Ik ben momenteel aan het oriënteren op verdere verduurzaming van ons jaren 60 rijtjeshuis en heb de eerste offerte binnen. Dit stelt me voor een aantal dilemma's.
Als eerste mijn situatie.
In onderstaande grafiek heb ik de gas verbruiken voor verwarmen (omgerekend naar kW) per dag geplot vs de gemiddelde dagtemperatuur. Wanneer je de gefitte lijn door trekt naar -10 graden dan kom je rond de 4-4.5 kW uit.
/f/image/s7h68NW2yhBj8YZmulbSzWwU.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IHGWSKTyiRKxJwUnTUAoU5WK.jpg?f=fotoalbum_large)
).
Nu heb ik dus van 1 installateur 2 offertes gekregen, een hybride oplossing voor circa 5k na subsidie en een all electric voor 13k na subsidie incl. BTW. Het gat tussen deze twee vind ik aan de hoge kant aangezien het enige verschil een extra boilervat is, iets grotere WP, verwijdering van oude CV ketel en wat extra aansluitwerk.
De hybride offerte bevat:
De all electric offerte bevat:
Het verschil in materiaal kosten is dus circa 4200 euro, dan houden we nog 4000 euro verschil over? Is het installaren van een all electric echt zoveel werk?
Ik heb voor nu een aantal vragen:
Algemene feedback over de offertes zijn welkom!?
Als eerste mijn situatie.
Wat is je gasverbruik?
Ons gasverbruik van afgelopen jaar 1100m3, dit was een redelijke zachte winter. We vetbuiken circa 1m3 voor douchen en warmwater en dus circa 750m3 voor verwarming afgelopen jaar. Dit komt ongeveer neer op 0.35m3 per graaddag, dus bij een wat koudere winter zitten we denk ik rond de 1500m3 incl. SWW.In onderstaande grafiek heb ik de gas verbruiken voor verwarmen (omgerekend naar kW) per dag geplot vs de gemiddelde dagtemperatuur. Wanneer je de gefitte lijn door trekt naar -10 graden dan kom je rond de 4-4.5 kW uit.
/f/image/s7h68NW2yhBj8YZmulbSzWwU.png?f=fotoalbum_large)
Heb je vloerverwarming?
Op de begane vloer, wc beneden en in de badkamer hebben we vloerverwarming. Oppervlak beneden is denk ik circa 60m2.:strip_exif()/f/image/IHGWSKTyiRKxJwUnTUAoU5WK.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoeveel en welke radiatoren heb je?
Op de eerste verdieping hebben we 3 slaapkamers met radiatoren. Deze staan eigenlijk nooit aan. Op zolder hebben we ook nog een werkkamer. Dit heb ik afgelopen winter soms verwarmd met een simpele elektrische kachel (zuipt wel veel kwh helaasHeb je geprobeerd een winter op 45 graden watertemperatuur te stoken?
Wij wonen nu een dik jaar in dit huis en we troffen een CV ketel aan waarin het verwarmingswater op 80 graden stond ingesteld. Uiteindelijk naar 37 graden weten te krijgen en dat ging goed deze winter. Ik denk dat ik nog wel wat lager had kunnen gaan bij verdere optimalisatie.Heb je een bad?
Wij hebben een bad, wordt momenteel misschien 1 keer per maand gebruikt. Met opgroeiende kinderen misschien meer behoefte.Hoeveel douchewater gebruikt het gezin?
Het doucheverbruik qua liters per minuut heb ik nog niet gemeten. Gas verbruik ik de zomer was circa 1m3 per dag. We douchen wel vrij lang (momenteel proberen we korter), maar met meer gezinsleden zal dit verbruik nog wel oplopen.Heb je ruimte voor een boilervat van 65 cm x 1m60?
Op zich is er ruimte voor een boilervat. Het beste komt ons wel uit om deze liggend neer te zetten.Kan je een buitenunit in de tuin/aan de muur/op een betonnen dak kwijt?
Ja, buiten in de voortuin.Heb je plek voor een binnenunit?
JaHeb je een zoneregeling/zonneboiler/houtkachel/zwembad/andere dingen aan je verwarming geknoopt?
NeeOmbouwen vloerverwarmingsverdeler nodig?
Zie foto hierboven, momenteel idd een pomp. Dit zal moeten vervangen worden.Nu heb ik dus van 1 installateur 2 offertes gekregen, een hybride oplossing voor circa 5k na subsidie en een all electric voor 13k na subsidie incl. BTW. Het gat tussen deze twee vind ik aan de hoge kant aangezien het enige verschil een extra boilervat is, iets grotere WP, verwijdering van oude CV ketel en wat extra aansluitwerk.
De hybride offerte bevat:
- Remeha Elga Ace 4kW
- 50L buffervat
- Trillingsdempers
- En het aanleggen natuurlijk
De all electric offerte bevat:
- Mercuria Ace 6kW
- 50l Buffercat
- Trillingsdempers
- Pomploze vloerverwarmingsverdeler
- Geluidsreductieset
- 300l RVS tapwaterboilervat
- Magneet vuilafscheider
- Verwijdering oude CV
- en aansluiten
Het verschil in materiaal kosten is dus circa 4200 euro, dan houden we nog 4000 euro verschil over? Is het installaren van een all electric echt zoveel werk?
Ik heb voor nu een aantal vragen:
Algemene feedback over de offertes zijn welkom!?
- Past de 6kW in mijn situatie qua warmtebehoefte en SWW?
- De standaard 50l buffervaten zitten in de offertes, dit is niet nodig toch met vloerverwarming?
- Is het prijsverschil tussen hybride & all electric te verklaren? Is all electric echt zoveel extra werk?
- Voor een kleine meerprijs heeft Remeha ook een boilervat met 2 spiralen waar bijvoorbeeld een zonneboiler op aangesloten kan worden. Kan dit vat met 2 spiralen ook gebuikt worden zonder zonneboiler, aangezien het spiraaloppervlak groter is zou het efficiënter kunnen werken/meer water sneller kunnen opwarmen?
- Is het desnoods een optie om de 6kW Mercuria buitenunit te nemen en die voorlopig in hybride oplossing aan te sluiten zodat ik wel all electric ready ben naar de toekomst toe? (ik weet dit is vloeken in de kerk)
- Kunnen deze warmtepompen genoeg afregelen bij temperaturen rond de 15 graden? (mischien moet ik Remeha hierover maar bellen)