ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
Gewoon proberen. Op -20 zetten, en kijken bij welke temperatuur hij het niet meer trekt. Dan iets daarboven zetten.Heintje schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 23:09:
[...]
Dank. Logische term natuurlijk 😋.
Het staat sinds de installatie in augustus als op de foto:
[Afbeelding]
3 graden dus. Is dat niet wat pessimistisch? We hebben alleen vloerverwarming. Onze vloer is helaas niet geïsoleerd (als ik 11 jaar geleden had geweten wat we nu weten...). De rest van het huis + dak wel (gemiddeld 10cm pir) en hr++ glas. Opwarmen gaat langzaam, maar het huis houdt de warmte behoorlijk goed vast.
Als de ketel gaat bijspringen hoeft dat wat kosten betreft niet zo'n punt te zijn, want die is gloednieuw en zuinig.
Wat @Zwartoog schrijft kan als je zo min mogelijk gas wilt verbruiken.
Een andere optie is (uit mijn hoofd) by "Hybridemanager" kiezen voor trivialent punt en de kWh en gasprijs correct instellen. Dan optimaliseert de installatie op laagste kosten.
Maar als je bijvoorbeeld op jaarbasis een PV overschot hebt kom je daarmee wellicht op hetzelfde uit wat @Zwartoog schrijft.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Haha, dat is dan weer niet ondersteund door Vaillant. Dat is dan weer voor de gebruiker om in te schatten.ds23man schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:32:
Dan zou je een quadvalent moeten hebben: een punt waar je het overschot kan instellen.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Zijn de thermostaat kranen niet open gegaan iv.m. vorst beveiliging.Broodro0ster schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:24:
[...]
Ondertussen langs geweest en bijgevuld. Op 0.7 bar stopte het en hoorde ik het boven druppen. Niet goed dus...
De ventilo's moeten nog geinstalleerd worden en de thermostaat kranen zijn al geplaatst. In plaats van die uitgangen te dichten met kapjes, hebben ze gewoon overal de kranen dicht gezet. Tot als er nu natuurlijk iemand per ongeluk tegen zit tijdens de werken.
Ik betrouw het zo niet, dus ik heb de boel maar afgezet en ik vraag dat ze dit volgende week komen nakijken.
Die fout heb ik namelijk ook een keer gemaakt met cv thermostaat kranen en geen 3/4" kap erop zetten heel lang geleden bij een school in de winter.
Daar was aardig wat water uit de installatie gelopen. Gelukkig was het en renovatie.
Als het goed is is je installatie triVAI ingesteld en ook de eenheid prijzen van je gas en stroom ingevoerd.Heintje schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:18:
Excuses voor mijn basale vragen (vergeleken met het gemiddeld niveau hier) maar waar kan ik zien in de VR720 op welk punt (buitentemperatuur) mijn HR-ketel gaat bijspringen bij mijn Arotherm split-systeem?
Hij kijkt zelf wat voordeliger is om te stoken wat hij gaat gebruiken of hij pakt automatische de cv ketel erbij als hij zijn setpoint niet gaat halen of als de temperatuur verschil begroot wordt met setpoint. Met een defrosst kan hij hem erop bij pakken de cv ketel.
Dit is de voordeligste instellen voor je.
BIj bivalentie punt wordt er de mogelijkheid geven dat hij er gebruik van kan maken . Maar als het niet nod9g is doet hij dat niet. Dan blijft het gewoon op de pomp draaien.Denyo schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:20:
@Heintje Ik denk dat je het bivalentiepunt zoekt, tot dit punt red je warmtepomp het en daarna is er aanvullende verwarming nodig.
Tevens de verwachting dat er in geheel Q1 nauwelijks tot geen leveringen plaatsvinden…. 😢 de mijne eind juli besteld.
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Ik ga in december wat experimenten met het bivalentiepunt. @ Zwartoog: -20 is wel weer erg optimistisch denk ik 😃
In januari (na ingaan prijsplafond) zal ik het trivalent-gebeuren eens instellen. Ik heb de optie gevonden in de VR720.
Probleem is dat alles nog nieuw is en ik te weinig weet/te weinig data heb. Zonnepanelen pas sinds medio maart, de wp+nieuwe ketel pas sinds augustus, isolatie is grotendeels pas dit jaar gedaan, wisselende energietarieven door faillissement en vervolgens twee keer overstappen, en vanaf 1 januari prijsplafond...
Een andere uitdaging is dat ik toch teveel basiskennis mis... Zoals ook over dit punt:
We hebben hier nog een pomp in de huidige (maar oudere, destijds met de vorige HR-ketel geplaatste) verdeler zitten. Als ik die pomp (die dus achter de nieuwe Grundfos zit, die kort na het buffervat is geplaatst) naar stand twee zet, dan daalt de aanvoertemperatuur op het metertje van die verdeler met 1 graad (vanwege meer vermenging). Ik neig dus naar de laagste stand van die pomp om zo hoog mogelijke temperatuur in de vloer te krijgen. Maar misschien is meer vermenging wel juist de bedoeling. De installateur van Vaillant zie: laat dat ding maar flink draaien. Maar ja: de input in de vloer daalt dan dus wel iets.
Ik heb het betreffende topic over verdelers gelezen, maar voor mij helaas net te moeilijk. Het weghalen van de verdelerpomp wordt daar zowel aan- als afgeraden. Een nieuwe en dan pomploze verdeler plaatsen lijkt een optie. Maar kost weer het nodige. Dus wat is wijsheid? En zo heb ik nog wel 10 vragen...
ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
Hopelijk komt die van ons ieder moment binnen! Ding is begin mei al besteld, duurt nogal.ervh schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:41:
Niet zo’n fraai mailtje gehad van de installateur. Vaillant verhoogt zijn prijzen met 10% en dat geldt ook voor nog in bestelling staande warmtepompen. Dus alles wat niet geleverd is gaat ook met 10% omhoog vanaf 01-01.
Tevens de verwachting dat er in geheel Q1 nauwelijks tot geen leveringen plaatsvinden…. 😢 de mijne eind juli besteld.
@Adriaan71 volgende keer bestel ik wel bij jou
[ Voor 4% gewijzigd door Kees_frl op 03-12-2022 14:57 ]
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Je hebt een hybride installatie? Mijn kennis blijft ook wat achter tov collega-tweakers, maar ik heb onlangs dezelfde vraag gesteld en de conclusie was dat dit niet zo handig is icm een cv-ketel (hybride dus). Je hebt het mengen (en dus de pomp) nodig om van evt heet cv-ketel water weer ca 35 C te makenHeintje schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:56:
Het weghalen van de verdelerpomp wordt daar zowel aan- als afgeraden. Een nieuwe en dan pomploze verdeler plaatsen lijkt een optie.
Dat is ook zo, De verhoging is al een tijdje bekend. En wij als installateurs krijgen het ook doorberekend. Maar de leverancier geeft wel de gelegenheid om alles kosteloos te annuleren.ervh schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:41:
Niet zo’n fraai mailtje gehad van de installateur. Vaillant verhoogt zijn prijzen met 10% en dat geldt ook voor nog in bestelling staande warmtepompen. Dus alles wat niet geleverd is gaat ook met 10% omhoog vanaf 01-01.
Dat moet je installateur ook de gelegenheid voor geven. Of je daar wat aan hebt betwijfel ik.
Maar wat is er dan besteld voor je en waar is het besteld. Ik weet dat er leveranciers zijn die de spullen later krijgen als andere.
Mijn laatste 7kw plus had ik binnen 3 maanden.
Bij een hybride opstelling stel je je maximale temperatuur net zo hoog in als die van je warmtepomp. Of net iets hoger. En het beste is als allebei aangesloten zijn op een buffer. Ook dat kan in serie of hydraulische gescheiden , maar dan wel extra pompgroep.MaartenP68 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:43:
[...]
Je hebt een hybride installatie? Mijn kennis blijft ook wat achter tov collega-tweakers, maar ik heb onlangs dezelfde vraag gesteld en de conclusie was dat dit niet zo handig is icm een cv-ketel (hybride dus). Je hebt het mengen (en dus de pomp) nodig om van evt heet cv-ketel water weer ca 35 C te maken
Er zijn meerder mogelijkheden voor de installatie met hybride.
Je kan ook zo maken dat beide eigen besturing behouden, dan moet je bij beide toestellen een keerklep plaatsen. Dan kan j zelf bepalen wat voor energie je gebruik en wat je laat draaien om te verwarmen.
Idd, we hebben hybride hydraulisch gescheiden zonder na-menging en pomp loze vv verdelers, en wat ik zie is dat als de warmte vraag stopt, dat de WP dan na draait in het buffervat waardoor die temp flink oploopt. Ook kan de gasketel er dom een hoop warmte bijgooien (al zou die met een weersafhankelijke stooklijn ook beter ingeregeld kunnen worden). Die te hoge temp gaat dus de vloer in bij de volgende cycle. Vaillant is hier geweest en heeft een VR70 meng module met mengklep voorgesteld. Voor zover ik begreep is daarvan het voordeel dat je op WP stooklijn gaat mengen. Vv verdeler met pomp zal dan in elk geval ook die piek tegenhouden. Ergens mengen om die temp af te vlakken is idd bij deze opstelling iig wel gewenst.MaartenP68 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:43:
[...]
Je hebt een hybride installatie? Mijn kennis blijft ook wat achter tov collega-tweakers, maar ik heb onlangs dezelfde vraag gesteld en de conclusie was dat dit niet zo handig is icm een cv-ketel (hybride dus). Je hebt het mengen (en dus de pomp) nodig om van evt heet cv-ketel water weer ca 35 C te maken
Ik heb al een VR70 in mijn (inderdaad) hybride split systeem. Of dat ook een mengklep inhoudt?AlbertHeym schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:48:
[...]
Idd, we hebben hybride hydraulisch gescheiden zonder na-menging en pomp loze vv verdelers, en wat ik zie is dat als de warmte vraag stopt, dat de WP dan na draait in het buffervat waardoor die temp flink oploopt. Ook kan de gasketel er dom een hoop warmte bijgooien (al zou die met een weersafhankelijke stooklijn ook beter ingeregeld kunnen worden). Die te hoge temp gaat dus de vloer in bij de volgende cycle. Vaillant is hier geweest en heeft een VR70 meng module met mengklep voorgesteld. Voor zover ik begreep is daarvan het voordeel dat je op WP stooklijn gaat mengen. Vv verdeler met pomp zal dan in elk geval ook die piek tegenhouden. Ergens mengen om die temp af te vlakken is idd bij deze opstelling iig wel gewenst.
In ieder geval merk ik soms dat de twee pompen wel draaien, maar de binnen- en buitenunit geen stroom trekken. Ik vermoed dat op zo'n moment met het buffervat gespeeld wordt. Maar echt begrijpen doe ik het helaas niet.
Ik denk wel dat ik snap dat bijmengen nodig is als de HR ketel zijn ding gaat doen. Maar dat is pas als HR ketel bijspringt. Onder de 0 graden of afhankelijk van hoe je dat hebt ingesteld. Tot die tijd is bijmengen m.i. niet nodig. Er gaat bij mij maximaal 28 graden de vloer in, meestal minder.
Ik heb ook nog een thermostaatknop op de mengverdeler zitten die ik op 40 graden kan zetten bijvoorbeeld. Voorkomt dat niet ook een te hoge temperatuurinput mocht de HR-ketel bijspringen?
(het leven op alleen gas was een stuk simpeler😁)
Hybride inderdaad.MaartenP68 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:43:
[...]
Zowel de leidingen van de WP (binnenunit) als de ketel gaan in het buffervat. De HR ketel is tot nu toe nog niet bijgesprongen.
Bedoel je dat als ze beiden in het buffervat terechtkomen, dat daar al voldoende vermenging plaatsvindt? Bij mij komt de retour vanuit de vloer ook in het buffervat, dus dat zorgt voor retouraanvoer van 19-20 graden maximaal.
En dan kan de mengpomp dus uit het systeem? Want er vindt voldoende vermenging plaats via het buffervat en doordat de retour via het buffervat loopt?
[ Voor 0% gewijzigd door Heintje op 03-12-2022 23:15 . Reden: Aanvoer verduidinaar retouraanvoer ]
In mijn geval een Arotherm Plus VWL 105/6, VPS100/1 buffervat, MEH97/6 hydraulische module en unistor VIH RW 300 MR boiler.Adriaan71 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:08:
[...]
Dat is ook zo, De verhoging is al een tijdje bekend. En wij als installateurs krijgen het ook doorberekend. Maar de leverancier geeft wel de gelegenheid om alles kosteloos te annuleren.
Dat moet je installateur ook de gelegenheid voor geven. Of je daar wat aan hebt betwijfel ik.
Maar wat is er dan besteld voor je en waar is het besteld. Ik weet dat er leveranciers zijn die de spullen later krijgen als andere.
Mijn laatste 7kw plus had ik binnen 3 maanden.
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Een workaround is om je warmtepomp ook 's nachts te laten draaien
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Of een split WP kopen. Maar daarvoor is het nu te laat.Proton_ schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:12:
@Menno95 klinkt als een vorstbeveiliging.
Een workaround is om je warmtepomp ook 's nachts te laten draaien
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Heb je een VR 70 en VR71 hangen. Die laat namelijk het hele jaar de pomp elke dag heel even draaien voor het gaan vastzitten.Broodro0ster schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:07:
Zelfs op onze 75/5 split unit gaan de pompen onder de 4°C circuleren als vorstbeveiliging. Weet niet als dat uit te zetten is, want op zich is dit niet nodig.
Zonder de VR 70 of vr 71 staat de pomp lange tijd stil wat vastzitten pompen kan veroorzaken.
Dat geld voor extreme pompgroep.
Een monoblock doet dat zo en zo onder bepaalde waardes. Als het kapot vriest is het ook niet goed.
[ Voor 12% gewijzigd door Adriaan71 op 04-12-2022 11:26 ]
Hier ook de 75/5 split en zelfde issue:Adriaan71 schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:25:
[...]
Heb je een VR 70 en VR71 hangen. Die laat namelijk het hele jaar de pomp elke dag heel even draaien voor het gaan vastzitten.
Zonder de VR 70 of vr 71 staat de pomp lange tijd stil wat vastzitten pompen kan veroorzaken.
Een monoblock doet dat zo en zo onder bepaalde waardes. Als het kapot vriest is het ook niet goed.
Dus wanneer we onder de c4 graden gaan worden de pompgroepen om de 1 a 2 minuten even opgestart en gaan de mengkleppen open. Dit blijft duren zolang we onder die temperatuur zitten en zolang er geen warmtevraag is, ook al is het binnen ruim boven de wenstemperatuur. Is dus vaak een volledige nacht, 6 of 8 uur aan een stuk door
Dat is toch iets anders dan eens 1 keer per dag om te vermijden dat er iets vast gaat zitten?
Op de buitenunit gebeurt er niets, enkel op de pompgroepen binnen (waar het natuurlijk nooit kan vriezen), dus ik vraag me af hoe dit enig nut heeft..?
snameroc
Wat ik hier boven schreef is een paar minuten volgens mij. Enkel dat de pomp niet vast gaat zitten als hij een aantal maanden stil staat.jorne123 schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:46:
[...]
