Ik zie op de site alleen maar 1" RVS rib buis staan. Niet de 5/4Bart_Denon schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:08:
Vandaag dankzij de goede tips hier de slangen kunnen aansluiten.
De rvs flex slangen zijn echt top!
Heb 32mm Heima24 buis gebruikt met een directe overgang naar 1 1/4" wartel en dan de RVS flexbuis ook in 1 1/4" uitgevoerd.
De 32mm buis is geïsoleerd met 20mm isolatie rondom en dat zit weer in een mantelbuis 75-90mm.
Morgen weer verder:)
[Afbeelding] [Afbeelding]
Mooi, die van ons staat al vanaf mei in bestelling - volgens mij rechtstreeks bij Vaillant. Ben benieuwd wanneer die dan eens komtAdriaan71 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:42:
Gisten 3 x 7kw AroTHERM plus binnen gehad waarvan de laatste bestel was eind augustus.
Nou nog een paar buffers en boilers. Dan kunnen we weer bouwen.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Het schijnt dat die van ons morgen geleverd wordt! Arotherm 55/5 van half april
Ik schijn half november aan de beurt te zijn met een 55/6… maar ik moet het nog maar zien!
Hierbij, LINKAdriaan71 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:54:
[...]
Ik zie op de site alleen maar 1" RVS rib buis staan. Niet de 5/4Heb je een link
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
Netjes! Geeft mij ook inspiratie. Dank!Bart_Denon schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:08:
Vandaag dankzij de goede tips hier de slangen kunnen aansluiten.
De rvs flex slangen zijn echt top!
Heb 32mm Heima24 buis gebruikt met een directe overgang naar 1 1/4" wartel en dan de RVS flexbuis ook in 1 1/4" uitgevoerd.
De 32mm buis is geïsoleerd met 20mm isolatie rondom en dat zit weer in een mantelbuis 75-90mm.
Morgen weer verder:)
[Afbeelding] [Afbeelding]
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Ik dacht ook even mijn energiegegevens er bij te pakken, maar die komen allemaal niet overeen en de COP zou 3.3 zijn over de maand. Dus ik ga nog even kijken hoe en wat.... 
IIG niet echt veel stroom gebruikt, zo'n 40kWh op de buitenunit en 17 op de binnenunit (cv pomp en elektrisch element)
IIG niet echt veel stroom gebruikt, zo'n 40kWh op de buitenunit en 17 op de binnenunit (cv pomp en elektrisch element)
Jij hebt een MEH97/6? Zit daar een pomp in?_ferry_ schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:41:
Ik dacht ook even mijn energiegegevens er bij te pakken, maar die komen allemaal niet overeen en de COP zou 3.3 zijn over de maand. Dus ik ga nog even kijken hoe en wat....
Of je draait gewoon ietsjes minder dan bovenstaande
[ Voor 6% gewijzigd door Kees_frl op 01-11-2022 23:26 ]
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Nee ik heb een unitower en een open buffer met 2 pompjes, welke ook achter de kWh meter zitten.Kees_frl schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 23:25:
[...]
Jij hebt een MEH97/6? Zit daar een pomp in?
Of je draait gewoon ietsjes minder dan bovenstaande
Misschien dat de COP vrij laag uitvalt door het lage gebruik en ik vrijwel alleen warm water maak, met uiteraard de wekelijkse legionella run. Als je een run maakt voor verwarming heb je lagere temperaturen, is het elektrische element een kleinere factor in het energieverbruik, en maak je waarschijnlijk langere runs die dus ook wat efficiënter zijn.
We gaan het zien, in november zal de kachel vast wat vaker aan gaan. In oktober heb ik slechts een handvol stookdagen gehad. 2/3e van het verbruik was SWW.
Edit: okee, ik zal proberen voortaan alles in een tabelletje bij te houden, het begin is er
/f/image/AhH8dhU5Ufnk3rHdjMayeOex.png?f=fotoalbum_large)
(Metingen van de kWh meters moeten er nog bij)
[ Voor 23% gewijzigd door _ferry_ op 02-11-2022 07:37 ]
Met de weersomstandigheden van afgelopen maand is het heel lastig rekenen. Gelukkig krijgen we de komende 2 weken onvervalst najaars weer.
Heb nog even de gegevens van mijn 75/6 opgezocht: Vaillant geeft een COP op van 5,2 bij A10/W35. De temperatuur in de schuur is gemiddeld een graad of 11 - 12 en draai met een aanvoer van 30 graden, de VWZ geeft een COP op van 5,3
Heb nog even de gegevens van mijn 75/6 opgezocht: Vaillant geeft een COP op van 5,2 bij A10/W35. De temperatuur in de schuur is gemiddeld een graad of 11 - 12 en draai met een aanvoer van 30 graden, de VWZ geeft een COP op van 5,3
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Sinds kort heb ik een raar fenomeen met de 75/6 WP.
Mijn SWW wordt niet meer warmer dan 40 graden. Heb het warmwater ingesteld op 55 graden.
Ik heb de vraag ook al gesteld aan mijn installateur, maar die heeft het druk.
Dus ik hoop wellicht dat iemand hier mij kan helpen, om te kijken waar het eventueel fout gaat of wat ik kan aanpassen.
Mijn SWW wordt niet meer warmer dan 40 graden. Heb het warmwater ingesteld op 55 graden.
Ik heb de vraag ook al gesteld aan mijn installateur, maar die heeft het druk.
Dus ik hoop wellicht dat iemand hier mij kan helpen, om te kijken waar het eventueel fout gaat of wat ik kan aanpassen.
Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
@mydogisgone Je kunt wat informatie verzamelen;
* het heeft gewerkt?
* heb je logging van elektriciteit of temperaturen van toen het wel en niet werkte?
* gaat tijdens een SWW run de compressor wel voluit?
* blijft tijdens een SWW run de verwarming wel koud?
* hoe lang duurt een SWW run?
* het heeft gewerkt?
* heb je logging van elektriciteit of temperaturen van toen het wel en niet werkte?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
- Ja het heeft gewerktProton_ schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:29:
@mydogisgone Je kunt wat informatie verzamelen;
* het heeft gewerkt?
- Ik heb niet specifiek logging verzameld. Ik kon in de senso app wel zien dat de SWW watertemperatuur wel rond die 55 graden was hiervoor. Deze is nu max 40 graden en de aanvoer VF1 is dan ook max 39/40 graden.
- Tijdens een handmatige run lijkt deze wel te functioneren. Hoe kan ik zien dat dit 100% is?
- Ik heb vloerverwarming, Maar ik wel dat kraantje op de VWZ ai aan gaan dan. Hetr verwarming icoontje is dan uit.
- staat volgens mij op 90 min. Er staat 2x per dag een run ingesteld.
Wellicht checken ofdat de 3weg klep goed omloopt (anders gaat de flow deels richting verwarming ipv boiler).
Staat je stilte-modus-uren misschien voor heel de dag, en je compressor op 10% ofzo? Wellicht komt hij dan niet hoger.mydogisgone schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:35:
[...]
- Ja het heeft gewerkt
- Ik heb niet specifiek logging verzameld. Ik kon in de senso app wel zien dat de SWW watertemperatuur wel rond die 55 graden was hiervoor. Deze is nu max 40 graden en de aanvoer VF1 is dan ook max 39/40 graden.
- Tijdens een handmatige run lijkt deze wel te functioneren. Hoe kan ik zien dat dit 100% is?
- Ik heb vloerverwarming, Maar ik wel dat kraantje op de VWZ ai aan gaan dan. Hetr verwarming icoontje is dan uit.
Wat zegt de VRC tijdens een normale run over de gewenste aanvoertemperatuur? Wel 55+offset graden?
De leiding naar het vat wordt wel warm als ik de run start._ferry_ schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:57:
Wellicht checken ofdat de 3weg klep goed omloopt (anders gaat de flow deels richting verwarming ipv boiler).
Hoe controleer ik deze stilte modus?Zwartoog schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:58:
[...]
Staat je stilte-modus-uren misschien voor heel de dag, en je compressor op 10% ofzo? Wellicht komt hij dan niet hoger.
Wat zegt de VRC tijdens een normale run over de gewenste aanvoertemperatuur? Wel 55+offset graden?
ik zag aanvoer voor WW op 75 staan. zal straks even wat fotos maken van instellingen.
[ Voor 45% gewijzigd door mydogisgone op 02-11-2022 10:03 ]
Maar als die blijft hangen, wordt de andere leiding naar de CV ook warm. Even goed voelen dus!mydogisgone schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:02:
[...]
De leiding naar het vat wordt wel warm als ik de run start.
Gehad met de oude CV-ketel: SWW buffervaatje werd heel moeizaam warm, maar daarbij werd het huis met 70 graden gestookt in de zomer
Ergens in één van de vele gebruikers(!) menu's op de VRC. Weet niet of dit invloed heeft op de SWW.mydogisgone schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:02:
[...]
De leiding naar het vat wordt wel warm als ik de run start.
[...]
Hoe controleer ik deze stilte modus?
ik zag aanvoer voor WW op 75 staan. zal straks even wat fotos maken van instellingen.
75 graden is de legionella-temperatuur. Wat is je offset voor SWW? Bij mij staat het vat en de pomp vlak bij elkaar, dus heb hem op 5 K staan. Voor 55 graden graden is de gewenste temperatuur dus 60 graden.
Gaat de legionellarun wel gewoon goed?
De andere leiding wordt niet warm.Zwartoog schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:06:
[...]
Maar als die blijft hangen, wordt de andere leiding naar de CV ook warm. Even goed voelen dus!
Gehad met de oude CV-ketel: SWW buffervaatje werd heel moeizaam warm, maar daarbij werd het huis met 70 graden gestookt in de zomerUiteindelijke probleem was lucht in de ketel - die bel floepte er over de nacht uit en toen was alles in orde.
Afgelopen zaterdag is deze volgens mij niet goed gegaan.Zwartoog schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:11:
[...]
Ergens in één van de vele gebruikers(!) menu's op de VRC. Weet niet of dit invloed heeft op de SWW.
75 graden is de legionella-temperatuur. Wat is je offset voor SWW? Bij mij staat het vat en de pomp vlak bij elkaar, dus heb hem op 5 K staan. Voor 55 graden graden is de gewenste temperatuur dus 60 graden.
Gaat de legionellarun wel gewoon goed?
Ik heb even wat fotos gemaakt van de instellingen:
WP | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Deze lijkt juist te functioneren. De andere leiding is niet warm na de 3weg klep_ferry_ schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:57:
[ Voor 113% gewijzigd door mydogisgone op 02-11-2022 14:21 ]
De 3 weg klep zit afaik in de retour (iig in de unitower), dus de leidingen die er op zitten worden sowieso niet heel warm
Bij mij is de drieweg klep apart. Ik heb geen unitower of hydraulisch station waar alles in zit._ferry_ schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:08:
De 3 weg klep zit afaik in de retour (iig in de unitower), dus de leidingen die er op zitten worden sowieso niet heel warm
Helaas tot op heden nog geen VWZ AI, zo heb je wel de warmtepomp maar staat ie alleen maar mooi te wezen.....
Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1
Vaillant VWZ MEH 97/6 MB3 Hydraulische moduleDenyo schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:13:
Helaas tot op heden nog geen VWZ AI, zo heb je wel de warmtepomp maar staat ie alleen maar mooi te wezen.....
Deze is op voorraad
Alleen voor verwarming wat duur
[ Voor 6% gewijzigd door Adriaan71 op 02-11-2022 17:46 ]
Tadaa!Kiwi_Kevin schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:37:
Het schijnt dat die van ons morgen geleverd wordt! Arotherm 55/5 van half april
:strip_exif()/f/image/8Z322RFgDK8kCpaaZOjGcikY.jpg?f=fotoalbum_large)
Dankjewel - verschil in COP tussen W35 en W30 is niet heel erg groot, ik had het wat meer verwacht of mis ik iets?ds23man schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:21:
Met de weersomstandigheden van afgelopen maand is het heel lastig rekenen. Gelukkig krijgen we de komende 2 weken onvervalst najaars weer.
Ik ga me er eens inverdiepen. Dank voor je berichtje. Ik ga kijken of ik het voor elkaar kan krijgen!Proton_ schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:25:
@Joost996me met "domoticz ebusd" vind ik best een boel.
Niet alle settings worden ondersteund of goed gelezen door ebusd, maar de interessante dingen zitten er in.
[...]
Had vandaag iets raars. Op 1 november had ik cop van 5,3 en de dagen daarvoor 5,2. Gister aan het eind van de dag de circ pomp weer op auto gezet. Resultaat: maand cop ( over 2 dagen) ingekakt naar 4,6.De handel maar weer teruggezet naar een vaste flow.Kees_frl schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:52:
[...]
Dankjewel - verschil in COP tussen W35 en W30 is niet heel erg groot, ik had het wat meer verwacht of mis ik iets?
Het zal wel vloeken in de kerk zijn hier maar alleen de cop zegt ook niet alles. Het gaat om het totale energie verbruik dat je hebt dat moet zo laag mogelijk. Als ik de op vaste flow zet stijgt de cop maar ook het energie verbruik. Nu stopt de wp als de zon op de ramen staat wordt het zo 23 graden terwijl de thermostaat op 20 staat. Het is dan toch onzin dat hij uren doorloopt en het nog warmer wordt. Hij gaat als de thermostaat mee mag doen pas om 4 uur snacht weer aan. Over een aantal dagen is dan de cop idd iets minder maar het totale verbruik minder dan de helft. Kortom iedere situatie heeft zijn eigen instellingen en staar je niet blind op die in de hemel geprezen cop.ds23man schreef op woensdag 2 november 2022 @ 23:03:
[...]
Had vandaag iets raars. Op 1 november had ik cop van 5,3 en de dagen daarvoor 5,2. Gister aan het eind van de dag de circ pomp weer op auto gezet. Resultaat: maand cop ( over 2 dagen) ingekakt naar 4,6.De handel maar weer teruggezet naar een vaste flow.
snameroc
Of, om kort te gaan: niet stoken is altijd beter. Ook met een WP hoef je -als je dat hebt- je zonnepanelenopbrengst niet af te fakkelen.
Maar tegelijkertijd snap ik die COP-focus wel. Zelfde als de efficiëntie van zonnepanelen. Die wil je ook zo hoog mogelijk, en daar heb je als het eenmaal ligt gewoon nul invloed meer op 🤭
Maar tegelijkertijd snap ik die COP-focus wel. Zelfde als de efficiëntie van zonnepanelen. Die wil je ook zo hoog mogelijk, en daar heb je als het eenmaal ligt gewoon nul invloed meer op 🤭
In mijn geval is de te verwarmen ruimte onafhankelijk van zoninstraling en dus volledig afhankelijk van het warmteverlies qua stooklijn. Enige beïnvloedende factor is het gebruik van warmtelampen die overdag aangaan ( 1000w totaal). Met de huidige stooklijn zie je heel mooi dat het na een nacht 22,5 graad is ( 23 graden wens) en in de loop van de dag naar 23 graden stijgt met een piek van 23,5 aan het eind van de middag. Met de circ pomp op auto zijn de temp wisselingen veel groter.
Verder draai ik niet op de ruimteregeling uitgebreid.
[ Voor 5% gewijzigd door ds23man op 03-11-2022 08:33 ]
Net bij Wasco langs geweest en een bestelling voor de Arotherm Plus VWL 55/6 (en VWZ AI) geplaatst.
Er staan er ruim 200 in order, en zo'n 250 in backorder. Van allemaal nog geen leverdatum bekend.
Voor de VWZ AI waren de getalen niet heel anders.
Komende maanden dus op mijn gemakje alle losse onderdelen uitzoeken...
Er staan er ruim 200 in order, en zo'n 250 in backorder. Van allemaal nog geen leverdatum bekend.
Voor de VWZ AI waren de getalen niet heel anders.
Komende maanden dus op mijn gemakje alle losse onderdelen uitzoeken...
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Ik weet nog wel een manier om je COP te verhogen. Temperatuur verlagen. 23 graden binnen?ds23man schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:32:
In mijn geval is de te verwarmen ruimte onafhankelijk van zoninstraling en dus volledig afhankelijk van het warmteverlies qua stooklijn. Enige beïnvloedende factor is het gebruik van warmtelampen die overdag aangaan ( 1000w totaal). Met de huidige stooklijn zie je heel mooi dat het na een nacht 22,5 graad is ( 23 graden wens) en in de loop van de dag naar 23 graden stijgt met een piek van 23,5 aan het eind van de middag. Met de circ pomp op auto zijn de temp wisselingen veel groter.
@MotorBeast zoek even terug op krokodillen.
ds23man in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
ds23man in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
[ Voor 53% gewijzigd door Proton_ op 03-11-2022 09:17 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Het is een verblijf voor tropische dieren. Dus het advies van de overheid om je thermostaat lager te zetten levert dooien op....MotorBeast schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:06:
[...]
Ik weet nog wel een manier om je COP te verhogen. Temperatuur verlagen. 23 graden binnen?
Aaaaaaaaaah. Ik dacht al. 23 graden daar zou ik dood in gaan. Gelukkig is mijn hond niet zo veeleisend.ds23man schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:16:
[...]
Het is een verblijf voor tropische dieren. Dus het advies van de overheid om je thermostaat lager te zetten levert dooien op....
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 03-11-2022 09:47 ]
In de verblijven waar ze zitten zijn zelfs 25 graden en afgescheiden met glas van de hoofdruimte.
Hoi, ik heb zo'n mini warmtepompje van vaillant (geotherm). Deze heb ik aan ebusd hangen, en zou het liefst zelf mijn sww run willen plannen. Het starten van 1 boilerload lost dit al op, echter is die run maar 1 uur, wat niet genoeg is om de boiler op te warmen. Weet iemand of het mogelijk is om deze setting te verhogen naar 2 uur bijvoorbeeld, of dat hij MaxCylinderChargeTime gebruikt?
Ik ben erg tevreden met mijn 75/6 trouwens. Zeker, het is nog niet echt koud, maar ik kan mijn verbruik nu nog ruim dekken met de zonnepanelen die ik heb (dankzij saldering indd).
- rijtjeshuis bj 1979, HR++, 6cm UF schuim spouwmuurisolatie, 14cm PIR vloerisolatie, 2.5cm PIR + 7cm glaswol dakisolatie
- 110m2 vloerverwarming h.o.h. 10cm, 16x2mm buis
- geen naregeling, alle ruimtes verwarmt
- overdag draait de circulatiepomp op zo'n 844 l/h, 's nachts 1200 l/h
- WAR met ruimtecompensatie actief (20 graden)
- stooklijn 0.15
- min aanvoertemperatuur 20 graden, max 35
- COP sinds dinsdag is 5.6 (dag/nacht temp: di 11/7, wo 13/10, do 11/8)
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Werkt "domoticz ebusd" ook in combinatie met gateway VR921?
Niemand hier die nog tips heeft mbt het probleem met de temperatuur van mijn sanitair warm water?
@Joost996me ze zitten elkaar niet in de weg, maar ebusd kan niet met de VR921 werken.
@copy-paste met ebusd stuur je zo'n beetje de thermostaat aan, dus die settings zullen gebruikt worden. Uitgaande van de VRC920 kun je warm water op Manueel zetten met setpoint 20 graden en kan je met de domotica dit naar behoefte gedurende een paar uur op 50 zetten.
@mydogisgone behalve meer logging toevoegen om het gedrag goed vast te leggen en handmatig een run starten zou ik het ook niet weten. Je weet nog niet of hij stopt op een sensor of timeout, en of de compressor voluit wel de gewenste temperatuur kan leveren.
Hoe is het met mydogisgone in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" afgelopen? Ben je nu aan je derde buitenunit toe?
@copy-paste met ebusd stuur je zo'n beetje de thermostaat aan, dus die settings zullen gebruikt worden. Uitgaande van de VRC920 kun je warm water op Manueel zetten met setpoint 20 graden en kan je met de domotica dit naar behoefte gedurende een paar uur op 50 zetten.
@mydogisgone behalve meer logging toevoegen om het gedrag goed vast te leggen en handmatig een run starten zou ik het ook niet weten. Je weet nog niet of hij stopt op een sensor of timeout, en of de compressor voluit wel de gewenste temperatuur kan leveren.
Hoe is het met mydogisgone in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" afgelopen? Ben je nu aan je derde buitenunit toe?
[ Voor 11% gewijzigd door Proton_ op 03-11-2022 13:19 ]
Ik ga het wel even in de gaten houden. Krijg iig geen foutmeldingen zoals de vorige keer.Proton_ schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:16:
Ik mag hopen dat het bij deze blijft en dat ik straks niet een 3e nodig heb.

Hoe ziet je weekprogramma voor warm water eruit? Heb je zelf niks veranderd sinds de situatie dat het nog wel goed werkte?mydogisgone schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:35:
[...]
- Ja het heeft gewerkt
Ik zie op zich niet zo veel geks op je foto's, al ben ik niet bekend met je systeemschema en met elektrische bijverwarming. Wat ik bij mij zie is dat de compressor ook op iets van 50% draait tijdens een sww run. Nooit hoger. Komt vermoed ik door de Eco-stand. Als de boiler goed koud is kan het dan zo 2 uur duren voordat ie warm is (300L van 10 naar 50 graden is 14 kWh thermisch). Het opgenomen elektrisch vermogen loopt tijdens zo'n run op van ca. 1000W naar 2000-2500W op het eind. 90 min is bij mij zeker niet altijd genoeg. Zeker niet tijdens een legionellarun.
Ik draai 2 runs op het moment. Een om 9 uur tot 10.30 en 1 van 16.00 tot max 18.00 en dat elke dag.Flail schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:54:
[...]
Hoe ziet je weekprogramma voor warm water eruit? Heb je zelf niks veranderd sinds de situatie dat het nog wel goed werkte?
Ik zie op zich niet zo veel geks op je foto's, al ben ik niet bekend met je systeemschema en met elektrische bijverwarming. Wat ik bij mij zie is dat de compressor ook op iets van 50% draait tijdens een sww run. Nooit hoger. Komt vermoed ik door de Eco-stand. Als de boiler goed koud is kan het dan zo 2 uur duren voordat ie warm is (300L van 10 naar 50 graden is 14 kWh thermisch). Het opgenomen elektrisch vermogen loopt tijdens zo'n run op van ca. 1000W naar 2000-2500W op het eind. 90 min is bij mij zeker niet altijd genoeg. Zeker niet tijdens een legionellarun.
Vanaf het begin weinig aan veranderd. Verder wel eens bijverwarming uitgeschakeld. Maar dat was echt weken geleden. En dit probleem is van de laatste 1,5 week.
Verder heb ik hem afgelopen dagen naar Eco gezet. Maar dat was na het onstaan van dit probleem.
Zal dit anders wel even weer naar gebalanceerd zetten. Verder weinig andere dingen aangepast.
Het bijzondere is wel dat de aanvoer temperatuur nooit boven de 40 graden komt.

[quote]Proton_ schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:16:
@Joost996me ze zitten elkaar niet in de weg, maar ebusd kan niet met de VR921 werken.
Misschien domme vraag maar dan heb ik dus nog een aparte ebus adapter nodig die ik, naast mijn gateway vr921, installeer op een eebus poort?
dank voor de support!
Misschien domme vraag maar dan heb ik dus nog een aparte ebus adapter nodig die ik, naast mijn gateway vr921, installeer op een eebus poort?
dank voor de support!
@Joost996me inderdaad, en als je er eentje vindt die leverbaar is, dan zijn er denk ik meer gegadigden in dit topic
Poh half april dat gaat nog wel ff duren voor mij heb pas september besteld
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Dag allen,
Enige tijd geleden heb ik gepost dat de installateur met een belachelijke prijsopgave kwam om onderstaande te installeren:
- Vaillant - aroTHERM (VWL 75/6 A)
- Vaillant - Elektrische naverwarmer VWZ MEH 97/6
- Vaillant - uniSTOR VIH RW 300/3 BR
- Vaillant - VPS R 100/1
Nu heb ik afgesproken dat ik zelf e.e.a. aan werkzaamheden zal uitvoeren, waaronder voorbereiding t.b.v. de elektra. Daar zijn meerdere kabels voor nodig. Ik heb de handleiding doorgenomen en zoals ik het lees is het volgende nodig:
- Binnenunit heeft eigen voeding nodig (230 aansluiting) op de plek van de binnenunit.
- Binnen- en buitenunit worden verbonden door 2 kabels, namelijk YMvK en e-Bus
Nu geeft de installateur aan dat er nog bekabeling nodig is voor de buitenvoeler en kamerthermostaat.
Wie kan mij helpen met de volgende vragen/stellingen:
- Vanuit de meterkast moet er één aansluiting komen voor de voeding van binnen- en buitenunit
- Er moet een gevel doorvoer zijn voor verbinding tussen de binnen- en buiten unit.
- Wat zijn de routes voor buitenvoeler en kamerthermostaat?
- Wat zijn de specs van deze kabels?
Ben benieuwd en dank alvast.
Enige tijd geleden heb ik gepost dat de installateur met een belachelijke prijsopgave kwam om onderstaande te installeren:
- Vaillant - VPS R 100/1
Nu heb ik afgesproken dat ik zelf e.e.a. aan werkzaamheden zal uitvoeren, waaronder voorbereiding t.b.v. de elektra. Daar zijn meerdere kabels voor nodig. Ik heb de handleiding doorgenomen en zoals ik het lees is het volgende nodig:
- Binnenunit heeft eigen voeding nodig (230 aansluiting) op de plek van de binnenunit.
Nu geeft de installateur aan dat er nog bekabeling nodig is voor de buitenvoeler en kamerthermostaat.
- Vanuit de meterkast moet er één aansluiting komen voor de voeding van binnen- en buitenunit
- Er moet een gevel doorvoer zijn voor verbinding tussen de binnen- en buiten unit.
Hoi hoi,Freo schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:25:toon volledige bericht
Dag allen,
- Vaillant - VPS R 100/1
heb je de installatiehandleiding al? Is hier ook vaker gedeeld en lijkt me meest handig.
Stroom komt bij mij vanuit de meterkast naar binnendeel en eentje naar buitendeel. twee aparte. Maar nogmaals, alles staat in de handleiding.
https://www.vaillant.nl/p...0020299005-04-1915823.pdf
Domosapiens in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
[ Voor 4% gewijzigd door Kees_frl op 03-11-2022 16:43 ]
2 x 0,75 staat in de handleiding - maar ben niet technisch dus geen idee of het iets uitmaakt.snameroc schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:40:
Er loopt een bus kabel van de buitenunit 3x0,75 naar de binnenunit en die gaat door naar de thermostaat dit kan ook 2 of 3 x 0,8 massief zijn
Hou er even rekening mee dat de buitenvoeler op het noorden moet hangen, dus dat kan wel een dingetje zijn als je installatie aan de zuidkant staat.
Hi,Kees_frl schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:36:
[...]
Hoi hoi,
heb je de installatiehandleiding al? Is hier ook vaker gedeeld en lijkt me meest handig.
Stroom komt bij mij vanuit de meterkast naar binnendeel en eentje naar buitendeel. twee aparte. Maar nogmaals, alles staat in de handleiding.
https://www.vaillant.nl/p...0020299005-04-1915823.pdf
Domosapiens in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Dank! Ik heb de installatiehandleiding doorgenomen, maar twijfel of ik het goed heb begrepen.
Dus dan zijn het twee kabels vanuit de meterkast voor de voeding. Ik kan niet terugvinden wat voor kabel je daarvoor dient te gebruiken.
Voor de e-bus heb ik dit gevonden:
Gebruik een 2-polige eBUS-leiding met een aderdoorsnede van minimaal 0,75 mm². Leid deze van het gebouw door de wanddoorvoer naar het product.
Maar de installateur heeft het over een tweede kabel tussen de binnen- en buiten-unit.
Verder ga ik de plek van de technische installatie veranderen, dus de leiding van de thermostaat loopt naar de oude plek van de cv-ketel. Als ik het goed begrijp kan ik dit dus ook draadloos doen?
Er is ook een draadloze versie van de VRC thermostaat icm een draadloze buitensensor. Leuk, maar ben dan wel bereidt dat je een pakket batterijen in huis hebt....
Je hebt 2 draadjes nodig. Maar de meeste kabels hebben een geel groene kabel voor de aarde. En een aarde draad mag je alleen voor aarde gebruiken nergens anders voor. Dus vandaar dat ik zeg eventueel 3 aders. Maar je hebt nooit draadjes te veel dus.Kees_frl schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:49:
[...]
2 x 0,75 staat in de handleiding - maar ben niet technisch dus geen idee of het iets uitmaakt.
Van uit de buiten unit loopt er een kabel 3 x 2,5 naar de meterkast. En als he hulpverwarming in je binnen unit hebt loopt er ook nog een 3 x 2,5 van de binnen unit naar de meterkast.
En als je een 3 fase buiten unit het is de kabel naar de buiten unit 5 x 2,5
snameroc
Ik heb ook twee aparte voedingskabels, 1 voor binnenunit en 1 voor buitenunit.
Qua ebus 2x0,8 mm2 kabel tussen binnenunit en buitenunit en voor de temperatuursensor 1x 4x0,8mm2 kabel tussen binnenunit en de buitenvoeler. Daarvan gebruik je één ader dus niet. Dat is overigens beiden thermostaatkabel: https://www.elektramat.nl...esult/?q=thermostaatkabel
Edit: dit is voor een split. Check of dit ook zo is voor een monoblock
Qua ebus 2x0,8 mm2 kabel tussen binnenunit en buitenunit en voor de temperatuursensor 1x 4x0,8mm2 kabel tussen binnenunit en de buitenvoeler. Daarvan gebruik je één ader dus niet. Dat is overigens beiden thermostaatkabel: https://www.elektramat.nl...esult/?q=thermostaatkabel
Edit: dit is voor een split. Check of dit ook zo is voor een monoblock
[ Voor 9% gewijzigd door Kiwi_Kevin op 03-11-2022 17:29 ]
GeduldCyrus The Virus schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:09:
[...]
Poh half april dat gaat nog wel ff duren voor mij heb pas september besteld
Gebruik aub niet dat massieve thermostaatkabel, breekt zo af.
Tot 7kw 3 x 2,5 naar buiten unit en naar binnen unit. 16 amp c kar.
Binnen unit kan je ook 5 x 2,5 aansluiten . Dan kan je meer vermogen vrijgeven kwa element
Thermostaat 2 draad 0,75
Buiten voeler 3 draad 0,75
Bij de arotherm plus eventueel max thermostaat ook nog 2 x 0,75 naar buiten unit
Binnen unit kan je ook 5 x 2,5 aansluiten . Dan kan je meer vermogen vrijgeven kwa element
Thermostaat 2 draad 0,75
Buiten voeler 3 draad 0,75
Bij de arotherm plus eventueel max thermostaat ook nog 2 x 0,75 naar buiten unit
Hier zit alles al op zijn plek, wat heb jij toegepast?ds23man schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:31:
https://www.elektroproduc...y-3x075-mm-per-meter.htmlKiwi_Kevin schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:32:
[...]
Hier zit alles al op zijn plek, wat heb jij toegepast?
En wanneer je die MEH 97/6 hebt kan die Max thermostaat ook naar binnendeel toch?Adriaan71 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:32:
De max aanlegthermostaat is een laatste beveiliging die op de buitenunit aangesloten moet worden.Kees_frl schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:39:
[...]
En wanneer je die MEH 97/6 hebt kan die Max thermostaat ook naar binnendeel toch?
Handleiding van de meh97/6 nog even doorgenomen en daar kan de maximaal thermostaat ook op aangesloten worden. Er loopt weer een ebus kabel van de meh 97/6 naar het buitendeel.ds23man schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:40:
[...]
De max aanlegthermostaat is een laatste beveiliging die op de buitenunit aangesloten moet worden.
Zelfde aansluiting zit ook op de binnen unit. Heb hem zelf daar nog niet op aangesloten. Maar hij zit er dacht. Volgens mij de blauwe S20Kees_frl schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:39:
[...]
En wanneer je die MEH 97/6 hebt kan die Max thermostaat ook naar binnendeel toch?
Zolang het geen CCA kabel is valt dat wel mee. In de installatietechniek gaan er kilometers van dat soort kabels doorheen voor het aansluiten van sensoren en dergelijke. Al is een flexibele draad in huis wel wat makkelijker.ds23man schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:31:
De maximaalthermostaat is een last resort beveiliging om te voorkomen dat je een te hoge temperatuur in je vloerverwarming jaagt en de tegels van de vloer knappen. Deze zit bijvoorbeeld ook op een VV verdeler met pomp, temperatuur te hoog: pomp uit. In een systeem met boiler kan het niet ondenkbeeldig zijn dat er een driewegklep blijft hangen en er 75 graden in je vloer gejast wordt ipv van de boiler. Ook kan de besturing van slag zijn of gewoon een bedieningsfout de oorzaak zijn. Daarom zit er op de buitenunit een aansluiting ( normaal gesloten) die er voor zorgt dat deze gelijk uitschakelt, onafhankelijk van de rest van je systeem. Deze thermostaat plaats je op de aanvoerende leiding naar je vv verdeler. Feitelijk is het niets anders dan het blokje wat op je verdeler zit wat tussen de vv pomp zit en stroomtoevoer. Met een beetje creativiteit kan je dit blokje ook misbruiken om er een maximaal thermostaat van te maken als je toch al je vv pomp uitbouwt.
Een massieve kabel die loshangt naar je buitenunit is gewoon vragen om problemen, net als een netkabel._ferry_ schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:27:
[...]
Zolang het geen CCA kabel is valt dat wel mee. In de installatietechniek gaan er kilometers van dat soort kabels doorheen voor het aansluiten van sensoren en dergelijke. Al is een flexibele draad in huis wel wat makkelijker.
Kan je daar ook aansluiten, maar als de besturing in de MEH van het padje is kan het zijn dat de buitenunit via de Ebus niet uitgeschakeld word. Je moet dit zien als een ultieme noodstop.Adriaan71 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:25:
[...]
Zelfde aansluiting zit ook op de binnen unit. Heb hem zelf daar nog niet op aangesloten. Maar hij zit er dacht. Volgens mij de blauwe S20
Een kabel los laten hangen is sowieso niet netjes. Lekker vast tiewrappen, bijvoorbeeld langs de leidingen, en dan zo de buitenunit invoeren.ds23man schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:33:
[...]
Een massieve kabel die loshangt naar je buitenunit is gewoon vragen om problemen, net als een netkabel.
Even een vraag om te vergelijken:
Wat voor temperatuur hebben jullie als aanvoer tijdens een sww run?
Wat voor temperatuur hebben jullie als aanvoer tijdens een sww run?
Dat is de gewenste sww temperatuur + de offset (k waarde boiler ofzoiets) die ik op 5 graden heb staan. Dus 43+5=48 in mijn situatie.
Volgens mij is dat inderdaad wel de gevraagde Ta @_ferry_ . Maar de werkelijke Ta loopt op tijdens de run en ligt bij mij steeds ca 6 graden hoger dan de Tretour.
Een run ziet er bijv zo uit:
:strip_exif()/f/image/WsFc7Np8TZ7yrEJUj4d391Hq.jpg?f=fotoalbum_large)
Het afgegeven vermogen is dan ongeveer 1300 [l/h] * 6 [K] * 4,2 [kJ/kg.K] / 3600 [s/h] = 9 kW thermisch. Dit is overigens op de stand Eco. Compressor draait dan 50%.
(de temperaturen in de grafiek wijken af van de werkelijke temperaturen; de gebruikte sensoren liggen op de leidingen)
Een run ziet er bijv zo uit:
:strip_exif()/f/image/WsFc7Np8TZ7yrEJUj4d391Hq.jpg?f=fotoalbum_large)
Het afgegeven vermogen is dan ongeveer 1300 [l/h] * 6 [K] * 4,2 [kJ/kg.K] / 3600 [s/h] = 9 kW thermisch. Dit is overigens op de stand Eco. Compressor draait dan 50%.
(de temperaturen in de grafiek wijken af van de werkelijke temperaturen; de gebruikte sensoren liggen op de leidingen)
Mijn excuses als het ergens al duidelijk staat, maar hoe sluit ik mijn RPi nu aan aan de installatie om via de ebus te loggen? Ik heb het in de startpost gelinkt topic gelezen en ik ben nog niet wijzer. Het liefst zou ik hem aan de MEH97/6 hangen, want daar staat mijn servertje sowieso al naast. Of moet hij met de VRC920 worden verbonden? Ziet dan wel best lelijk uit dat kabeltje aan de onderkant.
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Je kunt de handel alleen uitlezen met een speciale adaptor die je op een willekeurige plaats aansluit op je Ebus. Deze dingen zijn momenteel niet of nauwelijks te koop. Verder moet je verdomd handig zijn met software om de handel aan de gang te krijgen.ben2513 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:14:
Mijn excuses als het ergens al duidelijk staat, maar hoe sluit ik mijn RPi nu aan aan de installatie om via de ebus te loggen? Ik heb het in de startpost gelinkt topic gelezen en ik ben nog niet wijzer. Het liefst zou ik hem aan de MEH97/6 hangen, want daar staat mijn servertje sowieso al naast. Of moet hij met de VRC920 worden verbonden? Ziet dan wel best lelijk uit dat kabeltje aan de onderkant.
Dank je. Bijvoorbeeld deze dus. Als ik het plaatje in die link goed begrijp dan sluit ik de adapter op de bestaande ebus kabel aan, in een soort van aftapmodus. De bestaande kabel moet dus worden onderbroken en aan de adapter worden aangesloten, en via de adapter loopt de kabel dan verder naar de wp/thermostaat.ds23man schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:19:
[...]
Je kunt de handel alleen uitlezen met een speciale adaptor die je op een willekeurige plaats aansluit op je Ebus. Deze dingen zijn momenteel niet of nauwelijks te koop. Verder moet je verdomd handig zijn met software om de handel aan de gang te krijgen.
Wellicht probeer ik jouw (@ds23man) trucje met de tape voor de ventilator ook eens uit. De hele boel dan opnemen met mijn beveiligingscamera en ta da ik weet hoe vaak de wp aan/uitgaat. Mijn kmh-meter heeft namelijk ook geen ebus helaas..
Het Ebus protocol is ooit bedacht voor verwarmingssystemen. Alle componenten worden gewoon parallel op de bus aangesloten. En die Ebusd is momenteel ook niet verkrijgbaar, dode link naar de reserveringspagina.ben2513 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:27:
[...]
Dank je. Bijvoorbeeld deze dus. Als ik het plaatje in die link goed begrijp dan sluit ik de adapter op de bestaande ebus kabel aan, in een soort van aftapmodus. De bestaande kabel moet dus worden onderbroken en aan de adapter worden aangesloten, en via de adapter loopt de kabel dan verder naar de wp/thermostaat.
Wellicht probeer ik jouw (@ds23man) trucje met de tape voor de ventilator ook eens uit. De hele boel dan opnemen met mijn beveiligingscamera en ta da ik weet hoe vaak de wp aan/uitgaat. Mijn kmh-meter heeft namelijk ook geen ebus helaas..
Begrijp ik je goed dat het uur van de boilerload niet aan te passen is. Maar dat hetzelfde te bereiken is door de gewenste boiler temperatuur aan te passen?Proton_ schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:16:
Ps. dit was een reactie op: copy-paste schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:08:
Ik heb alleen een vrc700, die zou best wel wat slimmer mogen zijn. Een boilerrun zou bijvoorbeeld zo lang als nodig mogen zijn zolang er geen warmte in het huis nodig is. Ik heb wel eens gezien dat het in een uur op 2 graden na niet lukte, hij een uurtje (HwcLockTime) uit gaat en daarna de laatste 2 graden wil bijstoken maar dat lukt niet omdat hij omdat hij dan in een hoge druk storing komt (te snelle stijging cv-water). Die reset zichzelf meestal wel, maar niet echt "intelligent". Die laatste 2 graden zou hij überhaupt niet bij moeten stoken gezien de CylinderChargeHyst op 12.5 staat.
btw. die storing zou eenvoudig te voorkomen zijn door de pomp wat langer voor te laten draaien zodat er geen snelle stijging is.
@copy-paste Zelf doe ik geen SWW met de Vaillant, dus ik kan niet controleren welke settings precies wat doen. Misschien kan het urenschema aanpassen wel, maar als je toch de domotica de baas maakt over SWW dan kan je net zo goed de temperaturen aanpassen, denk ik
Ik pas zelf de verwarming-minimumtemperatuur aan via ebusd en dat werkt prima.
@copy-paste kun je op een VRC700 de parameter "Max. boilerlaadtijd" niet op Uit zetten? Bij een VRC720 kan dat wel. Dan maakt ie de run altijd af... (Misschien onwenselijk als het echt koud wordt)
Onder Installatieconfiguratie - Warm water
De zolder komt wel niet goed op temperatuur. Hij is slecht na-geïsoleerd door de vorige eigenaren, dus daar ga ik volgend jaar mee aan de slag. Er zijn 3 vvw-groepen van elk 10m2. Wat is wijsheid om de temperatuur daar omhoog te krijgen?ben2513 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:13:
Ik ben erg tevreden met mijn 75/6 trouwens. Zeker, het is nog niet echt koud, maar ik kan mijn verbruik nu nog ruim dekken met de zonnepanelen die ik heb (dankzij saldering indd).
- rijtjeshuis bj 1979, HR++, 6cm UF schuim spouwmuurisolatie, 14cm PIR vloerisolatie, 2.5cm PIR + 7cm glaswol dakisolatie
- 110m2 vloerverwarming h.o.h. 10cm, 16x2mm buis
- geen naregeling, alle ruimtes verwarmt
- overdag draait de circulatiepomp op zo'n 844 l/h, 's nachts 1200 l/h
- WAR met ruimtecompensatie actief (20 graden)
- stooklijn 0.15
- min aanvoertemperatuur 20 graden, max 35
- COP sinds dinsdag is 5.6 (dag/nacht temp: di 11/7, wo 13/10, do 11/8)
De pompsnelheid staat op auto. Als ik hem op 90% zet dan wordt het op zolder wel aangenamer. Maar 's nachts draait die eigenlijk op 100% als hij op auto staat. Dan wordt het vermoedelijk te koud. Dus mijn voorkeur is om hem weer op auto te zetten.
Is het wellicht beter om de minimale aanvoertemperatuur te verhogen, hij staat nu op 20? Dan moet ik de groepen op de begane grond wel nog meer afknijpen, ze staan nu al op een lage flow. Of wellicht verlaagd de MEH 97/6 dan ook weer het debiet, immers is het water warmer.
Op zolder is mijn thuiswerkplek dus daar wil ik het gewoon ook graag wat warmer hebben. In de woonkamer is het altijd 20-20.5 graden en dat is prima, op de eerste verdieping met slaapkamers (maar waar ook overdag aanwezigheid is) op circa 19.5. Maar op zolder was het dan weer 18 vanochtend. Heeft vast te maken met het hoge plafond en warmteverlies.
Of gewoon even van alles proberen?
Edit:: Misschien is de flow vastzetten wel de goeie manier. Wanneer het kouder wordt gaat de temperatuur natuurlijk ook omhoog. Eventueel nog de stooklijn aanpassen dan.
[ Voor 5% gewijzigd door ben2513 op 04-11-2022 13:23 ]
Ik sta bij ebusd.eu een tijdje in de wacht maar weet niet of het chiptekort speelt of dat ze grotere batches willen hebben. Zal ik eens contact opnemen, ik neem aan dat hier wel animo is onder de tweakende bezitters?ds23man schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:19:
[...]
Je kunt de handel alleen uitlezen met een speciale adaptor die je op een willekeurige plaats aansluit op je Ebus. Deze dingen zijn momenteel niet of nauwelijks te koop. Verder moet je verdomd handig zijn met software om de handel aan de gang te krijgen.
Alternatief, maar daar heb ik geen ervaring mee is het zelf laten produceren van een printje volgens de info van : https://gitlab.com/fromeijn/ebuzzz-adapter
De parameter is niet het probleem, het probleem is dat hij die niet gebruikt voor een enkele boiler-load. Ik ga @Proton_ oplossing implementeren, iets meer werk omdat ik die waarde dan ook weer terug moet zetten.Flail schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:52:
@copy-paste kun je op een VRC700 de parameter "Max. boilerlaadtijd" niet op Uit zetten? Bij een VRC720 kan dat wel. Dan maakt ie de run altijd af... (Misschien onwenselijk als het echt koud wordt)
ps. mijn pi hangt met de ebus adapter van Floris Romein, hij maakt/verkoopt ze niet meer maar heeft wel zijn werk op gitlab geplaatst. Ik heb met deze adapter nog nooit problemen gehad, wel met de gesloten API van Vaillant.
Chiptekorten zal niet het probleem zijn. Eerder het feit dat men vol enthousiasme een project begint en verloop van tijd erachter komt dat er wel veel werk achterzit om alles uit te leveren.Kiwi_Kevin schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:41:
[...]
Ik sta bij ebusd.eu een tijdje in de wacht maar weet niet of het chiptekort speelt of dat ze grotere batches willen hebben. Zal ik eens contact opnemen, ik neem aan dat hier wel animo is onder de tweakende bezitters?
Alternatief, maar daar heb ik geen ervaring mee is het zelf laten produceren van een printje volgens de info van : https://gitlab.com/fromeijn/ebuzzz-adapter
@ds23man er zitten wel wat exotische componenten in hun print omdat ze de bus niet willen belasten (ook al is dat volgens de specs geen enkel probleem).
Maar er lijkt voortgang te zijn: https://github.com/john30/ebusd/discussions/554
Maar er lijkt voortgang te zijn: https://github.com/john30/ebusd/discussions/554
Dan moet je je ontwerp redesignen.Proton_ schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:24:
@ds23man er zitten wel wat exotische componenten in hun print omdat ze de bus niet willen belasten (ook al is dat volgens de specs geen enkel probleem).
Heb hier dit ding staan:
https://liteplacer.com/
@ds23man mee eens, zie ook https://github.com/john30/ebusd/discussions/598 .
Ik heb op de MEH97/6 de volgende instelling aangepast: conf. geb.pomp. verw. vaillantben2513 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:58:toon volledige bericht
[...]
De zolder komt wel niet goed op temperatuur. Hij is slecht na-geïsoleerd door de vorige eigenaren, dus daar ga ik volgend jaar mee aan de slag. Er zijn 3 vvw-groepen van elk 10m2. Wat is wijsheid om de temperatuur daar omhoog te krijgen?
De pompsnelheid staat op auto. Als ik hem op 90% zet dan wordt het op zolder wel aangenamer. Maar 's nachts draait die eigenlijk op 100% als hij op auto staat. Dan wordt het vermoedelijk te koud. Dus mijn voorkeur is om hem weer op auto te zetten.
Is het wellicht beter om de minimale aanvoertemperatuur te verhogen, hij staat nu op 20? Dan moet ik de groepen op de begane grond wel nog meer afknijpen, ze staan nu al op een lage flow. Of wellicht verlaagd de MEH 97/6 dan ook weer het debiet, immers is het water warmer.
Op zolder is mijn thuiswerkplek dus daar wil ik het gewoon ook graag wat warmer hebben. In de woonkamer is het altijd 20-20.5 graden en dat is prima, op de eerste verdieping met slaapkamers (maar waar ook overdag aanwezigheid is) op circa 19.5. Maar op zolder was het dan weer 18 vanochtend. Heeft vast te maken met het hoge plafond en warmteverlies.
Of gewoon even van alles proberen?
Edit:: Misschien is de flow vastzetten wel de goeie manier. Wanneer het kouder wordt gaat de temperatuur natuurlijk ook omhoog. Eventueel nog de stooklijn aanpassen dan.
Van auto naar 90%. Dat leidde vanmiddag tot een verhoogde pompsnelheid (1000 l/h ipv 844). Maar als ik nu kijk dan pompt de wp met 1344 l/h. 90% betekent dus geen vaste snelheid.
wat doet die instelling dan wel?
In de niet auto stand draait de pomp op de ingestelde snelheid als de WP draait, bij geen warmteopbrengst draait hij op de helft van de ingestelde snelheid. Vermoedelijk zal ie na een bepaalde tijd zonder energievraag uitschakelen.
Heeft dus alleen nut bij een gesloten systeem/serie buffer? Want als de CV pomp niet draait heeft het niet zoveel zin om een uitgeschakelde warmtepomp over je buffer te laten draaien. Toch?
Net even de thermostaat open gemaakt, de temperatuur/RV sensor zit achter het roostertje links onder aan de achterkant. Dat roostertje heb ik nu even afgeplakt, kijken of dat de meting dempt.
De Jaga met fans blaast namelijk redelijk wat warme lucht de kamer door, en als dat dus langs de thermostaat komt dent ie: hè das mooi, kamertemperatuur bereikt, dus gooi de pomp maar weer uit. Dan koelt het 0.1 af en hup, weer aan.
Net even de thermostaat open gemaakt, de temperatuur/RV sensor zit achter het roostertje links onder aan de achterkant. Dat roostertje heb ik nu even afgeplakt, kijken of dat de meting dempt.
De Jaga met fans blaast namelijk redelijk wat warme lucht de kamer door, en als dat dus langs de thermostaat komt dent ie: hè das mooi, kamertemperatuur bereikt, dus gooi de pomp maar weer uit. Dan koelt het 0.1 af en hup, weer aan.
Ik ben er nu achter dat als ik de radiator op de badkamer vol open draai het opgenomen vermogen van de warmtepomp met tot net boven de 500watt is. Dan heeft die bijna 4uur nodig om de woning met 1 graad te verwarmen en gaat die vervolgens nog 4 uur lang pendelen.
Als ik die radiator helemaal dichtdraai dan gaat dan neemt de pomp 800watt aan vermogen op en verwarmt die dus alleen de vloer van de woning. Dan is die met amper 3 uur verwarmen een graad omhoog en op temperatuur en slaat die af en pendelt hij niets.
Nu heb ik de kraan van de radiator op de badkamer 1/3 geopend en gaat het ook goed.
Is dit omdat de flow te groot wordt dat hij dan zijn vermogen niet goed kwijt kan? Of komt het doordat het water makkelijker circuleert door de radiator dan door de vloerverwarming?
Als ik die radiator helemaal dichtdraai dan gaat dan neemt de pomp 800watt aan vermogen op en verwarmt die dus alleen de vloer van de woning. Dan is die met amper 3 uur verwarmen een graad omhoog en op temperatuur en slaat die af en pendelt hij niets.
Nu heb ik de kraan van de radiator op de badkamer 1/3 geopend en gaat het ook goed.
Is dit omdat de flow te groot wordt dat hij dan zijn vermogen niet goed kwijt kan? Of komt het doordat het water makkelijker circuleert door de radiator dan door de vloerverwarming?
Wellicht staat het voetventiel van de radiator in de badkamer helemaal open? Dan gaat er veel water door die radiatorel en weinig door de rest. Als dat zo'n handdoekenrek is geeft hij ook nog eens amper warmte af, waardoor de retourtemperatuur naar de warmtepomp stijgt. Die gaat dan terugmoduleren om de aanvoer op de berekende te houden. En zodoende daalt zijn vermogen.Kleuvert schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 08:46:
Ik ben er nu achter dat als ik de radiator op de badkamer vol open draai het opgenomen vermogen van de warmtepomp met tot net boven de 500watt is. Dan heeft die bijna 4uur nodig om de woning met 1 graad te verwarmen en gaat die vervolgens nog 4 uur lang pendelen.
Dat zou iig het meest verklaarbaar zijn.
Als het een kleine radiator is of zon handdoekrekje draai dan het voetventiel helemaal dicht, en dan wat open totdat je flow hoort of de aanvoer warm begint te worden. Een beetje flow is voldoende voor zo'n radiator.
Dank je.ds23man schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 07:48:
In de niet auto stand draait de pomp op de ingestelde snelheid als de WP draait, bij geen warmteopbrengst draait hij op de helft van de ingestelde snelheid. Vermoedelijk zal ie na een bepaalde tijd zonder energievraag uitschakelen.
Gisteravond om 21:20 ook even de compressor starts genoteerd. Om 8:30 vanochtend zijn er 11 starts bij gekomen. Dus pakweg 1 start per uur. @Anoniem: 1608730 schreef dat een start gelijk is aan een uur looptijd. Lijkt mij dus eigenlijk geen probleem dat ie een keer per uur aanspringt. Ik heb wel een enorm lage minimale aanvoertemperatuur van 20, maar 's nachts met 6 graden buiten wordt het hem 25. Ik zou de minimale temperatuur kunnen opvoeren, maar dan stijgt toch ook de temperatuur in huis? Als hij het nu al red met minimum 20 wanneer het wat warmer is (22/23 graden bij 14 graden buitentemperatuur).
Ik heb gisteren alle Statistiken op nul gezet en ga elke dag op 15.00 alles noteren. Zie nu al wel omdat het iets kouder is de compressor op 33% draait en eigenlijk niet meer uitschakelt. Daarvoor draaide die op zijn minimum van 25% waardoor je onvermijdelijk pendelgedrag krijgt. Zie wel een leuk (voorspeld gedrag), buiten is het 4-5 graden en in de schuur 9 en nu al weer oplopend naar 10. Een grote ongeisoleerde betonvloer geeft veel warmte af vanuit de grond ( vandaar dat het er zeer zelden vriest).
Vanmorgen gezien dat er best wel water uit de condens tuit komt, meer dan ik verwacht had.
snameroc
Dat gaat de afvoer in toch?snameroc schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:58:
Vanmorgen gezien dat er best wel water uit de condens tuit komt, meer dan ik verwacht had.
kan op een platdak staan ofzo? Komt ie bij mij ook.
Heb je dan geen kans op een mooie stalagmiet bij vorst?
Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic