Mag een standaard Flexvent gebruikt worden voor SWW? Ik begreep dat er speciale versies zijn voor tapwater.Timple schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 23:17:
Even voor de duidelijkheid, we hebben het hier over ontluchters voor het tapwater toch?
Daar heb je geen luxe versie voor nodig lijkt me. Beluchten is de enige functie dan.
En dan neem ik aan ook beter kunststof leidingen gebruiken naar de fancoil ipv staal (ben nog van de generatie die - tot nu toe - overal staal of koper gebruikt)?Pietje555 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:39:
[...]
Alleen heb je bij een L/L WP geen last van condens op je leidingen, alleen IN de fancoil.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Maakt niet heel veel uit. De kunststof leiding duurt het iets langer voor deze de zelfde temperatuur heeft als het water. Daarnaast moet je dan wel (dure) Mepla kunststof perskoppelingen gebruiken omdat deze anders weer eerder condenseren. Deze hebben wel een grote restrictie (weinig doorlaat).
Voordeel is dat het niet gaat roesten toz van staal.
Gewoon isoleren is niet voldoende. Het moet dampdicht zijn want anders krijg je condens tussen je isolatie en buis. Alle koppelingen moeten ook dampdicht geisoleerd worden.
Een 22 mm leiding wordt dan 60 mm dik met speciale ophangbeugels.
Dit is voor een DHZer niet mogelijk en veel te kostbaar.
Op mijn WP heb ik een vochtsensor op de (kale) leiding. Zodra deze vocht detecteert gaat de water temperatuur omhoog zodat je toch maximaal kan koelen.
Gewoon isoleren is niet voldoende. Het moet dampdicht zijn want anders krijg je condens tussen je isolatie en buis. Alle koppelingen moeten ook dampdicht geisoleerd worden.
Een 22 mm leiding wordt dan 60 mm dik met speciale ophangbeugels.
Dit is voor een DHZer niet mogelijk en veel te kostbaar.
Op mijn WP heb ik een vochtsensor op de (kale) leiding. Zodra deze vocht detecteert gaat de water temperatuur omhoog zodat je toch maximaal kan koelen.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Dat roesten, dat was voor mij de reden om aan kunststof te denken.Pietje555 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:01:
[..]
[..]
Die Vochtsensor is een slimme oplossing! Je bedoeld neem ik aan dat je zo maximaal kan koelen zonder condens, niet maximaal qua koelcapaciteit van je WP en/of fancoil. Heeft 't bij jou op deze manier wel voldoende (koelend) effect?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Geen idee eigenlijk.KBrt schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:47:
[...]
Mag een standaard Flexvent gebruikt worden voor SWW? Ik begreep dat er speciale versies zijn voor tapwater.
Beste Tweakers,
Overal meen ik te horen en lezen dat de wat oudere woningen niet geschikt zijn voor een full electric warmtepomp. Nu geen enkel huis hetzelfde is en de situatie van de bewoners evenmin, zou ik toch graag eens vragen of jullie voor mijn huis en situatie mogelijkheden zien.
Wat is het geval: Eind van dit jaar verhuizen we naar een woning van begin jaren 90. Hier ligt al vloerverwarming in van omstreeks 2013, maar er is destijds niet extra geisoleerd. De begane grond betreft zo'n 55-60m2. Er hangen ook nog radiatoren als bijverwarming, en ook boven wordt er door de huidige bewoners met gewone radiatoren verwarmd. Volgens de bewoners was het deze winter mogelijk om met alleen de vloerverwarming de kamer op temperatuur te houden.
Wat ik van plan ben: de ramen beneden vervangen voor HR++ glas (eventueel HR+++ met nieuwe kozijnen), de radiatoren boven verwijderen/niet meer gebruiken en hier airconditioning aanleggen. Ook in de woonkamer wil ik nog een airco ophangen die eventueel bij kan springen (naast verkoeling in de zomer).
Als ik een 5KW warmtepomp i.c.m. 270-300L warmtepomp boiler aanschaf, kom ik dan uit voor begane grond verwarming, en warm water voor de keuken, bad en douche?
Overal meen ik te horen en lezen dat de wat oudere woningen niet geschikt zijn voor een full electric warmtepomp. Nu geen enkel huis hetzelfde is en de situatie van de bewoners evenmin, zou ik toch graag eens vragen of jullie voor mijn huis en situatie mogelijkheden zien.
Wat is het geval: Eind van dit jaar verhuizen we naar een woning van begin jaren 90. Hier ligt al vloerverwarming in van omstreeks 2013, maar er is destijds niet extra geisoleerd. De begane grond betreft zo'n 55-60m2. Er hangen ook nog radiatoren als bijverwarming, en ook boven wordt er door de huidige bewoners met gewone radiatoren verwarmd. Volgens de bewoners was het deze winter mogelijk om met alleen de vloerverwarming de kamer op temperatuur te houden.
Wat ik van plan ben: de ramen beneden vervangen voor HR++ glas (eventueel HR+++ met nieuwe kozijnen), de radiatoren boven verwijderen/niet meer gebruiken en hier airconditioning aanleggen. Ook in de woonkamer wil ik nog een airco ophangen die eventueel bij kan springen (naast verkoeling in de zomer).
Als ik een 5KW warmtepomp i.c.m. 270-300L warmtepomp boiler aanschaf, kom ik dan uit voor begane grond verwarming, en warm water voor de keuken, bad en douche?
@blb4 Koeleffect is minimaal. Maar met rolluiken dicht is het effect met mijn radiatoren met ventilatoren een graad of 2. Vloerkoeling zorgt dat de vloer niet opwarmt als de zon erop staat en dit weer aan de ruimte afgeeft. Een koeleffect op de ruimtetemperatuur is minimaal. Je kan gewoon niet lager dan 17 gr water en dus vloertemperatuur. De dT is te gering.
Koude vloer vind ik overigens zomers niet prettig met open schoenen (flipflops).
Alleen de bovenverdieping denk ik dat er dan te weinig afgifte is en de WP gaat pendelen. Nog niet geprobeerd. Zolang mijn slaapkamer niet boven de 25 gr komt heb ik er niet veel moeite mee.
Ik heb ook nog een WTW ventilatie welke 's nachts op zomernachtventilatie schakelt als het buiten kouder is dan de gewenste binnentemperatuur. Deze blaast in de slaapkamers.
Ik denk dat ik de koelfunctie van de WP niet veel meer zal gebruiken.
Koude vloer vind ik overigens zomers niet prettig met open schoenen (flipflops).
Alleen de bovenverdieping denk ik dat er dan te weinig afgifte is en de WP gaat pendelen. Nog niet geprobeerd. Zolang mijn slaapkamer niet boven de 25 gr komt heb ik er niet veel moeite mee.
Ik heb ook nog een WTW ventilatie welke 's nachts op zomernachtventilatie schakelt als het buiten kouder is dan de gewenste binnentemperatuur. Deze blaast in de slaapkamers.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Lees svp eerst het FAQ wamtepomp topic en de OP. spoiler: je kan waarschijnlijk wel over naar full electric, maar details vereisen meer info. Na het lezen van de FAQ en de OP dan heb je 90% zeker je antwoord.peeceej schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:49:
Beste Tweakers,
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik had inderdaad eerst de FAQ willen raadplegen, maar ik krijg een error op die link.BarryH schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:01:
[...]
Lees svp eerst het FAQ wamtepomp topic en de OP. spoiler: je kan waarschijnlijk wel over naar full electric, maar details vereisen meer info. Na het lezen van de FAQ en de OP dan heb je 90% zeker je antwoord.
OP zal ik eens doorlezen, die had ik wel gemist.
Welke link werkt er niet dan? Wellicht kunnen we die fixen.peeceej schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:18:
Ik had inderdaad eerst de FAQ willen raadplegen, maar ik krijg een error op die link.
Deze werkt in ieder geval wel:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat is precies de link die voor mij niet werkt. Ik krijg de volgende boodschap:Andrehj schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:19:
[...]
Welke link werkt er niet dan? Wellicht kunnen we die fixen.
Deze werkt in ieder geval wel:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Je hebt geen toegang tot categorie 6. Het topic dat je op hebt gevraagd bevindt zich momenteel in een voor jou afgesloten category. Mogelijk is het topic verwijderd.
(interne identificatie: category::get_categorydata::category_not_allowed)
Misschien is mijn IQ te laag bevonden?

edit: jouw link werkt wél. Ik bedoelde de link op pagina 1 van dit topic met exact dezelfde naam.
Ik wil een WP FAQ Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
[ Voor 10% gewijzigd door peeceej op 18-05-2022 14:28 ]
Had ik net ook, maar nu werkt het ineens wel. Je kunt er vanuit de OP niet naartoe.
De link in de TS werkte idd niet. Die zal hebben verwezen naar een (nu verwijderde) post in dat topic. Link is nu gefixt.peeceej schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:26:
edit: jouw link werkt wél. Ik bedoelde de link op pagina 1 van dit topic met exact dezelfde naam.
Ik wil een WP FAQ Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Voor de liefhebber,
3 Ecodans in cascade.
Het kleine kastje boven de expantievaten is een doorstroom toestel van 18/21/24 kW van Stiebel Eltron (DHE Connect). Bij 10 gr water in en 38 gr uit doet deze 12 l/m. Hij geeft zelfs het weerbericht en heeft internetradio ingebouwd voor de betere douche ervaring.
3 Ecodans in cascade.
Het kleine kastje boven de expantievaten is een doorstroom toestel van 18/21/24 kW van Stiebel Eltron (DHE Connect). Bij 10 gr water in en 38 gr uit doet deze 12 l/m. Hij geeft zelfs het weerbericht en heeft internetradio ingebouwd voor de betere douche ervaring.
:strip_exif()/f/image/BGjrwgeU7PCuQUs5JSjhLqsZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Wow, dat is wel een heel nette installatie! Maar ook geen woonhuisje zo te zien.
Waarom zijn die Ecodans niet volgens het Tichelmann-principe aangesloten (even lange leiding tussen aanvoer en retour van iedere binnenunit)? Is dat bewust, of doet dat er in deze installatie niet toe?
Waarom zijn die Ecodans niet volgens het Tichelmann-principe aangesloten (even lange leiding tussen aanvoer en retour van iedere binnenunit)? Is dat bewust, of doet dat er in deze installatie niet toe?
Netjes.Pietje555 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:58:
Voor de liefhebber,
3 Ecodans in cascade.
[Afbeelding]
Wie of wat heeft er zoveel verwarmingsvermogen nodig?
Poe, dat is niet voor een enkel appartementje 
Waarom heeft eigenlijk elk apparaat z'n eigen microontluchter? Ik zou zeggen dat één op de gezamelijke leiding voldoende is - als het water zuurstofwarm is, doen ze toch niet veel meer.
Waarom heeft eigenlijk elk apparaat z'n eigen microontluchter? Ik zou zeggen dat één op de gezamelijke leiding voldoende is - als het water zuurstofwarm is, doen ze toch niet veel meer.
Dank! Ik heb na een paar warme zomers markiezen laten plaatsen en die helpen al behoorlijk. De zomernachtkoeling van de WTW doet niet erg veel, 's nachts ramen open zetten wel. Moet 't wel afkoelen 's avonds.... Wat wel erg goed werkt: plafondventilatoren in de slaapkamers, kan ik enorm aanbevelen!Pietje555 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:49:
@blb4 Koeleffect is minimaal. Maar met rolluiken dicht is het effect met mijn radiatoren met ventilatoren een graad of 2. Vloerkoeling zorgt dat de vloer niet opwarmt als de zon erop staat en dit weer aan de ruimte afgeeft. Een koeleffect op de ruimtetemperatuur is minimaal. Je kan gewoon niet lager dan 17 gr water en dus vloertemperatuur. De dT is te gering.
Ik denk er over om de warmtepompinstallatie die ik hier wil plaatsen uit te breiden met een fancoil in de woonkamer. Aanvoer/afvoer en condenswaterleiding kan ik mooi via koof boven keuken wegwerken.
Ik weet niet of ik op de juiste plaats ben, maar ik probeer het toch maar.
Vandaag hoorde ik dat de Remaha Ace die in februari is besteld pas de eerste helft van 2023 geleverd wordt. De situatie is inmiddels behoorlijk veranderd (Oekranie etc) en ik vraag me af of er alternatieven zijn (Daikin, Mitsibushi o.i.d.). Heeft iemand een idee?
Vandaag hoorde ik dat de Remaha Ace die in februari is besteld pas de eerste helft van 2023 geleverd wordt. De situatie is inmiddels behoorlijk veranderd (Oekranie etc) en ik vraag me af of er alternatieven zijn (Daikin, Mitsibushi o.i.d.). Heeft iemand een idee?
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 20:33
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ben het niet met je eens Andrehj.Andrehj schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:49:
@Aziraphale : Daar ben ik het niet mee eens. Het betrof hier zaken erg specifiek voor Nibe.
Ook als we de merkspecifieke zaken uit dit topic weglaten, blijft er nog waanzinnig veel over (kijk maar hoe hard dit topic gaat). Denk aan (geschiktheid van) afgiftesystemen, vermogensbepaling, SWW-vaten en hun aansturingen etc etc.
Hoe vaak Panasonic, Mitsubishi en Elga's hier specifiek voorbij komen wil je niet weten. Deze worden ook niet doorgestuurd naar een apart forum, maar wel uitgebreid hier tot bijna op schroefniveau besproken.
Juist de verscheidenheid aan WP-merken maakt dit forum interessant. Anders zouden veel. Mensen afhaken als het alleen maar om deze 3 merken gaat.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Ik ga een open verdeler voor mijn vloerverwarming aanschaffen voor mijn bestaande gesloten verdeler en twijfel tussen de rvs en kunststof verdeler. Ik koel ook bij extreme temperaturen via de vloer. Wat is wijsheid naast de 80 euro meerprijs voor de kunststof.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33
- Proton_
Misschien is er maar 12 kW nodig, en is dit een cascade van 3x een 4kW unit om laag te kunnen moduleren, want zoneregeling ofzoAndrehj schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:02:
[...]
Netjes.
Wie of wat heeft er zoveel verwarmingsvermogen nodig?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Samenvatting: ik heb hulp nodig om te toetsen dat mijn systeem in theorie niet kan koelen
Casus: Vorig jaar heb ik een nieuwbouw huis laten bouwen met hierin een Itho Daalderop HP-S 55 + 200 L warmte vat. Op aanraden van onze aannemer beneden vloerverwarming en boven 3 Jagra Strada Hybrid verwamings elementen. Na oplevering kwamen er achter dat boven er niet verwarmd werd omdat de retour en aanvoer leiding verkeerd waren gemonteerd op de verdeler. Na vele monteur bezoeken en emails werkte het systeem eindelijk na behoren.
Nu het warmer begint te worden wil ik graag dat mijn HP-S 55 gaat koelen ipv verwarmen, hiervoor heb ik in het display de bediening van verwarming (vlammetje) overgezet naar auto. Alleen ik wilde controleren of de verdeler openstaan om het koude water te verdelen over de vloerverwarming en de Jagra Strada Hybrid. Tot mijn verbazing kwam ik er achter dat de verdelers dicht waren, en theoretisch alleen maar open gaan al de ruimte thermostaat hier signaal voor geeft.
Bij de verkoop van dit systeem is mij 'verteld' dat ik dus geen airco nodig zou moeten hebben gezien dat de HP-S 55 ook kan koelen, alleen is bij de installatie volgens mij alleen maar rekening gehouden met verwarmen.
Mijn vragen aan jullie:
- klopt dat mijn systeem alleen maar kan verwarmen en niet kan koelen?
- wat zouden we technische moeten veranderen om te zorgen dat dit systeem zowel de vloer kan koelen als de 3 Jagra Strada Hybrids?
- zijn er zaken waar ik niet aan gedacht hebt?
Ik heb geprobeerd een "overzicht' te maken van wat er aanwezig is:
/f/image/vwzTz77NZEQsCtKqBseSwmGU.png?f=fotoalbum_large)
Thermostaat beneden:
:strip_exif()/f/image/zossbMsoeXTEDNMdj3VyHepu.jpg?f=fotoalbum_large)
Display settings wisselaar:
:strip_exif()/f/image/wuLSPfAsKysOqXYNYXgqtr0l.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt
Casus: Vorig jaar heb ik een nieuwbouw huis laten bouwen met hierin een Itho Daalderop HP-S 55 + 200 L warmte vat. Op aanraden van onze aannemer beneden vloerverwarming en boven 3 Jagra Strada Hybrid verwamings elementen. Na oplevering kwamen er achter dat boven er niet verwarmd werd omdat de retour en aanvoer leiding verkeerd waren gemonteerd op de verdeler. Na vele monteur bezoeken en emails werkte het systeem eindelijk na behoren.
Nu het warmer begint te worden wil ik graag dat mijn HP-S 55 gaat koelen ipv verwarmen, hiervoor heb ik in het display de bediening van verwarming (vlammetje) overgezet naar auto. Alleen ik wilde controleren of de verdeler openstaan om het koude water te verdelen over de vloerverwarming en de Jagra Strada Hybrid. Tot mijn verbazing kwam ik er achter dat de verdelers dicht waren, en theoretisch alleen maar open gaan al de ruimte thermostaat hier signaal voor geeft.
Bij de verkoop van dit systeem is mij 'verteld' dat ik dus geen airco nodig zou moeten hebben gezien dat de HP-S 55 ook kan koelen, alleen is bij de installatie volgens mij alleen maar rekening gehouden met verwarmen.
Mijn vragen aan jullie:
- wat zouden we technische moeten veranderen om te zorgen dat dit systeem zowel de vloer kan koelen als de 3 Jagra Strada Hybrids?
/f/image/vwzTz77NZEQsCtKqBseSwmGU.png?f=fotoalbum_large)
Thermostaat beneden:
:strip_exif()/f/image/zossbMsoeXTEDNMdj3VyHepu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wuLSPfAsKysOqXYNYXgqtr0l.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt
[ Voor 0% gewijzigd door Kizomo op 18-05-2022 20:20 . Reden: typo ]
- Proton_
@Kizomo ik ben in dit topic nog geen lotgenoten tegengekomen, het is een kleine speler cq niet erg tweakbaar denk ik.
Als je de stelmotoren eraf haalt is de verdeler geen probleem meer, dan moet je de buitenunit alleen nog overtuigen te gaan koelen. Fysiek kan hij het prima, want hij heeft defrosts gedaan, neem ik aan
Heb je een handleiding met alle instellingen?
Als je de stelmotoren eraf haalt is de verdeler geen probleem meer, dan moet je de buitenunit alleen nog overtuigen te gaan koelen. Fysiek kan hij het prima, want hij heeft defrosts gedaan, neem ik aan
Heb je een handleiding met alle instellingen?
@Baapje327 Ik wil ook mijn zonneboiler deze zomer leeg maken en zit dus eigenlijk met hetzelfde probleem. Ik ga daarna wel kranen en een aftap plaatsen, zodat het in de toekomst gemakkelijker is. Wat ik van plan ben, is om eerst het gedeelte leeg te laten stromen via de warmwater kraan (eerst hoofdkraan dicht). Daarna de warmwater aansluiting los maken en via een dun slangetje door de warmwater buis in de boiler met een klein pompje de rest via de afvoer wegpompen. Volgens mij zou dat moeten werken. Bij jou zou het dan kunnen via de vulkraan. Duurt natuurlijk wel even bij een 1000 liter vat, maar wat geeft dat. Je hebt dan volgens mij niet het geval van imploderen (als er tenminste wel lucht langs de slang kan in de buis of vulkraan).Baapje327 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:09:
[...]
Ja ik snap het principe. Dat is precies 't idee ook, zoals @Henielma beschrijft.
Dr kan geen lucht in, dus gaat 't water er maar zeer mondjesmaat uit. Luchtbel zit er niet in, heb ontluchter en dit water zit er al jaren in, en hij tikt de 90 graden wel aan in de zomer (afgelopen week ook overigens).
Ik heb inderdaad een 1000l (hygiëne) buffervat staan. Zitten ook nog een batterij zonnecollectoren op. Zie signature.
En dat is gelijk 't probleem, dat water is goed warm.
En de vulkraan zit halverwege en ik moet dus daaronder zijn 😅
Dat water mag naar de plantjes, dus ook weer niet zo zonde. Ti's meer dat die laatste paar 100 liter met een teiltje oid moet bij een half open gedraaide koppeling. Niet echt leuk werk voor zoveel liter.
Vandaar de vraag ook 😁
Hoeveel liter zou eruit moeten gaan voor de onderdruk gevaarlijk wordt bij een dergelijk vat?
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Deze ochtend las ik online een bericht over de VSK installatiebeurs.
Zit achter een soort van paywall, maar de 1ste 2 artikelen zijn gratis bij het Eindhovens Dagblad (waar ik het las)
Zal ook wel op de site van het AD en de Gelderlander en andere aangesloten kranten staan.
https://www.ed.nl/wonen/w...n-minder-lelijk~a2342266/
Zit achter een soort van paywall, maar de 1ste 2 artikelen zijn gratis bij het Eindhovens Dagblad (waar ik het las)
Zal ook wel op de site van het AD en de Gelderlander en andere aangesloten kranten staan.
https://www.ed.nl/wonen/w...n-minder-lelijk~a2342266/
Voor koeling is het systeem niet gemaakt, de warmtepomp zal het wel kunnen maar de installateur heeft er geen rekening mee gehouden.Kizomo schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:19:
Samenvatting: ik heb hulp nodig om te toetsen dat mijn systeem in theorie niet kan koelen
Mijn vragen aan jullie:
[Afbeelding]
Thermostaat beneden:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bedankt
De verdeler is van metaal en zou van kunststof moeten zijn, zoals @Proton_ al schreef kun je de stelmotoren eraf halen, maar waarschijnlijk werkt de thermostaat ook verkeerd. Je moet een thermostaat hebben die geschikt is voor koelen. Ik zou zeggen haal die installateur erbij en laat hem dit ook in orde maken.
Ik zou die stelmotoren er sowieso afhalen, als die dichtslaan als de warmtepomp loopt gaat de pomp direct pendelen en heel veel verbruiken. Het is ook niet nodig want alle groepen moet je open laten staan en inregelen met de ventielen.
Misschien wel de badkamer groep afsluiten als je gaat koelen ivm vocht, die kun je dan met een schakelaar in de zomer dicht zetten en in de winter open.
Ik ben nu van plan om zelf de installatie te bestellen en dan via werkspot een installateur te zoeken aangezien er simpelweg geen enkel bedrijf reageerd op offerte verzoeken nu.
Daarom nog even een dubbelcheck op de installatie die ik voor ogen heb:
geschakeldhuis van 161M2 uit 2001. 5 slaapkamers en 2 badkamers (waarvan de 2e badkamer nu eigenlijk niet gebruikt wordt). Met mechaniche ventilatie type C.
Beneden 65M2 vloerverwarming met 7 groepen (30 graden aanvoer), boven in de hoofd slaapkamer een convectie radiator en overige kamers en badkamers reguliere radiatoren. Plan is om op de kamer van mijn dochter en mijn werkplek jaga hybrid's te plaatsen die dan tevens kunnen koelen op (hele) warme dagen.
afgelopen jaar 1300m3 aan gas gebruikt (incl sww en koken). Aangezien het een milde winter was en de vorige bewoners fors mee gebruikte reken ik met 1600m3
8-9kw warmtepomp hierbij twijfel ik nog tussen Mitsubishi of Panasonic
Mitsubishi PUHZ-SHW80 YAA of PUHZ-SHW80 YAA met hydrobox
Panasonic WH-MDC09J3E5 met WH-SDC0709J3E5
DJG RVS boiler 300 Liter
geschakeldhuis van 161M2 uit 2001. 5 slaapkamers en 2 badkamers (waarvan de 2e badkamer nu eigenlijk niet gebruikt wordt). Met mechaniche ventilatie type C.
Beneden 65M2 vloerverwarming met 7 groepen (30 graden aanvoer), boven in de hoofd slaapkamer een convectie radiator en overige kamers en badkamers reguliere radiatoren. Plan is om op de kamer van mijn dochter en mijn werkplek jaga hybrid's te plaatsen die dan tevens kunnen koelen op (hele) warme dagen.
afgelopen jaar 1300m3 aan gas gebruikt (incl sww en koken). Aangezien het een milde winter was en de vorige bewoners fors mee gebruikte reken ik met 1600m3
DJG RVS boiler 300 Liter
Heb je de RTFM gelezen?Kizomo schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:19:
Mijn vragen aan jullie:
[Afbeelding]
Thermostaat beneden:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bedankt
Als ik er diagonaal doorheen scroll met CTRL+f “koel” kom ik heel wat tegen.
Nu we wat specifieker worden qua offerte/specificaties van de gekozen configuratie, lijkt het erop dat we de buitenunit toch wel op het balkon kunnen krijgen. Daar staat nu ook al een buitenunit van een split airco, en qua geluid en resonantie valt dat heel erg mee.Andrehj schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:00:
Op een dak is meestal een slecht idee. Waarom heb ik afgelopen maandag nog opgeschreven:
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Nog wat vraagjes over de beste insteek: de voorgestelde WP is een Daikin Altherma 3 R - ERGA-E series, 8kw. Deze heeft de volgende afmetingen:
740 x 884 x 388
Volgens de installatie handleiding heeft ie daarnaast minimaal de volgende ruimte voor en achter nodig:
> 250 achterkant (aanzuig) , > 350 voorkant (uitblaas)
Daarmee kom ik op een totaal van 388+250+350= 988.
Ons balkon is 1m diep, dus dat zou moeten werken.
Wat ik me alleen afvraag: dit is redelijk minimaal qua afstanden/ruimte, in hoeverre is de ervaring hier met zulke beperkte ruimte eromheen? Zowel qua geluid als qua efficiency.
Eventueel zit ik er ook nog aan te denken om de buitenunit 90 graden gedraaid te plaatsen, dus met de "korte kant" richting de muur. Is er daar ervaring (goed/slecht) mee hier? Ik zie dat vrijwel nooit, dus er zal vast een reden voor zijn?
Daarnaast staat er in de manual iets over maximaal 1200 hoogte voor de achtermuur:
:strip_exif()/f/image/jjdTYNU1MEWtMI5YeUrUgg4A.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar dat kan ik niet helemaal plaatsen? Ik zie nl wel veel fotos van warmtepomp units die gewoon op de bg tegen een muur/huis aan staan?
Alle beetjes helpen qua input/feedback, bvd
[ Voor 6% gewijzigd door olafmol op 19-05-2022 10:43 ]
Die 1200 moet de rand van je balkon zijn. Als je hem in een put zet dieper dan 1200 dan gaat die in zijn eigen lucht draaien en de koude lucht zakt naar onder. Dus alles wordt kouder en kouder tot het gaat defrosten. en je COP wordt dan slechter en slechter. Is je balkon echt een muur of een hek?
@Blihi @Andrehj @Proton_ @Zwartoog
Tichelaar systeem is niet van toepassing omdat ze op een open buffervat draaien. Transportpomp verzorgt de afnemers. Reden is dat het debiet naar de afnemers varieert naar gelang de vraag en het debiet van de opwekkers varieert. Met het buffervat krijg je een nulpunt in de installatie en koppel je de systemen los van elkaar. Grootte van het buffer is nodig om te voorkomen dat de opwekkers gaan pendelen.
Ontluchter op ieder toestel omdat ze op draaiuren wisselen wie de master is.
Dit is een installatie voor een gymzaal welke deels onder de grond is gebouwd in een woonwijk. In eerste instantie zouden we een inpandige w/w WP plaatsen met een dry cooler op het dak. Echter wilde de fabrikant geen specials meer leveren en zijn we gaan kijken wat wel leverbaar was. Voordeel is ook de enorme modulatie range. Op het dak staan 3 buiten units in Merford suskasten.
De WP's zijn ieder 8 kW, dus totaal 24 kW opgesteld vermogen tot -15.
Maar ik vind het een mooi plaatje om te laten zien hoe een nette installatie hoort te zijn. Je moet als installateur ook trots op je werk kunnen zijn en als klant hoef je geen zooitje te accepteren.
Tichelaar systeem is niet van toepassing omdat ze op een open buffervat draaien. Transportpomp verzorgt de afnemers. Reden is dat het debiet naar de afnemers varieert naar gelang de vraag en het debiet van de opwekkers varieert. Met het buffervat krijg je een nulpunt in de installatie en koppel je de systemen los van elkaar. Grootte van het buffer is nodig om te voorkomen dat de opwekkers gaan pendelen.
Ontluchter op ieder toestel omdat ze op draaiuren wisselen wie de master is.
Dit is een installatie voor een gymzaal welke deels onder de grond is gebouwd in een woonwijk. In eerste instantie zouden we een inpandige w/w WP plaatsen met een dry cooler op het dak. Echter wilde de fabrikant geen specials meer leveren en zijn we gaan kijken wat wel leverbaar was. Voordeel is ook de enorme modulatie range. Op het dak staan 3 buiten units in Merford suskasten.
De WP's zijn ieder 8 kW, dus totaal 24 kW opgesteld vermogen tot -15.
Maar ik vind het een mooi plaatje om te laten zien hoe een nette installatie hoort te zijn. Je moet als installateur ook trots op je werk kunnen zijn en als klant hoef je geen zooitje te accepteren.
Niet doen! Echte goede werklui hebben geen werkspot nodig en verzuipen in het werk. Mijn ervaring met dat kanaal is dramatisch. Allemaal figuren die het niet zijn. Je bent gewaarschuwd.haakjesluiten schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:58:
Ik ben nu van plan om zelf de installatie te bestellen en dan via werkspot een installateur te zoeken aangezien er simpelweg geen enkel bedrijf reageerd op offerte verzoeken nu.
Ik zit overigens wel met hetzelfde probleem. Wil graag naar L/W maar kom al een 1/2 jaar geen stap verder.
Dat zal er toch ook weer mee te maken hebben hoe de verhoudingen zijn van de putdiepte en de putbreedte en -lengte?Dapdodo schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:43:
Die 1200 moet de rand van je balkon zijn. Als je hem in een put zet dieper dan 1200 dan gaat die in zijn eigen lucht draaien en de koude lucht zakt naar onder. Dus alles wordt kouder en kouder tot het gaat defrosten. en je COP wordt dan slechter en slechter. Is je balkon echt een muur of een hek?
Bijvoorbeeld als de put 2 meter diep is, maar wel 4 meter lang en anderhalve meter breed, dan zou het wellicht wel kunnen?
Balkon is een hek, balustrade van hout met daarin glazen plaat die er nog uit kan evt zelfs. Balkon is tegen slaapkamer aan, met groot raam. Is goed geïsoleerd qua geluid daar hebben we ontdekt met de airco.Dapdodo schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:43:
Maar het gaat dus vooral om de “uitblaas kant” begrijp ik?
[ Voor 5% gewijzigd door olafmol op 19-05-2022 11:46 ]
Ik ga vandaag maar eens een opdracht uitzetten iig eens zien wie en wat er reageerdMotorBeast schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:39:
[...]
Niet doen! Echte goede werklui hebben geen werkspot nodig en verzuipen in het werk. Mijn ervaring met dat kanaal is dramatisch. Allemaal figuren die het niet zijn. Je bent gewaarschuwd.
Ik zit overigens wel met hetzelfde probleem. Wil graag naar L/W maar kom al een 1/2 jaar geen stap verder.
edit, apart topic
[ Voor 100% gewijzigd door greatgonzo op 19-05-2022 11:55 ]
Veel succes. Ik neem het risico niet met deze kostbare investering. Dan stook ik nog liever even door met mijn CV en L/L.haakjesluiten schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:50:
[...]
Ik ga vandaag maar eens een opdracht uitzetten iig eens zien wie en wat er reageerd
Mijn Ecodan besteld in maart staat nog steeds gepland voor installatie in augustus.
Duimen maar, hoop toch echt wel dat het voor het stookseizoen rond is.
Begin mei bestelde zonnepanelen was 4 maanden indicatie, als die maar voor volgend voorjaar liggen is het ook goed.
[ Voor 8% gewijzigd door assje op 19-05-2022 12:01 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
En dan wil de overheid vanaf 2026 heel Nederland verplichten tot hybride. Knap zonder materialen en erger vakmensen.assje schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:00:
[...]
Mijn Ecodan besteld in maart staat nog steeds gepland voor installatie in augustus.
Duimen maar, hoop toch echt wel dat het voor het stookseizoen rond is.
Begin mei bestelde zonnepanelen was 4 maanden indicatie, als die maar voor volgend voorjaar liggen is het ook goed.
[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 19-05-2022 12:11 ]
Ik twijfel. Als we _nu_ een nieuw contract zouden moeten, dan zouden onze energielasten met 4000 euro per jaar stijgen.MotorBeast schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:53:
[...]
Veel succes. Ik neem het risico niet met deze kostbare investering. Dan stook ik nog liever even door met mijn CV en L/L.
Daar kun je wel wat voor investeren, zeker gezien de ISDE. Is nog steeds fors, maar als die gas- en electraprijzen zo blijven dan is kiezen voor de minst dure weg voor zover je die kan zien de komende 5 a 10 jaar toch niet een gek idee.
Gister gesproken met een Daikin dealer hier in de regio (ZL) - wachttijd is nu inmiddels een jaar. (Gelukkig hebben we nog 2 jaar voor ons contract afloopt.) Dus ik heb me maar op de wachtlijst laten zetten.
(We hebben al Daikin aircos - L/L warmtepompen, de integratie met een Daikin warmtepomp is dan wel zo makkelijk. Vendor lock-in via app, etc.)
[ Voor 11% gewijzigd door Crew One op 19-05-2022 12:11 ]
@Crew One Ik zeg ook niet dat je niet over kan/moet gaan. Maar niet met een of andere beun de haas die een potje van je installatie maakt.
Verwarm je dan nog niet met je L/L? Ik al 3 jaar.
[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 19-05-2022 12:14 ]
Ik heb via de site van de importeur drie lokale partijen aangeschreven. Eentje reageerde met: "te druk voor offertes", de andere twee zijn langs geweest.MotorBeast schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:39:
[...]
Niet doen! Echte goede werklui hebben geen werkspot nodig en verzuipen in het werk. Mijn ervaring met dat kanaal is dramatisch. Allemaal figuren die het niet zijn. Je bent gewaarschuwd.
De eerste was een vrij jonge ondernemer. Werkt nu een tijdje zelfstandig, doet vooral Mitsubishi en leek verstand te hebben van installaties.
De tweede gaf aan van origine alleen het koeltechnische deel te doen en het loodgietwerk uit te besteden of aan de klant over te laten. Ze hadden weinig ervaring met warmtepompen, wel met airco's en koelinstallaties.
Beiden zouden proberen voor de hemelvaart met een offerte te komen. Uitvoering zou dan eind augsutus bij de eerste of eind oktober bij de tweede kunnen. Dat had vooral met levering van materiaal te maken. De eerste had een heleboel veel voorkomende modellen in bestelling staan wat hij verwachtte eind juli geleverd te krijgen. De ander bestelde puur op verzoek van de klant, dus lopen de levertijden op.
@Blihi Heb er hier 2 binnen gehad met belofte offerte. Nooit iets ontvangen.
Ah, sorry. Eensch.MotorBeast schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:13:
@Crew One Ik zeg ook niet dat je niet over kan/moet gaan. Maar niet met een of andere beun de haas die een potje van je installatie maakt.
Ik verwarm wel met de L/L, maar als hoofdverwarming is het toch niet voldoende. (En eerlijk gezegd, als de temperatuur waar naartoe verwarmd word net boven de huidige temperatuur ligt, is de gevoelstemperatuur ivm de luchtstroom op sommige plekken in de woonkamer lager. De vrouw vind het onprettig.)
@Crew One Bij echt koud weer 24/7 stoken net als met L/W. De meeste stoken met L/L adhoc en dat is niet comfortabel. Maar eens, het is iets minder dan met radiatoren.
Ja, en we hebben ook vloerverwarming en een houtkachel. Dus ze is verwendMotorBeast schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:21:
@Crew One Bij echt koud weer 24/7 stoken net als met L/W. De meeste stoken met L/L adhoc en dat is niet comfortabel. Maar eens, het is iets minder dan met radiatoren.
Maargoed, 2 jaar geleden het hele warmtepomp verhaal om reden "niet rendabel" afgeschreven. Tijd om die stelling te herzien, helaas.
Elke installateur die veronderstelt dat warmtepompen heel andere apparaten zijn dan airco’s en koelinstallaties zou ik sowieso links laten liggen.Blihi schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:14:
[...]
De tweede gaf aan van origine alleen het koeltechnische deel te doen en het loodgietwerk uit te besteden of aan de klant over te laten. Ze hadden weinig ervaring met warmtepompen, wel met airco's en koelinstallaties.
L/W vraagt wel meer expertise dan L/LSuperbeagle schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:51:
[...]
Elke installateur die veronderstelt dat warmtepompen heel andere apparaten zijn dan airco’s en koelinstallaties zou ik sowieso links laten liggen.
Hij gaf gewoon aan dat ze voor het waterzijdige deel een loodgieter inhuren, of dat ze dat aan de klant over laten. Op zich eerlijk.Superbeagle schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:51:
[...]
Elke installateur die veronderstelt dat warmtepompen heel andere apparaten zijn dan airco’s en koelinstallaties zou ik sowieso links laten liggen.
Beiden gaven voldoende vertrouwen.
In dat geval is het fair enough. Ik meende te lezen dat ze geen ervaring hadden met warmtepompen an sich.Blihi schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:26:
[...]
Hij gaf gewoon aan dat ze voor het waterzijdige deel een loodgieter inhuren, of dat ze dat aan de klant over laten. Op zich eerlijk.
Beiden gaven voldoende vertrouwen.
Als ik het goed begrijp doen ze enkel het f-gassen deel?
Je zou ook zelf een loodgieter kunnen inschakelen en hen vervolgens het f-gassen deel laten doen. Ik gok dat dat voordeliger zal zijn.
- Proton_
Ftfy.MotorBeast schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:06:
[...]
En dan wil de overheid vanaf 2026 heel Nederland verplichten tot hybride. Knap zonder materialen en erger vakmensen.Laat eerst het grootste gedeelte van de woning eerst maar eens op fatsoenlijk isolatieniveau afgifteniveau komen. Zonder dat is hybride ook een fail.
Klopt, maar bij het kiezen/samenstellen van een goed systeem is er veel meer om op te letten, want dat is afhankelijk van het afgiftesysteem aan die leidingen.Superbeagle schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:59:
[...]
Los van het leidingwerk durf ik te betwisten dat het f-gassen deel van een L/W zoveel meer expertise vraagt dan een L/L.
En daar gaat het dus vaak mis: "buffer ertussen, dan kan hij zijn flow tenminste kwijt", stooklijnen die eindigen bij 70°C etc.
Bij lucht/lucht en gas/water gaat dat bijna nooit mis, in het eerste gevel omdat daar minder vrijheid is: opzoeken in een merktabel en in het andere geval omdat er altijd een luie escape is in hogere Ta
Nee, ik zou het loodgieter gedeelte gewoon zelf doen. Goedkoper kan niet en dat had hij het liefst, want dan hoefde hij geen loodgieter te regelen. Hij kon zelfs een perskoffer voor me regelen zodat ik koppelingen kon persen in plaats van knellen.Superbeagle schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:49:
[...]
In dat geval is het fair enough. Ik meende te lezen dat ze geen ervaring hadden met warmtepompen an sich.
Als ik het goed begrijp doen ze enkel het f-gassen deel?
Je zou ook zelf een loodgieter kunnen inschakelen en hen vervolgens het f-gassen deel laten doen. Ik gok dat dat voordeliger zal zijn.
Maar goed, eerst maar even afwachten of er offertes komen.
Ik heb net mijn stroomcontract open gebroken en overgesloten van Greenchoice naar Eneco. Strikt genomen kan ik nu beter nog een jaar wachten, want ik betaal nu voor gas maar 78 ct/m3 en ik krijg voor mijn stroom 59 ct/kWh terug
Overschakelen naar een warmtepomp kost me dus het eerste jaar geld

[ Voor 17% gewijzigd door Blihi op 19-05-2022 14:26 ]
Er zijn ook webshops waar je inbedrijfstellen gewoon kan aanvinken. Iets duurder, maar wel zonder zorgen. Als je meldt dat je montage klaar is komen ze langs om ook de garantie te regelen.
Ik heb de basis hier gekocht en appendages waar ik ze het goedkoopst kon krijgen.
https://airconditioningenwarmtepompservicenederland.nl/
Ik heb de basis hier gekocht en appendages waar ik ze het goedkoopst kon krijgen.
Voor wat betreft de selectiviteit, dit was vroeger idd een factor 1,6 voor diazed smeltpatronen en automaten. en factor 1,25 voor mespatronen.Blihi schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:32:
Hier was ook even discussie over de afzekering. Vroeger mocht je achter 25A geen 20A doen in verband met selectiviteit, maar dat doet er met installatieautomaten toch al niet meer toe.
Je kunt een WP dus best met 20A afzekeren. Wel moet je rekening houden met de verdeling over de fases. Als je WP 20A gebruikt (SWW run op 55 graden op een bewolkte dag bij -5) moet je daar niet nog heel veel meer zware verbruikers achter zetten.
Ik heb een 1-fase, 16A autolader. Een 1-fase WP past daar beter bij dan een 3-fase WP. Ik kan dan de WP buitenunit (14A) op fase 1 doen, de binnenunit (8A) op fase 2 en de autolader (16A) op fase 3.
De rest van het huis (kookplaat, oven, etc.) verdeel ik netjes en daarnaast heb ik nog per fase een 3 kW omvormer hangen.
In de NEN1010:2015 is de selectiviteit ondergebracht onder 535.1, hier staat dat deze in bewerking is.
In de NEN1010:2020 is dit alles ondergebracht onder 536, Coördinatie van elektrisch materieel. De eisen omtrent selectiviteit staan hier erg uitgebreid omschreven. Factor 1,6 kom je nog steeds tegen bij smeltpatronen met dezelfde karakteristiek. Verder dienen stroom- tijdkarakteristieken van de fabrikant te worden geraadpleegd, als deze elkaar raken is er gedeeltelijk selectiviteit en als ze elkaar kruisen is er geen selectiviteit. De tekst beslaat zo'n 20 A4tjes, dus het is ondoenlijk om dat hier uit te schrijven.
Het is beslist niet zo dat selectiviteit met installatieautomaten niet meer aan de orde is, maar als je hoofdzekeringen 3x25A zijn met een C of zelfs D karakteristiek, dan KAN het zo zijn dat deze selectief zijn ten opzichte van elkaar. Dit moet blijken uit de gegevens (stroom- tijdkarakteristieken) van de fabrikant(en)
In veel gevallen kun je de warmtepomp op stroom begrenzen. Mijn Mitsubishi Hydrolution heeft deze functie en is ingesteld op 16A.
Is zelf installeren geen optie? Heb ik ook gedaan, en ik ben gewoon een IT'er met soms iets teveel zelfvertrouwen. Eventueel kan je via het forum vragen of iemand met de juiste SBI-codes achter z'n naam de ingebruiknamehaakjesluiten schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:50:
[...]
Ik ga vandaag maar eens een opdracht uitzetten iig eens zien wie en wat er reageerd
Afgifte in orde brengen als je in een kartonnen doos woont lijkt me niet heel zinvol. Ik heb hier de isolatie op orde gebracht en met mijn eind jaren 70 woning moet ik met de bestaande afgifte gewoon toekunnen. Mijn buren hebben nog helemaal niets gedaan aan isolatie en dan gaat met meer afgifte het ook water naar de zee brengen worden.
Fatsoenlijk inregelen wel. Is met een L/L niet noodzakelijk. Al hangen ze daar ook veel te zware units op verkeerde locaties.Superbeagle schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:59:
[...]
Los van het leidingwerk durf ik te betwisten dat het f-gassen deel van een L/W zoveel meer expertise vraagt dan een L/L.
Ik heb daar via mail geprobeerd contact mee op te nemen. Geen reactie gekregen tot nu toe. Je kunt inbedrijfstellen ook niet gewoon aanvinken, maar moet mailen (en dan reageren ze niet).Pietje555 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:52:
Er zijn ook webshops waar je inbedrijfstellen gewoon kan aanvinken. Iets duurder, maar wel zonder zorgen. Als je meldt dat je montage klaar is komen ze langs om ook de garantie te regelen.
Ik ga ook liever niet duizenden euro's via een webshop vooruit betalen. Dat is me net even teveel van het goede.
[ Voor 16% gewijzigd door Blihi op 19-05-2022 15:56 ]
Je moet dan wel naar de kabeldiameters gaan kijken want D heeft hier zeker invloed op. De warmteontwikkeling is kwadratisch aan de stroom. Bij een woning is de verdeelkast op 40 A uitgelegd. Bij langdurige hoge belasting kan deze behoorlijk heet worden.G-addict schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:06:
[...]
Het is beslist niet zo dat selectiviteit met installatieautomaten niet meer aan de orde is, maar als je hoofdzekeringen 3x25A zijn met een C of zelfs D karakteristiek, dan KAN het zo zijn dat deze selectief zijn ten opzichte van elkaar. Dit moet blijken uit de gegevens (stroom- tijdkarakteristieken) van de fabrikant(en)
- Proton_
Hmm. Met goede afgifte is niet isoleren met een warmtepomp alleen maar dom en duur stoken. Met slechte afgifte wordt het onmogelijk met een warmtepomp warm te houden. Dat vind ik toch een verschilMotorBeast schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:31:
[...]
Afgifte in orde brengen als je in een kartonnen doos woont lijkt me niet heel zinvol. Ik heb hier de isolatie op orde gebracht en met mijn eind jaren 70 woning moet ik met de bestaande afgifte gewoon toekunnen. Mijn buren hebben nog helemaal niets gedaan aan isolatie en dan gaat met meer afgifte het ook water naar de zee brengen worden.
Wat ik uit andere topics begrepen had is dat het in ieder geval niet meer verplicht is om in een huisinstallatie selectiviteit te garanderen.G-addict schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:06:
[...]
Voor wat betreft de selectiviteit, dit was vroeger idd een factor 1,6 voor diazed smeltpatronen en automaten. en factor 1,25 voor mespatronen.
In de NEN1010:2015 is de selectiviteit ondergebracht onder 535.1, hier staat dat deze in bewerking is.
In de NEN1010:2020 is dit alles ondergebracht onder 536, Coördinatie van elektrisch materieel. De eisen omtrent selectiviteit staan hier erg uitgebreid omschreven. Factor 1,6 kom je nog steeds tegen bij smeltpatronen met dezelfde karakteristiek. Verder dienen stroom- tijdkarakteristieken van de fabrikant te worden geraadpleegd, als deze elkaar raken is er gedeeltelijk selectiviteit en als ze elkaar kruisen is er geen selectiviteit. De tekst beslaat zo'n 20 A4tjes, dus het is ondoenlijk om dat hier uit te schrijven.
Natuurlijk is het nog altijd aan te bevelen.
De grootste verbruikers in huis zijn de Airco (max 12A volgens het databoek) de kookplaat (max 2x16A, maar dat is steeds voor korte tijd), de plugin-hybride auto (1 fase 16A gedurende maximaal 2,5 uur) en dan straks de warmtepomp (1-fase max 13,9 A volgens het boek voor de buitenunit en 1-fase max 10,5A volgens het boek voor de binnenunit).Het is beslist niet zo dat selectiviteit met installatieautomaten niet meer aan de orde is, maar als je hoofdzekeringen 3x25A zijn met een C of zelfs D karakteristiek, dan KAN het zo zijn dat deze selectief zijn ten opzichte van elkaar. Dit moet blijken uit de gegevens (stroom- tijdkarakteristieken) van de fabrikant(en)
In veel gevallen kun je de warmtepomp op stroom begrenzen. Mijn Mitsubishi Hydrolution heeft deze functie en is ingesteld op 16A.
De grootste uitdaging is dan meer het verdelen over de fases. Nu zitten bijvoorbeeld auto en airco bij elkaar, wat soms gewoon een behoorlijke stroom oplevert. Toen gisteren de airco aanging heb ik echt wel een uurtje zo'n 23A verbruikt. Dat past, maar houdt niet over. (de opwek was in die periode zo'n 4A op die fase, dus effectief ging er maar 19A over de hoofdzekering, omdat de zon nog scheen).
De piek lag 27 februari op 7070 Watt afname over een 25A zekering. Dat is ruim 30A, dus dat zal niet heel lang geweest zijn, maar het laat wel zien dat die fase op zijn grens zit.
[ Voor 6% gewijzigd door Blihi op 19-05-2022 16:06 ]
@Blihi Ik denk dat ze het nogal druk hebben.
Als je Jurgen belt dan neemt hij soms op, maar hij belt ook wel terug.
Als ik bij Midea kijkt dan kun je de WP aanklikken en naar beneden scrollen en aanvinken wat je nodig hebt aan leidingen en onderdelen.
Onderaan staat inbedrijfstellen €324 en parameters instellen €121.
Er zijn echter veel typen/merken die niet meer te selecteren zijn omdat ze niet leverbaar zijn.
Als je Jurgen belt dan neemt hij soms op, maar hij belt ook wel terug.
Als ik bij Midea kijkt dan kun je de WP aanklikken en naar beneden scrollen en aanvinken wat je nodig hebt aan leidingen en onderdelen.
Onderaan staat inbedrijfstellen €324 en parameters instellen €121.
Er zijn echter veel typen/merken die niet meer te selecteren zijn omdat ze niet leverbaar zijn.
Beide zijn waar, maar denk toch echt dat het om de combi gaat om het echt zinnig en comfortabel te maken. Laat de meeste huizen nu en slechte isolatie en afgifte hebben. Succes met de hybride.Proton_ schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:56:
[...]
Hmm. Met goede afgifte is niet isoleren met een warmtepomp alleen maar dom en duur stoken. Met slechte afgifte wordt het onmogelijk met een warmtepomp warm te houden. Dat vind ik toch een verschil

Isoleren is zeker zinvol, maar het is niet zo dat een goed geïsoleerd huis automatisch geschikt is voor een wp.MotorBeast schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:31:
[...]
In alle gevallen is een LTV afgifte noodzakelijk en bij goed geïsoleerde huizen is ook voldoende thermische buffer een must vanwege het minimale vermogen van de wp.
Ik ben niet vies van een diy klus maar dit gaat mij iets te verdirkdeman schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:16:
[...]
Is zelf installeren geen optie? Heb ik ook gedaan, en ik ben gewoon een IT'er met soms iets teveel zelfvertrouwen. Eventueel kan je via het forum vragen of iemand met de juiste SBI-codes achter z'n naam de ingebruiknamevan je installatie doet zodat je ook nog de subsidie vangt.
Snap ik maar de regering wil alle jaren 30,40,50,60 en 70 woningen zomaar klakkeloos gaan volgooien met hybride en dat is in mijn ogen zinloos zonder die kartonnen dozen eerst naar voldoende isolatieniveau te brengen. Zoniet staan die hybrides binnen notime lekker gas te stoken. Mensen die hier lezen zijn zich hier allemaal wel van bewust. Rob Jetten duidelijk niet.Superbeagle schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:27:
[...]
Isoleren is zeker zinvol, maar het is niet zo dat een goed geïsoleerd huis automatisch geschikt is voor een wp.
In alle gevallen is een LTV afgifte noodzakelijk en bij goed geïsoleerde huizen is ook voldoende thermische buffer een must vanwege het minimale vermogen van de wp.
Idem. Ieder zijn vak.haakjesluiten schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:39:
[...]
Ik ben niet vies van een diy klus maar dit gaat mij iets te verhooguit meehelpen oid met iemand die weet wat ie doet.
@MotorBeast Wat @Proton_ bedoelt is dat het afgifte systeem voor iedereen een belangrijk punt is. Met isoleren zegt nog niet alles.
De woningen na 1980 kunnen ook ondanks hun goede isolatie niet niet geschikt zijn.
Omdat ze goed geisoleerd zijn zijn de ketels ook erg klein geselecteerd maar vaak wel op hoge temperatuur. Dit gaf een besparing in de leiding diameters en radiator afmetingen. Met een LT of ZLT WP systeem moet je veel meer water rond pompen. Vervelende is dat deze meestal als kunststof slangen (soms Wicu koper) vanaf die tijd ingestort zijn.
Je moet dan alle radiatoren en als je pech hebt ook de leidingen vervangen terwijl je toch een goed geisoleerd huis hebt.
Met vloerverwarming beneden heb je boven ook niet veel aan.
Kortom, ieder huis is geschikt te maken, maar is niet klaar met alleen het uitwisselen van de warmtebron of opwekker.
De hybride neemt ook zonder isolatie maatregelen toch 50% voor zijn rekening zonder veel aanpassingen. Dat het niet zo efficient is was ook al toen er alleen een CV ketel hing.
Uiteindelijk is er toch minder gas nodig.
De woningen na 1980 kunnen ook ondanks hun goede isolatie niet niet geschikt zijn.
Omdat ze goed geisoleerd zijn zijn de ketels ook erg klein geselecteerd maar vaak wel op hoge temperatuur. Dit gaf een besparing in de leiding diameters en radiator afmetingen. Met een LT of ZLT WP systeem moet je veel meer water rond pompen. Vervelende is dat deze meestal als kunststof slangen (soms Wicu koper) vanaf die tijd ingestort zijn.
Je moet dan alle radiatoren en als je pech hebt ook de leidingen vervangen terwijl je toch een goed geisoleerd huis hebt.
Kortom, ieder huis is geschikt te maken, maar is niet klaar met alleen het uitwisselen van de warmtebron of opwekker.
De hybride neemt ook zonder isolatie maatregelen toch 50% voor zijn rekening zonder veel aanpassingen. Dat het niet zo efficient is was ook al toen er alleen een CV ketel hing.
De ketels zijn eerder te zwaar gekozen dan te licht. De meeste woningen hebben een warmtevraag < 10 kW terwijl een ketel met een maximaal vermogen van 25 kW als klein wordt bestempeld. Ketels lijken primair te zijn ontworpen zodat men comfortabel in bad kan en de woning een verwarmen bijzaak is.Pietje555 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:41:
@MotorBeast Wat @Proton_ bedoelt is dat het afgifte systeem voor iedereen een belangrijk punt is. Met isoleren zegt nog niet alles.
Wel ben ik het met je eens dat de leidingdiameters vaak te klein zijn. In mijn jaren 70 woning ligt nog overal 22 mm tot aan de radiatoren. Ik vermoed dat in veel woningen van recentere bouwjaren 16 mm liggen. Dan heb je wel een uitdaging als je wilt overstappen op een warmtepomp.
Overigens is het raar dat je subsidie krijgt voor isolatiemaatregelen en x/W warmtepompen, maar niet voor de noodzakelijke LT-afgifte.
ja zo zou het kunnen, maar mijn vulkraan zit halverwege, dus 500L erboven en 500L eronder. dus ik moet sowieso aan de bovenkant van het vat de veiligheidsgroep eraf/open, want anders heb je al het implosie gevaar door die 500l die vacuum trekt. dus die laatste 500L is er dan ook geen implosiegevaar meer, want dan zit er dus bovenin het vat een gat. 500L is zo weg hoor, dat is inderdaad het issue niet.Jojan265 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 02:27:
[...]
@Baapje327 Ik wil ook mijn zonneboiler deze zomer leeg maken en zit dus eigenlijk met hetzelfde probleem. Ik ga daarna wel kranen en een aftap plaatsen, zodat het in de toekomst gemakkelijker is. Wat ik van plan ben, is om eerst het gedeelte leeg te laten stromen via de warmwater kraan (eerst hoofdkraan dicht). Daarna de warmwater aansluiting los maken en via een dun slangetje door de warmwater buis in de boiler met een klein pompje de rest via de afvoer wegpompen. Volgens mij zou dat moeten werken. Bij jou zou het dan kunnen via de vulkraan. Duurt natuurlijk wel even bij een 1000 liter vat, maar wat geeft dat. Je hebt dan volgens mij niet het geval van imploderen (als er tenminste wel lucht langs de slang kan in de buis of vulkraan).
ik kan ook gewoon een slang steken in het gat van de veiligheidsgroep, pomp is gewoon alles eruit. (zit alleen klote, want paste allemaal maar net onder mn plafond, maar daar moet toch iets gebeuren vrees ik).
ergens extra kraan onderin is wellicht ook geen overbodige luxe voor in de toekomst inderdaad
het is geen boiler, maar een buffervat. een boiler is makkelijker gok ik, want daar zit de warmwater aansluiting altijd bovenin. en vullen (koud) altijd onderin.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Is de Tj zoals hieronder opgegeven het minimum vermogen bij 12 graden?Andrehj schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:50:
[...]
Dat staat niet in die PDF. Ik zou Remeha hier gewoon even over bellen. En dan vragen wat het minimum vermogen bij +12°C is. En ook gelijk vragen of ze nog meer data hebben.
:fill(white):strip_exif()/f/image/umMKOqr7qLdLDQ3DFhkOUHMw.png?f=user_large)
Het lijkt er wel op, maar als je het zeker wilt weten moet je dat aan Remeha vragen.mathijshooi schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:13:
[...]
Is de Tj zoals hieronder opgegeven het minimum vermogen bij 12 graden?
[Afbeelding]
OkAndrehj schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:16:
[...]
Het lijkt er wel op, maar als je het zeker wilt weten moet je dat aan Remeha vragen.
- Proton_
@millerman_sf is het een Robot Pro? Dan kan je het mengventiel helemaal dichtzetten voor minimaal mengen (en dus laagste Ta en dus hoogste COP en dus laagste stookkosten).
Dat is een verdeler met pomp dwz dat standaard het retourwater uit de vloer bij het aanvoerwater wordt gemengd voordat het de vloer in wordt gepompt.millerman_sf schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:29:
In onze nieuwbouwwoning gaan we de stadsverwarming er uit gooien en vervangen door een Nibe warmtepomp. Nu zit op iedere verdieping een verdeler en pomp voor de vloerverwarming zoals op onderstaande foto. Moet ik hier nog aanpassingen aan (laten) doen om het goed te laten werken?
[Afbeelding]
Dat werkt goed als de Ta uit de ketel > 50 °C is en wordt gemengd tot < 40 °C. Bij een wp is de Ta idealiter < 40 °C voor een fatsoenlijk COP, dus bijmenging is niet nodig.
Gelukkig voor jou heb je de Pro versie van de robot verdeler. Als het goed is kun je met een LTV-ventiel het bijmengen van de retour instellen. Stel deze dan in tot nul bijmenging.
Deze verdelers zijn wel ongeschikt om mee te koelen.
Edit:
Zo moet het:
:strip_exif()/f/image/9bu229o2tTTqt8M6AKEGMJBG.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Superbeagle op 20-05-2022 14:47 . Reden: Afbeelding toegevoegd ]
@Proton_ @Superbeagle Duidelijk, dank! Dan gaan we dat sowieso even doen. Wat is er nodig om ook vloerkoeling te gaan gebruiken of wat is de limitering van deze verdelers dat het niet kan? Dat is uiteindelijk wel het doel namelijk, dan kan ik daar binnenkort ook een keer achteraan gaan.
-edit-
Even beter opgezocht: ik vermoed omdat dit staal is en RVS of kunststof nodig is ivm condensvorming?
-edit-
Even beter opgezocht: ik vermoed omdat dit staal is en RVS of kunststof nodig is ivm condensvorming?
[ Voor 20% gewijzigd door millerman_sf op 20-05-2022 14:56 ]
Ja, plus die stalen verdelers gaan op den duur roesten door de condensvorming.millerman_sf schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:49:
@Proton_ @Superbeagle Duidelijk, dank! Dan gaan we dat sowieso even doen. Wat is er nodig om ook vloerkoeling te gaan gebruiken of wat is de limitering van deze verdelers dat het niet kan? Dat is uiteindelijk wel het doel namelijk, dan kan ik daar binnenkort ook een keer achteraan gaan.
-edit-
- Proton_
@millerman_sf inderdaad.
Voor maximaal resultaat vervang je ook de thermostaat door iets in dezelfde maat met meer doorlaat (kogelafsluiter ofzo). Je buizen zijn al lekker dik, dat scheelt alvast.
Is er al een verdeler-tune-topic? Deze vraag komt regelmatig terug.
Voor maximaal resultaat vervang je ook de thermostaat door iets in dezelfde maat met meer doorlaat (kogelafsluiter ofzo). Je buizen zijn al lekker dik, dat scheelt alvast.
Is er al een verdeler-tune-topic? Deze vraag komt regelmatig terug.
Inderdaad. Dit thermostaat is een enorme doorlaatbeperking en moet er gewoon tussenuit. En als @millerman_sf dan toch bezig is: Die haakse bochten zijn ook (in mindere mate) een beperking. Idealiter vervang je die door stromende bochten. En de ontluchter kan dan op een T-stuk halverwege een recht eind. Dan hoeft het water niet bij een ontluchter haaks de bocht om.Proton_ schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:04:
@millerman_sf inderdaad.
[ Voor 25% gewijzigd door Andrehj op 20-05-2022 17:45 ]
- Proton_
Je hebt gelijk dat het beter zou zijn, ik betwijfel wel of het de moeite waard is voor het debiet van vier groepen.
Mijn eerste indruk is dat je WP vrij groot is. Wij hebben genoeg aan een PUHZ-SW75YAA voor een jaren 30 huis met matige isolatie.haakjesluiten schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:58:
DJG RVS boiler 300 Liter
Ben benieuwd hoe je de grootte hebt berekend?
Ken je het FAQ ik wil een WP topic?
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
Vandaag zijn er bij mij 3 verdelers vervangen. Naderhand heb ik de vloerverwarming aangezet, als test, maar mijn vloer blijft eigenlijk koel. Kan dit worden veroorzaakt doordat het buiten zo warm is. Ta staat ingesteld op 31 en de temperatuursensor van de verdelers geeft dit ook aan.
Voor de geïnteresseerde doe-het-zelvers, deel ik graag mijn stuklijst en aansluitschema. Het kan zijn dat er nog een paar kleine foutjes in staan, blijf altijd zelf nadenken en elke installatie is uniek.
installatieschema Mitsubishi Ecodan ERST30D-VM2ED + PHUZ-SW75YAA
stuklijst winkels en prijzen
To do:
- Beluchter op de SWW aansluiting, zodat het boilervat nooit zal imploderen en het boilervat leeg kan zonder koppelingen los te draaien.
- Overdrukventielen aansluiten op riool.
Inmiddels ziet het er wat netter uit bij de afvoer en is meer buis geïsoleerd (niet veel meer
). Natuurlijk is de kraan en de stopcontacten niet handig geplaatst, maar dat kon helaas niet beter. Stopcontact zit wel onder de buis, maar dat zie je nu niet.
Oudere posts met fotos:
HaTe in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Een tip voor de doe het zelver (wel KvK inschrijving nodig) is een Uponor persset huren bij de Technische Unie. Hier zitten ook buigveren, ontbramers en een kniptang bij:
To do:
- Beluchter op de SWW aansluiting, zodat het boilervat nooit zal imploderen en het boilervat leeg kan zonder koppelingen los te draaien.
- Overdrukventielen aansluiten op riool.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Inmiddels ziet het er wat netter uit bij de afvoer en is meer buis geïsoleerd (niet veel meer
Oudere posts met fotos:
HaTe in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Een tip voor de doe het zelver (wel KvK inschrijving nodig) is een Uponor persset huren bij de Technische Unie. Hier zitten ook buigveren, ontbramers en een kniptang bij:
:strip_exif()/f/image/EgfZB9lGnKHsphuoGwqBcCpW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 159% gewijzigd door HaTe op 26-09-2022 00:16 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Dank voor het delen! Misschien zijn er meer mensen die dit willen delen? Bij deze ook mijn input voor wat het waard is.HaTe schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:42:
Voor de geïnteresseerde doe-het-zelvers, deel ik graag mijn stuklijst en aansluitschema. Het kan zijn dat er nog een paar kleine foutjes in staan, blijf altijd zelf nadenken en elke installatie is uniek.
To do: Beluchter op de SWW aansluiting, zodat het boilervat nooit zal imploderen.
/f/image/701ZlwA9ePIZAgwL7v1sRkrv.png?f=fotoalbum_large)
Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED
Na de zoekfunctie gebruikt te hebben ben je de enige die hier in voorkomt dus nee.KMarco schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:24:
Iemand enige ervaring met de recentere Gree warmtepompen? Schijnen wél leverbaar te zijn.
www.highflow.nl
Ik heb na lang wachten een offerte gekregen. Warmtepomp en boilervat had ik zelf al besteld (DJG 300l en Pana 7kW J serie).
Ik mis in de offerte nog het ombouwen van de VVW verdeler (misschien onder de stelpost). Zien jullie nog vreemde dingen? Ik vond 5400 Incl niet tegenvallen. Totaalprijs 11500 minus subsidie.
Ik mis in de offerte nog het ombouwen van de VVW verdeler (misschien onder de stelpost). Zien jullie nog vreemde dingen? Ik vond 5400 Incl niet tegenvallen. Totaalprijs 11500 minus subsidie.
:strip_exif()/f/image/DL2qMUs0PUaqddjnhzuwipw1.jpg?f=fotoalbum_large)
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Ik lees de 2026 maatregel zo: CV monteurs hebben drie jaar om zich om te laten scholen 😀, als ze aan t werk willen blijven. En CV bouwers om hun productie om te gooien. Remeha Daalderop is begin dit jaar al gestopt met produceren van fossiele CV ketels. En Vaillant en Mitsubishi zijn nieuwe warmtepompfabrieken in Tsjechië en Engeland aan t bouwen.MotorBeast schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:06:
[...]
En dan wil de overheid vanaf 2026 heel Nederland verplichten tot hybride. Knap zonder materialen en erger vakmensen.Laat eerst het grootste gedeelte van de woning eerst maar eens op fatsoenlijk isolatieniveau komen. Zonder dat is hybride ook een fail.
[ Voor 18% gewijzigd door LeonTebbens op 21-05-2022 13:37 ]
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
Vreemd. Voor een hybride systeem heb je nog steeds een gasketel nodig toch?LeonTebbens schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:52:
[...]
Remeha is begin dit jaar al gestopt met produceren van fossiele CV ketels.
Produceren of ontwikkelen? Maakt nogal een verschil....D-e-n schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 12:07:
[...]
Vreemd. Voor een hybride systeem heb je nog steeds een gasketel nodig toch?
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Er stond hierboven "produceren".ds23man schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 12:24:
[...]
Produceren of ontwikkelen? Maakt nogal een verschil....
@KMarcoBTS schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 00:57:
[...]
Na de zoekfunctie gebruikt te hebben ben je de enige die hier in voorkomt dus nee.
Ik heb de importeur een mail gestuurd voor extra info. Mocht ik terugkoppeling hebben gekregen dan zet ik dat hier in het forum.
www.highflow.nl
Ziet er allemaal netjes uit man.HaTe schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:42:
Het excel bestandje even bekeken en deze kan ik ook prima gebruiken
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Tuurlijk. Maar als CV monteur kom je straks niet meer weg met “van een WP heb ik geen verstand”. De grote CV merken zoals Vaillant, Remeha en Nefit bieden CV+Hybride WP als totaaloplossing aan.D-e-n schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 12:07:
[...]
Vreemd. Voor een hybride systeem heb je nog steeds een gasketel nodig toch?
Ook wordt door deze maatregel de (prijs)stap naar full electric WP kleiner, zeker in de wat nieuwere huizen.
Heb net even de financiele COP omslagpunt eens nagerekend met de aanstaande belastingverhoging van gas met 5 cent en stroom met 5 cent verlaging ( 1 jan 2023). In mijn geval met een vast contract met "normale" tarieven gaat die bij mij van 2,45 naar 1,78! Is wel iets om rekening mee te houden in je hybride opstelling qua grootte van je pomp.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Heeft iemand ervaring met Toshiba warmtepompen? Ik krijg nu een offerte voor een Toshiba HWT-801XWHM3W als mogelijk alternatief voor een Mitsubishi, maar ik kan nergens iets van informatie vinden over het modulatiebereik, vermogen, etc.
Dit topic is gesloten.