Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 25-05 09:04
Beste tweakers

Ik ben actief op zoek naar een nieuwbouwwoning, sleutel op de deur. Nu heb ik een woning gevonden die een warmtepomp levert, maar ik weet totaal niet of dit een goede warmtepomp is gezien ik vrij nieuw ben in de materie. Ik heb wel al her en der gelezen dat een warmtepomp met boiler altijd aangeraden wordt.

Hier een aantal beginnersvragen die ik uit het warmtepomp FAQ heb overgenomen:

Historisch gasverbruik: 1200 m³/jaar (winter '20/21?)
Afgiftesysteem
:
- 97 m² vloerverwarming
- 0 radiatoren
SWW:
- ventillatie type D, driedubbel glas, 14cm thermische isolatie buitenmuren
Warmtepompvoorkeur:
Keuze van het appartement:
- Daikin altherma 3R
- Nibe AMS 20-6
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed door aannemer.

Nu mijn vraag, zijn dit twee kwalitatief goede warmtepompen? Waar moet ik extra op letten of rekening mee houden? Tips? Voorkeur voor bepaald type pomp? Ik hoor het graag.
De warmtepomp zal gecombineerd worden met zonnepanelen.

Groetjes

Dieter

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een nieuwbouw woning zal een warmteverlies berekening moeten hebben, daar vanuit bepaal je welke wp de juiste is. je huidige gasgebruik heeft daar natuurlijk niets mee te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:26

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik kan er nog geen chocola van maken. Ben je nou actief op zoek, of heb je al een huis gevonden?
Een woning die een warmtepomp levert :?
Hoe kan je een nieuwbouwwoning hebben die de winter van '20-'21 heeft meegemaakt?
Waarom staat bij SWW iets over ventilatie?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
@Proton_ mijn excuses voor de verwarring.

Ik heb een optie op een huis genomen, nieuwbouw. Maar als ik iets beter voor de prijs vind, kijk ik nog wat verder :). Het huis met de optie moet nog gebouwd worden. Er zal sowiezo een warmtepomp komen, maar ik heb eigen inbreng welke warmtepomp er zal geplaatst worden. Dat is één van de twee bovenstaande.

winter 20-21' is uiteraard het verbruik gas van verleden jaar, niet in de nieuwbouwwoning.

Het zal een nieuwbouwwoning met EPC <20 (BEN) zijn, maar de exacte waarde heb ik niet meegekregen.

Ik weet niet waarvoor de afkorting SWW stond, maar in de FAQ las ik over ventillatie, dus dacht dat hierbij te zetten... 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Flipking94 op 22-05-2022 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:51
Flipking94 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 18:40:
@Proton_ mijn excuses voor de verwarring.

Ik heb een optie op een huis genomen, nieuwbouw. Maar als ik iets beter voor de prijs vind, kijk ik nog wat verder :). Het huis met de optie moet nog gebouwd worden. Er zal sowiezo een warmtepomp komen, maar ik heb eigen inbreng welke warmtepomp er zal geplaatst worden. Dat is één van de twee bovenstaande.

winter 20-21' is uiteraard het verbruik gas van verleden jaar, niet in de nieuwbouwwoning.

Het zal een nieuwbouwwoning met EPC <20 (BEN) zijn, maar de exacte waarde heb ik niet meegekregen.

Ik weet niet waarvoor de afkorting SWW stond, maar in de FAQ las ik over ventillatie, dus dacht dat hierbij te zetten... 8)7
Sanitair warm water ;) oftewel: kom je aan je warme water in de keuken en onder de douche. Normaliter heb je een boiler en zorgt die voor je warm water voorziening.. neem aan dat jij ook een boiler krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
@ID-College Ik krijg inderdaad een boiler mee in de warmtepomp (binnenunit). Deze is wel niet heel erg groot (180L), maar is enkel maar voor één persoon (appartement is enkel voor mij).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-05 20:38
Waar je op moet letten is dat je géén zoneregeling en géén buffervat krijgt (zie FAQ). Verder gewoon de kleinste WP die er is, want dat appartement zal maar erg weinig warmtebehoefte hebben.

Nog een overweging voor zo'n nieuw appartement met WTW en drievoudig glas: Kun je die hele L/W warmtepomp en de vloerverwarming niet weglaten en gewoon met een L/L warmtepomp (airco) verwarmen? Dat is veel goedkoper om aan te leggen, en je kunt er in de zomer ook mee koelen (wat in zo'n warm appartement nog belangrijker is dan verwarmen).
Warm water met een warmtepompboiler, of doorstroomverwarmer (als je dat elektrisch aan kunt sluiten). Zeker als je geen bad hebt en maar alleen bent is dat best een optie.
Afhankelijk van de ligging van de badkamer kun je die nog voorzien van elektrische vloerverwarming (alleen bij beperkt gebruik!), of een elektrische handdoekradiator. Maar vaak ligt zo'n badkamer bij een appartement helemaal binnen in het gebouw, zodat daar die vanzelf al op 21 graden blijft en er dus helemaal geen verwarming nodig is.

[ Voor 68% gewijzigd door Andrehj op 22-05-2022 21:29 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
@Andrehj Zoneregeling is er niet. De verkoper zei wel dat ik de keuze heb om de grootte van de regeling zelf te bepalen, door een kraantje dicht te draaien. Zo kan ik via een ventiel kiezen om de slaapkamer mee te regelen met de rest, of in de slaapkamer helemaal geen regeling te hebben.

De lucht-water warmtepomp die zijn voorgesteld hebben beide een koelfunctie om water tot 18°C te koelen, dus een soort airco is wel aanwezig :).

Badkamer ligt inderdaad in het midden van het gebouw.

Bedankt alvast voor de vele input van iedereen!
Pagina: 1