17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Ik ben sinds vandaag nieuw op dit forum en heb met alle kennis en ervaring die ik hier heb gelezen de stap gewaagd om een full-electric Vaillant installatie te installeren samen met mijn vader (installateur zonder WP ervaring).
Mijn opstelling bestaat uit:
Vaillant Arotherm 55/3A + Unitower 190/1e, aangestuurd door een VRC720 thermostaat met VRC DCF buitenvoeler.
Betreft een vrijstaand huis met 134m2 vloeroppervlak, gebouwd in 2007 en zeer goed geïsoleerd. Woning is voorzien van een zonneboilersysteem met 200L tank. Deze is (met mengventiel ertussen die mengt op 60graden Celsius) aangesloten op de KW van de Unitower. Installatie draait nu 2 dagen en ik heb nog wat afstelwerk te verrichten. Ik heb de meest gangbare zaken overgenomen; Ta min 25c, Ta max 36c, stooklijn 0.2. Ik merk dat de WP in de ochtend vol stampt om het vervolgens relatief snel op temperatuur te hebben, terwijl ik liever heb dat hij wat beter moduleert. Iemand hier wat tips voor? Hoe hebben jullie de nachtmodus ingesteld op de VRC720? Eco of nachttemperatuur aanhouden?
Verder loop ik tegen het volgende aan; de VRC720 geeft een foutcode dat het signaal van de buitentemperatuursensor ongeldig is. Als ik op de unitower zelf (waar de buitenvoeler op aangesloten zit) kijk in het installateurs menu dan staat er dat het VCF signaal goed is, en dat de buitentemperatuur 999 graden Celsius is. Ik heb de aansluitingen en alles nagelopen en de 3 draden zijn conform handleiding aangesloten. Iemand een tip waar dit aan zou kunnen liggen?
Alvast heel hartelijk dank voor het meedenken!
Klinkt als ingestortte vloerverwarming. Probeer eens 24/7 dezelfde temperatuur, of, als je wil wisselen van temperatuur, dan een dagverhoging van 0,5 graad van 13:00 tot 23:00.larosmarcel schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:07:
stooklijn 0.2. Ik merk dat de WP in de ochtend vol stampt om het vervolgens relatief snel op temperatuur te hebben, terwijl ik liever heb dat hij wat beter moduleert. Iemand hier wat tips voor? Hoe
Dan komt de grootste vermogensvraag overeen met de hoogste buitentemperatuur.
Voor wat betreft de buitenvoeler: met een multimeter kan je de weerstand controleren van de NTC-sensor. In de handleiding staat een tabelletje.
Meet, als dat lukt, in de connector.
Als dat klopt, heb je kabelbreuk en een schroef op de isolatie uitgesloten
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dank voor je reactie! Wat bedoel je met ingestortte vloerverwarming? Bedoel je dat de temp in de slangen+verdeler te veel gedaald is waardoor bij het aangaan van de circulatiepomp het temp verschil groot is en dat hij daarom zo hard gaat draaien? Of bedoel je dat de flow niet goed (genoeg) is? Weten jullie hoe ik de flow van de pomp kan aflezen op de thermostaat of unitower? Heb flowmeters op mijn open verdeler, maar ik vraag me af of deze wel juist/accuraat zijn.
Met betrekking tot de buitenvoeler, ik zal eens kijken of ik een multimeter kan lenen om dit door te meten. Hopelijk geeft dit meer duidelijkheid. Kabel is nieuw getrokken in bestaande buis en buitenvoeler is ook nieuw dus ik vermoed van niet, maar je weet het nooit zeker natuurlijk.
Dank weer!
Dat maakt het systeem trager, maar dus ook beter geschikt voor middagverhoging. Het kan ook tot gevolg hebben dat bij het opstarten er nog vrij lang een koude retour blijft wat weer tot agressief optoeren leidt (de oudere /2 en / 3 serie doet dit al minder soepel dan /5 of /6, als ik eerdere posters hier mag geloven).
Het debiet is in het testmenu van de unitower te zien, zie de installatiehandleiding, ik ken alleen de /6 serie.
999 lijkt op kortsluiting of vocht te wijzen, immers geeft een NTC bij lagere weerstand een hogere temperatuur aan. Met een multimeter bij elke las moet je daar vrij snel achter zijn. Adereindhulsjes op soepele kabel gebruikt?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Kun je met die module het setpoint voor de boiler temp zetten en manueel een SSW run starten?
Ik zou graag mijn boiler wat slimmer willen sturen van uit HA en de boiler warmer maken als we die dag een bad willen nemen of wanneer er veel zon is om het eigenverbruik te verhogen.
Of als de boiler op een lage temperatuur staat, 's morgens een klein beetje bij verwarmen dat er toch gedouched kan worden.
In belgië kunnen we niet meer salderen dus ik wil graag het eigenverbruik zoveel mogelijk optimaliseren.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
EurekaChupachups schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:02:
[...]
uit eigen ervaring: er moet een vr10 sensor aan de vf1 poort hangen, dan pas wordt ZH poort vrijgegeven. In de VWZ AI, de bijverwarming op '2kw' zetten zodat de ZH poort wordt geactiveerd.
Verder de instellingen voor bijverwarming in de VWZ AI op 2kw gezet en in de VRC720 type bijverwarming op "cond" en niet op "elektrisch" Dit als je test met de instelling zodat het systeem op tarieven regelt. Als je De VR10 van de VWZ-AI los trekt is het meteen afgelopen met bijverwarmen.
Nu even een Dishmagic scheidingsrelais in elkaar knutselen want de Valliant versie zit tegen de 200 euro aan.
Nog een vraag: Er hangen nu 2 VR10's aan het systeem. Het systeem regelde correct met de VR10 aan de S5 aansluiting, alleen de cv hulpverwarming wilde niet. Kan dit zo blijven zitten?
Ik verwacht dat het schrijven van een SWW setpoint prima werkt, al is de enige setting die ik schrijf de minimum-Ta.
Edit: zo te zien is het de 720 HwcTempDesired setting in ebusd als je een VRC720 thermostaat hebt.
[ Voor 23% gewijzigd door Proton_ op 28-11-2022 21:35 ]
Samenvatting: configureer ME als PV contact, en dan setting "PV buffegeh. offset" of 15 K, zodat de temperatuur op 45+15 = 60 graden komt.Job1985 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:43:
[...]
Je kan inderdaad niet de functie "legionella" aansturen maar je kan denk ik wel overtollige PV energie simuleren om het vat 5 graden warmer te krijgen, het staat in jouw screenshot bij PV een beetje cryptisch omschreven. Het heet dan wel niet legionella maar 60 graden is 60 graden lijkt me en als hij dat doet met een relais dat 1x per week of per 2 weken dicht gaat dan moet dat lukken.
Ofwel, deze beschrijving: (Negeer de rode omcirkeling btw).
:strip_exif()/f/image/44vUTpTymQBHi0LmIdwjGx5d.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit werkte niet
Nu zie ik waarom:
- Bij PV-contact actief gaat 1x boilerlading aan
- Bij blijvend PV-contact gaat buffervat aan op de ingestelde offset
Ofwel, overtollige energie kun je alleen naar de buffer sturen ipv de boiler

Goed, doodlopende weg zoveel.
Wat ik overigens überhapt niet begrijp is de 1x boilerlading. Deze doet bij mij (handmatig) nooit wat. Het lijkt erop dat deze niets doet indien de boilertemperatuur binnen de hysterese zit, maar ook buiten het boilerverwarmingstijdsschema doet deze niets. Binnen het tijdsschema én als de boiler te koud is, gaat deze sowieso automatisch draaien.
Andere vraag: wat is het verschil tussen Max. boilerlaadtijd en Blokkeertijd WW-behoefte ?
Ja, ik ben bang dat ik daar niet onderuit kom. Wel bizar dat er een paardemiddel ingezet moet worden om zoiets essentiëels als een legionella-run een beetje normaal te configureren...Proton_ schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:37:
@Zwartoog toch maar aan de domotica dan?
Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Die adapter lijkt trouwens uitverkocht te zijn...
Top! Als je minimum TA kunt zetten, dan verwacht ik dat het set point voor de boiler ook moet lukken.Proton_ schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:30:
@Broodro0ster wel een ebus stick, geen HA, boiler of SWW.
Ik verwacht dat het schrijven van een SWW setpoint prima werkt, al is de enige setting die ik schrijf de minimum-Ta.
Edit: zo te zien is het de 720 HwcTempDesired setting in ebusd als je een VRC720 thermostaat hebt.
Hoe stuur jij jouw ebus stick aan?
Ik heb een VRC 700 thermostaat, maar ik gok dat het dan 700 HwcTempDesired wordt. Zijn die commando's universeel voor EBUS of zijn die specifiek voor Vaillant? Ik probeer een lijstje te vinden van alle opties, maar voorlopig nog niet gevonden.
De adapter die ik besteld heb, is de ethernet to ebus adapter. Omdat mij dit het makkelijkste lijkt en in dan geen andere hardware in de buurt moet hebben buiten een ethernet aansluiting. Of zijn er er nadelen aan die adapter? Sowieso is het nog lang wachten tot hij geleverd kan worden. Ik dacht dat er gesproken werd van ten vroegste maart - april.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
1
2
| #!/bin/bash ebusctl write -c 720 Hc1MinFlowTempDesired $1 |
Maar mqtt kan ook. In ieder geval moet ebusd ergens draaien.
Die doet dan een discovery op de bus en laadt dan de configuratie in.
Zie ook Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Dan moet je wellicht wel een USB Ebus stick hebben om makkelijk te kunnen werken vanaf command line.Proton_ schreef op maandag 28 november 2022 @ 23:03:
@Broodro0ster ik doe het via een commandline tool die bij ebusd hoort:
code:
1 2 #!/bin/bash ebusctl write -c 720 Hc1MinFlowTempDesired $1
Maar mqtt kan ook. In ieder geval moet ebusd ergens draaien.
Die doet dan een discovery op de bus en laadt dan de configuratie in.
Zie ook Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Ik zag dat Home Assistant een ebus connector heeft en je de stick via netwerk kunt aanspreken.
Verder is het allemaal nog niet heel duidelijk, maar ik hoop dat het wat duidelijker wordt eens ik zelf kan gaan testen met de stick.
Hebben de ebus draadjes trouwens een polariteit? En als ik het goed gezien heb, sluit je dit in parallel willekeurig in de ebus kring he?
HA zal met ebusd praten, die op zijn beurt met de stick babbelt.
- Vaak wordt bij een warmtepomp icm. vloerverwarming een buffertank geplaatst, maar die heb ik bvb. niet.
- Mijn installateur heeft één zone gemaakt voor CV, met aparte Honeywell thermostaten in de slaapkamers die de leidingen gewoon dichtdraaien.
- Had de stooklijn ingesteld op 0,4 wat ik zelf vrij hoog vond omdat we een supergeïsoleerde houtskeletbouw hebben die vrij snel opwarmt.
- Binnencompensatie op Thermostaat gezet, waardoor het warm bleef in onze woonruimte (doordat we er koken, etc.) maar ondertussen koelden de andere (slaap)kamers af.
Het advies hier is dat een buffervat eigenlijk nooit nodig is, en alleen nadelig werkt. Vloerverwarming zou uitstekend zonder buffervat kunnen.Bamelisje schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:08:
Hallo! Bedankt voor de vele tips die ik hier al las. Ik ben zelf mijn Vaillant aroTherm installatie aan het nakijken, is ongeveer 5j geleden geinstalleerd en ik begin me toch vragen te stellen bij bepaalde keuzes van mijn installateur:Allemaal zaken die ik nu beetje bij beetje probeer recht te zetten/optimaliseren. Stooklijn heb ik intussen verlaagd naar 0.2 en dat lijkt aardig te werken. Nu vroeg ik me af wat ik best instel als "Binnencompensatie". Zet ik het op "Geen" en probeer ik de ideale stooklijn te vinden icm. dag/nacht programma? Of zet ik het op "Thermostaat" maar een vrij hoge temperatuur (bvb. 22°C) zodat de pomp sneller aanslaat voor de andere kamers? Of experimenteer ik met "Compensatie"? In mijn ervaring blijft hij bij de "Compensatie"-functie wel erg lang daaien, eigenlijk constant de hele dag door tijdens het dagprogramma... Weet niet of dit ook ideaal is. Jammer genoeg heb ik ook geen dedicated kWh meter voor de pomp, want ik ben zelf niet technisch onderlegd genoeg om dat te installeren. Alle tips zijn welkom!
- Vaak wordt bij een warmtepomp icm. vloerverwarming een buffertank geplaatst, maar die heb ik bvb. niet.
- Mijn installateur heeft één zone gemaakt voor CV, met aparte Honeywell thermostaten in de slaapkamers die de leidingen gewoon dichtdraaien.
- Had de stooklijn ingesteld op 0,4 wat ik zelf vrij hoog vond omdat we een supergeïsoleerde houtskeletbouw hebben die vrij snel opwarmt.
- Binnencompensatie op Thermostaat gezet, waardoor het warm bleef in onze woonruimte (doordat we er koken, etc.) maar ondertussen koelden de andere (slaap)kamers af.
Ruimtecompensatie heb ik op Themostaat staan. Dan gaat de WP gewoon uit als de ruimte op temperatuur is. De hysterese is wel erg klein, dus dan geeft de thermostaat al heel lang de gewenste temperatuur aan, maar blijft de WP toch verwarmen. Tot het echt warm genoeg is.
Sinds een paar weken helemaal nieuw in de materie van de warmtepomp en nog erg zoekende.
Situatie woning
- Vrijstaande woning uit 1979, woonoppervlak 160m2
- Redelijk tot redelijk+ geïsoleerd.
- circa 65m2 vloerverwarming op de begane grond, systeem van minimaal 30jr oud diep in de vloer (trage opwarming maar houdt het erg lang vast)
- 8m2 nieuwe vloerverwarming in badkamer
- mengeling van LTV radiatoren en gewone (maar deze staan hoofdzakelijk uit)
- voorheen circa 2000m3 gas per jaar
Opstelling
- Arotherm plus 75/6
- Vaillant 100L buffervat
- Vaillant 200L SWW Boiler
- Hydraulische module
- Pompgroep
- VRC720F thermostaat
Instellingen op dit moment
- Stooklijn; 0,2
- min. aanvoer; 30
- max. aanvoer; 40
- binnen temp. comp; actief
- adaptieve stooklijn; gedeactiveerd
- nachtmodus; normaal
De temperaturen staan nu vrij ruim ingesteld omdat je anders helemaal niets merkt op de radiatoren en de Speedcomforts dan niet aanslaan (en we een kwaaie dochter krijgen
Met een nachttemperatuur van circa +5 verbruikt het systeem circa 0,7/0,8 kWh (op de afbeelding expres alleen een stukje nacht vanwege anders vervuiling van andere apparaten, de hele hoge pieken is opwarmen van de boiler na douchen), oftewel circa 20kWh per etmaal.
Ik heb nog werkelijk geen idee of dit veel of weinig is met de huidige temperaturen? Wat is een beetje een gemiddeld verbruik?
Ook kom ik er maar niet uit hoe ik de interval tussen de pieken/dalen kan verlengen, dus minder start/stops
:strip_exif()/f/image/14Kmbn1H7nDgHPjDKE4QfxKo.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus toch niet nodig... Op den duur lees je zoveel tegenstrijdige dingenZwartoog schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:23:
[...]
Het advies hier is dat een buffervat eigenlijk nooit nodig is, en alleen nadelig werkt. Vloerverwarming zou uitstekend zonder buffervat kunnen.
Ruimtecompensatie heb ik op Themostaat staan. Dan gaat de WP gewoon uit als de ruimte op temperatuur is. De hysterese is wel erg klein, dus dan geeft de thermostaat al heel lang de gewenste temperatuur aan, maar blijft de WP toch verwarmen. Tot het echt warm genoeg is.
Ik ga nog eens experimenteren met "Thermostaat" en gewoon de vraagtemperatuur vrij hoog zetten in mijn woonruimte om zo ook de andere kamers hopelijk warm te krijgen.
Het meeste is wel OK hoor. Alleen de stooklijn is inderdaad wat hoog voor een goed geisoleerde woning.Bamelisje schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:08:
Hallo! Bedankt voor de vele tips die ik hier al las. Ik ben zelf mijn Vaillant aroTherm installatie aan het nakijken, is ongeveer 5j geleden geinstalleerd en ik begin me toch vragen te stellen bij bepaalde keuzes van mijn installateur:Allemaal zaken die ik nu beetje bij beetje probeer recht te zetten/optimaliseren. Stooklijn heb ik intussen verlaagd naar 0.2 en dat lijkt aardig te werken. Nu vroeg ik me af wat ik best instel als "Binnencompensatie". Zet ik het op "Geen" en probeer ik de ideale stooklijn te vinden icm. dag/nacht programma? Of zet ik het op "Thermostaat" maar een vrij hoge temperatuur (bvb. 22°C) zodat de pomp sneller aanslaat voor de andere kamers? Of experimenteer ik met "Compensatie"? In mijn ervaring blijft hij bij de "Compensatie"-functie wel erg lang daaien, eigenlijk constant de hele dag door tijdens het dagprogramma... Weet niet of dit ook ideaal is. Jammer genoeg heb ik ook geen dedicated kWh meter voor de pomp, want ik ben zelf niet technisch onderlegd genoeg om dat te installeren. Alle tips zijn welkom!
Een buffervat wordt afgeraden voor vloerverwarming.
Als je overal vloerverwarming hebt en je wil per kamer kunnen regelen, dat moet je inderdaad de watertoevoer in de vloer gaan knijpen. Ik weet wel niet hoe dat systeem de ventielen aanstuurt, maar je zou op de retour slangen kunnen meten hoeveel afgifte er is. Misschien wordt er teveel geknepen terwijl je toch 21°C vraagt in de slaapkamers. Of komt het echt omdat de warmtepomp niet vaak aanspringt omdat de woonkamer op temperatuur blijft?
Bedankt voor je antwoord. Goed om dit even in perspectief te zien! Het komt echt omdat de warmtepomp niet vaak aanspringt omdat de woonkamer op temperatuur blijft! Misschien binnencompensatie gewoon afzetten dan? Maar dan ben ik bang dat mijn verbruik sky-high gaat zijnBroodro0ster schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:04:
[...]
Het meeste is wel OK hoor. Alleen de stooklijn is inderdaad wat hoog voor een goed geisoleerde woning.
Als je overal vloerverwarming hebt en je wil per kamer kunnen regelen, dat moet je inderdaad de watertoevoer in de vloer gaan knijpen. Ik weet wel niet hoe dat systeem de ventielen aanstuurt, maar je zou op de retour slangen kunnen meten hoeveel afgifte er is. Misschien wordt er teveel geknepen terwijl je toch 21°C vraagt in de slaapkamers. Of komt het echt omdat de warmtepomp niet vaak aanspringt omdat de woonkamer op temperatuur blijft?
Bij ons werd een buffervat (45l.) juist geadviseerd om pendelen / onnodige start/stops van de buitenunit te voorkomen (we hebben een split-systeem).Broodro0ster schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:04:
[...]
ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
Wat is beter.
1. Een hoge Flow zodat er er veel warmte volume door het systeem gevoerd wordt? maar hierdoor een verminderde tijd voor warmteafgifte.
Of
2. Een (wat) trage Flow zodat er minder warmte volume door het systeem gevoerd wordt maar er wel meer tijd is voor afgifte?
Bij optie 1 zal het water m.i. met een hogere temperatuur bij de retour aankomen en hoeft de pomp minder fel bij te warmen.
Bij optie 2 zal het water kouder bij de retour aankomen waardoor de pomp volgens mij minder vaak maar wel feller moet bij te warmen.
Graag hoor ik wat de ideale instelling is.
De pomp staat nu op vol vermogen (wat ook wat ruis in de leidingen geeft) en door de hele isolatiemantel is het wel steeds even een dingetje om hem uit te pakken, instelling wijzigen, 24-uur wachten, om te zien wat het effect is.
Een hoge flow zorgt voor verhoging warmteafgifte: bv bij Ta=30 is een radiator is dan gemiddeld 30 graden ipv gemiddeld 25 graden.Middenberm schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:41:
Graag stel ik even een vraag over de Flow van de pompgroep in combinatie met een oud en erg traag vloerverwarming systeem.
Wat is beter.
1. Een hoge Flow zodat er er veel warmte volume door het systeem gevoerd wordt? maar hierdoor een verminderde tijd voor warmteafgifte.
Of
2. Een (wat) trage Flow zodat er minder warmte volume door het systeem gevoerd wordt maar er wel meer tijd is voor afgifte?
Bij optie 1 zal het water m.i. met een hogere temperatuur bij de retour aankomen en hoeft de pomp minder fel bij te warmen.
Bij optie 2 zal het water kouder bij de retour aankomen waardoor de pomp volgens mij minder vaak maar wel feller moet bij te warmen.
Graag hoor ik wat de ideale instelling is.
De pomp staat nu op vol vermogen (wat ook wat ruis in de leidingen geeft) en door de hele isolatiemantel is het wel steeds even een dingetje om hem uit te pakken, instelling wijzigen, 24-uur wachten, om te zien wat het effect is.
Ik weet niet als het dan zoveel zal uitmaken. Je warmtepomp zal mogelijks wel langer draaien, dus de kamers warmen dan beter op, maar je duwt ook meer warmte in de woonkamer en daar zal het ook warmer worden.Bamelisje schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:16:
[...]
Bedankt voor je antwoord. Goed om dit even in perspectief te zien! Het komt echt omdat de warmtepomp niet vaak aanspringt omdat de woonkamer op temperatuur blijft! Misschien binnencompensatie gewoon afzetten dan? Maar dan ben ik bang dat mijn verbruik sky-high gaat zijn
En natuurlijk meer verbruik als gevolg van meer warmtevraag.
Ik weet niet goed hoe je dit kan oplossen. Wij hebben zelf 2 aparte zones voor boven en beneden, maar dat volgens mij ook niet de heilige graal.
Ik heb misschien wat te snel geantwoord. Een buffervat is niet nodig als je vloerverwarming groot genoeg en de warmtepomp kan moduleren. Tegenwoordig moduleren alle moderne warmtepompen en meestal is de voorverwarming wel minimaal de beneden verdieping. In dat geval is een buffervat eigenlijk overbodig.Heintje schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:46:
[...]
Bij ons werd een buffervat (45l.) juist geadviseerd om pendelen / onnodige start/stops van de buitenunit te voorkomen (we hebben een split-systeem).
Alleen je een te klein oppervlak hebt of de pomp kan niet moduleren, heb je een buffer nodig.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
sysflow vr10 aan de vf1 poort van de VWZ conform ststeemschema 8dishmagic schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:26:
[...]
Eureka![]()
dit was hem. De VR10 even aan de VWZ geknoopt en de sensor op de uitgaande leiding geplakt naar het cv circuit. Hier zat al een VR10 die op S5 van de VR70/FM3 is aangesloten is.
Verder de instellingen voor bijverwarming in de VWZ AI op 2kw gezet en in de VRC720 type bijverwarming op "cond" en niet op "elektrisch" Dit als je test met de instelling zodat het systeem op tarieven regelt. Als je De VR10 van de VWZ-AI los trekt is het meteen afgelopen met bijverwarmen.
Nu even een Dishmagic scheidingsrelais in elkaar knutselen want de Valliant versie zit tegen de 200 euro aan.
Nog een vraag: Er hangen nu 2 VR10's aan het systeem. Het systeem regelde correct met de VR10 aan de S5 aansluiting, alleen de cv hulpverwarming wilde niet. Kan dit zo blijven zitten?
/f/image/ycMgNKGn06toutUiE1nWPi7B.png?f=fotoalbum_large)
In de ochtend was de handel behoorlijk van het padje af met veel starts en stops. In de loop van de middag en begin avond draait ie niet door de opwarming van de warmtelampen.
De rest van de avond en nacht zie je runs van 1+ uur, maar elke keer een stop van slechts 5 minuten, de VRC staat op uitgebreid met wenstemperatuur 22,5 graad. In de ochtend is de temp naar 21,5 graad gedaald en is de VRC niet de begrenzende factor. Maar waarom elke keer die stop van 5 minuten? Je zou zeggen dat ie probleemloos door zou kunnen draaien. Zit trouwens wel op het laagste modulatieniveau.
Het enige positieve is dan dat ik inmiddels wel bij deze 50 zit op de ranglijst.
Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1
Ik heb geen aparte circulatiepomp en ook geen VWZ AI. Zie foto opstelling.
In de temperatuur grafieken is er pendelgedrag (runs van 30 min) en als ik het goed begrijp is dat niet OK. Moet ik mijn instellingen aanpassen om dit beter te tunen? Stooklijn verhogen, maar ik zou verwachten met de mate van isolatie dat dit wel OK zou moeten zijn.
Ook opvallend is de temperatuur in aanvoer vanuit de gasketel, stijgt bij warmtepomp runs. Is dat retour vanuit de buffer?
/f/image/iqUc586BWub9rBzd3ODIxDzi.png?f=fotoalbum_large)
Daarnaast merk ik dat de temperatuur op de bovenverdieping en de badkamer (in de 2 slaapkamers staat de vloerverwarming uit = 31m2) niet hoger komt dan 19.5 graden. Maar kan dat liggen dat de thermostaat in de woonkamer staat en bij koken de ingestelde temperatuur al bereikt?
Het betreft een hybride opstelling in combinatie met gasketel Vaillant ecoTEC plus 306/5-5 R4 en een zonneboiler Vaillant auroSTEP plus VIH S2 250/4 B (250 liter). Gasketel wordt enkel ingezet voor SWW.
Woning is goed geisoleerd(2016)
- E-peil 21, netto energie behoefte 35.85 kWh/m2 (= Belgische BEN woning)
- Overal vloerverwarming 250m2 - inc. de slaapkamers die ik nu uitstaan heb.
- Mechanische ventilatie Type-D met WTW.
- 07h-11h: 19.5 graden
- 11h-16h: 20.0 graden
- 16h-22h: 20.5 graden
- Nachtverlaging: Eco
- Stooklijn: 0.15
- Adaptieve stooklijn: uit
- Hybride manager: Trivai
- Ta MIN: 22
- Ta MAX: 35
- Binnentemp. comp.: uitgebreid
:strip_exif()/f/image/KLXHrFfGsFR6QSVVChk5gBP3.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kunt experimenteren of dat lukt door de debieten van opwek en afgifte gelijk te krijgen.
Ik zie ook wat gekke piekjes in Ta gasketel, die brandt toch zeker niet?
Op zich is 1 run per uur niet meteen zorgwekkend trouwens.
Dat kan inderdaad, en als de kamers ernaast niet meewerken verliest de badkamer wellicht warmte door de (ongeïsoleerde) binnenmuren. Dat kan je met inregelen waarschijnlijk wel verbeteren.Daarnaast merk ik dat de temperatuur op de bovenverdieping en de badkamer (in de 2 slaapkamers staat de vloerverwarming uit = 31m2) niet hoger komt dan 19.5 graden. Maar kan dat liggen dat de thermostaat in de woonkamer staat en bij koken de ingestelde temperatuur al bereikt?
[ Voor 40% gewijzigd door Proton_ op 30-11-2022 16:25 ]
Misschien een n00b vraag, maar hoe doe ik dat. Ik heb nergens gevonden hoe ik die debieten kan afstellen in de VRC720? Of is dat op de collectoren te doen?ook hier zie je dat Ta warmtepomp 2-3 graden boven Ta vloerverwarming ligt. Dat naar elkaar toe brengen zou al helpen.
Je kunt experimenteren of dat lukt door de debieten van opwek en afgifte gelijk te krijgen.
Ook hier op de collectoren of in de VRC720?Dat kan inderdaad, en als de kamers ernaast niet meewerken verliest de badkamer wellicht warmte door de (ongeïsoleerde) binnenmuren. Dat kan je met inregelen waarschijnlijk wel verbeteren.
Ja ik vind die piekjes dus ook bizar. Hier wat screenshots van wanneer ik gas afneem op 2 dagen. Komt niet echt overeen met wat ik in de CV aanvoerlijnen zie, maar ik zie ook niks in de opwarming van het SWW (die heb ik in de grafiek toegevoegd).Ik zie ook wat gekke piekjes in Ta gasketel, die brandt toch zeker niet?
/f/image/wJlryS7xR0EsMylYw5HVv9bg.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XzjFuDxxXcjdtkJn5Ygpua5v.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/qQMquAdzbu9rZyqJa2lFqDqQ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door cwegh op 30-11-2022 17:12 ]
Het makkelijkste is om een pomp harder of zachter te zetten, waarschijnlijk voor de afgifte na de buffer met een knop of schuifje op de pomp en voor de warmtepomp in het installateursmenu van de binnenunit. Ik zou met de afgifte beginnen.
Waterzijdig inregelen doe je inderdaad op de vloerverwarmingsverdelers. Ruimten die te warm worden een slagje dicht, ruimten die te koud blijven vol open. Geef het 48 uur om een nieuw evenwicht te vinden, inregelen kan een maand duren
Voor een badkamer wordt er vaak ook een elektische handdoekradiator op een eigen tijdklok naast gehangen trouwens.
Nieuwe legionella meting gedaan.Zwartoog schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:01:
[...]
Thanks, dat maakt het gebruikt ervan niet inzichtelijker... Bijzonder overigens dat je dergelijke apparaten heden ten dage niet eenvoudig kunt schakelen.
Goed, gister nog maar eens een "what if" berekening gedaan.
Van 45 naar 70 (standaard legionellarun) kostte eerder 3,2 kWh bij zo'n 20 graden buiten.
Van 45 naar 60 graden kostte gister 1,7 kWh. Wel was het ineens bijna 25 graden buiten (wie bedenkt die buitentemperaturen...)
Stel dat het 2 kWh geweest zou zijn bij 20 graden buiten, dan "win" je in het warme seizoen zo'n 1,2 kWh door te knutselen. Dat voor 52 weken, én mijn huidige kWh prijs à 25 cent een besparing van nog geen 16 euro.
In de winter zal de besparing hoger oplopen, zal ik over een paar maanden meten.
Echter, met een heet vat heb je ook meer te tappen, dus de besparing valt lager uit.
Volgens mij zitten de meeste winsten erin door je SWW en legionella-runs goed te timen op het heetste moment van de dag.
Of, met enig risico zoals AndrehjAdriaan71 doet: geen wekelijkse legionellarun, maar alleen na weekjes weg een keer opstoken. Lijkt me leuk om een paar keer legionella-metingen te doen voor zo'n situatie, al kosten die meetsetjes meer dan ik ermee kan besparen
Zomer: Van 45 naar 70 kostte 3,2 kWh bij 20 graden buiten
Herfst: 4,5 kWh bij 8 graden buiten. COP 2,9
Ik merk dat ik ongeveer de helft van een hete tank goed kan gebruiken. Daarna wordt het onder te koud, en dan wordt de hete helft effectief gemengd met de koude helft, tot 45 graden. Laten we zeggen dat zo'n 2 kWh(e) per week wordt weggegooid hiermee, ofwel effectief zo'n 25 euro per jaar. Dan verdient zo'n eBus-adapter om de legionella-run handmatig aan te sturen zich snel terug.
Deze snap ik niet, maar dat zal vast aan mij liggen. Waarom gooi je dan iets weg, ook al mengt het, dat scheelt toch weer voor de volgende opwarming ? Ik kan me alleen voorstellen dat je stilstandverlies iets hoger is door een legionella run.Zwartoog schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:08:
[...]
Nieuwe legionella meting gedaan.
Zomer: Van 45 naar 70 kostte 3,2 kWh bij 20 graden buiten
Herfst: 4,5 kWh bij 8 graden buiten. COP 2,9
Ik merk dat ik ongeveer de helft van een hete tank goed kan gebruiken. Daarna wordt het onder te koud, en dan wordt de hete helft effectief gemengd met de koude helft, tot 45 graden. Laten we zeggen dat zo'n 2 kWh(e) per week wordt weggegooid hiermee, ofwel effectief zo'n 25 euro per jaar. Dan verdient zo'n eBus-adapter om de legionella-run handmatig aan te sturen zich snel terug.
Opwarmen van 45 naar 70 is heel veel duurder dan opwarmen van 10 naar 45 graden. Dus als ik het water van 70 meng met water van 10 graden om zo tot 45 graden te komen, is dat veel inefficiënter dan opwarmen van 10 naar 45.maharens schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:46:
[...]
Deze snap ik niet, maar dat zal vast aan mij liggen. Waarom gooi je dan iets weg, ook al mengt het, dat scheelt toch weer voor de volgende opwarming ? Ik kan me alleen voorstellen dat je stilstandverlies iets hoger is door een legionella run.
Ja, de warmte is niet verloren, maar de energie wel. Alsof je een zware doos eerst naar de zolder tilt, om vervolgens weer naar beneden op de middenverdieping te zetten.
Als ik eerst de boiler volledig op 70 zou leegtappen, en dan pas een volledig koude boiler weer naar 45 graden zou verwarmen, dan zou het nog meevallen. Maarja, dan loop je ook het risico dat je ineens koud doucht.
Ja en neemaharens schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:03:
@Zwartoog , ik dacht altijd dat elke graad opwarming evenveel energie kostte, maar van 45 naar 70 (dus 25 graden verhoging) kost meer energie dan van 10 naar 45 (35 graden verhoging). Dat wist ik niet.
Traditioneel heb je gelijk: waterkoker, oven, gasketel, etc. werkt zo. Elke kWh(e) (elektrisch) die je erin stopt, krijg je eruit als kWh(w) (warmte). Ofwel COP=1.
Maar een warmtepomp heeft een ander principe. Die onttrekt warmte uit de warmte uit de buitenlucht. Daar is energie voor nodig, maar je krijgt er relatief meer warmte voor terug. Het kost dan bijvoorbeel 1 kWh(e) om 4 kWh(w) uit de lucht te krijgen. Je hebt dan een COP=4.
De "catch" is hogere temperaturen meer kosten om te verkrijgen. UIt een buitenlucht van 30 graden is het natuurlijk makkelijker warmte te onttrekken dan uit een lucht van -10 graden.
@Proton_ heeft hier een mooi plaatje voor, ofwel de relatie tot buitentemperatuur en gewenste temperatuur. Vanaf een COP>~2,5 ben je CO2/grondstof-efficiënt bezig.
/f/image/n4appQytvH7RMW3gYy2LlGvy.png?f=fotoalbum_large)
Ok, merci. Interessant. Maar hier heb je het over de buitentemperatuur, dat snap ik. Maar ik wist niet dat 1 graad verwarmen van 59 naar 60 dus meer 'stroom' kost dan van 39 naar 40 graden.Zwartoog schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:22:
[...]
De "catch" is hogere temperaturen meer kosten om te verkrijgen. UIt een buitenlucht van 30 graden is het natuurlijk makkelijker warmte te onttrekken dan uit een lucht van -10 graden.
Op een of andere manier dacht ik dat een WPB anders zou zijn dan een WP, maar dat is natuurlijk een beetje dom van mij. Ook bij een WP wil je een zo laag mogelijke temp.
[ Voor 14% gewijzigd door maharens op 30-11-2022 19:29 ]
Ons systeem staat als volgt ingesteld.
- Stooklijn; 0,2
- min. aanvoer; 35
- max. aanvoer; 38
- adaptieve stooklijn; gedeactiveerd
- binnen temp. comp.; actief
- buitenvoeler; actief
De VRC720F staat 24/7 ingesteld op 19,5 graden.
Het systeem warmt echter standaard door tot 20,5 graden?
Ik snap dat er een marge in zit van +/- maar een hele graad vind ik vrij fors. Ook als we het systeem op 19.0 zetten blijft het 20.5
Waar gaat het niet goed? Of heeft iemand tips?
Met stooklijn 0,2 en minimale aanvoer 35°C ben je effectief op een hoge vaste Ta aan het draaien. Volgens de stooklijn wordt de 35°C immers pas bij -25 aangetikt.
Vanwaar dat hoge minimum?
Blijft de temperatuur in huis dan te hoog kan je ook de binnen temp. comp. op Uitgebreid zetten. Dan slaat de WP af bij bereiken van de gewenste temp.
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
Ik vind dit niet echt wenselijk, ik draai 100% WAR. Niets aan te doen denk ik?
[ Voor 23% gewijzigd door ben2513 op 30-11-2022 20:45 ]
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Die trage temperatuur is qua COP juist gunstig.ben2513 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:43:
Mij is de laatste weken opgevallen dat de buitensensor echt traag reageert. Toen het urenlang -2 was bijvoorbeeld zat hij zeker de eerste 4-5 uur nog op 0 graad. Dus maar de offset op -2 gezet en prima. Maar dan is het dus overdag opeens een paar uur 8 graden maar na een paar uur meet hij zonder offset slechts 7, en door de offset denkt hij dat het 5 graden is. Twee andere thermometers ernaast geplaatst ter controle en ze geven wel altijd de juiste temperatuur aan (ook twee verschillende modellen). Goed, dan is maar nog de vraag welk me thermometer nu goed meet, maar de weer-app en de twee extra thermometers geven dezelfde temp aan.
Bijvoorbeeld een Panasonic doet de temperatuur wel live en gaat dus snachts een hogere aanvoertemperatuur gebruiken dan overdag wanneer de COP hoger is en je gedeeltelijk eigen PV stroom hebt.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Hoe goed is je spouwmuurisolatie? Of hangt hij boven een ventilatierooster van een raam? Of in de zon? Of onder een buitenlamp. Genoeg warmtestralers in de omgevingben2513 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:43:
Mij is de laatste weken opgevallen dat de buitensensor echt traag reageert. Toen het urenlang -2 was bijvoorbeeld zat hij zeker de eerste 4-5 uur nog op 0 graad. Dus maar de offset op -2 gezet en prima. Maar dan is het dus overdag opeens een paar uur 8 graden maar na een paar uur meet hij zonder offset slechts 7, en door de offset denkt hij dat het 5 graden is. Twee andere thermometers ernaast geplaatst ter controle en ze geven wel altijd de juiste temperatuur aan (ook twee verschillende modellen). Goed, dan is maar nog de vraag welk me thermometer nu goed meet, maar de weer-app en de twee extra thermometers geven dezelfde temp aan.
@busscherski maar juist 's nachts gaat meer warmte verloren, en de lage temperaturen bleven ook de laatste paar keren altijd tot rond het middaguur.
Het is een huis uit de eind jaren 70; spouwmuur van 6 cm is recent na-geïsoleerd met UF schuim. Maar mij gaat het niet om het warmteverlies van mijn woning. Zeker, kan minder zijn, maar ik ben tevreden qua COP en kWh verbruik op dagen waar ik de -2 offset toepas.
[ Voor 15% gewijzigd door ben2513 op 30-11-2022 21:04 ]
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Goed kijken! Elke lijn geeft een gewenste temperatuur aan. Bij de blauwe wil je water maken van 35 graden. Dat is beduidend efficiënter dan van 65 graden (groene lijn).maharens schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:26:
[...]
Ok, merci. Interessant. Maar hier heb je het over de buitentemperatuur, dat snap ik. Maar ik wist niet dat 1 graad verwarmen van 59 naar 60 dus meer 'stroom' kost dan van 39 naar 40 graden.
Op een of andere manier dacht ik dat een WPB anders zou zijn dan een WP, maar dat is natuurlijk een beetje dom van mij. Ook bij een WP wil je een zo laag mogelijke temp.
Technisch komt het erop neer dat je het koelgas voor een hogere temperatuur veel meer moet samendrukken dan voor een lage temperatuur. Dat kost meer energie. En er zit een grens aan. Bij propaan (R290) zit die rond de 70 graden. Andere koelgassen zitten lager.
Daarom wordt er ook zo gehamerd op lage temperatuur wanneer het over warmtepompen gaat. Voor een gasketel maakt het niet uit of deze van 10 naar 20 verwarmt of van 80 naar 90 (nou ja, HR-ketel effect even buiten beschouwing gelaten).
Een WPB is een gespecialiseerde WP, dus zelfde werkingsprincipe.
Draai jij onder de 400w? Ik heb ook de split 75/5 en alleen de buitenunit doet al 485w op het minimum. Binnenunit en pompgroepen doen nog eens 66w. Ontbreekt er iets of hoe kom jij zo laagcwegh schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:04:
In juli 2022 heb ik een AroTherm Split VWL AS 75/5 AS 230V S2 + hydraulische binnenunit VWL 77/5 IS + Bosch buffervat 50l in gebruik genomen. Regeling met een VRC720 en buitenvoeler.
Ik heb geen aparte circulatiepomp en ook geen VWZ AI. Zie foto opstelling.
[Afbeelding]
Het betreft een hybride opstelling in combinatie met gasketel Vaillant ecoTEC plus 306/5-5 R4 en een zonneboiler Vaillant auroSTEP plus VIH S2 250/4 B (250 liter). Gasketel wordt enkel ingezet voor SWW.
Woning is goed geisoleerd(2016)Thermostaat
- E-peil 21, netto energie behoefte 35.85 kWh/m2 (= Belgische BEN woning)
- Overal vloerverwarming 250m2 - inc. de slaapkamers die ik nu uitstaan heb.
- Mechanische ventilatie Type-D met WTW.
- 07h-11h: 19.5 graden
- 11h-16h: 20.0 graden
- 16h-22h: 20.5 graden
- Nachtverlaging: Eco
- Stooklijn: 0.15
- Adaptieve stooklijn: uit
- Hybride manager: Trivai
- Ta MIN: 22
- Ta MAX: 35
- Binnentemp. comp.: uitgebreid
Als jij hem midden in de tuin, in de schaduw, droog, op anderhalve meter hoogte, en uit de wind hebt hangen dan zou deze inderdaad de juiste buitentemperatuur moeten meten. Maar zo'n opstelling heb ik nog niemand zien doen voor een WPben2513 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:02:
@Zwartoog Hoe bedoel je? Ik heb het over de buitenvoeler, hij hangt conform de handleiding opgehangen in de tuin. Als ik een extern thermometer naast deze buitensensor plaats dan is er een meetverschil in de omschreven situaties.
@busscherski maar juist 's nachts gaat meer warmte verloren, en de lage temperaturen bleven ook de laatste paar keren altijd tot rond het middaguur.
Het is een huis uit de eind jaren 70; spouwmuur van 6 cm is recent na-geïsoleerd met UF schuim. Maar mij gaat het niet om het warmteverlies van mijn woning. Zeker, kan minder zijn, maar ik ben tevreden qua COP en kWh verbruik op dagen waar ik de -2 offset toepas.
Het advies is vergelijkbaar: aan de noordgevel, uit de zon, op 3 meter hoogte. Maar als je spouw niet geïsoleerd is, is je buitengevel een paar graden warmer wegens warmteverlies van binnen. Dat "voelt" zo'n thermometer natuurlijk gewoon. En als het snel afkoelt, dan duurt het ook even voor je stenen zijn afgekoeld. Idem met andere verstoringen, zoals ventilatierooster, of naast een 60W buitenlamp.
Dank je. Ik heb mijn post nog gewijzigd nadat je hem hebt gelezen.Zwartoog schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:08:
[...]
Als jij hem midden in de tuin, in de schaduw, droog, op anderhalve meter hoogte, en uit de wind hebt hangen dan zou deze inderdaad de juiste buitentemperatuur moeten meten. Maar zo'n opstelling heb ik nog niemand zien doen voor een WP
Het advies is vergelijkbaar: aan de noordgevel, uit de zon, op 3 meter hoogte. Maar als je spouw niet geïsoleerd is, is je buitengevel een paar graden warmer wegens warmteverlies van binnen. Dat "voelt" zo'n thermometer natuurlijk gewoon. En als het snel afkoelt, dan duurt het ook even voor je stenen zijn afgekoeld. Idem met andere verstoringen, zoals ventilatierooster, of naast een 60W buitenlamp.
De voeler hangt boven de buitenunit gemonteerd aan een houten schutting. De schutting is niet verwarmd. Dan nog vind ik het raar dat twee andere thermometers wel goed de temperatuur meten, op meer of min dezelfde locatie (links en rechts van de voeler).
Je ziet hem hier hangen.
:strip_exif()/f/image/89hd1WkiDmeUW54QLMX3gyWR.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door ben2513 op 30-11-2022 21:12 ]
Ok, je zou inderdaad verwachten dat deze dan vergelijkbare temperaturen aangeeft.ben2513 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:10:
[...]
Dank je. Ik heb mijn post nog gewijzigd nadat je hem hebt gelezen.
De voeler hangt boven de buitenunit gemonteerd aan een houten schutting. De schutting is niet verwarmd. Dan nog vind ik het raar dat twee andere thermometers wel goed de temperatuur meten, op meer of min dezelfde locatie (links en rechts van de voeler).
Je ziet hem hier hangen.
[Afbeelding]
Boven de buitenunit vind ik wel een vreemde plaats eigenlijk, want dan hangt hij juist in de (aanzuigende) wind. Enfin, niet de bron van je probleem.
Heb je wel voldoende dikke aders gebruikt? >0,75 mm². Ik weet niet hoe gevoelig die thermometer is, maar de aders te dun zijn en het signaal stottert, dan kan het best zijn dat er maar ééns in de zoveel tijd wat doorkomt.
Reactiesnelheid van thermometers kun je overigens eenvoudig meten door ze even vast te houden, of blazen oid. Dan weet je of het de reactiesnelheid is, of dat hij gewoon slechts is gekalibreed oid.
@Proton_ Dank voor het antwoord.Proton_ schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:03:
@Middenberm als je thermostaat 20.0 aangeeft, staat de buitenunit dan nog aan of is hij al uit en is de laatste halve graad een gevolg van restwarmte in de vloer?
Met stooklijn 0,2 en minimale aanvoer 35°C ben je effectief op een hoge vaste Ta aan het draaien. Volgens de stooklijn wordt de 35°C immers pas bij -25 aangetikt.
Vanwaar dat hoge minimum?
Ik had de minimum temperatuur zo hoog ingesteld omdat op de slaapkamer van onze dochter nog een oude niet LTV radiator hangt. Daar draait een Speedcomfort onder die pas bij 33 graden begint te draaien. Dan wellicht toch maar een andere oplossing voor die kamer verzinnen.
@Bart_Denon Dank voor het antwoordBart_Denon schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:31:
@Middenberm met binnen temp. comp. Actief slaat de WP niet af op basis van de gemeten binnen temp. en verwarmt vrolijk door volgens stooklijn. Al staat inderdaad de min. gewenste temp wel hoog, misschien die eerst verlagen naar 27/28?
Blijft de temperatuur in huis dan te hoog kan je ook de binnen temp. comp. op Uitgebreid zetten. Dan slaat de WP af bij bereiken van de gewenste temp.
Ik ga beide opties proberen.
Hier is het ook zo dat de buitentemp behoorlijk naeilt op de werkelijke buiten temperatuur.Zwartoog schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:16:
[...]
Ok, je zou inderdaad verwachten dat deze dan vergelijkbare temperaturen aangeeft.
Boven de buitenunit vind ik wel een vreemde plaats eigenlijk, want dan hangt hij juist in de (aanzuigende) wind. Enfin, niet de bron van je probleem.
Heb je wel voldoende dikke aders gebruikt? >0,75 mm². Ik weet niet hoe gevoelig die thermometer is, maar de aders te dun zijn en het signaal stottert, dan kan het best zijn dat er maar ééns in de zoveel tijd wat doorkomt.
Reactiesnelheid van thermometers kun je overigens eenvoudig meten door ze even vast te houden, of blazen oid. Dan weet je of het de reactiesnelheid is, of dat hij gewoon slechts is gekalibreed oid.
Maakt in mijn ogen niet zo veel uit.
snameroc
Het probleem is nu dat er nachten bij zijn dat de kamertemperatuur een halve graad onder setpoint zakt toch?ben2513 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:02:
@Zwartoog Hoe bedoel je? Ik heb het over de buitenvoeler, hij hangt conform de handleiding opgehangen in de tuin. Wel boven de buitenunit. Maar dan zou hij altijd X graden warmer/koude moeten meten. Dat doet hij niet. Hij reageert gewoon traag, maar meet op gegeven moment wel de juiste temperatuur als er niet veel temperatuurschommelingen zijn. Als ik een extern thermometer naast deze buitensensor plaats dan is er een meetverschil in de omschreven situaties.
Dat zou ik juist als gewenst gedrag beschouwen.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Het is hier nu 5 graden op de thermometer en de sensor geeft 7,5 graden aan. Hangt hier onder de dakgoot op een steens muur. Vannacht mooie lange runs gehad van soms bijna 2 uur en de ruimtetemperatuur ligt een halve graad onder de wens.
Maar bij mij minder dan 1 graad, hij hangt aan de schutting dus niet aan een warme muur.
Ik durf niet te zeggen dat het weerstation het beter heeft, die staat minder beschut en was niet superduur
/f/image/Lzrgsg7fpP2wANIohaEgyzkm.png?f=fotoalbum_large)
Al met al is het mij meegevallen qua levertijd, in mei 3 pompen besteld en volgende week de laatste binnen. Ben blij dat ik bij de eerste levering 3x VWZ en 3 x VRC720 al binnen had gekregen.
Verwarming:
Opbrengst: 1079 kWh
Verbruik: 213 kWh
COP volgens WP: 5.9
COP zelf: 6.1
SWW:
Opbrengst: 169.9 kWh
Verbruik: 55 kWh
COP volgens WP: 4.0
COP zelf: 4.1
Elektra totaal volgens kWh meter: 280 kWh
Gasverbruik vorig jaar: 155 m³
Besparing in euro's: 64 euro
Mijn stooklijn staat ook op 0,6 met alleen radiatoren, de thermostaat grijpt nog steeds af en toe in maar vind het eigenlijk wel goed zo.
snameroc
Vaillant komt zelf in de specs voor een 75/6 niet verder dan 5,4 bij een buitentemperatuur van 10 graden bij een aanvoer van 35 graden.
Interessant, hier mijn gegevensZwartoog schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:29:
Verbruik november. Ik heb inmiddels gecapituleerd naar stooklijn 0,6, anders werd het met radiatoren gewoon niet warm genoeg.
Verwarming:
Opbrengst: 1079 kWh
Verbruik: 213 kWh
COP volgens WP: 5.9
COP zelf: 6.1
SWW:
Opbrengst: 169.9 kWh
Verbruik: 55 kWh
COP volgens WP: 4.0
COP zelf: 4.1
Elektra totaal volgens kWh meter: 280 kWh
Gasverbruik vorig jaar: 155 m³
Besparing in euro's: 64 euro
Verwarming:
Opbrengst: 906 kWh
Verbruik: 173 kWh
COP volgens WP: 6.24 ((906+173) / 173)
SWW:
Opbrengst: 147 kWh
Verbruik: 47 kWh
COP volgens WP: 4.13
Elektra totaal volgens kWh meter: 243 kWh
Stooklijn 0.1, Ta min 25 en max 27. Epeil - 1
Edit: foutje in milieuopbrengst aangepast
[ Voor 6% gewijzigd door jorne123 op 02-12-2022 09:00 ]
Heat Produced 1.02 MWh
Electricity Used 186 kWh
COP 5.48
De VRC720 beweert:
810 kWh milieu
176 kWh elektra
Dat zou 986 kWh(th)/176 kWh(e) = COP 5.6 zijn.
Stooklijn 0.2, minimum van 24°C maar dat loopt met wat antipendelcode op naar ca. 26°C op laagste modulatie.
[ Voor 21% gewijzigd door Proton_ op 01-12-2022 22:07 ]
ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
De AI zelf geeft Rendement weer als zijnde COP.snameroc schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:40:
Wat bedoel je met zelf bij de cop?
Mijn stooklijn staat ook op 0,6 met alleen radiatoren, de thermostaat grijpt nog steeds af en toe in maar vind het eigenlijk wel goed zo.
COP zelf berekenen is (energieopbrengst (of milieuwinst) + energieverbruik)/energieverbruik.
Meer een controlepunt zeg maar.
Stooklijn heeft me wel aan het denken gezet gister. Had hem even op 1,0 staan om dat de verwarming heel de dag uit had gestaan. Huis is binnen no-time warm, en eigenlijk maar 5 graden hoger nu dan op stooklijn 0,6. WP hoeft dan veel minder lang te draaien. Met 0,6 staat hij heel de dag te pruttelen.
Misschien eens meten als we een paar dagen constante temperaturen hebben.
Ik snap eigenijk niet hoe jij een lagere COP haalt met een veel lagere stooklijn. Ta-min is hier sowieso 30 graden, en meestal rond de 33 de afgelopen maand. En radiatoren.Proton_ schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:52:
De warmtemeter en SDM120 zeggen over november:
Heat Produced 1.02 MWh
Electricity Used 186 kWh
COP 5.48
De VRC720 beweert:
810 kWh milieu
176 kWh elektra
Dat zou 986 kWh(th)/176 kWh(e) = COP 5.6 zijn.
Stooklijn 0.2, minimum van 24°C maar dat loopt met wat antipendelcode op naar ca. 26°C op laagste modulatie.
Bij mij gaat hij wel op nachtverlaging tussen 22:30 en 6:30 uur. Van 20 overdag naar 19 graden 's nachts.
Hij zit inderdaad los, en is er wel eens uitgevallen. Stond de WP al uren dat vat maar op te stoken, maar bleef 20 gradenHeintje schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:02:
Ik heb vandaag wat buizen rond de WP-installatie in de 'technische ruimte' geïsoleerd. Ik kwam erachter dat de sensor in het buffervat los zit in de ruimte tussen de buitenwand en de binnenwand. Ik trek hem er zo uit. Hoe (diep) moet die in het buffervat? Moet hij tegen de binnenwand aan zitten? Moet hij vastgezet worden? Tips welkom.
Ik heb de sensor zo diep mogelijk in de huls gedaan, en met een propje (buis)isolatie het snoertje vastgeklemd. Dat werkt hier voldoende. Als je makkelijk "achter het snoertje blijft hangen" zeg maar, dan zou ik het snoer van de sensor vasttapen aan het vat.
Als ik mijn installatie uitlees met mijn Profidialoog zie ik dat ik nu een sCOP heb van 4,9 over een periode van augustus 2020. En voor SWW sCOP van 3,2 over een jaar.
Zelf heb ik een split 7kw met een hydraulische scheiding en extra pompgroep wat iedereen zegt dat het COP kost en dat het niet lekker draai en moeilijk af te stellen is. Kan je zeggen dat dat wel meeval als je maar wat meer temperaturen kan monitoren in je installatie.
Zelf Vaillant staat er versteld van als ze mijn installatie uitlezen.
Ook heb ik in mijn account meerdere installatie's tot mijn beschikking welke ik gemaakt heb en ook die kan ik allemaal uitlezen en inregelen.
Daar zitten installatie's bij met hydraulische schendingen en ook warmtepomp meteen op de installatie zonder buffer.
Daar zie ik afgelopen maand niet hele grote verschillen met de COP die behaald wordt. Ook daar is weer niks over te zeggen omdat het allemaal andere woningen zijn en ander afgiftes, isolatie, stooktabellen en leef omgeving.
Om de som op de proef te nemen ga ik na de winter mijn installatie ombouwen en ga mijn buffer 100 liter en pompgroep ertussen uit te halen om te kijken hoe dan mijn installatie gaat draaien en wat dan de bevindingen worden.
Tenslotte roept iedereen van alles en dat het een COP killer is. Daarom gaan we het zo ondervinden wat de veranderingen zijn als ik mijn installatie ombouw zonder hydraulische scheiding. Benieuwd wat er gaat gebeuren met mijn verbruik en sCOP.
Mijn bevindingen tot nu tot met mijn sCOP van afgelopen 2,5 jaar liegen er niet op. En als zelf Vaillant verbaast is en mijn instelling overnemen naar andere projecten draait het wel goed denk ik. Dus of het allemaal zo slecht is met buffer, hydraulische scheiding betwijfel ik.
Of het rendement nog beter kan en nog hoger sCOP kan behalen gaan we ondervinden . Daar kan ik nu nog niks over zeggen .
Dit bericht gaat vervolgd worden.
We hebben nu een hybride 5kW Flexotherm die nogal ondergedimensioneerd is. We zouden daar bv een aroTHERM naast kunnen zetten ter vervanging van de gasketel, maar dan zou die wel bij -15 nog voldoende vermogen moeten kunnen leveren. Eigenlijk is het überhaupt de vraag of het economisch interessant is om juist voor de koude temp-range een tweede WP te installeren, maar omdat we nu al onder de 6 graden gasketel bijval nodig hebben lijkt me daar nog best wat gunstige ruimte tussen te zitten.
@AlbertHeym Zou je het dan niet omdraaien? Boven de 6 graden is de COP van de Arotherm mogelijk hoger dan van de Flexotherm. Dat is in ieder geval de moeite van het onderzoeken waard, wat is de warmtebron van de Flexotherm?
Ik heb geen reden te twijfelen aan de datasheets en snelgids, die afhankelijk van de afgiftetemperatuur bij A-7 tussen de 12 en 10 kW belooft.
De pompen gaan aan onder de 4°C als bescherming vermoed ik en de temperatuur in de leidingen is 10°C. De druk staat op 0,4bar. Voorheen was dit 1.2 bar toen de verwarming actief was.
Zou ik best die error gewoon clearen en de verwarming opstarten op 16°C bijvoorbeeld? Zou dat de vuldruk terug boven de minimum error waarde halen? Of zit ik met een lek en is 0.4bar abnormaal laag?
Zou als de sodemieter gaan bijvullen en morgen weer kijken, kan zijn dat er nog lucht in het systeem zat.Broodro0ster schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:31:
Ik kan zonet aan in onze woning in opbouw en ik zag dat de circulatiepompen draaien en er een foutmelding was dat de CV druk te laag is. We hebben een 75/5 split met Unitower.
De pompen gaan aan onder de 4°C als bescherming vermoed ik en de temperatuur in de leidingen is 10°C. De druk staat op 0,4bar. Voorheen was dit 1.2 bar toen de verwarming actief was.
Zou ik best die error gewoon clearen en de verwarming opstarten op 16°C bijvoorbeeld? Zou dat de vuldruk terug boven de minimum error waarde halen? Of zit ik met een lek en is 0.4bar abnormaal laag?
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
Hoeft niet perse een lek te zijn, kan ook een aantal lussen in je VV zijn waar nog ( gedeeltelijk) lucht in zat. Heb hier 300m2 liggen en het duurde toch wel een tijdje voordat ik alle lucht eruit had.Bart_Denon schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:15:
@Broodro0ster Als de druk eerst 1,2 was en nu 0,4 bar dan kun je er vanuit gaan dat er ergens een (flinke) lek zit, dit kan bijna niet anders. Door lucht een drukverschil van 0,8 bar heb je naar mijn idee misschien de eerste keer direct na het vullen. Is het systeem nog maar net draaiende?
Ik werk nu met een dagverhoging of nachtverlaging van 0,5 graden.
12.00 ~ 23.00 temp 21,5, buiten die tijd 21.
:strip_exif()/f/image/zkNT07VUSswaaugKWV940GH2.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu na iets meer dan een halve maand in gebruik te hebben ben ik echt meer dan tevreden!
COP waarden van boven de 6 is natuurlijk gewoon super (al zegt het nu niet zo veel over zo'n korte periode).
Ok, dan is mijn ervaring anders, ik heb 2/3 keer de ontluchtingscyclus gedraaid en het was daarna gewoon goed. Druk is bij mij van 2,2 naar 2,1 bar gezakt waarschijnlijk door rest-lucht. Maar ik heb alleen beneden VV van 65m2 en boven Jaga's en VV badkamer.ds23man schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:21:
[...]
Hoeft niet perse een lek te zijn, kan ook een aantal lussen in je VV zijn waar nog ( gedeeltelijk) lucht in zat. Heb hier 300m2 liggen en het duurde toch wel een tijdje voordat ik alle lucht eruit had.
Het systeem is 11 november opgestart en heeft 7 dagen gedraaid met 40°C aanvoer om de ondervloer te laten uitzetten. Dit heb ik gedaan op vraag van de vloerder. Daarna moest het systeem uit zodat de ondervloer terug kon krimpen.Bart_Denon schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:15:
@Broodro0ster Als de druk eerst 1,2 was en nu 0,4 bar dan kun je er vanuit gaan dat er ergens een (flinke) lek zit, dit kan bijna niet anders. Door lucht een drukverschil van 0,8 bar heb je naar mijn idee misschien de eerste keer direct na het vullen. Is het systeem nog maar net draaiende?
Ondertussen is mijn vloerder 2 weken geleden ongelukkig overleden, maar zijn mensen die hij in dienst had zijn nu wel aan het afwerken. Alleen spreken die geen Engels of Nederlands, dus ik kan er moeilijk met communiceren. Ik weet dus ook niet als de verwarming eigenlijk had moeten draaien of niet.
Het was altijd wel minimaal een graad of 14°C in huis, maar nu zie ik dat de temperatuur gedaald is naar 10°C en het vriest ook buiten. Toen ik binnenkwam hoorde ik de pomp van de binnen unit draaien, dus ik ging even kijken als er iemand aan het systeem had gezeten, maar de thermostaat nog steeds uit. Maar ik zag toen wel de foutmelding over de lage vuldruk.
Vandaag komen ze nog voegen en dan is de vloer klaar. Ik zou vanavond na het werk de verwarming willen opstarten met de thermostaat op 15°C.
Het enige wat ik wel zie is dat de vraag temperatuur op de vzw AI op 55°C staat, maar dat komt misschien omdat op de thermostaat alles uit staat? Ik wil vooral vermijden dat die temperatuur door de vloer gaat, want dat zal problemen geven. Dus ik wil het pas opstarten als ik tijd heb om even ter plaatse te blijven.
Een ander dingetje is dat er onder 1 van de 2 opvul kraantjes een afvoer hangt. En daar lijkt geen stop op te zitten. Dus ik vraag me af als ik geen water richting de afvoer ga sturen als ik het kraantje opdraai.
Alles werd geïnstalleerd door de bouwfirma, dus ik heb niet echt persoonlijk contact met de installateur, maar ik bel even voor de zekerheid naar hun technische dienst.
Correct, aanlegsensoren en niet gekalibreerd. Enkel die van het buffervat en zonneboiler gaan in de voorziene openingen om in het vat te kunnen meten. Bedankt voor de tip voor de kalibratie, ga ik doen.Proton_ schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:31:
@cwegh ik vermoed dat de sensoren aanlegsensoren zijn (geen dompelsensoren) en dat je ze niet onderling gekalibreerd hebt? Dus allemaal in hetzelfde bakje water, even roeren en kijken of ze het eens zijn. Eventuele verschillen kan je dan verrekenen.
Zoals aangegeven heb ik geen exterene pomp in mijn installatie (zie foto) dus ook niet na de afgifte van de buffer (altijd beetje eigenaardig gevonden). Enkel die in de binnenunit zit en de gasketel. De installateur vond dat niet nodig. Is natuurlijk wel zuiniger.Het makkelijkste is om een pomp harder of zachter te zetten, waarschijnlijk voor de afgifte na de buffer met een knop of schuifje op de pomp en voor de warmtepomp in het installateursmenu van de binnenunit. Ik zou met de afgifte beginnen.
OK, bedankt voor de tip.Waterzijdig inregelen doe je inderdaad op de vloerverwarmingsverdelers. Ruimten die te warm worden een slagje dicht, ruimten die te koud blijven vol open. Geef het 48 uur om een nieuw evenwicht te vinden, inregelen kan een maand duren
Hebben we met de bouw bewust niet voor gekozen maar wel voor wantverwarming in de douche (11 m2). Met de gasketel was dat steeds voldoende om op te warmen. Maar nu met de warmtepomp niet meer. Instellingen zijn wel een pak lager ingesteld. En bij de installatie is de circulatiepomp, evenwichtsfles en expansievat eruit gehaald. Toen was het ook zo ingesteld dat het water voortdurend werd rondgepompt want ik werkte met automatische zoneventielen en thermostaat in de kamer die de ventielen open en dicht zet. Dat laatste heb ik er ook uitgehaald en alle zones staan nu standaard open (buiten dus de 2 slaapkamers).Voor een badkamer wordt er vaak ook een elektische handdoekradiator op een eigen tijdklok naast gehangen trouwens.
In een nieuwbouw situatie, dus starten met een totaal leeg systeem. Voordeel is wel dat je daarna niet snel lucht erin weet te krijgen.Bart_Denon schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:26:
[...]
Ok, dan is mijn ervaring anders, ik heb 2/3 keer de ontluchtingscyclus gedraaid en het was daarna gewoon goed. Druk is bij mij van 2,2 naar 2,1 bar gezakt waarschijnlijk door rest-lucht. Maar ik heb alleen beneden VV van 65m2 en boven Jaga's en VV badkamer.
Volgens de grafiek klopt dat inderdaad. Temperatuur staat wel niet heel hoog zoals je kan zien. En boven is toch wel redelijk fris (nu 18.8 graden in de buro).jorne123 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:06:
[...]
Draai jij onder de 400w? Ik heb ook de split 75/5 en alleen de buitenunit doet al 485w op het minimum. Binnenunit en pompgroepen doen nog eens 66w. Ontbreekt er iets of hoe kom jij zo laag
De vorige grafiek is wel exclusief de binnenunit (maar die verwarmt niet bij) maar ben ik niet 100% zeker van, moet ik eens checken.
Daarnaast heb ik geen externe pompgroep, enkel die in de binnenunit. Gasketel+zonneboiler heeft pieken naar 75W op sommige momenten. Zie grafiek.
:strip_exif()/f/image/x99sCCpNtw7EKDD7gr3KsvUp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6s1kVPEPW9Tr7K8XCwaa0X42.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door cwegh op 02-12-2022 10:45 ]
Vanacht niet, maar de buitentemperatuur zakt hier nog. En wanneer de temperatuur net onder de 4 graden zakt, hoppa, defrost. Alsof er een trigger op zitds23man schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:02:
Heeft iemand vandaag al een defrost gehad?
Ja omdraaien zou ook zeker kunnen. De Flexotherm heeft een (PV)T bron, met dus panelen achter de PV.Proton_ schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:27:
@ds23man Nee, het is hier > 4 graden. Gisteren wel drie, toen was het 1,6 graden buiten.
@AlbertHeym Zou je het dan niet omdraaien? Boven de 6 graden is de COP van de Arotherm mogelijk hoger dan van de Flexotherm. Dat is in ieder geval de moeite van het onderzoeken waard, wat is de warmtebron van de Flexotherm?
Ik heb geen reden te twijfelen aan de datasheets en snelgids, die afhankelijk van de afgiftetemperatuur bij A-7 tussen de 12 en 10 kW belooft.
Ik kon eerlijk gezegd die A-7 specs nog niet traceren, wel de A7/W35 ∆T 5K met 10,25 kW (VWL 125/5 AS 400V). Heb het inmiddels hier kunnen vinden (VWL 125/6 400 V). Ik had verwacht dat het afgifte vermogen sterker zou afnemen bij A-7, maar ik zie dat ie met meer opgenomen vermogen (4,9 kW) die afgifte juist hoog houdt (11,8 kW). Die bijhorende COP a 2,4 is zelfs ongeveer nog boven het economische omslagpunt tussen stroom/gas. Qua vermogen lijkt dit wel goed te komen.
Toevallig op 11 nov. mijn systeem ook in gebruik genomenBroodro0ster schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:27:
[...]
Het systeem is 11 november opgestart en heeft 7 dagen gedraaid met 40°C aanvoer om de ondervloer te laten uitzetten. Dit heb ik gedaan op vraag van de vloerder. Daarna moest het systeem uit zodat de ondervloer terug kon krimpen.
Ondertussen is mijn vloerder 2 weken geleden ongelukkig overleden, maar zijn mensen die hij in dienst had zijn nu wel aan het afwerken. Alleen spreken die geen Engels of Nederlands, dus ik kan er moeilijk met communiceren. Ik weet dus ook niet als de verwarming eigenlijk had moeten draaien of niet.
Het was altijd wel minimaal een graad of 14°C in huis, maar nu zie ik dat de temperatuur gedaald is naar 10°C en het vriest ook buiten. Toen ik binnenkwam hoorde ik de pomp van de binnen unit draaien, dus ik ging even kijken als er iemand aan het systeem had gezeten, maar de thermostaat nog steeds uit. Maar ik zag toen wel de foutmelding over de lage vuldruk.
Vandaag komen ze nog voegen en dan is de vloer klaar. Ik zou vanavond na het werk de verwarming willen opstarten met de thermostaat op 15°C.
Het enige wat ik wel zie is dat de vraag temperatuur op de vzw AI op 55°C staat, maar dat komt misschien omdat op de thermostaat alles uit staat? Ik wil vooral vermijden dat die temperatuur door de vloer gaat, want dat zal problemen geven. Dus ik wil het pas opstarten als ik tijd heb om even ter plaatse te blijven.
Een ander dingetje is dat er onder 1 van de 2 opvul kraantjes een afvoer hangt. En daar lijkt geen stop op te zitten. Dus ik vraag me af als ik geen water richting de afvoer ga sturen als ik het kraantje opdraai.
Alles werd geïnstalleerd door de bouwfirma, dus ik heb niet echt persoonlijk contact met de installateur, maar ik bel even voor de zekerheid naar hun technische dienst.
Zou op zeker de bouwfirma meteen inlichten en de installateur langs laten komen, je hebt nu waarschijnlijk nog de luxe dat het allemaal nog binnen de oplevering en directe garantie valt van de oplevering.
55 graden voor de vloer lijkt me niet de bedoeling, dit is in de VRC720 ook te regelen en kun je eventueel instellen met max. aanvoertemperatuur. Ook natuurlijk de vraag welke instellingen er zo sowieso ingesteld staan? Stooklijn, ruimtecompensatie, min./max aanvoertemp etc..
Max aanvoer staat op 32°C in de thermostaat en de stooklijn op 0.25, dus dat is wel OK. Snap alleen niet waarom de vzw AI aangeeft dat hij wil 55°C water wil maken dus daarom ik wil zeker in de buurt zijn voor ik de boel terug opstart.Bart_Denon schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:10:
[...]
Toevallig op 11 nov. mijn systeem ook in gebruik genomen
Zou op zeker de bouwfirma meteen inlichten en de installateur langs laten komen, je hebt nu waarschijnlijk nog de luxe dat het allemaal nog binnen de oplevering en directe garantie valt van de oplevering.
55 graden voor de vloer lijkt me niet de bedoeling, dit is in de VRC720 ook te regelen en kun je eventueel instellen met max. aanvoertemperatuur. Ook natuurlijk de vraag welke instellingen er zo sowieso ingesteld staan? Stooklijn, ruimtecompensatie, min./max aanvoertemp etc..
Ze kunnen gerust langskomen daarvoor, maar dat zal niet meer vandaag zijn. De circulatie pomp staat ondertussen wel met te lage druk te draaien wat ook niet goed is denk ik. En ik kan ze precies niet afleggen door de vorstbeveiliging die in werking treed onder de 4°C. Ook al is het een split unit.
Ik heb ze gebeld en ik kan op zich niks fout doen door zelf even bij te vullen. Alleen snap ik nog steeds niet goed waarom er onderaan een van de die kranen een opening is met afvoer er onder. Maar dat zal ik straks wel zien als ik even voorzichtig het kraantje open. Mogelijks een overdruk klep of terug slag klep zodat je ook druk kunt aflaten?
Of als iemand het weet. Dit is de beste foto die ik heb van voor de installatie: https://i.imgur.com/tzs5psf.jpg
Ze komen sowieso ook nog terug om de ventilo convectoren aan te sluiten, want die staan nog in bestelling.
Is dat niet sanitair water?Broodro0ster schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:26:
[...]
Max aanvoer staat op 32°C in de thermostaat en de stooklijn op 0.25, dus dat is wel OK. Snap alleen niet waarom de vzw AI aangeeft dat hij wil 55°C water wil maken dus daarom ik wil zeker in de buurt zijn voor ik de boel terug opstart.
Op de AI zie ik trouwens niet makkelijk welke temperaturen hij wilt. Op de VRC wel. Als je in het installateursmenu scrolt, zie je ergens "Gewenste aanvoertemperatuur" (oid) staan.
Je kan denk ik gerust bijvullen vanuit de waterkraan. In elk systeem moet dit altijd kunnen zonder problemen. Verwacht niet dat opeens het water zo de afvoer ingaat. Gebeurt dit wel dan is er iets met het (overdruk)ventiel aan de hand die aangesloten zit op die afvoer.
Laat maar dat is het niet, want er zit nog een vulkraan tussen op de retourleiding, die je altijd dichtzet na het vullen. Het lijkt op een T-stuk, dus indd even opletten met bijvullen.....
[ Voor 17% gewijzigd door Bart_Denon op 02-12-2022 11:40 ]
Zoveel werk is het niet. Kan alles afsluiten zonde alles leeg te hoeven laten lopen.Proton_ schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:32:
@Adriaan71 tof dat je de moeite neemt om het te testen
Ben zelf ok wel nieuwsgierig wat de verschillen zijn. Uit ervaring weet ik dat theorie nog wel eens verschilt jet de praktijk.
Nu kunnen we een vergelijking maken in de zelfde situatie met de zelfde woning.
Ik heb hem nu rechtdoor, en met de 'stompe punt' tegen de binnenwand geduwd, en zo vastgeklemd. Hij voelt nu dus de binnenwand. Ik hoop dat dat goed werkt. Hij zit boven in het vat.Zwartoog schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:19:
[...]
Hij zit inderdaad los, en is er wel eens uitgevallen. Stond de WP al uren dat vat maar op te stoken, maar bleef 20 graden
Ik heb de sensor zo diep mogelijk in de huls gedaan, en met een propje (buis)isolatie het snoertje vastgeklemd. Dat werkt hier voldoende. Als je makkelijk "achter het snoertje blijft hangen" zeg maar, dan zou ik het snoer van de sensor vasttapen aan het vat.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. Dus de ventilo's ga je ook zonder buffer laten draaien?Adriaan71 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:05:
Maandelijkse COP zegt niet zo heel veel. Dat schommelt uiteraard met het weer heen en weer.
Als ik mijn installatie uitlees met mijn Profidialoog zie ik dat ik nu een sCOP heb van 4,9 over een periode van augustus 2020. En voor SWW sCOP van 3,2 over een jaar.
Zelf heb ik een split 7kw met een hydraulische scheiding en extra pompgroep wat iedereen zegt dat het COP kost en dat het niet lekker draai en moeilijk af te stellen is. Kan je zeggen dat dat wel meeval als je maar wat meer temperaturen kan monitoren in je installatie.
Zelf Vaillant staat er versteld van als ze mijn installatie uitlezen.
Ook heb ik in mijn account meerdere installatie's tot mijn beschikking welke ik gemaakt heb en ook die kan ik allemaal uitlezen en inregelen.
Daar zitten installatie's bij met hydraulische schendingen en ook warmtepomp meteen op de installatie zonder buffer.
Daar zie ik afgelopen maand niet hele grote verschillen met de COP die behaald wordt. Ook daar is weer niks over te zeggen omdat het allemaal andere woningen zijn en ander afgiftes, isolatie, stooktabellen en leef omgeving.
Om de som op de proef te nemen ga ik na de winter mijn installatie ombouwen en ga mijn buffer 100 liter en pompgroep ertussen uit te halen om te kijken hoe dan mijn installatie gaat draaien en wat dan de bevindingen worden.
Tenslotte roept iedereen van alles en dat het een COP killer is. Daarom gaan we het zo ondervinden wat de veranderingen zijn als ik mijn installatie ombouw zonder hydraulische scheiding. Benieuwd wat er gaat gebeuren met mijn verbruik en sCOP.
Mijn bevindingen tot nu tot met mijn sCOP van afgelopen 2,5 jaar liegen er niet op. En als zelf Vaillant verbaast is en mijn instelling overnemen naar andere projecten draait het wel goed denk ik. Dus of het allemaal zo slecht is met buffer, hydraulische scheiding betwijfel ik.
Of het rendement nog beter kan en nog hoger sCOP kan behalen gaan we ondervinden . Daar kan ik nu nog niks over zeggen .
Dit bericht gaat vervolgd worden.
Zitten die op een eigen circuit of hangen die ook aan de pomp van de vloerverwarming?
Ik heb begaande grond vv en 1ste en 2de etage totaal 5 jaga's hybride.Broodro0ster schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:49:
[...]
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. Dus de ventilo's ga je ook zonder buffer laten draaien?
Zitten die op een eigen circuit of hangen die ook aan de pomp van de vloerverwarming?
Water volume voldoe ik wel aan . Twijfel alleen nog om buffer in retour te zetten i.v.m defrost.
Maar daar hou ik ook contact over bij personen waar ik installatie's gemaakt hebt hoe hun bevindingen hierover zijn.
Buffer ertussen knijpen is ook zo gedaan uiteraard.
Me2, althans, ik zet dan denk ik de buffer in serie met de retour. Hij staat er toch, maar nu met de kranen dicht. De pomp zit er nog wel tussen.Adriaan71 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:05:
Maandelijkse COP zegt niet zo heel veel. Dat schommelt uit
Hier iig de stats van november, meer verbruikt dus ook wat representatiever dan oktober:
/f/image/ztba9mbTIlXCPTColgP0QqMv.png?f=fotoalbum_large)
Ta op 31 graden, kamertemp 18.5-19.5, stooklijn 0.55, bijna alleen Jaga's, 75/6.
Ondertussen langs geweest en bijgevuld. Op 0.7 bar stopte het en hoorde ik het boven druppen. Niet goed dus...Bart_Denon schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:36:
@Broodro0ster Voor zo ver ik het kan beoordelen op die foto, hebben ze waarschijnlijk na het kraantje een overdrukventiel gezet, die waarschijnlijk pas open gaat bij een druk van rond de 3 bar.
Je kan denk ik gerust bijvullen vanuit de waterkraan. In elk systeem moet dit altijd kunnen zonder problemen. Verwacht niet dat opeens het water zo de afvoer ingaat. Gebeurt dit wel dan is er iets met het (overdruk)ventiel aan de hand die aangesloten zit op die afvoer.
Laat maar dat is het niet, want er zit nog een vulkraan tussen op de retourleiding, die je altijd dichtzet na het vullen. Het lijkt op een T-stuk, dus indd even opletten met bijvullen.....
De ventilo's moeten nog geinstalleerd worden en de thermostaat kranen zijn al geplaatst. In plaats van die uitgangen te dichten met kapjes, hebben ze gewoon overal de kranen dicht gezet. Tot als er nu natuurlijk iemand per ongeluk tegen zit tijdens de werken.
Ik betrouw het zo niet, dus ik heb de boel maar afgezet en ik vraag dat ze dit volgende week komen nakijken.
Wellicht dat dit met de geplande nieuwe app omgeving anders word.
Maar volgens mij is dit wel de enige manier om alle onderdelen op de bus automatisch te laten updaten.
Is er iemand die kan bevestigen dat deze updates ook werkelijk iets bieden?
Dan is het misschien wel handig om aan te schaffen.
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic