Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frikip
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01-2024
Proton_ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:46:
Even voor je opgezocht:

[...]

38/36 klinkt dan ongeveer goed; je kan de sensor misschien een warmer plekje geven of zelfs een beetje isoleren.

Een halve graad teveel valt binnen de marge, denk ik.
Staat Kamerbijschakeling op Uitgebreid?
Isoleren idd een goed idee. Kan er wat folie omheen wikkelen.

Kamerbijschakeling staat inderdaad op uitgebreid.

Dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:22
Ik heb iets vreemd voor denk ik.
Maandag werd onze warmtepomp geïnstalleerd (75/5 met unitower) in onze nieuwbouw woning. 's middags even langs geweest en gezegd dat ik de droogstook functie 's avonds wou opstarten, maar zij gingen dat voor me doen.

Ondertussen al een paar keer langs geweest en alles draait mooi en het is lekker warm in huis. Bijna een subtropisch zwembad waar je rond loopt met al het bouwvocht dat er uit komt.

Ik ging even door het menu en ik zag 5.5 COP voor CV en 3.1 voor SSW. Mooi dacht ik. Maar als ik mijn digitale meter check, dan zie ik dat er op 24 uur tijd zo'n 38kWh door gegaan is.
De hydrolische module geeft aan opbrengst CV 68kWh, opbrengst SWW 8kWh, opgenomen elektriciteit 18kWh. Maar ik heb wel 38kWh elektriciteit verbruikt, dus 5.5 COP kan niet kloppen. Alle zekeringen staan uit behalve voor de binnenunit en buitenunit. Er hangt zelfs niks van verlichting.

Toen ik daar was, stond de compressor modulatie op 0 stond (uit) en zag ik dat het elektrisch element 2kWh aan het verbruiken was. Gisteren draaide de compressor wel volgens mij.
Dit kon ik ook verifieren op de digitale meter want de compressor en binnen unit hangen aan aparte fases. De buitenunit was 0.14A (32W) aan het trekken en de binnenunit 8.8 (+-2000W)

Kan het zijn dat die droogstook functie ook het elektrisch element gebruikt en dit niet meetelt in de COP? Boven komen ventilo's op een eigen circuit, maar die staan nog in bestelling. Ik zou verwachten dat de 75/5 geen problemen heeft om de vloer goed warm te stoken zonder elektrisch element. De aanvoer voor dag 2 van het droogstoken is maar 30°C, dus dat moet toch lukken? Kan ik ergens instellen dat het elektrisch element niet gebruikt mag worden?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:53
Je kunt de buiten temperatuur instellen waar op hij mag meedoen

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
snameroc schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:06:
Je kunt de buiten temperatuur instellen waar op hij mag meedoen
Dat heb ik gezien in de handleiding. Moet het droog programma dan afbreken om dat te checken.
Ben alleen niet zeker hoe ik het dan terug opstart gezien we 2 circuits hebben en de ventilo’s boven nog niet aangesloten zij.

Maar waarom krijg ik 5.5 CV en 3.1 SWW COP te zien als ik in werkelijkheid dubbel zoveel elektriciteit verbruikt heb als de Unitower aangeeft?

Kun je ergens het totale verbruik van het elektrische element zien?

[ Voor 19% gewijzigd door Broodro0ster op 16-11-2022 00:38 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:51
Broodro0ster schreef op woensdag 16 november 2022 @ 00:22:
[...]

Maar waarom krijg ik 5.5 CV en 3.1 SWW COP te zien als ik in werkelijkheid dubbel zoveel elektriciteit verbruikt heb als de Unitower aangeeft?
Ik heb geen antwoord op je vraag, maar waarom ben je SWW aan het verwarmen als je alleen aan het droogstoken bent? Klinkt als zonde van de energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Anomi schreef op woensdag 16 november 2022 @ 00:40:
[...]

Ik heb geen antwoord op je vraag, maar waarom ben je SWW aan het verwarmen als je alleen aan het droogstoken bent? Klinkt als zonde van de energie.
Dat heeft de installateur zo ingesteld. Zag ik pas achteraf toen hij al weg was. Maar daar verlies ik maar 1 kWh warmte per dag, dus valt wel mee. Als ik wat meer vertrouwd met het systeem geraak, wil ik dat wel uitzetten.

Waar die overige 20kWh elektriciteit naar toe is, zou ik wel eens willen weten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
Het opstoken van een koude boiler kost veel energie en waarschijnlijk is het element bijgesprongen omdat het te lang duurde.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
ds23man schreef op woensdag 16 november 2022 @ 06:52:
Het opstoken van een koude boiler kost veel energie en waarschijnlijk is het element bijgesprongen omdat het te lang duurde.
Dat kan een verklaring voor dag 1 zijn, maar gisteren waren we al dag 2 en was alles op temperatuur.
Toen ik rond 18h aan ons huis passeerde was hij puur elektrisch aan het stoken op het element. De warmtepomp draait ook met periodes, maar het element dus ook.

Kun je ergens zien hoeveel het element verbruikt heeft en waarvoor? CV/SSW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Als ik de lijst doorkijk zie ik geen mogelijkheid om het element apart uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Je kan de het droogstookprogramma stop zetten, na opnieuw starten gaat ie op zijn laatste punt verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Ik kom net toe ik ons huis, 25C binnen. Aanvoer 35C momenteel en warmtepomp doet niks. Puur elektrisch aan het stoken. Element is op 15A aan het stoken (3.5kWh) en dit moet de warmtepomp met 2 vingers in de neus ook kunnen.

70kWh er door op 1.5 dag ondertussen.

Schema even afgebroken om de instellingen na te kijken. Bivalentiepunt CV staat op 0 graden en SSW op -7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
In de VRC is er ergens een instelling waar je de el bijverwarming kan uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
ds23man schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:02:
In de VRC is er ergens een instelling waar je de el bijverwarming kan uitschakelen.
Ik neem straks de handleiding nog even door. Ondertussen vertrokken om te gaan werken.

Wat ik nu voorlopig gedaan heb. Stooklijn gewoon omhoog gezet (0.6), max aanvoer op 40°C en thermostaat op 26°C gezet. Dan zag ik op de hydrolische module "vraag temp 40.5°C" staan en ging de compressor aan.
Op de digitale meter zag ik dan afname op de fase van de buitenunit en niet van de binnenunit.

Bivalentiepunt op -5 gezet, maar volgens mij was. dat het probleem niet.

Ik zag wel dat de fluisterstand van 24-24 staat elke dag. Moet nog even checken als dat nu altijd aan of uit is. Want anders gaat de compressor maar op 40% draaien geloof ik.

Tijdens mijn lunchpauze nog maar eens passeren.

EDIT: dit zag ik ook in de handleiding. Ook maar eens nagaan hoe dat ingesteld staat. Standaard zou wel uit moeten zijn, maar ik dubbelcheck even.

Menu → Installateurniveau → Systeemconfiguratie → [Systeem ----] → Alternatiefpunt
– Als bij de functie Hybride manager het bivalentiepunt gekozen is, dan kunt u de functie Alternatiefpunt gebrui- ken.
De functie vormt het alternatieve punt. Altijd als de buiten- temperatuur onder de ingestelde temperatuurwaarde ligt, dan schakelt de thermostaat de warmtepomp uit en de extra CV-ketel zorgt in het CV-bedrijf voor de vereiste energie

[ Voor 26% gewijzigd door Broodro0ster op 16-11-2022 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Zonet even snel even binnen gesprongen.
Thermostaat stond op 26°C en het was binnen ook 26°C. Aanvoer zat op 40°C zoals ik hem zou forceren.

Wist nu wel niet meer wat de laatste meterstand was deze ochtend, maar toen ik zag wel op de digitale dat de warmtepomp 5.2A aan het trekken was en de Unitower 0.5A. De warmtepomp was op ongeveer 50% aan het draaien.

Als ik op de monitor van de hydrolische module keek, dan zak ik "koel capaciteit 3.6kWh" staan. Weet iemand waarom dit koelcapaciteit heeft terwijl hij duidelijk aan het verwarmen was?
Elektrisch opgenomen vermogen stond op 1.2kWh. Is dat 3 of 4 COP? Of kan je met die waardes niks berekenen?

Alternatiefpunt stond uit
Hulp element heb ik voor de zekerheid nu ook uitschakeld voor CV en WW. Zal dat wel manueel inschakelen als het ooit eens nodig blijkt te zijn. Voor de defrost en de legionella run blijft het sowieso actief zag ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Ook weer lekker, een buurman in het dorp vond het nodig om een paal door de gasleiding te slaan. Zitten de komende uren nog zonder gas, gelukkig draait de wp op het dierenverblijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
En we hebben weer gas. Die idioot had 1 meter lange palen de grond in geramd om een borderrandje van 20cm hoog vast te zetten. En waarschijnlijk ook nog eens een gevalletje landjepik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
ds23man schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:31:
En we hebben weer gas. Die idioot had 1 meter lange palen de grond in geramd om een borderrandje van 20cm hoog vast te zetten. En waarschijnlijk ook nog eens een gevalletje landjepik.
De border valt in ieder geval niet om

• KvA73
  • Laatst online: 16-02-2024
Ben op zoek naar oorzaken te lage rendement recent geïnstalleerde Arotherm Plus (COP 3 ipv 5,4 bij A7W35). 125/6 parallel aangesloten op 100 L buffer (samen met CV). Stooklijn 0,6 (max 40 graden). Nu volgende zaken aan het checken:

1. Warmteverlies leidingen (isoleren)
2. Configuratie buffer (menging voorkomen?)
3. Effect oude mengverdelers vloer (met pompen)

Vraag me nu af of aansturing door Tado thermostaat ook een rol zou kunnen spelen bij lage rendement. Tado nu verbonden met zoneklep en CV pomp van buffer via aan/uit schakeling. Zet dus feitelijk alleen klep open en pomp aan van buffer zodat water gaat stromen. Warmtepomp houdt buffer op temperatuur conform stooklijn. Iemand een idee?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
1. kan geen oorzaak zijn van een lage COP (wel van een hoge rekening).
2 en 3 zou kunnen, maar ook met 40 graden aanvoer moet je COP > 4 zijn.
Heb je een hulpverwarming aangesloten? Hoeveel draaiuren/verbruik heeft die?

Tado en warmtepompen zijn niet per sé een succes wegens de 'slimme' pwm sturing, dus probeer het gedrag te loggen.
Het meest eenvoudig is een elektriciteitsmeter voor alle warmtepomp-groepen en dat dan ergens heen sturen waar je per minuut kan terugkijken wat het stroomverbruik was.
Dan heb je een goede indicatie van modulatie, runlengte en of het backupelement te vaak aan springt.

Als daar ook niets uit komt, dan is het zaak de sensoren (temperatuur en debiet) te dubbelchecken met een andere meter en aan de koudemiddelkant te gaan twijfelen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Adriaan71
Vaillant test

YouTube: Klimaatkamer

• KvA73
Proton_ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:07:
1. kan geen oorzaak zijn van een lage COP (wel van een hoge rekening).
2 en 3 zou kunnen, maar ook met 40 graden aanvoer moet je COP > 4 zijn.
Heb je een hulpverwarming aangesloten? Hoeveel draaiuren/verbruik heeft die?

Tado en warmtepompen zijn niet per sé een succes wegens de 'slimme' pwm sturing, dus probeer het gedrag te loggen.
Het meest eenvoudig is een elektriciteitsmeter voor alle warmtepomp-groepen en dat dan ergens heen sturen waar je per minuut kan terugkijken wat het stroomverbruik was.
Dan heb je een goede indicatie van modulatie, runlengte en of het backupelement te vaak aan springt.

Als daar ook niets uit komt, dan is het zaak de sensoren (temperatuur en debiet) te dubbelchecken met een andere meter en aan de koudemiddelkant te gaan twijfelen.
@Proton_ Dank voor reactie. Punt 1 begrijp ik.

Besloten om sowieso mengverdelers te vervangen door pomploze verdelers.

Configuratie buffer is volledig aangesloten zoals Vaillant in installatiebundel aangeeft voor Hybride Parallel configuratie. Mis alleen de VR70. Installateur gaat deze nu toevoegen. Hoopt dat de bijbehorende 2e temp sensor in buffer er dan voor zorgt dat systeenrendement stijgt. Zou zelf niet weten waarom. Vreemde blijft ook dat standaard buffer configuratie van Vaillant inhoudt dat retourwater door buffer heen loopt terwijl dat op verschillende websites als achterhaald en suboptimaal gezien wordt.

Hulpverwarming (CV) op buffer aangesloten. 0 Draaiuren tot op heden.

Zal kWh meter installeren. Weet je goed model? Heb ik niet ook een warmtemeter nodig of kan ik dat uit systeem zelf aflezen?

Wat bedoel je exact met je laatste alinea? Wat zou er mis kunnen zijn met sensoren en koudemiddel? Hoe zou dat COP beïnvloeden? Is iets voor installateur of Vaillant neem ik aan om te checken?

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 15:18
KvA73 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:12:
[...]

@Proton_ Dank voor reactie. Punt 1 begrijp ik.

Besloten om sowieso mengverdelers te vervangen door pomploze verdelers.

Configuratie buffer is volledig aangesloten zoals Vaillant in installatiebundel aangeeft voor Hybride Parallel configuratie. Mis alleen de VR70. Installateur gaat deze nu toevoegen. Hoopt dat de bijbehorende 2e temp sensor in buffer er dan voor zorgt dat systeenrendement stijgt. Zou zelf niet weten waarom. Vreemde blijft ook dat standaard buffer configuratie van Vaillant inhoudt dat retourwater door buffer heen loopt terwijl dat op verschillende websites als achterhaald en suboptimaal gezien wordt.
Kun je uitleggen wat je bedoelt met mengverdelers? Is dat het vloerverwarming blok waar een pomp ingebouwd zit? Ik heb namelijk ook zo'n installatie met buffervat (45l), VR70, sensor in het buffervat, pomp in de aanvoerlijn vanaf het buffervat, en ook nog eens een pomp in het vloerverwarmingblok voor de vermenging (en ook ik vind het systeem bescheiden presteren). Vandaag is de temperatuur van 19 naar 20 gegaan in 4 uur tijd. Dat is misschien nog niet zo gek, maar de stooklijn had ik wel naar 0,6 gezet.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

• KvA73
Heintje schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:23:
[...]

Kun je uitleggen wat je bedoelt met mengverdelers? Is dat het vloerverwarming blok waar een pomp ingebouwd zit? Ik heb namelijk ook zo'n installatie met buffervat (45l), VR70, sensor in het buffervat, pomp in de aanvoerlijn vanaf het buffervat, en ook nog eens een pomp in het vloerverwarmingblok voor de vermenging (en ook ik vind het systeem bescheiden presteren). Vandaag is de temperatuur van 19 naar 20 gegaan in 4 uur tijd. Dat is misschien nog niet zo gek, maar de stooklijn had ik wel naar 0,6 gezet.
Is idd hetzelfde als wat jij omschrijft als vloerverwarmingsblok. Pomploze verdelers schijnen beter te zijn icm warmtepomp (geen menging met retourwater). Hangt er natuurlijk wel van af hoe hoog de aanvoertemperatuur van het systeem kan worden in winter (bijv om evt radiatoren warm te krijgen). Menging dan wellicht toch noodzakelijk. Ik draai hele huis op max 40-45 graden (combi vloerverwarming en Jaga convectoren).

Vloer altijd traag, maar door mengverdelers volgens mij nog trager doordat de relatief lage aanvoertemperatuur gemengd wordt met retourwater van de vloer. Ik heb iig de thernostaatknoppen alvast van de verdelers gehaald om te voorkomen dat aanvoer evt. “geknepen” wordt. Iig tot de pomploze verdelers geïnstalleerd zijn.

• Broodro0ster
Ik wil graag mijn statestieken resetten nadat ik enkele dagen heb lopen spelen met de instellingen.
De handleiding van de VRC700 zegt dat ik hier kan resetten, maar ik heb die keuze niet: Menu → Informatie → Systeemstatus → Milieu-opbr. resetten

Ik ben al 5x door alle menu's geweest en nergens vind ik de reset knop.
Op de vzw ai module heb ik wel de statestieken kunnen resetten, maar die reset niet de waardes die de VRC700 weergeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@KvA73 het lijkt een beetje op wat _ferry_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" had, dat zou het ook kunnen zijn.
Heb je misschien meer debiet aan afgifte dan aan warmteopwek?
Als de debieten ver uit elkaar liggen, moet de warmtepomp een veel hogere temperatuur maken.
Wat is de gerealiseerde aanvoertemperatuur bij een gewenste afgifte van 40°C?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-05-2024

AJA

KvA73 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 23:11:
[...]

Is idd hetzelfde als wat jij omschrijft als vloerverwarmingsblok. Pomploze verdelers schijnen beter te zijn icm warmtepomp (geen menging met retourwater). Hangt er natuurlijk wel van af hoe hoog de aanvoertemperatuur van het systeem kan worden in winter (bijv om evt radiatoren warm te krijgen). Menging dan wellicht toch noodzakelijk. Ik draai hele huis op max 40-45 graden (combi vloerverwarming en Jaga convectoren).

Vloer altijd traag, maar door mengverdelers volgens mij nog trager doordat de relatief lage aanvoertemperatuur gemengd wordt met retourwater van de vloer. Ik heb iig de thernostaatknoppen alvast van de verdelers gehaald om te voorkomen dat aanvoer evt. “geknepen” wordt. Iig tot de pomploze verdelers geïnstalleerd zijn.
Zie eerder genoemde link: Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJA
  • Laatst online: 07-05-2024

AJA

KvA73 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 23:11:
[...]

idem, zie eerdere link in dit forum: Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-09 21:30
Kees_frl schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:20:
Bij het instellen van de stille modus beperk je het vermogen zoals ik het zie.

Is dat door het beperkten van de compressor of ook de fan / ventilator? :)
Doet dit eigenlijk nog iets met de efficiëntie van de Wp - hogere of juist lagere COP?

[ Voor 28% gewijzigd door Kiwi_Kevin op 18-11-2022 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvA73
Proton_ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 07:35:
@KvA73 het lijkt een beetje op wat _ferry_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" had, dat zou het ook kunnen zijn.
Heb je misschien meer debiet aan afgifte dan aan warmteopwek?
Als de debieten ver uit elkaar liggen, moet de warmtepomp een veel hogere temperatuur maken.
Wat is de gerealiseerde aanvoertemperatuur bij een gewenste afgifte van 40°C?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TH7Nwa2tmgK7Yyg9dxq4G3DPghM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3uCviVfRsEjyFNWm6B732EjA.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik verhaal Ferry goed begrijp dan loopt/liep zijn aanvoer niet door de buffer. Bij mij aangesloten zoals op dit plaatje van Vaillant. De gerealiseerde aanvoertemperatuur schommelt steeds rond de gewenste aanvoertemperatuur. Afhankelijk van wat gemeten temperatuur in buffervat is (obv 1 temp sensor in 100 L vat).

Nu bijvoorbeeld:
Buiten: 8,5 graden
Gewenste aanvoer: 33 graden
Actuele aanvoer wp: 37 graden
Actuele aanvoer buffer: 29 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@KvA73 ja, dat plaatje had je al gepost :) Heb je ook een foto? Want als de aanvoer van de warmtepomp inderdaad op een onderste aansluiting van je buffer zit, gaat dat helemaal mis: dan heb je maximale menging, dat blijkt ook uit je cijfers.
Dit is niet OK.
De vloerverwarming wil 33 graden, krijgt 29 en de warmtepomp maakt 37. Dankzij (de manier van aansluiten van) de buffer is het verschil ongeveer 8 graden wat neerkomt op ongeveer 1 COP punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvA73
Proton_ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:32:
@KvA73 ja, dat plaatje had je al gepost :) Heb je ook een foto? Want als de aanvoer van de warmtepomp inderdaad op een onderste aansluiting van je buffer zit, gaat dat helemaal mis: dan heb je maximale menging, dat blijkt ook uit je cijfers.

[...]

Dit is niet OK.
De vloerverwarming wil 33 graden, krijgt 29 en de warmtepomp maakt 37. Dankzij (de manier van aansluiten van) de buffer is het verschil ongeveer 8 graden wat neerkomt op ongeveer 1 COP punt.
Tnx @Proton_ ; volgens installateur na overleg met Vaillant zou (deel) oplossing liggen in toevoegen VR70 module waardoor het buffervat een tweede temp sensor krijgt. Heeft er nu 1 bovenin. Tweede komt volgens mij onderin vat. Begrijp dat hij dan dus op temp boven en onder gaat sturen. Zou dat idd kunnen helpen? Of moet ik toch (ook) denken aan andere buffer configuratie (retour verwarming niet direct door buffervat)? Zie plaatje hieronder. Dat is dan dus wel anders dan Vaillant zelf adviseert. Of heb je ander advies?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/su5vFsZYHdsAV0pJt39NRJxsgdo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tvPqfKP29mSxo41ZQwCqi7NH.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvA73
Proton_ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:32:

[...]

Dit is niet OK.
Hierbij nog even foto bufferconfiguratie. Links en rechtsboven zijn A en R CV ketel (doet nu natuurlijk niets)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKE8nol2JYAvLbhiMKdGELW5oq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJHwdTH1uBMNhi5kytblPJ7s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@KvA73 de grootste winst haal je door de ketel onderin en de warmtepomp (aanvoer) bovenin aan te sluiten.
Met T-stukken is nog beter (want nog minder menging) maar maakt meting moeilijker, zie de discussie met @_ferry_ eerder.
Ik zie niet hoe de VR70 gaat helpen, tenzij toevallig met het aansluiten daarvan de buffer gebypassed wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvA73
Proton_ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:05:
@KvA73 de grootste winst haal je door de ketel onderin en de warmtepomp (aanvoer) bovenin aan te sluiten.
Met T-stukken is nog beter (want nog minder menging) maar maakt meting moeilijker, zie de discussie met @_ferry_ eerder.
Ik zie niet hoe de VR70 gaat helpen, tenzij toevallig met het aansluiten daarvan de buffer gebypassed wordt :)
Even dat ik je goed begrijp; als ik de vier aansluitingen aan linkerzijde nummer van 1 (bovenin) naar 4 (onderin) hoe zou je dan exact aansluiten? En wat is rationale?

1. A WP
2. R WP
3. A CV
4. R CV

Of

1. A WP
2. A CV
3. R CV
4. R WP

Laatste lijkt mij dan nog logischer omdat A en R van WP nog meer gescheiden zijn. CV zal naar verwachting alleen op hele koude dagen bijspringen en heeft als ik goed begrijp minder last van menging.

Overigens erg tof dat je zo meedenkt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Inderdaad de laatste :)

Alternatief is het vat als open verdeler voor de ketel gebruiken, dus de retour van de warmtepomp helemaal niet door het vat. Dat kan alleen als je geen zoneregeling hebt, omdat de warmtepomp altijd zijn debiet door de afgifte kwijt moet kunnen.
Met dank aan warmtepomp-weetjes:
Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/hybride/hybride_voorbeeld_luchtwater_warmtepomp_ketel_A.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvA73
Proton_ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:34:
Inderdaad de laatste :)

Alternatief is het vat als open verdeler voor de ketel gebruiken, dus de retour van de warmtepomp helemaal niet door het vat. Dat kan alleen als je geen zoneregeling hebt, omdat de warmtepomp altijd zijn debiet door de afgifte kwijt moet kunnen.
Met dank aan warmtepomp-weetjes:
[Afbeelding]
Helder. Hebben zoneverdeling (zoneklep vloer ivm Tado slimme radiatorkranen). Vat als open verdeler dus geen optie. Ik ga dit iig eens met installateur overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ik ben benieuwd of @Artintel of @Verwijderd het met mijn gedachtengang eens zijn en dit met hun collega's willen overleggen en eventueel de documentatie aanpassen.
Als je het volgens het plaatje doet werkt het wel, je zit immers niet in de kou, maar je verbruik is hoger dan nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hwe1974
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 24-06 20:23
Weet iemand wat wordt bedoeld met punt 3 van deze aansluiting?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/918YoJl0qcDeAPShzKhPujlLCbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dXinl5oaeVcF224HefGalarI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 75% gewijzigd door Hwe1974 op 18-11-2022 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Hwe1974 dat gaat over een knop voor handbediening/override van de circulatiepomp, zie appendix A nummer 2 en 9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
De 75 moet er nu wat meer aantrekken, draait op 40% met een Ta van 34 graden. Buiten is het -2 en in de schuur is het +2. VWZ geeft 2,3 graden aanvoerlucht aan. Buitensensor geeft +1 graad aan, waarschijnlijk door de thermische massa van het huis ( steens muur). Een defrost heb ik nog niet gezien en als ik met de zaklamp kijk zie ik geen ijsafzetting. Mijn Pi aan de P1 poort maar weer eens optuigen om te kunnen zien of ie daadwerkelijk geen defrost doet. Herrie valt op dit vermogen mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Nu hier 2 graden.
Met 75/6 en gewoon radiatoren is vanmorgen zowel de gevraagde als de wens watertemp 34 graden. Op de plugwise ap zie het totaal gebruik van ons huis langsaam oplopen als vannacht de temperatuur daalt van 6 naar 2 graden. Maar veel vind ik het nog steeds niet.
In zijn geheel geen ijs te zien op de verdamper.
Binnen temp 24/7 20 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ak4IRCG9ylkRAD9pDlPYuoc8ni8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uOHeML2xSfn4B5aJjTwlOIbs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door snameroc op 19-11-2022 09:01 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensch053
  • Laatst online: 02-03 16:12
Hier een 75/5 met unitower. Met een begrensde TA van max 35 graden was het vanochtend 20.5 op de thermostaat i.p.v. de gewenste 21 graden.

Buitentemperatuur -2.4 met veel wind. SWW run heeft vannacht om 5.00 uur ook gedraaid. Toen ik beneden kwam was er net een defrost geweest.

Dit is een installatie met alleen radiatoren en met een dak wat nog niet geïsoleerd is. Valt me eerlijk gezegd nog niet tegen.

Voor nu de TA op 36 graden gezet. Vannacht wordt -5 verwacht.

Ik ga de SWW run verplaatsen naar een ander tijdstip. We hebben een nieuwe dakkapel in bestelling staan en dan wordt het dak ook gelijk geïsoleerd.

Na deze ingrepen heb ik er wel vertrouwen in dat het ook met lagere temperaturen en een wat hogere TA ook goed gaat.

We hebben al besloten dat als de vloer aan vervanging toe is er vloerverwarming komt. Als het deze winter niet goed gaat komt de vloerverwarming er volgend jaar al in.

We hebben gelukkig ook nog 3x L/L achter de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hier gaat het ook wel goed,

Ta laatst op 32 gezet, met 30 is de afgifte naar de Jaga's wat magertjes voor mijn gevoel. En dan is het dus lastig om lange runs te maken.

In de nacht (18.5 gewenst) schiet ie qua vermogen wel redelijk omhoog omdat hij dan natuurlijk koud water voor zijn kiezen krijgt. Wat mij betreft mag hij daar ook gewoon op een laag vermogen draaien, maar ach, onder de streep zal dat waarschijnlijk weinig uitmaken.

Nu draait hij al een mooie lange run om van 18.5 naar 19 te gaan. Ben benieuwd of hij straks op een laag vermogen het huis op temperatuur gaat houden of dan nog aan en uit gaat doordat het huis minder energie verliest dan dat hij levert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NlP-WGYZQ1kMqsfj3-7u_soapHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6ofkchn8nZd3OThhxAAevmYi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door _ferry_ op 19-11-2022 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Net de eerste defrost meegemaakt, leek wel of er een koe stond te pissen. Wat kwam er een bak water uit de afvoer. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 18:06
Ik vroeg me af wanneer er eens een lange run zou komen. Nou die heb ik gekregen, als sinds gisternacht, nu 1 lange run van constant vermogen.

Lijkt me vrij aardig, een defrost overigens nog niet gezien... Dat is te herkennen als er opeens veel vermogen nodig is toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lmW6Q9y8JRuVUHt74AWnI5_4b0s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HVD96jk5ckJsfi3gsbP6K2SX.png?f=fotoalbum_tile

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
In mijn VWZ zie ik bij een defrost run het stroomverbruik oplopen naar 2,6 kW. Dat moet je zelfs zien op de P1 poort van je slimme meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Een defrost herken je aan een plotselinge schommel van eigenlijk alles die maar tien minuten duurt:
Interactief hier:
https://snapshots.raintan...Utw6lZK1YIhOKvlvw?orgId=2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/corajHNJoWnOxOyl9owa6Q4rKN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sD1ERWRcYS557wpVdQsXoZvr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Proton_ op 19-11-2022 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensch053
  • Laatst online: 02-03 16:12
Stond vanochtend bij de buitenunit te kijken en toen stopte de fan met draaien. Timer aangezet om de duur van defrost te timen.

Vanaf omschakelen ventiel tot de fan weer aanspringt om te verwarmen duurt 4:18 minuten. Mijn airco doet er aanzienlijk langer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Ensch053 een airco wil waarschijnlijk geen koude lucht blazen, dus die ontdooit met een elektrische weerstand van 1-2 kW.
Een L/W warmtepomp draait de cyclus om en ontdooit dan met zo'n 10 kW (zie mijn linkje, gele lijn om 9:19).
Dat zal het verklaren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anomi
Hier stond vorige week compleet onverwacht een vrachtwagen met onze aroTHERM 75/6 voor de deur (had hem verwacht in april). Na veel doodlopende paden gaan we hem zelf met wat hulp installeren, dus ik kom hier de komende tijd nog wel een paar keer met vragen :)

Om te beginnen een vraagje over de opstelplaats. De installatiehandleiding heeft heel nauwkeurige specificaties voor de grindbak, die ik ga volgen. Ik heb ook al wat mooie plaatjes gevonden van opstelplaatsen (zoals deze van @Franciesco). Ik vroeg me alleen af hoe het werkt met betonbandjes die je zo op de laag grind legt. Krijg je dat wel waterpas, en gaat het niet verzakken na verloop van tijd?

Kan verder moeilijk betonband / bielzen / poeren vinden met (ongeveer) de juiste afmetingen (800x200x300mm), vooral de benodigde dikte is lastig. Is het een probleem om twee stuks te stapelen om de juiste hoogte te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Anomi
Ik denk dat 200x200 ook wel ok is, zet je hem op rubbers of veren? Volgens mij gaat het erom dat de bodem flink van de grond staat ivm sneeuw.

Een beetje zakken/zetten is wel te stellen met plaatjes of ringetjes onder de bouten waar de buitenunit mee vastgezet wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 19-11-2022 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
Proton_ schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:55:
@Anomi
Ik denk dat 200x200 ook wel ok is, zet je hem op rubbers of veren? Volgens mij gaat het erom dat de bodem flink van de grond staat ivm sneeuw.

Een beetje zakken/zetten is wel te stellen met plaatjes of ringetjes onder de bouten waar de buitenunit mee vastgezet wordt.
Thanks. Hij komt op grote trillingsdempers (die dus bovenop de bielzen komen te staan). Ik dacht dat de dikte om de stevigheid ging, omdat de bielzen op de schematische tekening bijna helemaal in de grindbak liggen (bij nader inzien heb ik ook die 300mm niet helemaal goed afgeleid lijkt het, het steekt er zelfs nog wat bovenuit).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rByFng1iLWyTWD8s-z6Dq5DwhpU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YezVSNzAXq0oJ5e7oiAG0S74.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Bij horn bach 180x180x600Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHAtO9mPz0Yg9b1imLemFSaPR-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDuxO3EFuBtyNuWUmUXl3F7M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 88% gewijzigd door snameroc op 19-11-2022 13:24 ]

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
edit: nog ff huiswerk doen :D

[ Voor 101% gewijzigd door Kiwi_Kevin op 19-11-2022 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
De waterstanden hier na 15 dagen draaien:

485 kWh opwek met 135 kWh verbruik. VWZ geeft een COP aan van 4,4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:54
@Anomi Mooi dat je 75/6 sneller dan gedacht geleverd is!

De betonbielsen die ik gebruikt heb waren ook iets kleiner dan de door Vaillant aanbevolen maten: de mijne zijn 75cm lang, 20cm breed en 12cm dik. Ik heb er twee op elkaar gelegd om wat meer richting de aanbevolen dikte te komen. Daarbij heb ik met enkele dunne stelplaatjes tussen de bielsen er voor gezorgd dat ze niet wiebelen (er zit altijd iets verschil tussen de bielsen). Eventueel kun je ze aan elkaar lijmen (heb ik niet gedaan).

Belangrijk is mijn inziens om de grindbak diep genoeg te graven zodat je op de harde ondergrond komt. Geen idee hoe diep dat bij jou is, maar bij was dat op ca 65cm diepte. De positie van het hart van de condensafvoerpijp heb ik toen ook uitgemeten en aangegeven door een paaltje van enkele centimeters doorsnede een stukje in de grond te slaan. Vervolgens heb ik een laagje met grof grind in het gat gestort en de daadwerkelijke condensafvoerpijp over de stok bovenop deze dunne grindlaag geplaatst. Toen de rest van het grove grind gestort en deze wat aangedrukt, al was dat nauwelijks nodig. Grof grind ligt al snel stabiel in zo’n gat met stevige bodem en verschuift of zakt daardoor niet of nauwelijks. De betonbielsen en de betonbandjes (randen van de bak) heb ik op deze grof grindlaag gesteld. De positie van de condensafvoerpijp heb ik toen nogmaals gecontroleerd. En dat bleek maar goed ook want ergens had ik me enkele centimeters verrekend en nu kon ik het nog relatief gemakkelijk aanpassen zodat de pijp precies op de juiste plek zit.
Vervolgens het middelgrote grind rondom de betonbielsen en pijp gestort.

Al met al komen de verschillende lagen bij mij overeen met de dwarsdoorsnede zoals Vaillant die toont in de handleiding.

Tot nu toe is er voor zover ik gezien heb niks verzakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Kiwi_Kevin staat jouw condensafvoerpijp niet tussen en op het grind?

[ Voor 4% gewijzigd door Franciesco op 19-11-2022 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Een gemiddelde spoorlijn ligt op een bak grind en de bielzen liggen in het grind. Gaat geen kant op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 18:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fwwi8Xldge-1-eKC3WfUf6J-Utk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9dofTH6S6bfkNk2vI9fXcext.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPUf36fl80BzBmZqdrhFQMc2H5A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwmlxjJTTWDIulneXC7FShUl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zh0vbNb53_poVkjX2UWgDJCaHxU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c7eswr0ONrI6QUQ6AunSeghu.jpg?f=fotoalbum_tile

Zo heb ik het gedaan, wel een voldoende diepe grindbak gemaakt. 4 betonblokken had ik over van mijn van der Valk zonneschans. Ook gewoon in het grind gezet, waterpas gemaakt en ff met een rubber hamer vast gemept. Staat als een huis.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adbeze
  • Laatst online: 07-09 21:29
Configuratie met Ambisense.
Wie heeft ervaring met Ambisense radiator knoppen en de zone configuratie?

Ik heb sinds dinsdag mijn VW 75/6 in cascade actief met een parallel buffervat en loop nu tegen een volgend probleem aan.
Ik heb in de woonkamer de hoofd vv met de Sensocomfort thermostaat.
De vv is een open verdeler met eigen pomp .
In de overige ruimtes wil ik Ambisense gebruiken en een tweede VV ook met eigen pomp . Deze vv werkt als bijverwarming werkt.
Ik lees in een eerder bericht dat ik dan 2 zones moet hebben.
Ik wil dan
• in 1 zone de hoofd VV en de tweede VV actief heb
• in de andere zone de ambisense die vragend zijn en de tweede VV. Deze zone wordt dan actief wanneer er ergens een ambisense vragend wordt.
Dan kan ik in de overige ruimtes los van de woonkamer verwarmen. In beide gevallen moet de pompgroep actief worden.
Hoe kan ik dit regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Franciesco schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:00:
@Kiwi_Kevin staat jouw condensafvoerpijp niet tussen en op het grind?
Nee! Bijzonder, heb de handleiding anders geïnterpreteerd :) Ik voel nog wat graafwerk aankomen vrees ik. Heeft iedereen echt een bak van 90cm diep bij 110x60 gegraven? Dat is een beste hoeveelheid grond.

[ Voor 15% gewijzigd door Kiwi_Kevin op 19-11-2022 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adbeze
Ik zie aan het stroomverbruik dat mijn 75/6 direct 3 KW pakt en na verloop van tijd weer stopt. Dus niet moduleert. Kan dat met een configuratie instelling te maken hebben?
Hier het verloop van gisteren. De piek van 12 uur was de legionella run.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1YVUtYsUaNVKm8zsdu2KMpcXGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ic4xGPpKrGN9kYAivvJQSG2I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Kiwi_Kevin 90cm diep hoeft niet perse. Diepte is afhankelijk van de situatie mbt vorstgrens maar ook grondwaterstand in de winter.
Zoals hierboven aangegeven is mijn grindbak ca 65cm diep (en 90cm breed en 150cm lang).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Franciesco schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:50:
@Kiwi_Kevin 90cm diep hoeft niet perse. Diepte is afhankelijk van de situatie mbt vorstgrens maar ook grondwaterstand in de winter.
Zoals hierboven aangegeven is mijn grindbak ca 65cm diep (en 90cm breed en 150cm lang).
Helder, gelukkig is het nog niet aangesloten dus is dit prima te herstellen. Ik ga aan de bak, ik denk dat ik de hoeveelheid condenswater dan wel onderschat.. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@adbeze terugmoduleren doet de wp volgens mij pas als de aanvoertemperatuur gelijk is aan de gewenste aanvoertemperatuur (adhv de stooklijn).
Was die temperatuur al bereikt? En welke temperatuur was dat?
Omdat de wp ook snel weer aan gaat na de vorige “piek” vraag ik me af of hij z’n warmte wel kwijt kan. Tussen ca 22:30 en 5:00 was nachtverlaging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Franciesco schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:50:
Hier niet al te panisch over zijn, het advies van de WP boeren is een worst case scenario. Heb hier slechts een drainagepijp van 1,5 meter in de grond met een doorsnede van 60mm en zit op de semiklei. Heb nog geen overstromingen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:48
ds23man schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:06:
[...]

Hier niet al te panisch over zijn, het advies van de WP boeren is een worst case scenario. Heb hier slechts een drainagepijp van 1,5 meter in de grond met een doorsnede van 60mm en zit op de semiklei. Heb nog geen overstromingen gehad.
Bij veel andere merken warmtepompen en alle airco's hoef je helemaal geen valpijp in te graven. Vaak alleen wat grind en dan maar hopen dat het er in zakt voor het bevriest. Eigenlijk zo`n beetje hetzelfde effect als een niet werkende valpijp.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adbeze
Franciesco schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:56:
@adbeze terugmoduleren doet de wp volgens mij pas als de aanvoertemperatuur gelijk is aan de gewenste aanvoertemperatuur (adhv de stooklijn).
Was die temperatuur al bereikt? En welke temperatuur was dat?
Omdat de wp ook snel weer aan gaat na de vorige “piek” vraag ik me af of hij z’n warmte wel kwijt kan. Tussen ca 22:30 en 5:00 was nachtverlaging?
Ik check volgende keer de temp bij het afschakelen. Heb daar geen log van. Om 22:30 ging de nachtverlaging (1 graad) in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenZuid
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-03 22:11
Even een vraagje hier.

Wij hebben hem nu bijna een maand draaiend. Mega onzuinige cop van 2,4 volgens de thermostaat, maar gezien overal nog de oude radiatoren en leidingen (22mm) enzo vind ik het nog wel iets logisch.

Binnenkort de vloerverwarming afmaken op de verdieping waar we momenteel wonen, en dan zal het al wel stukken beter worden.

Nu lopen we alleen tegen een dingetje aan. De stop is nu al 2x doorgeslagen van de VWZ MEH 96/7.
Hij is 1fasig aangesloten, en we hebben hem tijdens installeren niet op het laagste vermogen gezet.

Echter..
Nadat alles is ingesteld, hoe kun je die eerste instellingen dan weer aanpassen?

Ik heb al aardig zitten graven weer maar kom er nog niet helemaal achter. Heeft iemand hier suggesties?

Momenteel hebben we het volgende:
Arotherm 75/6 S2
VWZ MEH 97/6 S2
En een VRC720F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@busscherski dat voorkomt dus taferelen als
RonJ in "[Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek"
martijnr17 in "[Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek"
Wuursj in "[Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek"
BlazeMuis in "[Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek"

Als je monteert volgens voorschrift heb je daar allemaal geen last van.
Al scheelt het al een heleboel dat Vaillant een verwarmde kuip heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:48
RubenZuid schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:55:
Even een vraagje hier.

Wij hebben hem nu bijna een maand draaiend. Mega onzuinige cop van 2,4 volgens de thermostaat, maar gezien overal nog de oude radiatoren en leidingen (22mm) enzo vind ik het nog wel iets logisch.

Binnenkort de vloerverwarming afmaken op de verdieping waar we momenteel wonen, en dan zal het al wel stukken beter worden.

Nu lopen we alleen tegen een dingetje aan. De stop is nu al 2x doorgeslagen van de VWZ MEH 96/7.
Hij is 1fasig aangesloten, en we hebben hem tijdens installeren niet op het laagste vermogen gezet.

Echter..
Nadat alles is ingesteld, hoe kun je die eerste instellingen dan weer aanpassen?

Ik heb al aardig zitten graven weer maar kom er nog niet helemaal achter. Heeft iemand hier suggesties?

Momenteel hebben we het volgende:
Arotherm 75/6 S2
VWZ MEH 97/6 S2
En een VRC720F
`

Ik neem aan dat je het back up vermogen nog op de standaard instelling van 6 kW hebt staan? Uit mijn hoofd betekent dat 5600 W, dat gaat niet heel lang door een 16A zekering.
Pas maar even aan naar 3 kW (2800 W).

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@RubenZuid heb je de installatiehandleiding al gevonden?
Staat daar iets waar je niet mee verder komt en waar we je mee kunnen helpen?

COP 2.4 is wel vrij beroerd. Dat klopt bij A10W65 of iets dergelijks.
Aan de andere kant is het feit dat de hulpverwarming zonder vorst al nodig is al een hint :)
Wat zijn de ontwerptemperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

adbeze schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:11:
[...]

Ik check volgende keer de temp bij het afschakelen. Heb daar geen log van. Om 22:30 ging de nachtverlaging (1 graad) in.
Kijk tijdens de cyclus eens wat de gewenste aanvoer is en de gemeten.
Ik denk dat daar een groot verschil tussen zit. Zolang de gewenste niet bereikt is verhoogt hij zijn vermogen.
Heb je een open buffer, en zit de temperatuur voeler daarvan goed? Die kun je ook nog uitlezen namelijk. En als bijvoorbeeld de sensor uit zijn dompelbuis is gevallen kun je een vergelijkbare situatie krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenZuid
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-03 22:11
Proton_ schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:17:
@RubenZuid heb je de installatiehandleiding al gevonden?
Staat daar iets waar je niet mee verder komt en waar we je mee kunnen helpen?

COP 2.4 is wel vrij beroerd. Dat klopt bij A10W65 of iets dergelijks.
Aan de andere kant is het feit dat de hulpverwarming zonder vorst al nodig is al een hint :)
Wat zijn de ontwerptemperaturen?
Gevonden en gefixed, morgen even nog een keer wat verder doorlopen aangezien ik sowieso het idee heb dat die te snel aan gaat. Hij stond overigens al op 3kw, dus heb hem nu maar eens op 2 gezet. Als die er nog eens uitvliegt zal ik toch de elektricien eens moeten vragen.

Zat compleet verkeerd te kijken, en dacht een andere handleiding nodig te hebben. Niet dus, gewoon de handleiding goed lezen. Oeps. Bedankt beiden!

En dat klopt bijna wel. Hij zit hier op 55 graden, delta t ligt vermoedelijk ook nog erg hoog.
Huidige afgifte boven, waar we tijdelijk de woonkamer hebben ivm verbouwing, is allemaal oud hoog temperatuur spul. Met een paar weken zal dit allemaal al geheel vervangen zijn door vloerverwarming. Daarnaast hebben we het op die kamer nu ook 22 graden ivm mijn jaarlijks long festijn, dus dat helpt ook zeker niet mee.

Ook loopt het deels door de oude cv leidingen, en de hoofdleidingen zijn momenteel ook maar 22mm ijzer. De 32mm uponor liggen al op hun plek, alleen die aansluiten betekent dat ik een aantal andere plekken uitsluit ivm een nieuw afgifte systeem. Dus hier moeten we even geduld hebben.

Even om het plaatje wat completer te maken:
Oude situatie was 1500m2 gas per jaar voor verwarmen. Beneden vloerverwarming als bijverwarming met overal grote radiatoren.
Dit was met normaal dubbel glas, slecht aansluitende houten kozijnen en deuren en de thermostaat dus redelijk hoog.
Ook liggen er al wat zonnepanelen die momenteel goed zijn voor 5700kwh, waarvan we er nu 3500 over houden. Er worden nog minstens 6 panelen van 450w bijgeplaatst, en als het budget het toelaat nog iets meer op oost/west. Waarschijnlijk 2x 5x450w.

Huidige situatie is het volgende veranderd:
Kozijnen vervangen door kunststof met hr++, deuren moeten nog. WP Boiler van LG, en de Arotherm 7kw voor verwarmen.
En de hoofdruimte is nu tijdelijk boven.

Met een maand zal het volgende veranderd zijn:
Bovenverdieping volledig nageregelde vloerverwarming met korte groepen en nieuwe standleidingen. Hopelijk dat dan ook de deuren vervangen zijn.
Hierna zal de aanvoer temperatuur dus al flink naar beneden kunnen.

Na de kozijnen worden vervolgens de muren vol gepropt, beneden een extra voorzetwand die op een paar plekken (4m lengte) waarschijnlijk voorzien gaat worden van wandverwarming. dekvloer er uit en 7cm pir + fermacell weer terug, ventilatie systeem (wtw) en als laatste alle vloeren vol met isolatie. Zowel voor warmte als geluid.

En dan tussendoor nog wat extra airco's ophangen. Alleen ook dit is lastig om te doen voordat de plafond er uit & in gaan, zou zonde zijn als we een airco unit van de muur af tikken met een gipsplaat.

En er moeten nog wat extra zonnepanelen bij.

Nu is de prio dus afgifte systeem beter krijgen, daarna isoleren als een gek en dan hebben we (na de winter...) een leuk geïsoleerd huisje.

Alleen jammer dat we nu een winter erg duur aan het stoken zijn naar verhouding, maar goed, lang leven salderen en een overschot van 3500kwh. Januari na het afschaffen van de BTW bestellen we in ieder geval al de extra panelen, dus qua kosten komt het dan wel goed.

En die vaillant kan ik ook niks kwalijk nemen.. sterker nog, dat ding staat nu dus best wel flink te stampen, en zelfs dan vind ik hem nog behoorlijk stil. Dus ook leuk om dat te weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-09 17:32
Hallo!

Het lijkt erop dat ik exact hetzelfde probleem heb wat @adbeze vandaag ook gepost heeft.
Op het moment dat de buitenunit aan slaat, schiet deze direct naar de 3kW en blijft daar ook. :?
Zie grafiek hieronder van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Od1-n7OZZn-ZllgxDlBFJ_qyh48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gbX5zUowIUTQjNEETiyf76BI.png?f=fotoalbum_large
Echt moduleren is er niet bij volgensmij. Natuurlijk is het op een dag als vandaag een stuk kouder, maar tijdens de wat warmere dagen zie ik ook dit gedrag, maar dan slaat die wat minder vaak aan (gelukkig).
Op een dag als vandaag dus voor de gehele woning rustig 36kWh verbruikt. Dat lijkt me best veel, het moet helaas nog kouder worden ook. Ik houd mijn hart vast :'(

Misschien voor wat verdere context hier wat instellingen die ik terug kon vinden op de thermostaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hVA4OjOuZplZlB1Lq-ktiMMPfdg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/teuplNhBjW5ofcAmdKhlazH9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4yonOxAZ0C2xZiH5p2yx7ZkP9s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5qAY9Dn2zQQrNoVPOrPHkBBS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZLVI-6f4gMfGey4uVyA5_nvQsc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pDeRZqgpIDq3NqxqMmFUE5ms.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ad62YONkXw2KH9KDKHzlQkxg5o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tO0BgtnmnL5KhBPGHQ2SpE8S.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmNMAN5w8y6mAAOCkfTKtekgv8M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zya71jRTviNLX3A33jLR1Qw4.jpg?f=fotoalbum_tile

Sommige foto's zijn wat willekeur omdat ik dacht dat dit misschien nuttig kon zijn..
(zijn de aan en afvoer temperatuur van de vloerverwarming verdelers nog relevant hierin?)

Ik heb overigens zelf weinig aan de installatie veranderd. Alleen in het installateurs menu het moment van de legionella run veranderd (is dit uberhaupt nodig als je boilervat standaard dik boven de 60 graden staat, terwijl de ingestelde temperatuur van het vat op 55 graden staat?)
Is dit gewoon een gevalletje van misconfiguratie, of is hier meer aan de hand? Of moet ik gewoon niet zo moeilijk doen het het stroom verbruik als normaal accepteren?

De installatie is als volgt:
- Vaillant VWL 75/6 A
- MEH 97/6 binnenunit
- 45 liter buffervat tbv vloerverwarming
- VRC 70 (mengmodule?)
- 300L sanitair boilervat met 9kW bijverwarmer
- Op dit moment heb ik niet de mogelijkheid om alles via eBus uit te lezen (kan nog geen module vinden die daadwerkelijk beschikbaar is)
- ongeveer 180m2 vloerverwarming (hoh 10cm) + vooralsnog onverwarmde zolder van 40m2 ongeveer
- Betreft nieuwbouw woning uit 2020 (vrijstaand), nog volgens vorig bouwbesluit (de niet beng)
- Temperatuur staat vooralsnog ingesteld op 21 graden de gehele dag. voor zover ik weet (nog) geen nachtverlaging
- VVW zelf aangelegd. Maar installateur heeft deze ingeregeld. Ik ga er stiekem maar even vanuit dat dit klopt

Wellicht heeft iemand hier goede suggesties met wat te doen! :)
Hoop ook dat ik niet hele belangrijke informatie in dit verhaal gemist heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:57
merijntjuh schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:58:
Hallo!

Het lijkt erop dat ik exact hetzelfde probleem heb wat @adbeze vandaag ook gepost heeft.
Op het moment dat de buitenunit aan slaat, schiet deze direct naar de 3kW en blijft daar ook. :?
Zie grafiek hieronder van vandaag:
[Afbeelding]
Echt moduleren is er niet bij volgensmij. Natuurlijk is het op een dag als vandaag een stuk kouder, maar tijdens de wat warmere dagen zie ik ook dit gedrag, maar dan slaat die wat minder vaak aan (gelukkig).
Op een dag als vandaag dus voor de gehele woning rustig 36kWh verbruikt. Dat lijkt me best veel, het moet helaas nog kouder worden ook. Ik houd mijn hart vast :'(

Misschien voor wat verdere context hier wat instellingen die ik terug kon vinden op de thermostaat:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Sommige foto's zijn wat willekeur omdat ik dacht dat dit misschien nuttig kon zijn..
(zijn de aan en afvoer temperatuur van de vloerverwarming verdelers nog relevant hierin?)

Ik heb overigens zelf weinig aan de installatie veranderd. Alleen in het installateurs menu het moment van de legionella run veranderd (is dit uberhaupt nodig als je boilervat standaard dik boven de 60 graden staat, terwijl de ingestelde temperatuur van het vat op 55 graden staat?)
Is dit gewoon een gevalletje van misconfiguratie, of is hier meer aan de hand? Of moet ik gewoon niet zo moeilijk doen het het stroom verbruik als normaal accepteren?

De installatie is als volgt:
- Vaillant VWL 75/6 A
- MEH 97/6 binnenunit
- 45 liter buffervat tbv vloerverwarming
- VRC 70 (mengmodule?)
- 300L sanitair boilervat met 9kW bijverwarmer
- Op dit moment heb ik niet de mogelijkheid om alles via eBus uit te lezen (kan nog geen module vinden die daadwerkelijk beschikbaar is)
- ongeveer 180m2 vloerverwarming (hoh 10cm) + vooralsnog onverwarmde zolder van 40m2 ongeveer
- Betreft nieuwbouw woning uit 2020 (vrijstaand), nog volgens vorig bouwbesluit (de niet beng)
- Temperatuur staat vooralsnog ingesteld op 21 graden de gehele dag. voor zover ik weet (nog) geen nachtverlaging
- VVW zelf aangelegd. Maar installateur heeft deze ingeregeld. Ik ga er stiekem maar even vanuit dat dit klopt

Wellicht heeft iemand hier goede suggesties met wat te doen! :)
Hoop ook dat ik niet hele belangrijke informatie in dit verhaal gemist heb.
Ik heb de Vaillant nog niet, maar springt de hulpverwarming niet aan bij de nul graden? :) Die zou ik een stuk lager zetten of zelfs uit voor verwarmen.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@Kees_frl Ik denk het (nog) niet. Als ik kijk op welke fasen stroom verbruikt wordt dan is dat maar op 1 fase, dus de buitenunit. De hulpverwarming/bijverwarmer is op 3 fasen aangesloten. Die zouden dus dan zou je het op alle 3 de fasen moeten zien.
Als bv de legionella run draait zie ik dit bijvoorbeeld wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:57
merijntjuh schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:12:
@Kees_frl Ik denk het (nog) niet. Als ik kijk op welke fasen stroom verbruikt wordt dan is dat maar op 1 fase, dus de buitenunit. De hulpverwarming/bijverwarmer is op 3 fasen aangesloten. Die zouden dus dan zou je het op alle 3 de fasen moeten zien.
Als bv de legionella run draait zie ik dit bijvoorbeeld wel.
Je hebt een nieuwbouw woning - die minimale aanvoertemperatuur zou ik op 25 graden zetten en dan meteen de maximale aanvoertemperatuur op eerst 35 graden ofzo.

Denk dat je dan veel rustiger gedrag krijgt.

Edit, de stooklijn van 0,50 kan bij een nieuwbouwwoning ook wel naar beneden.

[ Voor 5% gewijzigd door Kees_frl op 19-11-2022 22:17 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
merijntjuh schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:58:
Ik lees 180 m² aan vloerverwarming, een buffervat en een mengmodule, dus de installateur staat bij mij 2-0 achter. Misschien is er een reden voor het buffervat (zoneregeling?) maar mengen kost je gewoon geld.
Bivalentiepunt mag naar -15 ofzo, voor verwarming moet je het hulpelement niet nodig hebben. Wil je op safe zitten, dan -7.

Het kan zijn dat je momentopname op een ongelukkig moment is, maar gewenste aanvoer van 36 graden rijmt slecht met de buffertemperatuur en actuele aanvoer die gelijk zijn aan je ruimtetemperatuur. Liggen die sensoren niet naast de te meten plek?

Anders kun je een beetje naar boven scrollen naar de bevindingen van @_ferry_ en mijn commentaar op de installatie van @KvA73 .

Zolang de stooklijn niet op 0,2 kan zit er nog iets scheef.

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 19-11-2022 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@merijntjuh (en misschien ook @adbeze ) je kunt misschien met een IR thermometer een sanity check uitvoeren: klopt de temperatuur die de warmtepomp maakt met de gewenste aanvoer, komt dezelfde temperatuur uit het buffervat als er in gaat, hoeveel temperatuursverlies is er tussen warmtepomp en vloerverwarmingsslang?

NB: metaal (koper/stalen buizen) beplakken met schilderstape of pvc tape voordat je de thermometer ertegenaan zet, kunststof buis kan je wel direct meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@Proton_ en @Kees_frl bedankt voor de reacties!
Ik had inmiddels ook al een mailtje gewaagd aan de installateur. Maar ik dacht laat ik het hier ook maar even plaatsen omdat ik toch wat meer vertrouwen heb in wat men hier zegt dan de installateur.
Ik heb wel ooit bij de installateur aangegeven dat de wens mogelijk was om iets van zoneregeling te doen. Dit werd zelfs aangeraden ivm koelen van de vloer en er dan voor kunnen zorgen dat dit niet gebeurt in de badkamer. Het verhaal was dat dit condens zou gaan geven op de vloer. Moet zeggen dat ik dat de afgelopen zomer nog helemaal niet gezien heb toen koelen aan stond.

Als ik bovenstaande zo lees dan krijg ik steeds meer het gevoel dat ook deze installateur toch niet helemaal weet hoe het allemaal ingesteld moet worden. Zij betalen immers de rekening niet, dus wat maat het uit? is vast het idee.

Als ik het zo goed begrijp doe ik er dus goed aan om:
- Aanvoer temp op min 25 en max 35 te zetten
- Bivalantiepunt van (verwarming neem ik aan? die nu op 0 graden staat) verlagen naar minimaal -7
- Stooklijn eerst maar eens naar 0.3 bijvoorbeeld zetten bijvoorbeeld? Of beter eerst 0.4 eens kijken? Edit: Beter lezen, de stooklijn zou dus op 0.2 gezet moeten kunnen worden en het huis zou warm moeten blijven
- Checken met een (ir) thermometer (als ik die ergens vandaan kan halen) of de temperaturen van de sensoren overeen komen met wat de leidingen zijn

Het belangrijkste wat ik zo even gevonden heb als ik teruglees is dit verhaal:
Ik denk dat ik dit ook maar even goed in de gaten moet houden.

Er zit in ieder geval niet zichtbaar een sensor verkeerd. Geen idee of dit intern nog een probleem zou kunnen zijn?

Edit: Ik zit me net te bedenken dat ik nog ergens een sonoff thermometer heb liggen (zo een ds18b20). Heeft het zin om daarmee wat metingen uit te voeren?
Gevoelsmatig denk ik dat ik het beste ook echt all die settings kan wijzigen en dan dat als nieuw beginpunt nemen en vanuit daar weer wat verder finetunen. Dit lijkt erop alsof ongeveer alles niet klopt 8)7 hulde aan de installateur... Ze zijn notabene nog een keer terug geweest omdat het eerst nog fouter was. Ze hadden namelijk de binnen en buitensensor verkeerd aangesloten. De warmtepomp maar denken waarom het niet warmer werd dan 5 a 6 graden. Inmiddels was het 27 graden binnen. Dus in die zin heb ik er wel vertrouwen in dat het afgifte vermogen prima zit.. 8)7

Edit2: inmiddels bovenstaande instellingen aangepast, hopelijk kan ik het resultaat ergens halverwege de dag al zien!
Edit3: wat me dan wel weer verbaasd is dat die 10 min later wel weer doodleuk op de 3kw hangt. Het vriest wel al buiten, misschien dat dat t is in deze?

[ Voor 23% gewijzigd door merijntjuh op 19-11-2022 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Actuele aanvoer buffer is 29, dat is de voeler die bovenin hoort te meten? Als die onder de gewenste aanvoertemperatuur blijft, dan heb je daar je probleem te pakken ;) hij blijft dan zijn vermogen verhogen om buffer op temperatuur te krijgen.
Zit de buffer met een T-stuk aangesloten op de aanvoerleiding?

Gisteren 17kW gebruikt.
Vorig jaar met vergelijkbare buitentemperaturen zat ik op c.a. 8-9m3 voor verwarming en 3-4 voor Sww. Dus totaal c.a. 11m3 Ruim onder de vuistregel van 1m2 gas voor 2kWh bij een warmtepomp. Want dan had ik op 22 gezeten ipv 17.
Maar er is ook wel spouw+vloerisolatie aangebracht in de tussentijd. En het kan natuurlijk per dag nog wat verschillen, wel of geen zon, veel of weinig wind etc.

Oh en nu het vriest (net onder 0) een ontdooicylus na pakweg 1,5h draaien.

[ Voor 47% gewijzigd door _ferry_ op 20-11-2022 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15-12-2022
Hoi allen, ik heb een vraag over de regeling en elektrische bijverwarming.

Paar gegevens:
Arotherm plus 75/6
Begane grond zone 1 vloerverwarming stooklijn 0.20.
Verdiepingen zone 2 LT convectoren stooklijn 0.45.
Gerenoveerde jaren '70 woning, gasloos.

Tijdens koudere nachten (<0°C) in fluisterbedrijf haalt de buitenunit de Tgewenst niet, door de begrenzing van het fluisterbedrijf. Met name na een defrost. Dat zorgt ervoor dat de energie integraal en Tgewenst oploopt. Zodra het fluisterbedrijf stopt, gaat de buitenunit naar maximaal vermogen, om z.s.m. Tgewenst te halen. Dat vind ik niet gewenst omdat het inefficiënt is, de Tgewenst is namelijk hoger dan de stooklijn en niet nodig om de woning warm te houden. Ten tweede omdat ik de buitenunit op maximaal vermogen teveel geluid vind maken op een stille ochtend. Met name het geluid vind ik een probleem.

Ik verwacht niet dat ik iets kan aanpassen in de regeling, dit is nu eenmaal hoe Vaillant het geprogrammeerd heeft.

Als oplossing wil ik graag dat de bijverwarming van de MEH in fluisterbedrijf inschakelt om Tgewenst te halen. Maar ondanks dat dit volgens de instellingen toegestaan is (bivalent temperatuur 0°C), gebeurt dit niet. Hoe kan ik dat oplossen?

De bijverwarming werkt wel, dat heb ik getest.

Mvg Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Ik zou eerst eens het fluisterbedrijf uitschakelen. Zoveel herrie maakt dat ding niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:09
Hmm, hier wakker geworden in een koud huis :'( Nachtverlaging werkt blijkbaar niet zoals ik dacht, maar snap ook niet hoe wel.

Temperatuurverloop Ta:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhsZ2vW5KdIDDQ6Z2tG2wiPMWMs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W2goFqnH9g0rAcHhvHAKfDwF.png?f=fotoalbum_large

Om 21.00 uur was de kamer warm, en is de thermostaat afgeslagen, en om 22.00 uur gaat de nachtmodus in.

Nu snap ik niet wat hij 's nachts doet: het lijkt erop dat hij periodiek staat te pompen zonder verwarmen.

Maar het probleem is dat de verwarming niet aan is geslagen: dagprogramma 20 graden, nachtprogramma 19 graden. Temperatuur vanmorgen: 17 graden.

Fluisterbedrijf staat tot 8 uur, dagprogramma start om 7:30. In de grafiek zie je ook dat om 7:30 de temperatuur omhoog springt, dus het fluisterbedrijf is hier niet beperkend.

Dus waarom slaat het nachtprogramma niet aan? Het maantje staat dan wel op het display met de gewenste temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
merijntjuh schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:56:
Als ik het zo goed begrijp doe ik er dus goed aan om:
- Aanvoer temp op min 25 en max 35 te zetten
- Bivalantiepunt van (verwarming neem ik aan? die nu op 0 graden staat) verlagen naar minimaal -7
- Stooklijn eerst maar eens naar 0.3 bijvoorbeeld zetten bijvoorbeeld? Of beter eerst 0.4 eens kijken? Edit: Beter lezen, de stooklijn zou dus op 0.2 gezet moeten kunnen worden en het huis zou warm moeten blijven
Met jouw huis en afgifte zou 0,2 moeten kunnen werken, maar met de huidige inregeling/setup ben ik bang dat dat nog niet gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Zwartoog het periodiek pompen is de vorstbeveiliging.
Zelf gebruik ik geen nachtverlaging, beetje tegenintuitef lijkt het gedrag wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FNale
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:58
Eerste nachtje -4 best bizar dat de defrosts zoveel energie pakken met een buffervat.

Stand van 00:00 tot 9:00 was 12,3kWh voor 41,2 kWh warmte (3,34) met 8 defrosts.

Vaillant 75/5 Stooklijn 0,2 met nachtverlaging.
Aanvoer tempratuur 20 tm 35 graden.

Zijn dit een beetje normale cijfers?

Edit
Gegevens kunnen vinden betreft wat ik nu kan verwachten. ik zit dus aardig in de lijn der verwachting.

[ Voor 16% gewijzigd door FNale op 20-11-2022 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
_ferry_ schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:05:
Actuele aanvoer buffer is 29, dat is de voeler die bovenin hoort te meten? Als die onder de gewenste aanvoertemperatuur blijft, dan heb je daar je probleem te pakken ;) hij blijft dan zijn vermogen verhogen om buffer op temperatuur te krijgen.
Zit de buffer met een T-stuk aangesloten op de aanvoerleiding?
Het buffer is niet met een T-stuk aangesloten.
Voor de zekerheid maar even foto gemaakt met hoe het eruit ziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qg-TGyKkAKlFnlEfwfNrGt2h1d4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lomzdB35wdXZYXiQGWFLr83s.jpg?f=fotoalbum_large

En dat de voeler is die bovenin hoort te meten zou ik niet weten.
Proton_ schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:44:
[...]

Met jouw huis en afgifte zou 0,2 moeten kunnen werken, maar met de huidige inregeling/setup ben ik bang dat dat nog niet gaat werken.
Ik denk dat dat ook klopt dat het nog niet gaat werken. De ingestelde temperatuur staat op 21 graden, afgelopen nacht is het 0.5 graden afgekoeld en de installatie heeft vrijwel de gehele tijd gedraaid.
Zie verbruik van afgelopen nacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkr7f1M88qxyaVx0HPoaXOAbMQw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Chp3ivutfmdjwjGu9mOdp4Ba.png?f=fotoalbum_large
Dit ziet eruit als best wel veel. Het totaal van vandaag komt nu al uit op dik 26kWh. En het is pas net 10 uur geweest 8)7
Kan ik hierin dan aannemen dat de installatie maar blijft proberen de temp op 21 graden te krijgen terwijl dit dus niet lukt met de huidige settings en dat die daarom dus zo lang aan blijft staan? (en vooral op dit vermogen)

Wat me ook opvalt is dat aanvoer temperatuur 1 van de verdelers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_UDSRwQd0cWazAujty7WOBDKhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJcBaqegwAzGgFpXl4x5enU9.jpg?f=fotoalbum_large
En de afvoer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmQm5EaVqOIwR3vVCLde9knDacs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9K1QclmkqRZEu0dxfFf4KjrM.jpg?f=fotoalbum_large
Nou niet echt overeenkomen met de aan en afvoer temperatuur van de pomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6rqRsBXx9pjlYvc3YDQbXD2VMq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v3mzV72KAU64xn0H25rocc9F.jpg?f=fotoalbum_large
Al gok ik zo dat ik die temperatuur meters van de verdelers met een flinke korrel zout moet nemen :+

In de settings kan ik nu verder nog vinden:
Huidige aanvoertemp. systeem: 28c
Warmtepomp 1, status verwarmen, actuele aanvoertemperatuur: 32c
Buffer temp boven: 28c
Gew. aanvoertemperatuur: 29c

Stooklijn staat nu dus op 0.2, en min/max aanvoertemp op 25/35.

Ik gok dat ik dan het beste voor nu nog even de stooklijn moet gaan ophogen?

En is de goede aanname dan ook dat bovenstaande cijfers niet echt met elkaar stroken? Want een temperatuur verschil van 4 graden van actuele aanvoer temp vs buffer en de gemeten aanvoer temp van het systeem lijkt me ook wat veel?

Zou me niets verbazen dat er toch ergens een sensor niet helemaal lekker zit of werkt. Maar waar kan ik het beste in deze tijdelijk even een sensor op zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

merijntjuh schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:17:
[...]

Het buffer is niet met een T-stuk aangesloten.
Voor de zekerheid maar even foto gemaakt met hoe het eruit ziet:
[Afbeelding]

En dat de voeler is die bovenin hoort te meten zou ik niet weten.

[...]

Ik denk dat dat ook klopt dat het nog niet gaat werken. De ingestelde temperatuur staat op 21 graden, afgelopen nacht is het 0.5 graden afgekoeld en de installatie heeft vrijwel de gehele tijd gedraaid.
Zie verbruik van afgelopen nacht:
[Afbeelding]
Dit ziet eruit als best wel veel. Het totaal van vandaag komt nu al uit op dik 26kWh. En het is pas net 10 uur geweest 8)7
Kan ik hierin dan aannemen dat de installatie maar blijft proberen de temp op 21 graden te krijgen terwijl dit dus niet lukt met de huidige settings en dat die daarom dus zo lang aan blijft staan? (en vooral op dit vermogen)

Wat me ook opvalt is dat aanvoer temperatuur 1 van de verdelers:
[Afbeelding]
En de afvoer:
[Afbeelding]
Nou niet echt overeenkomen met de aan en afvoer temperatuur van de pomp:
[Afbeelding]
Al gok ik zo dat ik die temperatuur meters van de verdelers met een flinke korrel zout moet nemen :+

In de settings kan ik nu verder nog vinden:
Huidige aanvoertemp. systeem: 28c
Warmtepomp 1, status verwarmen, actuele aanvoertemperatuur: 32c
Buffer temp boven: 28c
Gew. aanvoertemperatuur: 29c

Stooklijn staat nu dus op 0.2, en min/max aanvoertemp op 25/35.

Ik gok dat ik dan het beste voor nu nog even de stooklijn moet gaan ophogen?

En is de goede aanname dan ook dat bovenstaande cijfers niet echt met elkaar stroken? Want een temperatuur verschil van 4 graden van actuele aanvoer temp vs buffer en de gemeten aanvoer temp van het systeem lijkt me ook wat veel?

Zou me niets verbazen dat er toch ergens een sensor niet helemaal lekker zit of werkt. Maar waar kan ik het beste in deze tijdelijk even een sensor op zetten?
- metertje van die verdeler zal wellicht stuk zijn, of er is geen flow, maar het verschil tussen 15 graden en de 30 graden van de verdeler is goed voelbaar, en kun je daarmee dus al controleren.

- buffervoeler zou waarschijnlijk die draad zijn die je daar rechts net achter de buffer vandaan ziet komen. Check even of hij er goed in is gestoken. Desnoods even vast houden of in een bekertje warm water en dan kijken of de meting oploopt qua uitlezing.

- Als die meting van buffer klopt is de buffer blijkbaar erg koud. Komt overeen met de aanvoer van je pompverdeler. Dat zou kunnen als de WP weinig warmte levert en de pomp van de verdeler veel flow creëert. Maar bij jou is de WP flink aan het draaien, dus acht ik die kans vrij klein. Maar het is wel wenselijk dat flow van beide een beetje op elkaar zijn afgestemd.

Die 26kWh aan opgenomen vermogen moet toch ergens blijven zou je zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
_ferry_ schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:36:
[...]

- metertje van die verdeler zal wellicht stuk zijn, of er is geen flow, maar het verschil tussen 15 graden en de 30 graden van de verdeler is goed voelbaar, en kun je daarmee dus al controleren.

- buffervoeler zou waarschijnlijk die draad zijn die je daar rechts net achter de buffer vandaan ziet komen. Check even of hij er goed in is gestoken. Desnoods even vast houden of in een bekertje warm water en dan kijken of de meting oploopt qua uitlezing.

- Als die meting van buffer klopt is de buffer blijkbaar erg koud. Komt overeen met de aanvoer van je pompverdeler. Dat zou kunnen als de WP weinig warmte levert en de pomp van de verdeler veel flow creëert. Maar bij jou is de WP flink aan het draaien, dus acht ik die kans vrij klein. Maar het is wel wenselijk dat flow van beide een beetje op elkaar zijn afgestemd.

Die 26kWh aan opgenomen vermogen moet toch ergens blijven zou je zeggen.
De aanvoer en retour leidingen (dus de metalen koppelingen) zijn wel voelbaar verschillend. Maar een graad of 15 zou relatief koel aan moeten voelen. Als ik zo een inschatting maak dan komt de temperatuur meer overeen met de temperatuur die op de pomp staat dan met de temperatuur op de meter. Dus die temperatuur meters moet ik maar even vergeten denk ik.
Misschien dat ik voor de leuk nog wel even een echte sensor met de schilderstape truc hierop kan zetten om echt goed te zien wat het is.

Ik ga zo meteen zeker even kijken of ik die sensor even vast kan houden en dan in op de display bekijken of de temperatuur ook omhoog gaat. Als dat niet het geval is denk ik dat dit wel een van de grootste problemen is dan..

Waar zou ik kunnen kijken om te zien of de flow van de pomp en verdeler een beetje overeen komt? (als ik het goed begrijp)

die 26kwh zou inderdaad wel ergens moeten blijven inderdaad. Laten we maar hopen dat het niet voor de mussen is. al ben ik bang dat dat wel het geval is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
merijntjuh schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:00:
[...]

De aanvoer en retour leidingen (dus de metalen koppelingen) zijn wel voelbaar verschillend. Maar een graad of 15 zou relatief koel aan moeten voelen. Als ik zo een inschatting maak dan komt de temperatuur meer overeen met de temperatuur die op de pomp staat dan met de temperatuur op de meter. Dus die temperatuur meters moet ik maar even vergeten denk ik.
Misschien dat ik voor de leuk nog wel even een echte sensor met de schilderstape truc hierop kan zetten om echt goed te zien wat het is.

Ik ga zo meteen zeker even kijken of ik die sensor even vast kan houden en dan in op de display bekijken of de temperatuur ook omhoog gaat. Als dat niet het geval is denk ik dat dit wel een van de grootste problemen is dan..

Waar zou ik kunnen kijken om te zien of de flow van de pomp en verdeler een beetje overeen komt? (als ik het goed begrijp)

die 26kwh zou inderdaad wel ergens moeten blijven inderdaad. Laten we maar hopen dat het niet voor de mussen is. al ben ik bang dat dat wel het geval is :9
De meters op de pompgroep zijn vrij nauwkeurig. Dus die kan je wel als leidraad aanhouden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@_ferry_ Net even de temperatuur sensor in een bakje warm water gedaan. De temperatuur van het water (gemeten met een vleesthermometer) komt exact overeen met wat de display aangaf over de sensor van het buffervat.
Dus de temperatuur meting lijkt wel correct te zijn.
Wat me wel verbaasde is dat de sensor redelijk losjes in het vat zit gestoken. De spanning in/gewicht van het draad kan er al voor zorgen dat de sensor een beetje naar buiten gaat zegmaar.
Is dit normaal? Of zou dit eigenlijk iets moeten zijn dat erin is vastgeschroefd?
En klopt het dat de sensor nat is dat ik hem uit z'n plek haalde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
Zie nu ook in mn energie grafiek dat sinds ik hem in een bakje warm water heb gelegd die ook meteen uit springt.
Temperatuur van de sensor is inmiddels terug gezakt naar de 25 graden.
Is dat niet ook wat snel omlaag gegaan in een paar minuten tijd?

Edit: Wat me nu ineens te binnen schiet, is dat de installateur toen wel gezegd had dat de originele sensoren niet leverbaar waren en dat er dus ander type sensoren gebruikt zijn. Kan dit niet ook nog van invloed zijn?
Het zou me ook niets verbazen dat de sensor van het boilervat misschien ook niet goed zit. De temperatuur die op de buitenkant wordt aangegeven wijkt ook af (graad of 8 gok ik) van de temperatuur op het display.

[ Voor 46% gewijzigd door merijntjuh op 20-11-2022 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-06 19:01
Zwartoog schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:42:
Hmm, hier wakker geworden in een koud huis :'( Nachtverlaging werkt blijkbaar niet zoals ik dacht, maar snap ook niet hoe wel.

Temperatuurverloop Ta:
[Afbeelding]

Om 21.00 uur was de kamer warm, en is de thermostaat afgeslagen, en om 22.00 uur gaat de nachtmodus in.

Nu snap ik niet wat hij 's nachts doet: het lijkt erop dat hij periodiek staat te pompen zonder verwarmen.

Maar het probleem is dat de verwarming niet aan is geslagen: dagprogramma 20 graden, nachtprogramma 19 graden. Temperatuur vanmorgen: 17 graden.

Fluisterbedrijf staat tot 8 uur, dagprogramma start om 7:30. In de grafiek zie je ook dat om 7:30 de temperatuur omhoog springt, dus het fluisterbedrijf is hier niet beperkend.

Dus waarom slaat het nachtprogramma niet aan? Het maantje staat dan wel op het display met de gewenste temperatuur.
Hier exact hetzelfde. Alleen was die hier naar 18,6 gezakt. Had verwacht dat die onder de 19 in zou schakelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEsiefK1-5ulEKz6NDrE10Zbn0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MbVJH6C3jGhjggJXsN9biJc7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdeboer
  • Laatst online: 10-05-2024
Betreft een Arotherm vwl 155/2, Ik heb een nieuw topick aangemaakt maar denk eigenlijk dat dit hieronder deze thuis hoort,

Graag wat advies / tips

Eerst even de situatie, ik stook nu met een c.v ketel de vloerverwarming gecombineerd met lvt radiatoren,
de ketel wort aangestuurd door een zoneregeling met aan/uit thermostaat en de ketel is zelfmodulerend.

Nu is er een AROTHERM VWL 155/2 A 400V besteld en deze komt over een paar weken binnen, echter is het mij niet geheel duidelijk wat ik nog aan regelingen of toebehoren bij deze warmtepomp moet bestellen, de aan/uit thermostaat van de zoneregeling zal blijven bestaan, de ketel eruit en de Arotherm gekoppeld worden aan het bestaande verwarming systeem (puur verwarming geen warmwater)

Is het voldoende om de Vaillant VWZ AI warmtepomp besturingsmodule aan te schaffen en
kan ik daarmee dit opzetje werkend instaleren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Omdat dit voor mij ook het eerste stookseizoen met de warmtepomp is, is het weer van dit weekend een mooie gelegenheid om het gedrag en instellingen van de wp te bekijken en te finetunen.

De afgelopen nacht was het hier -7,0 graden. Mijn wp heeft de hele nacht gedraaid (zonder nachtverlaging) en vanochtend was het 0,1 graad afgekoeld t.o.v. het moment toen ik naar bed ging (en de wp al draaide om op de ingestelde ruimtetemperatuur te komen). Ik concludeerde daaruit dat mijn stooklijn (0,25) net te laag staat ingesteld. Ik heb deze dan ook verhoogd naar 0,3. Inmiddels is de ingestelde ruimtetemperatuur gehaald en is de wp uit gegaan.

Door het hele nacht draaien van de wp is ook hier behoorlijk wat stroom verbruikt: 20,53kWh (wp incl randcomponenten). Daarbij is ca elke 40 minuten een defrost uitgevoerd. Voor mijn begrip: is dat een normale interval bij een (minimale) temperatuur van -7 graden?

De COP van afgelopen nacht totdat de wp vanochtend rond 10:15 uitgegaan is was 3,15. In eerste instantie vond ik dit aan de lage kant, maar als ik het vergelijk met de specificaties die Vaillant voor de VWL75/6 opgeeft (COP bij A-7/W35 ΔT 5K = 2,8) is het denk ik toch conform wat ik ongeveer kan verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Plaatje van het wp stroomverbruik afgelopen nacht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pk6pOOTxBAMO0dDsXEVT9IyjYpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sl8xPSVLfdeGU89bRt0OirBE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:09
Kleuvert schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:10:
[...]

Hier exact hetzelfde. Alleen was die hier naar 18,6 gezakt. Had verwacht dat die onder de 19 in zou schakelen.
[Afbeelding]
Hmm, geen goed teken. Ik ga vanavond eens spelen met de instellingen en kijken of ik iets kan vinden om hem aan te krijgen.

Ook de eerste koude douche hier: gisteravond boiler leeggetapt met een veel te heet bad, SWW-run stond nog om 10:00 uur, en duurt ook nog ontzettend lang. Toch een wat andere situatie dan met 30 graden buiten :P

Combinatie met een te ver afgekoeld huis wordt overigens niet echt gewaardeerd hier }:O

Moet wel zeggen: stooklijn op 0,6 resulteert een Ta van >40 graden bij deze temperaturen, en dan gaat opwarmen met radiatoren best vlot.

[ Voor 7% gewijzigd door Zwartoog op 20-11-2022 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
merijntjuh schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:09:
Zie nu ook in mn energie grafiek dat sinds ik hem in een bakje warm water heb gelegd die ook meteen uit springt.
Temperatuur van de sensor is inmiddels terug gezakt naar de 25 graden.
Is dat niet ook wat snel omlaag gegaan in een paar minuten tijd?

Edit: Wat me nu ineens te binnen schiet, is dat de installateur toen wel gezegd had dat de originele sensoren niet leverbaar waren en dat er dus ander type sensoren gebruikt zijn. Kan dit niet ook nog van invloed zijn?
Het zou me ook niets verbazen dat de sensor van het boilervat misschien ook niet goed zit. De temperatuur die op de buitenkant wordt aangegeven wijkt ook af (graad of 8 gok ik) van de temperatuur op het display.
Vanuit de wijsheid: meten is weten, maar als je niet weet wat je meet, weet je nog geen ...., zou ik toch even met 1 thermometer een rondje lopen om een indruk te krijgen van de afwijking van elke sensor in je systeem :)

Voor de flow heb je een indicatie door de rode vlottertjesop de verdeler te bekijken. Bij een 75/6 wil je idealiter in totaal iets meer dan 20 liter per minuut door de vloer hebben. Het debiet door de warmtepomp (kan je zien op de binnenunit, zie installatiehandleiding) moet liefst gelijk of ietsje hoger zijn.
Je krijgt ook een indicatie door het temperatuursverschil tussen aanvoer en retour te bekijken. Idealiter is dat gelijk tussen Ta/Tr warmtepomp, Ta/Tr uitgang buffervat en Ta/Tr vloerverdelers.
Omdat een verschilmeting nogal nauw luistert zou ik dat ook met 1 thermometer doen en een IR gun ertegenaan houden is dan lekker snel :)

Nogmaals: alle aanpassingen zijn vanuit de gedachte dat de warmtepomp op lagere Ta meer vermogen en minder verbruik heeft, dus alle verlies aan Ta tussen warmtepomp en vloer wil je vermijden.

Pagina: 1 ... 49 ... 175 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic