Wij willen ons huis uit 1936 de komende tijd gaan verduurzamen. We gaan veel isoleren, willen ventilatie met WTW installeren (waarschijnlijk decentraal) en uiteindelijk koken op inductie. Maar het moeilijkste en belangrijkste: een warmtepomp voor verwarming en SWW.
Ik heb het afgelopen half jaar zo'n beetje heel dit forum uitgelezen. Toch heb ik nog drie dingen waar ik niet goed uitkom: voldoet de afgifte (voorlopig), welk vermogen en welke oplossing voor SWW.
.
.
Gasverbruik: 977m³ in aug 2020 – jul 2021 voor verwarming (+ SWW 191m³) = 0,335m³ per gewogen graaddag (volgens mindergas). Dat jaar in februari 191m³ verbruikt. Helaas geen specifieke data van de koudste dagen in februari 2021.
Wat we belangrijk vinden: milieu, geluid (ivm buren), verkrijgbaarheid, uiterlijk, daarna komen de kosten. Budget is er op zich wel, zolang een hogere prijs in verhouding is met de meerwaarde. Bij een verschil van €5000 zouden we voor W/W gaan, maar het lijkt nu meer op €10.000, dat vinden we te gortig gegeven de redelijk beperkte voordelen.
Bij voorkeur besteden we het uit. Als het moet zoeken we iemand met algemene ervaring met loodgieterswerk en elektra om te helpen met een monoblock, maar het liefst hebben we gewoon iemand met verstand van zaken.
.
Schatting totale capaciteit benedenverdieping bij Ta 35: 3140W – ±3530W.* Dit zal altijd openstaan. We hebben vanaf februari dit jaar gedraaid met 40ºC aanvoer en dat ging goed. Boven verwarmen we nu bijna nooit. We willen wel weer graag verwarming in de badkamer, die koelt in de winter af tot 12ºC, dat vindt de heer des huizes te weinig. Op termijn willen we ongeveer 80% van het huis kunnen verwarmen (opgroeiende kinderen). We stellen het aanpakken van de afgifte op de eerste verdieping het liefst nog een paar jaar uit. Op zolder overwegen we om de muren na de dakisolatie (van binnenuit) meteen af te werken met wandverwarming.
Als dit klopt zou de huidige situatie voor nu qua minimum afgifte moeten voldoen (uitgaande van bijvoorbeeld een SUZ-SWM80 VA of VWL 75/6 A, zie onder). Grote vraag is of deze schatting van het afgiftevermogen enigszins klopt en hoe ik de waterinhoud kan uitrekenen. Gezien het feit dat het met Ta 40 best prima werkte wil ik liever niet de hele boel meteen vervangen. Maar we willen natuurlijk geen problemen met pendelen, oneindige defrosts en dergelijke.
*Onderbouwing: waterinhoud en afgifte vind ik moeilijk te bepalen. Ik kan moeilijk indicaties vinden voor de kolomradiatoren. Berekeningen zijn dus gebaseerd op vrij wankele aannames afgeleid van ‘dingen op het internet’. Voor de kolomradiatoren (zie foto): gerekend met 55W per lid kom ik voor de woonkamer op 68 + 25 * 55 = 5115W; bij Ta 35 zou dat rond de 1400W uitkomen. Voor het halletje 110W per lid * 20 = 2200W, bij Ta 35 = 603W. VVW keuken 4.5m2 * 80W/m (schatting) = 360W. Radiator achterkamer 210 * 60cm, type 22 = 2833W (Ta 35 = 777W), kan nog geboost worden, dan ga ik uit van 50% extra = 1165W.
:strip_exif()/f/image/azkLVsIgCndQ29BWFh2VNXuD.jpg?f=fotoalbum_medium)
.
De laatste tijd kijk ik ook met een schuin oog naar Vaillant, ook omdat ik langzaam overweeg voor een monoblock te gaan (zelf met hulp installeren). COP-waarden liggen zo te zien dicht bij Mitsubishi en de units lijken significant stiller (al is het moeilijk vergelijken). Dat laatste is belangrijk vanwege gevoelige buren.
Panasonic vind ik minder aantrekkelijk vanwege met name het geluidsniveau en ook wel het uiterlijk (hij komt mogelijk nogal in het zicht). Mogelijk met omkasting, maar dan kun je naar mijn idee beter meteen een stiller merk kopen.
.
Een paar schattingen van het benodigde vermogen op basis van het huidige gasverbruik:
– We verwarmen naar 19.5°C, 8.2m³ verbruikt op een dag dat het buiten gemiddeld -2.4°C was: (19.5- -10)/(19.5 - -2.4) * 8.2 = 11.05 m³ (per etmaal bij -10) = warmtebehoefte 99.45kWh = WP-vermogen 4.7kW.
– Met zeer geringe nachtverlaging (1 dag geprobeerd op 1 april dit jaar): binnen 19.0°C, buiten gemiddeld 1.4°C, verbruik 8.2m³ (toevallig hetzelfde): (19.0 - -10)/(19.0 - 1.4) * 8.2 = 13.5 m³ (per etmaal bij -10) = warmtebehoefte 115kWh = WP-vermogen 5,5kW.
Maar: het historisch gasverbruik geeft geen goede indicatie omdat we enerzijds nog vrij stevig gaan isoleren, maar anderzijds een groter gedeelte van het huis willen gaan verwarmen.
Ik heb een aantal warmteverliesberekeningen uitgevoerd via bouwenergie.be. (Voor Ubakus heb ik te weinig gegevens over de precieze opbouw van de muren en dergelijke.) Komt wel wat gegok bij kijken, maar goed, daar komt een verwarmingsvraag van rond de 7.3kW uit voor het verwarmen van 80% van de woning naar 20ºC bij -7. 75% van de woning verwarmen vermindert dit naar 7kW. Mijn redenering is dat als het echt -7 of kouder wordt we wel in de woonkamer studeren / werken, dus dat 7kW voldoende moet zijn (we hopen hier nog lang te wonen, dus onze eigen gewoontes kunnen de maatstaf zijn).
De vraag is of dit niet te veel is. Dezelfde site geeft als ik de huidige isolatie invoer met een gewenste temperatuur van 19ºC, buitentemperatuur van -10 en 50% van de woning verwarmd (dus de omstandigheden in de tweede berekening hierboven) een verwarmingsbehoefte van 7.12kW. In de praktijk kwamen we dus op 5.5kW uit. Er zit natuurlijk een flinke onzekerheidsmarge in, maar het zou dus kunnen dat we met minder toe kunnen.
Ik ben zelf geneigd om dan toch voor de 7kW te gaan. Die kan dan wel iets minder ver terug moduleren, maar draait wel vaker in deellast, wat zuiniger en stiller is. Zien jullie problemen met mijn redeneringen? Zouden jullie op basis hiervan de gok durven nemen, of toch beter een professionele warmteberekening uit laten voeren?
.
Gegeven het feit dat we met radiatoren verwarmen en geen extreem goede isolatie hebben in de woonkamer lijkt het me beter om voor een aparte warmtepompboiler te gaan, dan wordt het verwarmen niet onderbroken voor SWW. Daarbij: de CV-ketel staat nu op zolder, dus ook qua leidingen lijkt het me onhandig om een boilervat te gebruiken. Maar misschien vergis ik me? Een WPB zou op zolder op de plek van de CV-ketel kunnen of op de badkamer. Of de zoldervloer sterk genoeg is kan ik moeilijk inschatten, op de badkamer zou het moeten kunnen, daar zit nu een bad dat vol natuurlijk ook erg zwaar is.
Alvast bedankt voor het lezen van dit lange epistel… ik hoop op wat inzichten!
Ik heb het afgelopen half jaar zo'n beetje heel dit forum uitgelezen. Toch heb ik nog drie dingen waar ik niet goed uitkom: voldoet de afgifte (voorlopig), welk vermogen en welke oplossing voor SWW.
.
Achtergrond
Eind 2021 ben ik een traject gestart met Thuisbaas. In eerste instantie heel positief. Omdat ik hier al veel wijzer was geworden, duidelijke ideeën had en aangaf door te willen zetten boden ze me een sneller traject aan zonder uitgebreid advies (ook voor een wat lager bedrag dan gebruikelijk). De ‘technische schouw’ begin april is helaas kort van tevoren door hen afgezegd wegens ziekte / problemen en nu is het onduidelijk wanneer er weer beweging in komt. Nu ben ik dus verder aan het kijken naar alternatieven en probeer ik me een zo volledig mogelijk beeld te vormen van de juiste installatie voor ons huis. Inmiddels ook andere offertes aangevraagd, maar tot nu toe nog niets ontvangen..
Basisgegevens
Twee-onder-een-kap uit 1936, 163m2, regio Arnhem.Gasverbruik: 977m³ in aug 2020 – jul 2021 voor verwarming (+ SWW 191m³) = 0,335m³ per gewogen graaddag (volgens mindergas). Dat jaar in februari 191m³ verbruikt. Helaas geen specifieke data van de koudste dagen in februari 2021.
Wat we belangrijk vinden: milieu, geluid (ivm buren), verkrijgbaarheid, uiterlijk, daarna komen de kosten. Budget is er op zich wel, zolang een hogere prijs in verhouding is met de meerwaarde. Bij een verschil van €5000 zouden we voor W/W gaan, maar het lijkt nu meer op €10.000, dat vinden we te gortig gegeven de redelijk beperkte voordelen.
Bij voorkeur besteden we het uit. Als het moet zoeken we iemand met algemene ervaring met loodgieterswerk en elektra om te helpen met een monoblock, maar het liefst hebben we gewoon iemand met verstand van zaken.
.
Afgiftesysteem
Bijna uitsluitend radiatoren: woonkamer / halletje beneden drie oude kolomradiatoren, een type 22-radiator en ongeveer 4.5m2 vvw in de keuken. Eerste verdieping en zolderkamer type 22. Op de badkamer geen radiator (kapot gegaan), wel een infraroodpaneel. De vloer in de woonkamer willen we liever niet vervangen (mooie houten vloer en slijt nu snel door jonge kinderen, dat is zonde bij een nieuwe).Schatting totale capaciteit benedenverdieping bij Ta 35: 3140W – ±3530W.* Dit zal altijd openstaan. We hebben vanaf februari dit jaar gedraaid met 40ºC aanvoer en dat ging goed. Boven verwarmen we nu bijna nooit. We willen wel weer graag verwarming in de badkamer, die koelt in de winter af tot 12ºC, dat vindt de heer des huizes te weinig. Op termijn willen we ongeveer 80% van het huis kunnen verwarmen (opgroeiende kinderen). We stellen het aanpakken van de afgifte op de eerste verdieping het liefst nog een paar jaar uit. Op zolder overwegen we om de muren na de dakisolatie (van binnenuit) meteen af te werken met wandverwarming.
Als dit klopt zou de huidige situatie voor nu qua minimum afgifte moeten voldoen (uitgaande van bijvoorbeeld een SUZ-SWM80 VA of VWL 75/6 A, zie onder). Grote vraag is of deze schatting van het afgiftevermogen enigszins klopt en hoe ik de waterinhoud kan uitrekenen. Gezien het feit dat het met Ta 40 best prima werkte wil ik liever niet de hele boel meteen vervangen. Maar we willen natuurlijk geen problemen met pendelen, oneindige defrosts en dergelijke.
*Onderbouwing: waterinhoud en afgifte vind ik moeilijk te bepalen. Ik kan moeilijk indicaties vinden voor de kolomradiatoren. Berekeningen zijn dus gebaseerd op vrij wankele aannames afgeleid van ‘dingen op het internet’. Voor de kolomradiatoren (zie foto): gerekend met 55W per lid kom ik voor de woonkamer op 68 + 25 * 55 = 5115W; bij Ta 35 zou dat rond de 1400W uitkomen. Voor het halletje 110W per lid * 20 = 2200W, bij Ta 35 = 603W. VVW keuken 4.5m2 * 80W/m (schatting) = 360W. Radiator achterkamer 210 * 60cm, type 22 = 2833W (Ta 35 = 777W), kan nog geboost worden, dan ga ik uit van 50% extra = 1165W.
:strip_exif()/f/image/azkLVsIgCndQ29BWFh2VNXuD.jpg?f=fotoalbum_medium)
.
Welk merk?
Thuisbaas werkt veel met Mitsubishi. Daar heb ik dus veel naar gekeken en het merk spreekt me ook aan door de heldere en volledige databooks en hoge tweakbaarheid. Ik heb voorkeur voor de R32-modellen, alleen lijkt het erop dat die een stuk luider zijn (bijv. PUHZ-SW75 YAA doet 58 dB(A) bij 0/35; SUZ-SWM80 VA doet 62 dB(A) bij 0/35).De laatste tijd kijk ik ook met een schuin oog naar Vaillant, ook omdat ik langzaam overweeg voor een monoblock te gaan (zelf met hulp installeren). COP-waarden liggen zo te zien dicht bij Mitsubishi en de units lijken significant stiller (al is het moeilijk vergelijken). Dat laatste is belangrijk vanwege gevoelige buren.
Panasonic vind ik minder aantrekkelijk vanwege met name het geluidsniveau en ook wel het uiterlijk (hij komt mogelijk nogal in het zicht). Mogelijk met omkasting, maar dan kun je naar mijn idee beter meteen een stiller merk kopen.
.
Welk vermogen?
Dit vind ik best lastig.Een paar schattingen van het benodigde vermogen op basis van het huidige gasverbruik:
– We verwarmen naar 19.5°C, 8.2m³ verbruikt op een dag dat het buiten gemiddeld -2.4°C was: (19.5- -10)/(19.5 - -2.4) * 8.2 = 11.05 m³ (per etmaal bij -10) = warmtebehoefte 99.45kWh = WP-vermogen 4.7kW.
– Met zeer geringe nachtverlaging (1 dag geprobeerd op 1 april dit jaar): binnen 19.0°C, buiten gemiddeld 1.4°C, verbruik 8.2m³ (toevallig hetzelfde): (19.0 - -10)/(19.0 - 1.4) * 8.2 = 13.5 m³ (per etmaal bij -10) = warmtebehoefte 115kWh = WP-vermogen 5,5kW.
Maar: het historisch gasverbruik geeft geen goede indicatie omdat we enerzijds nog vrij stevig gaan isoleren, maar anderzijds een groter gedeelte van het huis willen gaan verwarmen.
Ik heb een aantal warmteverliesberekeningen uitgevoerd via bouwenergie.be. (Voor Ubakus heb ik te weinig gegevens over de precieze opbouw van de muren en dergelijke.) Komt wel wat gegok bij kijken, maar goed, daar komt een verwarmingsvraag van rond de 7.3kW uit voor het verwarmen van 80% van de woning naar 20ºC bij -7. 75% van de woning verwarmen vermindert dit naar 7kW. Mijn redenering is dat als het echt -7 of kouder wordt we wel in de woonkamer studeren / werken, dus dat 7kW voldoende moet zijn (we hopen hier nog lang te wonen, dus onze eigen gewoontes kunnen de maatstaf zijn).
De vraag is of dit niet te veel is. Dezelfde site geeft als ik de huidige isolatie invoer met een gewenste temperatuur van 19ºC, buitentemperatuur van -10 en 50% van de woning verwarmd (dus de omstandigheden in de tweede berekening hierboven) een verwarmingsbehoefte van 7.12kW. In de praktijk kwamen we dus op 5.5kW uit. Er zit natuurlijk een flinke onzekerheidsmarge in, maar het zou dus kunnen dat we met minder toe kunnen.
Ik ben zelf geneigd om dan toch voor de 7kW te gaan. Die kan dan wel iets minder ver terug moduleren, maar draait wel vaker in deellast, wat zuiniger en stiller is. Zien jullie problemen met mijn redeneringen? Zouden jullie op basis hiervan de gok durven nemen, of toch beter een professionele warmteberekening uit laten voeren?
.
SWW-vat of warmtepompboiler?
De andere grote vraag. Beneden hebben we een Quooker, het gaat dus alleen om water voor de badkamer. We hebben een bad, maar vinden het niet erg om dat niet meer te gebruiken. Spaardouche, vier personen, eigenlijk nooit allemaal achter elkaar. We hebben ook wel een ‘als het op is, is het op’-instelling. 200l lijkt me dus voldoende. We overwegen nog DWTW (er moet een lekkage in de douche gerepareerd worden, misschien kan het in een moeite door).Gegeven het feit dat we met radiatoren verwarmen en geen extreem goede isolatie hebben in de woonkamer lijkt het me beter om voor een aparte warmtepompboiler te gaan, dan wordt het verwarmen niet onderbroken voor SWW. Daarbij: de CV-ketel staat nu op zolder, dus ook qua leidingen lijkt het me onhandig om een boilervat te gebruiken. Maar misschien vergis ik me? Een WPB zou op zolder op de plek van de CV-ketel kunnen of op de badkamer. Of de zoldervloer sterk genoeg is kan ik moeilijk inschatten, op de badkamer zou het moeten kunnen, daar zit nu een bad dat vol natuurlijk ook erg zwaar is.
Alvast bedankt voor het lezen van dit lange epistel… ik hoop op wat inzichten!