Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-06 11:03
Andere vraag.. ik zie af en toe een ombouw voorbij komen voor de buitenunit.

De handleiding gaat uit van 100cm vrije ruimte boven de unit. Waarom is dat?
Dit zou betekenen dat een ombouw lastig wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:57
Kiwi_Kevin schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:32:
Heb je dan geen kans op een mooie stalagmiet bij vorst?
Uit alle topics te afgelopen jaren te hebben gelezen denk en hoop ik dat dit wel meevalt.

Zit ook een verwarmingslint bij de Vaillant toch? Benieuwd waar je die laat wanneer je de WP op plat dak plaatst. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Kees_frl zie de installatiehandleiding :)

@Kiwi_Kevin dat heeft met o.a. met explosieveiligheid te maken (R290 = propaan, onder hoge druk). Als er in de omkasting geen gas kan blijven hangen en de luchtstroom niet belemmerd wordt zal het wel loslopen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 21:19
Het water loopvia het verwarmingslint in de buis in de grindkoffer dus geen probleem

[ Voor 7% gewijzigd door snameroc op 05-11-2022 15:59 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-06 11:03
Proton_ schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 15:56:
@Kees_frl zie de installatiehandleiding :)

@Kiwi_Kevin dat heeft met o.a. met explosieveiligheid te maken (R290 = propaan, onder hoge druk). Als er in de omkasting geen gas kan blijven hangen en de luchtstroom niet belemmerd wordt zal het wel loslopen.
Check, bij een “ouderwetse” R410 split dus geen issue. Mooi, ik zie mogelijkheden voor een creatieve ombouw😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Kees_frl schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 15:17:
[...]

Uit alle topics te afgelopen jaren te hebben gelezen denk en hoop ik dat dit wel meevalt.

Zit ook een verwarmingslint bij de Vaillant toch? Benieuwd waar je die laat wanneer je de WP op plat dak plaatst. :)
Gewoon wat beton tegels 60 x 40 stapelen en dan met bigfoots erop. Zorgen dat je geen last van sneeuw kan hebben. En als het een hoge dak is met vaste dempers vast zetten op stapel tegels.

Kijken dan onderkant een cm of 30 a 40 los kan staan van dak.

Vaillant heeft ook speciale sneeuw sokkels waar je hem op kan zetten. Staat hij ook een stukje hoger, Maar wel duur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-06 11:26
Ook hier aan het kijken geweest naar compressorstarts. Tot dusver was het te warm buiten om zinnig te kunnen experimenteren, maar met de lage temperatuur vanacht en vandaag weer eens gekeken.

Heb alleen radiatoren, en met Tamin=30 graden wordt het prima warm. Alleen duren de runs "maar" 40 minuten.

Zie hieronder. De eerste run na een nachtverlaging is altijd vrij lang. Daarna komen er dit soort runs van 40-50 minuten. Om 11 uur de Tamin eerst verhoogd naar 33 en daarna naar 35 graden, et voilà, run van dik anderhalf uur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oil5_bUx-wjZk3OExeOXXh4FaIM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yYiNlanxwYrXqqv2vSxD0E35.png?f=fotoalbum_large

De hamvraag hier is, wat is "beter": lagere temperatuur of wat minder starts? Ik zit nu op 385 compressorstarts sinds installatie in juli. Klinkt niet heel dramatisch, en hogere temperatuur (die ik niet nodig heb om het warm te krijgen) geeft een slechter rendement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:35
@Zwartoog Een compressorstart verslijt even veel als een run van één uur. Dit gaf @Anoniem: 1608730 ooit aan. Dus ik zou het mij er niet druk om maken. Lekker op de 30 graden minimum laten zitten.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-06 11:26
ben2513 schreef op zondag 6 november 2022 @ 07:55:
@Zwartoog Een compressorstart verslijt even veel als een run van één uur. Dit gaf @Anoniem: 1608730 ooit aan. Dus ik zou het mij er niet druk om maken. Lekker op de 30 graden minimum laten zitten.
Thanks! Ik zie het nu ook in de OP:
maximale belasting van de compressor: aantal draaiuren + aantal starts < 120.000 (b.v. 30.000 draaiuren + 90.000 starts).
https://gathering.tweaker.../quote_message/70271374/0

Qua draaiuren zit ik op 209, dus m'n totaal zit op 594. De compressor gaat nog wel even mee dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hier snap ik dus geen fluit van

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alpQ-hvIfu8iaNTBBvmRwNKOvYw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BuWUhibnlNZtiEcr0ozPCVnT.png?f=fotoalbum_large
Het is 0.1 graden onder de gewenste kamertemperatuur, dus ik moet water maken van 28 graden, laat ik dat eens met 3 kW gaan doen 8)7
En dan natuurlijk 5 min. Later weer uit omdat de aanvoer te hoog blijft of de kamer op temperatuur is.

Edit: weer een nieuwe run, even op de binnenunit meegekeken, hij berekende een aanvoer van 40,5, terwijl de max voor de cv op 35 staat. Echt }:| -O-

[ Voor 11% gewijzigd door _ferry_ op 06-11-2022 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
Een gemiddelde vuistregel is dat een modulerende pomp 160.000 starts kan maken, over een periode van 20 jaar is dat 22 starts per dag. De helft van het jaar draait je pomp niet of nauwelijks, dan kom je op 44 per dag. Maar ik heb het idee dat de Vaillant veel meer starts kan maken omdat ie door de vfd aansturing heel beschaaft opstart.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Afgelopen week gemiddeld 3 runs per dag van 1 tot 3 uur bij deze temperaturen. Hoe kouder het gaat worden hoe langer de runs gaan worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Im8KImPrK4hex6sz-TwMRT34OkI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WvN9spw7jYMse6q2Qbz2xwtw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Hier wat cijfertjes. Had eergisteren alle Statistiken op nul gezet en gecontroleerd of alles op nul stond en dat was zo. Tot mijn verbazing gistermiddag stond totaal energieverbruik op 38kWh... Dus de handel weer op nul gezet en een powercycle gedaan.

Gisteren ook de handel op ruimteregeling Uitgebreid gezet.
Net even gekeken: Opbrengst: 21 kWh en stroomverbruik 5 kWh, geeft een COP van 5,2. En dat geeft de VWZ ook aan. Het aantal compressorstarts sinds gistermiddag 14x en de draaiuren 8.

Wel net de stooklijn naar 0,3 gezet omdat de temp op 22 graden bleef hangen ipv de ingestelde 23.

Ook nog even gekeken op de VRC en dat klopt voor geen meter: 5kWh opbrengst met een verbruik van 1 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@_ferry_ Retour CV (oranje) is warmer dan Aanvoer CV (bruin), zitten de sensoren fout?
Komt die data uit ebus of heb je zelf sensoren opgehangen?

Max CV temperatuur geldt voor de afgifte (na de buffer) denk ik, dus zolang die kouder is mag de WP warmer dan dat.
Aanvoer CV is flink vertraagd ten opzichte van Aanvoer WP, dus ik kan me voorstellen dat de regeling daar confuus van wordt en dat daar iets niet lekker zit.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:17
Proton_ schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:37:
@_ferry_ Retour CV (oranje) is warmer dan Aanvoer CV (bruin), zitten de sensoren fout?

Max CV temperatuur geldt voor de afgifte (na de buffer) denk ik, dus zolang die kouder is mag de WP warmer dan dat.
Aanvoer CV is flink vertraagd ten opzichte van Aanvoer WP, dus ik kan me voorstellen dat de regeling daar confuus van wordt en dat daar iets niet lekker zit.
Ik ook. Maar de belangrijkste vraag aan @_ferry_ is: Waarom zit er überhaupt een buffer tussen? Als er iets is wat ik hier de afgelopen jaren geleerd heb, is het wel dat de warmtepompsystemen zonder parallelbuffer (en liefst ook zonder zoneregelingen) veel stabieler en efficiënter draaien (hoofdzakelijk omdat ze regeltechnisch veel eenvoudiger zijn).
Mét parallelbuffer en secundaire pomp kun je het ook wel stabiel krijgen, maar dan heb je een installateur of gebruiker nodig die het echt snapt (en die zijn schaars) en je blijft altijd inleveren op rendement.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Proton_ schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:37:

Nee ze zitten wel goed, het zijn losse sensoren tegen de buizen aan.
tijdens het draaien van de WP ligt aan per CV vrijwel op 1 lijn met aanvoer WP. Die zie je daardoor eigenlijk niet.
Alleen nadat de pomp uitschakelt stort de aanvoer in, maar de retour blijft dan hoger.
Andrehj schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:42:
[...]

Ik ook. Maar de belangrijkste vraag aan @_ferry_ is: Waarom zit er überhaupt een buffer tussen? Als er iets is wat ik hier de afgelopen jaren geleerd heb, is het wel dat de warmtepompsystemen zonder parallelbuffer (en liefst ook zonder zoneregelingen) veel stabieler en efficiënter draaien (hoofdzakelijk omdat ze regeltechnisch veel eenvoudiger zijn).
Mét parallelbuffer en secundaire pomp kun je het ook wel stabiel krijgen, maar dan heb je een installateur of gebruiker nodig die het echt snapt (en die zijn schaars) en je blijft altijd inleveren op rendement.
Dat gevoel krijg ik ook steeds meer ja. Qua systeem heb ik niet heel veel waterinhoud vrees ik. Slechts 20m2 aan vloerverwarming en verder overal Jaga's. Daarbij wist ik niet of ik de boel met water van 35 graden warm kon krijgen, of dat ik bijvoorbeeld naar 40 moest, wat dan weer naregeling behoeft op de vloerverwarming.

In het verleden heb ik ketels voor de tuinbouw met open buffers ingeregeld, paar megawatt aan wkk/ketelvermogen wat dan snaarstrak zo'n buffer laad. Terwijl de gesloten buffer systemen juist een draak waren om goed te moduleren.
Daardoor was ik misschien iets te positief gestemd over het hebben van een buffer. En ik zat gisteren inderdaad al te denken om die eens buiten spel te zetten qua regeling en leidingwerk.
Hij staat parallel op aanvoer en retour, geen doorstroom, dus is al gescheiden als ik een kraan dichtzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Volgens mij is de systeeminhoud alleen maar van belang bij een defrost run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dan sowieso inderdaad, maar misschien ook wel om schommelingen tegen te gaan als bijvoorbeeld een radiator dicht gaat.
Ach, we gaan het zien. Heb net het systeem uitgezet, sensor losgetrokken, kranen dicht naar de boiler. Pompen draaien nog wel gewoon mee.
Gewenste temperatuur even een halve graad omhoog gezet, dan kan hij een run maken en zie ik wat er gebeurt. Tot nu toe een mooie rustige run op lage aanvoer.

Edit: run van een half uur op min. Vermogen, retour liep langzaam op, maar ik heb ook niet overal warmtevraag qua radiatoren. Kamertemperatuur (vrij)wel bereikt :)

[ Voor 70% gewijzigd door _ferry_ op 06-11-2022 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwH2viAfzPkFXFUadEeTqU-EPf8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pKA9RP6oEldCQ50B7yAG9VaT.png?f=fotoalbum_large
Ziet er een stuk beter uit dan gisterochtend :Y)

Kon alleen geen run maken van meer dan 3 kwartier ongeveer, dan liepen de Ta/Tr teveel op, okal draaide hij op min. Vermogen met een berekende aanvoer van 28 a 29 graden.
Maar nu is het nog 12 graden buiten. Als we straks onder de 10 gaan gaat de woning meer afkoelen, en haalt hij met hetzelfde vermogen minder energie uit de buitenlucht, dus dan gaan die langere runs vast wel lukken.

CoP was ondanks de wilde ochtend en een legionella run alsnog 5.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Ziet er redelijk normaal uit, 1 start per uur. Als de pomp opstart gaat ie eerst op 33% draaien om daarna naar 25% te gaan, zie ik hier ook. Je kan wel aan de delta T zien dat je een snel afgiftesysteem hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
Vorige week stond opeens de chauffeur van de Wasco op de stoep met een Arotherm Plus 75/6
begin augustus besteld, begin november geleverd

Een paar weken geleden was de indicatie nog 'volgend jaar zomer ofzo'

Nu de rest nog, verbouwing moet nog grotendeels starten.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
NovapaX schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:40:
Vorige week stond opeens de chauffeur van de Wasco op de stoep met een Arotherm Plus 75/6

mei besteld en nog niet binnen :D _O-

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Kees_frl schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:55:
[...]

mei besteld en nog niet binnen :D _O-
Waar is die dan bestelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-06 09:28
NovapaX schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:40:

Wasco heeft heel veel op voorraad volgens hun website, das apart.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-05-2024

AJA

Cyrus The Virus schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:46:
[...]

Wasco heeft heel veel op voorraad volgens hun website, das apart.
Je moet even verder klikken op het artikel, dan zie je de daadwerkelijke voorraad. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door AJA op 07-11-2022 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
AJA schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:53:
[...]

Je moet even verder klikken op het artikel, dan zie je de daadwerkelijke voorraad. ;)
ja er staat vandaag besteld morgen geleverd log hier in, maar wasco is groothandel dus daar kan ik niet inloggen.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
[...]

NIKS DUS :O Staat zoveel in backorder dat als er wat binnen is dat het meten weer weg is.

[ Voor 15% gewijzigd door Adriaan71 op 07-11-2022 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
[...]

En daar klopt ook geen zak van, mijn 125/6 zou direct leverbaar zijn. Not, staat al sinds mei in besteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Adriaan71 schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:00:
[...]

NIKS DUS :O Staat zoveel in backorder dat als er wat binnen is dat het meten weer weg is.
ja z'n vermoeden had ik al beetje misleidend maar omdat Nova al heeft geleverd gekregen.

Ben weer blij gemaakt met dooie mus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Ik zag mailverkeer doorgestuurd vanuit installateur en Vaillant zelf. Kan dat? Direct bij Vaillant bestellen?

Zal eens navragen. Alles is verder al binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Kees_frl schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:11:
[...]

Ik zag mailverkeer doorgestuurd vanuit installateur en Vaillant zelf. Kan dat? Direct bij Vaillant bestellen?

Zal eens navragen. Alles is verder al binnen.
Sommige kunnen soms inderdaad rechtstreeks bestellen. Maar dat doen ze al een tijdje niet meer door die leveringsproblemen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
Overigens ook een 35/6 in dezelfde bestelling die nog niet geleverd is. Die verwacht ik ook niet voor het einde van de winter.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:36
Donderdag komen ze onze warmtepomp installeren en begin december gaat men beginnen met de vloer.
De vloerder heeft gevraagd om de verwarming op te starten en de chappe eens te laten opwarmen en terug af te koelen. Liefst 2 cyclussusen zodat alles zich kunnen zetten heeft.

Als ze de warmtepomp komen afregelen, zal dat met lage aanvoer zijn. Zet ik dan best even de minimum en maximum temperatuur op bv 40°C? Zodat de vloer zeker goed warm gestookt wordt?
Dan een dag of 2 laten draaien, verwarming uit voor 2 dagen en dan terug 2 dagen aan?

Of kan ik makkelijker vaste aanvoer kiezen i.p.v. stooklijn voor die paar dagen?

Ik vermoed dat we daarna nooit boven de 35°C of 40°C worst case gaan uitkomen gezien het een nieuwbouwwoning is met goede isolatie.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Er zit een droogstookprogramma in de VWZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:41
@Broodro0ster
Er is inderdaad een droogstookprogramma, maar of je 40 graden gaat halen hangt er vanaf of de warmtepomp voldoende vermogen heeft tov het vloeroppervlak.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:41
Maar maakt natuurlijk ook niet uit. Als je het bij opstoken niet haalt dan haal je het nooit

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-06 11:55

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Even terug komen op mijn SWW temperatuur problemen. De monteur is geweest en hij is er achter gekomen dat een sensor voor de waterflow niet juist functioneert. Met als gevolg dat de flow ineens op 0 stond en dus de SWW run werd gestopt.

Het is de sensor op de 75/6 zelf. :)

[ Voor 7% gewijzigd door mydogisgone op 08-11-2022 15:08 ]

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:36
ds23man schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:51:
Er zit een droogstookprogramma in de VWZ.
Dankjewel. Even bekeken en die schakelt elke dag 5°C op en houdt hem op 45°C voor enkele dagen.
Dat is voor ons wat overbodig en de 30 dagen gaan we niet kunnen uitdoen want de vloer komt al begin december.
Het programma aanpassen naar max 40°C en iets inkorten is wellicht niet mogelijk?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Volgend mij kun je hem gewoon afbreken als je het moe bent.

snameroc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
Broodro0ster schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:14:
[...]

Dankjewel. Even bekeken en die schakelt elke dag 5°C op en houdt hem op 45°C voor enkele dagen.
Dat is voor ons wat overbodig en de 30 dagen gaan we niet kunnen uitdoen want de vloer komt al begin december.
Het programma aanpassen naar max 40°C en iets inkorten is wellicht niet mogelijk?
Volgens mij kan je in je VRC 720 je afwerk laag droging per dag invoer en de temperatuur per dag. Wat ik snel even zag net. Kon namelijk dag invoeren en temperatuur.
- Instellingen
- Installatie niveau
- Afwerklaag droging
- CV circuit 1

En daar kan je instellen.

Dus volgens mij kan je dan zelf een schema maken.

Maar ja kan ook je maximale temperatuur instellen op bv 22 graden en 2 dagen later nr 24 en zo verder en dan weer teug. Moet je allen zelf doen dan. Dan laat je je installatie op 100% WAR draaien. Zonder naregeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorikbvdh
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Ik heb een 75/6 warmtepomp met een vwz UI en VRC 720 thermostaat. Ben nu alleen benieuwd of dat bij elkaar wil werken. Hij staat stand-alone zonder CV ketel en word alleen gebruikt voor CV water. Ik krijg steeds de foutmelding S.102 (compressor blocked) heeft iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost996me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 12:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9BBZuu8CCvPjS77HjATLCQC88s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IjjKXoTvrXk0QzW4RRqcjhUI.png?f=fotoalbum_large

Hoe komen jullie toch aan deze mooie overzichtjes? Via een EBUS adapter of lukt dat via de gateway oid?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jorne123
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
Joost996me schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:44:
[Afbeelding]

Hoe komen jullie toch aan deze mooie overzichtjes? Via een EBUS adapter of lukt dat via de gateway oid?
Dag Joost. Er zal een hele nieuwe wereld voor je opengaan, maar het is wel wat werk :D

Home assistant heet het, vaak met shelly vermogen meters en temperatuur meters. Benodigdheden:

1) mini computer of dergelijke (raspberry, odroid n2+) om home assistant op te draaien.
https://www.home-assistant.io/installation/
https://www.sossolutions.nl/odroid-n2-starter-kit

2) vermogen meters. Shelly vind ik de gemakkelijkste

https://shop.shelly.cloud...art-home-automation-1#140

Je kan bijvoorbeeld deze nemen als je een 1 fase systeem hebt, als je 3 fase hebt moet je misschien 2 shelly em toestelletjes aanschaffen. Je kan ook misschien een ander shelly metertje nemen maar ze moeten de vermogens aankunnen

3) temperatuur sensors: voorstel: shelly 1pm en de temperatuur sensor add on
https://shop.shelly.cloud...mart-home-automation-1#51
https://shop.shelly.cloud...smart-home-automation#312

Deze plak je op de elementen die je wil meten

Veel succes ! (En dank aan allen op dit forum die dit reeds hebben voor gedaan )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost996me
Dank je wel voor je duidelijke uitleg uitleg Jorne!

Ik heb hier Domoticz draaien op een Raspberry en heb al er wat Shelly schakelspul op zitten. Dus erg leuk om eens uit te zoeken, ga er mee aan de slag!

Groeten Joost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Jorikbvdh wel een AI Plus?
Handleiding:
S.102 Heating: Compressor blocked
The compressor is blocked for heating mode because the heat pump is outside of its operating limits.
Ik zou alle sensorwaarden controleren, waarschijnlijk is er eentje die iets fouts doorgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorikbvdh
  • Laatst online: 20-02-2023
Proton_ schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:49:
@Jorikbvdh wel een AI Plus?
Handleiding:

[...]

Ik zou alle sensorwaarden controleren, waarschijnlijk is er eentje die iets fouts doorgeeft.
Uhm, nee... Ik blijk de .../2 AI te hebben ipv de .../6, heeft de Belgische leverancier ook niet door gegeven...

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:57
Per abuis in algemene topic geplaatst, moest eigenlijk hier

Ik ben heel blij met mijn recente aankoop, de 65/6

Die hoeft alleen maar de vloerwarming beneden en radiatoren boven te doen, SWW is met een Atlantic Explorer.

Ik kan niet de warmte checken, maar wel het verbruik en die laatste klopt.

Als ik dan de COP bereken als (warmte/verbruik)+1 dan krijg ik:
6 nov een COP van 7,6
7 nov een COP van 7,5
8 nov een COP van 8
9 nov een COP van 8,42

Ik ben al vanaf het begin aan het experimenteren en met 2 tijdsblokken van elk 5 uur in de ochtend en laat in de middag krijg ik het 22,5 graad in huis en is de vloer lekker warm. Temp staat op max 32 en stookijn staat op 0,3

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@maharens fijn dat je er blij mee bent :)
Ik vind het een licht onwaarschijnlijk goede performance, dus als je de elektra onafhankelijk kan checken dan ben ik benieuwd naar de accuraatheid van de thermometers en flowmeter. De thermometers kan je nog wel checken (pomp aan, compressor uit, meten ze hetzelfde?) maar de flowmeter niet.

• maharens
Proton_ schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:19:
@maharens fijn dat je er blij mee bent :)
Ik vind het een licht onwaarschijnlijk goede performance, dus als je de elektra onafhankelijk kan checken dan ben ik benieuwd naar de accuraatheid van de thermometers en flowmeter. De thermometers kan je nog wel checken (pomp aan, compressor uit, meten ze hetzelfde?) maar de flowmeter niet.
Ik vind het ook hoge waarden idd, maar het elektra verbruik kan ik checken dmv de energy socket, maar ik heb geen idee hoe ik de accuraatheid van de thermometers en flowmeters moet checken.

• snameroc
De vwz ai geeft toch ook een waarde aan voor de cop.

snameroc

• ds23man
snameroc schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:50:
De vwz ai geeft toch ook een waarde aan voor de cop.
En die klopt aardig.

• snameroc
Bij mij staat er 5.0 over de afgelopen tijd zo lang ik hem heb.

snameroc

• maharens
snameroc schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:41:
Die zit er niet tussen omdat die verkeerd geleverd was en die voor de Plus niet leverbaar was, er zit nu tijdelijk een hydraulische unit tussen die niet hydraulisch is aangesloten. Ik ben zelf geen installateur, dus als ik soms verkeerde terminologie gebruik, alvast mijn excuses.

• snameroc
Ik had begrepen dat de elektronica moduul van de hydraulische unit het zelfde is als een vwz ai

snameroc

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-06 09:41
Even een vraag / inventarisatie over het toepassen van een aanlegthermostaat ter beveiliging van de vloerverwarming temperatuur.
In de huidige situatie met de cv ketel zit deze er niet tussen en is altijd goed gegaan.
Is het risico groter bij een warmtepomp dat Vaillant dit wel in het schema heeft staan?
En hebben de zelf plaatsers deze ook toegepast?

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1

• Adriaan71
Denyo schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:26:
Even een vraag / inventarisatie over het toepassen van een aanlegthermostaat ter beveiliging van de vloerverwarming temperatuur.
In de huidige situatie met de cv ketel zit deze er niet tussen en is altijd goed gegaan.
Is het risico groter bij een warmtepomp dat Vaillant dit wel in het schema heeft staan?
En hebben de zelf plaatsers deze ook toegepast?
Vaillant sluit alle risico's uit dat ze niet aansprakelijke gesteld kunnen worden.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Denyo ik heb ca 130 m² vloerverwarming; de 65/6 doet op een goede dag hooguit 12 kW thermisch dus als het helemaal mis gaat wordt het water een graad of 40 voordat de boel in evenwicht is. Dat moet mijn vloer wel overleven. Hij zat er met de bouw niet in voor de gasketel (32 kW, groter risico) en ik heb hem dus weggelaten.

• maharens
snameroc schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:14:
Ik had begrepen dat de elektronica moduul van de hydraulische unit het zelfde is als een vwz ai
Klopt, daarom is die er ook tussen gezet idd (tijdelijk)

Dus ik ga ervan uit dat mijn COP dan klopt en ook al klopt het niet, ik weet 100% mijn verbruik en in relatie tot mijn gasverbruik met hetzelfde comfort is het een stuk goedkoper met de Vaillant

[ Voor 26% gewijzigd door maharens op 10-11-2022 17:07 ]

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-06 09:41
@Proton_ Heb ca. 115m2 vloerverwarming en ben nu de 75/6 aan het aansluiten.
Laat hem voorlopig nog even achterwege.
Volgens Wasco heb ik grote kans dat ik bij de batch zit van 30 stuks VWZ AI die als het goed is vandaag bij hun binnenkomen.
Kan ie voor de echte kou hopelijk in bedrijf.

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-06 09:22

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Inmiddels op een L/W warmtepomp aangekomen; bodemwarmte is supermooi maar de investering is ons een tikkie te straf...

Nu een voor mij belangrijke eigenschap van de condensor/verdamper van de warmtepomp: hoe ver staan de lamellen van de verdamper van Vaillant uit elkaar? Iemand een foto hiervan?

In de koel en vries techniek zie je vaak koelers met de lamellen ver uit elkaar zodat deze minder snel dichtvriezen.

Bij prijs gunstigere en compacte warmtepompen wordt hierop bezuinigd: hoe meer ribben per oppervlakte, hoe meer warmte er uit de lucht kan worden opgepikt met een kleinere warmtepomp als gevolg.

De downside: een hoorbaardere en meer energie vragende ventilator en sneller opvolgende defrost cycles omdat de smallere ruimte tussen de lamellen sneller dichtvriest.

De wat duurdere merken hebben naast een grotere lamellen afstand uiteraard een wat grotere condensor.
Hieronder valen mijns inziens de Stielel eltron, de Alpha Innotec en het oostenrijkse Heliotherm.

Wat is de afstand tussen de lamellen in mm van de Arotherm 105/6?

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@bioscrasher
Mijn 65/6 heeft 2.1 mm lamelafstand.

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-06 09:22

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Dankjewel @Proton_ keek naar die van de (veel grotere en veel duurdere) Heliotherm en daar zit zeker 4 mm tussen als het er geen 5 zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-ll0xb_9-ovTeOh2pSra_5-cb0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4T30QORKA6Mv0fYlAsyqCZUf.png?f=fotoalbum_large

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

• snameroc
Maar de arotherm is zeker niet klein en muisstil in mijn beleving.
Hij is een meter hoog bij de 7,5 kw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oW2BhF8t6pafQ3vD1n9TbiQYGyA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQIaB2UWyFHflOJS7mvFv7SV.jpg?f=fotoalbum_large

snameroc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-06 08:20
@bioscrasher 2,1mm inderdaad. Verder voorziet Vaillant de lamellen van een blauwe coating die zou zorgen voor vlakkere waterdruppels, waardoor er minder luchtweerstand optreedt en de verdamper minder snel dichtvriest (en als bonus zeelucht/corrosiebestendig is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-06 19:01
snameroc schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:41:
Bij mij klopt er volgens mij geen bal van.
Want er staat rendement maand 9,0.
Of snap ik niet hoe je dit af moet lezen.
Ding draait super sinds wat afstellingen met behulp van Proton.
Ik kan met de Shelly zien dat die ook niet veel gebruikt aan stroom maar vervolgens zo’n hoog rendement?
Hij verwarmt hier 60m2 opervlakte in een 1979 woning met geïsoleerde kruipruimte en hr++ 1,1 dubbelglas. Maar ik heb niks gedaan aan kozijnen en of muurisolatie.
Hij slaat nu in de ochtend aan. Draait dan van 7:00 - 11:00 om het 20 graden te maken en dat is het. Precies rond 22:00 zakt die onder de 20 graden maar dan heb ik nachtverlaging aan op 19. Om 7:00 is de woning 19,2graden.
Of ik heb mazzel dat het allemaal zo goed werkt of die Arotherm is geweldig.
Heb met @Proton_ ook al gehad over de flowmeter en deze geeft bijv. 980 aan terwijl als ik naar de metertjes op de verdeler kijk op 720 uit kom. Maar die plastic metertjes komen ook niet echt betrouwbaar over.
ik weet niet of ik er wat mee moet doen aangezien de pomp perfect werkt, als ze er aan gaan zitten wordt het er meestal niet beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Kleuvert ik zou er niks aan doen, als je het echt wil weten schroef je er een gekalibreerde warmtemeter tussen (~€200).
Voor slijtage-monitoring zal kWh(e)/graaddag wel volstaan om jaren te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
Proton_ schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 07:49:
@Kleuvert ik zou er niks aan doen, als je het echt wil weten schroef je er een gekalibreerde warmtemeter tussen (~€200).
Voor slijtage-monitoring zal kWh(e)/graaddag wel volstaan om jaren te vergelijken.
Heb net nog even gekeken, verbruik is gemiddeld rond de 3kwh per dag.
Dat is 1,5kwh meer dan het gemiddelde verbruik van mijn warmtepompboiler per dag.
Ik zal maar niet zeggen wat de Quooker hier verbruikt. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Kleuvert schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 07:54:
[...]

Heb net nog even gekeken, verbruik is gemiddeld rond de 3kwh per dag.
Dat is 1,5kwh meer dan het gemiddelde verbruik van mijn warmtepompboiler per dag.
Ik zal maar niet zeggen wat de Quooker hier verbruikt. :')
Blijf het vreemd vinden die Quooker, krijgen wij ook. Zelfs omdat er volgens Beng berekening teveel leiding verlies qua warmte geloof ik zou zijn wanneer we vanaf de wp en boiler warm water zouden nemen. Nouja kon wel, maar koste weer aantal punten.

Ben benieuwd of die Quooker uiteindelijk zuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Kleuvert schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 07:43:
[...]

Bij mij klopt er volgens mij geen bal van.
Want er staat rendement maand 9,0.
Of snap ik niet hoe je dit af moet lezen.
Ding draait super sinds wat afstellingen met behulp van Proton.
Ik kan met de Shelly zien dat die ook niet veel gebruikt aan stroom maar vervolgens zo’n hoog rendement?
Hij verwarmt hier 60m2 opervlakte in een 1979 woning met geïsoleerde kruipruimte en hr++ 1,1 dubbelglas. Maar ik heb niks gedaan aan kozijnen en of muurisolatie.
Hij slaat nu in de ochtend aan. Draait dan van 7:00 - 11:00 om het 20 graden te maken en dat is het. Precies rond 22:00 zakt die onder de 20 graden maar dan heb ik nachtverlaging aan op 19. Om 7:00 is de woning 19,2graden.
Of ik heb mazzel dat het allemaal zo goed werkt of die Arotherm is geweldig.
Heb met @Proton_ ook al gehad over de flowmeter en deze geeft bijv. 980 aan terwijl als ik naar de metertjes op de verdeler kijk op 720 uit kom. Maar die plastic metertjes komen ook niet echt betrouwbaar over.
ik weet niet of ik er wat mee moet doen aangezien de pomp perfect werkt, als ze er aan gaan zitten wordt het er meestal niet beter op.
toon volledige bericht
Lijkt me zeer onrealistische waarde, lees je dat af in de VWZ?

Ik heb zelf na een ruim een week proefdraaien en afstellen in het installateursmenu alle statistieken op nul gezet. Na een dag bleek verbruik totaal onaannemelijk te zijn, dus alles weer op nul en nu een powercycle gedaan. Daarna elke dag op hetzelfde tijdstip de waardes genoteerd, kom nu dagelijks op een cop van 5 uit met een gemiddelde draaitijd tussen de 11 en 14 uur met minder dan 24 starts per dag. Vaillant geeft zelf een cop van 5,2 op bij aanvoer 35 graden en buiten 10. Dus dat klopt aardig. Als het volgende week kouder wordt zal ik weer een aantal dagen de standen controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
Kees_frl schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 08:05:
[...]

Blijf het vreemd vinden die Quooker, krijgen wij ook. Zelfs omdat er volgens Beng berekening teveel leiding verlies qua warmte geloof ik zou zijn wanneer we vanaf de wp en boiler warm water zouden nemen. Nouja kon wel, maar koste weer aantal punten.

Ben benieuwd of die Quooker uiteindelijk zuiniger is.
Heb de kraan beneden gewoon aangesloten op de WP boiler. Maar heb wel zo’n quooker die zelf direct warm water levert en dan met mengkraan gaat mengen ofzo.
Afgelopen maand verbruik:
Quooker: 25kwh
WP boiler: 65kwh
Arotherm: 61kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemaworstje
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik kreeg net de melding dat er een VR70 binnen is voor me na 4 maanden.
Kan iemand die gebruiken,anders gaat ie retour.
Betaling komen we wel uit.

;)

Verkocht.

8)

[ Voor 6% gewijzigd door Hemaworstje op 11-11-2022 16:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joost996me
Bij ons draait de AroTherm 75/6 nu al ruim een week, na wat initiële opstart problemen. Er bleek een kabeltje los in de kabelboom te zitten. Keurig opgelost (duurde even voordat het gevonden was). Provisorisch gemaakt en definitieve vervanging van kabel volgt (afspraak staat)

Vandaag ontvingen we zowaar een taart van Vaillant om ons plezier te wensen met de aangeschafte pomp! Wat een leuk gebaar van de Vaillant mensen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0TqMYuIIadfsw3JH0wV_dUCJNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwDmlnwOHO9UbBGo1qIcx0bd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
ds23man schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 08:12:
[...]

Ik heb zelf na een ruim een week proefdraaien en afstellen in het installateursmenu alle statistieken op nul gezet. Na een dag bleek verbruik totaal onaannemelijk te zijn, dus alles weer op nul en nu een powercycle gedaan. Daarna elke dag op hetzelfde tijdstip de waardes genoteerd, kom nu dagelijks op een cop van 5 uit met een gemiddelde draaitijd tussen de 11 en 14 uur met minder dan 24 starts per dag. Vaillant geeft zelf een cop van 5,2 op bij aanvoer 35 graden en buiten 10. Dus dat klopt aardig. Als het volgende week kouder wordt zal ik weer een aantal dagen de standen controleren.
Kun je die aantal starts ook uitlezen in de vwz ai?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
snameroc schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:57:
[...]

Kun je die aantal starts ook uitlezen in de vwz ai?
Yep, installateursmenu. Net als draaiuren van de fan, circpompen en schakelingen van de 4 weg klep.

[ Voor 15% gewijzigd door ds23man op 11-11-2022 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ga ik daar eens in kijken.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
ds23man schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 08:12:
[...]

Ja, uit de VWZ ai
Maar hij functioneert er niet minder om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-06 22:49
Kan ik binnen 1 circuit met 1 zone (het hele huis) ook nog een 2e thermostaat toevoegen in bijvoorbeeld de hal op de 1e verdieping. Waarmee ik (indien nodig) geforceerd de verwarming kan opstarten tot gewenste temp behaald is? Of is de referentie van de kamerthermostaat altijd leidend?
Ik heb dus geen meerdere zones, want de jaga radiatoren boven lopen mee over de het hoofdcircuit.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Het zou niet best zijn als je twee thermostaten op 1 circuit hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Het kan natuurlijk wel andersom. Je zet de vrc op 22 graden en plaatst een 2e aan uit thermostaat op de energie ingang en zet die normaal op 20 en als je het warmer wil op 22 graden.
Wat de gevolgen voor het rendement zijn weet ik niet maar kan best meevallen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Afgelopen dagen met de buffer gesloten draait het allemaal stukken beter dan met open/parallel buffer

Dus ook ik ben nu van mening: Open buffer is niet aan te raden.
En ALS je het dan toch doet, omdat systeeminhoud te klein is of je bijvoorbeeld een 2e warmtebron hebt, zorg dan dat de warme aanvoer DOOR je buffer gaat. Dan reageert de bovenste laag tenminste voldoende (qua temperatuur stijging) op het inschakelen van de warmtepomp.

Als de aanvoer er niet doorheen gaat, en de cv pomp richting je afgiftesysteem heeft een hogere flow dan de flow van pomp in de warmtepomp, dan blijft de buffersensor een koude buffer meten en gaat de wp vervolgens een onnodige hoog vermogen of temperatuur leveren. met onnodig hoge temperaturen richting je afgiftesysteem.
Vooral in de ochtend met koude buffer en radiatoren die allemaal een openstaande thermostaatkranen hebben krijg je er last van. Want dan wil de warmtepomp de buffer op temperatuur krijgen, maar dat warme water komt nooit in de buffer terecht omdat alles direct de woning wordt ingepompt.

Mocht iemand nog een buffer nodig hebben in een systeem waar het wel nodig is.... Ik ga de mijne niet meer gebruiken denk ik :+ al moet ik nog even kijken hoe het gaat draaien als het buiten echt koud is. Maar ik hoop zonder buffer verder te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Bij mij zit het buffervat in serie met de koude retour om zo warmte in pomp te krijgen voor defrost. Volgens mij is dat de enige goede manier om de systeem inhoud te vergroten

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
_ferry_ schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 18:13:
[...] en de cv pomp richting je afgiftesysteem heeft een hogere flow dan de flow van pomp in de warmtepomp, [...]
Als je dat oplost ben je al een heel eind, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorne123
Proton_ schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 19:18:
[...]

Als je dat oplost ben je al een heel eind, denk ik.
Hoe weet je of dit een issue is? Hoe kan je dit checken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@jorne123 het meest eenvoudig zie je het aan de temperaturen: Ta moet hetzelfde zijn over de buffer (of warmtepomp ietsje warmer), Tr van de warmtepomp hoger dan van de afgifte.

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 11-11-2022 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorne123
Proton_ schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 19:34:
@jorne123 het meest eenvoudig zie je het aan de temperaturen: Ta moet hetzelfde zijn over de buffer (of warmtepomp ietsje warmer), Tr van de warmtepomp hoger dan van de afgifte.
Ik begrijp het niet helemaal. Onderstaande is wat ik meet. Zou ik naar de waardes van de warmtepomp zelf moeten kijken op de binnenunit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHCvlDlA8s84V6fWwk8Wr5q4Nl0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hFpnKQ3MPkYaAecC6WXA4uA0.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb temp meters op de aanvoer en retour aan de buffer, en aan de aanvoer en retour die naar vloerverwarming gaat. Ik heb de plaatsen aangeduid in rood en blauw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rxc0WwUfsmbV84a90RfyGWjKZ8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ysRlreEOyfMgt0Ns0VGD16KU.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is hoe het in zijn geheel is geïnstalleerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHAhUxF1A26ltVagVbbFBp7aoOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1DNjA3ctOvq7uKY1KQOXt34a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@jorne123 dT is gelijk over je afgifte en opwek, dus ook gelijk debiet. De boel draait netjes met runs langer dan een uur, prima dus (allemaal tekenen dat de buffer geen functie heeft, hooguit dat een defrost enig nut aantoont).
Wel een graad verschil, en waarom twee mengunits als alles LTV is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorne123
Proton_ schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 20:41:
@jorne123 dT is gelijk over je afgifte en opwek, dus ook gelijk debiet. De boel draait netjes met runs langer dan een uur, prima dus (allemaal tekenen dat de buffer geen functie heeft, hooguit dat een defrost enig nut aantoont).
Wel een graad verschil, en waarom twee mengunits als alles LTV is?
Thanks!

In all fairness, geen enkel idee, dit was het voorstel en schema vanuit Vaillant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
_ferry_ schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 18:13:
Afgelopen dagen met de buffer gesloten draait het allemaal stukken beter dan met open/parallel buffer

Dus ook ik ben nu van mening: Open buffer is niet aan te raden.
En ALS je het dan toch doet, omdat systeeminhoud te klein is of je bijvoorbeeld een 2e warmtebron hebt, zorg dan dat de warme aanvoer DOOR je buffer gaat. Dan reageert de bovenste laag tenminste voldoende (qua temperatuur stijging) op het inschakelen van de warmtepomp.

Als de aanvoer er niet doorheen gaat, en de cv pomp richting je afgiftesysteem heeft een hogere flow dan de flow van pomp in de warmtepomp, dan blijft de buffersensor een koude buffer meten en gaat de wp vervolgens een onnodige hoog vermogen of temperatuur leveren. met onnodig hoge temperaturen richting je afgiftesysteem.
Vooral in de ochtend met koude buffer en radiatoren die allemaal een openstaande thermostaatkranen hebben krijg je er last van. Want dan wil de warmtepomp de buffer op temperatuur krijgen, maar dat warme water komt nooit in de buffer terecht omdat alles direct de woning wordt ingepompt.

Mocht iemand nog een buffer nodig hebben in een systeem waar het wel nodig is.... Ik ga de mijne niet meer gebruiken denk ik :+ al moet ik nog even kijken hoe het gaat draaien als het buiten echt koud is. Maar ik hoop zonder buffer verder te kunnen.
toon volledige bericht
Ik vraag me af hoe jouw buffer dan aangesloten is. Omdat je een buffer in serie zegt op je retour. Dan warm direct op je installatie.

Of hydraulische gescheiden,.
Dan houd de pomp de buffer op temperatuur en de buffer heeft eigen temperatuur meter in buffer.

En je andere pompgroep stel je in voor de juiste flow voor je woning.

Draai zelf ook zo en het draait als een zonnetje. SCOP van bijna 2,5 jaar van 4,9

Dus denk dat er dan toch iets niet juist is aangesloten. Althans lijkt mij dat. Heb niks gezien uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Bij mij zit het zoals ze bijvoorbeeld in de tuinbouw toepassingen. Noemen we hier hydraulisch gescheiden, daar heet het open buffer:
Afbeeldingslocatie: http://www.kasklimaat.nl/uploads/Image/energie/buffer_open_mengklep.gif
Dus de aanvoer gaat niet door de buffer heen. Maar heeft een T-stuk.
Dat ontregelt dus de regeling zoals Vaillant hem in gedachten heeft blijkbaar. Want die wil een bepaalde temperatuur behalen in de buffer die je niet gaat halen op het moment dat je water gaat onttrekken uit de buffer.
Voordeel is wel weer dat ik hem nu eenvoudig dicht kon zetten. (En het scheelde in mijn situatie weer een hoop leidingwerk ivm positie binnenunit en buffer)

Mocht ik het nu allemaal opnieuw doen zou ik een 45L seriebuffer pakken op de retour. Maar ik wist bijvoorbeeld ook vantevoren niet of het systeem voldoende afgifte zou hebben bij max 35 graden. De CV stond altijd op max 45, met naregeling op de vloerverwarming, en ondertussen is er spouw+vloerisolatie gedaan.

[ Voor 12% gewijzigd door _ferry_ op 12-11-2022 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@_ferry_ dan moet de sensor ook ín het T-stuk, waar zit die nu?
Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/buffer/warmtepomp_buffer_voorbeeld_c_de_juiste_manier.jpg
https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/

[ Voor 58% gewijzigd door Proton_ op 12-11-2022 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Ook een leuke trouwens om met deze wisselende temperaturen niet ad hoc met je instellingen te gaan klooien.

Het was vanochtend hier 4-5 graden, de buitensensor gaf 8,5 graden aan omdat er nog "restwarmte" in de muur aanwezig is. Gevolg: correctie op de stooklijn niet ok, ruimtetemperatuur gezakt naar 22 graden. Blijkbaar corrigeert de VRC dat niet op stand uitgebreid. Blijkbaar is het een harde aan/uitschakeling waarbij de pomp uitgeschakeld wordt als de wenstemperatuur bereikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ja het enigste wat de thermostaat doet is begrenzen bij een te hoge temperatuur dat is ook wat in de gebruiksaanwijzing staat. Dus eigenlijk moet de stooklijn iets te hoog staan. Ook staat in de gebruiksaanwijzing dat deze instelling de comfortabelste regeling te bewerk stellen is. Er wordt nergens gesproken over te veel schakelingen. Dus ik vraag me steeds meer af of dit een item is voor de arotherm

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Bovenin de buffer. Meten op dat T stuk gaat wel lastig worden vrees ik, heb er geen dompelbuis zitten in de buurt. Dan zou er eigenlijk een kruiskoppeling tussen moeten in plaats van een T koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Als de secundaire flow altijd kleiner is dan die van de warmtepomp, kan de sensor er ook onder (of waar hij nu zit) denk ik, al reageert het systeem het snelst in het t-stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvA73
  • Laatst online: 16-02-2024
Afgelopen zomer Vaillant Arotherm Plus VWL 125/6 AS 400V warmtepomp laten installeren. Vanaf 1 oktober tm heden 11 november continu gedraaid zonder wijzigingen in instellingen.

Valt me op dat COP volgens mij veel te laag is (gem. 4,4) obv de gemiddelde buitentemperatuur (rond 15 graden in oktober) en ingestelde parameters (stooklijn 0,6 en watertemperatuur nauwelijks boven 30 graden geweest in oktober). Volgens gegevens Vaillant zou COP 5,4 moeten zijn bij A7W35. Dit cijfer had ik dus minimaal verwacht obv feit dat buitenlucht gemiddeld veel hoger was in oktober en watertemperatuur juist lager. COP lijkt ook nauwelijks te variëren. Bij relatief koude dag nog steeds 4,2-4,3 en nauwelijks hoger bij warmere dagen.

Installateur heeft ook al contact met Vaillant maar nog geen helder antwoord. Hoop dat iemand advies heeft waar dit aan kan liggen.

Hieronder exacte specs. installatie:

1. Vaillant Arotherm Plus VWL 125/6 AS 400V
2. Besturingsmodule Vaillant aroTHERM plus
3. Vaillant buffervat VP RW 100L
4. Vaillant VDM10 pompgroep
5. VR920 communicatiemodule
6. VRC720 systeemregelaar

Systeem hybride aangesloten op CV. Trivalente aansturing obv tarieven (CV uiteraard nog niet bijgesprongen). CV neemt tapwater voor rekening.

Stooklijn: 0,6 met max 45 graden ingesteld; watertemperatuur gemiddeld <30 graden gedraaid in oktober.

Afgiftesysteem: vloerverwarming met bestaande mengverdeler (3 Grundfos pompen) en radiatoren in slaapkamers

Regeling: Tado

Gegevens verbruik en COP berekend obv data Senso app. Zie screenshots.

Alvast bedankt voor reacties!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2M8_sCHUbaGblSfzrOm9P4jnG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UCo9c3cwG2UtHK7EVGhmXSZ7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4T9dmFfaZAY14gRNc-B5FMjoBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEU9n54jsKuuwwSC5V7AkdzS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door KvA73 op 12-11-2022 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-06 22:49
Gisteravond de 55/6 in gebruik genomen *O*
Heeft al lekker de hele avond en nacht kunnen draaien. Ik zat namelijk vanaf 6 nov helemaal zonder verwarming en dan merk je toch dat de vloer dan echt kouder wordt.

Het verbaasde me enigszins hoe makkelijk je door de menutjes heen wandelt. Even een paar keer de ontluchtingsrun gedraaid en is nu zo stil al een muis.

Wordt de komende periode even aftasten wat het beste is qua instellingen. Is bij mij allemaal behoorlijk recht toe recht aan. Geen SWW boiler, geen buffers, alleen vvw beneden (7groepen), boven jaga's en badkamer vvw.
Heb nu de stooklijn op 0.2 gezet (staat nu op 0.24?), adaptieve stooklijn geactiveerd, schema 8, min gew aanvoer 24, max gew aanvoer 35, nachtmodus eco, binnentemp comp. Uitgebreid.
Ik heb de binnentemperatuur op vast 21 gezet op manueel. Heeft het zin om dit volgens een tijdsschema te doen? Hiervoor gebruikte ik ook geen (nacht) toen ik nog op de ketel stookte....

Kleine impressie (na-isolatie volgt nog):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDUKRg1va9Xrn-n1lK0Ii8f_AdU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mAm1a1nBDTnuePOE9U9GqQ9k.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WKKIIqTS3TUnQhdqU1psjwClkk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sokIrgS4xHdb8mcQA2WuFMCH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNJZ-1u5S7qVQDB2DLivNvYtPUY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MLcHuUcs7mJzf62SgGfsLGFc.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FC9oulhX6gOjnFYoAXCBt8-LJe4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6JApV3ocvX9MR273EuuFNnPY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TnJg4vogtXdiM8BpYwGKlTmulY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FvqAa2iguYMklBqVu1Yzjl9w.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPPLE9E18NF9UXV71hrUUor8Dw4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YdIVoa4cR5hmQvzMQ29FClcj.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7KrQqHcmLHE0xG5CP2zeJqe5qg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x73G7dRlt8FRDK7mwCiSVgW9.jpg?f=fotoalbum_tile

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Ik zou die adaptieve stooklijn weer uitzetten. In de eerste plaats weet niemand wat dat ding doet ( ook Vaillant NL niet, heb hier daar vragen over gesteld. No answer...), Belangrijkste is dat je eerst je stooklijn goed krijgt en daar helpen allerlei andere regelingen niet bij. VRC eerst op actief zetten en dan de komende week eerst "spelen" met de stooklijn. Let wel op dat je meerdere dagen op 1 instelling draait. Ik kwam op een stooklijn van 0,3 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
De adaptieve stooklijn betekent toch als je de thermostaat hoger zet de gewenste water temperatuur omhoog schuift.
Dus als de gewenste watertemperatuur 30 graden is bij de thermostaat op 20 word die 31 graden bij de thermostaat op 21

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
snameroc schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:21:
De adaptieve stooklijn betekent toch als je de thermostaat hoger zet de gewenste water temperatuur omhoog schuift.
Dus als de gewenste watertemperatuur 30 graden is bij de thermostaat op 20 word die 31 graden bij de thermostaat op 21
Nee. De adaptieve stooklijn staat ergens verstopt in het installateursmenu van de VWZ. In de VRC kan je de ruimteregeling op actief zetten. De stooklijn is gerefereerd aan 20 graden, zet je de wenstemperatuur op 21 graden wordt er een additie op de totale stooklijn gedaan, zet je temp 19 graden dan is die negatief.

Twee verschillende dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@snameroc nee, dat is al het standaardgedrag. De adaptieve stooklijn plust er wat bij als het setpoint niet binnen twee uur (oid) gehaald wordt, wat met trage vloerverwarming betekent dat je veel te hoog uitkomt.

@KvA73 ik heb mijn vraagtekens bij de accuraatheid van de cijfers uit de warmtepomp, al klopt het bij mij vrij goed met de losse warmtemeter zijn er heel wat mensen hier die onwaarschijnlijke getallen laten zien.
Heb je iets van logging waar je het gedrag over tijd in kan zien?
Geven Ta en Tr dezelfde waarde tijdens ontluchten zonder compressor?

Pagina: 1 ... 47 ... 172 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic