Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 8 ... 51 Laatste
Acties:
  • 414.732 views

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:55

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Zojuist op het Journaal waar ik bij puur toeval even langszapte. Een bloemenkweker uit het Westland. Die kerel heeft een gasturbine staan met een verbruik van 600m3 per uur! Per uur dus, dat is 14.000 kuub gas per dag! Is 5,2 kuub gas per jaar. Glastuinbouw zou 10% van alle gas verbruiken volgens dat item.

En die bloemen vliegen voornamelijk, naar ik aanneem de grens over. Maar de overheid hoor ik voornamelijk over het gasvrij maken van woningen. Succes met dit soort bedrijven denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:14
JDx schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:26:
Eigenlijk moeten we gewoon niet rijden, waarom rijden we nog zo veel. Er zijn gigantisch veel ritten die onnodig zijn, weet je hoeveel energie het kost als je je auto moet duwen naar de winkel? Zo veel ja.
Lol, die laatste is wel mooi voor de beeldvorming :)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:05
Shadow_Agent schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:33:
Zojuist op het Journaal waar ik bij puur toeval even langszapte. Een bloemenkweker uit het Westland. Die kerel heeft een gasturbine staan met een verbruik van 600m3 per uur! Per uur dus, dat is 14.000 kuub gas per dag! Is 5,2 kuub gas per jaar. Glastuinbouw zou 10% van alle gas verbruiken volgens dat item.

En die bloemen vliegen voornamelijk, naar ik aanneem de grens over. Maar de overheid hoor ik voornamelijk over het gasvrij maken van woningen. Succes met dit soort bedrijven denk ik dan.
Dat is echt niks. Wij zitten als mkb bedrijf op 5000m3 per uur. En dat is nog steeds niks in vergelijking met bijvoorbeeld de kunstmest fabriek in Zeeland.

Het aantal m3 gas wat de industrie verbruikt is duizelingwekkend.

[ Voor 4% gewijzigd door Mortel op 11-10-2021 20:38 ]

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:36
Mortel schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:36:
[...]

Dat is echt niks. Wij zitten als mkb bedrijf op 5000m3 per uur. En dat is nog steeds niks.

maar wat betaal je per kuub als bedrijf? persoonlijk vind ik het te gek voor woorden een bos bloemen zou op deze manier minimaal €50,00 moeten kosten en terecht, verbruik voor “plezier en genot” mag best wat gaan kosten, vervuiler betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Glastuinbouw is doorgaans juist een mooi voorbeeld van duurzaamheid (min of meer) omdat ze elektriciteit produceren. De restwarmte wordt gebruikt voor de kas :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

Dat is echt niks. Wij zitten als mkb bedrijf op 5000m3 per uur. En dat is nog steeds niks in vergelijking met bijvoorbeeld de kunstmest fabriek in Zeeland.

Ik heb het al eens eerder gezegd; de energietransitie (wat dat dan ook moge zijn) moet niet beginnen bij onze woningen. Dat is verre van laaghangend fruit. Vervoer en industrie neemt ruim driekwart van ons energieverbruik voor hun rekening.

Onze economie is eigenlijk grotendeels gestoeld op goedkoop en zeker (qua levering en beschikbaarheid) gas.

Er komen nog heel lastige jaren aan. Niet alleen voor huishoudens.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
MijnCommentaar schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:39:
[...]

maar wat betaal je per kuub als bedrijf? persoonlijk vind ik het te gek voor woorden een bos bloemen zou op deze manier minimaal €50,00 moeten kosten en terecht, verbruik voor “plezier en genot” mag best wat gaan kosten, vervuiler betaald.
Een derde van dat van de consument. En dit is puur door de belasting. Maar ja, rechts kabinet hé al jaren lang. Ze kunnen in 1x de stijging van de gasprijs teniet doen voor de consumenten door dit om te draaien. Uiteraard betaald iemand er dan als nog voor, maar liever bloemen van 50 euro die je kunt overslaan dan een 3x zo hoge gas rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Laatst online: 06:28

Vliegen letterlijk de grens over. In de buik van een vliegtuig naar alle uithoeken van de wereld.
[...]

Aan welke sector moet ik denken?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
  • Laatst online: 21:05
MijnCommentaar schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:39:
[...]

Met de huidige prijzen weet ik het niet precies. Maar boven de 70.000 m3 gas ga je al minder belasting betalen. Boven de 200.000 M3 nog minder (0.05 euro). Dus ergens rond de 20-30 cent?

Elektra was altijd 8 cent / kWh. Dat is nu wel aardig opgelopen naar 12-15 cent. Verbruik is ongeveer 2500 kWh per uur.

Zoals ik in mijn vorige post al zei. Yara kunstmest verbruikt al net zoveel al 1.3 miljoen huishoudens. Dat is één bedrijf. Moet je nagaan....
Joris748 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:43:
[...]

[...]

Aan welke sector moet ik denken?
Het bedrijf waar ik werk maakt spullen voor stoffering. (Vloerbedekking, PVC, etc). Echt maakindustrie. 24/7 wordt er geproduceerd.

[ Voor 16% gewijzigd door Mortel op 11-10-2021 20:49 ]

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:53
Ja zal een ander ook maar iets gunnen. Omdat ze het toch al kunnen betalen? Want dan pakken we alles maar af. Dat komt over het algemeen niet aanwaaien hoor. Je weet dat ons belastingstelsel progressief is?

En nee daarmee ben ik absoluut niet tegen een regeling om PV systemen voor een grotere groep bereikbaar te maken. Of om mensen die door de energiecrisis in de problemen komen te helpen. Graag zelfs, ik gun het iedereen van harte :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

JanHenk schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:41:
[...]

Ik heb het al eens eerder gezegd; de energietransitie (wat dat dan ook moge zijn) moet niet beginnen bij onze woningen. Dat is verre van laaghangend fruit. Vervoer en industrie neemt ruim driekwart van ons energieverbruik voor hun rekening.

Onze economie is eigenlijk grotendeels gestoeld op goedkoop en zeker (qua levering en beschikbaarheid) gas.

Er komen nog heel lastige jaren aan. Niet alleen voor huishoudens.
Over fruit en vervoer gesproken, wat zou het schelen als we alleen maar lokaal geteeld fruit in de winkels leggen? Hoeveel energie kost het om al die appels te exporteren en bananen te importeren bijvoorbeeld?

Vraag niet om het antwoord, maar volgens mij zijn er idd veel grotere slagen te slaan dan op huizen.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:02
Huishoudens en industrie/bedrijf kan je moeilijk met elkaar vergelijken.

Bij bedrijven moet je de energie-input per geproduceerde eenheid bekijken en niet de totale jaarfactuur.

Anders kan je een lijnvliegtuigpiloot ook verwijten dat ie teveel kerosine verbruikt.

Als je van mening bent dat bedrijven teveel energie verbruiken dan moet je minder consumeren. Best eenvoudig en heeft vele voordelen: je hoeft minder te werken, je huis kan kleiner want minder spullen, minder stress en gedoe,...

En wat met de economie denken sommigen dan, die stuikt volledig in elkaar?
Waarom zou je medelijden moeten hebben met het kapitalisme? Omgekeerd heeft die toch ook helemaal geen medelijden met ons?

Niet dat ik daarom persé tegen kapitalisme ben maar ik ben er redelijk gerust in dat het kapitalistische systeem zich wel zal aanpassen aan veranderende omstandigheden, dat heeft het altijd al gedaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Kabinet worstelt met energierekening

https://www.ad.nl/politie...energierekening~ae93b719/

Waarschijnlijk toch gewoon een belastingverlaging en BTW verlaging. Daar profiteert iedereen dus van, ook PV eigenaren. Tot aan februari zal ik me schuldig voelen :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:22

Sport_Life

Solvitur ambulando

Glashelder schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:56:

Waarschijnlijk toch gewoon een belastingverlaging en BTW verlaging. Daar profiteert iedereen dus van, ook PV eigenaren. Tot aan februari zal ik me schuldig voelen :)
Als je meer energie teruglevert betaal je toch ook minder belasting en btw , omdat het over je saldo wordt berekend ?

Verder wel een beetje een VVD maatregel, uiteindelijk krijgen de grootverbruikers (villa's met zwembad) het meeste terug.
Jammer dat ze niet naar de verhouding gwe vs inkomen kijken.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 11-10-2021 21:04 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Tja, je benadeelt zo niemand, maar wel weer lekker makkelijk. De mensen die ver vooruit hebben gekeken en een vast contract hebben afgesloten schieten er niks mee op en de rest (inclusief ik) komt er mee weg.

Sommige dingen moeten een keer helemaal instorten voordat er wat aan gedaan wordt.

Want hierna lijkt alles weer prima en gaan we weer door. Zoals hierboven gezegd, minder consumeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio861
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:46

Heel goed, toch goed dat ik even gewacht heb met verlengen/overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Sport_Life schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:01:
[...]

Als je meer energie teruglevert betaal je toch ook minder belasting en btw , omdat het over je saldo wordt berekend ?
Je krijgt alleen een kaal leveringstarief per kWh die je meer teruglevert dan je gebruikt. Deze regeling kan daar volgens mij geen invloed op hebben..
JDx schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:01:
[...]

Tja, je benadeelt zo niemand, maar wel weer lekker makkelijk. De mensen die ver vooruit hebben gekeken en een vast contract hebben afgesloten schieten er niks mee op en de rest (inclusief ik) komt er mee weg.

Sommige dingen moeten een keer helemaal instorten voordat er wat aan gedaan wordt.

Want hierna lijkt alles weer prima en gaan we weer door. Zoals hierboven gezegd, minder consumeren.
Tsja, mee eens, maar niks doen was ook geen optie. Maatwerk ook niet, want dat is gewoon véél teveel werk. Daar ontbreekt de mankracht voor en de urgentie is te hoog. De eerste mensen komen waarschijnlijk al snel in de problemen.

Wij hebben nog voor zo’n 1500 kWh te weinig panelen dus voor ons is het een mooie meevaller :)
Scorpio861 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:02:
[...]

Ook als je wel overstapt zal je de belastingverlagingen gaan krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Glashelder op 11-10-2021 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Glashelder hmm, geen woord over verhoging van de vaste teruggave energiebelasting?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
JDx schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:01:
[...]

Er staat juist in dat consumenten met een vast contract ook de belastingkorting krijgen. Die hebben dus juist voordeel omdat ze geen last hebben van de hoge prijzen, dat is marktverstorend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Proton_ ik vermoed dat dat bewust is. Daar zouden ook mensen van profiteren die (veel) meer terugleveren dan gebruiken.

Door te kiezen voor een BTW verlaging en energiebelasting profiteren alleen de mensen die daadwerkelijk energie gebruiken. Op zich nog best over nagedacht lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Glashelder schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:05:
[...]
Wij hebben nog voor zo’n 1500 kWh te weinig panelen dus voor ons is het een mooie meevaller :)
Hoef ik ook niet elke dag te klooien met m'n warmtepomp, gewoon lekker knus het gas aan.

Om het maar even krom te zeggen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkklaas1994
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11-01-2022
Glashelder schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:05:

Ook als je wel overstapt zal je de belastingverlagingen gaan krijgen.
Zou je dit kunnen toelichten? Dacht dat de tarieven dan vast staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

henkklaas1994 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:13:
[...]

Staat op je geposte screenshots bla bla bla + belastingen = tarief, dat belastingdeel wordt vanzelf minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

henkklaas1994 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:13:
[...]

De tarieven staan los van de belastingen. Die kunnen door de overheid altijd tussentijds gewijzigd worden.
JDx schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:11:
[...]

Hoef ik ook niet elke dag te klooien met m'n warmtepomp, gewoon lekker knus het gas aan.

Om het maar even krom te zeggen :9
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld maar het plan is om volgend jaar - voor het contract verloopt - nog 3060wp bij te leggen waardoor het probleem opgelost zou moeten zijn :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Glashelder schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:15:
[...]

De tarieven staan los van de belastingen. Die kunnen door de overheid altijd tussentijds gewijzigd worden.

[...]

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld maar het plan is om volgend jaar - voor het contract verloopt - nog 3060wp bij te leggen waardoor het probleem opgelost zou moeten zijn :p
Ik bedoel dat ik van plan was om minder gas te gaan gebruiken en wat meer af en toe de airco te gebruiken als verwarming, maar als het toch goedkoop blijft hoef ik de moeite niet te doen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online

Correctie die 600m3 is de capaciteit van die turbine en niet het verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

En weet je wat de humor is?
Soms draait die turbine alleen maar om CO2 te maken :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Laatst online: 18-09 19:38
Scorpio861 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:02:
[...]

Ook degene die nu de laatste weken zijn overgegaan betalen meer dan ze voorheen deden.
Daarbij willen ze het gelukkig voor iedereen doen en niet alleen voor een bepaalde groep.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:01:
[...]

Verder wel een beetje een VVD maatregel, uiteindelijk krijgen de grootverbruikers (villa's met zwembad) het meeste terug.
Jammer dat ze niet naar de verhouding gwe vs inkomen kijken.
Dat ze geen inkomens afhankelijke regeling willen snap ik heel goed. Het lukt ze al niet om de toeslagen affaire op te lossen. De belastingdienst kan het allemaal al niet aan, dus die zou je dan nog meer werk verschaffen.

Dat gezegd hebbende, een iets eerlijkere maatregel zou denk ik zijn om de korting energiebelasting (~550/jaar) op te schroeven. Dan krijgt Jan modaal hetzelfde als de villa bewoner met zwembad. In het voorstel zoals genoemd in het artikelen komt er meer geld terecht bij de villa bewoner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeuwtje1
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-08 22:43
leeuwtje1 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:58:
Ons contract loopt af per 1 januari. Is het handig om nu alvast vast te zetten, of is het beter nog even te wachten tot het eind van de periode?
Mijn verwachting is dat de prijzen blijven stijgen, zou het misschien handig zijn om nu al een nieuw contract aan te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online

Ben benieuwd als dit er door komt, het ook van toepassing gaat zijn voor mensen die al reeds lopende vaste contracten hebben. Volgens mij staat namelijk in je huidige contract ook de belastingen vast. Maar corrigeer me als ik het mis heb :)

Edit: Had ook wat beter het artikel kunnen lezen, het staat er namelijk letterlijk in. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Tux3.14 op 11-10-2021 21:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Tux3.14 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:44:
[...]

Ben benieuwd als dit er door komt, het ook van toepassing gaat zijn voor mensen die al reeds lopende vaste contracten hebben. Volgens mij staat namelijk in je huidige contract ook de belastingen vast. Maar corrigeer me als ik het mis heb :)
Bij deze, dat klopt niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Fijn. Al ga ik me dan haast schuldig voelen met mijn 75 cent voor 1 M3 gas :P
Had ook wat beter het artikel kunnen lezen, het staat er namelijk letterlijk in. 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Tux3.14 op 11-10-2021 21:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
Tux3.14 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:44:
[...]

Energiebelasting, BTW, ODE, korting energiebelasting en netwerkkosten kunnen allemaal tussendoor wijzigen (gebeurt ook vaak per nieuw kalenderjaar). Eigenlijk staat alleen het kale tarief en het vastrecht vast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bulletdodger
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online

Ach het mag ook wel eens meezitten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:55

Shadow_Agent

TvanW schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:19:
[...]

Correctie die 600m3 is de capaciteit van die turbine en niet het verbruik.
Even teruggekeken, hij zegt letterlijk "deze gasturbine gebruikt 600 kuub aardgas per uur"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:59

de Peer

under peer review

Shadow_Agent schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 23:18:
[...]

Even teruggekeken, hij zegt letterlijk "deze gasturbine gebruikt 600 kuub aardgas per uur"
Capaciteit dus.
pas als hij 24/7 aan staat op vol vermogen kun je spreken van het verbruik dat je eerder noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:24
Hey Tweakers,

Misschien dat iemand mij/ons hierin kan adviseren. Een maand terug is onze energiecontract verlopen. Deze hebben wij niet verlengt (vergeten doordat we focus hadden op onze koophuis en al het geregeld daaromheen)

Wat is nu wijsheid om te doen? Contract verlengen of laten staan zoals het nu is? Waar wij bang voor zijn is als wij het gaan verlengen dat wij een jaarlang vast zitten aan dit hoge tarief terwijl het kabinet mogelijk acties onderneemt.

Wij zitten nu bij NLE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Proton_ schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:08:
@Glashelder hmm, geen woord over verhoging van de vaste teruggave energiebelasting?
En dat lijkt me een betere oplossing en simpel uitvoerbaar. Dit "vaste" bedrag tikt bij minder rijken harder aan dan bij rijken waarvoor het waarschijnlijk peanuts zijn. Bovendien "financieren" we dan ook geen grote villa's/kastelen en zwembaden. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door TvanW op 12-10-2021 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 10:23
Jboy1991 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 08:55:
Wat is nu wijsheid om te doen? Contract verlengen of laten staan zoals het nu is? Waar wij bang voor zijn is als wij het gaan verlengen dat wij een jaarlang vast zitten aan dit hoge tarief terwijl het kabinet mogelijk acties onderneemt.
Het voordeel van nu vastzetten is dat je beschermd bent tegen verdere prijsstijgingen. Het nadeel is dat je niet profiteert als de prijzen dalen, maar niemand kan de markt voorspellen.
Mijn gut feeling is dat er nu zo veel paniek op de markt is dat je hoogstwaarschijnlijk te veel betaalt als je nu het tarief vast zet. De vraag is of jij zelf het risico op nog verder stijgende prijzen kan dragen. Als dat niet zo is, dan is nu vastzetten de betere keuze. Ik zou het contract zelf nu gewoon zo laten en even de kat uit de boom kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

TvanW schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:13:
[...]

En dat lijkt me een betere oplossing en simpel uitvoerbaar. Dit "vaste" bedrag tikt bij minder rijken harder aan dan bij rijken waarvoor het waarschijnlijk peanuts zijn. Bovendien "financieren" we dan ook geen grote villa's/kastelen en zwembaden. ;)
Is de beste oplossing niet gewoon die waarbij degene die het nodig hebben naar rato krijgen wat ze nodig hebben?

Bij de gekozen oplossing nu krijg je gewoon een korting per afgenomen kWh of m3. Bij jouw oplossing krijgt iedereen hetzelfde. Ook al gebruik ik hier 1000 kWh per jaar en 100 m3 en de buurman 5000 kWh en 2000 m3. Of je gebruikt niks en levert (veel) meer terug dan je gebruikt. Dan krijg je extra geld toe :D

Snap niet zo goed waarom die angst dat er ook maar iets bij 'rijken' terecht komt zo belangrijk is :?

Wel eens van verborgen armoede gehoord trouwens? Het zal je verbazen hoeveel 'rijken' (let op: dit is een perceptie) stiekem gewoon op het randje lopen. Bij hun is de stijging van de energieprijzen ook gewoon een probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Glashelder schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:40:

Het zal je verbazen hoeveel 'rijken' (let op: dit is een perceptie) stiekem gewoon op het randje lopen. Bij hun is de stijging van de energieprijzen ook gewoon een probleem.
Je bedoelt waarschijnlijk een grote groep 1-2x Modaal verdieners, dat zijn helemaal geen “rijken” (al schijnen veel mensen dat wel te denken) ;)

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Glashelder schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:40:
[...]

Is de beste oplossing niet gewoon die waarbij degene die het nodig hebben naar rato krijgen wat ze nodig hebben?

Bij de gekozen oplossing nu krijg je gewoon een korting per afgenomen kWh of m3. Bij jouw oplossing krijgt iedereen hetzelfde. Ook al gebruik ik hier 1000 kWh per jaar en 100 m3 en de buurman 5000 kWh en 2000 m3. Of je gebruikt niks en levert (veel) meer terug dan je gebruikt. Dan krijg je extra geld toe :D

Snap niet zo goed waarom die angst dat er ook maar iets bij 'rijken' terecht komt zo belangrijk is :?

Wel eens van verborgen armoede gehoord trouwens? Het zal je verbazen hoeveel 'rijken' (let op: dit is een perceptie) stiekem gewoon op het randje lopen. Bij hun is de stijging van de energieprijzen ook gewoon een probleem.
Ik heb het niet over "de beste oplossing" maar over een betere oplossing. Iemand die 10000m3 gas verbruikt hoeft voor mij geen korting energiebelasting te krijgen voor verwarmen van zijn villa/kasteel met zwembad. Een eenvoudige tijdelijke oplossing iedereen dezelfde korting vind ik dan een stuk rechtvaardiger. En ja een aantal zal er dan positief uitspringen maar dat is dan redelijk te overzien.

Btw verborgen armoede bij mensen die een villa/kasteel met zwembad hebben heb ik niet zo veel mee.

[ Voor 3% gewijzigd door TvanW op 12-10-2021 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Laatst online: 18-09 19:38
Glenfiddich schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:44:
[...]

Je bedoelt waarschijnlijk een grote groep 1-2x Modaal verdieners, dat zijn helemaal geen “rijken” (al schijnen veel mensen dat wel te denken) ;)
Vergeet niet dat veel mensen ook naar het geld leven en aan het einde van het geld nog maand over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:01
Desnoods maken ze de tegemoetkoming progressief. Voor de eerste 1000m3 X korting voor de volgende 1000m3 en de volgende 1000m3 nog wat minder en alles boven de 3000m3 (in mijn ogen al boven de 2000) zijn gewoon echte groot verbruikers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Het probleem is vooral voor (sociale) huurders, die geen invloed hebben op verbeteringen aan het huis ten gunste van energiebesparing. Stel je woont in een tochtig huis en hebt daarom 2000m3 gas nodig, wat hetzelfde is als iemand die in een vrijstaande nieuwbouw villa woont met zwembad. Dan wil je die huurder wel compenseren, maar die vila bewonder, wil je juist stimuleren om zuiniger om te gaan met zijn energie, door bijvoorbeeld zijn zwembad te verwarmen met een warmtepomp ipv met gas. Daar zit het dilemma.

Ik denk dat de beste korte termijn oplossing, een vaste korting is op energiebelasting op gas. Korting tot maximaal je betaalde belasting. Dus gebruik je maar 100m3 gas, en de korting is 500 euro, dan zou je niet meer korting moeten krijgen dan je aan belasting betaalt. Geloof dat dit nu wel is met korting op electriciteitsbelasting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

TvanW schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:50:
[...]

Ik heb het niet over "de beste oplossing" maar over een betere oplossing. Iemand die 10000m3 gas verbruikt hoeft voor mij geen korting energiebelasting te krijgen voor verwarmen van zijn villa/kasteel met zwembad. Een eenvoudige tijdelijke oplossing iedereen dezelfde korting vind ik dan een stuk rechtvaardiger. En ja een aantal zal er dan positief uitspringen maar dat is dan redelijk te overzien.

Btw verborgen armoede bij mensen die een villa/kasteel met zwembad hebben heb ik niet zo veel mee.
Dat is echt maar een zeer, zeer klein percentage van de huishoudens in dit land.

Dus omdat je wil voorkomen dat een zeer, zeer klein deel van het land teveel profiteert, ben je er voorstander van om een ander groot deel tekort te doen :)

Ik blijf me verbazen over de prioriteiten af en toe..
Glenfiddich schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:44:
[...]

Dat klopt, die bedoel ik inderdaad. Tegenwoordig ben je in de ogen van veel mensen dan 'rijk'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Roos79 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:19:
[...]

Vergeet niet dat veel mensen ook naar het geld leven en aan het einde van het geld nog maand over hebben.
Die hebben dan ook veel meer mogelijkheden om te besparen. Hypotheek en langlopende contracten zijn erg lastig natuurlijk. Abonnementen (internet/netflix/etc), voedsel, clubs .e.d zijn prima op te besparen en kan zo in de honderden euro's per maand lopen.

Mensen die van (nabij) minimum inkomen hadden al geen geld voor dat soort dingen en kochten al euroshopper spaghetti. Daar was de rek er al volledig uit.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Z___Z schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:27:
Het probleem is vooral voor (sociale) huurders, die geen invloed hebben op verbeteringen aan het huis ten gunste van energiebesparing. Stel je woont in een tochtig huis en hebt daarom 2000m3 gas nodig, wat hetzelfde is als iemand die in een vrijstaande nieuwbouw villa woont met zwembad. Dan wil je die huurder wel compenseren, maar die vila bewonder, wil je juist stimuleren om zuiniger om te gaan met zijn energie, door bijvoorbeeld zijn zwembad te verwarmen met een warmtepomp ipv met gas. Daar zit het dilemma.

Ik denk dat de beste korte termijn oplossing, een vaste korting is op energiebelasting op gas. Korting tot maximaal je betaalde belasting. Dus gebruik je maar 100m3 gas, en de korting is 500 euro, dan zou je niet meer korting moeten krijgen dan je aan belasting betaalt. Geloof dat dit nu wel is met korting op electriciteitsbelasting.
Klopt, de 'teruggave energiebelasting' rust op het 'product' elektriciteit.

Ik ben benieuwd. De overheid kennende in dit soort 'crisissituaties' moet het vooral een eenvoudig uitvoerbaar geheel zijn. Met de botte bijl. Maatwerk is nauwelijks te doen. Er zijn dan maar twee opties:
- Verlaging van de energiebelasting op gas, op stroom, of op beide.
- Verhoging van de 'teruggave energiebelasting' die in de elektrarekening zit.

Of een combinatie van beide.

In ieder geval gaan we vrij grote schokken zien, er wordt nu al gesproken over miljarden.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 10:29
JDx schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:38:
[...]

Salderen is alleen voor eigen gebruik, maakt toch niet uit of ze er 50 of 500 op hun dak hebben? Hoe meer hoe beter lijkt mij. Als ze alles zelf gebruiken maken ze ook geen gebruik van die belastingkorting (salderen).

Of bedoel jij 's nachts gebruiken met dagopbrengst? Volgens mij kijken ze gewoon over het hele jaar, opbrengst tegenover gebruik en als dat 0 is heeft niemand anders er last van.
Als je netto produceert zouden we er ook van kunnen maken.

Uiteraard heeft iedereen enorm last van panelen, in de zin dat ze geen energie opslaan en je dus iemand anders op het net nodig heeft die buffert. Bovendien is in delen van het land het net al zo verzadigd dat er afgeschakelt wordt/gaat worden (Zit jij in zo'n verzadigde wijk dan kan het zo zijn dat een handvol (rijke) grootproducenten participatie van een grote groep kleinproducenten blokkeren vermoeilijken). Die twee dingen oplossen zijn niet gratis, en met een salderingsregeling los je ze dus niet op. De vraag is hoeveel van het vastrecht hier genoeg voor is (een grootproducent zal meer vastrecht betalen), niet genoeg natuurlijk want die bedragen werden en worden zonder dit scenario vastgesteld.

Kortom, de huidige regeling incentiveert sec zoveel mogelijk panelen leggen, en daardoor rijkere mensen. Je zou het geheel ook anders kunnen inrichten. Met huisbatterijen zou je al de druk op het lokale net wegnemen, en daarmee ook de noodzaak tot salderen. Salderen in een 24 uurs window zou een oplossing zijn om productie in de zomer eerlijk tegen levering in de winter te compenseren (iemand moet een centrale ergens op standby hebben voor de winter, dat kost geld). Tal van dingen die je zo even kunt bedenken die het geheel duurzamer, bestendiger en eerlijker zouden maken.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Brent schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:44:
[...]

Kortom, de huidige regeling incentiveert sec zoveel mogelijk panelen leggen, en daardoor rijkere mensen. Je zou het geheel ook anders kunnen inrichten. Met huisbatterijen zou je al de druk op het lokale net wegnemen, en daarmee ook de noodzaak tot salderen.
ik verwacht dan ook dat op een gegeven moment de netbeheerders thuisbatterijen gaan leveren/verkopen. lijkt goedkoper (kunnen ze wat winst mee maken) dan het netwerk upgraden en/of boetes betalen/licentie ontnomen worden voor net-instabiliteit

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:02
JanHenk schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:44:
[...]

Klopt, de 'teruggave energiebelasting' rust op het 'product' elektriciteit.

Ik ben benieuwd. De overheid kennende in dit soort 'crisissituaties' moet het vooral een eenvoudig uitvoerbaar geheel zijn. Met de botte bijl. Maatwerk is nauwelijks te doen. Er zijn dan maar twee opties:
- Verlaging van de energiebelasting op gas, op stroom, of op beide.
- Verhoging van de 'teruggave energiebelasting' die in de elektrarekening zit.

Of een combinatie van beide.

In ieder geval gaan we vrij grote schokken zien, er wordt nu al gesproken over miljarden.
Niets nieuws onder de zon hoor.

In België kreeg iedereen omwille van corona een energiepremie van 200€, met de toen lage prijzen kon ik daarmee een heel jaar gas betalen terwijl ik dat geld dus heel zeker niet nodig had.

In 2011 hebben we ook eens zoiets gekregen maar dan was het 30€.

Premies kunnen uitdelen aan iedereen maakt deel uit van de operette-politiek.

Dat is het voordeel van ouder worden; je kan die steeds terugkerende paniektoestanden steeds beter relativeren want je hebt het al eens gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeSung
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Ik ben benieuwd wat mensen zeggen over de groene plannen wanneer het weer gaat vriezen en daardoor elektrische auto’s een Stuk minder efficient gaan zijn in combinatie dat zowel de opbrengst van zonnepanelen achteruitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:38
DeeSung schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:39:
Ik ben benieuwd wat mensen zeggen over de groene plannen wanneer het weer gaat vriezen en daardoor elektrische auto’s een Stuk minder efficient gaan zijn in combinatie dat zowel de opbrengst van zonnepanelen achteruitgaan.
Ik wil graag wat groener bezig zijn, maar als we een echt strenge winter krijgen en de gasprijzen blijven zo hoog dan gaat de openhaard toch echt regelmatig aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:48
Zeg maar dat de opbrengst van zonnepanelen in december/januari praktisch nul is. Zonder salderen gaat dat flink in de papieren lopen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:44:
[...]

Ik wil graag wat groener bezig zijn, maar als we een echt strenge winter krijgen en de gasprijzen blijven zo hoog dan gaat de openhaard toch echt regelmatig aan.
Als je groener bezig wil gaan, in elk geval geen open haard gebruiken maar een houtkachel.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Joris748
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:44:
[...]

Ik wil graag wat groener bezig zijn, maar niet als het me geld kost

:X ;)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

hoevenpe schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:47:
[...]

Zeg maar dat de opbrengst van zonnepanelen in december/januari praktisch nul is. Zonder salderen gaat dat flink in de papieren lopen.
Want? Dit zijn dingen die zijn allang bekend bij mensen die ze hebben. Een warmtepomp is minder efficient bij lage temperaturen maar het moet wel heel erg koud worden wil een gasketel goedkoper zijn. Bij moderne units ligt dat omslagpunt lager dan -15. Dat is het dus zo goed als nooit in Nederland.

Zonder salderen ben je een stuk duurder uit, maar nog altijd goedkoper dan met een gasketel. Wat is het grote probleem dan?

En dat die elektrische auto minder ver komt, sja, so be it. Zolang je op je werk komt, prima toch? Meeste woon werk verkeer is toch maar kort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Joris748 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:50:
[...]

Ik wil graag wat groener bezig zijn, maar niet als het me geld kost

:X ;)
Groen bezig zijn is gewoon een grote grap. Ze denken hier in Nederland de wereld te kunnen redden, terwijl in veel andere landen ze lak hebben aan uitstoot.

Bijna iedereen die zonnepanelen of een elektrische auto heeft, doet dat vooral omdat het gewoon goedkoper is, nu nog mensen vinden die daar eerlijk voor uit komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Segafreak83 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:23:
[...]

Groen bezig zijn is gewoon een grote grap. Ze denken hier in Nederland de wereld te kunnen redden, terwijl in veel andere landen ze lak hebben aan uitstoot.

Bijna iedereen die zonnepanelen of een elektrische auto heeft, doet dat vooral omdat het gewoon goedkoper is, nu nog mensen vinden die daar eerlijk voor uit komen.
Ik mis het doel van deze post behalve bashen. Mis ik iets?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
[...]

.
Deze opmerking zie je zo vaak en is zo'n totale onzin. Altijd maar wijzen naar andere zonder je eigen verantwoordelijkheid te nemen. Als niemand begint dan komt iets nooit van de grond. Wij zijn een heel welvarend land en een goed voorbeeld doet volgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Mirved op 12-10-2021 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
Mirved schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:29:
[...]

Deze opmerking zie je zo vaak en is zo'n totale onzin. Altijd maar wijzen naar andere zonder je eigen verantwoordelijkheid te nemen. Als niemand begint dan komt iets nooit van de grond. Wij zijn een heel welvarend land en een goed voorbeeld doet volgen.
Nergens staat dat ik mijn verantwoordelijkheid niet neem. Fijne insinuatie.

Groen bezig zijn, terwijl het totaal geen zoden aan de dijk zet en je alleen maar veel hogere kosten voor je kiezen krijgt is ook totale onzin, maar iedereen krijgt hier nu wel mee te maken.

We hebben gas liggen, maar omdat er scheuren ontstaan en mensen mogelijk zouden moeten verkassen, doen we er niets mee, en gaan we afhankelijk zijn van het buitenland..

Iets met regeren en vooruitzien, maar ze zijn vooral bezig met hun eigen pluche.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2024
Segafreak83 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:33:
[...]

Groen bezig zijn, terwijl het totaal geen zoden aan de dijk zet en je alleen maar veel hogere kosten voor je kiezen krijgt is ook totale onzin, maar iedereen krijgt hier nu wel mee te maken.

We hebben gas liggen, maar omdat er scheuren ontstaan en mensen mogelijk zouden moeten verkassen, doen we er niets mee, en gaan we afhankelijk zijn van het buitenland..

Iets met regeren en vooruitzien, maar ze zijn vooral bezig met hun eigen pluche.
Zoals ik het hier hoor ben jij vooral bezig met je eigen pluche...
Maar kan het weer on-toppic?

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mirved
[...]

Dus weigeren te verbeteren met als reden hunnie doen het ook niet is volgens jouw niet je verantwoordelijkheid vermijden?
Hoezo zet het geen zoden aan de dijk? Sowieso als het ervoor zorgt dat andere/grotere landen hierdoor ook besluiten tot vergroening zet het wel degelijk "zoden aan de dijk". Niks doen levert in ieder geval niks op. Dat is zeker.
Jij woont zeker niet in Groningen. Weer zo'n narcistisch trekje "boeie" dat die mensen daar straks in onleefbare huizen/gebied moeten zitten. Als ik maar goedkoop gas heb. Eigenlijk spreek je jezelf hier al tegen als we meer inzetten op duurzame opties zoals warmtepompen en zonne-energie waren we helemaal niet afhankelijk van gas (binnen of buitenland) en hadden we dit hele probleem niet. Oftewel het zet wel degelijk "zoden aan de dijk".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Laatst online: 26-12-2023
Mmm, m'n contract loopt ongeveer nu af. Over laten gaan in variabel?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
Uit interesse ga ik deze volgen.

Ik ben een "switcher" sinds 2015 en hou een lijstje bij met ons verbruik maar dit jaar zijn wel grote schokken hoor.

Mijn Electra en gas verbruik is enorm gestegen in 2020-2021 (waarschijnlijk door thuis werken en koude periode )
overshoot Electra 576Kw ; Gas 326 m3

En recent ben ik weer geswitched ( overgangsdatum 1-11 )

Huidige leverancier Eneco , Nieuwe leverancier VdBron
Prijs 2021 ( Electra €0,20178 , Gas € 0,74283 )
Nieuwe prijs 2022 ( Electra €0,29 , Gas € 1,1 )

Het worden zware tijden :'(

Ons reken verbruik is
Hoog : 2000
Laag : 1800
Gas: 1300

[ Voor 5% gewijzigd door HeAdWaVe74 op 12-10-2021 13:56 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
HeAdWaVe74 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:52:

En recent ben ik weer geswitched ( overgangsdatum 1-11 )

Huidige leverancier Eneco , Nieuwe leverancier VdBron
Prijs 2021 ( Electra €0,20178 , Gas € 0,74283 )
Nieuwe prijs 2022 ( Electra €0,29 , Gas € 1,1 )

Het worden zware tijden :'(

Ons reken verbruik is
Hoog : 2000
Laag : 1800
Gas: 1300
Wij hebben onlangs VattenFall doorgezet voor 3 jaar.
Naast dat ik voor een dochterbedrijf werk ( krijg een keer per jaar 100€ terug op mijn salaris ) zijn mijn energie kosten gemiddeld 15ct lager dan bij vergeleken bedrijven ( pricewise )

Gisteren in de krant dat de regering denkt over verlaging van de belastingen op de prijzen, maakt mij dat 'blij' dat ik gekozen heb voor een wat duurder tarief.
Op moment van verlengen scheelde het trouwens 3 tot 5 ct ergens, en de "verlengbonus" was interessanter dan de overstap bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
warhamstr schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:46:
Variabel betekent dat ze ook gewoon je contract kunnen beeindigen als ze je niet meer rendabel vinden....

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 16:44

FD2

[...]

Leg mij eens uit waarom "minder vervuilen" totale ozin is.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Segafreak83
Mirved schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:43:
[...]

Dus weigeren te verbeteren met als reden hunnie doen het ook niet is volgens jouw niet je verantwoordelijkheid vermijden?

[...]

Hoezo zet het geen zoden aan de dijk? Sowieso als het ervoor zorgt dat andere/grotere landen hierdoor ook besluiten tot vergroening zet het wel degelijk "zoden aan de dijk". Niks doen levert in ieder geval niks op. Dat is zeker.

[...]

Jij woont zeker niet in Groningen. Weer zo'n narcistisch trekje "boeie" dat die mensen daar straks in onleefbare huizen/gebied moeten zitten. Als ik maar goedkoop gas heb. Eigenlijk spreek je jezelf hier al tegen als we meer inzetten op duurzame opties zoals warmtepompen en zonne-energie waren we helemaal niet afhankelijk van gas (binnen of buitenland) en hadden we dit hele probleem niet. Oftewel het zet wel degelijk "zoden aan de dijk".
Zeker neem ik mijn verantwoordelijkheid wel, zonnepanelen (puur omdat het geld oplevert) en let op mijn stroom en gasverbruik, niets onnodig laten branden of draaien.

Het is je opgevallen dat ook de electriciteit flink in prijs aan het stijgen is? En dan wil je juist nog meer mensen aan een (veel te) dure warmtepomp met dito verbruik hebben? Wat denk je dat er straks gaat gebeuren als we van het gas af gaan, met de electriciteitsprijs? Die schiet omhoog als een malle, want op gas kunnen ze je niet meer belasten.

Het gaan zware tijden worden, én dat is geen fijn vooruitzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:10:
[...]

Variabel betekent dat ze ook gewoon je contract kunnen beeindigen als ze je niet meer rendabel vinden....
Er worden ook langlopende contracten verbroken, dus dat is niet echt aan de orde.

Maar variabel betekend dat ze 2x per jaar de prijzen aanpassen.
Dat kan goed uitvallen, maar ook zoals nu minder goed

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FD2

FD2

warhamstr schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:46:
Zou kunnen, en dan in april / mei weer een vast contract.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:10:
[...]

Variabel betekent dat ze ook gewoon je contract kunnen beëindigen als ze je niet meer rendabel vinden....
Prima. Dan ga ik iets anders in brand steken om warm te zitten ;)

Maar, ik zie dat overstappen naar 1jr vast nu ook helemaal geen optie is. UC is de enige aanbieder en die rekent meteen €1,88/kuub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
warhamstr schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:14:
[...]

Maar, ik zie dat overstappen naar 1jr vast nu ook helemaal geen optie is. UC is de enige aanbieder en die rekent meteen €1,88/kuub
Ik zit met hetzelfde probleem. Ik ben simpelweg te laat in de achtbaan gestapt om nog iets te kunnen doen en eind deze maand loopt mijn contract af. Als ik nu afsluit betaal ik tot 2.5x zoveel als mijn huidige contract. Ik heb de keuze gemaakt om maar gewoon op variabel over te gaan en het uit zitten. Hopelijk blijft dat in elk geval enig sinds stabiel, dan is er ook nog een beetje tegen op te begroten. Een glazen bol heb ik niet, dus misschien krijg ik er spijt van. Het kan ook dat het komend voorjaar weer beter wordt en ik dan voor de winter van 2022 iets beters kan afsluiten.

Realistische gezien kan het niet in deze stijgende trend doorgaan. Dat is simpelweg voor een heel groot deel van de bevolking niet meer te betalen. Maarja, waar dat plafond zit....

[ Voor 5% gewijzigd door n9iels op 12-10-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
n9iels schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:18:
[...]

Ik zit met hetzelfde probleem. Ik ben simpelweg te laat in de achtbaan gestapt om nog iets te kunnen doen en eind deze maand loopt mijn contract af. Als ik nu afsluit betaal ik tot 2.5x zoveel als mijn huidige contract. Ik heb de keuze gemaakt om maar gewoon op variabel over te gaan en het uit zitten. Hopelijk blijft dat in elk geval enig sinds stabiel, dan is er ook nog een beertje tegen op te begroten. Een glazen bol heb ik niet, dus misschien krijg ik er spijt van. Het kan ook dat het volgend voorjaar weer beter wordt en ik dan voor de winter van 2022 iets beters kan afsluiten.

Realistische gezien kan het niet in deze stijgende trend doorgaan. Dat is simpelweg voor een heel groot deel van de bevolking niet meer te betalen. Maarja, waar dat plafond zit....
Die tactiek is ook het advies van m'n huidige aanbieder. Ga ik waarschijnlijk ook volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Segafreak83 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:12:
[...]

Zeker neem ik mijn verantwoordelijkheid wel, zonnepanelen (puur omdat het geld oplevert) en let op mijn stroom en gasverbruik, niets onnodig laten branden of draaien.
Is dit werkelijk wat jij meent dat eigen verantwoordelijkheid nemen is? Dat is gewoon puur voor eigen gewin.
Het is je opgevallen dat ook de electriciteit flink in prijs aan het stijgen is? En dan wil je juist nog meer mensen aan een (veel te) dure warmtepomp met dito verbruik hebben? Wat denk je dat er straks gaat gebeuren als we van het gas af gaan, met de electriciteitsprijs? Die schiet omhoog als een malle, want op gas kunnen ze je niet meer belasten.

Dat is mij zeker opgevallen. Dat heeft o.a. met de hoge gaskosten te maken.
Als we nou meer verduurzaamt hadden (wind//zon/water energie) dan hadden we veel meer stroom aanbod en was dit een minder groot probleem. O het zet dus toch zoden aan de dijk blijkbaar?

Sowieso verdien je die warmtepomp makkelijk terug door van het gas af te kunnen en geen dure gas meer te hoeven te betalen. Al helemaal als je zonnepanelen hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:44
warhamstr schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:14:
[...]

De meeste vergelijkingssites hebben inderdaad praktisch geen aanbiedingen maar op de website van (de meeste) energieaanbieders zelf kan je nog gewoon 1 jaar vast afsluiten. Zie bijv Vattenfall

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• warhamstr
Mirved schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:20:
[...]
...
Sowieso verdien je die warmtepomp makkelijk terug door van het gas af te kunnen en geen dure gas meer te hoeven te betalen. Al helemaal als je zonnepanelen hebt.
Fijn dit soort feelgood praat.

Mensen verslikken zich compleet in een gasrekening die een paar €100,- duurder uitvalt.

Die kunnen lekker iets met een advies €10k te investeren in een warmtepomp (en nog een paar 10k'tjes meer als je huis er voor geschikt moet worden gemaakt)

|:( |:( |:(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris748
[...]

Het mooie is dat de keten
gas --> electriciteitscentrale --> all-electric warmtepomp --> verwarming
efficiënter is dan
gas --> cv-ketel --> verwarming
Met 500 m3 en CV-ketel kun je 1 huis verwarmen, met 500 m3 verbrand in een gascentrale kun je, met warmtepomp, 2 tot 3 huizen verwarmen.

Worden we toch weer een stukje minder afhankelijk van gas.

Voorts zijn wij van mening dat ieder huis geisoleerd moet worden 8-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
warhamstr schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:23:
[...]

Mensen verslikken zich compleet in een gasrekening die een paar €100,- duurder uitvalt.

Die kunnen lekker iets met een advies €10k te investeren in een warmtepomp (en nog een paar 10k'tjes meer als je huis er voor geschikt moet worden gemaakt)

Nergens zeg ik dat iedereen over moet/kan. Maar als je de middelen hebt levert het je dus iets op en ben je ook nog eens bezig met verduurzaming. Verduurzaming levert dus wel degelijk iets op. Hetgeen de discussie over ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
Mirved schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:20:
[...]

Is dit werkelijk wat jij meent dat eigen verantwoordelijkheid nemen is? Dat is gewoon puur voor eigen gewin.

[...]

Dat is mij zeker opgevallen. Dat heeft o.a. met de hoge gaskosten te maken.
Als we nou meer verduurzaamt hadden (wind//zon/water energie) dan hadden we veel meer stroom aanbod en was dit een minder groot probleem. O het zet dus toch zoden aan de dijk blijkbaar?

Die mening mag je hebben, daar hoef ik het niet mee eens te zijn.

Nogmaals meer verduurzaming als in wind/zon/water energie gaat nooit, maar dan ook nooit voldoende zijn om het complete land op te draaien. Zet dat maar uit het hoofd.

Verder mag/kan ook niet iedereen een warmtepomp plaatsen, of huurwoning of geen ruimte of de financiën niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Segafreak83 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:29:
[...]

Nogmaals meer verduurzaming als in wind/zon/water energie gaat nooit, maar dan ook nooit voldoende zijn om het complete land op te draaien. Zet dat maar uit het hoofd.
Bron?
Het is wel degelijk mogelijk mits men zich ervoor in zet.
https://www.nu.nl/weekend...-waarschijnlijk-niet.html

[ Voor 21% gewijzigd door Mirved op 12-10-2021 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
Joris748 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:26:
[...]

Het mooie is dat de keten
gas --> electriciteitscentrale --> all-electric warmtepomp --> verwarming
efficiënter is dan
gas --> cv-ketel --> verwarming
Met 500 m3 en CV-ketel kun je 1 huis verwarmen, met 500 m3 verbrand in een gascentrale kun je, met warmtepomp, 2 tot 3 huizen verwarmen.

Worden we toch weer een stukje minder afhankelijk van gas.

Voorts zijn wij van mening dat ieder huis geisoleerd moet worden 8-)
Het kan wel efficiënter zijn, maar heel veel mensen kunnen daar geen gebruik van maken. Want of geen geld voor of subsidie pot is leeg of ze mogen / kunnen geen pomp plaatsen.

Dus dan heb je nog geen bal aan lekker verduurzamen, want lang niet iedereen kan dat, ook al hebben velen de wil wel, maar de middelen niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
Segafreak83 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:32:
[...]

Dus dan heb je nog geen bal aan lekker verduurzamen, want lang niet iedereen kan dat, ook al hebben velen de wil wel, maar de middelen niet.
Weer diezelfde simpele redenatie "niet iedereen kan het, dus doen we maar niks". Al doet de helft van NL het dan zou dat enorme voordelen opleveren.

[ Voor 8% gewijzigd door Mirved op 12-10-2021 14:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FD2

FD2

Segafreak83 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:29:
[...]

Het zal wel moeten, en daar hoort dus ook een verandering van levensstijl bij.

Heel weinig reizen als het niet op de fiets kan.
Vrijwel geen vliegreizen meer, en vrachtvliegtuigen nog veel minder.
Werken waar je woont, en klein wonen.
Lokaal shoppen, en vaak lokaal verbouwd voedsel eten. Zorg dat er weinig vervoerd moet worden.

We zijn aan het verduurzamen in een poging nog een leefbare wereld door te geven aan de volgende generatie, niet om grondstoffen te besparen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Segafreak83
Mirved schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:31:
[...]

Bron?
Het is wel degelijk mogelijk mits men zich ervoor in zet.
https://www.nu.nl/weekend...-waarschijnlijk-niet.html
https://energieopwek.nl/

Op dit moment is pas 12.xx % opgewekt door wind, water en zon, dus voorlopig zijn er nog flinke stappen te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
Segafreak83 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:40:
[...]

Op dit moment is pas 12.xx % opgewekt door wind, water en zon, dus voorlopig zijn er nog flinke stappen te maken.
Zeker, daar gaat het toch juist om. Dat die genomen moeten worden. Hoe is dat een voorbeeld dat het niet kan/niet mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Segafreak83 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:32:
[...]

Het kan wel efficiënter zijn, maar heel veel mensen kunnen daar geen gebruik van maken. Want of geen geld voor of subsidie pot is leeg of ze mogen / kunnen geen pomp plaatsen.

Dat klopt, er is geen one-size fits all oplossing voor het energieprobleem. Het gaat erom dat de warmtepomp een goede oplossing is voor bepaalde type woningen, maar voor andere woningen weer helemaal niet. Nieuwbouw, grondgebonden dan is warmtepomp bijna een no-brainer en dan draagt het wel degelijk bij aan onze klimaatdoelen.

Maar ik ben het met je eens dat voor veel mensen een warmtepomp geen oplossing is. Al is het maar omdat hun huis er (nog) niet geschikt voor is en ze er niet de financiële middelen voor hebben om daar iets aan te veranderen. Ik vind het persoonlijk erg triest dat een deel van de mensen nu keihard geraakt worden door de stijgende energieprijzen, terwijl ze er helemaal niks aan kunnen doen.

Ik vind dat degenen die wel iets kunnen bijdragen hun verantwoordelijkheid moeten nemen. En die groep is heel breed: van huiseigenaren met voldoende financiële reserves, tot bedrijven, tot de regering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
FD2 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:40:
[...]

Het zal wel moeten, en daar hoort dus ook een verandering van levensstijl bij.

Heel weinig reizen als het niet op de fiets kan.
Vrijwel geen vliegreizen meer, en vrachtvliegtuigen nog veel minder.
Werken waar je woont, en klein wonen.
Lokaal shoppen, en vaak lokaal verbouwd voedsel eten. Zorg dat er weinig vervoerd moet worden.

We zijn aan het verduurzamen in een poging nog een leefbare wereld door te geven aan de volgende generatie, niet om grondstoffen te besparen.
Het zal moeten, zeg dat maar in Den Haag.

Natuurlijk zullen er dingen aangepast moeten worden in je leefstijl, maar zie die mensen maar mee te krijgen, daar zit vaak de crux.

Het punt is dat de mensen die geld hebben het uiteindelijk weinig zal interesseren en die gaan weinig tot niets aanpassen aan hun levensstijl. Want ze kunnen het toch wel betalen. Voorlopig zie ik velen het vliegen bijvoorbeeld niet opgeven, ondanks de uitstoot en alles wat erbij komt kijken.

Al zoveel mensen over gesproken en uiteindelijk komt het erop neer dat het ieder voor zich gaat worden op de langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

Segafreak83 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:48:
[...]

Al zoveel mensen over gesproken en uiteindelijk komt het erop neer dat het ieder voor zich gaat worden op de langere termijn.
Dat ben ik met je eens, maar dat gaat dan dus een heel lelijke samenleving worden.
En de minst draagkrachtigen zullen het dan als eerste moeilijk gaan krijgen.

En die minst draagkrachtigen zitten niet in Nederland hoor !

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:57
Segafreak83 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:40:
[...]

Even een hele simpele google zoektocht: https://www.knack.be/nieu...l?cookie_check=1634042878 In 2018 was het aandeel groene stroom al 40%. Die 12.xx procent is voornamelijk dankzij politiek beleid en niet vanwege technische limitaties of onoverkomelijke problemen.

De opmerkingen die je maakt kom ik vaker tegen en vaak laat ik ze bij me langs gaan maar op Tweakers is er meer ruimte voor discussie en nuance. Waar ik vaak aan moet denken bij dergelijke opmerkingen is dat het lijkt of ze komen van een persoon die denkt de realist te zijn, maar is eigenlijk de pessimist met een vleugje narcisme gevoed door angst voor de veranderingen die noodzakelijk zijn.

Ik zeg niet dat dit in jou geval ook zo is, daar ken ik je niet goed genoeg voor natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 15:34
Segafreak83 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:48:
[...]
Natuurlijk zullen er dingen aangepast moeten worden in je leefstijl, maar zie die mensen maar mee te krijgen, daar zit vaak de crux.
Ondanks de negatieve reacties op jouw opmerking over dat al dat groene maar een farce is, zie ik hier toch wel een punt van zorg in combinatie met wat ik hier van je citeer:

Er zijn hele continenten waar de welvaart nog moet komen. Ga je die mensen echt meekrijgen? Of willen die ook hun aandeel in de welvaart incasseren?

Als bijvoorbeeld heel Afrika alsnog losgaat dan wordt onze klimaatbijdrage van enkele honderden miljarden méér dan teniet gedaan en moeten we als Nederland alsnog miljarden in zee-wering steken.

Maar ja, daar kan je niet op gaan wachten hoe dat uitpakt dus je moet toch wat doen als land nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
walletje-w schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:56:
[...]

Even een hele simpele google zoektocht: https://www.knack.be/nieu...l?cookie_check=1634042878 In 2018 was het aandeel groene stroom al 40%. Die 12.xx procent is voornamelijk dankzij politiek beleid en niet vanwege technische limitaties of onoverkomelijke problemen.

De opmerkingen die je maakt kom ik vaker tegen en vaak laat ik ze bij me langs gaan maar op Tweakers is er meer ruimte voor discussie en nuance. Waar ik vaak aan moet denken bij dergelijke opmerkingen is dat het lijkt of ze komen van een persoon die denkt de realist te zijn, maar is eigenlijk de pessimist met een vleugje narcisme gevoed door angst voor de veranderingen die noodzakelijk zijn.

Ik zeg niet dat dit in jou geval ook zo is, daar ken ik je niet goed genoeg voor natuurlijk ;)
Je kan toch niet de kosten van alles hier in Nederland bij de burger dumpen? Want dat is namelijk hetgeen wat er wel gebeurd.

De komende maanden gaat alles in prijs omhoog, brandstof knalt al door het dak, boodschappen zijn ook al aardig op weg. Gas en stroom doen er nog een schepje bovenop.

Willen ze weer terug naar oude tijd, waar iedereen een houtkachel (fijnstof :X) gaat staan stoken omdat de alternatieven zo goed als niet betaalbaar meer zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
Segafreak83 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:05:
[...]

Je kan toch niet de kosten van alles hier in Nederland bij de burger dumpen? Want dat is namelijk hetgeen wat er wel gebeurd.

De komende maanden gaat alles in prijs omhoog, brandstof knalt al door het dak, boodschappen zijn ook al aardig op weg. Gas en stroom doen er nog een schepje bovenop.

Willen ze weer terug naar oude tijd, waar iedereen een houtkachel (fijnstof :X) gaat staan stoken omdat de alternatieven zo goed als niet betaalbaar meer zijn?
Alle kosten van alles komt altijd van de burger af. Wie denk je dat de overheid betaald? Dat jij niet wilt dat iets duurder wordt betekend niet dat de overheid maar met zijn toverstokje kan zwaaien en het ongedaan kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Laatst online: 18-09 14:37
[...]

Mijn buurman heeft afgelopen zaterdag al 2 m3 hout laten bezorgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:11
[...]

Dat gebeurd al door de huidige prijzen.

https://www.rtlnieuws.nl/...jgende-gasprijzen-energie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Segafreak83
Titusvh schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:56:
[...]

Ondanks de negatieve reacties op jouw opmerking over dat al dat groene maar een farce is, zie ik hier toch wel een punt van zorg in combinatie met wat ik hier van je citeer:

Er zijn hele continenten waar de welvaart nog moet komen. Ga je die mensen echt meekrijgen? Of willen die ook hun aandeel in de welvaart incasseren?

Als bijvoorbeeld heel Afrika alsnog losgaat dan wordt onze klimaatbijdrage van enkele honderden miljarden méér dan teniet gedaan en moeten we als Nederland alsnog miljarden in zee-wering steken.

Maar ja, daar kan je niet op gaan wachten hoe dat uitpakt dus je moet toch wat doen als land nu.
Als Afrika losgaat, dan kun je het inderdaad wel vergeten, maar dat willen velen gewoon niet zien. Die denken, verduurzamen is de oplossing, en wij als kikkerlandje gaan de hele wereld redden, vergeet het maar.

Het zal een globale zorg moeten zijn en dat zie ik voorlopig gewoon niet gebeuren, en waarom niet: ze krijgen het hier in Nederland al niet voor elkaar om een kabinet te vormen, of op iets groter vlak, één EU, waar alles gelijkgetrokken gaat worden.

Dan heb je nog Azië die behoorlijk aan het groeien is en ook nog de VS aan de andere kant.

En om ontopic te blijven, nu hebben we ons afhankelijk gemaakt van buitenlands gas en de bijbehorende tarieven. Dus een groot deel van het verduurzamen kan het goot in, want dat geld gaat naar de veel duurdere tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-09 18:34
warhamstr schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:23:
[...]

Een warmtepomp is ook geen korte termijn optie, je koopt zoiets en smeert het uit over meerdere jaren, voor 2K heb je al een warmtepomp, je hoeft ook niet helemaal van het gas te gaan, als je verwarming aanpakt dan heb je het overgrote winst al te pakken.

Mensen denken altijd van pats boem ik moet het direct groot aanpakken, je kan het gerust met stapjes doen.

Ja ik heb ook een warmtepomp en de jaar erop zijn er zonnepanelen gekomen, een warmtepomp is ook zonder zonnepanelen rendabel.

Gas en Energie zijn duurder geworden maar zeker niet onbetaalbaar, het wordt nu voor bepaalde groepen keuzes maken van laat ik de auto vaker staan en pak de fiets bijvoorbeeld of ga ik er warm bij zitten.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 12-10-2021 15:20 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57

Yep, ik dus.
Eind 2019 moest m'n auto eruit, ik heb voor een Kona Electric gekozen, niet omdat ik hem mooi vind of graag groen wil zijn maar omdat het in mijn geval zo'n €200,- per maand scheelde. Als het geen verschil maakte in geld, zou ik liever een benzine rijden.
Ook heb ik zonnepanelen, uit 2020, omdat dat meer oplevert dan geld op de bank laten staan zonder rente.

On topic:
Ik gebruik alleen nog gas om te koken en als tapwater. Verwarmen doe ik met elektrische kacheltjes en de airco omdat dat goedkoper is dan gas (zonnepanelen).
Koken is niet zo'n probleem om daar een alternatief voor te vinden, tapwater nog wel omdat ik geen ruimte meer heb voor een zonneboiler en ik wel een heel groot buffervat moet hebben als 5 personen (gezin) willen douchen achter elkaar.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-09 17:11

Osxy

Holy crap on a cracker

[...]

Ja men zal de belasting op electra weer gaan verhogen, het word nu simpelweg als motivator gebruikt maar uiteindelijk zou het (theoretisch) kosten neutraal voor zowel ons als de overheid moeten uitpakken.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Pagina: 1 ... 8 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4