keuze.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• JBtL
Evanrvb schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:02:
[...]

Dit lijkt me iets te optimistisch. Hoe is je berekening? Ik denk dat je jezelf rijk gerekend hebt door een dubbele besparing te berekenen Je moet immers eerst je zonnepanelen terugverdienen (dus volle mep betalen voor je warmtepomp stroom) en daarna kan je pas je warmtepomp gaan terugverdienen met je zonnestroom. En dan is het al snel 2025 en loopt het rap terug met je gratis stroom.

Zonnepanelen als je die nog niet hebt zijn een no-brainer, maar een warmtepomp met de huidige prijsstelling van gas factor 2 van stroom is toch gewoon minder.
Zelf heb ik in 2020 2500 euro (incl. subsidie en 2000 euro voor hybride warmtepomp en extra zonnepanelen betaald. Daarmee 900 m3 gas bespaard (en netto geen extra stroomgebruik. Dit kost bij Greenchoice nu 3100 euro, waarmee deze combi dus nu binnen 1.5 jaar zou worden terugverdiend. Toegegeven, extreem geval, en zonder prijsplafond

Maar ook even voor TS doorgerekend

Tarieven, natuurlijk lastig te voorspellen, maar op termijn verwacht ik normalisatie van de tarieven, wel op een wat hoger niveau dan voor 2021 (geen goedkoop gas uit rusland meer! Door energiebelasting een verhouding ca. 1 op 5 stroom. Stroom wordt de komende jaren namelijk snel minder CO2 intensief door m.n. windparken op zee.

Eigen verbruik vanaf de zonnepanelen heb ik geschat op 25% bij 2000kWh opwek. Mijn ervaring is dat een warmtepomp in mn oktober, februari en maart toch voor een gedeelte op zonnestroom kan draaien. Ik kwam op zelf 20 % van het extra gebruik voor de warmtepomp (400 van 2000 kWh

Stroom jaar 1 0,70 per kWh. Gas 1,50 per m3, het prijsplafond dus
Stroom latere jaren 0,25 per kWh. Gas 1,25 per m3
Teruglevertarief stroom 0,10 per kWh

Niets doen (verbruik 2000 kWh + 1200 m3 gas
Kosten jaar 1 3200 euro
Kosten jaar 2 en verder 2000 euro

Alleen zonnepanelen (levering 1500 kWh, teruglevering 1500 kWh + 1200 m3
Kosten jaar 1 1800 euro 1400 euro minder t.o.v. niets doen
Kosten jaar 2 1500 euro 500 euro minder t.o.v. niets doen
Kosten jaar 3+4, 64% salderen 1581 euro 419 euro minder t.o.v. niets doen
Kosten jaar 10, 0% salderen 1725 euro 275 euro minder t.o.v. niets doen
De investering schat ik op 3000 euro. TVT = 4 tot 5 jaar

Extra zonnepanelen + Hybride warmtepomp (levering 3100 kWh, teruglevering 3100 kWh + 300 m3 gas
Kosten jaar 1 450 euro 1350 euro minder t.o.v. alleen zonnepanelen
Kosten jaar 2 375 euro 1125 euro minder t.o.v. alleen zonnepanelen
Kosten jaar 3+4, 64% salderen 542 euro 1039 euro minder t.o.v. alleen zonnepanelen
Kosten jaar 10, 0% salderen 915 euro 885 euro minder t.o.v. alleen zonnepanelen

De extra investering voor de hybride warmtepomp is 5000 euro, en 2500 euro geschat voor de extra zonnepanelen. TVT = 6 tot 7 jaar.

Je ziet ook dat afwachten nadelig is voor de terugverdientijd (omdat de gastarieven nu juist hoog zijn, en 100% van de stroom nu nog gesaldeerd kan worden. Tenzij de installatie volgend jaar >1500 euro goedkoper zou zijn.

• Evanrvb
JBtL schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:09:
[...]

Zelf heb ik in 2020 2500 euro (incl. subsidie en 2000 euro voor hybride warmtepomp en extra zonnepanelen betaald. Daarmee 900 m3 gas bespaard (en netto geen extra stroomgebruik. Dit kost bij Greenchoice nu 3100 euro, waarmee deze combi dus nu binnen 1.5 jaar zou worden terugverdiend. Toegegeven, extreem geval, en zonder prijsplafond

Maar ook even voor TS doorgerekend

Tarieven, natuurlijk lastig te voorspellen, maar op termijn verwacht ik normalisatie van de tarieven, wel op een wat hoger niveau dan voor 2021 (geen goedkoop gas uit rusland meer! Door energiebelasting een verhouding ca. 1 op 5 stroom. Stroom wordt de komende jaren namelijk snel minder CO2 intensief door m.n. windparken op zee.

Eigen verbruik vanaf de zonnepanelen heb ik geschat op 25% bij 2000kWh opwek. Mijn ervaring is dat een warmtepomp in mn oktober, februari en maart toch voor een gedeelte op zonnestroom kan draaien. Ik kwam op zelf 20 % van het extra gebruik voor de warmtepomp (400 van 2000 kWh

Stroom jaar 1 0,70 per kWh. Gas 1,50 per m3, het prijsplafond dus
Stroom latere jaren 0,25 per kWh. Gas 1,25 per m3
Teruglevertarief stroom 0,10 per kWh

Niets doen (verbruik 2000 kWh + 1200 m3 gas
Kosten jaar 1 3200 euro
Kosten jaar 2 en verder 2000 euro

Alleen zonnepanelen (levering 1500 kWh, teruglevering 1500 kWh + 1200 m3
Kosten jaar 1 1800 euro 1400 euro minder t.o.v. niets doen
Kosten jaar 2 1500 euro 500 euro minder t.o.v. niets doen
Kosten jaar 3+4, 64% salderen 1581 euro 419 euro minder t.o.v. niets doen
Kosten jaar 10, 0% salderen 1725 euro 275 euro minder t.o.v. niets doen
De investering schat ik op 3000 euro. TVT = 4 tot 5 jaar

Extra zonnepanelen + Hybride warmtepomp (levering 3100 kWh, teruglevering 3100 kWh + 300 m3 gas
Kosten jaar 1 450 euro 1350 euro minder t.o.v. alleen zonnepanelen
Kosten jaar 2 375 euro 1125 euro minder t.o.v. alleen zonnepanelen
Kosten jaar 3+4, 64% salderen 542 euro 1039 euro minder t.o.v. alleen zonnepanelen
Kosten jaar 10, 0% salderen 915 euro 885 euro minder t.o.v. alleen zonnepanelen

De extra investering voor de hybride warmtepomp is 5000 euro, en 2500 euro geschat voor de extra zonnepanelen. TVT = 6 tot 7 jaar.

Je ziet ook dat afwachten nadelig is voor de terugverdientijd (omdat de gastarieven nu juist hoog zijn, en 100% van de stroom nu nog gesaldeerd kan worden. Tenzij de installatie volgend jaar >1500 euro goedkoper zou zijn.
Tja dit is wel een beetje goochelen met getallen zonder daadwerkelijke basis. Daar kan je geen onderbouwde beslissing op maken. Je kan natuurlijk niet nu een TVT van een installatie gaan berekenen met gunstige prijzen van 2 jaar geleden. In jou geval verdien je het nu sneller terug omdat de prijzen zo hard gestegen zijn en pakt de werkelijkheid beter uit dan de prognose, maar de TS kan voor die prijs natuurlijk nooit een PV + WP installatie neerzetten en zit juist wel met een prijsplafond.

Je berekening is ook wel heel optimistisch. Ik denk persoonlijk niet dat de prijzen zo snel zakken, maar goed je weet het niet. Maar een stroom-gasprijs verhouding van 5 is wel heel groot. De energieleveranciers gaan de groene stroom echt niet gratis weggeven, dit wordt waarschijnlijk gewoon een cashcow.

Qua zonnepanelen is het inderdaad zo dat je dat zo snel mogelijk moet doen ivm salderen. Een warmtepomp is nu maar de vraag omdat je niet weet wat de prijzen gaan doen en nu alles stervens duur is door de grote vraag, die misschien ook wel iets afzwakt.

Het aflopen van het salderen is voor de investering in een WP ook alleen maar relevant als je meer dak ruimte hebt dan dat je nodig hebt voor je eigen stroomverbruik.

[Voor 5% gewijzigd door Evanrvb op 23-09-2022 13:31]

• JBtL
Evanrvb schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:24:
[...]

Tja dit is wel een beetje goochelen met getallen zonder daadwerkelijke basis. Daar kan je geen onderbouwde beslissing op maken. Je kan natuurlijk niet nu een TVT van een installatie gaan berekenen met gunstige prijzen van 2 jaar geleden. In jou geval verdien je het nu sneller terug omdat de prijzen zo hard gestegen zijn en pakt de werkelijkheid beter uit dan de prognose, maar de TS kan voor die prijs natuurlijk nooit een PV + WP installatie neerzetten en zit juist wel met een prijsplafond.

Je berekening is ook wel heel optimistisch. Ik denk persoonlijk niet dat de prijzen zo snel zakken, maar goed je weet het niet. Maar een stroom-gasprijs verhouding van 5 is wel heel groot. De energieleveranciers gaan de groene stroom echt niet gratis weggeven, dit wordt waarschijnlijk gewoon een cashcow.

Qua zonnepanelen is het inderdaad zo dat je dat zo snel mogelijk moet doen ivm salderen. Een warmtepomp is nu maar de vraag omdat je niet weet wat de prijzen gaan doen en nu alles stervens duur is door de grote vraag, die misschien ook wel iets afzwakt.

Het aflopen van het salderen is voor de investering in een WP ook alleen maar relevant als je meer dak ruimte hebt dan dat je nodig hebt voor je eigen stroomverbruik.
Ik heb het daarom ook doorgerekend met de getallen van TS, en eerlijk gezegd vrij conservatief. Als de prijzen langer hoog blijven dan gaat de terugverdientijd van een warmtepomp alleen maar naar beneden, het is dus juist pessimistisch ingeschat voor de TVT van de warmtepomp.

stroom vs. gas is de laatste jaren meestal in verhouding 1 op 4 geweest. Maar deze verhouding wordt eigenlijk door de overheid d.m.v. energiebelasting vastgesteld. Daar heeft de markt eigenlijk weinig invloed op. Alles wijst erop dat in de toekomst CO2 uitstoot steeds meer in de energieprijs terug gaat komen. En die uitstoot wordt voor stroom veel lager in de komende jaren, en gaat voor gas juist iets omhoog.

• Evanrvb
JBtL schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:51:
[...]

Ik heb het daarom ook doorgerekend met de getallen van TS, en eerlijk gezegd vrij conservatief. Als de prijzen langer hoog blijven dan gaat de terugverdientijd van een warmtepomp alleen maar naar beneden, het is dus juist pessimistisch ingeschat voor de TVT van de warmtepomp.

stroom vs. gas is de laatste jaren meestal in verhouding 1 op 4 geweest. Maar deze verhouding wordt eigenlijk door de overheid d.m.v. energiebelasting vastgesteld. Daar heeft de markt eigenlijk weinig invloed op. Alles wijst erop dat in de toekomst CO2 uitstoot steeds meer in de energieprijs terug gaat komen. En die uitstoot wordt voor stroom veel lager in de komende jaren, en gaat voor gas juist iets omhoog.
In generieke zin ben ik dat opzich wel met je eens, maar dat gaat alleen op als de plafondprijs verdeling verdwijnt of je genoeg ruimte hebt om extra zonnepanelen op je dak te leggen.

In het geval van TS heeft hij bijvoorbeeld maar beperkt ruimte voor panelen dacht ik te lezen en je zit dus met de stroom/gas verhouding van factor 2. Op dit moment kan je dus stellen dat zonnepanelen zeker zin hebben, maar dat een warmtepomp niet rendabel is.

Je kunt natuurlijk de afweging maken om de WP wel gewoon neer te zetten omdat je binnenkort een betere verdeling verwacht, maarja het is maar afwachten hoe lang dat duurt en ondertussen ben je wel die 5k kwijt voor een stuk metaal wat niks doet en dat moet je wel kunnen missen.

• JBtL
Evanrvb schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:59:
[...]

In generieke zin ben ik dat opzich wel met je eens, maar dat gaat alleen op als de plafondprijs verdeling verdwijnt of je genoeg ruimte hebt om extra zonnepanelen op je dak te leggen.

In het geval van TS heeft hij bijvoorbeeld maar beperkt ruimte voor panelen dacht ik te lezen en je zit dus met de stroom/gas verhouding van factor 2. Op dit moment kan je dus stellen dat zonnepanelen zeker zin hebben, maar dat een warmtepomp niet rendabel is.

Je kunt natuurlijk de afweging maken om de WP wel gewoon neer te zetten omdat je binnenkort een betere verdeling verwacht, maarja het is maar afwachten hoe lang dat duurt en ondertussen ben je wel die 5k kwijt voor een stuk metaal wat niks doet en dat moet je wel kunnen missen.
Eens, het installeren van een (hybride) warmtepomp kan je dus nu (financieel gezien) beter uitstellen als
1. €0,70/kWh van het elektraplafond niet verlaagd wordt naar iets van €0,40
2. de marktprijs daadwerkelijk structureel boven het plafond gaat komen
3. je niet extra zonnepanelen op je dak kan plaatsen om het extra stroomverbruik van de warmtepomp te compenseren.

Of als je verwacht dat de installatie over een jaar een flink stuk minder gaat kosten (in dit geval, 1500 euro minder. Zou kunnen, maar acht de kans niet heel groot). En hoe langer je wacht, hoe goedkoper het dan moet zijn.

[Voor 41% gewijzigd door JBtL op 23-09-2022 14:33]

• PetervEekelen
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-09 18:10
De handtekening is nog niet gezet en genoemde plafondprijzen zijn nog niet definitief. Tijdens de nabeschouwing was er door de oppositie veel commentaar op de prijzen. Er word paniekvoetbal gespeeld in Den Haag zonder goed na te denken. Maar als je uitgaat van de genoemde plafondprijs pakt het inderdaad niet goed uit voor een warmtepomp. Aan de andere kant die prijs gaat maar over een bepaald deel van je totaal verbruik. Las er hier ook over:

https://warmtepomp-tips.nl/topics/omslagpuntwarmtepomp/

• MacD007
FreakNL schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:35:
[...]

Goed punt hoor.

Als het om een dergelijke investering gaat kun je beter gewoon je energie/warmtevraag verminderen.

Ik ga wel panelen leggen straks. Kan er sowieso maar 9 tot 10 kwijt (dus dat hoeft de wereld niet te kosten) en het gaat om geld wat anders toch maar staat te verdampen op de spaarrekening. Maar ik hou wel rekening met een lange TVT. Maargoed, alles wat je systeem niet verlaat is en blijft pure winst, ook als er geen saldering meer is. Dus overdag lekker de grootverbruikers aan (ipv s nachts).
Hoezo lange TVT; je ROI is juist nu heel laag,zelfs met de 0,70€/kWh, voor circa 5000€ heb je 10 panelen a 420Wp = 4250Wp = per jaar circa 4100 kWh = a 0,7€ = 2870€ /jaar wat je bespaart met eigen opbrengst. de investering a 5000€ heb je dus in 1,75 jaar terugverdient. dat is zelfs nog binnen de 100% salderingsregeling.
Voordeel hiermee, je bent dan al prima voorbereid voor een hybride warmtepomp, zeker met een dergelijk laag gasverbruik (SWW deel ergens tussen 150-200 m3/j ?), dus voor de verwarming bijft er nog maar weinig over (400-450 m3/j).
je moet wel even verder kijken dan je neus lang is, dit prijsplafond zal 1 a 1,5 jaar aanhouden, daarna zal het gewoon marktprijs worden, ik denk dat we wel mogen aannemen dat de oude gasprijs niet meer zal terugkeuren, gasprijs van min 1,50 tot 2 euro zal ook in de toekomst de werkelijkheid worden.
ook de kWh prijs zal geen 0,25 meer worden, ergens tussen 0,40€ en 0,60€ is eerder de verwachting, dus de energie die je zelf kunt opweken hoef je niet te kopen, dus op de langere termijn zal een Warmtepomp het tegen de CV wel winnen, zeker als de prijzen van WP gaan dalen, kijk maar naar Quatt en DeWarmte, een ding moet je wel verwachten, dalen de prijzen zal ook de subsidie dalen cq kompleet wegvallen, dus nu met een startup of warmtepomp uit het buitenland kan het nu wel erg antrekkelijk maken. Jammer dat de media het gewoon niet snapt, ook een levensduur van een warmtepomp is gelijk aan die van een CV ketel.
Een warmtepomp hou ik echt even af. Het huis zou in principe wel geschikt zijn want ik verbruik maar 600 kuub gas. Aan de andere kant, OMDAT ik maar 600 kuub gebruik maakt het mij niet zoveel uit of het nou 1 of 4 euro de kuub kost… Ik kan me namelijk niet aan de indruk intrekken dat de gasprijs meebeweegt met de KWH prijs (en vice versa). Maw, 4 euro voor een kuub gas en .25 voor een kwh geloof ik niet in. En wegstrepen tegen opwek is ook maar beperkt houdbaar… Last But not least; Die WP kan ik altijd nog installeren (CV is nu 2 jaar oud)… Het is mij allemaal even te onzeker nu….
vergeet niet dat de terugleververgoeding dadelijk wel wettelijk geregeld gaat worden, ergens tussen 70%-80% van de leverprijs (excl. belastingen), dat is dus een stuk meer dan de huidige 0,10€ wat je veel ziet. (verwachting dat dit ergens rond de 0,30 - 0,40€) ligt, ga er uit dat je zelf direct min. 50% van je opbrengst zelf verbruikt en 50% teruglevert. -> 2100 kWh zelf verbruikt (0,60€ kWh) = 1.260€ plus 2000 kWh teruglevering (a 0,40€) = 800€ = totaal circa 2.000 euro wat je per jaar met panelen bespaart. voor die 800€ teruglevergoeding krijg je circa 1.300 kWh, dat is circa 50%-60% van je verbruik van een gemid. warmtepomp bij dit gasverbruik.

• MacD007
JBtL schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:31:
[...]

Eens, het installeren van een (hybride) warmtepomp kan je dus nu (financieel gezien) beter uitstellen als
1. €0,70/kWh van het elektraplafond niet verlaagd wordt naar iets van €0,40
2. de marktprijs daadwerkelijk structureel boven het plafond gaat komen
3. je niet extra zonnepanelen op je dak kan plaatsen om het extra stroomverbruik van de warmtepomp te compenseren.

Of als je verwacht dat de installatie over een jaar een flink stuk minder gaat kosten (in dit geval, 1500 euro minder. Zou kunnen, maar acht de kans niet heel groot). En hoe langer je wacht, hoe goedkoper het dan moet zijn.
je vergeet 1 ding, over 2 jaar zou wel eens einde subsidie van warmtepomp kunnen zijn, of tenminste een duidelijke verlaging als de prijzen van warmtepompen gaan dalen, kijk maar eens naar Quatt of deWarmte, dus kunnen ergens tussen 2.400 en 3.400 een warmtepomp plaatsen incl. subsidie en plaatsing. als dadelijk de subsidie van bijna 3.000 weg valt ben je over twee jaar duurder uit dan nu.

• JBtL
MacD007 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:09:
[...]

je vergeet 1 ding, over 2 jaar zou wel eens einde subsidie van warmtepomp kunnen zijn, of tenminste een duidelijke verlaging als de prijzen van warmtepompen gaan dalen, kijk maar eens naar Quatt of deWarmte, dus kunnen ergens tussen 2.400 en 3.400 een warmtepomp plaatsen incl. subsidie en plaatsing. als dadelijk de subsidie van bijna 3.000 weg valt ben je over twee jaar duurder uit dan nu.
Ik weet het niet hoor. Toen ik de warmtepomp aanschafte zat er nog 1600 euro subsidie op, toen het 2400 werd het zelfde apparaat inclusief installatie, je raad het al, 800 euro duurder..

• MacD007
JBtL schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:14:
[...]

Ik weet het niet hoor. Toen ik de warmtepomp aanschafte zat er nog 1600 euro subsidie op, toen het 2400 werd het zelfde apparaat inclusief installatie, je raad het al, 800 euro duurder..
Dat laatste denk ik nu juist niet, ik denk dat ze de prijs niet gaan na subsidieverlaging, eerder zal die subsieverlaging het gevolg zijn van lagere prijzen, kijk maar eens wat dezelfde modellen in bv Spanje kosten, dat is dus een stuk minder dan hier. Hier worden de prijzen dus onnodig hoog gehouden.

• Solar Masters
  • Registratie: November 2020
Topic: Nieuw prijsplafond nadelig voor aanschaf hybride warmtepomp?

Gaat het hierbij om besparen en dus je eigen portemonnee of de verduurzaming en beperken van de schade door klimaatverandering?

De prijsplafond is denk ik een redelijk logies gevolg van het feit dat PV-panelen die op de juiste manier toegepast zijn/worden. Hierdoor zijn er enorme piekspanning op het stroomnet ontstaan waar niemand iets aan heeft en wat niks toe te voegen heeft aan de verduurzaming. Vervolgens door het plaatsen van warmtepompen en het gebruik van elektrische auto's is nu de energie behoefte vele male groter op het moment dat we de minst stroom maken? Lijkt mij zeer normaal dat dit niet lang goed kon gaan! Leuk dat je het met de saldering tegen elkaar mag wegstrepen maar is leven op subsidie nou eigenlijk duurzaam?

Wat mij betreft mag de saldering er morgen helemaal af en prijsplafond en of limiet zoals in andere landen snel doorgevoerd worden. Dit zou de verduurzaming en de klimaatproblemen zeer ten goede komen en ik denk dat dat juist is wat we miste. Wat we nu aan het doen zijn is dweilen met de kraan open! Misschien dat er dan eindelijk wat aandacht komt voor betere technieken en oplossingen dan waar we nu mee bezig zijn in dit land. Een warmtepomp kan zonder enig probleem draaien op een SCOP van 8 in combinatie met een degelijk zonneboiler systeem en zelfs op een SCOP op tapwater van 120. Zonder PV panelen of zogenaamde PVT wat al helemaal geen zode aan de dijk zet verlaag ik zonder problemen mijn verbruik met 95%. Maar op dit moment is prijs en eigen portemonnee het belangrijkste. En dat we als we zo doorgaan over 100 jaar misschien al geen aarde meer hebben vergeten de meeste geloof ik....

• S4b0
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Solar Masters schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:40:
Topic: Nieuw prijsplafond nadelig voor aanschaf hybride warmtepomp?

Een warmtepomp kan zonder enig probleem draaien op een SCOP van 8 in combinatie met een degelijk zonneboiler systeem en zelfs op een SCOP op tapwater van 120.
Een betaalbare warmtepomp met een SCOP van 8 vind ik wel erg optimistisch. Denk dat het gemiddelde tussen de 4 en 6 ligt en dan heb ik het al over de duurdere geothermische warmtepompen. De goedkopere lucht/water warmtepomp die veel verkocht worden vanwege de lagere aanschaf prijs komen zeker niet in de buurt van de waardes die jij schetst.

Wat ik merk in mijn omgeving is dat het rendement van een warmtepomp te positief wordt ingeschat en deze in praktijk (door verschillende oorzaken) minder efficiënt draait dan de fabriekscijfers (het lijken wel de WLTP waardes van de elektrische auto's).

Daarnaast kunnen velen de stap naar verduurzaming (en al helemaal geen warmtepomp) niet eens maken om dat het water al aan de lippen staat, hoe gaan we deze doelgroep meenemen in het verduurzamen van onze planeet?

• Solar Masters
  • Registratie: November 2020
S4b0 schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:48:
[...]

Een betaalbare warmtepomp met een SCOP van 8 vind ik wel erg optimistisch. Denk dat het gemiddelde tussen de 4 en 6 ligt en dan heb ik het al over de duurdere geothermische warmtepompen. De goedkopere lucht/water warmtepomp die veel verkocht worden vanwege de lagere aanschaf prijs komen zeker niet in de buurt van de waardes die jij schetst.
Precies mijn punt!

Het moet allemaal goedkoop en het liefst nog bijna gratis met subsidie. Nooit word het gecombineerd met offgrid systemen zoals een zonneboiler? De efficiency van de systemen die geplaats worden moeten omhoog! En Luchtwater warmtepompen en PV of PVT panelen zijn daarmee ook niet de toekomst!
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee