Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 116 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.537.996 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

_ferry_ schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:48:
[...]

Afhankelijk van de verbruiker is een analoge regelaar soms zuiniger dan een DC/DC converter. Die hebben vaak een groter component aan eigen verbruik, alwaar een 7805 qua verbruik vrijwel ∆V*A is. Maar het is natuurlijk de moeite waard om te checken, weet niet hoe de 9W gemeten is, maar voor een apparaat wat op zo'n moment niets aan het doen is is het vrij fors. Een Pi gebruikt minder dan dat.
ook niet vergeten dat de reden voor zon regelaar is dat de compontenten die eraan hangen zo'n analoge/linaire stroombron nodig hebben en niet tof/stabiel werken achter een digitale.
HaTe schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 00:32:
[...]

Wij Mitsubishi bezitter kunnen alleen maar dromen van dat standby gebruik! Hier zit hij op 27W over het algemeen..
haal de kap eens van de unit waar de compressor zit en kijk/meet eens of de verwarmingsstrip die onderaan om de compressor zit constant aan staat.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:42 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:20
Mensen tips voor dimensionering?

Onze ik denk standaardsituatie:
Tussenwoning 1992.
Vloerverwarming aanwezig.
CV EOL en aan vervanging toe.
Nu: 1000 m3 gas per jaar waarvan ik denk een 800 m3 naar de vloerverwarming gaat.
Wil energierekening verlagen door > 0 m3 gas en in plaats daarvan [hoeveelheid] elektriciteit verwarming via warmtepomp.

Usecase voor dimensionering van een warmtepomp oplossing:
3 weken in de winter overdag -5 graden, 's nachts -12 graden.
Binnen in de woonkamer overdag vanaf 08:00 's ochtends 21 graden, 's nachts mag zakken naar 17-19 graden.
Bovenverdieping: niet relevant voor de dimensionering.
Nieuw warmteafgiftesysteem: niet aan de orde.

Dit is feitelijk de huidige situatie en werkt prima met de vloerverwarming waarbij de CV 's ochtends om 06:00 aanschakelt en middels Opentherm tussendoor bij verwarmt waar nodig.

Ik vraag mij dus af of een Warmtepomp oplossing voor deze usecase gaat werken.\
- SCOP bij lage temperaturen laag, wat is dan nog het voordeel in besparing elektriciteit?
- Als SCOP laag 's nachts en bij genoemde temperaturen, hoeveel capaciteit dan nodig voor de opwarming naar 08:00 op 21 graden?
- in de wintersituatie bij strenge vorst zeer hoge prijs voor elektriciteit, voorbeeld: Texas, USA, prijsexplosie. Dat is niet te voorkomen natuurlijk, maar bijwarmen met cop = 1 wil ik in die situatie voorkomen anders ben je al het opgespaarde voordeel in die 2-3 koude weken kwijt...

Om aan de veilige kant te zitten, is 12 Kwh voldoende bij vollast, -10 graden, opwarmpiek in de nacht tot de vroege ochtend?

https://tweakers.net/camo...vermogen_verbruik_wpw.png

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-06 19:01

Superbeagle

Always smile

@mv_ak Heb je het topic Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen?

Daar kun je bijvoorbeeld al uithalen dat 1000 m³ gasverbruik niet in verhouding staat tot een wp van 12 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
DeepM schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:45:
[...]

Hij is gerepareerd onder garantie. De servicemonteur kon niet met zekerheid zeggen dat het door de netbeheerder kwam, omdat hij tweedagen na de stroompiek nog heeft gewerkt. De oude printplaat heeft dus wel een lichte brandplekje.

Ik ben weer super blij dat het is opgelost!
Stel dat het buiten de garantie viel, valt deze reparatie dan onder je servicecontract? Bij een CV ketel wordt bij mij gratis alles gerepareerd vanuit het servicecontract mits goed onderhouden.

Oftewel: bij de keuze voor wel/niet Warmtepomp, wat zijn de maandelijkse servicecontract kosten om potentiële reparaties van 3.000,- (!!) af te dekken.

En netbeheerders gaan meer onderhoud doen aan het net, afsluitingen komen mogelijk vaker voor in de toekomst. Is dan niet beter het advies zelf de stroom eraf te halen bij gepland onderhoud, en te wachten met terugschakelen nadat de rest van de wijk aangesloten is? Oftewel dat je de piek vermijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Superbeagle schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:15:
@mv_ak Heb je het topic Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen?

Daar kun je bijvoorbeeld al uithalen dat 1000 m³ gasverbruik niet in verhouding staat tot een wp van 12 kW.
Ga ik doen, er zijn zoveel topics! En in dit topic kwam dimensionering wel al aan de orde vandaar.

Opmerking: het gaat mij niet om het jaar gasverbruik maar om de dimensionering voor een koude vorstperiode, dat je dan niet in de kou zit met je 'geoptimaliseerde gemiddelde' systeempje. Dus daarop het aantal benodigde Kw afstemt en overdimensioneert voor bestaande bouw. Nu doet de CV in de zomer ook bijna niets en dat geldt straks ook voor de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-06 13:39
had gisteren een installateur over de vloer. Monoblocks waren voor beunhazen die geen Stek-certificering hadden. Split was de betere oplossing...

de man was trouwens wel degelijk behoorlijk ervaren en had veel kennis dus wie ben ik als leek om het allemaal beter te weten. Maar ik vond het toch wel behoorlijk kort door de bocht :-) Wat is de genuanceerde versie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
maxtrash schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:32:
had gisteren een installateur over de vloer. Monoblocks waren voor beunhazen die geen Stek-certificering hadden. Split was de betere oplossing...

de man was trouwens wel degelijk behoorlijk ervaren en had veel kennis dus wie ben ik als leek om het allemaal beter te weten. Maar ik vond het toch wel behoorlijk kort door de bocht :-) Wat is de genuanceerde versie?
Ik denk dat het aandeel "beunhazen zonder STEK die zelf hun monoblock installeren" hier vrij hoog ligt 8)

Is wat kort door de bocht, want dat punt op zich maakt een mono natuurlijk niet slechter dan een split. Maar een mono is nu eenmaal veel makkelijker te installeren door een 'leek', dat klopt. Is dat een nadeel van een mono? Ik zie niet in hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Wat een onzin. Monobloks is nota bene de norm voor commericeel en industriele toepassingen. De split is juist gericht voor de luie installateur die geen zin heeft om het fatsoenlijk te doen en installaties voor extreem lage buitentemperaturen.
Dat laatste is grofweg wat ik uit de mond van zowel ontwerpers bij mitsubishi als panasonic heb horen komen

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-06 13:39
nee, sterker nog: de COP van monoblocks is vaak hoger volgens mij.

De installateur gaf wel aan dat je zeker voor het tapwater en mijn huis (en meeste bestaande bouw) je rekening moet houden met het feit dat alle leidingen (naar twee badkamers in mijn geval) allemaal vanuit de plek van de huidige ketel (op zolder) verdeeld wordt.
Monoblock gaat dan niet werken want de plek voor de buitenunit is heel ergens anders. Zelfs met split is het weer een uitdaging want waar laat je dan de 300-400 liter boiler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@maxtrash de oplossing is dan 'meer monoblocks': een warmtepompboiler erbij, desnoods op het cv circuit (boosterwarmtepomp) ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:43 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mv_ak schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:08:
Mensen tips voor dimensionering?

Onze ik denk standaardsituatie:
Tussenwoning 1992.
Vloerverwarming aanwezig.
CV EOL en aan vervanging toe.
Nu: 1000 m3 gas per jaar waarvan ik denk een 800 m3 naar de vloerverwarming gaat.
Wil energierekening verlagen door > 0 m3 gas en in plaats daarvan [hoeveelheid] elektriciteit verwarming via warmtepomp.

Usecase voor dimensionering van een warmtepomp oplossing:
3 weken in de winter overdag -5 graden, 's nachts -12 graden.
Binnen in de woonkamer overdag vanaf 08:00 's ochtends 21 graden, 's nachts mag zakken naar 17-19 graden.
Bovenverdieping: niet relevant voor de dimensionering.
Nieuw warmteafgiftesysteem: niet aan de orde.

Dit is feitelijk de huidige situatie en werkt prima met de vloerverwarming waarbij de CV 's ochtends om 06:00 aanschakelt en middels Opentherm tussendoor bij verwarmt waar nodig.

Ik vraag mij dus af of een Warmtepomp oplossing voor deze usecase gaat werken.\
- SCOP bij lage temperaturen laag, wat is dan nog het voordeel in besparing elektriciteit?
- Als SCOP laag 's nachts en bij genoemde temperaturen, hoeveel capaciteit dan nodig voor de opwarming naar 08:00 op 21 graden?
- in de wintersituatie bij strenge vorst zeer hoge prijs voor elektriciteit, voorbeeld: Texas, USA, prijsexplosie. Dat is niet te voorkomen natuurlijk, maar bijwarmen met cop = 1 wil ik in die situatie voorkomen anders ben je al het opgespaarde voordeel in die 2-3 koude weken kwijt...

Om aan de veilige kant te zitten, is 12 Kwh voldoende bij vollast, -10 graden, opwarmpiek in de nacht tot de vroege ochtend?

https://tweakers.net/camo...vermogen_verbruik_wpw.png
12KW is veel (en veeel) te veel voor 1000m3 gasverbruik.

koevlaas formule zegt 4,8KW, dus een 5KW WP die ook daadwerkelijk 5KW levert bij -10 Ta 35 zou ik naar op zoek gaan.

Hoeveel M2 vloerverwarming heb je, en wat is de buisdiameter, en wat is de Hart Op Hart afstand :?

Je afgiftesysteem kon wel eens de beperking worden.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:57

Dat verhaal ken ik, ook zoiets gehoord (niet zozeer "voor beunhazen" maar meer dat Split "beter" was). Volgens mij komt het vooral omdat consumenten-monoblocs later kwamen dan split-WP's, dus WP-installateurs die er vroeg bij waren hebben vnl ervaring met splits, en wat de boer niet kent eet ie niet, denk ik.

Onze WP-expert gaf ruiterlijk toe dat hij met een Daikin split kon lezen en schrijven, en alle instellingen blind kon vinden, en dat dat ook zo z'n voordelen heeft. Snap ik helemaal.

Maakt het natuurlijk allemaal niet makkelijk voor ons als consument. Ik neig ook naar een monobloc, maar ik heb er wel iemand voor nodig die er verstand van heeft qua installatie en support. Tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Grolsch schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:28:
[...]

12KW is veel (en veeel) te veel voor 1000m3 gasverbruik.

koevlaas formule zegt 4,8KW, dus een 5KW WP die ook daadwerkelijk 5KW levert bij -10 Ta 35 zou ik naar op zoek gaan.

Hoeveel M2 vloerverwarming heb je, en wat is de buisdiameter, en wat is de Hart Op Hart afstand :?

Je afgiftesysteem kon wel eens de beperking worden.
Bedankt voor je opmerking. Ik snap dat als de afgifte beperkend is, kan de WP wel stoken maar zijn warmte niet kwijt.

m2 vloerverwarming: 40-45 m2
buisdiameter onbekend...
Hart op Hart onbekend maar aangelegd als bijverwarming dus minder dicht op elkaar (helaas...). Verder in de woonkamer 1 enkele radiator maar wordt vrijwel niet gebruikt behalve voor snelle opwarming bij temperaturen onder vriespunt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
mv_ak schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:11:
[...]

Bedankt voor je opmerking. Ik snap dat als de afgifte beperkend is, kan de WP wel stoken maar zijn warmte niet kwijt.

m2 vloerverwarming: 40-45 m2
buisdiameter onbekend...
Hart op Hart onbekend maar aangelegd als bijverwarming dus minder dicht op elkaar (helaas...). Verder in de woonkamer 1 enkele radiator maar wordt vrijwel niet gebruikt behalve voor snelle opwarming bij temperaturen onder vriespunt.
Bij buismaat 16x2, hoh 150mm, Ta van 40 graden, Tr van 35 graden en ruimtetemperatuur van 20 graden heb je een afgifte van 91W/m2.

Bij 45m2 heb je dus "slechts" 4095Watt afgifte, en Ta 40 is eigenlijk al veel te hoog voor vloerverwarming en het rendement van je WP.

Dus je kunt er wel een 20KW WP op aansluiten, je gaat nooit meer dan 4KW afgifte creeëren in jouw situatie.

Stel je laat alle radiatoren meelopen, dan doen die misschien ook nog 1KW bij Ta 40, maar dan houdt het wel op.

Dus een WP kopen met een vermogen van meer dan 5KW is zinloos met dit afgiftesysteem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:39

BTS

@Grolsch mooi om dit te lezen, ik heb dus de keuze gemaakt voor een 4 kw unit. Ik heb dan 10 cm h.o.h, maar zijn maar 3 groepen. Daarnaast vandaag 2 x jaga stada besteld (500mm*1600mm*21 met DBE en 500mm*2000mm*21 zonder dbe) voor kamers boven en een t21 van 1800*600 voor de badkamer.

Dit ga ik bij de lagere buitentemperaturen combineren met een airco in de woonkamer om de boel binnen warm te houden (19°).

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Grolsch schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:14:
[...]

Bij buismaat 16x2, hoh 150mm, Ta van 40 graden, Tr van 35 graden en ruimtetemperatuur van 20 graden heb je een afgifte van 91W/m2.

Bij 45m2 heb je dus "slechts" 4095Watt afgifte, en Ta 40 is eigenlijk al veel te hoog voor vloerverwarming en het rendement van je WP.

Dus je kunt er wel een 20KW WP op aansluiten, je gaat nooit meer dan 4KW afgifte creeëren in jouw situatie.

Stel je laat alle radiatoren meelopen, dan doen die misschien ook nog 1KW bij Ta 40, maar dan houdt het wel op.

Dus een WP kopen met een vermogen van meer dan 5KW is zinloos met dit afgiftesysteem.
Puur uit nieuwsgierigheid, hoe heb je de afgifte van 91 W/m² bepaald?

Volgens deze afgiftetabel van Allbrand geeft een vloerverwarming met dezelfde eigenschappen die jij omschreef 109 W/m² af, zonder correctiefactor voor type vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@_ferry_ de meting komt uit een SDM120M, volgens mij wel OK. De thermostaat doet 45 mA op ca 18V dus ongeveer 0.8W, een beetje intrinsiek aan de gekozen signalling denk ik.
De VWZ AI besturing doet volgens de handleiding < 2 VA dus het grootste deel zal de buitenunit zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Staat in de faq;
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:01

martijn v o

Certified by Enphase.

Superbeagle schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 18:50:
[...]

Volgens deze afgiftetabel van Allbrand geeft een vloerverwarming met dezelfde eigenschappen die jij omschreef 109 W/m² af, zonder correctiefactor voor type vloer.
91 W/m2 is correct. De afgifte tabel van Allbrand is een gemiddelde temperatuur en die is dan 45-35 of 42,5-37,5. als je die middeld op 35 gemiddeld en 40 gemiddeld kom je op 93 Watt/m2.

Beide van Allbrand en ook die 91 dus zijn zonder vloercorrectie.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Superbeagle schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 18:50:
[...]

Ik gebruik de wth calculator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Grolsch schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:50:
[...]

Ik gebruik de wth calculator.
Met dank aan @martijn v o zag ik al waar ik de mist in ging.

Tabel van Allbrand gaat over gemiddelde temperatuur van de vloer. Bij Ta:Tr 40:35 is Tgem dus 37,5 °C.

Even interpoleren en dan kom je uit op 93 W/m². Niet ver van 91 W/m².

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-06 19:02
HaTe schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 00:32:
[...]

Wij Mitsubishi bezitter kunnen alleen maar dromen van dat standby gebruik! Hier zit hij op 27W over het algemeen..
Mijn Nibe installatie kan er ook wat van...
Buitenunit standby gebruik van 17,5W
Sturingsunit (SMO40 + anode) 28,2W

Toch maar eens gaan kijken of er ergens iets extras te besparen valt

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:43

Toppe

Oké ✅

Gisteravond na het douche warmde de boiler niet meer op, installateur al gebeld maar die weet het ook niet en hopen volgende week iemand langs te kunnen sturen.

Het betreft een Daikin Altherma 3 die wél opwarmt zodra de boost ingeschakeld is. Als je die weer uitzet gebeurt er verder niets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcQmvzPOCsi2dwOtBD36Qr1wB6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HlvcEvj7NJGJJf7MHkd67lRA.png?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:57
Toppe schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:03:
Gisteravond na het douche warmde de boiler niet meer op, installateur al gebeld maar die weet het ook niet en hopen volgende week iemand langs te kunnen sturen.
Wil die nog wel het huis verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:26
format5 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:41:
[...]

Mijn Nibe installatie kan er ook wat van...
Buitenunit standby gebruik van 17,5W
Sturingsunit (SMO40 + anode) 28,2W

Toch maar eens gaan kijken of er ergens iets extras te besparen valt
gebruikt de SMO40 zoveel
(ik dacht dat de anode passief is en dus niets gebruikt, maar omdat je het noemt twijfel ik.. :? )

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
Hansieo schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:36:
[...]

gebruikt de SMO40 zoveel
(ik dacht dat de anode passief is en dus niets gebruikt, maar omdat je het noemt twijfel ik.. :? )
Nibe heeft 2 verschillende anodes..
1 (magnesium) welke inderdaad niets verbruikt en een titanium anode welke wel een voeding heeft.

De normale zou vaker (om de 1 a 2 jaar) vervangen moeten worden werd mij destijds gezegd.

[ Voor 3% gewijzigd door format5 op 03-06-2022 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Dapdodo schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:27:
[...]

Wil die nog wel het huis verwarmen?
Geen idee, als hij op boost staat verwarmd hij wél dus ik ga er niet vanuit dat er echt iets kapot is maar een verkeerde instelling oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-06 12:53
Ik hoorde gisteren in een podcast iemand die het had over een vloer sensor voor zijn WP. Zijn er hier mensen die dat gebruiken?
Ik moet nog beton storten voor mijn vloer dus kan er nog sensoren in verwerken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Nog nooit van gehoord. Heb het afgelopen half jaar bijna alle documentatie die beschikbaar is van de grote merken doorgespit, maar een vloersensor staat daar echt niet in.

[ Voor 3% gewijzigd door ds23man op 03-06-2022 14:27 ]

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

SkullboyNL schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:19:
Ik hoorde gisteren in een podcast iemand die het had over een vloer sensor voor zijn WP. Zijn er hier mensen die dat gebruiken?
Rondje Google leert dat die sensoren bestaan. Een van de gevonden artikelen schrijft dat het niet noodzakelijk is. Tenzij je een vloer hebt die absoluut niet tegen hitte kan, zoals bepaalde houtsoorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
Voor een WP heb je dit volgens mij niet nodig..

Voor elektrische verwarming kan het interessant zijn.
Zo heb ik bij mijn ouder wel een sensor in de vloer zitten. Deze meet de vloertemp ipv de lucht temp. Op die manier hebben ze altijd een warme badkamer vloer, ongeacht of er net uitgebreid gedoucht is ja of nee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-06 18:51
Toppe schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:05:
[...]

Geen idee, als hij op boost staat verwarmd hij wél dus ik ga er niet vanuit dat er echt iets kapot is maar een verkeerde instelling oid.
Gebruikt hij bij boost niet het warmteelement, ofwel sta je nu met COP=1 water op te warmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Als je vloer niet tegen warmte kan dan had je al een vloerverwarming moeten aanleggen....

Alle reguliere WPompen die hier geleverd worden hebben niet eens een aansluiting voor zo'n ding. Wat je wel ziet bijvoorbeeld bij Vaillant is een aansluiting voor een aanlegthermostaat op de aanvoerleiding. Deze dient alleen maar als beveiliging dat de aanvoertemperatuur niet te hoog kan oplopen. Is een aan/uit schakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

format5 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:09:
[...]

Voor een WP heb je dit volgens mij niet nodig..

Voor elektrische verwarming kan het interessant zijn.
Zo heb ik bij mijn ouder wel een sensor in de vloer zitten. Deze meet de vloertemp ipv de lucht temp. Op die manier hebben ze altijd een warme badkamer vloer, ongeacht of er net uitgebreid gedoucht is ja of nee.
Bij een elektrische vloerverwarming heb je een sensor in de vloer nodig, hebben wij hier in de badkamer ook. Wel een stroomslurper trouwens. Staat inmiddels al jaren op standje minimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
Zwartoog schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:09:
[...]

Gebruikt hij bij boost niet het warmteelement, ofwel sta je nu met COP=1 water op te warmen?
@Toppe en doet dus het hele warmtepomp gedeelte het niet, (buitenunit stuk, printplaat stuk, geen koelmiddel meer in circuit, compressor vastgelopen, enz. enz. Dan draait die dus in noodbedrijf, zoals Zwartoog beschrijft puur elektrische verwarming en SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-06 12:53
Dank allen mij nu ook wat meer ingelezen en een vloersensor is dus niet nodig.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Zwartoog schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:09:
[...]

@Dapdodo

Valide punt. Ik moet het er nu maar mee doen ben ik bang. Zal straks eens kijken of de buiten unit nog wel voeding heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Toppe schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:28:
[...]

@Dapdodo

Valide punt. Ik moet het er nu maar mee doen ben ik bang. Zal straks eens kijken of de buiten unit nog wel voeding heeft.
Lijkt me toch vrij normaal dat je ergens een foutmelding zou moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

ds23man schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:33:
[...]

Lijkt me toch vrij normaal dat je ergens een foutmelding zou moeten hebben.
Ja, daarom weet de installateur het ook niet. Ook Daikin heeft daarom geen idee wat het zou kunnen zijn. Nu wachten op een installateur om de boel te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
ds23man schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:12:
[...]

Bij een elektrische vloerverwarming heb je een sensor in de vloer nodig, hebben wij hier in de badkamer ook. Wel een stroomslurper trouwens. Staat inmiddels al jaren op standje minimaal.
Nodig is een groot woord. Er zijn ook systemen waar deze standaard gewoon niet bij zit. Maar zo zijn er ook netzogoed systemen waar deze bij zit en moet (volgens de fabrikant).

En energie slurper, ja logisch, zo'n net werkt met COP=1
Andere kant, het ligt vaak meteen onder de tegels en is dus snel warm, en daardoor vaak kort(er) aan.

Bij mijn ouders was watergedragen vloerverwarming geen reële oplossing, dan is zo'n verwarmingsnet wel een ideale oplossing om s'ochtends warme voetjes te hebben als je onder de douche uit komt.
Ikzelf heb de badkamer gewoon meedraaien op de WP, maar ik ging dan ook grootschalig verbouwen destijds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat zal wel een dauwpuntsensor zijn. Die meet daar het dauwpunt, om te voorkomen dat je de vloer zo ver koelt dat ie nat wordt. Meerdere merken kunnen die aansluiten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-06 22:53

ErikVers

e-Duurzaam

Ik verwacht gezien alle verdere aanscherpingen rondom f gassen verordening en het personeels tekort dat binnen afzienbare tijd de monoblock de absolute standaard is. Zelfs Remeha komt voor de meest verkochte hybride in nederland al begin volgend jaar met de Elga Ace Monoblock.

Ik snap die installateur wel hoor. Ik zelf zou niet iets anders monteren dan een Panasonic Aquarea Monoblock. Om de simpele reden dat ik daar zeer tevreden over ben en hem door en door ken.

Maar dat maakt bijvoorbeeld een Mitsubishi Ecodan nog geen slechte variant. Ik zou zeggen tegen de beste man sta voor je eigen expertise en val een ander niet af…. Er is zat werk 😋👍💪

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06 18:17
Wat let je om er een buis in mee te storten; ik zie dat de commentaren hier nogal negatief zijn, maar ik heb mijn huis met Cv op deze manier jarenlang tot tevredenheid verwarmd, 1 sensor in de woonkamer vloer en 1 in de badkamervloer.
Werkt prima, alleen moet je de ingestelde temperatuur bijstellen, als het echt kouder wordt, want dan heb je meer verliezen.
Bedenk gewoon wat een vloersensor doet, en of dat beter of slechter is dan een luchtsensor in de ruimte, die kan reageren op elke deur die open of dicht gaat, bijvoorbeeld.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Naalroc schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:42:
[...]

Wat let je om er een buis in mee te storten; ik zie dat de commentaren hier nogal negatief zijn, maar ik heb mijn huis met Cv op deze manier jarenlang tot tevredenheid verwarmd, 1 sensor in de woonkamer vloer en 1 in de badkamervloer.
Werkt prima, alleen moet je de ingestelde temperatuur bijstellen, als het echt kouder wordt, want dan heb je meer verliezen.
Bedenk gewoon wat een vloersensor doet, en of dat beter of slechter is dan een luchtsensor in de ruimte, die kan reageren op elke deur die open of dicht gaat, bijvoorbeeld.
Ik heb hier een DS18B20 temperatuursensor in een buisje in de vloer geduwd. Meten gaat leuk, zolang de VVW uit is. Zodra die aan is wordt de temperatuur aldaar nogal zwaar door de VVW beïnvloed, en zegt de meting dus maar weinig over de temperatuur van de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
Andrehj schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:32:
[...]

Ik heb hier een DS18B20 temperatuursensor in een buisje in de vloer geduwd. Meten gaat leuk, zolang de VVW uit is. Zodra die aan is wordt de temperatuur aldaar nogal zwaar door de VVW beïnvloed, en zegt de meting dus maar weinig over de temperatuur van de woning.
@SkullboyNL , Dit heb ik ook gedaan, midden tussen 2 buizen per groep. Is misschien meer werk, maar was na 2 dagen wel klaar met alles inregelen. Heb dan ook geen zones in huis, normaal duurt dat volgens mij toch wel langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Superbeagle schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:02:
[...]

Rondje Google leert dat die sensoren bestaan. Een van de gevonden artikelen schrijft dat het niet noodzakelijk is. Tenzij je een vloer hebt die absoluut niet tegen hitte kan, zoals bepaalde houtsoorten.
Gewoon alleen waterzijdig inregelen...
Of nog mooier je retouren tweaken op een Tr...

Stelletje dallas en een dashboard en je bent er

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06 18:17
Andrehj schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:32:
[...]

Wat @Dapdodo zegt: een buisje netjes tussen de aan en afvoer gelegd, zeker meer dan een meter buiten de plint, en je hebt een prima registratie van de vloer temperatuur. Wat misschien scheelt is, dat ik mijn vloer zelf heb gelegd, en de verwarming, èn de sensor buis in het volle beton zitten, dus niet ergens aan de oppervlakte in een ingefreesde vloerverwarming.
Het heeft precies 10 jaar zo gedraaid, en ik heb er nu alleen een DS18B20 bij in zitten om de temperatuur hier, en op een tiental andere plekken in mijnhuis te meten.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:27
Voor de liefhebbers:
Ik heb de data uit de openingspost van 2020 bewerkt.
Hieruit zou je kunnen concluderen dat de Panasonics de hoogste SCOP's halen, en de LG's en Elga de laagste. Maar dit moet je zeker met een korreltje zout nemen, want dit is natuurlijk van veel factoren afhankelijk en 53 stuks is heel laag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9OebAzU2skGA01ADqtLw922hhM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QvESWBpfw230X2YjA6NqPNqU.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

In de categorie durf te vragen/kritisch te blijven;

Wat mij op valt is dat vrij snel naar de 32mm meerlagenbuis wordt gekeken terwijl je tot een vermogen van zeg maar 6kw ook mijninziens met bijvoorbeeld 26*3 prima uit zou kunnen. Uiteraard met geen of vrijwel geen onderbrekingen. En de bochten gebogen/getrokken.

Dit is een voorbeeld berekening;

Om dit zelf uit te rekenen:
Hoeveel liter water er maximaal doorheen kan:
(Stromingssnelheid) x 1/4Pi x diameter inw2 (kwadraad) uitkomst in m3/s

Voorbeeld / Gegevens:
Stromingssnelheid: 1m/s.
Diameter: 20mm inwendig.

Uitkomst:
1 m/s x 0,785 Pi x 0,020m2(kwadraad)
= 0,000314 m3/s
Dit is in liters per min (x1000 x60s) 18,84 L/min
Wat dus met 1m/s door een 20mm inwendige leiding kan.

We kunnen uitrekenen dat een flow van 20L/min nodig is om 7kw af te geven aan gewoon water met delta T van 5.

Dan rest bij mij de vraag hoe vaak ga je op maximaal vermogen met een warmtepomp zitten? Dan is op die spaarzame momenten dat kleine beetje stromingsgeluid toch niet zo erg? En als dat wel erg zou zijn kun je ook naar een delta T van 6 gaan.

Ben benieuwd naar ervaringsdeskundige. Zeker bij 5kw weet ik zelf uit de praktijk en met diverse metingen dat 26*3 voldoende is. Maar bij 7 zou ik denken dat nog steeds 32mm overdreven is? Mij staat vooral het lastig netjes te verwerken van deze diameters tegen, dus misschien staar ik mij wel blind naar argumenten om mijn eigen voorkeur mee te onderbouwen? 😋

Nb
Uiteraard is de leiding afstand relevant maar dit veranderd niets aan het stromingsgeluid, ik ga er in dit voorbeeld even vanuit dat waterpomp voldoende kracht heeft om ook grotere leiding afstanden te overbruggen.

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 04-06-2022 11:36 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

siveiro schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:19:
Voor de liefhebbers:
Hieruit zou je kunnen concluderen dat de Panasonics de hoogste SCOP's halen, en de LG's en Elga de laagste. Maar dit moet je zeker met een korreltje zout nemen, want dit is natuurlijk van veel factoren afhankelijk en 53 stuks is heel laag.

[Afbeelding]
Ben benieuwd of dat ook blijkt uit de data van @Tomexergie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
siveiro schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:19:
Voor de liefhebbers:

[Afbeelding]
Leuk, maar dan moet je eerst wel alle Panasonics zonder externe elektriciteitsmeter uit je overzicht schrappen. Die is met een extreem lage resolutie van 400W namelijk notoir onbetrouwbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
ErikVers schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:28:
In de categorie durf te vragen/kritisch te blijven;

Wat mij op valt is dat vrij snel naar de 32mm meerlagenbuis wordt gekeken terwijl je tot een vermogen van zeg maar 6kw ook mijninziens met bijvoorbeeld 26*3 prima uit zou kunnen. Uiteraard met geen of vrijwel geen onderbrekingen. En de bochten gebogen/getrokken.
Nb
Uiteraard is de leiding afstand relevant maar dit veranderd niets aan het stromingsgeluid, ik ga er in dit voorbeeld even vanuit dat waterpomp voldoende kracht heeft om ook grotere leiding afstanden te overbruggen.
Je toont hiermee inderdaad aan dat 26x3 het absolute minimum is.
Het vertelt niet dat 32x3 zinloos is :)
Leidingweerstand, ook van appendages, is zeker een factor, want dat levert direct stroomverbruik op van de circulatiepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Proton_ schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:21:
[...]

Je toont hiermee inderdaad aan dat 26x3 het absolute minimum is.
Het vertelt niet dat 32x3 zinloos is :)
Leidingweerstand, ook van appendages, is zeker een factor, want dat levert direct stroomverbruik op van de circulatiepomp.
Voor bijvoorbeeld een 7kw klopt dat minimum :-)

Maar met bijvoorbeeld 4-5kw geloof ik nog niet echt in het huidige 32mm evangelie. Is mij toch iets te veel one size fits all aanpak. Ik trek ook geen XL t-shirt aan met mijn 70kg 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Grolsch schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:14:
[...]

Bedankt, goed om eens beter te kijken naar het afgiftesysteem. Maar stel ik installeer later wandverwarming erbij, dan is het wel handig alvast wat meer vermogen vanuit de WP te hebben. En stel dat de bovenverdieping toch bijverwarmd moet worden, is ook daar wandverwarming een mogelijkheid (wand, plafond).

Voor de oriëntatie ga ik eens kijken welke WP 5KW vollast doet bij -7 graden en een COP > 3.
Later een WP bijplaatsen kan neem ik aan ook (dubbele subsidie), voordeel is dan dat je WP redundant is dus bij uitval van 1 heb je in ieder geval nog warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ErikVers je gaat niet in op mijn argument.
Zie bijvoorbeeld https://pimassetsprdst.bl...iginal/84/53/11218453.pdf pagina 27

Bij jouw 18 l/m ~0,3 liter per seconde geeft
26x3, binnendiameter 20mm een drukval van 6,4 hPa per meter.
32x3, binnendiameter 26 mm een drukval van 1,8 hPa/m.
Een knietje is ca 2,5 m equivalente leidinglengte (pag 5).

Een warmtepomp die 10 meter van de verdeler af staat met twee knietjes (niet heel uitzonderlijk) geeft dus heen en terug een eq.leiding van 30 meter.
In 26x3 is dat 19.2 kPa, in 32x3 is dat 5.4 kPa, verschil 13.8 kPa.
Dat met 18 l/m is 4 watt mechanisch, ca 8 watt elektrisch, met 3000 draaiuren en €0,50/kWh kost de dunnere keuze je dus alleen al aan de pomp €12/jaar meer.
Tel daarbij op dat een hoger debiet zich vertaalt in lagere dT en dus hogere COP en je ziet dat er, afhankelijk van omstandigheden, best wat voor 32x3 te zeggen is. Zeker als bij DIY de arbeid en gevloek op de onbuigzaamheid gratis is ;)

Maar als er al 26x3 (25x2.5) ligt, is het inderdaad meestal niet de moeite waard om te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Proton_ schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:35:
@ErikVers je gaat niet in op mijn argument.
Zie bijvoorbeeld https://pimassetsprdst.bl...iginal/84/53/11218453.pdf pagina 27

Bij jouw 18 l/m ~0,3 liter per seconde geeft
26x3, binnendiameter 20mm een drukval van 6,4 hPa per meter.
32x3, binnendiameter 26 mm een drukval van 1,8 hPa/m.
Een knietje is ca 2,5 m equivalente leidinglengte (pag 5).

Een warmtepomp die 10 meter van de verdeler af staat met twee knietjes (niet heel uitzonderlijk) geeft dus heen en terug een eq.leiding van 30 meter.
In 26x3 is dat 19.2 kPa, in 32x3 is dat 5.4 kPa, verschil 13.8 kPa.
Dat met 18 l/m is 4 watt mechanisch, ca 8 watt elektrisch, met 3000 draaiuren en €0,50/kWh kost de dunnere keuze je dus alleen al aan de pomp €12/jaar meer.
Tel daarbij op dat een hoger debiet zich vertaalt in lagere dT en dus hogere COP en je ziet dat er, afhankelijk van omstandigheden, best wat voor 32x3 te zeggen is. Zeker als bij DIY de arbeid en gevloek op de onbuigzaamheid gratis is ;)

Maar als er al 26x3 (25x2.5) ligt, is het inderdaad meestal niet de moeite waard om te vervangen.
Oh sorry wist niet dat je een inhoudelijke reactie verwachte 😂 het klopt dat je vanwege meer weerstand meer stroom van de waterpomp verbruikt. Dit kan zeker een argument zijn als je rond grens gevallen zit.

Hoewel een 32mm ook €3/4per m1 duurder is maar dit terzijde. Ik wilde vooral aangeven dat je jezelf met lagere bermogens (<7kw) jezelf prima die frustraties met buigen zou kunnen besparen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-06 16:40
Dan moet je ook naar 28 mm dunwandig staal kijken. Per definitie heeft kunststof veel last van vernauwingen in de verbindingen (bochten en koppelingen) omdat kunststof altijd een steunbus nodig heeft.
32 mm kunststof is in een leidingberekening vrijwel gelijk aan 28 mm staal.
Je kunt met staal mooie bochten buigen (ik heb een elektrische buigmachine gebruikt) en het ziet er veel strakker uit naar mijn mening. Kunststof ziet er al snel goedkoop en rommelig uit.
Daarnaast heb je geen dure perstang nodig.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Pietje555 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 15:18:
Dan moet je ook naar 28 mm dunwandig staal kijken. Per definitie heeft kunststof veel last van vernauwingen in de verbindingen (bochten en koppelingen) omdat kunststof altijd een steunbus nodig heeft.
Je kunt met staal mooie bochten buigen (ik heb een elektrische buigmachine gebruikt) en het ziet er veel strakker uit naar mijn mening. Kunststof ziet er al snel goedkoop en rommelig uit.
daar tegenover staat dat de vernouwingen relatief klein zijn en weinig doen onder de streep en het kunstof blijft schoon en glad tegenover de roest en oneven oppervak van het ruwe staal. dus heb je minder weerstand en minder last van geluid en blijft je water schoon. helemaal met vloerverwarming en een kunstof verdeler blijft je systeem gewoon langer goed en komt er geen troep in je pomp terecht.

kunstof is ook arbo technisch veel beter werkwerkbaar als het gaat om installatiegemak. kniptang en ontbramer is stuk makkelijker en schoner werken dan met een slijptol. perstang huren voor een dag is nu ook niet echt een enorme kostenpost voor de hobbyist en weet je 100% zeker dat het dicht zit tegneover de aandraaiverbindingen van staal die nog wel eens willen lekken als je het niet elke dag doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Ronald.42 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 15:33:
[...]

Wat moet je met een slijptol dan?
Denk kunststof glad slijpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronald.42 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 15:33:
[...]

Wat moet je met een slijptol dan?
Voor de stalen buis, niet voor het kunstof natuurlijk. Kunstof heb je gewoon een kniptang voor.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 04-06-2022 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
flippy schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 16:05:
[...]

Voor de stalen buis, niet voor het kunstof natuurlijk.
Dit werkt beter ;) netje zonder weerstand in je leidingwerk en haaks afgesneden.

https://www.vanwalraven.c...er-voor-mapress-12---54mm

https://www.vanwalraven.c...54mm?selectedartnr=398201

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 100% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ik zie niet snel mensen 90 euro uitgeven voor een pijpsnijder als er een perfecte slijptol al in de garage ligt. Een knustof kniptang kost iets van 2 tientjes, das stuk makkelijker te slikken voor een eenmalige aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Wat is er eigenlijk mis met een ouderwetse ijzerzaag en wat ellebogenvet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Mensen die niet recht kunnen zagen moet je gewoon uit de buurt houden van elke bouwkundige constructie of technische installatie. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Ronald.42 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:49:
[...]

Dat is er bij mij vroeger wel in gestampt uren met de ijzerzaag en uren met een vijl
Man man man een vierkant blokje kleiner vijlen en dan met krijt tegen de krassen en dan die leraar maar weer met zijn blokhaak tegen het licht kijken of het wel 100% recht haaks en vlak was 8)7 |:(
Vermoedelijk fijnmetaal gedaan vroeger op school

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:56
Ronald.42 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:49:
[...]

Dat is er bij mij vroeger wel in gestampt uren met de ijzerzaag en uren met een vijl
Man man man een vierkant blokje kleiner vijlen en dan met krijt tegen de krassen en dan die leraar maar weer met zijn blokhaak tegen het licht kijken of het wel 100% recht haaks en vlak was 8)7 |:(
Het was nog erger: bij mij was de opdracht "vlak, haaks en aan de maat"; alle drie dus. Ik had het echter voor geen goud willen missen en heb altijd plezier van de opgedane kennis gehad.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Pietje555 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 15:18:
Dit is bij rehau niet het geval omdat je daar de buitenmantel op trompt.
Rehau titan ziet er niet rommelig uit door de zilveren kleur en je bochten kan fixeren met stalen houders en veren.
Wel een hydraulische tang nodig maar kan ook met de hand versie, persen doet ie niet in geval van rehau maar drukt een kunststof bus over de buitenmantel. Geen ijzer aanwezig ook dus met vloerverwarming slangen die niet diffusie dicht zijn geen problemen met roest in je systeem.

Iets duurder dan uponor maar ook echt een klasse beter. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnjpnT1l3-tagcKwQiA7m_ceizo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D1hHZb82WITpfsXhB03dC8Kc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Rol-Co op 04-06-2022 19:15 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Rol-Co schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:10:
[...]

[...]

Rehau titan ziet er niet rommelig uit door de zilveren kleur en je bochten kan fixeren met stalen houders en veren.

[...]

Wel een hydraulische tang nodig maar kan ook met de hand versie, persen doet ie niet in geval van rehau maar drukt een kunststof bus over de buitenmantel. Geen ijzer aanwezig ook dus met vloerverwarming slangen die niet diffusie dicht zijn geen problemen met roest in je systeem.

[Afbeelding]
Deze gebruik ik voor monoblock. De Rehau SDR11 32mm of de 40mm. Speciaal voor verwarming met dunnere wanddikte. 32mm heeft een wanddikte van 2,9mm en 40mm een wanddikte van 3,7mm.

Hier kan je alles vinden

https://www.rehau.com/dow...erm-verkoopsprogramma.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_eSF2PbFbWsSdeBJXRI8LSmeDI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AAg93FAt5t3LqB1O0vD9ouo4.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXRIqdF6hN1XuON5JoHtp4calTM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EUUsXihT4TKtZcP3zgGDw7yp.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5o1ng5cCp1l3DdmR_ZGPqIH7Gd4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6GevvJHEvoSK8AstzgvNmdTh.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vdTzo9vvNmdGw0aUwg21QxGorI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jJYoZPUubnJWAmJWUAOpr0Xm.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Adriaan71 op 04-06-2022 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Adriaan71

Mooi spul toch? Ik heb alles 25mm titan wat niet eens groter is dan normaal 22mm cv buis maar werkt prima met een 7kW warmtepomp, ik hoef geen zwembad rond te pompen voor slechts 4 groepen vvw (3 bgg en 1 douche)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
PVPaneel schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:44:
Iemand al bekend met deze? https://acond.heatnet.eu/
Tjechische makelij, met een sCOP van 3.9 bij 55 graden verwarmen (uiteraard volgens de marketing). Wel netjes afgifte en cop grafiekjes in de documentatie. Ik had er persoonlijk nog nooit van gehoord, maar als dat ding z'n waardes haalt en zo stil is als wordt gesuggereerd, is 't best een mooie machien..
Zijn er al ervaringen met installatie en operationeel zijn van deze ACOND warmtepomp serie? Heeft iemand hem misschien al?

Er is ook een 18 kW versie die interessant kan zijn voor de meer uitdagende huizen. Kennissen van mij hebben zo'n huis en hebben binnenkort een adviesgesprek over dit type en gaan dan mogelijk over tot aanschaf.

[ Voor 41% gewijzigd door Jan Treur op 04-06-2022 19:49 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Rol-Co schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:33:
@Adriaan71

Mooi spul toch? Ik heb alles 25mm titan wat niet eens groter is dan normaal 22mm cv buis maar werkt prima met een 7kW warmtepomp, ik hoef geen zwembad rond te pompen voor slechts 4 groepen vvw (3 bgg en 1 douche)
Zeker mooi spullen. Werk er nu al 15 jaar mee. En nog nooit een lekkage gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Jan Treur schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:47:
[...]

Zijn er al ervaringen met installatie en operationeel zijn van deze ACOND warmtepomp serie? Heeft iemand hem misschien al?

Er is ook een 18 kW versie die interessant kan zijn voor de meer uitdagende huizen. Kennissen van mij hebben zo'n huis en hebben binnenkort een adviesgesprek over dit type en gaan dan mogelijk over tot aanschaf.
Met zo'n groot vermogen zal ik 2 pompen in cascade plaatsen. Heb je een veel grotere modulerend vermogen van de minimalen vermogen van 1 pomp en met maximale vermogen van beide pompen bij elkaar.

Ook zeker geen gependel dat hij zijn vermogen niet kwijt kan.

[ Voor 4% gewijzigd door Adriaan71 op 04-06-2022 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
Krijg je dan op elk van de twee je subsidie?

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:56
Ronald.42 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 18:21:
[...]

Plus minus 0,5 mm was het toch?
Ik denk dat het veel beter geweest moet zijn. Ik heb het werkstukje - laatst weer gevonden - er bij gepakt en ik kan met een schuifmaat geen afwijkingen met ronde getallen vaststellen. Ik denk dat het minstens 0.05mm geweest moet zijn.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Rol-Co schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:10:
[...]

[...]

[...]

[Afbeelding]
Interessant, ik ga er eens naar kijken voor als ik weer ergens er niet onderuit kom om door de grond te gaan.

Over andere voorbeelden; Wat mij persoonlijk betreft geen staal aan de warmtepompen zeker niet buiten en daar staat dat ding toch echt 😅. Maar ik ben natuurlijk maar een commerciele pik zonder technisch opleiding en als sommige nicknames zie doet mij dat vermoeden dat er een jaar of 30 leeftijdsverschil en dus ervaring minder bij mij aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ronald.42 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:09:
[...]
Kijk eerst maar eens of hij wel in de apparaten lijst van ISDE voorkomt.
En volgens mij zou je dan op elke van de wp subsidie moeten kunnen krijgen.
Ja, ze staan volgens de aanbieders op de lijst, de 9 kW en 18 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Jan Treur schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:47:
[...]

18kW moet je nooit doen voor woningen. dan moet je gewoon 2~3 kleintjes in cascade zetten. tenzij die kennis gordon heet en een kasteel in het gooi heeft en al zijn ramen zijn gemaakt van kippengaas betijfel ik ook aan de noodzaak van 18kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Nee, zulke kennissen heb ik niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Heb je trouwens bij een cascade opstelling van twee dezelfde warmtepompen 3 dB meer geluid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Jan Treur schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:45:
Heb je trouwens bij een cascade opstelling van twee dezelfde warmtepompen 3 dB meer geluid?
nee, want de last van beide is anders onder gelijke omstandigheden. het is niet zo dat 2x9 kW evenveel herrie maakt als 1x 18. en dB zegt weinig over hoe irritant het geluid is.

2 kettingzagen naast elkaar maakt ook niet 2x zoveel herrie. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 04-06-2022 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Jan Treur de "18 kW" staat als 10 kW rated in hun datasheet, de andere als 5 kW.
Verder wel leuke specs, moduleert wat verder terug dan Vaillant (ook R290).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ErikVers schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:13:
[...]

Interessant, ik ga er eens naar kijken voor als ik weer ergens er niet onderuit kom om door de grond te gaan.

Over andere voorbeelden; Wat mij persoonlijk betreft geen staal aan de warmtepompen zeker niet buiten en daar staat dat ding toch echt 😅. Maar ik ben natuurlijk maar een commerciele pik zonder technisch opleiding en als sommige nicknames zie doet mij dat vermoeden dat er een jaar of 30 leeftijdsverschil en dus ervaring minder bij mij aanwezig is.
Dat kan je aan een nickname zien? Ook knap! :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Rol-Co schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:03:
[...]

Dat kan je aan een nickname zien? Ook knap! :+
Dank! Bijvoorbeeld xxxx54 geeft vaak wel een hint en ja het is een aanname dat de persoon in 1954 dan is geboren. 😉🤙

Maar vragen direct Ronald of hij echt uit 1942 komt of dat het zijn schoenmaat is zou offtopic worden…

[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 04-06-2022 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ErikVers schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:09:
[...]

Dank! Bijvoorbeeld xxxx54 geeft vaak wel een hint en ja het is een aanname dat de persoon in 1954 dan is geboren. 😉🤙

Maar of Ronald echt uit 1942 komt of dat het zijn schoenmaat is zou offtopic worden…
En erikvers is dan heel jong, of verkoopt brood / vis :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Jan Treur schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:45:
Ja als ze allebei hetzelfde doen dan is dat inderdaad +3dB.
als er een uit staat en de ander is aan dan niet.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Laatst online: 26-06 15:57
martijn v o schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:25:
[...]

Ja als ze allebei hetzelfde doen dan is dat inderdaad +3dB.
als er een uit staat en de ander is aan dan niet.
En als je ze in tegenfase start is het -3 db.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

https://www.warmteservice...eling-recht-42/p/40050085

knelkoppeling speciaal voor jou in de maat 42 :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:48 ]

Pagina: 1 ... 116 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.