Hier ook de 75/5 split en zelfde issue:
Dus wanneer we onder de c4 graden gaan worden de pompgroepen om de 1 a 2 minuten even opgestart en gaan de mengkleppen open. Dit blijft duren zolang we onder die temperatuur zitten en zolang er geen warmtevraag is, ook al is het binnen ruim boven de wenstemperatuur. Is dus vaak een volledige nacht, 6 of 8 uur aan een stuk door
Dat is toch iets anders dan eens 1 keer per dag om te vermijden dat er iets vast gaat zitten?
Op de buitenunit gebeurt er niets, enkel op de pompgroepen binnen (waar het natuurlijk nooit kan vriezen), dus ik vraag me af hoe dit enig nut heeft..?
Bij mij draait mijn extra pompgroep alleen als er warmtevraag is. En als setpoint behaald is gaat het uit.
Heb je een installatie schema van wat er gemaakt is bij je thuis?
[ Voor 3% gewijzigd door Adriaan71 op 04-12-2022 12:42 ]
Klopt. Die zit er tussen bij ons. We hebben een Unitower met open verdeler en 2 pomp groepen/thermostaten.Adriaan71 schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:25:
[...]
Heb je een VR 70 en VR71 hangen. Die laat namelijk het hele jaar de pomp elke dag heel even draaien voor het gaan vastzitten.
Maar nu het zo koud is buiten (onder de 4C volgens de handleiding), draaien de pompen constant.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Dag @Adriaan71 , dank je wel.Adriaan71 schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:42:
[...]
Wat ik hier boven schreef is een paar minuten volgens mij. Enkel dat de pomp niet vast gaat zitten als hij een aantal maanden stil staat.
Bij mij draait mijn extra pompgroep alleen als er warmtevraag is. En als setpoint behaald is gaat het uit.
Heb je een installatie schema van wat er gemaakt is bij je thuis?
Hierbij, en zoals @Broodro0ster aangeeft is dit steeds langdurig
:strip_exif()/f/image/24YgqyCht4X8fF5sdI2wX6bO.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier kunnen nu maximaal vijf temperatuur sensoren op worden aangesloten.
Maar nu ook vrijwel alle andere arduino gebaseerde sensoren.
Mooie compacte en betaalbare optie voor monitoring en logging van de diverse temperaturen in je verwarmingssysteem.
Je hebt hiervoor dus een Shelly Plus 1 of Plus 1 PM nodig en de Shelly Plus AddOn en dan natuurlijk nog de sensoren welke je wilt gebruiken.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jQeCSKljrJZ3CaDhSo20AU7R.jpg?f=user_large)
Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1
Ik zag dat afgelopen week voor het eerst, wat een enorme rookwolken levert dat op!snameroc schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:11:
Vandaag een defrost life aanschouwd bij de arotherm. Eerst is het alsof hij leegloopt. Dan een stoomwolk en gaan weer.
snameroc
Gevonden! Nou ja, experimenteel dan.Zwartoog schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:14:
Andere vraag: wat is het verschil tussen Max. boilerlaadtijd en Blokkeertijd WW-behoefte ?
Max Boilerlaadtijd: aaneengesloten tijd dat een SWW-run mag duren
Blokeertijd: tijd die er tussen een volgende SWW-run moet zitten
Vandaag was voor het eerst de 2 uur onvoldoende om het vat weer op temperatuur te krijgen. De WP heeft het maar zwaar met dit weer.
Graaddagen november 2022 (mindergas.nl): 336,27
Energieopbrengst (Ai Plus): 1030 kWh
Rendement/COP (Ai Plus): 5,5
Milieuopbrengst (VRC720): 1030 kWh
Elektriciteitverbruik (VRC720): 216 kWh
Elektriciteitverbruik (kWh meter): 224,33 kWh . Dat is een kleine 4% meer dan de VRC720 opgeeft, en conform eerdere maanden
COP (berekend): 5,6
Kan iemand in normale mensentaal uitleggen wat hier staat (in de VR720 gebruiksaanwijzing)? Het gaat over de Nachtmodus. Bij mij staat hij op ECO. De temperatuur blijft de hele nacht in huis 19 graden (net als overdag). En onze warmtepomp slurpt vrolijk zijn kilowattjes, ook 's nachts, ook als het buiten niet kouder is dan 4 graden. Dus waarom staat er dat de verwarmingsfunctie is uitgeschakeld bij ECO?
En voor het geval ik moet switchen naar NORMAAL: ik weet niet of het constant op 19 graden ingesteld hebben van je VR720 hebben ook 'tijdgestuurd' is (een term onder de keuze NORMAAL).
Uit de VR720 handleiding:
→ Eco
De verwarmingsfunctie is uitgeschakeld en de vorstbeveiligingsfunctie is actief.
Bij buitentemperaturen die langer dan 4 uur onder 4 °C zijn schakelt de systeemthermostaat de warmteopwekker in en regelt naar de Afkoel-
temperatuur: °C. Bij een buitentemperatuur boven 4 °C schakelt de systeemthermostaat de warmteopwekker uit. De bewaking van de buiten-
temperatuur blijft actief.
Gedrag van het CV-circuit buiten het tijdvenster. Voorwaarde:
– In de functie Verwarmen → Modus: is Tijdgest. geactiveerd.
– In de functie Kamerbijschakeling: is Actief of Inactief geactiveerd.
Als Uitgebreid in de Kamerbijschakeling: is geactiveerd, regelt de systeemthermostaat onafhankelijk van de buitentemperatuur op de ge-
wenste kamertemperatuur 5 °C.
→ Normaal
De verwarmingsfunctie is ingeschakeld. De systeem-thermostaat regelt naar de Afkoeltemperatuur: °C.
Voorwaarde: in de functie Verwarmen → Modus: is Tijdgest. geactiveerd.
Ik hoop dat iemand dit weet/snapt...
(Ik heb een hybride split systeem met alleen VV).
[ Voor 4% gewijzigd door Heintje op 05-12-2022 08:42 ]
Wij moeten dus nog heel erg wennen aan het stroomverbruik en hebben nog geen enkel idee wat een beetje normaal is hierin.
We vinden het dan ook erg lastig om in te kunnen schatten of we in de buurt zitten van de juiste instellingen.
Gisteren had de installatie volgens de app bijvoorbeeld zo'n 28kWh in één etmaal verbruikt (rond het vriespunt)
Ik begrijp dat dit heel erg "huis en leefgedrag" afhankelijk is, maar zou graag wat referenties krijgen wat zo'n systeem met deze temperaturen zoal verbruikt.
Vrijstaande woning met circa 60m2 vloerverwarming. Beneden boven gemiddeld geïsoleerd, boven standaard. Temperatuur continue op 19,5
Of je jaarverbruik?
Mijn jaarverbruik was 700-800 m³ gas en hier is gisteren 13 kWh in de warmtepomp gegaan, alles vloerverwarming dus Ta ~27.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Milieuopbrengst: 596kWh
Elektriciteitverbruik: 99kWh
COP (berekend): 6,02
Opbrengst zonnepanelen: 259kWh
Stooklijn: 0.15 (eergisteren verhoogd naar 0.25, want temp kwam met deze koude niet hoger dan 19.5)
Ta: 22 (eergisteren verhoogd naar 24)
07h-11h: 19.5 graden
11h-16h: 20.0 graden
16h-22h: 20.5 graden
Nachtverlaging: Eco
[ Voor 9% gewijzigd door cwegh op 04-12-2022 21:41 ]
@Proton_ Ons gasverbruik was 2000m3 incl SWW. Op koude dagen (vriespunt of net daaronder; heel koud wordt het de laatste jaren niet meer) verbruikten wij circa 15m3 per dag. Ons normale stroomverbruik zat rond de 10kWh per dag (wasmachine, droger e.d.)Proton_ schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:27:
@Middenberm wat was het gasverbruik op een vergelijkbare dag? Heb je iets van logging (elektra, slimme meter, ... )
Of je jaarverbruik?
