Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensch053
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-03 16:12
Proton_ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:44:
Dat denk ik ook. In mijn grafieken zie ik de dip in de retour pas nadat de defrost is afgelopen.
Het hangt natuurlijk ook van je radiatoren af (kolomradiatoren, T33 of nieuwerwets aluminium design scheelt nogal in watervolume).
Voornemen was om vloerverwarming te leggen als we het niet warm krijgen in de winter (houten vloer en geen beton). Het voorproefje van dit weekend is toch wel hoopvol. Vloer ligt er 5 jaar in en we stellen dit liever nog een jaar of 5 uit.

Zit er nu aan te denken om 2 radiatoren te vervangen.

Van T20 1.80 x 0.9 meter en T20 2.80 x 0.40 meter naar T33 in dezelfde afmetingen.

Op de bovenverdiepingen hangt al wel T21 en T22 en daar moet ik de radiatoren knijpen om het niet te warm te krijgen op de slaapkamers.

[ Voor 16% gewijzigd door Ensch053 op 22-11-2022 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bamelisje
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-01-2023
Hallo! Eerst en vooral wil ik even zeggen dat ik zo ontzettend dankbaar ben voor dit forum.

Ik heb een Vaillant Arotherm warmtepomp icm. vloerverwarming. We hebben deze al 5j ondertussen. Toch vond ik het vreemd dat ons verbruik altijd zo hoog lag in de winter. Na wat zelfstudie hier blijkt het dat de thermostaat/regeling op de VRC700 helemaal verkeerd ingesteld stond! Enkele aanpassing die ik maakte:
  • Stooklijn stond te hoog ingesteld (0.4) en heb ik gewijzigd naar (0.15)
  • Binnencompensatie stond op thermostaat en heb ik gewijzig naar compensatie
Ik zit nl. met een erg goed geïsoleerde woning waar de warmte lang in blijft. Door de eerdere instellingen van de warmtepomp (Binnencompensatie = Thermostaat) warmde de pomp het ganse huis op aan een hoge temperatuur (hoge stooklijn), maar eenmaal de temperatuur werd gehaald in mijn woonruimte (waar de thermostaat hangt) sloeg het ganse systeem af. In de woonruimte bleef de temperatuur vervolgens lange tijd hoog (door leven, koken, etc.) maar de andere kamers koelden af tot 17°C. Als na twee dagen het systeem afgekoeld was en de temperatuur in de living toch onder de doelwaarde ging, begon de pomp weer alles op gang te trekken aan volle capaciteit om een paar uur later weer af te slaan. En dat was de voorbije 5j aan de gang. Ik ben zelf een leek en ken er niet veel van en veronderstelde dat de technieker van Vaillant alles goed had ingesteld... Haha. Dankzij dit forum heb ik me toch even erin kunnen verdiepen, want zeker met de huidige elektriciteitsprijzen wil ik alles eruithalen. Het is wat zuur van de voorbije jaar, maar gedane zaken nemen geen keer.

Hier is mijn eigenlijke vraag: Ik ben de rest van de instelling van mijn warmtepomp nu ook allemaal aan het nakijken. En het systeemschema dat geselecteerd staat in de VRC700 is nummer 8. Ik heb dit opgezocht in de documentatie van Vaillant en dat komt overeen met "zonnecombinatieboiler". Maar ik heb helemaal geen zonnecombinatieboiler... Moet dit niet ingesteld worden als "3", Warmtepomp? Heeft dit andere gevolgen? Kan ik iets misdoen met dit aan te passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:09
@Bamelisje Volgens mij hebben de meesten hem hier op 8 staan. Is een vrij standaard WP schema waar je alles aan kúnt hangen, maar niet hoeft, zonder allerlei complexe regelingen. Ik heb ook 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamelisje
@Zwartoog Heel erg bedankt voor je reactie. Dan laat ik het zo staan :*) Sorry maar op den duur begin ik aan alles te twijfelen ;-)

Een andere instelling die ik bv. helemaal niet terugvind in de documentatie is "PV buffergeh. offset". Deze staat bij mij op 10K. Maar geen idee wat het doet. Weet jij het? :D

[ Voor 41% gewijzigd door Bamelisje op 23-11-2022 15:31 . Reden: Typfouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 18:38
Ensch053 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:41:
[...]

Zondagmorgen met -7.6 graden was het stabiel 20.5 graden in de woonkamer met stooklijn 0.6 en een maximale TA van 42 graden. Vraag temperatuur 21 graden. Er is dus nog ruimte om de maximale TA te verhogen
Even een offtopic vraagje: wat is je totale verbruik op zo'n dag? Ik heb namelijk dezelfde temperatuur in de woonkamer. Nu weet ik dat elke woning anders is, maar ben gewoon even benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:09
Bamelisje schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:25:
@Zwartoog Heel erg bedankt voor je reactie. Dan laat ik het zo staan :*) Sorry maar op den duur begin ik aan alles te twijfelen ;-)

Een andere instelling die ik bv. helemaal niet terugvind in de documentatie is "PV buffergeh. offset". Deze staat bij mij op 10K. Maar geen idee wat het doet. Weet jij het? :D
Ik weet wat hij zou moeten doen :) Op je VWZ AI zit een PV-contact. Als je die kortsluit, zou je hiermee je SWW-temperatuur dus met 10K extra kunnen ophogen. Ofwel, overtollige zonne-energie nuttig gebruiken.

Ik heb deze functie echter nooit goed aan de praat kunnen krijgen. MA2 moet ook op PV-staan, terwijl MA een uitgang is waar je dan niets op aansluit...

Als iemand die functie aan de praat heeft, hoor ik het graag :)

[ Voor 4% gewijzigd door Zwartoog op 23-11-2022 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamelisje
Zwartoog schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:18:
[...]

Ik weet wat hij zou moeten doen :) Op je VWZ AI zit een PV-contact. Als je die kortsluit, zou je hiermee je SWW-temperatuur dus met 10K extra kunnen ophogen. Ofwel, overtollige zonne-energie nuttig gebruiken.

Ik heb deze functie echter nooit goed aan de praat kunnen krijgen. MA2 moet ook op PV-staan, terwijl MA een uitgang is waar je dan niets op aansluit...

Als iemand die functie aan de praat heeft, hoor ik het graag :)
Hahaha, ok dan. Ik laat het staan. Vreemd dat ik het niet vond in de Installateurshandleiding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:48
Bamelisje schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:08:
• Stooklijn stond te hoog ingesteld (0.4) en heb ik gewijzigd naar (0.15)
Hoelang heb je al 0.15?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Bamelisje
Nu twee dagen. Ondanks de verlaging vd stooklijn is met het wijzigen van de binnencompenastie het comfort echt gestegen in huis. Geen pieken meer ih verbruik en alle kamers zijn lekker warm. Thermostaat staat ingesteld op 20,5. Maar het is overal zelfs nog 21gr tot zelfs 21,5…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 23:53
Dat het warmer wordt is logisch je hebt immers de mogelijkheid van de warmte pomp laten stoppen door de thermostaat uitgezet. Als het totaal verbruik ook lager is is het zeker goed.

Ps hier is de subsidie op de 75/6 toegekend

snameroc

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
Heb gister de aanvraag gedaan voor de 55 en 75. Wat een ruk site zeg. En dan kom je aan het eind erachter dat je maar 1 pdf kan uploaden voor de betaalbewijzen en 1 voor de facturen. Kon alles weer opnieuw inscannen...

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• AJA
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-05-2024

AJA

ds23man schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:10:
Heb gister de aanvraag gedaan voor de 55 en 75. Wat een ruk site zeg. En dan kom je aan het eind erachter dat je maar 1 pdf kan uploaden voor de betaalbewijzen en 1 voor de facturen. Kon alles weer opnieuw inscannen...
leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker ;)

• busscherski
ds23man schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:10:
Pdfs kun je ook mergen met pdfSAM oid

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• ds23man
busscherski schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:07:
[...]

Pdfs kun je ook mergen met pdfSAM oid
Ach, heb een sheetfeeder op mijn scanner. Dus was zo gebeurd.

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 15:18
Bamelisje schreef op donderdag 24 november 2022 @ 00:16:
[...]

Nu twee dagen. Ondanks de verlaging vd stooklijn is met het wijzigen van de binnencompenastie het comfort echt gestegen in huis. Geen pieken meer ih verbruik en alle kamers zijn lekker warm. Thermostaat staat ingesteld op 20,5. Maar het is overal zelfs nog 21gr tot zelfs 21,5…
Interessant. Maar hoe voorkom je nu dat het te warm wordt? Zit er ergens een rem op?

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:06
[...]
Mooie bevinding! Ik stoei hier ook nog een beetje mee. Ik heb het gevoel dat bij ons huis de ruimtecompensatie uitgebreid (nog) niet lekker tot z'n recht komt. De temperatuur die ik instel bijvoorbeeld 21,5 wordt gewoon niet lekker gehaald en de WP blijft maar aan/uit gaan. In eerste dagen toen ik draaide op ruimtecompensatie; actief was het comfort in huis echt beter. Bijzonder want de circulatiepomp blijft op een 500 l/h continue draaien en pomp eigenlijk ook warmte je huis uit via de buitenunit.

- huis 2017 (EPC 0,4)
- stooklijn 0,2
- min aanvoer 26 / max aanvoer 35
- ruimtecompensatatie: uitgebreid
- nachtverlaging 21
- 21,5 van 6.00 tot 23.00 uur.

Voor mijn 3 Jaga's op de bovenverdieping heb ik overigens HeatFans gekocht, omdat DBH een levertijd heeft van 15 weken(!!) Bovendien is circa 1000 euro voor de DBH ventilators nog wel even een discussie puntje met moeders de vrouw.... Alle waar is naar zn geld, daar ben ik van overtuigd, maar wil ook nu iets hebben waarmee ik de Jaga's boven een beetje kan boosten.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

• busscherski
Heintje schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:16:
[...]

Interessant. Maar hoe voorkom je nu dat het te warm wordt? Zit er ergens een rem op?
Nee dat niet meer. Maar je kunt de stooklijn nog verder tunen.

• Bamelisje
@Heintje Doordat de stooklijn vrij laag is (0.15) verwarmt de pomp het CV water aan een constante lage temperatuur (afh. van de buitentemperatuur). Te warm zal het dus nooit worden, want het water blijft op lage temperatuur (nu 23°C). Er is geen accumulatie van warmte mogelijk. Of tenminste, dat denk ik niet. De enige rem die erop zit is het tijdsschema dat ik heb ingesteld: 7u30-19u30: 20,5°C. Buiten die periode gaat de temperatuur naar 19°C. Maar wat ik merk is dat zelfs 's ochtends de temperatuur niet gezakt is tot 19°C, maar tot 20°C ofzo (van de normale 21°C).

@Bart_Denon Ik ga nog wat verder met de instellingen spelen en vooral met het tijdsschema. Want de pieken zijn nu uit mijn verbruik en de temperatuur is overal in huis lekker constant geworden. Nu ga ik eens testen of ik het verbruik kan doen zakken door de pomp te laten warmen op 20,5°C van 8u - 12u en van 16u - 20u. Buiten die tijdzones zal ik de temp dan instellen op 19°C.

@snameroc Mijn verbruik is na drie dagen met de nieuwe instelling hetzelfde gebleven (ongeveer), misschien een paar kWh minder. Vroeger had ik een dag met een piek van 30kWh verbruik, wanneer de warmtepomp alles aan het geven was, gevolgd door twee dagen van 10-15kWh, maar met koude kamers in huis. Nu heb ik elke dag 20-25kWh maar een constante temp overal. De cijfers zijn wel totaal verbruik in huis, niet enkel WP. De WP toont wel een verbruik in kWh op de boiler/pomp module, maar dat klopt helemaal niet. Nu ga ik eens testen met een aangepast tijdsschema om te zien of ik het verbruik naar beneden kan krijgen (zie hierboven).

[ Voor 0% gewijzigd door Bamelisje op 24-11-2022 10:59 . Reden: Typfouten ]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:54
@Bamelisje Ik vraag me af hoe nauwkeurig je het verbruik kan vergelijken als het niet alleen het WP verbruik is. Of is de rest van je verbruik heel erg constant? Ik kan me b.v. voorstellen dat je niet elke dag de wasmachine of afwasmachine hebt draaien en dat dit best impact heeft. Ook b.v. koken op gas (geen idee of je op gas of elektrisch kookt) versus een dag waarbij je de elektrische over gebruikt hebt, wel/geen run voor het opwarmen van de boiler doet etc.
Een aparte kWh meter voor je wp is aan te bevelen als je een goed vergelijk wilt kunnen doen (tezamen met graaddagen om de kans op valse conclusies te verminderen bij wisselende buitentemperaturen).

Daarnaast: een tempverschil van 1,5 graad in 4 uur tijdbestek lijkt mij niet zinvol. Natuurlijk: lang niet altijd zal de woning dusdanig afkoelen. Maar als het overdag koud is, wordt dit wellicht een ander verhaal en moet de wp elke keer de boel inhalen.
Ook ga je, als je het om 8hr in de ochtend weer 20,5 graden wilt hebben, tijdens de koudere uren de wp hard laten werken om van 19 naar 20,5 graad te komen.

Ik weet niet precies waarom je 8-12 en 16-20hr hebt gekozen? Maar wellicht kun je b.v. ook iets dergelijks doen als nachtverlaging tot 19,5 en dan vanaf 16hr naar 20,5 graden? Dan maak je in veel gevallen beter gebruik van de hogere buitentemperaturen met een hoger rendement tot gevolg.

• Bamelisje
@Franciesco Daar heb je helemaal gelijk in! Mijn verbruik is vrij constant, maar ja. Perfect zal het niet zijn. Ik weet niet waarom, maar op het display van mijn Vaillant VWZ-MEH61 zie ik een verbruik staan in kWh (verkregen energie). Maar dat klopt helemaal niet als ik het verbruik check op mijn teller. Vreemd.

Wat de temperatuur verschillen betreft, daar had ik idd niet bij stilgestaan. Ik ben nogal een leek in deze materie. De tijdsschema's zijn dus at random gekozen. Ik had er helemaal niet bij stilgestaan dat de hogere buitentemperatuur, ook minder verbruik betekent. Wat zou dan een betere instelling zijn? 20,5°C tussen 9u - 18u en de rest terug naar 19,5°C? Of denk je dat het verschil marginaal zal zijn?

Ander vraagje. Ik zag net dat het tijdsprogramma van mijn warmwatercircuit ingesteld staat van 05:30 - 22:00. Is dat wel optimaal? Of kan dat ook in verschillende (kortere) stukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-09 14:18
Bamelisje schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:39:
@Heintje Doordat de stooklijn vrij laag is (0.15) verwarmt de pomp het CV water aan een constante lage temperatuur (afh. van de buitentemperatuur). Te warm zal het dus nooit worden, want het water blijft op lage temperatuur (nu 23°C).
Met een aanvoertemperatuur van 23°C en een ruimtetemperatuur van 21°C zal je retourtemperatuur misschien 22°C zijn, dus een deltaT van ~1K (als het dat al is).
Dat is een afgiftevermogen van 1K * 1000 L/h * 4,2 kJ/(kg.K) / 3600 s = 1,2 kW. Terwijl het minimum thermisch vermogen van de warmtepomp bij gematigde buitentemperatuur 3-4 kW is.
(alles bij benadering!)
Met andere woorden, ik zou denken dat de WP z'n minimum vermogen nooit kwijt kan met zo'n aanvoertemperatuur... ? Hoe gaat het qua pendelgedrag?

• Bamelisje
Flail schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:36:
[...]

Met een aanvoertemperatuur van 23°C en een ruimtetemperatuur van 21°C zal je retourtemperatuur misschien 22°C zijn, dus een deltaT van ~1K (als het dat al is).
Dat is een afgiftevermogen van 1K * 1000 L/h * 4,2 kJ/(kg.K) / 3600 s = 1,2 kW. Terwijl het minimum thermisch vermogen van de warmtepomp bij gematigde buitentemperatuur 3-4 kW is.
(alles bij benadering!)
Met andere woorden, ik zou denken dat de WP z'n minimum vermogen nooit kwijt kan met zo'n aanvoertemperatuur... ? Hoe gaat het qua pendelgedrag?
Net even gecheckt en de aanvoertemperatuur is inderdaad 23°C momenteel.

Wat bedoel je met pendelgedrag? Hoe kan ik dat zien? Ik merk sinds de laatste twee dagen wel dat de warmtepomp vaker/constant aanstaat (maar op een laag pitje) versus ervoor wanneer hij maar om de zoveel tijd eens aanging op vol vermogen. Hij blaast ook minder stoom uit dan voorheen. Wat is het nadeel dan dat hij zijn minimum vermogen niet kwijtkan?

Ik zou net zeggen dat hij bij de vorige instellingen erg aan het pendelen was. Een paar uur volle gas (sorry, vermogen) geven om de temperatuur op te trekken om daarna af te slaan voor een 24u of langer. Tenzij we tussendoor warm water vroegen, dan moest hij weer vollebak trekken.

[ Voor 17% gewijzigd door Bamelisje op 24-11-2022 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
@Bamelisje Zonder een separate kWh meter achter de WP kun je eigen geen verdere conclusies trekken. Dit is wel echt een must(!) Helemaal om goed te begrijpen wat er wanneer gebeurd.
Heb zelf een kWh meter met een s0 puls uitgang op de groep van de WP. Die log ik met een Youless en is doorgekoppeld aan PV-output. Zo kan ik te allen tijde zien wat voor vermogen er gevraagd wordt en belangrijker, het terugkijken ervan.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

• Bamelisje
Bart_Denon schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:01:
@Bamelisje Zonder een separate kWh meter achter de WP kun je eigen geen verdere conclusies trekken. Dit is wel echt een must(!) Helemaal om goed te begrijpen wat er wanneer gebeurd.
Heb zelf een kWh meter met een s0 puls uitgang op de groep van de WP. Die log ik met een Youless en is doorgekoppeld aan PV-output. Zo kan ik te allen tijde zien wat voor vermogen er gevraagd wordt en belangrijker, het terugkijken ervan.
Dat snap ik. Ik voeg momenteel dagelijks meterstanden in manueel en ik noteer de 'verkregen energie' die het display me toont. Maar het is inderdaad wat nattevingerwerk. Nu, ik ben in elk geval al blij dat het comfort in huis een pak gestegen is!

Ik heb in mijn kast wel twee zekeringen hangen voor de WP, eentje voor de binnenunit en eentje voor de buitenunit. Dus in principe hang ik best een kWh meter achter beide?

[ Voor 9% gewijzigd door Bamelisje op 24-11-2022 12:25 ]

• Franciesco
Bamelisje schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:36:
Wat zou dan een betere instelling zijn? 20,5°C tussen 9u - 18u en de rest terug naar 19,5°C? Of denk je dat het verschil marginaal zal zijn?
Ik denk dat je hier het beste naar kunt kijken op basis van wanneer er (normaal gesproken) mensen thuis zijn. Als je b.v. na het opstaan in de ochtend alleen even douched/ontbijt o.i.d. en de deur uit gaat, dan zou ik de hogere temp pas later laten in gaan. Want dat zou ik het de extra energie voor dat ene uurtje niet waard vinden. Maar daar kun jij natuurlijk heel anders over denken.
Als personen de hele dag thuis zijn, dan kan ik me voorstellen dat je nachtverlaging al eerder ongedaan wilt maken. Hoe later in de ochtend of zelfs eerste helft van de middag hoe gunstiger dit doorgaans zal zijn. De eindtijd zou ik dan kiezen rondom het moment dat je naar bed gaat: de kans is dan het grootst dat je de koude nacht (grotendeels) kunt overbruggen met de nachtverlaging zonder dat de wp aan gaat.
Bedenk wel dat de wp een behoorlijke tijd nodig heeft om de ruimtetemperatuur 1 graad te verhogen. Tenminste: als ik bij mij kijk met vloerverwarming, dan kan dat zo maar een uurtje of 4 duren. En als het buiten echt koud is, ook nog wel langer.
Ander vraagje. Ik zag net dat het tijdsprogramma van mijn warmwatercircuit ingesteld staat van 05:30 - 22:00. Is dat wel optimaal? Of kan dat ook in verschillende (kortere) stukken.
Ook dit is afhankelijk van je gedrag en situatie: douche je (familie) laat in de avond en ook begin van de ochtend dan heb je misschien niet voldoende warm water om in de nacht niet bij te verwarmen.
Als je normaal gesproken prima ca 24hr zonder bijverwarmen van het tapwater kunt en in de avond douched, dan zou ik het tijdvenster tussen b.v. 12hr en 17:00 zetten.

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Bart_Denon schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:56:
[...]

Mooie bevinding! Ik stoei hier ook nog een beetje mee. Ik heb het gevoel dat bij ons huis de ruimtecompensatie uitgebreid (nog) niet lekker tot z'n recht komt. De temperatuur die ik instel bijvoorbeeld 21,5 wordt gewoon niet lekker gehaald en de WP blijft maar aan/uit gaan. In eerste dagen toen ik draaide op ruimtecompensatie; actief was het comfort in huis echt beter. Bijzonder want de circulatiepomp blijft op een 500 l/h continue draaien en pomp eigenlijk ook warmte je huis uit via de buitenunit.

- huis 2017 (EPC 0,4)
- stooklijn 0,2
- min aanvoer 26 / max aanvoer 35
- ruimtecompensatatie: uitgebreid
- nachtverlaging 21
- 21,5 van 6.00 tot 23.00 uur.

Voor mijn 3 Jaga's op de bovenverdieping heb ik overigens HeatFans gekocht, omdat DBH een levertijd heeft van 15 weken(!!) Bovendien is circa 1000 euro voor de DBH ventilators nog wel even een discussie puntje met moeders de vrouw.... Alle waar is naar zn geld, daar ben ik van overtuigd, maar wil ook nu iets hebben waarmee ik de Jaga's boven een beetje kan boosten.
Beste Bart,

Je moet je Ta eens op 28 graden zetten e kijken hoed het dan gaat. Zelf denk ik dat je te laag zit met je aanvoer.

Heb je ook je pomp flow geknepen? Met een 5kw moet je rond de 860 liter per uur halen. Laatst nog eentje geplaatst op vloerverwarming en rest radiatioren in de woning. Warmtepomp leidingen bij kruipluik ertussen gezet en draai daar over de 800 liter per uur.

• Adriaan71
[...]

Als jij zonder ruimte compensatie blijf werken zal de temperatuur altijd doorschieten in de voor en najaar. Dat krijg je niet goed geregeld. Ook niet met adaptieve stooklijn. Daar schommelt de temperatuur in Nederland teveel voor.

Heb het zelf geprobeerd een half jaar om zo goed te krijgen maar dat gaat echt niet werken.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-09 12:50
Ik vroeg mij af, als toekomstig bezitter van een Vaillant: is er uit de laatste paar pagina's aan posts al een soort "start-instelling" te destilleren die 99% van de mensen zouden kunnen gebruiken om van daaruit verder te tweaken? Zoiets zou dan wel handig zijn voor de startpost, misschien?

De mijne (55/6) schijnt 14 december geïnstalleerd te gaan worden. Ik moet het nog zien. Helaas is de levering van de WPB naar 2023 doorgeschoven dus helemaal van het gas af kan ik nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Gramser schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:33:
Ik vroeg mij af, als toekomstig bezitter van een Vaillant: is er uit de laatste paar pagina's aan posts al een soort "start-instelling" te destilleren die 99% van de mensen zouden kunnen gebruiken om van daaruit verder te tweaken? Zoiets zou dan wel handig zijn voor de startpost, misschien?

De mijne (55/6) schijnt 14 december geïnstalleerd te gaan worden. Ik moet het nog zien. Helaas is de levering van de WPB naar 2023 doorgeschoven dus helemaal van het gas af kan ik nog niet.
Een en ander heeft te maken met installatie ontwerp voor de opdrachtgever. Elke woning is weer anders en andere afgifte in de woning.

Als het goed is wordt er bij de berekeningen gesproken over een ontwerp temperatuur wat je nodig hebt om warm te krijgen en houden. En op basis daarvan stel je je installatie in. Moeilijk is het allemaal niet. Als het maar van te voren goed ontworpen is.

• Bart_Denon
Adriaan71 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:21:
[...]
Beste Bart,

Je moet je Ta eens op 28 graden zetten e kijken hoed het dan gaat. Zelf denk ik dat je te laag zit met je aanvoer.

Heb je ook je pomp flow geknepen? Met een 5kw moet je rond de 860 liter per uur halen. Laatst nog eentje geplaatst op vloerverwarming en rest radiatioren in de woning. Warmtepomp leidingen bij kruipluik ertussen gezet en draai daar over de 800 liter per uur.
Bedoel je dan de min. Ta naar 28? Of continue op een vaste Ta?
Nee ik zie als de WP is ingeschakeld dat ik 860 l/h heb, dus dat is prima. Alleen viel me op dat in de de modus actief, na het uitschakelen van de compressor de circulatiepomp blijft draaien op ongeveer 500 l/h.
Dus in modus actief: WP aan: 860 l/h WP uit: 500 l/h
In modus uitgebreid: WP aan: 860 l/h WP uit: 0 l/h.

Dus flow is verder goed, wellicht dat een hogere minimale Ta beter werkt bij mij.

• Gramser
Adriaan71 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:42:
[...]

Een en ander heeft te maken met installatie ontwerp voor de opdrachtgever. Elke woning is weer anders en andere afgifte in de woning.

Als het goed is wordt er bij de berekeningen gesproken over een ontwerp temperatuur wat je nodig hebt om warm te krijgen en houden. En op basis daarvan stel je je installatie in. Moeilijk is het allemaal niet. Als het maar van te voren goed ontworpen is.
Het was ook wel een beetje wishful thinking van mijn kant... :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Bart_Denon schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:55:
[...]

Nee ik zie als de WP is ingeschakeld dat ik 860 l/h heb, dus dat is prima. Alleen viel me op dat in de de modus actief, na het uitschakelen van de compressor de circulatiepomp blijft draaien op ongeveer 500 l/h.

Dus flow is verder goed, wellicht dat een hogere minimale Ta beter werkt bij mij.
Oke de flow is goed. Ja ik bedoel je minimale Ta naar 28. Dan heeft hij wat beter afgifte en zal je pomp beter draaien.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Bart_Denon schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:55:
[...]

Dat de pomp blijft draaien hangt dan ook weer af of er nog warmtevraag is.
Als de kamertemperatuur bereikt is, maar de WP is uitgegaan omdat bijvoorbeeld de aanvoertemperatuur te hoog is geworden, dan blijft de pomp draaien (inderdaad op iets van 75%) om de warmte het huis in te krijgen.
Als de kamertemperatuur bereikt is, dan gaat de circulatie pomp uit en pas weer aan als er weer warmtevraag is (of vorstbeveiliging).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Gramser als je systeem op dat van mij lijkt:
* ventilatie systeem C (roosters boven de ramen + domme centrale afzuiging)
* Isolatie RC5+ (bj 2018)
* overal vloerverwarming met pomploze verdelers 15 cm hoh
* rijtjeshuis hoekwoning op het noorden (erg weinig zoninstraling)
* warmtepomp zonder buffer
Dan heb je misschien wat aan mijn settings, met kanttekeningen:
* stooklijn 0.2 (=> met andere isolatie wellicht lager, met radiatoren eerder 0.6)
* kamerbijschakeling "uitgebreid" (=> werkt niet als je zoneregeling hebt of een hout/pelletkachel)
* 0:00-13:00 setpoint 20.5 graden
* 13:00-24:00 setpoint 21 graden (=> verhoogt de gelijktijdigheid met PV en correleert met hogere buitentemperatuur)
* minimale aanvoertemperatuur 26 graden (=> bij mij 24 graden met domotica voor finetuning, met 10cm hoh vvw kan dit waarschijnlijk minder, met lager ruimtesetpoint kan dit ook lager)

Kanttekeningen: de standaardtools zijn onvoldoende om het gedrag van de installatie goed te kunnen beoordelen. Zeker pendelgedrag en afgifteproblemen kan je zonder logging eigenlijk alleen zien door naast de installatie te kamperen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
@Gramser toch een poging van mij ondanks dat het zoals door anderen genoemd uiteraard erg afhankelijk van de configuratie en situatie is. :)

Indien vloerverwarming, en aparte WPboiler zoals je aangaf, denk ik dat je met min watertemp van 25 graden, max watertemp 35 graden, stooklijn op 0,30 voor een woning met redelijk goede isolatie en (voornamelijk) vloerverwarming, en kamerbijschakeling op uitgebreid al best een aardige uitgangs-/startsituatie hebt.
Indien bijverwarming, dan deze uitzetten of pas bij -10graden ofzo laten meedoen.
Met voornamelijk radiatoren zal bovenstaande geen goede startsituatie zijn denk ik.

Bovenstaande is voornamelijk op mijn eigen ervaringen en wat ik in dit topic lees gebaseerd. Misschien heb je er wat aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Tegelijk met @Proton_ . Gelukkig niet heel anders ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
@Proton_ @Franciesco jullie gaan in de bookmarks! Ik heb idd alleen vvw, er komt geen buffer, isolatie is misschien wat minder dan bij jullie, er is een houtkachel... jullie hebben de ingrediënten wel benoemd zo, thanks!

[ Voor 3% gewijzigd door Gramser op 24-11-2022 15:24 ]

• Flail
Ik zie dat mijn stooklijn zichzelf heeft aangepast. Hij staat nu op 0.47, en dat is een waarde zie ik zelf zeker niet ingesteld heb (dat is niet eens mogelijk, op 0.01 nauwkeurig). Misschien heb ik een instelling gemist voor automatische bijstelling? Is dit normaal?

Ik heb overigens vloerverwarming (met mengverdeler) i.c.m. radiatoren op de verdiepingen, dus het is geen verkeerde waarde.

• Bart_Denon
Flail schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:41:
Ik zie dat mijn stooklijn zichzelf heeft aangepast. Hij staat nu op 0.47, en dat is een waarde zie ik zelf zeker niet ingesteld heb (dat is niet eens mogelijk, op 0.01 nauwkeurig). Misschien heb ik een instelling gemist voor automatische bijstelling? Is dit normaal?

Ik heb overigens vloerverwarming (met mengverdeler) i.c.m. radiatoren op de verdiepingen, dus het is geen verkeerde waarde.
Deze stooklijn is gecreëerd door de functie adaptieve stooklijn. Deze staat dan op geactiveerd. Als ik de andere gebruikers mag geloven kun je dit beter uitzetten. Helemaal nu met veel temperatuur wisselingen niet handig.

• busscherski

Dat zal inderdaad adaptieve stooklijn zijn.
Gaat vooral verkeerd als je ook nog aan nachtverlaging doet of af en toe met je vingers aan de thermostaat komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Flail dat werkt denk ik wel aardig als je 24/7 dezelfde temperatuur hebt óf een snel afgiftesysteem hebt.

MENU → INSTELLINGEN → Installateurniveau → Installatieconfiguratie → Installatie → Adaptieve stooklijn

Ik heb ergens gelezen dat hij de stooklijn een beetje bijplust of aftelt als binnen een uur (oid) het setpoint niet bereikt is, maar kan het niet terugvinden. Met mijn trage vloerverwarming is dat geen succes, het is gewoon fysiek onmogelijk om binnen een uur de temperatuur een graad te veranderen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Bamelisje
Adriaan71 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:24:
[...]

Als jij zonder ruimte compensatie blijf werken zal de temperatuur altijd doorschieten in de voor en najaar. Dat krijg je niet goed geregeld. Ook niet met adaptieve stooklijn. Daar schommelt de temperatuur in Nederland teveel voor.

Heb het zelf geprobeerd een half jaar om zo goed te krijgen maar dat gaat echt niet werken.
Hmmm, wat is het alternatief dan? De Binnencompensatie terug op thermostaat zetten buiten het verwarmingsseizoen? Ik heb sowieso ingesteld dat de verwarming uitschakelt als de buitentemperatuur > 16 graden omdat onze woning dan in principe genoeg opwarmt.

• Adriaan71

Dan staat adaptieve stook line actief. Dan stelt hij zichzelf bij. Is lastkg in Nederland met het stuiteren van de temperatuur buiten

• Adriaan71
Bamelisje schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:05:
[...]

Hmmm, wat is het alternatief dan? De Binnencompensatie terug op thermostaat zetten buiten het verwarmingsseizoen? Ik heb sowieso ingesteld dat de verwarming uitschakelt als de buitentemperatuur > 16 graden omdat onze woning dan in principe genoeg opwarmt.
Dat is weer een ander functie. Dan gooit hij boven de Bt 16 de icv gedeelte uit, Ongeacht of thermostaat op vragen staat.

Zelf draai ik op uitgebreid en kijken of je je installatie verder waterzijdig kan inregelen. Beneden te snel warm en boven niet. Dan beneden de toevoer wat knijpen dat het wat langer duurt en dat je boven meer draaitijd krijgt. Zo moe je en beetje zien te spelen . Blijft lastig met gebouwen beheer mer verschillende afgifte's.

• busscherski
Adriaan71 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:07:
[...]

Dan staat adaptieve stook line actief. Dan stelt hij zichzelf bij. Is lastkg in Nederland met het stuiteren van de temperatuur buiten
Bij Nibe werkt het minder slecht, heb ik van horen zeggen. Maar raakt wel in de war en gaat overcompenseren als je in de winter de tuindeur lang open zet.

• Flail
OK helder, dank allemaal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
busscherski schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:14:
[...]

Bij Nibe werkt het minder slecht, heb ik van horen zeggen. Maar raakt wel in de war en gaat overcompenseren als je in de winter de tuindeur lang open zet.
Het werkt wel. Maar als de temperaturen binnen een paar dagen een aantal graden heen en weer stuiteren duurt het aanpassen te lang. Dat is een nadeel met stuiterende temperaturen van tegenwording.

• Anomi
  • Laatst online: 20:51
Ik heb een vraagje over het beschermingsbereik. Ik denk eigenlijk dat ik het antwoord al weet, maar het is niet het antwoord dat ik graag zou willen, dus misschien weet iemand nog een uitweg...

Onze opstelplaats is voor een kelderraam. Volgens de installatiehandleiding moet er een meter afstand gehouden worden tot alle ramen, deuren, ventilatiegaten en dergelijke. In eerste instantie had ik aangenomen dat het hierbij gaat om ramen en deuren die open kunnen (vanwege het potentieel binnendringen van het propaan). Maar in de handleiding staat niets over 'te openen' ramen of deuren en bovendien staat er dat er ook geen lichtschachten binnen het beschermingsbereik zijn toegestaan, en dat lijken me per definitie permanent gesloten objecten.

Ik wil de installatie door Vaillant in bedrijf laten stellen en wil zeker weten dat het dan niet hierop wordt afgekeurd (kan dat eigenlijk überhaupt?). Daarnaast wil ik natuurlijk een veilige installatie hebben. De vraag is dus: is het voldoende om van het kelderraam een vast raam te maken, of zouden we de muur echt dicht moeten maken om de warmtepomp op zeg 30cm vanaf deze muur te plaatsen? (En wat geldt dan als dicht genoeg?)

Overigens is dit voor iedereen die nog niet geïnstalleerd heeft wel een aandachtspuntje: ik had zelf in ieder geval onderschat hoezeer dat beschermingsbereik je mogelijkheden wat betreft opstelplaats beperkt (in een twee-onder-een-kap met vrij smalle tuin en veel ramen aan alle kanten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
In de eerste plaats zakt propaan naar de grond en zit er dermate weinig hoeveelheid in dat in een buitenopstelling het onmogelijk is dat er een explosief mengsel ontstaat. Je zou voor de zekerheid dat kelderraam dicht kunnen kitten. Ik heb zelf mijn pompen (2 en er komt er nog 1 bij) in mijn schuur staan (1250m2) en voldoet aan de verdunningsregels. Wettelijk gezien zijn er alleen regels voor grote propaantanks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
Anomi schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:07:
Ik heb een vraagje over het beschermingsbereik. Ik denk eigenlijk dat ik het antwoord al weet, maar het is niet het antwoord dat ik graag zou willen, dus misschien weet iemand nog een uitweg...

Onze opstelplaats is voor een kelderraam. Volgens de installatiehandleiding moet er een meter afstand gehouden worden tot alle ramen, deuren, ventilatiegaten en dergelijke. In eerste instantie had ik aangenomen dat het hierbij gaat om ramen en deuren die open kunnen (vanwege het potentieel binnendringen van het propaan). Maar in de handleiding staat niets over 'te openen' ramen of deuren en bovendien staat er dat er ook geen lichtschachten binnen het beschermingsbereik zijn toegestaan, en dat lijken me per definitie permanent gesloten objecten.

Ik wil de installatie door Vaillant in bedrijf laten stellen en wil zeker weten dat het dan niet hierop wordt afgekeurd (kan dat eigenlijk überhaupt?). Daarnaast wil ik natuurlijk een veilige installatie hebben. De vraag is dus: is het voldoende om van het kelderraam een vast raam te maken, of zouden we de muur echt dicht moeten maken om de warmtepomp op zeg 30cm vanaf deze muur te plaatsen? (En wat geldt dan als dicht genoeg?)

Overigens is dit voor iedereen die nog niet geïnstalleerd heeft wel een aandachtspuntje: ik had zelf in ieder geval onderschat hoezeer dat beschermingsbereik je mogelijkheden wat betreft opstelplaats beperkt (in een twee-onder-een-kap met vrij smalle tuin en veel ramen aan alle kanten).
De AroTHERM plus mag voor een kelderraam staan. Mits alles dicht is en er geen rooster in zit. Het gaat erom dat er geen gas naar binnen kan komen.

Maar eventueel voor het geluid zou je nog een WBP plaat met daarachter een isolatie plaatje kunnen plaatsen en rondom afkitten.

Maar dat is niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobotje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-09 10:51
Deze week is bij mij de Arotherm Unitower Split geïnstalleerd. Voor de zones komt nog een Robot easyflex hc8. De thermostaat is een Multimatic VRC 700/6.

Als ik deze met een app wil bedienen, moet ik dan een VR921 aanschaffen? Hoe en waar moet ik deze dan installeren?

Ik zie door de bomen het bos niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@tobotje ja, je installeert hem ergens waar je toegang hebt tot de ebus (die kabels mogen best lang worden) en waar je een netwerkkabel heen kan trekken.
Als je specifiekere vragen over de handleiding hebt, dan kunnen we je vast verder helpen.
Ik denk dat je installateur die de opstelling gemonteerd heeft je ook kan helpen :)

Hou ons op de hoogte hoe het met de zoneregeling gaat (monitoren starts per uur, moduleren van de warmtepomp over de buffer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
_ferry_ schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:11:
[...]
Dat de pomp blijft draaien hangt dan ook weer af of er nog warmtevraag is.
Als de kamertemperatuur bereikt is, maar de WP is uitgegaan omdat bijvoorbeeld de aanvoertemperatuur te hoog is geworden, dan blijft de pomp draaien (inderdaad op iets van 75%) om de warmte het huis in te krijgen.
Als de kamertemperatuur bereikt is, dan gaat de circulatie pomp uit en pas weer aan als er weer warmtevraag is (of vorstbeveiliging).
Ik heb hier eigenlijk een andere bevinding op. Ik neem aan dat we het hier over de actieve ruimtecompensatie hebben toch?
Zoals ik het begrepen heb dan volgt de WP alleen de ingestelde stooklijn (dus op basis van buitentemperatuur) gecombineerd met de ingestelde kamertemperatuur (gewenste temperatuur). Op actief wordt er niet gekeken naar de actuele ruimtetemperatuur. Bij warmtevraag loopt de circulatiepomp rond de 860, en bij geen warmtevraag (compressor uit) dan loopt de circulatiepomp gewoon door op ongeveer 500 l/h.
Ik heb dit zelf gemeten met m'n kWh meter. Circulatiepomp aan en compressor uit is een continue opgenomen vermogen van rond de 15 W (zie onder). Je ziet op de modus actief ook de vaste momenten waarop de WP aangaat. Nu draai ik op uitgebreid en gaat de circulatiepomp ook echt uit en is het opgenomen (standby) vermogen rond de 7 W.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vrWChIzjC9A9H5LTylEH2neZQE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WbSegX81mJISPRUrNDJYSLSw.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Op actief is het puur WAR met een vaste verhoging of verlaging van de stooklijn aan de hand van de wens temperatuur. In Uitgebreid is het nog steeds WAR ( met bovengenoemde correctie) maar is de wenstemperatuur een uitschakelpunt. Dat heeft met het zonesysteem te maken. Bij 1 zone is het een keiharde aan/uit van de WP maar bij meerdere zones is dat afhankelijk van de warmtevraag van de gebruikte zones. Als er maar 1 is die warmtevraag heeft zal de WP blijven draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:57
ds23man schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:24:
Op actief is het puur WAR met een vaste verhoging of verlaging van de stooklijn aan de hand van de wens temperatuur. In Uitgebreid is het nog steeds WAR ( met bovengenoemde correctie) maar is de wenstemperatuur een uitschakelpunt. Dat heeft met het zonesysteem te maken. Bij 1 zone is het een keiharde aan/uit van de WP maar bij meerdere zones is dat afhankelijk van de warmtevraag van de gebruikte zones. Als er maar 1 is die warmtevraag heeft zal de WP blijven draaien.
bedankt en heb je ook de WAR met uitschakelpunt maar zonder de correctie van de stooklijn? :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Kees_frl schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:27:
[...]

bedankt en heb je ook de WAR met uitschakelpunt maar zonder de correctie van de stooklijn? :)
Volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Dankjewel - hoeft van mij niet altijd snel bij groot verschil tussen huidige en gewenste. Later maar eens in verdiepen na installatie :)

edit - misschien vaste aanvoertemperatuur dan handiger voor mij

[ Voor 10% gewijzigd door Kees_frl op 25-11-2022 16:41 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
tobotje schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 13:58:
Deze week is bij mij de Arotherm Unitower Split geïnstalleerd. Voor de zones komt nog een Robot easyflex hc8. De thermostaat is een Multimatic VRC 700/6.

Als ik deze met een app wil bedienen, moet ik dan een VR921 aanschaffen? Hoe en waar moet ik deze dan installeren?

Ik zie door de bomen het bos niet meer...
Aansluiten op je ebus leiding en adapter in stopcontact. APP dl en wachten tot alles geüpdatet is. Kan ff duren en je krijgt foutmeldingen. Kan wel 5 uur duren.

Gewoon handleiding volgen die bij de VR921 zit en geduld :)

Dan komt het goed.

En UTP :)

En wat wil je allemaal gaan regelen met je zone regeling? En hoeveel blijft er open staan.

[ Voor 6% gewijzigd door Adriaan71 op 25-11-2022 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Adriaan71 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:48:
[...]

Aansluiten op je ebus leiding en adapter in stopcontact. APP dl en wachten tot alles geüpdatet is. Kan ff duren en je krijgt foutmeldingen. Kan wel 5 uur duren.

Dan komt het goed.

En wat wil je allemaal gaan regelen met je zone regeling? En hoeveel blijft er open staan.
UTP kabeltje toch nog? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Ja :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Adriaan71 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 08:22:
[...]

De AroTHERM plus mag voor een kelderraam staan. Mits alles dicht is en er geen rooster in zit. Het gaat erom dat er geen gas naar binnen kan komen.

Maar eventueel voor het geluid zou je nog een WBP plaat met daarachter een isolatie plaatje kunnen plaatsen en rondom afkitten.

Maar dat is niet noodzakelijk.
Nou, daar deed de meneer van Vaillant zelf hier best moeilijk over. Had graag mijn buitenunit wat verder op het dak gehad, maar dan kwam het volgens hem te dicht bij de ramen. 2 stuks zonder roosters of te openen delen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
PaT schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:06:
[...]

Nou, daar deed de meneer van Vaillant zelf hier best moeilijk over. Had graag mijn buitenunit wat verder op het dak gehad, maar dan kwam het volgens hem te dicht bij de ramen. 2 stuks zonder roosters of te openen delen.
Had vanochtend nog service monteur van Vaillant gebeld om het te controleren voor ik het hier poste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Adriaan71 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:08:
[...]

Had vanochtend nog service monteur van Vaillant gebeld om het te controleren voor ik het hier poste.
Hahaha, ik bedoelde niet dat je onzin uitkraamde, ik zou niet durven. Wellicht denken de medewerkers van Vaillant daar onderling wel anders over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
PaT schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:09:
[...]

Hahaha, ik bedoelde niet dat je onzin uitkraamde, ik zou niet durven. Wellicht denken de medewerkers van Vaillant daar onderling wel anders over?
Ze kunnen allemaal een eigen mening hebben, daar is niks mis mee, maar het gaat om de feiten. En dat is dat er geen propaan naar binnen kan komen voor explosie gevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamelisje
Hallo! Ik heb een vraagje over de Tijdprogramma’s in de Vaillant Multimatic 700. Bij het nakijken van de instellingen zag ik dat er een circulatietijdsprogramma ingesteld is van 6u-22u. Dit komt ongeveer overeen met het dagprogramma. Daarbuiten is er een nachtverlaging van een graad van toepassing. Is dit goed of is het beter om de pomp constant te laten draaien, ook ‘s nachts?

[ Voor 85% gewijzigd door Bamelisje op 26-11-2022 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
  • Laatst online: 20:51
PaT schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:06:
[...]

En moest de unit van die meneer van Vaillant inderdaad een volle meter van de ramen vandaan staan (zoals de handleiding specificeert)? Of wat was de afstand waar je je aan moest houden?

Ik begrijp de redenering van @Adriaan71 en @ds23man (bedankt voor jullie reacties) dat het erom gaat dat er geen propaan naar binnen kan komen / dat er genoeg verdunning moet zijn, maar de installatiehandleiding is heel expliciet over die minimale afstand en ik ben dus bang dat als er (terecht of onterecht) onenigheid over is, degene die komt controleren wel degelijk kan weigeren in bedrijf te stellen.

Misschien dus toch maar het zekere voor het onzekere nemen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Vaillant moet toch iets in de handleiding zetten en de kern van hun verhaal is minimaal een meter van openingen waar gas het huis in kan stromen. Er zijn daar totaal geen regels voor en de EU is voornemens de maximale vulling te verhogen om grotere warmtepompen op propaan mogelijk te maken. Er zijn trouwens ook split airco's op propaan en daar heb je rekenregels voor waarbij de maximale vulling bepaald wordt aan de hand van de hoogte waar het binnendeel hangt en de oppervlakte van de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:22
Bamelisje schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 23:28:
Hallo! Ik heb een vraagje over de Tijdprogramma’s in de Vaillant Multimatic 700. Bij het nakijken van de instellingen zag ik dat er een circulatietijdsprogramma ingesteld is van 6u-22u. Dit komt ongeveer overeen met het dagprogramma. Daarbuiten is er een nachtverlaging van een graad van toepassing. Is dit goed of is het beter om de pomp constant te laten draaien, ook ‘s nachts?
Ik dacht uit de handleiding verstaan te hebben dat het circulatie programma voor sanitair warm water is als je een circulatie circuit hebt zodat je sneller warm water uit de kraan heb. Dus dan doet het wellicht niks als je zo geen circuit en pomp hebt.
Anderen mogen me corrigeren indien ik het fout heb.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Nog wat leesvoer:

https://www.energieconsul...paan-CO2-installaties.pdf

Volgens dit verhaal moet een propaaninstallatie in de buitenlucht minimaal een meter van een ontstekingsbron verwijdert zijn. Dat klopt in het Vaillant verhaal omdat ze expliciet zeggen dat schakelaars enz minimaal op deze afstand geplaatst dienen te zijn. Dit doortrekkend naar een opening waar achter ook een ontstekingsbron kan bevinden kom je op het 1 meter verhaal voor ventilatieopeningen. Dus een raam wat potdicht is kan je als muur beschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:22
[...]

Dan komt het goed.

Ik twijfel ook om die module eventueel na te bestellen en aan te sluiten. Ik heb een 75/5 split met Unitower en 2 zones. Als ik die aansluit moet ik hopelijk niks opnieuw instellen he?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ds23man denk je dat 1 meter om de warmtepomp als atex zone beschouwd moet worden? Een werkschakelaar achter de wp wordt dan €300 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Proton_ schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:28:
@ds23man denk je dat 1 meter om de warmtepomp als atex zone beschouwd moet worden? Een werkschakelaar achter de wp wordt dan €300 :)
Ja een werkschakelaar achter een plus is inderdaad duur. Zo wordt het ook aangeleerd tijdens de cursus. Alternatief is natuurlijk een split.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
busscherski schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:35:
[...]

Ja een werkschakelaar achter een plus is inderdaad duur. Zo wordt het ook aangeleerd tijdens de cursus. Alternatief is natuurlijk een split.
Of gewoon de schakelaar op minimaal een meter plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
En om het even in een perspectief te plaatsen, een Butagas prikblikje bevat 260gram:

https://www.deboerdrachte...1JRg46EAQYBSABEgJ5DvD_BwE

Voornamelijk propaan omdat butaan bij koudere temperaturen niet meer wil verdampen.

Kijken we even in de spec's van Vaillant:

35/6 en 55/6: 600gram
75/6: 900 gram

Heb standaard een stuk of 4 van die prikblikjes op voorraad in mijn schuur.....

Edit: verkeerde link

[ Voor 28% gewijzigd door ds23man op 26-11-2022 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@ds23man
Klopt maar R290 is geurloos en die prikflesjes niet.

[ Voor 4% gewijzigd door busscherski op 26-11-2022 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
busscherski schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:04:
@ds23man
Klopt maar R290 is geurloos en die prikflesjes niet.
Dat doet er niet toe in de regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
ds23man schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:12:
[...]

Dat doet er niet toe in de regelgeving.
Dat is dan weer nieuw voor mij. Ben dan ook geen expert wat betreft explosieveiligheid wetgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Broodro0ster schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:24:
[...]

Ik twijfel ook om die module eventueel na te bestellen en aan te sluiten. Ik heb een 75/5 split met Unitower en 2 zones. Als ik die aansluit moet ik hopelijk niks opnieuw instellen he?
Nee aansluiten op bestaande e-bus bekabeling. En UTP en stroom. De sensoAPP dl. Als je gebruiksaanwijzing volgt van VR921 en de aanwijzingen op de APP komt het goed,

Je krijgt eerst foutmelding geen compatibel thermostaat op je APP. Dat kan wel wat uren duren.

Na diverse upload en dergelijke.

Maar dan gaat het werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
busscherski schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:26:
[...]

Dat is dan weer nieuw voor mij. Ben dan ook geen expert wat betreft explosieveiligheid wetgeving.
Wat heb je aan een geurtje als je er niet met je neus boven op staat? Daarom is de regelgeving primair gericht op het voorkomen van explosieve situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:07
Atex gaat heel ver, en is daardoor ook heel duur om te behalen. Als ik de warmtepomp zo van binnen bekijk lijkt het mij dan ook dat deze zelf hier ook niet geheel aan voldoet. Omdat propaan zwaarder is dan lucht kan het zich ophopen. Maar de meeste units staan vrij open opgesteld en dan verdunt het kleine beetje propaan heel snel.

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Denyo schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:37:
Atex gaat heel ver, en is daardoor ook heel duur om te behalen. Als ik de warmtepomp zo van binnen bekijk lijkt het mij dan ook dat deze zelf hier ook niet geheel aan voldoet. Omdat propaan zwaarder is dan lucht kan het zich ophopen. Maar de meeste units staan vrij open opgesteld en dan verdunt het kleine beetje propaan heel snel.
Ach, zolang Vaillant ( en andere merken) niet eens explosieveilige relais toepassen is het allemaal een wassen neus.... :+ :+ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Anomi schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 23:48:
[...]

En moest de unit van die meneer van Vaillant inderdaad een volle meter van de ramen vandaan staan (zoals de handleiding specificeert)? Of wat was de afstand waar je je aan moest houden?

Ik begrijp de redenering van @Adriaan71 en @ds23man (bedankt voor jullie reacties) dat het erom gaat dat er geen propaan naar binnen kan komen / dat er genoeg verdunning moet zijn, maar de installatiehandleiding is heel expliciet over die minimale afstand en ik ben dus bang dat als er (terecht of onterecht) onenigheid over is, degene die komt controleren wel degelijk kan weigeren in bedrijf te stellen.

Misschien dus toch maar het zekere voor het onzekere nemen...
Ja, van ramen, uitmonding van de cv ketel en van de inlaten van de hemelwaterafvoeren. Het was nog een heel gepuzzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobotje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-09 10:51
[...]

Dan komt het goed.

Ik dacht dat de VR 921 geen UTP nodig had, en op WiFi kon draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-06 19:01
tobotje schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:15:
[...]

Dat kan die ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
tobotje schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:15:
[...]

Ja kan ook . ben zelf voorstander voor bedraad. Werkt altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
PaT schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:34:
[...]

Ja, van ramen, uitmonding van de cv ketel en van de inlaten van de hemelwaterafvoeren. Het was nog een heel gepuzzel.
En het debiele is dat je op die plek gewoon een gasfles met 10kg vul gewicht neer had mogen zetten...... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
ds23man schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:36:
[...]

En het debiele is dat je op die plek gewoon een gasfles met 10kg vul gewicht neer had mogen zetten...... :+
Maar die stoot je minder makkelijk lek als een alu verdamper.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
snameroc schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:37:
[...]

Maar die stoot je minder makkelijk lek als een alu verdamper.
Twee terras heaters en een gas BBQ ( in werking) had ook gemogen. Sterker nog, daar zijn helemaal geen normen voor. Dat is nou net kromme van het verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ja ik deel je mening wel maar daar hebben we niets aan

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
snameroc schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 15:02:
Ja ik deel je mening wel maar daar hebben we niets aan
Voorlopig is de enige regel in een buitenopstelling dat er binnen een meter geen ontstekingsbron mag zijn, of er 500gr propaan in zit of 5kg maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Daar voldoet het bij mij aan.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Nou nog je familieleden instrueren dat ze geen windlicht bij de pomp plaatsten of nog erger er een MFB boxje erop zetten, die dingen zijn al helemaal niet explosieveilig qua relais. :+ 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
ds23man schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:14:
[...]

Nou nog je familieleden instrueren dat ze geen windlicht bij de pomp plaatsten of nog erger er een MFB boxje erop zetten, die dingen zijn al helemaal niet explosieveilig qua relais. :+ 8)7 8)7 8)7
De luidsprekers staan in de andere hoek van de tuin maar dat zijn pasieve geen actieve. Wel wordt er wel eens een was gedroogd onder het afdakje van zonnepanelen waar de Vaillant onder staat. Kan de was goed droog waaien😀

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dishmagic
  • Registratie: Juni 2016
Hallo,

Ik heb hier sinds 2 maanden een Arotherm Plus 75/6 draaien. De hardware die er nog aanhangt is een VWZ-AI, VR70 en een Sensocomfort 720. Het is paralel aangesloten op een buffervat me een pomp voor het verwarmingscircuit De pomp op zijn beurt hangt aan de VR70.
Het systeem werkt uitstekend maar 1 ding kom ik niet uit. Ik heb een intergas xtreme op het zelfde buffervat aangesloten en deze ketel moet aan / uit gestuurd worden door de VWZ AI en hier strandt het.
De uitgangen MA1 en MA2 zijn niet te programmeren om de ketel te sturen ( ja ik weet dat hier 220 uitkomt )
Ook de ZH aansluiting lijkt totaal ongeschikt.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

dishmagic schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:40:
Hallo,

Ik heb hier sinds 2 maanden een Arotherm Plus 75/6 draaien. De hardware die er nog aanhangt is een VWZ-AI, VR70 en een Sensocomfort 720. Het is paralel aangesloten op een buffervat me een pomp voor het verwarmingscircuit De pomp op zijn beurt hangt aan de VR70.
Het systeem werkt uitstekend maar 1 ding kom ik niet uit. Ik heb een intergas xtreme op het zelfde buffervat aangesloten en deze ketel moet aan / uit gestuurd worden door de VWZ AI en hier strandt het.
De uitgangen MA1 en MA2 zijn niet te programmeren om de ketel te sturen ( ja ik weet dat hier 220 uitkomt )
Ook de ZH aansluiting lijkt totaal ongeschikt.
Toch is de ZH aansluiting de juiste. Wel moet je een relais toepassen om je ketel aan/uit te schakelen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/k5hGsHt/AE2-C1-E4-B-3543-48-DE-B3-B9-8-C0669-C6-B3-BF.jpg

Al zou ik persoonlijk in jouw situatie de ketel gewoon op zijn eigen thermostaat/regeling zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dishmagic
  • Registratie: Juni 2016
Ik heb daar al een vaillant scheidingsrelais aangehad maar geen idee of dit werkt.
Ik had het bivalent punt al op 15 graden gezet maar er gebeurt niks.
Ook heb ik de instelling getest waar het op tarieven werkt en als ik dan een gas tarief invul van 5 tegenover een stroomtarief van 88 dan zou de cv ingeschakeld moeten worden lijkt me. Wel gaat de warmte pomp dan uit maar het relais komt niet in.
In de instellingen zie ik ook niks verkeerd zitten. Een mogelijkheid om in het test menu te testen zie ik ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hemaworstje
  • Registratie: November 2007
  • Niet online

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-09 21:30
Franciesco schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:00:
@Kiwi_Kevin staat jouw condensafvoerpijp niet tussen en op het grind?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6TOzXf4AbUStSvChvRSFUVafh0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5ROfwYYG40DzRuoxWpqfaCM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-oouuc-vXTlGRLSE77e-tYEMwHM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F0xDKA7nmNYW99ezYu6rqMuZ.jpg?f=fotoalbum_tile

450kg grind verder.. nu wel :)

[ Voor 10% gewijzigd door Kiwi_Kevin op 27-11-2022 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Laatst online: 22:07
naaa schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 21:04:
[...]

Toch is de ZH aansluiting de juiste. Wel moet je een relais toepassen om je ketel aan/uit te schakelen.

[Afbeelding]

Al zou ik persoonlijk in jouw situatie de ketel gewoon op zijn eigen thermostaat/regeling zetten.
uit eigen ervaring: er moet een vr10 sensor aan de vf1 poort hangen, dan pas wordt ZH poort vrijgegeven. In de VWZ AI, de bijverwarming op '2kw' zetten zodat de ZH poort wordt geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@dishmagic helpt bovenstaand?

Pagina: 1 ... 51 ... 175 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic