Afgelopen zomer Vaillant Arotherm Plus VWL 125/6 AS 400V warmtepomp laten installeren. Vanaf 1 oktober tm heden 11 november continu gedraaid zonder wijzigingen in instellingen.
Valt me op dat COP volgens mij veel te laag is (
gem. 4,4) obv de gemiddelde buitentemperatuur (rond 15 graden in oktober) en ingestelde parameters (stooklijn 0,6 en watertemperatuur nauwelijks boven 30 graden geweest in oktober). Volgens gegevens Vaillant zou
COP 5,4 moeten zijn bij A7W35. Dit cijfer had ik dus minimaal verwacht obv feit dat buitenlucht gemiddeld veel hoger was in oktober en watertemperatuur juist lager. COP lijkt ook nauwelijks te variëren. Bij relatief koude dag nog steeds 4,2-4,3 en nauwelijks hoger bij warmere dagen.
Installateur heeft ook al contact met Vaillant maar nog geen helder antwoord. Hoop dat iemand
advies heeft waar dit aan kan liggen.
Hieronder exacte specs. installatie:
1. Vaillant Arotherm Plus VWL 125/6 AS 400V
2. Besturingsmodule Vaillant aroTHERM plus
3. Vaillant buffervat VP RW 100L
4. Vaillant VDM10 pompgroep
5. VR920 communicatiemodule
6. VRC720 systeemregelaar
Systeem hybride aangesloten op CV. Trivalente aansturing obv tarieven (CV uiteraard nog niet bijgesprongen). CV neemt tapwater voor rekening.
Stooklijn: 0,6 met max 45 graden ingesteld; watertemperatuur gemiddeld <30 graden gedraaid in oktober.
Afgiftesysteem: vloerverwarming met bestaande mengverdeler (3 Grundfos pompen) en radiatoren in slaapkamers
Regeling: Tado
Gegevens verbruik en COP berekend obv data Senso app. Zie screenshots.
Alvast bedankt voor reacties!!
[
Voor 25% gewijzigd door
KvA73 op 12-11-2022 10:57
]