Mijn jaarverbruik was 700-800 m³ gas en hier is gisteren 13 kWh in de warmtepomp gegaan, alles vloerverwarming dus Ta ~27.
Het was wel het hoogste verbruik per etmaal tot nu toe. Maar dat is logisch het nu pas voor het eerst koud zonder zon.
snameroc
Reken eens uit wat 28kWh kost tegen de oude 15m3 gas. Volgens mij heb je en knappe besparingen zo per dag.Middenberm schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:36:
[...]
@Proton_ Ons gasverbruik was 2000m3 incl SWW. Op koude dagen (vriespunt of net daaronder; heel koud wordt het de laatste jaren niet meer) verbruikten wij circa 15m3 per dag. Ons normale stroomverbruik zat rond de 10kWh per dag (wasmachine, droger e.d.)
@Proton_ bedankt voor de reactie. We moeten er alleen erg aan wennen om onze meter zo te horen stampen, dus schrokken ons rot. Inclusief normaal huishoudelijk gebruik nu iets meer dan 40kWh.Proton_ schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:50:
@Middenberm 15m³ gas is ca 120 kWh thermisch, dus dan is 28 kWh doorgaans een stuk goedkoper en lijkt op een COP van beter dan 4 te wijzen, dikke prima dus
Ja maar een andere meter staat stilMiddenberm schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:06:
[...]
@Proton_ bedankt voor de reactie. We moeten er alleen erg aan wennen om onze meter zo te horen stampen, dus schrokken ons rot. Inclusief normaal huishoudelijk gebruik nu iets meer dan 40kWh.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Hier 60m2 woning uit 79 met nieuw dubbelglas en schuifpui. Alleen vloerverwarming. Gas was 1500m3.Middenberm schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:16:
Onze installatie is geplaatst vlak voor het invallen van de kou.
Wij moeten dus nog heel erg wennen aan het stroomverbruik en hebben nog geen enkel idee wat een beetje normaal is hierin.
We vinden het dan ook erg lastig om in te kunnen schatten of we in de buurt zitten van de juiste instellingen.
Gisteren had de installatie volgens de app bijvoorbeeld zo'n 28kWh in één etmaal verbruikt (rond het vriespunt)
Ik begrijp dat dit heel erg "huis en leefgedrag" afhankelijk is, maar zou graag wat referenties krijgen wat zo'n systeem met deze temperaturen zoal verbruikt.
Vrijstaande woning met circa 60m2 vloerverwarming. Beneden boven gemiddeld geïsoleerd, boven standaard. Temperatuur continue op 19,5
Gisteren 10,7kwh verbruik en vandaag 14,9kwh.
Staat overdag op 20 en de nacht op 19 graden.
Vanochtend voor het eerst dat die 1,5uur voordat de dag instelling actief komt al aangeslagen vanwege meer dan een graad afkoeling tussen 22:00-7:30.
@Kleuvert bedankt voor de reactie.Kleuvert schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:40:
[...]
Hier 60m2 woning uit 79 met nieuw dubbelglas en schuifpui. Alleen vloerverwarming. Gas was 1500m3.
Gisteren 10,7kwh verbruik en vandaag 14,9kwh.
Staat overdag op 20 en de nacht op 19 graden.
Vanochtend voor het eerst dat die 1,5uur voordat de dag instelling actief komt al aangeslagen vanwege meer dan een graad afkoeling tussen 22:00-7:30.
Qua periode van bouw, glastype en oppervlakte vloerverwarming e.d. lijkt dat enigsinds op ons huis. Die 10,7 en 14,9 is wel fors lager als bij ons zelfs als ik het even zou doorrekenen naar ons gasverbruik van voorgaande jaren.
Mag ik vragen wat je instellingen zijn?
Zoals gezegd, we zijn nog wat zoekende en door de traagheid van het systeem gaat er telkens zeker 24 uur overheen om het effect te merken.
@Proton_ Ik zie wel vaker die 8 kWh terugkomen per kuub gas. Maar denk dat dit bij de iets nieuwere installaties met niet al te hoge watertemperatuur eerder rond de 9 kWh ligt. Dan kan namelijk optimaal van het terug condenseren gebruikt worden van de cv ketel. Wordt de COP nog mooier van. Dit komt trouwens ook doordat de calorische waarde de laatste jaren iets hoger ligt van Slochteren gas.Proton_ schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:50:
@Middenberm 15m³ gas is ca 120 kWh thermisch, dus dan is 28 kWh doorgaans een stuk goedkoper en lijkt op een COP van beter dan 4 te wijzen, dikke prima dus
Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1
Ik gebruik deze regels (Belgie): https://www.vreg.be/nl/ve.../hoe-wordt-m3-omgezet-kwhDenyo schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:42:
[...]
@Proton_ Ik zie wel vaker die 8 kWh terugkomen per kuub gas. Maar denk dat dit bij de iets nieuwere installaties met niet al te hoge watertemperatuur eerder rond de 9 kWh ligt. Dan kan namelijk optimaal van het terug condenseren gebruikt worden van de cv ketel. Wordt de COP nog mooier van. Dit komt trouwens ook doordat de calorische waarde de laatste jaren iets hoger ligt van Slochteren gas.
Laagcalorisch: 10,26 (gemiddelde voor 2021)
Hoogcalorisch: 11,51 (gemiddelde voor 2021)
Voorbeeld:
U hebt laagcalorisch gas en u verbruikt op jaarbasis 1.000 m³? Doe dan 1.000 x 10,26 = 10.260 kWh
U hebt hoogcalorisch gas en u verbruikt op jaarbasis 1.000 m³? Doe dan 1.000 x 11,51 = 11.510 kWh
Ik zie dat ik niet aangegeven heb dat bij mij om een 2 onder één kap woning gaat.Middenberm schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:02:
[...]
@Kleuvert bedankt voor de reactie.
Qua periode van bouw, glastype en oppervlakte vloerverwarming e.d. lijkt dat enigsinds op ons huis. Die 10,7 en 14,9 is wel fors lager als bij ons zelfs als ik het even zou doorrekenen naar ons gasverbruik van voorgaande jaren.
Mag ik vragen wat je instellingen zijn?
Zoals gezegd, we zijn nog wat zoekende en door de traagheid van het systeem gaat er telkens zeker 24 uur overheen om het effect te merken.
Ik heb een 75/6 direct op de vloerverwamingverdeler.
Staat op 35 graden Max aanvoer en 30 graden minimaal.
Stooklijn 0,30. 7:00 - 22:00 20 graden en daartussen dus 19 graden.
Thermostaat staat op uitgebreid. Dus bij bereiken temperatuur schakelt hij af.
De pomp draait bij mij dan onafgebroken vanaf 7:00 tot halverwege of eind van de middag.
Met in het begin 1500watt en zakt dan na een uur terug naar 900watt en dan begin middag 600watt.
@Kleuvert dat maakt wel verschil. Wij wonen vrijstaand dus geen isolatielaag van een buur pand (of zelfs wat meeliften op diens warmte) helaas. Verder zijn je instellingen nagenoeg gelijk al had ik hem de afgelopen twee dagen op actief staan en geen nachtverlaging.Kleuvert schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:35:
[...]
Ik zie dat ik niet aangegeven heb dat bij mij om een 2 onder één kap woning gaat.
De pomp draait bij mij dan onafgebroken vanaf 7:00 tot halverwege of eind van de middag.
Met in het begin 1500watt en zakt dan na een uur terug naar 900watt en dan begin middag 600watt.
Ik heb wel echt veel gedaan om de woning meer geïsoleerd te krijgen. Kruipruimte is geïsoleerd en de buitendeur heb ik vervangen voor een nieuwe met goed glas erin en ook de tochtstrips aangepast zodat deze echt luchtdicht is. Ik had nog zo’n brievenbus naast de deur die heb ik verwijdert en volledig dubbelglas gemonteerd. Brievenbus buiten aan het huis. Verder al het glas vervangen voor dik hr++ met kunstof afstandhouders ipv aluminium. De grootste klapper is een nieuwe schuifpui met hetzelfde glas als hierboven beschreven. Dus dat gasverbruik zou nu heel anders geweest zijn.Middenberm schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:59:
[...]
@Kleuvert dat maakt wel verschil. Wij wonen vrijstaand dus geen isolatielaag van een buur pand (of zelfs wat meeliften op diens warmte) helaas. Verder zijn je instellingen nagenoeg gelijk al had ik hem de afgelopen twee dagen op actief staan en geen nachtverlaging.
Ik ben er al met al heel gelukkig mee met de huidige verbruikcijfers en ook hoe het systeem reageert.
Maar wat instellingen betreft heeft @Proton_ mij super geholpen waardoor het nu draait als een naaimachientje.
Bij kouder weer zoals afgelopen weekend (of wat weken terug) ligt het stroomverbruik van de wp (VWL75/6, stooklijn 0,30) hier ergens tussen de 25 en 30kWh/dag.
Het maximum was tot nu toe 29,99kWh op 20 november (2022) toen de gemiddelde etmaaltemperatuur hier slechts -1,4 graden was.
Dat gezegd hebbende: het is de eerste winter met wp, dus wellicht valt er nog iets meer te tunen. Ook overweeg ik om nog wat extra na te isoleren en kieren te dichten waar dat kan/nodig is.
Milieuopbrengst: 644kWh
Elektriciteitverbruik: 158kWh
Opbrengst zonnepanelen: 75kWh
COP:? ik zoek nog een rekenhulp...
Wat ik niet snap:
installatie: 158kwh (= gelijk aan verwarmen?)
warm water: 78kwh
installatie: 78kwh (gelijk aan warm water?)
Mijn Vaillant hybride/split systeem:
- ECOTEC plus VHR25/32cs HR-ketel
- Arotherm VWL 55/5 AS
- Arotherm VWL 57/5 IS
- Buffervat 45 ltr.
- VR70
- Sensocomfort VR720
- Vloerverwarming 11 groepen, 100m2, bungalow-woning (geen andere verwarming).
“Installatie” is verwarmen en warm water samen. Je laatst genoemde “installatie: 78kWh” begrijp ik niet.
Wij hebben 90 m2 vv en nog 2 badkamer radiatoren (75/5 split). Ik ben ook nog aan het zoeken naar de optimale instelling. Ik heb zelf de stooklijn verhoogd naar 0,35 met min aanvoer 26. De afgelopen dagen was de aanvoer temp rond de 29. Als ik de stooklijn naar 0,30 verlaag dan merk ik dat het erg lang gaat duren voordat de boel op temperatuur is (overdag op 19, 's nachts op 18,5). Dan wordt de aanvoertemperatuur ook meestal niet hoger dan 27.Kleuvert schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:35:
[...]
Ik zie dat ik niet aangegeven heb dat bij mij om een 2 onder één kap woning gaat.
Wat is nou wijsheid: minimum aanvoer verhogen maar daarmee overrul je de stooklijn in het eerste deel naar mijn idee. Of de stooklijn verhogen? Of misschien toch helemaal geen nachtverlaging.
Het meeste vermogen op het koudste punt van de dag vragen (vlak voor zonsopkomst) is volgens sommigen niet handig.
Een middagverhoging is dan misschien logischer.
Maar ik vraag me af of het qua efficiëntie nog wat uitmaakt of je de stooklijn nu hoger zet met een lagere min aanvoertemperatuur of andersom
De COP lijkt circa 10% hoger dan op minimum vermogen, dus een hogere Ta lijkt hem zelfs zuiniger te maken.
Zie onderste rode lijn voor de momentane COP.
/f/image/thjbN4z86pFrTpOEJc5uajbz.png?f=fotoalbum_large)
Nog even broeden of dit geen meetfout is en of ik met deze kennis iets kan.
Ik was er al achter dat de 55/6 een betere keus voor mij was geweest, want dat hogere vermogen gaat lastig mijn huis in (15 cm hoh).
Dat het in deze grafiek toch lukt is alleen te danken aan de Edel Eau.
Wellicht iets met de pompsnelheid, dus wordt vervolgd.
Komend weekend testen of het niet (deels) verklaard kan worden door de circulatiepomp van de Edel Eau; die helpt de circulatiepomp van de Arotherm en omdat de laatste dan terugtoert (want debietgeregeld) scheelt dat in het gemeten elektrisch vermogen hoewel er in werkelijkheid geen sprake is van hogere efficiëntie.
[ Voor 14% gewijzigd door Proton_ op 05-12-2022 21:20 ]
Hierbij alles op een rij:Franciesco schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:46:
@Heintje COP = (milieuopbrengst+elektriciteitverbruik)/electriciteitverbruik. In jouw geval dus (644+158)/158=5,1
“Installatie” is verwarmen en warm water samen. Je laatst genoemde “installatie: 78kWh” begrijp ik niet.
Milieuopbrengst - laatste maand - 644
Totaal sinds eind augustus: 1030
Stroomverbruik - verwarmen - laatste maand: 158
Totaal sinds eind augustus: 281
Stroomverbruik - warm water - laatste maand: 0
Totaal sinds eind augustus: 2
Stroomverbruik - koelen - laatste maand: 0
Totaal sinds eind augustus: 0
Stroomverbruik - installatie - laatste maand: 158
Totaal installatie sinds eind augustus: 283
Brandstofverbruik - verwarmen - laatste maand: 0
Totaal sinds eind augustus: 3
Brandstofverbruik - warm water - laatste maand: 78
Totaal sinds eind augustus: 460
Brandstofverbruik - installatie - laatste maand: 78
Totaal sinds eind augustus: 464.
Ik ben benieuwd wat dat 'brandstofverbruik' betekent. Ga het zelf ook uitzoeken in de handleiding natuurlijk.
[EDIT: staat er niet in...]
Helaas is de Auer Edel Eau er nog niet, dus blijf ik SWW voorlopig maken met de CV ketel.
Komende dagen de boel in de bijkeuken vrijmaken zodat de betonboorder de leidingen naar buiten kan leiden. Daarna ga ik zelf graven voor de grondleidingen en dan hópelijk volgende week wordt hij aangesloten op de nieuwe pomploze verdeler. En dan pruttelen maar…!
Mooi! De pomploze verdeler staat ook definitief op mijn lijstje, want ik merk dat het systeem net wat hogere temperaturen in de vloer duwt als mijn oude mengverdelerpomp op minimaal staat. Het zal wel even schrikken zijn van het stroomverbruik op echt koude dagen als dit weekend...Gramser schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:34:
Ik blijf dit met interesse volgen allemaal. En de kans is zeer wel aanwezig dat ik me binnen twee weken wat actiever kom opstellen hier, aangezien mijn warmtepomp binnen is. Het is geen Vaillant geworden, wel het zustermerk AWB met exact dezelfde specs als een Arotherm Plus. De 55/6 in mijn geval.
Helaas is de Auer Edel Eau er nog niet, dus blijf ik SWW voorlopig maken met de CV ketel.
Komende dagen de boel in de bijkeuken vrijmaken zodat de betonboorder de leidingen naar buiten kan leiden. Daarna ga ik zelf graven voor de grondleidingen en dan hópelijk volgende week wordt hij aangesloten op de nieuwe pomploze verdeler. En dan pruttelen maar…!
Jij draait toch ook hybride waarbij sww door de gasketel gedaan wordt?
Klopt: de HR-ketel doet het SWW, en bemoeit zich als het goed is niet met de WP, tenzij de WP het niet meer trekt. Maar waarom staat daar dan kwh? Volgens mij is er iets goed mis als de HR-ketel sinds eind augustus 464 kwh heeft gebruikt.Franciesco schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:46:
@Heintje Geen ervaring mee, maar zou dat “brandstofverbruik” niet te maken hebben met een Vaillant systeem die (al dan niet hybride) op fossiele energie draait. B.v. op gas of mazout/stookolie?
Jij draait toch ook hybride waarbij sww door de gasketel gedaan wordt?
En mijn gasverbruik is geweest:
augustus: 10,6
september: 24,9
oktober: 19,1
november:44,1
december: 10,0
= 108 m3
En dit gasgebruik komt grotendeels doordat we een gastenverblijfje op temperatuur houden en er soms iemand logeert. In onze hoofdwoning is het alleen SWW. We koken op inductie.
Situatie: VWL 75/6A, VWZ AI+, VRC720, De Jong WPS300. 2-onder-1-kap, bouwjaar 1938, spouwmuur nageisoleerd, HR++, goed geisoleerde betonvloer beneden, vloerverwarming met mengverdeler, boven de originele gietijzeren radiatoren. Stooklijn staat nu op 0,5, ruimtecompensatie uitgebreid. Temperatuur SWW 55 graden, geen legionellarun.
Resultaten november
VRC720 datamilieuopbrengst: 1873 kWh
stroomverbruik verwarming: 247 kWh
stroomverbruik warm water: 69 kWh
stroomverbruik installatie: 316 kWh
uitgerekende COP: (1873+316)/316=6,93
Ai Plus data
energieopbrengst verwarmen: 1538,7 kWh. Getoond rendement/COP: 7,0.
energieopbrengst warm water 228,9 kWh. Getoond rendement/COP: 5,6.
Mijn woning lijkt op de jouwe: tweekapper 1939, maar dan zonder HR++ en vloerverwarming. Alleen goed geïsoleerde zolder (Rd=4), tussenvloeren en spouw. Alleen jouw energieopbrengst ligt 50% hoger dan de mijne (1538 vs 1079). Ofwel, je hebt veel meer warmte nodig dan ik.
Waaraan zou dat liggen?
Mijn stooklijn is 0,6, Ta-min=30.
Oh wacht, woonoppervlak zal ook wat doen. ~136 m² hier.
[ Voor 6% gewijzigd door Zwartoog op 05-12-2022 23:37 ]
Ik twijfel samen met @Proton_ enorm aan de gegeven waarden die de systemen opgeven.
Kijk maar naar de foto’s van mijn gegevens. Een cop van 11?????
De verbruikswaarden kloppen aardig: mijn Shelly zegt 161.4kwh voor afgelopen maand.
Daar zit ruim 10kwh verschil in maar misschien houdt de Vaillant reken met de AI. Want die meet mijn Shelly niet.
Maar een milieuopbrengst van 1871kwh!!!!?
Ik heb geen idee hoe de warmtepomp deze berekening maakt en dat er een instelling niet klopt of sensor mist maar dit slaat nergens op. Of ik ben een zeer gelukkig mens.
:strip_exif()/f/image/1nCb6aMusTYiPDUtEImVpmqL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/r697ieF04QvxiY48Xg6oERXR.jpg?f=fotoalbum_large)
VRC:
actuele maand 206 kWh opwek en 65 kWh stroom : Cop 4,16
Afgelopen maand 947 kWh opwek en 275 kWh stroom: Cop 4,44
Actueel jaar 1153 kWh opwek en 340 kWh stroom: Cop 4,39
Ai plus:
Rendement maand: 4
Rendement totaal: 4,2
Statistieken had ik 5 november op nul gezet in de Ai plus.
Let wel op: de VRC synchroniseert pas om middernacht met je AI wat betreft verbruik. Ik noteer op de laatste avond van de maand als de WP in rust is de data van de AI, en de volgende ochtend de data van de VRC. Dan komt het goed overeen, met alleen 10 kWh verschil tussen kWh meterstand en VRC-rapport:
/f/image/VQvp2wlzANdgAkGZlfXcY1ws.png?f=fotoalbum_large)
Zie onderste regel voor november. Rode cijfers zijn berekend uit de anderen. In de eerdere maanden had ik dit niet door, en zie je dus redelijke verschillen.
Ik heb alleen een externe kWh-meter, en die komt behoorlijk redelijk overeen met de AI/VRC. De gegenereerde warmte/energieopbrengst, daar heb ik geen goed zicht op. Als ik die omreken naar m³ gas, dan kom ik voor november op een hoger verbruik uit dan vorig jaar.
CV en SWW samen:
Oktober:
opbrengst: 480.4 verbruik 92. Gegenereerde warmte: 572 kWh(w)
Uitgaande van 8 kWh(w)/m³ geeft dit zo'n 72 m³ gas.
Gasverbruik 2021: 67 m³
November:
opbrengst: 1249 verbruik: 269. Genereerde warmte 1518 kWh(w)
Equivalent aan 190 m³ gas.
Gasverbruik 2021: 155 m³
Oktober erg vergelijkbaar, maar voor november loopt dit op tot 18% verschil. Ik heb niet het idee dat november 2022 zo veel anders was dan 2021.
Maar jouw gegenereerde warmte ligt erg hoog. Kamstrup erop, dan weet je het zeker!
Is die software nog te updaten op een manier?ds23man schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:18:
Blijkbaar komen mijn opmerkingen niet door, maar een cop ver boven de 5 kan gewoon niet! Zeker niet in een stookmaand als november waarbij de buitentemp zo rond de 7 graden ligt. Onze Adriaan haalt met zijn split een Cop van 4,9 over een geheel stookseizoen. Misschien moeten we de softwareversies van de VWZ Ai plus maar eens vergelijken, schijnen drie versies van te zijn: MB1, MB2 en MB3. Ik heb zelf de laatste.
[ Voor 65% gewijzigd door Kees_frl op 06-12-2022 10:35 ]
Ik heb inderdaad relatief veel warmte nodig gehad. Oud huis, ca 800 m3, dakisolatie is nog niet goed op orde, daar lekt een hoop warmte weg. 1538 kWh + 247 kWh = 1785 kWh in november. Dus even terugrekenen naar gas:
Energie per m3 gas (op bovenwaarde): 35,17 MJ / 3,6 = 9,77 kWh/m3.
Komt neer op 1785/9,77 = 183 m3 gas. Inderdaad een stuk meer dan velen van jullie maar wel in lijn met mijn verwachte gasverbruik voor deze maand (vorig jaar was 177 m3).
De hoge COP is daar wellicht mede door verklaren:
Minimum aanvoertemperatuur staat op 28°C. En op een enkele dag in november na heeft ie op 28 graden gedraaid. Maar dat zijn dan wel heel lange runs op lage last (ca 500-550W elektrisch). Daar zit de crux denk ik. De opgegeven COP is bij Ta=35°C. Maar wat nog belangrijker is, op lage last draait ie veel efficienter dan op hoge belasting. Kan wel 30% schelen.
Ik heb niet op Ta=35°C gedraaid. Bij Ta=28°C is de COP nog een stuk beter. En misschien nog belangrijker: op de laagste last nóg een stuk beter.ds23man schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 08:12:
Dit soort getallen kan echt niet. Vaillant geeft voor de 75/6 een COP 4,8 aan bij A7/W35 en 5,2 bij A10/W35.
Het enige wat lastiger te controleren is, en wat in mijn ogen het meest verdacht is, is het aangegeven debiet wat de WP zelf meet. Ik heb er wel een aantal keer een controleberekening op losgelaten tijdens het opwarmen van een volledig koude boiler. Als voorbeeld: hij gaf dan bijv deltaT=6,0K gedurende de run met een debiet van 1330 l/h (korte leidinglengte, 32mm alupex).
1330l/h * deltaT * 4,2 / 3600 = 9,3 kW geleverd thermisch vermogen.
Met dat vermogen zou de boiler van 283L in 283 * 4,2 kJ/kg.K * 40K / 9,3 kW = 5100 s (ca 1:25u) opgewarmd moeten zijn, en dat kwam toen goed overeen met de werkelijkheid.
Op basis van dit én de vergelijking van de warmtebehoefte met vorig jaar heb ik niet het idee dat de meting echt ontzettend afwijkt. Ook het aangegeven elektraverbruik is vrij accuraat (gecontroleerd met MID-gekeurde meter).
Zal de softwareversie vanavond eens opzoeken.
Hoe moet ik de wenstemperatuur nu lezen en instellen? Is het systeem toch aan het werk en energie aan het verbruiken om tot de 20 graden te komen of hoe kan dat?
Opstelling:
Vaillant aroTHERM plus 75/6 Lucht/water
Inventum RVS 300L boiler
Vaillant 100L ontkoppelings buffer
Vaillant Thermostaat sensoCOMFORT
Communicatiemodule VR921 sensoNET
[ Voor 20% gewijzigd door Adriaan71 op 06-12-2022 11:11 ]
Gezien het feit dat er voor het laatste een lijst is zou je haast denken het laatsteAdriaan71 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:09:
Wat is nog het belangrijkste. Lekkere warm en comfort en een stuk goedkoper dan gas stoken of om te kijken wie de hoogste COP heeft? Er is niks te vergelijken gezien elke situatie en gebruik anders is.
Ben ik het ook mee eens @Adriaan71 , het is al heel snel appels met peren vergelijken.Adriaan71 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:09:
Wat is nog het belangrijkste. Lekkere warm en comfort en een stuk goedkoper dan gas stoken of om te kijken wie de hoogste COP heeft? Er is niks te vergelijken gezien elke situatie en gebruik anders is.
Ik vind het zelf wel prettig om het gedrag te kunnen bestuderen en begrijpen, om daarmee de installatie goed af te stellen en het hoogst mogelijke rendement te halen voor mijn situatie. Daarom heb ik wel een aantal temperatuursensoren aan een Shelly hangen (Ta, Tr) en e.e.a. gekoppeld aan Home Assistant, waar ook een kWh-meter aan hangt. Ik vond een Kamstrup toen wat overkill voor dit doel. Bovendien was hij toen ook niet goed leverbaar dus ben ik van die gedachte afgestapt.
Aan de andere kant; van elkaar leren is juist wat we hier doen
Vaillant warmtepomp + vloerverwarming + kelder met 2 x Jaga Vertiga hybrid
Circuit 1 = leefkelder
Circuit 2 = gelijkvloers
Circuit 3 = verdieping
Als er 2 of meer circuits verwarmd worden, gaat alles goed.
Zodra er maar 1 circuit overblijft (wanneer de andere circuits de gevraagde temperatuur bereikt hebben of er überhaupt maar 1 circuit verwarmd zou moeten worden) zakt de aanvoertemperatuur naar 23 graden en blijft dat circuit dus eindeloos "verwarmen" = eindeloos omdat je met een aanvoer van 23 graden nergens komt.
Hierdoor blijft mijn warmtepomp wel continu draaien en haal ik elke dag nieuwe records in mijn verbruik. Not so funny!
Indien er een ander circuit opnieuw bijkomt om te verwarmen, dan stijgt de aanvoertemperatuur weer en wordt alles opgewarmd.
Tot er weer maar 1 circuit overblijft... 23 graden aanvoer.
Etc.
Dit waren mijn initiële instellingen:
Circuit 1 - kelder
Min. Gew. Aanvoertemp: 15gr
Max. Gew. Aanvoertemp: 55gr
Stooklijn: 0,60
Circuit 2 - gelijkvloers
Max. Gew. Aanvoertemp: 45gr
Circuit 3 - verdieping
Max. Gew. Aanvoertemp: 45gr
Op advies heb ik dit al aangepast naar:
Circuit 1 - kelder
Min. Gew. Aanvoertemp: 28gr
Max. Gew. Aanvoertemp: 35gr
Stooklijn: 0,30
Circuit 2 - gelijkvloers
Min. Gew. Aanvoertemp: 26gr
Stooklijn: 0,25
Circuit 3 - verdieping
Min. Gew. Aanvoertemp: 26gr
Stooklijn: 0,25
Dit zijn de instellingen van circuit 3 op het moment dat dit het enige te verwarmen circuit was gisterenavond:

Circuit 3 heeft waarschijnlijk een hele nacht water van 23 graden rondgepompt 😒
Deze ochtend waren circuit 2 en circuit 3 aan't opwarmen. Aanvoertemperatuur was 27 graden.
Voor circuit 1 stond de pomp uit. Was voldoende warm. Gevraagde temperatuur is ook niet zo hoog aangezien leefkelder. 19 graden ofzo.
Handdoekwarmer in badkamer (is makkelijke referentie om snel iets vast te stellen) warmde op, maar niet zo warm als vorige week (toen was aanvoertemperatuur 34 graden, als ik me niet vergis)
Ik vermoed dat zodra circuit 2 op temperatuur was de pomp uitgaat, enkel circuit 3 overblijft en dus weer 23 graden... maar aangezien ik op het werk zit, weet ik dat dus niet.
Wie heeft de gouden raad om ervoor te zorgen dat, indien er slechts 1 circuit overblijft, de aanvoertemperatuur toch voldoende hoog is om te verwarmen?
Jawel hoor, daarom reken ik terug naar m³ in vergelijking tot vorig jaar, en kijk wat mijn kWh(e) meter aangeeft. Bij gebrek aan een warmtemeter. Bij @Proton_ komt de data van z'n Kamstrup goed overeen met de AI/VRC.ds23man schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:18:
Blijkbaar komen mijn opmerkingen niet door, maar een cop ver boven de 5 kan gewoon niet! Zeker niet in een stookmaand als november waarbij de buitentemp zo rond de 7 graden ligt. Onze Adriaan haalt met zijn split een Cop van 4,9 over een geheel stookseizoen. Misschien moeten we de softwareversies van de VWZ Ai plus maar eens vergelijken, schijnen drie versies van te zijn: MB1, MB2 en MB3. Ik heb zelf de laatste.
Ik lijk in vergelijking tot vorig jaar dus 18% meer warmte nodig te hebben.
Even op mindergas de gewogen graaddagen erbij gepakt.
November 2021: 436,26
November 2022: 369,60
Dit jaar zou dus 15% warmer zijn geweest dan vorig jaar, ofwel ik zou zo'n 1050 kWh(w) verbruik mogen verwachten. Dat is 30% minder dan wat de AI/VRC aangeeft. Dat ligt ver buiten de marges.
Ik heb een VRC700 en een AI MB1.
Uiteraard is het leuk om een zo efficiënt mogelijk systeem thuis te hebben wat zo zuinig mogelijk draait. Daarom ga ik het ook aanpassen mijn systeem om te kijken of het nog zuiniger kan.
Maar met elkaar vergelijken heeft echt geen nut. Daar in tegen instellingen uiteraard wel. Daar valt zat te behalen.
[ Voor 5% gewijzigd door Adriaan71 op 06-12-2022 12:10 ]
Van alles heen en weer rekenen heeft geen zin. Wat opvallend is dat diverse mensen bepaalde gegevens uit hun installatie krijgen die gewoon niet aannemelijk zijn met de spec sheets en anderen wel. Dan gaat er bij mij een lichtje branden dat er wel eens een firmware gerelateerd probleem kan zijn. Vandaar mijn vraag over welke versie je hebt. Normaliter krijg je de laatste versies uitgeleverd samen met je warmtepomp. Door de leveringsproblemen heb ik het idee dat er op dit moment een allegaartje van versies de markt worden op geslingerd.Zwartoog schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:49:toon volledige bericht
[...]
Jawel hoor, daarom reken ik terug naar m³ in vergelijking tot vorig jaar, en kijk wat mijn kWh(e) meter aangeeft. Bij gebrek aan een warmtemeter. Bij @Proton_ komt de data van z'n Kamstrup goed overeen met de AI/VRC.
Ik lijk in vergelijking tot vorig jaar dus 18% meer warmte nodig te hebben.
Even op mindergas de gewogen graaddagen erbij gepakt.
November 2021: 436,26
November 2022: 369,60
Dit jaar zou dus 15% warmer zijn geweest dan vorig jaar, ofwel ik zou zo'n 1050 kWh(w) verbruik mogen verwachten. Dat is 30% minder dan wat de AI/VRC aangeeft. Dat ligt ver buiten de marges.
Ik heb een VRC700 en een AI MB1.
De stem der Rede klinkt hier door. Lekker nuchter, hou ik wel van.Adriaan71 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:09:
Wat het gewoon het leukste is ( althans voor je zelf ) Dat je voor een maandbedrag zit dat een lunch nog duurder is.
Uiteraard is het leuk om een zo efficiënt mogelijk systeem thuis te hebben wat zo zuinig mogelijk draait. Daarom ga ik het ook aanpassen mijn systeem.
Maar met elkaar vergelijken heeft echt geen nut. Daar interne instellingen uiteraard wel. Daar valt zat te behalen.
Mag ik meteen een voorbereidende vraag stellen? Ik ga komend weekend aan de slag met de opstelplaats voor de buitenunit, en ik vraag me af wat te doen met de condensafvoer.
Op de plek waar de WP komt, loopt waarschijnlijk een rioleringsbuis en gasleiding (nog wel) door de grond. Mogelijk precies op de plek waar de pijp de grond in gaat. We zitten hier op zandgrond en grondwater vind je hier op 10m diepte als het niet meer is. Mocht ik nou niet die 90cm diep kunnen komen vanwege dat leidingwerk onder de grond, wat zijn dan mijn opties? Ik denk aan:
- Een kort pijpje in een zo diep mogelijk grindbed
- Geen pijpje, alleen een grindbed (misschien pijpje tot op het grindbed om verwarmingslint te beschermen)
- Pijp onder een hoek langs de grondleidingen
- Pijp met een bochten erin om leidingen te omzeilen
Iemand ideeën daarover?
Als ik over de data van vorige week ga, zie ik een duidelijke trendbreuk bij Tlift < 15:
:fill(white):strip_exif()/f/image/zX10j8FCNg1gkuZXPM9aLYtK.png?f=user_large)
Ik vermoed dat de warmtepomp (expansieventiel vooral, denk ik?) niet echt geoptimaliseerd is voor die use case.
En zie ook Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen", minimale modulatie lijkt niet altijd het zuinigst.
Nov '21 177 m3 verbruikt voor 387 graaddagen. Dat is 1557 kWh (onderwaarde) tot 1729 kWh (bovenwaarde). De ketel condenseerde goed dus laten we zeggen 1650-1700 kWh. Komt op 4,3-4,4 kWh/graaddag
Nov '22 1785 kWh volgens VWZ AI voor 308 graaddagen. Komt op 5,8 kWh/graaddag.
Net als jij ook een toename in warmtebehoefte van ca 30%. Hmm..
Het kan ook zijn dat de thermometers/NTCs dit jaar met hogere toleranties geleverd worden of om de productie te verhogen een tijdrovende kalibratiestap overgeslagen wordt. Voor de werking maakt het immers eigenlijk niet uit.
dat zou ik wel jammer vinden - dan is je data niet betrouwbaar en volgens mij was eerder juist de conclusie hier dat het dicht bij bijvoorbeeld een externe meter zatProton_ schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:18:
@ds23man ik zal vanavond ook wel even opzoeken welke variant ik heb (aug '21 geleverd).
Het kan ook zijn dat de thermometers/NTCs dit jaar met hogere toleranties geleverd worden of om de productie te verhogen een tijdrovende kalibratiestap overgeslagen wordt. Voor de werking maakt het immers eigenlijk niet uit.
COP natuurlijk, waarom zou je anders een warmtepomp nemen?Adriaan71 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:09:
Nou... dat wordt nog een close call tussen de zonnepanelen en de warmtepomp, straks!Zwartoog schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:52:
[...]
COP natuurlijk, waarom zou je anders een warmtepomp nemen?Andere mensen hebben een dikke auto, maar mijn WP steelt de show
N=1 is hoe dan ook een dunne basis voor algemene uitspraken.
Ik zit op diezelfde grond. Heb er een pijp van ongeveer 50 cm inzitten, daaronder nog grind. Maar ben bij lange niet aan de door Vaillant voorgeschreven waarden voor de diepte van de put gekomen. Is hier ook helemaal niet nodig, gedurende alle defrosts van afgelopen week is er geen enkel probleem geweest. Ik heb wel een stuk kippengaas over de pijp geplaatst vanwege het vele blad afval hier.Gramser schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:15:toon volledige bericht
[...]
De stem der Rede klinkt hier door. Lekker nuchter, hou ik wel van.
Mag ik meteen een voorbereidende vraag stellen? Ik ga komend weekend aan de slag met de opstelplaats voor de buitenunit, en ik vraag me af wat te doen met de condensafvoer.
Op de plek waar de WP komt, loopt waarschijnlijk een rioleringsbuis en gasleiding (nog wel) door de grond. Mogelijk precies op de plek waar de pijp de grond in gaat. We zitten hier op zandgrond en grondwater vind je hier op 10m diepte als het niet meer is. Mocht ik nou niet die 90cm diep kunnen komen vanwege dat leidingwerk onder de grond, wat zijn dan mijn opties? Ik denk aan:
- Een kort pijpje in een zo diep mogelijk grindbed
- Geen pijpje, alleen een grindbed (misschien pijpje tot op het grindbed om verwarmingslint te beschermen)
- Pijp onder een hoek langs de grondleidingen
- Pijp met een bochten erin om leidingen te omzeilen
Iemand ideeën daarover?
Bochten en schuin zou ik daarom afraden.
In het Westen zal 50 cm in de praktijk wel voldoen, in het koudere oosten wellicht niet? Pas bij langere vorst merk je of je diep genoeg zat.
En ik meen dat de voorschriften zo bedoeld zijn om vooral niemand onbedoeld te laten uitglijden als condenswater bevriest op de straat/stoep/terras/oid... het is niet zo dat de WP in storing gaat als het verwarmingslint een beetje anders hangt, schat ik zo in.
Uiteraard is dit een veronderstelling die niet valt verifiëren maar het zou mogelijk verklaren waarom ik bij mijn unitower een significant hogere aanvoertemp uitlees dan ik op de vv verdeler meet.Proton_ schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:18:
@ds23man ik zal vanavond ook wel even opzoeken welke variant ik heb (aug '21 geleverd).
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic