Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-03 09:47
Hallo allemaal,

Ik denk erover om mijn verwarmings- en koelsysteem in huis te veranderen. Ik lees veel over het lucht/lucht onderwerp en het lucht/water onderwerp. Maar ik kan niet de betere kiezen over welk systeem is:
Situatie:
- Ik heb onlangs een huis gekocht(Tussenwoning - Bouwjaar: 1964). En ik wil 5 kamers (4 slaapkamers en 1 woonkamer verbonden met de keuken) en koel. Wij zijn een gezin van 5 personen.
- Ik heb verwarming op lage temperatuur (50°C) in mijn huis getest en het is in orde. Maar de test was in maart, dus het weer was niet koud.
- Ik ga deze zomer de isolatie van het huis verbeteren.
- Mijn huis heeft echter geen ventilatiesysteem, zelfs geen ventilatie op de ramen.
- 5 radiatoren.
- douche elke dag ongeveer 5 minuten per persoon
Warmtepompvoorkeur:
1. Milieuvriendelijk
2. Still
3. Zuinig
4. Verkrijgbaarheid
5. Domotica-integratie
6. Goedkoop
7. Design
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed
Vergelijking
Mijn huidige zorg is om een ​​lucht/water warmtepomp + warmtepompboiler te hebben (van elektrische boiler) of om een ​​lucht/water warmtepompsysteem te hebben. Ik weet dat elk systeem andere voor- en nadelen heeft.

1. Lucht / luchtsysteem:
+ Betere koeling
+ Kan het worden gebruikt als ventilatiesysteem?
+ Snellere levering
- Meer buitenunits
- Minder comfortabel?
- Geen subsidie
- Stop het huidige verwarmingssysteem (radiatoren, vloerverwarming, leidingen, ...)
-Lelijk?
- Extra boiler nodig

2. Lucht/watersysteem
+ Kan gebruikt worden met huidig ​​verwarmingssysteem
+ Geen aparte machine nodig voor DWW
+ Subsidie
+ Comfortabeler
- Lange producten
- ventilatiesysteem?
- Passieve koeling

Voeg meer toe als je ideeën hebt.
Vraag
Welk systeem is beter? En waarom?
Wat zijn de goede merken voor elk systeem?

Ik weet dat goede merken voor lucht-naar-lucht warmtepompsystemen MHI, ME, Daikin zijn. Maar ik heb geen idee van de merken van lucht/water warmtepompen. Ook voor lucht/water warmtepompen is het erg moeilijk om een installateur te vinden. dus het zou leuk zijn als je mij ook wat actieve installateurs in Eindhoven zou kunnen geven. Bij voorbaat dank.

Huidige locatie van de cv
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxSSYRhGKRdXCgGk2YKsdu1gJAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j01yfSbZnN2TIShFw89GiPpA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door hainv201 op 23-05-2022 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:45
Paar opmerkingen (naast degene die ik al in het L/W WP topic had gemaakt):

L/L heeft als nadeel dat je in elke kamer een binnenunit nodig hebt. En die kamers zijn eigenlijk te klein voor de minimum capaciteit van zo'n unit (uitgezonderd woonkamer). Dat wordt veel gependel dus.

L/W heeft als nadeel dat je eerst een geschikt afgiftesysteem nodig hebt.

Beide typen laten zich NIET combineren met ventilatie. Advies: Installeer een ventilatiesysteem. Minimaal systeem C, dus afzuigen in keuken, badkamer en toilet, maar liefst systeem D wat je veel energie gaat besparen, en waardoor je bovendien 2 à 3 kW minder WP-vermogen nodig hebt. Zie Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
Andrehj schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:08:
Paar opmerkingen (naast degene die ik al in het L/W WP topic had gemaakt):

L/L heeft als nadeel dat je in elke kamer een binnenunit nodig hebt. En die kamers zijn eigenlijk te klein voor de minimum capaciteit van zo'n unit (uitgezonderd woonkamer). Dat wordt veel gependel dus.

L/W heeft als nadeel dat je eerst een geschikt afgiftesysteem nodig hebt.

Beide typen laten zich NIET combineren met ventilatie. Advies: Installeer een ventilatiesysteem. Minimaal systeem C, dus afzuigen in keuken, badkamer en toilet, maar liefst systeem D wat je veel energie gaat besparen, en waardoor je bovendien 2 à 3 kW minder WP-vermogen nodig hebt. Zie Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic
hartelijk bedankt. Ik zal eens kijken naar het ventilatiesysteem. Maar het kost ongeveer 6000 of meer voor type D-systeem, toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
hainv201 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:35:
hartelijk bedankt. Ik zal eens kijken naar het ventilatiesysteem. Maar het kost ongeveer 6000 of meer voor type D-systeem, toch?
Die kant ga je snel op ja. Bij ons in een grote vrijstaande woning zat ik al op 10k met veel zelf doen (maar wel overal de mooiste componenten gekozen).
Maar het heeft waanzinnig veel voordelen:
  • Altijd schone lucht binnen doordat de lucht gefilterd wordt.
  • In de winter houdt het de warmte binnen
  • In de zomer houdt het de koelte binnen
  • Ventilatie onafhankelijk van de windrichting
  • Automatische zomernachtkoeling.
  • Automatische vochtigheidsregeling
  • Je huis wordt stiller, omdat er geen geluid meer de ventilatieroosters binnen komt.
  • Geen tochtende roosters meer.
  • Geen vliegen meer binnen, omdat je niet meer met het raam open hoeft te slapen
  • Je warmtepomp kan 2 à 3 kW kleiner worden uitgevoerd.
  • Het systeem verdient zichzelf door de energiebesparing weer terug (zie Andrehj in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic" en Andrehj in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic").
  • Onderhoud veel makkelijker dan met systeem C, want je hoeft maar twee filters te verwisselen / schoon te zuigen ipv een heleboel roosters + een vervuilende ventilator (want niet voorzien van een afzuigfilter).

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 23-05-2022 20:46 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
Andrehj schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:44:
[...]

Die kant ga je snel op ja. Bij ons in een grote vrijstaande woning zat ik al op 10k met veel zelf doen (maar wel overal de mooiste componenten gekozen).
Maar het heeft waanzinnig veel voordelen:
  • Altijd schone lucht binnen doordat de lucht gefilterd wordt.
  • In de winter houdt het de warmte binnen
  • In de zomer houdt het de koelte binnen
  • Ventilatie onafhankelijk van de windrichting
  • Automatische zomernachtkoeling.
  • Automatische vochtigheidsregeling
  • Je huis wordt stiller, omdat er geen geluid meer de ventilatieroosters binnen komt.
  • Geen tochtende roosters meer.
  • Geen vliegen meer binnen, omdat je niet meer met het raam open hoeft te slapen
  • Je warmtepomp kan 2 à 3 kW kleiner worden uitgevoerd.
  • Het systeem verdient zichzelf door de energiebesparing weer terug (zie Andrehj in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic" en Andrehj in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic").
  • Onderhoud veel makkelijker dan met systeem C, want je hoeft maar twee filters te verwisselen / schoon te zuigen ipv een heleboel roosters + een vervuilende ventilator (want niet voorzien van een afzuigfilter).
Dank u. Is het mogelijk om in elke kamer verschillende temperaturen te hebben met de multi-splits LL warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
hainv201 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:18:
[...]

Dank u. Is het mogelijk om in elke kamer verschillende temperaturen te hebben met de multi-splits LL warmtepomp?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
is decentraal wtw een goede oplossing voor ventilatie? Ik zag een aantal goede prijsproducten op ventilatieland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
hainv201 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:21:
[...]

is decentraal wtw een goede oplossing voor ventilatie? Ik zag een aantal goede prijsproducten op ventilatieland
Alle info vind je in Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning

Pagina: 1