Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 112 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.534.742 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Proton_ schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:36:
@millerman_sf is het een Robot Pro? Dan kan je het mengventiel helemaal dichtzetten voor minimaal mengen (en dus laagste Ta en dus hoogste COP en dus laagste stookkosten).
2 thermostaten en een voetventiel 7(8)7

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-05 13:26

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

ds23man schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 15:27:
Heb net even de financiele COP omslagpunt eens nagerekend met de aanstaande belastingverhoging van gas met 5 cent en stroom met 5 cent verlaging ( 1 jan 2023). In mijn geval met een vast contract met "normale" tarieven gaat die bij mij van 2,45 naar 1,78! Is wel iets om rekening mee te houden in je hybride opstelling qua grootte van je pomp.
Cop zegt bijna niets.. qua omslagpunt...
JE gaat toch niet uit van een slecht werkende pomp en dan zeggen ik heb geld verdient.
SCOP zou rond de 4 moeten kunnen zitten

Stop gewoon met hybride kansloze actie, eigenlijk zeg je ik wil wel maar kan net nie , en zorg voor en goede WP, met iets meer afgifte kun je de plofketel gewoon eruit gooien..

Goed inregelen wat mss wel het meeste tijd kost , en nooit meer naar kijken _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dylantje2 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 09:30:
[...]

Cop zegt bijna niets.. qua omslagpunt...
JE gaat toch niet uit van een slecht werkende pomp en dan zeggen ik heb geld verdient.
SCOP zou rond de 4 moeten kunnen zitten

Stop gewoon met hybride kansloze actie, eigenlijk zeg je ik wil wel maar kan net nie , en zorg voor en goede WP, met iets meer afgifte kun je de plofketel gewoon eruit gooien..

Goed inregelen wat mss wel het meeste tijd kost , en nooit meer naar kijken _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ik kan mijn plofketel wel eruit gooien, maar wie komt dan de WP installeren? :+. Er is niemand te vinden atm.

Vloerverwarming hetzelfde probleem, uiteindelijk een partij gevonden wat een stelletje cowboys bleken te zijn, totaal 5 verschillende zzp'ers (!) voor 1 vloer met vloerverwarming.... 8)7
De hele bouwwereld is fucked up.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 22-05-2022 09:42 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Dat financiele omslagpunt is wel degelijk belangrijk. Je terugverdientijd wordt gewoon korter. En in het geval van een hybride kan de pomp vaker draaien waardoor je meer gas bespaart. Maar dan moet ie wel de capaciteit hebben om dat extra stukje te kunnen doen. En we kunnen wel blijven roepen dat hybride niets is, maar in heel veel situaties is het de enige haalbare oplossing.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:38
Sport_Life schreef op zondag 22 mei 2022 @ 09:40:
[...]
Als er straks voldoende huizen zijn gebouwd en de vraag naar vaklui daalt dan normaliseert het wel weer. Is niet voor onze generatie natuurlijk, maar een goed vooruitzicht voor onze kinderen..

[ Voor 28% gewijzigd door RichieB op 22-05-2022 09:46 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:06

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Dylantje2 het lage en veranderende omslagpunt geeft aan dat een hybride met vast bivalentiepunt een slecht idee is :)
En dat een hybride die niet samen met de ketel kan lopen ook niet zijn bespaarpotentie haalt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
HaTe schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:42:
Voor de geïnteresseerde doe-het-zelvers, deel ik graag mijn stuklijst en aansluitschema.
Die kamstrup 302, die je linkt is een 303 met bedrade MBus (=meterbus)
Daar gaat die modbus usb adapter niet mee werken. Deze wel.

De Mbus registers van de 303 zijn ook ietsjes anders dan de 302. DM voor meer info.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Proton_ schreef op zondag 22 mei 2022 @ 09:48:
@Dylantje2 het lage en veranderende omslagpunt geeft aan dat een hybride met vast bivalentiepunt een slecht idee is :)
En dat een hybride die niet samen met de ketel kan lopen ook niet zijn bespaarpotentie haalt.
Je zal op 1 jan de instellingen moeten veranderen, meestal kan je de energieprijzen invoeren. Maar ik ben bang dat veel gebruikers dat niet in de gaten zullen hebben.... Een informatiecampagne zou wel op zijn plaats zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

[...]

Ik kan mijn plofketel wel eruit gooien, maar wie komt dan de WP installeren? :+. Er is niemand te vinden atm.

Vloerverwarming hetzelfde probleem, uiteindelijk een partij gevonden wat een stelletje cowboys bleken te zijn, totaal 5 verschillende zzp'ers (!) voor 1 vloer met vloerverwarming.... 8)7
Beter geduld nog ff, dan nu domme dingen doen
Net als bij aandelen, als je gewassen en geschoren word, stilzitten:-)

Mss hoop voor de toekomst
https://gathering.tweaker...message/71592280#71592280

De vraag gaat nu echt ontstaan, dus de markt..
Of toch in je vriendenkring... samenwerken en hier en daar trial and error O-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

ds23man schreef op zondag 22 mei 2022 @ 09:44:
Dat financiele omslagpunt is wel degelijk belangrijk. Je terugverdientijd wordt gewoon korter. En in het geval van een hybride kan de pomp vaker draaien waardoor je meer gas bespaart. Maar dan moet ie wel de capaciteit hebben om dat extra stukje te kunnen doen. En we kunnen wel blijven roepen dat hybride niets is, maar in heel veel situaties is het de enige haalbare oplossing.
Als je tvt in je mond neemt, ben je al helemaalm verkeerd bezig..
tvt is een lobby woordje van...
alleen bij deze duurzame alternatieven gaat het over tvt.
Auto, boot, caravan, kleding, kids, vakanties enz enz
Praten we alleen over kosten en afschrijving.

Wil je duurzaam warm zitten of niet, zou de vraag moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Proton_ schreef op zondag 22 mei 2022 @ 09:48:
Snap ik even niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Denk dat voor veel mensen de TVT wel heel belangrijk is en zich daar in verdiepen. Het is gewoon mooi dat het omslagpunt verder naar beneden gaat waardoor veel mensen eerder geneigd zijn om over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:42

Rzaan

Altijd zoekende

RichieB schreef op zondag 22 mei 2022 @ 09:45:
[...]

Als er straks voldoende huizen zijn gebouwd en de vraag naar vaklui daalt dan normaliseert het wel weer. Is niet voor onze generatie natuurlijk, maar een goed vooruitzicht voor onze kinderen..
Nee, daar hebben we wat aan de komende 15 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

ds23man schreef op zondag 22 mei 2022 @ 10:23:
Denk dat voor veel mensen de TVT wel heel belangrijk is en zich daar in verdiepen. Het is gewoon mooi dat het omslagpunt verder naar beneden gaat waardoor veel mensen eerder geneigd zijn om over te stappen.
Wat ik zei, tvt is het niet toch.
Wanneer heb je een tvt op je vakantie.

Je warmte voorziening in je huis kost geld net als je andere vaste lasten...
Dus als je dat ook nog eens duurzaam kunt doen..

Vastrecht ode enz enz op gas rijzen de pan uit.
Dus als voorbeeld een hybrid zal je nog steeds vaste lasten kosten, en die zullen alleen maar stijgen van gas, aangezien er steeds minder mensen gebruik gaan maken van het net.

Terwijl er mega investeringen nodig zijn voor dit netwerkt..
https://www.liander.nl/gasleiding

Daarnaast nog deze:
https://www.sodm.nl/sectoren/gasnetten
Klaar maken voor andere gassen.
Lees van het russengas af en andere kwaliteit gas erdoor..
Of duurzaam alternatief.

Wie betaalt dat, de gebruiker.

Alleen elektrisch geeft je gewoon 1 kostenplaatje
Wat veel stabieler zal zijn dan gas...

En oude huizen kunnen ook gewoon op een WP.. Dus wie verzint toch telkens dat een oud niet alleen op een WP kan draaien:
https://www.polderhuis.org/
En dan ook nog met een oude elga...
Als hij een iets betere wp er in had staan:-) _/-\o_ _/-\o_
De @Bram-Bos methode werkt hier nog steeds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Wat heeft een vakantie daar nou mee te maken?

Gasnetten liggen er al jaren en zijn financieel afgeschreven, wat onderhoudskosten en ombouwen naar waterstof zijn de kosten ook niet.

Maar even mijn situatie:

Rijksmonumentale boerderij, zoveel mogelijk na geisoleerd waar mogelijk. Ouderwets dubbelglas, niet te vervangen door HR+++ glas omdat dan de originele kozijnen vervangen moeten worden (mag niet). Kierafdichting moet je helemaal uit je hoofdzetten, dan zijn de kozijnen uit 1854 binnen 5 jaar weggerot. En als ik dat wel doe dan moet ik gigantisch gaan investeren in een ventilatie systeem met onmogelijkheden waar kanalen langs kunnen/moeten. In een wintertest bij -10 met een oostenwind ( kop ligt op het oosten) trek ik het net niet meer met een Ta van 65 en ketelvermogen van 15kW. Maar dat komt hoogstens een week in het jaar voor tegenwoordig. Als ik die week wil opvangen met een WP moet ik al 2 in cascade gaan zetten. Dat zou in mijn geval een extra Vaillant VWL 125/6 betekenen. Meerkosten? 3675 netto + installatiemateriaal. Dat verdien ik van mijn levensdagen niet terug op die ene week.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ds23man je probleem voor gasloos is de 65 graden, niet de 15 kW (en ik zou dan niet twee keer de 12kW unit pakken, 24>>15), en dat gaat vooral over afgifte en afgifte, niet over kierdichting en isolatie :)
Maar goed, ik hoef jouw keuzes niet te begrijpen, we zijn het eens dat de break even cop een belangrijke parameter is bij het toepassen van een hybride opstelling.
Mijn punt was dat het jammer is dat er er nog steeds hybrides worden neergezet die gewoon uit gaan bij 4°C en niet samen met een ketel kunnen draaien.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

ds23man schreef op zondag 22 mei 2022 @ 11:05:
Wat heeft een vakantie daar nou mee te maken?

Gasnetten liggen er al jaren en zijn financieel afgeschreven, wat onderhoudskosten en ombouwen naar waterstof zijn de kosten ook niet.

Maar even mijn situatie:

Rijksmonumentale boerderij, zoveel mogelijk na geisoleerd waar mogelijk. Ouderwets dubbelglas, niet te vervangen door HR+++ glas omdat dan de originele kozijnen vervangen moeten worden (mag niet). Kierafdichting moet je helemaal uit je hoofdzetten, dan zijn de kozijnen uit 1854 binnen 5 jaar weggerot. En als ik dat wel doe dan moet ik gigantisch gaan investeren in een ventilatie systeem met onmogelijkheden waar kanalen langs kunnen/moeten. In een wintertest bij -10 met een oostenwind ( kop ligt op het oosten) trek ik het net niet meer met een Ta van 65 en ketelvermogen van 15kW. Maar dat komt hoogstens een week in het jaar voor tegenwoordig. Als ik die week wil opvangen met een WP moet ik al 2 in cascade gaan zetten. Dat zou in mijn geval een extra Vaillant VWL 125/6 betekenen. Meerkosten? 3675 netto + installatiemateriaal. Dat verdien ik van mijn levensdagen niet terug op die ene week.
Vakantie heel simpel. men heeft dar wel duizenden voor over, en dan lekker goedkoop vliegen met die onbelaste kerosine, waarmee microfijnstof verspreid wordt en het milieu ...
Dan hebben we het niet over wat het kost, alleen maar ik ben in dubai geweest, ik heb de big 5 gezien enz. TVT hoor ik niemand over
Dus geld is maar net waar je aan het uit geeft.

Afgeschreven klopt.
maar wie verdient er nu het meeste aan
En als ze aangepast gaan worden, de gebruiker betaald, en zeker niet de groot afnemer.
Vandaar hybrid kansloos..

Je berekeningen...
Je zegt het zelf al, voor een week :z :z :z
Ik denk dat je niet naar die 65 moet...

Maar wss heb je het al uitgedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Die Ta van 65 was niet het probleem, wel de het begrensde ketelvermogen van 15kW. Vermogen wat omhoog en probleem was opgelost. Overigens zag je de temp in huis pas na een aantal dagen een graadje zakken. Onze Nefit Trendline ketel draait uit zichzelf bijna altijd op een Ta van 45 graden. Onze radiatoren zijn vreselijk overgedimensioneerd om dat bij de aanleg in 1992 er totaal niets geisoleerd was. Dat is pas in 1996 bij een grote renovatie gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-05 12:54
Ik lees al een tijdje mee en wil ook een warmtepomp aan gaan schaffen. Hoekwoning uit 1985, 3 personen en gebruik totaal zo’n 1300m3 gas. Beneden vloerverwarming, boven radiatoren (type 20) maar eigenlijk nooit aan.

Idealiter zou ik één buitenunit hebben, met in het stookhok een binnenunit + buffervat (met spiraal voor sww, en gasketel erop als hybride backup), en in de slaapkamer een muurunit airco om de zomer door te komen (bovenverdieping waardeloos geïsoleerd, ik overweeg om spouw met 4cm glaswol ook te na isoleren met van dat schuim).

Is zoiets überhaupt mogelijk? Ik weet dat er multi-split airco’s bestaan, maar of dat ook al in de warmtepomp wereld bestaat vraag ik me af.

Zie ook dedicated topic: georgeboot in "Advies: warmtepomp in woning van 1985"

[ Voor 7% gewijzigd door georgeboot op 22-05-2022 13:10 ]

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:05
Dylantje2 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 10:37:
[...]

En oude huizen kunnen ook gewoon op een WP.. Dus wie verzint toch telkens dat een oud niet alleen op een WP kan draaien:
https://www.polderhuis.org/
Daar heeft de gemiddelde huizenbezitter geen ruk aan. Die woont in zijn huis en zal misschien best in staat zijn en bereid zijn bijvoorbeeld het dak te isoleren maar die gaat natuurlijk niet het hele pand strippen. Dat doen normale mensen doorgaans als ze er naartoe verhuizen en alles toch wordt aangepakt.

Het is misschien goed bedoeld maar het is echt enorm storend als er bij twijfel over de mogelijkheid van een warmtepomp in oude huizen met dit soort extreme voorbeelden wordt gestrooid.

Een tussenwoning bij ons aan de overkant wordt op dit moment geflipt zal dus ook helemaal van binnen worden geïsoleerd tot aan de muren met de buren toe. De woning wordt dan inderdaad dus helemaal gasloos. Maar aan dat voorbeeld hebben wij dus helemaal niks. Wij zitten met eenzelfde woning in een hele andere situatie, praktisch en financieel gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-05 11:31
Dylantje2 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 10:37:
[...]

Alleen elektrisch geeft je gewoon 1 kostenplaatje
Wat veel stabieler zal zijn dan gas...
De vergelijking met keuken of vakantie met een verwarmingsapparaat heb ik me al vaker over verbaasd.
Deze zijn eenmalige uitgaven en hebben verder geen dagelijkse verbruiks en onderhoud kosten welke bij de ene manier van verwarmen duidelijk anders opgebouwd zijn als bij de andere. Je hebt hier dus zeker een TVT welke relevant is.
Dit geldt ook voor elektrische auto toz van benzine of diesel hier heeft men het ook constant over TVT, maar niet auto toz van verwarmingsapparaat. Dat is appels met peren vergelijke.
Wat wel een belangrijke vraag is hoe je de TVT bepaalt. met het kiezen van je uitgangspunten kan je de uitkomst posities of negatief laten zijn. Iets wat door de media en belangengroepen veelvuldig misbruikt worden.
Aangezien we geen van alle 15 jaar in de toekomst kunnen kijken is een TVT nauwelijks te bereken want je weet de toekomstige uitgangspunten niet. Dit zijn alleen aannames.

Elektriciteit is het kostenplaatje zeker niet stabieler dan met gas. Allereerst zijn ze grotendeels gekoppeld en worden de kosten bepaald door de overheid. Deze is lekker betrouwbaar als ze een begrotingstekort hebben.
Ten tweede is de toekomst met PV panelen erg onzeker. Ga je van gas op een WP en het salderen stop dan heb je in de winter het hoge tarief, en lever je terug dan slechts 80% van het kale inkooptarief. In de zomer krijg je dus vrijwel niets. Ieder jaar zullen je maandkosten dus sterk stijgen omdat het salderingspercentage in grotere stappen wordt afgebouwd. Het gaat nu wel een jaar later in, maar de stappen zijn groter.
Hier is dus ook geen reeele TVT meer aan op te hangen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

En vergeet de technische afschrijving niet. Maakt nogal uit of iets bij vervanging een keer zoveel kost als een cv ketel. Hierbij ga ik uit van een levensduur van 15 jaar. Een nieuw keteltje kost je 1000 euro en een WP wel even wat meer. Als je dan ook nog eens een "Tower" binnenunit hebt bestaat ook nog eens de kans dat die ook vervangen moet worden. Ga je lekker de bietenbrug op met je running costs....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
[...]

Niet de bouwwereld is fucked up.

Dat komt door de schoolgangers en Yuppen die geen vieze handden willen hebben en wilden studeren. Daar betalen ze nu de rekening voor hahahaha. ;)

En het moraal van het verhaal is dat die gedumpt worden door de automatisering en de mensen die met de handen werken de elite worden :P

[ Voor 9% gewijzigd door Adriaan71 op 22-05-2022 12:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ach wat is vies? Mijn vriendin is tandarts en ik haar assistent. Je wil niet meemaken wat wij zien. Monden vol plaque en stank, mensen die zich al maanden niet gewassen hebben met bijbehorende knoflooklucht, onder het braaksel zitten als patient overgeeft als je een afdruk maakt, kunstgebitten waar de paddestoelen in groeien, mensen die hun blaas en darminhoud laten lopen tijdens een epileptische aanval, een fluim pus in je gezicht als je een abces opensnijdt... Studeer je dan 6 jaar voor en heb je drs voor je naam staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

D-e-n schreef op zondag 22 mei 2022 @ 11:51:
[...]

Daar heeft de gemiddelde huizenbezitter geen ruk aan. Die woont in zijn huis en zal misschien best in staat zijn en bereid zijn bijvoorbeeld het dak te isoleren maar die gaat natuurlijk niet het hele pand strippen. Dat doen normale mensen doorgaans als ze er naartoe verhuizen en alles toch wordt aangepakt.

Het is misschien goed bedoeld maar het is echt enorm storend als er bij twijfel over de mogelijkheid van een warmtepomp in oude huizen met dit soort extreme voorbeelden wordt gestrooid.

Een tussenwoning bij ons aan de overkant wordt op dit moment geflipt zal dus ook helemaal van binnen worden geïsoleerd tot aan de muren met de buren toe. De woning wordt dan inderdaad dus helemaal gasloos. Maar aan dat voorbeeld hebben wij dus helemaal niks. Wij zitten met eenzelfde woning in een hele andere situatie, praktisch en financieel gezien.
En tsja de gemiddelde huizenbezitter .....
Ik zou zelden tot nooit het advies geven om je dak te isoleren, maar dat natuurlijk weer terzijde...
Ik zou alleen je wamre hokjes isoleren en die verwarmen.. Maar het is maar wat je wilt lezen en of wilt doen.

Je kunt ook gewoon anticiperen op je warmteverlies.
En dat ter harte nemen en wp zo goed mogelijk laten functioneren.

De gemiddelde NLer kan wel tot in de puntjes zijn nieuwe auto of pc vakantie uitzoeken.. Waarom niet een beetje tijd in je verwarming..?

Wat jij storend noemt is de uitdaging voor een ander een tweaker optie. 8)
Mijn huis uit 92 zou NOOIT aan een wp kunnen volgens alle berekeningen...

Maar waarom lukt het dan wel.
Als je eea storend vind kun je beter gewoon een installatie bedrijf bellen.

Je zit hier toch om kennis op te doen? En mss zoals mezelf een uitdaging en werkende wp, dankij heel veel hulp hier.
Ik heb 2 zwagers [ beiden installateur.. ] die jaren zeiden, lukt je nooit... En nu, willen ze er zelf ook 1 :-)

[ Voor 15% gewijzigd door Dylantje2 op 22-05-2022 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Pietje555 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:05:
[...]

De vergelijking met keuken of vakantie met een verwarmingsapparaat heb ik me al vaker over verbaasd.
Deze zijn eenmalige uitgaven en hebben verder geen dagelijkse verbruiks en onderhoud kosten welke bij de ene manier van verwarmen duidelijk anders opgebouwd zijn als bij de andere. Je hebt hier dus zeker een TVT welke relevant is.
Dit geldt ook voor elektrische auto toz van benzine of diesel hier heeft men het ook constant over TVT, maar niet auto toz van verwarmingsapparaat. Dat is appels met peren vergelijke.
Wat wel een belangrijke vraag is hoe je de TVT bepaalt. met het kiezen van je uitgangspunten kan je de uitkomst posities of negatief laten zijn. Iets wat door de media en belangengroepen veelvuldig misbruikt worden.
Aangezien we geen van alle 15 jaar in de toekomst kunnen kijken is een TVT nauwelijks te bereken want je weet de toekomstige uitgangspunten niet. Dit zijn alleen aannames.

Elektriciteit is het kostenplaatje zeker niet stabieler dan met gas. Allereerst zijn ze grotendeels gekoppeld en worden de kosten bepaald door de overheid. Deze is lekker betrouwbaar als ze een begrotingstekort hebben.
Ten tweede is de toekomst met PV panelen erg onzeker. Ga je van gas op een WP en het salderen stop dan heb je in de winter het hoge tarief, en lever je terug dan slechts 80% van het kale inkooptarief. In de zomer krijg je dus vrijwel niets. Ieder jaar zullen je maandkosten dus sterk stijgen omdat het salderingspercentage in grotere stappen wordt afgebouwd. Het gaat nu wel een jaar later in, maar de stappen zijn groter.
Hier is dus ook geen reeele TVT meer aan op te hangen.
Als je ziet wat er nu gaat gebeuren met MOET aan een WP hybrid of niet.. Wat gaat dat voor lachertje worden...
Verdiep je in een wp, en ga gewoon van gas af.
PV is evt met salderen niet zaligmakend voor een keuze wp of niet.
Kies gewoon...
Maar de vrijheid zal je ontnomen worden, aangezien het een wet gaat worden:-) :z :z
En stroom is niet altijd stabiel, maar schommelt minderhard lees beter dan de gasprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

ds23man schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:25:
En vergeet de technische afschrijving niet. Maakt nogal uit of iets bij vervanging een keer zoveel kost als een cv ketel. Hierbij ga ik uit van een levensduur van 15 jaar. Een nieuw keteltje kost je 1000 euro en een WP wel even wat meer. Als je dan ook nog eens een "Tower" binnenunit hebt bestaat ook nog eens de kans dat die ook vervangen moet worden. Ga je lekker de bietenbrug op met je running costs....
Kost 1000, maar je verbruik...
Ik rijd een diesel uit 2003 kost weinig maar ik betaal veel aan de overheid. Maar een LCA van 600.000 KM maakt een hoopt goed op zijn "vervuiling"... Een paar jaar geleden wist iedereen het zeker, we gaan op biodiesel rijden:-)

Technische afschrijving wel mee eens.
Maar een wp kan langer mee.
En ik heb de berekening nog niet helemaal gezien hier, afschrijvingen versus opgebracht vermogen over 15- 20 jaar met een cop 4... Plofketel/wp.... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Waar ik een beetje aan erger is dat als iemand over hybride begint gelijk afgebrand wordt.

In mijn verhaal heb ik ook nog twee gedeeltes met een eigen cv ketel en VV, die gaan dus niet hybride maar met een full electric WP. Heb nu een VWL125, 75 en 55 in bestelling staan. En waarom niet 1 of 2 pompen? De afstanden qua leidingwerk, krijg je met een oppervlak van 1500m2. SWW blijft door de 3 ketels gedaan worden. Voorhuis is qua plek geen ruimte voor een boiler. Bijschuur gebruikt per week een paar keer 10 minuten SWW. Dierenverblijf heeft regelmatig 750liter SWW nodig om waterbassins te vullen en tussen de verschillende installaties zit ook nog eens 50 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Adriaan71 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:26:
Yuppen die geen vieze handden willen hebben en wilden studeren. Daar betalen ze nu de rekening voor hahahaha. ;)

En het moraal van het verhaal is dat die gedumpt worden door de automatisering en de mensen die met de handen werken de elite worden :P
Dat is wel een hele erge versimpeling van de realiteit.
Young Urban Professionals maken zich niet zo druk om die hogere prijzen.
Zij verdienen genoeg.
Hebben ook banen zoals marketing, advocatuur, bankwezen, etc. die nauwelijks weg geautomatiseerd kunnen worden.
Het is juist die hele grote middenklasse en de lagere klasse die de klos zijn.
Daar vallen de klappen omdat ze geen huis kunnen kopen of huren, en als ze een huis hebben, is er geen geld meer om het verbouwen.
Als de markt weer stabiel is (en dat komt vanzelf) worden de lonen van mensen die nu in bouw werken ook gewoon weer normaal.
In de bouw en constructie zijn er ook veel mensen gedumpt door automatisering. Een kozijn wordt grotendeels door een computergestuurd apparaat gemaakt.
Niemand ontspringt die dans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:05
Dylantje2 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:06:
[...]
Ik zou zelden tot nooit het advies geven om je dak te isoleren, maar dat natuurlijk weer terzijde...
Nu is het natuurlijk zo dat we vooral stoken in de woonkamer maar uiteindelijk stijgt warmte op naar boven en dan heb ik "geleerd" dat je beter je dak (en dat is bij ons een plat dak op de 1e verdieping) isoleren dan je vloer (dat is bij ons nog een originele houten vloer).
De gemiddelde NLer kan wel tot in de puntjes zijn nieuwe auto of pc vakantie uitzoeken.. Waarom niet een beetje tijd in je verwarming..?
We hebben geen auto dus dat probleem hebben we niet.

In dit geval zoek ik genoeg uit. Maar voor de installatie zal ik toch uiteindelijk afhankelijk zijn van experts en die spreken elkaar toch vaak tegen. Denk aan vragen als: kan een warmtepomp wel of niet in dit huis, heb je wel of geen LTV nodig, kan de buitenunit wel of niet op het houten dak? En ik ga geen warmtepomp laten installeren als de expert zegt dat het niet kan.

Het is ook vaak maatwerk: wat bij de ene woning wel kan kan bij de andere niet dus het is niet zo dat je een advies hier op tweakers zo kan implementeren in je eigen woning. Onafhankelijk professioneel advies (van iemand die niks te verkopen heeft dus....) is ook niet zo eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Code13172
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 31-08-2022
Mijn vraag
Ik heb een Fujitsu Waterstage WC10 met buitenunit voor koelen en verwarmen van de woning. Tevens is op de installatie aangesloten een boilervat van 300liter voor het sanitairwater.
De verwarming van het tapwater geschied in combinatie met een zonneboiler van HR Solar. De installatie is opgeleverd in februari 2018.
De binnenunit is voorzien van een koelingskit.

Nu is het navolgende het probleem:

Zodra de compressor van de buitenunit in werking treed ontstaat er in de aansluitleiding (toevoer) bij binnenunit in de cv ruimte een brommend geluid. Het lijkt of er met een boormachine geboord wordt. Na enige tijd verdwijnt het weer en komt dan weer langzaam terug. Erg irritant.
De buitenunit is reeds 2 keer vervangen door de installateur, de software van de binnenunit is geoptimaliseerd door installateur en Thercon, buitenunit en binnenunit van de stroom halen om vervolgens het systeem te resetten (mogelijke vastzittende ventielklep volgens installateur).
Alle mogelijke opties zijn doorgenomen doch na enige tijd ontstaat het probleem met de “boormachine” in de leiding weer. De enige optie is mijn inziens nog om de binnenunit te vervangen om alles uit te sluiten.
Deze week is het probleem weer ontstaan na ongeveer 1 jaar. De buitenunit is toen vervangen.
Er is voldoende koelvloeistof in het systeem aanwezig.

Ook een zoektocht op internet heeft geen gelijke problemen opgeleverd.

Kort-om: is er iemand die een vergelijkbaar probleem heeft gehad en een oplossing gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Dylantje2 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:14:
[...]

.
Kies gewoon...
Maar de vrijheid zal je ontnomen worden, aangezien het een wet gaat worden:-) :z :z
Je kunt alleen kiezen als je zaken tegen elkaar afweegt op feiten.
Anders is het geen kiezen, maar domweg doen zonder rekening te houden met de gevolgen.
Je kiest geen warmtepomp, maar een verwarmingsysteem. De WP is hier een onderdeeltje van.

De wetgeving zal wel loslopen, met, zoals gebruikelijk in Nederland, 10tallen uitzonderingen. De overheid kan je niet verplichten hoe jij je spaargeld moet uitgeven. Zeker voor bestaande bouw kunnen ze verworven recht niet negeren. Hoe zie jij al die appartementen complexen met ieder een eigen CV ketel gebeuren. 40 WP-tjes op het balkon?
Ze krijgen de wetgeving voor energie opwekking door PV panelen verplicht te stellen al niet voor elkaar terwijl dat de meest simpele ingreep is. De netproblemen met PV panelen geldt ook voor gebruikers als WP's en EV's die moeten laden. Er wordt gemiddeld met 1 kW per woonaansluiting gerekend. Het net kan al die verbruikers in de winter avond helemaal niet aan als iedereen hier gebruik van maakt.
De enige manier om deze verstopping tegen te gaan is een mix van middelen te gebruiken. Mensen die willen en het voordeel zien stappen toch wel over als ze eraan toe zijn. Daar is geen geforceerde wetgeving voor nodig.

Wat ze eerst af moeten schaffen is alle subsidies waar ze de markt mee verzieken. Als gas onbetaalbaar wordt gaan de mensen vanzelf over op elektra. Oh nee, ze schakelen massaal over naar een hout kachel. Daar gaan we mee vooruit.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gididegiebs
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12-09-2023
Code13172 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:59:
Mijn vraag
Ik heb een Fujitsu Waterstage WC10 met buitenunit voor koelen en verwarmen van de woning. Tevens is op de installatie aangesloten een boilervat van 300liter voor het sanitairwater.
De verwarming van het tapwater geschied in combinatie met een zonneboiler van HR Solar. De installatie is opgeleverd in februari 2018.

Zodra de compressor van de buitenunit in werking treed ontstaat er in de aansluitleiding (toevoer) bij binnenunit in de cv ruimte een brommend geluid. Het lijkt of er met een boormachine geboord wordt. Na enige tijd verdwijnt het weer en komt dan weer langzaam terug. Erg irritant.
De buitenunit is reeds 2 keer vervangen door de installateur, de software van de binnenunit is geoptimaliseerd door installateur en Thercon, buitenunit en binnenunit van de stroom halen om vervolgens het systeem te resetten (mogelijke vastzittende ventielklep volgens installateur).
Alle mogelijke opties zijn doorgenomen doch na enige tijd ontstaat het probleem met de “boormachine” in de leiding weer. De enige optie is mijn inziens nog om de binnenunit te vervangen om alles uit te sluiten.
Deze week is het probleem weer ontstaan na ongeveer 1 jaar. De buitenunit is toen vervangen.

Kort-om: is er iemand die een vergelijkbaar probleem heeft gehad en een oplossing gevonden?
Klinkt my in de oren alsof er geen keerklep voor de ketel zit. En de warmtepomp door de ketel probeert te drukken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-05 07:44
Ik heb een topic aangemaakt over welke warmtepomp het beste bij mij zou passen in een nieuwbouwwoning (keuze voor de koper). Gezien jullie hier al zoveel ervaring mee hebben, is jullie mening meer dan welkom! :)

Aanschaf nieuwbouwwoning, keuze warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15:11
Code13172 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:59:
Mijn vraag

Ikzelf heb ook zo'n geintje gehad; als de installatie 's avonds werd uitgezet, dan was er geluid door de hele woning hoorbaar, als van een klopboormachine.

Het bij mij weg te komen uit zo'n klep met een thermische motor. Als deze een klein stukje dicht liep was het geluid te horen. Een waterpomp bleek door te lopen. Nadat ik de pomp ook liet meeschakelen was het weg.

Dus als je denkt dat het geluid ergens in het watercircuit wordt veroorzaakt, dan zou ik kijken naar (keer)kleppen en draaiende pompen.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
  • Laatst online: 30-05 23:37
Na lang meelezen heb ik inmiddels ook zelf een topic gemaakt over onze situatie. We willen in ons jaren 30-huis overstappen op een warmtepomp (full electric). Aangezien een aantal zaken niet helemaal rechttoe rechtaan zijn is jullie input zeer welkom!

Warmtepomp in jaren 30-huis: afgifte, vermogen en SWW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:44

Timple

HaTe schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:42:
Voor de geïnteresseerde doe-het-zelvers, deel ik graag mijn stuklijst en aansluitschema. Het kan zijn dat er nog een paar kleine foutjes in staan, blijf altijd zelf nadenken en elke installatie is uniek.

installatieschema Mitsubishi Ecodan ERST30D-VM2ED + PHUZ-SW75YAA
stuklijst winkels en prijzen
Top, dat zijn echt heel nuttige lijstjes.

Prijzen zijn al aardig gestegen, jouw inlaatcombinatie is al 2,5x zo duur inmiddels.

In jouw post lees ik dat je een boilervat hebt. Dit zie ik niet terug in de excel.

Ik was namelijk benieuwd naar de gebruikte sensor 8)

[ Voor 14% gewijzigd door Timple op 23-05-2022 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:17

HaTe

haat niet

Timple schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:03:
[...]

Top, dat zijn echt heel nuttige lijstjes.

Prijzen zijn al aardig gestegen, jouw inlaatcombinatie is al 2,5x zo duur inmiddels.

In jouw post lees ik dat je een boilervat hebt. Dit zie ik niet terug in de excel.

Ik was namelijk benieuwd naar de gebruikte sensor 8)
Kan me niet voorstellen dat het duurder is geworden. Bij wasco en technische unie krijg je met een commercieel account over het algemeen ook standaard 20 tot 60% korting of de producten dan die je als particulier ziet. In dit geval krijg ik 63% korting op de inlaatcombinatie. De prijs is niet gewijzigd.

Boilervat zit ingebouwd in de binnen unit (300L), waar dus ook al standaard temperatuursensoren in zitten

[ Voor 7% gewijzigd door HaTe op 23-05-2022 12:15 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Code13172
  • Laatst online: 31-08-2022
Hallo, nog ff een aanvulling op mijn bericht over de Fujitsu Waterstage WC:

Zit in de aanvoerleiding vanuit de buitenunit. Dus aan aan koelmiddelzijde. Er is duidelijk hoor-en voelbaar trilling (boormachine geluid) in de aanvoerleiding ter hoogte van de aansluiting op het wisselaar vat (condensor) in de binnenunit. Op de tekening nr. 6 (koelaansluiting gas).

Het geluid ontstaat zodra het SWW vat een signaal geeft aan de binnenunit om te gaan verwarmen. Dit gebeurd altijd ‘s nachts.
Op het display van de binnenunit staat dan onder SWW “ laden actief” . De compressor draait dan duidelijk hoorbaar op “ volle toeren”. Op het display staat dan “ compressor aan” .

Het gekke is dat het geluid niet getriggerd kan worden met verwarming. De compressor draait dan normaal zonder boormachine geluid in de aanvoerleiding. Daarom blijft het voor de installateur telkens ter plaatse gissen wat het probleem veroorzaakt.

Ik heb afbeeldingen bijgevoegd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5-vxW9d48Is2IgwYMwCRKqOMfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSi64rw6V7dALszdLWBROoL2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3w7zYy7Ma_hUtk7i3DPQtItfvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vCKajMNxjCRqV0dEkblOt6AV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPwi8XWi-RrH7WffInlGGXbsiv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4YokuenyVfeTJEGkTjLuSyLy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
  • Laatst online: 05-03 09:47
Hallo iedereen,

Ik denk erover om mijn verwarmings- en koelsysteem in huis te veranderen. Ik lees veel over het lucht/lucht onderwerp en het lucht/water onderwerp. Maar ik kan niet de uiteindelijke beslissing nemen over welk systeem beter is?

Situatie:
- Ik heb onlangs een huis gekocht. Ik heb bij mij thuis verwarming op lage temperatuur (50°C) getest en die is in orde. Maar de test was in maart, dus het weer was niet koud. Ik ga deze zomer de isolatie van het huis verbeteren. Mijn huis heeft echter geen ventilatiesysteem, zelfs geen ventilatie op de ramen. Ik wil 5 kamers (4 slaapkamers en 1 woonkamer verbonden met de keuken) opwarmen en afkoelen. Wij zijn een gezin van 5 personen.

Keuzes:
Mijn huidige zorg is om een ​​lucht/lucht warmtepomp + warmtepompboiler (of elektrische boiler) te hebben of om een ​​lucht/water warmtepompsysteem te hebben. Ik weet dat elk systeem andere voor- en nadelen heeft.

1. Lucht/lucht warmtepompsysteem:
+ Betere koeling
+ Te gebruiken als ventilatiesysteem?
+ Snellere levering
- Meer buitenunits
- Minder comfortabel?
- Geen subsidie
- Stop met het huidige verwarmingssysteem (radiatoren, vloerverwarming, leidingen, ...)
- Lelijk?
- Extra ketel nodig

2. Lucht/water warmtepompsysteem
+ Kan gebruikt worden met huidig ​​verwarmingssysteem
+ Geen aparte machine nodig voor DWW
+ Subsidie
+ Comfortabeler
- Lange wachttijd
- ventilatiesysteem?
- Passieve koeling

Voeg meer toe als je ideeën hebt.
Welk systeem is beter? En waarom?
Het zou leuk zijn als je mij ook in Eindhoven wat actief gezelschap kunt geven. Bij voorbaat dank.

[ Voor 4% gewijzigd door hainv201 op 23-05-2022 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
[quote]Rzaan schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:50:
[...]

In de bouw en constructie zijn er ook veel mensen gedumpt door automatisering. Een kozijn wordt grotendeels door een computergestuurd apparaat gemaakt.

Besef je wel dat als een goeie CNC kozijnen straat op volle toeren draait dat er 35 man nodig zijn om de kozijnen in elkaar te zetten. Dat doet zo'n straat nog steeds niet zelf. Is nog steeds handwerk.

En dan nog al het spuitwerk van de kozijnen. De grondverf komt ook niet uit die computer lopen.

Dus door die productie verhoging van een CNC straat heb je juist meer mensen nodig.

Vandaar de levertijden van 8 tot 20 weken.

[ Voor 3% gewijzigd door Adriaan71 op 23-05-2022 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:45:
[...]

Besef je wel dat als een goeie CNC kozijnen straat op volle toeren draait dat er 35 man nodig zijn om de kozijnen in elkaar te zetten. Dat doet zo'n straat nog steeds niet zelf. Is nog steeds handwerk.

En dan nog al het spuitwerk van de kozijnen. De grondverf komt ook niet uit die computer lopen.

Dus door die productie verhoging van een CNC straat heb je juist meer mensen nodig.

Vandaar de levertijden van 8 tot 20 weken.
Zowel montage van kozijnen, en het spuiten daarvan gebeurt ook al door robots hoor op dit moment.

Neemt niet weg dat er een schreeuwend te kort is aan vakmensen op dit moment.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Adriaan71 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:45:

Nee, natuurlijk heb je niet meer mensen nodig door de automatisering.

Je hebt meer mensen nodig omdat de vraag enorm gestegen is.

Als je bij de vraag van 10.000 kozijn per jaar 35 mensen nodig hebt, had je er vroeger misschien wel 100 nodig.
Bovendien heb je tegenwoordig minder vakmensen nodig, maar kun je het proces en de werkzaamheden relatief snel onder de knie krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rzaan schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:58:
[...]

Bovendien heb je tegenwoordig minder vakmensen nodig, maar kun je het proces en de werkzaamheden relatief snel onder de knie krijgen.
Dit ben ik nog niet met je eens, wat ik vooral zie is dat "eenvoudig" werk gerobotiseerd / geautomatiseerd wordt, echt vakwerk is vaak niet te automatiseren, dus vakmensen blijf je altijd nodig hebben.

Als ik kijk wat goede vakmensen verdienen, daar kan menig HBO'er nog niet aan tippen.

Een goede schilder bijvoorbeeld zit al op 4K in de maand, en die werkt geen minuut over, geen serieuze stress, en als hij er zaterdags een beetje bijwerkt pakt hij er nog zo'n 200 euro netto bij met 5 uurtjes werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 18:35
Wij zijn bezig met een nog nieuw te bouwen huis (traditionele bouw).
Is het mogelijk om voorbereiding te treffen om de leidingen beter weg te werken?

Bijvoorbeeld een lege buis door de spouwmuur? Of in storten de vloer?
Ik snap dat er wel flinke leidingen nodig zijn en dan er rekening gehouden moet worden met het afschot voor de afvoer.

Is waarschijnlijk ook niet zo makkelijk om dergelijk leidingen door een buis heen te trekken?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Grolsch schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:03:
[...]

Dit ben ik nog niet met je eens, wat ik vooral zie is dat "eenvoudig" werk gerobotiseerd / geautomatiseerd wordt, echt vakwerk is vaak niet te automatiseren, dus vakmensen blijf je altijd nodig hebben.

Als ik kijk wat goede vakmensen verdienen, daar kan menig HBO'er nog niet aan tippen.

Een goede schilder bijvoorbeeld zit al op 4K in de maand, en die werkt geen minuut over, geen serieuze stress, en als hij er zaterdags een beetje bijwerkt pakt hij er nog zo'n 200 euro netto bij met 5 uurtjes werken.
Wat ik zei, is niet in tegenspraak met wat jij zegt.

Natuurlijk blijf je vakmensen nodig hebben.
Schilders, loodgieters, elektriciens, stukadoors, metselaars, noem maar op.
Maar de automatisering zorgt er niet alleen voor dat zeer eenvoudig werk geautomatiseerd is, maar zorgt er ook voor dat er productie-straten komen: Je doet maar 1 of 2 handelingen en die doe je heel goed. Je hoeft niet meer over alle facetten van vakbekwaamheid te beschikken om mee te helpen om een kozijn in elkaar te krijgen.
Waar je vroeger voor een kozijn iemand nodig had die bijna alles kon, heb je nu iemand nodig die 3 delen in een apparaat legt, lijm aanbrengt en op de knop drukt voor het samenklemmen.

Maar ik sprak onlangs een meubelmaker. Die had maar weinig werk meer wat echt met meubelmaken te maken had.
Hij had wel genoeg werk door keukenkastje in elkaar te zetten die in pakketen vanuit de fabriek kwamen.

€ 4.000 is wel een heel goed salaris.
Denk niet dat er veel schilders zijn die dit in loondienst verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:29
ice-T106 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:08:
Is het mogelijk om voorbereiding te treffen om de leidingen beter weg te werken?
Beter dan wat?
Bijvoorbeeld een lege buis door de spouwmuur?
Haaks komt een diamantboor later ook wel doorheen; voor parallel heb je een flinke spouw nodig...
Of in storten de vloer?
Dat past vaak ook niet c.q. vereist een doorberekening.
Ik snap dat er wel flinke leidingen nodig zijn en dan er rekening gehouden moet worden met het afschot voor de afvoer.

Is waarschijnlijk ook niet zo makkelijk om dergelijk leidingen door een buis heen te trekken?
Hangt van de leiding en bijbehorende isolatie af. En daarmee grotendeels van de unit af die je nodig hebt (/wilt).

Een redelijk veilige maat zou wat mij betreft 2x 160mm + 1x 50mm mantelbuis zijn voor een doorsnee Hollandse woning; netjes gelegd dan wel, want een krappe bocht krijg je moeilijk een dik geïsoleerde leiding doorheen.

Verschillende mensen hier hebben koelleidingen door een nagenoeg rechte 110mm PVC buis gekregen. Dat ging niet altijd even makkelijk (nou ja, niet te moeilijk).

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Code13172 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:27:
Het geluid ontstaat zodra het SWW vat een signaal geeft aan de binnenunit om te gaan verwarmen. Dit gebeurd altijd ‘s nachts.
Waarom doe je dat niet overdag? Dan is door de hogere buitentemperatuur het rendement veel hoger en zijn je kosten dus lager. Bovendien kun je overdag van je eigen zonnestroom gebruik maken.
Beter voor je portemonnee en het milieu dus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hainv201 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:52:
Hallo iedereen,

Ik denk erover om mijn verwarmings- en koelsysteem in huis te veranderen. Ik lees veel over het lucht/lucht onderwerp en het lucht/water onderwerp. Maar ik kan niet de uiteindelijke beslissing nemen over welk systeem beter is?
Er is niet zoiets als beter of slechter. Beide systemen hebben hun eigen voor- en nadelen.
Situatie:
- Ik heb onlangs een huis gekocht. Ik heb bij mij thuis verwarming op lage temperatuur (50°C) getest en die is in orde. Maar de test was in maart, dus het weer was niet koud.
50 °C is geen lage temperatuur. Zeker in maart als het buiten wel rond de 10 graden was, moet je aan 35°C ruim genoeg hebben om ook bij strenge vorst je woning nog warm te kunnen houden.

Maar dit wordt een veel te lang (en specifiek) verhaal. Maak even een eigen topic aan (zie de FAQ:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic) dan blijft alle info mooi bij elkaar.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ice-T106 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:08:
Dit lijkt me een mooi onderwerp om met je installateur te overleggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
  • Laatst online: 05-03 09:47
Andrehj schreef op maandag 23 mei 2022 @ 18:18:
[...]

Er is niet zoiets als beter of slechter. Beide systemen hebben hun eigen voor- en nadelen.

[...]

50 °C is geen lage temperatuur. Zeker in maart als het buiten wel rond de 10 graden was, moet je aan 35°C ruim genoeg hebben om ook bij strenge vorst je woning nog warm te kunnen houden.

Maar dit wordt een veel te lang (en specifiek) verhaal. Maak even een eigen topic aan (zie de FAQ:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic) dan blijft alle info mooi bij elkaar.
Ik heb hier een topic aangemaakt: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2130210. Ik wacht op advies van jullie allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:34
Zijn er hier mensen met een WP en enkel (LTV) radiatoren? Deze optie is wel interessant, ook met grote radiatoren (kunnen makkelijk uit zicht en/of uit de weg), en dat scheelt dan toch wel een bom duiten. Ik twijfel alleen een beetje aan realistische waarden voor de diverse spreadsheets: ik gebruik 40/30/20 graden, wat me vrij realistisch lijkt (erger zal het niet worden, toch?). Indien je ook enkel radiatoren gebruikt, wat is realistisch hier?

Als ik er niet naast zit, dan zou ik 2,5kW/3kW halen (in de woonkamer), met de radiatoren die ik voor ogen heb. Op de slaapkamer komen ook nieuwe, maar het benodigd vermogen is stukken lager (we hebben ze alleen bij echte kou aan). (Koevlaas komt op 4,9kW=5kW voor de WP uit.) Gezien het geringe watervolume zal een buffervat nodig zijn. Die zou ivm ruimte enkel in de garage kunnen, die ongeisoleerd is. Iemand daar ervaring mee?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 18:35
The Lord schreef op maandag 23 mei 2022 @ 18:04:
[...]
Beter dan wat?

[...]
Haaks komt een diamantboor later ook wel doorheen; voor parallel heb je een flinke spouw nodig...
[...]
Dat past vaak ook niet c.q. vereist een doorberekening.

[...]
Hangt van de leiding en bijbehorende isolatie af. En daarmee grotendeels van de unit af die je nodig hebt (/wilt).

Een redelijk veilige maat zou wat mij betreft 2x 160mm + 1x 50mm mantelbuis zijn voor een doorsnee Hollandse woning; netjes gelegd dan wel, want een krappe bocht krijg je moeilijk een dik geïsoleerde leiding doorheen.

Verschillende mensen hier hebben koelleidingen door een nagenoeg rechte 110mm PVC buis gekregen. Dat ging niet altijd even makkelijk (nou ja, niet te moeilijk).
Bedankt voor het meedenken. Ben nog even het puzzelen waar de units het beste kunnen hangen. Maar het denk ik gaat juist vooral om voorkomen een stuk verticale leiding. Deze zou ik uiteraard liever in de muur hebben dan binnen of buiten de muur. Maar met zoveel buis gaat het misschien wel heel erg ten koste van de spouw.

Misschien wordt het dan toch gewoon 1 rechte airco leiding goot omhoog en dan direct haaks door de muur.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

@Brent

Ik weet niet of 40/30 goed haalbaar is? als je de flow flink knijpt wellicht, maar dan gaat er minder water doorheen. Voorheen had ik met de CV de Jaga's op zo'n 50/40 afgeregeld. Maar met 35 graden haal je dan nog 35/30 ofzo.

Bij mij komt de installatie ook in een ongeisoleerde garage te staan. Maar de leidingen en buffer pak ik extra goed in.
Laagje isolatiemateriaal tegen de muur, dan pas de buffer in de hoek, en aan de voorkant en bovenkant timmer ik hem weer af, ook tegen vervuiling/beschadigen en om er weer spullen bovenop te kunnen zetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:38
Ben ik de enige die schrikt van al die koelleidingen buitenom die je overal ziet? Zowel voor WP als airco. Ik vind het erg lelijk en ze zijn altijd wit op een bakstenen muur. Kan dat nou echt niet beter? Ik heb zelf een tracé bedacht binnendoor, moet nog even kijken of het echt kan. Zo niet, dan maak ik een extra koof in de badkamer. Buitenom ga ik echt niet doen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
RichieB schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:12:
Ben ik de enige die schrikt van al die koelleidingen buitenom die je overal ziet? Zowel voor WP als airco. Ik vind het erg lelijk en ze zijn altijd wit op een bakstenen muur. Kan dat nou echt niet beter? Ik heb zelf een tracé bedacht binnendoor, moet nog even kijken of het echt kan. Zo niet, dan maak ik een extra koof in de badkamer. Buitenom ga ik echt niet doen.
Nee, je bent niet de enige. Pet peeve van mijn wederhelft.

Hoop dat we dat gaan kunnen voorkomen (maar ja, ik hoop nog meer dat we iemand gaan vinden die voor ons überhaupt iets installeert...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Ik vind het ook niet om aan te gluren! Hier in de buurt ook: mooie donkere bakstenen gebruikt en dan een wirwar van goedkope verkeerswitte leidingen over de muur. Geen gezicht en ook niet nodig: je hebt ook gewoon kanalen in zwart, donkerrood of andere kleuren. Maar ja, die zijn een paar tientjes duurder…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
Je kunt ook een foto van de wand nemen en dan wrappen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:12
Onze goot is dezelfde kleur antraciet als onze dakkapellen, ons poortje en nog een gedeelte hout op begane grand. Past er dus prima bij. Met deze kleur kwam de installateur zelf, zonder meerprijs.
Ook is de goot niet zo lang en een rechte lijn omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:16
Na lang wikken heb ik eens concreet wat gegevens verzameld. Ons totale gasverbruik is ongeveer 750m3 per jaar (ruim genomen) waarvan zo'n 120 m3 voor warm water en koken. Typisch gasverbruik in de winter is 3-5m3 per dag. In de 15 jaar dat we hier wonen heb ik volgens mij nooit meer dan zo'n 8m3 per dag verbruikt, op de echt koude dagen. De thermostaat staat meestal een half etmaal op 21 graden (altijd iemand thuis). CV-ketel is een zwaar overbemeten Remeha Tzerra Plus 39c.

De woning is voorzien van ventilatie type D (Brink wtw, recent vernieuwd). Het afgiftesysteem bestaat uit Jaga convectoren, met een totaal vermogen (volgens de Jaga tabellen) van 4079 watt bij 45/40/20 en 1778 watt bij 35/30/20.

Als ik de koevlaas formule gebruik zou ik met een 4kW (bij -7 graden) warmtepomp toe moeten kunnen en hoef ik het afgiftesysteem ook niet aan te passen, of mis ik dan iets? Ik zou het wel fijn vinden als ik de convectoren kan houden en niet op vloerverwarming over hoef te gaan.

SWW vind ik een grotere uitdaging. Dat is nu niet ideaal (lange leidingen, dus lang wachten op warm water) en een losse boiler met een douche-wtw zou veel strategischer te plaatsen zijn, maar dat vraag toch wel een kleine verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ze zijn er ook in bruin, zwart en antraciet dus wit hoeft niet. Ik zou verwachten dat een installateur de klant laat kiezen?
Een binnentracé is altijd mooier (voor de mensen die van buiten kijken). Mijn buren hebben ook een indrukwekkend knutselwerkje met 7 haakse bochten langs de dakrand van de uitbouw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
_ferry_ schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:10:
@Brent

Ik weet niet of 40/30 goed haalbaar is? als je de flow flink knijpt wellicht, maar dan gaat er minder water doorheen. Voorheen had ik met de CV de Jaga's op zo'n 50/40 afgeregeld. Maar met 35 graden haal je dan nog 35/30 ofzo.
35/30, ouch! Dat laat weinig ruimte. Ik ga dan nog ~2kW afgifte halen met wat ik in gedachte had, is dat genoeg denk je?
Bij mij komt de installatie ook in een ongeisoleerde garage te staan. Maar de leidingen en buffer pak ik extra goed in.
Laagje isolatiemateriaal tegen de muur, dan pas de buffer in de hoek, en aan de voorkant en bovenkant timmer ik hem weer af, ook tegen vervuiling/beschadigen en om er weer spullen bovenop te kunnen zetten
Juist, dat moet idd wel lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:26
Brent schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:03:
Zijn er hier mensen met een WP en enkel (LTV) radiatoren? Deze optie is wel interessant, ook met grote radiatoren (kunnen makkelijk uit zicht en/of uit de weg), en dat scheelt dan toch wel een bom duiten. Ik twijfel alleen een beetje aan realistische waarden voor de diverse spreadsheets: ik gebruik 40/30/20 graden, wat me vrij realistisch lijkt (erger zal het niet worden, toch?). Indien je ook enkel radiatoren gebruikt, wat is realistisch hier?

Als ik er niet naast zit, dan zou ik 2,5kW/3kW halen (in de woonkamer), met de radiatoren die ik voor ogen heb. Op de slaapkamer komen ook nieuwe, maar het benodigd vermogen is stukken lager (we hebben ze alleen bij echte kou aan). (Koevlaas komt op 4,9kW=5kW voor de WP uit.) Gezien het geringe watervolume zal een buffervat nodig zijn. Die zou ivm ruimte enkel in de garage kunnen, die ongeisoleerd is. Iemand daar ervaring mee?
Ik verwarm tot vriespunt met 33/30/20.
Mbv jaren 70 radiatoren die er al hingen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Overigens zit in radiatoren, zeker kolom radiatoren aardig wat water inhoud

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
BarryH schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:11:
[...]

Ik zit momenteel met dezelfde vraag (zie ook hier). Wij hebben beneden ook kolomradiatoren en ik vraag me af wat ik kan verwachten van het vermogen hiervan op lage temperatuur. Heb verschillende dingen gelezen, maar ik krijg er geen betrouwbaar beeld van. Kun je misschien een indicatie geven van de omvang van je radiatoren (hoeveelheid en grootte leden) en het oppervlak dat je ermee verwarmt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
BarryH schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:11:
[...]

De vraag is dan: hoeveel m2/m3 radiator op hoeveel m2 kamer?
BarryH schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:12:
Overigens zit in radiatoren, zeker kolom radiatoren aardig wat water inhoud
Zoveel dat je zonder buffervat af kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 30-05 20:28
dirkdeman schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:36:
[...]

Ik vind het ook niet om aan te gluren! Hier in de buurt ook: mooie donkere bakstenen gebruikt en dan een wirwar van goedkope verkeerswitte leidingen over de muur. Geen gezicht en ook niet nodig: je hebt ook gewoon kanalen in zwart, donkerrood of andere kleuren. Maar ja, die zijn een paar tientjes duurder…
Regenpijp installeren en daar de leidingen in stoppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
@Brent
25kw bij 75/65/20
4kw bij 33/30/20
Inhoud moet je zelf narekenen (allerlei excels van fabrikanten te vinden en vergeet je leidingen niet ) en dan checken tegen specs WP.
Ik heb een ELGA uit 2014.
Maar had een 9kW WP moeten kopen en gaskraan dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:03:
[...]

mwhaa.
4K incl beunen of een zzp die de jackpot kan verdienen. [ dat wil ik meemaken ] [ 30-45 bruto uurloon, voor gewone zzp er?, zonder zijn goede verzekeringen.., maar met? ] ]
https://kosten-timmerman.nl/nettosalaris/

1 van de redenen dat de technische sector nog steeds een laag CAO loon heeft... Is omdat die Alfa mannetjes nog steeds vinden dat een beta vakman "dom" werk doet.
In de polen tijd riep iedereen al. binnen een paar jaar verdienen bouwvakkers meer dan..

Ik werk bij de overheid.
Waar ik zie dat de domste HBO-MBO veel te veel verdient, en dan ook nog vind dat ze te weinig verdienen.
Terwijl mijn technische kennissen kring, echt niet zomaar boven de 2K netto 4weken/maand komt. [ cao loon ]

En tsja dat beunen, is omdat de extraatjes er ook willen.

Zolang de Alfa roepen dat een bete te duur is...
Zie wp, lamp in auto, tegelzetter, enz enz
Zullen de technische opleidingen leeg blijven.

Waarom staat er niet met koeie letters in de krant cao lonen technische sector in 2 tijd +10% ...
Maar wel telkens de bonussen van magers benoemen, omdat die het zooo goed doen..

https://www.tiktok.com/@c...11397?_t=8SF8XFGjfID&_r=1

Geloof niet dat deze het OOIT gaat worden icm duurzaamheid/milieu..
Zag het tijdens covid. de slimste koppen laten we flitshandel doen..[ En dat staat in het nieuws]
Terwijl we bezuinigen op de slimste vierkante KM van [ Eindhoven ] waar de toekomst zou moeten liggen qua technische vernieuwingen...

Zolang we in het onderwijs marktwerking hebben met alfas die bonussen krijgen, op korte termijn..
En de Technische opleidingen door jongeren ontraden wordt...[ op elk niveau. ] Doe maar geen beta want dan is de kans op slagen groter... Wiskunde is zo moeilijk, probeer het niet, want je gaat zakken.. enz enz

Zal er altijd een tekort aan vakmensen blijven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Anomi schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:15:
[...]

Ik zit momenteel met dezelfde vraag (zie ook hier). Wij hebben beneden ook kolomradiatoren en ik vraag me af wat ik kan verwachten van het vermogen hiervan op lage temperatuur. Heb verschillende dingen gelezen, maar ik krijg er geen betrouwbaar beeld van. Kun je misschien een indicatie geven van de omvang van je radiatoren (hoeveelheid en grootte leden) en het oppervlak dat je ermee verwarmt?
Kolom beter dan jaga... _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Sowieso wel interessant eigenlijk om na te gaan wat beter werkt zo rond die 40 graden, met een verschil van 10 graden over de radiator geef je dus veel warmte af, maar moet je misschien ook de flow halveren om dat verschil te behalen. Onder de streep win je dan alsnog niet veel (verlies je juist afgiftevermogen) als we dat vergelijken met 40/35 en een hoge flow?
Je haalt wel weer een lagere retour, wat weer gunstiger is voor de COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@_ferry_ een lage retour is alleen zinvol bij een condenserende gasketel. Een warmtepomp gaat het om de aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Proton_ schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:08:
@_ferry_ een lage retour is alleen zinvol bij een condenserende gasketel. Een warmtepomp gaat het om de aanvoer.
Maar gaat de natuurlijke convectie van radiatoren niet beter bij lagere retour ?

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@joezzt nee, waarom denk je dat? Convectie wordt gedreven door de lagere dichtheid van warmere lucht, dus hoe warmer je de lucht krijgt, hoe sterker de convectie. Een hogere gemiddelde temperatuur (lage dT) van de radiator geeft dus meer convectie.

En uiteindelijk wil je niet per sé meer afgifte denk ik, maar een zo laag mogelijke Ta waarbij het comfortabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Proton_ schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:19:
@joezzt nee, waarom denk je dat? Convectie wordt gedreven door de lagere dichtheid van warmere lucht, dus hoe warmer je de lucht krijgt, hoe sterker de convectie. Een hogere gemiddelde temperatuur (lage dT) van de radiator geeft dus meer convectie.

En uiteindelijk wil je niet per sé meer afgifte denk ik, maar een zo laag mogelijke Ta waarbij het comfortabel is.
Ik dacht aan iets van een schoorsteeneffect, lage temperatuur onderaan de radiator. Maar alles om een ventilator te vermijden ben ik blij om !

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
joezzt schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:16:
[...]

Maar gaat de natuurlijke convectie van radiatoren niet beter bij lagere retour ?
Nee, de gemiddelde temperatuur over het radiatoroppervlak gaat naar beneden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Allemaal redelijk off-topic, maar loonschalen zijn niet leidend, tis maar net wat de gek er voor geeft.

Een vriend van me heeft een schildersbedrijf met +- 50 schilders aan het werk, en een doodnormale schilder (geen voorman of specialist) zit op ruim 20 euro/uur bruto, wat dus zo'n 3,5K in de maand bruto is.

Tel daar nog allerlei netto onkosten vergoedingen bij op, en een schilder heeft het echt niet slecht in vergelijk met sommige HBO functies.

Zoals @Dylantje2 ook al aangeeft, er is een schreeuwend te kort aan technische vakmensen, en die lonen gaan harder stijgen dan die van de gemiddelde HBO'er.
_ferry_ schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 06:41:
Sowieso wel interessant eigenlijk om na te gaan wat beter werkt zo rond die 40 graden, met een verschil van 10 graden over de radiator geef je dus veel warmte af, maar moet je misschien ook de flow halveren om dat verschil te behalen. Onder de streep win je dan alsnog niet veel (verlies je juist afgiftevermogen) als we dat vergelijken met 40/35 en een hoge flow?
Je haalt wel weer een lagere retour, wat weer gunstiger is voor de COP.
Een hogere flow, kleinere dT en dus lagere Ta is altijd beter voor de COP.

Er is maar 1 ding bepalend voor de COP, en dat is Ta.
Een lagere retour is het resultaat van een lagere flow, en dus een grotere dT.

M.b.t. afgifte gaat het om de gemiddelde temperatuur, dus stel

Ta 40, Tr 30 (dT = 10) is gemiddeld 35 graden
Ta 37, Tr 33 (dT = 4) is gemiddeld 35 graden

Ta 37 geeft een betere COP dan Ta 40.

[ Voor 36% gewijzigd door Grolsch op 24-05-2022 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Proton_ schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:53:
[...]

Ze zijn er ook in bruin, zwart en antraciet dus wit hoeft niet. Ik zou verwachten dat een installateur de klant laat kiezen?
Een binnentracé is altijd mooier (voor de mensen die van buiten kijken). Mijn buren hebben ook een indrukwekkend knutselwerkje met 7 haakse bochten langs de dakrand van de uitbouw...
Wij gaan het ook aan de buitenkant doen, maar aan een zijde van het huis die je niet zo goed kan zien.
Maar wat @Plenkske net noemde, waarschijnlijk wel in de zwarte kleur van de kozijnen.
Want soms is het beter om iets goed te zien, dan maar half.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09:00
Ik zit nog steeds te wachten op Liander voor de aanpassing naar 3 fase. De aanvraag is gedaan in okt 2021

Nu zit ik mij af te vragen, kan ik de warmtepomp alvast laten installeren op de 1 fase aansluiting en dan doormiddel van een slimme schakelaar er voor zorgen dat er prioriteitregels worden toegepast.

Zodat de warmtepomp uitschakelt als ik electrisch ga koken of de oven gebruik, etc.

Het te plaatsen boilervat zal dmv een schakeling al zo veel mogelijk verwarmd worden door de zonnepanelen opgewekte energie.

Ik ben namelijk bang dat liander dit jaar niet zal komen, ze schijnen al analoge meters in nieuwbouw woningen te plaatsen uit noodzaak.

[ Voor 3% gewijzigd door berry76 op 24-05-2022 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Als er een drie fasen motor inzit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02:38
berry76 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:53:
Ik zit nog steeds te wachten op Liander voor de aanpassing naar 3 fase. De aanvraag is gedaan in okt 2021

Nu zit ik mij af te vragen, kan ik de warmtepomp alvast laten installeren op de 1 fase aansluiting en dan doormiddel van een slimme schakelaar er voor zorgen dat er prioriteitregels worden toegepast.

Zodat de warmtepomp uitschakelt als ik electrisch ga koken of de oven gebruik, etc.

Het te plaatsen boilervat zal dmv een schakeling al zo veel mogelijk verwarmd worden door de zonnepanelen opgewekte energie.

Ik ben namelijk bang dat liander dit jaar niet zal komen, ze schijnen al analoge meters in nieuwbouw woningen te plaatsen uit noodzaak.
Als je een 3-fase Wp besteld hebt zal dat waarschijnlijk niet kunnen.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
Het wordt de Nibe AMS-10-6 en een nibe Hydrobox SHB 10 die aangesloten zal worden op het boilervat en cv leidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Welke AMS 10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
De ams 10-6, gelijk het bericht even aangepast, thanks

[ Voor 13% gewijzigd door berry76 op 24-05-2022 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Heb even nagezocht, kan op 1 fase. Kracht wordt alleen gebruikt voor het 9kW verwarmingselement. Die mis je dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
ds23man schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:21:
Heb even nagezocht, kan op 1 fase. Kracht wordt alleen gebruikt voor het 9kW verwarmingselement. Die mis je dan.
Hoe bedoel je je mist het verwarmingselement ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11:28

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

berry76 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:22:
[...]

Hoe bedoel je je mist het verwarmingselement ?
Wat waarschijnlijk in de boiler zit! Deze zal dan over de 3 fase verdeeld worden.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Installatiehandleiding Hydrobox:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0EwlDz3d3ci5mlOBBoKTtGEilOY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Tt2TiLfC9ZJbzi2anYlnf8ly.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
Ah oke, ik heb de bedoeling om de boiler dmv pv energie op te warmen. En hoop dat liander voor de winter kan installeren.

Ik moet eind juni mijn energie contract na 3 jaar gaan verlengen en zou dat het liefste zonder gas gebruik willen doen. Vandaar mijn vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Die naverwarmer zit erin voor situaties wanneer de pomp het niet meer trekt of om de hygienecyclus van een boiler mogelijk te maken. Zeer inefficient met een cop van 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
De max waarde zal dan alleen voor een hygienecyclus worden gebruikt, dat is wel een lastige op 1 fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dan zal ie terug regelen op 3kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

De naverwarmer heeft drie elementen die bij een driefasenaansluiting in driehoek worden aangesloten ( draaistroom). In het geval van 1 fase wordt 1 element op een fase aangesloten en de andere twee worden niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:19
Grolsch schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:32:
[...]

Allemaal redelijk off-topic, maar loonschalen zijn niet leidend, tis maar net wat de gek er voor geeft.

Tel daar nog allerlei netto onkosten vergoedingen bij op, en een schilder heeft het echt niet slecht in vergelijk met sommige HBO functies.
Inderdaad redelijk off topic, maar je moet (als werkgever?) niet te veel naar je zelf toerekenen en wel een beetje objectief blijven..

Een onkosten vergoeding is, zoals de naam al zegt, om onkosten te vergoeden. Dat kun je natuurlijk niet voor het gemak maar even bij het inkomen optellen om zo tot de conclusie te komen dat het een leuk inkomen oplevert..........

Ik wil daarmee niet zeggen dat er slecht verdiend wordt, maar als je de discussie dan toch wilt aangaan, moet je het wel zuiver houden.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zwerius schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:41:
[...]

Inderdaad redelijk off topic, maar je moet (als werkgever?) niet te veel naar je zelf toerekenen en wel een beetje objectief blijven..

Een onkosten vergoeding is, zoals de naam al zegt, om onkosten te vergoeden. Dat kun je natuurlijk niet voor het gemak maar even bij het inkomen optellen om zo tot de conclusie te komen dat het een leuk inkomen oplevert..........

Ik wil daarmee niet zeggen dat er slecht verdiend wordt, maar als je de discussie dan toch wilt aangaan, moet je het wel zuiver houden.
Het is in het belang van zowel werkgever als werknemer de vergoedingen zoveel mogelijk in de (netto, onbelaste) onkostenvergoedingen te zoeken waar dit mogelijk is binnen de juridische lijntjes van onze blauwe vrienden uit Almelo. Zo houdt de medewerker er netto het meeste aan over zonder dat de werkgever hier allerlei belastingen over betaald. En dat is toch waar het uiteindelijk om gaat.

Bijvoorbeeld, in de CAO waar ik werkzaam ben is een reiskostenvergoeding niet verplicht volgens CAO. Maar door het wel te doen krijgt de medewerker deze onkostenvergoeding netto.
Stel dat dit 100 euro netto is, dan mag je het bruto salaris wel met 200 euro aanpassen om hetzelfde (100 netto) te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
De knoop is hier doorgehakt. We hebben een offerte geaccepteerd van een lokale partij voor een Toshiba Estia 8 kW model met hydrobox en externe boiler. Zij doen het gaszijdige deel, ik het waterzijdige deel zelf.

Het modulatiebereik van die Toschiba's is groter dan van de meeste andere apparaten die ik gezien heb, met een ondergrens van 1 kW bij +7 en 1.7 kW bij +20. Het databoek is hier ook al eens langs gekomen (Ramon_1984 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10").

Ze hopen nog voor de zomer een levering te krijgen, maar zoals ik al eerder gemeld had, heb ik geen haast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
BarryH schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:47:
@Brent
25kw bij 75/65/20
4kw bij 33/30/20
Inhoud moet je zelf narekenen (allerlei excels van fabrikanten te vinden en vergeet je leidingen niet ) en dan checken tegen specs WP.
Ik heb een ELGA uit 2014.
Maar had een 9kW WP moeten kopen en gaskraan dicht
Dank. Is dat vermogen enkel woonkamer of hele huis?

Van mn huidige radiatoren heb ik geen idee, maar deze vernieuwen is een kleine moeite in mijn geval omdat alle leidingen toch weg moeten (plaats monoblock is totaal ergens anders dan de CV). Dus zoek ik radiatoren die het zeker beter doen dan de huidige.
Proton_ schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:19:

Dat hangt samen lijkt mij: comfortabel is wanneer het vermogen niet minder is dan verlies, en verliezen met een bepaald minimum tempo aangevuld kunnen worden (je wil niet een dag moeten wachten voordat het weer op temperatuur is wanneer je de deur even open hebt gehad).

Om het weer even terug te brengen naar het begin: hoeveel afgiftevermogen heb je nu nodig? Ik ging er stilletjes vanuit dat dat ong gelijk moest zijn aan de koevlaas formule, of zit ik er dan totaal naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Brent schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:39:
[...]
Om het weer even terug te brengen naar het begin: hoeveel afgiftevermogen heb je nu nodig? Ik ging er stilletjes vanuit dat dat ong gelijk moest zijn aan de koevlaas formule, of zit ik er dan totaal naast?
Dat heb je goed, dat is het vermogen om het op temperatuur te houden. Hoe dichter je op dat minimum gaat zitten, hoe minder reserve je hebt om in temperatuur te gaan wisselen.
Dus dat is nog een reden om te rekenen met lage Ta: dan is er altijd ruimte naar boven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Proton_ schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:47:
[...]

Dat heb je goed, dat is het vermogen om het op temperatuur te houden. Hoe dichter je op dat minimum gaat zitten, hoe minder reserve je hebt om in temperatuur te gaan wisselen.
Dus dat is nog een reden om te rekenen met lage Ta: dan is er altijd ruimte naar boven :)
Dank voor de bevestiging. Met 33/30/20 en de Jaga Strada van 65cm hoog kom ik dan echter wel op 10 meter verwarming uit :/ Dat is eventjes wat meer dan waar ik plek voor heb. De Strada was al de best die ik kon vinden, wat heeft minstens 2x zoveel vermogen per meter als de Strada?

En ik vraag me dan toch af hoe het kan dat sommigen de radiatoren niet eens vervangen. Kasteelmuren? Geen ramen?

Pagina: 1 ... 112 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.