Hoe zit het dan met het rendements verlies van een SWW boiler. Waarschijnlijk kan ik met uit met 300 liter , maar bij 400 liter kan de temperatuur flink omlaag. Draait de warmtepomp dan niet veel efficiënter? Of wordt dat geniet gedaan door de legionella rondes?
voor de mensen die nu de ebusd vullen met data via een MQTT integratie en liever de extra schakel van mqtt er tussenuit zou willen halen. Het is nu mogelijk om de Ebus rechtstreeks in HomeAssistant te laden. Er worden dan direct logische Home Assistant entiteiten aangemaakt. de integratie kan via HACS toegevoegd worden: https://github.com/MarkBovee/vaillant-ebus
Ik was denk ik onduidelijk. Want ik heb hier boven geprobeerd uit te leggen dat die grotere warmtepomp met minimaal 4,6kW wellicht uitkomt op een stooklijn van 35 graden bij 5 graden buiten en hoger. Terwijl de warmtepomp met een lager minimaal vermogen op de stooklijn bij 5 graden ook op 35 graden zit, maar daarboven nog daalt naar b.v. 25 graden bij +10 graden.Question Mark schreef op maandag 21 september 2026 @ 10:25:
[...]
Dat snap ik wel, maar ik denk dat je antwoord voorbij gaat aan mijn vraag. De stooklijn is niets anders dan hoe snel de aanvoertemp aangepast wordt als de buitentemp veranderd. Waarom zou de stooklijn bij een andere (grotere) warmtepomp anders zijn?
Dat er verschil in minimaal vermogen zit, en dat daardoor een bepaalde minimum temp niet gehaald kan worden staat daat toch los van? In sommige gevallen levert mijn warmtepomp ook meer warmte dan mijn woning (stooklijn) vraagt. Dat is dan simpelweg wat het is.
En dus in dat gebied (5 tot 10 graden) zit dan een voordeel voor de warmtepomp met het lagere minimale vermogen
Bij de warmtepomp met 4,6kW toch ook de stooklijn naar een lager niveau laten lopen zorgt ervoor dat boven de 5 graden iedere keer de temperatuur van het water oploopt boven de doel Ta (b.v. 25) en dan stopt de warmtepomp na een tijdje, ondanks dat de woonkamer nog steeds niet op temperatuur is
[ Voor 12% gewijzigd door BarryH op 21-09-2026 13:58 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Stel wenstemp is 32 graden, daadwerkelijke aanvoertemp is 35 graden vanwege het minimum vermogen van de warmtepomp.BarryH schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:56:
[...]
Bij de warmtepomp met 4,6kW toch ook de stooklijn naar een lager niveau laten lopen zorgt ervoor dat boven de 5 graden iedere keer de temperatuur van het water oploopt boven de doel Ta (b.v. 25) en dan stopt de warmtepomp na een tijdje, ondanks dat de woonkamer nog steeds niet op temperatuur is
Op een gegeven moment zal de graadminutenregeling ingrijpen, en stopt de warmtepomp. De pomp draait echter nog door, en het water van 35 graden wordt nog steeds rondgepompt en zal warmte afgeven aan de ruimte. Op een gegeven moment zakt die temperatuur onder de wenstemp, waardoor het aantal graadminuten weer afneemt en op een gegeven moment zal de warmtepomp weer starten. Bij een goed afgesteld systeem (lees: stooklijninstelling en graadminutenregeling) zal ook bij een te zware warmtepomp de gemiddelde aanvoertemperatuur rond de 32 graden liggen. Zeker bij een traag afgiftesysteem zoals vloerverwarming, wat deze effecten mooi kan uitvlakken.
En ja, het is een beetje een lapmiddel en een goed gedimensioeerd systeem is altijd beter maar er zijn momenten qua buitentemperatuur dat het gewoon net niet lekker past. Mijn warmtepomp is qua verwarming eigenlijk te zwaar voor mijn woning, maar ik heb een groot samengesteld gezin met veel pubers en dus een 400 liter boilervat nodig. En Vailliant adviseert dan ook een grote(re) warmtepomp. Overigens hebben de 105 en 125 wel een ander type compressor, wat wat beter tegen pendelen bestand is. Dat een kleinere warmtepomp efficienter zal zijn, daar zijn we het wel over eens.
Maar dat hele verhaal staat wat los van de stooklijn, vandaar mijn opmerkingen.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Je zet de term “workaround” tussen aanhalingstekens, maar ik ben van mening dat het geen workaround is, maar dat een graadminuten regeling zo ongeveer de enige goede methode is om dit te regelen.dunklefaser schreef op maandag 21 september 2026 @ 09:27:
@BarryH Tweakers geloven je meteen. Nu nog de (Vaillant)installateurs ervan overtuigen dat een te grote warmtepomp een slechte keuze is (voor de klant en zijn portemonnee dan).
P.S.: Voor het te grote vermogen bij hogere buitentemperaturen hebben sommige merken de zgn. graadminutenregeling als "workaround" bedacht, ook Vaillant hoort daarbij.
De rede hiervoor is dat de graadminuten regeling de historisch gemiddelde afwijking naar 0 regelt. Wiskundig gezien is het de integraal van het verschil tussen de gewenste en de werkelijke temperatuur (“som van de fouten”) over de complete historie. Praktisch betekent dat: tussen 2 punten waarop de graadminuten dezelfde waarde hebben was het gemiddelde van de gewenste en het gemiddelde van de werkelijke temperatuur gelijk.
Dus als de regeling zodanig is dat de graadminuten steeds opnieuw een bepaalde waarde bereikt (bijvoorbeeld 0) dan zijn tussen iedere keer dat dat gebeurt de gemiddelden gelijk.
Is de gewenste temperatuur in die tijd bijv. constant 35 graden, dan is de werkelijke temperatuur misschien wel veel hoger en veel lager geweest, maar het gemiddelde was wel ook 35.
Naar mijn mening is een graadminuten regeling dus de enige* goede manier om het te doen.
*) regelingen waarin zo’n integraal verwerkt zit zijn ook goed, zoals bijvoorbeeld een volledige PID regelaar. Complexere methodes kunnen ook goed zijn natuurlijk, maar graadminuten is wel super simpel om te implementeren.
Poeh, voor ons blijven de W-installaties het hoofdpijn dossier voor het bouwen van een huis.
Situatie is als volgt:
Volgens claude hebben de warmtepompen makkelijk genoeg vermogen om alles rond te pompen. Maar claude roept wel vaker dingen die niet kloppen zeker als er gerekend moet worden valt me op. Is dat drukverlies echt een ding?
Naregeling lijkt me een non issue als je enkel de beneden verdieping altijd al open laat staan zeker omdat de vaillant zo goed op laag vermogen kan draaien.
Een verticale doucheWTW zou een rendement hebben van 50%+.
Combinatie douchteWTW en 300 liter vat kan ik toch langer douchen dan met geen douchewtw en 400 liter?
Echter zou ik een 400 liter vat kouden kunnen stoken dan een 300 liter vat. Zorgt dat voor een gunstiger rendement? Of wordt dat tenietgedaan door legionella runs?
Zit ik op het goede spoor of begrijp ik er toch gewoon te weinig van na al die uren in de verschillende topics te lopen grasduinen?
Situatie is als volgt:
- Totale Gebruiksoppervlakte 300m2 (begane grond 185m2)
- 3 regendouches en een bad
- 2 volwassenen en 3 kinderen. Af en toe blijven er nog 2 volwassenen extra overnachten
- Ik dacht aan 2 zones. Beneden + badkamers. Badkamers dicht als er gekoeld wordt. De kamers boven zou je dan 1 x naregelen, aangezien het daar iets kouden mag blijven, maar altijd open houden.
- Warmteverliesberekening moet nog gedaan worden. Biedt de installateur nu voor €550 aan.
- warmtepomp: aroTHERMplus 75/8.1
- thermostaat: Senscomfort 720 of 720f
- Vaillant VWZ MEH
- Vaillant 50 liter koppelbuffer (parallel)
- Vaillant VIH RW 400 375 liter buffer
- optioneel maar ze raden wel aan een elektrische anode erbij te nemen voor het geval van storingen en de legionella run
- Vanwaar de keuze voor het plus model ipv de stuk goedkopere pro? De pro is kwalitatief stapje minder (prijs verschil moet ergens vandaan komen )van kwaliteit maar als bewust voor prijs wordt gekozen kan dat ook
- Waarom een buffervat? Vloeroppervlakte lijkt mij ruim voldoende zonder buffervat? Gezien grote vloer opp is drukverlies van de interne pomp te klein en is de buffer tevens om hydrolische te scheiden en wanneer gewenst kun je 100% naregelen in bijlage Think documentatie
- Buffervat is parallel aangesloten, waarom niet in serie? Ivm grote vloeropp en secundaire leidingen het drukverlies te kunnen compenseren en wanneer 100% naregling is gewenst de secundaire pomp bij vraag te activeren met de zone die vraagt
- Wat denken jullie van een verticale douche WTW icm een 300 liter vat? Hebben we dan niet ongeveer dezelfde capaciteit? (behalve bij gebruik van het bad) een douche wtw werkt liters verhogend let wel dat de wisselaar eerst moet bopwarmen voordat rendement effectief zal zijn vaillant 300 liter vat (netto 283) 80 % aftapbaar blijft 226.40 liter van 55 graden over dara komt koud bij 1,45% maaktb 328 liter 40 graden om te leveren
Volgens claude hebben de warmtepompen makkelijk genoeg vermogen om alles rond te pompen. Maar claude roept wel vaker dingen die niet kloppen zeker als er gerekend moet worden valt me op. Is dat drukverlies echt een ding?
Naregeling lijkt me een non issue als je enkel de beneden verdieping altijd al open laat staan zeker omdat de vaillant zo goed op laag vermogen kan draaien.
Een verticale doucheWTW zou een rendement hebben van 50%+.
Combinatie douchteWTW en 300 liter vat kan ik toch langer douchen dan met geen douchewtw en 400 liter?
Echter zou ik een 400 liter vat kouden kunnen stoken dan een 300 liter vat. Zorgt dat voor een gunstiger rendement? Of wordt dat tenietgedaan door legionella runs?
Zit ik op het goede spoor of begrijp ik er toch gewoon te weinig van na al die uren in de verschillende topics te lopen grasduinen?
Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic