Je hoeft er van ons niet bij te blijven hoor
Dat valt wel mee, kom er gemiddeld elke 10 minuten langs.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Ach @ds23man, ik heb er vandaag al 17(!) gehad
/f/image/gdCrTED5y5mpL0oynEORJCqB.png?f=fotoalbum_large)
Weet iemand hoe je de compressor ook buiten het fluisterbedrijf kunt maximeren?
Na een defrost gaat hij als een malle proberen de temperatuur binnen weer omhoog te krijgen, met een delta-T van >5 K. Compressor gaat dan richting 100%, maar boven de 75/80% maakt hij best kabaal omdat heel het schuurdak gaat meeresoneren.
Ik dacht dat dit de instelling op de AI was:
Conf. geb.pomp. verw.
maar die resulteert niet in wat ik wil.
Wat doet:
Compr. hysterese Verw.?
/f/image/gdCrTED5y5mpL0oynEORJCqB.png?f=fotoalbum_large)
Weet iemand hoe je de compressor ook buiten het fluisterbedrijf kunt maximeren?
Na een defrost gaat hij als een malle proberen de temperatuur binnen weer omhoog te krijgen, met een delta-T van >5 K. Compressor gaat dan richting 100%, maar boven de 75/80% maakt hij best kabaal omdat heel het schuurdak gaat meeresoneren.
Ik dacht dat dit de instelling op de AI was:
Conf. geb.pomp. verw.
maar die resulteert niet in wat ik wil.
Wat doet:
Compr. hysterese Verw.?
@ds23man
Hier al sinds gisteravond elke 40 tot max 50 minuten een defrost.
TA32 tot TA33
:strip_exif()/f/image/KRBwaiiSlcDIYtgCAroqHhPc.jpg?f=fotoalbum_large)
Groen=aan
Rood =uit
Blaauw=sww
Hier al sinds gisteravond elke 40 tot max 50 minuten een defrost.
TA32 tot TA33
:strip_exif()/f/image/KRBwaiiSlcDIYtgCAroqHhPc.jpg?f=fotoalbum_large)
Groen=aan
Rood =uit
Blaauw=sww
Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW
Dat kan nog erger, zie mijn buitenunit. Ik heb 's nachts om de 1-2 uur defrosts en overdag wat minder. Ik draai 100% WAR dus gelukkig gaat de pomp dan ook niet meteen weer aan de slag met binnentemp verhogen (ook al verlies je in 10 minuten natuurlijk niet veel warmte). Ook de aanvoertemp wordt niet echt lager, heb geen meters maar als ik bij de thermostaat kijk (uiteraard slechts voor de instellingen, want 100% WAR) dan blijft alles lekker op 31/30 graden. Heb wel een 45l buffer op de retour.ds23man schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:44:
Inmiddels zit ik ook in de keiharde defrosts:
[Afbeelding]
Vanaf 14:00 zag ik al heel wat modulatiewisselingen en zag de achterzijde er zo uit:
[Afbeelding]
Blijkbaar niet voldoende om een defrost te starten. Om 18:30 werd het een ander verhaal, kreeg net een stoot mist in mijn smoelwerk...
![]() | ![]() |
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Tot nu toe 32kWh en nog iets minder dan 2 uur te gaan voor dit etmaal.
Stooklijn; 0,4
Min. aanvoer; 36
Max. aanvoer; 38
Binnen comp; Uitgebreid
Gewenste temp; 19,5
Komen er inmiddels wel achter dat ons huis met deze temperatuur wel wat hogere aanvoer temperatuur nodig heeft om warm te blijven.
Geen idee hoeveel defrosts want da's niet goed herkenbaar tussen al het overig verbruik binnen het huishouden.
Nog steeds geen idee of 32kWh veel of weinig is bij -1 a -2 graden
Stooklijn; 0,4
Min. aanvoer; 36
Max. aanvoer; 38
Binnen comp; Uitgebreid
Gewenste temp; 19,5
Komen er inmiddels wel achter dat ons huis met deze temperatuur wel wat hogere aanvoer temperatuur nodig heeft om warm te blijven.
Geen idee hoeveel defrosts want da's niet goed herkenbaar tussen al het overig verbruik binnen het huishouden.
Ik vraag me wel af wat je met een stooklijn wil als je je Min/Max aanvoer in zo'n klein window zet. Misschien maak je het je WP ook vee te moeilijk zo. Kun je de max niet gewoon loslaten?Middenberm schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:23:
Tot nu toe 32kWh en nog iets minder dan 2 uur te gaan voor dit etmaal.
Stooklijn; 0,4
Min. aanvoer; 36
Max. aanvoer; 38
Binnen comp; Uitgebreid
Gewenste temp; 19,5
Met zo'n hoge min lijkt het erop alsof je radiatoren hebt. Ta-min staat bij mij op 30 (anders geven de radiatoren nauwelijks warmte af), en stooklijn 0,6. Soms even 0,7.
Gasverbruik is bij ons onbekend, we hebben het huis pas sinds dit zomer, we hebben er een nieuw dak op geplaatsen van isolatie platen met een rc van 6. (Muren hebben rc van 4.5) Als ik dan verder reken met de formules die op internet te vinden zijn, kom ik uit op een vermogen van 6a 7 kw warmtepomp. Om het huis te verwarmen. Vandaar de keuze de 75/6 model.Gramser schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:49:
Je gaat wel wat kort door de bocht. Misschien heb je je al verder ingelezen, maar wat is bijvoorbeeld je gasverbruik? Komt dat neer op een 75/6-model via Koevlaas2-methode?
En: startpost al gelezen?
Lees net in de startpost dat een buffervat voor verwarming eigenlijk niet nodig is dus die kan weg
Nu is mijn vraag moet er nog een binnenunit hij een MEH97/6 of een andere? Waar maak je die keuze op?
In de technische fiche van de VR71 staat dat hij gebruikt kan worden voor direct of gemengde circuits. Is er voor direct ook nog een andere systeemcode dan voor gemengd? Zo ja welke is dat. Want ik kan alleen maar de systeemcode voor gemengd vinden.
Of stuurt hij bij direct gewoon de klep aan zonder dat die er aan hangt.
Of stuurt hij bij direct gewoon de klep aan zonder dat die er aan hangt.
@WallyPower En toch vraag ik mij af welke ritmestoornis een cardioloog in die ECG ontdektWallyPower schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:44:
We kunnen wel stellen dat ik de slechtste weersomstandigheden voor mijn warmtepomp heb gevonden, afgelopen nacht elk half uur een defrost..
Hier nu -2C met matige mist.
[Afbeelding]
Jups die mist is echt killing voor het rendement. Ik kon de kamer op temperatuur houden, maar daar was het ook wel mee gezegd. Nu de stooklijn van 0.55 naar 0.6 gezet, aanvoer is dan 1 a 2 graden hoger, ter compensatie van al die defrosts die hij doet. Hopelijk hebben we gauw wat winterse dagen met heldere (pv opwekking) en droge lucht.WallyPower schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:44:
We kunnen wel stellen dat ik de slechtste weersomstandigheden voor mijn warmtepomp heb gevonden, afgelopen nacht elk half uur een defrost..
[Afbeelding]
Mm, ik heb dus alleen een full electric warmtepomp, maar nog geen upgrade code gekregen om van sensoApp naar myVaillant te gaan....Brechtje schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 20:12:
Over de "myVAILLANT" app de antwoorden van de consumentenservice op mijn vragen:
"Het is helaas niet mogelijk om uw sensoAPP nu al om te zetten naar de myVAILLANT app. De datum waarop u uw myVAILLANT app upgrade ontvangt hangt af van de configuratie van uw verwarmingssysteem. U zult helaas moeten wachten totdat u een melding in de sensoAPP krijgt dat de upgrade naar de myVAILLANT app uitgevoerd kan worden."
"Wij snappen dat het verwarrend kan zijn, maar het heeft te maken met de ontwikkeling van de myVAILLANT app. De omzetting van de sensoAPP naar de myVAILLANT app wordt in stappen gedaan. In eerste instantie zijn de verwarmingsinstallaties die alleen bestaan uit een CV-toestel overgezet. Hierna zijn de verwarmingsinstallaties die alleen een warmtepomp bevatten overgezet. Zo worden in stappen de verwarmingsinstallaties die toegevoegd worden steeds uitgebreider."
Maar eigenlijk wil ik denk ik die myVaillant pro. Wat n kolder dat ze zo'n onderscheid maken.
Via de VR720 kan ik ook veel instellen, waarom zo moeilijk?
Waar haal jij deze plaatjes uit?WallyPower schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:44:
[Afbeelding]
Ik word ook niet gelukkig van het beeld hier:WallyPower schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:44:
[Afbeelding]
/f/image/hOsGVOZsZOFX824iTD88fg3t.png?f=fotoalbum_large)
Wou dat ik er iets aan kon doen 😡
Ik draai wel/geen WAR omdat ik niet weet wat dat is 😀. Maar heb wel een buffervat. En mijn HR-ketel is nog niet bijgesprongen voor zover ik kan zien.
Stooklijn had ik van 0.4 naar 0.5 gedaan toen het rond de 3-4 graden werd. Misschien naar 0.55 of 0.6 toe?
[ Voor 4% gewijzigd door Heintje op 10-12-2022 10:05 ]
ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
Die krijg je alleen als installateur en je mag dan ook nog eens een abbo betalen.edsub schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:59:
[...]
Mm, ik heb dus alleen een full electric warmtepomp, maar nog geen upgrade code gekregen om van sensoApp naar myVaillant te gaan....
Maar eigenlijk wil ik denk ik die myVaillant pro. Wat n kolder dat ze zo'n onderscheid maken.
Via de VR920 kan ik ook veel instellen, waarom zo moeilijk?
Wat is t probleem? Als t verder lekker warm in huis is / behaaglijk en je hebt nog geen gas verbruikt dan gaat het toch helemaal goed? Of is het doel minder stroom te verbruiken?Heintje schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:02:
[...]
Ik word ook niet gelukkig van het beeld hier:
[Afbeelding]
Wou dat ik er iets aan kon doen 😡
Ik draai wel/geen WAR omdat ik niet weet wat dat is 😀. Maar heb wel een buffervat. En mijn HR-ketel is nog niet bijgesprongen voor zover ik kan zien.
Stooklijn had ik van 0.4 naar 0.5 gedaan toen het rond de 3-4 graden werd. Misschien naar 0.55 of 0.6 toe?
De stooklijn aanpassen doe je denk ik alleen als je ziet dat je binnen niet de temperaturen haalt die je had gewild bij koudere temperaturen buiten.
Als dat verder goed zit, zou ik dat niet aanpassen.
Wellicht kun je kijken naar t verhogen van de min. Gewenste aanvoertemperatuur?
Pas je nachtverlaging toe? Hoeveel?
Ik draai:
Ochtend 6.00 ~ 13.00: 21,0
Middag/avond 13.00 ~ 23.00: 21,5
Nacht 23.00 ~ 6.00: 20,5
Nu is mijn huis vrij goed geïsoleerd (2017), waardoor de WP snachts uitblijft en het dus 1 graden kan afkoelen.
Indien je trouwens op ruimtecompensatie: actief draait zal de WP op gezette tijden (elk uur) aan blijven slaan, dus ook de gehele nacht.. Dat heb ik ook geprobeerd in het begin wat resulteerde dat het bij mij 22,5 in huis werd, zelfs op stooklijn 0.15.
Oja, schrijf elke aanpassing op en doe niet teveel aanpassingen tegelijk, anders ben je snel het spoor bijster.
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
@Zwartoog dank voor je reactie.Zwartoog schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:48:
[...]
Ik vraag me wel af wat je met een stooklijn wil als je je Min/Max aanvoer in zo'n klein window zet. Misschien maak je het je WP ook vee te moeilijk zo. Kun je de max niet gewoon loslaten?
Met zo'n hoge min lijkt het erop alsof je radiatoren hebt. Ta-min staat bij mij op 30 (anders geven de radiatoren nauwelijks warmte af), en stooklijn 0,6. Soms even 0,7.
Wij hebben nog maar één winter in dit huis meegemaakt en toen hadden we als proef de CV ketel op 40 gezet (lager wilde niet) en dat gaf for goeie resultaten. Op basis daarvan de keuze voor een WP gemaakt.
We hebben circa 60m2 vloerverwarming beneden maar via foto's van de oud bewoners inmiddels uitgevonden dat deze bijzonder diep in de vloer ligt. Het is een systeem van minimaal 30 jaar oud en HOH afstand zal wel groot zijn. We hebben dus een erg trage opwarmtijd en er gaat best veel warmte verloren als ik de retouren zo voel.
Verder nog wat radiatoren in huis en met name op de slaapkamers van onze dochters merk je met deze buitentemperatuur haast niets in die kamers als de radiatoren met 30graden of lager gevuld worden.
Als we vorig winter prima doorstaan hebben met aanvoer 40 bij de oude CV, dan moeten we wellicht niet hetzelfde willen verwachten met een WP met aanvoer 30-35
Bedankt voor je reactieBart_Denon schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:41:
[...]
Wat is t probleem? Als t verder lekker warm in huis is / behaaglijk en je hebt nog geen gas verbruikt dan gaat het toch helemaal goed? Of is het doel minder stroom te verbruiken?
De stooklijn aanpassen doe je denk ik alleen als je ziet dat je binnen niet de temperaturen haalt die je had gewild bij koudere temperaturen buiten.
Als dat verder goed zit, zou ik dat niet aanpassen.
Wellicht kun je kijken naar t verhogen van de min. Gewenste aanvoertemperatuur?
Pas je nachtverlaging toe? Hoeveel?
Nu is mijn huis vrij goed geïsoleerd (2017), waardoor de WP snachts uitblijft en het dus 1 graden kan afkoelen.
Indien je trouwens op ruimtecompensatie: actief draait zal de WP op gezette tijden (elk uur) aan blijven slaan, dus ook de gehele nacht.. Dat heb ik ook geprobeerd in het begin wat resulteerde dat het bij mij 22,5 in huis werd, zelfs op stooklijn 0.15.
Oja, schrijf elke aanpassing op en doe niet teveel aanpassingen tegelijk, anders ben je snel het spoor bijster.
Ik maak me zorgen over (de kosten van) het elektriciteitsverbruik en de vele start/stops van de buitenunit/compressor.
Het blijft wel 19 graden. Ik doe niet aan nachtverlaging: constant 19.
Mijn huis is jaren 80, hout, vrijstaand in het buitengebied, heel goed nageïsoleerd, hr++ glas, maar alleen geen vloerisolatie.
Ruimtecompensatie staat aan en op uitgebreid.
De minimale gewenste aanvoertemperatuur was ingesteld op 15 graden.
Ik heb hem naar 17 gezet, maar omdat de gebruiksaanwijzing zoals gewoonlijk geen uitleg geeft wat het betekent of wat het effect is, is dat op de gok geweest... Wat is het effect als ik hem naar 24 zet bijvoorbeeld? Slaat de buitenunit dan later aan? Gaat de binnenunit eerder aan de slag? Wordt er meer of minder stroom verbruikt? Warmt de vloer sneller op? Of juist te snel? Werkt 24 graden beter dan 17 graden icm. vloerverwarming en een buffervat? Zoals met bijna alles: wel tekst in de gebruiksaanwijzing, maar geen enkele uitleg of duiding of voorbeelden helaas. Ik ben dus blij met elke nuttige suggestie.
Gisteren nog contact gehad met Vaillant over de keuze Eco of Normaal bij Nachtmodus als je net als ik op 1 constante temperatuur stookt. Het zou niet uitmaken was het antwoord.... Tja
Ik heb verder tot nu toe alleen de stooklijn aangepast van 0.4 naar 0.5 (dat was ook hetgeen de Vaillant-installateur zei: als het systeem het niet trekt/warm krijgt, doe dat dan).
En de Nachtmodus staat nu op Normaal ipv Eco. Maar volgens Vaillant zou dat dus niet moeten uitmaken.
ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
Hij heeft net een defrost gedaan, -1 buiten en Ta was voor, tijdens, en na de defrost constant op 31 graden zoals gewenst. Not bad!ben2513 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:25:
[...]
Dat kan nog erger, zie mijn buitenunit. Ik heb 's nachts om de 1-2 uur defrosts en overdag wat minder. Ik draai 100% WAR dus gelukkig gaat de pomp dan ook niet meteen weer aan de slag met binnentemp verhogen (ook al verlies je in 10 minuten natuurlijk niet veel warmte). Ook de aanvoertemp wordt niet echt lager, heb geen meters maar als ik bij de thermostaat kijk (uiteraard slechts voor de instellingen, want 100% WAR) dan blijft alles lekker op 31/30 graden. Heb wel een 45l buffer op de retour.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Video van de defrost: https://imgur.com/a/JhmA9PO
Valt best mee, maar 's nachts lijkt het op een grotere wolk, haha.
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
@jorne123
@Broodro0ster
Wij hebben exact hetzelfde probleem. Als er geen warmtevraag is en de buitentemperatuur zakt onder de 4 graden, dan begint het. De pompen worden continue aan gezet en de drieweg kleppen volledig open. Na een minuut schakelt hij alles weer uit en gaan de kleppen dicht. En na 1 minuut weer alles aan enzovoort.
Het maakt niet of je ruimtetemperatuur boven de wens is of je de ganse installatie uit zet, als er geen warmtevraag is gebeurd dit.
De installateur is meermaals langs geweest en heeft alle aansluitingen gecontroleerd, alles instellingen gecontroleerd, maar alles bleek in orde te zijn.
Na lang zoeken heeft hij er dan een vertegenwoordiger van Vaillant bijgehaald. Deze heeft dan ook alles gecontroleerd en kon niks vinden wat er mis was. De vertegenwoordiger heeft dan naar de Product Manager gebeld en die wist meteen te vertellen dat er een software bug zit in de VRC720. Het is deze software bug die bij buitentemperaturen onder de 4 graden continue de pomp/kleppen aanstuurt zonder reden.
Voorlopig blijkt er geen oplossing te zijn voor dit probleem. Je kan de buitenvoler proberen aan te passen zodat deze altijd temperaturen boven de 4 graden meet maar dan werkt je WAR niet meer correct denk ik.
De Product Manager vertelde dat ze aan nieuwe software aan het werken zijn waarbij dit porbleem opgelost zal worden. Die zal er wel pas volgend jaar zijn. Eenmaal de software klaar is moet de huidige thermostaat vervangen worden door een nieuwe met de nieuwe software.
@Broodro0ster
Wij hebben exact hetzelfde probleem. Als er geen warmtevraag is en de buitentemperatuur zakt onder de 4 graden, dan begint het. De pompen worden continue aan gezet en de drieweg kleppen volledig open. Na een minuut schakelt hij alles weer uit en gaan de kleppen dicht. En na 1 minuut weer alles aan enzovoort.
Het maakt niet of je ruimtetemperatuur boven de wens is of je de ganse installatie uit zet, als er geen warmtevraag is gebeurd dit.
De installateur is meermaals langs geweest en heeft alle aansluitingen gecontroleerd, alles instellingen gecontroleerd, maar alles bleek in orde te zijn.
Na lang zoeken heeft hij er dan een vertegenwoordiger van Vaillant bijgehaald. Deze heeft dan ook alles gecontroleerd en kon niks vinden wat er mis was. De vertegenwoordiger heeft dan naar de Product Manager gebeld en die wist meteen te vertellen dat er een software bug zit in de VRC720. Het is deze software bug die bij buitentemperaturen onder de 4 graden continue de pomp/kleppen aanstuurt zonder reden.
Voorlopig blijkt er geen oplossing te zijn voor dit probleem. Je kan de buitenvoler proberen aan te passen zodat deze altijd temperaturen boven de 4 graden meet maar dan werkt je WAR niet meer correct denk ik.
De Product Manager vertelde dat ze aan nieuwe software aan het werken zijn waarbij dit porbleem opgelost zal worden. Die zal er wel pas volgend jaar zijn. Eenmaal de software klaar is moet de huidige thermostaat vervangen worden door een nieuwe met de nieuwe software.
HomeWizard en dan met de lokale API de meters uitlezen in Home Assistant omdat HA een polling rate heeft van 5 sec ipv het gemiddelde over 5 minuten
Vreemd, jullie hebben allemaal de VRC720 en een monoblock?cpu20 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:15:
@jorne123
@Broodro0ster
Iedereen hier last van?
Ik lees in eerdere berichten ook de pompgroepen - is daar het issue ook of ook bij alleen de WP zonder pompgroepen?
En waarom de hele thermostaat vervangen vraag ik me dan af, software update zou toch moeten kunnen.
Fijn januari die van ons geïnstalleerd wordt, heb je mogelijk meteen een issue.
[ Voor 5% gewijzigd door Kees_frl op 10-12-2022 12:36 ]
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Zorgt dat defrosten voor zo'n stofzuigergeluid? Bij ons, en in de rest van de huizen in ons blok, is dat zo ongeveer iedere minuut bij een temperatuur < 4 graden celsius. Is meerdere keren naar gekeken bij verschillende huizen: geen oplossing gekregen. Overigens hebben alle huizen hier een split unit en een VRC700.Kees_frl schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:27:
[...]
Vreemd, jullie hebben allemaal de VRC720 en een monoblock?
Iedereen hier last van?
En waarom de hele thermostaat vervangen vraag ik me dan af, software update zou toch moeten kunnen.
ik heb momenteel een ander probleem dat nog vele malen storender is: de aardlekschakelaar waar de wp op zit slaat steeds af. Dat gebeurt alleen bij temperaturen < 2/3 graden celsius en als hij moet verwarmen (na het douchen of tijdens het aanzetten van verwarming).
Gebeurt sinds begin 2022 maar speelt nu natuurlijk weer op ...
If it aint fixed, it's broken.
Dat hoeft niet perse aan de warmte pomp te liggen maar kan aan ieder ander elektrisch apparaat liggen wat achter die aardlekschakelaar zit. Als de warmte pomp op een apparte groep zit is het meest eenvoudige om die groep te voorzien van een eigen combimaat zodat de rest achter de bestaande aardlek blijft.
Een electricein laten meggeren van de installatie geeft misschien ook uitsluisel
Een electricein laten meggeren van de installatie geeft misschien ook uitsluisel
snameroc
Ik heb alles al geprobeerd:snameroc schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:57:
Dat hoeft niet perse aan de warmte pomp te liggen maar kan aan ieder ander elektrisch apparaat liggen wat achter die aardlekschakelaar zit. Als de warmte pomp op een apparte groep zit is het meest eenvoudige om die groep te voorzien van een eigen combimaat zodat de rest achter de bestaande aardlek blijft.
Apparaten er 1 voor 1 af
Groepen eraf
Net zo lang totdat het probleem zich weer voordeed. En het ligt aan de wp. Specifieker: op het moment dat de wp moet voldoen aan een warmtevraag als het buiten 2 graden of kouder is. De aardlekschakelaar slaat dan soms wel iedere 15 minuten af. Erg vervelend.
Het zou ook nog aan de aardlekschakelaar kunnen liggen
[ Voor 3% gewijzigd door Tjebakka op 10-12-2022 13:03 ]
Ha, "lokale api". Die is er dus? Op de VR921? ?WallyPower schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:17:
[...]
HomeWizard en dan met de lokale API de meters uitlezen in Home Assistant omdat HA een polling rate heeft van 5 sec ipv het gemiddelde over 5 minuten
Waar kan ik meer info vinden over deze lokale api?
Is het een apparte aardlek alleen voor de wp?Tjebakka schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:02:
[...]
Ik heb alles al geprobeerd:
Apparaten er 1 voor 1 af
Groepen eraf
Net zo lang totdat het probleem zich weer voordeed. En het ligt aan de wp. Specifieker: op het moment dat de wp moet voldoen aan een warmtevraag als het buiten 2 graden of kouder is. De aardlekschakelaar slaat dan soms wel iedere 15 minuten af. Erg vervelend.
snameroc
Ik had de vraag ook gesteld via PB. Hij gebruikt de API van homewizard en haalt die op in home assistent.edsub schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:17:
[...]
Ha, "lokale api". Die is er dus? Op de VR921? ?
Waar kan ik meer info vinden over deze lokale api?
Staat los van de Vaillant gewoon vanuit een P1 meter en vermogensmeter tussen de warmtepomp en het huis.
Ik heb fysiek dezelfde opstelling dus ik moet even de Homewizard aan HA koppelen. Dan heb ik ook meer detail.
[ Voor 11% gewijzigd door FNale op 10-12-2022 14:12 ]
Ik denk dat Vaillant dan zijn eigen documentatie nog eens moet doornemen (al was het maar om de cryptische formuleringen aan te passen): in eco mode gaat de wp bij temp hoger dan 4 graden uit en pas bij temp daaronder regelen op de ingestelde laagstand, bij normaal bedrijf wordt er altijd geregeld op de ingestelde laagstand.Heintje schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:02:
[...]
Bedankt voor je reactie
Ik maak me zorgen over (de kosten van) het elektriciteitsverbruik en de vele start/stops van de buitenunit/compressor.
Het blijft wel 19 graden. Ik doe niet aan nachtverlaging: constant 19.
Mijn huis is jaren 80, hout, vrijstaand in het buitengebied, heel goed nageïsoleerd, hr++ glas, maar alleen geen vloerisolatie.
Ruimtecompensatie staat aan en op uitgebreid.
De minimale gewenste aanvoertemperatuur was ingesteld op 15 graden.
Ik heb hem naar 17 gezet, maar omdat de gebruiksaanwijzing zoals gewoonlijk geen uitleg geeft wat het betekent of wat het effect is, is dat op de gok geweest... Wat is het effect als ik hem naar 24 zet bijvoorbeeld? Slaat de buitenunit dan later aan? Gaat de binnenunit eerder aan de slag? Wordt er meer of minder stroom verbruikt? Warmt de vloer sneller op? Of juist te snel? Werkt 24 graden beter dan 17 graden icm. vloerverwarming en een buffervat? Zoals met bijna alles: wel tekst in de gebruiksaanwijzing, maar geen enkele uitleg of duiding of voorbeelden helaas. Ik ben dus blij met elke nuttige suggestie.
Gisteren nog contact gehad met Vaillant over de keuze Eco of Normaal bij Nachtmodus als je net als ik op 1 constante temperatuur stookt. Het zou niet uitmaken was het antwoord.... Tja![]()
Ik heb verder tot nu toe alleen de stooklijn aangepast van 0.4 naar 0.5 (dat was ook hetgeen de Vaillant-installateur zei: als het systeem het niet trekt/warm krijgt, doe dat dan).
En de Nachtmodus staat nu op Normaal ipv Eco. Maar volgens Vaillant zou dat dus niet moeten uitmaken.
Voor vloerverwarming is het niet echt zinvol volgens mij om een aanvoertemperatuur van minder dan 20 in te stellen tijdens het stookseizoen, misschien wanneer je een super geïsoleerd huis hebt. Maar wanneer ik lees dat je de stooklijn al verhoogd hebt naar 0,5 valt dat wel mee. Ik heb zelf min 28 en max 35 ingesteld en zit nu op een stooklijn van 0.35, 0.3 trok het niet dus nu zo kijken hoe dit gaat. Een hogere aanvoertemperatuur laat het rendement wat teruglopen. Maar je wil ook gewoon een warm huis. Een hogere stooklijn doet dat ook dus aan welke waarde je nou het beste kunt regelen daar ben ik ook nog niet uit
Tussenmeters uitlezen is geen issue, daar zijn voldoende opties voor.FNale schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:08:
[...]
Ik had de vraag ook gesteld via PB , Hij gebruikt de API van homewizard en haalt die op in home assistent.
Staat los van de Vaillant. gewoon vanuit een P1 meter en vermogensmeter tussen de warmtepomp en het huis.
Ik heb fysiek dezelfde opstelling dus ik moet even de Homewizard aan HA koppelen. Dan heb ik ook meer detail.
Mij gaat het om uitlezen en waar mogelijk/nodig aanpassen van WP gegevens.
De meest lokale route daarvoor is denk ik toch via eBus. Dat pad ga ik iig nu op.
Ik vraag me nu wel af waarom ik de VRC70 en VR921 heb aangeschaft.
Beiden zaten in een na-levering en tot dat moment werkte alles ook, muv het aan/uit schakelen van de circulatiepomp.
Die circulatiepomp wordt bij mij door de VRC70 nu echter direct uitgezet zodra er warm tapwater verwarmd wordt. Ik heb niet voor niks een 150L buffer, dus mijn pomp zit sinds vandaag niet meer aan de VRC70 maar aan een gewone cv-pompschakelaar die ik nog had (voorlopig, ga ik nog vervangen door n Shelly of Sonoff met Tasmota).
De buffertemperatuur sensor zat voorheen ook ergens in de tower aangesloten, dus daarvoor de VRC70 ook niet nodig. En verder doet dat ding niks bij mij.
VR921 is alleen n gateway naar die SensoApp, waar ik ook niks anders mee kan dan verbruik/opbrengst grafiekjes bekijken (duh die wil ik in Domoticz hebben).
Nog maar eens praten met de verkoper denk ik. T is niet dat deze modules niks kosten....
Ik heb het volgende probleem met mijn Arotherm Plus 75/6, en ik hoop dat een van jullie kan helpen?
Het gaat om een combinatie met een EvoHome systeem, die met een terugvalvertraging de warmtepomp aan-uit aanstuurt (kabel naar de VR70)
* Er is een buffervat van 95 liter, waarop ook de gas ketel op is aangesloten (maar die blijft verder uit)
* Het probleem is dat de warmtepomp (op vol vermogen) de gewenste temperatuur ver overschrijdt, als de circulatie pomp uit staat.
* Ik lees bv. de volgende temperaturen af op de Vaillant thermostaat, via installatieconfiguratie:
Circuit 1
-> Gew. aanvoertemperatuur: 39 graden
-> Max. gew. aanvoertemp: 45 graden
Buffer
-> buffertemperatuur, boven: 50 graden
-> buffertemperatuur, onder: --
Warmtepomp 1
-> actuele aanvoertemperatuur: 54 graden
O ja, verder is er nog, ik weet niet of dit relevant is
Warmtepomp module:
-> Status: uit
-> Actuele aanvoertemperatuur: 26 graden
* Ik heb de volgende zorgen:
- Ik gebruik onnodig veel elektriciteit omdat de warmtepomp hoge temperaturen maakt
- Het water in de buffer wordt te heet voor de vloerverwarming
Dus: hoe kan ik er voor zorgen dat de warmtepomp als het systeem dichtgelopen is, het buffervat niet boven de gewenste temperatuur verwarmt?
Hier zijn de foto's::strip_exif()/f/image/R6GRTW0D4LLKEb4zVlrnkDKr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K5f1WidoOznnTagdvm9ucnBa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iEbldGHVfdUKO8PiXdAqnEiF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BH35CESZ3D4Wdaw2cIpJuAv6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ez7SI2lcLKtyggtNhCscvsvA.jpg?f=fotoalbum_large)
En het electriciteitsgebruik in kW, gemeten met een kWh meter.
Het gaat om een combinatie met een EvoHome systeem, die met een terugvalvertraging de warmtepomp aan-uit aanstuurt (kabel naar de VR70)
* Er is een buffervat van 95 liter, waarop ook de gas ketel op is aangesloten (maar die blijft verder uit)
* Het probleem is dat de warmtepomp (op vol vermogen) de gewenste temperatuur ver overschrijdt, als de circulatie pomp uit staat.
* Ik lees bv. de volgende temperaturen af op de Vaillant thermostaat, via installatieconfiguratie:
Circuit 1
Buffer
Warmtepomp 1
Warmtepomp module:
- Ik gebruik onnodig veel elektriciteit omdat de warmtepomp hoge temperaturen maakt
Dus: hoe kan ik er voor zorgen dat de warmtepomp als het systeem dichtgelopen is, het buffervat niet boven de gewenste temperatuur verwarmt?
Hier zijn de foto's:
:strip_exif()/f/image/R6GRTW0D4LLKEb4zVlrnkDKr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K5f1WidoOznnTagdvm9ucnBa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iEbldGHVfdUKO8PiXdAqnEiF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BH35CESZ3D4Wdaw2cIpJuAv6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ez7SI2lcLKtyggtNhCscvsvA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5Dsb0IE89h9pqGsQOPsMlXQh.jpg?f=fotoalbum_large)
De VRC 720 en de VWZ AI heb een diagnose aansluiting dmv een RJ plugje. Binnen het Vaillant ecosysteem nog niets tegen gekomen wat je daarmee kan en/of daarmee een update kan worden doorgevoerd. Laat staan dat Vaillant iets in het assortiment heeft wat daar wat mee kan.Kees_frl schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:27:
[...]
Iedereen hier last van?
Ik lees in eerdere berichten ook de pompgroepen - is daar het issue ook of ook bij alleen de WP zonder pompgroepen?![]()
Meest gemakkelijke was via de VR921 geweest of net als bij Mitsubishi met geheugenkaartje.ds23man schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:07:
[...]
De VRC 720 en de VWZ AI heb een diagnose aansluiting dmv een RJ plugje. Binnen het Vaillant ecosysteem nog niets tegen gekomen wat je daarmee kan en/of daarmee een update kan worden doorgevoerd. Laat staan dat Vaillant iets in het assortiment heeft wat daar wat mee kan.
Had het eerder liever geweten maar is natuurlijk wel erg vreemd dat je zulke, relatief geavanceerde, apparatuur niet kunt updaten.
[ Voor 12% gewijzigd door Kees_frl op 10-12-2022 15:27 ]
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik merkt een beetje hetzelfde. CV vorig jaar deed het prima op ca 30 graden boven 0. Maar dat was dus gemiddeld. Hij piekte 35, dan even terug naar een eind onder de 30. Maar die piek over de 30 zorgde wel voor een flinke warmteafgifte voor een radiator. Dus ja, stooklijn op 0,6 werkt best, Ta-min op 30.Middenberm schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:52:
[...]
@Zwartoog dank voor je reactie.
Wij hebben nog maar één winter in dit huis meegemaakt en toen hadden we als proef de CV ketel op 40 gezet (lager wilde niet) en dat gaf for goeie resultaten. Op basis daarvan de keuze voor een WP gemaakt.
We hebben circa 60m2 vloerverwarming beneden maar via foto's van de oud bewoners inmiddels uitgevonden dat deze bijzonder diep in de vloer ligt. Het is een systeem van minimaal 30 jaar oud en HOH afstand zal wel groot zijn. We hebben dus een erg trage opwarmtijd en er gaat best veel warmte verloren als ik de retouren zo voel.
Verder nog wat radiatoren in huis en met name op de slaapkamers van onze dochters merk je met deze buitentemperatuur haast niets in die kamers als de radiatoren met 30graden of lager gevuld worden.
Als we vorig winter prima doorstaan hebben met aanvoer 40 bij de oude CV, dan moeten we wellicht niet hetzelfde willen verwachten met een WP met aanvoer 30-35
Nu WP, dat is een dramatje op zich. Voor het eerst krijgt hij het huis niet warm. Elke 30 minuten een defrost. Huis koelt af door de defrost. Boilervat in de schuur, dus koelt sneller af, en na een beetje douchen alweer opwarmen. Wat ook lang duurt. Stooklijn inmiddels op 0,7.
/f/image/jXmkXl9dNprDWMupJorTn1gH.png?f=fotoalbum_large)
Dat is de wet van de remmende voorsprong. Al de ketelboeren zijn ooit eens met besturingsbussen begonnen die qua snelheid en protocol totaal ongeschikt zijn om er een software update mee te kunnen doen. Als er al een mogelijkheid zou zijn om via Ebus en de VR921 een update te doen moet je denken aan uren misschien wel dagen om alle data naar de alle onderdelen te sturen.Kees_frl schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:24:
[...]
Meest gemakkelijke was via de VR921 geweest of net als bij Mitsubishi met geheugenkaartje.
Had het eerder liever geweten maar is natuurlijk wel erg vreemd dat je zulke, relatief geavanceerde, apparatuur niet kunt updaten.
Kan iemand mij uitleggen waarom de externe warmtevraag op een VR71 niks doet?
Ik heb een VR71 met daarop nu 2 circuits in gebruik. VRC720 voor circuit 1, VR92 voor circuit 2.
Nu wil ik een externe warmtevraag achter een schakelaar hebben om een fancoil van water te voorzien welke buiten beide zones hangt. Op dit moment is het een simpel droog contact. Echter, wanneer ik schakel, gebeurt er helemaal niks. Ik probeer circuit 2 te schakelen en de schakelaar hangt aan poort S7 van de VR71.
Weet iemand of hier rare randzaken van toepassing zijn waar ik geen rekening mee heb gehouden?
Ik heb een VR71 met daarop nu 2 circuits in gebruik. VRC720 voor circuit 1, VR92 voor circuit 2.
Nu wil ik een externe warmtevraag achter een schakelaar hebben om een fancoil van water te voorzien welke buiten beide zones hangt. Op dit moment is het een simpel droog contact. Echter, wanneer ik schakel, gebeurt er helemaal niks. Ik probeer circuit 2 te schakelen en de schakelaar hangt aan poort S7 van de VR71.
Weet iemand of hier rare randzaken van toepassing zijn waar ik geen rekening mee heb gehouden?
Bedankt @Proton_ voor je reactie!:
Daar wordt gesproken over dat de buffersensor een koude buffer meet, maar bij mij is de buffertemperatuur >10 graden heter dan de gewenste temperatuur. En de circulatiepomp stond uit, dus er is alleen flow van de WP.
Ik heb naar je verwijzing gekeken, maar ik krijg de indruk dat het een andere situatie is.
Daar wordt gesproken over dat de buffersensor een koude buffer meet, maar bij mij is de buffertemperatuur >10 graden heter dan de gewenste temperatuur. En de circulatiepomp stond uit, dus er is alleen flow van de WP.
@Jan Zwanenburg7 ok, je buffervat zit hetzelfde aangesloten dus je kunt gelijkaardige problemen verwachten
waar zit je SysFlow sensor?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
@Proton_ :-)
Ik weet niet wat een SysFlow sensor is.
Er zit een sensor middenin het buffervat (zie vorige post).
Er zit ook een sensor op de leiding direct na (stroomafwaarts van) de circulatie pomp.
Langs de rode lijn op deze foto:
:strip_exif()/f/image/3drxjD7L0L7J0kNPu1LuLsWT.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze is aangesloten op de VF1 poort.
Is dit de de SysFlow sensor?
Is trouwens de temperatuur van deze sensor aangegeven onder 'Warmtepompregelingsmodule'?
Als deze sensor gebruikt om te bepalen of de buffer verder opgewarmd moet worden, snap ik het gedrag van het systeem wel...
Ik had aangenomen dat de sensor in de buffer gebruikt zou worden.
Ik weet niet wat een SysFlow sensor is.
Er zit een sensor middenin het buffervat (zie vorige post).
Er zit ook een sensor op de leiding direct na (stroomafwaarts van) de circulatie pomp.
Langs de rode lijn op deze foto:
:strip_exif()/f/image/3drxjD7L0L7J0kNPu1LuLsWT.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze is aangesloten op de VF1 poort.
Is dit de de SysFlow sensor?
Is trouwens de temperatuur van deze sensor aangegeven onder 'Warmtepompregelingsmodule'?
Als deze sensor gebruikt om te bepalen of de buffer verder opgewarmd moet worden, snap ik het gedrag van het systeem wel...
Ik had aangenomen dat de sensor in de buffer gebruikt zou worden.
Het viel mij in de VRC720 handleiding op dat er onder de stooklijn grafiek nog een grafiek staat die aangeeft dat de stooklijn een wijzigt met de ingestelde kamertemperatuur. De stooklijn grafiek gaat uit van 20 graden, wanneer je dus regelt op 19 zakt de ingestelde stooklijn naar beneden en dito de aanvoertemperatuur. Logisch an sich maar mij was dat eerder niet duidelijk.
:strip_exif()/f/image/de8DZ5CM4Gv6o3PlrPqMygBO.jpg?f=fotoalbum_large)
Danke 😀.Marnix17 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:19:
Het viel mij in de VRC720 handleiding op dat er onder de stooklijn grafiek nog een grafiek staat die aangeeft dat de stooklijn een wijzigt met de ingestelde kamertemperatuur. De stooklijn grafiek gaat uit van 20 graden, wanneer je dus regelt op 19 zakt de ingestelde stooklijn naar beneden en dito de aanvoertemperatuur. Logisch an sich maar mij was dat eerder niet duidelijk. [Afbeelding]
Ik heb nu minimaal 24 en (voorlopig nog) maximaal 45 ingesteld bij (voorlopig nog) stooklijn 0.50. Conform de tip: niet teveel zaken tegelijk veranderen.
Ok. Maar: als ik ECO kies en het blijft 'snachts buiten 5 graden: wat gebeurt er dan als het binnen 18 graden wordt? Gaat de WP dan toch draaien om het 19 graden te maken? Of laat hij dat gebeuren en wacht hij tot het ochtend wordt?Marnix17 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:19:
[...]
in eco mode gaat de wp bij temp hoger dan 4 graden uit en pas bij temp daaronder regelen op de ingestelde laagstand, bij normaal bedrijf wordt er altijd geregeld op de ingestelde laagstand.
En: wat is nacht en wat is ochtend bij Vaillant? 0:00 -
07:00uur? (Ik ga ook zelf nog eens kijken of ik dat toch niet ergens vind in de gebruiksaanwijzing).
@Heintje In eco laat hij de temperatuur dan dus zakken. Dat wil jij volgens mij niet want je hebt geen nachtverlaging dus instellen op normaal.
Hoi Jan,Jan Zwanenburg7 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:06:
Ik heb het volgende probleem met mijn Arotherm Plus 75/6, en ik hoop dat een van jullie kan helpen?
Circuit 1
Buffer
Warmtepomp 1
Warmtepomp module:
Hier zijn de foto's:[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit lijkt op hetzelfde probleem wat ik ook heb en enkele dagen geleden op het forum heb aangegeven. De warmtepomp maakt veel hogere temperaturen dan gevraagd door het systeem binnen (bij mij de VRC 700) erg frustrerend inderdaad. Ik heb het gehele systeem al een gereset, maar dit werkt ook niet. Na contact met mijn installateur geven ze aan dat het wellicht kan zijn dat de printplaat in de warmtepomp kapot is, maar zekerheid kunnen ze mij daarover ook niet geven.
Bij mij werkt het als ik de stroom in de meterkast eraf haal en na een aantal seconden weer erop zet. Dan werkt alles weer een tijdje (aantal uren) naar behoren. Echter zodra er weer enkele ontdooi cycli zijn geweest schiet de temperatuur weer richting de 49 graden, terwijl ik heb ingesteld dat ik een maximale temperatuur wil van 35 graden.
@Jan Zwanenburg7
Wat bedoel je eigenlijk met het moment dat de circulatie pomp uit staat en de WP aan? Want dat lijkt mij sowieso geen gewenste situatie. Behalve voor SWW dan
De warmtepomp gaat namelijk normaliter aan samen met de circulatie pomp. want anders kan de warmtepomp nooit zijn warmte kwijt (95L is in enkele minuten opgewarmd).
Misschien dat hij voor het op temperatuur houden van de buffer ook aan gaat, dat weet ik niet. Maar dan zou ik ook de buffer voeler die bovenin meet ook echt bovenin plaatsen.
https://www.grundfos.com/...-the-alpha2-control-modes
Volgens mij moet je de linkerkant hebben (constant pressure) ivm thermostaatkranen op je radiatoren.
Wat bedoel je eigenlijk met het moment dat de circulatie pomp uit staat en de WP aan? Want dat lijkt mij sowieso geen gewenste situatie. Behalve voor SWW dan
De warmtepomp gaat namelijk normaliter aan samen met de circulatie pomp. want anders kan de warmtepomp nooit zijn warmte kwijt (95L is in enkele minuten opgewarmd).
Misschien dat hij voor het op temperatuur houden van de buffer ook aan gaat, dat weet ik niet. Maar dan zou ik ook de buffer voeler die bovenin meet ook echt bovenin plaatsen.
Weliswaar een andere fabrikant, maar wellicht dat het filmpje jlje wat beter beeld geeft;Middenberm schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 18:28:
Kan iemand mij vertellen wat de beste kant op deze pomp is? Rechts lijkt continue op bepaalde snelheid te betekenen en links is dan vast modulerend denk ik.
Wat zou het beste werken in combinatie met een erg traag vloerverwarming systeem en nog wat radiatoren op de verdieping?
[Afbeelding]
https://www.grundfos.com/...-the-alpha2-control-modes
Volgens mij moet je de linkerkant hebben (constant pressure) ivm thermostaatkranen op je radiatoren.
[ Voor 48% gewijzigd door _ferry_ op 10-12-2022 19:16 ]
Ook de woonkamer en slaapkamergroepen zitten er achtersnameroc schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:02:
[...]
Is het een apparte aardlek alleen voor de wp?
Wij hebben de VRC720 en een Arotherm split met Unitower. In onze opstelling hebben we twee aparte vvw circuits. Ieder circuit heeft zijn eigen pompgroep en drieweg klep. Het zijn deze pompen en kleppen die continue aan/uit geschakeld worden. De WP doet op dat moment niks. Als je geen aparte pompgroepen hebt heb je dit probleem dus ook niet denk ik.Kees_frl schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:27:
[...]
Iedereen hier last van?
Ik lees in eerdere berichten ook de pompgroepen - is daar het issue ook of ook bij alleen de WP zonder pompgroepen?![]()
Ik zou ook verwachten dat een OTA update mogelijk moet zijn maar dat zijn ze nog aan het uitzoeken. Het leek er eerder op dat het vervangen zou worden...
Beetje OT, maar aardlekken kunnen vaag zijn. Hier ook eindeloos moeten zoeken. Met vochtig weer sloeg de oven de aarlek af, maar niet op een andere groep. Van die groep stap voor stap de aftakkingen eraf gehaald. Bleek uiteindelijk een beschadigde fasedraad te zijn in een metalen elektrabuis. Die ging blijkbaar iets geleiden als het vochtig was. Dat in combinatie met een lichte lek van de oven zorgde voor een voldoende grote lek.Tjebakka schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:02:
[...]
Ik heb alles al geprobeerd:
Apparaten er 1 voor 1 af
Groepen eraf
Kwam trouwens aan het licht toen de test-knop op de aardlekschakelaar niet meer werkte, en ik die verving. Toen begonnen de problemen.
Voor je WP, beste achter een eigen aardlekautomaat plaatsen. Ongepland uitschakelen is sowieso niet gezond voor die dingen, en als je een monoblok hebt, wil je zeker niet dat deze bevriest in dit weer, mocht je een dagje op stap zijn. En natuurlijk zoeken naar de oorzaak van de aardlek.
Dan weet je dus niet zeker of het aan de wp ligt.Tjebakka schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:21:
[...]
Ook de woonkamer en slaapkamergroepen zitten er achter
Aldan niet tijdelijk een eigen aardlek en je weet het zeker. Het komt regelmatig voor dat er een kleine fout ergens in een installatie zit en deze getriggerd word door het starten van een andere groot verbruiker.
Als je wil en je hebt elektotechnisch inzicht kan ik proberen om het uit te leggen.
snameroc
Heb Arotherm Plus 125/6 samen met Nefit CV aangesloten op buffer. Momenteel probleem dat CV niet aan / uit gezet wordt door AI module. AI toont wel symbool dat bijverwarming geactiveerd wordt, maar er gebeurt niets. Meet geen spanning op stekker in AI die naar schakel relais gaat. Iemand een idee? Wat zijn benodigde instellingen in VR720?
Hier min of meer hetzelfde probleem, zelf vermoed ik een (te) trage PID regeling in VWZ AI waardoor hij inderdaad omhoog schiet en pendel gedrag gaat vertonen. Wat hier enorm hielp was continu fluisterbedrijf activeren waardoor hij niet aan zijn max vermogen kwam en op tijd terug kon regelen. Ga binnenkort de retour eens buiten het buffervat leiden zodat er minder menging optreedt.joost.schoon88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:04:
[...]
Hoi Jan,
Dit lijkt op hetzelfde probleem wat ik ook heb en enkele dagen geleden op het forum heb aangegeven. De warmtepomp maakt veel hogere temperaturen dan gevraagd door het systeem binnen (bij mij de VRC 700) erg frustrerend inderdaad. Ik heb het gehele systeem al een gereset, maar dit werkt ook niet. Na contact met mijn installateur geven ze aan dat het wellicht kan zijn dat de printplaat in de warmtepomp kapot is, maar zekerheid kunnen ze mij daarover ook niet geven.
Bij mij werkt het als ik de stroom in de meterkast eraf haal en na een aantal seconden weer erop zet. Dan werkt alles weer een tijdje (aantal uren) naar behoren. Echter zodra er weer enkele ontdooi cycli zijn geweest schiet de temperatuur weer richting de 49 graden, terwijl ik heb ingesteld dat ik een maximale temperatuur wil van 35 graden.
Ik heb vandaag wat zitten prutsen en kreeg exact dit gedrag toen ik circuit 1 op "verwarmen" met n stooklijn 0.5, min temp 30 gr en max temp 35 gr instelde en toen ook 'zone 1' moest toewijzen aan 'thermostaat'. Mijn VRC 720 gebruik ik echter niet als thermostaat, hangt in de garage naast de tower... Ik zocht hier naar een baste waarde, maar die is er niet.Jan Zwanenburg7 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:06:
Circuit 1
Buffer
Warmtepomp 1
Warmtepomp module:
Hier zijn de foto's:[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ben dus weer teruggegaan naar mn eerdere werkende setup. Daarbij heb ik circuit 1 op 'vaste waarde' manueel met een gewenste temp (dag en nacht) van 35gr gezet.
Zo blijft de buffer (=aanvoer voor vloerverw.) max 35 gr (in de verdeler zit nog een RTL ventiel waarmee ik de retourtemp afvlak op de ingestelde waarde zodat ik ong een delta-T heb van 10gr).
Ik heb n aparte kamerthermostaat met klep op de vv-verdeler.
Voor de vloer kan ik wellicht nog lager, maar voor de convectoren boven wil ik graag minimaal 35 gr hebben.
Nadeel (daarom heb ik wat zitten prutsen) bleek dat de circuit 1 pomp uit gaat zodra de warmtepomp de boiler gaat verwarmen. En dat wil ik niet (ik heb niet voor niks een 150L buffer). Vooralsnog de pomp maar even direct (met n oude pompschakelaar) aangesloten ipv op de VR70. Dat geeft een beter effect, maar gaat natuurlijk mis zodra de aanvoertemp een keer onder het minimum is geweest (dat zal de pomp niet meer aan gaan). Nu ff geen probleem.
Ik kan alleen de hysterese en offset van de vaste waarde instelling van circuit 1 nergens vinden. Heb t idee dat de compressor te vaak aan/af schakelt nu.
[ Voor 3% gewijzigd door edsub op 11-12-2022 00:00 ]
Hier nu bijna elk half uur een defrost cycle. Niet echt fijn voor de efficiëntie. Huis redelijke isolatie. Gedeeltelijk vloer/radiators. Ta min 25, max 55. stooklijn 0.50. Buffervat 40 liter. Huis is wel comfortabel warm.
Wat zou jullie advies zijn. Ta min omhoog of hogere stooklijn? (of accepteren en niet meer naar kijken)
Dank voor het meedenken!
Wat zou jullie advies zijn. Ta min omhoog of hogere stooklijn? (of accepteren en niet meer naar kijken)
Dank voor het meedenken!
Zover ik zie heeft iedereen dit nu. Opzich ook logisch als je bedenkt dat we onder vriespunt zitten. Een verdamper of condensor vriest dan dicht. Wij hebben hier exact hetzelfde gedrag.Joost996me schreef op zondag 11 december 2022 @ 07:22:
Hier nu bijna elk half uur een defrost cycle. Niet echt fijn voor de efficiëntie. Huis redelijke isolatie. Gedeeltelijk vloer/radiators. Ta min 25, max 55. stooklijn 0.50. Buffervat 40 liter. Huis is wel comfortabel warm.
Dank voor het meedenken!
Volgens mij niks om zorgen over te maken en ik zou niet weten wat de stooklijn hier aan verandert. Het systeem heeft bij deze temperaturen moeite. Je ziet bij mij gisterochtend dat die echt in etappes mijn vloer opwarmt maar als deze goed warm is verandert het defrost gedrag niet.
Mijn verbruik gisteren was 20,9kwh.
Dat vind ik niet slecht.
:strip_exif()/f/image/LVEMqum8I2Rk62Tv5awk60lq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GYmOZY2qyrEicaKrowF1SxvO.jpg?f=fotoalbum_large)
Circa één week na installatie bleek er een probleem met de draadloze buitenvoeler van onze draadloze thermostaat. De installateur heeft het hele pakket omgeruild en we kregen een nieuwe.
Ik had de instellingen van de oude genoteerd en keek net eens naar dat lijstje.
De om cirkelde instelling zit niet in onze nieuwe thermostaat. Die m.b.t. "Offset"
Hoe voeg ik die toe?
Is die handig met dit weertype?
Ik had de instellingen van de oude genoteerd en keek net eens naar dat lijstje.
De om cirkelde instelling zit niet in onze nieuwe thermostaat. Die m.b.t. "Offset"
Hoe voeg ik die toe?
Is die handig met dit weertype?
:strip_exif()/f/image/e7u1pWKcn7DIcYQ8AL0OjInl.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zit in de VRC720 een instelling "Parallelle boilerlading". Hierbij wordt dan een gemengd CV-circuit parallel verwarmd. Misschien is dit wat je nodig hebt?edsub schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 23:55:
[...]
Nadeel (daarom heb ik wat zitten prutsen) bleek dat de circuit 1 pomp uit gaat zodra de warmtepomp de boiler gaat verwarmen. En dat wil ik niet (ik heb niet voor niks een 150L buffer). Vooralsnog de pomp maar even direct (met n oude pompschakelaar) aangesloten ipv op de VR70. Dat geeft een beter effect, maar gaat natuurlijk mis zodra de aanvoertemp een keer onder het minimum is geweest (dat zal de pomp niet meer aan gaan). Nu ff geen probleem.
Ik kan alleen de hysterese en offset van de vaste waarde instelling van circuit 1 nergens vinden. Heb t idee dat de compressor te vaak aan/af schakelt nu.
Bedankt voor de uitleg. Ik heb de VRC700 en die heeft dus hetzelfde issue.cpu20 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:15:
@jorne123
@Broodro0ster
Ook bizar dat de hele thermostaat moet vervangen worden... Gaan ze dit dan vervangen onder garantie of werd daar niet over gesproken?
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Dank voor je reactie Kleuvert.Stelt me wel gerust. Zit wel te denken om dan nu maar even de CV bij de laten schakelen, maar dat voelt toch wel beetje paradoxaal...Kleuvert schreef op zondag 11 december 2022 @ 08:23:
[...]
Zover ik zie heeft iedereen dit nu. Opzich ook logisch als je bedenkt dat we onder vriespunt zitten. Een verdamper of condensor vriest dan dicht. Wij hebben hier exact hetzelfde gedrag.
Volgens mij niks om zorgen over te maken en ik zou niet weten wat de stooklijn hier aan verandert. Het systeem heeft bij deze temperaturen moeite. Je ziet bij mij gisterochtend dat die echt in etappes mijn vloer opwarmt maar als deze goed warm is verandert het defrost gedrag niet.
Mijn verbruik gisteren was 20,9kwh.
Dat vind ik niet slecht.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@KvA73 misschien heb je iets aan dishmagic in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" ?
/f/image/2fcgwoKbRaUYnY0D42vSnouN.png?f=fotoalbum_large)
Gisteren 36,9 kwh. Daar word ik niet blij van 😡.
Vorige week zaterdag was het 27kwh, en op zaterdag 19 november 21kwh.
Ik heb gisteren wel 2x de oven aangehad en de airfryer, wat laadwerk van grote Stihl-accu's en meer PS5/Oled/120hz gaming dan normaal en de vaatwasser einde avond. Dus het mag wat meer zijn. Maar 36,9 vind ik echt teveel.
Misschien toch maar weer naar de ECO-stand snachts. Kijken of dat helpt. Vannacht proberen.
En dan snel die nieuwe pomploze verdeler laten plaatsen of de pomp uit de huidige verdeler slopen.
Ik zit ook te denken aan een overkapping voor de buitenunit, om het bevriezen tegen te gaan. Als het voor autoruiten werkt....
@joost.schoon88 Bedankt voor je reactie.
@_ferry_
Dat heeft als voordeel dat de WP minder vaak door de EvoHome wordt aan/uit gezet.
Maar het heeft ook als gevolg dat de WP (nog) aan staat, terwijl de circulatie pomp (al) uit staat.
Zie ook hier:
Ik heb je probleem goed doorgelezen, maar het lijkt bij mij toch wat anders te zijn omdat de installatie en de verschijnselen behoorlijk verschillen.joost.schoon88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:04:
[...]
Hoi Jan,
Dit lijkt op hetzelfde probleem wat ik ook heb en enkele dagen geleden op het forum heb aangegeven. ...
@_ferry_
Ik heb een combinatie met een EvoHome systeem. Ik heb de suggestie van @Hippe Lip gevolgd waarbij de EvoHome via een relais met terugvalvertraging de WP aanstuurt._ferry_ schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:11:
@Jan Zwanenburg7
Dat heeft als voordeel dat de WP minder vaak door de EvoHome wordt aan/uit gezet.
Maar het heeft ook als gevolg dat de WP (nog) aan staat, terwijl de circulatie pomp (al) uit staat.
Zie ook hier:
bij de overkapping en autoruiten heb je vrijwel stilstaande lucht. Jouw WP zuigt gigantische hoeveelheden lucht aan dus indien het zoals nu ontzettend vochtig is maakt die overkapping niet zoveel verschil.Heintje schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:20:
[Afbeelding]
Vorige week zaterdag was het 27kwh, en op zaterdag 19 november 21kwh.
Ik heb gisteren wel 2x de oven aangehad en de airfryer, wat laadwerk van grote Stihl-accu's en meer PS5/Oled/120hz gaming dan normaal en de vaatwasser einde avond. Dus het mag wat meer zijn. Maar 36,9 vind ik echt teveel.
Misschien toch maar weer naar de ECO-stand snachts. Kijken of dat helpt. Vannacht proberen.
En dan snel die nieuwe pomploze verdeler laten plaatsen of de pomp uit de huidige verdeler slopen.
Ik zit ook te denken aan een overkapping voor de buitenunit, om het bevriezen tegen te gaan. Als het voor autoruiten werkt....
Gisteren hier 32 kWh voor de warmtepomp, met een factor 8,5 komt dat neer op 3,8m3 gas. Op een dag in het verleden met dezelfde aantal graaddagen ging er 10m3 doorheen, das dus mooie winst voor mij en het klimaat. En gezien de omstandigheden met heel veel defrosts gewoon een prima resultaat, een berekende COP van 3,8. Ik klaag niet.Heintje schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:20:
[Afbeelding]
Totdat je het even in gas omrekent....JWD schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:01:
[Afbeelding]
Gister toch wel een record, hangt weliswaar 250m2 vloerverwarming aan en doet ook sww maar vond het erg hoog.
Bedankt voor je reactie.Marnix17 schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:53:
[...]
Gisteren hier 32 kWh voor de warmtepomp, met een factor 8,5 komt dat neer op 3,8m3 gas. Op een dag in het verleden met dezelfde aantal graaddagen ging er 10m3 doorheen, das dus mooie winst voor mij en het klimaat. En gezien de omstandigheden met heel veel defrosts gewoon een prima resultaat, een berekende COP van 3,8. Ik klaag niet.
Bij mij heeft de WP waarschijnlijk 30kwh gedaan = 3,5m3. Ik kan helaas (nog) niet vergelijken. Ik heb pas maandcijfers vanaf december vorig jaar. Dus eind deze maand kan ik (een soort van) balans opmaken.
Vorig jaar was 348 kWh en 156m3. Dus ik schrik als ik nu al op 249kwh en 23m3 zit (die 23m3 is wat vertekenend omdat we deze maand een gastenverblijfje goed op temperatuur moesten houden. Dat is nu voorbij).
Maar misschien moet ik gewoon wennen aan dit soort cijfers. En we zitten al op 1/3 van de maand (hoewel het nog kouder wordt) en misschien is het niet shocking als ik op 900kwh en 50m3 uitkom. Maar het voelt nu nog als bizar veel.
Da's jammer. Misschien voor het idee vandaag toch wat knutselen om deze week sneeuwinval tegen te gaan. Heb genoeg spullen liggen, dus hoef niet naar de bouwmarkt, dat scheelt 😉Kees_frl schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:41:
[...]
bij de overkapping en autoruiten heb je vrijwel stilstaande lucht. Jouw WP zuigt gigantische hoeveelheden lucht aan dus indien het zoals nu ontzettend vochtig is maakt die overkapping niet zoveel verschil.
@Jan Zwanenburg7 pagina 43 van de installatiebundel moet volgens mij aardig overeenkomen met jouw situatie.
/f/image/uT3NkU4Ow2uALHPB3AeO8WHy.png?f=fotoalbum_large)
Rechts hydraulisch, links elektrisch schema.
De SysFlow sensor moet aan de VR70 aangesloten worden, anders lijkt het er op dat de warmtepomp gaat proberen een stuk pijp zonder stroming op temperatuur te krijgen.
Het schema van bladzijde 41 is een stuk eenvoudiger en lijkt me dus te prefereren, maar dat is mosterd na de maaltijd.
/f/image/uT3NkU4Ow2uALHPB3AeO8WHy.png?f=fotoalbum_large)
Rechts hydraulisch, links elektrisch schema.
De SysFlow sensor moet aan de VR70 aangesloten worden, anders lijkt het er op dat de warmtepomp gaat proberen een stuk pijp zonder stroming op temperatuur te krijgen.
Het schema van bladzijde 41 is een stuk eenvoudiger en lijkt me dus te prefereren, maar dat is mosterd na de maaltijd.
Help.
Ik heb afgelopen week hier onze warmtepomp geïnstalleerd, een Vaillant VWL105/6 400V volgens dit schema:
/f/image/rLxu4YB1eflsEqwyhlg2eOr8.png?f=fotoalbum_large)
In de aanvoerleiding, voor de T-split met sensor is nog een Honeywell driewegklep geplaatst om de tapwater buffer te voeden. De tapwaterzijde van de boiler is nog niet aangesloten omdat ik eerst de CV werkend wil hebben. De CV-ketel voorziet nu nog het warmwater.
De drieweg klep staat in de juiste stand (AB-A staat open) zodat de CV-installatie gevoed kan worden. Stand B is de tapwaterboiler. De pomp tussen het buffervat en de verwarming draait.
We hebben op zolder een Vaillant VWZ AI en ik de woonkamer een VRC700. Beide geven geen fouten.
De huidige ruimte temperatuur is 18,5°C, de gevraagde temperatuur 19,5°C volgens de VRC700.
Het systeem staat ingesteld als 8. De act. aanvoertemperatuur 22°C, de gewenste aanvoertemperatuur 35°C.
De CV-ketel is ingesteld op 13°C en doet daarom niets. Op basis van bovenstaande zou ik een warmtevraag voor de warmtepomp verwachten. De status is Verw.m, waar ik uit opmaak dat hij wel wil verwarmen. Uit HomeAssistant zie ik echter dat er in de aanvoerleiding geen warmte is aangevoerd.
Wat doe ik fout?
Ik heb afgelopen week hier onze warmtepomp geïnstalleerd, een Vaillant VWL105/6 400V volgens dit schema:
/f/image/rLxu4YB1eflsEqwyhlg2eOr8.png?f=fotoalbum_large)
In de aanvoerleiding, voor de T-split met sensor is nog een Honeywell driewegklep geplaatst om de tapwater buffer te voeden. De tapwaterzijde van de boiler is nog niet aangesloten omdat ik eerst de CV werkend wil hebben. De CV-ketel voorziet nu nog het warmwater.
De drieweg klep staat in de juiste stand (AB-A staat open) zodat de CV-installatie gevoed kan worden. Stand B is de tapwaterboiler. De pomp tussen het buffervat en de verwarming draait.
We hebben op zolder een Vaillant VWZ AI en ik de woonkamer een VRC700. Beide geven geen fouten.
De huidige ruimte temperatuur is 18,5°C, de gevraagde temperatuur 19,5°C volgens de VRC700.
Het systeem staat ingesteld als 8. De act. aanvoertemperatuur 22°C, de gewenste aanvoertemperatuur 35°C.
De CV-ketel is ingesteld op 13°C en doet daarom niets. Op basis van bovenstaande zou ik een warmtevraag voor de warmtepomp verwachten. De status is Verw.m, waar ik uit opmaak dat hij wel wil verwarmen. Uit HomeAssistant zie ik echter dat er in de aanvoerleiding geen warmte is aangevoerd.
Wat doe ik fout?
[ Voor 11% gewijzigd door Nilvo op 11-12-2022 14:41 ]
[verwijderd]
[ Voor 94% gewijzigd door adnanoner op 11-12-2022 20:04 ]
Twee weken geleden hadden jullie mij geholpen met instellingen van de WP.
Ik kreeg mijn temp niet hoger dan 18.5 gr.
Bleek dat min aanvoer temp te laag stond. Speedcomforts sprongen ook niet aan.
Instellingen aangepast en draaide goed.
Daarbij deden de speedcomforts het ook.
Huis uit 1950. Geïsoleerd zowel spouw als vloer. Geen vloerverwarming. Alleen radiatoren.
Nu instellingen
min aanvoertemp 36
max aanvoertemp 60
Stooklijn 0.60
Ingestelde temp 19.0
Nu is het kouder en komt de WP weer niet op de 19.0
Dank weer.
Wat is nu verstandig te doen? Wat kan ik in de instellingen veranderen.
Kamerbijschakeling staat op uitgebreid.
Ik kreeg mijn temp niet hoger dan 18.5 gr.
Bleek dat min aanvoer temp te laag stond. Speedcomforts sprongen ook niet aan.
Instellingen aangepast en draaide goed.
Daarbij deden de speedcomforts het ook.
Huis uit 1950. Geïsoleerd zowel spouw als vloer. Geen vloerverwarming. Alleen radiatoren.
Nu instellingen
min aanvoertemp 36
max aanvoertemp 60
Stooklijn 0.60
Ingestelde temp 19.0
Nu is het kouder en komt de WP weer niet op de 19.0
Dank weer.
Wat is nu verstandig te doen? Wat kan ik in de instellingen veranderen.
Kamerbijschakeling staat op uitgebreid.
@frikip wordt de gewenste aanvoertemperatuur wel gehaald? Ja-> afgifte verder verbeteren (grotere, dikkere radiatoren) of desnoods stooklijn verhogen
Nee -> toch hulpverwarming regelen (airco, ventilatorkacheltje).
Rond het vriespunt met mist is moeilijker dan -5 of -10.
@Nilvomisschien toch een andere voorwaarde (maximaalthermostaat, blokkering energiebedrijf, zomertemperatuur te laag, bivalentiepunt te hoog)?
Dank voor de reactie. Kom net terug en zie dat ik F.9998 heb. Connectiefout met warmtepomp. Draadbreuk misschien? Ga nu de kabel even losmaken en de multimeter er aanhangen om de weerstand door te meten.Proton_ schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:22:
@Nilvomisschien toch een andere voorwaarde (maximaalthermostaat, blokkering energiebedrijf, zomertemperatuur te laag, bivalentiepunt te hoog)?
Maximaalthermostaat brug is geïnstalleerd op de warmtepomp.
Energiebedrijf (ESCO) is niet aangesloten. Energieleverancier Staat op ZH ipv de default WP uit
Bivalent punt stond op 8, nu op -15. Dit kan wel effect hebben gehad gezien de warmtepomp uit zou blijven onder de 8 deg C.
Zomertemperatuur (BT-grens) staat op 21.
Edit: power cycle gedaan en de fout is weg. Helaas heeft het bivalente punt nog niet gebracht wat ik hoopte.
[ Voor 16% gewijzigd door Nilvo op 11-12-2022 16:02 ]
Ja afgifte wordt wel gehaald.Proton_ schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:18:
@frikip wordt de gewenste aanvoertemperatuur wel gehaald? Ja-> afgifte verder verbeteren (grotere, dikkere radiatoren) of desnoods stooklijn verhogen
Oke dan ga ik de stooklijn wat verhogen.
Dank je
:strip_exif()/f/image/2DkiBJB8gMuIZZsq5wXXEj6x.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben bezig om te spelen met het triVAI-gebeuren, om te kijken wat er gebeurt en of het systeem inderdaad ergens gaat kiezen voor de HR-ketel op basis van kosten.
Er komt een keuze voorbij in het menu, die ik niet in de handleiding kan vinden: Bijverwarming type.
Opties zijn:
Cond
Niet-cond
Electrisch
Electrisch lijkt me uitgesloten, maar is mijn Ecotec Cond of Niet-cond ? Ik vermoed Cond (ivm HR), maar is een gok. Weet iemand dit?
Als het een hr ketel is en je hebt de water temperatuur niet te hoog staan dan is hij condenserend
snameroc
Hi @XanthineXanthine schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:43:
Iemand een idee waar deze hoort? X22 dus duidelijk niet want daar zit volgens mij de interne voeler al.
Weet je inmiddels waar je de sensor van het buffervat moet aansluiten? Ik denk dat ik vergelijkbare setup heb, alleen geen unistor maar eigen boiler. Weet je ook hoe ik de circulatiepomp laat schakelen door de warmtepomp?
Thanks alvast!
Bedank!Proton_ schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:06:
@Jan Zwanenburg7 pagina 43 van de installatiebundel moet volgens mij aardig overeenkomen met jouw situatie.
Hier moet ik even wat uitgebreider op studeren, en kijken hoe ik mijn installatie aanpas.
Toch weer een vraag. Is de gewenste aanvoertemperatuur dat wat de buitenunit moet leveren, of wat de binnenunit (de naverwarmer) uiteindelijk naar het buffervat stuurt? Valt daar nog mee te spelen (bijvoorbeeld om de buitenunit te ontlasten)? Of regelt het systeem dat autonoom?
Dag Allen,
Ik zou mijn Bulex GeniaAir graag wat meer integreren in m’n Loxone systeem, heb er in het verleden wat gooien naar gedaan zonder al teveel succes (ebusd).
Ik zie nu dat de vaillant vr931 internet module tegenwoordig eebus onboard heeft en dat dat mooi met Loxone babbelt..
Bulex heeft ook zo’n internetmodule: daar noemt het Milink en heeft het nummertje 921..
Wat ik me afvraag is of iemand weet of deze laatste ook eebus ondersteuning heeft? Fysiek zoet ze er hetzelfde uit als de Vaillant, in de handleiding van Awb (niet bulex dus) vind je 1 zin over eebus waarbij je doorverwezen word naar een niet werkende pagina op een website en bij de Bulex technische dienst weet niemand het precies..
Heeft iemand zo’n module en zou die dit mij kunnen bevestigen?
Het gaat om deze instellingen: https://samelek.be/blog/p...en-en-uitlezen-met-loxone
tx
Ik zou mijn Bulex GeniaAir graag wat meer integreren in m’n Loxone systeem, heb er in het verleden wat gooien naar gedaan zonder al teveel succes (ebusd).
Ik zie nu dat de vaillant vr931 internet module tegenwoordig eebus onboard heeft en dat dat mooi met Loxone babbelt..
Bulex heeft ook zo’n internetmodule: daar noemt het Milink en heeft het nummertje 921..
Wat ik me afvraag is of iemand weet of deze laatste ook eebus ondersteuning heeft? Fysiek zoet ze er hetzelfde uit als de Vaillant, in de handleiding van Awb (niet bulex dus) vind je 1 zin over eebus waarbij je doorverwezen word naar een niet werkende pagina op een website en bij de Bulex technische dienst weet niemand het precies..
Het gaat om deze instellingen: https://samelek.be/blog/p...en-en-uitlezen-met-loxone
tx
Grappig, maar om nou 450 euro te moeten uitgeven aan een Loxone server gaat wat ver.stvos schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:35:
Dag Allen,
tx
sinds vanochtend half 8 is de warmtepomp uitgeschakeld. Er is geen storing te zien op de vrc. wel viel me op dat de compressor blokkeertijd aangegeven wordt in de VWZ ai. Verder zag ik bij de meting van de ingaande luchttemperatuur een hele hoge waarde staan, boven de 70 graden, deze varieert ook. Lijkt me een defecte sensor. een reset van de wp heeft niet geholpen helaas.
:strip_exif()/f/image/tCp2SywCNgZOotcngYHlbzkk.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door Chupachups op 12-12-2022 09:13 ]
Dat lijkt inderdaad op een overleden sensor.
ik heb de installateur even ingeschakeld, al denk ik dat Vaillant dit zelf moet oplossends23man schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:33:
Dat lijkt inderdaad op een overleden sensor.
Mooie testcase om te zien hoe snel de service is, nogal belangrijk met de voorspelde vorst.Chupachups schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:35:
[...]
ik heb de installateur even ingeschakeld, al denk ik dat Vaillant dit zelf moet oplossen
Loxone draait al 2 jaar in m’n woning , tgaat erom om de wp beter en directer te kunnen sturen afhankelijk van warmtevraag in de ruimtes adhv de knx sensoren in de drukknoppen.ds23man schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:46:
[...]
Grappig, maar om nou 450 euro te moeten uitgeven aan een Loxone server gaat wat ver.
Loxone stuurt nu bepaalde kringen op de collector, maar als je de wp dan niet mee kan sturen ben je daar niet veel mee.
Succes ermee, ervaring met hun support is niet zo geweldig hier.ds23man schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:37:
[...]
Mooie testcase om te zien hoe snel de service is, nogal belangrijk met de voorspelde vorst.
van Vaillant bedoel je?stvos schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:42:
[...]
Succes ermee, ervaring met hun support is niet zo geweldig hier.
Hmm, dat is toch wel een nadeel van alles zelf gedaan hebben. Ik knijp hem wel zo als ik dit soort problemen lees

Kan je nu geen noodbedrijf draaien dan?
meen dat in de menu's tegen te zijn gekomen.
Aan de achterkant van mijn 75/5 begint ijs te groeien in de bak na alle defrosts
Plek waar het water wegloop in de bak zie ik gelukkig niks.
meen dat in de menu's tegen te zijn gekomen.
Aan de achterkant van mijn 75/5 begint ijs te groeien in de bak na alle defrosts

Plek waar het water wegloop in de bak zie ik gelukkig niks.
[ Voor 36% gewijzigd door FNale op 12-12-2022 10:36 ]
Ligt het aan onze opstelling hier of zijn er meer ervaringen dat ik de unit met deze temperatuur best een hoop herrie vind maken?
Ook de leidingen van buitenunit naar binnenunit en terug (in ons geval circa 10meter) veroorzaken een best indringende resonerend gegons. De buizen zijn door de installateur aan de dakbalken van onze garage vast gemaakt maar die balken lopen door tot in het woonhuis. Het dak lijkt nu als klankkast te fungeren. Een andere oplossing voor de leidingen is er niet echt. Wellicht een andere instelling van de unit?
Ook de leidingen van buitenunit naar binnenunit en terug (in ons geval circa 10meter) veroorzaken een best indringende resonerend gegons. De buizen zijn door de installateur aan de dakbalken van onze garage vast gemaakt maar die balken lopen door tot in het woonhuis. Het dak lijkt nu als klankkast te fungeren. Een andere oplossing voor de leidingen is er niet echt. Wellicht een andere instelling van de unit?
Mijn leidingen lopen binnendoor maar zitten goed in de isolatie en resoneert nergens tegen. Als ik er direct naast zit te werken is het enige wat ik hoor een defrost klep en even geruis normaal bedrijf fluisterstil. ik heb dan wel de split (75/5)
Even kijken waar die tegenaan resoneer en kijken of je alles in demping kan hangen.
Even kijken waar die tegenaan resoneer en kijken of je alles in demping kan hangen.
[ Voor 21% gewijzigd door FNale op 12-12-2022 10:41 ]
Welk type heb jij ook alweer staan? Even gezocht maar kon het zo snel niet vindenMiddenberm schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:36:
Ligt het aan onze opstelling hier of zijn er meer ervaringen dat ik de unit met deze temperatuur best een hoop herrie vind maken?
Nee, ervaar ik ook. 75/6 hier, op een houten schuurdak. Lijkt trouwens vooral van de compressor te komen: als ik rond de WP op het dak gaat staan, is er geen reductie in geluid.Middenberm schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:36:
Hij probeert na een defrost of SWW-run als een malle de gewenste temperatuur te halen, dus een delta-T van +5 K en compressor op 100%. Bij 80% hoor je hem amper (alleen als je gericht gaat luisteren).
Wat ik echt mis is een optie om de compressor te maximeren buiten fluisterbedrijf.
Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic