Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Zwartoog sterkte.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat vochtig weer rond het vriespunt het meest vervelend is voor een L/W warmtepomp. Met strenge vorst wordt de lucht veel droger en heeft hij het makkelijker.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
pdeboer schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:20:
Betreft een Arotherm vwl 155/2, Ik heb een nieuw topick aangemaakt maar denk eigenlijk dat dit hieronder deze thuis hoort,

Graag wat advies / tips

Eerst even de situatie, ik stook nu met een c.v ketel de vloerverwarming gecombineerd met lvt radiatoren,
de ketel wort aangestuurd door een zoneregeling met aan/uit thermostaat en de ketel is zelfmodulerend.

Nu is er een AROTHERM VWL 155/2 A 400V besteld en deze komt over een paar weken binnen, echter is het mij niet geheel duidelijk wat ik nog aan regelingen of toebehoren bij deze warmtepomp moet bestellen, de aan/uit thermostaat van de zoneregeling zal blijven bestaan, de ketel eruit en de Arotherm gekoppeld worden aan het bestaande verwarming systeem (puur verwarming geen warmwater)

Is het voldoende om de Vaillant VWZ AI warmtepomp besturingsmodule aan te schaffen en
kan ik daarmee dit opzetje werkend instaleren ?
Zorg wel dat je de goeie VWZ AI besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-06 19:01
Zwartoog schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:34:
[...]

Hmm, geen goed teken. Ik ga vanavond eens spelen met de instellingen en kijken of ik iets kan vinden om hem aan te krijgen.

Ook de eerste koude douche hier: gisteravond boiler leeggetapt met een veel te heet bad, SWW-run stond nog om 10:00 uur, en duurt ook nog ontzettend lang. Toch een wat andere situatie dan met 30 graden buiten :P

Combinatie met een te ver afgekoeld huis wordt overigens niet echt gewaardeerd hier }:O

Moet wel zeggen: stooklijn op 0,6 resulteert een Ta van >40 graden bij deze temperaturen, en dan gaat opwarmen met radiatoren best vlot.
Ik heb hier zojuist het volledige fluisterprogramma eruit gekieperd. Hoewel ik betwijfel of dat het is want die heb ik 7 dagen van 22:00-7:00 vast staan. Terwijl ik in het weekend de nachtverlaging van 22:30-7:30 heb lopen. Je ziet de activiteit volgens nachtverlaging gaan. De thermostaat geeft netjes aan dat de afkoeltemp. 19 graden moet zijn. Laat maar weten wat jij ontdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvA73
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-02-2024
Volgende wk installateur samen met Vaillant over de vloer om te bekijken wat oorzaak veel te lage COP is. Obv input @Proton_ denk ik dat het ligt aan een verkeerde buffer configuratie en wellicht ook de oude mengverdelers vd vloer.

Vandaag toch weer eens even gaan kijken wat systeem nu doet hij lage temperaturen buiten.

Buiten: 0 graden
Gewenste Ta: 40 graden
Actuele Ta bovenin buffer: 33 graden (komt niet boven 34 graden)
Actuele Ta WP: 40 graden

Maw: WP krijgt buffer niet op temperatuur. Heb op stooklijn 0,6 staan en afgetopt op 40 graden. Neem aan dat hij daarom niet boven 40 graden uitkomt. Vreemde is dat hij afgelopen dagen wel soms boven 40 (zelfs 45+) uitkwam.

Duidt dit nog steeds op probleem met menging en te hoge Delta T? Ta WP nu 40 graden. Bovenin buffer al terug naar 34 graden. Nefit CV geeft 28 graden aan. Ooit begrepen dat deze meet op retour. Dat getal komt redelijk overeen met waarde op analoge meter retour CV pomp. Dat zou betekenen Delta T van +/- 12 bij WP (40-28=12).

Vraag me nu af wat er gebeurt met als ik met snelheid CV pomp en pompen vloerverdelers ga spelen. Heeft installateur niet aan gerekend maar beiden gewoon op laagste stand gezet.

Zat te denken dat wellicht een hogere pompsnelheid na de buffer zal leiden tot lagere Delta T (alhoewel deze na buffer schommelt tussen 3 en 5 graden obv analoge meters op CV pomp)

Gaat om grote woning met 411 m2 gebruiksoppervlakte over BG + 1 verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdeboer
  • Laatst online: 10-05-2024
Adriaan71 schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:50:
[...]

Zorg wel dat je de goeie VWZ AI besteld.
Zijn er verschillen dan? ik weet eigenlijk niet waar ik kan vinden welke ik nodig heb, en is dit dan voldoende of moet er ook echt daaraan nog in combinatie een vaillant regelthermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:32
Proton_ schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:36:
[...]

Vanuit de wijsheid: meten is weten, maar als je niet weet wat je meet, weet je nog geen ...., zou ik toch even met 1 thermometer een rondje lopen om een indruk te krijgen van de afwijking van elke sensor in je systeem :)

Voor de flow heb je een indicatie door de rode vlottertjesop de verdeler te bekijken. Bij een 75/6 wil je idealiter in totaal iets meer dan 20 liter per minuut door de vloer hebben. Het debiet door de warmtepomp (kan je zien op de binnenunit, zie installatiehandleiding) moet liefst gelijk of ietsje hoger zijn.
Je krijgt ook een indicatie door het temperatuursverschil tussen aanvoer en retour te bekijken. Idealiter is dat gelijk tussen Ta/Tr warmtepomp, Ta/Tr uitgang buffervat en Ta/Tr vloerverdelers.
Omdat een verschilmeting nogal nauw luistert zou ik dat ook met 1 thermometer doen en een IR gun ertegenaan houden is dan lekker snel :)

Nogmaals: alle aanpassingen zijn vanuit de gedachte dat de warmtepomp op lagere Ta meer vermogen en minder verbruik heeft, dus alle verlies aan Ta tussen warmtepomp en vloer wil je vermijden.
Misschien dan toch maar even een IR thermometer aanschaffen. Die is snel terug verdiend op deze manier :9
Voor nu heb ik de stooklijn even verhoogde naar 0.35 hoop dat ik daarmee, totdat het probleem is opgelost, een wat rustiger beeld krijg. Inmiddels zitten we op een dag totaal van 36kWh. De unit is sinds 12 uur vannacht eigenlijk geen moment uit geweest :'(

De flotters op de de verdeler en de binnenunit zal ik ook eens nalopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
Net even gespiekt op de binnenunit met wat die aangeeft:
- Van het verwarmen geeft die 4.0 aan. Neem aan dat dat de cop is? Maar daar geloof ik eigenlijk vrij weinig van..
- Aanvoer temperatuur: 51 graden
- Huidige aanvoer temp: 32.6 graden
- Gebouwcircuit doorstroming 1206l/h, dus +- 20 liter per minuut (ietsje hoger)
- Energie integraal -180 *min (geen idee wat dit is, moest het maar eens opzoeken)
- Compressor modulation: 100% (ligt in de lijn der verwachting kwa stroomverbruik)
- Elektrisch vermogen opgenomen 2.9kW (dus komt ook overeen met de grafiekjes die ik eerder gepost had)
- luchtinlaat temp 1.8 graden
- buitenluchttemp. 3.3 graden

Op de verdeler staat een eenheid liter per minuut. Maar de getallen die daarbij staan zijn tussen de 0 en 2.5.
En ze geven allemaal rond de 1.5 aan. Kan ik er dan vanuit gaan dat het debiet 15L per minuut zou zijn? of is dit weer heel wat anders?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GM6ZDx8KEIfBAd_B5aMi9sUgz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbK276qUwtHiM8fWvfhfpI7Y.jpg?f=fotoalbum_large

Dan lijkt me dat sowieso de doorstroming niet hoog genoeg zou zijn.
Misschien dat dit ook weer iets van duidelijkheid schept...
Ik kom er sowieso weer even op terug met wat de temperaturen van verschillende onderdelen in de installatie zijn als ik dat extern meet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
Hmm, 1.5 of 1.4 liter per minuut zal wel kloppen..
Als een optelsom doe, dan zit ik op totaal op 23 groepen keer 1.4l/m = 34.5 liter per minuut. Dat klinkt dan als veel te veel?
Ik neem ook aan dat alle flow meters hetzelfde aan moeten geven? Want op 1 verdeler ziet dat er nou niet echt netjes uit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@merijntjuh als je hoger debiet hebt over de afgifte dan over de warmtepomp (daar lijkt het op bij jou) dan zal de afgifte bijmengen uit de retour, dat water komt immers ergens vandaan.
Bijmengen = temperatuurverlies = lagere COP, lager vermogen.

Dus de warmtepomp moet harder pompen of je afgifte minder hard.

Of elke groep evenveel water nodig heeft, ligt eraan. Vaak is het OK als slaapkamers wat minder krijgen en wil een badkamer wat meer. Het is ook een beetje afhankelijk van hoe het uitkomt met slanglengte.

@KvA73 wellicht ook bij jou van toepassing.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 20-11-2022 14:38 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:51
pdeboer schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:22:
[...]

Zijn er verschillen dan? ik weet eigenlijk niet waar ik kan vinden welke ik nodig heb, en is dit dan voldoende of moet er ook echt daaraan nog in combinatie een vaillant regelthermostaat
Helaas vorige week dezelfde fout gemaakt (gelukkig wel net op tijd gemerkt). Je wilt de module voor de aroTHERM Plus hebben, artikelnummer 0010031645. De module die bijvoorbeeld bij Warmteservice op de site staat, artikelnummer 0020117049, is die voor de /2 en /3-series aroTHERMs.

Edit: ik zie dat je geen aroTHERM Plus hebt besteld, maar een /2-serie. Dan moet je dus wel de VWZ AI met artikelnummer 0020117049 hebben. Maar is dit niet een oud model?

[ Voor 13% gewijzigd door Anomi op 20-11-2022 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdeboer
O.k helder, en dan kan daarop direct de aan/uit van de zoneregeling aangesloten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
pdeboer schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:22:
[...]

Gewoon met de VRC 720. Kan je allen in stellen en inregelen.

JA je heb ze voor de AroTHERM monoblock en de Arothem plus monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWD
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07-06 16:51

JWD

Ik denk dat het een 'interessante' dag was voor warmtepomp Noobs zoals ik.
Natuurlijk had ik al de vele filmpjes online gezien over hoe 'slecht' een WP functioneert als het wat kouder is dus vannacht was een goede test. (-1 tot -3C)
Ik weet nog niet precies wat ik er van moet vinden want het verbruik lijkt me wat hoog maar het huis is in ieder geval lekker behaaglijk met een zeer stabiele 21,5 binnen temperatuur.😊.

Voor de liefhebbers nog even een grafiekje van de kWh meter, ben nog aan het uitzoeken hoe ik het best de unit zelf uit kan lezen zodat ik wat meer stats kan trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYNFYp16Fe95hxRYJBkBXM32TPU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A7wJOCkjNWSq783RxRJ4t4dr.png?f=fotoalbum_large

Het betreft een VWL 125/6 A met ongeveer 225m2 vloerverwarming en we gebruiken hem ook voor SWW, vandaar de nachtelijke piek.

Thermostaat staat continu op 22C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:22
Vrijdagmiddag mijn statistieken op de VZW AI gereset.
Daarnet gaan kijken en COP 5.6 gehaald de laatste 2 dagen met de thermostaat op 20 graden. 75/5 split unit met Unitower. Stooklijn op 0.25, dus kan misschien nog lager.
In België is het precies wel niet zo koud als in Nederland.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

"Precies wel niet"
Is dat niet zo koud, wel zo koud, of precies zo koud als in NL ;) :D

Hier een COP van net geen 4 vandaag, tot dusverre. 62kWh aan warmte en 21kWh opgenomen. Op de buitenunit.
Binnenunit heeft ook nog 4kWh gebruikt ivm legionellarun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-09 12:50
Niet zo koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
Proton_ schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:36:
@merijntjuh als je hoger debiet hebt over de afgifte dan over de warmtepomp (daar lijkt het op bij jou) dan zal de afgifte bijmengen uit de retour, dat water komt immers ergens vandaan.
Bijmengen = temperatuurverlies = lagere COP, lager vermogen.

Dus de warmtepomp moet harder pompen of je afgifte minder hard.

Of elke groep evenveel water nodig heeft, ligt eraan. Vaak is het OK als slaapkamers wat minder krijgen en wil een badkamer wat meer. Het is ook een beetje afhankelijk van hoe het uitkomt met slanglengte.

@KvA73 wellicht ook bij jou van toepassing.
Ik denk dat het goed is als de verdelers wat verder teruggedraaid gaan worden dan.
We hebben vandaag ook eens kritische gekeken maar hoe onze ventilatieroosters nou eigenlijk stonden. De meeste stonden ook vol open. Heb ze maar iets verder dicht gezet en houdt de co2 even in de gaten >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@merijntjuh Liever de afgiftepomp een stand lager zetten (nog liever de warmtepomp harder trouwens, maar dat lukt misschien niet). Dan houd je de afstelling in stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
Proton_ schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:31:
@merijntjuh Liever de afgiftepomp een stand lager zetten (nog liever de warmtepomp harder trouwens, maar dat lukt misschien niet). Dan houd je de afstelling in stand.
Dit zijn zeker instellingen die niet via de thermostaat ingesteld kunnen worden maar alleen op de binnenunit?
Het viel me namelijk op dat ik niet bij het installateurs menu kon omdat ik de code hier niet van weet/heb.
En helaas is het niet dezelfde (00) die op de thermostaat ingesteld staat :'(
Ik had inmiddels al een mailtje gestuurd naar de installateur, maar ik ga zeker hiervan de code even vragen zodat ik dit in de toekomst ook zelf gewoon kan wijzigen om te finetunen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:48
merijntjuh schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:47:
[...]

Dit zijn zeker instellingen die niet via de thermostaat ingesteld kunnen worden maar alleen op de binnenunit?
Het viel me namelijk op dat ik niet bij het installateurs menu kon omdat ik de code hier niet van weet/heb.
En helaas is het niet dezelfde (00) die op de thermostaat ingesteld staat :'(
Ik had inmiddels al een mailtje gestuurd naar de installateur, maar ik ga zeker hiervan de code even vragen zodat ik dit in de toekomst ook zelf gewoon kan wijzigen om te finetunen.
Binnenunit code 17 (standaard)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
Ik kan er inderdaad in met code 17, thanks @busscherski :)

Alleen kan ik helaas in dat menu niets vinden wat maar ook een beetje lijkt op de instellingen van de afgiftepomp.
Of is dit iets wat op de pomp zelf moet? (dus kap eraf?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
Net even uitgerekend wat de COP theoretisch is als ik naar het daadwerkelijke verbruik kijk en het verbruik wat op de binnenunit staat nadat ik de instellingen had veranderd. Dat is een COP van 2. Dat klinkt als te laag..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@merijntjuh zie ook https://www.vaillant.nl/p...0020291547-02-1878938.pdf pagina 42 en verder.
Sowieso goed om dat document even door te lezen als je in het installateursniveau gaat aanpassen.
Volgens mij is het Conf. geb.pomp. verw. maar ik weet het niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
Proton_ schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:07:
@merijntjuh zie ook https://www.vaillant.nl/p...0020291547-02-1878938.pdf pagina 42 en verder.
Sowieso goed om dat document even door te lezen als je in het installateursniveau gaat aanpassen.
Volgens mij is het Conf. geb.pomp. verw. maar ik weet het niet zeker.
Klinkt wel aannemelijk dat het die setting is: Conf. geb.pomp. verw.
Deze staat in mijn geval op 'auto' dus (ofwel fabrieksinstelling volgens documentatie).
Moet zeggen dat ik het dan wel bijzonder vind dat de Conf. geb.pomp. ww. op 100% staat terwijl de fabrieksinstelling op 65% zou staan. Maar dat is is even een probleem voor later :)

Zojuist hebben we de kap van de pomp unit er even afgehaald, vervolgens zien we dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZw1donPxVsKi1DAVBzg42yRC8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n3Kh4yiCDPlSQXhXFB1KVwFZ.jpg?f=fotoalbum_large
Bij de boekjes van de installatie zat nog een klein documentje "voor de installateur" waarin we kunnen aflezen dat deze instelling nu feitelijk zelfs voorbij standje maximaal staat :o
Vraag me af of dat nou helemaal de bedoeling moet zijn.

En even voor onze beeldvorming: Klopt het dat deze settings:
Conf. geb.pomp. verw, Conf. geb.pomp. koel en Conf. geb.pomp. ww de aansturing zijn naar de pomp toe met hoe snel deze moet draaien? Of is dit nou juist de instelling van aanvoer en retour van de buitenunit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@merijntjuh die settings regelen de waterpomp in de buitenunit (afhankelijk wat de buitenunit aan het doen is: verwarmen, koelen of douchewater maken).

Voor de vloerverwarmingsverdelers zal je de pomp op je foto een tandje terug kunnen zetten.
Ik verwacht dat dan de temperatuur naar je vloer dan dichter bij de temperatuur van de warmtepomp gaat komen, waardoor die (beter) gaat moduleren en een lagere Ta nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 09:58
Hier is de VWL 75/6 ook geleverd.

Alleen de VWZ AI plus nog niet ...
Levering van de VWZ AI staat pas gepland voor 2023, dus volgens mij ga ik er weinig lol van hebben dit stookseizoen.

Mocht iemand nog ergens een VWZ AI plus tegenkomen, ik zoek er nog een ;)
Het alternatief is een MEH97/6 maar dat is een behoorlijke meerprijs voor functionaliteit die niet gebruikt gaat worden.
Toch zonde (en frustrerend) dat de warmtepomp niet gewoon direct via eBUS te besturen is...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErFgh1xx5V7cbWCwH4yNvaqEpfQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GURlmS6Q7VSZpTiU4dr5TDhD.png?f=fotoalbum_large

I've GoT a solution

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:09
Kleuvert schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:13:
[...]

Ik heb hier zojuist het volledige fluisterprogramma eruit gekieperd. Hoewel ik betwijfel of dat het is want die heb ik 7 dagen van 22:00-7:00 vast staan. Terwijl ik in het weekend de nachtverlaging van 22:30-7:30 heb lopen. Je ziet de activiteit volgens nachtverlaging gaan. De thermostaat geeft netjes aan dat de afkoeltemp. 19 graden moet zijn. Laat maar weten wat jij ontdekt.
Gevonden!

Leek op de een of andere manier erg op een fout: Modus -> Verwarmen -> Auto is heel duidelijk: als het dag is, dagtemperatuur, als het nacht is, nachttemperatuur.

Moet dus nog een andere optie bij :'(
Installateursmenu -> Configuratie -> Zone 1 -> CV Circ1 -> Systeem Auto Off -> Nacht (ipv Eco)

Pak je daar de handleiding bij, dan vind ik de standaardfunctionaliteit (Eco) nogal risicovol:
"Daalt de buitentemperatuur onder 4 graden, dan na verstrijken vorstbeschermingsfunctie schakelt de verwarmingsfunctie in, op gestelde temperatuur Nacht".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GN4PbNWJvormd103n0aHXNb_Sg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCWdxKCTPIAzENVOz1UiCN42.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3I53UCG4oefZHe6trKtFvLhzXM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8mWAZnVPvXiQlHet57FLl1n.jpg?f=fotoalbum_large

Op de een of andere reden is dit ook niet gebeurt, denk ik: vertraging vorstbeveiliging staat standaard op 4 uur, ofwel je pomp vriest stuk als de temperatuur heel hard en diep zakt (of dit is weer een andere beveiliging). Desalniettemin, ik geloof niet dat het minder dan 4 uur lang onder de 4 graden lag (de DCF gaf -1,5 aan).

Enfin, lijkt te werken nu :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scL6lvxa4h7Iyg-5db3gMfcHUYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W7OzhZ6ROzZlGMSEOgGjvr2n.jpg?f=fotoalbum_large
Geeft in ieder geval een gewenste temperatuur aan, deed hij eerst niet zag ik. Jaja, die gaat nog een stuk omlaag, we zijn aan het testen he? ;)

Hopelijk heb ik ook alle instellingen weer goed staan, had uiteindelijk een full reset uitgevoerd.

Als dit werkt en het wordt weer eens goed koud, ga ik nog eens kijken wat die vorstbeveiliging doet.

Edit: ik lees nu het stukje tekst uit de handleiding nogmaals, en die is weer lekker onduidelijk. "Als u bij de functie Binnencompensatie de waarde Thermost. ingesteld hebt, dan is de functie Systeem auto off zonder werking. De systeemthermostaat regelt altijd op de gewenste kamertemperatuur 5 graden."

Uhm, dat doet hij dus ook niet helemaal. Systeem auto off op NACHT zetten, dan regelt de thermostaat dus WEL de boel.

Erg frustrerend dit: ik heb totaal geen moeite om tientallen pagina's droge tekst te doorgronden, maar moet het wél kloppen wat er staat.

(Edit: stond eerst Uit ipv Nacht).

[ Voor 8% gewijzigd door Zwartoog op 20-11-2022 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
roelke schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:41:
Hier is de VWL 75/6 ook geleverd.

Alleen de VWZ AI plus nog niet ...
Levering van de VWZ AI staat pas gepland voor 2023, dus volgens mij ga ik er weinig lol van hebben dit stookseizoen.

Mocht iemand nog ergens een VWZ AI plus tegenkomen, ik zoek er nog een ;)
Het alternatief is een MEH97/6 maar dat is een behoorlijke meerprijs voor functionaliteit die niet gebruikt gaat worden.
Toch zonde (en frustrerend) dat de warmtepomp niet gewoon direct via eBUS te besturen is...

[Afbeelding]
Gefeliciteerd!

Ik had mijn AI uit België:
https://www.va-shop.be/a-...wz-ai-voor-arotherm-plus/
Is een iets ouder model, maar werkt bij mij wel gewoon op mijn 75/6. Ik weet niet of deze nog goed leverbaar zijn, of wat de precieze verschillen zijn. Maar het valt te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
_ferry_ schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:45:
"Precies wel niet"
Is dat niet zo koud, wel zo koud, of precies zo koud als in NL ;) :D

Hier een COP van net geen 4 vandaag, tot dusverre. 62kWh aan warmte en 21kWh opgenomen. Op de buitenunit.
Binnenunit heeft ook nog 4kWh gebruikt ivm legionellarun.
Niet zo koud idd. Ik heb er niet echt op gelet, maar ik denk dat het minimaal rond de 2 graden geworden is.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleuvert
Zwartoog schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:46:
[...]

Gevonden!

Leek op de een of andere manier erg op een fout: Modus -> Verwarmen -> Auto is heel duidelijk: als het dag is, dagtemperatuur, als het nacht is, nachttemperatuur.

Moet dus nog een andere optie bij :'(
Installateursmenu -> Configuratie -> Zone 1 -> CV Circ1 -> Systeem Auto Off -> Nacht (ipv Eco)

Pak je daar de handleiding bij, dan vind ik de standaardfunctionaliteit (Eco) nogal risicovol:
"Daalt de buitentemperatuur onder 4 graden, dan na verstrijken vorstbeschermingsfunctie schakelt de verwarmingsfunctie in, op gestelde temperatuur Nacht".

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op de een of andere reden is dit ook niet gebeurt, denk ik: vertraging vorstbeveiliging staat standaard op 4 uur, ofwel je pomp vriest stuk als de temperatuur heel hard en diep zakt (of dit is weer een andere beveiliging). Desalniettemin, ik geloof niet dat het minder dan 4 uur lang onder de 4 graden lag (de DCF gaf -1,5 aan).

Enfin, lijkt te werken nu :)
[Afbeelding]
Geeft in ieder geval een gewenste temperatuur aan, deed hij eerst niet zag ik. Jaja, die gaat nog een stuk omlaag, we zijn aan het testen he? ;)

Hopelijk heb ik ook alle instellingen weer goed staan, had uiteindelijk een full reset uitgevoerd.

Als dit werkt en het wordt weer eens goed koud, ga ik nog eens kijken wat die vorstbeveiliging doet.

Edit: ik lees nu het stukje tekst uit de handleiding nogmaals, en die is weer lekker onduidelijk. "Als u bij de functie Binnencompensatie de waarde Thermost. ingesteld hebt, dan is de functie Systeem auto off zonder werking. De systeemthermostaat regelt altijd op de gewenste kamertemperatuur 5 graden."

Uhm, dat doet hij dus ook niet helemaal. Systeem auto off op NACHT zetten, dan regelt de thermostaat dus WEL de boel.

Erg frustrerend dit: ik heb totaal geen moeite om tientallen pagina's droge tekst te doorgronden, maar moet het wél kloppen wat er staat.

(Edit: stond eerst Uit ipv Nacht).
Dankjewel, heb het ook gevonden. Bij de 720 staat het onder circuit 1 en dan staat nachtmodus op eco en die heb ik nu omgezet naar normaal.
Dat zal wel hetzelfde zijn als bij jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Kleuvert schreef op maandag 21 november 2022 @ 07:24:
[...]

Dankjewel, heb het ook gevonden. Bij de 720 staat het onder circuit 1 en dan staat nachtmodus op eco en die heb ik nu omgezet naar normaal.
Dat zal wel hetzelfde zijn als bij jou.
Nacht modus moet op normaal staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Huis is warm gehouden vanacht d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Vrouw ook blij en jij rust hahahah. Vaillant al contact opgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Adriaan71 schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:19:
[...]

Vrouw ook blij en jij rust hahahah. Vaillant al contact opgenomen?
Rust in huis ja :) Nee, vanwege de tegenstrijdigheid in de handleiding? Kan ik doen, als jij een zinnige ingang hebt daar. Beschrijving van het PV-contact werkt ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
Ik heb het al eens eerder gezegd: de documentatie van Vaillant is gewoon ver beneden de maat!

In het selectieproces voor een warmtepomp heb ik veel installatiehandleidingen doorgelezen en die van Nibe en Nefit blinken gewoon uit in duidelijkheid. Na 1 keer doorlezen is alles gewoon duidelijk en weet je wat het systeem allemaal kan. Dat had ik bij Vaillant totaal niet en om eerlijk te zijn, zonder dit draadje en de tips van Adriaan had ik op basis van de Vaillant documentatie nooit voor dit merk gekozen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Broodro0ster schreef op donderdag 17 november 2022 @ 23:12:
Ik wil graag mijn statistieken resetten nadat ik enkele dagen heb lopen spelen met de instellingen.
De handleiding van de VRC700 zegt dat ik hier kan resetten, maar ik heb die keuze niet: Menu → Informatie → Systeemstatus → Milieu-opbr. resetten

Ik ben al 5x door alle menu's geweest en nergens vind ik de reset knop.
Op de vzw ai module heb ik wel de statistieken kunnen resetten, maar die reset niet de waardes die de VRC700 weergeeft.
Iemand die hier het antwoord op weet? Nadat ik ze op de VZW AI gereset had, was de volgende dag ook de opbrengst en verbruik op de VRC 700 gereset. Het lijkt wel alsof de VRC 700 wat achterkomt met z'n verbruikers statistieken.

Dus op de VZW AI kan ik alles wel resetten en dan begint de VRC 700 ook vanaf 0 te tellen, maar dan staan mijn statistieken van de compressor starts etc ook weer allemaal op 0 en dat heb ik liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
De gegevens in de VRC worden 1 keer per dag geüpdate, heel logisch om middernacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
ds23man schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:04:
De gegevens in de VRC worden 1 keer per dag geüpdate, heel logisch om middernacht.
Helder! En enig idee waarom ik enkel in de VRC de opbrengsten niet kan resetten?
Is dit niet mogelijk in combinatie met een VZW AI of zou er een andere reden zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Broodro0ster schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:25:
[...]

Helder! En enig idee waarom ik enkel in de VRC de opbrengsten niet kan resetten?
Is dit niet mogelijk in combinatie met een VZW AI of zou er een andere reden zijn?
De VWZ houdt de statistieken bij, daarom kan je alleen daar resetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
En dat verklaart ook het verschil die je ziet tussen de energiegegevens op de VWZ en de VRC. De VRC loopt maximaal 24 uur achter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:54
Adriaan71 schreef op maandag 21 november 2022 @ 07:50:
[...]

Nacht modus moet op normaal staan.
Naar deze instelling heb ik laatst ook gekeken (staat bij mij nog op eco), maar ik snap hem niet helemaal...
Doet dit ook wat als je geen programma ingesteld hebt en de ingestelde ruimtetemp dus op een vaste manuele waarde staat 24h/dag?

Specifiek heb ik het dan over onderstaande optie:
MENU → INSTELLINGEN → Installateurniveau → Installatieconfiguratie → Nachtmodus → Eco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:45

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Ik vroeg mij wat af. Ik heb hier een VP RW 45/2 buffervat in mijn opstelling zitten.
Moet het systeem eigenlijk weten dat deze er tussen zit? Ik zag namelijk dat de installateur systeemcode 10 heeft geselecteerd voor mijn systeem met de volgende onderdelen:

75/6 WP
VP RW 45/2 Buffervat
MEH60
VIH RW 300/3BR boiler

VRC720 en de VR 921 en uiteraard de VWZ Ai

Klopt deze code icm alle onderdelen? :) Heb deze twijfel gekregen omdat ik hier een stukje terug in dit topic een optie zag ivm een buffervat.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Volgens mij klopt dat niet, code 10 gebruik je voor een systeem met een platenwisselaar bij glycolscheiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

ds23man schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:10:
Volgens mij klopt dat niet, code 10 gebruik je voor een systeem met een platenwisselaar bij glycolscheiding.
Dat idee had ik al. Welke systeemcode zou voor mij moeten werken? 8?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Franciesco schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:52:
[...]

Naar deze instelling heb ik laatst ook gekeken (staat bij mij nog op eco), maar ik snap hem niet helemaal...
Doet dit ook wat als je geen programma ingesteld hebt en de ingestelde ruimtetemp dus op een vaste manuele waarde staat 24h/dag?

Specifiek heb ik het dan over onderstaande optie:
MENU → INSTELLINGEN → Installateurniveau → Installatieconfiguratie → Nachtmodus → Eco
Zo stond hij bij mij ook, en die gooit alleen de "Modus -> Verwarmen -> Auto" in de soep. Zet ik deze op Dag of Nacht, dan houdt hij gewoon die temperatuur aan. Dus als jij Dag hebt staan voor dagen van 24 uur, dan negeert hij die nachtmodus setting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
mydogisgone schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:12:
[...]

Het is bijna altijd 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Ik ga het aanpassen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
mydogisgone schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:12:
[...]

8 moet je hebben

En zorg dat je VWZ AI zijn voeding uit de MEH60 haalt. Er is wel eens een printplaat kapot gegaan van een VWI heb ik met laten vertellen.

[ Voor 24% gewijzigd door Adriaan71 op 21-11-2022 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Adriaan71 schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:06:
[...]

8 moet je hebben

En zorg dat je VWZ AI zijn voeding uit de MEH60 haalt. Er is wel eens een printplaat kapot gegaan van een VWI heb ik met laten vertellen.
Dat is niet het geval. Deze is aangesloten op een apart stopcontact. :X
Hoe kan het dat zo'n printplaat kapot gaat?

Rechts kan je zien dat de VWZ AI met een losse stekker is aangesloten op dat stopcontact wat er naast zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dAThwaOxqrPEKdMvNB5UXoyEiEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8vE37kFx6ANYuYRjOYkZMy58.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door mydogisgone op 21-11-2022 13:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
mydogisgone schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:12:
[...]

Daar heb ik een paar dagen geleden al eens een opmerking over gemaakt. Zal straks even fotootje maken. Nu eerst boodschappen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:33

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Zwartoog schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:15:
[...]

Zo stond hij bij mij ook, en die gooit alleen de "Modus -> Verwarmen -> Auto" in de soep. Zet ik deze op Dag of Nacht, dan houdt hij gewoon die temperatuur aan. Dus als jij Dag hebt staan voor dagen van 24 uur, dan negeert hij die nachtmodus setting.
Dat zou je wel verwachten. Hier ging hij zaterdag met buiten -3 ongeveer snachts naar 18,5 graden. Om 8 uur de volgende dag was het bij ons binnen ook nog zo koud. Hier staat nachtmodus op eco.
En de temp overdag op manueel 21.
Dat het snel zakte kwam omdat we een feestje hadden en mensen liepen constant in en uit achter.
Ik laat hem nog even op eco. Om te kijken hoe dit ontwikkeld als het weer vriest. Heb nog een houtkachel voor nood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
mydogisgone schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:12:
[...]

Rechts kan je zien dat de VWZ AI met een losse stekker is aangesloten op dat stopcontact wat er naast zit.

[Afbeelding]
Heb met fase gevoeligheid te maken volgens mij. Weet ook niet alles. Maar met inbedrijfsname met Vaillant hebben wel het toen verandert en kreeg ik dat te horen. Een VWZ AI i.c.m. een MEH60 altijd de voeding uit de MEH halen.

In de MEH zit een geel blokje daar moet je heb op aansluiten.

Werd me verteld dat het wel eens fout gegaan is en dat de printplaat van d VWZ AI kapot ging.

Dus ik doe het vervolg zo O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Adriaan71 op 21-11-2022 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Adriaan71 schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:30:
[...]

Heb met fase gevoeligheid te maken volgens mij. Weet ook niet alles. Maar met inbedrijfsname met Vaillant hebben wel het toen verandert en kreeg ik dat te horen. Een VWZ AI i.c.m. een MEH60 altijd de voeding uit de MEH halen.

In de MEH zit een geel blokje daar moet je heb op aansluiten.

Werd me verteld dat het wel eens fout gegaan is en dat de printplaat van d VWZ AI kapot ging.

Dus ik doe het vervolg zo O-)
Duidelijk verhaal :) Ik ga kijken of ik dit kan realiseren. Zoveel werk hoeft dat niet te zijn.

edit:
extra vraag toegevoegd

Btw ik heb nu de temperatuur hier in huis op 20,5 ingesteld staan. Maar nu gaat de uiteindelijke temperatuur ongeveer 0.5 er onder zitten. Betekend dit nu dat ik de stook lijn moet verhogen?

Ik heb minimum op 26 staan en max op 40 op het moment, met een stooklijn van 0.35. De ruimte waar de thermostaat hangt is voorzien van vloerverwarming.

[ Voor 22% gewijzigd door mydogisgone op 21-11-2022 15:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
Het gaat om dit grapje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8aiPbw7WzHZqUkxwrqr2-hzzDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5I8T1NumTZGFTxhTtcpF7wn0.jpg?f=fotoalbum_large

De doorlus naar eventuele accessoires.

Die loopt via een lullig printspoortje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fnJH8cYK4fNfpughQqYsukG97U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ivaW27kH9xvTAulDX7Idc3C.jpg?f=fotoalbum_large

Als je via de VWZ afgezekerd 16A invoert en via de doorlus ook 16A afneemt, heb je gegarandeerd rook en een verschroeide printplaat. Dit is een dikke no no qua ontwerp en heb mensen ontslagen zien worden voor mindere blunders....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnlepere
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-11-2022
Nieuw op het forum maar ik heb:

een split arotherm 125/5 staan met een Unitower
2 gemengde circuits aangestuurd via een VR70.
woonkamer via VRC700 en boven VR91.
beneden vloerverwarming boven gebruik gemaakt van jaga Hybrid.

Vraagje:
als de buitentemperatuur onder de 4°C dan zitten mijn circulatiepompen telkens te draaien voor +-45 seconden vervolgens vallen ze uit voor +-15seconden enz... het stoort me niet dat ze draaien maar constant start stop lijkt me niet zo ok voor die pompen?

vertraging vorstbeveiliging staat op 12u maar dit is meteen het geval zodra circuit in standby gaat ( bijvoorbeeld temperatuur bereikt voor beneneden, instellingen staan op thermostaat, of boven overgaan van dag naar nacht), iemand een oplossing hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
ds23man schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:29:
Het gaat om dit grapje:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als je via de VWZ afgezekerd 16A invoert en via de doorlus ook 16A afneemt, heb je gegarandeerd rook en een verschroeide printplaat. Dit is een dikke no no qua ontwerp en heb mensen ontslagen zien worden voor mindere blunders....
De eerst aansluiting in de VWZ AI is om 220volt te voeden en de 2e is om bv de VR70 of VR 71 op aan te sluiten.

Geen heater in ieder geval.

Ik bedoel dat de voeding voor de VWZ AI uit de MEH 60 moet komen omdat het fase gevoelig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
mydogisgone schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:36:
[...]

Duidelijk verhaal :) Ik ga kijken of ik dit kan realiseren. Zoveel werk hoeft dat niet te zijn.

edit:
extra vraag toegevoegd

Btw ik heb nu de temperatuur hier in huis op 20,5 ingesteld staan. Maar nu gaat de uiteindelijke temperatuur ongeveer 0.5 er onder zitten. Betekend dit nu dat ik de stook lijn moet verhogen?

Ik heb minimum op 26 staan en max op 40 op het moment, met een stooklijn van 0.35. De ruimte waar de thermostaat hangt is voorzien van vloerverwarming.
Je kan minimum 1 of 2 graadjes opvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Adriaan71 schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:38:
[...]

Je kan minimum 1 of 2 graadjes opvoeren.
Ga ik even aanpassen. :) Dank

Kom er net achter dat op systeem schema 8 mijn circulatie pomp het niet doet. Op 10 wel.
De pomp is aangesloten op MA1. Kan iemand verifiëren of dit de juiste poort is?

[ Voor 30% gewijzigd door mydogisgone op 21-11-2022 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-09 19:39
Eerste ervaringen met de 75/5 split icm unitower: gisteren 25 kWh incl SWW. Vergeleken met vorig jaar met vergelijkbare dag verbruikte we 10m2. Ik ga uit van een factor 2,5 voor omrekenen naar kWh en dan kom ik op precies hetzelfde verbruik. Gisteren wel regelmatig defrosts dus dat beïnvloedt het verbruik wat negatief. Wel in de tussentijd een ventilatie unit in de woonkamer geplaatst met warmteterugwinning ipv de roosters. Al met al toch wel netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Marnix17 schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:15:
Eerste ervaringen met de 75/5 split icm unitower: gisteren 25 kWh incl SWW. Vergeleken met vorig jaar met vergelijkbare dag verbruikte we 10m2. Ik ga uit van een factor 2,5 voor omrekenen naar kWh en dan kom ik op precies hetzelfde verbruik. Gisteren wel regelmatig defrosts dus dat beïnvloedt het verbruik wat negatief. Wel in de tussentijd een ventilatie unit in de woonkamer geplaatst met warmteterugwinning ipv de roosters. Al met al toch wel netjes.
Gisteren was een dure dak voor de warmtepomp door de defrost. Tegen de nul graden met vochtig weer is geen goei combi voor een pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdeboer
weet iemand of de nalooptijd van de circulatiepomp van een Vaillant vwl 155 in te stellen is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Adriaan71
Klopt, maar toch was gisteren geen slechte dag: cop van 4 met 10 defrosts. 81 kWh warmte ( ~8,5 m³ equivalent) met 20,3 kWh elektriciteit, bij een temperatuur van minimaal -2.3 °C en maximaal 8 °C. Gas was zeker duurder geweest.

@pdeboer Waarom zou je willen dat hij naloopt? Je wil geen warmte je huis uit pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 15:18
Adriaan71 schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:16:
[...]

Gisteren was een dure dak voor de warmtepomp door de defrost. Tegen de nul graden met vochtig weer is geen goei combi voor een pomp.
Gisteren zo'n 12kwh meer gebruikt dat zondag 13 en zondag 6 november, en 18 kWh meer dan zondag 31 en zondag 23 oktober.

(Heb alleen VV, ongeveer 100m2, geen radiatoren, hybride, split WP)

[ Voor 8% gewijzigd door Heintje op 21-11-2022 19:16 ]

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marnix17
Proton_ schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:10:
@Adriaan71
Klopt, maar toch was gisteren geen slechte dag: cop van 4 met 10 defrosts. 81 kWh warmte ( ~8,5 m³ equivalent) met 20,3 kWh elektriciteit, bij een temperatuur van minimaal -2.3 °C en maximaal 8 °C. Gas was zeker duurder geweest.
Hier dan 79 kWh warmte en 23 kWh elektriciteit. Geen idee hoeveel defrosts. Maar met een minimum van -7,8 en max 2,7 met een groot deel van de dag tussen 0 en 2. Ik heb de stooklijn wel moeten aanpassen naar 0.35, kreeg het anders niet op temp. Grootste deel vv en 2 badkamer radiatoren die open staan.
Raar fenomeen hier dat de aanvoertemperatuur sensor 30 aangeeft terwijl de analoge meter op de aanvoer van de vv op 25 staat. Is een gesloten verdeler dus geen bijmenging van retour. Ik heb al met een externe voeler op de aanvoer van de vv gemeten en die gaf ook 25. Geen idee waar dit verschil van komt.
Op aanraden van de installateur een ontluchtingscyclus gedaan om te kijken of aanvoer en retour temp op de binnenunit gelijk zijn, dat was wel het geval. Lijkt dus ook onlogisch dat de meetwaarde van de aanvoer sensor niet juist zou zijn (dan zou namelijk die van de retour een identieke afwijking moeten hebben, wel erg toevallig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Adriaan71
Dan heb jij geluk gehad, of ik pech :).
De minimale temperatuur bij ons afgelopen zondag was -7.0 graden (op 1,5 meter hoogte). Etmaalgemiddelde van weerstation in de buurt volgens de KNMI was -1,4 graden. Zaterdag was het etmaalgemiddelde -0,9 graden. Al met al dus een koud weekend.
Zondag een wp verbruik van ca 30kWh en 22 defrosts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
Marnix17 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:16:
[...]

Hier dan 79 kWh warmte en 23 kWh elektriciteit. Geen idee hoeveel defrosts. Maar met een minimum van -7,8 en max 2,7 met een groot deel van de dag tussen 0 en 2. Ik heb de stooklijn wel moeten aanpassen naar 0.35, kreeg het anders niet op temp. Grootste deel vv en 2 badkamer radiatoren die open staan.
Raar fenomeen hier dat de aanvoertemperatuur sensor 30 aangeeft terwijl de analoge meter op de aanvoer van de vv op 25 staat. Is een gesloten verdeler dus geen bijmenging van retour. Ik heb al met een externe voeler op de aanvoer van de vv gemeten en die gaf ook 25. Geen idee waar dit verschil van komt.
Op aanraden van de installateur een ontluchtingscyclus gedaan om te kijken of aanvoer en retour temp op de binnenunit gelijk zijn, dat was wel het geval. Lijkt dus ook onlogisch dat de meetwaarde van de aanvoer sensor niet juist zou zijn (dan zou namelijk die van de retour een identieke afwijking moeten hebben, wel erg toevallig).
Aanvulling voor de lezers thuis.
Serieel systeem zonder buffervat of naregeling.
Stooklijn 0.3 was niet voldoende icm +/- 4 uurtjes nachtverlaging in de nacht naar zondag en +/- 8 uurtjes in de nacht naar zaterdag.
Geheel zonder nachtverlaging zou stooklijn 0.3 denk ik wel net voldoende zijn. (dan is er immers zo`n 33% meer stooktijd in die 48 uur)

Ik vind het wel interessant dat je experimenteert met nachtverlaging. Mijn andere klanten komen hooguit aan de thermostaat instelling. Er zijn er weinig bij die ik durf te vragen een ontluchtingsrun te starten. En niemand die het zo snel lukt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorne123
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
stijnlepere schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:35:

Vraagje:
als de buitentemperatuur onder de 4°C dan zitten mijn circulatiepompen telkens te draaien voor +-45 seconden vervolgens vallen ze uit voor +-15seconden enz... het stoort me niet dat ze draaien maar constant start stop lijkt me niet zo ok voor die pompen?

vertraging vorstbeveiliging staat op 12u maar dit is meteen het geval zodra circuit in standby gaat ( bijvoorbeeld temperatuur bereikt voor beneneden, instellingen staan op thermostaat, of boven overgaan van dag naar nacht), iemand een oplossing hiervoor?
Ik heb hetzelfde probleem, is ganse nachten door.
Onbegrijpelijk dat dit gebeurt wanneer het huis bijv > 21 graden is, en Vaillant schept geen duidelijkheid
Vertraging vorstbeveiliging doet niets.
Als je een oplossing hebt, laat maar horen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@busscherski gezien de voorspelde koude nacht van zaterdag op zondag en ook de lage dagtemperaturen (zie vorige bericht) had ik besloten de nachtverlaging niet toe te passen. Want ik was bang dat het dan wel erg lang zou duren om de boel weer op te warmen.
Ik denk een goede beslissing, maar ben nog wat zoekende naar de juiste instellingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorne123
@Adriaan71

....
Hier was het toch wat minder, maar ik denk wel ook dat het hier minder koud was. Ik heb wel een deel van vorige week op vaste waarde aan 25 graden aanvoertemp gedraaid, een 12 a 16u per dag. Binnen temperatuur altijd 21 a 22.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmtQwrvQMfC4f0-E4ErPoOLa85s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HLGg4WuAD4r6bbf3QLLCgk8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evqtzXabMdGBJniqoQoryHZh4-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kxpu9uNKx5Ls6fdfGQJjL2AE.jpg?f=fotoalbum_large

Milieu opbrengst net geen 500kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
stijnlepere schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:35:

Vraagje:

Probeer eens deze instelling op nacht te zetten. Het is me niet helemaal duidelijk wat eco nu precies doet, maar het gaat wel in werking zodra het buiten kouder is als 4°C. Dus misschien heeft die instelling er iets mee te maken.
Menu → Installateurniveau → Systeemconfiguratie → [CV- CIRC1 ----] → Systeem auto off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
busscherski schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:40:
[...]

Aanvulling voor de lezers thuis.
Serieel systeem zonder buffervat of naregeling.
Stooklijn 0.3 was niet voldoende icm +/- 4 uurtjes nachtverlaging in de nacht naar zondag en +/- 8 uurtjes in de nacht naar zaterdag.
Geheel zonder nachtverlaging zou stooklijn 0.3 denk ik wel net voldoende zijn. (dan is er immers zo`n 33% meer stooktijd in die 48 uur)
Bedankt "installateur" :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:06
jorne123 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:58:
[...]

Hier was het toch wat minder, maar ik denk wel ook dat het hier minder koud was. Ik heb wel een deel van vorige week op vaste waarde aan 25 graden aanvoertemp gedraaid, een 12 a 16u per dag. Binnen temperatuur altijd 21 a 22.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vraagje, waar komen deze mooie overzichtjes/ staafdiagrammen vandaan? App van Vaillant? Of iets van zelfbouw?

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
ds23man schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:29:
Het gaat om dit grapje:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Snap eigenlijk niet waarom er niet een eenvoudig glaszekeringetje in zit. Kost 3x niks, heeft geen impact op functionaliteit, maar voorkomt wel een hoop oopsies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
Bart_Denon schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:37:
[...]

Vraagje, waar komen deze mooie overzichtjes/ staafdiagrammen vandaan? App van Vaillant? Of iets van zelfbouw?
Sensoapp. Heb je wel de internet module voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Zwartoog schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:58:
[...]

Snap eigenlijk niet waarom er niet een eenvoudig glaszekeringetje in zit. Kost 3x niks, heeft geen impact op functionaliteit, maar voorkomt wel een hoop oopsies.
En wat nog veel erger is, is dat als de plug er niet in zit je onder spanning staande contacten kan aanraken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
jorne123 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:58:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Staat bij jou bij milieuopbrengst ook altijd alleen maar het totaal ipv maandelijks of dagelijks?
Nu kijk ik er al niet meer naar want bij mij blijf ik telkens op een COP van 9 uitkomen.
Dat ding geeft waarden aan die nergens op slaan. Maar de pomp draait top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Bart_Denon schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:37:
[...]

App Vaillant i.c.m. vr921

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Wat is er behalve de milieuopbrengst en stroomverbruik te zien in de Vaillant app icm de VR921?
Per dag de milieuopbrengst is mooi, want zonder de app en VR921 is dat volgens mij alleen op de dag zelf te zien via de Ai Plus.

Op afstand instellen van de ruimtetemperatuur vind ik niet zo boeiend, maar als er gedurende de tijd b.v. ook te zien is wat de gewenste en bereikte aanvoertemperatuur was, dan klinkt dat wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Franciesco schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:20:
Wat is er behalve de milieuopbrengst en stroomverbruik te zien in de Vaillant app icm de VR921?
Per dag de milieuopbrengst is mooi, want zonder de app en VR921 is dat volgens mij alleen op de dag zelf te zien via de Ai Plus.

Op afstand instellen van de ruimtetemperatuur vind ik niet zo boeiend, maar als er gedurende de tijd b.v. ook te zien is wat de gewenste en bereikte aanvoertemperatuur was, dan klinkt dat wel interessant.
Huidige aanvoertemperatuur en boilertemperatuur staat er oa in.
Ik vind het een erg basic en trage app. Niet perse slechter dan de Daikin app, die is eigenlijk net zo maar nog net iets meer basic dan Vaillant.

Qua uitgebreide info kan het allemaal lang niet in de schaduw staan bij de installateursinterface van Panasonic. Maar ja, die zal qua privacy wel niet helemaal meer bij de tijd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Dank @busscherski.
Ok, alleen milieuopbrengst per dag en de actuele aanvoertemperatuur vind ik wel mager voor het geld dat de VR921 moet kosten.
Stroomverbruik per dag etc log ik al apart via een kWh meter, warm water gaat bij mij apart via een Vaillant WPboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Franciesco
Het is altijd meer dan niets he. Staat er geen video op Youtube over de andere functionaliteiten van Sensoapp?

Je kunt ook setpoint aanpassen. Eventueel leuk om te doen als je het huis wat kouder wilt laten worden tijdens een winter vakantie. (maar als je de woning snel wilt opwarmen wel vantevoren even de stooklijn iets hoger zetten).

Er komt overigens ooit een upgrade naar MyVaillant, maar daar is nog niet zoveel over bekend. Komt eerst naar ketels, dan full electric en dan naar hybride.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AJA
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-05-2024

AJA

Franciesco schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:15:
Dank @busscherski.
Ok, alleen milieuopbrengst per dag en de actuele aanvoertemperatuur vind ik wel mager voor het geld dat de VR921 moet kosten.
Stroomverbruik per dag etc log ik al apart via een kWh meter, warm water gaat bij mij apart via een Vaillant WPboiler.
Voor het geld krijg je inderdaad weinig. Ik heb het toentertijd wel gedaan, maar gebruik de app eigenlijk nooit. Laden van de gegevens bij open app duurt trouwens ook nog een tiental seconden. Ik denk dat je het kunt vergelijken met bijv. een Nefit EasyControl app - verschil is dat je dit bij de thermostaat krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@AJA
En als er een storing is kan je installateur een berichtje in zijn MyVaillantPro app krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Overigens kan je met de gateway wel alles zien in de Pro versie, kost 50 euro per jaar per installatie en je moet installateur zijn. Raar verdienmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
ds23man schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:06:
Overigens kan je met de gateway wel alles zien in de Pro versie, kost 50 euro per jaar per installatie en je moet installateur zijn. Raar verdienmodel.
Klopt, vind ik best prijzig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Je betaalt als consument voor iets waar jezelf geen inzicht in krijgt.....

Dus de techniek is er wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
ds23man schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:35:
[...]

Je betaalt als consument voor iets waar jezelf geen inzicht in krijgt.....

Dus de techniek is er wel.
Ja dat is lastig te verkopen. Ik ben onlangs Platinum installateur geworden, misschien kan ik nog eens vragen. Al zal de contactpersoon hier niet zoveel vanaf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Ik wou die VR920 module ook bestellen, maar achteraf gezien misschien toch niet zo interessant.
Ik heb nu een preorder voor de EBUS module gedaan. Kost 50euro en ik hoop daarmee alle parameters in Home Assistant te kunnen uitlezen en SSW run te kunnen doen op commando.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

busscherski schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:33:
@Franciesco
Het is altijd meer dan niets he. Staat er geen video op Youtube over de andere functionaliteiten van Sensoapp?

Je kunt ook setpoint aanpassen. Eventueel leuk om te doen als je het huis wat kouder wilt laten worden tijdens een winter vakantie. (maar als je de woning snel wilt opwarmen wel vantevoren even de stooklijn iets hoger zetten).

Er komt overigens ooit een upgrade naar MyVaillant, maar daar is nog niet zoveel over bekend. Komt eerst naar ketels, dan full electric en dan naar hybride.
Ik heb die upgrade inmiddels. De app is wel sneller. Maar is qua functionaliteit wel hetzelfde als de oude. Erg magertjes zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:06
Broodro0ster schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:10:
Ik wou die VR920 module ook bestellen, maar achteraf gezien misschien toch niet zo interessant.
Ik heb nu een preorder voor de EBUS module gedaan. Kost 50euro en ik hoop daarmee alle parameters in Home Assistant te kunnen uitlezen en SSW run te kunnen doen op commando.
Zou voor mij nu ook nog even geen reden zijn om aan te schaffen. Die e-bus module welke is dat en waar besteld? Dit zou ook wel een mooie oplossing kunnen zijn.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marnix17
Bart_Denon schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:43:
[...]

Zou voor mij nu ook nog even geen reden zijn om aan te schaffen. Die e-bus module welke is dat en waar besteld? Dit zou ook wel een mooie oplossing kunnen zijn.
Ik vermoed deze: https://ebusd.eu/myadapter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-09 21:30
Toevallig net reactie:

Hi,

currently we're working on reservations made before July this year, so it'll take a while.
At the same time we're also looking for a more professional set up, as this clearly exceeds the capabilities of doing it in private. But that will also take some time.

John

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marnix17
Kiwi_Kevin schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:53:
[...]

Toevallig net reactie:

Hi,

currently we're working on reservations made before July this year, so it'll take a while.
At the same time we're also looking for a more professional set up, as this clearly exceeds the capabilities of doing it in private. But that will also take some time.

John
Gaat nog wel even duren zo te lezen. Ben zelf ook wel geïnteresseerd maar nog wat huiverig want niet zo bedreven op dit gebied. Heb de VRC720/VR921 combi maar zoals hierboven al genoemd niet echt geweldig. En nu ligt VR921 er weer uit, gebeurd ook nog wel eens. Best slecht dit van Vaillant voor deze prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Heb je wel eens een Nefit Easy gehad? Das pas bocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marnix17
ds23man schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:41:
Heb je wel eens een Nefit Easy gehad? Das pas bocht.
De naam doet toch anders vermoeden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorne123
Kleuvert schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 07:41:
[...]

Staat bij jou bij milieuopbrengst ook altijd alleen maar het totaal ipv maandelijks of dagelijks?
Nu kijk ik er al niet meer naar want bij mij blijf ik telkens op een COP van 9 uitkomen.
Dat ding geeft waarden aan die nergens op slaan. Maar de pomp draait top.
Ja. Vandaar dat ik er het had afgeknipt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensch053
  • Laatst online: 02-03 16:12
Heeft een buffervat van 45 liter in de retour nog nut als defrost nu prima verlopen? Ook met temperaturen van -8 afgelopen weekend. Betreft een installatie met alleen radiatoren.

De buitenunit is wel even bezig om na een defrost weer naar de gewenste TA en TR te komen. Vooral met een defrost elk uur loopt de ideale Ta en TR niet erg lang voordat de volgende defrost begint.

Ik vraag me af of die 45 liter buffer een toegevoegde waarde heeft. Geen idee hoeveel water er circuleert bij een defrost.

[ Voor 13% gewijzigd door Ensch053 op 22-11-2022 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Een defrost is in vijf minuten afgelopen, dus met je flow kan je het uitrekenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensch053
  • Laatst online: 02-03 16:12
Proton_ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:35:
Een defrost is in vijf minuten afgelopen, dus met je flow kan je het uitrekenen :)
87 liter dus bij een flow van 1044 L/H. Dan lijkt met dit toch wel een toegevoegde waarde?

Puur bij defrostmania lijkt dit te spelen.
Zondagmorgen met -7.6 graden was het stabiel 20.5 graden in de woonkamer met stooklijn 0.6 en een maximale TA van 42 graden. Vraag temperatuur 21 graden. Er is dus nog ruimte om de maximale TA te verhogen

[ Voor 30% gewijzigd door Ensch053 op 22-11-2022 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Dat denk ik ook. In mijn grafieken zie ik de dip in de retour pas nadat de defrost is afgelopen.
Het hangt natuurlijk ook van je radiatoren af (kolomradiatoren, T33 of nieuwerwets aluminium design scheelt nogal in watervolume).

Pagina: 1 ... 50 ... 175 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic