Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-05 18:24
@Kees_frl de arotherm plus VWL 75/6

Buitenunit staat tegen de buitenmuur van onze garage en de leidingen lopen via de garage naar de zolder. Het zijn goed geisoleerde leidingen maar lijken via de beugels waarmee ze aan de balken vast zitten toch een trilling door te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
Zelfde probleem hier, leidingen lopen hier gedeeltelijk over een houten zolder.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 11:38
@Middenberm Hier een 75/5 die vrij staat in de voortuin maar wij ervaren een doordringende zoem van de buitenunit. Ik probeer nu het fluisterbedrijf om het geluid te reduceren. Komende van een pruttelende cv die vrijwel de hele dag rustig staat te draaien is een wp die op tussen 95 en 100% staat te moduleren wel wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-05 15:05

Japser

Jeej!

Japser schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:13:
[...]

Ok bedankt! We gaan het eens bekijken wat er nu gaat gebeuren nu die instelling aangepast is!
@Kees_frl Voor zover ik kan nagaan nu werkt alles prima.

Echter een vervolg vraag ! Ik heb dus beneden alleen VV via WP ,maar op de eerste verdieping nog een paar traditionele radiatoren hangen. Die worden nu niet echt warm als ik de knop vol open draai.

Is het een optie om de Max gewenste aanvoertemp instelling op te hogen van de huidige 40 naar pak em beet 50 of 60 om ook deze radiatoren (voornamelijk op de badkamer) te kunnen gebruiken? Of is dat gevaarlijk ivm vloerverwarming? Alles zit in 1 zone voor zover ik kan nagaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:53
Ik ben maar een leek, maar de Max aanvoer naar 50 of 60 brengen lijkt me niet bepaald gunstig voor de efficiëntie…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Middenberm als ik Middenberm in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" bekijk dan zit er weinig ruimte voor demping in je leidingen, het ziet er behoorlijk star uit.
Een s-bocht of krul had al een boel gescheeld, denk ik.
Zit er wel iets flexibels onder het isolatiepakket?

Misschien dat je de beugels over de isolatie kan doen, zodat dat nog wat speling heeft en kan dempen?

[ Voor 14% gewijzigd door Proton_ op 12-12-2022 12:16 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
@Japser Volgens mij niet doen, een vv mag max 40 hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Proton_ schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:02:
@Middenberm als ik Middenberm in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" bekijk dan zit er weinig ruimte voor demping in je leidingen, het ziet er behoorlijk star uit.
Ik heb zelf de haakse rvs aansluitset van Vaillant gebruikt maar dan rechtgebogen omdat het zo uitkwam, niet zo'n goed idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:39
Japser schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:56:
[...]

@Kees_frl Voor zover ik kan nagaan nu werkt alles prima.

Echter een vervolg vraag ! Ik heb dus beneden alleen VV via WP ,maar op de eerste verdieping nog een paar traditionele radiatoren hangen. Die worden nu niet echt warm als ik de knop vol open draai.

Is het een optie om de Max gewenste aanvoertemp instelling op te hogen van de huidige 40 naar pak em beet 50 of 60 om ook deze radiatoren (voornamelijk op de badkamer) te kunnen gebruiken? Of is dat gevaarlijk ivm vloerverwarming? Alles zit in 1 zone voor zover ik kan nagaan.
Zit er geen thermostaatkraan voor de vv verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
Proton_ schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:02:
@Proton_ Ja, om de leidingen zit nog een pakket isolatie en daaromheen is het afgetapte met ducktape. Aan de ander kant van de muur gaat het met een 90 graden knietje verticaal omhoog en dan zit er pas weer een kniestuk bij de binnenunit. Er zitten dus niet veel remmende bochten of andere hindernissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-05 15:05

Japser

Jeej!

@Nilvo Nee , zover ik kan zien niet

@Marnix17 Dat dacht ik al, ga ik maar verder niet mee klooien.

Beter is om LT radiatoren te (laten) installeren denk ik in deze situatie. Het idee is namelijk om de badkamer beetje bij te verwarmen ivm condensvorming op ramen, treedt toch veel op ondanks ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Middenberm ik bedoel iets met wat mechanische speling zodat trillingen niet worden doorgegeven.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:42
Werkt die fluistermodus niet om de Vaillant beetje in toom te houden? Wat is het nadeel van deze fluistermodus , minder zuinig?

Dacht zelf mooi manier om lekker rustig te laten lopen en wat defrosts te voorkomen. (mits je het vermogen niet nodig hebt op dat moment natuurlijk)

[ Voor 37% gewijzigd door Kees_frl op 12-12-2022 12:39 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geheugenbank
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:13
Kees_frl schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:38:
Werkt die fluistermodus niet om de Vaillant beetje in toom te houden? Wat is het nadeel van deze fluistermodus , minder zuinig?

Dacht zelf mooi manier om lekker rustig te laten lopen en wat defrosts te voorkomen. (mits je het vermogen niet nodig hebt op dat moment natuurlijk)
Wordt er in die modus wel genoeg power geleverd met dit weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Zo'n fluistermode is alleen maar een beperking op compressorvermogen en fan snelheid. Lekker handig als je tijdens kou veel vermogen nodig hebt.

Is weer eens een geitenpaadje om de NL regelgeving te kunnen voldoen...

[ Voor 20% gewijzigd door ds23man op 12-12-2022 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Daarom zeg ik ook, mocht je het vermogen niet volledig nodig hebben. Is het dan nog minder zuinig etc. Als ik de gegevens in de tabel COP kijk niet. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Kees_frl op 12-12-2022 13:10 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Laatst online: 17:28
FNale schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:33:
Kan je nu geen noodbedrijf draaien dan?
meen dat in de menu's tegen te zijn gekomen.

Aan de achterkant van mijn 75/5 begint ijs te groeien in de bak na alle defrosts :/
Plek waar het water wegloop in de bak zie ik gelukkig niks.
ja, ik heb het bivalent punt even verhoogd naar 0 graden zodat de ketel bijkomt. Dat betekent niet dat het systeem nu zn gewenste aanvoertemperatuur haalt. bijstook door de ketel wordt maar kort vrijgegeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:58
ds23man schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:43:
Zo'n fluistermode is alleen maar een beperking op compressorvermogen en fan snelheid. Lekker handig als je tijdens kou veel vermogen nodig hebt.

Jij woont op een boerderij, dan heb je die extra meters in je broekzak.

Ik vind die modus noodzakelijk. Op 40% is dat ding in z'n geheel niet te horen. Boven de 80% is het een drilboor. Er zit in dat ding ingebakken dat hij na een defrost full retard de gewenste Ta moet halen. Dat lawaai is 's nachts absoluut niet acceptabel.

Ook overdag komt hij prima op temperatuur met iets minder vermogen. Maar dan gewoon echt stil. Ik mis gewoon echt en optie om het compressorvermogen buiten fluistertijd te maximeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Zwartoog schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:41:
[...]

Ik vind die modus noodzakelijk. Op 40% is dat ding in z'n geheel niet te horen. Boven de 80% is het een drilboor. Er zit in dat ding ingebakken dat hij na een defrost full retard de gewenste Ta moet halen. Dat lawaai is 's nachts absoluut niet acceptabel.

Ook overdag komt hij prima op temperatuur met iets minder vermogen. Maar dan gewoon echt stil. Ik mis gewoon echt en optie om het compressorvermogen buiten fluistertijd te maximeren.
zo te lezen in alle WP topics lijken bijna alle merken WP volle bak te gaan na defrost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Kees_frl schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:46:
[...]

zo te lezen in alle WP topics lijken bijna alle merken WP volle bak te gaan na defrost
Ja, gekke instelling. Terwijl het prima met minder kan: 's nachts met 40% max defrost hij ook prima, en ook de woning blijft prima op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 22:56
Nou vandaag doet de WP weer een beetje normaal in elk geval, ook wel fijn om weer te zien zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Even een vraag van een andere orde: is er online ergens een Nederlandse versie van de handleiding van de VWZ-AI te vinden? In de topicstart sowieso niet geloof ik, of ik kijk er overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:40
[...]

Hier ook, geluid/trilling/resoneren 's nachts bij defrost (hangt tegen onze gevel, slaapkamerkant), word ik wakker van.
Verder megasuperstil (ook 's nachts via fluistermodus, werkt perfect en temp blijft behouden bij 40%) en het is heerlijk warm.
Zonde van die defrosts

iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Aries.Mu schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:09:
[...]

Hier ook, geluid/trilling/resoneren 's nachts bij defrost (hangt tegen onze gevel, slaapkamerkant), word ik wakker van.
Verder megasuperstil (ook 's nachts via fluistermodus, werkt perfect en temp blijft behouden bij 40%) en het is heerlijk warm.
Zonde van die defrosts
Maar gaat hij bij een defrost bij jou wel over de 40% heen in fluistermodus?

Die indruk kreeg ikzelf niet, maar zal eens gaan actief gaan controleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:56
@Gramser Onderstaand een link voor de Nederlandstalige Ai Plus handleiding

Members only: Vaillant AI Plus handleiding
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Franciesco schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:17:
@Gramser Onderstaand een link voor de Nederlandstalige Ai Plus handleiding

***members only***
Dank je @Franciesco - ik wist dat ik die ergens eerder had gezien/gevonden, maar blijkbaar nooit opgeslagen. Nu wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
Zwartoog schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:13:
[...]

Maar gaat hij bij een defrost bij jou wel over de 40% heen in fluistermodus?

Die indruk kreeg ikzelf niet, maar zal eens gaan actief gaan controleren.
Ik zou het live moeten bekijken (maar ik slaap graag 's nachts :-p) maar volgens mij gaat hij naar +- 100%, net zoals overdag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Geheugenbank schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:42:
[...]
Wordt er in die modus wel genoeg power geleverd met dit weer?
zo te lezen heb je drie verschillende niveau's en kan me voorstellen dat je in een goed geïsoleerde woning nu nog niet maximaal vermogen nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 23-05 22:00
Voor de gene die vinden dat het toerental te hoog wordt van de compressor ivm geluid, misschien helpt de stroom begrenzings instelling in de vwz ai
Bij mij is het geluid geen probleem maar bij 100% compressor is er wel meer geluid heb ik gemerkt.
Nigmaals voor mijn geen probleem maar misschien ben je er mee geholpen

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Bij lage temperaturen boven nul wil je niet de ventilator beperken - meer lucht is minder defrosts omdat de verdamper langer boven het vriespunt blijft. Alleen de compressor beperken is dus zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Proton_ schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:06:
Bij lage temperaturen boven nul wil je niet de ventilator beperken - meer lucht is minder defrosts omdat de verdamper langer boven het vriespunt blijft. Alleen de compressor beperken is dus zinvol.
Dankjewel - wel jammer maar zo leer je iedere dag weer iets. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:53
[...]

In de VWZ AI zit deze parameter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sE6GbKwYY7kwyedEyJo-I8H4R_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oMhvK9loJXTGT00BKKR76iYw.jpg?f=fotoalbum_large
Misschien kun je daar iets mee?

Edit: spuit 11 zie ik net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Flail schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:09:
[...]

In de VWZ AI zit deze parameter:
[Afbeelding]
Misschien kun je daar iets mee?

Edit: spuit 11 zie ik net.
Ja, ook al naar gekeken, maar zo hoog komt ie sowieso niet. Is voor zwaardere modellen.

Ik had de Conf. geb. pomp. verw. geprobeerd, maar die lijken niets uit te halen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_LZrju3qWOzfeig60bPmc_Dw-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OZyCvRXJmWTUay1v7UV9kXU7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
Zwartoog schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:23:
[...]

Ja, ook al naar gekeken, maar zo hoog komt ie sowieso niet. Is voor zwaardere modellen.

Ik had de Conf. geb. pomp. verw. geprobeerd, maar die lijken niets uit te halen:
[Afbeelding]
Mss een Vaillant-expert/technieker die het weet? Was hier zo niemand in dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
Een bijzonder (ongewenst) fenomeen hier.
Afgelopen zaterdag (-1°C en mist) duurde het verwarmen van de boiler maar liefst 3 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5Uq_8dYnymYgdj8MdqhFmZKB0o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x3c79X7c3xFmp853ZXvjshsw.jpg?f=user_large

Niet handig want tijdens die 3 uur koelde de woning te veel af. Gek, want ik heb de maximale boilerlaadtijd onlangs op 60 minuten gezet maar die instelling wordt dus genegeerd. Niet de bedoeling....

En wat viel mij verder op: het interval tussen defrosts was tijdens boiler laden veel langer dan tijdens cv-bedrijf. Dus ik ben gisteravond eens tijdens een sww-run gaan kijken en wat bleek: de verdamper (75/6) vriest compleet dicht. Hij ging zelfs een uur lang met dichtgevroren verdamper door. Ook niet de bedoeling...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mex7MArsuIY2JaD_sp_JOXYkqnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/724QNicWHGvY8ZyEvVHbQBgR.jpg?f=fotoalbum_large

Het enige wat ik kan bedenken is dat de sww modus op Eco staat, die ga ik naar Normaal zetten om te proberen. Maar ik vind dit vreemd gedrag.

Voor de leuk nog wat grafiekjes van de run van zaterdagmiddag (let wel, de berekende COP voor sww klopt niet)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOfBxy5IjDlH-jtxPPSizlq5lKo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oeAQtmwTE9SD4tUDP3p2dxmL.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Aries.Mu schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:23:
[...]

Mss een Vaillant-expert/technieker die het weet? Was hier zo niemand in dit topic?
Ja, die zijn op vakantie lijkt het }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Flail schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:31:
Een bijzonder (ongewenst) fenomeen hier.
Afgelopen zaterdag (-1°C en mist) duurde het verwarmen van de boiler maar liefst 3 uur.

[Afbeelding]

Niet handig want tijdens die 3 uur koelde de woning te veel af. Gek, want ik heb de maximale boilerlaadtijd onlangs op 60 minuten gezet maar die instelling wordt dus genegeerd. Niet de bedoeling....

En wat viel mij verder op: het interval tussen defrosts was tijdens boiler laden veel langer dan tijdens cv-bedrijf. Dus ik ben gisteravond eens tijdens een sww-run gaan kijken en wat bleek: de verdamper (75/6) vriest compleet dicht. Hij ging zelfs een uur lang met dichtgevroren verdamper door. Ook niet de bedoeling...

[Afbeelding]

Het enige wat ik kan bedenken is dat de sww modus op Eco staat, die ga ik naar Normaal zetten om te proberen. Maar ik vind dit vreemd gedrag.

Voor de leuk nog wat grafiekjes van de run van zaterdagmiddag (let wel, de berekende COP voor sww klopt niet)

[Afbeelding]
Hier was het net zo'n drama. Ook nog een douche-dag met 2 boilers leeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eyo0AeyCLzpeT3ez9g7agvz2czw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jXmkXl9dNprDWMupJorTn1gH.png?f=fotoalbum_large
Zie die van 8 tot 10 uur, met 2 defrosts, en die om 13 uur nog een keer. Hele diepe pieken omlaag, en heel langzaam omhoog. En 's avonds nogmaals.

Ik heb vandaag de max boilerlaadtijd op 20 minuten gezet en blokkeertijd op 30 minuten. Dan duurt het een "eeuwigheid" om de boiler op te warmen, maar het huis blijft ook onderhouden. Had vandaag dus dit gedrag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7k1xc0skIecgsItlDKIXezPd5EI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oaw9Hx9G8iWVoF31kySDqhLX.png?f=user_large
maar qua weer natuurlijk totaal anders dan zaterdag. Wel kouder, maar ook minder mistig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
@Zwartoog Maar hij gedraagt zich dus wel zoals ingesteld (20 min, 30 min)... Bij mij negeert hij die instelling dus compleet (stond op 60 min maar hij was dus 180 min bezig) :?

Ook sww modus op Eco staan zo aan de vorm van de grafiek te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Flail schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:44:
@Zwartoog Maar hij gedraagt zich dus wel zoals ingesteld (20 min, 30 min)... Bij mij negeert hij die instelling dus compleet (stond op 60 min maar hij was dus 180 min bezig) :?

Ook sww modus op Eco staan zo aan de vorm van de grafiek te zien?
Ja, op ECO. Hoe zie je dat? :)

Raar dat hij niets met die instelling doet bij jou. Was het geen legionella-run? Die gaat wel altijd verplicht 2 uur aan. (maar dat is geen 3 uur zoals bij jou). Heb ik momenteel maar uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
@Zwartoog op ECO loopt de temperatuur netjes mee op met de boilertemperatuur, dan zie je die vrij lineaire stijging. Probeer normaal maar eens, dat ziet er wat anders uit. Ook de COP ziet er dan anders uit trouwens, die lijkt een stuk lager te zijn op normaal.

Een legionellarun was het niet nee, die staat uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Flail schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:59:
@Zwartoog op ECO loopt de temperatuur netjes mee op met de boilertemperatuur, dan zie je die vrij lineaire stijging. Probeer normaal maar eens, dat ziet er wat anders uit. Ook de COP ziet er dan anders uit trouwens, die lijkt een stuk lager te zijn op normaal.

Een legionellarun was het niet nee, die staat uit...
Ja, de delta-T is netjes 2 tot 3 altijd. Ik zou zoiets graag voor de CV willen instellen, maar dat kan niet. Tijd voor een open-source AI :P

Heb je al eens een reset van je instellingen geprobeerd? Warmte-element die meedoet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
Reset ga ik eens doen ja. Althans, misschien eens beginnen met de stroom er even af. Een element heb ik niet >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
Flail schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:59:
Ik heb deze eco instelling voor SWW nog niet gevonden, kijk er vast overheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Marnix17 schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:44:
[...]

Ik heb deze eco instelling voor SWW nog niet gevonden, kijk er vast overheen.
Zit op de AI. Installateursniveau -> Modus WW -> ECO (of Normal of Balance).

Heel verwarrend dat niet alle opties via de VRC te benaderen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Zwartoog schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:04:
[...]

Wat dat betreft is Vaillant wel consequent, want met hun CV ketels is dat net zo onlogisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
Zwartoog schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:04:
[...]

Thx, gevonden. Verdient niet schoonheidsprijs inderdaad. Grappig want in de handleiding staan alleen de opties normaal en eco benoemd, er is dus ook nog een balans optie.

[ Voor 14% gewijzigd door Marnix17 op 12-12-2022 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flail
@Marnix17 zie ook deze post van @Adriaan71 voor uitleg over Eco, normal, balance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
Marnix17 schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:05:
@Middenberm Hier een 75/5 die vrij staat in de voortuin maar wij ervaren een doordringende zoem van de buitenunit. Ik probeer nu het fluisterbedrijf om het geluid te reduceren. Komende van een pruttelende cv die vrijwel de hele dag rustig staat te draaien is een wp die op tussen 95 en 100% staat te moduleren wel wennen.
@Marnix17 Ja hier ook enorm wennen. Hebben deze warmtepomp uitgezocht omdat hij als zo stil beschreven stond. Hopen dat we geen trammelant met de buren krijgen hierdoor. Hij staat circa 4 meter van de erfgrens (vanaf de zijkant van de unit) en aan hun kant zit gelukkig ook nog een paar meter. T is maar goed dat er in de winter toch niemand buiten gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domotek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-03 19:49
Voor de geïnteresseerden. Vaillant Vaillant flexotherm 8,9 kW Geothermisch closed loop. Via buffervat 200L, en afgifte via vloerverwarming. Ik doe geen verlagingen, gewoon constante temp. Vandaag bijvoorbeeld 45kwh thermisch nodig gehad.

Setpoint 20 C°
Stooklijn 0,3
SCOP CV 4,5
SCOP SWW 3,4 (55° tegenwoordig in boiler)
Huidige aanvoertemp op geothermische leiding is 3,7 C° (Dus die heeft al wat klappen gekregen sinds de zomer)

Dus qua efficiëntie kan het nog een stuk beter, maar ik klaag niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUbmUBN4YdBx-ExuiVD7VSVy_8o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f22M6tPIDi2Y84s0bEunFaHW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05 12:43
Middenberm schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:17:
[...]

@Marnix17 Ja hier ook enorm wennen. Hebben deze warmtepomp uitgezocht omdat hij als zo stil beschreven stond. Hopen dat we geen trammelant met de buren krijgen hierdoor. Hij staat circa 4 meter van de erfgrens (vanaf de zijkant van de unit) en aan hun kant zit gelukkig ook nog een paar meter. T is maar goed dat er in de winter toch niemand buiten gaat zitten.
Hier is het gezoem al sinds oktober. Zodra de compressor aanslaat (de ventilator hoor je eigenlijk niet). Bij ons is het vooral op het eerste punt waar de koelleidingen komend vanaf de buitenunit langs de wand beginnen te lopen. Het wordt bij ons dus doorgegeven via die leidingen. Dat effect wordt verderop snel minder (meter of 16 in totaal). We hebben een houten woning, dus vergelijkbaar effect als op een dak. Gelukkig is het startpunt van de leidingen op een uithoek/uitbouw van ons huis, en we hebben de buren er nog niet over gehoord.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:03
Mhm, hier draait hij nog niet maar dat zou wel een issue zijn. Hoe ervaren anderen dat, iets split specifiek of ook van de monoblocks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Aries.Mu schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:21:
[...]

Ik zou het live moeten bekijken (maar ik slaap graag 's nachts :-p) maar volgens mij gaat hij naar +- 100%, net zoals overdag...
Ok, ik snap er helemaal niets meer van...

Fluistermodustijdstip. Compressor mag max 40% doen, en doet ie normaal ook.

Nu na een defrost. Fluistermodus. Compressor zit strak op de 60%.

Waarkomt die 60% vandaan? :?

Mijn Conf. geb. pomp. verw. stond wel op 60%, nu op 50% gezet, maar doet niets.

Wellicht omdat hij het met 40% niet redt, dan maar op max instelling van het fluisterbed zitten? (40%-60%)?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Flail
Het percentage wat je op de VWZ AI instelt voor fluistermodus is de reductie.
Stel je daar 40% in dan draait ie dus maximaal op 60% toerental/vermogen...

[ Voor 3% gewijzigd door Flail op 12-12-2022 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Lekker tegenintuïtief weer, maar zo klopt het tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
Op fluisterbedrijf krijg ik niet de gewenste aanvoertemperatuur, het is hier inmiddels bijna -7 maar de aanvoertemperatuur komt nog niet boven de 28 terwijl er 34 gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
Zwartoog schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:02:
Lekker tegenintuïtief weer, maar zo klopt het tenminste.
Heb zonet 50% ingesteld, eens kijken wat dat geeft.
Temp blijft behouden op de ingestelde 19.5 (momenteel -6gr).
Zal de komende 24u in de gaten houden en dan naar 60% gaan…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:55
Heerlijk, de grote vuurdoop voor de Arotherm plus.
Ik kijk met verbazing hoe goed het allemaal gaat.
Woning uit 1979, weliswaar aangepast maar toch.
Zonder bijverwarming, zonder buffer, het is -5 en gaat als een malle. Woning lekker warm.
Heel knap dat dit kan met een warmtepomp.
Moet wel zeggen dat ik blij ben dat ik een losse warmtepompboiler heb genomen.
Die heeft deze dagen ook veel tijd nodig om zichzelf op temperatuur te krijgen.
De Arotherm mag zich hier concentreren op de woning te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
adnanoner schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:05:
[...]

Hi @Xanthine

Weet je inmiddels waar je de sensor van het buffervat moet aansluiten? Ik denk dat ik vergelijkbare setup heb, alleen geen unistor maar eigen boiler. Weet je ook hoe ik de circulatiepomp laat schakelen door de warmtepomp?

Thanks alvast!
Die sensor van het buffervat is niet aangesloten. Dit omdat in mijn setup het ook niet echt als buffervat dient. Momenteel schakelt de pompgroep in als er warmtevraag is, en weer uit als de ruimte op temperatuur is. Hij gaat het buffervat ook niet op temperatuur houden. Desondanks zou het volgens Vaillant toch helpen om dit buffervat te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsub
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 00:17
Anoniem: 1608730 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:28:
[...]

De VR70 kan meerdere mengroepen en pompen aansturen, maar voor een simpele all-electric of hybride kun je bij het selecteren van een ander systeemschema in de VRC720 de VR70 laten vervallen en de pomp na de parallelbuffer via de VWZ AI van 230V laten voorzien. ;) Mocht je toch nieuwsgierig zijn naar alle specs:
https://www.vaillant.be/d...96-tf-vr70-01-1868242.pdf

-

Overigens @Hippe Lip de ondersteuning voor API op warmtepompen wordt volgend jaar toegevoegd - nu is deze er enkel voor ketels.
Top! Dat dacht ik al. Ik begrijp echt niet waarom ik zo'n VR70 geleverd heb gekregen. Scheelt toch weer zo'n €300.
Bovendien pakt die VR70 bij mij nu alleen de buffertemp op. Pomp heb ik eraf gehaald omdat de VR70 de pomp uitzet direct nadat de aroTherm overschakelt naar tapwater verwarmen (ook als de buffer nog lekker op temperatuur is). Niet zo handig bij vorst....
Op welke contacten van de WVZ AI zou ik de pomp en buffertemp sensor moeten aansluiten als ik van die VR70 afwil?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFltb4SF-IDLFSnxQyr-Ex8Jb7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HwKHEH0qrW10Wq991eSTHtAS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door edsub op 13-12-2022 08:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aries.Mu
Kleuvert schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:00:
Heerlijk, de grote vuurdoop voor de Arotherm plus.
Ik kijk met verbazing hoe goed het allemaal gaat.
Woning uit 1979, weliswaar aangepast maar toch.
Zonder bijverwarming, zonder buffer, het is -5 en gaat als een malle. Woning lekker warm.
Heel knap dat dit kan met een warmtepomp.
Moet wel zeggen dat ik blij ben dat ik een losse warmtepompboiler heb genomen.
Die heeft deze dagen ook veel tijd nodig om zichzelf op temperatuur te krijgen.
De Arotherm mag zich hier concentreren op de woning te verwarmen.
Idem. Woning uit 1961 (BE), enkel radiatoren en de WP houdt alles warm, zonder moeite. Heb de indruk dat een 55 ipv 75 ook wel voldoende was achteraf bekeken. Hulpverwarming springt pas bij -10 bij (dus nog nooit actief geweest).
COP sinds 4 oktober 4.3 (op de VWZ AI uitgelezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Aries.Mu schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:49:
[...]

Idem. Woning uit 1961 (BE), enkel radiatoren en de WP houdt alles warm, zonder moeite. Heb de indruk dat een 55 ipv 75 ook wel voldoende was achteraf bekeken. Hulpverwarming springt pas bij -10 bij (dus nog nooit actief geweest).
COP sinds 4 oktober 4.3 (op de VWZ AI uitgelezen).
@Aries.Mu @Kleuvert Ik zal bekennen dat ik het wel spannend vind hoor. Bij mij gaat de AWB (de 55/6 in feite) mogelijk morgen geïnstalleerd worden, dat hoor ik vandaag. Maar dan krijgt-ie het wel meteen voor z'n kiezen. Ik denk dat ik moet gaan werken met een Ta-min van 28 en Ta-max van 38 ofzo, met een stooklijn van 0,4 of 0,5. Jaren 30 woning hier, niet supergroot, met alleen vloerverwarming en 1 radiator op de badkamer. Er zit volgens mij geen element voor hulpverwarming in de AWB dus als ik het niet red, moet de houtkachel bijspringen. Maar liever niet...

Hij is ook alleen bedoeld voor verwarming. SWW zal volgend jaargemaakt gaan worden met een Auer Edel Eau.

[ Voor 5% gewijzigd door Gramser op 13-12-2022 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
ds23man schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:43:

Dat doen ze allemaal. In een vrij nieuwe woning met bijna geen warmte verlies kan het goed werken. Maar als je warmteverlies groter is heb je inderdaad je vermogen nodig.

Dus al met al een warmtepomp kan wel in alle type's woningen maar ruimte en geluid blijft een issue in drukke gebieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Aries.Mu schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 05:51:
[...]

Heb zonet 50% ingesteld, eens kijken wat dat geeft.
Temp blijft behouden op de ingestelde 19.5 (momenteel -6gr).
Zal de komende 24u in de gaten houden en dan naar 60% gaan…
Ik had hem gisteravond dus op 60% reductie gezet (40% effectief) - geen goed idee. Komt niet op gang, en een heel laagfrequente brom, indringender dan een hogere frequentie. Dus ik 's nachts in de vrieskou de schuur in en maar weer op 40% gezet.

Met -6 buiten, stooklijn 0,65 en oud huis was het misschien toch iets té enthousiast :+

Desalniettemin deel ik @Kleuvert's menining: het is best verwonderend dat het überhaupt zo goed lukt. Het is iets kouder binnen, maar ook met een gasketel in een slecht geïsoleerde woning lukte het niet altijd om de temperatuur vast te houden. Ja, boost-koud-boost-koud - repeat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederT
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 28-05 10:46
Helaas krijg ik een deel van onze woning niet warm met de 125/6, op zich is dit geen verrassing gezien het gebrek aan isolatie. Ik kan dit voor een deel compenseren met onze houtkachel op de BG en airco's op de slaapkamers.

Waar ik mij wel ernstig zorgen over maak is het verbruik van de warmtepomp. Volgens de Shelly die ik heb laten plaatsen op de groep van de buitenunit rond de 105 kWh per dag sinds zaterdag. Gisteren heeft ook de CV ketel voor het eerst bij moeten springen met 7 m3 verbruik aan gas.

De berekende COP voor de actuele maand ligt rond de 1,9. Vorig week telefonisch contact gehad met de installateur hierover en volgens hem is dit te wijten aan de relatief hoge aanvoertemperatuur waarop de zone met radiatoren staat ingesteld. Deze nu omlaag gezet van 45 naar 40 graden, maar ik zie geen verschil.

De druk die de binnenunit van de WP aan geeft is slechts 1.0 BAR, dit al vlak na oplevering aangekaart maar was volgens de installateur verklaarbaar door het hoogteverschil tussen de cv ketel in de kelder en de WP op het plat dak die onderdeel uitmaken van een gesloten systeem. Ik zie ook dat op een dag als gisteren de zone met vloerverwarming in onze aanbouw uren op rij niet de gewenste aanvoertemperatuur krijgt, die op dat moment 29 was. Isolatie is prima op orde in deze ruimte, maar de vloer lijkt nooit zo warm te worden als in de andere zone met vloerverwarming.

Wie van jullie kan aangeven of dit alles te verklaren gezien de specifieke setup zoals hieronder beschreven?

Mijn kennis is nogal beperkt en probeer in te schatten of de installatie naar behoren werkt.
BroederT schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:34:
Een vraag over het verzamelen van gebruiksgegevens van een aroTHERM plus VWL 125/6

Als onderdeel van een verbouwing hebben we deze laten plaatsen met als doel het verwarmen van onze nieuwe aanbouw en aanleuningwoning van mijn vader. Daarnaast hebben we één en ander ook zo laten installeren dat deze het bestaande woonhuis kan (bij)verwarmen. Er zijn 3 zones ingericht, 2x vloerverwarming met aparte thermostaat (in totaal ~200m2) en 1 zone die op de bestaande CV installatie is aangesloten.

Het bestaande woonhuis heeft radiatoren van 40-50 jaar oud, geen spouw aanwezig en buiten dubbel glas eigenlijk ook geen aangebrachte na-isolatie. Het is dus afwachten hoeveel de CV ketel bij zal springen bij winterse temperaturen.

Ik ben zelf redelijk onbekend met warmtepompen (tot nu toe laten adviseren door de installateur), maar ik zou wel graag zo veel mogelijk data verzamelen rondom het gebruik van de warmtegroep per zone. Ook in de hoop op termijn een goede afweging te kunnen maken tussen een hogere aanvoertemperatuur van de WP en het gebruik van gas.

Is het mogelijk om het verbruik per zone uit te lezen en wat is de meest praktische manier op deze data op te slaan?

Wat foto's van de installatie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
Zwartoog schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:46:
[...]

Ik had hem gisteravond dus op 60% reductie gezet (40% effectief) - geen goed idee. Komt niet op gang, en een heel laagfrequente brom, indringender dan een hogere frequentie. Dus ik 's nachts in de vrieskou de schuur in en maar weer op 40% gezet.

Met -6 buiten, stooklijn 0,65 en oud huis was het misschien toch iets té enthousiast :+

Desalniettemin deel ik @Kleuvert's menining: het is best verwonderend dat het überhaupt zo goed lukt. Het is iets kouder binnen, maar ook met een gasketel in een slecht geïsoleerde woning lukte het niet altijd om de temperatuur vast te houden. Ja, boost-koud-boost-koud - repeat.
Wat is je setup alweer?
Hier stooklijn op 0.5 en lukt goed; ik vind de warmteafgifte net beter dan vroeger met de VC-ketel (was maar 6jr oud, ook een Vaillant). Altijd aangenaam warm, nooit het gevoel van tocht of koude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Adriaan71 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:43:
[...]

Dat doen ze allemaal. In een vrij nieuwe woning met bijna geen warmte verlies kan het goed werken. Maar als je warmteverlies groter is heb je inderdaad je vermogen nodig.

Dus al met al een warmtepomp kan wel in alle type's woningen maar ruimte en geluid blijft een issue in drukke gebieden.
Ik noem het een geitenpaadje omdat het alleen bedacht is om aan de geluidsregels in de nacht te voldoen. Veel installaties zullen het dan niet meer trekken met als gevolg dat het fluisterbedrijf wordt uitgeschakeld.

Kortom weer een sterk staaltje symboolwetgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flail
Zwartoog schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:46:
[...]

Heb er gisteravond ook mee zitten spelen. 40% reductie geeft bij mij een bromtoon, uiteindelijk op 48% uitgekomen. Iedere % klinkt net anders dus het is wel de moeite waard om ermee te spelen. Fijn dus dat het zo nauwkeurig ingesteld kan worden. Overigens was draaien op 48% reductie vannacht niet helemaal genoeg om de temperatuur binnen op peil te houden, maar op zich niet problematisch.

Ik heb overigens wel last van een brom/resonantie in de warmtepomp/behuizing/opstelling zelf. Als ik er een beetje tegenaan duw en trek kan die resonantie zo verdwijnen en is ie een stuk stiller. Eens kijken wat ik daarmee kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
ds23man schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:17:
[...]

Ik noem het een geitenpaadje omdat het alleen bedacht is om aan de geluidsregels in de nacht te voldoen. Veel installaties zullen het dan niet meer trekken met als gevolg dat het fluisterbedrijf wordt uitgeschakeld.

Kortom weer een sterk staaltje symboolwetgeving.
Bij mij is het keihard nodig om hem 's nachts te begrenzen in verband met geluid. Niet alleen om aan de regels te voldoen, maar ook qua beleving is het anders niet acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-05 15:57
Hier in Groningen stad de afgelopen 24 uur 34 kWh elektra verbruikt, COP 4.4 op maandbasis, dus vermoedelijk wat lager de laatste 24 uur, moet even kijken of ik nog gegevens kan vinden. Gas (8,8 kWh per m3) was €30 geweest, elektra "maar" €17. Wel een leuke besparing, en dan nog lekker salderen tot 2025 natuurlijk. Wordt uiteraard minder als de COP lager is.

Dit is inclusief sww. 300l tank in een ongeïsoleerde halfsteens bijkeuken. Daar is het ook enorm koud, dus best wat warmteverlies denk ik.

100m2 vloerverwarming, 100% WAR. Stooklijn ben ik even vergeten, maar aanvoer bij -5 was 32 graden.

[ Voor 52% gewijzigd door ben2513 op 13-12-2022 10:32 ]

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Flail schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:21:
[...]

Bij mij is het keihard nodig om hem 's nachts te begrenzen in verband met geluid. Niet alleen om aan de regels te voldoen, maar ook qua beleving is het anders niet acceptabel.
Mijn 75 staat nu op 45% modulatie te draaien en is doodstil qua compressor. Ook tijdens een defrost, wel hoor ik gedreun in het leidingwerk verderop ( houten zolder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Hier is de koude nacht met de VWL 75/6 ook weer overleefd ;)
De minimumtemperatuur (op ca 1,5 meter hoogte) was -8,2 graden.

De WP is de hele nacht aan geweest en is vanochtend rond 8:45 uitgeschakeld. Ca elke 40 minuten een defrost en van 0:00 tot uitschakeling om 8:45 een verbruik van 18,31kWh, COP was 3,0 wat ik toch niet verkeerd vind gezien de omstandigheden.

Net als anderen kan ik de WP met dit soort temperaturen in bepaalde gevallen (ik denk voornamelijk tijdens of direct na een defrost) ook horen: een soort van lage dreun. Fluistermodus heb ik niet actief. Gelukkig binnenshuis niet hard en ook niet storend, maar wel hoorbaar in een verder stille ruimte.
Het zou me niet verbazen als dit lage geluid via de leidingen doorgegeven wordt aan de woning. Wellicht heeft b.v. het isoleren van de wandmontage verdeler vloerverwarming met een dun laagje rubber ofzo zin om dit effect te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Mijn run van de afgelopen 24 uur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hOHbuWLtBmVviHGRSnJPfLioPE8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rE6HA0X2NO1WjYbY511lvZPX.png?f=fotoalbum_large

De middag periode niet naar kijken, heb mijn zonnepanelen weer aangezet, zie je ook na 9.00. Verbruik heeft een 100 watt afwijking door de basisbelasting op deze fase.

Buiten nu -5/6, minimum is hier -7 geweest. In de schuur is het nu -1 en de vwz geeft een inlaatlucht aan van -2. Aanvoer momenteel 33 graden. Stooklijn 0,25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
BroederT schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:56:
Helaas krijg ik een deel van onze woning niet warm met de 125/6, op zich is dit geen verrassing gezien het gebrek aan isolatie. Ik kan dit voor een deel compenseren met onze houtkachel op de BG en airco's op de slaapkamers.

Waar ik mij wel ernstig zorgen over maak is het verbruik van de warmtepomp. Volgens de Shelly die ik heb laten plaatsen op de groep van de buitenunit rond de 105 kWh per dag sinds zaterdag. Gisteren heeft ook de CV ketel voor het eerst bij moeten springen met 7 m3 verbruik aan gas.

De berekende COP voor de actuele maand ligt rond de 1,9. Vorig week telefonisch contact gehad met de installateur hierover en volgens hem is dit te wijten aan de relatief hoge aanvoertemperatuur waarop de zone met radiatoren staat ingesteld. Deze nu omlaag gezet van 45 naar 40 graden, maar ik zie geen verschil.
[...]
COP 1.9 voor de hele maand is erg laag, ook als we de onnauwkeurigheid van de meting meenemen :)
Ik neem aan in Nederland.
Op zich is 105 kWh per dag wel wat je mag verwachten met een 12 kW warmtepomp op 80% van zijn kunnen. Bij vrieslucht mag hij zeker 24/7 draaien, en dan is 105 kWh maar een gemiddelde van 4.4 kW. De compressor kan meer dan 5 kW trekken.

Wat was je gasverbruik op een vergelijkbare dag? Dat geeft wat context.

Voor de lage COP: Heb je elektrische hulpverwarming?
Bij welke buitentemperatuur kreeg je de eerste defrosts? Als dat al bij 8 graden is, dan is de opstelplek niet goed (recirculatie) of is er een koudemiddelprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Aries.Mu schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:12:
[...]

Wat is je setup alweer?
Hier stooklijn op 0.5 en lukt goed; ik vind de warmteafgifte net beter dan vroeger met de VC-ketel (was maar 6jr oud, ook een Vaillant). Altijd aangenaam warm, nooit het gevoel van tocht of koude.
Alleen radiatoren, huis uit 1939, spouw/dak geïsoleerd, maar nog wel veel enkel glas (met voorzetramen). WP doet ook SWW.

Vorige winter eerste winter in dit huis, en toen was alles goed te doen op 30-35 graden gasketel. Maar deze week is toch andere koek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jorne123
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
Om nog wat vergelijkingspunten aan te bieden:

-Afgelopen 24 uur
- Draait veel beter dan bij de mistige dagen ervoor
- Split 75/5
- Vaste waarde Ta 25 graden (stooklijn 0.1 maar irrelevant), epeil -1, overal vvw, >200m2
- binnen temp steeds tussen 21 en 22
- verbruik gisteren 25kw, 24 uur laten draaien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4EhAVN38hDjabtpNxFHYjd2yBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TES9EgSWwS3z0RiCDUybU6oh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
Vannacht geen nachtverlaging toegepast en fluisterbedrijf uitgezet omdat de gevraagde aanvoer niet werd gehaald. Maar vanmorgen was de kamertemperatuur 18,2 ipv de ingestelde 19. Ook de aanvoertemp werd nog steeds niet gehaald (31 ipv gevraagde 34). Bivalentiepunt verhoogd en nu dus met elektrische bijverwarming het huis op temperatuur krijgen. Toch een huis uit 1964 met muur/dak/vloer isolatie en HR+/++ beglazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederT
Bedankt voor de feedback, we wonen in Zuid-Limburg. Het is uiteraard een stevige installatie en daar hoort een bepaald verbruik bij, ik heb alleen mijn twijfels over het rendement.

Mijn vader verbruikte ooit 2500m3 gas, maar inmiddels is er bijna 200m2 verwarmde ruimte toegevoegd sinds ons gezin er ook woont en we voor hem hebben aangebouwd. Dit verbruik biedt dus weinig vergelijkingsmateriaal.

Elektrische hulpverwarming klinkt als een mogelijk verklaring voor het verbruik, kan ik zelf achterhalen of deze onderdeel uit maakt van de installatie? Zo niet, vraag ik de installateur.

Ik heb eigenlijk geen zicht op de buitenunit, dus heb nog nooit een defrost gezien. Is dat af te lezen uit onderstaande?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NiKYHJdhg-38est6KXMkaPOmxsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uqOcjEh8rCqTcubwYCvSy3VP.jpg?f=fotoalbum_large
Proton_ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:59:
[...]

COP 1.9 voor de hele maand is erg laag, ook als we de onnauwkeurigheid van de meting meenemen :)
Ik neem aan in Nederland.
Op zich is 105 kWh per dag wel wat je mag verwachten met een 12 kW warmtepomp op 80% van zijn kunnen. Bij vrieslucht mag hij zeker 24/7 draaien, en dan is 105 kWh maar een gemiddelde van 4.4 kW. De compressor kan meer dan 5 kW trekken.

Wat was je gasverbruik op een vergelijkbare dag? Dat geeft wat context.

Voor de lage COP: Heb je elektrische hulpverwarming?
Bij welke buitentemperatuur kreeg je de eerste defrosts? Als dat al bij 8 graden is, dan is de opstelplek niet goed (recirculatie) of is er een koudemiddelprobleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flail
Voor wie het zich afvroeg: fluisterbedrijf heeft wel degelijk invloed op defrosts.
rood = onbegrensd, max ca. 2600W elektrisch
blauw = fluisterbedrijf op 50% reductie, max. 1700W elektrisch

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GxqQ-nnkrt51JTfXZ2p0XHzBp3s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZAQ9ZEYXCgW0DKDmTE1L5UIX.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
jorne123 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:05:
Om nog wat vergelijkingspunten aan te bieden:

-Afgelopen 24 uur
- Draait veel beter dan bij de mistige dagen ervoor
- Split 75/5
- Vaste waarde Ta 25 graden (stooklijn 0.1 maar irrelevant), epeil -1, overal vvw, >200m2
- binnen temp steeds tussen 21 en 22
- verbruik gisteren 25kw, 24 uur laten draaien

[Afbeelding]
Ik gok zomaar dat jij een goed geïsoleerde, wellicht nieuwbouw, woning hebt? Ik vind de vergelijkingen lastig te maken als we geen beeld hebben van het huis en isolatiegraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
Flail schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:25:
Voor wie het zich afvroeg: fluisterbedrijf heeft wel degelijk invloed op defrosts.

[Afbeelding]
Thx voor de info! Vanaf 21u (tot 7u) is bij ons fluisterbedrijf ingeschakeld. Ik ga uitzoeken tot hoever de reductie ingesteld moet worden ivm gebrom. Leuk dat het kan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Net de 125 binnen, wat een lel van een ding. Formaatje Amerikaanse koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05 12:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F34H8bKbnBtSGUay1IF5S3dViTw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rOtBnrWjX80c9jEhTyh34Dax.png?f=fotoalbum_large

De pieken begin ochtend zijn mn. de vaatwasser.

Voor zover ik kan nagaan is de HR-ketel niet bijgesprongen. Systeem is nu als trival ingesteld. Gasgebruik is douchen en gastenverblijfje.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
ds23man schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:45:
Net de 125 binnen, wat een lel van een ding. Formaatje Amerikaanse koelkast.
Is dat er zo een met twee fans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
Flail schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:25:

[Afbeelding]
@Flail Hoe heb jij het percentage van het "fluisterbedrijf" aangepast? Ik zie in de VRC720 wel een optie hoe ik een weekprogramma moet toevoegen voor het fluisterbedrijf, maar kan nergens in de instellingen een optie vinden hoe ik het vermogen kan aanpassen. Als hij standaard teruggaat naar 40% weet ik nagenoeg zeker dat dat hier te laag gaat zijn namelijk, maar om de buren te vriend te houden wil er wel wat mee proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Gramser schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:54:
[...]

Is dat er zo een met twee fans?
Yep. Heb hem ongeveer op de plek laten neerzetten waar die moet komen. Kreng weegt 125 kilo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Middenberm schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:56:
[...]

@Flail Hoe heb jij het percentage van het "fluisterbedrijf" aangepast? Ik zie in de VRC720 wel een optie hoe ik een weekprogramma moet toevoegen voor het fluisterbedrijf, maar kan nergens in de instellingen een optie vinden hoe ik het vermogen kan aanpassen. Als hij standaard teruggaat naar 40% weet ik nagenoeg zeker dat dat hier te laag gaat zijn namelijk, maar om de buren te vriend te houden wil er wel wat mee proberen.
Ik vermoed dat je dat instelt in óf je hydraulisch station/binnenunit, of als je die niet hebt, je besturingsmodule VWZ AI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
ds23man schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:59:
[...]

Yep. Heb hem ongeveer op de plek laten neerzetten waar die moet komen. Kreng weegt 125 kilo.
Da's inderdaad een forse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Heb een leuk triootje zo, 55/6, 75/6 en de 125/6. Met de installatie van de 55 ben ik bezig, alle elektra bijna klaar. Met deze temperaturen ga ik deze week niet met het leidingwerk aan de gang, moet oa 2 verdelers ombouwen en wat leidingen naar de schuur trekken. Mij even te koud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-05 14:16
ds23man schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:59:
[...]

Een 125/6 gaat over de 200kg heen als dat hem is

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Denyo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:46:
[...]

Een 125/6 gaat over de 200kg heen als dat hem is
Was even in de war met de 75.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
BroederT schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:17:

Mijn vader verbruikte ooit 2500m3 gas, maar inmiddels is er bijna 200m2 verwarmde ruimte toegevoegd sinds ons gezin er ook woont en we voor hem hebben aangebouwd. Dit verbruik biedt dus weinig vergelijkingsmateriaal.
Toch geeft het wat houvast; 2500 m³ komt volgens koevlaas2 overeen met 12.5 kW dus zonder uitbouw was de 125/6 al precies op het randje.
Dat hij het niet trekt met vorst is dus conform (mijn) verwachting :)
Elektrische hulpverwarming klinkt als een mogelijk verklaring voor het verbruik, kan ik zelf achterhalen of deze onderdeel uit maakt van de installatie? Zo niet, vraag ik de installateur.
Die zit in de binnenunit; heb je die niet (dus alleen een vwz ai) dan zal dat niet het probleem zijn.
Ik heb eigenlijk geen zicht op de buitenunit, dus heb nog nooit een defrost gezien. Is dat af te lezen uit onderstaande?

[Afbeelding]
[...]
Nee, zoals je hier op andere grafieken al kan zien, is een defrost een korte piek en dal van soms minder dan vijf minuten. Op blokjes van een uur is dat niet terug te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Proton_ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:08:
[...]
Toch geeft het wat houvast; 2500 m³ komt volgens koevlaas2 overeen met 12.5 kW dus zonder uitbouw was de 125/6 al precies op het randje.
Dat hij het niet trekt met vorst is dus conform (mijn) verwachting :)

[...]
Die zit in de binnenunit; heb je die niet (dus alleen een vwz ai) dan zal dat niet het probleem zijn.

[...]
Nee, zoals je hier op andere grafieken al kan zien, is een defrost een korte piek en dal van soms minder dan vijf minuten. Op blokjes van een uur is dat niet terug te zien.
Kijk, om dit soort duidelijke reacties kan ik o.a. @Proton_ en dit topic in het algemeen zo waarderen. Goed bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederT
Gramser schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:11:
[...]

Kijk, om dit soort duidelijke reacties kan ik o.a. @Proton_ en dit topic in het algemeen zo waarderen. Goed bezig!
Daar kan ik mij alleen maar bij aansluiten natuurlijk! Dank voor alle info.

Het zal dus de truc worden om de aanvoertemperatuur van de radiatoren zo in te stellen dat de zones met vloerverwarming wel voldoende opwarmen.

Inmiddels ook van installateur begrepen dat elektrische bijverwarming op de binnenunit nog uit staat uitgeschakeld. Wellicht is er dus toch in combinatie met isolatiemaatregelen nog hoop om een keer van het gas af te gaan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:39
@Zwartoog , ik zag dat u een foto heeft geplaatst van de VWZ AI plus art nr 0010031643. Dit is de BE variant tov de 0010031645 NL variant. Werkt deze gewoon met een Vaillant VWL 105/6 A 400V?

Ik heb helaas de non-plus variant besteld van de VWZ. De verwachtte levertijd van de NL versie is echter juli 2023. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Nilvo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:28:
@Zwartoog , ik zag dat u een foto heeft geplaatst van de VWZ AI plus art nr 0010031643. Dit is de BE variant tov de 0010031645 NL variant. Werkt deze gewoon met een Vaillant VWL 105/6 A 400V?

Ik heb helaas de non-plus variant besteld van de VWZ. De verwachtte levertijd van de NL versie is echter juli 2023. |:(
Als dat ook een Plus variant is, zal het wel werken denk ik. Verschil is dat in de Belgische varianten de koelfunctie eruit gestript is vanwege de subsidie, die krijg je daar niet als je WP ook kan koelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Koelfunctie is te activeren met een weerstand in de buitenunit dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Proton_ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:37:
Koelfunctie is te activeren met een weerstand in de buitenunit dacht ik?
Zou kunnen, ben ook een beetje het spoor bijster. Er is hier toch iemand die een Belgische VWZ op een NL pomp heeft draaien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Vandaag draait mijn aroTHERM niet meer. De split 7kw maakt geen warm water.

Is de buiten sensor kapot. Die geeft 69 graden aan bij deze temperaturen.

Gelukkig komen ze er zo nog eentje brengen en plaatsen. Dan gauw weer opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Adriaan71 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:48:
Vandaag draait mijn aroTHERM niet meer. De split 7kw maakt geen warm water.

Is de buiten sensor kapot. Die geeft 69 graden aan bij deze temperaturen.

Gelukkig komen ze er zo nog eentje brengen en plaatsen. Dan gauw weer opstarten.
Dan ben ik wel nieuwsierig - is dat omdat jij ze installeert (zo ja, prima, zou ik ook van profiteren!) of omdat je een servicecontract hebt afgesloten? Maar wel goed dat je het euvel zo snel hebt gevonden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
@ds23man & @Proton_ de losse koelcontact/koelweerstand voor de aroTHERM Plus en Split heeft artikelnummer 0020269259.

Voor als bepaalde mensen daar interesse in hebben...
Pagina: 1 ... 56 ... 170 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic