Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 114 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.539.544 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:48
@MotorBeast hybride gebruikt 2-2,5 kWh als vervanging van 1m3 gas.
Dus prima terug te verdienen en veel goedkoper dan je gasketel.
Volledig WP is slimmer ( mits Max 50 bij -10)
Nb ik heb 90 procent daling gasverbruik met mijn hybride

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
En hybride instelling is makkelijk voor een redelijk resultaat (60 % minder gas/scop 3,8)
Dat lukt installateurs meestal wel.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@BarryH Maar gaat dat ook gelden voor al die mensen die ongeveer de 1/2 van de tijd of meer gas gaan stoken omdat de isolatie/afgifte gewoon te slecht is na de verplichting in 2026? Denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Nee hoor. Reken maar terug van traditionele situatie 75/65/20 bij -10 naar de normale temperatuur mix buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Maar dat bedoel ik. Dat krijg je dan toch nooit lekker aan het draaien? Een LT systeem wat je combineert met HT.

Maar laat maar verder. Ik vind het gewoon in veel gevallen een vreemd systeem. Zeker als het verplicht wordt.

[ Voor 33% gewijzigd door MotorBeast op 26-05-2022 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:52
MotorBeast schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 19:09:
Maar dat bedoel ik. Dat krijg je dan toch nooit lekker aan het draaien? Een LT systeem wat je combineert met HT.

Maar laat maar verder. Ik vind het gewoon in veel gevallen een vreemd systeem. Zeker als het verplicht wordt.
Volgens mij draait een hybride zo lang als haalbaar (laten we zeggen bij +0 graden buiten, afhankelijk van het huis) op electriciteit. Dan is het dus een LT systeem en verwarmen met max 40 graden Ta. Prima efficiënt.

Zodra het nog kouder wordt, dan gaat de traditionele gas kant draaien en wordt de aanvoer verhoogd naar 60 graden Ta of wat nodig is. Dan verandert dat dus in een HT systeem, HT met gas is alsnog prima efficiënt.

Verder eens met dat zo'n systeem niet ideaal is. Idealiter heb je of LT of HT, daar wil je je afgifte systeem ook op afstellen (net als pompsnelheid, delta T etc etc). Een combinatie zal minder efficiënt zijn maar alsnog prima werken lijkt me?

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Hybride is een vrij idiot proof ding, dus risicoloos voor een installateur.
Behalve dan die Atlantic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
MotorBeast schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 19:09:

Wordt niet verplicht. De puur gas (en ik denk ook de cop1) oplossing wordt verboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-07 21:37
Catzjes schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:09:
[...]

Apreco berekent wel voor particulieren los van het huurbedrag per transactie een opstarttarief van € 30,00 ex btw
Klopt, maar ik was toch niet in 2 dagen klaar.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:40

Superbeagle

Always smile

MotorBeast schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 19:02:
@dunklefaser Dat mag een ander dan doen. Ik wil heeeeeeel graag all electric.

Maar ik vroeg het me gewoon af, zeker na 2 installateurs die allebei niet verder kwamen dan hybride, hybride roepen. Mijn ervaring met de HR ketel is ook dat fatsoenlijk instellen er niet bij is en ben bang dat veel hybride gebruikers ook van een koude kermis thuis komen omdat het goed laten werken van hybride helemaal een opgave is volgens mij. Het ene blijft een HT systeem (met condensatie zo hoog mogelijk in de ketel), het andere LT.
Een HR-ketel is niet per definitie een HT-systeem. De crux hier is het afgiftesysteem. Een HR-ketel kan prima met een Ta < 40 °C een LT-afgiftesysteem(vvw, Fancoil, T22 en T33 evt. voorzien van van DBE, etc) van voldoende warmte voorzien. Saillant detail is dat dit ook meteen ervoor zorgt dat een HR-ketel in het HR-gebied gaat werken!

Helaas is door de steeds beter wordende isolatie van de laatste decennia’s (verkeerd)bezuinigd op radiatorafgiftevermogen.

In plaats van nog verder te isoleren kan men beter investeren in een LT-afgifte. Met isolatie verlaag je enkel de totale warmtebehoefte. Dit leidt in sommige gevallen er juist voor dat een wp niet meer geschikt is vanwege te lage thermische buffer. Helaas wordt dit belangrijke aspect niet gestimuleerd door de overheid.

Een groot deel van de woningen is dus ‘veroordeeld’ tot een hybride systeem vanwege de benodigde hoge Ta voor als de buitentemperatuur < 0 °C wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Superbeagle Ik bedoelde, bij de meeste is een ketel een HT systeem omdat zowel de afgifte niet in orde en de isolatie. Ik ben van mening dat daarom hybride een non oplossing is voor de meeste woningen in NL. Als je HT nu moet stoken zie ik het voordeel niet van hybride. Dat bedoelde ik met het mengen van een HT met een LT systeem. Denk dat veel huizen ze al bij een veel hogere buitentemperatuur ze moeten overschakelen op de plofketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@MotorBeast Ik begrijp wat je bedoelt. Vandaar ook mijn pleidooi dat de overheid beter het aanpassen van HT-afgiftesystemen naar LT-afgiftesystemen eerst moet stimuleren in plaats van hybride.

Als een woning eenmaal een LT-afgiftesysteem heeft kan het op elk moment ‘geruisloos’ over naar een all-electric wp. Dan kunnen we in NL het hele hybride-hoofdstuk overslaan.

Door nu over te stappen naar hybride daarentegen moet je in de toekomst hoe dan ook toch investeren in een LT-afgiftesysteem als we verplicht van het gas af moeten en bovendien ook waarschijnlijk nogmaals investeren in een all-electric wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
Waarom zou een gasketel niet op lage temperatuur kunnen werken? Dat is net het principe van een HR ketel. Die zijn juist gemaakt om onder de 60 graden te werken. Ga je er boven dan heb je een VR ketel zoals in de 70er jaren. Er HR ketel kan prima op een lage stooklijn water leveren omdat hij moduleert.
Mijn HR ketel draait al jaren tussen de 30 en 40 graden. Juist dan kun je gebruik maken van de condensatie warmte uit de rookgassen.
Een hybride is een mooie aanvulling omdat deze 70% van het stookseizoen voor zijn rekening neemt als warmtepomp. Wordt het erg koud dan dan is de WP niet groot genoeg en zakt de watertemperatuur in. De CV ketel kan dan overnemen of bijstoken zodat de stooklijn gehaald kan worden.
Tweede voordeel is dat je niet voor je tapwater hoeft te investeren.
Nadeel is dat je gas duur is en dat je vastrecht blijft.

Maar ook in hybride zijn verschillen.
De meeste staan parallel aan de CV ketel en willen nog wel eens storingen hebben door te hoog debiet (2 pompen tegelijk). Zover ik weet is alleen de Remeha Elga Ace voorzien van een open verdeler.
Veel hybride WPen sturen de ketel met alleen aan/uit. Zover ik weet is ook hier de Elga Ace uniek want deze gebruikt ook Opentherm zodat de CV ketel ook modulerend aangestuurd kan worden.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Pietje555 Belangrijkste is dat de aan/uitschakel temperatuur instelbaar is.
De originele ELGA had hardcoded uit bij 4 graden en weer aan bij 7. Toen ik hem bestelde heb ik die grenzen eruit laten halen.
De meeste hybrides hebben daar nu parameters voor.

Desnoods geef je de hybride een eigen thermostaat en de gasketel een eigen thermostaat (die dan 0,5 graad lager staat).
Als je de hybride maximaal inzet (dus helemaal kan tunen), dan wordt je gasketel maar een beperkt aantal uur per jaar ingezet en is dat moduleren ook niet zo belangrijk.
Naast instelbaarheid is het natuurlijk belangrijk om een flink vermogen te nemen. Dan wat meer isoleren en evt. warmteafgifte verbeteren. Vervolgens is de gasketel alleen voor SWW nodig en vervang je die door een WPB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Pietje555 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 22:08:
Waarom zou een gasketel niet op lage temperatuur kunnen werken? Dat is net het principe van een HR ketel. Die zijn juist gemaakt om onder de 60 graden te werken. Ga je er boven dan heb je een VR ketel zoals in de 70er jaren. Er HR ketel kan prima op een lage stooklijn water leveren omdat hij moduleert.
Mijn HR ketel draait al jaren tussen de 30 en 40 graden. Juist dan kun je gebruik maken van de condensatie warmte uit de rookgassen.
Dat weet ik (doe ik ook) ,maar dat is nu juist mijn punt. Veel huizen kunnen en gebeurt dat niet omdat het anders niet warm wordt oftewel HT. Wat moet je daar in hemelsnaam met een hybride wat Jetten wil? Niets in mijn ogen. Hybride gaat daar de energie- en klimaatcrisis niet oplossen. En dat zijn heel veel huizen in Nederland.

Ik heb mijn jaren 70 huis ondertussen in ieder geval op orde dus ik ben blij hybride over te kunnen slaan en L/W te kunnen plaatsen all electric. Ben al hybride met L/L.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 26-05-2022 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:28
Hybride is leuk voor de klassieke CV installatie bedrijven....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
voorzien jullie geen problemen voor de elektriciteitsinfra als iedereen all-electric zou gaan? Dan met name meer terugleveren in voorjaar/zomer. En veel vraag in de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:58
@MotorBeast Misschien is dit meer iets voor het CV topic, maar ik heb twee stookseizoenen gedraaid met de CV aanvoertemperatuur op 35 graden en een delta-T van maximaal 7 graden toen het buiten -10 was.

Uiteindelijk heb ik dus ook voor full-electric gekozen.

Dat veel installateurs niet verder komen is omdat je waarschijnlijk CV installateurs over de vloer hebt gehad. Die vinden warmtepompen eng. Probeer eens een airco-bedrijf of een koeltechnieker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Smithkj schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 06:46:
voorzien jullie geen problemen voor de elektriciteitsinfra als iedereen all-electric zou gaan? Dan met name meer terugleveren in voorjaar/zomer. En veel vraag in de winter.
Ja, dat is wel een dingetje. Daarvoor zou je eigenlijk na moeten denken over opslag op lokaal niveau, dus niet in ieder huis een accu, maar bijvoorbeeld wat grotere opslagmethodes naast de verdeelstations of in de wijkcentrales.

Daar gebeurt echt al wel het een en ander aan onderzoek naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik denk dat je dat beter aan een netbeheerder kunt vragen, want wij kunnen wel ja of nee roepen maar op wat is dat gebaseerd? Op het nieuwsbericht dat sommige omvormers uit gaan door te hoge spanning?
Terwijl het dan misschien om een wijk gaat waar de trafo onderbemeten is of bekabeling te lang/dun. Dat is dan nog relatief makkelijk op te lossen. Maar als bijvoorbeeld het 10kV gedeelte aan zijn max zit, dan is het probleem veel complexer, maar daar krijg je als bewoner weinig van mee waar het knelpunt zit.

Hoe dan ook, minder gas is meer elektra. Tot nu toe hoor of lees je alleen over te hoge spanning in de zomer, misschien hoor je dan wel wat over te lage spanning in de winter. Verschil is wel dat een WP bijvoorbeeld 3kW afneemt terwijl er zat woningen zijn die een veelvoud daarvan terugleveren als de zon schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:57
Zo'n warmtepomp vraagt helemaal niet zo veel vermogen in vergelijking met het huishouden, vind ik. Als je met een 7kW unit in een ongunstig scenario op een winderige winterdag 7kw afgifte nodig hebt en een cop draait van 2 zit je nog steeds maar op 3,5kwh last. Hoe vaak komt dat voor? Defrost zit op 3kWh ongeveer?

Een huishouden met 3x25A kan 10kVa / 10 kW hebben. Ik mag toch hopen dat de netbeheerder dit kan leveren, ook al is het wat druk op het net. Die wijken met veel PV pompen soms veel meer het net op dan zo'n WP verbruikt.

Tuurlijk, springt ook je 1,5kW SSW element aan om de boiler bij te verwarmen en prik je een 1,5kW stofzuiger erbij dan loopt het wel op (6kW). Inductieplaat 2,5kw aan en je 800w desktop op ultra specs laten draaien dan wordt het kritisch voor je huishouden Maar hoe vaak komt dit tegelijkertijd voor? Laat staan met de gehele straat/wijk tegelijk? Als er al maar 20 stuks V2G EV's in een wijk staan met ieder een accupakket van 50kWh dan heb je ook al een flink buffer om zulke pieken op te vangen.

Ik kook in een uurtje 2,5 kwh met mijn oven en inductieplaat als ik fijn bezig ben in de keuken. Dan zie ik eerder die inductieplaten en elektrische ovens als een risico, omdat die in een woonwijk een hoge pieklast op ongeveer dezelfde tijdstip verbruiken. Jaarrond.

Is wel roepen in de ruimte van mij want ik heb geen idee waarop het elektriciteitsnet in wijken is ingericht en of ze überhaupt het maximale vermogen kunnen/willen leveren van alle aansluitingen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@GudZ met 3x25A kun je ruim 17kW uit het net halen (5,75kW per fase), dat is normaal gesproken inderdaad ruim voldoende mits je fase verdeling goed is.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 27-05-2022 08:18 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Als ik me niet vergis is 3x25A inderdaad geen 10 kW, maar 17 kW. Zo'n 5.6 kW per fase continu.

Dat gebeurt zelden. Het meest ongunstige moment is als de auto aan het laden is (16A continu) en de WP een SWW run van 55 graden draait bij lage temperaturen (databoek zegt hier dat dat ook 16A is) en dan ook de backup-heater van de boiler nog aan slaat (2.75 kW, ofwel 12A).

Wel wordt het steeds belangrijker om deze zaken goed over de fases te verdelen. Want je kunt niet zomaar teveel vermogen continu voor langere tijd over 1 hoofdzekering trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Grolsch schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:17:
@GudZ met 3x25A kun je ruim 17kW uit het net halen (5,75kW per fase), dat is normaal gesproken inderdaad ruim voldoende mits je fase verdeling goed is.
Moet 17 kW wel in je net zitten. Hier zitten over 40 km de onderstations al vol en kan er al geen supermarkt meer bij. Dat wordt dus een probleem.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
digifun schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:39:
[...]

Moet 17 kW wel in je net zitten. Hier zitten over 40 km de onderstations al vol en kan er al geen supermarkt meer bij. Dat wordt dus een probleem.
Op zoek naar problemen? Gebruikt een supermarkt dan 17 kW?
Zorgen over het net kun je beperken tot zonnepanelen en EV laders. Warmtepompen zijn juist zeer constante laag vermogen gebruikers. Die van mij gebruikte in een vrijstaand all electric huis zo’n 700 W 90% van de tijd dat ie wat verbruikte. Soms 2500, bij warm water maken, fluitje van een cent voor het net. Zet de booster van de inductie aan en je zit ook al op 2000. Föhn, oven, vaatwasser, wasmachine, allemaal traditionele verbruikers die in dezelfde orde van groottes en verbruikstijden functioneren.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
Het probleem is er wel degelijk. Een woning is wel afgezekerd mer 3x25, maar dat wil niet zeggen dat de wijkkast hier op berekend is. Er zit een enorme gelijktijdigheidsfactor in en de kabels zijn minimaal. Koper is duur, Er wordt maar met een vermogen van 10% gerekend.
Het net staat al te sidderen als he pauze is bij een voetbalwetstrijd en iedereen zet gauw zijn frituur aan.

De randstad heft al echt problemen dat er niet gebouwd kan worden omdat er geen vermogen meer beschikbaar is. Ik heb al 3 projecten die om deze reden niet door gaan. En dan beginnen we pas met elektrificeren.
Er is nu een grote golf omdat utiliteits gebouwen binnenkort minimaal label C moeten hebben. Dit wisten we in 2016 al, maar nu wordt iedereen pas wakker en zal het wel uitgesteld worden omdat het vermogen er vaak niet is. Makkelijkste ingreep is een WP plaatsen met gasketel ondersteuning (hybride) en een paar PV panelen neerleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-07 22:57
joezzt schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:18:
[...]

Op zoek naar problemen? Gebruikt een supermarkt dan 17 kW?
Zorgen over het net kun je beperken tot zonnepanelen en EV laders. Warmtepompen zijn juist zeer constante laag vermogen gebruikers. Die van mij gebruikte in een vrijstaand all electric huis zo’n 700 W 90% van de tijd dat ie wat verbruikte. Soms 2500, bij warm water maken, fluitje van een cent voor het net. Zet de booster van de inductie aan en je zit ook al op 2000. Föhn, oven, vaatwasser, wasmachine, allemaal traditionele verbruikers die in dezelfde orde van groottes en verbruikstijden functioneren.
Ben ik het niet mee eens. Je moet in dit geval kijken naar de minder gunstige omstandigheden: een periode van flinke vorst, geen/weinig zon. Een warmtepomp draait dan mss wel 20u per dag zonder onderbreking op een vermogen van 2,5kW. Dat levert een verbruik van 50kWh. Doe dat van heel de straat en dan gaat het hard. Dan heb ik het nog niet gehad over elektrische auto's die 's winters veel meer verbruiken en ook veel energie uit het net trekken.
Zaken als een föhn, oven, wasmachine zijn allemaal zaken die òf kort worden gebruikt òf niet voortdurende op hoog vermogen verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Pietje555 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:31:
Het probleem is er wel degelijk. Een woning is wel afgezekerd mer 3x25, maar dat wil niet zeggen dat de wijkkast hier op berekend is. Er zit een enorme gelijktijdigheidsfactor in en de kabels zijn minimaal. Koper is duur, Er wordt maar met een vermogen van 10% gerekend.
Er is op dit moment volop aandacht voor netproblemen rondom opwek uit PV installaties waar ook wordt gesproken over accu's als oplossing.

De echte bottleneck gaat in de toekomst echter de winter worden, daar is een accu geen oplossing voor. Enige juiste oplossing is dus een lange termijn visie voor netverzwaring.

Voor een gemiddelde woning/wijk zal als de verwarming geen probleem is de PV ook geen probleem geven.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 27-05-2022 09:41 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Cranberry schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:33:
[...]

Ben ik het niet mee eens. Je moet in dit geval kijken naar de minder gunstige omstandigheden: een periode van flinke vorst, geen/weinig zon. Een warmtepomp draait dan mss wel 20u per dag zonder onderbreking op een vermogen van 2,5kW. Dat levert een verbruik van 50kWh. Doe dat van heel de straat en dan gaat het hard. Dan heb ik het nog niet gehad over elektrische auto's die 's winters veel meer verbruiken en ook veel energie uit het net trekken.
Zaken als een föhn, oven, wasmachine zijn allemaal zaken die òf kort worden gebruikt òf niet voortdurende op hoog vermogen verbruiken.
Ja, je kunt altijd wel een ja maar vinden, in het groter geheel is de warmtepomp totaal geen probleem.
Die 11 kW EV laders zijn wel een iets groter probleem, waar nou juist nu wel al veel aandacht voor is qua stabiliteit van het net.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

joezzt schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:18:
[...]

Zorgen over het net kun je beperken tot zonnepanelen en EV laders.
Als een hoop mensen aan de warmtepomp gaan dan wordt gewoon het net overbelast. Er zijn nu al bedrijven die 's nachts batterijen laden om overdag te gebruiken omdat het net vol zit.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:51
Gisteren dan eindelijk mijn vloerverdeler omgebouwd naar een open verdeler voor 4 slang aansluitingen. Het leidingwerk waar ik tegen op zag viel reuze mee, de slangafdichtingen viel wat tegen want ik heb de oude koppelingen omgezet maar alles is dicht. Vandaag getest echter heb ik maar op 3 slangen flow van 1,5 tot 2l/min, wellicht genoeg maar waarom ik geen flow over de andere slang heb weet ik niet, moet nu gaan puzzelen om erachter te komen wat hier aan de hand is, beetje balen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

digifun schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:00:
[...]

Als een hoop mensen aan de warmtepomp gaan dan wordt gewoon het net overbelast. Er zijn nu al bedrijven die 's nachts batterijen laden om overdag te gebruiken omdat het net vol zit.
Wel even onderscheid maken tussen groot en kleinverbruik. Problemen zijn momenteel vnl in het grootverbruik (>3x80A).

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

corsat schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:01:
Gisteren dan eindelijk mijn vloerverdeler omgebouwd naar een open verdeler voor 4 slang aansluitingen. Het leidingwerk waar ik tegen op zag viel reuze mee, de slangafdichtingen viel wat tegen want ik heb de oude koppelingen omgezet maar alles is dicht. Vandaag getest echter heb ik maar op 3 slangen flow van 1,5 tot 2l/min, wellicht genoeg maar waarom ik geen flow over de andere slang heb weet ik niet, moet nu gaan puzzelen om erachter te komen wat hier aan de hand is, beetje balen.
Verstopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-07 22:57
joezzt schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:47:
[...]

Ja, je kunt altijd wel een ja maar vinden, in het groter geheel is de warmtepomp totaal geen probleem.
Die 11 kW EV laders zijn wel een iets groter probleem, waar nou juist nu wel al veel aandacht voor is qua stabiliteit van het net.
Als ik naar mijn verbruik kijk, gaat een WP mijn e-verbruik per dag in ongunstige omstandigheden met 500% verhogen. Neem een hele straat/wijk en dan zie ik niet in waarom je dit gewoon bagatelliseert.
Dat EV's daar ook een rol spelen, is zeker juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:19

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Het zou zomaar mee kunnen vallen.
Een rijtjeshuis met 5kW warmtepomp en vloerverwarming haalt bij -10 nog een COP van 3.
De benodigde 1700W was er vroeger deels ook 's winters: 200W voor een CV ketel, 500W verlichting (denk aan halogeenspotjes) etc was vroeger heel gewoon.
Bovendien kan sommige infrastructuur bij strenge vorst zwaarder belast worden (passief gekoelde trafo's, vrijhangende hoogspanningslijnen).
Het deel dat er werkelijk bijkomt is met wat vraagsturing wel te behappen.
Dat neemt niet weg dat we zeker door moeten gaan met netverzwaring en dat hulpverwarming beter niet ingecalculeerd kan worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GudZ schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:08:
Zo'n warmtepomp vraagt helemaal niet zo veel vermogen in vergelijking met het huishouden, vind ik.
Dat kun jij vinden, maar dat klopt toch echt niet.
Onze (zeer energiezuinige) woning verbruikt (zonder warmtepomp) zo'n 10 kWh per dag. Maar afgelopen (zeer milde) winter verbruikte de warmtepomp toch een aantal dagen meer dan 15 kWh. Dat is toch een factor 2.5 meer stroomverbruik.
En er zijn in dit topic ook probleemloos veel WP-bezitters te vinden die in de koude dagen van februari 2021 meer dan 40 of 50 kWh voor de WP verbruikten.
Dat is op koude piekdagen dus zomaar 5 of 6 maal zoveel als zonder warmtepomp. Bepaald niet weinig dus. Als heel NL op all-electric zou overstappen is dat wel degelijk een zeer serieus probleem.
Het is niet voor niets dat ook de netbeheerders heel blij zijn met hybride warmtepompen die op zeer koude dagen overschakelen op gas. Dat verlaagt de pieklast op het net enorm.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-07 23:55
HaTe schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:42:
Voor de geïnteresseerde doe-het-zelvers, deel ik graag mijn stuklijst en aansluitschema. Het kan zijn dat er nog een paar kleine foutjes in staan, blijf altijd zelf nadenken en elke installatie is uniek.

installatieschema Mitsubishi Ecodan ERST30D-VM2ED + PHUZ-SW75YAA
stuklijst winkels en prijzen

To do: Beluchter op de SWW aansluiting, zodat het boilervat nooit zal imploderen en overdrukventielen aansluiten op riool.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Inmiddels ziet het er wat netter uit bij de afvoer en is meer buis geïsoleerd (niet veel meer :p). Natuurlijk is de kraan en de stopcontacten niet handig geplaatst, maar dat kon helaas niet beter. Stopcontact zit wel onder de buis, maar dat zie je nu niet.

Oudere posts met fotos:
HaTe in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
HaTe in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Een tip voor de doe het zelver (wel KvK inschrijving nodig) is een Uponor persset huren bij de Technische Unie. Hier zitten ook buigveren, ontbramers en een kniptang bij:
[Afbeelding]
Bij Warmteservice kan je een handperstang voor enkele euros per uur/dag huren. zonder kvk inschrijving.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ik kan daar niets over vinden op hun webstee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 11:20:
[...]

Dat kun jij vinden, maar dat klopt toch echt niet.
Onze (zeer energiezuinige) woning verbruikt (zonder warmtepomp) zo'n 10 kWh per dag. Maar afgelopen (zeer milde) winter verbruikte de warmtepomp toch een aantal dagen meer dan 15 kWh. Dat is toch een factor 2.5 meer stroomverbruik.
En er zijn in dit topic ook probleemloos veel WP-bezitters te vinden die in de koude dagen van februari 2021 meer dan 40 of 50 kWh voor de WP verbruikten.
Dat is op koude piekdagen dus zomaar 5 of 6 maal zoveel als zonder warmtepomp. Bepaald niet weinig dus. Als heel NL op all-electric zou overstappen is dat wel degelijk een zeer serieus probleem.
Het is niet voor niets dat ook de netbeheerders heel blij zijn met hybride warmtepompen die op zeer koude dagen overschakelen op gas. Dat verlaagt de pieklast op het net enorm.
Ja, de gelijktijdigheidsfactor.. Maar dan anders. Niet heel NL gaat morgen overstappen op een warmtepomp. Daar gaat vaak ook een hele verbouwing aan vooraf. Om het net te verbeteren is dat wat relaxter, dat gaat allemaal lukken, daar heb ik alle vertrouwen in.
De acceptatie van EV en Zonnepanalen gaat daarentegen wel erg rap nu... Dus de verzwaringen van het net die ze nu doorvoeren voor zonneparken en panelen bij particulieren lijken me dan ook gunstig voor de WP in de toekomst.
Eigenlijk zeg ik, gaan met die banaan, koop die warmtepomp en maak je geen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
geen idee, met de oude verdeler kon ik dat niet zien. Wellicht moet ik de slang doorspoelen maar lijkt mij nogal een gedoe met de koppelingen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Nu online
MotorBeast schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 23:58:
[...]

Dat weet ik (doe ik ook) ,maar dat is nu juist mijn punt. Veel huizen kunnen en gebeurt dat niet omdat het anders niet warm wordt oftewel HT. Wat moet je daar in hemelsnaam met een hybride wat Jetten wil? Niets in mijn ogen. Hybride gaat daar de energie- en klimaatcrisis niet oplossen. En dat zijn heel veel huizen in Nederland.

Ik heb mijn jaren 70 huis ondertussen in ieder geval op orde dus ik ben blij hybride over te kunnen slaan en L/W te kunnen plaatsen all electric. Ben al hybride met L/L.
Uit nieuwsgierigheid, waarom wil je per se all-electric via het CV-systeem? Je hebt via de L/L warmtepompen toch al ruim voldoende verwarmingsvermogen als je dit combineert met een hybride L/W warmtepomp? Met de hybride kan je via de radiatoren dan 90% van de warmtevraag verzorgen als je dat comfortabeler vindt - de laatste 10% is toch niet zo'n probleem met de airco's? Neem er wel 1 die ook SWW kan maken - of combineer et desnoods met een warmtepompboiler - en haal de CV-ketel gewoon zelf weg.

[ Voor 10% gewijzigd door JBtL op 27-05-2022 13:03 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

corsat schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:43:
[...]

geen idee, met de oude verdeler kon ik dat niet zien. Wellicht moet ik de slang doorspoelen maar lijkt mij nogal een gedoe met de koppelingen.
Heb je geen afsluiters per groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepM
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-07 19:31
Zou iemand mij kunnen helpen?

Zo'n 3 weken geleden is de spanning er in de hele buurt af geweest. Sindsdien heb ik alleen maar problemen met mn warmtepomp. Hij geeft een communicatie fout aan maar geen storing code in de alarmlog, de buitenunit wilt niet aan. De warmtepomp doet het volgende:

SWW warmt niet meer op middels buitenunit. In de buitenunit, zit een soort resetknop. Wanneer ik deze indruk, gaat de buitenunit aan. Ik zie aan mn Kw/h meter dat hij dan opbouwt beginnend met 400 watt. Zodra deze boven de 1000w uitkomt, dan stopt die ermee.

Ik heb werkelijk geen idee waarom de buitenunit ermee ophoud. Ik sta op het punt een fabriek reset uit te voeren maar weet niet of dat handig is.

Betreft een ACVM 270 icm een ASM 10-8.

Ik heb Nibe al gebeld hiervoor, zij geven aan een installateur te bellen. Dit heb ik ook al gedaan, maar omdat niet bekend is wie deze heeft geïnstalleerd, willen zij niet helpen. De installatie is gedaan vanuit de bouw, maar de aannemer is 2.5 jaar geleden al failliet gegaan. Dus ik heb geen data over de installatie.

Wie o wie kan me helpen. Is een fabriek reset handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:40
Wij hebben onlangs een huis gekocht en kunnen dit in november betrekken..

Het is een huis uit 1983, Energielabel C (bijna B), en heeft een RC waarde van 1,3 voor vloer/gevels/dak..
Matig geisoleerd dus.

We hebben de volgende stappen op het oog qua verduurzaming:

- Vloer extra isoleren
- Gevels na isoleren.
- Dak vanaf de buitenkant isoleren + nieuwe pannen
- Alle kozijnen + glas vervangen voor minimaal hr++ (is momenteel normaal dubbel glas)
- 20-25 zonnepanelen zullen geplaatst worden..

Op dit moment is het gas/electra verbruik bij de huidige bewoners 14-1500m3 en 2800kwh..
de CV-Ketel is uit 2011, en is nog in goede staat.
Alle kamers zijn uitgerust met standaard radiatoren.

Bovenstaande werkzaamheden zullen in het voorjaar 2023 klaar zijn, en dan volgt eigenlijk fase 2 van verduurzamen namelijk de centrale verwarming...

Overstappen naar een hybride oplossing is natuurlijk altijd mogelijk, maar het liefst zou ik gelijk overstappen na only-electric, maar ik twijfel wat ik het beste kan doen.
Ik zie namelijk 2 scenario's

- Hybride oplossing, minste impact en behoud van huidige radiatoren, maar niet van het gas af.
- Only electric, maar dan moet er flink gebroken worden want dan moet er vloer verwarming in, want ik weet niet of ik het alleen red met LTV radiatoren (maar ook dan moet het nodige leidingwerk vervangen worden heb ik begrepen ivm hogere flow van het water..

Nadeel is dat de woning gewoon instap klaar is, hij is helemaal opgeknapt 1,5 jaar terug, en het is onze smaak, dus de nieuwe vloer eruit breken die 5k heeft gekost (en ons dus scheelt), vind ik zonde..

Wie kan mij helpen met tips/tricks wat de beste manier is om erachter te komen welke oplossing het beste is?

[ Voor 6% gewijzigd door verstappen33 op 27-05-2022 13:47 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:23
Pietje555 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:56:
[...]

Je moet dan wel naar de kabeldiameters gaan kijken want D heeft hier zeker invloed op. De warmteontwikkeling is kwadratisch aan de stroom. Bij een woning is de verdeelkast op 40 A uitgelegd. Bij langdurige hoge belasting kan deze behoorlijk heet worden.
Een deugdelijk ontwerp van een elektrische installatie gaat idd verder dan het selecteren van de juiste beveiligingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:23
Blihi schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:03:
Wat ik uit andere topics begrepen had is dat het in ieder geval niet meer verplicht is om in een huisinstallatie selectiviteit te garanderen.

Natuurlijk is het nog altijd aan te bevelen.
NEN 1010:2015:

314.2
Delen van installaties die onafhankelijk van elkaar moeten worden bedreven, moeten door
afzonderlijke distributiegroepen zijn gevoed, waarbij deze stroomketens niet worden beïnvloed door
storingen in andere stroomketens.

36 Continuïteit van bedrijfsvoering
Elke noodzaak voor continuïteit van bedrijfsvoering die nodig wordt geacht gedurende de beoogde
levensduur van de installatie moet worden vastgesteld voor elke stroomketen. De volgende eigenschappen
zouden hierbij moeten worden overwogen:
— keuze van aarding van het stelsel;
— keuze van het beveiligingstoestel om selectiviteit te verkrijgen;
— aantal stroomketens;
— meerdere elektrische voedingen;
— het gebruik van bewakingstoestellen.

535.1 Selectiviteit tussen beveiligingstoestellen tegen overstroom
In bewerking.

Kortom, er wordt wel degelijk aangestuurd op selectiviteit van beveiligingstoestellen. Maar hoe deze selectiviteit gewaarborgd dient te worden staat niet beschreven. Als de norm hier niets over zegt dan dienen de voorschriften van de fabrikant te worden geraadpleegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:17
Adriaan71 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 14:21:
[...]

Gaat er mij om of hij de kunststof buizen haaks kan buigen dat de buizen niet knikken gezien de vrij kleine straal .

Deze is speciaal voor uponor namelijk

https://www.wildkamp.nl/p...3QfAoBEAQYCSABEgKWjPD_BwE

Beetje korting en btw eraf en hi ijs weer goedkoop.

Zakelijk uiteraard.
Opgezocht; heb deze tang van heima: Einhand-Rohrbiegegerät für Alu-Mehrschichtverbundrohre 16, 20, 26 und 32 mm - im Kunststoffkoffer

Lijkt wel gruwelijk veel op elkaar. Maar had Uponor dezelfde maten of net iets anders?

Vergelijkbare tangen waren ook op Amazon NL en DE te vinden.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:28
verstappen33 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:40:

- Only electric, maar dan moet er flink gebroken worden want dan moet er vloer verwarming in, want ik weet niet of ik het alleen red met LTV radiatoren (maar ook dan moet het nodige leidingwerk vervangen worden heb ik begrepen ivm hogere flow van het water..
Wij zijn van plan in ons jaren 30 huis all electric te gaan, met Jaga LTV radiatoren met boosters. Dat van dat leidingwerk was me niet bekend, heb je daar meer info over?

Je kunt trouwens berekenen hoeveel afgifte vermogen je nodig hebt met lage aanvoer temperaturen en daar type en aantal radiatoren bij zoeken. Jullie hebben natuurlijk niet kunnen testen met lage aanvoer temp vanuit de CV in de winter of het warm genoeg bleef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
olafmol schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:30:
[...]

Wij zijn van plan in ons jaren 30 huis all electric te gaan, met Jaga LTV radiatoren met boosters. Dat van dat leidingwerk was me niet bekend, heb je daar meer info over?

Je kunt trouwens berekenen hoeveel afgifte vermogen je nodig hebt met lage aanvoer temperaturen en daar type en aantal radiatoren bij zoeken. Jullie hebben natuurlijk niet kunnen testen met lage aanvoer temp vanuit de CV in de winter of het warm genoeg bleef?
Ik meende zoiets ergens gelezen te hebben als je LTV radiatoren wilt nemen..

Het testen met warmte afgifte is wel iets wat we straks kunnen doen in de winter.
Een warmtepomp (ongeacht welk type), komt toch pas op zijn vroegst medio volgend jaar..
Isoleren is iets wat we gelijk in november willen doen. Januari/februari zullen dan test maanden worden om te kijken wat voor capaciteit we nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:26
DeepM schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:33:

Zo'n 3 weken geleden is de spanning er in de hele buurt af geweest. Sindsdien heb ik alleen maar problemen met mn warmtepomp. Hij geeft een communicatie fout aan maar geen storing code in de alarmlog, de buitenunit wilt niet aan. De warmtepomp doet het volgende:

SWW warmt niet meer op middels buitenunit. In de buitenunit, zit een soort resetknop. Wanneer ik deze indruk, gaat de buitenunit aan. Ik zie aan mn Kw/h meter dat hij dan opbouwt beginnend met 400 watt. Zodra deze boven de 1000w uitkomt, dan stopt die ermee.

Ik heb werkelijk geen idee waarom de buitenunit ermee ophoud. Ik sta op het punt een fabriek reset uit te voeren maar weet niet of dat handig is.

Ik heb Nibe al gebeld hiervoor, zij geven aan een installateur te bellen. Dit heb ik ook al gedaan, maar omdat niet bekend is wie deze heeft geïnstalleerd, willen zij niet helpen. De installatie is gedaan vanuit de bouw, maar de aannemer is 2.5 jaar geleden al failliet gegaan. Dus ik heb geen data over de installatie.

Ik kan je helaas niet helpen, maar ik vind het schandalig dat je nergens terecht kunt, zeker in deze situatie. Heel bijzonder die afkeer van systemen die installateurs niet zelf hebben neergezet. :'(

Heb je ook geprobeerd om bedrijven gespecialiseerd in airconditioning te benaderen? Die lijken (als ik het zo lees) minder bang te zijn voor warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@DeepM Wellicht hier posten:
NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20:43
DeepM schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:33:

Heb je al eens geprobeerd de binnenunit en de buitenunit tegelijk spanningsloos te maken. Dan een paar minuten wachten en dan tegelijk weer inschakelen. Misschien is het geheel wat ongelukkig opgekomen toen de hele buurt tegelijk stroom kreeg.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Nu online
verstappen33 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:40:
Wij hebben onlangs een huis gekocht en kunnen dit in november betrekken..

Het is een huis uit 1983, Energielabel C (bijna B), en heeft een RC waarde van 1,3 voor vloer/gevels/dak..
Matig geisoleerd dus.

We hebben de volgende stappen op het oog qua verduurzaming:

- Vloer extra isoleren
- Gevels na isoleren.
- Dak vanaf de buitenkant isoleren + nieuwe pannen
- Alle kozijnen + glas vervangen voor minimaal hr++ (is momenteel normaal dubbel glas)
- 20-25 zonnepanelen zullen geplaatst worden..

Op dit moment is het gas/electra verbruik bij de huidige bewoners 14-1500m3 en 2800kwh..
de CV-Ketel is uit 2011, en is nog in goede staat.
Alle kamers zijn uitgerust met standaard radiatoren.

Bovenstaande werkzaamheden zullen in het voorjaar 2023 klaar zijn, en dan volgt eigenlijk fase 2 van verduurzamen namelijk de centrale verwarming...

Overstappen naar een hybride oplossing is natuurlijk altijd mogelijk, maar het liefst zou ik gelijk overstappen na only-electric, maar ik twijfel wat ik het beste kan doen.
Ik zie namelijk 2 scenario's

- Hybride oplossing, minste impact en behoud van huidige radiatoren, maar niet van het gas af.

Nadeel is dat de woning gewoon instap klaar is, hij is helemaal opgeknapt 1,5 jaar terug, en het is onze smaak, dus de nieuwe vloer eruit breken die 5k heeft gekost (en ons dus scheelt), vind ik zonde..

Wie kan mij helpen met tips/tricks wat de beste manier is om erachter te komen welke oplossing het beste is?
Ik zit in een vergelijkbare situatie - oud leidingwerk en radiatoren die in principe nog in goede staat waren, en die door zo veel mogelijk na-isolatie ook bij vrij lage temperatuur het huis nog warm houden - maar niet voldoende afgifte en dun leidingwerk om volledig elektrisch te gaan. Op zich is het niet verkeerd om het dan grondig aan te pakken en de leidingen te vervangen icm LTV radiatoren/vloerverwarming (- of wand/plafondverwarming als er een nieuwe vloer in ligt). Ik heb besloten om met hybride L/W warmtepomp het huidige systeem zo veel mogelijk te benutten en daarnaast een L/L warmtepomp (airco) te plaatsten voor de overgebleven warmtevraag. Warm water kan via de hybride L/W warmtepomp of via een warmtepompboiler. En dan ben je ook van het gas af.

[ Voor 3% gewijzigd door JBtL op 27-05-2022 16:15 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepM
Henielma schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 15:49:
[...]

Heb je al eens geprobeerd de binnenunit en de buitenunit tegelijk spanningsloos te maken. Dan een paar minuten wachten en dan tegelijk weer inschakelen. Misschien is het geheel wat ongelukkig opgekomen toen de hele buurt tegelijk stroom kreeg.
De buitenunit krijgt stroom vanuit de binnenunit. Dus dat is een lastig verhaal. Ik ga zo alle instellingen resetten en opnieuw inregelen. Ik vind het enkel vreemd dat de buitenunit bij 1000w stopt met werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
JBtL schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:02:
[...]

Ik zit in een vergelijkbare situatie - oud leidingwerk en radiatoren die in principe nog in goede staat waren, en die door zo veel mogelijk na-isolatie ook bij vrij lage temperatuur het huis nog warm houden - maar niet voldoende afgifte en dun leidingwerk om volledig elektrisch te gaan. Op zich is het niet verkeerd om het dan grondig aan te pakken en de leidingen te vervangen icm LTV radiatoren/vloerverwarming (- of wand/plafondverwarming als er een nieuwe vloer in ligt). Ik heb besloten om met hybride L/W warmtepomp het huidige systeem zo veel mogelijk te benutten en daarnaast een L/L warmtepomp (airco) te plaatsten voor de overgebleven warmtevraag. Warm water kan via de hybride L/W warmtepomp of via een warmtepompboiler. En dan ben je ook van het gas af.
Ik weet dus nog niet hoe de situatie zal zijn nadat ik klaar ben met isoleren..
We gaan het dak ook flink aanpakken, isoleren vanaf de buitenkant, nieuwe pannen erop, en zonnepanelen erop. Ik hoop dat deze klus ook in november/december kan, maar hangt een beetje af met het weer. Geen zin in regen tijdens deze klus O-)

En dan gewoon testen wat ik kan met de huidige CV en radiatoren, en dan maar een plan maken voor LTV + warmtepomp..

Extra isoleren kan nooit kwaad, hopelijk pakken we daarna nog extra winst door all-electric te kunnen gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joezzt schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:33:
Ja, de gelijktijdigheidsfactor.. Maar dan anders. Niet heel NL gaat morgen overstappen op een warmtepomp. Dus de verzwaringen van het net die ze nu doorvoeren voor zonneparken en panelen bij particulieren lijken me dan ook gunstig voor de WP in de toekomst.
Eigenlijk zeg ik, gaan met die banaan, koop die warmtepomp en maak je geen zorgen.
Je denkt er wel erg makkelijk over. Maar vergeet even dat als je op dat soort piekdagen 5x zoveel energie gaat verbruiken, je dat niet alleen moet distribueren, maar ook moet opwekken. Dat heeft niet alleen gevolgen voor het net, maar ook je opwekcapaciteit zul je flink moeten verhogen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@DeepM heb je wel een goed voltage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@olafmol en @verstappen33 Over leidingdiameter is al het nodige geschreven in dit topic. Bijvoorbeeld hier:

Superbeagle in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
olafmol schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:30:
Dat wordt toch elke paar dagen in dit topic benoemd... Is ook gewoon simpele natuurkunde:
Je CV-ketel werkt met een delta-T van ca 20K (bijv. aanvoer 70 graden, retour 50 graden). Een warmtepomp met 5K (liefst nog minder). Als je bij dat een factor vier kleinere temperatuurverschil hetzelfde vermogen over wilt brengen, heb je een vier keer zo grote flow nodig. Die grote flow moet wel door je leidingen passen. Vandaar dat hier steeds wordt geadviseerd om naar je belangrijkste VVW-verdeler een 32mm (kunststof) of 28mm (staal / RVS / koper) leiding te trekken.
Iets dergelijks geldt ook voor je radiatoren. Als die nu aan een dunne 16mm leiding hangen wordt het een uitdaging daar voldoende flow door te krijgen, en kun je er dus ook niet voldoende vermogen uit halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
JBtL schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:53:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, waarom wil je per se all-electric via het CV-systeem? Je hebt via de L/L warmtepompen toch al ruim voldoende verwarmingsvermogen als je dit combineert met een hybride L/W warmtepomp? Met de hybride kan je via de radiatoren dan 90% van de warmtevraag verzorgen als je dat comfortabeler vindt - de laatste 10% is toch niet zo'n probleem met de airco's? Neem er wel 1 die ook SWW kan maken - of combineer et desnoods met een warmtepompboiler - en haal de CV-ketel gewoon zelf weg.
Allereerst omdat ik gas vaarwel wil zeggen. Verder omdat ik weer het comfort van radiatoren terug wil en met L/L je toch altijd blijft aanklooien met de ventilator met verwarmen als het kouder wordt. Hoe kouder, hoe harder mijn unit moet blazen om het comfortabel te houden en dus irritant. Ga je boel knijpen stort de COP in en verdeelt de warmte niet meer lekker in de woonkamer van 65m2. Ik waarschuw hier ook voor in het L/L topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Nu online
MotorBeast schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:29:
[...]

Allereerst omdat ik gas vaarwel wil zeggen. Verder omdat ik weer het comfort van radiatoren terug wil en met L/L je toch altijd blijft aanklooien met de ventilator met verwarmen als het kouder wordt. Hoe kouder, hoe harder mijn unit moet blazen om het comfortabel te houden en dus irritant. Ga je boel knijpen stort de COP in en verdeelt de warmte niet meer lekker in de woonkamer van 65m2. Ik waarschuw hier ook voor in het L/L topic.
Helder - maar met een hybride ga je >90% van de tijd de L/L warmtepompen niet meer gebruiken voor verwarmen - en nooit meer op vol vermogen, dus dat lijkt me een stuk minder storend. Je kan natuurlijk ervoor kiezen om helemaal over te stappen op het CV systeem, maar je gaat dan wel een warmtepomp nodig hebben met een 2x zo groot vermogen. En ga alsjeblieft niet de elektrische weerstandsverwarming gebruiken - die backup heb je al met je L/L warmtepompen - maar die zijn 3x zo efficient met stroom bij de temperaturen waarbij je ze dan nodig hebt. Stroom die dan iedereen tegelijk aan het gebruiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@JBtL Ik wil GEEN hybride. Waarom zou ik een 2 keer zo grote warmtepomp nodig hebben? Ik heb nu 4,2 hangen in de woonkamer (eigenlijk al te groot), een 2,5 boven en een 2 op zolder. Ik kom met een 7 of 8 kW echt wel uit. Stookte met HR Ketel zelden hoger dan 40 graden met nachtverlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Nu online
MotorBeast schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:47:
@JBtL Ik wil GEEN hybride. Waarom zou ik een 2 keer zo grote warmtepomp nodig hebben? Ik heb nu 4,2 hangen in de woonkamer (eigenlijk al te groot), een 2,5 boven en een 2 op zolder. Ik kom met een 7 of 8 kW echt wel uit. Stookte met HR Ketel zelden hoger dan 40 graden met nachtverlaging.
Ik bedoel dat je ipv je 7 of 8 kW ook uitkomt met een L/W warmtepomp met een stuk minder vermogen - als je de L/L warmtepompen mee laat draaien als het vriest - maar dat hoeft natuurlijk niet per se. Met een totale verwarmingscapaciteit van >16 kW weet je in ieder geval zeker dat je het nooit meer koud krijgt in huis ;)

[ Voor 7% gewijzigd door JBtL op 27-05-2022 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
ds23man schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:15:
[...]

Heb je geen afsluiters per groep?
Op de oude verdeler zat er in de toevoer een klep om te regelen, in de nieuwe zitten de flowmeters en in de retour zitten op/dicht kleppen om de groep te sturen. Ik krijg de indruk dat er met deze open-dicht klep iets aan de hand zou kunnen zijn, ik ga kijken of ik hem kan wisselen met een andere groep om zo te kijken of het probleem mee verhuist. Geeft dat geen resultaat dan moet ik kijken of ik de slang kan doorspoelen en of dat wel lukt. Kan er nog iets met de flowregelklep aan de hand zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:20
Ja, net als de andere kleppen kunnen die blijven plakken: het rubbertje op de zitting, daar hebben die kleppen met een 'motortje' dan ook last van; als de flow klep langere tijd dicht is geweest door andere oorzaken, dan kan ook die plakken.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepM
De voltage op de buitenunit is 224-230v. Dus dat is het probleem niet. Ik heb dat kleine reset knopje even 20 sec ingedrukt gehouden. De melding is nu van de display verdwenen. Eens kijken als de sww onder de 46 graden komt of die dan automatisch verwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
JBtL schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:05:
[...]

Ik bedoel dat je ipv je 7 of 8 kW ook uitkomt met een L/W warmtepomp met een stuk minder vermogen - als je de L/L warmtepompen mee laat draaien als het vriest - maar dat hoeft natuurlijk niet per se. Met een totale verwarmingscapaciteit van >16 kW weet je in ieder geval zeker dat je het nooit meer koud krijgt in huis ;)
Snap ik, maar wil op termijn ook voorkomen dat alleen op die manier te verwarmen is. Ik kan dat wel leuk vinden (niet want wil van het geluid van L/L) af maar er komt een moment dat woning verkocht moet worden en denk dat nieuwe kopers dat niet funny gaan vinden. Toevallig van de week makelaar gesproken die ik ken en die zei ook dat alleen verwarmen met L/L geen pre is met verkoop. Het is jammer dat ik een paar jaar geleden niet mijn gevel extra heb geisoleerd en HR++ heb geplaatst want anders had ik geen L/L gehad. Al is het koelen wel heeeeeeeeeeeeeeeeel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Precies. Airco is om te koelen, niet om te verwarmen. Dat ze het kunnen is leuk, maar hier is het alleen een backup voor als het buiten -15 is en de WP het niet meer trekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:35 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Krijg je die expansievaten wel weg zonder de leidingen weg te halen? Hou er rekening mee dat die dingen wel eens kapot gaan en dan vol water zitten en daarmee zwaar zijn. Dan is die plek niet het meest handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Ronald.42 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 22:03:
Maar even een kleine update in dit topic, tzt zal ik een sprsun topic aanmaken maar het ontbreekt me aan tijd.
Afgelopen tijd kans gezien om de wp op het buffervat aan te sluiten dat is qua leidingwerk gereed.
Alleen nog de expansievaten definitief ophangen en aansluiten dan kan in principe het water erin.
Vandaag weer even een zeldzaam moment tijd gehad om wat kastjes op te hangen en spaghetti in buisjes te frotten.
Zijn altijd meer draadjes dan je denkt.. :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]

To be continued hopelijk in een eigen topic... :X
Kan je nog wel bij de anode bovenin de boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:15:
[...]

Je denkt er wel erg makkelijk over. Maar vergeet even dat als je op dat soort piekdagen 5x zoveel energie gaat verbruiken, je dat niet alleen moet distribueren, maar ook moet opwekken. Dat heeft niet alleen gevolgen voor het net, maar ook je opwekcapaciteit zul je flink moeten verhogen.
Zeker, langzaam maar zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
ds23man schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 08:37:
Krijg je die expansievaten wel weg zonder de leidingen weg te halen? Hou er rekening mee dat die dingen wel eens kapot gaan en dan vol water zitten en daarmee zwaar zijn. Dan is die plek niet het meest handig.
Is één van die expansievaten wel geschikt voor SWW? Die zijn wezenlijk anders: ze stromen door zodat er geen water stil in blijft staan ivm legionella.

Ik bewonder je eigenwijsheid, echt. Maar er zit een scheiding tussen geïnformeerd eigenwijs zijn en gewoon domme dingen doen omdat jij víndt dat het zo wel gaat werken, ondanks dat alle experts hier (en dat ben ik zeker niet!) het tegendeel roepen. In het geval van het dichtbouwen van je wp denk ik: prima, laat maar gaan. Maar zodra je CV-expansievaten in je SWW-circuit gaat leggen (nogmaals: misschien heb ik het mis!) speel je met je eigen gezondheid én die van je gezin (zie kindertekeningen). Denk daar alsjeblieft goed over na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@dirkdeman het is een cv buffer denk (hoop) ik, want ik zie een pomp, ijzeren bochten en de boel is zo aangelegd voor maximale eenpijpscirculatie, wat je met SWW echt niet wil.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
Proton_ schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:11:
@dirkdeman het is een cv buffer denk (hoop) ik, want ik zie een pomp, ijzeren bochten en de boel is zo aangelegd voor maximale eenpijpscirculatie, wat je met SWW echt niet wil.
Ah, dat zou natuurlijk kunnen. Ik vroeg me al af waarom er maar 2 pijpen in/uitgingen, ik dacht dat het nog niet klaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
digifun schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:39:
[...]

De 17KW die een woning eventueel zou kunnen trekken is het minste probleem.

Maar het net geeft niet alleen problemen bij een WP, maar nu al veel meer problemen bij PV.

Dus zodra ze dat hebben opgelost zal het bij gebruik WP ook wel werken.

Maar sommige gebieden zijn inderdaad "vol", en het electriciteitsnetwerk moet daar geupgrade worden.

Hier in Twente waar ik woon gelukkig geen last van, ik meet altijd een stabiele frequentie en stabiele waarden over alle 3 de fasen. De spanning op 1 fase gaat richting de 243 Volt op PV piekmomenten. Volgens de richtlijnen mag het tot +10% gaan (253Volt) dus hier (gelukkig) niets aan de hand.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-06 12:00

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Andrehj schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:29:
[...]

Dat wordt toch elke paar dagen in dit topic benoemd... Is ook gewoon simpele natuurkunde:
Je CV-ketel werkt met een delta-T van ca 20K (bijv. aanvoer 70 graden, retour 50 graden). Een warmtepomp met 5K (liefst nog minder). Als je bij dat een factor vier kleinere temperatuurverschil hetzelfde vermogen over wilt brengen, heb je een vier keer zo grote flow nodig. Die grote flow moet wel door je leidingen passen. Vandaar dat hier steeds wordt geadviseerd om naar je belangrijkste VVW-verdeler een 32mm (kunststof) of 28mm (staal / RVS / koper) leiding te trekken.
Iets dergelijks geldt ook voor je radiatoren. Als die nu aan een dunne 16mm leiding hangen wordt het een uitdaging daar voldoende flow door te krijgen, en kun je er dus ook niet voldoende vermogen uit halen.
De jaga was er al voordat er ltv systemen kwamen. 8)
Hij was juist bedoeld om met minder heet water toch te verwarmen. _/-\o_

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Ronald.42 ziet er weer netjes uit, alleen die afsluiter tussen de buffer en expansievaten zou ik anders oplossen - er moet overdrukbeveiliging zijn die je niet kan afsluiten.
Als de buffer opwarmt met de afsluiter per ongeluk dicht doet er iets plof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ronald.42 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 15:59:
[...]

Beetje minder mag ook wel, ik maak hier ook niemand voor dom uit.
Mischien eerst eens vragen of dit überhaupt iets met tapwater te maken heeft voor je me zo aardig weg zet... :S

Ik ze net opgehangen en aangesloten en wees gerust ze kunnen er weg, maar dat hoeft niet omdat de balg vervangen kan worden.
En dat doe ik overigens ondanks dat dat ook niet een leuk klusje is liever dan een vat van 50+ kilo ergens weg beuren.

[Afbeelding]

Daar hangen ze.... kom er maar in met de opbouwende kritiek >:)
Geen kritiek, best netjes hoor.
Alleen werken ze wel goed als ze zo zitten..:-)
En andere vraag, waarom zoveel? Je expansie is niet veel met minder heet water..? Een prescor zou toch voor die ene keer kunnen zorgen..

Tip: loctite 55 .. wonder spul

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Mischien eerst eens vragen of dit überhaupt iets met tapwater te maken heeft voor je me zo aardig weg zet... :S

Ik ze net opgehangen en aangesloten en wees gerust ze kunnen er weg, maar dat hoeft niet omdat de balg vervangen kan worden.
En dat doe ik overigens ondanks dat dat ook niet een leuk klusje is liever dan een vat van 50+ kilo ergens weg beuren.

[Afbeelding]

Afgaande leidingen direct naar boven: eenpijpscirculatie. Dat gaat je warmte kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-07 15:58
Wij hebben nu een cv combiketel in een vrijstaand huis uit 96 en gebruikten tot 3 jaar terug 1250 m3 gas. Sinds 3 jaar hebben we een savent ventilatie warmte pomp en is ons gas verbruik een kleine 600m3 per jaar. Eigenlijk wil ik nu een monoblok op het cv netwerk aansluiten zonder vat en zo ons huis verwarmen samen met de savent. De combiketel zal nog een tijdje voor warm water zorgen en in eerste tijd standby staan voor het geval dat. De vragen
Zijn er meer mensen die een ventilatie warmtepomp naast een warmte pomp gebruiken?
Is de cop van een normale warmtepomp gelijk beter of slechter dan die van de ventilatie warmtepomp?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Cop is beter bij hogere brontemperatuur.
Daarnaast klein verschil tussen koudemiddelen.
Weet je hoeveel gasverbruik voor SWW is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-07 15:58
In de zomer is het gasverbruik 3 a 4 m3 per week voor SWW en koken dus ongeveer 175m3. Ik houd al 25 jaar wekelijks de meterstanden bij. We hebben zonnepanelen en zitten rond nul per jaar. Het idee is 8 panelen op west bij teleggen om het meer gebruik te compenseren

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
[...]

[Afbeelding]

Netjes hoor, 100 man 100 meningen.

;)

Achteraf kan er altijd iets beter of anders, maar dan sta je in ieder geval open voor om wat te leren.

[ Voor 5% gewijzigd door Adriaan71 op 29-05-2022 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ronald.42 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:40:
[...]

Ze zijn oorspronkelijk voor hydrofoor setjes en dan worden ze ook horizontaal geplaats dus dat zou moeten kunnen zo.
Voordruk was alleen wat hoog dus een beetje aflaten en dan zou het moeten werken.
Ik probeer alles zo compact mogelijk en toch redelijk bereikbaar te houden en dan was dit wel een mooie oplossing.

Wat betreft temperatuur ik stook ook nog een hout cv, op de momenten dat het buffervat op een kwart van onder op 60 graden zit gaat er een rood lampje bij de kachel branden ten teken dat de buffer vol zit en er geen hout meer in mag. Maar dan zal boven in het buffervat de temp nog wat hoger zijn.
Ik ga uit van 10% van de waterinhoud.

1000 liter buffervat
40 meter 28mm cv buis plus wp
Vloerverwarming woonkamer, badkamer, wc en hal
2xt22 plus 1xt33 in schuur
3xt11 bovenverdieping
1x vlakkeplaat radiator groot model
1xt11 hal
1x radiator wc
1xdesign badkamer
1xhoutcv daar gaat ook aardig water in.
En dan nog het nodige leiding werk in 22 en 15

Uit die 60 graden buffer zou dan de nacht en volgende ochtend warmte gebruikt worden tot de buffer onder zeg 35 graden of lager komt en dan mag de wp aan de slag.

Ik wil eigenlijk de wp zoveel mogelijk gebruiken als de zon schijnt en de temperaturen wat hoger zijn.
Zeg in de winter tussen 10 sochtends en 16 smiddags.
Geen idee hoe dat uit gaat pakken, in ieder geval houtstook zoveel mogelijk reduceren en wp maximaal gebruiken. Met in het achterhoofd de afbouw van de saldering van mijn 30 zonnepanelen.

Loctite 55 heb ik nog nooit mee gewerkt zal er eens wat van proberen.
Ik gebruik nu hennep en kit of teflon of loctite 570
Mis ik de prescor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-07 22:20

BTS

Mijn vraag speelt nog niet zo lang in mijn hoofd.

Kan ik het vermogen van L/W warmtepomp verminderen door de aanwezigheid van een L/L warmtepomp (3,5kw unit)?

Via de koevlaas2 formule kom ik uit op 4kw voor het hele huis (woonkamer/keuken/badkamer). Mijn gedachte zegt dan 6kw nemen maar ik kan uiteraard ook nog terugvallen op de airco.
Op de badkamer heb ik als extra een elektrisch handdoeken radiator(tje).

SWW doe ik niet via wp. Heel veel kleiner dan 4kw zal ik niet hoeven en moeten gaan.

De overige kamers verwarmen we nooit.

Zit ik in mijn gedachte goed dat ik de airco erboven mag tellen als vermogen en daardoor ruim voldoende heb voor de belangrijkste ruimtes.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corsat
Naalroc schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 19:10:
Ja, net als de andere kleppen kunnen die blijven plakken: het rubbertje op de zitting, daar hebben die kleppen met een 'motortje' dan ook last van; als de flow klep langere tijd dicht is geweest door andere oorzaken, dan kan ook die plakken.
Na een paar uurtjes stoeien ben ik eruit. De koppelingen die ik heb overgezet van de oude verdeler houden de klepjes tegen dus heb ik ze er allemaal uitgehaald en vervangen door een stop, alle slangen nog een keer doorgespoeld en ik heb nu overal 2 tot 2,5l/min flow. Vandaag 2 uurtjes gedraaid met de wp en heb zo'n 6 graden temperatuur verschil over de in- en uitgang van de verdeler. Nog na isoleren en beugels vastzetten en mijn vloer is pomploos. Totale flow was 21l/min en nu 19l/min op stand 4 dus genoeg flow lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Nu online
BTS schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:14:
Mijn vraag speelt nog niet zo lang in mijn hoofd.

Kan ik het vermogen van L/W warmtepomp verminderen door de aanwezigheid van een L/L warmtepomp (3,5kw unit)?

Via de koevlaas2 formule kom ik uit op 4kw voor het hele huis (woonkamer/keuken/badkamer). Mijn gedachte zegt dan 6kw nemen maar ik kan uiteraard ook nog terugvallen op de airco.
Op de badkamer heb ik als extra een elektrisch handdoeken radiator(tje).

SWW doe ik niet via wp. Heel veel kleiner dan 4kw zal ik niet hoeven en moeten gaan.

De overige kamers verwarmen we nooit.

Zit ik in mijn gedachte goed dat ik de airco erboven mag tellen als vermogen en daardoor ruim voldoende heb voor de belangrijkste ruimtes.
Gebruikte je de L/L warmtepomp al voor verwarmen? Zo ja, dan werkt de formule niet meer - of althans, die gaat er vanuit dat je de L/L warmtepomp blijft gebruiken om te verwarmen. Misschien heb je een jaar niet met de L/L warmtepomp verwarmd met hetzelfde isolatieniveau? Dan kan je dat gebruiken om het totale benodigde vermogen te schatten.

Maar in principe klopt het wel, en zou je dus met minder vermogen toekunnen. Warmte is warmte. Ik zou in ieder geval voor een groot deel de warmtevraag proberen op te vangen via de L/W warmtepomp (ivm geen geluid, geen luchtstroming).

[ Voor 27% gewijzigd door JBtL op 29-05-2022 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Ronald.42 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:28:
[...]

Die mist idd op dit gedeelte :)
Op de andere kant van de buffer zitten nog 4 aansluitingen die worden gebruikt om het water vanuit de buffer richting het huis te krijgen en om de warmte van de houtcv uit huis in de buffer te krijgen.

In dat gedeelte komen de overstort, drukmeter etc.
En ook de vul aansluiting want als je er niks in kunt krijgen heb je ook geen overstort nodig ;)
Moet jij trouwens geen overstort ventiel plaatsen uiteraard de prescor 3 of 6 bar ( even kijken wat max bar boiler is ) en ook een automatische bijvul inrichting?

Als je temperatuur door je cv kachel te hoog wordt dat hij er cv water uitgooit via overstort en dat de automatische bijvul inrichting meteen weer je cv water aanvult tot de juiste druk.

Dat zijn wel appendages die je in schema's ziet van cv houtkachels icm met boilers. Dan vangt je expansie vat het meeste op en als de druk nog te hoog wordt gooit je overstort het er meteen uit en vult je automaat meten je cv druk weer aan met koud water.

Besterft overstort zal ik er 2 plaatsen. Heb je een extra veiligheid ingebouwd mocht er 1 haperen.

En kunnen die hydrofoor expansievaten wel hoge temperatuur hebben. Gezien een hydrofoor bij de inkomende koudwater leiding wordt aangesloten.

[ Voor 6% gewijzigd door Adriaan71 op 29-05-2022 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

@JBtL Ik heb 9 jaar zonder airco verwarmt dus ik heb verbruik van "vroeger" genomen. Afgelopen (milde) winter veel gecombineerd en toen 6GJ verbruikt. Daarvoor schommelde het tussen de 17 en 12 GJ en dat is sinds wij vloerverwarming hebben. Daarvoor was het tussen de 4 en 7 GJ. (Onze vloer was altijd ijskoud maar de ruimte was aangenaam 8)7.)

Het is echt als extra dus inderdaad zoveel mogelijk op de L/W en bij extremere winterse dagen de L/L erbij.

[ Voor 14% gewijzigd door BTS op 29-05-2022 11:32 ]

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Nu online
BTS schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:30:
@JBtL Ik heb 9 jaar zonder airco verwarmt dus ik heb verbruik van "vroeger" genomen. Afgelopen (milde) winter veel gecombineerd en toen 6GJ verbruikt. Daarvoor schommelde het tussen de 17 en 12 GJ en dat is sinds wij vloerverwarming hebben. Daarvoor was het tussen de 4 en 7 GJ. (Onze vloer was altijd ijskoud maar de ruimte was aangenaam 8)7.)

Het is echt als extra dus inderdaad zoveel mogelijk op de L/W en bij extremere winterse dagen de L/L erbij.
Het verbruik gaat wel heel erg heen en weer. Ik neem aan dat je stadsverwarming hebt? En 7 GJ is ca. 210 m3 gas - dat is extreem weinig. Zelfs 17 Gj (ca. 520 m3) is niet heel veel. Misschien kan je wat meer vertellen over de woning? En als je verbruik meer dan verdubbelt na installatie van vloerverwarming (en de vloer eerst ijskoud was), zou ik ook eens goed kijken naar de vloerisolatie.

[ Voor 12% gewijzigd door JBtL op 29-05-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

@JBtL ja kloppen, stadsverwarming, rijtjeshuis, bj 1988. 3 kamers boven waar nooit iets aanstaat, beneden sinds, ik geloof november, 2014 vloerverwarming beneden op ±55m².

Vloerisolatie sinds afgelopen dinsdag aangepakt: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71640042

Voor de vloerverwarming er was stond er 1 kleine radiator een stukje open in de keuken. Temperatuur was daarmee prima. Alleen de koude tegels waren echt een hekel punt.
Aangezien we de afgelopen jaren dan wat meer comfort wilde stond de vvw altijd open gedurende de winter. Nadat ik de verdeler omgebouwd heb met een regeling en thermostaat in de woonkamer is het verbruik hiervan goed gedaald.

Badkamer stond zo vaak dicht dat ik die "slim" heb gemaakt met een honeywell thermostaat en radiatorknop zodat we met onze heel erg wisselende diensten een schema konden maken. Dit kost wat maar levert mijn vrouw erg veel comfort op.

Dus ja, ons verbruik is niet gigantisch.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Nu online
@BTS Ok, helder. Met zo'n laag verbruik snap ik dat je zo snel mogelijk van de stadsverwarming af wil - je betaalt nu het gasequivalent van meer dan 4 euro/m3 :o - 520 euro vastrecht + 240 euro verbruikskosten voor 6GJ (=180 m3 gas) . Klinkt wel alsof je de verwarming ook met eigen gedrag erg beperkt. Houd er rekening mee dat degene die na je in het huis komt wonen dat niet altijd ook doet - en afkoppelen van de stadsverwarming is vrij definitief. Ik zou in jouw geval echt een warmteverliesberekening (laten) doen om te kijken hoeveel vermogen je nodig hebt om het huis constant warm te houden (ook al doe je dat zelf nu niet). En hoe doe je warm water nu - dat gaat niet via de stadsverwarming? Hoeveel moet je trouwens gaan betalen voor het afsluiten?

[ Voor 19% gewijzigd door JBtL op 29-05-2022 12:33 ]

Pagina: 1 ... 114 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.