Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 115 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.551.217 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-10 09:26

BTS

Kosten van het afsluiten heb ik nog geen exact idee van, als ik het simpelweg opzeg behoudt ik dan het vastrecht?
Wij hebben sinds kort een 80 Liter E boiler die ons voorziet in het SSW. Deze verbruikt tussen 2 á 3 kwh per dag. Dit is voor ons een test fase om te zien of wij met een kleine boiler afkunnen en dat is zo. Comfortabel lang douchen doe ik sowieso nooit, max 5 minuten voor mij. Vrouw iets langer ivm lang haar.
Overstap naar een kleine WP boiler is de volgende stap. (200,- voor de E boiler is dan maar leergeld)
Bij ons komt het SWW van de stadsverwarming apart gemeterd binnen in de meterkast. Deze heb ik opgezegd en zou ik binnenkort dus al geen lasten meer van moeten hebben.

Mijn vrouw en ik zien onszelf nog wel 15 jaar in het huidige huis wonen. Dan is de wp en wpboiler techniek weer een stuk verder en mogen de nieuwe bewoners de boel naar hun wensen gaan verbouwen.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:38 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:35
@BTS Je kan bij een wat ouder huis geluk hebben - de kosten voor afsluiting kunnen dan rond de 500 euro liggen. Maar meestal vragen warmteleveranciers het maximale - de afsluitkosten zijn dan 2893,67 euro (wat is het fijn om monopolist te zijn). Nu zul je dat er in een paar jaar wel uit hebben doordat je geen vastrecht meer betaalt, maar blijft even slikken schandalig.

Zie ook hier: (https://www.acm.nl/nl/war...aximaal%20290%2C16%20euro). Ik zou dit dus wel navragen bij je warmteleverancier.

Er is wel een nieuwe warmtewet in de maak - ik zou ook volgen of er niets verandert volgend jaar of over twee jaar wat betreft de afsluitkosten. Maar je kan dus geluk hebben.

Dan de warmtepomp.

De goedkoopste optie als je het niet zelf installeert is waarschijnlijk een kleine warmtepomp - het vermogen is dus lastig in te schatten - maar op basis van verleden gebruik is 3.5 kW (wat toch wel het minimale is op de markt) voldoende. Die houdt samen met de L/L warmtepomp (check ook even het vermogen bij -10 - dat is zeker geen 3.5 kW meer!) het huis ook warm als het vriest. Je houdt dan de eBoiler voor warm water - of neemt een warmtepompboilertje.

Maar ik zou ook echt een warmtepomp inclusief boilervat voor SWW overwegen. Je hebt het geluid van de warmtepompboiler dan niet binnen. Er zijn vast ook kleinere boilervaten mogelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door JBtL op 29-05-2022 13:48 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

@JBtL uiteraard wil ik niet te klein gaan in vermogen, de 4kw zal wel het minimum zijn en het zal groter worden als een installateur een merk in huis heeft wat geen 4kw units heeft. En juist als het zo streng vriest de airco er bij aan.

Een wp met eigen vat zal ivm leidingwerk, plaatsing van het vat niet makkelijk gaan. Boiler bevindt zich nu in de badkamer. Mooi kort leidingtracé naar de douche. Iets langer naar de keuken.

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
@BTS We komen denk ik in dezelfde eindsituatie - maar dan exact andersom. Ik heb al een 4kW (of eigenlijk eerder 2.5 kW (het vermogen bij -10)) L/W warmtepomp en ben van plan daar een 3.5 kW L/L (of eigenlijk 3.0 kW vermogen bij -10) en een warmtepompboiler of e-boiler + doucheWTW bij te plaatsen om van het gas te gaan.

Bij elkaar is het vermogen (bij -10) dan dus 5.5 kW -> genoeg om minimaal 1050 m3 gasverbuik te vervangen (ofwel 37 GJ stadswarmte). Bij mij was het gasverbruik voor verwarmen ca. 900 m3 (wat overeenkomt met ca.30 GJ stadswarmte). Daar is zonder de L/L warmtepomp nog 25 m3 van over. Lijkt me dus dat jij met 4kW nog ruimer zit - en het kan voldoende zijn om de L/L warmtepomp helemaal niet meer nodig te hebben (alleen nog om te koelen)

[ Voor 32% gewijzigd door JBtL op 29-05-2022 15:01 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
Ronald.42 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:43:
[...]

De houtcv beschikt over een circuit met laadpomp en noodkoeling.
Daar zit een "overstort" die opengaat als de boel te heet wordt.
Het hete water uit de kachel verdwijnt dan naar buiten en koud water wordt toegevoerd in de kachel.
Ik ben daar niet zo kapot van ten eerste schrikt het staal van de kachel nogal bij die plotselinge temperatuur daling en je voert vers zuurstofhoudend water toe.
Maar goed dat is beter dan een stoom explosie in de woonkamer.

Wat betreft de overstort, er zit ook nog een overstort bij de bestaande cv ketel welke nog gewoon zijn werk kan doen plus dan de nieuwe die bij het buffervat komt ik denk dat ik dan wel safe zit.
Mocht 1 van de overstorten open gaan zal de noodkoeling van de houtcv de boel weer bijvullen tot de juiste druk.
Blijft wel altijd een punt van aandacht/controle ivm met eventueel doorlekken...

De expansievaten zijn geschikt van -10 tot +99 staat erop dat eerste zal alleen lukken met glycol denk ik :+

Goede punten trouwens (y)
Persoonlijk zou ik inderdaad de vulautomaat plaatsen na je retour vanaf de buffer naar je houtkachel Daar is het water het koudst. inderdaad voor het schikken van het metaal. Maar dat zal wel getest zijn bij de kachel neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:39 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:05
Grolsch schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 15:25:
[...]

De 17KW die een woning eventueel zou kunnen trekken is het minste probleem.

Maar het net geeft niet alleen problemen bij een WP, maar nu al veel meer problemen bij PV.

Dus zodra ze dat hebben opgelost zal het bij gebruik WP ook wel werken.

Maar sommige gebieden zijn inderdaad "vol", en het electriciteitsnetwerk moet daar geupgrade worden.

Hier in Twente waar ik woon gelukkig geen last van, ik meet altijd een stabiele frequentie en stabiele waarden over alle 3 de fasen. De spanning op 1 fase gaat richting de 243 Volt op PV piekmomenten. Volgens de richtlijnen mag het tot +10% gaan (253Volt) dus hier (gelukkig) niets aan de hand.
Bij ons in de wijk is het net niet het probleem maar de veel te hoge spanning die nog nooit onder de 236v is geweest.. in het weekend meet ik nooit lager dan 240v ook s’avonds niet maar stedin weigert de spanning te verlagen. Daardoor is er bij wisselende weersomstandigheden met wolken en blauwe lucht met zon regelmatig een piekmoment naar 253v en uitval van de panelen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-10 22:00
ds23man schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 08:37:
Krijg je die expansievaten wel weg zonder de leidingen weg te halen? Hou er rekening mee dat die dingen wel eens kapot gaan en dan vol water zitten en daarmee zwaar zijn. Dan is die plek niet het meest handig.
Expansievaten gaan zelden of nooit kapot. De installateur maakt dat de mensen wijs. Als het vat vol water zit dan is er geen voordruk meer aanwezig. Oplossing: Systeem geheel van druk halen en de voordruk aanbrengen. Meestal 0,5 bar. Systeem op druk brengen en klaar is Kees.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
arnnold schreef op maandag 30 mei 2022 @ 00:01:
[...]

Expansievaten gaan zelden of nooit kapot. De installateur maakt dat de mensen wijs. Als het vat vol water zit dan is er geen voordruk meer aanwezig. Oplossing: Systeem geheel van druk halen en de voordruk aanbrengen. Meestal 0,5 bar. Systeem op druk brengen en klaar is Kees.
En waar ontsnapt die voordruk aan aan, dat het weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
corsat schreef op zondag 29 mei 2022 @ 23:06:
[...]

Bij ons in de wijk is het net niet het probleem maar de veel te hoge spanning die nog nooit onder de 236v is geweest.. in het weekend meet ik nooit lager dan 240v ook s’avonds niet maar stedin weigert de spanning te verlagen. Daardoor is er bij wisselende weersomstandigheden met wolken en blauwe lucht met zon regelmatig een piekmoment naar 253v en uitval van de panelen.
Dan is toch juist het net het probleem :? Vooral als het probleem optreed als er veel PV is :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-10 19:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Grolsch 's Nachts zal er weinig last van PV zijn, dus als de spanning dan nog steeds hoog is kan er best wat gebeuren, denk ik.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-10 22:55
Adriaan71 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 07:12:
[...]

Wat denk je zelf? door de vulopening misschien: lek ventieltje....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-10 22:55
Ja, dàn weet je pas wat er aan de hand is, en wat vervangen moet worden

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
corsat schreef op zondag 29 mei 2022 @ 23:06:
[...]

Je kunt pech hebben dat je aan het begin van de kabel zit. De netbeheerder moet ook aan het einde van de kabel de minimale spanning garanderen. Als er dus een te groot spanningsverlies over de kabel in de grond is, kan het zomaar gebeuren dat jij standaard een te hoge spanning hebt. De enige oplossing is dat de netbeheerder de grondkabels gaat vervangen, maar dat doen ze pas als ze in de wijkverdeler over de 253 heen moeten om aan het einde de 218 te kunnen garanderen. Ze kunnen niet per woning het voltage regelen.

Ik meet zelf (nou ja, de slimme meter) 's nachts krap 220 Volt op alle drie de fasen. Overdag tijdens extreme zon komt dat niet boven de 235 uit.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-10 10:04
Adriaan71 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:30:
[...]

Moet jij trouwens geen overstort ventiel plaatsen uiteraard de prescor 3 of 6 bar ( even kijken wat max bar boiler is ) en ook een automatische bijvul inrichting?
Ik zelf ben geen voorstander van een automatische bijvul inrichting.

Ik ken best wel wat installateurs die dit aanraden, echter zou ik het zelf niet willen.
Puur om de reden dat je dan zelf nooit weet of er ergens misschien een klein lekje is.
Iets wat net een beetje zweet kan je best niet opmerken, maar over een langere periode zie je dat wel terug in de systeemdruk als je handmatig moet bijvullen.

Laat staan wat de gevolgen kunnen zijn bij wat grotere lekkages welke onopgemerkt blijven voor (on)bepaalde duur...

[ Voor 7% gewijzigd door format5 op 30-05-2022 14:44 ]

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Naalroc schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:20:
[...]

Wat denk je zelf? door de vulopening misschien: lek ventieltje....
Tj en die lekt niet meer als hij weer afgevuld is met stikstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
format5 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:43:
[...]

Ik zelf ben geen voorstander van een automatische bijvul inrichting.

Ik ken best wel wat installateurs die dit aanraden, echter zou ik het zelf niet willen.
Puur om de reden dat je dan zelf nooit weet of er ergens misschien een klein lekje is.
Iets wat net een beetje zweet kan je best niet opmerken, maar over een langere periode zie je dat wel terug in de systeemdruk als je handmatig moet bijvullen.

Laat staan wat de gevolgen kunnen zijn bij wat grotere lekkages welke onopgemerkt blijven voor (on)bepaalde duur...
Bij een houtkachel moet het wel icm boiler. Als het water te warm wordt in het circuit gooit hij het kookend water eruit.

En kan je druk te laag worden en minder water erin wat nog sneller aan de kook kan komen als je al een gek stookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-10 12:42
Ik heb na heel lang lezen, studeren en puzzelen nu wel besloten dat er een hybride warmtepomp komt naast mijn nog niet zo oude ketel. Ik heb al voor net geen 10.000 wp zonnepaneel in de bestelling staan. De isolatie voldoet daar wel voor denk ik, huis uit 1990 bijna vrijstaand, maar de radiatoren zijn 2 keer type 11, een convector van 4 meter en een staande ouderwetse radiator, zo`n dikke.
Ik denk niet dat dat genoeg gaat zijn voor een lage temperatuur aanvoer, en ik heb nog geen lage aanvoer getest. Het is nu best fris buiten en binnen terug naar 19 graden, heeft het zin om nu de aanvoer naar 50 graden te zetten en de thermostaat op 22 om te zien hoe dat gaat? Of zegt dat echt helemaal niets?

Daarnaast nog de grote vraag, waar kan ik nog op redelijke termijn (voor het weer koud wordt) een warmtepomp met installatie vinden? Omgeving Gouda.

[ Voor 4% gewijzigd door marcovandam op 30-05-2022 18:30 ]

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
marcovandam schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:29:
Ik heb na heel lang lezen, studeren en puzzelen nu wel besloten dat er een hybride warmtepomp komt naast mijn nog niet zo oude ketel. Ik heb al voor net geen 10.000 wp zonnepaneel in de bestelling staan. De isolatie voldoet daar wel voor denk ik, huis uit 1990 bijna vrijstaand, maar de radiatoren zijn 2 keer type 11, een convector van 4 meter en een staande ouderwetse radiator, zo`n dikke.
Ik denk niet dat dat genoeg gaat zijn voor een lage temperatuur aanvoer, en ik heb nog geen lage aanvoer getest. Het is nu best fris buiten en binnen terug naar 19 graden, heeft het zin om nu de aanvoer naar 50 graden te zetten en de thermostaat op 22 om te zien hoe dat gaat? Of zegt dat echt helemaal niets?
Als je inderdaad al heel lang meegelezen hebt dan weet je ook dat dat niets zegt. Al was het alleen maar omdat 50°C veel te hoog is voor een WP. Je moet naar 35°C.
Wat je wél kunt doen:
Simuleer gewoon een wintersituatie. Momenteel (over een paar dagen) is de gemiddelde etmaaltemperatuur zo'n 15 graden. Als je wilt weten of je afgiftesysteem voldoet bij 0°C en 35°C water, dan schuif je alles gewoon 15 graden op.
Je zet dus je watertemperatuur op 50 (35 + 15), en je thermostaat op 35 (20 + 15).
Daarna een paar dagen wachten (zweten) totdat je woning goed op temperatuur is en dan aan het eind van
de week kijken of je systeem het een beetje trekt.
Zo kun je bij de huidige buitentemperaturen toch een winterse dag simuleren.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-10 13:14

Superbeagle

Always smile

@marcovandam Kun je ons meenemen in jouw overwegingen om te komen tot het besluit van een hybride systeem? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Half Nederland wil een warmtepomp en het liefst gisteren. Door crisis van de laatste tijd zijn de levertijden aardig opgelopen. Daarnaast is er een groot tekort aan (kundige) installateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:42
Ik ben begonnen aan het voorbereiden van de plek voor de buitenunit in de voortuin. Mijn bedoeling is de containers ook naar voren te plaatsen en een ombouw te maken in dezelfde stijl om de containers en buitenunit.

Nu vind ik een ombouw met verticale latten zoals voorbeeld hieronder er mooi uitzien. Maar, voor de warmtepomp lijken horizontale latten onder een hoek naar beneden logischer.

Is er iets te zeggen over wat wel en niet wenselijk is qua afstand tussen de laten en richting waarin die geplaatst worden? Ik vind via google ook wel wat ombouwen die me vrij restrictief lijken voor de luchtdoorstroming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-zCeLksMbnDG0AazyXNJYUD0Ec=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iaHLEGxpPcJsKhW2WVex2Up2.jpg?f=user_large

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

het belangrijkste is dat je voorkomt dat de uitblaas op geen enkele manier terug kan draaien naar de achterkant. dan is de voorkant ook een stuk minder belangrijk qua doorlaat. dus in de ombouw moet er dus een "extra" wandje zitten die de voorkant van de achterkant beschermt qua lucht doorvoer.

[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 30-05-2022 21:35 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
Superbeagle schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:47:
@marcovandam Kun je ons meenemen in jouw overwegingen om te komen tot het besluit van een hybride systeem? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Half Nederland wil een warmtepomp en het liefst gisteren. Door crisis van de laatste tijd zijn de levertijden aardig opgelopen. Daarnaast is er een groot tekort aan (kundige) installateurs.
Ik besef me dat ik het niet best time, maar ik wil toch proberen voor de winter een eind van het gas af te zijn. Met de zonnepanelen die komen kan ik erg veel besparen op de idiote gasprijs met variabel tarief.

Ons huis is ver van klaar voor een all electric oplossing, dat zou een investering vergen die ik nu niet kan opbrengen, isolatie, koken, WWS. Voor een hybride warmtepomp, all electric voorbereid, kan ik hopelijk volstaan met het vervangen van enkele radiatoren en dan langzaam naar all electric gaan.
Lucht-lucht lijkt me niet heel prettig qua luchtstroom, geluid en objecten aan de muur.

Ik vrees dat het niet meer zal lukken dit jaar, maar niet geschoten is altijd mis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-10 17:47

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

marcovandam schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:38:
[...]

Ik besef me dat ik het niet best time, maar ik wil toch proberen voor de winter een eind van het gas af te zijn. Met de zonnepanelen die komen kan ik erg veel besparen op de idiote gasprijs met variabel tarief.

Ons huis is ver van klaar voor een all electric oplossing, dat zou een investering vergen die ik nu niet kan opbrengen, isolatie, koken, WWS. Voor een hybride warmtepomp, all electric voorbereid, kan ik hopelijk volstaan met het vervangen van enkele radiatoren en dan langzaam naar all electric gaan.
Lucht-lucht lijkt me niet heel prettig qua luchtstroom, geluid en objecten aan de muur.

Ik vrees dat het niet meer zal lukken dit jaar, maar niet geschoten is altijd mis :)
Ga gewoon uit van je huidige warmteverlies. [ En pas afgifte aan ]
Reken daarmee met de formule van @koevlaas.

En de rest wordt dan geschiedenis....
Hybrid sucs.. dus ga daar niet aan beginnen

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:54
Goh, 4 van de 5 renovaties bij kantoren plaatsen we hybride. Zou iedereen dan zo stom zijn dat ze erin trappen?

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:01
@marcovandam Waarom plaats je niet gewoon bijv. een Panasonic 9kW voor naast je ketel? Ding moduleert ver genoeg terug om na al je isolatie / verbouwingen full-electric te kunnen draaien. Dan ben je klaar voor de toekomst en hoef geen afscheid te nemen van je huidige CV.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@marcovandam In dat geval zou ik die twee T11’s vervangen door zo groot mogelijke T22’s en afhankelijk van de WAF T33’s.

Als het mogelijk is voorzie de radiatoren en de convector van DBE’s. Die ‘dikke’ zal wel een kolomradiator zijn. Die heeft voldoende afgifte.

Zo moet het een heel eind lukken om het warm te houden met een zo laag mogelijke Ta.

Tot slot stap voor elektra zsm over naar Eneco als die panelen op je dak liggen. Terugleververgoeding is dacht ik iets van €0,57/kWh. Prik de gasprijs ook vast bij de goedkoopste leverancier om verrassingen te beperken. Kijk anders in het Overstappen topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:50
marcovandam schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:29:
Ik heb na heel lang lezen, studeren en puzzelen nu wel besloten dat er een hybride warmtepomp komt naast mijn nog niet zo oude ketel.
Waarom een hybride warmtepomp naast een nog niet zo oude ketel? Dat is toch dubbelop, twee gasketels.
Dan kan je toch gewoon je bestaande ketel gebruiken als hybride deel van je oplossing en je installeert daarnaast een warmtepomp.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Pietje555 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:00:
Goh, 4 van de 5 renovaties bij kantoren plaatsen we hybride. Zou iedereen dan zo stom zijn dat ze erin trappen?
Mwha Wss wel

We moeten van het gas AF roepen ze..
Maar tegelijkertijd, geven we subsidie op hybride.
Wees dan eerlijk, als iedereen er vanaf zou gaan en dan ook nog met al die ev..
2 of 3 kencentrales nodig..
Maar daar willen we het toch maar niet over hebben

Op de vruchtbaarste grond ter wereld leggen wij gewoon ff zonnepanelen..[ over ethiek gesproken ]
Terwijl er gebouwen staan met dikke kabels. en daken te over [ sterk genoeg, jaren geleden uitgerekend met x sneeuwbelasting ]
Nu worden ze niet aangesloten omdat het net het niet aan kan. vooruitziende blik in de financiële crisis mss een oplossing geweest.

Alles wordt duur want we halen graan en gas uit buitenland.. goh dat wisten we ECHT niet toch..

Als je dan toch hybride plaats.. iets meer wp vermogen of cascade [ die via gebouw beheer systeem bij veel koude erbij gezet kan worden] .. zou het dan niet helemaal elektrisch kunnen.
Van het gas af, al zouden we willen het KAN gewoon niet zomaar..

En tsja kantoren...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Pietje555 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:00:
ja.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronald.42 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:13:
[...]

Dat hangt er wel vanaf wat voor lopend contract hij heeft natuurlijk.
Ik heb bijv. nog 1 jaar te gaan van een 3 jaar vast contract.
Wat ik nu nog opwek kan ik komende winter salderen met de warmtepomp zijn eerste winter.
Maar vooral de lage gasprijs die er bij zit is nu nog aantrekkelijk.
We gebruiken 30 kuub per maand en als dat tegen 70 cent gaat of 2,50 euro incl.( of wat een kuub tegenwoordig ook maar kost) dat schiet dan ook weer leuk op.

Na de winter einde contract maar eens zien wat er nog aan overschot is en of ik dan ook nog overstap op een wp boiler plus inductie fornuis.

Dus één en ander is wel afhankelijk van wat voor situatie je hebt.
ook voor 70 cent is gas duurder. helemaal als je al elke maand 20~40 euro kwijt bent aan het privillege om de aansluiting te mogen gebruiken.

dus je betaalt al 1.70 als je vastrecht erbij rekent wat je natuurlijk ook moet doen. dus ik daag je uit om nog eens dat rekensommetje te doen hoe dicht dat al in de buurt komt van die 2.50.... ;)

de prijzen van warmtepompen gaan alleen maar omhoog, dus de eerder je hem koopt de goedkoper je uitbent...

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 30-05-2022 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

[...]

Wat ik nu nog opwek kan ik komende winter salderen met de warmtepomp zijn eerste winter.
We gebruiken 30 kuub per maand en als dat tegen 70 cent gaat of 2,50 euro incl.( of wat een kuub tegenwoordig ook maar kost) dat schiet dan ook weer leuk op.

Na de winter einde contract maar eens zien wat er nog aan overschot is en of ik dan ook nog overstap op een wp boiler plus inductie fornuis.

Mss hebben over een tvt..

Kies gewoon, en doe het.
De rest zal je over ene paar jaar niet meer interesseren... _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

flippy schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:15:
[...]

ook voor 70 cent is gas duurder. helemaal als je al elke maand 20~40 euro kwijt bent aan het privillege om de aansluiting te mogen gebruiken.
Dat privilege. gaat een mooie worden
Steeds minder gebruikers/lees betalers aan het net.
Terwijl er mega aanpassingen nodig zijn, die koninklijke Shell niet gaat betalen :-)

Er was een ODE enz enz
Er komt misschien wel EIGP [ Extra investering gaspijp, die ook mooi procentueel gelijk gaat lopen met je verbruik enz enz

Geen vastrecht is nu al winst hahaah
Laat staan als de transitie ECHT op gang gaat komen 8) 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Ronald.42 Nee, dat hangt af van hoeveel stroomoverschot er is. Dat zal wel meevallen met 10.000 wp. Hij heeft als het goed is een variabel contract. Die hebben een looptijd van 6 maanden.

Wist je dat je het elektracontract kan opzeggen onafhankelijk van het gascontract. Je hoeft ze niet allebei bij dezelfde leverancier te hebben. Als je contract in minder dan 1,5 jaar afloopt kost je dat slechts €50 plus eventuele bonus. Dat is echter nooit meer dan wat de saldering je oplevert bij €0,57/kWh terugleververgoeding bij voldoende stroomoverschot.

@Blihi kan je er alles over vertellen. Is hier verder wel offtopic. Lees het Overstappen topic waar ik eerder naar heb gelinkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Superbeagle op 30-05-2022 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronald.42 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:55:
[...]
Er is ook nog een WAF wat betreft het fornuis :+
dat worden dure eitjes koken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-10 22:00
Adriaan71 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 07:12:
[...]

Via hetzelfde ventiel waarmee je de voordruk aanbrengt. Aan de onderzijde zit een autoband ventiel.
Ik breng elk najaar mijn drukvat op druk cq controleer de voordruk. Ik heb al 25 jaar hetzelfde drukvat.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:05
Grolsch schreef op maandag 30 mei 2022 @ 07:45:
[...]

Dan is toch juist het net het probleem :? Vooral als het probleem optreed als er veel PV is :?
Na zonsondergang meet ik nog 236 tot 238volt en in het weekend 240v en dat is best hoog. Hierdoor is de delta naar 253v klein en vallen de panelen onnodig uit.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronald.42 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:56:
[...]

Ik heb toch maar even gekeken.
Ik kom met mijn verbruik en dan heb ik 400m3 per jaar gerekend op 1,46 euro uit per kuub.
Scheeld toch nog een goeie euro..
dat is nog steeds meer dan dubbele van wat je dacht kwijt te zijn. ;)

ik zou een opperen om een propaankitje voor je fornuis te halen en hem gewoon aan te sluiten op een paar flinke propaanflessen buiten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
marcovandam schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:38:
[...]

Ons huis is ver van klaar voor een all electric oplossing, dat zou een investering vergen die ik nu niet kan opbrengen, isolatie, koken, WWS. Voor een hybride warmtepomp, all electric voorbereid, kan ik hopelijk volstaan met het vervangen van enkele radiatoren en dan langzaam naar all electric gaIk an.

Ik zou in jouw geval ook een hybride + lucht/lucht warmtepomp (in de woonkamer) overwegen. Die combinatie zorgt ervoor dat je je afgiftesysteem niet hoeft aan te passen. De lucht/lucht warmtepomp hoeft alleen aan als het echt koud is, de hybride doet het grootste gedeelte van de verwarming zonder geluid en luchtstroom. De airco kan je nu al installeren - die zijn nog wel beschikbaar. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-lqfsuNoTW9vMrix_W9gJfBEwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/spvSZGgbjZ7gIZTZNKcyQpty.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door JBtL op 31-05-2022 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

JBtL schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 01:08:
[...]

Ik zou in jouw geval ook een hybride + lucht/lucht warmtepomp (in de woonkamer) overwegen. Die combinatie zorgt ervoor dat je je afgiftesysteem niet hoeft aan te passen. De lucht/lucht warmtepomp hoeft alleen aan als het echt koud is, de hybride doet het grootste gedeelte van de verwarming. Ik zou er dan wel een nemen die ook warm water kan maken. De airco kan je nu al installeren - die zijn nog wel beschikbaar. [Afbeelding]
wie zegt dat je het afgiftesysteem aan hoeft te passen? doorgaans is alleen een gedragsverandering nodig, en soms wat leidingen wat toffer leggen zodat de radiatoren goed aangesloten zijn en in ergste geval moet je links of rechts ergens een wat grotere radiator ophangen als het echt niet gaat zonder fans te plaatsen bijvoorbeeld.

het aantal huizen wat echt niet uitkomt met de bestaande radiatoren en acceptabele temperaturen ergens tussend e 35 en 45 is zeer klein.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
[...]

Je kunt ook alleen elektra oversluiten. Heb ik ook gedaan. Van 11 naar 59 cent teruglevertarief. Dat is zo hoog dat het nu per km voordeliger is om de phev op benzine te rijden dan op eigen stroom.

Overstappen naar een WP is nu ook geen goede investering ;) een kuub gas kost me nog 78 cent, een kWh stroom dus 59.

Als het goed is komt er voor het stookseizoen een full-electric WP in. Order is ingezet.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

[...]

Ik zou in jouw geval ook een hybride + lucht/lucht warmtepomp (in de woonkamer) overwegen. Die combinatie zorgt ervoor dat je je afgiftesysteem niet hoeft aan te passen. De lucht/lucht warmtepomp hoeft alleen aan als het echt koud is, de hybride doet het grootste gedeelte van de verwarming zonder geluid en luchtstroom. De airco kan je nu al installeren - die zijn nog wel beschikbaar. [Afbeelding]
Hij schreef dat hij L/L niet ziet zitten vanwege luchtstromen en geluid.

Persoonlijk vind ik een L/L als hoofdverwarming beter geschikt voor appartementen en tussenwoningen met lage warmtevraag/-buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2fastTG
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:17
flippy schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:34:
het belangrijkste is dat je voorkomt dat de uitblaas op geen enkele manier terug kan draaien naar de achterkant. dan is de voorkant ook een stuk minder belangrijk qua doorlaat. dus in de ombouw moet er dus een "extra" wandje zitten die de voorkant van de achterkant beschermt qua lucht doorvoer.
Is dit echt altijd noodzakelijk? Installateur heeft destijds voor ons een custom ombouw laten maken, zonder scheidingswand… ombouw is wel redelijk groot, de in de handleiding aanbevolen afstand tot andere objecten wordt niet overschreden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

2fastTG schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 08:27:
[...]

Is dit echt altijd noodzakelijk? Installateur heeft destijds voor ons een custom ombouw laten maken, zonder scheidingswand… ombouw is wel redelijk groot, de in de handleiding aanbevolen afstand tot andere objecten wordt niet overschreden.
Ja, als je niet je efficientie om zeep wilt jagen moet de luchtstroming zo zijn dat de uitblaas niet terug kan draaien terug de verdamper in. Het formaat van de omkasting is niet relevant hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
flippy schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 01:22:
[...]

wie zegt dat je het afgiftesysteem aan hoeft te passen? doorgaans is alleen een gedragsverandering nodig, en soms wat leidingen wat toffer leggen zodat de radiatoren goed aangesloten zijn en in ergste geval moet je links of rechts ergens een wat grotere radiator ophangen als het echt niet gaat zonder fans te plaatsen bijvoorbeeld.

het aantal huizen wat echt niet uitkomt met de bestaande radiatoren en acceptabele temperaturen ergens tussend e 35 en 45 is zeer klein.
45 graden bij -10 ipv 70 graden waar een huis uit de jaren 90 op is aangelegd betekent een 2x zo hoog benodigd afgifte vermogen. Dat haal je niet met het toffer leggen van leidingen, daarvoor moet serieus meer vermogen worden geplaatst. Vindt bovendien maar eens een installateur die alleen met radiatoren een volledig elektrische warmtepomp gaat aanleggen (ze zijn er wel, maar de al dunne spoeling wordt dan wel extreem dun).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Superbeagle schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 07:39:
[...]

Hij schreef dat hij L/L niet ziet zitten vanwege luchtstromen en geluid.

Persoonlijk vind ik een L/L als hoofdverwarming beter geschikt voor appartementen en tussenwoningen met lage warmtevraag/-buffer.
Ik stel de L/L warmtepomp ook niet als hoofdverwarming maar als bijverwarming voor - als je hem alleen bij lage temperaturen nodig hebt is de overlast ivm luchtstroming en geluid beperkt (en vergelijkbaar met lage-temperatuur radiatoren waar je verhoogde afgifte bereikt met ventilatoren). Het is gewoon niet zo vaak kouder dan 0-2 graden in NL. Een L/L warmtepomp is ideaal als je een warmtepomp in hybride opstelling moet plaatsen ivm (nog) onvoldoende afgifte bij vorst. Bij een CV-ketel-hybride gaat de CV op een gegeven moment de warmtepomp 'wegdrukken' omdat de warmte van de gasketel en de hybride L/W door hetzelfde systeem moeten. Bij een L/L warmtepomp-L/W hybride neemt de L/L de functie van de CV-ketel over (die kan ook weg -> geen vastrecht meer). Als de L/L warmtepomp bij lage buitentemperatuur aangaat kan ook de hybride L/W optimaal met een lage aanvoertemperatuur blijven werken. Het vermogen is dan wel te laag om het alleen via de radiatoren warm te krijgen, maar de L/L warmtepomp compenseert dat. En je kan dan bovendien veel beter koelen in de zomer.

[ Voor 7% gewijzigd door JBtL op 31-05-2022 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

JBtL schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:52:
[...]

45 graden bij -10 ipv 70 graden waar een huis uit de jaren 90 op is aangelegd betekent een 2x zo hoog benodigd afgifte vermogen. Dat haal je niet met het toffer leggen van leidingen, daarvoor moet serieus meer vermogen worden geplaatst. Vindt bovendien maar eens een installateur die alleen met radiatoren een volledig elektrische warmtepomp gaat aanleggen (ze zijn er wel, maar de al dunne spoeling wordt dan wel extreem dun).
Je gaat er vannuit dat die 70 graden uberhaupt nodig is, dat is dus vrijwel nooit zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
flippy schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:17:
[...]

Je gaat er vannuit dat die 70 graden uberhaupt nodig is, dat is dus vrijwel nooit zo.
Dat is gewoon de basis van de '50-graden test' - Als je bij een aanvoertemperatuur van 45-50 graden in een een winterweek (zeg gemiddeld 5 graden) continu moet verwarmen betekent dat je bij -10 eigenlijk nog 70 graden nodig hebt. Die test zegt dan ook helemaal niets of je met een volledig elektrische warmtepomp zou kunnen verwarmen (daarvoor zou je hem eigenlijk op 35-40 graden moeten zetten - maar dat trekken de meeste CV-ketels niet), wel of je goed een hybride kan plaatsen.

[ Voor 12% gewijzigd door JBtL op 31-05-2022 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-10 20:31
Ik zit ook te orienteren naar een hybride CV ketel en de Daikin Intergas trok mijn interesse. Echter wil ik op zolder ook een airco hebben.
Kan je eigenlijk op een enkele buitenunit met twee aansluitingen een binnen airco unit en een hybride CV ketel op aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ik heb uitgezonderd van enkele monumentale panden met radiatoren uit het jaar kruik en aanverwante situaties nog nooit een standaard neerlansche woning gezien die meer dan 55c nodig heeft als het een beetje tof ingeregeld is en de radiatoren goed aangesloten zijn/waterzijdig ingeregeld.

[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 31-05-2022 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
En hoeveel van die woningen konden het vorig jaar in februari met 45 graden doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
CurlyMo schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:04:
@marcovandam Waarom plaats je niet gewoon bijv. een Panasonic 9kW voor naast je ketel? Ding moduleert ver genoeg terug om na al je isolatie / verbouwingen full-electric te kunnen draaien. Dan ben je klaar voor de toekomst en hoef geen afscheid te nemen van je huidige CV.
Dat is toch mijn bedoeling? Of bedoel je een andere opstelling dan hybride?
Superbeagle schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:04:
@marcovandam In dat geval zou ik die twee T11’s vervangen door zo groot mogelijke T22’s en afhankelijk van de WAF T33’s.

Als het mogelijk is voorzie de radiatoren en de convector van DBE’s. Die ‘dikke’ zal wel een kolomradiator zijn. Die heeft voldoende afgifte.

Zo moet het een heel eind lukken om het warm te houden met een zo laag mogelijke Ta.

Tot slot stap voor elektra zsm over naar Eneco als die panelen op je dak liggen. Terugleververgoeding is dacht ik iets van €0,57/kWh. Prik de gasprijs ook vast bij de goedkoopste leverancier om verrassingen te beperken. Kijk anders in het Overstappen topic.
De 11 naar 22 lt is het plan, convector niets aan doen? Die doet nu ook al erg weinig. Ik ben nog niet zeker over die dikke, maar dat gaan we testen. Een overstap bekijk ik al, contract is tot begin augustus dan zijn de zp er net.
Henielma schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:05:
[...]

Waarom een hybride warmtepomp naast een nog niet zo oude ketel? Dat is toch dubbelop, twee gasketels.
Dan kan je toch gewoon je bestaande ketel gebruiken als hybride deel van je oplossing en je installeert daarnaast een warmtepomp.
Dat begrijp ik niet, dat is toch wat ik van plan ben?
[...]

Ik zou in jouw geval ook een hybride + lucht/lucht warmtepomp (in de woonkamer) overwegen. Die combinatie zorgt ervoor dat je je afgiftesysteem niet hoeft aan te passen. De lucht/lucht warmtepomp hoeft alleen aan als het echt koud is, de hybride doet het grootste gedeelte van de verwarming zonder geluid en luchtstroom. De airco kan je nu al installeren - die zijn nog wel beschikbaar. [Afbeelding]
Dan heb ik 3 systemen, cv, hybride en lucht. Koelen is niet belangrijk, eigenlijk zelden te warm. Maar gezien de beschikbaarheid zou een luch lucht beneden nog een optie zijn voor nu. Nadeel is dat er geen subsidie op zit, en geluid, luchtstroom en kast aan de muur. Uit de grafiek lijkt het best gunstig, zelfs beter dan een hybride. Maar dan moet ik er boven ook wel eentje hangen denk ik? Voordeel ook dat ik geen radiatoren hoef te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:01
marcovandam schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:04:
[...]

Dat is toch mij bedoeling? Of bedoel je een andere opstelling dan hybride?
Als je bij de gemiddelde installateur een hybride afneemt, dan krijg je een onderbemeten WP met naast je CV. Want je hebt toch al een CV. Die WP kan dan niet zelfstandig draaien mocht je daaraan toe zijn, want daar is die dan niet krachtig genoeg voor.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcovandam
CurlyMo schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:06:
[...]

Als je bij de gemiddelde installateur een hybride afneemt, dan krijg je een onderbemeten WP met naast je CV. Want je hebt toch al een CV. Die WP kan dan niet zelfstandig draaien mocht je daaraan toe zijn, want daar is die dan niet krachtig genoeg voor.
Ah ok, dat snap ik, ik heb bij mijn huidige aanvraag, bij een van de weinige installateurs die überhaupt reageerde aangegeven dat ik full electric ready wil zijn. Ik kom met koevlaas op 8,7 dus dan zou 9 prima zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qondar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-09 14:28
Is er iemand die in de regio van Zaltbommel / Den Bosch bekend is met een installateur die nog aanvragen accepteert?

Ik heb meerdere offertes aangevraagd bij installateurs in de regio, maar ik krijg geen gehoor of het antwoord dat men momenteel vol zit, of dat ik op een wachtlijst kom te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

JBtL schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:52:
[...]

Ik stel de L/L warmtepomp ook niet als hoofdverwarming maar als bijverwarming voor - als je hem alleen bij lage temperaturen nodig hebt is de overlast ivm luchtstroming en geluid beperkt (en vergelijkbaar met lage-temperatuur radiatoren waar je verhoogde afgifte bereikt met ventilatoren). Het is gewoon niet zo vaak kouder dan 0-2 graden in NL. Een L/L warmtepomp is ideaal als je een warmtepomp in hybride opstelling moet plaatsen ivm (nog) onvoldoende afgifte bij vorst. Bij een CV-ketel-hybride gaat de CV op een gegeven moment de warmtepomp 'wegdrukken' omdat de warmte van de gasketel en de hybride L/W door hetzelfde systeem moeten. Bij een L/L warmtepomp-L/W hybride neemt de L/L de functie van de CV-ketel over (die kan ook weg -> geen vastrecht meer). Als de L/L warmtepomp bij lage buitentemperatuur aangaat kan ook de hybride L/W optimaal met een lage aanvoertemperatuur blijven werken. Het vermogen is dan wel te laag om het alleen via de radiatoren warm te krijgen, maar de L/L warmtepomp compenseert dat. En je kan dan bovendien veel beter koelen in de zomer.
Ah, ik begreep uit jouw eerdere post dat je een hybride CV-L/L bedoelde. Die optie is imho weinig zinvol omdat de CV dan 90% van de tijd staat te stoken.

Je bedoelt eigenlijk een L/W-L/L hybride. Je kunt dan een minder zware L/W kiezen die niet pendelt bij hoge temperaturen. Bij (strenge) vorst springt dan de L/L bij.

Over die opstelling heb ik nog niet over nagedacht en daar zit zeker iets in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@marcovandam Op convector kun je afhankelijk van de bouw een (zelfbouw) DBE plaatsen. In het zelfbouw DBE topic staan genoeg voorbeelden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Een 1x10A aansluiting kan voldoende zijn voor een gasloos modern nieuwbouw huis met warmtepomp, auto-oplaadpunt en inductiekoken: Lees De Ampèrevilla en het verhaal van de bewoners.
(Misschien beetje off-topic, maar ik vond m te mooi om niet te delen. Bedoeld als inspiratie :) )

[ Voor 13% gewijzigd door LeonTebbens op 31-05-2022 15:02 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:11
Heb momenteel eerste offerte binnen, heb hier een eigen topic gemaakt. Ga ik 5000 of 13000 euro uitgeven?

Alle feedback is welkom.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2131296

[ Voor 4% gewijzigd door mathijshooi op 31-05-2022 20:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

JBtL schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:00:
En hoeveel van die woningen konden het vorig jaar in februari met 45 graden doen?
:w

39 graden, orginele radiatoren en eind 70 gebouwd met "economische terughoudendheid".

verschil is alleen dat hij niet uitgaat. maar dat is niet erg, dat is juist wat je wilt. stooklijn was even lastig op die eerste koude dagen netjes te krijgen.

probleem is vrijwel nooit het huis of de "geschikheid" maar gewoon thermostaatgedrag en zorgen dat de boel loopt zoals het hoort te lopen ipv alleen maar hogere temperaturen of buffervaten tegen elk probleempje aangooien.

[ Voor 42% gewijzigd door flippy op 31-05-2022 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

mathijshooi schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:35:
Heb momenteel eerste offerte binnen, heb hier een eigen topic gemaakt. Ga ik 5000 of 13000 euro uitgeven?

Alle feedback is welkom.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71695810
Je moet je link even aanpassen. Kijk het even na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
2fastTG schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 08:27:
Is dit echt altijd noodzakelijk?
Normaliter wel. Maar je kunt het natuurlijk makkelijk meten: Wat meet je op de buitentemperatuursensor van je WP zodra die aan gaat? Als daar de temperatuur dan daalt onder de omgevingstemperatuur weet je dat je installateur een prutser is.
Als die niet onder de omgevingstemperatuur komt heb je mazzel. Maar ik begrijp niet waarom je zo'n scheiding weg zou laten. Als je toch al een hele kast aan het bouwen bent kan zoiets er toch ook nog wel bij?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
[...]

Ik vind deze optie toch wel interessant, dat zou betekenen dat ik nu toch al voor de winter een stap kan maken, en als ze weer beschikbaar komen kan ik er een hybride warmtepomp bijdoen, of kiezen om wat langer door te sparen en toch full electric te gaan. Ook afhankelijk van de ontwikkelingen op de energiemarkt.

Hoeveel KW lucht lucht zou je voor dit scenario aanbevelen? De woonkamer is 68 m2, 140M3. Woonkamer ziet er zo uit ongeveer, wat zou de beste plek zijn aan de lange muur of naast de schuifpui rechts. Als de keuken iets koeler is is dat niet zo erg. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-Vzo6VzlI6f7ss-5BXb7q8mbVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQdLaqN60KrV8JieygTqXWih.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

marcovandam schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:54:
[...]

Ik vind deze optie toch wel interessant, dat zou betekenen dat ik nu toch al voor de winter een stap kan maken, en als ze weer beschikbaar komen kan ik er een hybride warmtepomp bijdoen, of kiezen om wat langer door te sparen en toch full electric te gaan. Ook afhankelijk van de ontwikkelingen op de energiemarkt.

Hoeveel KW lucht lucht zou je voor dit scenario aanbevelen? De woonkamer is 68 m2, 140M3. Woonkamer ziet er zo uit ongeveer, wat zou de beste plek zijn aan de lange muur of naast de schuifpui rechts. Als de keuken iets koeler is is dat niet zo erg. [Afbeelding]
daar moet je gewoon 2 kleintjes ophangen van ~2.5kW per stuk uit een duo split. niet emmeren met 1 grote wandunit van 5kW of zo. dat is een geweldig recept voor ergernissen. 1 buitenunit van ~4kW en 2x 2.5kW binnen. beetje deftig spul van MHI, panasonic of ME nemen. dus geen haier or zo.

en die hybride onzin moet je gewoon negeren.

let wel: met de huidige prijzen kan je voor grofweg hetzelfde geld gewoon een monoblok in de tuin pleuren. O-)

o ja, met de ontwikkelingen op de energiemarkt hoef je niet druk te maken, die word zeker wel beter, alleen niet voor ons als consument..... :')

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 31-05-2022 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
flippy schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:10:
[...]

daar moet je gewoon 2 kleintjes ophangen van ~2.5kW per stuk uit een duo split. niet emmeren met 1 grote wandunit van 5kW of zo. dat is een geweldig recept voor ergernissen. 1 buitenunit van ~4kW en 2x 2.5kW binnen.

en die hybride onzin moet je gewoon negeren.

let wel: met de huidige prijzen kan je voor grofweg hetzelfde geld gewoon een monoblok in de tuin pleuren. O-)

o ja, met de ontwikkelingen op de energiemarkt hoef je niet druk te maken, die word zeker wel beter, alleen niet voor ons als consument..... :')
Een 5 KW unit dus, met 1 of 2 binnenunits.
Waar zou je die 2 binnenunits dan hangen? Boven de bank lijkt me niet prettig qua luchtstroom? Ik wil de buitenunit het liefst aan de buitenmuur aan de lange achterzijde hangen, Daar hangt hij uit het zicht aan een sloot, ik neem aan dat je door een buitenmuur hem niet hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

marcovandam schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:19:
[...]

Een 5 KW unit dus, met 1 of 2 binnenunits.
Waar zou je die 2 binnenunits dan hangen? Ik wil de buitenunit het liefst aan de buitenmuur aan de lange achterzijde hangen, Daar hangt hij uit het zicht aan een sloot, ik neem aan dat je door een buitenmuur hem niet hoort?
2 binnenunits, niet 1. jij gaat niet 13x6 meter op temperatuur krijgen met 1 binnenunit. niet met een binnenunit die jij langs de WAF krijgt in elk geval....

je kan hem rustig buiten aan de muur hangen als je de correcte geluidsdemping toepast tussen het frame en de muur en de unit op veren plaatst. de binnenunits hang je op 1/3 en 2/3e op zodat ze beide hun eigen deel hebben.

pro tip: neem een installatie die beide binnenunits als 1 behandelt. dus 1 afstandbediening zet beide aan en ze werken dan altijd samen.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 31-05-2022 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
marcovandam schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:54:
[...]

[Afbeelding]
Met hybride bedoel ik dan wel een warmtepompinstallatie die ook warm water kan maken - of een combinatie met warmtepompboiler - je gaat zo weinig gas gebruiken dat je daar echt wel vanaf wil. Maar door de L/L warmtepomp die je dan al hebt kan je met wat minder vermogen af - waardoor je dat makkelijker (lees: op lagere temperatuur) via de radiatoren kwijt kan. Dan zou wellicht een 6-7kW al voldoende zijn, ipv 9. Zolang je de L/W warmtepomp nog niet hebt moet de airco wel veel aan om daarmee serieus gas te kunnen besparen - maar dat is dan dus een tijdelijk euvel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
Ja dan snap ik het goed, en dus beter dan gaan voorbereiden op full electric.

De airco zal het er warm van krijgen, maar dat lijkt me op dit moment het beste en snelste te realiseren. Als ik 750 M3 gas kan besparen scheelt me dat meteen 1500 euro nu, en misschien nog wel meer als de gaskraan nog verder dicht gaat. Dan is hij in 2 jaar terugverdiend, en ik denk dat ik dan wel genoeg kan sparen voor full electric. Heb ik nog lekkere bijverwarming en koeling als het toch 50 graden gaat worden in Nederland :)

Heb jij nog tips qua merk, type? Ik begrijp van Flippy dat een split unit van 5 kw met 2 2.5 binnenunits optimaal zou zijn. Ik heb ook liever 2 units die niet te veel kabaal maken dan 1 dikke denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
marcovandam schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:13:
Ja dan snap ik het goed, en dus beter dan gaan voorbereiden op full electric.

De airco zal het er warm van krijgen, maar dat lijkt me op dit moment het beste en snelste te realiseren. Als ik 750 M3 gas kan besparen scheelt me dat meteen 1500 euro nu, en misschien nog wel meer als de gaskraan nog verder dicht gaat. Dan is hij in 2 jaar terugverdiend, en ik denk dat ik dan wel genoeg kan sparen voor full electric. Heb ik nog lekkere bijverwarming en koeling als het toch 50 graden gaat worden in Nederland :)

Heb jij nog tips qua merk, type? Ik begrijp van Flippy dat een split unit van 5 kw met 2 2.5 binnenunits optimaal zou zijn. Ik heb ook liever 2 units die niet te veel kabaal maken dan 1 dikke denk ik.
Dat is denk ik iets voor het L/L warmtepomp topic, maar ik sluit me volledig bij Flippy aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
com2,1ghz schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:29:
Ik zit ook te orienteren naar een hybride CV ketel en de Daikin Intergas trok mijn interesse. Echter wil ik op zolder ook een airco hebben.
Kan je eigenlijk op een enkele buitenunit met twee aansluitingen een binnen airco unit en een hybride CV ketel op aansluiten?
Het bestaat wel: https://airco.one/een-gez...ater-warmtepomp-en-airco/
Maar nogal een niche.. Met fancoils bereik je overigens hetzelfde effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepM
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-10 17:44
DeepM schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:33:
Zou iemand mij kunnen helpen?

Zo'n 3 weken geleden is de spanning er in de hele buurt af geweest. Sindsdien heb ik alleen maar problemen met mn warmtepomp. Hij geeft een communicatie fout aan maar geen storing code in de alarmlog, de buitenunit wilt niet aan. De warmtepomp doet het volgende:

SWW warmt niet meer op middels buitenunit. In de buitenunit, zit een soort resetknop. Wanneer ik deze indruk, gaat de buitenunit aan. Ik zie aan mn Kw/h meter dat hij dan opbouwt beginnend met 400 watt. Zodra deze boven de 1000w uitkomt, dan stopt die ermee.

Ik heb werkelijk geen idee waarom de buitenunit ermee ophoud. Ik sta op het punt een fabriek reset uit te voeren maar weet niet of dat handig is.

Betreft een ACVM 270 icm een ASM 10-8.

Ik heb Nibe al gebeld hiervoor, zij geven aan een installateur te bellen. Dit heb ik ook al gedaan, maar omdat niet bekend is wie deze heeft geïnstalleerd, willen zij niet helpen. De installatie is gedaan vanuit de bouw, maar de aannemer is 2.5 jaar geleden al failliet gegaan. Dus ik heb geen data over de installatie.

Wie o wie kan me helpen. Is een fabriek reset handig?
Even een quote op m'n eigen bericht.

Ik ben best wel laaiend.

Afgelopen vrijdag gesproken met Nibe, omdat er geen installateur beschikbaar of bereid is ons te helpen, moest ik van Nibe zelf een melding laten maken via een installateur naar Nibe toe. Zodat Nibe zelf iemand op pad kan sturen.

Dit is gisteren gebeurt, en ik krijg een terugkoppeling van de installateur dat Nibe het niet in behandeling gaat nemen, omdat ze geen eerstelijns service aanbieden. Ze hebben net notabene zelf geadviseerd. Nu zit ik al bijna 4 met een kapotte WP. Ik word hier gewoon niet goed van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-10 17:17

Timple

Dit was bij mij een van de overwegingen om het zelf te doen.

Garantie op support heb je dus ook niet als het 'officieel' geïnstalleerd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

DeepM schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:30:
[...]

Even een quote op m'n eigen bericht.

Ik ben best wel laaiend.

Afgelopen vrijdag gesproken met Nibe, omdat er geen installateur beschikbaar of bereid is ons te helpen, moest ik van Nibe zelf een melding laten maken via een installateur naar Nibe toe. Zodat Nibe zelf iemand op pad kan sturen.

Dit is gisteren gebeurt, en ik krijg een terugkoppeling van de installateur dat Nibe het niet in behandeling gaat nemen, omdat ze geen eerstelijns service aanbieden. Ze hebben net notabene zelf geadviseerd. Nu zit ik al bijna 4 met een kapotte WP. Ik word hier gewoon niet goed van.
Dat impliceert dat ze wel een tweedelijnsservice aanbieden.
Je kunt proberen dat te regelen via die installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepM
Kleine update, Nibe had me om 12:00 uur gebeld dat ze toch een monteur sturen. Die is er nu. Geschatte kosten denken zijn €3000,-.

PB1 is doorgebrand en ze denken de dat de inverter ook kapot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Kapotte onderdelen bewaren om een claim in te dienen bij je netbeheerder. Blijkbaar is er een foutje met de nul geweest waardoor een gigantische overspanning is ontstaan.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

Gisteren een bevriend installateur thuis gehad. Toshiba is het merk wat hij aanbiedt. De Estia R32 4 en 6 kw kunnen beide terugmoduleren tot 10hz. De 6kw kan tot 100hz optoeren waar de 4kw variant dit tot 80hz doet. Verder is minimum pompsnelheid in de hydro unit 10 liter per minuut.
Mis ik nog iets waar ik op kan letten in vergelijking met andere modellen? Databook heb ik via dit forum.

www.highflow.nl

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DeepM
ds23man schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:20:
Kapotte onderdelen bewaren om een claim in te dienen bij je netbeheerder. Blijkbaar is er een foutje met de nul geweest waardoor een gigantische overspanning is ontstaan.
Hij is gerepareerd onder garantie. De servicemonteur kon niet met zekerheid zeggen dat het door de netbeheerder kwam, omdat hij tweedagen na de stroompiek nog heeft gewerkt. De oude printplaat heeft dus wel een lichte brandplekje.

Ik ben weer super blij dat het is opgelost!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@BTS lage hysterese van de thermostaat kan een ding zijn, zeker met vloerverwarming. Ook kan realtime logging nuttig zijn tijdens het inregelen, al vertelt een (loggende) kWh-pulsteller zoals een Jouless of domotica-oplossing ook al heel veel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ons huis is goed geïsoleerd waardoor we jaarlijks slechts 400 m³ gas verbruiken. Is het een gek idee om eerst te kijken of we het met een LT-WP warm genoeg krijgen en dan pas te beslissen of we een nieuw afgiftesysteem plaatsen? In de tussenperiode zouden we dan gewoon elektrisch kunnen bijverwarmen, tot we bvb. convectoren of plafondverwarming geplaatst hebben (vloerverwarming is geen optie). Momenteel zitten we met gewone radiatoren al rond de 40 graden watertemperatuur, om een kamertemperatuur van 20 graden te krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2022 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:47
Verwijderd schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:03:
Ons huis is goed geïsoleerd waardoor we jaarlijks slechts 400 m³ gas verbruiken. Is het een gek idee om eerst te kijken of we het met een LT-WP warm genoeg krijgen en dan pas te beslissen of we een nieuw afgiftesysteem plaatsen? In de tussenperiode zouden we dan gewoon elektrisch kunnen bijverwarmen, tot we bvb. convectoren of plafondverwarming geplaatst hebben (vloerverwarming is geen optie). Momenteel zitten we met gewone radiatoren al rond de 40 graden watertemperatuur, om een kamertemperatuur van 20 graden te krijgen.
In jullie situatie kun je volgens mij zonder (grote) aanpassingen over op een all-electric WP oplossing. Ik zou me echt nergens zorgen over maken als je nu al met 40graden de boel warm houdt in de winter, en maar 400m3 gas gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:52
@Verwijderd Is een L/L WP niet een betere oplossing dan? Dan zit je niet met je afgifte, en de warmte blijft toch wel hangen lijkt me, gezien het lage gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zwartoog schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:32:
@Verwijderd Is een L/L WP niet een betere oplossing dan? Dan zit je niet met je afgifte, en de warmte blijft toch wel hangen lijkt me, gezien het lage gasverbruik.
Maar dan heb je toch ook een aparte WP voor SWW nodig? Of ik kan daarvoor de gasketel blijven gebruiken, SWW is toch maar 10% van het totale gasverbruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Laatst online: 08-10 16:13
DeepM schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:08:
Kleine update, Nibe had me om 12:00 uur gebeld dat ze toch een monteur sturen. Die is er nu. Geschatte kosten denken zijn €3000,-.

PB1 is doorgebrand en ze denken de dat de inverter ook kapot is.
Bel de verzekering, ik heb ook alles vergoed gekregen, bij ons is verderop de bliksem ingeslagen.
Gevolg bij ons de pomp en regelingen stuk. Ook ziggo had in de hele wijk problemen.
Ga dus na of de stroomuitval niet tgv blikseminslag was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Laatst online: 08-10 16:13
Sorry ik zie nu je aanvulling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

DeepM schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:45:
[...]

Hij is gerepareerd onder garantie. De servicemonteur kon niet met zekerheid zeggen dat het door de netbeheerder kwam, omdat hij tweedagen na de stroompiek nog heeft gewerkt. De oude printplaat heeft dus wel een lichte brandplekje.

Ik ben weer super blij dat het is opgelost!
Op basis van dit n=1 geval krijgt Nibe dus voor:

Klantencontact: 1 ster (twee weken ‘in de kou’)

Garantievoorwaarden: 5 sterren (bij twijfel, voordeel klant)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ander datapuntje: standbyverbruik Vaillant 65/6 monoblock + besturingsprint + thermostaat is 9 W.

Volgens mij zag ik een 7805 op de print dus dat kan vast omlaag, even wachten tot de garantie verstreken is >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-10 19:31

timovd

Voorsprong door techniek

Verwijderd schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:47:
[...]

Maar dan heb je toch ook een aparte WP voor SWW nodig? Of ik kan daarvoor de gasketel blijven gebruiken, SWW is toch maar 10% van het totale gasverbruik :)
Kan ook met een WPB. En ja, dat is dus ook een WP, maar dan zonder buitenunit.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-03 09:47
hebben we merkaanbevelingen voor L/W warmtepomp als de L/L warmtepomp? zijn Daikin, Vaillant, Hitachi, Panasonic A-merken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:52
hainv201 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:23:
hebben we merkaanbevelingen voor L/W warmtepomp als de L/L warmtepomp? zijn Daikin, Vaillant, Hitachi, Panasonic A-merken?
Ja, net als Mitsubishi, Nibe, Alpha Innotec en nog zo wat. Check de FAQ ook even.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Proton_ schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:33:
Ander datapuntje: standbyverbruik Vaillant 65/6 monoblock + besturingsprint + thermostaat is 9 W.

Volgens mij zag ik een 7805 op de print dus dat kan vast omlaag, even wachten tot de garantie verstreken is >:)
Afhankelijk van de verbruiker is een analoge regelaar soms zuiniger dan een DC/DC converter. Die hebben vaak een groter component aan eigen verbruik, alwaar een 7805 qua verbruik vrijwel ∆V*A is. Maar het is natuurlijk de moeite waard om te checken, weet niet hoe de 9W gemeten is, maar voor een apparaat wat op zo'n moment niets aan het doen is is het vrij fors. Een Pi gebruikt minder dan dat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:14

HaTe

haat niet

_ferry_ schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:48:
[...]

Afhankelijk van de verbruiker is een analoge regelaar soms zuiniger dan een DC/DC converter. Die hebben vaak een groter component aan eigen verbruik, alwaar een 7805 qua verbruik vrijwel ∆V*A is. Maar het is natuurlijk de moeite waard om te checken, weet niet hoe de 9W gemeten is, maar voor een apparaat wat op zo'n moment niets aan het doen is is het vrij fors. Een Pi gebruikt minder dan dat.
Wij Mitsubishi bezitter kunnen alleen maar dromen van dat standby gebruik! Hier zit hij op 27W over het algemeen..

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Pagina: 1 ... 115 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.