Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-07 22:44
Proton_ schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:29:
@snameroc nee, dat is al het standaardgedrag. De adaptieve stooklijn plust er wat bij als het setpoint niet binnen twee uur (oid) gehaald wordt, wat met trage vloerverwarming betekent dat je veel te hoog uitkomt.
Een soort pid regeling dus?

[ Voor 35% gewijzigd door snameroc op 12-11-2022 11:36 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
En waarschijnlijk werkt dat alleen maar goed met radiatoren. Zal daar wel achter gaan komen als ik eindelijk de 125 binnen krijg voor het voorhuis.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:02

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@snameroc nee, veel primitiever en zonder tuning van de coëfficienten zal het alleen in specifieke gevallen nuttig zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvA73
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-02-2024
@Proton_
@KvA73 ik heb mijn vraagtekens bij de accuraatheid van de cijfers uit de warmtepomp, al klopt het bij mij vrij goed met de losse warmtemeter zijn er heel wat mensen hier die onwaarschijnlijke getallen laten zien.
Heb je iets van logging waar je het gedrag over tijd in kan zien?
Geven Ta en Tr dezelfde waarde tijdens ontluchten zonder compressor?
Dacht zelf ook al dat misschien data Vaillant app / AI module niet correct zijn maar leek me stug dat deze data dan fors te lage cijfers zouden laten zien. Lijkt me niet handig vanuit Vaillant perspectief.

Geen eigen logging behalve data Senso app en AI module Vaillant. Wat heb ik daarvoor nodig?

Ta en Tr lees ik af op analoge meters op Vaillant CV pomp na buffer. Deze laat continu Delta T van 2-4 graden zien. Zowel wanneer warmtepomp (compressor?) en/of CV pomp draaien als wanneer beide of 1 van beide uit staan. Ontluchten heb ik niets mee geprobeerd.

Installateur zit nu op spoor dat een en ander te maken zou kunnen hebben met feit dat er maar 1 meetpunt in buffer is waardoor systeem niet goed te regelen valt op aanvoer en retour (menging in buffer). Zou dat kunnen? Installateur wil daarom zgn VR70 mengmodule installeren van Vaillant. Levert dat wat op?

Hieronder schematische aansluiting grofweg. 1 temp sensor in buffervat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TH7Nwa2tmgK7Yyg9dxq4G3DPghM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3uCviVfRsEjyFNWm6B732EjA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 12-11-2022 13:25 . Reden: Quotefix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@KvA73 mengen vind ik een zwaktebod (kost altijd COP dus €), nog afgezien van dat ik niet zie hoe het iets verbetert.
Zie ook Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" trouwens voor goed meten.

Als je al iets van domoticz, home assistant oid hebt kun je misschien data importeren en in een grafiek zetten.
Ook zijn er tweakers die zelf sensoren op de leidingen geklemd hebben en/of een kWh meter op de warmtepomp aangesloten hebben.
Al die dingen geven je nuttige informatie: hoe lang zijn de runs, hoeveel Ta wordt er weggemengd, moduleert de warmtepomp goed etc.

De warmteopbrengst en dus ook COP wordt bepaald door de flow en temperatuursverschil (∆T, dT) tussen aanvoer en retour zoals gemeten door de warmtepomp en uit te lezen met VWZ AI in het installateurmenu (code vind je in de installatiehandleiding
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
). Zonder een manier om die metingen te controleren heb je daar alleen niet veel aan :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvA73
@Proton_
@KvA73 mengen vind ik een zwaktebod (kost altijd COP dus €), nog afgezien van dat ik niet zie hoe het iets verbetert.

Bedoel je het mengen in mengvloerverwarmingsverdeler (heb ik niet vervangen ondanks feit dat radiatoren en vloer op zelfde temp draaien) of het mengen dat in Buffer plaatsvindt (altijd het geval bij buffer toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Beide :)
En het toevoegen van een VR70 mengt alleen maar meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-06 19:01
Vandaag de eerste defrost gezien.
Buiten temp. volgens de sensor van de thermostaat was 4 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EuxxGXaX-o7pN0tsq2h-BC04XU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4kXmNXmAJIjRIzBBNmO123yU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvA73
Proton_ schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 13:32:
Beide :)
En het toevoegen van een VR70 mengt alleen maar meer.
Zat de denken om de 3 meng pompen tussen vloerverwarmingsverdelers te verwijderen en gewoon stuk buis tussen te zetten. Heb dan toch in principe een open verdeler? Lost dat al deel probleem op?

Buffer was volgens Vaillant en installateur noodzakelijk ivm grote minimale vermogen warmtepomp (voorkomen pendelen). Mengt toch altijd in buffer? Of moet je hem dan anders aansluiten? Zag bij warmtepompweetjes ander aansluitschema met t-stukken op aanvoer en retour als ideaal, maar vraag me af of dat bij mij kan ivm CV ketel die ook op buffer is aangesloten (hybride; evt benodigde bijverwarming)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5eVQg6AnwWi9KVi9nGH9U_9Fp0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TlgqVZdwP5OtaZnyWnwpAYB0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@KvA73 er komt iets meer kijken bij ombouw, maar het idee is goed.
Vloerverwarmingsverdeler ombouwen ivm warmtepomp
Dre in "Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?"

Voor wat betreft het mixen van ketel en warmtepomp in een buffervat bij multivalent gebruik, daar heb ik geen ervaring mee.
Er lijkt, behalve de gerapporteerde COP, niet echt wat mis met de installatie dus voordat je dingen aan gaat passen zou je eerst moeten zorgen dat je het gedrag vastlegt en begrijpt :)

Je installateur zou met profiDIALOG dezelfde grafiekjes als @Adriaan71 naar boven moeten kunnen toveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
_ferry_ schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 08:57:
Bij mij zit het zoals ze bijvoorbeeld in de tuinbouw toepassingen. Noemen we hier hydraulisch gescheiden, daar heet het open buffer:
[Afbeelding]
Dus de aanvoer gaat niet door de buffer heen. Maar heeft een T-stuk.
Dat ontregelt dus de regeling zoals Vaillant hem in gedachten heeft blijkbaar. Want die wil een bepaalde temperatuur behalen in de buffer die je niet gaat halen op het moment dat je water gaat onttrekken uit de buffer.
Voordeel is wel weer dat ik hem nu eenvoudig dicht kon zetten. (En het scheelde in mijn situatie weer een hoop leidingwerk ivm positie binnenunit en buffer)

Mocht ik het nu allemaal opnieuw doen zou ik een 45L seriebuffer pakken op de retour. Maar ik wist bijvoorbeeld ook vantevoren niet of het systeem voldoende afgifte zou hebben bij max 35 graden. De CV stond altijd op max 45, met naregeling op de vloerverwarming, en ondertussen is er spouw+vloerisolatie gedaan.
Zo moet je hydraulische scheiding maken. Dan meet hij wel de warmte in je buffer met de thermometer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lW1kEvPeCqpip3KI0wMJtv1A9o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6Dexh1AHDcwEfiMOXQkPZkEb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Door de buffer heen idd. (al hoeft dat voor de retour niet lijkt mij, die gaat er ook doorheen maar geeft alleen onnodig extra mening).

Ik kijk het wel even aan, behalve een lage warmtevraag waardoor hij wat pendelt op sommige tijden draait het nu allemaal wel goed. Even afwachten of hij de buffer gaat missen tijdens defrost.

En dan plaats ik na de winter een nieuwe verdeler voor de vloerverwarming met extra groepen en zonder pomp. En dan kan ik ook de buffer aanpassen. Als ik hem in serie zet in de retour hoef ik er niet heel veel voor aan te passen qua leidingwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hwe1974
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 24-06 20:23
Goedenavond,

Ik heb een warmtepomp geplaatst met deze componenten:

Warmtepomp:

Arothermplus 65/6

Buffertank

VP RW 45/2

Besturingsmodule VWZ ai
Senso Comfort VRC 720

Sensoren en pomp zitten op de vwz. Systeem staat in schema 8. Pomp draait alleen maar als ik warm water aanzet ( boiler) maar deze heb ik niet. Als ik deze op inactief zet werkt er niets. Wat doe ik fout ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Buiten temp punt?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hwe1974
Deze zit ook op de VWZ en werkt correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Hwe1974 pomp = warmtepomp of pomp = afgiftepomp?

Kan je een foto van de aansluitingen in de VWZ AI plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hwe1974
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7aH-ySZGOTUNggJNQX7D8mwjFMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QoBW9YudJDuaCW5R8N2wtsct.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Hwe1974 ok, de afgiftepomp dus op MA2 ?
Staat hij bij Configuratie WP-regelmodule op de SensoComfort niet op Legionellabescherming?
(Moet, volgens mij, dan op Circulatiepomp staan).

[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 12-11-2022 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Hwe1974 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:37:
Deze zit ook op de VWZ en werkt correct
Maar heb je hem hoog genoeg gezet zodat de wp niet uitschakelt op te hoge buiten temp?
Als het buiten warmer is dan de ingesteld waarde verdwijnt de tekst gewenste temperatuur verwarmen van mijn vrc

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Je moet nog een 2e keer 230 volt aansluiten op x4 als je de ma2 op x6 uitgang wil gebruiken.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
_ferry_ schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:15:
Door de buffer heen idd. (al hoeft dat voor de retour niet lijkt mij, die gaat er ook doorheen maar geeft alleen onnodig extra mening).

Ik kijk het wel even aan, behalve een lage warmtevraag waardoor hij wat pendelt op sommige tijden draait het nu allemaal wel goed. Even afwachten of hij de buffer gaat missen tijdens defrost.

En dan plaats ik na de winter een nieuwe verdeler voor de vloerverwarming met extra groepen en zonder pomp. En dan kan ik ook de buffer aanpassen. Als ik hem in serie zet in de retour hoef ik er niet heel veel voor aan te passen qua leidingwerk.
Als je hem in serie zet dat sluit je je aanvoer rechtstreeks op je installatie en je retour door de buffer. Gebruik je voor systeem inhoud te vergroten en eventueel voor defrost.

Tekening hierboven gebruik je als je veel naregeling hebt in je systeem.

Pomp houd buffer op temperatuur en andere pompgroep pompt het uit buffer.

Voeler buffer stuurt warmtepomp aan of hij buffer moet verwarmen en of niet.

That's all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorne123
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
@Xqlusive @Adriaan71

Wat is jullie systeemschema en vr 70/71 instelwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hwe1974
snameroc schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:21:
[...]

Je moet nog een 2e keer 230 volt aansluiten op x4 als je de ma2 op x6 uitgang wil gebruiken.
Sensor hangt in een andere ruimte ver van de pomp
En legionella staat uit.

Wat bedoel je met x4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Hwe1974 schreef op zondag 13 november 2022 @ 07:33:
[...]

En legionella staat uit.

Wat bedoel je met x4?
Nummertje 11 op pagina 24 van de handleiding. Daar moet ook netspanning op als je X5 t/m 8 wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Hwe1974 schreef op zondag 13 november 2022 @ 07:33:
[...]

En legionella staat uit.

Wat bedoel je met x4?
De 2e 230 volt aansluiting
Deze kun je op een 2e groep aansluiten als je een huvpverwaring wil gebruiken maar er moet ook spanning op om je x6 te kunnen gebruiken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6KG2nHfSnqkAoAZ2ecvJ42s5EY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e31AkCHuSyodQz2KKOc9fiiJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door snameroc op 13-11-2022 08:34 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frikip
  • Laatst online: 30-01-2024
Hallo,

Ik heb een vaillant wp vwl 55/6.
Waar ik nu tegenaan loop is dat ik mijn basistemp ingesteld heb op 18.5.
Temperatuur in huis komt niet boven de 18 gr. Daardoor blijft de wp maar draaien.
Met stooklijn wel een en ander aangepast maar op gegeven moment had ik een stooklijn boven de 1 en ik vraag mij af of dat goed is.

Ik heb het gevoel dat de aanvoer temp wat te laag is. Bij de verwarmingen heb ik speedcomforts hangen en die draaien niet eens.
Zie foto's voor mijn instellingen. Wat zou ik kunnen aanpassen?
Dank!
CV hangt in de kelder. Huis uit 1950. Geïsoleerd zowel spouw als vloer. Geen vloerverwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_QeYMbG1sKXtklg2rpBm4KGENg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MafJiZkVzcQkX3HYY1BiHldq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ymnHzeZvtSBGJ0V1nMXQPDgr_U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bjYWAGmhJ5ju0JzmdsaJl65m.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfKeI3p1PBecPtyjE6ckrYWyeoI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IGxvEQl8J7H7MoaSghSBRYxV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZF_wdWSEYrly4qhYZKJGARyz6ME=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u5KhNAQ0FoG1JLx633ZugXp6.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lh5hEhtwE7zvT0SxsBOcxwYEFH8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jQ3KS2Wui5MoJSmPBF8JdV19.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTWnzyAmXqMWnLTnP0IvjJrfuic=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/d6ZucGg1jVUjJ7dymBINP0Fq.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
De minimumum gewenste temperatuur verhogen naar 30 graden

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
snameroc schreef op zondag 13 november 2022 @ 09:22:
Ik neem aan dat je de aanvoer bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
jorne123 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 23:45:
@Xqlusive @Adriaan71

Wat is jullie systeemschema en vr 70/71 instelwaarde?
Systeem code 8 en VR70 op 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ja idd die staat nu op 18 bij frikip. Bij radiatoren gebruik is 18 graden gewoon te laag.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frikip
snameroc schreef op zondag 13 november 2022 @ 09:22:
Super dat ga ik aanpassen.

Stooklijn dan zo laten of die zou ik straks evt wat lager weer kunnen zetten?

[ Voor 17% gewijzigd door frikip op 13-11-2022 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Daarnaast merk ik bij gebruik van de functie uigebreid dat de thermostaat wel eens dat de weergave een halve graad lager is voor hij de pomp weer vrij geeft. Dus als je nooit onder de 18,5 graden wil leven zul je 19 moeten kiezen. Op het scherm pendelt hij dan tussen 18,5 en 19. Als je het weet is het niet erg maar als je het niet kent denk je hij haalt het niet.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frikip
snameroc schreef op zondag 13 november 2022 @ 09:36:
Daarnaast merk ik bij gebruik van de functie uigebreid dat de thermostaat wel eens dat de weergave een halve graad lager is voor hij de pomp weer vrij geeft. Dus als je nooit onder de 18,5 graden wil leven zul je 19 moeten kiezen. Op het scherm pendelt hij dan tussen 18,5 en 19. Als je het weet is het niet erg maar als je het niet kent denk je hij haalt het niet.
Oke maar mijn gevoel is dat hij het niet haalt. Als ik paar uur thuis ben, zie ik hem nooit dan op 18.5 komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Dan met die 30 proberen

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
frikip schreef op zondag 13 november 2022 @ 09:04:
Ik heb het gevoel dat de aanvoer temp wat te laag is. Bij de verwarmingen heb ik speedcomforts hangen en die draaien niet eens.
Je minimumtemperatuur moet de temperatuur zijn waarop die aanspringen, anders heb je waarschijnlijk te weinig afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-07 21:20
Wat is het effect van de Green IQ functie? Hoe merk je dit in de praktijk qua gedrag WP?

Draait hier nu de 2e dag en ben er echt heel blij mee.
Als je een soort van pendel (aan/uit) gedrag ziet, betekent dat ik de stooklijn (nu 0.2) iets naar beneden kan bijstellen?
Staat manueel op 21 en zie overdag dat de 21,5 wel gehaald wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnAO6hKIwCzLTBMG800A1Y20U_w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wix1VWq3TpBxmsXjBJskY4q9.png?f=fotoalbum_tile

Bovenstaande grafiek is totaal verbruik huis. Maar je kan duidelijk het gedrag zien van de WP.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frikip
Proton_ schreef op zondag 13 november 2022 @ 09:52:
[...]

Je minimumtemperatuur moet de temperatuur zijn waarop die aanspringen, anders heb je waarschijnlijk te weinig afgifte.
Heb het nu aangepast en temp is idd al naar 18.5 gesprongen.

Moet je dan nog stooklijn aanpassen? Als je aanvoer warmer is aan de basis, kan dan de stooklijn wat naar beneden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@frikip je stooklijn kan je pas tunen als de temperatuur volgens de stooklijn boven het minimum komt. 0,6 lijkt me een leuk begin met radiatoren :)

@Bart_Denon je kan het proberen, maar met lagere temperatuur zal hij meer moeite hebben het vermogen kwijt te raken en dus meer pendelen. 1 run per uur is al prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Bart_Denon schreef op zondag 13 november 2022 @ 09:57:
Wat is het effect van de Green IQ functie? Hoe merk je dit in de praktijk qua gedrag WP?

Draait hier nu de 2e dag en ben er echt heel blij mee.
Als je een soort van pendel (aan/uit) gedrag ziet, betekent dat ik de stooklijn (nu 0.2) iets naar beneden kan bijstellen?
Staat manueel op 21 en zie overdag dat de 21,5 wel gehaald wordt.

[Afbeelding]

Ja kan je minimalen Ta 1 graadje hoger zetten. Bij mij op 25 graden draait het slechter dan op 26. Nu minimaal 1 uur tot 1,5 en soms al 2 a 3 uur. Nog een paar graden kouder buiten en de lange runs komen weer van uren

Bovenstaande grafiek is totaal verbruik huis. Maar je kan duidelijk het gedrag zien van de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frikip
[quote]Proton_ schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:06:
@frikip je stooklijn kan je pas tunen als de temperatuur volgens de stooklijn boven het minimum komt. 0,6 lijkt me een leuk begin met radiatoren :)

Dus je bedoelt als temp ingesteld is op 18.5 en gaat door naar 19gr
Dan kan ik gaan tunen met de stooklijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Als je uit gebreid gebruikt zal hij nooit doorlopen de compressor wordt immers geblokkeerd.
Met de stooklijn kun regelen dat hij lange runs met zo laag mogelijke temperatuur loopt zonder dat de thermostaat ingrijpt. Maar ook al je bijvoorbeeld bij heel koud weer de gewnste temp niet meer haalt zul je hem omhoog moeten zetten om dan aan warm genoege radiatoren te komen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
frikip schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:56:
[quote]Proton_ schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:06:

Ik zal proberen met minimaal Ta van 30 e maximale 40 graden bij -10 en stooktabel 0.45. Als je het niet trekt lam je altijd nog iets hoger zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frikip
Adriaan71 schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:07:
[...]

Ik zal proberen met minimaal Ta van 30 e maximale 40 graden bij -10 en stooktabel 0.45. Als je het niet trekt lam je altijd nog iets hoger zetten.
Dank voor alle antwoorden iedereen
Ga ik proberen en mee stoeien.
Bivalentiepunt naar -10 bedoel je toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
frikip schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:17:
[...]

Dank voor alle antwoorden iedereen
Ga ik proberen en mee stoeien.
Bivalentiepunt naar -10 bedoel je toch?
Bivalentie punt is de instel waarde voor cv of warm water wanneer de hulpverwarming vrij gegeven wordt en als de pomp het niet trekt dat hij mag bijspringen.
Dat is weer iets heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Nog even een andere vraag mbt de VRC 720 icm de VWZ Ai. Ik heb t idee dat ze wel met elkaar ’praten' alleen zie ik bijvoorbeeld geen waterdruk in de VRC en zie ook dat hij aangeeft warmtepompregelingsmodule status: uit ?

Is dat normaal of zit er mismatch tussen beide?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4wiP8J2VmAfjR-qkUj1nrSjoQM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AlTscdGHGNx3gXok7K7ntTQ8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UoWtuq-RedadNVM93dkCBfmYskU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EVFaykNfKkAcqyEfsbkt71dm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6N0fMsgnoMgV8aZzRrIVh8Yz_-A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wNt6hAisobOoVM7N6MOWof2G.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_VD-u9r4nQDrFubnTHq2214_go=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nAAh8M2H5YhlXQfDsFkFXBfs.jpg?f=fotoalbum_tile

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frikip
Adriaan71 schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:33:
[...]

Bivalentie punt is de instel waarde voor cv of warm water wanneer de hulpverwarming vrij gegeven wordt en als de pomp het niet trekt dat hij mag bijspringen.
Dat is weer iets heel anders.
Ja klopt zo heb ik dat ook in mijn hoofd dat de cv onder die temp mag bijspringen

Maar waar zet je dat de -10 als instelling?
Min ta 30gr en max 40 kan ik instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
frikip schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:56:
[...]

Nee, ik bedoel dat indien je minimum-Ta is ingesteld op 35 graden, dat het dan geen zin heeft om de stooklijn naar beneden aan te passen zolang de Ta volgens de stooklijn niet boven 35°C komt.
Bij 0,6 zou dat dus ca 3°C zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_tREFOl0ytIFAshp7DQ5xuCXpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cRWKx7pOk5Ktw1Y2MlSWQPLW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hwe1974
Bedankt, heb hem aangesloten. Moet ik nu het warmwater op uit zetten zodat de hele boiler buiten spel staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hwe1974
snameroc schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:21:
[...]

Heb hem nu dubbel aangesloten. Moet ik het warm water nu op inactief zetten. Volgens mij is een boiler iets anders als een buffer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Warm watermoet uit staan idd.
Misschien moet je terug gaan naar fabrieks instellingen op de vwz en beginnen zonder vrc zoals in de gebruiksaanwijzing staat. En op nieuw beginnen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09-2023
ds23man schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:19:
Eigenlijk vindt ik dat dit verhaal iets is wat Vaillant maar eens moet verduidelijken. @Artintel

Heb sinds gisteren ook nog wat andere vraagjes openstaan. Waarom moeten wij als gebruiker eigenlijk de gebrekkige documentatie oplossen?
Even een tijdje niet op het forum geweest. Zal eens naar je vragen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
Is die rimpel die vanaf 4:00 te zien is in de retour en toevoer de circulatiepomp die aangestuurd wordt? Ik heb die rimpel nog niet eerder gezien. Maar het is nu ook voor het eerst dat we lage temperaturen hebben in de nacht. Kan mij voorstellen dat ze om bevriezing te voorkomen de circulatiepomp even aansturen om resterende warmte uit de vloer het apparaat weer op temperatuur te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqjRwLzyS-oAL8HF0w5i7rJcNl8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EU8ten92uWrdp8U8hY4ObRyv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Dat zal inderdaad de circulatiepomp zijn, die schakelt af en toe in beneden de 5 graden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kleuvert
De Arotherm is trouwens een mooie planten bevochtiger tijdens zijn defrost. Nu maar hopen dat de buren niet in paniek raken.

YouTube: Defrost Vaillant Arotherm + 75/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FNale
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:47
Goedemorgen!

Dat ziet er wel bruut uit.
Die van mij (75/5) heeft ook zijn eerste defrosts gedaan.

Ik kom nu achter iets waar ik al bang voor was tijdens de installatie door een bedrijf.
Ik had het genoemd maar die zeiden nee dat komt wel goed.

De afvoer is een pijp 100mm van een meter lang gevuld met grof grind. Onze grond is 60 cm zand en de rest klei. Water zakt dus voor geen meter (klei) en zit tot het randje vol met water nu.

Terechte zorg? of is het lint krachtig genoeg om de buis open te houden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lfO4V-h_F_Iperq_2yFMMKcrBDA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LmNjsHTND5TsodrvobtMgmOk.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door FNale op 14-11-2022 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Dat had een drainagepijp moeten zijn. Zit hier op semiklei ( zavel) en heb een drainagepijp van 1,5 meter de grond in en nog geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Kleuvert schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:15:
De Arotherm is trouwens een mooie planten bevochtiger tijdens zijn defrost. Nu maar hopen dat de buren niet in paniek raken.

Heftig, zal me er geestelijk op voorbereiden. Die van mij heeft nog geen defrost gedaan en ik vroeg me al af hoe dat te herkennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Kleuvert schreef op maandag 14 november 2022 @ 07:40:
Is die rimpel die vanaf 4:00 te zien is in de retour en toevoer de circulatiepomp die aangestuurd wordt?
Inderdaad, elke 30 minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
FNale schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:29:
Goedemorgen!

Dat ziet er wel bruut uit.
Die van mij (75/5) heeft ook zijn eerste defrosts gedaan.

Ik kom nu achter iets waar ik al bang voor was tijdens de installatie door een bedrijf.
Ik had het genoemd maar die zeiden nee dat komt wel goed.

De afvoer is een pijp 100mm van een meter lang gevuld met grof grind. Onze grond is 60 cm zand en de rest klei. Water zakt dus voor geen meter (klei) en zit tot het randje vol met water nu.

Terechte zorg? of is het lint krachtig genoeg om de buis open te houden?

[Afbeelding]
Het moet in mijn ogen ook een grindkoffer zijn waar de pijp stopt voor de bodem van het grind bereikt is.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
FNale schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:29:
Heh, dat betekent dus dat er een buis netjes de waterdoorlatende laag afsluit :)
Het grind had onder, niet in de buis gemoeten. Nu valt het water op het grind in plaats van onder de vorstgrens.
Als het enigzins lukt zou ik er op 50 en 60 cm een hoop kleine gaten in dremelen en de buis 50 cm leeg laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FNale
Uitgraven gaat hem nu niet meer worden. ik kan de unit niet meer weghalen.
Gelukkig liggen de leidingen in een flinke grote krul dus kan de unit iets wegdraaien dat ik er vanaf boven bij kan en misschien wat gaten kan maken op het doorlatend niveau.

Beide thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-07 08:27
Kleuvert schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:15:

haha! Was vanmorgen ook even van dichtbij gaan kijken. Zat ervoor, ineens: whoosh!

Zal vast wel een keer iemand gaan aanbellen met "Hey, je WP staat in de fik!" _O-

Staat hier ook op het dak, dus niet zo makkelijk te zien wat er precies aan de hand is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
Ik zal mijn vriendin dit verhaal even uitleggen omdat de pomp binnen staat. De kans is groot dat ze de brandweer belt.... LOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
snameroc schreef op zondag 13 november 2022 @ 08:34:
[...]

De 2e 230 volt aansluiting
Deze kun je op een 2e groep aansluiten als je een huvpverwaring wil gebruiken maar er moet ook spanning op om je x6 te kunnen gebruiken.[Afbeelding]
Euh, volgens mij zijn die 1e en 2e 230V gewoon doorgelust. Die 2e is dus een extra output, geen input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Prima weer om je stooklijn te finetunen. Was afgelopen weekend veel weg, en blijkbaar lukte het niet om de 2 graden nachtverlaging over de dag bij te trekken. Nou ja, tegen de avond was de kamer pas weer op temperatuur.

Stooklijn staat nu op 0,5, dus pompt nu iets van 33 graden rond. Bijzonder ook hoe veel meer wamteafgifte een radiator krijgt met een paar graden erbij. Eens kijken of 0,5 genoeg is.

Energieverbruik met dit koude weer neemt ook flink toe. Zit nu al op 2/3 van wat we normaal verbruikten (totaal huishouden) op een dag afgelopen week.

[ Voor 15% gewijzigd door Zwartoog op 14-11-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Zwartoog schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:48:
[...]

Euh, volgens mij zijn die 1e en 2e 230V gewoon doorgelust. Die 2e is dus een extra output, geen input.
RTFM :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Stukje begrijpend lezen dan. Het enige dat ik in de handleiding hierover kan vinden, is dat plaatje, en zegt:
11 [X4] 230 V power supply for optional accessories
Nergens zie ik een relatie tot MA2.

Verder: ik heb hier prik gepakt voor de driewegklep. Die wil altijd spanning op de fase en schakelt via de schakeldraad aan/uit (die op X8 zit).

Pak maar een multimeter. Staat gewoon spanning op X4 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Dat heb ik nog een keer gedaan en vind de uitleg een beetje dubbel maar als er 230 uitkomt als je meet dan heb ik het dus fout gezien. Ik heb geen 2e pomp dus bij mij is er niets aan gesloten. Ik zal een keer meten of de klemmen doorgelust zijn.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Als dat doorgelust is dan kan je nooit een elektrische bijverwarming op een aparte fase aansluiten. Zal straks de MM er ook eens bijpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Bart_Denon schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:06:
Nog even een andere vraag mbt de VRC 720 icm de VWZ Ai. Ik heb t idee dat ze wel met elkaar ’praten' alleen zie ik bijvoorbeeld geen waterdruk in de VRC en zie ook dat hij aangeeft warmtepompregelingsmodule status: uit ?

Is dat normaal of zit er mismatch tussen beide?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
@Proton_ @Adriaan71 hebben jullie dit eerder gezien? Of ervaring mee? Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
ds23man schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:27:
Als dat doorgelust is dan kan je nooit een elektrische bijverwarming op een aparte fase aansluiten. Zal straks de MM er ook eens bijpakken.
Nee, die heb ik ook nooit begrepen. Kan me ook niet herinneren dat er ergens duidelijk stond hoeveel vermogen je via de AI kunt leverendoorgeven. Gevoelsmatig lijkt me zo'n ding niet ontworpen om meer dan 2 kW te leveren, anders zou ik dikkere contacten verwachten. Dit laatste geldt overigens ook als je daar een 4 kW element mee zou willen voeden: denk dat de contactjes dat niet leuk vinden. En of de relais überhaupt op dergelijke vermogens gedimensioneerd zijn.

Paar honderd Watt voor een pomp zal prima gaan, maar verder is het vooral om (kleppen) te schakelen.

Zelf ook geen bijverwarmers nodig, dus niet verder over nagedacht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Contact loading output relay staat op 2A max.
Een elektrische hulpverwarming heeft dus een eigen contactor nodig (dat is sowieso verstandig).

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 14-11-2022 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Bart_Denon bij mij geeft hij ook altijd "uit".
Thermostaat is bij mij 01.22, warmtepomp 1 is 06.06, regelmodule 02.02.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Heb het even nagemeten ( uiteraard was de batterij van mijn dmm leeg). X4 is inderdaad een doorlussing. Blij wordt je daar niet van omdat er bij een 16A groep er een gigantische kortsluitstroom door de printplaat kan lopen. En de 4A zekering op de print zit er ook niet tussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FNale
Proton_ schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:53:
[...]

Heh, dat betekent dus dat er een buis netjes de waterdoorlatende laag afsluit :)
Het grind had onder, niet in de buis gemoeten. Nu valt het water op het grind in plaats van onder de vorstgrens.
Als het enigzins lukt zou ik er op 50 en 60 cm een hoop kleine gaten in dremelen en de buis 50 cm leeg laten.
Inmiddels buis leeg gehaald tot 60cm (langer was mijn arm niet haha).

Tegen de buis aan een grindkoffer sleuf aangebracht met worteldoek tot 80cm diep 10 gaten in de buis gemaakt op ongeveer 70/80cm . 100kg grof grind erin en die boel afgedekt met doek zand erop en dichtgestraat.

Daar ging mijn vrije dag hopen dat die nu niet meer volstaat na wat defrosts.

[ Voor 5% gewijzigd door FNale op 14-11-2022 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-07 21:55
@Bart_Denon Bij mij (VWL 75/6 met Ai Plus) toont de VRC720:
Thermostaat: 05.14
Warmtepomp 1: 06.07 (de laatste twee cijfers: 07 voor de VWL 75/6 en 06 voor de VWL 65/6 etc?)
Regelmodule: 02.02

Dus identieke waardes aan jouw VRC720.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Franciesco schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:55:
@Bart_Denon Bij mij (VWL 75/6 met Ai Plus) toont de VRC720:
Thermostaat: 05.14
Warmtepomp 1: 06.07 (de laatste twee cijfers: 07 voor de VWL 75/6 en 06 voor de VWL 65/6 etc?)
Regelmodule: 02.02

Dus identieke waardes aan jouw VRC720.
Ja inderdaad hetzelfde, maar zie je in de VRC ook geen waterdruk en de status warmtepompregelingsmodule: uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
De status warmtepompregelingsmodule staat bij mij ook op Uit, ondanks dat de wp draait.
Maar wat verwacht je daar te zien? Want er zijn meerdere plekken in de VRC720 die tonen of de wp bezig is met verwarmen. Bv onder Warmtepomp 1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HC_svyipMgNtkQ0YV_iNOX_MWng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wVVZEuItQTIxqfg45PuEoaDq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJCN5-8upTxZFqdn8uB6tAvB2bg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gy9LqSv47iTQuEKeyPxk9sXN.jpg?f=fotoalbum_large

De waterdruk ben ik nog niet tegengekomen in de VRC720. Zou dat ergens moeten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-07 10:23
Mijn Vaillant hybride systeem:
ECOTEC plus VHR25/32cs HR-ketel
Arotherm VWL 55/5 AS
Arotherm VWL 57/5 IS
Buffervat 45 ltr.
VR70
Sensocomfort VR720
Vloerverwarming 11 groepen (geen andere verwarming).

Vannacht geëxperimenteerd met thermostaat op 17 graden (normaal 19 graden) en pas om 07:00 weer naar 19 gezet. Het was toen nog 17,5 binnen. Dat viel me mee. Maar het duurde tot ongeveer 14:00 voor het weer 19 graden was. Dat is wel erg lang (het was ook wel errug koud vandaag).
Ik wil zo weinig mogelijk veranderen aan de keuzes van de Vaillant installateur. Hij gaf zelf aan: als het systeem het niet trekt kun je de stooklijn verhogen. Hij stond op 0.4 Ik heb hem nu naar 0.45 gezet. Kijken wat er gebeurt. Zijn er misschien betere/andere keuzes?
De stooklijn was gebaseerd op muursolatie-maatregelen die we recent hebben genomen, maar het was natuurlijk nog wel de vraag wat het precieze effect daarvan zou zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door Heintje op 14-11-2022 21:24 . Reden: Correctie stooklijn gegevens. ]

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Heintje vloerverwarming + warmtepomp, vergeet de nachtverlaging, 24/7 op 19°C.
Probeer dan of het warm blijft (!) met stooklijn 0,6 of 0,4.
Heb je enig idee van het verbruik tot nu toe? Dan kan je zien of ik gelijk heb dat de lagere stooklijn zonder nachtverlaging veel goedkoper is.
Heb je een foto van je vloerverwarmingverdeler?

Stooklijn 4 betekent water van 90 graden nu, dat slaat nergens op.
Weet je zeker dat het geen 0,4 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Hoe hoog staat de minimum temperatuur?

[ Voor 35% gewijzigd door snameroc op 14-11-2022 21:10 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
@Franciesco Bedankt voor t nakijken. Is bij mij dus hetzelfde.
Ik verwacht daar te zien, status: actief en dan de actuele aanvoertemperatuur. Precies zoals in de VRC handleiding staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCk223MGRLisF-9i_HpZLOkv3MI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AEimlzhaQri12UOPba0uG9gY.jpg?f=fotoalbum_tile

Daarnaast zou de waterdruk onder Installatie moeten staan, zoals ik hier ook al eerder voorbij heb zien komen en wat ook in de handleiding staat van de VRC.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ymnHzeZvtSBGJ0V1nMXQPDgr_U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bjYWAGmhJ5ju0JzmdsaJl65m.jpg?f=user_large

Het lijkt er toch op dat deze data niet vanuit de VWZ Ai aangeboden worden aan de VRC.
Maakt verder niet heel veel uit, maar toch even goed om te weten dat dit bij de nadere gebruikers ook zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Proton_ schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:51:
@Heintje vloerverwarming + warmtepomp, vergeet de nachtverlaging, 24/7 op 19°C.
Probeer dan of het warm blijft (!) met stooklijn 0,6 of 0,4.
Heb je enig idee van het verbruik tot nu toe? Dan kan je zien of ik gelijk heb dat de lagere stooklijn zonder nachtverlaging veel goedkoper is.
Heb je een foto van je vloerverwarmingverdeler?

Stooklijn 4 betekent water van 90 graden nu, dat slaat nergens op.
Weet je zeker dat het geen 0,4 is?
Sorry: 0,4 was het inderdaad, nu is het 0,45.

Verbruik is altijd lastig vergelijken. Maar ik kan zaterdag en vandaag redelijk vergelijken.
Vandaag zal op ongeveer 14kw uitkomen (dat is dus alles in huis, niet alleen wp en afhankelijk hoe lang ik nog God of War speel op PS5 en 4k 😋). Zaterdag was het ook 14kw.
Opbrengst zonnepanelen was allebei de dagen 2,3kw. Maar zaterdag was het toch wel aanzienlijk minder koud.
Dus je zou denken: naar 17,5 terug is dus iets voordeliger. Maar: het comfort is natuurlijk minder.

Foto bijgevoegd. (Twee pompen, ik weet het 😁. Binnenkort komt er een nieuwe verdeler van kunststof zonder eigen pomp, zodat we ook kunnen gaan koelen zonder dat hij wegroest.)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPTPLs8y0yQeNLOiQRU3mSWn0Lo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fkjYfz1XEquvnNovCp8OhOxU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Heintje op 14-11-2022 21:20 ]

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Heintje dan die witte thermostaatknop misschien verder open zetten - die wijzertjes moeten grofweg dezelfde temperatuur aangeven als de aanvoertemperatuur die de warmtepomp maakt, elke graad verschil kost je ca 1.5% rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Proton_ schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:29:
@Heintje dan die witte thermostaatknop misschien verder open zetten - die wijzertjes moeten grofweg dezelfde temperatuur aangeven als de aanvoertemperatuur die de warmtepomp maakt, elke graad verschil kost je ca 1.5% rendement.
Die thermostaatknop is een erfenis van de vorige versie van deze installatie (gasgestookt). De Vaillant-installateur zei dat ik me daar niets van aan moest trekken. Hij staat overigens zo'n beetje helemaal open (op 50 graden), terwijl de twee aanvoer/terugvoermetertjes rond de 20 staan. Moet die thermostaatknop naar de aanvoertemperatuur van de VR720 gezet?
Maar die aanvoertemperatuur wisselt wel natuurlijk (of vergis ik me daarin)?
Twee foto's toegevoegd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqTlrcNbiVWb14RXDaoJ3naGym8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YsjmpGFGhBmqYnuuPZBnrgWK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/La9_3dsc7lv-nhxAIKiOrZ1PpTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uKUwuifw4c7yW0Mw4apBkO1l.jpg?f=fotoalbum_large

PS: het ziet ernaar uit dat ik vandaag toch eerder naar de 16kw ga. Het is nu al bijna 15 en de wp is nog/weer actief.

[ Voor 38% gewijzigd door Heintje op 14-11-2022 22:07 . Reden: Fotos VR720 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:56
Is de installateurscode te wijzigen of is dat altijd dezelfde?

Onze warmtepomp is vandaag aangesloten in onze nieuwbouw woning en na m'n werk wou ik eens kijken hoe ze is ingeregeld, maar ik kwam niet voorbij de installateurcode. Ik dacht dat die standaard 00 was, maar ondertussen ook gevonden dat het 17 kan zijn.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Op de vwzai is het standaard 17 maar het is instelbaar. Op de thermostaat is het 000 standaard maar ook weizigbaar.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Bart_Denon schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:13:
@Franciesco Bedankt voor t nakijken. Is bij mij dus hetzelfde.
Ik verwacht daar te zien, status: actief en dan de actuele aanvoertemperatuur. Precies zoals in de VRC handleiding staat:
[Afbeelding]
Maar die 2 dingen kun je dus zien op een andere plek in de VRC720, zie voorgaande foto’s.
Daarnaast zou de waterdruk onder Installatie moeten staan, zoals ik hier ook al eerder voorbij heb zien komen en wat ook in de handleiding staat van de VRC.
[Afbeelding]

Het lijkt er toch op dat deze data niet vanuit de VWZ Ai aangeboden worden aan de VRC.
Maakt verder niet heel veel uit, maar toch even goed om te weten dat dit bij de nadere gebruikers ook zo is.
Ah, daar zou dat moeten staan. Niet, dat heb ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frikip
Proton_ schreef op zondag 13 november 2022 @ 09:52:
[...]

En hoe verhoog je de afgifte
Met je stooklijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-07 22:22
Bij het instellen van de stille modus beperk je het vermogen zoals ik het zie.

Is dat door het beperkten van de compressor of ook de fan / ventilator? :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@frikip de fans, die bij jou nog niet aansloegen, verhogen de afgifte met ca 50%. Dus het water moet zo warm worden dat die aanslaan. Ik denk dat het beter is dat met de minimumtemperatuur te doen dan met de stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Heintje de warmtepomp maakt zo te zien 28 graden, dan moet er liefst wel 25+ graden je vloer in gaan. Zo niet, dan us dat het probleem. Misschien kan die rode pomp wat meer zijn best doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Proton_ schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:37:
@Heintje de warmtepomp maakt zo te zien 28 graden, dan moet er liefst wel 25+ graden je vloer in gaan. Zo niet, dan us dat het probleem. Misschien kan die rode pomp wat meer zijn best doen?
Ok. Ik ga het proberen. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
snameroc schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:05:
Op de vwzai is het standaard 17 maar het is instelbaar. Op de thermostaat is het 000 standaard maar ook weizigbaar.
En kun je gewoon alle nummertjes afgaan tot het lukt? Want van 00 tot 99 afgaan is 5min werk. Tenzij hij blokkeert na een aantal keer proberen?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Proton_ schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:37:
Ik ben vanochtend eens in de gebruiksaanwijzing van de pomp gedoken.
Ik heb Grundfos type Alpha1. Het lijkt of deze alleen geschikt is voor radiatoren of voor een combi radiatoren+vv.
Type Alpha3 kent ook een stand voor alleen vv.

Ik heb mijn installateur gevraagd hoe het zit.

Tot die tijd ga ik in ieder geval de stand aanpassen aan 'radiatoren+vv' (hij stond op 'radiatoren') en zet hem dan in stand 2 (van 3).

Twee foto's uit de gebruiksaanwijzing toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSfCbMyy6ziRULj1tH5Tqdvr27c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r0lroG5lGi8LDfP4JFWLn5P9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xf-dZ65jViqrrXiSJaLQ7chMps4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sqSpWPbcZfp9AIibWTQONndW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDIge9Y8ysZigpt5olkJrdvtZuI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbo0oPpNJZL96C4v6BBkkonH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2L2WxtholVFZ8WYYg9J2JcfzhoE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EAAjmQVaONUyX4G65OrlB9O3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oX_suWVEBN9ptPXeB_SeNn-z2LM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jdEOMawwWfPvdMTiYdGMg7XY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Heintje op 15-11-2022 10:57 . Reden: Foto pomp toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Broodro0ster schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:15:
[...]

En kun je gewoon alle nummertjes afgaan tot het lukt? Want van 00 tot 99 afgaan is 5min werk. Tenzij hij blokkeert na een aantal keer proberen?
Dat durf ik niet te zeggen. Maar zo snel is de vwzai niet dus dat ga je niet redden in 5 minuten.
Gewoon proberen zou ik zeggen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
snameroc schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:32:
[...]

Dat durf ik niet te zeggen. Maar zo snel is de vwzai niet dus dat ga je niet redden in 5 minuten.
Gewoon proberen zou ik zeggen.
Thanks. Deze ochtend nog even langs geweest en met code 17 was ik binnen.
Droogstook is bezig met een COP van 5.4 sinds de opstart. Ik zag wel een hoog elektrisch verbruik van ongeveer 25kWh aan onze digitale meter maar het was ongeveer 12°C in huis bij de opstart. Hopelijk blijft het niet zo'n vaart gaan 8)7

Elektrische element had 0.5kWh verbruikt deze nacht. Wellicht voor een defrost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Kees_frl schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:20:
Bij het instellen van de stille modus beperk je het vermogen zoals ik het zie.

Is dat door het beperkten van de compressor of ook de fan / ventilator? :)
Compressor en dus ook ventilator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frikip
Proton_ schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:35:
@frikip de fans, die bij jou nog niet aansloegen, verhogen de afgifte met ca 50%. Dus het water moet zo warm worden dat die aanslaan. Ik denk dat het beter is dat met de minimumtemperatuur te doen dan met de stooklijn.
Jullie tips afgelopen weekend toegepast.

Nu wilde ik omdat het toch winter en wat kouder wordt de temp naar 19gr 24/7 (stond 24/7 op 18.5)
Dus zo ingesteld.
wenstemp 19gr
min temp aanvoer 30gr
Stooklijn .6

Hele avond geen effect. Volgende ochtend nog steeds 18.5. En idd speedcomforts draaiden niet.

Min gewenste aanvoer naar 38 gezet.
Stooklijn .6

Thuiskomst temp 19 gr en speedcomforts 'oudere radiator draaien', de speedcomforts op de nieuwe radiator niet......
Af en toe komt temp op 19.5

Nu min gewenste aanvoer temp teruggezet naar 36.

Zo even aankijken? Of is die min gewenste aanvoer temp nu te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Even voor je opgezocht:
Automatische werking
SpeedComforts komen met een thermostaatschakelaar die je op de radiator klikt, in de buurt van de warmwater aanvoer. De SpeedComforts schakelen zelf in als je radiator of convector warm wordt. Zodra de temperatuur bij de thermostaatschakelaar 33 graden wordt, gaan de ventilatoren automatisch werken. Bij 25 graden schakelen ze weer uit.
38/36 klinkt dan ongeveer goed; je kan de sensor misschien een warmer plekje geven of zelfs een beetje isoleren.

Een halve graad teveel valt binnen de marge, denk ik.
Staat Kamerbijschakeling op Uitgebreid?

Pagina: 1 ... 48 ... 173 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic