Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 09:38
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
DAt was een langdurige bevalling daar!Blihi schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:52:
De knoop is hier doorgehakt. .........
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Dat klopte voor een cv-ketel, maar niet voor een warmtepomp. Daarbij is de aanvoertemperatuur bepalend voor de cop._ferry_ schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 06:41:
Je haalt wel weer een lagere retour, wat weer gunstiger is voor de COP.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik ga het proberen zonder vervangen, volgens mijn inschatting kom ik op 40 graden aanvoer nog op een ruime 4kW afgite:Brent schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:00:
En ik vraag me dan toch af hoe het kan dat sommigen de radiatoren niet eens vervangen. Kasteelmuren? Geen ramen?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8DPEknrTCwuyy1Sx4ot6p7eU.jpg?f=user_large)
Uitwerking afgifte:
assje in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"
Onze woningen zijn wellicht enigszins vergelijkbaar:
assje in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
Uit je eerdere posts lijkt het dat je qua benodigde capaciteit vergelijkbaar zit, is jouw radiatorcapaciteit dan zoveel lager?
[ Voor 26% gewijzigd door assje op 24-05-2022 15:54 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
1 ding valt direct op: je werkelijke afgifte is ong. gelijk (net iets beter) dan een Jaga Strada doet. De vraag is dan, gezien de goede resultaten die ook anderen met oude radiatoren behalen: zijn LTV radiatoren wel zoveel beter? Ik heb ook naar Henrad Compact Plus gekeken, en die doen het toch 40-50% slechter dan de Strada. Hoe kunnen 'ouwe bakken' beide verslaan? Misschien zat er ook vroeger veel verschil in efficiëntie, maar het valt me iig op.assje schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:50:
[...]
Ik ga het proberen zonder vervangen, volgens mijn inschatting kom ik op 40 graden aanvoer nog op een ruime 4kW afgite:
[Afbeelding]
Eens een dagje meten had ik afgelopen winter moeten doenUitwerking afgifte:

In vergelijking met jou, ja! BG: 90x60+140x50 T22 en ongeveer hetzelfde maar dan T11 op de eerste verdieping. Boven hebben we enkel bij vriezen de verwarmingen open.Uit je eerdere posts lijkt het dat je qua benodigde capaciteit vergelijkbaar zit, is jouw radiatorcapaciteit dan zoveel lager?
Deze hele santekraam vervangen is geen probleem, zeker op de BG, maar ik ga de benodigde (schatting) 3kW beneden met hakken over de sloot halen met 5 meter Strada.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Als je naar LTV-convectoren zou gaan met DBH (Fans) dan is er echt nog veel meer capaciteit te behalen. Voorbeeld: Tempo/Strada Hybrid van 260x50 van Type T21 levert bij 40 graden aanvoertemperatuur nog 3167W vermogen. Dat is ongeveer 4x zoveel als de 819W die ik nu zie staan voor de maat die je aanhoudt.assje schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:50:
[...]
Ik ga het proberen zonder vervangen, volgens mijn inschatting kom ik op 40 graden aanvoer nog op een ruime 4kW afgite:
[Afbeelding]
Uitwerking afgifte:
Uit je eerdere posts lijkt het dat je qua benodigde capaciteit vergelijkbaar zit, is jouw radiatorcapaciteit dan zoveel lager?
Look behind you! A three headed monkey!
Aangezien de ruimte beperkt is zal ik de badkamer/keuken moeten verbouwen (verkleinen) om zo ruimte te maken voor de installatie. Ik overweeg om de afgifte gedeeltelijk in de muren te verwerken ipv de vloer zodat ik niet ook de hele vloer hoef te vervangen. Ik vind het overigens niet erg als het in de winter wat kouder is en in de zomer hoeft het niet extreem te koelen maar wat frisser tijdens een hittegolf is wel lekker.
Mijn vraag is wat ik nodig zou hebben voor een compacte installatie die zowel kan koelen als verwarmen en hoe groot die apparatuur is zodat ik een inschatting kan maken hoeveel badkamer ik over zou houden.
=)
Op de langere termijn is de bedoeling beneden vloerverwarming te installeren. Op de verdieping zal ik in de toekomst eventueel nog aanpassing overwegen voor bijvoorbeeld een studeer/werkkamer. Tegen die tijd maar bekijken of dat LTV moet zijn of iets als IR (of combinatie).MrScratch schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:39:
Als je naar LTV-convectoren zou gaan met DBH (Fans) dan is er echt nog veel meer capaciteit te behalen. Voorbeeld: Tempo/Strada Hybrid van 260x50 van Type T21 levert bij 40 graden aanvoertemperatuur nog 3167W vermogen. Dat is ongeveer 4x zoveel als de 819W die ik nu zie staan voor de maat die je aanhoudt.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ajah, denkfout van mij, ik zat in gedachten dat de warmteoverdracht met een groter verschil makkelijker gaat. Maar uiteindelijk gaat het om de temperatuur die je wil behalen.Proton_ schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:08:
@_ferry_ een lage retour is alleen zinvol bij een condenserende gasketel. Een warmtepomp gaat het om de aanvoer.
Bij 0 graden ca 4kW nodig, bij -10 8-9 kW
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Interessante WP met enorm groot modulatiebereik idd.Blihi schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:52:
Het modulatiebereik van die Toschiba's is groter dan van de meeste andere apparaten die ik gezien heb, met een ondergrens van 1 kW bij +7 en 1.7 kW bij +20. Het databoek is hier ook al eens langs gekomen (Ramon_1984 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10").
Even het databook (lekker uitgebreid, waarvoor complimenten aan Toshiba) bekeken. Pagina 66 is interesant.
Op papier lijkt het mooi, een max vermogen van 7.5 kW bij A-10W35 en een min vermogen van 1.3 kW bij A12W35.
Helaas geen cijfers bij W25.
Wat opvalt is dat vooral het lage deel wel flink ten koste gaat van je COP, die vooral bij hogere temperaturen onder de 40% inkakt.
Ga je wel een warmte- en kWh-meter installeren? Ben enorm benieuwd of deze WP ook in werkelijkheid inderdaad tot 10% terug moduleert.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik wil inderdaad de boel graag goed monitoren. De kWh meters zijn triviaal. De warmtemeter is wat lastiger. De meeste die ik tegenkom hebben een 3/4 inch aansluiting en ik moet 1 inch hebben.
Wat ik me nog wel afvraag, en dat is ook in de databoeken van Mitsubishi het geval: Bij de buitenunit staat dat de compressor 2000 Watt is en de fan en pomp 60 Watt, maar tegelijk staat er dat de maximale stroom in de buitenunit 20.3A is?
En in de COP tabellen staat dat het maximale opgenomen vermogen 3.67 kW is (A-10W55)
Is dat dan puur de maximale opstartstroom voor de compressor? Of wordt in het opgenomen vermogen ook de backup heater ingezet om de defrost te draaien?
Het verband tussen de getallen W55, W45 en W35 is nagenoeg lineair.Andrehj schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:08:
[...]
Interessante WP met enorm groot modulatiebereik idd.
Even het databook (lekker uitgebreid, waarvoor complimenten aan Toshiba) bekeken. Pagina 66 is interesant.
Op papier lijkt het mooi, een max vermogen van 7.5 kW bij A-10W35 en een min vermogen van 1.3 kW bij A12W35.
Helaas geen cijfers bij W25.
[…]
Ik gok dat je niet ver naast zult zitten als je lineair extrapoleert naar W25.
Je kunt natuurlijk altijd Toshiba vragen voor meer info.
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:31 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Met veel vloerverwarming pendelt je WP sowieso niet. Dus dan is het (rendementstechnisch) beter als ie rond de 30% afslaat en een paar uur later weer aan.Blihi schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:46:
@Andrehj ik kwam tot dezelfde conclusies, maar een lagere COP is nog altijd beter dan pendelen, niet waar?
Ik had geen enkel probleem om die aan te schaffen. Zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"Ik wil inderdaad de boel graag goed monitoren. De kWh meters zijn triviaal. De warmtemeter is wat lastiger. De meeste die ik tegenkom hebben een 3/4 inch aansluiting en ik moet 1 inch hebben.
Waarschijnlijk wel.En in de COP tabellen staat dat het maximale opgenomen vermogen 3.67 kW is (A-10W55)
Is dat dan puur de maximale opstartstroom voor de compressor?
Die zal wel in de binnenunit zitten, want het is een split toch?Of wordt in het opgenomen vermogen ook de backup heater ingezet om de defrost te draaien?
Ja, in de binnenunit zit een 3 kW backup-heater en in de boiler nog een 3 kW verwarmingselement. Wil je die alle drie meten heb je dus drie kWh meters nodig (of een drie-fase meter er voor, maar dan kun je het verbruik niet per fase bijhouden).Andrehj schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 19:16:
[...]
Met veel vloerverwarming pendelt je WP sowieso niet. Dus dan is het (rendementstechnisch) beter als ie rond de 30% afslaat en een paar uur later weer aan.
[...]
Ik had geen enkel probleem om die aan te schaffen. Zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
[...]
Waarschijnlijk wel.
[...]
Die zal wel in de binnenunit zitten, want het is een split toch?
Gek genoeg zegt de handleiding dat de buitenunit op 25A afgezekerd moet worden, de site van de importeur zegt 20A en de verkoper zegt 16A. Ik ga maar even van die laatste uit (ik heb het hem nog expliciet gevraagd) en dan gebruik ik gewoon een C16 automaat. Dan zal het wel goed komen.
De betere (bijv. modbus) drie-fasen meters (zoals mijn ABB B23) kunnen wel het verbruik per fase weergeven. En nog veel meer andere data ook.Blihi schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 19:23:
Ja, in de binnenunit zit een 3 kW backup-heater en in de boiler nog een 3 kW verwarmingselement. Wil je die alle drie meten heb je dus drie kWh meters nodig (of een drie-fase meter er voor, maar dan kun je het verbruik niet per fase bijhouden).
Voor de prijs kun je beter drie enkelfase modbus dingetjes gebruiken zie ik al
Ja hoor. En ook nog gesplitst in import en export (zodat je het verbruik en de opwek van je PV gescheiden kunt monitoren).Blihi schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 19:30:
Meestal wel het directe verbruik per fase, maar kunnen ze ook het afgenomen vermogen per fase laten zien (dus in kWh)?
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:32 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
ik zou heel graag van jullie expertise gebruik willen maken en jullie mening horen!
FWIW, in mijn eigen topic over een warmtepomp was net een discussie hierover. Ik had een vergelijkbare inschatting van het vermogen van onze (kolom)radiatoren (27% bij 35/30/20). Skyaero reageerde hierop dat dat veel te hoog is en dat je eerder aan 17% moet denken. Met onderbouwing die ik niet helemaal ga herhalen, maar misschien de moeite waard om even te bekijken voor degenen met een soortgelijke vraag.assje schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:50:
[...]
[Afbeelding]
Uitwerking afgifte:
Ik heb een Eastron SDM630, die ik via modbus uitlees. Die heeft ook keurig 6 tellertjes (per fase import/export apart) en dan ook nog totaal-tellers (en nog veel meer). Werkt overigens wel anders dan de meters van de netbeheerder qua saldering over de fasen heen:Blihi schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 19:37:
Dat kan zelfs de slimme meter van de netbeheerder niet. Die meet verbruik en teruglevering alleen in totaal en niet per fase.
Bij de meters van de netbeheerder kun je niet tegelijk terugleveren en afnemen, omdat dat over de fasen heen verrekend wordt en er alleen het netto-verbruik/levering geteld wordt. Bij de SDM630 kan het wel voorkomen dat de totaal-tellers van import en export gelijktijdig oplopen.
Uiteraard alleen relevant voor de SDM630 die achter mijn hoofdschakelaar zit, ik heb maar op 2 van de 3 fasen PV, dus dan vallen dat soort dingen op.
Ontopic: Ik heb een aparte SDM630 waar ik de 2 groepen van mijn warmtepomp op heb aangesloten: 1 fase voor de buitenunit + hydrobox en de backup-heater op een andere fase. Zo kan ik met 1 meter zowel totaalverbruik van de warmtepomp, als het individueel verbruik van backup-heater en de rest zien.
Zou het kunnen, dat de leidingen naar de boiler bramen hebben of te dun zijn?Code13172 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:27:
Het geluid ontstaat zodra het SWW vat een signaal geeft aan de binnenunit om te gaan verwarmen. Dit gebeurd altijd ‘s nachts.
Op het display van de binnenunit staat dan onder SWW “ laden actief” . De compressor draait dan duidelijk hoorbaar op “ volle toeren”. Op het display staat dan “ compressor aan” .
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
De meter kan het wel... Alleen de netbeheerder wil niet een iets duurder display op de meter plaatsen...Blihi schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 19:37:
Dat kan zelfs de slimme meter van de netbeheerder niet. Die meet verbruik en teruglevering alleen in totaal en niet per fase.
via een script oid en dan gewoon uitlezen:
/f/image/NChRFxeMOOfEXJulT02MwrDq.png?f=fotoalbum_large)
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Dat doe ik ook, maar dat zijn alleen de directe vermogens, niet de totalen per fase. Maar goed, dat is off-topic hier.Dylantje2 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 07:09:
[...]
De meter kan het wel... Alleen de netbeheerder wil niet een iets duurder display op de meter plaatsen...
via een script oid en dan gewoon uitlezen:
[Afbeelding]
Volgens mij is dat niet iets dat de netbeheerder "wil", maar is zogenaamd "intern salderen" een wettelijke eis.Dylantje2 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 07:09:
[...]
De meter kan het wel... Alleen de netbeheerder wil niet een iets duurder display op de meter plaatsen...
Oftewel: als je PV of fase 1 zit en de rest van de apparatuur alleen op fases 2 en 3, dan zou je je eigen PV helemaal niet gebruiken. Maar de meter van de netbeheerder saldeert over die drie fases heen, waardoor je voor de netbeheerder dan toch (virtueel) je eigen PV gebruikt.
Hier gebruik ik ook een F90S3 warmtemeter zonder de Modbus module maar ik gebruik de puls uitgang. Dit is een vergelijkbaar uitgang type zoals die losse kWh meters hebben. Deze interfaced eenvoudig met bijvoorbeeld EspEasy voor een wireless Domoticz koppelingBlihi schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 19:16:
Toevallig. Ik zat net naar de datasheet van die F90S3 te kijken. Heb je ook de modbus module er in zitten?
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5
Thanks!. Ik heb hem inmiddels besteld. Ik lees in de meterkast ook een kWh meter met die pulsuitgang uit (rechtstreeks op een Raspberry Pi). Maar in de technische ruimte is al een modbus aanwezig waar de drie PV omvormers op zitten. Daar komen dus drie kWh meters bij (binnenunit, buitenunit en boiler), dus ik heb maar meteen ook een modbus module voor de F90S3 besteld.Henielma schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:01:
[...]
Hier gebruik ik ook een F90S3 warmtemeter zonder de Modbus module maar ik gebruik de puls uitgang. Dit is een vergelijkbaar uitgang type zoals die losse kWh meters hebben. Deze interfaced eenvoudig met bijvoorbeeld EspEasy voor een wireless Domoticz koppeling
Ik heb nu een 12KW LG Therma V 3-fasen warmtepomp draaien. Hierop zit nu de 300L DHW Tank. Ook zit er een 100L buffervat waaraan via een eigen pomp de radiatoren van de bovenverdiepingen zijn aangesloten.
Nu zijn we zover dat ik de vloerverwarming op de benedenverdieping er ook aan kan gaan koppelen.
Het is in totaal 120m2 aangesloten op 2 open verdelers met elk 7 groepen. In principe zou ik er ook mee moeten kunnen koelen (deze optie wil ik graag open houden, los van of we het daadwerkelijk willen gaan doen).
Nu wil ik uiteraard, omdat de LG die optie biedt, naar de radiatoren een hogere temperatuur leveren dan dat ik in de vloer wil laten stromen.
De LG biedt de mogelijkheid om 2 temperatuurcircuits aan te sturen. Dit zou ik graag op die manier willen doen. Waar ik nu mee zit is het vraagstuk welke componenten ik nodig heb ik dit te bereiken. Welke pomp en klep kan ik het beste nemen? En wat is die klep met een "B" en die "diode"?
En dan een laatste vraag: in het schema van de Series 4 (die ik heb) staat een Hydronische afscheider terwijl deze bij het vorige model niet erbij staat. Waarom zou dat zijn?
:strip_exif()/f/image/iKxjs4XXh7soXx4qZa34uE2l.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WjwACRvsqyURKZzereblmviV.jpg?f=fotoalbum_large)
LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi
- Proton_
Probeer eerst de radiatoren op de vloerverwarmingtemperatuur mee te laten draaien, dat is niet alleen hydraulisch eenvoudiger maar ook zuiniger
Als dat niet het gewenste comfort oplevert, kan je altijd nog maatregelen nemen. Je kunt uitrekenen wat de slechtere COP van 45+ vs 30 je kost, wellicht komen daar andere oplossingen uit (IR panelen, aircoverwarming).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Zo niet, zorg dat je flinke T22’s hebt hangen eventueel met DBE’s. Desnoods T33’s met DBE’s.
Dat moet voldoende zijn om met wp-vriendelijke temperaturen voldoende vermogen af te geven.
Wat komt er uit je Koevlaas formule?BarryH schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:34:
@Brent dat gaat over het hele huis.
Bij 0 graden ca 4kW nodig, bij -10 8-9 kW
Met het spreadsheetje van Jaga kom ik voor de Strada op 15% uit (75/65/20 vs 35/30/20). U ziet hier mijn scepsis tov oude radiatoren. Het wezenlijke verschil tussen een LTV en normale radiator zal contactoppervlak met de lucht zijn, en tenzij LTV radiatoren een scam zijn zal het bij hen in het voordeel zijn, en dus die 15% een bovengrens voor wat je met een oude radiator kan verwachten. 1 op 10 lijkt me een goede vuistregel. Je kunt zoals gezegd dit oplossen door Ta te verhogen/een lagere kamerT te accepteren, en evt het geluk hebben van een 'overbemeten' radiatoren-arsenaal, maar aan die 10-15% ga je denk ik weinig doen.Anomi schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 20:43:
[...]
FWIW, in mijn eigen topic over een warmtepomp was net een discussie hierover. Ik had een vergelijkbare inschatting van het vermogen van onze (kolom)radiatoren (27% bij 35/30/20). Skyaero reageerde hierop dat dat veel te hoog is en dat je eerder aan 17% moet denken. Met onderbouwing die ik niet helemaal ga herhalen, maar misschien de moeite waard om even te bekijken voor degenen met een soortgelijke vraag.
Thanks, goed idee!Proton_ schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:09:
@Doezel B is een bypass (niet gebruiken), maar in het algemeen is het idee van de warmtepomp een hoge temperatuur laten maken en dit bijmengen naar lage temperatuur een slecht idee: je gooit er rendement (COP) mee weg.
Probeer eerst de radiatoren op de vloerverwarmingtemperatuur mee te laten draaien, dat is niet alleen hydraulisch eenvoudiger maar ook zuiniger
Als dat niet het gewenste comfort oplevert, kan je altijd nog maatregelen nemen. Je kunt uitrekenen wat de slechtere COP van 45+ vs 30 je kost, wellicht komen daar andere oplossingen uit (IR panelen, aircoverwarming).
Vooralsnog willen we “gewoon” de radiatoren laten hangen. Het zijn er behoorlijk wat. Als backup hebben we in de gebruikte slaapkamers airco’s hangen dus die kunnen ook mee doen. Ik wil het liefst gewoon de opties en mogelijkheden gebruiken die de WP biedt. Vooral omdat er ook water van 55 graden voor de DHW tank gemaakt wordt, dus de WP moet toch wisselen tussen Hoge en Lage temperatuur.Superbeagle schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:29:
@Doezel Je maakt het onnodig complex. Is het mogelijk om de radiatoren te vervangen voor fancoils?
Zo niet, zorg dat je flinke T22’s hebt hangen eventueel met DBE’s. Desnoods T33’s met DBE’s.
Dat moet voldoende zijn om met wp-vriendelijke temperaturen voldoende vermogen af te geven.
Wat ik vooral zoek is comfort (en ik vind het leuk als de opties van de WP ook allemaal werken). Dat dat comfort wat meer energie kost is dan maar zo. We zijn al van het gas af dus dat is al heel fijn in deze tijd. We hebben ook zonnepanelen; het is niet het streven om een energie-neutraal huis te krijgen…
[ Voor 9% gewijzigd door Doezel op 25-05-2022 14:00 ]
Ik heb in het plaatje hieronder voor standaard Henrad radiatoren het relatieve afgifte vermogen geplot als functie van het relatieve temperatuursverschil tussen de gemiddelde radiator temperatuur en de ruimte. Voor alle afmetingen liggen deze curves voor alle type radiatoren dicht bij elkaar.Brent schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:36:
[...]
Met het spreadsheetje van Jaga kom ik voor de Strada op 15% uit (75/65/20 vs 35/30/20). U ziet hier mijn scepsis tov oude radiatoren. Het wezenlijke verschil tussen een LTV en normale radiator zal contactoppervlak met de lucht zijn, en tenzij LTV radiatoren een scam zijn zal het bij hen in het voordeel zijn, en dus die 15% een bovengrens voor wat je met een oude radiator kan verwachten. 1 op 10 lijkt me een goede vuistregel. Je kunt zoals gezegd dit oplossen door Ta te verhogen/een lagere kamerT te accepteren, en evt het geluk hebben van een 'overbemeten' radiatoren-arsenaal, maar aan die 10-15% ga je denk ik weinig doen.
35/30/20 geeft een delta radiator-ruimte van 12.5oC, 75/65/20 geeft een delta radiator-ruimte van 50oC. 35/30/20 is dus 25% van 75/65/20 en geeft dan tussen de 15% en de 16.75% van de warmte af, afhankelijk van het formaat van de radiator en of het een T11,T21,T22 of T33 radiator is.
De reden dat de convectoren zoals een jaga niet meer afgifte hebben bij lage temperaturen is omdat daar vrijwel geen natuurlijke convectie optreed bij lage temperaturen waardoor je weinig profijt hebt van het groter oppervlakte. Met hogere temperaturen, of met een paar ventilatoren erop heb je dat profijt wel en gaan ze serieus meer afgifte hebben dan de standaard radiatoren van een zelfde formaat.
:fill(white):strip_exif()/f/image/9rgq3BfsP7CJTrFy9c9buD0Y.png?f=user_large)
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
Dank! 15% mogen we dus ook voor gewone radiatoren aanhouden, goed om te weten. Via de Thermrad speadsheet kwam ik idd ook weer op ~15% uit.PentaClover schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:35:
[...]
Ik heb in het plaatje hieronder voor standaard Henrad radiatoren het relatieve afgifte vermogen geplot als functie van het relatieve temperatuursverschil tussen de gemiddelde radiator temperatuur en de ruimte. Voor alle afmetingen liggen deze curves voor alle type radiatoren dicht bij elkaar.
35/30/20 geeft een delta radiator-ruimte van 12.5oC, 75/65/20 geeft een delta radiator-ruimte van 50oC. 35/30/20 is dus 25% van 75/65/20 en geeft dan tussen de 15% en de 16.75% van de warmte af, afhankelijk van het formaat van de radiator en of het een T11,T21,T22 of T33 radiator is.
Dat verklaart misschien waarom bij de Strada Hybrid met fans de hoogte van de radiator niets uitmaakt!De reden dat de convectoren zoals een jaga niet meer afgifte hebben bij lage temperaturen is omdat daar vrijwel geen natuurlijke convectie optreed bij lage temperaturen waardoor je weinig profijt hebt van het groter oppervlakte. Met hogere temperaturen, of met een paar ventilatoren erop heb je dat profijt wel en gaan ze serieus meer afgifte hebben dan de standaard radiatoren van een zelfde formaat.
De vraag is dan: wat is de winst van fans op een gewone radiator? Mogen we nog op een verdubbeling rekenen denk je (om zo om ~30% uit te komen)?
Het lijkt erop dat ik het niet zonder ventilatie zal trekken, maar als het net zo effectief is ze onder een Pliegertje te hangen, hou ik graag het prijsverschil in mijn zak.
[ Voor 7% gewijzigd door Brent op 25-05-2022 15:59 ]
Op de site van climatebooster staat een calculator als ik daar een willekeurige T22 van 60x100 invul kom ik op zo'n 25% uit bij 35/30/20.Brent schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:55:
[...]
De vraag is dan: wat is de winst van fans op een gewone radiator? Mogen we nog op een verdubbeling rekenen denk je (om zo om ~30% uit te komen)?
Het lijkt erop dat ik het niet zonder ventilatie zal trekken, maar als het net zo effectief is ze onder een Pliegertje te hangen, hou ik graag het prijsverschil in mijn zak.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Wederom dank, voor de linkPentaClover schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:03:
[...]
Op de site van climatebooster staat een calculator als ik daar een willekeurige T22 van 60x100 invul kom ik op zo'n 25% uit bij 35/30/20.
[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 25-05-2022 16:10 ]
Hou er wel rekening mee, dat dit soort "kant-en-klaar-oplossingen" relatief duur zijn. Het zijn uiteindelijk maar een paar computerfannetjes van hooguit een paar Euro/stuk.Brent schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:09:
[...]
Wederom dank, voor de linkAls ik de specs van de Thermrad die ik heb hangen invul, kom ik op ong hetzelfde uit als in hun spreadsheet, en dan 60% meer afgifte met ClimateBooster (effectief dan idd ~25% van vermogen op 75/65/20). Zie zo gauw helaas geen cijfers van de luchtverplaatsing van die dingen.
Bovendien hebben ze een kleine diameter en moeten ze (om een bepaald luchtdebiet te creëren) een relatief hoog toerental draaien. Met gevolgen voor het geluid natuurlijk.
Ik heb zelf een keer zoiets gemaakt van 20 cm computerfans, die dus een veel lager toerental (en geluidsniveau) hadden: https://geen-energiereken...-de-jaga-convectoren.html
Zwerius Kriegsman
Nee, zag ik ook niet zo snel, ze gaan er vanuit dat je dan over de volledige breedte van de radiator fans hebt zitten, dat zijn er best aardig wat; 1 voor elke 10cm radiator mocht je het idee hebben om dit zelf te maken.Brent schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:09:
[...]
Wederom dank, voor de linkAls ik de specs van de Thermrad die ik heb hangen invul, kom ik op ong hetzelfde uit als in hun spreadsheet, en dan 60% meer afgifte met ClimateBooster (effectief dan idd ~25% van vermogen op 75/65/20). Zie zo gauw helaas geen cijfers van de luchtverplaatsing van die dingen.
Een partij uit de buurt. Het is een partij die oorspronkelijk koude- en ventilatietechniek doet, maar steeds vaker ook warmtepompen. Voor het waterzijdige deel schakelen ze dan een loodgieter in (maar dat doe ik zelf).Fantastic_fox schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:42:
@Blihi wie levert je die Toshiba in Nederland zijn er grote partijen of werk je met een kleine partij/lokale?
Grappig genoeg ben ik bij ze gekomen via de site van de importeur van Mitsubishi. Dat verkopen ze ook, maar ze voeren ook Toshiba. Die units lijken niet zo bekend (er is weinig over te vinden, ook in dit topic), maar ze hebben goede databoeken en iets meer subsidie.
Ik denk dat de unit een beetje tussen de eco inverter R32 en de power inverter serie van Mitsubishi in zit (ook qua gewicht van de buitenunit). Verder is het een rechttoe-rechtaan warmtepomp. Een buitenunit met hydrobox en tapwatercilinder. Mogelijkheid tot uitbreiding met modbus, wifi, etc. en een aansluiting voor een aan/uit thermostaat.
Het modulatiebereik is vrij groot.
Heb je een linkje van die module? 'k Kan nl. alleen maar M-Bus modules voor deze meter vinden.Blihi schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:32:
[...]
.., dus ik heb maar meteen ook een modbus module voor de F90S3 besteld.
Sorry, die bedoel ik. Hmm, dat is inderdaad geen modbus, maar M-bus. Nou ja, ik kijk wel of het werkt als ik die gewoon aan een USB adapter prik.Cranberry schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 17:35:
[...]
Heb je een linkje van die module? 'k Kan nl. alleen maar M-Bus modules voor deze meter vinden.
https://github.com/rscada/libmbus is handig voor M-bus uitlezen met een USB adapter, spuugt xml uit wat in python met xmltodict simpel is om te zetten in een dictionary om daarna de waardes eruit te halen waarin je geinteresseerd bent.Blihi schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 17:48:
[...]
Sorry, die bedoel ik. Hmm, dat is inderdaad geen modbus, maar M-bus. Nou ja, ik kijk wel of het werkt als ik die gewoon aan een USB adapter prik.
Genoemde protocollen vereisen helaaseen eigen adapter. Je zult voor de warmemeter dus een M-Bus-adapter moeten aanschaffen.Blihi schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 17:48:
[...]
Sorry, die bedoel ik. Hmm, dat is inderdaad geen modbus, maar M-bus. Nou ja, ik kijk wel of het werkt als ik die gewoon aan een USB adapter prik.
Maar goed, ik houd jullie op de hoogte.
Oww nee, je moet echt een M-Bus USB adapter hebben, M-Bus zit rond de 36V en de bus master (je USB stick) levert ook stroom aan de slaves (je meter)Blihi schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:37:
Ik heb een doos vol seriele USB adapters. En meestal zijn dat soort protocollen niet meer dan een stukje seriele communicatie die iemand al een keer uitgevogeld heeft.
Maar goed, ik houd jullie op de hoogte.
Zie ook https://m-bus.com/documentation-wired/04-physical-layer
Ik heb deze ooit aangeschaft bij de vrienden van Ali.
[ Voor 42% gewijzigd door PentaClover op 25-05-2022 19:49 . Reden: Linkje van de physical layer toegevoegd, link naar mbus usb adapter toegevoegd ]
Voor de zelfbouwers: daar is een heel mooi Tweakers-forum voor: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490061/1Zwerius schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:15:
[...]
Hou er wel rekening mee, dat dit soort "kant-en-klaar-oplossingen" relatief duur zijn. Het zijn uiteindelijk maar een paar computerfannetjes van hooguit een paar Euro/stuk.
Bovendien hebben ze een kleine diameter en moeten ze (om een bepaald luchtdebiet te creëren) een relatief hoog toerental draaien. Met gevolgen voor het geluid natuurlijk.
Ik heb zelf een keer zoiets gemaakt van 20 cm computerfans, die dus een veel lager toerental (en geluidsniveau) hadden: https://geen-energiereken...-de-jaga-convectoren.html
Zou had ik achteraf liever L/W gehad dan L/L. Nu alsnog waarschijnlijk over met net als jij radiatoren in een fors nageisoleerd jaren 70 huis. Heb denk ik voldoende afgifte want kon destijds makkelijk toe met 40 graden met nachtverlaging en toen had ik nog geen HR++ maar oud dubbel glas. Met L/L hou ik het ook makkelijk op temperatuur maar mis het comfort van radiatoren en SWW moet ook opgelost worden. Ketel is 15 jaar oud en zal een keer omvallen en hybride wil ik niet (verplicht straks).BarryH schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:47:
@Brent
25kw bij 75/65/20
4kw bij 33/30/20
Inhoud moet je zelf narekenen (allerlei excels van fabrikanten te vinden en vergeet je leidingen niet ) en dan checken tegen specs WP.
Ik heb een ELGA uit 2014.
Maar had een 9kW WP moeten kopen en gaskraan dicht
Ik net ook dusPentaClover schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:40:
[...]
Oww nee, je moet echt een M-Bus USB adapter hebben, M-Bus zit rond de 36V en de bus master (je USB stick) levert ook stroom aan de slaves (je meter)
Zie ook https://m-bus.com/documentation-wired/04-physical-layer
Ik heb deze ooit aangeschaft bij de vrienden van Ali.
Laten we het erop houden dat hobby's geld kosten. In mijn geval is het meer toegeven aan m'n verslaving dan dat het een rationeel te verdedigen keuze isBlihi schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:25:
[...]
Maar ik vraag me onderhand wel af of de kosten voor al die monitoring echt terug te verdienen zijn (nu valt het onder de grote aanschaf van de WP
Of je gebruikt toch de puls uitgang. Die kan je zo instellen dat die iedere kWh warmte een puls geeft. Dit is voldoende resolutie om iedere dag de COP te berekenen. Zie het veld rechtsonderBlihi schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:25:
[...]
Ik net ook dusDat kon er ook nog wel bij. Maar ik vraag me onderhand wel af of de kosten voor al die monitoring echt terug te verdienen zijn (nu valt het onder de grote aanschaf van de WP, dus is de WAF hoger, anders zou het 'hobby' zijn en dat heeft een lagere WAF)
Bijvoorbeeld afgelopen 30 dec 2021:
Een COP van 6,7 bij 13 graden buiten.
/f/image/goEpwYouZFjAXtluChdtdeBM.png?f=fotoalbum_large)
Sterker nog: daar is een heel topic overZwerius schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:15:
[...]
Hou er wel rekening mee, dat dit soort "kant-en-klaar-oplossingen" relatief duur zijn. Het zijn uiteindelijk maar een paar computerfannetjes van hooguit een paar Euro/stuk.
Eh... dubbelop, sorry

- Proton_
4.039 kWh zie ik voor die dag, die 1,4 MWh is het totaal vanaf mei 2021
Wij willen ook een warmtepomp maar wegens plaatsgebrek (en gewicht) kan deze niet op de zolder komen op de plaats waar nu de CV ketel hangt. Kun je dan de binnenunit van de warmtepomp(incl buffervat) gewoon ergens aansluiten op een plaats waar een radiator hangt en een warm water leiding is? Bijvoorbeeld radiator van de muur halen in de garage en de aanvoer en retour leiding aan sluiten op de warmtepomp? En bij de warm water leiding in de garage een T stuk er tussen zetten en die koppelen aan het buffervat. Of stel ik het me te simpel voor.
Ik heb even op het forum zitten te zoeken maar kon het antwoord niet vinden vandaar dat ik het hier even vraag.
Dat moet geen probleem zijn. Let wel op dat de hoofdleiding normaal wat dikker is, een dunne radiator leiding kom je niet goed mee weg, dus je moet wel de hoofdleiding verlengen naar de nieuwe plek.Jesp_J schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 00:14:
Ik heb wellicht een hele simpele vraag voor de experts hier.
Wij willen ook een warmtepomp maar wegens plaatsgebrek (en gewicht) kan deze niet op de zolder komen op de plaats waar nu de CV ketel hangt. Kun je dan de binnenunit van de warmtepomp(incl buffervat) gewoon ergens aansluiten op een plaats waar een radiator hangt en een warm water leiding is? Bijvoorbeeld radiator van de muur halen in de garage en de aanvoer en retour leiding aan sluiten op de warmtepomp? En bij de warm water leiding in de garage een T stuk er tussen zetten en die koppelen aan het buffervat. Of stel ik het me te simpel voor.
Ik heb even op het forum zitten te zoeken maar kon het antwoord niet vinden vandaar dat ik het hier even vraag.
Wat mij een betere oplossing lijkt is de binnenunit op zolder/plek van de oude ketel en de boiler in de garage. Dan hoef je eigenlijk geen leidingen te vervangen, maar enkel de koelleiding op zolder zien te krijgen.
Heb je een houten vloer op zolder dat dit niet kan?
[ Voor 3% gewijzigd door HaTe op 26-05-2022 00:28 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Ja, dat stel je je te simpel voor want dat gaat niet zo maar.Jesp_J schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 00:14:
Ik heb wellicht een hele simpele vraag voor de experts hier.
Wij willen ook een warmtepomp maar wegens plaatsgebrek (en gewicht) kan deze niet op de zolder komen op de plaats waar nu de CV ketel hangt. Kun je dan de binnenunit van de warmtepomp(incl buffervat) gewoon ergens aansluiten op een plaats waar een radiator hangt en een warm water leiding is? Bijvoorbeeld radiator van de muur halen in de garage en de aanvoer en retour leiding aan sluiten op de warmtepomp? En bij de warm water leiding in de garage een T stuk er tussen zetten en die koppelen aan het buffervat. Of stel ik het me te simpel voor[? ...]
Er komt meer bij kijken dan alleen de "bron" vervangen: b.v. behalve de CV-taak dient er ook een boiler met SWW te worden verwarmd tenzij je daarvoor een separate WP-boiler aan wil schaffen.
Lees eerst eens de topic start en ook het Ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic door:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2128086
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Speedyace schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 08:40:
@HaTe, Even een vraagje, de leiding bij de oranje pijl is dit 32mm en bij de groene pijl is de 22mm of is deze groter.
[Afbeelding]
Als alternatief kun je er ook een liniaal achter houden.
Ongevraagd advies : er zit geen syphon in de afvoer van de leiding die je in je hand hebt? Kan handig zijn om die te plaatsen ivm luchtjes uit riool.
[ Voor 9% gewijzigd door AquaPlanning op 26-05-2022 10:12 ]
2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.
Meten en zoeken wat de binnenmaten zijn van je buizen.Speedyace schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 08:40:
@HaTe, Even een vraagje, de leiding bij de oranje pijl is dit 32mm en bij de groene pijl is de 22mm of is deze groter.
[Afbeelding]
kunststof heeft vaak een net iets dikker buitenmaat
De koppelingen hebben vaak nog een NET iets dunner binnenmaat.
Zie boven je pijltje het t stuk...
Die kunststof diameters geven zo'n vertekend beeld... [ eigenlijk belachelijk ]
Dus in mijn beleving de dunste maat telt, en vooral voor de flow in je wp.
+
[ Voor 7% gewijzigd door Dylantje2 op 26-05-2022 10:25 ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Het is voornamelijk een probleem om zo'n zwaar ding (tower model 150kg) naar de zolder toe te krijgen. Ik denk namelijk dat een tower model het beste is omdat dat een stuk minder plaats in beslag neemt tov een losse cv unit en vat met warm water. We hebben namelijk niet veel plaats op de zolder omdat we daar ook al een slaapkamer hebben gemaakt voor onze zoon.HaTe schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 00:27:
[...]
Dat moet geen probleem zijn. Let wel op dat de hoofdleiding normaal wat dikker is, een dunne radiator leiding kom je niet goed mee weg, dus je moet wel de hoofdleiding verlengen naar de nieuwe plek.
Wat mij een betere oplossing lijkt is de binnenunit op zolder/plek van de oude ketel en de boiler in de garage. Dan hoef je eigenlijk geen leidingen te vervangen, maar enkel de koelleiding op zolder zien te krijgen.
Heb je een houten vloer op zolder dat dit niet kan?
https://www.caleffi.com/n...-voor-verwarming-767600he
Het heeft een pomp, gemotoriseerde megklep, terugslagklep, afsluiters en zelf een buisje waar ik de temp-sensor in kan stoppen.
:strip_exif()/f/image/WjwACRvsqyURKZzereblmviV.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Doezel op 26-05-2022 11:05 ]
Dit staat allemaal in het schema. Idd dikke ML buis is 32 en het koper van cv is 22 en is enkel voor de oude radiatoren. Vloerverwarming zit direct op 32.Speedyace schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 08:40:
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/CDRtcnIvyvtxDJZelHB9zeLr.png?f=user_large)
Siphon is aanwezig inmiddels.AquaPlanning schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:09:
[...]
Als je het aantal pixels per cm (inch mag ook) doorgeeft, plus de afstand van de camera tot de buizen + je diafragma en de hoek ten opzichte van de horizon dan kan iemand die slimmer is dan ik het voor je uitrekenen.
Als alternatief kun je er ook een liniaal achter houden.
Ongevraagd advies : er zit geen syphon in de afvoer van de leiding die je in je hand hebt? Kan handig zijn om die te plaatsen ivm luchtjes uit riool.
![]() | ![]() |
Nog steeds work in progress, moet nog heel wat buis isoleren en isolatie sluiten. Ook nieuw is de Duco ventilatie
[ Voor 30% gewijzigd door HaTe op 26-05-2022 12:26 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
De diameters van de buizen in de binnenuit zijn ook allemaal 22mm.Dylantje2 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:23:
[...]
Meten en zoeken wat de binnenmaten zijn van je buizen.
kunststof heeft vaak een net iets dikker buitenmaat
De koppelingen hebben vaak nog een NET iets dunner binnenmaat.
Zie boven je pijltje het t stuk...
Die kunststof diameters geven zo'n vertekend beeld... [ eigenlijk belachelijk ]
Dus in mijn beleving de dunste maat telt, en vooral voor de flow in je wp.
+
Ik heb een 300L cilinder unit van Mitsubishi naar zolder getilt van 115kg en 2.15m hoog (exclusief extra pijpen aan de bovenkant). Zie ook foto's in het topic.Jesp_J schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:34:
[...]
Het is voornamelijk een probleem om zo'n zwaar ding (tower model 150kg) naar de zolder toe te krijgen. Ik denk namelijk dat een tower model het beste is omdat dat een stuk minder plaats in beslag neemt tov een losse cv unit en vat met warm water. We hebben namelijk niet veel plaats op de zolder omdat we daar ook al een slaapkamer hebben gemaakt voor onze zoon.
Het is vooral afhankelijk van de hoogte en breedte van je trapgat of dit te doen is. Dit was net te doen (breedte trapgat 80cm) maar raad het niet aan.
[ Voor 10% gewijzigd door HaTe op 26-05-2022 13:57 ]
- Proton_
Ik denk het wel; heb je het sommetje gemaakt wat het verschil in stookkosten is met dezelfde warmtevraag met 45 graden en 30 graden?Doezel schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:04:
Om nog even terug te komen op mijn vraag over de mengkit zoals deze in de LG handleiding staat; is dat niet gewoon deze set van Caleffi?
https://www.caleffi.com/n...-voor-verwarming-767600he
Het heeft een pomp, gemotoriseerde megklep, terugslagklep, afsluiters en zelf een buisje waar ik de temp-sensor in kan stoppen.
[Afbeelding]
Voorbeeld: €0,50/kWh, 1500m³ gas vervangen=> 14000 kWh thermisch
scop 30°C van 4.8 => €1460 per jaar
scop 45°C van 3.5 => €2000 per jaar
Vul je eigen COP (uit databook), kWh tarief en warmtevraag in
je dan hem demonteren in 2 delen. En er zitten til lussen aan. Dus dat gaat wel lukken.Jesp_J schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:34:
[...]
Het is voornamelijk een probleem om zo'n zwaar ding (tower model 150kg) naar de zolder toe te krijgen. Ik denk namelijk dat een tower model het beste is omdat dat een stuk minder plaats in beslag neemt tov een losse cv unit en vat met warm water. We hebben namelijk niet veel plaats op de zolder omdat we daar ook al een slaapkamer hebben gemaakt voor onze zoon.
YouTube: uniTOWER: Split-Mounting af uniTOWER
Anders huur je een kraan voor een paar honderd euro zoals in dit voorbeeld. Ze zijn overal aan het bouwen, dus er zal vast eentje in jouw buurt te vinden zijn.Jesp_J schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:34:
[...]

Heeft er iemand misschien een 32mm buigtang of buigveer liggen die hij wil verhuren of welke ik kan overnemen?
Bij de Technische Unie krijg je al het gereedschap bij het huren van een Uponor pers set, waaronder een buigveer voor 32mm buis.Timple schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:15:
Ik had via marktplaats een 32mm buigtang gekocht. Nu wil ik beginnen: blijkt het toch geen 32mm![]()
Heeft er iemand misschien een 32mm buigtang of buigveer liggen die hij wil verhuren of welke ik kan overnemen?
In mijn ervaring knikt zo'n buis echter niet snel, of je moet al hele scherpe bochten willen maken
Verhuisliften gaan tot 250-400 KG en kosten een stuk minder.Superbeagle schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:10:
[...]
Anders huur je een kraan voor een paar honderd euro zoals in dit voorbeeld. Ze zijn overal aan het bouwen, dus er zal vast eentje in jouw buurt te vinden zijn.
Probleem is soms de bereikbaarheid, maar het moet al heel gek lopen wil je een type op een aanhanger niet in bijvoorbeeld de tuin krijgen.
Een ladderlift is soms nog goedkoper (€ 60 voor een dag kan al) en daar krijg je ook flink wat gewicht mee naar boven.
[ Voor 9% gewijzigd door Rzaan op 26-05-2022 12:38 ]
Ah, dat zou een optie zijn!HaTe schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:24:
[...]
Bij de Technische Unie krijg je al het gereedschap bij het huren van een Uponor pers set, waaronder een buigveer voor 32mm buis.
In mijn ervaring knikt zo'n buis echter niet snel, of je moet al hele scherpe bochten willen maken
Ik wil eigenlijk alleen maar haakse bochten. Maar de doorstroming lijkt me beter als ik dat met een buigtang doe dan met knietjes.
Even een paar warmtepomp NOOB vraagjes..( die ik ook niet in starterspost kan vinden)
Ik zie soms iets langskomen bv: 40/35-20 is dat nu Ta tussen 40°C en 35°C, met een retour van 20°C?
en dan:
wat is beter en waarom?
Ta 35°C en retour 25°C (dT 10°C)
of bv:
Ta 45°C en retour 20°C (dT 25°C)
in geval 1 heeft de wp het makkelijker om de Ta te halen (beter rendement)
maar heeft véél langer nodig om bepaalde MJ te verplaatsen/leveren (kost óók energie)
in geval 2 heeft wp het lastiger om Ta te halen (sloopt rendement)
maar vanwege grotere dT een beter totaal rendement??

[ Voor 3% gewijzigd door Hansieo op 26-05-2022 12:59 ]
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Op ons werk gebruiken voor het buigen van 25 en 32 mm uponor buis een (kleine) hydraulische pers van Rems.Timple schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:31:
[...]
Ah, dat zou een optie zijn!
Ik wil eigenlijk alleen maar haakse bochten. Maar de doorstroming lijkt me beter als ik dat met een buigtang doe dan met knietjes.
De dure knietjes worden alleen gebruikt als de ruimte beperkt is.
[ Voor 3% gewijzigd door natural colour op 26-05-2022 13:37 ]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Delta T 25°C ? hou maar op..Hansieo schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:58:
Ik snap het principe van de warmtepomp maar:
Even een paar warmtepomp NOOB vraagjes..( die ik ook niet in starterspost kan vinden)![]()
Ik zie soms iets langskomen bv: 40/35-20 is dat nu Ta tussen 40°C en 35°C, met een retour van 20°C?![]()
en dan:
wat is beter en waarom?
of bv:
maar heeft véél langer nodig om bepaalde MJ te verplaatsen/leveren (kost óók energie)
maar vanwege grotere dT een beter totaal rendement??![]()
denk aan 6-10°C
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
40/35-20Hansieo schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:58:
Ik snap het principe van de warmtepomp maar:
Even een paar warmtepomp NOOB vraagjes..( die ik ook niet in starterspost kan vinden)![]()
Ik zie soms iets langskomen bv: 40/35-20 is dat nu Ta tussen 40°C en 35°C, met een retour van 20°C?![]()
en dan:
wat is beter en waarom?
of bv:
maar vanwege grotere dT een beter totaal rendement??![]()
Ta=40
Tr=35
Kamertemperatuur gewenst = 20
Vermogen = F*dT*k dus je flow moet gigantisch omhoog WP wil dT van om en nabij 5C
Deze toevallignatural colour schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 13:30:
[...]
Op ons werk gebruiken voor het buigen van 25 en 32 mm uponor buis een (kleine) hydraulische pers van Rems.
De dure knietjes worden alleen gebruikt als de ruimte beperkt is.
En kan je daar haakse bochten mee buigen?
/f/image/OcOkMjRHnBxXj4KjTR9U19O2.png?f=fotoalbum_large)
Maar er zijn ook goedkopere varianten als ik mij even niet vergist.
Uponor heeft 2 varianten buis, de rechte buis, veelal wat stugger, en de buis op rol, welke minder stug is.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Gaat er mij om of hij de kunststof buizen haaks kan buigen dat de buizen niet knikken gezien de vrij kleine straal .DutchWing schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 14:03:
@Adriaan71 Deze is haaks als je goed kijkt.
Maar er zijn ook goedkopere varianten als ik mij even niet vergist.
Uponor heeft 2 varianten buis, de rechte buis, veelal wat stugger, en de buis op rol, welke minder stug is.
Deze is speciaal voor uponor namelijk
https://www.wildkamp.nl/p...3QfAoBEAQYCSABEgKWjPD_BwE
Beetje korting en btw eraf en hi ijs weer goedkoop.
Zakelijk uiteraard.
[ Voor 22% gewijzigd door Adriaan71 op 26-05-2022 14:25 ]
Ik heb zelf een handtang 16, 20, 26, 32 en dat werkt boven verwachting makkelijk en goed. Alu ML buis gaat heel makkelijk, dikker koper ML buis is ook goed te doen voor de kleinere diameters. Is alleen lang niet zo snel als de accu-tangen.
Opgezocht; het ging om deze tang van heima: Einhand-Rohrbiegegerät für Alu-Mehrschichtverbundrohre 16, 20, 26 und 32 mm - im Kunststoffkoffer
Vergelijkbare tangen waren ook op Amazon NL en DE te vinden.
Sevenum is net een beetje ver voor uitleen en ik gebruik hem zelf ook nog.
Link naar tang toegevoegd.
[ Voor 33% gewijzigd door The Lord op 27-05-2022 13:57 ]
Een professionele elektrische buigtang is € 15 per dag. Kun je niet voor sukkelen. Wel € 1000,- borg.
Hebben ook allerlei soorten perstangen voor alle merken koppelingen
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Apreco berekent wel voor particulieren los van het huurbedrag per transactie een opstarttarief van € 30,00 ex btwPietje555 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:17:
Kijk eens bij Apreco in Culemborg. https://www.apreco.nl/bui...buigmachine-curvo-50.html
Een professionele elektrische buigtang is € 15 per dag. Kun je niet voor sukkelen. Wel € 1000,- borg.
Ligt het aan mij of staat er geen 32mm tussen?Pietje555 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:17:
Kijk eens bij Apreco in Culemborg. https://www.apreco.nl/bui...buigmachine-curvo-50.html
Daarom werkt toch ook een hybride toch ook nooit goed? De eisen van een HR ketel zijn heel anders dan die van een warmtepomp. Mijn ketel draait hier met een delta T van zo'n 10/15 graden met een lage pompsnelheid terwijl ik heb begrepen dat dat met een L/W precies andersom moet zijn. Kleine delta T en hoge snelheid. Of mis ik iets?Dapdodo schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 13:41:
[...]
40/35-20
Ta=40
Tr=35
Kamertemperatuur gewenst = 20
Vermogen = F*dT*k dus je flow moet gigantisch omhoog WP wil dT van om en nabij 5C
Ja - je mist iets! - Waarom niet dezelfde parameters met een cv-ketel: hoge flow en lage ΔT?MotorBeast schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:12:
[...]
Daarom werkt toch ook een hybride toch ook nooit goed? De eisen van een HR ketel zijn heel anders dan die van een warmtepomp. Mijn ketel draait hier met een delta T van zo'n 10/15 graden met een lage pompsnelheid terwijl ik heb begrepen dat dat met een L/W precies andersom moet zijn. Kleine delta T en hoge snelheid. Of mis ik iets?
Werkt(e) hier zeer goed - aanvoer 38,5 °C / retour 32,0 °C - flow ca. 1060 l/h
Warmtebron: cv-ketel op minimaal vermogen / pomp op maximum
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Als ik hier de flow omhoog gooi wordt de delta T te hoog en dus retour hoger, lees minder condensatie, lees hoger verbruik. Als je toe kunt met een aanvoer van 38 graden in echte koude periode, waarom zou je dan nog hybride gaan? Ik snap echt niet het voordeel van een hybride want met een optimale instelling van een HR Ketel ben je volgens mij net zo goedkoop/duur uit cq zal het weinig schelen. Niet dat ik hybride wil, maar snap de hype niet en volgens mij is het ene systeem in de meeste gevallen niet optimaal te gebruiken met het andere. Volgens mij gaan de meeste hybridegebruikers in de toekomst nog steeds een giga rekening krijgen maar dan in stroomverbruik.dunklefaser schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:00:
[...]
Ja - je mist iets! - Waarom niet dezelfde parameters met een cv-ketel: hoge flow en lage ΔT?
Werkt(e) hier zeer goed - aanvoer 38,5 °C / retour 32,0 °C - flow ca. 1060 l/h
Warmtebron: cv-ketel op minimaal vermogen / pomp op maximum
de zin (en onzin) van hybride warmtepompen bezig houd. Gaat zeker zeer interessant worden.
Naar mijn bescheiden mening is een hybride oplossing ook alleen rendabel bij een gasverbruik
> 1200 -1400m³, daaronder is all-electric waarschijnlijk voordeliger.
Mijn exercitie was idd ook bedoeld om te checken of ik all-electric zou kunnen gaan.
Test geslaagd volgens mij - maar kan natuurlijk altijd beter.
P.S.: "Hybride" bijdragen van mij vind je o.a. via deze draad.
[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 26-05-2022 18:57 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Maar ik vroeg het me gewoon af, zeker na 2 installateurs die allebei niet verder kwamen dan hybride, hybride roepen. Mijn ervaring met de HR ketel is ook dat fatsoenlijk instellen er niet bij is en ben bang dat veel hybride gebruikers ook van een koude kermis thuis komen omdat het goed laten werken van hybride helemaal een opgave is volgens mij. Het ene blijft een HT systeem (met condensatie zo hoog mogelijk in de ketel), het andere LT.
Dit topic is gesloten.