Vloerverwarmingsverdeler ombouwen ivm warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-05 16:25

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
Ik heb zoals velen een vloerverwarming van voordat ik een warmtepomp had. Die heeft een actieve pomp en dat is voor een CV-ketel logisch/veelgebruikt, maar voor een WP is het eigenlijk niet nodig. Nu vraag ik me af of het mogelijk is om de huidige verdeler aan te passen of dat het echt noodzakelijk is om een gesloten verdeler zonder pomp te kopen.

Op zicht werkt het via de huidige setup wel, want ik krijg het probleemloos warm of koud in de woonkamer, maar optimaler is om het electraverbruik van de pomp te elimineren en via de standaardpomp laten voeden.

Zo ziet het er nu uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCuya943v0cSQ8jsbCN3dwuUJMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jno8Q72PUWRkVhpofO868vXc.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn simpele gedachte is om de pomp er tussen uit te halen. De aansluiting voor de aanvoerleiding op het bovenste blok en naar de pomp dicht te zetten. Daarna de aanvoerleiding op de uitgang van de pomp op het onderste blok aan te sluiten. Dan stroom de aanvoer via het onderste blok in de vloer en komt het via het bovenste blok in de retourleiding terecht.

De leidingen van en naar de warmtepomp zijn 20mm leidingen. Zou het nog nuttig kunnen zijn die 28mm te maken zoals deze vanaf de warmtepomp komen. Tussen de pomp en de vloerverwarming loopt een koof waar ik aan beide kanten bijkan, dus ik zou deze leidingen kunnen trekken zonder hele grote problemen.

Look behind you! A three headed monkey!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:34
Lagere deltaT tussen aanvoer en afvoer betekent hogere flow om dezelfde afgifte te houden, dus ik zou zeker kijken of je leidingen van van DN20 (22mm staal, 25/26mm kunststof) naar DN25 (28mm staal, 32mm kunststof) moeten.

Meestal is de regelklep de grootste flowbeperking op open mengverdelers.

Verder, denk even na of je ook wilt koelen via de vloer, of de flow per loop wilt kunnen zien of afstellen.

Een nieuwe verdeler hoeft niet de hoofdprijs te kosten trouwens. ~300 euro.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Check eens wat die pomp verbruikt, als ik het goed zie is het dezelfde als ik heb en verbruik je 7W, dat is best weinig. Als je warmtepomp een uitgang heeft voor externe pomp, zou je dat kunnen gebruiken om je verdelerpomp te sturen zodat hij enkel draait als je verwarmt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
P5ycho schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:21:
Lagere deltaT tussen aanvoer en afvoer betekent hogere flow om dezelfde afgifte te houden, dus ik zou zeker kijken of je leidingen van van DN20 (22mm staal, 25/26mm kunststof) naar DN25 (28mm staal, 32mm kunststof) moeten.
Okay, duidelijk.
Meestal is de regelklep de grootste flowbeperking op open mengverdelers.
Bedoel je hier de temperatuurbegrenzing die er normaliter opzit, maar bij mij niet meer omdat deze ertussenuit is gehaald bij installatie van de warmtepomp? (net als de bypass trouwens).
Verder, denk even na of je ook wilt koelen via de vloer, of de flow per loop wilt kunnen zien of afstellen.
Ja, dat wil ik ook en doe ik ook al. Werkt prima met een aanvoertemperatuur van 18 graden.
Een nieuwe verdeler hoeft niet de hoofdprijs te kosten trouwens. ~300 euro.
Inderdaad zie ik een nieuwe verdeler met 6 groepen en flowmeters voor 3 tot 400 euro staan. Is inderdaad niet de hoofdprijs, maar evengoed een flinke bups geld. Als ik de huidige verdeler kan houden, dan scheelt dat toch weer een hoop geld.

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Zo zou ik het ook kunnen doen. Enige nadeel zou kunnen zijn dat ik dan 2 leidingen moet verplaatsen en niet de retour kan laten zitten. Mocht ik naar de dikkere leidingen gaan, dan maakt dat natuurlijk niet uit.

Ik zie dat dit uit het topic komt waar ik al veelvuldig in gekeken heb, maar dat ik toen gefocussed heb op wat voor verdeler te nemen als ik zou gaan vervangen. :) En dus deze post niet echt goed heb bekeken. Shame on me.

[ Voor 4% gewijzigd door MrScratch op 08-09-2022 11:02 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

MrScratch schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:01:
[...]

Zo zou ik het ook kunnen doen. Enige nadeel zou kunnen zijn dat ik dan 2 leidingen moet verplaatsen en niet de retour kan laten zitten. Mocht ik naar de dikkere leidingen gaan, dan maakt dat natuurlijk niet uit.

Ik zie dat dit uit het topic komt waar ik al veelvuldig in gekeken heb, maar dat ik toen gefocussed heb op wat voor verdeler te nemen als ik zou gaan vervangen. :) En dus deze post niet echt goed heb bekeken. Shame on me.
Leidingen moet je sowieso gaan verleggen. Ik zou niet weten waarom je dikkere leidingen zou toepassen, wat heb je gemeten of berekend aan je huidige leidingen.

Retour kan je toch laten zitten met die 3-wegklep.
Pomp eruit.
Bovenste balk afdoppen pompgat.
Onderste balk leiding er rechts uit, naar boven en naar links op de aanvoerleiding. Of direct voorlangs.

Hele verdeler iets naar rechts verplaatsen zou natuurlijk mooier zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 08-09-2022 11:49 ]

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:34
MrScratch schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:49:
Bedoel je hier de temperatuurbegrenzing die er normaliter opzit, maar bij mij niet meer omdat deze ertussenuit is gehaald bij installatie van de warmtepomp? (net als de bypass trouwens).
Die ja, als die al weg is dan top.

De leidingdiameter kun je gewoon berekenen, misschien is het helemaal niet nodig. Kan een CVboer voor je doen, of even spelen met OVplan of iets vergelijkbaars.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Dre schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:34:
Leidingen moet je sowieso gaan verleggen. Ik zou niet weten waarom je dikkere leidingen zou toepassen, wat heb je gemeten of berekend aan je huidige leidingen.
Ik heb niets gemeten, maar ik hoor altijd dat je met een WP maximale flow moet creeren, dus zo groot mogelijke leidingen. Ik zou niet goed weten hoe je kunt meten mbt flow, ik merk dat hoe meer ik leer hoe minder ik lijk te weten. :)
Retour kan je toch laten zitten met die 3-wegklep.
Dat is geen 3-weg klep, maar een zoneklep (vloerverwarming open/dicht zetten), die op de aanvoer zit.
Pomp eruit.
Bovenste balk afdoppen pompgat.
Onderste balk leiding er rechts uit, naar boven en naar links op de aanvoerleiding. Of direct voorlangs.
Rechts uit, bedoel je via wat nu het aftappunt is?
Hele verdeler iets naar rechts verplaatsen zou natuurlijk mooier zijn.
Dat zou zeker wat ruimte geven.

[ Voor 5% gewijzigd door MrScratch op 08-09-2022 12:31 ]

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
P5ycho schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:22:
[...]

Die ja, als die al weg is dan top.

De leidingdiameter kun je gewoon berekenen, misschien is het helemaal niet nodig. Kan een CVboer voor je doen, of even spelen met OVplan of iets vergelijkbaars.
Oke, thanks. Ga ik even naar kijken. Nu zit er 20mm Uponor of vergelijkbaar op aan en afvoer (met diverse aftakkingen op bovengelegen verdiepingen.

Pagina: 1