Offerte Hybride WP vs All Electric: 5k vs 13k EUR?!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:24
Ik ben momenteel aan het oriënteren op verdere verduurzaming van ons jaren 60 rijtjeshuis en heb de eerste offerte binnen. Dit stelt me voor een aantal dilemma's.

Als eerste mijn situatie.
Wat is je gasverbruik?
Ons gasverbruik van afgelopen jaar 1100m3, dit was een redelijke zachte winter. We vetbuiken circa 1m3 voor douchen en warmwater en dus circa 750m3 voor verwarming afgelopen jaar. Dit komt ongeveer neer op 0.35m3 per graaddag, dus bij een wat koudere winter zitten we denk ik rond de 1500m3 incl. SWW.

In onderstaande grafiek heb ik de gas verbruiken voor verwarmen (omgerekend naar kW) per dag geplot vs de gemiddelde dagtemperatuur. Wanneer je de gefitte lijn door trekt naar -10 graden dan kom je rond de 4-4.5 kW uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZcC9jW5vpJ7lSWw4hEUd1_Kb7U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s7h68NW2yhBj8YZmulbSzWwU.png?f=fotoalbum_large
Heb je vloerverwarming?
Op de begane vloer, wc beneden en in de badkamer hebben we vloerverwarming. Oppervlak beneden is denk ik circa 60m2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_sQA0hP4-RINXMwoMr_HXfRnoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IHGWSKTyiRKxJwUnTUAoU5WK.jpg?f=fotoalbum_large
Hoeveel en welke radiatoren heb je?
Op de eerste verdieping hebben we 3 slaapkamers met radiatoren. Deze staan eigenlijk nooit aan. Op zolder hebben we ook nog een werkkamer. Dit heb ik afgelopen winter soms verwarmd met een simpele elektrische kachel (zuipt wel veel kwh helaas :'( ).
Heb je geprobeerd een winter op 45 graden watertemperatuur te stoken?
Wij wonen nu een dik jaar in dit huis en we troffen een CV ketel aan waarin het verwarmingswater op 80 graden stond ingesteld. Uiteindelijk naar 37 graden weten te krijgen en dat ging goed deze winter. Ik denk dat ik nog wel wat lager had kunnen gaan bij verdere optimalisatie.
Heb je een bad?
Wij hebben een bad, wordt momenteel misschien 1 keer per maand gebruikt. Met opgroeiende kinderen misschien meer behoefte.
Hoeveel douchewater gebruikt het gezin?
Het doucheverbruik qua liters per minuut heb ik nog niet gemeten. Gas verbruik ik de zomer was circa 1m3 per dag. We douchen wel vrij lang (momenteel proberen we korter), maar met meer gezinsleden zal dit verbruik nog wel oplopen.
Heb je ruimte voor een boilervat van 65 cm x 1m60?
Op zich is er ruimte voor een boilervat. Het beste komt ons wel uit om deze liggend neer te zetten.
Kan je een buitenunit in de tuin/aan de muur/op een betonnen dak kwijt?
Ja, buiten in de voortuin.
Heb je plek voor een binnenunit?
Ja
Heb je een zoneregeling/zonneboiler/houtkachel/zwembad/andere dingen aan je verwarming geknoopt?
Nee
Ombouwen vloerverwarmingsverdeler nodig?
Zie foto hierboven, momenteel idd een pomp. Dit zal moeten vervangen worden.

Nu heb ik dus van 1 installateur 2 offertes gekregen, een hybride oplossing voor circa 5k na subsidie en een all electric voor 13k na subsidie incl. BTW. Het gat tussen deze twee vind ik aan de hoge kant aangezien het enige verschil een extra boilervat is, iets grotere WP, verwijdering van oude CV ketel en wat extra aansluitwerk.

De hybride offerte bevat:
  • Remeha Elga Ace 4kW
  • 50L buffervat
  • Trillingsdempers
  • En het aanleggen natuurlijk
Volgens de Remeha prijslijst komt kost dit allemaal circa 4200 inclusief BTW qua materiaal, aansluiten etc komt hier nog bij.

De all electric offerte bevat:
  • Mercuria Ace 6kW
  • 50l Buffercat
  • Trillingsdempers
  • Pomploze vloerverwarmingsverdeler
  • Geluidsreductieset
  • 300l RVS tapwaterboilervat
  • Magneet vuilafscheider
  • Verwijdering oude CV
  • en aansluiten
Volgens de Remeha prijslijst komt kost dit allemaal circa 8400 inclusief BTW qua materiaal, aansluiten etc komt hier nog bij.

Het verschil in materiaal kosten is dus circa 4200 euro, dan houden we nog 4000 euro verschil over? Is het installaren van een all electric echt zoveel werk?

Ik heb voor nu een aantal vragen:

Algemene feedback over de offertes zijn welkom!?
  1. Past de 6kW in mijn situatie qua warmtebehoefte en SWW?
  2. De standaard 50l buffervaten zitten in de offertes, dit is niet nodig toch met vloerverwarming?
  3. Is het prijsverschil tussen hybride & all electric te verklaren? Is all electric echt zoveel extra werk?
  4. Voor een kleine meerprijs heeft Remeha ook een boilervat met 2 spiralen waar bijvoorbeeld een zonneboiler op aangesloten kan worden. Kan dit vat met 2 spiralen ook gebuikt worden zonder zonneboiler, aangezien het spiraaloppervlak groter is zou het efficiënter kunnen werken/meer water sneller kunnen opwarmen?
  5. Is het desnoods een optie om de 6kW Mercuria buitenunit te nemen en die voorlopig in hybride oplossing aan te sluiten zodat ik wel all electric ready ben naar de toekomst toe? (ik weet dit is vloeken in de kerk)
  6. Kunnen deze warmtepompen genoeg afregelen bij temperaturen rond de 15 graden? (mischien moet ik Remeha hierover maar bellen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
mathijshooi schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:16:
Het verschil in materiaal kosten is dus circa 4200 euro, dan houden we nog 4000 euro verschil over?
Misschien kun je de installateur dit verschil eens vriendelijk voorleggen?
Misschien doet hij veel meer dan je denkt zoals oude ketel weghalen incl pijp door dak en precies op die plek de binnenunit plaatsen. Wellicht zit er nog elektrawerk bij, andere locatie vd boiler, leidingisolatie, etc.
En ramt die hybride installateur er snel wat in naast je bestaande ketel

[ Voor 44% gewijzigd door LeonTebbens op 31-05-2022 17:01 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

je bestaande verdeler kan je zo te zien gewoon strippen en op een leiding aansluiten zonder pompdeel en dat buffervat kan ook uit de offerte net als die geluidsreductieset, zie niet helemaal in wat je ermee moet en waarom die niet bij de hibride offerte dan ook zit.

ik zie totaal niet een reden om een split unit te nemen, die kosten gewoon veel meer en zit je met f-gassen gedoe wat helemaal niet nodig is. monoblokje kan je lokale handige harrie nog aansluiten of kan je zelf als je beetje rechterhanden hebt.

die 4k extra zit hem gewoon in de subsidie die de installteur van jouw wilt hebben. dus je kan net zo goed die subsidie vergeten en het gewoon zelf aansluiten met een paar handige vrienden in een weekeindje. genoeg te vinden en vragen die je kan stellen in het panasonic monoblok deel in het forum.

weg met die gasketel. helemaal met vloerverwamring heeft een ketel totaal geen meerwaarde en de hogere kosten voor "all electric" is gewoon de naaierij van de installateurs die iedereen gewoon probeert een poot uit te draaien. een losse SWW tank kost immers niet 4k.

en nee, meerdere spiralen maakt niet beter.

[ Voor 27% gewijzigd door flippy op 31-05-2022 16:55 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:10
Hier een elga ace 4kw bezitter. Wat is het nut van je buffervat? Ga je het warm tap water er ook mee verwarmen? In mijn geval draai ik de elga alleen op de verwarming (oude radiatoren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Bij ons was de overweging dat ik niet over een paar jaar nog een nieuwe fossiele cv ketel wilde ophangen als de oude defect zou gaan.
Dus we kozen voor compleet gasloos en daardoor kregen we van de gemeente nog 4000 extra subsidie 😀.

En het scheelt je een paar honderd euro per jaar een vastrecht en netaansluitingskosten van de vervallen gasleiding.

En misschien goed om rekening mee te houden: de schaarste aan materialen en vakmensen zal komende jaren alleen maar groter worden door het 2026 WP wetsvoorstel.

[ Voor 13% gewijzigd door LeonTebbens op 31-05-2022 18:14 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
LeonTebbens schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:32:
[...]

Misschien kun je de installateur dit verschil eens vriendelijk voorleggen?
Misschien doet hij veel meer dan je denkt zoals oude ketel weghalen incl pijp door dak en precies op die plek de binnenunit plaatsen. Wellicht zit er nog elektrawerk bij, andere locatie vd boiler, leidingisolatie, etc.
En ramt die hybride installateur er snel wat in naast je bestaande ketel
Ga zeker nog in overleg maar wil dus ook wat extra kennis op doen bij de experts hier. De hybride optie komt van dezelfde installateur dus snel wat naast rammen zal niet het geval zijn.

Stel dat die 2k rekent voor het verwijderen van de oude cv, kan ik hem dan niet beter laten hangen maar wel afsluiten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mathijshooi schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:10:
Stel dat die 2k rekent voor het verwijderen van de oude cv
de technische term daarvoor is "oplichting".

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
flippy schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:51:
je bestaande verdeler kan je zo te zien gewoon strippen en op een leiding aansluiten zonder pompdeel en dat buffervat kan ook uit de offerte net als die geluidsreductieset, zie niet helemaal in wat je ermee moet en waarom die niet bij de hibride offerte dan ook zit.

ik zie totaal niet een reden om een split unit te nemen, die kosten gewoon veel meer en zit je met f-gassen gedoe wat helemaal niet nodig is. monoblokje kan je lokale handige harrie nog aansluiten of kan je zelf als je beetje rechterhanden hebt.

die 4k extra zit hem gewoon in de subsidie die de installteur van jouw wilt hebben. dus je kan net zo goed die subsidie vergeten en het gewoon zelf aansluiten met een paar handige vrienden in een weekeindje. genoeg te vinden en vragen die je kan stellen in het panasonic monoblok deel in het forum.

weg met die gasketel. helemaal met vloerverwamring heeft een ketel totaal geen meerwaarde en de hogere kosten voor "all electric" is gewoon de naaierij van de installateurs die iedereen gewoon probeert een poot uit te draaien. een losse SWW tank kost immers niet 4k.

en nee, meerdere spiralen maakt niet beter.
Bedankt voor de reactie. Kan aantal dingen terugkoppelen aan installateur.

Ik zat zelf ook al aan een monoblock te denken. Het warmwaterbuffervat moet echter wel op zolder dus dan zit je nog steeds met leidingwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mathijshooi schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:14:
[...]

Bedankt voor de reactie. Kan aantal dingen terugkoppelen aan installateur.

Ik zat zelf ook al aan een monoblock te denken. Het boilervat moet echter wel op zolder dus dan zit je nog steeds met leidingwerk.
welk boilervat heb je het over? die hebt je totaal niet nodig. en dat leidingwerk heb je zoizo, of koelleidngen of 1 extra waterleiding. of je neemt gewoon een losse warmtepompboiler. een splitwarmwaterwarmtepomp zoals een calypso split kan je makkelijk op de zolder dumpen.

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 31-05-2022 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Frontysco schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:47:
Hier een elga ace 4kw bezitter. Wat is het nut van je buffervat? Ga je het warm tap water er ook mee verwarmen? In mijn geval draai ik de elga alleen op de verwarming (oude radiatoren)
Precies mijn idee. Weet je toevallig tot welk minimaal vermogen de wp kan gaan bij temperaturen rond de 15 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:36

martijn v o

Certified by Enphase.

En bij hybride, na een aantal jaar nog een keer omzetten naar full electric.

Hybride:
Dus nu 5k. 2022
Misschien nog een keer 2k voor een nieuwe ketel. zeg na 5 jaar 2027
En dan all-electric nog een keer geschat 6k zeg na 10 jaar 2032

en al die tijd extra vastrecht wat je als je nu all electric gaat niet hebt a 250 euro per jaar dus 2,5k
en al die tijd het gasverbruik tegen meerprijs tov electra zeg 0,75k
Totaal: 16,25k als we uitgaan van 15 jaar dus tot 2047 maakt 650 euro per jaar.

all-electric
Dus nu 13k 2022
Vervanging machine na 15 jaar 2037 zeg 6k
Totaal 18k tot 2052 dus 600 euro per jaar.

Of praat ik poep.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
flippy schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:15:
[...]

welk boilervat heb je het over? die hebt je totaal niet nodig. en dat leidingwerk heb je zoizo, of koelleidngen of 1 extra waterleiding. of je neemt gewoon een losse warmtepompboiler. een splitwarmwaterwarmtepomp zoals een calypso split kan je makkelijk op de zolder dumpen.
Excusez, warmwaterbuffervat van 300l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
LeonTebbens schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:10:
Bij ons was de overweging dat ik niet over een paar jaar nog een nieuwe fossiele cv ketel wilde ophangen als de oude defect zou gaan.
Dus we kozen voor compleet gasloos en daardoor kregen we van de gemeente nog 4000 extra subsidie 😀.

En het scheelt je een paar honderd euro per jaar een vastrecht en netaansluitingskosten van de vervallen gasleiding.

En misschien goed om rekening mee te houden: de schaarste aan materialen en vakmensen zal komende jaren alleen maar groter worden door het 2026 WP wetsvoorstel.
Ja. Mee eens. Maar mocht ik bijvoorbeeld de 6kw al hebben staan dan hoef ik alleen nog ter zijner tijd iets met douchewater te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
martijn v o schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:16:
En bij hybride, na een aantal jaar nog een keer omzetten naar full electric.

Hybride:
Dus nu 5k. 2022
Misschien nog een keer 2k voor een nieuwe ketel. zeg na 5 jaar 2027
En dan all-electric nog een keer geschat 6k zeg na 10 jaar 2032

en al die tijd extra vastrecht wat je als je nu all electric gaat niet hebt a 250 euro per jaar dus 2,5k
en al die tijd het gasverbruik tegen meerprijs tov electra zeg 0,75k
Totaal: 16,25k als we uitgaan van 15 jaar dus tot 2047 maakt 650 euro per jaar.

all-electric
Dus nu 13k 2022
Vervanging machine na 15 jaar 2037 zeg 6k
Totaal 18k tot 2052 dus 600 euro per jaar.

Of praat ik poep.
In grote lijnen geen poep. Je mist nu alleen nog een derde optie. All electric ready met 6kw en dan alleen nog gaskosten voor sww over en ter zijner tijd iets met dat gasverbruik doen. Scheelt nu 8k, daar kan je redelijk wat sww water mee maken via gas aangezien dat ook met lageren cop gaat. Je houdt wel vastrecht natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:36

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja klopt, hier hebben we de warmtepomp los van het warmwater dus alleen de CV. (hij draait nu eigenlijk mijn vrouw vond het met 19,6 graad te koud).
En het warmwater gaat via een warmtepompboiler op zolder. 100 liter was te weinig nu een Tesy van 200 liter erbij en een laadpomp en dat gaat eigenlijk super.
WPB was 1000 euro
Tesy was 800 euro
Aansluitmateriaal en pomp was 400 euro.
Subsidie was 650 euro

maar dan wel van het vastrecht af.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Heb 3 jaar geleden mijn cv eruit gegooid en een Panasonic 5 kW monoblok gekocht.
Een loodgieter die hier wel eens wat vaker iets gedaan had gevraagd of hij het aan kon sluiten. (allen het watergedeelte)
Heeft de cv verwijderd, leidingen naar de verdeler vd vloerverwarming vergroot van 15 naar 22 mm, de verdeler vervangen door een pomploze, de WP aangesloten op de CV leidingen en een WPboiler aangesloten. Alle electra zelf gedaan. Was 1200 euro kwijt aan de loodgieter WP, WPB en electra spullen maakten het totaal 3500 euro. Ik kwam van 1000 m3 gas per jaar en heb het ook toen het hier -13 graden was gewoon op 21 graden kunnen stoken zonder enig probleem. Ondertussen vorig jaar in 2 kamers ook vloerverwarming aangelegd ipv de radiatoren. Boven vv in de badkamer en op 1 slaapkamer een radiator op onze slaapkamer niks.
Als je handig bent of de goede kennissen hoeft het niet duur te zijn. Wellicht dat met de huidige prijzen je 1 a 1,5 k euro duurder uit bent maar nog steeds goedkoop.
Heb sinds 2012 al zonnepanelen en ben nu 10 euro per maand kwijt aan elektra 0 aan gas.
Stap voor stap aanpakken met altijd het oog op het eindresultaat.
En wees niet bang voor die winter met min 15 graden. Als je systeem het dan niet aankan kun je met een elektrische kachel de boel altijd op temperatuur houden. Wat je daarmee uitgeeft aan euro's bespaar je het 10 voudige door vanaf moment 1 de juiste stappen te nemen.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Me Albert schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:31:
Heb 3 jaar geleden mijn cv eruit gegooid en een Panasonic 5 kW monoblok gekocht.
Een loodgieter die hier wel eens wat vaker iets gedaan had gevraagd of hij het aan kon sluiten. (allen het watergedeelte)
Heeft de cv verwijderd, leidingen naar de verdeler vd vloerverwarming vergroot van 15 naar 22 mm, de verdeler vervangen door een pomploze, de WP aangesloten op de CV leidingen en een WPboiler aangesloten. Alle electra zelf gedaan. Was 1200 euro kwijt aan de loodgieter WP, WPB en electra spullen maakten het totaal 3500 euro. Ik kwam van 1000 m3 gas per jaar en heb het ook toen het hier -13 graden was gewoon op 21 graden kunnen stoken zonder enig probleem. Ondertussen vorig jaar in 2 kamers ook vloerverwarming aangelegd ipv de radiatoren. Boven vv in de badkamer en op 1 slaapkamer een radiator op onze slaapkamer niks.
Als je handig bent of de goede kennissen hoeft het niet duur te zijn. Wellicht dat met de huidige prijzen je 1 a 1,5 k euro duurder uit bent maar nog steeds goedkoop.
Heb sinds 2012 al zonnepanelen en ben nu 10 euro per maand kwijt aan elektra 0 aan gas.
Stap voor stap aanpakken met altijd het oog op het eindresultaat.
En wees niet bang voor die winter met min 15 graden. Als je systeem het dan niet aankan kun je met een elektrische kachel de boel altijd op temperatuur houden. Wat je daarmee uitgeeft aan euro's bespaar je het 10 voudige door vanaf moment 1 de juiste stappen te nemen.
Bedankt voor de reactie. Mooie stapsgewijze uitvoering idd.

Ik heb zelf 3 linker handen dus geld uitgegeven aan mensen die wel dingen met handen kunnen vind ik ook geen probleem.

Zou idd wel een gewone cv monteur kunnen vragen om cv installatie weg te halen mocht dat een hoop schelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-05 19:08
Hoe zit je qua ruimte voor het boilervat, kan je die kwijt op de plek waar nu je cv ketel hangt?
Qua installatiewerk zit er volgens mij echt niet enorm veel meer werk in tussen beide situaties. In mijn situatie was full electric bijna nog eenvoudiger omdat ik een warmtepompboiler kwijt kon op de plek waar een enorme jaren '90 ketel hing, twee losse systemen en geen gedoe met driewegkleppen etc. Was gewoon een kwestie van monoblock (LG 7kW) op cv leidingen aansluiten en wpb (atlantic v4 270l) op waterleidingen.
mathijshooi schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:40:
[...]

Zou idd wel een gewone cv monteur kunnen vragen om cv installatie weg te halen mocht dat een hoop schelen.
Als je sww-vat op de plek van de cv komt is het eigenlijk alleen de gasleiding afdoppen, juiste dop erin met loctite teflon draad, goed checken of het niet lekt. Dat gaat zelf of een handige buurman vast lukken.

[ Voor 30% gewijzigd door beumer op 01-06-2022 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
beumer schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:25:
Hoe zit je qua ruimte voor het boilervat, kan je die kwijt op de plek waar nu je cv ketel hangt?
Qua installatiewerk zit er volgens mij echt niet enorm veel meer werk in tussen beide situaties. In mijn situatie was full electric bijna nog eenvoudiger omdat ik een warmtepompboiler kwijt kon op de plek waar een enorme jaren '90 ketel hing, twee losse systemen en geen gedoe met driewegkleppen etc. Was gewoon een kwestie van monoblock (LG 7kW) op cv leidingen aansluiten en wpb (atlantic v4 270l) op waterleidingen.

[...]

Als je sww-vat op de plek van de cv komt is het eigenlijk alleen de gasleiding afdoppen, juiste dop erin met loctite teflon draad, goed checken of het niet lekt. Dat gaat zelf of een handige buurman vast lukken.
Er is ruimte voor het boilervat naast de huidige CV, dus dat is geen probleem als daar de binnenunit komt. Zowel liggend als staand kan er een vat geplaatst worden.
Pagina: 1