Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 30-05 10:22
Hee, this just in: morgen komt de installateur bij mij de binnenboel gereed maken voor aansluiting! Hij weet nog niet of inbedrijfsstelling lukt met deze buitentemperaturen, maar dat maakt me niet eens uit. Alles binnen voorbereiden en dan zetten we hem later wel aan. Heb een houtkachel just in case.

Overigens: met zo'n monoblock hoeven er geen gassen gevuld te worden toch? Alleen water bijvullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:33
ds23man schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:42:
[...]

Zou kunnen, ben ook een beetje het spoor bijster. Er is hier toch iemand die een Belgische VWZ op een NL pomp heeft draaien?
Volgens mij was dat deze:
Zwartoog schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:54:
[...]

Gefeliciteerd!

Ik had mijn AI uit België:
https://www.va-shop.be/a-...wz-ai-voor-arotherm-plus/
Is een iets ouder model, maar werkt bij mij wel gewoon op mijn 75/6. Ik weet niet of deze nog goed leverbaar zijn, of wat de precieze verschillen zijn. Maar het valt te proberen.
Dan ben ik wel benieuwd of zijn koelfunctie werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Nilvo op 13-12-2022 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:57
Inderdaad, alleen water @Gramser.
Ben ook benieuwd of inbedrijfstelling lukt met de huidige temperaturen. Want het water zal misschien te koud zijn voor een defrost? Of heb je ook een elektrisch hulpelement? En/of systeem vullen met warm water en direct daarna aanzetten? Geen idee of het dan wel voldoende warmte heeft hoor. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Franciesco schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:59:
Inderdaad, alleen water @Gramser.
Ben ook benieuwd of inbedrijfstelling lukt met de huidige temperaturen. Want het water zal misschien te koud zijn voor een defrost? Of heb je ook een elektrisch hulpelement? En/of systeem vullen met warm water en direct daarna aanzetten? Geen idee of het dan wel voldoende warmte heeft hoor. :)
Geen binnenunit dus ook geen elektrisch hulpelement. Vullen met licht lauw water, waarom niet... sowieso is het water in de vloer natuurlijk al warm zat, weet niet hoe snel dat erbij komt kijken. We gaan het zien, ik vind het best een beetje spannend!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Gramser schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:54:
[...]

Dan ben ik wel nieuwsierig - is dat omdat jij ze installeert (zo ja, prima, zou ik ook van profiteren!) of omdat je een servicecontract hebt afgesloten? Maar wel goed dat je het euvel zo snel hebt gevonden!
Weet een paar nummers van de service monteurs. Dus dan lopen we op afstand al wat dingen door. Toen was het gevonden en hij had er 1 in de auto liggen en wilde als hij klaar was langs komen.

Dus ik heb melding gemaakt van storing en meteen gezegd dat er een monteur langs kwam als hij klaar was met zijn bonnen.

Vaillant zal altijd proberen om het zo snel mogelijk op te lossen. Echter zoals overal altijd personeel tekort. En soms is het drukker dan anders.

Betreft onderdelen krijgt Vaillant ook voorrang vanuit Duitsland voor onderdelen.

Maar heb ook wel eens gehad dat ze met een melding binnen 24 uur kwamen in het weekend als het onder garantie valt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
Gramser schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:01:
[...]

Geen binnenunit dus ook geen elektrisch hulpelement. Vullen met licht lauw water, waarom niet... sowieso is het water in de vloer natuurlijk al warm zat, weet niet hoe snel dat erbij komt kijken. We gaan het zien, ik vind het best een beetje spannend!
Opletten met opstarten dat je de temperatuur langzaam opvoert met de binnen temperaturen . Gewoon meten hoe warm het binnen is en dan setpoint 1 graden hoger zetten en zo langzaam verder gaan als hij setpoint bereikt heeft. Anders gaat hij meteen knallen en meten defrostt.

Anders gaat hij meteen over zijn nek.

Vaillant vraagt ook of het minimaal 16 graden binnen is met opstarten, Anders gaat het ook allemaal wel lang duren.

Je kan beter vast je huis voor verwarmen met een heater. Gaat het allemaal wat makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-05 20:03
Adriaan71 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:09:
[...]

Opletten met opstarten dat je de temperatuur langzaam opvoert met de binnen temperaturen . Gewoon meten hoe warm het binnen is en dan setpoint 1 graden hoger zetten en zo langzaam verder gaan als hij setpoint bereikt heeft. Anders gaat hij meteen knallen en meten defrostt.

Anders gaat hij meteen over zijn nek.

Vaillant vraagt ook of het minimaal 16 graden binnen is met opstarten, Anders gaat het ook allemaal wel lang duren.

Je kan beter vast je huis voor verwarmen met een heater. Gaat het allemaal wat makkelijker.
Volgens mij meet de warmtepomp de retour temperatuur. Zou officieel boven 15 graden moeten liggen.

Zou het bij een lagere retour temperatuur niet lukken?

Mijn Panasonic zeurt niet als ik na een wintervakantie vraag om op te warmen vanaf 10° C kamertemperatuur.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Goeie tips @Adriaan71 , we gaan het in de gaten houden. Woning is sowieso gewoon op temperatuur, effectief 18,5 graden. Zou het zin hebben dit nog wat te verhogen om de opstart makkelijker te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
busscherski schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:16:
[...]

Volgens mij meet de warmtepomp de retour temperatuur. Zou officieel boven 15 graden moeten liggen.

Zou het bij een lagere retour temperatuur niet lukken?

Mijn Panasonic zeurt niet als ik na een wintervakantie vraag om op te warmen vanaf 10° C kamertemperatuur.
Alles lukt. Maar hoe kouder hoe meer gestuiter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
Adriaan71 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:48:
Vandaag draait mijn aroTHERM niet meer. De split 7kw maakt geen warm water.

Is de buiten sensor kapot. Die geeft 69 graden aan bij deze temperaturen.

Gelukkig komen ze er zo nog eentje brengen en plaatsen. Dan gauw weer opstarten.
Weet je het onderdeel nummer en of deze hetzelfde is bij de Plus? Je bent nr 2 die in korte tijd voorbij komt.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Gramser schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:17:
Goeie tips @Adriaan71 , we gaan het in de gaten houden. Woning is sowieso gewoon op temperatuur, effectief 18,5 graden. Zou het zin hebben dit nog wat te verhogen om de opstart makkelijker te maken?
Gewoon setpoint beginnen op 18,5 graad, en als pomp uitgaat naar 19. en zo langzaam opvoeren.

Ook even elektrische element uitschakelen voor cv en SWW als je ook boiler hebt. Anders gaat hij daarop op starten i.v.m. grote delta T.

Als je die uitzet moet hij wel met de pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
ds23man schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:21:
[...]

Weet je het onderdeel nummer en of deze hetzelfde is bij de Plus? Je bent nr 2 die in korte tijd voorbij komt.
Zal straks kijken als hij er is . Geen luxe voor reserve hahahahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Elektrisch element is er niet, heb geen binnenunit, alleen een besturingsmodule. SWW komt nog, maar da's een Auer Edel Eau dus helemaal los van de AWB.

Helder verhaal verder, gaan we doen, hopen dat we inbedrijfsstelling halen! Op zich is er niet superveel werk, spreek ik als leek:

- kWh-meter in meterkast aansluiten en kabel naar AWB monteren
- nieuwe open verdeler plaatsen
- aftakking voor meeliftende badkamerradiator maken
- maximaaltheromstaat aansluiten
- besturingsmodule aansluiten
- kamerthermostaat vervangen voor MiPro Sense
- buitenvoeler ophangen
- afkoppelen C.V.- ketel van huidige verwarming
-... en en en en ...:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Adriaan71 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:23:
[...]

Zal straks kijken als hij er is . Geen luxe voor reserve hahahahaha
Met 3 pompen inderdaad :+ Ding zit achterop met een wel hele krappe radius qua aansluitdraad direct op de sensor, zou me niets verbazen dat door temp verschillen de aansluitingen in de sensor kapot getrokken worden. Dit soort grapjes wel eens eerder gezien....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Gramser schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:27:
Elektrisch element is er niet, heb geen binnenunit, alleen een besturingsmodule. SWW komt nog, maar da's een Auer Edel Eau dus helemaal los van de AWB.

Helder verhaal verder, gaan we doen, hopen dat we inbedrijfsstelling halen! Op zich is er niet superveel werk, spreek ik als leek:

- kWh-meter in meterkast aansluiten en kabel naar AWB monteren
- nieuwe open verdeler plaatsen
- aftakking voor meeliftende badkamerradiator maken
- maximaaltheromstaat aansluiten
- besturingsmodule aansluiten
- kamerthermostaat vervangen voor MiPro Sense
- buitenvoeler ophangen
- afkoppelen C.V.- ketel van huidige verwarming
-... en en en en ...:+
Met hoeveel man komen ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Twee of drie, en ik ben zelf ook niet onhandig qua hand- en spandiensten en aanleveren van koffie en snacks. Denk dat de ene begint met de elektra en de ander met de slangenboel en open verdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
ds23man schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:28:
[...]

Met 3 pompen inderdaad :+ Ding zit achterop met een wel hele krappe radius qua aansluitdraad direct op de sensor, zou me niets verbazen dat door temp verschillen de aansluitingen in de sensor kapot getrokken worden. Dit soort grapjes wel eens eerder gezien....
Is dat dat glimmende staafje achterop de buitenunit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Zaterdag heb ik een 75/5 opgestart vanaf kamertemperatuur 15.5° C. Wel de buitenunit een halve dag van tevoren alvast aan de stroom gezet om de olie in de compressor op te warmen.

Was vloerverwarming met 4 groepen. Ik heb tijdelijk de stooklijn op 0.45 gezet (met opzet te hoog) en thermostaat op 20. Ik vond het goed gaan.
Gebruiker heeft de stooklijn inmiddels op 0.35 gezet.

Kreeg al vrij snel een defrost bij het opwarmen van de 300 liter rvs boiler. Omdat standaard het eerste uur voor SWW is. Kun je niet zoveel aan doen denk ik.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:50
Nilvo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:28:
@Zwartoog , ik zag dat u een foto heeft geplaatst van de VWZ AI plus art nr 0010031643. Dit is de BE variant tov de 0010031645 NL variant. Werkt deze gewoon met een Vaillant VWL 105/6 A 400V?

Ik heb helaas de non-plus variant besteld van de VWZ. De verwachtte levertijd van de NL versie is echter juli 2023. |:(
Durf ik niet te zeggen. Mijn versie is wel de Plus variant, maar revisie MB1 ipv MB3. Geen idee waarom de MB1 in België ruim voorradig zijn maar in NL niet worden aangeboden. Was ook meer ontwetendheid van mijn kant dan een weloverwogen keuze.

Wel of geen Plus is wel essentiëel, maar dan zou je ook een ander nummer moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:44
Middenberm schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:56:
[...]

@Flail Hoe heb jij het percentage van het "fluisterbedrijf" aangepast? Ik zie in de VRC720 wel een optie hoe ik een weekprogramma moet toevoegen voor het fluisterbedrijf, maar kan nergens in de instellingen een optie vinden hoe ik het vermogen kan aanpassen. Als hij standaard teruggaat naar 40% weet ik nagenoeg zeker dat dat hier te laag gaat zijn namelijk, maar om de buren te vriend te houden wil er wel wat mee proberen.
Nee je moet in de VWZ AI zijn. Bij installatieconfiguratie. Let op dat wat je instelt het percentage reductie is. Dus 40% instellen betekent max 60% toerental/vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Franciesco schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:56:
@ds23man & @Proton_ de losse koelcontact/koelweerstand voor de aroTHERM Plus en Split heeft artikelnummer 0020269259.

Voor als bepaalde mensen daar interesse in hebben...
Vooral: waar haal je die informatie vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Nilvo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:57:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd of zijn koelfunctie werkt.
Geen idee, ik heb alleen radiatoren en teveel knelfittingen, dus ik koel niet.

Ik heb ook niet zo'n behoefte aan koelen momenteel.

AI vervangen door een nieuwe versie is ook de grootste klus niet. Lijkt me belangrijker dat je er nu warm bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monesj
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-04 20:31
Goedemiddag,

Onze nieuwbouw woning van 2021 is voorzien van een vwl 75/6 a
Door de hoeveelheid zonnepanelen en salderingsregeling zitten we qua energie kosten prima.
Maar het valt mij wel op dat er behoorlijk wat kW doorheen gaan op dit moment.

Wat zou een redelijk verbruik mogen zijn voor ongeveer 150 a 160m2 en gezin van 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-05 14:16
@monesj Hoeveel kWh verbruik je per dag dan?

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monesj
Denyo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:36:
@monesj Hoeveel kWh verbruik je per dag dan?
Dat verschilt nogal.

6-dec 21,1 kWh
7-dec 27,9 kWh
8-dec 27,1 kWh
9-dec 36,6 kWh
10-dec 30,8 kWh
11-dec 44 kWh

Dit zijn de verbruiken uit de Essent app van 12 en 13 dec staan er nog niet in.
Er is een vermogens meter onderweg welke de vwl 75/6 gaat meten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjUrckKRdA7wa-fJnxKd0hzUjIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N25hVCwGig6iF9DKqDnAp8Zg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door monesj op 13-12-2022 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Flail schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:32:
Hier een VWZ AI, VWL x/6 MB3 (staat links op de zijkant).
Ik zou het ook nog opzoeken.
Hier dezelfde, 1 minor versieverschil:
Software:
00 0301.02.02
01 0351.06.06
02 0360.02.02

Geleverd aug 2021.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Zwartoog schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:27:
[...]

Vooral: waar haal je die informatie vandaan?
Die heb ik destijds (begin dit jaar) uit de Belgische prijslijst gehaald.
Uiteindelijk heb ik overigens de warmtepomp (en Ai Plus) toch in Nederland besteld, maar had het artikelnummer opgeslagen in mijn "warmtepomp inventarisatie" document en dus weer snel paraat. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dFtROxpk05UEYJI0brZsSCcOjE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GHzuXbDKM47raZNMyci6qJFd.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Laatst online: 19:48
[quote]Adriaan71 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:48:
Vandaag draait mijn aroTHERM niet meer. De split 7kw maakt geen warm water.

Is de buiten sensor kapot. Die geeft 69 graden aan bij deze temperaturen.

Gelukkig komen ze er zo nog eentje brengen en plaatsen. Dan gauw weer opstarten.
[
/quote]

hier exact hetzelfde probleem! alleen Vaillant moet nog langskomen om de sensor te vervangen .. ik draai nu al 2 dagen op een ketel helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Adriaan71 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:06:
[...]

Weet een paar nummers van de service monteurs. Dus dan lopen we op afstand al wat dingen door. Toen was het gevonden en hij had er 1 in de auto liggen en wilde als hij klaar was langs komen.

Dus ik heb melding gemaakt van storing en meteen gezegd dat er een monteur langs kwam als hij klaar was met zijn bonnen.

Vaillant zal altijd proberen om het zo snel mogelijk op te lossen. Echter zoals overal altijd personeel tekort. En soms is het drukker dan anders.

Betreft onderdelen krijgt Vaillant ook voorrang vanuit Duitsland voor onderdelen.

Maar heb ook wel eens gehad dat ze met een melding binnen 24 uur kwamen in het weekend als het onder garantie valt.
exact hetzelfde probleem hier. Via de installateur is Vaillant ingeschakeld. hopelijk komen ze snel de sensor vervangen. kennelijk een zwakke plek van de wp. wat me wel opvalt: het systeem geeft geen fout op de vrc en doet alsof er niets aan de hand is. op de VWZ staat wel een melding dat de inlaat temperatuur te hoog is voor ventilator eenheid 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-05 23:11
Is er voor de betreffende temp sensor van de buitenunit geen tijdelijke oplossing door een weerstand op de printplaat aan te sluiten met een veilige weerstand waarde?
Het is niet toevallig eenzelfde sensor als een VR10?
Misschien weet @Adriaan71 dit?

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Mijn Ai Plus VWZ AI, VWL x/6 MB3 heeft dezelfde softwareversies als @Flail
Dus:
00 0301.02.02
01 0351.06.07
02 0360.02.02

Heel afwijkend van hetgeen je mag verwachten lijken mijn COP waardes tot nu toe echter niet.
Afgelopen nacht b.v. bij een minimale buitentemperatuur van -8,2 graden en een Ta van rond de 32/33 graden een COP van 3,0 (icm MID gekeurde kWh meter).

Edit: stukje tekst was weggevallen zag ik…

[ Voor 19% gewijzigd door Franciesco op 13-12-2022 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
@monesj Als ik van een vrijstaande woning uitga kan dit redelijk kloppen. Hangt natuurlijk wel van veel verschillende factoren af ..
Wellicht even kijken wanneer je hulpverwarming inschakelt als dit aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Gramser schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:32:
[...]

Is dat dat glimmende staafje achterop de buitenunit?
Yep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monesj
Denyo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:01:
@monesj Als ik van een vrijstaande woning uitga kan dit redelijk kloppen. Hangt natuurlijk wel van veel verschillende factoren af ..
Wellicht even kijken wanneer je hulpverwarming inschakelt als dit aanwezig is.
De installatie is voorzien van een meh 97/6.
Hoe kan ik zien dat deze bijschakelt?

Het is trouwens een twee onder een kap.

[ Voor 4% gewijzigd door monesj op 13-12-2022 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
@Nilvo Nou welkom bij de club dan. De VWZ AI plus is nergens meer zomaar te krijgen. NL,BE en DE niet te vinden en maanden levertijd.
Ik hoop er straks eind december eentje te krijgen, mijn hele installatie is compleet klaar verder. Had wel ondertussen in Denemarken wat VWZ AI plus kastjes gevonden maar geen idee of dat zomaar gaat werken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Denyo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:11:
@Nilvo Nou welkom bij de club dan. De VWZ AI plus is nergens meer zomaar te krijgen. NL,BE en DE niet te vinden en maanden levertijd.
Ik hoop er straks eind december eentje te krijgen, mijn hele installatie is compleet klaar verder. Had wel ondertussen in Denemarken wat VWZ AI plus kastjes gevonden maar geen idee of dat zomaar gaat werken....
Deense kastjes zullen ook werken. Jeej EU ;)
Taal 05 is Deens, 06 Nederlands.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 23:32
Ik zou ook een van de los meegeleverde sensors van de vwzai proberen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik probeer het terug te vinden in dit topic, maar anders dan een mogelijk verschil in koelbedrijf (wel mogelijk vs niet mogelijk) vind ik geen verschil in VWZ AI en VWZ AI Plus. Wie zou het even willen samenvatten..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorne123
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
Gramser schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:30:
[...]

Ik gok zomaar dat jij een goed geïsoleerde, wellicht nieuwbouw, woning hebt? Ik vind de vergelijkingen lastig te maken als we geen beeld hebben van het huis en isolatiegraad.
Klopt, vandaar heb ik erbij gezet wat het epeil is (wat een idee geeft van de isolatiegraad) en hoeveel m2 vloerverwarming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Gramser de een is voor de /2 serie, de ander voor de /6 serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Kijk da’s helder. Dan hoop ik maar dat ik de /6 verzie heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
monesj schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:05:
[...]

De installatie is voorzien van een meh 97/6.
Hoe kan ik zien dat deze bijschakelt?

Het is trouwens een twee onder een kap.
Geen idee of er iets van een signalering is de hulpverwarming. Weet inmiddels wel van Adriaan dat het bivalentiepunt alleen het element vrijgeeft maar deze dan niet hoeft te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denyo
Gramser schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:10:
Kijk da’s helder. Dan hoop ik maar dat ik de /6 verzie heb
0010031645 zou in NL het artikel nummer zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Gramser schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:45:
Ik probeer het terug te vinden in dit topic, maar anders dan een mogelijk verschil in koelbedrijf (wel mogelijk vs niet mogelijk) vind ik geen verschil in VWZ AI en VWZ AI Plus. Wie zou het even willen samenvatten..?
De expert zegt dit over het verschil:
Anoniem: 1608730 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 19:00:
[...]

Heeft te maken met meer/andere communicatie parameters t.o.v. oudere warmtepompen, vrees dat je die zult moeten omruilen bij jouw leverancier.
Edit: overigens lijkt het me niet juist dat de VWZ AI+ niet zou kunnen koelen. De installatie- en gebruikershandleiding geeft althans geen aanleiding voor die conclusie. (Dit is iets anders dan dat er in België een versie van de VWZ AI+ op de markt zou zijn waarbij de koelfunctie is uitgeschakeld; dat zou kunnen, weet ik verder niet.)

[ Voor 21% gewijzigd door Anomi op 13-12-2022 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Denyo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:13:
[...]

0010031645 zou in NL het artikel nummer zijn
Helaas niet gespecificeerd op de offerte, maar we zullen het wel zien morgen. Waar uit zich het verschil in de praktijk in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Bart_Denon schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:58:
Is er voor de betreffende temp sensor van de buitenunit geen tijdelijke oplossing door een weerstand op de printplaat aan te sluiten met een veilige weerstand waarde?
Het is niet toevallig eenzelfde sensor als een VR10?
Misschien weet @Adriaan71 dit?
Weet ik niet. De nieuwen zit er al in den draait als een zonnetje weer.

Nou nog een bak ijs in mijn pomp. Dat zal de lint wel laten dooien hoop is. Je kan er bijna op schaatsen. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Adriaan71 op 13-12-2022 18:47 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Adriaan71
Serie nummer buiten voeler.
0020148022Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzqLsj6mD_mer1KDm-2yXN2D2Xo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YbLuFU9k6qxWPiXePewgYphA.jpg?f=user_large

[ Voor 73% gewijzigd door Adriaan71 op 13-12-2022 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Chupachups schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:48:
[...]

exact hetzelfde probleem hier. Via de installateur is Vaillant ingeschakeld. hopelijk komen ze snel de sensor vervangen. kennelijk een zwakke plek van de wp. wat me wel opvalt: het systeem geeft geen fout op de vrc en doet alsof er niets aan de hand is. op de VWZ staat wel een melding dat de inlaat temperatuur te hoog is voor ventilator eenheid 1
Klop is had ook geen foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
Adriaan71 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:41:
[...]
Nou nog een bak ijs in mijn pomp. Dat zal de lint wel laten dooien hoop is. Je kan er bijna op schaatsen. :)
Hier ook een bak ijs. De buitenvoeler geeft ook +0,5grC aan terwijl het een paar graden vriest. Misschien dat dat er iets mee te maken heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Adriaan71 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:43:
Serie nummer buiten voeler.
0020148022[Afbeelding]
Ziet er op de Plus hetzelfde uit en er staat ook nummer op het staafje, wat staat er bij jou op Adriaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
ds23man schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:22:
[...]

Ziet er op de Plus hetzelfde uit en er staat ook nummer op het staafje, wat staat er bij jou op Adriaan?
Sorry niet te lezenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LgHJHlOGjicgD99SOHVb8zhML4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6TX7L52F4iuBv7gR9aYWmKGE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Adriaan71 op 13-12-2022 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Flail schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:21:
[...]

Hier ook een bak ijs. De buitenvoeler geeft ook +0,5grC aan terwijl het een paar graden vriest. Misschien dat dat er iets mee te maken heeft?
Dan zou hij alleen iets minder heet water maken als er verschil in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
Adriaan71 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:35:
[...]
Dan zou hij alleen iets minder heet water maken als er verschil in zit.
Ja dat is zo, maar dat is wel te compenseren met de stooklijn. Daarnaast schakelt misschien de lintverwarming niet in omdat het volgens de buitenvoeler niet vriest? Geen idee op basis waarvan dat lint aan gaat..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Zou je eens met een ohm meter willen meten hoeveel ohm hij is als je die hebt. Misschien maakt gewoon de connector niet goed contact. Ik vind het nogal een fragiele connector voor in de buiten lucht.

Vandaag heb ik in mijn werkplaatsje gewerkt waar de warmtepomp buiten achter staat door het buffer vat en de 28mm stalen leidingen is het daar nu zonder verdere bij verwarming 13 graden. Dat is mooi en een beetje bewust zo gedaan omdat er veel electronica staat. Nu heb ik daar ook een radiator en die staat standaard dicht als ik er niet ben. Vanavond heb ik hem aangedaan en geconstateerd dat de warmtepomp daar behoorlijk van in de stres raakte. Voor aanvang liep hij op 50% kort na het opendraaien ging hij toch wel een tijdje naar 100%. Het is een 21 radiator van ongeveer 80bij 60. Na een half uurtje stabiliseerde de boel weer. Maar nu komt het ook bij het dicht draaien raakte de boel behoorlijk in de war even wat terug moduleren en daarna een korte uitschieter naar 90 %
Wat me verbaast dat zo een kleine radiator die boel zo in de war stuurt. Als ik het afzet op alle andere radiatoren is het nog geen 10%. En dan zit er nog een buffer van 45 liter in de retour.
Hoe reageert dan een pomp op een geregeld afgifte systeem wel niet vraag ik me af?
Verder kan de Vaillant 75/6 de kou goed aan en blijft hij met dit weer gemiddeld op 45 a50 % draaien.

[ Voor 50% gewijzigd door snameroc op 13-12-2022 21:20 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
snameroc schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:45:
[...]

Zou je eens met een ohm meter willen meten hoeveel ohm hij is als je die hebt. Misschien maakt gewoon de connector niet goed contact. Ik vind het nogal een fragiele connector voor in de buiten lucht.

Vandaag heb ik in mijn werkplaatsje gewerkt waar de warmtepomp buiten achter staat door het buffer vat en de 28mm stalen leidingen is het daar nu zonder verdere bij verwarming 13 graden. Dat is mooi en een beetje bewust zo gedaan omdat er veel electronica staat. Nu heb ik daar ook een radiator en die staat standaard dicht als ik er niet ben. Vanavond heb ik hem aangedaan en geconstateerd dat de warmtepomp daar behoorlijk van in de stres raakte. Voor aanvang liep hij op 50% kort na het opendraaien ging hij toch wel een tijdje naar 100%. Het is een 21 radiator van ongeveer 80bij 60. Na een half uurtje stabiliseerde de boel weer. Maar nu komt het ook bij het dicht draaien raakte de boel behoorlijk in de war even wat terug moduleren en daarna een korte uitschieter naar 90 %
Wat me verbaast dat zo een kleine radiator die boel zo in de war stuurt. Als ik het afzet op alle andere radiatoren is het nog geen 10%. En dan zit er nog een buffer van 45 liter in de retour.
Hoe reageert dan een pomp op een geregeld afgifte systeem wel niet vraag ik me af?
Verder kan de Vaillant 75/6 de kou goed aan en blijft hij met dit weer gemiddeld op 45 a50 % draaien.
Heb je de CV waterzijdig ingeregeld?
Zo nee dan stroomt het meeste water de weg van de minste weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Flail schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:21:
[...]

hier geeft de sensor een veel hogere waarde aan, 60 a 70 graden. Duidelijk defect. als de sensor uit de wp is gehaald zal ik de weerstand eens meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
busscherski schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:27:
[...]

Heb je de CV waterzijdig ingeregeld?
Zo nee dan stroomt het meeste water de weg van de minste weerstand.
Ja dat is gedaan, zeker de radiator in het werkplaatsje is behoorlijk geknepen door het voet ventiel mede omdat hij het dichtste bij de pomp zit.
Maar hoe je het ook wed of keert de ene volume stroom beinvloed de andere als je er een bij zet. En dat is precies wat ik bedoel hoe gaat dat bij een geregeld systeem, daar moet de pomp toch ook veel anticiperen?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-05 23:30

Japser

Jeej!

Ik heb op mijn thermostaat buiten een circuit 1, welke voor de vloerverwarming is, ook een circuit 2 ontdekt. Die staat uit nu. Kan ik die aanzetten op Verwarmen en dan checken of dit circuit dan voor de radiatoren boven zou zijn? Sorry voor de n00b vragen maar ben druk bezig om e.e.a goed te begrijpen (is nl. best ingewikkeld :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Japser schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:40:
Ik heb op mijn thermostaat buiten een circuit 1, welke voor de vloerverwarming is, ook een circuit 2 ontdekt. Die staat uit nu. Kan ik die aanzetten op Verwarmen en dan checken of dit circuit dan voor de radiatoren boven zou zijn? Sorry voor de n00b vragen maar ben druk bezig om e.e.a goed te begrijpen (is nl. best ingewikkeld :) )
Nee je moet natuurlijk wel meer doen dan alleen een vinkje aanzetten, er moet dan een aparte verwarmingslus zijn (pomp, voeler).

Trouwens, ik had pas even getest met die instelling voor warmtepomp continu aan onder een bepaalde buitentemperatuur. Kwam ik tegen op de kamerthermostaat.

Ik hoopte eigenlijk dat hij dan gewoon minimaal een bepaald vermogen zou aanhouden, en eventueel zou verhogen als de ruimtetemperatuur te laag zou zijn ofzo, gewoon om te voorkomen dat het systeem ver zou afkoelen.

Echter wat hij dan gaat doen is tijdens een eventuele nachtverlaging toch de "dagtemperatuur" aanhouden.
Gek genoeg was die dagtemperatuur 20 graden terwijl mijn ingestelde temperaturen overdag 19 tot 19.5 is. Kon geen instelling vinden om die dagtemperatuur naar een andere waarde aan te passen. Dus heb de functie maar weer uitgezet.

Maar ik weet niet meer of hij nou standaard op -5 stond, maar in dat geval hebben we wellicht de kans dat de komende dagen die regeling opeens inkomt bij gebruikers en de WP tijdens nachtverlaging toch weer meer gaat verwarmen.

[ Voor 47% gewijzigd door _ferry_ op 13-12-2022 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-05 23:30

Japser

Jeej!

_ferry_ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:51:
[...]

Nee je moet natuurlijk wel meer doen dan alleen een vinkje aanzetten, er moet dan een aparte verwarmingslus zijn (pomp, voeler).
Dan ga ik er verder ook niet mee klooien =] Zit zowiezo geen pomp tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:19
Hier gebeurt nu iets geks.
Ik heb het trivalent gisteren aangezet. Het hybride systeem houdt dus rekening met de door mij ingevoerde gas/electra tarieven.
Vanavond is de HR-ketel bijgesprongen. Of dat is vanwege de kostenberekening die het systeem maakt, of omdat de WP het niet trekt: het lijkt me het eerste, want het is wel een stukje kouder geweest vandaag dan nu.
De HR-ketel gooit lekker heet water in het systeem. Doordat ik nog een mengmodule met pomp als vv systeem heb is dat m.i. geen punt. Het buffervat zit boven de 50 graden, maar gaat ongeveer 38 graden de vloer in.
Maar er gebeurt ook wat geks. De HR-ketel draait dus en het verwarmingssymbool knippert op het display (ik moet nog checken of dit goed is). Maar: de WP buitenunit draait ook nog!? Ventilator +compressor. Hoe kan dat? Is hij bezig met een defrost?

En in het VRC720 display verschijnt nu bij circuit 1 (het enige actieve circuit hier):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MvYmG1RfAw2JKnsCRzkNFspeus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F8JqG79Bavj1UIltYHd6ZMCF.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn totaal andere waardes dan ik tot nu heb gezien.

Zoals bijvoorbeeld hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/La9_3dsc7lv-nhxAIKiOrZ1PpTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uKUwuifw4c7yW0Mw4apBkO1l.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit soms de stooklijn + aanvoertemperatuur van de HR-ketel? Weet iemand of ik die (ook) moet aanpassen? Of vooral afblijven? 🫣

Hieronder twee foto's die laten zien dat zowel WP als Ketel nu aan het verwarmen zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ByjUPZ3VsULf1pBfg0wJvA2JGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vQkid4w0WcD6ChHtEeGR9DNo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2aAHQprAcYOggYF1cSM-cWLS0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/erXn3YTcHTWwuHQ940mEkbdU.jpg?f=fotoalbum_large

De kamertemperatuur is 19,5 nu, warmtevraag is 19.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Eindelijk weer iets meer tijd om naar het gedrag van de wp te kijken. En dan meteen ook een vraag: met de huidige buitentemperatuur is mijn gewenste Ta volgens de ingestelde stooklijn 30 graden. Na een defrost blijft de daadwerkelijke Ta hangen op rond de 29 graden. Is dat normaal of is er iets mis c.q. moet er iets aangepast worden?

Daarnaast viel op dat de deltaT rond de 6 graden ligt. Dat is, zoals ik het begrepen heb, wat aan de hoge kant. De flow volgens de Ai Plus is ca 1200l/h en al mijn vloerverwarmingsgroepen staan vol open.
Moet ik de pompsnelheid van de wp verhogen? Zo ja, welke instelling is dit? Ik kom er niet uit adhv de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Heintje de stooklijn lijkt op adaptief te staan. Klopt dat inderdaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Franciesco schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:05:
@Heintje de stooklijn lijkt op adaptief te staan. Klopt dat inderdaad?
Nee, is gedeactiveerd. Een week geleden heb ik even geëxperimenteerd met adaptief, maar snel weer teruggezet.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Franciesco dT van 6K met voldoende debiet lijkt er op te wijzen dat de warmtepomp 8.4 kW levert en dus gewoon voluit loopt.
Misschien kan je nog een sanity check doen met indicatoren op de verdeler (zowel debiet als dT).

Als je het binnen comfortabel houdt is er weinig aan de hand.
Hier loopt de warmtepomp niet voluit (zoals eerder gezegd had achteraf een 55/6 ook prima gepast) en ik zie ook Ta vaak een halve graad onder setpoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Proton_ de deltaT van ca 6 graden zie ik zowel in de Ai Plus als op de verdeler vd vloerverwarming.

Afgiftesysteempompvermogen staat op 65% en ventilator 1 op 66%. Dat zou aangeven dat er nog niet op max vermogen gedraaid wordt toch?

Aanvullende vraag: ik zag in het testmenu ook verw.spiraal compressor=uit. Is dat het verwarmingslint tbv de condensafvoerpijp? Zo ja, dan blijkt die dus uit te staan bij mij…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Of is dit laatste de “condensbak verwarming”? Die staat ook op “uit” bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Heintje schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:10:
[...]

Nee, is gedeactiveerd. Een week geleden heb ik even geëxperimenteerd met adaptief, maar snel weer teruggezet.
Ik denk dat ik er uit ben. Ik vermoed dat ik tijdens het doorlopen van de menu's in de VRC720 de functie 'bijverwarmen' per ongeluk op 'verwarmen' heb gezet ipv. 'uit'. De HR ketel gaat dan dus als een dolle bijstoken.
Maar wat - denk ik - niet klopt, is dat de WP dan ook gewoon voluit gaat. De aanvoerleidingen van zowel de ketel als de wp waren echt heet. De WP pakt dan de stooklijn en warmtevraag van de functie ' bijverwarmen' over. Die stooklijn staat op 1.20!
Om de zaak te stoppen heb ik zowel WP als ketel in de VRC720 uitgezet en de functie 'bijverwarmen' weer op 'uit'.
Daarna de WP en ketel weer aan via de VRC720.
Wat blijkt: de stooklijn van 'bijverwarmen' bleef als stooklijn voor de WP staan. Die heb ik dus weer handmatig terug moeten zetten naar 0,50.
Volgens mij zijn dit dus twee software-foutjes, maar ik kan me vergissen.
Dat 'bijverwarmen' opeens aanstond was mijn eigen foutje 😋.

Wel handig om te weten hoe snel het huis opwarmt met die bijverwarmingsfunctie. Het was echt in no-time van 19 naar 20 graden.
En het was even een mooie stresstest voor de apparatuur en de leidingen, omdat alles - voor het eerst - tegelijk op vol vermogen stond te loeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik heb ooit ergens een tabelletje gezien met het aanbevolen gewicht van de betonnen liggers.

Voor elke hoogte warmtepomp had Vaillant weer een bepaalde lengte / gewicht van de liggers berekend. Weet iemand dat tabelletje te vinden?

edit: ivm met windbelasting en in geval je een 125/5 op een plat dak zet

[ Voor 13% gewijzigd door busscherski op 13-12-2022 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsub
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 00:17
Ik merk dat het zo nu en dan erg lang duurt voordat de tapwater temperatuur weer op nivo is.
Ingesteld op 51.
Ik zie per (korte) douchebeurt de temp 1 à 2 graden dalen.
Maar soms duikt hij plotseling pakweg 20min na de 2e (laatste) douche naar 37-38 gr. Géén idee waarom dat is. Of gebruikt de monoblok mn tapwater voor ontdooien.
Verder zie ik t verwarmingelement nooit aanslaan, en zie ik geen enkel effect als ik 'snel warmwater' in instel (wel melding in VRC720, maar geen sneller warmwater).
Bij legionella bescherming van deed t element t wel, maar die heb ik uit gezet.

Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
edsub schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:41:
Ik merk dat het zo nu en dan erg lang duurt voordat de tapwater temperatuur weer op nivo is.
Ingesteld op 51.
Ik zie per (korte) douchebeurt de temp 1 à 2 graden dalen.
Maar soms duikt hij plotseling pakweg 20min na de 2e (laatste) douche naar 37-38 gr. Géén idee waarom dat is. Of gebruikt de monoblok mn tapwater voor ontdooien.
Verder zie ik t verwarmingelement nooit aanslaan, en zie ik geen enkel effect als ik 'snel warmwater' in instel (wel melding in VRC720, maar geen sneller warmwater).
Bij legionella bescherming van deed t element t wel, maar die heb ik uit gezet.

Suggesties?
Warm water is gelaagd in je boiler. Bovenin heb je 50 graden. Als je douched, vul je onderin aan met koud water. Op den duur raakt die koude laag op de hoogte van je sensor. Bovenin je boiler is het nog wel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:58
Franciesco schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:04:
@Proton_ de deltaT van ca 6 graden zie ik zowel in de Ai Plus als op de verdeler vd vloerverwarming.

Afgiftesysteempompvermogen staat op 65% en ventilator 1 op 66%. Dat zou aangeven dat er nog niet op max vermogen gedraaid wordt toch?

Aanvullende vraag: ik zag in het testmenu ook verw.spiraal compressor=uit. Is dat het verwarmingslint tbv de condensafvoerpijp? Zo ja, dan blijkt die dus uit te staan bij mij…

Of is dit laatste de “condensbak verwarming”? Die staat ook op “uit” bij mij.
Ik zit met dezelfde vraag. Passeerde vandaag bij onze nieuwbouw woning die nog afgewerkt wordt. Thermostaat staat er op 15°C. Ging deze morgen binnen en de woning was mooi op temperatuur.
Ging naar de wartempomp kijken de bak en condensor stond vol ijs.

Nu vraag ik me af als ons verwarmignslint en de carter ontdooing niet werkt of begint hij pas te ontdooien voordat hij aan een run begint? Ik heb gemerkt uit de waarden van de digitale meter, dat ons systeem zo'n 4 runs per dag doet, dus er zit telkens wel wat tijd tussen. Ook met deze temperaturen. Wellicht doordat ik 24°C als minium aanvoer heb ingesteld en de thermostaat op 15°C staat.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-05 18:24
Afgelopen nacht even een experiment.

Voor het eerst het "fluisterbedrijf" aangezet en ingesteld op 60%

Waar de pomp in de nacht van maandag op dinsdag met een gemiddelde van 2,5kWh draaide (vond ik behoorlijk veel en vandaar mede m'n experiment), draait hij afgelopen nacht met nog geen 1,3kWh gemiddeld terwijl het veel kouder is.

De warmte is goed behouden gebleven in de woning en slechts 0,5 graden gezakt.

Qua lawaai vind ik de winst van het "fluisterbedrijf" wat tegenvallen. Het gebrom is nu wat laag frequenter en naar mijn beleving minder doordringend.

Aankomende nacht "fluisterbedrijf" op 55 of 50% om te testen of er nog meer besparing te behalen valt.

Kan iemand mij vertellen of de fluisterstand (met deze kou) eigenlijk schadelijk kan zijn voor de pomp. Dat hij minder efficient gaat de-frosten o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
busscherski schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:27:
Ik heb ooit ergens een tabelletje gezien met het aanbevolen gewicht van de betonnen liggers.

Voor elke hoogte warmtepomp had Vaillant weer een bepaalde lengte / gewicht van de liggers berekend. Weet iemand dat tabelletje te vinden?

edit: ivm met windbelasting en in geval je een 125/5 op een plat dak zet
Het staat in de papieren van de grote trilrubbers van Vaillant

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
snameroc schreef op woensdag 14 december 2022 @ 06:36:
[...]

Het staat in de papieren van de grote trilrubbers van Vaillant
O daar heb ik dat gezien. Heeft iemand hier dat tabelletje nog bewaard? _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

@busscherski ik zal.als.ik het niet vergeet even zoeken tussen mijn papierwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Middenberm schreef op woensdag 14 december 2022 @ 05:07:
Afgelopen nacht even een experiment.

Voor het eerst het "fluisterbedrijf" aangezet en ingesteld op 60%

Waar de pomp in de nacht van maandag op dinsdag met een gemiddelde van 2,5kWh draaide (vond ik behoorlijk veel en vandaar mede m'n experiment), draait hij afgelopen nacht met nog geen 1,3kWh gemiddeld terwijl het veel kouder is.

De warmte is goed behouden gebleven in de woning en slechts 0,5 graden gezakt.

Qua lawaai vind ik de winst van het "fluisterbedrijf" wat tegenvallen. Het gebrom is nu wat laag frequenter en naar mijn beleving minder doordringend.

Aankomende nacht "fluisterbedrijf" op 55 of 50% om te testen of er nog meer besparing te behalen valt.

Kan iemand mij vertellen of de fluisterstand (met deze kou) eigenlijk schadelijk kan zijn voor de pomp. Dat hij minder efficient gaat de-frosten o.i.d.
Directe schade lijkt mij van niet. Maar lange termijn: geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Middenberm
Het enige dat ik kan bedenken is dat een defrost met minder vermogen langer duurt en dat de warmtepomp dus minder tijd heeft om energie weer in je huis te pompen. Maar met minder vermogen zit er ook meer tijd tussen defrosts, dus wat nou het netto effect is...
Het doel van het apparaat is dat je binnen comfortabel zit, dus als je lekkerder zit met minder brom en het blijft warm, gewoon doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
Ik zou ook geen technische reden kunnen bedenken waarom fluistermodus schadelijk kan zijn. De compressor draait wat minder toeren, veel anders gebeurt er eigenlijk niet denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Ik heb zelf totaal geen herrie bij de unit, zelfs niet bij een defrost. Denk dat het een combinatie is van trillingsdempers en leidingwerk. Ik heb hier gedreun verderop als de pomp rond de 30/35% draait. Draait nu 50% en het is weg!

Afgelopen 24 uur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvA_igCoVboU2OG2q-wy57UARuA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SuWcZ00JopY6fJLtwyK5AjHI.png?f=fotoalbum_large

Buiten is het -8 en in de schuur -2. Aanvoer nu 34 graden. Buitensensor heeft een lekkere afwijking door warmte lekkage uit het huis, geeft nu -1,5 aan. Stroomverbruik op de VWZ geeft 1200 Watt aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scifoflux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-05 12:18
Hoeveel verbruiken jullie per dag aan stroom?
Ik zit net in nieuwbouw woning met Vaillant warmtepomp met grondbron.
En ik zie via mijn SMA dat ik soms dagen 30kWh verbruik & soms 20kWh.
Betreft wel volledig verbruik van mijn woning. (dus kookplaat & warmtepomp etc... mee geteld).

Woning is alleenstaand & ik zie als warmtepomp de vloer verwarmt dat hij 1200W verbruikt.
Stooklijn 22graden & hij draait non-stop als het bewolkt is & houdt de temperatuur ook.
Bij warmwater verbuikt hij 2500W met een vat van 200liter.
Stooklijn op 0.3 .

Is dit mooi performant of is dit extreem veel verbruik.
No clue persoonlijk, want vorige woning was stookolie verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Broodro0ster Inmiddels ben ik er achter dat het verwarmingslint in de condensafvoerbak automatisch aan gaat bij een defrost.
De status staat normaal gesproken dus uit (in het testmenu wat ik gisterenavond zag), maar de status is "aan" tijdens de defrost/ontijzing zoals het zo mooi genoemd wordt.
Heb er vanochtend ook aan gevoeld en hij is dan duidelijk warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
Gelukkig dat ie bij jou stil is @ds23man ! Hier is het geluid eigenlijk boven de 50% een behoorlijk storende brom. Met deze kou is dat eigenlijk continu. Er lijkt iets van een resonantie in de wp zelf of de behuizing te zitten. Als ik ietsjes tegen de kast aan duw of trek verandert de toon namelijk direct.
Geen idee of het aan mijn exemplaar of opstelling ligt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
@Franciesco Mooi, dat geldt dan voor zowel het matje dat op op de bodem ligt als de zwarte draad neem ik aan.
Als je het inschakelt via het testmenu gaat het elektrisch verbruik overigens van 9W naar 150W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@busscherski de onderstaande tabel is denk ik degene die je zoekt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lB4JfOtQxL0p9KfatvgcUckuGCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHT1J6iGoo78414vGTTO6SRn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Flail schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:42:
Gelukkig dat ie bij jou stil is @ds23man ! Hier is het geluid eigenlijk boven de 50% een behoorlijk storende brom. Met deze kou is dat eigenlijk continu. Er lijkt iets van een resonantie in de wp zelf of de behuizing te zitten. Als ik ietsjes tegen de kast aan duw of trek verandert de toon namelijk direct.
Mijn mobiele airco in de slaapkamer maakt veel meer herrie. Geluid door vibraties kan soms een raar fenomeen zijn. Als je rubbers te slap zijn kan de unit meer gaan vibreren en dat weer voortplanten in je leidingsysteem en dat laatste kan weer lawaai uit je unit veroorzaken. Bij mij staat de handel op rubberentegels en vibreert de unit niet of nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Franciesco schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:04:
@Proton_
Afgiftesysteempompvermogen staat op 65% en ventilator 1 op 66%.
Mezelf even quoten... Weer wat geleerd: Afgiftesysteempompvermogen betreft de pompsnelheid van het CV circuit. Die had ik via de instelling "Conf. geb.pomp. verw." aangepast van AUTO naar 65% waardoor dus ook Afgiftesysteempompvermogen op 65% staat en de Gebouwcircuit doorstroming steeg van ca 1200l/h naar ca 1450l/h. Logisch.

Bij mij zorgde dit er trouwens voor de Ta daalde, dus weer terug gezet. Gisterenavond werd de 30 graden niet gehaald (bleef steken op 29). En vanochtend, het is hier rond de -8 graden en is -10 geweest, kwam de Ta (met de wp pomp weer op Auto) niet verder dan ca 28 graden. De deltaT blijft ook rond de 6 graden hangen. Vreemd genoeg is de wp ook 2 uur uit geweest vannacht waardoor de binnentemp met 3 tienden gezakt is.
Het niet halen van de gewenste Ta verbaasd me eigenlijk wel. Heb ik voor dit soort weersituaties dan toch een te kleine wp waardoor de gewenste Ta van 33 graden bij -7,5 niet gehaald wordt? Of komt dit toch door de te grote deltaT? Of door een andere oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Chupachups schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:33:
[...]

hier geeft de sensor een veel hogere waarde aan, 60 a 70 graden. Duidelijk defect. als de sensor uit de wp is gehaald zal ik de weerstand eens meten.
update: Vaillant komt volgende week de vervangende sensor plaatsen. eerder lukt helaas niet .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
Bijzonder @Franciesco .. 1450 l/h met deltaT van 6K is meer dan 10 kW vermogen. Dat lijkt me wel veel voor een 75/6 in deze condities. Ik zou haast denken dat de flow in werkelijkheid lager is.
Als dat inderdaad zo is hebben we overigens ook verklaard waarom de COP-waardes te rooskleurig weergegeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
Alhoewel, bij 0 graden buitentemperatuur en Ta=35°C moet ie ca 10 kW kunnen leveren. Dan moet het opgenomen vermogen rond de 3,1 kW liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nh38L9TGUZMdiYBap-KXiDmyUxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V9oCpSlS7jxFfLRUemKw4S26.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Flail het elektrisch vermogen wat de WP trekt is momenteel 2600-2700 Watt.

Die deltaT van 6 graden en (nu weer) 1200l/h heb ik dus ook bij buitentemperaturen van rond de -7,5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Plaatje er bij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZknevK_9lTaXOKCH82VMc7vq9eI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ImKRWUHhZRzSuRxSexaNJTPk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Adriaan71 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 17:15:
[...]

Je kan instellen in je regelaar bij je cv en warmwater bereiding waar je bivalentie punt is. Wat inhoud dat als het buiten te koud is waar je pomp aan vermogen te kort komt dat er extra hulpverwarming bijspringt.

Dat is bij een hybide installatie de cv-ketel en bij full electric de verwarming element.

Als een installatie goed gerekend is zal het niet gauw nodig zijn dat deze bij moet springen. Ik heb zelf met mijn hybride systeem het eerst jaar geen gas gebruik omdat ik hem toen bij mijn hybride manager ingesteld had op triVAI.
Daar berekend hij wat de goedkoopste kosten zijn op te stoken met die ingevoerd energie prijzen betreft gas en elektra.

Toen had ik mijn gas prijs zo hoog ingesteld zodat mijn gasketel er nooit zal bijspringen, bewust om te kijken of mijn installatie het zonder ketel kon doen.

Afgelopen februari toen het zal koud was draait mijn pomp zonder problemen en mijn woning was comfortabel warm.
Een reactie op een wat oudere post. Ik heb het hele topic doorgelezen, maar soms zegt een bepaalde posting je pas iets als je er zelf mee te maken hebt.

Ik heb sinds 12-12 ook trivalent gekozen, en heb de normale tarieven ingevoerd. Werkt het systeem nu puur en alleen op de tarieven? Stel dat het nog lang niet voordelig is om over te schakelen naar gas/HR-ketel, maar dat de gevraagde kamertemperatuur totaal niet wordt gehaald door de WP, springt de ketel dan echt niet bij? Ik kan er nergens iets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb ook een flow van 1200L/h met de 75/6. Tegen de 2Wh opgenomen vermogen. En volgens de warmtepomp een aanvoer van 37.
Echter meer ik op 2 plekken de aanvoer met andere sensoren, en die zitten rond de 35 graden. En dat meet mijn IR meter ook als ik die op een stukje CV buis (met schilderstape) richt.

Retour meet ik met diezelfde sensoren en IR meter zo rond de 27 a 28. Dus een delta T van 10 is vrij groot, dan zou de flow wel hoger mogen van mij. Ik heb ook geen last van suizende leidingen ofzo. 1m3/h gaat naar de radiatoren volgens de cv pomp, de resterende 0.2 naar de vloer

Maar als mijn eigen metingen kloppen is het 35 om 28 is is het 7 graden verschil.
Maar dan geeft de warmtepomp dus wel 2 graden te hoog aan. Of zou er 2 graden verdwijnen in die 3,5m leiding van buitenunit naar binnenunit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
Ik denk dat de Ta en Tr sensoren wel te testen moeten zijn door via het testmenu de driewegklep naar de boiler te schakelen en de cv-pomp te laten lopen (compressor uit). Na een poosje zouden de boilertemperatuur, Ta en Tr dan allemaal (vrijwel) gelijk moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja de retourtemperatuur van de wp zal ik ook eens bekijken, die is te zien in het testmenu inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Laatst online: 29-05 13:40
Zwartoog schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:36:
[...]

Directe schade lijkt mij van niet. Maar lange termijn: geen idee.
Halleluja, 50% reductie toegepast vorige nacht en niks gehoord van gebrom/lawaai. Zal 55 en 60% ook eens proberen vanavond en morgen (ze geven nóg kouder, spannend).
Uitstekend geslapen (en iedereen thuis)!
Temp was gezakt tot 19.5 (maar dat is de gewenste nachttemp, dus perfect). Verbruik was deze ochtend ook minder dan wanneer het 40% was. Die 10% maakt veel verschil duidelijk.

Om 7u heeft de WP 30min lang +- 100% staan draaien, maar dat mag en is zo ingesteld. (vermoedelijk dikke defrost + opnieuw temp naar 20.5 krijgen vraagt wel vermogen).

Zeer blij momenteel, nu even afwachten.

iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@scifoflux een paar pagina's terug ging het ook over verbruik. Zonder context en met je hele huis erbij is er weinig over te zeggen (bij mij wisselt het afgelopen week tussen 12 en 60 kWh, afhankelijk van het weer en de autolader). Voor het tunen en tweaken zit je hier goed, maar voor een vergelijk met mensen in een vergelijkbaar huis kan je beter in een algemener topic kijken:

Stroomverbruik warmtepomp in de nacht.
Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-05 15:57
ben2513 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:24:
Hier in Groningen stad de afgelopen 24 uur 34 kWh elektra verbruikt, COP 4.4 op maandbasis, dus vermoedelijk wat lager de laatste 24 uur, moet even kijken of ik nog gegevens kan vinden. Gas (8,8 kWh per m3) was €30 geweest, elektra "maar" €17. Wel een leuke besparing, en dan nog lekker salderen tot 2025 natuurlijk. Wordt uiteraard minder als de COP lager is.

Dit is inclusief sww. 300l tank in een ongeïsoleerde halfsteens bijkeuken. Daar is het ook enorm koud, dus best wat warmteverlies denk ik.

100m2 vloerverwarming, 100% WAR. Stooklijn ben ik even vergeten, maar aanvoer bij -5 was 32 graden.
Vanochtend even gecheckt, de pomp draaide op 45% bij -7 graden buiten, gewenste Ta 33 graden. Dat valt mij echt reuze mee.

Het geluid aan de behuizing zelf is mij gisteren ook opgevallen, maar even goed ertegen aan getikt en het is gestopt. Van ruis in de leidingen is hier geen sprake denk ik, maar wij slapen ook niet naast de vvw-verdeler.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 11:38
Flail schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:42:
Zeer herkenbaar dit, het is duidelijk afhankelijk van het toerental maar rond bepaalde waarden is het zeer irritant, ik baal hier ook van en is niet wat ik had verwacht bij Vaillant omdat hier juist de stille werking wordt genoemd. Maar schijnbaar kun je ook geluk hebben.
Pagina: 1 ... 57 ... 170 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic