Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
https://twitter.com/wbcs9.../1447473618120847362?s=21
https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen
Ziet er niet echt betrouwbaar uit wat mij betreftVantage92 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:42:
Gasprijzen blijven niet zo hoog.
Vantage92 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:42:
Gasprijzen blijven niet zo hoog.
Wat is dat voor grafiekje? Wie heeft dat gemaakt?
P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
cytherea schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:46:
[...]
Ziet er niet echt betrouwbaar uit wat mij betreft
Dit is gewoon een grafiek van de termijnmarkten (futures). Zie hier voor de actuele prijzen:warhamstr schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:51:
[...]
![]()
Wat is dat voor grafiekje? Wie heeft dat gemaakt?
https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5285051
Het is nogal logisch dat de gasprijs in het voorjaar een stuk lager ligt. Het eventuele tekort is in de komende wintermaanden, niet erna.
Precies. Dit is geen ontdekking ofzo.abalone schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 12:22:
[...]
[...]
Dit is gewoon een grafiek van de termijnmarkten (futures). Zie hier voor de actuele prijzen:
https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5285051
Het is nogal logisch dat de gasprijs in het voorjaar een stuk lager ligt. Het eventuele tekort is in de komende wintermaanden, niet erna.
Pricewise zegt dat ze hierover meer belletjes krijgen. De verwerkingstijd zou veel langer zijn. Ze zeggen dat ik ipv 2 weken drie weken moet afwachten. Als ik dan niks hoor dan weer met Pricewise contact opnemen.Verwijderd schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:27:
[...]
Ben je mooi klaar mee inderdaad. Vanuit Welkom is er niets bevestigd en die gaan je nu zeker hogere tarieven rekenen. En zo'n partij als Pricewise... zou me niets verbazen als die zich achter kleine lettertjes gaan (proberen te) verstoppen.
Ben benieuwd of je bij Pricewise verder komt.
Bij Pricewise stond alles wel geregistreerd en ik neem aan dat ze ook duidelijke afspraken hebben met leveranciers.
Ik heb voor ons eigen huis ons contract met welkom al wel bevestigd gekregen en zitten wij al bij.
Mochten ze smerige streken uithalen dan kan ik natuurlijk ook de laatste 6 maanden storneren en verrekenen.
/f/image/gKTmtfp0jFH6Lbl8R5NK9431.png?f=fotoalbum_large)
Of zijn die tarieven nog niet geactualiseerd? Je zou zeggen dat nieuwe klanten altijd al de nieuwe tarieven krijgen, en de bestaande klanten op 1 jan de verhoging tegemoet zien.
"Verrassend: de hoge gasprijs is een tijdelijk verschijnsel"
De gasprijs daalt volgens die grafiek weliswaar in april weer naar iets minder dan €40 per megawatt, maar dat is nog steeds een prijs die we tot een paar maanden geleden als "recordhoogte" zouden hebben beschouwd. Het is nog steeds tientallen procenten meer dan gemiddeld.
Dat doen ze denk ik om klanten te werven, want dit tarief loopt nog maximaal 2 maanden, in januari ga je dan naar 1,70 ofzo.t14wo schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:40:
Ik vraag mij af waar alle enorm hoge tarieven vandaan komen. Als ik specifiek op Vattenfall zoek op Gaslicht.com, dan zie ik hele normale tarieven.[Afbeelding]
Of zijn die tarieven nog niet geactualiseerd? Je zou zeggen dat nieuwe klanten altijd al de nieuwe tarieven krijgen, en de bestaande klanten op 1 jan de verhoging tegemoet zien.
Probeer eens de knop aanmeldent14wo schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:40:
Ik vraag mij af waar alle enorm hoge tarieven vandaan komen. Als ik specifiek op Vattenfall zoek op Gaslicht.com, dan zie ik hele normale tarieven.[Afbeelding]
Ofwel die prijzen kloppen niet. ( of wat boven mij gezegd word )
Bij Vattenfall zelf kan je het niet aanvragen, behalve een 1 jaar contract ( voor 1,80 )
[ Voor 7% gewijzigd door corporalnl op 11-10-2021 13:47 ]
Zie het idd, kan alleen via Vattenfall zelf, deze prijzen zijn van de laatste keer dat het nog via gaslicht kon.corporalnl schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:44:
[...]
Probeer eens de knop aanmelden![]()
Totaal variabele leveringskosten (0 - 170.000 m³)
1.000 m³ * € 1,826447 per m³
Gasprijzen lijken wel stabiel de afgelopen week, maar daar ben je niet blij mee.
[ Voor 20% gewijzigd door JDx op 11-10-2021 13:49 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Van het gasverbruik is ruim 75% voor het verwarmen van je huis. Rond de 20% is voor warm water, en 5% voor het koken op gas. Koud douchen bespaart dus gas, maar ik denk dat de grootste winst zit in het lager zetten van de thermostaatJDx schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:51:
Een collega is helemaal in paniek, die is begonnen met koud douchen
Bron
Hij had al een foto gestuurd van enorm dikke sokken, maar alle beetjes helpen, verwarming via de warmtepomp (airco) en koud douchen, dan kan je helemaal kappen met gas toch.abalone schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:55:
[...]
Van het gasverbruik is ruim 75% voor het verwarmen van je huis. Rond de 20% is voor warm water, en 5% voor het koken op gas. Koud douchen bespaart dus gas, maar ik denk dat de grootste winst zit in het lager zetten van de thermostaat![]()
Bron
Jammer dat leidingwater echt ijskoud is altijd, op kamertemperatuur is het nog te doen.
Dan zou ik het alsnog niet doen, ook niet voor 1 winter.
Maar de paniek is nu gewoon omdat je er zelf niet direct wat aan kan doen, behalve extremen.
[ Voor 9% gewijzigd door JDx op 11-10-2021 13:59 ]
Precies, dit zie ik ook altijd terug in Domoticz welke mijn P1 meter altijd elke seconde uitleest en logged. Tijdens de zomer periode altijd onder 1 M3 gas per dag gezeten. Dan staat de thermostaat gewoon uit. In de koudere periode (zeg maar nu), begint ie weer te stijgen en zie je ook echt verbruik op tijdstippen dat we de kraan/douche niet gebruiken, met andere woorden de verwarming springt dan aan. Mede dankzij tools als Domoticz heb ik hier has gas verbruik voor het verwarmen van mijn woning ook zo optimaal mogelijk kunnen maken. Dit heeft dan ook weer invloed op mijn gas rekeningabalone schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:55:
[...]
Van het gasverbruik is ruim 75% voor het verwarmen van je huis. Rond de 20% is voor warm water, en 5% voor het koken op gas. Koud douchen bespaart dus gas, maar ik denk dat de grootste winst zit in het lager zetten van de thermostaat![]()
Bron
terwijl zn tarief misschien nog vast ligt tot 1 januariJDx schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:51:
Een collega is helemaal in paniek, die is begonnen met koud douchen
Nee liep af 2 weken geleden ofzo.marteltor schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:39:
[...]
terwijl zn tarief misschien nog vast ligt tot 1 januari
Die komen pas als de eerste mensen een gepeperde rekening op de mat vinden.JDx schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:34:
Maar waar blijft de echte paniek, gillende mensen, demonstraties met wij eisen gratis gas enzo.
Ja misschien ook dat mensen nog hoop hebben tot 1 januari, maar daarna wordt het denk ik wel druk bij de schuldsanering.stylezzz schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:43:
[...]
Die komen pas als de eerste mensen een gepeperde rekening op de mat vinden.
Zou kunnen, maar die mensen zijn dan vooral op feesboek te vinden 'Het is allemaal de schuld van rutte!!!'.JDx schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:45:
[...]
Ja misschien ook dat mensen nog hoop hebben tot 1 januari, maar daarna wordt het denk ik wel druk bij de schuldsanering.
Dit inderdaad. Veel mensen hebben het nog niet door, of verwachten niet dat de soep zo heet gegeten wordt, of denken dat het wel terug naar normaal gaat.stylezzz schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:43:
[...]
Die komen pas als de eerste mensen een gepeperde rekening op de mat vinden.
Pas als dat maandbedrag van 175€ naar 400€ gaat, komt het besef.
Ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren, want de variabele tarieven worden al herijkt (bij Budget wel tenminste) bij alfloop contract.
Veel mensen zitten variabel. En het verbaasd me dat ze BLEVEN zitten met de CB/GC deal.
Ik krijg nog dagelijks Appjes van kennissen met krantenberichten van dat de Energie maatschappijen die adviseren om nu geen vast contract af te sluiten maar variabel te blijven zitten. 🤪
Ja dat snap ik wel dat ze dat NU zeggen…. Maar je hebt de boot dan allang gemist denk ik….
American Express vraagbaak
Wat denk je van al die mensen die elk jaar overstappen voor 2 tientjes korting. Dat zijn allemaal jaar contracten die nu aflopen, al die moeite van 10 jaar elk jaar overstappen weg.Stinger_Ventura schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:55:
[...]
Dit inderdaad. Veel mensen hebben het nog niet door, of verwachten niet dat de soep zo heet gegeten wordt, of denken dat het wel terug naar normaal gaat.
Pas als dat maandbedrag van 175€ naar 400€ gaat, komt het besef.
Ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren, want de variabele tarieven worden al herijkt (bij Budget wel tenminste) bij alfloop contract.
Veel mensen zitten variabel. En het verbaasd me dat ze BLEVEN zitten met de CB/GC deal.
Ik krijg nog dagelijks Appjes van kennissen met krantenberichten van dat de Energie maatschappijen die adviseren om nu geen vast contract af te sluiten maar variabel te blijven zitten. 🤪
Ja dat snap ik wel dat ze dat NU zeggen…. Maar je hebt de boot dan allang gemist denk ik….
Dat is idd gek ja. Na invullen op de Vattenfall website zelf, komen er tarieven van 44 cent per kWh bij variabel contract.corporalnl schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:44:
[...]
Probeer eens de knop aanmelden![]()
Bij Vattenfall zelf kan je het niet aanvragen, behalve een 1 jaar contract ( voor 1,80 )
De normale man is hier niet echt mee bezig. Die horen wat op het nieuws en dat was het dan. De problemen komen pas als de jaarafrekening op de mat valt. Moet er opeens 1000 euro bijbetaald worden door de nieuwe tarieven. Gezien veel mensen al in de problemen komen als de wasmachine van 400 euro vervangen moet worden, zal er zeker paniek in de tent komen als honderdduizenden mensen opeens de energierekening niet meer kunnen betalen.stylezzz schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:47:
[...]
Zou kunnen, maar die mensen zijn dan vooral op feesboek te vinden 'Het is allemaal de schuld van rutte!!!'.
Was laatst dus bij mijn ouders en die zijn echt niet dom, hoeven zich ook niet druk te maken over een hogere rekening ofzo en het ging direct: "moeten wij dat ook betalen?" althans mijn ma.Z___Z schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:04:
[...]
De normale man is hier niet echt mee bezig. Die horen wat op het nieuws en dat was het dan. De problemen komen pas als de jaarafrekening op de mat valt. Moet er opeens 1000 euro bijbetaald worden door de nieuwe tarieven. Gezien veel mensen al in de problemen komen als de wasmachine van 400 euro vervangen moet worden, zal er zeker paniek in de tent komen als honderdduizenden mensen opeens de energierekening niet meer kunnen betalen.
Hoezo wij ook?
Eerste oplossing was dat die automatische grasmaaier er ook maar niet moest komen, volle paniek
[ Voor 7% gewijzigd door JDx op 11-10-2021 15:06 ]
checkJDx schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:01:
[...]
Wat denk je van al die mensen die elk jaar overstappen voor 2 tientjes korting. Dat zijn allemaal jaar contracten die nu aflopen, al die moeite van 10 jaar elk jaar overstappen weg.

Gelukkig 30 sep nog kunnen afsluiten bij Vattenfall. Wel hogere tarieven, maar met een 300 euro bol.com erbij maakt het het dragelijk.
Leidingwater temperatuur is erg afhankelijk van de locatie waar je zit. Maar in de winter is het sowieso kouder dan in de zomer. Maar dikke kleding doet veel hoor, en minder stil zitten. Kop thee drinken. Vroeg onder de wol met de vrouw, etc.JDx schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:58:
[...]
Hij had al een foto gestuurd van enorm dikke sokken, maar alle beetjes helpen, verwarming via de warmtepomp (airco) en koud douchen, dan kan je helemaal kappen met gas toch.
Jammer dat leidingwater echt ijskoud is altijd, op kamertemperatuur is het nog te doen.
Dan zou ik het alsnog niet doen, ook niet voor 1 winter.
Maar de paniek is nu gewoon omdat je er zelf niet direct wat aan kan doen, behalve extremen.
Voor je het weet heb je kinderen, da's toch echt een stuk duurder dan een winter wat meer voor je gas betalen
Zijn er dan zoveel mensen die nu in de winter moeten switchen? Ik heb het geluk dat mijn contract in juni start/eindigt. Toen was er nog niets aan de hand en volgend jaar mogelijk weer bekoelt. Bovendien is het wel meer dan paar tientjes, hoewel ik daar geen 100% zeker zicht op heb door alle variabelen. Naderhand reken je het meestal ook niet meer terug.JDx schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:01:
Wat denk je van al die mensen die elk jaar overstappen voor 2 tientjes korting. Dat zijn allemaal jaar contracten die nu aflopen, al die moeite van 10 jaar elk jaar overstappen weg.
[ Voor 14% gewijzigd door LA-384 op 11-10-2021 15:30 ]
Ik switch altijd in februari. Vlak voor het zonneseizoenLA-384 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:26:
[...]
Zijn er dan zoveel mensen die nu in de winter moeten switchen? Ik heb het geluk dat mijn contract in juni start/eindigt. Toen was er nog niets aan de hand en volgend jaar mogelijk weer bekoelt.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik denk inderdaad de aanname dat iedereen die elk jaar switcht, dat dan in december moet doen, geen juiste is.LA-384 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:26:
[...]
Zijn er dan zoveel mensen die nu in de winter moeten switchen? Ik heb het geluk dat mijn contract in juni start/eindigt. Toen was er nog niets aan de hand en volgend jaar mogelijk weer bekoelt.
Ikzelf switch ook elk jaar, bij mij loopt het van april tot april.
Ik vermoed dat het al eerder is dan de jaar afrekening. Energie maatschappijen willen wel een voorschot gebaseerd op het SJV.Z___Z schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:04:
[...]
De normale man is hier niet echt mee bezig. Die horen wat op het nieuws en dat was het dan. De problemen komen pas als de jaarafrekening op de mat valt. Moet er opeens 1000 euro bijbetaald worden door de nieuwe tarieven. Gezien veel mensen al in de problemen komen als de wasmachine van 400 euro vervangen moet worden, zal er zeker paniek in de tent komen als honderdduizenden mensen opeens de energierekening niet meer kunnen betalen.
Bij een prijsstijging zullen ze dus het termijn bedrag baseren op de nieuwe tarieven. Dan kan je nog zoveel truien aantrekken of koud douchen, je zal het voorschot betalen over het gemiddelde verbruik van de afgelopen 3 jaar. En dat gaat inderdaad (meteen) pijn doen. Want de energie toko zal het hoogste bedrag als voorschot willen om zich in te dekken tegen verdere prijsstijgingen, koude winters en zelf liquiditeit nodig hebben.
American Express vraagbaak
Dat voorschot is toch altijd een voorstel? Ik verlaag dat altijd direct flink. Volgens mij kunnen ze je niet verplichten om een hoog voorschot te betalen. Dat zou raar zijn, want ze kunnen failliet gaan en dan ben je dat geld kwijt.Stinger_Ventura schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:30:
[...]
Ik vermoed dat het al eerder is dan de jaar afrekening. Energie maatschappijen willen wel een voorschot gebaseerd op het SJV.
Bij een prijsstijging zullen ze dus het termijn bedrag baseren op de nieuwe tarieven. Dan kan je nog zoveel truien aantrekken of koud douchen, je zal het voorschot betalen over het gemiddelde verbruik van de afgelopen 3 jaar. En dat gaat inderdaad (meteen) pijn doen. Want de energie toko zal het hoogste bedrag als voorschot willen om zich in te dekken tegen verdere prijsstijgingen, koude winters en zelf liquiditeit nodig hebben.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Gebaseerd op één maandverbruik zou je dit al aan moeten kunnen passen. Het is namelijk een voorschot, wat in geen enkel opzicht gedekt is. Als je teveel betaalt en de energiemaatschappij gaat failliet, dan ben je je geld kwijt. Ook al heb je 0 euro verbruikt en 200 euro aanbetaald. Dus het is wel goed om hier op te letten bij kwetsbare leveranciers.Stinger_Ventura schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:30:
[...]
Ik vermoed dat het al eerder is dan de jaar afrekening. Energie maatschappijen willen wel een voorschot gebaseerd op het SJV.
"Chaos kan niet uit de hand lopen"
Gaat meestal om 75-150 euro welkomstkorting per jaar en kost 5 minuten van mijn tijd. De moeite waard dus.JDx schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:01:
[...]
En nee de opbrengst daarvan is niet weg. Of je nu wel of niet elk jaar overstapt. Meer betalen ga je sowieso de komende tijd, tenzij je het op een gunstig moment vast hebt kunnen zetten, maar dat heeft vooral met geluk te maken.
Ik switch ook elk jaar. Mijn "jaar" liep oorspronkelijk van ca juni tot juni.Smultie schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:28:
[...]
Ik denk inderdaad de aanname dat iedereen die elk jaar switcht, dat dan in december moet doen, geen juiste is.
Ikzelf switch ook elk jaar, bij mij loopt het van april tot april.
Maar inmiddels zit ik ook op switchen in april, terwijl er dan vaak nog een koudestaartje in het seizoen zit.
Het voordeel is wel dat je in circa 11 maanden Welkomstkorting scoort, zo'n 10% extra terwijl je er van uit gaat dat je een jaarcontract afsluit.
Dat is een beetje redeneren op het niveau van: 'kijk het had geen zin dat die man 20 km per uur harder reed, want nu 5 km verderop staan we allemaal in de file'JDx schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:01:
[...]
Er zullen ook mensen zijn met contracten van 3 jaar die nu aflopen.
Ja het sowieso scheelt aardig in de terugverdientijd.
Zelfs al leveren ze nu niets, dank zij de saldering strijken ze de winst op van waardeloze nutteloze, maar voor hen nu waardevolle destijds gedumpte geleverde zomerenergie.
Het is ongelijk verdeeld in de wereld
[ Voor 12% gewijzigd door Bruin Poeper op 11-10-2021 15:47 ]
Zullen we niet weer een PV/saldering discussie hier startenBruin Poeper schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:45:
@LA-384
Ja het sowieso scheelt aardig in de terugverdientijd.
Zelfs al leveren ze nu niets, dank zij de saldering strijken ze de winst op van waardeloze nutteloze, maar voor hen nu waardevolle destijds gedumpte geleverde zomerenergie.
Het is ongelijk verdeeld in de wereld
Ik vind dat bespreekbaar als je er de gasgegedupeerden mee kan helpen.
[ Voor 36% gewijzigd door Bruin Poeper op 11-10-2021 15:52 ]
Ik reageer omdat deze insteek wellicht toch ontopic kan zijn, als mogelijke 'oplossing' voor de gascrisis. Mocht dat niet zo zijn dan hoor ik dat graag @Señor Sjon.Bruin Poeper schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:49:
Het FD had juist zo'n bericht dat subsidie niet meer nodig is.
Ik vind dat bespreekbaar als je er de gasgegedupeerden mee kan helpen.
Is dat dan niet extreem onrechtvaardig richting vele tien/honderdduizenden medelanders die wel panelen en/of warmtepompen hebben genomen en rekening hebben gehouden met die subsidie voor de terugverdientijd en de lagere energierekening als gevolg?
Feitelijk ga je heel veel mensen belonen die 'niks'* gedaan hebben de afgelopen jaren en vele mensen die wel wat gedaan hebben keihard straffen. Mijn energierekening zal als gevolg flink omhoog gaan.
Dus je helpt gasgedupeerden, maar straft de mensen die hun verantwoordelijkheid genomen hebben
*Ik snap dat er ook genoeg mensen zijn die niks kunnen doen omdat ze in een appartement wonen of er geen geld voor hebben, maar er zijn hele hordes mensen die niks doen omdat ze dure auto's, televisies, vakanties of andere dingen belangrijker vinden. Mijn inziens moeten die nu gewoon op de blaren zitten.
[ Voor 17% gewijzigd door Glashelder op 11-10-2021 16:10 ]
Maar zij hebben nu overwinst, extra subsidie.
Of dat nou nodig/rechtvaarig is...? Bedenk dat die subsidie door de gedupeerden wordt betaald.
[ Voor 14% gewijzigd door Bruin Poeper op 11-10-2021 16:28 ]
Niet alleen omdat ze in een huurhuis wonen, maar vaak ook omdat de nodige investeringen onbetaalbaar zijn.
Nee. Ik had ook wel tesla willen rijden met een bijzonder voordelig brandstofverbruik per km, een gesubsidieerd PV systeem om hem op te laden en een mooie subsidie op de wagen zelf. Helaas; mijn 3dehands Yaris is de afgelopen jaren alleen maar duurder geworden om aan te houden, terwijl ik hem toch echt nodig heb om naar 't werk te komen (1u 10+ min met OV, 15 min met auto)Glashelder schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:05:
[...]
Ik reageer omdat deze insteek wellicht toch ontopic kan zijn, als mogelijke 'oplossing' voor de gascrisis. Mocht dat niet zo zijn dan hoor ik dat graag @Señor Sjon.
Is dat dan niet extreem onrechtvaardig richting vele tien/honderdduizenden medelanders die wel panelen en/of warmtepompen hebben genomen en rekening hebben gehouden met die subsidie voor de terugverdientijd en de lagere energierekening als gevolg?
Feitelijk ga je heel veel mensen belonen die 'niks'* gedaan hebben de afgelopen jaren en vele mensen die wel wat gedaan hebben keihard straffen. Mijn energierekening zal als gevolg flink omhoog gaan.
Dus je helpt gasgedupeerden, maar straft de mensen die hun verantwoordelijkheid genomen hebben
*Ik snap dat er ook genoeg mensen zijn die niks kunnen doen omdat ze in een appartement wonen of er geen geld voor hebben, maar er zijn hele hordes mensen die niks doen omdat ze dure auto's, televisies, vakanties of andere dingen belangrijker vinden. Mijn inziens moeten die nu gewoon op de blaren zitten.
Idem met een warmtepomp en dergelijk materiaal. De subsidies betreft verduurzaming gaan altijd naar de mensen die het eigenlijk toch al wel kunnen trekken. In dit geval is de terugverdientijd alleen wat langer. De mensen met een procentuele belasting op fossiele brandstoffen zijn deze subsidies op aan het hoesten en zullen vaak geen geld hebben voor een alternatief.
Nogmaals vergis je niet hoe invasief zo'n verandering even kan zijn. Bij ons gemeenteloket had men het over +-20k voor mijn woning; ik heb het even niet, en ik ga het er met de gasprijzen van vorig jaar nooit uithalen.
[ Voor 8% gewijzigd door silverball op 11-10-2021 16:44 ]
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
niet bij GreenChoice, daar staat de terugleververgoeding nog steeds op €0,08LA-384 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:37:
Ik heb nu geen tijd het uit te rekenen, maar voor degenen met flinke overproductie en weinig gasverbruik, kunnen de hogere energieprijzen ook positief uitpakken toch? De terugleververgoeding stijgt namelijk mee.
the older I get, the better I was...
mesa57 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:22:
Je vergeet dat dat niet iedereens vrije keuze is.
Niet alleen omdat ze in een huurhuis wonen, maar vaak ook omdat de nodige investeringen onbetaalbaar zijn.
Ik vergat jullie niet, ik heb jullie genoemd. Zij het in een edit, maar die was wel ruim voor jullie reactiessilverball schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:28:
[...]
Nee. Ik had ook wel tesla willen rijden met een bijzonder voordelig brandstofverbruik per km, een PV systeem om hem op te laden en een mooie subsidie. Helaas; mijn 3dehands Yaris is de afgelopen jaren alleen maar duurder geworden om aan te houden. Idem met een warmtepomp en dergelijk materiaal. Het geld gaat altijd naar de mensen die het eigenlijk toch al wel kunnen trekken.
Nogmaals vergis je niet hoe invasief zo'n verandering even kan zijn. Bij ons gemeenteloket had men het over +-20k voor mijn woning; ik heb het even niet, en ik ga het er met de gasprijzen van vorig jaar nooit uithalen.
Ik vermoed overigens dat er gewoon een flinke verlaging van de energiebelasting gaat komen. Echt maatwerk in deze lijkt me heel lastig of onmogelijk (want alle overheidsinstellingen zijn al overbelast) en het afschaffen van saldering benadeelt anderen gewoon teveel.
Waarom is het afschaffen van salderen nu echt benadelen? Als de terugverdientijd van een PV installatie naar gemiddeld 9 jaar gaat kan je toch nog steeds aardig renderen met een levensduur van +-25 jaar? IMO bizar dat de overheid dat nog extra moet spekken. Er kan beter extra subsidie naar de aanschaf van panelen voor mensen met een kleinere beurs, niet mensen spekken die toch al een PV installatie kunnen betalen. Blijkbaar rendeert het toch wel.Glashelder schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:45:
[...]
[...]
Ik vergat jullie niet, ik heb jullie genoemd. Zij het in een edit, maar die was wel ruim voor jullie reacties
Ik vermoed overigens dat er gewoon een flinke verlaging van de energiebelasting gaat komen. Echt maatwerk in deze lijkt me heel lastig of onmogelijk (want alle overheidsinstellingen zijn al overbelast) en het afschaffen van saldering benadeelt anderen gewoon teveel.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Heel simpel, mijn energierekening zal per direct van zo'n 20 euro naar 130 euro gaan. Ik ga er dus per direct 100 euro per maand op achteruit.silverball schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:56:
[...]
Waarom is het afschaffen van salderen nu echt benadelen? Als de terugverdientijd van een PV installatie naar gemiddeld 9 jaar gaat kan je toch nog steeds aardig renderen met een levensduur van +-25 jaar? IMO bizar dat de overheid dat nog extra moet spekken. Er kan beter extra subsidie naar de aanschaf van panelen voor mensen met een kleinere beurs, niet mensen spekken die toch al een PV installatie kunnen betalen. Blijkbaar rendeert het toch wel.
Hoe is dat niet benadelen?
Omdat je dan weer 'gewoon' betaalt voor de stroom die voor jou opgewekt wordt, net zoals iedereen (PV loos Nederland dan). Dat je overdag een overschot hebt is fijn, beetje bijzonder dat anderen dan jouw verbruik 's nachts moeten gaan compenseren. Je PV installatie rendeert blijkbaar toch wel, salderen of niet.Glashelder schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:58:
[...]
Heel simpel, mijn energierekening zal per direct van zo'n 20 euro naar 130 euro gaan. Ik ga er dus per direct 100 euro per maand op achteruit.
Hoe is dat niet benadelen?
Voor ons als gezin is 100 per maand meer gaan betalen erg veel.
Ik weet dat dit bij de gemiddelde Tweaker wordt afgedaan als wisselgeld, maar die luxe heeft niet iedereen. Daar wordt nogal eens makkelijk aan voorbijgegaan....
Welke is dat? Niet doen, als ze failliet gaan ben je het kwijt.Wozmro schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:04:
Vandaag mailtje van gasleverancier. Voorstel om het voorschot te verhogen van 24€/maand naar 37€/maand (variabel contract, 400m³/j).
Dus blijkbaar is het niet acceptabel als de eigen gasrekening omhoog gaat maar is het wel acceptabel om mensen die gebruik maken van een subsidieregeling per direct behoorlijk financieel te benadelen.silverball schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:04:
[...]
Omdat je dan weer 'gewoon' betaalt voor de stroom die voor jou opgewekt wordt, net zoals iedereen (PV loos Nederland dan). Dat je overdag een overschot hebt is fijn, beetje bijzonder dat anderen dan jouw verbruik 's nachts moeten gaan compenseren. Je PV installatie rendeert blijkbaar toch wel, salderen of niet.
Niet lullig bedoeld maar het komt een beetje over als jaloezie als je het mij vraagt?
Voor zover ik weet zijn daar nog geen mededelingen over gedaan. Zoals gewoonlijk is Nederland altijd weer het langzaamste van alle west Europese landenScorpio861 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:06:
Is er al meer bekend of er vanuit de overheid iets geregeld gaat worden om deze gekte te stoppen??
Ik weet dat dit bij de gemiddelde Tweaker wordt afgedaan als wisselgeld, maar die luxe heeft niet iedereen. Daar wordt nogal eens makkelijk aan voorbijgegaan....

[ Voor 29% gewijzigd door Glashelder op 11-10-2021 17:12 ]
Deze week of uiterlijk volgende week moet er een stuk meer duidelijkheid zijn vanuit Den Haag. Nog even geduld.Scorpio861 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:06:
Is er al meer bekend of er vanuit de overheid iets geregeld gaat worden om deze gekte te stoppen??
Er is zowiezo voordurend overleg. Geef ze even de tijd om een plan op te stellen
[ Voor 6% gewijzigd door DutchOwnage op 11-10-2021 17:16 ]
Beste heer Dionysiou,
De energiemarkt is volop in beweging en in het nieuws. De prijzen van energie stijgen in heel Europa. Maar wat betekent dit voor jou?
Je hoeft niets te doen
Gelukkig heb je een vast contract waardoor je leveringstarieven niet veranderen tot de einddatum van je contract. Je krijgt voorlopig dus niet met stijgende energietarieven te maken.
Omdat je in de zomer een overschot hebt en in de winter kom je zwaar te kort. Ergo: Salderen moet blijven bestaan.silverball schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:56:
[...]
Waarom is het afschaffen van salderen nu echt benadelen? Als de terugverdientijd van een PV installatie naar gemiddeld 9 jaar gaat kan je toch nog steeds aardig renderen met een levensduur van +-25 jaar? IMO bizar dat de overheid dat nog extra moet spekken. Er kan beter extra subsidie naar de aanschaf van panelen voor mensen met een kleinere beurs, niet mensen spekken die toch al een PV installatie kunnen betalen. Blijkbaar rendeert het toch wel.
Verder OT: Het is belachelijk dat de burger nu (wederom) op moet draaien voor de fouten van de overheid / energiemaatschappijen. Ze hadden gewoon moeten zorgen voor goed gevulde reserves. En niet nu de boel op de klippen laten lopen en zoek het maar uit roepen.
Dat waren hier geen 2 tientjes maar 200 per jaar en goede tarieven 😉JDx schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:01:
[...]
Nu gekozen voor de GC deal, helaas geen bonus maar wel een redelijk tarief.
Over het algemeen kon je goed besparen ja, heb ik ook ieder jaar gedaan. Vorig jaar wel voor meerdere jaren vastgezet, met de gedachte, je weet maar nooit wat er gaat gebeuren.Roos79 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:27:
[...]
Dat waren hier geen 2 tientjes maar 200 per jaar en goede tarieven 😉
Nu gekozen voor de GC deal, helaas geen bonus maar wel een redelijk tarief.
Voor nu pakt dat toevallig goed uit, maar had ook zomaar anders kunnen zijn.
Fair zou zijn grootproducenten te onderscheiden van mensen die voornamelijk voor eigen gebruik hebben gepland. Ik heb bewust niet mijn dak volgelegd, ook al had ik dat best kunnen betalen, omdat ik het een slecht idee is als iedereen dat zou doen. Maar daarmee ben ik, bij afwezigheid van batterij, nog wel redelijk afhankelijk van salderen tbv betalen van dit alles. Graag wordt ik niet op 1 hoop geschoven met rijke stinkers die 50 panelen hebben liggen. Breng ergens een verschil aan (mensen die 1.5x meer of minder dan 1 gemiddeld gezien genereren bijv.) en denk eens na over subsidie voor thuisbatterijen icm afbouw salderen (voor de kleinproducent).silverball schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:56:
[...]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Top idee, onderscheid maken tussen eigen gebruik en de mensen die er grof aan verdienen. Mijn zegen heb jeBrent schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:29:
[...]
Fair zou zijn grootproducenten te onderscheiden van mensen die voornamelijk voor eigen gebruik hebben gepland. Ik heb bewust niet mijn dak volgelegd, ook al had ik dat best kunnen betalen, omdat ik het een slecht idee is als iedereen dat zou doen. Maar daarmee ben ik, bij afwezigheid van batterij, nog wel redelijk afhankelijk van salderen tbv betalen van dit alles. Graag wordt ik niet op 1 hoop geschoven met rijke stinkers die 50 panelen hebben liggen. Breng ergens een verschil aan (mensen die 1.5x meer of minder dan 1 gemiddeld gezien genereren bijv.) en denk eens na over subsidie voor thuisbatterijen icm afbouw salderen (voor de kleinproducent).
Afgelopen jaar heel er getwijfeld en niet 3 jaar vast gezet nu wel spijt van, maar is niet anders.Segafreak83 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:29:
[...]
Over het algemeen kon je goed besparen ja, heb ik ook ieder jaar gedaan. Vorig jaar wel voor meerdere jaren vastgezet, met de gedachte, je weet maar nooit wat er gaat gebeuren.
Voor nu pakt dat toevallig goed uit, maar had ook zomaar anders kunnen zijn.
Ach ja, ik zit op een 3 jaar die in mei afloopt. Hopelijk net genoeg om over de hobbel te komen, maar je kunt altijd pech hebben met de timing natuurlijk.Roos79 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:31:
[...]
Afgelopen jaar heel er getwijfeld en niet 3 jaar vast gezet nu wel spijt van, maar is niet anders.
Ha, maar de ironie is nou net dat om aan je eigen verbruik in de winter te voldoen je een flink oversized installatie moet aanleggen. Ik begrijp niet zo goed waarom de oplossing voor het huidige probleem (prijzen die lijnrecht omhoog schieten) het verhogen van de prijzen voor een andere groep zou zijn; notabene een groep die (om welke reden dan ook) wel degelijk bijdraagt aan het vergroenen van onze maatschappij. Een zero sum game hoeft het in elk geval niet te zijn.Brent schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:29:
[...]
Fair zou zijn grootproducenten te onderscheiden van mensen die voornamelijk voor eigen gebruik hebben gepland. Ik heb bewust niet mijn dak volgelegd, ook al had ik dat best kunnen betalen, omdat ik het een slecht idee is als iedereen dat zou doen. Maar daarmee ben ik, bij afwezigheid van batterij, nog wel redelijk afhankelijk van salderen tbv betalen van dit alles. Graag wordt ik niet op 1 hoop geschoven met rijke stinkers die 50 panelen hebben liggen. Breng ergens een verschil aan (mensen die 1.5x meer of minder dan 1 gemiddeld gezien genereren bijv.) en denk eens na over subsidie voor thuisbatterijen icm afbouw salderen (voor de kleinproducent).
Ik heb het dan over verbruik ex verwarming.vistu schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:33:
[...]
Ha, maar de ironie is nou net dat om aan je eigen verbruik in de winter te voldoen je een flink oversized installatie moet aanleggen.
Salderen is alleen voor eigen gebruik, maakt toch niet uit of ze er 50 of 500 op hun dak hebben? Hoe meer hoe beter lijkt mij. Als ze alles zelf gebruiken maken ze ook geen gebruik van die belastingkorting (salderen).Brent schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:29:
[...]
Of bedoel jij 's nachts gebruiken met dagopbrengst? Volgens mij kijken ze gewoon over het hele jaar, opbrengst tegenover gebruik en als dat 0 is heeft niemand anders er last van.
[ Voor 11% gewijzigd door JDx op 11-10-2021 17:41 ]
dat was inderdaad het niveau van de reacties op ad.n 😂stylezzz schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:47:
[...]
Zou kunnen, maar die mensen zijn dan vooral op feesboek te vinden 'Het is allemaal de schuld van rutte!!!'.
Heb ik geklaagd over mijn gasrekening dan?Glashelder schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:11:
[...]
Dus blijkbaar is het niet acceptabel als de eigen gasrekening omhoog gaat maar is het wel acceptabel om mensen die gebruik maken van een subsidieregeling per direct behoorlijk financieel te benadelen.
[...]
Mijn punt is dat als de overheid hier niet in tegemoet gaat komen het niet uit te leggen is dat men nog 100% kan salderen. Niet eens een tegemoetkoming, maar gewoon jouw energie 's avonds 100% betaald mits je overdag wat stroom in een toch al overbelast net hebt lopen duwen.
Mensen die al een PV systeem kunnen betalen worden lekker gespekt, ondanks dat die subsidie helemaal niet nodig blijkt te zijn voor rendement en mensen die niet allemaal toeters en bellen kunnen opbrengen en gewoon moeten betalen voor hun energie moet men maar in de kou laten staan want
die hebben volgens jou niets gedaan. Ik wil niet jouw verbruik gaan betalen met mijn stijgende energiekosten en daarmee belasting. Belachelijk concept.Glashelder schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:05:
[...]
Dat weet je toch dat er in de winter minder zon staat? Waarom moet de overheid daarvoor opdraaien ? Wat is er mis met 't concept dat je gewoon betaalt voor wat je gebruikt?Segafreak83 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:26:
[...]
Omdat je in de zomer een overschot hebt en in de winter kom je zwaar te kort. Ergo: Salderen moet blijven bestaan.
Het gaat niet perse om het verhogen van de prijzen, het gaat om het intrekken van een onnodige subsidie op iets wat zonder die subsidie al prima rendeert.vistu schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:33:
[...]
Ha, maar de ironie is nou net dat om aan je eigen verbruik in de winter te voldoen je een flink oversized installatie moet aanleggen. Ik begrijp niet zo goed waarom de oplossing voor het huidige probleem (prijzen die lijnrecht omhoog schieten) het verhogen van de prijzen voor een andere groep zou zijn; notabene een groep die (om welke reden dan ook) wel degelijk bijdraagt aan het vergroenen van onze maatschappij. Een zero sum game hoeft het in elk geval niet te zijn.
Als je het toch op de man gaat spelen, volgende week hijs ik mijn panelen mijn dak op. Van mij hoeft de overheid dat niet extra te spekken, ik heb de BTW al teruggevorderd. Omdat ik bijdraag aan 'verduurzaming', (en er op termijn ook nog eens geld aan ga verdienen) verwacht ik niet dat anderen mijn rekening gaan betalen.Glashelder schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:11:
[...]
Niet lullig bedoeld maar het komt een beetje over als jaloezie als je het mij vraagt?
[...]
[ Voor 10% gewijzigd door silverball op 11-10-2021 18:37 ]
Dat is wat mij betreft een prima overweging voor nieuwe installaties, maar van bestaande installaties zou je mijn inziens moeten afblijven. Het is belangrijk een betrouwbare overheid te hebben, en het houden aan eerder gemaakte beloften hoort daar zeker bij.silverball schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 18:15:
[...]
Het gaat niet perse om het verhogen van de prijzen, het gaat om het intrekken van een onnodige subsidie op iets wat zonder die subsidie al prima rendeert.
Voorbeeld: we hebben een flinke investering gedaan om onze jaren '80 woning te isoleren, van HR++ te voorzien, vloerverwarming in te frezen, een warmtepomp te plaatsen en PV te leggen. Dat we dat uberhaupt kunnen is natuurlijk al een geweldige positie, dat realiseer ik me. Toch kunnen wij ons geld ook maar 1 keer uitgeven, en het is een stuk makkelijker investeren als je weet wat je tvt ongeveer is ( en vooral dat die niet verandert ). Daarnaast is een deel van onze investering gebaseerd op het verhaal dat gas in de toekomst duurder wordt, en elektriciteit niet of minder. Zou ergens wel heel gek zijn als gas dan opeens flink goedkoper is, elektriciteit niet en de saldering opeens weg is. Dan is de gehele investering in 1 klap een stuk minder interessant. Ons probleem misschien, maar het schept wel precedent als we in de toekomst weer een keer moeten investeren. Kan ik het net zo goed in een dure auto, vakantie, spaarrekening of crypto proppen (ipv te werken aan het verminderen van onze footprint)
[ Voor 22% gewijzigd door vistu op 11-10-2021 18:26 ]
Het is juist andersom, zonnepanelen kunnen uit omdat er zoveel belasting op energie zit.vistu schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 18:23:
[...]
Dat is wat mij betreft een prima overweging voor nieuwe installaties, maar van bestaande installaties zou je mijn inziens moeten afblijven. Het is belangrijk een betrouwbare overheid te hebben, en het houden aan eerder gemaakte beloften hoort daar zeker bij.
Daarom is het voordeliger om het zelf op te wekken. Verlaag je de belasting op stroom, dan worden zonnepanelen minder aantrekkelijk.
Goed punt, maar dan komt er wel een aardige tweedeling. In mijns inziens zou het eerlijker zijn om, dan voor nieuwe installaties geen salderingsregeling toe te passen maar meer subsidie uit te trekken voor de aanschaf; dan wordt het echt bereikbaarder in plaats van mensen spekken die 't al kunnen dragen.vistu schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 18:23:
[...]
Dat is wat mij betreft een prima overweging voor nieuwe installaties, maar van bestaande installaties zou je mijn inziens moeten afblijven. Het is belangrijk een betrouwbare overheid te hebben, en het houden aan eerder gemaakte beloften hoort daar zeker bij.
Voorbeeld: we hebben een flinke investering gedaan om onze jaren '80 woning te isoleren, van HR++ te voorzien, vloerverwarming in te frezen, een warmtepomp te plaatsen en PV te leggen. Dat we dat uberhaupt kunnen is natuurlijk al een geweldige positie, dat realiseer ik me. Toch kunnen wij ons geld ook maar 1 keer uitgeven, en het is een stuk makkelijker investeren als je weet wat je tvt ongeveer is ( en vooral dat die niet verandert ). Daarnaast is een deel van onze investering gebaseerd op het verhaal dat gas in de toekomst duurder wordt, en elektriciteit niet of minder. Zou ergens wel heel gek zijn als gas dan opeens flink goedkoper is, elektriciteit niet en de saldering opeens weg is. Dan is de gehele investering in 1 klap een stuk minder interessant. Ons probleem misschien, maar het schept wel precedent als we in de toekomst weer een keer moeten investeren. Kan ik het net zo goed in een dure auto, vakantie, spaarrekening of crypto proppen (ipv te werken aan het verminderen van onze footprint)
Zeker, of stimuleer de aanschaf van (batterij) opslag, dat kan zowel op particuliere basis als door het stimuleren van aanleg op wijkniveau. Belast je meteen het net minder, en maak je het per saldo stabieler. Reken dan alleen de energiebelasting naar de accu toe, en niet op wijkniveau (of gemeenteniveau) of wat dan ook. Moet toch iets te verzinnen zijn om decentrale opslag en opwek te bevorderen zonder dat het meteen een vermogen hoeft te kosten.silverball schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 18:31:
[...]
Goed punt, maar dan komt er wel een aardige tweedeling. In mijns inziens zou het eerlijker zijn om, dan voor nieuwe installaties geen salderingsregeling toe te passen maar meer subsidie uit te trekken voor de aanschaf; dan wordt het echt bereikbaarder in plaats van mensen spekken die 't al kunnen dragen.
Theoretisch kan niemand het dragen, als stroom 6 cent kost en je krijgt 6 cent terug voor de geleverde stroom hoef je geen panelen te kopen, die zijn dan te duur.silverball schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 18:31:
[...]
Goed punt, maar dan komt er wel een aardige tweedeling. In mijns inziens zou het eerlijker zijn om, dan voor nieuwe installaties geen salderingsregeling toe te passen maar meer subsidie uit te trekken voor de aanschaf; dan wordt het echt bereikbaarder in plaats van mensen spekken die 't al kunnen dragen.
In de huidige situatie kan iedereen het dragen, alleen moet je vooraf betalen.
Zou ook wel meer panelen willen, maar dat kan ik niet betalen, maar ben blij dat anderen dat wel kunnen, hoe meer hoe beter, kijk gewoon naar je eigen situatie, niet naar de buurman.
Er is een tekort aan schone energie, hoe meer er groen opgewekt wordt hoe beter.
Nee, salderen moet uiteindelijk zeker worden afgeschaft. Volledig kunnen salderen is op termijn geen houdbare situatie.Segafreak83 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:26:
[...]
Omdat je in de zomer een overschot hebt en in de winter kom je zwaar te kort. Ergo: Salderen moet blijven bestaan.
De kWh's die je op een mooie lente- of zomerdag terug levert aan het net zijn niets of bijna niets waard. Terwijl de kWh's die je in de winter afneemt voor de energieleverancier wel kostbaar zijn.
Voor de kWh's die je in de winter afneemt moet er ook gewoon ergens een energieproducent draaien. Dat gaat niet van de lucht en ook niet van de bijna nihile opbrengst van de kWh's die je bij goed weer hebt teruggeleverd.
En als een kWh in de winter voor jouw wordt opgewekt, draag jij als afnemer ook bij aan de gemiddelde vervuiling die ontstaat bij het produceren van die kWh. Dus is het niet onredelijk om de daarvoor geldende energiebelasting te moeten betalen.
En nee, dat is niet leuk om te horen als je zonnepanelen hebt. En ja, die heb ik zelf ook. En voor onze nieuwe woning gaan we ook panelen aanschaffen.
Wat betreft het per direct afschaffen: ja, dat zou bijzonder asociaal zijn. Mensen hebben geïnvesteerd op basis van een bestaande regeling die uit gaat van een afbouw van de salderingsregeling in stappen. Nu ineens afschaffen levert de mensen die al zonnepanelen hebben serieuze financiële schade op. Zeker wanneer je bedenkt dat er nogal wat mensen met krappere beurs hun installaties hebben aangeschaft dmv huurkoop of met behulp van een duurzaamheidslening. Het voordeel van de regelingen is voor die mensen nodig om de afbetaling van de panelen te kunnen betalen.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Betalen voor wat het waard is, klaar.
https://www.volkskrant.nl...sitie-blootlegt~b936ebc0/
Waarom de huidige gascrisis zowel de noodzaak als de risico’s van de energietransitie blootlegt
[...]
Een stijgend aandeel van windmolens, zonnepanelen en geothermiecentrales in de energievoorziening is niet alleen goed voor het klimaat, zegt hij. Het verbreedt ook het aanbod. ‘Dan oefenen de Russen en de Iraniërs niet meer zoveel invloed uit op onze energierekening.’
Maar Machiel Mulder, hoogleraar energie-economie aan de Rijksuniversiteit Groningen, ziet in de huidige prijsgekte ook een waarschuwing: pas op met onvoorzichtig klimaatbeleid. Gooi je de kolencentrales – die in sommige Europese landen nog altijd het grootste deel van de stroomvoorziening voor hun rekening nemen – te snel dicht, dan neemt de afhankelijkheid van gas alleen maar verder toe. ‘Het klimaat is zeer belangrijk, maar de leveringszekerheid en betaalbaarheid van energie ook.’
Opinie:De hoge prijzen van nu kunnen weleens een voorproefje zijn voor de toekomst, zegt André Faaij van TNO. Hij verwacht dat het aanbod van fossiele energie de komende decennia afneemt. De eerste signalen hiervan zijn al zichtbaar, concludeerde The Economist op basis van investeringsvooruitzichten van grote grondstoffenproducenten: naar verwachting steken zij minder geld in fossiel dan voor de coronacrisis. Bovendien, zegt Faaij, kan het oppompen van olie en gas op den duur prijziger worden doordat de makkelijk toegankelijke velden zo langzamerhand leeg raken.
Regeren is vooruitzien, en nu we bewust partijen zonder visie kiezen, dan zullen we moeten compenseren en het op eigen kracht doen.
Op eigen kracht een kerncentrale is lastig, maar gebruik maken van bestaande kernfusie is vrij eenvoudig en relatief goedkoop.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Volledig salderen afschaffen gaat er denk ik wel voor zorgen dat geen hond straks nog zonnepanelen neemt. Zeker de setjes op zuid gaan het zwaar krijgen: hoge pieken die lastig direct te verbruiken zijn. Met oost/west heb ik dan nog mazzelIvow85 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 18:37:
[...]
Nee, salderen moet uiteindelijk zeker worden afgeschaft. Volledig kunnen salderen is op termijn geen houdbare situatie.
Die kWh die ‘niets waard is’, is wel gewoon door het volle pond verkocht aan een andere klant. Hoezo niets waard?De kWh's die je op een mooie lente- of zomerdag terug levert aan het net zijn niets of bijna niets waard. Terwijl de kWh's die je in de winter afneemt voor de energieleverancier wel kostbaar zijn.
Voor de kWh's die je in de winter afneemt moet er ook gewoon ergens een energieproducent draaien. Dat gaat niet van de lucht en ook niet van de bijna nihile opbrengst van de kWh's die je bij goed weer hebt teruggeleverd.
Die kWh die ik heb opgewekt heeft gewoon een kWh aan CO2 uitstoot bespaard - immers, alles wordt direct verbruikt. Als dat niet het geval is dan nokt je omvormer er immers mee. Oftewel: dit snijdt geen houtEn als een kWh in de winter voor jouw wordt opgewekt, draag jij als afnemer ook bij aan de gemiddelde vervuiling die ontstaat bij het produceren van die kWh. Dus is het niet onredelijk om de daarvoor geldende energiebelasting te moeten betalen.
Daarom is salderen vanuit milieu oogpunt juist heel logisch: voor elke kWh die je méér gebruikt dan je opwekt betaal je belasting.
Omdat het niet klopt. De salderingsregeling is bedoeld om het milieu te stimuleren. We hebbeb nog véél meer panelen nodig om een deuk te slaan in die doelstellingen, niet minder.En nee, dat is niet leuk om te horen als je zonnepanelen hebt. En ja, die heb ik zelf ook. En voor onze nieuwe woning gaan we ook panelen aanschaffen.
Ja, netbeheerders lopen te piepen, maar die hebben 20 jaar lang hun aandeelhouders lopen spekken en bijzonder weinig visie getoond.
Inderdaad, je wordt er gewoon in meegezogenProton_ schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 18:53:
Om de interessante, maar offtopic discussie weer op de rails te krijgen:
https://www.volkskrant.nl...sitie-blootlegt~b936ebc0/

@Ivow85 laten we afspreken er hier niet verder over te gaan
[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 11-10-2021 19:16 ]
Kan het daar niet mee oneens zijn. De mensen die het kunnen betalen, leggen ze er toch wel op. Waarschijnlijk ook als daarmee de terugverdientijd weer op het niveau van 5 jaar geleden komt.JDx schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 18:39:
In een ideale situatie zou zowel het salderen als de energiebelasting eraf moeten.
Betalen voor wat het waard is, klaar.
De mensen die ze het hardste nodig hebben, kunnen ze nu nog steeds niet betalen. Ook niet na aftrek van BTW.
En afschaffen van salderen zal er ook voor zorgen dat mensen bewuster om gaan met hun stroomverbruik.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Het probleem is vooral dat je een onbetrouwbare overheid hebt, die zo ineens de spelregels aan kan en gaat passen.Ivow85 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 18:37:
[...]
Nee, salderen moet uiteindelijk zeker worden afgeschaft. Volledig kunnen salderen is op termijn geen houdbare situatie.
De kWh's die je op een mooie lente- of zomerdag terug levert aan het net zijn niets of bijna niets waard. Terwijl de kWh's die je in de winter afneemt voor de energieleverancier wel kostbaar zijn.
En als een kWh in de winter voor jouw wordt opgewekt, draag jij als afnemer ook bij aan de gemiddelde vervuiling die ontstaat bij het produceren van die kWh. Dus is het niet onredelijk om de daarvoor geldende energiebelasting te moeten betalen.
En nee, dat is niet leuk om te horen als je zonnepanelen hebt. En ja, die heb ik zelf ook. En voor onze nieuwe woning gaan we ook panelen aanschaffen.
Wat betreft het per direct afschaffen: ja, dat zou bijzonder asociaal zijn. Mensen hebben geïnvesteerd op basis van een bestaande regeling die uit gaat van een afbouw van de salderingsregeling in stappen. Nu ineens afschaffen levert de mensen die al zonnepanelen hebben serieuze financiële schade op. Zeker wanneer je bedenkt dat er nogal wat mensen met krappere beurs hun installaties hebben aangeschaft dmv huurkoop of met behulp van een duurzaamheidslening. Het voordeel van de regelingen is voor die mensen nodig om de afbetaling van de panelen te kunnen betalen.
Zodra men ergens (te) veel voordeel van kan hebben, gaan ze het keihard afstraffen.
Accu's voor opslag is nu nog grote onzin, bijna geen voordeel en je bent zo 6 tot 10k aan kosten verder.
Als hedge op de energieprijs lijkt het me één van de weinige dingen die je als particulier kunt doen (als je klaar bent met isoleren! Al zijn er zelfs voorbeelden dat panelen wel kunnen en isolatie niet).
Wanneer je aan regelgeving gaat morrelen (zoals salderen), dan zijn er nog wel meer dingen die scheef zitten.
Zo mag een netbeheerder overbelasting alleen oplossen met meer koper (alu), maar mag hij niet beslissen een buurtbatterij aan te sluiten, ook als dat een goedkopere en snellere oplossing is.
Op wijk(/middenspanning)schaal is het kosten- en grondstoffen effectiever dan een huisbatterij.
Allemaal zaken die samenhangen met een gebrek aan visie, met hogere prijzen en in het verlengde daarvan onzekerheid, paniek en een slechter vestigingsklimaat.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat heeft weinig met onbetrouwbare overheid te maken. Iedereen die in de laatste 3 jaar zonnepanelen heeft aangeschaft, weet dat salderen er waarschijnlijk op termijn af gaat.Segafreak83 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:12:
[...]
Het probleem is vooral dat je een onbetrouwbare overheid hebt, die zo ineens de spelregels aan kan en gaat passen.
Zodra men ergens (te) veel voordeel van kan hebben, gaan ze het keihard afstraffen.
Accu's voor opslag is nu nog grote onzin, bijna geen voordeel en je bent zo 6 tot 10k aan kosten verder.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
‘Nederland had van alles kunnen doen om de gasprijs te stabiliseren... Nu zijn we te laat’
[...]
Als gasdoorvoerland, met de import en export van Noors en Russisch gas, zou Nederland een hoofdrol blijven spelen. Dat was een enorme investering van 8 miljard euro, die later nog verder opliep. We zien nu dat de gasrotonde niet werkt zoals deze zou moeten werken. We hadden moeten inzetten op meer vloeibaar gas, wat had gekund via Shell. Andere opties waren om eerder gas uit Noorwegen te halen, contracten met Gazprom in Rusland te herzien, zaken te doen met landen in het Midden-Oosten... Nu zijn we te laat.’
Die zijn al jaren bezig met grootschalige ombouw naar (veel minder goed functionerende) elektrische verwarming. Maar ongeacht de wisselverwarming, de boel zal sowieso wel weer als een kaartenhuis indonderen, zoals bij iedere niet-standaard situatie op het spoor.Soldaatje schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:19:
Wordt een dure grap voor ProRail als er sneeuw gaat vallen deze horrorwinter, met die gasgestookte wisselverwarmers.
Vandaag toch nog een “okay” deal kunnen regelen bij Vattenfall i.v.m. verhuizing (7 okt al sleutel gehad) volgende week. Het gaat om een 1jarige contract. Wat ik dan niet snap. Ik heb het contract binnen en daar zie ik ineens de term “variabele kosten”. Ik dacht dat de prijs gewoon vast staat voor het komende jaar. Zie hieronder ter verduidelijking:
/f/image/ajzSbBlQYN0Lbe26SJjwIKjW.png?f=fotoalbum_large)
Ook dit vind ik verwarrend in de voorwaarden:
/f/image/SneLk4PVXW6uSo3PgHG1czdq.png?f=fotoalbum_large)
Klopt dit? Of niet?
Daarnaast heb ik een twijfel over of het wel slim was geweest van mij om dubbel tarief (normaal/dal) aan te zetten. Aangezien tarief overdag dan hoger is.
Dank!!
[ Voor 6% gewijzigd door henkklaas1994 op 11-10-2021 20:01 ]
Men bedoeld daarmee simpelweg dat je daadwerkelijke afname nog niet bekend is. Het tarief is wel vast.henkklaas1994 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:59:
Hallo,
Vandaag toch nog een “okay” deal kunnen regelen bij Vattenfall i.v.m. verhuizing (7 okt al sleutel gehad) volgende week. Het gaat om een 1jarige contract. Wat ik dan niet snap. Ik heb het contract binnen en daar zie ik ineens de term “variabele kosten”. Ik dacht dat de prijs gewoon vast staat voor het komende jaar. Zie hieronder ter verduidelijking:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klopt dit? Of niet?
Dank!!
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Variabel is afhankelijk van je gebruikhenkklaas1994 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:59:
Hallo,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klopt dit? Of niet?
Daarnaast heb ik een twijfel over of het wel slim was geweest van mij om dubbel tarief (normaal/dal) aan te zetten. Aangezien tarief overdag dan hoger is.
Dank!!
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ahh zo bedankt! Verhuizing komt wel precies *** uit voor mij. Uit nood een contract moeten nemen.Osxy schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:00:
[...]
Men bedoeld daarmee simpelweg dat je daadwerkelijke afname nog niet bekend is. Het tarief is wel vast.
Terwijl energieprijzen hebben invloed hebben op bijna alles wat we doen en willen: voedsel, transport, ontspanning,...
Denk bijvoorbeeld aan de landbouwers/vertellers: die zitten (weeral) tussen hamer en aambeeld: de hogere factuur voor energie valt eerst bij hen in de bus maar ze kunnen die meerprijs niet doorrekenen.
Eens.Wozmro schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:14:
Ik vind de discussie in dit topic momenteel nogal nauw: energiefactuur van de woning, al dan niet zonnepanelen,....
Terwijl energieprijzen hebben invloed hebben op bijna alles wat we doen en willen: voedsel, transport, ontspanning,...
Denk bijvoorbeeld aan de landbouwers/vertellers: die zitten (weeral) tussen hamer en aambeeld: de hogere factuur voor energie valt eerst bij hen in de bus maar ze kunnen die meerprijs niet doorrekenen.
Alles is te krap, overal wordt net winst gemaakt, de kosten voor dingen kunnen net uit, alles op het randje.
Ergens gaat er iets fout, er zijn te veel onnodige dingen in het leven. Zoals ik laatst ergens las, oh we hebben nog budget over? Misschien moeten we er nog een social media expert bij nemen
Je bedoelt de zon?Proton_ schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 18:53:
maar gebruik maken van bestaande kernfusie is vrij eenvoudig en relatief goedkoop.
Ik vrees wel dat die hoogleraar een punt heeft, mss nog even niet meteen alle kolencentrales uitzetten. Het gebruik van electriciteit kon wel eens enorm toenemen door alle gewenste veranderingen in de samenleving. Plus moeten we nog wat bedenken voor bij bewolking en weinig wind. En is het ook niet zo dat electrisch rijden ondanks stroom van kolen nog altijd beter is dan rijden op benzine/diesel?
Tuurlijk, uiteindelijk liever uit die kolencentrales maar ook ik vermoed dat we daar nog niet klaar voor zijn.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Scheelt dit veel qua geld? Of is het nuttig om nieuw contract te nemen met enkel tarief en deze te beëindigen? Ik denk dat wij enkel de vaatwasser en misschien keertje wasmachine aanzetten na 23:00zhenkklaas1994 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:59:
Dank!!
Eigenlijk moeten we gewoon niet rijden, waarom rijden we nog zo veel. Er zijn gigantisch veel ritten die onnodig zijn, weet je hoeveel energie het kost als je je auto moet duwen naar de winkel? Zo veel ja.mekkieboek schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:20:
[...]
Je bedoelt de zon?![]()
Ik vrees wel dat die hoogleraar een punt heeft, mss nog even niet meteen alle kolencentrales uitzetten. Het gebruik van electriciteit kon wel eens enorm toenemen door alle gewenste veranderingen in de samenleving. Plus moeten we nog wat bedenken voor bij bewolking en weinig wind. En is het ook niet zo dat electrisch rijden ondanks stroom van kolen nog altijd beter is dan rijden op benzine/diesel?
Tuurlijk, uiteindelijk liever uit die kolencentrales maar ook ik vermoed dat we daar nog niet klaar voor zijn.
Elektrisch of op benzine, het kost veel meer energie dan nodig, maar we zijn het gewend he.
Mensen zijn ook verplicht om uren vanaf hun huis naar werk te zoeken, terwijl mensen van ver naar hun stad komen om te werken. Allemaal verspilde energie, maar het kon toch uit op een of andere manier.
Offtopic, maar misschien had je wat meer dingen uit moeten zoeken voordat je uit huis ging?henkklaas1994 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:26:
[...]
Scheelt dit veel qua geld? Of is het nuttig om nieuw contract te nemen met enkel tarief en deze te beëindigen? Ik denk dat wij enkel de vaatwasser en misschien keertje wasmachine aanzetten na 23:00z
Aan de andere kant, zo leer je wel lekker snel.
Die tijd had ik helaas niet. Het is allemaal vrij snel gegaan. Dit is mij eerlijk gezegd totaal ontgaan. Zeker met deze situatie met prijzen van energieJDx schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:27:
[...]
Offtopic, maar misschien had je wat meer dingen uit moeten zoeken voordat je uit huis ging?
Aan de andere kant, zo leer je wel lekker snel.
Dat het uit kan om 2 uur naar je werk te rijden is niet normaal, is de energie (benzine) dan niet te goedkoop?
Dit topic is gesloten.
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4