Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-08 12:01
Adriaan71 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:50:
Zo'n 50 a 60cm de grond in is diep zat met 110mm pvc. Zorg dat de verwarmingskabel in de buiten unit rond in het gaatje ligt en laat de rest uit de unit hangen de buis in . Dan komt het allemaal goed.
Helder verhaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Middenberm
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-08 07:25
Gramser schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:15:
[...]

De stem der Rede klinkt hier door. Lekker nuchter, hou ik wel van.

Mag ik meteen een voorbereidende vraag stellen? Ik ga komend weekend aan de slag met de opstelplaats voor de buitenunit, en ik vraag me af wat te doen met de condensafvoer.

Op de plek waar de WP komt, loopt waarschijnlijk een rioleringsbuis en gasleiding (nog wel) door de grond. Mogelijk precies op de plek waar de pijp de grond in gaat. We zitten hier op zandgrond en grondwater vind je hier op 10m diepte als het niet meer is. Mocht ik nou niet die 90cm diep kunnen komen vanwege dat leidingwerk onder de grond, wat zijn dan mijn opties? Ik denk aan:

- Een kort pijpje in een zo diep mogelijk grindbed
- Geen pijpje, alleen een grindbed (misschien pijpje tot op het grindbed om verwarmingslint te beschermen)
- Pijp onder een hoek langs de grondleidingen
- Pijp met een bochten erin om leidingen te omzeilen

Iemand ideeën daarover?
toon volledige bericht
@Gramser Wij zaten ook erg met het condenswater in onze maag. De plaats waar de buitenunit kwam te staan grenst namelijk direct aan onze kelder. Wij waren erg bezorgd over vochtdoorslag door de keldermuur door de hoeveelheid condenswater (want dat is best aanzienlijk naar ik begreep). Bij ons bleek er toevallig op die plek van de buitenunit op circa 40cm diepte een hemelwaterafvoer te liggen afkomstig van onze schuur.

Onze installateur heeft een condensafvoer buis (circa 40mm in dit geval) daarop aangesloten met een stankafsluiter onder de grond. De warmtedraad hangt er ook in voor het gedeelte boven (en net onder) de grond. Het condenswater verdwijnt dus rechtstreeks via de hemelwaterafvoer in het riool en zou zodoende nooit een probleem moeten opleveren.

Ik kan me werkelijk niet meer heugen wanneer we een dusdanig stevige vorst periode hebben gehad dat de grond dieper dan maximaal 10 a 15 cm bevriest en verwacht zodoende geen problemen. Maar ons systeem draait net 3 weken dus de tijd moet het leren.

[ Voor 3% gewijzigd door Middenberm op 06-12-2022 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Interessant! Dat zou ook nog een optie kunnen zijn. Ik weet alleen niet exáct of en waar ik de rioolbuis tegen ga komen. Jij hebt niet toevallig een plaatje van hoe jouw installateur de boel heeft aangesloten op de HWA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Middenberm
Gramser schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:43:
Interessant! Dat zou ook nog een optie kunnen zijn. Ik weet alleen niet exáct of en waar ik de rioolbuis tegen ga komen. Jij hebt niet toevallig een plaatje van hoe jouw installateur de boel heeft aangesloten op de HWA?
@Gramser Nee, sorry, geen foto's van. Ik weet dat hij de dikke ondergrondse (8 of 10cm buis) heeft doorgezaagd, er een 45 graden verloop (PVC-verloop-T-stuk-45) tussen heeft gezet en hierop de condensbuis met stankafsluiter heeft geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Bij ons komt hij ook naast de kelder... ik neem het mee in de overwegingen, maar tegelijkertijd denk ik dat het water snel genoeg wegzakt hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
Zit hier in het Noorden op de klei, pomp staat in de schuur. Gat gehakt in de betonvloer en daarna met de grondboor (70mm) een gat geboord van 1,5 meter, ding was niet langer. Drainagepijp erin en geen centje pijn.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:36
Mijn installateur heeft de warmtedraad gewoon opgerold in het gat van de pomp en er zit een 90° bochtje aan. Het water loopt er gewoon uit, maar hij staat in de tuin. Last heb ik er niet van, hoop gewoon dat het geen problemen geeft met bevriezen.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Een sfeerimpressie van wat er kan/zal gebeuren als je een warmtepomp zonder verwarmde kuip hebt vind je in Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" .

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Middenberm
Gramser schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:57:
Bij ons komt hij ook naast de kelder... ik neem het mee in de overwegingen, maar tegelijkertijd denk ik dat het water snel genoeg wegzakt hier.
@Gramser Toch een klein overzichtje.

Het raampje direct grensend aan de buitenunit is de trap naar onze kelder. Condenswater zou dus direct aan de buitenzijde van de keldermuur de grond in komen. Hadden vernomen dat de unit op vrieskoude dagen tot wel 100liter+ condenswater kan produceren. Dat vonden we ondanks de doorlaatbaarheid van de Drentse grond wel een fors risico (100 liter continue geconcentreerd op één plek).

De andere foto laat een klein stukje van de hemelwaterafvoer zien Bovenop de zwarte aarde hoort nog anti worteldoek en circa 10cm grind.

En een foto van de aansluiting op de unit. Wel met 90 graden hoeken maar intern loopt dus die warmte draad. De tijd zal leren of dit problemen gaat geven.

We hebben tot nu toe 1x een ontdooi cyclus in het echt meegemaakt en dan horen we de afvoer goed lopen.

Het pad verbreden wordt een lente klusje :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NaEX5j5i61I-al6IF90hVqsqdZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L6MZy0iAXC6x8RGWuuXTXiNH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrC--XS_0wMNoq8hjjEBDTMEugA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MC6QbbiwwyzF0ktv6bU6SeKw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5S9KBtCmbGVfD1VE18nciQS_lSc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hn4OuWpedHfKWmBfoaK40VdC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
ds23man schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:59:
Zit hier in het Noorden op de klei, pomp staat in de schuur. Gat gehakt in de betonvloer en daarna met de grondboor (70mm) een gat geboord van 1,5 meter, ding was niet langer. Drainagepijp erin en geen centje pijn.
Jij zat zeker in die gasleiding daar :) :) :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Adriaan71 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:35:
[...]

Jij zat zeker in die gasleiding daar :) :) :) :) :)
Dan had ik geen warmtepomp nodig gehad. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-06 19:01
ds23man schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:18:
Blijkbaar komen mijn opmerkingen niet door, maar een cop ver boven de 5 kan gewoon niet! Zeker niet in een stookmaand als november waarbij de buitentemp zo rond de 7 graden ligt. Onze Adriaan haalt met zijn split een Cop van 4,9 over een geheel stookseizoen. Misschien moeten we de softwareversies van de VWZ Ai plus maar eens vergelijken, schijnen drie versies van te zijn: MB1, MB2 en MB3. Ik heb zelf de laatste.
Ik kan dit vinden. Geen idee wat het zegt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hsSu1e479iyaR3uc2OGIy4etXT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4TPs6w6CRRm1nbihbdt0Eyx0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
Zwartoog schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:52:
@Kleuvert Dat is wel veel ja!

Let wel op: de VRC synchroniseert pas om middernacht met je AI wat betreft verbruik. Ik noteer op de laatste avond van de maand als de WP in rust is de data van de AI, en de volgende ochtend de data van de VRC. Dan komt het goed overeen, met alleen 10 kWh verschil tussen kWh meterstand en VRC-rapport:
[Afbeelding]
Zie onderste regel voor november. Rode cijfers zijn berekend uit de anderen. In de eerdere maanden had ik dit niet door, en zie je dus redelijke verschillen.

Ik heb alleen een externe kWh-meter, en die komt behoorlijk redelijk overeen met de AI/VRC. De gegenereerde warmte/energieopbrengst, daar heb ik geen goed zicht op. Als ik die omreken naar m³ gas, dan kom ik voor november op een hoger verbruik uit dan vorig jaar.

CV en SWW samen:
Oktober:
opbrengst: 480.4 verbruik 92. Gegenereerde warmte: 572 kWh(w)
Uitgaande van 8 kWh(w)/m³ geeft dit zo'n 72 m³ gas.
Gasverbruik 2021: 67 m³

November:
opbrengst: 1249 verbruik: 269. Genereerde warmte 1518 kWh(w)
Equivalent aan 190 m³ gas.
Gasverbruik 2021: 155 m³

Oktober erg vergelijkbaar, maar voor november loopt dit op tot 18% verschil. Ik heb niet het idee dat november 2022 zo veel anders was dan 2021.

Maar jouw gegenereerde warmte ligt erg hoog. Kamstrup erop, dan weet je het zeker!
toon volledige bericht
Kamstrup ga ik niet aan beginnen. Onnodige kosten en voor mij niet interessant.
Verbruik en het gedrag van de pomp is voor mij interessant. Dat kan ik met de Shelly allemaal zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9g7EKaQDyRJqE1B-abtCzOgS4sU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/E96bCRrpsvELvgHbGgJF6sl8.png?f=fotoalbum_large

Mooi strak lijntje weer deze middag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:12
Dat is wel mooi bij Nibe, die krijgt zelf software updates door las ik in dat topic.

Mitsu kun je zelf updaten met kaartje geloof ik.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Kees_frl schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:38:
Dat is wel mooi bij Nibe, die krijgt zelf software updates door las ik in dat topic.

Mitsu kun je zelf updaten met kaartje geloof ik.
Waarvoor je meteen weer een internetverbinding nodig hebt. Ik hou dat ding liever van het web af. Ik zal wel ouderwets zijn…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
Gramser schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:39:
[...]

Waarvoor je meteen weer een internetverbinding nodig hebt. Ik hou dat ding liever van het web af. Ik zal wel ouderwets zijn…
Zit ook wat in, zo lang er maar een mogelijkheid is om een update door te voeren wanneer die het toestel echt zou verbeteren.

Voor Vaillant lees ik er niets over en ben wel nieuwsgierig voor wanneer die van ons eindelijk binnenkomt. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Middenberm schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:29:
[...]

@Gramser Toch een klein overzichtje.

Het raampje direct grensend aan de buitenunit is de trap naar onze kelder. Condenswater zou dus direct aan de buitenzijde van de keldermuur de grond in komen. Hadden vernomen dat de unit op vrieskoude dagen tot wel 100liter+ condenswater kan produceren. Dat vonden we ondanks de doorlaatbaarheid van de Drentse grond wel een fors risico (100 liter continue geconcentreerd op één plek).

De andere foto laat een klein stukje van de hemelwaterafvoer zien Bovenop de zwarte aarde hoort nog anti worteldoek en circa 10cm grind.

En een foto van de aansluiting op de unit. Wel met 90 graden hoeken maar intern loopt dus die warmte draad. De tijd zal leren of dit problemen gaat geven.

We hebben tot nu toe 1x een ontdooi cyclus in het echt meegemaakt en dan horen we de afvoer goed lopen.

Het pad verbreden wordt een lente klusje :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Dank voor het overzicht! Geeft een aardig beeld. Toch denk ik nog steeds dat het niet zo’n vaart zal lopen - in de handleidingen tref je niets aan over afvoer naast een kelder, terwijl de opstelmogelijkheden wel een Kelderman laten zien (voor de afstand ivm R290 gas). Ze gaan natuurlijk uit van waterdichtheid, maar toch. Ze waarschuwen ook voor gladheid door bevriezing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-08 10:21
Hier een VWZ AI, VWL x/6 MB3 (staat links op de zijkant).
Software:
00 0301.02.02
01 0351.06.07
02 0360.02.02
Met dus hoge COP's, grenzend aan het onwaarschijnlijke. En een warmtevraag die ca. 30% hoger ligt dan vorig jaar november, gecorrigeerd voor graaddagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-08 21:54
@Flail Hoe vind je die softwareversies precies

@Kleuvert Ja, Kampstrup is weer een flinke uitgaaf, maar begint toch wel te kriebelen.

Weet iemand of deze geschikt is?
https://www.ebay.de/itm/1...3D%7Ctkp%3ABk9SR6jSn5OdYQ

Is nog redelijk betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
Vraag

Hoe betrouwbaar is de waarde m.b.t. energieverbruik in de app/sensoCOMFORT?

Wij hebben de inmiddels vaker voorbijkomende opstelling van
- buitenunit
- boiler
- hydraulische unit
- popgroep

Ik weet dat de waarden van de hydraulische unit en de pompgroep niet meegenomen in de app maar ook dat dit niet schokkende hoeveelheden zijn.

Wij hebben namelijk geen apparte uitlees apparatuur en zou graag weten of ik een beetje op de gegevens uit de app/thermostaat kan vetrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Middenberm schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:18:
Vraag

Hoe betrouwbaar is de waarde m.b.t. energieverbruik in de app/sensoCOMFORT?

Wij hebben de inmiddels vaker voorbijkomende opstelling van
- buitenunit
- boiler
- hydraulische unit
- popgroep

Ik weet dat de waarden van de hydraulische unit en de pompgroep niet meegenomen in de app maar ook dat dit niet schokkende hoeveelheden zijn.

Wij hebben namelijk geen apparte uitlees apparatuur en zou graag weten of ik een beetje op de gegevens uit de app/thermostaat kan vetrouwen.
Als je de posts van de laatste paar dagen leest, dan zie je dat er best wat discussie is over de meetwaarden :) Betreft wel vooral de thermische metingen, stroomverbruik is wat makkelijker te meten en komt bij mij ook goed overeen met een externe meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
Zwartoog schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:43:
[...]

Als je de posts van de laatste paar dagen leest, dan zie je dat er best wat discussie is over de meetwaarden :) Betreft wel vooral de thermische metingen, stroomverbruik is wat makkelijker te meten en komt bij mij ook goed overeen met een externe meter.
@Zwartoog Dankje. Van al die posts over thermische energie snap ik niet zoveel.

Het valt me wel ook op dat de sensoComfort notoir onbetrouwbaar is als ruimte thermometer.

Hij zit er standaard minimaal een halve graad naast vergeleken bij een ouderwetse geeikte mechanische thermometer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Middenberm schreef op woensdag 7 december 2022 @ 17:45:
[...]

@Zwartoog Dankje. Van al die posts over thermische energie snap ik niet zoveel.

Het valt me wel ook op dat de sensoComfort notoir onbetrouwbaar is als ruimte thermometer.

Hij zit er standaard minimaal een halve graad naast vergeleken bij een ouderwetse geeikte mechanische thermometer.
Dan pas je binnen compensatie toe van een halve graad. Kan je aanpassen voor zowel buiten als binnen temperatuur. . En dan klopt ie dus wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Middenberm elektrische energie meten is relatief makkelijk; in de basis is het stroom x spanning. Beide zijn redelijk simpel en nauwkeurig te meten.

Thermische energie (warmte) meten is aanzienlijk moeilijker: je moet dan het verschil tussen aanvoer en retour nauwkeurig meten, en die liggen soms erg dicht bij elkaar (bij mij meestal minder dan drie graden).
Als de aanvoer een halve graad te hoog meet en de retour een halve graad te laag zit je er bij mij dus al 33% naast.
Ook moet je het debiet nauwkeurig meten, nu is de stroomsnelheid nog redelijk accuraat te doen met een ultrasoonmeter, maar als er vuil in de meter komt klopt de doorlaat niet helemaal meer en gaat ook die afwijken. Bovendien kan de warmtecapaciteit van het medium ook nog eens afwijken, zeker als je er corrosiebescherming of glycol aan toe gaat voegen.

Een 'echte' warmtemeter kost ca €200 en ik kan me voorstellen dat ze dat voor inbouw in de warmtepomp niet nodig vonden. Het is immers makkelijk achteraf toe te voegen, is dan onafhankelijk met duidelijke specs dus de geïnteresseerden doen dat toch wel ;) en de warmtepomp gaat er uiteindelijk niet beter door werken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
Proton_ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 18:23:
@Middenberm elektrische energie meten is relatief makkelijk; in de basis is het stroom x spanning. Beide zijn redelijk simpel en nauwkeurig te meten.

Thermische energie (warmte) meten is aanzienlijk moeilijker: je moet dan het verschil tussen aanvoer en retour nauwkeurig meten, en die liggen soms erg dicht bij elkaar (bij mij meestal minder dan drie graden).
Als de aanvoer een halve graad te hoog meet en de retour een halve graad te laag zit je er bij mij dus al 33% naast.
Ook moet je het debiet nauwkeurig meten, nu is de stroomsnelheid nog redelijk accuraat te doen met een ultrasoonmeter, maar als er vuil in de meter komt klopt de doorlaat niet helemaal meer en gaat ook die afwijken. Bovendien kan de warmtecapaciteit van het medium ook nog eens afwijken, zeker als je er corrosiebescherming of glycol aan toe gaat voegen.

Een 'echte' warmtemeter kost ca €200 en ik kan me voorstellen dat ze dat voor inbouw in de warmtepomp niet nodig vonden. Het is immers makkelijk achteraf toe te voegen, is dan onafhankelijk met duidelijke specs dus de geïnteresseerden doen dat toch wel ;) en de warmtepomp gaat er uiteindelijk niet beter door werken.
@Proton_ dank voor de uitleg.

Dat gaat me nu allemaal nog een brug te ver. Eerst maar eens de eigenaardigheden zo onder de knie krijgen.

Ik hou het voor de (s)cop berekening eerst maar even bij de gegevens uit de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07-08 07:58
Ik heb Vaillant nog een vraag gesteld over de term 'Brandstofgebruik'. En wat de kWh betekenen die in de VRC720 bij energieverbruik staan bij warm water en verwarmen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ft07el1bgEWO9bVCI_7Er3WGQg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LymDOdNumvH0M2shFk88LTdX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0tUY-ocYsdGrwP23PVwFCmyaUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jFHpASruOnEDrOVeUkzZR1uC.jpg?f=fotoalbum_large

En waarom dat in kWh uur is en wat dan de omrekenmanier is naar m3.

Het antwoord was:

"Er is in uw cv-ketel geen sensor of iets dergelijks gemonteerd die de gashoeveelheid die verbruikt is kan meten. Het gasverbruik is een berekende waarde, oa aan de hand van draaiuren en temperaturen. Het energieverbuik wordt dan aangegeven in kWh. Het omrekenen van kWh naar verbruik van aardgas in m3 is een factor 10."

De VRC720 hangt er sinds eind augustus (+ WP).
De ketel hangt er sinds april/mei.

[ Voor 3% gewijzigd door Heintje op 07-12-2022 21:01 ]

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9nJHjXt5upxHQAsKhcvivRZskik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PrBx7mbbgGqM7ndDmT8SEMm2.jpg?f=fotoalbum_large

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Heintje dus puur ter indicatie, beschouw het als een gerichte gok ;)
Voor laagcalorisch gas zou ik 8 kWh/m³ aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Proton_ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:01:
@Heintje dus puur ter indicatie, beschouw het als een gerichte gok ;)
Voor laagcalorisch gas zou ik 8 kWh/m³ aanhouden.
Inderdaad, dat zeiden ze in een vervolgmailtje: alleen ter indicatie.
Maar weet jij wat een hr-ketel aan kWh verbruikt om 'aan te staan'?
En weet je of de VR720 begint te tellen vanaf zijn eigen installatie (eind augustus), of dat hij historische gegevens meeneemt van een paar maanden eerder geplaatste apparaten (de hr-ketel)? Die 460kwh zit daar namelijk tussenin (wel stuk dichterbij de 3 maanden). Maar dan hou ik zo'n 160 kWh over. Dat lijkt me erg veel voor het gewone 'aan staan'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Heintje schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:33:
[...]

Inderdaad, dat zeiden ze in een vervolgmailtje: alleen ter indicatie.
Maar weet jij wat een hr-ketel aan kWh verbruikt om 'aan te staan'?
Een ketel die niets verwarmt, verbruikt ook niets aan gas. Beetje stroom wel in standby natuurlijk.

Oude geisers en ketels hadden een zogenaamde waakvlam: dat verbruikte continu wat. Maar alle HR-ketels hebben een automatische ontsteking, dus die gaan pas aan als er vraag is. (Comfortstand warm water uitgezonderd, dat is weer een verhaal apart.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsub
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-08 23:16
Ik heb sinds dit voorjaar een configuratie bestaande uit:
  • Vaillant aroTHERM plus 75/6 Lucht/water
  • Unitower VIH QW 190/6 E
  • OEG 150L ontkoppelings buffer
  • Vaillant VDM 10 CV circulatiepomp
  • Vaillant elektrische anode t.b.v. boilervat
  • Vaillant VR70 communicatiemodule
  • Vaillant Thermostaat sensoCOMFORT VRC 720
  • Communicatiemodule VR921 sensoNET
De VR70 / VR921 zijn pas in de zomer geplaatst (tot dan toe draaide mijn circulatiepomp continu), zodat ik pas nu eea goed kan ervaren.

Systeemschema code: 8

Op de begane grond vloerverwarming, op de 1e verdieping Jaga convectors.
Ik wil de vloerverwarming aanvoer niet hoger dan 35 gr hebben en heb 'circuit 1' (verwarmingcircuit) dus ingesteld op een 'vaste waarde' van 35 gr. Mijn buffervat blijft iid netjes op die temperatuur. En ik krijg het goed op temperatuur. Delta-T is ong. 10 gr.

De warmwatertemperatuur staat op 51 gr. Daar redden we het mee.

Als er flink warmwater is verbruikt duurt t even voor de boiler weer terug op temperatuur is. Tijdens verwarmen van de boiler wordt t verwarmings circuit niet verwarmd.
Allemaal cf verwachting.

MAAR: Nu blijkt dat zodra de boiler wordt verwarmd, de circulatiepomp van het verwarmingscircuit UIT wordt geschakeld. Dat zou ik snappen als de temperatuur van t buffervat te laag wordt, maar t gebeurt vrijwel direct. Waardoor ik dus geen praktisch profijt heb van mijn grote buffer....

Ik ben al door alle configuratie instellingen geweest, maar zie nergens een hint hoe /waar het uitschakelen van de circulatiepomp te vertragen...

Iemand n tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost.schoon88
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03-03-2023
Sinds het voorjaar van 2019 ben ik in het bezit van een aroTHERM VWL 155/2 A 400 V warmtepomp. Ik ben hier erg tevreden mee, echter sinds vorige winter heb ik het volgende probleem. Mijn stooklijn staat ingesteld op 0,25 op de kamerthermostaat (multimatic VRC 700) en via het menu kan ik zien dat er momenteel een Ta gevraagd wordt van 29 graden. Dit commando wordt ook meestal goed opgevolgd door de warmtepomp. Echter zodra het buiten afkoelt en het systeem defrosts nodig heeft dan loopt na iedere defrost de Ta langzaam op. Bijvoorbeeld nu; de Multimatic VRC vraagt nog steeds om een Ta van 29 graden, echter zie ik via het installateursmenu op de VWZ MEH 61 dat de warmtepomp inmiddels een Ta probeert te bereiken van 38 graden. Het probleem hiervan is dat het systeem op vol vermogen blijft draaien en dus constant meer dan 4000 Watt stroom vraagt, er is steeds sneller een defrost nodig en de temperatuur in huis overshoot vervolgens compleet, het systeem slaat af en de volgende ochtend begint het feest opnieuw.

Dit alles is te verhelpen door in de meterkast de stroom van het hele systeem te halen, 10 seconden te wachten en weer aan te zetten. Echter na een aantal defrosts loopt de temperatuur wederom omhoog.

Daarnaast heb ik ingesteld dat het warmwatersysteem alleen tussen 14:00 en 15:00 mag draaien, echter luistert de pomp daar inmiddels ook niet meer naar en doet volledig willekeurig zijn run als de temp onder setpoint komt.

Het lijkt op een communicatieprobleem tussen de Multimatic VRC 700 aan de ene kant en de VWZ MEH 61 / warmtepomp aan de andere kant.

Ik ben erg benieuwd of iemand bekend is met dit probleem. En uiteraard naar een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Toch maar weer aan het spelen geweest met de stooklijn. Had die teruggebracht naar 0,2. Dat was niet een bepaald succes, ruimtetemp was ok maar veel starts en stops en zelfs defrosts. Gister rond 17.00 op 0,3 gezet , sinds die tijd een mooie strakke run:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNNJ9B4fklAlek9Y90Lfo4_pqHk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dmxtbzLwrNeYgI3mXd033Buk.png?f=fotoalbum_large

Om 9.00 vanochtend op 0,25. Gaat ook netjes nadat je eerst wat gerommel krijgt na het wijzigen van een instelling. Blijkbaar moet mijn afgiftesysteem/pomp combinatie een minimale Ta van boven de 28 graden hebben. Sinds gistermiddag ook geen defrost meer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:13

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

ds23man schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:08:
Toch maar weer aan het spelen geweest met de stooklijn. Had die teruggebracht naar 0,2. Dat was niet een bepaald succes, ruimtetemp was ok maar veel starts en stops en zelfs defrosts. Gister rond 17.00 op 0,3 gezet , sinds die tijd een mooie strakke run:

[Afbeelding]

Om 9.00 vanochtend op 0,25. Gaat ook netjes nadat je eerst wat gerommel krijgt na het wijzigen van een instelling. Blijkbaar moet mijn afgiftesysteem/pomp combinatie een minimale Ta van boven de 28 graden hebben. Sinds gistermiddag ook geen defrost meer gezien.
Ik heb hem hier op 0.35 stooklijn staan en minimaal 29 graden.

Alleen krijg ik wel deze resultaten met huidige temperaturen. (ps dit is een screenshot van het verbruik voor het hele huis, de pieken in de nacht zijn de WP)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-sPIPBvAXOprslpPTtl9tQSlb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4DHsV4eLEVKoBIgghKsvHX3J.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door mydogisgone op 08-12-2022 11:43 ]

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Adriaan71 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:29:
[...]

Je moet meten van de bevestigingspunten op je warmtepomp. Dan kan je hem zo uittekenen

[Afbeelding]
Even een oude post naar boven halen, ik had wat discussie... ik kijk hier toch naar de onderkant van pomp, vanaf de onderkant, en niet naar de onderkant door de bovenkant heen? De voorkant van de pomp is aan de bovenkant van het plaatje?

Op de plaatjes van de plaatsing van de afvoer ten opzichte van de betonbanden kijk je namelijk wel weer van bovenaf.

[ Voor 12% gewijzigd door Gramser op 08-12-2022 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Gramser schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:50:
[...]

Even een oude post naar boven halen, ik had wat discussie... ik kijk hier toch naar de onderkant van pomp, vanaf de onderkant, en niet naar de onderkant door de bovenkant heen? De voorkant van de pomp is aan de bovenkant van het plaatje?

Op de plaatjes van de plaatsing van de afvoer ten opzichte van de betonbanden kijk je namelijk wel weer van bovenaf.
Onderkant, bovenzijde van het plaatje is de voorzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Zit een foutje in die tekening, de voor/achterzijde offset van de afvoer staat er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
ds23man schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:03:
Zit een foutje in die tekening, de voor/achterzijde offset van de afvoer staat er niet in.
Die snap ik even niet. Op basis van de tekening is prima te bepalen hoe ver de uitvoer vanaf de achterkant en zijkant van de warmtepomp is gemaakt, nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Gramser schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:09:
[...]

Die snap ik even niet. Op basis van de tekening is prima te bepalen hoe ver de uitvoer vanaf de achterkant en zijkant van de warmtepomp is gemaakt, nietwaar?
Hier mist een getalletje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3GavGihpKhMjZvA4Uywd5yV2PE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/joh6UELDdoldDQGPwng5vc38.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Edit, zie net dat er wel een getal aan de onderzijde staat. Ben gewend dat als er een pijl gebruikt wordt dat er ook een waarde bij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Haha, je hebt hem al gespot zie ik. De 106 :). Je zult zien dat dat bij (bijna?) alle plaatjes zo wordt gedaan. De waarde staat bij één van de pijltjes als de ruimte tussen de pijltjes te klein is, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Gramser schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:17:
Haha, je hebt hem al gespot zie ik. De 106 :). Je zult zien dat dat bij (bijna?) alle plaatjes zo wordt gedaan. De waarde staat bij één van de pijltjes als de ruimte tussen de pijltjes te klein is, denk ik.
En dat is niet volgens de regels van technisch tekenen, op de HTS kreeg je daar vroeger een dikke onvoldoende voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik kan ermee leven. Ik vind het vooral raar dat je op de ándere tekeningen, die waar het gaat om de postionering tov de rubber voeten, vanaf de bóvenkant kijkt, waarbij de voorkant van het apparaat dus onderaan het plaatje bedoeld is.

Zoals de onderste tekening in deze afbeelding, dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbNQMGjz36F-Iijq8YQIRvck_cQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZKhpJw8ypuXiTqCicXL5d7q7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Gramser op 08-12-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freo
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-05-2024
Dag allen, het is zo ver: m'n warmtepomp wordt geïnstalleerd. Nu zijn er een aantal zaken waar ik jullie input kan gebruiken. Met de installateur heb ik afgesproken dat ik de elektra zelf ga regelen, aangezien m'n meterkast sowieso aangepast moest worden. Dus het plaatsen van de schakelaars voor de binnen en buitenunit en de kabel trekken heb ik met m'n eigen elektricien gedaan. Uiteraard alles afgestemd met de installateur.

Nu waren de heren bezig en kom ik er tot m'n verbazing achter dat alleen de waterleiding gelegd worden en aangesloten worden. Zij doen niets met elektra. Volgens de installateur moet 'hun' elektricien komen. En ik weet hoe dat gaat met uurtje factuurtje waarbij de voorrijkosten waarschijnlijk hoger zullen zijn dan de werkuren. Met name omdat het letterlijk een kwestie is van twee kabels aansluiten, namelijk voeding en eBus.

In de binnenunit heb ik gezien dat voor de voeding de 3x2,5 al aangesloten is. Maar dat moet bij mij vanwege de bijverwamer een 5x2,5 zijn (welke ook erbij zit). Heeft iemand een foto hoe ik de voeding en de eBus kan aansluiten voor zowel in de binnen als buiten unit? Ik heb de installatiegids en de instructie gezien, maar ben toch benieuwd of er niet iemand een foto heeft.

Verder is het bij mij niet gelukt om de 40mm pijp uit één stuk te laten zijn. Dus vanuit de kruipruimte moeten er per leiding 4 'knietjes' gebruikt worden voor de bochten. De installateur gaf zelf al aan dat ie zo min mogelijk 'knietjes' gebruikt vanwege de flow. Logisch uiteraard, maar ben toch benieuwd of er niet een grens is aan wat de max is. Voor meer context: vanaf de buffervat gaan de leidingen de kruipruimte in en ruim 12m uit één stuk. Vervolgens kleine 3 meter met 4 knietjes om naar 26mm pijp over te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4Q0CdCIf9IisBvvv6DxOJODcSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yeSh6EbCmQxEk0TSFOZtvB1j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63S14VHdFAYKOWCacB_ZbGu_XDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sAJGzze39M4FR1XCi94E2OTJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ren
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-07 14:19
Ik was al een tijdje verbaast over de hoge stooklijn die ik moest hanteren (0,40) voor mijn vwl75/6 in een huis met vloerverwarming en warmtepomp boiler.
Zelfs met deze stooklijn waarde duurt het erg lang voordat de binnen temperatuur een graad omhoog gaat na de nacht verlaging.
Met een continue temp van 21c kan ik wel omlaag naar 0.35. Lager nog niet geprobeerd.

Blijkt dus dat de buiten voeler meer als 5 graden naar boven afwijkt.. Hij leest nu 7 graden, het is buiten 2.. komen dergelijk grote afwijkingen vaker voor?

In in hoeverre moet deze matchen met de temperatuur die de buitenunit te verwerken krijgt? De voeler hangt op een super beschut plekje bij de garage. De buiten unit staat op een plat dak, veel minder beschut.
Heeft dit invloed op de stooklijn en bijvoorbeeld de defrosts?

En hoever zou ik de stooklijn ongeveer kunnen verlagen, overeenkomstig een 5c correctie op de buiten voeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
j0ren schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:59:
Ik was al een tijdje verbaast over de hoge stooklijn die ik moest hanteren (0,40) voor mijn vwl75/6 in een huis met vloerverwarming en warmtepomp boiler.
Zelfs met deze stooklijn waarde duurt het erg lang voordat de binnen temperatuur een graad omhoog gaat na de nacht verlaging.
Met een continue temp van 21c kan ik wel omlaag naar 0.35. Lager nog niet geprobeerd.

Blijkt dus dat de buiten voeler meer als 5 graden naar boven afwijkt.. Hij leest nu 7 graden, het is buiten 2.. komen dergelijk grote afwijkingen vaker voor?

In in hoeverre moet deze matchen met de temperatuur die de buitenunit te verwerken krijgt? De voeler hangt op een super beschut plekje bij de garage. De buiten unit staat op een plat dak, veel minder beschut.

En hoever zou ik de stooklijn ongeveer kunnen verlagen, overeenkomstig een 5c correctie op de buiten voeler?
ik zou de buitenvoeler corrigeren, volgens mij is dit nog niet zo lang geleden dit ook besproken en kun je dat aanpassen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ren
@Kees_frl
Klopt, maar met maximaal 3 graden. Dan wijkt hij dus nog steeds 2c af. Bovendien wordt de gecorrigeerde temperatuur niet op de vrc720 getoond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
j0ren schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:17:
@Kees_frl
Klopt, maar met maximaal 3 graden. Dan wijkt hij dus nog steeds 2c af. Bovendien wordt de gecorrigeerde temperatuur niet op de vrc720 getoond?
Ah dat wist ik niet, weer wat geleerd. Dankjewel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:52
j0ren schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:59:

De plek waar je buitenvoeler ophangt is zeer belangrijk, ik heb hem zoals aangeven op de oostwant op 3,5 meter van de grond op de gevel. Dat werkt op zich redelijk, maar in het voorjaar, als het onbewolkt is vangt hij vol zon en schiet hij naar 24 graden terwijl het maar 10 graden is. In mijn oude huis heb ik dan wel warmte nodig, maar door deze grote afwijking gaat de verwarming niet aan..
Nu lost zich dat vanzelf wel op, en ben geen vroege vogel en wordt huis gewoon later wat warmer en het is dan niet meer de koudste maand, maar geeft wel hoe groot het effect van de plaatsing is.

in de nacht heb ik een minimale afwijking t.o.v. de voer in de buitenunit (die kun je zin op de binnenunit)

In jouw geval kun je ander plek zoeken voor je voeler, of uiteindelijk maakt het niet zoveel uit en is de Ta gewoon belangrijk. Als de Ta laag blijft door te hoge buitentemp, kies je een hogere stooklijn, zodat jij op een Ta komt die eingelijk bij een lager stooklijn hoort.

dus mijn stooklijn 0.3. geeft 30 aanvoer, en bij jou geeft 0.4 stooklijn 30 graden voor de Ta.
voor je COP en verbruik maakt het niet uit, Ta is Ta

ofwel kies waarvoor je gaat. correcte temperatuur of fake stooklijn. :)

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@j0ren de sensor wordt niet gebruikt voor defrosts, dat gebeurt volgens mij op temperatuur of druk van het koudemiddel.
Maar zo'n grote afwijking kan wijzen op een isolatie/warmtelek. De moeite waard om uit te zoeken.

Voor de stooklijn heb je misschien iets aan de grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_tREFOl0ytIFAshp7DQ5xuCXpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cRWKx7pOk5Ktw1Y2MlSWQPLW.png?f=fotoalbum_large

Als niks werkt kan je hem desnoods op een relevante temperatuur kalibreren met een 5k potmeter in serie.

De buitensensor wordt soms aan de noordkant van de buitenunit geschroefd of geplakt. Bij mij hangt hij praktisch in een heg: uit de zon, in de wind.

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 08-12-2022 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmertt
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-03-2023
Hallo,

Na heel veel hier te hebben gelezen, (zeer interessant) kom ik er achter dat je zoveel mogelijkheden kunt aanschaffen/installeren.

Mischien kunnen jullie mij helpen met een keuze maken?

Zou graag een warmtepomp aanschaffen zit zelf te denken aan een VWL75/6 150m2 huis waarvan 110 m2 vloerverwarming.
Huis staat buitenaf oude boerderij alleen met een nieuw dak en redelijke nieuwe buitenmuren(goed geïsoleerd) moet lukken met een arotherm plus vlw75/6 toch?

Alleen wat moeten we er allemaal bij doen? Zie door de bomen het bos niet meer zegmaar.

Vragen zoals:
We wonen er met 5 personen.
Hoeveel liter boiler voor douchen? Kan het met de unitower 190/6? Of beter een 300 liter los?

En 100 liter buffervat voor de verwarming als buffer?
Wat moet er verder dan nog bij...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Je gaat wel wat kort door de bocht. Misschien heb je je al verder ingelezen, maar wat is bijvoorbeeld je gasverbruik? Komt dat neer op een 75/6-model via Koevlaas2-methode?

En: startpost al gelezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Jelmertt Welke verbeterpunten heb je voor de Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic ? :)
Ik hoop dat je daar alvast wat antwoorden kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
joost.schoon88 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:11:
Sinds het voorjaar van 2019 ben ik in het bezit van een aroTHERM VWL 155/2 A 400 V warmtepomp. Ik ben hier erg tevreden mee, echter sinds vorige winter heb ik het volgende probleem. Mijn stooklijn staat ingesteld op 0,25 op de kamerthermostaat (multimatic VRC 700) en via het menu kan ik zien dat er momenteel een Ta gevraagd wordt van 29 graden. Dit commando wordt ook meestal goed opgevolgd door de warmtepomp. Echter zodra het buiten afkoelt en het systeem defrosts nodig heeft dan loopt na iedere defrost de Ta langzaam op. Bijvoorbeeld nu; de Multimatic VRC vraagt nog steeds om een Ta van 29 graden, echter zie ik via het installateursmenu op de VWZ MEH 61 dat de warmtepomp inmiddels een Ta probeert te bereiken van 38 graden. Het probleem hiervan is dat het systeem op vol vermogen blijft draaien en dus constant meer dan 4000 Watt stroom vraagt, er is steeds sneller een defrost nodig en de temperatuur in huis overshoot vervolgens compleet, het systeem slaat af en de volgende ochtend begint het feest opnieuw.

Dit alles is te verhelpen door in de meterkast de stroom van het hele systeem te halen, 10 seconden te wachten en weer aan te zetten. Echter na een aantal defrosts loopt de temperatuur wederom omhoog.

Daarnaast heb ik ingesteld dat het warmwatersysteem alleen tussen 14:00 en 15:00 mag draaien, echter luistert de pomp daar inmiddels ook niet meer naar en doet volledig willekeurig zijn run als de temp onder setpoint komt.

Het lijkt op een communicatieprobleem tussen de Multimatic VRC 700 aan de ene kant en de VWZ MEH 61 / warmtepomp aan de andere kant.

Ik ben erg benieuwd of iemand bekend is met dit probleem. En uiteraard naar een oplossing.
toon volledige bericht
Al eens geprobeerd het geheel te resetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSmz2LbehfTX8IZQmTv2Ys52TrU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gTFf0jtmdCgYHCg81ZU8dmGj.png?f=fotoalbum_large
Wilde hem toch even delen. Aanvoer, gister een mooie lange constante run, vs vandaag, defrost na defrost. Ben benieuwd of ie nog op gang gaat komen vandaag.

Toch een heel eigen dynamiek, zo'n WP in de winter. Warm water is ook een uitdaging geworden: de vrouw houdt 's winters van een heet bad 's avonds laat, maar dat wordt dus 's nachts het vat opwarmen. Wat ook niet altijd meer in 2 uur lukt.

Anderzijds: dat 300 lliter vat was dus zeker geen luxe.

[ Voor 4% gewijzigd door Zwartoog op 09-12-2022 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Hier gaat ie als de brandweer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EQ5ICUnUVM8j1SQurhZtW9yR8M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KGbvTPeQDBPQUZ8xKPxiQxFD.png?f=fotoalbum_large

Geen defrost te bekennen, de schuurstrategie werkt blijkbaar. Buiten is alles wit van de rijp.
Draait nu 33 graden aanvoer, compressor 38% en 900 watt stroomverbruik. In de schuur is het nu 1,5 graad. Wat ie om half drie aan het doen is geweest is me een raadsel. Moduleerde even terug naar een lagere stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-08 21:33
ds23man schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:45:
Hier gaat ie als de brandweer:

[Afbeelding]

Geen defrost te bekennen, de schuurstrategie werkt blijkbaar. Buiten is alles wit van de rijp.
Draait nu 33 graden aanvoer, compressor 38% en 900 watt stroomverbruik. In de schuur is het nu 1,5 graad. Wat ie om half drie aan het doen is geweest is me een raadsel. Moduleerde even terug naar een lagere stand.
Dat om half 3 is een defrost :)

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4sDAoRayD23xFDSvcE0NMpgS-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qqr5dhmZqOJOQ88z98m93RxE.png?f=fotoalbum_large

Zo te zien wat defrosts vannacht. Daarna een periode dat hij niets heeft hoeven doen. Maar: het is hier nu vanochtend soms18,5 ipv de gevraagde 19 (het wisselt).

De actuele aanvoertemperatuur is 38 graden.
De stooklijn is 0.50.
Adaptieve stooklijn staat gedeactiveerd.

Is het een idee om die adaptieve stooklijn te activeren?
Want bij +10 is 0,40 prima, bij +3 is 0,50 prima, maar zoals nu bij -1,5 is het dus op het randje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Heintje schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:59:
[Afbeelding]

Zo te zien wat defrosts vannacht. Daarna een periode dat hij niets heeft hoeven doen. Maar: het is hier nu vanochtend soms18,5 ipv de gevraagde 19 (het wisselt).

De stooklijn is 0.50.

Want bij +10 is 0,40 prima, bij +3 is 0,50 prima, maar zoals nu bij -1,5 is het dus op het randje.
Heb je nachtverlaging, of 24/7 op 19 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Zwartoog schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:08:
[...]

Heb je nachtverlaging, of 24/7 op 19 graden?
Continu 19 graden ingesteld.
Alleen is de nachtmodus wel ECO. Ik weet niet of dat verstandig is bij deze temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ren
@Kird03 @Proton_
Bedankt heren!

Een warmtelek lijkt mij erg sterk, maar alles kan natuurlijk. Ik ga een infrarood thermometer regelen om e.a. te checken.
In mijn geval zit de buitenvoeler dus echt op een compleet andere plaats als de buitenunit. Mijn inziens was het inderdaad ook het beste geweest om de buitenvoeler direct in de omgeving van de buitenunit te monteren.
Ik heb een nieuwbouwhuis.. Dus ik voel er weinig voor om de boel direct weer om te gaan gooien.
Of de voeler wellicht defect is zal dus moeten blijken uit mijn metingen.
Wellicht maar even bespreken met een vaillant monteur tijdens de eerstvolgende onderhoudsbeurt.

Heb nog wel steeds mijn twijfels bij de nachtverlaging. Ik heb het idee dat ik de stooklijn flink omhoog moet zetten om het sochtends weer van 20 -> 21 graden te krijgen. En als dan ook nog toevallig de boiler wordt warmgestookt dan is het de hele ochtend fris in huis.
Ik heb het idee dat mijn stroomverbruik lager ligt bij een constante temp van 21 graden en een wat lagere stooklijn. En het is ook comfortabeler!
Ik zie velen van jullie het verbruik monitoren. Wat is voor een leek de makkelijkste manier om het stroomverbruik te loggen? Ik neem aan een kwh meter in de meterkast. Hebben jullie aanbevelingen?

Ik denk overigens dat de temp van de buitenvoeler best belangrijk is. O.a. voor de bivalentiepunt waarbij het elektrisch element mag bijschakelen. En een hogere stooklijn geeft ook een steilere curve natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door j0ren op 09-12-2022 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Bart_Denon schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:56:
[...]

Dat om half 3 is een defrost :)
Denk het niet, hij toert even kortstondig terug. Een defrost zie ik hier als een duidelijke piek richting de 3 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Heb een keertje bij een defrost staan kijken:

1. compressor stopt
2. ventilator stopt
3. je hoort de kleppen omschakelen.
4. compressor start weer op, ventilator blijft uit.
5. Compressor toert op tot max toerental
6. Hij begint te pissen gelijk een koe
7. Vangt daarna zijn werk weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Heintje schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:59:
[Afbeelding]

De stooklijn is 0.50.

Adriaan heeft eens gezegd dat die adaptieve stooklijn niet goed werkt in Nederland vanwege de te grote temperatuurschommelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Heintje schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:10:
[...]

Continu 19 graden ingesteld.
Alleen is de nachtmodus wel ECO. Ik weet niet of dat verstandig is bij deze temperaturen.
Dat is denk ik het probleem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UAdthxnDdOMpO06yqaULL2gj07c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Dy5wwraElBd1xoxQFqLHtNES.png?f=user_large

Heeft hier ook even geduurt voor ik de nachtmodus goed had werken. Bleken uiteindelijk verschillende settings te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Zwartoog schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:52:
[...]

Dat is denk ik het probleem:
[Afbeelding]

Heeft hier ook even geduurt voor ik de nachtmodus goed had werken. Bleken uiteindelijk verschillende settings te zijn.
Ik heb helaas alleen de keuze:
Nachtmodus: Eco
Nachtmodus: Normaal.

En ik vind de teksten uit de gebruiksaanwijzing heel vaag. Dat ligt ongetwijfeld aan mij, maar de teksten helpen mij absoluut niet bij het maken van een keuze. Wat staat daar nou eigenlijk in gewone mensentaal? Wat is verstandig om te kiezen? Geen idee :-(
En wat wordt bedoeld met 'systeemthermostaat'? Is dat iets anders dan de VRC720/kamerthermostaat?

Alle input welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
De documentatie is inderdaad gewoon ruk. Een systeemthermostaat is altijd een VRC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:37
To be fair, het staat er wel gewoon in. Bladzijde 149 van de gebruiksaanwijzing en installatiehandleiding:

2 Productbeschrijving
2.1 Welke terminologie wordt gebruikt?

– Systeemthermostaat: in plaats van VRC 720
– Afstandsbediening: in plaats van VR 92
– Functiemodule FM3 of FM3: in plaats van VR 70
– Functiemodule FM5 of FM5: in plaats van VR 71

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Anomi schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:35:
To be fair, het staat er wel gewoon in. Bladzijde 149 van de gebruiksaanwijzing en installatiehandleiding:

2 Productbeschrijving
2.1 Welke terminologie wordt gebruikt?

– Systeemthermostaat: in plaats van VRC 720
– Afstandsbediening: in plaats van VR 92
– Functiemodule FM3 of FM3: in plaats van VR 70
– Functiemodule FM5 of FM5: in plaats van VR 71
Je hebt gelijk. Gelukkig zijn nog veel andere zaken onduidelijk. Ik kan bijvoorbeeld niet uit de gebruiksaanwijzing halen of ik bij een vaste temperatuur van 19graden, dus zonder tijdvensters, moet kiezen voor Eco of Normaal bij Nachtmodus. Echt geen idee wat daar staat en - vooral - wat het betekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Heintje schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:00:
[...]

Je hebt gelijk. Gelukkig zijn nog veel andere zaken onduidelijk. Ik kan bijvoorbeeld niet uit de gebruiksaanwijzing halen of ik bij een vaste temperatuur van 19graden, dus zonder tijdvensters, moet kiezen voor Eco of Normaal bij Nachtmodus. Echt geen idee wat daar staat en - vooral - wat het betekent.
Klopt, is een beetje uitproberen. Er moet op de thermostaat staan "Gewenste temperatuur verwarmen XXX". Staat dat er niet, dan doet hij niets in die modus.

Ik heb hier we twee modii: overdag 20, 's nachts 19. Zie hier mijn worsteling en ontrafeling hoe verschillende settings bepalen wanneer wat gebeurd:
Zwartoog in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:58

Japser

Jeej!

Japser schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:08:
Hoi! hier sinds kort ook een Vaillant opstelling thuis staan icm vloerverwarming. Heb een vraag over het instellen van de thermostaat. Ik heb de wenstemperatuur op 18 graden staan, maar het huis is nog niet onder de 20 graden gekomen. Sterker, het wordt zelfs soms warmer, dat de temperatuur naar 21 graden stijgt.

Hoe moet ik de wenstemperatuur nu lezen en instellen? Is het systeem toch aan het werk en energie aan het verbruiken om tot de 20 graden te komen of hoe kan dat?

Opstelling:
Vaillant aroTHERM plus 75/6 Lucht/water
Inventum RVS 300L boiler
Vaillant 100L ontkoppelings buffer
Vaillant Thermostaat sensoCOMFORT
Communicatiemodule VR921 sensoNET
Iemand enig idee of inzicht kan verschaffen in deze? :) Ik wil de WP graag snachts zo min mogelijk energie laten verbruiken maar ook weer niet dat het extreem afkoelt binnen.

Het fijnst zou zijn dat de wenstemperatuur overeenkomt met de daadwerkelijke kamertemp zodat we kunnen bijverwarmen indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Japser schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:11:
[...]

Iemand enig idee of inzicht kan verschaffen in deze? :) Ik wil de WP graag snachts zo min mogelijk energie laten verbruiken maar ook weer niet dat het extreem afkoelt binnen.

Het fijnst zou zijn dat de wenstemperatuur overeenkomt met de daadwerkelijke kamertemp zodat we kunnen bijverwarmen indien nodig.
Het lijkt me om te beginnen eenvoudig om te kijken of de WP inderdaad ooit verwarmd, of dat je gewoon een mega-geïsoleerd huis hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
@ Zwartoog

Ik ga de link volgen en lezen.

Dit staat op mijn thermostaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOMZkQ-HbigeDwWrdFY1MIBKtzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/37Onmq3F3PYRHJZSZLxjzPQm.jpg?f=fotoalbum_large

= Basisscherm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4IKjoADoSg_ZcUT6hgDUxMoR7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ssxm7Q0qO4Ne2Epd6tKDUSZU.jpg?f=fotoalbum_large

= 1x drukken op de drie groene streepjes.

[ Voor 63% gewijzigd door Heintje op 09-12-2022 11:20 . Reden: Verkeerde quote gebruikt en verwijderd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Mijlpaal!

Mijn AWB GeniaAir Mono HA5-6 werd vanmorgen bezorgd! Waarom post ik dit hier? Omdat dit feitelijk een aroTHERM Plus 55/6 is, met een ander jasje. Vanmiddag wordt de doorvoer voor de leidingen geboord, en dan volgende week installatie… wish me luck.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rI3oYXogwNx7T3vNEvBtQy8c17U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G127svT1iJ4Vhs95RjQVLcDZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FNale
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:35
Was een wisselvallig nachtje voor de 75/5 / VR720 / Buffervat 45L

Hij heeft veel defrosts gedaan ongeveer elke 40/50 minuten één.
stooklijn staat adaptief op 0.22 TA is nu rond de 28/29 graden.
10.5kWh voor 43.8 aan warmte = 4,17 (alleen buitenunit)

Mijn vraag is staat er iets fout of is het aantal defrost geheel in de lijn der verwachting?
Dit i.v.m. onnodige slijtage of iets dergelijks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0N-UtcJIdr6HPXmZVrAcstNO_C4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/44zCtvgiqev9xqjU7Qljfe43.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door FNale op 09-12-2022 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser

Japser

Jeej!

Zwartoog schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:15:
[...]

Het lijkt me om te beginnen eenvoudig om te kijken of de WP inderdaad ooit verwarmd, of dat je gewoon een mega-geïsoleerd huis hebt.
Het huis is inderdaad helemaal volledig en goed geisoleerd (bj1998).De warmtepomp doet zn werk en stuurt de VV, verwarmen doet ie wel. Ik snap alleen niet waarom die wenstemperatuur dan niet aanhoudt. Ik moet toegeven, ben niet de meest technisch onderlegde persoon dus om met al die instellingen te gaan klooien...

Ik kan natuurlijk de wenstemp naar 17 graden zetten, dan zal de kamertemp rond de 19.5 uitkomen, maar zo hoort het toch niet te werken ?

Wens temp = 18 nu, gemeten kamertemp is 20.5 volgens de thermostaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Japser op 09-12-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Japser schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:31:
[...]

Het huis is inderdaad helemaal volledig en goed geisoleerd (bj1998).De warmtepomp doet zn werk en stuurt de VV, verwarmen doet ie wel. Ik snap alleen niet waarom die wenstemperatuur dan niet aanhoudt. Ik moet toegeven, ben niet de meest technisch onderlegde persoon dus om met al die instellingen te gaan klooien...

Ik kan natuurlijk de wenstemp naar 17 graden zetten, dan zal de kamertemp rond de 19.5 uitkomen, maar zo hoort het toch niet te werken ?

Wens temp = 18 nu, gemeten kamertemp is 20.5 volgens de thermostaat.
draai je puur op WAR met stooklijn en staat de thermostaat op actief of uitgebreid? Bij de een blijft deze de stooklijn volgen, bij de andere grijpt de thermostaat in en stopt de WP wanneer temperatuur behaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser

Japser

Jeej!

Kees_frl schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:40:
[...]

draai je puur op WAR met stooklijn en staat de thermostaat op actief of uitgebreid? Bij de een blijft deze de stooklijn volgen, bij de andere grijpt de thermostaat in en stopt de WP wanneer temperatuur behaald is.
Als je bedoeld of de Adaptieve Stooklijn op Actief of Gedactiveerd staat, dan is het antwoord: gedeactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Japser schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:47:
[...]

Als je bedoeld of de Adaptieve Stooklijn op Actief of Gedactiveerd staat, dan is het antwoord: gedeactiveerd.
Nee die bedoel ik niet :)

Kamerbijschakeling: Inactief / Actief / Uitgebreid
"Invloed van de kamertemperatuur op de stooklijn.
Inactief = zuiver weersafhankelijk
Actief = Weersafhankelijk + verhoging/verlaging van de vertrektemperatuur afhankelijk van
verschil tussen actuele en gewenste kamertemperatuur
Uitgebreid = Actief + activeren/deactiveren van de warmtevraag afhankelijk van de
kamertemperatuur. "

[ Voor 42% gewijzigd door Kees_frl op 09-12-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
FNale schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:25:
Was een wisselvallig nachtje voor de 75/5 / VR720 / Buffervat 45L

Hij heeft veel defrosts gedaan ongeveer elke 40/50 minuten één.
stooklijn staat adaptief op 0.22 TA is nu rond de 28/29 graden.
10.5kWh voor 43.8 aan warmte = 4,17 (alleen buitenunit)

Mijn vraag is staat er iets fout of is het aantal defrost geheel in de lijn der verwachting?
Dit i.v.m. onnodige slijtage of iets dergelijks.

[Afbeelding]
Dat zijn defrosts! Als je naar het stroomverbruik kijkt moet die eerst naar nul gaan en daarna op vol vermogen en dan weer op nul om daarna weer te gaan draaien op het benodigde modulatieniveau met bij behorend verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FNale
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:35
Hij gaat ook naar 0 alleen dit grafiekje is inderdaad daar voor te grof om te zien.
Het gaat mij meer om van zijn dit er extreem veel of normaal.

De installatie is vrij nieuw en ik wil hem fine tunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser

Japser

Jeej!

Kees_frl schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:48:
[...]

Nee die bedoel ik niet :)

Kamerbijschakeling: Inactief / Actief / Uitgebreid
"Invloed van de kamertemperatuur op de stooklijn.
Inactief = zuiver weersafhankelijk
Actief = Weersafhankelijk + verhoging/verlaging van de vertrektemperatuur afhankelijk van
verschil tussen actuele en gewenste kamertemperatuur
Uitgebreid = Actief + activeren/deactiveren van de warmtevraag afhankelijk van de
kamertemperatuur. "
Ik denk dat ik bij Circuit 1 moet kijken, daar staat onderstaande data.

Soort circuit: verwarmen
status circuit: verwarmen
BT uitschakelgrens : 21 graden
Stooklijn: 0.60
Min. gewenste aanvoertemp: 15
Max gewenste aanvoertemp: 40
Nachtmodus: Normaal
Binnentemp.comp. : Actief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Japser schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:59:
[...]

Ik denk dat ik bij Circuit 1 moet kijken, daar staat onderstaande data.

Soort circuit: verwarmen
status circuit: verwarmen
BT uitschakelgrens : 21 graden
Stooklijn: 0.60
Min. gewenste aanvoertemp: 15
Max gewenste aanvoertemp: 40
Nachtmodus: Normaal
Binnentemp.comp. : Actief
en dan kun je Binnentemp.comp. : Actief op uitgebreid zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser

Japser

Jeej!

Kees_frl schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:03:
[...]

en dan kun je Binnentemp.comp. : Actief op uitgebreid zetten.
Dat kan zeer zeker. Maar dan opent zich niet een nieuwe range aan opties.

Moet je dan voor de volledigheid de BT uitschakelgrens : 21 graden naar gewenste temp zetten o.i.d.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
Japser schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:08:
[...]

Dat kan zeer zeker. Maar dan opent zich niet een nieuwe range aan opties.

Moet je dan voor de volledigheid de BT uitschakelgrens : 21 graden naar gewenste temp zetten o.i.d.?
Als je die op uitgebreid zet krijg je het zoals je wilt. De WP stopt met verwarmen wanneer de gewenste temperatuur is bereikt en start weer wanneer het te koud binnen is. Je hoeft verder ook niets in te stellen behalve dan welke temperatuur je binnen wanneer wilt en welke stooklijn.

De BT uitschakel grens is wanneer de WP stopt met verwarmen bij X buitentemperatuur. Die zou ik inderdaad lager zetten maar heeft niets met je vraag te maken. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Kees_frl op 09-12-2022 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser

Japser

Jeej!

Kees_frl schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:10:
[...]

Als je die op uitgebreid zet krijg je het zoals je wilt. De WP stopt met verwarmen wanneer de gewenste temperatuur is bereikt en start weer wanneer het te koud binnen is. Je hoeft verder ook niets in te stellen behalve dan welke temperatuur je binnen wanneer wilt en welke stooklijn.

De BT uitschakel grens is wanneer de WP stopt met verwarmen bij X buitentemperatuur. Die zou ik inderdaad lager zetten maar heeft niets met je vraag te maken. :)
Ok bedankt! We gaan het eens bekijken wat er nu gaat gebeuren nu die instelling aangepast is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-08 21:33
ds23man schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:14:
[...]

Denk het niet, hij toert even kortstondig terug. Een defrost zie ik hier als een duidelijke piek richting de 3 kW
Een defrost betekent niet dat er per see een piek is van 3kW is. Dit is volledig afhankelijk van de situatie.
Zie hieronder precies hetzelfde gedrag (eerst dip en daarna piek) op 20/11 waarbij het die dag gemiddeld 0,3 graden was. Bij deze defrost stond ik letterlijk naast de WP (dus 100% geverifieerd)
Die 'defrost' bij jou om 2.30 snachts is niet heel raar toch? En qua temperaturen prima te verklaren. Als hij een paar uur gedraaid heeft en de condensor rijpt heel langzaam dicht dan is een kleine defrost voldoende om daarna weer te draaien.
Ik ben er niet bij geweest natuurlijk maar lijkt mij wel het meest voor de hand liggend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKQCrlqVViYHB8bs0Z3iqP3c_kM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jfokLLTZfJSKAlPNA3R8ZCYL.png?f=fotoalbum_tile

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Voor een echte defrost was het veel te langdurig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhxl3WK7RCzovzaLPWy3MgwQOqI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V83v9fNgMAk4AHOgL68FnclM.png?f=fotoalbum_large

De rest van vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgoGZL8zg0w-UOCJf-ujnxWc__U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/trh5Ib0IilqqiTgroAtizdA9.png?f=fotoalbum_large

Vergeet niet dat de pomp in mijn schuur staat, kurkdrogelucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA
  • Registratie: April 2022

AJA

ds23man schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:03:
Voor een echte defrost was het veel te langdurig:

[Afbeelding]

De rest van vandaag:

[Afbeelding]

Vergeet niet dat de pomp in mijn schuur staat, kurkdrogelucht.
Grappig jouw opstelling, ik was pas geleden in Finland, waar men over het algemeen huizen/gebouwen verwarmt met diverse warmtepompen. Hier kwam ik in diverse parkeergarages warmtepompen tegen. Waarschijnlijk net zoals jou met als doel; betere prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-08 20:02
Hier ook volop defrosts. Na een paar graden vorst nu rond de 2 graden buiten, maar zo'n beetje elke 45 minuten is het weer raak. Mooie lange runs zijn er dus niet en dus ook minder mooi rendement. Toch wel apart zo'n WP, ik moer er nog aan wennen zullen we maar zeggenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqDjVwAw0qo1RUjp41jm2tH90JY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pTPVTZh77332XbJWqDGaXPN1.jpg?f=fotoalbum_large.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA
  • Registratie: April 2022

AJA

Marnix17 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:22:
Hier ook volop defrosts. Na een paar graden vorst nu rond de 2 graden buiten, maar zo'n beetje elke 45 minuten is het weer raak. Mooie lange runs zijn er dus niet en dus ook minder mooi rendement. Toch wel apart zo'n WP, ik moer er nog aan wennen zullen we maar zeggen[Afbeelding].
Bij mij hetzelfde, sinds vanacht om het half uur ongeveer een defrost, nu gaan ze richting het uur.
Huis en vloer zijn lekker warm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-08 20:02
@AJA Ja, hier loopt het ook op in tijd, nu sww cyclus dus weer even wachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Had net wel een overduidelijke defrost, zag de teller even oplopen naar 2,5kW na een dip. Zal straks even een plaatje trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:36
Adriaan71 schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:42:
[...]

Wat ik hier boven schreef is een paar minuten volgens mij. Enkel dat de pomp niet vast gaat zitten als hij een aantal maanden stil staat.

Bij mij draait mijn extra pompgroep alleen als er warmtevraag is. En als setpoint behaald is gaat het uit.

Heb je een installatie schema van wat er gemaakt is bij je thuis?
Ik was daarnet even in onze woning en het is nu rond het vriespunt. De pomp voor de vloerwarming gaat telkens een 2 tal minuten aan en dan terug een minuut uit. En dat wordt continue herhaald als het buiten onder de 4°C is. En ik zie ook telkens de 3 weg klep bewegen van onze open verdeler aan de unitower.
Vooral het opstarten en afslaan is irritant, want dat maakt een duidelijk klik en een vrij luide zoem de eerste 3 seconden dat de pomp opstart. En de pomp op snelheid is, is het geluid niet meer storend. Maar de opstart wordt dus wel elke 2 minuten herhaald.

Wat de pomp voor de convectoren boven kan ik niet goed voelen. Ik hoop dat die niks doet of nog niet is aangesloten, want dat circuit staat volledig dicht want de Jaga's zijn nog niet binnen.

Heb jij geen idee wat dit zou kunnen zijn? Onze installatie is gebaseerd op dit aansluitschema: https://www.docdroid.net/Zf2xFxl/hydraulisch-schema-pdf

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobotje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-08 15:41
Hoi,

De installateur heeft zojuist de zoneregeling voor mijn Arotherm split geïnstalleerd. De installatie bestaat uit een Arotherm Split met een Robot Easyflex HC8 voor de zoneregeling. Ik heb dus alleen warmtepomp en vloerverwarming. Het is een klein huis met open keuken, 2 slaapkamers en een berging.

De thermostaat in de kamer is een Multimatic 700/6. De overige thermostaten (3 stuks) zijn bedrade thermostaten van Robot.

Toen hij wegging, zag alles er perfect uit. Ik heb de thermostaten in de 2 slaapkamers teruggezet naar 18 graden en de badkamer op 20 graden. Nu was het overal warmer dan 20 graden, en hoeft de warmtepomp niets te doen.

De Multimatic VRC 700/6 geeft echter de foutmelding: Beperkt bedrijf/comfortbeveliging. Inactief .

Kan ik zelf iets resetten, of komt dit vanzelf goed? Zoniet zal ik de installateur in het weekend terug moeten roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-08 13:39
Volgens mij kun je in de vwzai de storingen uitlezen. De noodloop heeft standaard een water temperatuur van 25 graden dacht ik.
De vwzai heeft ook een reset drukker maar of die je helpt.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobotje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-08 15:41
[b]
De vwzai heeft ook een reset drukker maar of die je helpt.
Resetknop doet de truc tot nu toe. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Inmiddels zit ik ook in de keiharde defrosts:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ED-uD7bIemPWspfgWu3_SMBPrc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q1VmhPUpHkZieaZmu0OsjfkY.png?f=fotoalbum_large

Vanaf 14:00 zag ik al heel wat modulatiewisselingen en zag de achterzijde er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mY824XdErOaBR_aUcwUgBq5GOmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EwHM17qLJK0vVX1vu2881jD4.jpg?f=fotoalbum_large

Blijkbaar niet voldoende om een defrost te starten. Om 18:30 werd het een ander verhaal, kreeg net een stoot mist in mijn smoelwerk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
En inmiddels is nummer 4 bezig.

Pagina: 1 ... 54 ... 174 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic