Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:27
Rendement comulatief en per maand zoals ik het lees.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
Maar is dat dan de gemiddelde COP waarmee ie gedraaid heeft?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Comulatief is idd alle gebruik op geteld en alle afgegen warmte. Bij vewarmen appart tov warmwater.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 22:07
snameroc schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:37:
Die kwam bij mij een dag later terwijl ze week 51 opgaven.
O dat zou mooi zijn, geeft weer wat hoop!!
Nu eerst eens kijken hoe we hem op het platte dak krijgen, denk nu aan een materiaallift van Boels.

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:40
ds23man schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:46:
Maar is dat dan de gemiddelde COP waarmee ie gedraaid heeft?
COP = rendement + 1

Zie: Zwartoog in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
en eerdere posts in die thread.

Heel handig vind ik het uitlezen niet, aangezien ik deels informatie uit de VRC700 moet halen, en deels uit de AI. Heb me maar voorgenomen om op de laatste avond van de maand de informatie uit te lezen en op te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
tofik schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:42:
Inmiddels een gelukkige eigenaar van de AWB/Bulex GeniaAir Mono HA 7-6 O. Het werkt allemaal als een zonnetje, alleen...

Kan de circulatiepomp van de warmtepomp uit op moment dat er geen warmtevraag is?
Hij draait nu continue. Buizen die het water circuleren verliezen daardoor onnodig warmte.

Situatie is,
De warmtepomp is WAR gestuurd op een buffervat. De pomp van het secondaire circuit wordt middels demotica aangestuurd. Ik heb dus alleen de bijbehorende warmtepompbesturingsmodule HPIM (vergelijkbaar met de VWZ AI+) geïnstalleerd. Geen Vaillant/Bulex kamerthermostaat. De HPIM heeft de bijgeleverde temperatuursensor in het buffervat aangesloten, maar er is geen buiten-temperatuursensor aangesloten. Die buitensensor is niet bijgeleverd, en de handleiding is niet duidelijk over waarom dat nodig zou zijn - gezien de buiten unit sowieso al een eigen sensor heeft.

Waargenomen gedrag;
- De besturingsmodule kan de buffervat temperatuur waarnemen middels de voeler (sensordiagnose A.70). Als ik de stekker van de sensor ontkoppel, gaat de besturingsmodule in Error-state - dus hij doet wel iets met de temperatuur.
- De besturingsmodule neemt ook de aanvoer-/retour-/buitenluchttemperatuur van de warmtepomp waar
- Op moment dat de buffervat de gewenste temperatuur heeft bereikt, schakelt de compressor uit. Ik kan niet zien of de module deze conclusie trekt adhv systeem-/aanvoer- of retourtemperatuur
- de circulatiepomp van de warmtepomp blijft echter 24/7 draaien

Configuratie;
- D.233 Tussenwarmtewisselaar = ja (ik neem aan dat mijn buffervat de tussenwarmtewisselaar is)
- D.340 Systeemthermostaat voorhanden = nee
- D.345 Stooklijn = 0.7
- D.252 CV-functie activeren = ja
- D.253 Warmwaterbedrijf activeren = nee

Zou de besturingsmodule toch een buiten-temperatuursensor nodig hebben?
Of staat een configuratie niet correct?

[Afbeelding]
Je hebt geen tussenwarmtewisselaar, daarmee wordt een echte scheiding tussen een glycolcircuit voor buiten en water voor binnen bedoeld. Of dit een antwoord op je vraag is weet ik niet.
Is er ook een parameter voor de buitentemperatuur waarop hij uitschakelt? Mogelijk de verwarmingsgrenstemperatuur D346? Die kan waarschijnlijk wat lager (18 of nog lager als je huis veel zon pakt).

Ook kan je met een maximaalthermostaatingang (die zit iig op de VWZ AI, mogelijk ook bij jouw variant) met je domotica schakelen.

Stooklijn 0.7 is wel flink hoog trouwens :) met betere afgifte zijn stookkosten te besparen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Of die 0,7 echt hoog is twijfel ik over bij vaillant staat hij standaard op 0,6 en als ik dan naar het grafiekje kijk en vergelijk de watertemp bij 0 graden met bijbehorende cop factor vind ik dat best meevallen. Als je het lager warm krijgt vooral doen maar met alleen radiatoren is de belevenis van het wordt warm zeker zo belangrijk dan de echte temperatuur

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Zwartoog schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:12:
[...]

COP = rendement + 1

Zie: Zwartoog in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
en eerdere posts in die thread.

Heel handig vind ik het uitlezen niet, aangezien ik deels informatie uit de VRC700 moet halen, en deels uit de AI. Heb me maar voorgenomen om op de laatste avond van de maand de informatie uit te lezen en op te schrijven.
Het is inderdaad klik je rijk. Maar dan weten we nog niet wat de waarde rendement is. Als dit de COP is ben ik al tevreden qua eerste indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
ds23man schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:01:
[...]

Het is inderdaad klik je rijk. Maar dan weten we nog niet wat de waarde rendement is. Als dit de COP is ben ik al tevreden qua eerste indicatie.
Ik snap je opmerking niet. Pak de waardie die "Rendement" geeft, tel er 1 bij op, en je hebt de COP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Bij mij staat er
Rendement deze maand: 6.1 (VWZ AI)
Milieu opbrengst 294 kWh (VRC720, VWZ AI zijn het eens)
Stroomverbruik 55 kWh (VRC720)
(=samen totale warmteproductie 349 kWh, en 349/55=6.3. Je kan ook 294/55 +1 doen.)

De warmtemeter en kWh meter zeggen over deze (bovengemiddeld warme) maand:
Heat Produced
361 kWh
Electricity Used
58.7 kWh
COP
6.15

Ligt weer dicht bij elkaar, kies maar welk cijfer je wil gebruiken ;)
Maar COP is niet rendement +1.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Bij mij staat Rendement op 5. Als ik de berekening opgewekte energie ( 40kWh + stroomverbruik (10kWh)/stroomverbuik (10kWh) doe kom ik ook op 5 uit. Dus zou de conclusie zijn dat Rendement gewoon de COP is. Waarom staat dit niet gewoon in de gebruiksaanwijzing? Overigens lopen de waardes in de VRC een dag achter t.o.v. wat er in de VWZ staat. Blijkbaar wordt dat pas bijgewerkt om middernacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ds23man Rendement is volgens mij ook COP. Het is zo voor de hand liggend dat het van mij niet in de gebruiksaanwijzing hoeft :)
Dat de milieuopbrengst excl elektriciteit is, heeft wel een bepaald soort logica wat je even moet weten.

Overigens is het lokaal opslaan van waardes volgens mij precies de reden dat de VRC sneller is in de bediening, maar je kijkt dus niet altijd naar de live waarden. Hoe oud ze zijn zal verschillen (de VRC dicteert de gewenste aanvoertemperatuur, dus die zal wel kloppen; de buitentemperatuur wordt 1x per minuut gebroadcast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Proton_ schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:39:
[...]

Bij mij staat er
Rendement deze maand: 6.1 (VWZ AI)
Milieu opbrengst 294 kWh (VRC720, VWZ AI zijn het eens)
Stroomverbruik 55 kWh (VRC720)
(=samen totale warmteproductie 349 kWh, en 349/55=6.3. Je kan ook 294/55 +1 doen.)

De warmtemeter en kWh meter zeggen over deze (bovengemiddeld warme) maand:
Heat Produced
361 kWh
Electricity Used
58.7 kWh
COP
6.15

Ligt weer dicht bij elkaar, kies maar welk cijfer je wil gebruiken ;)
Maar COP is niet rendement +1.
Ok, maar dan heeft @Franciesco het eerder dus fout?

edit:
Deze dus: Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Of ik heb moeite met begrijpend lezen :9

[ Voor 10% gewijzigd door Zwartoog op 28-10-2022 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Zwartoog schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:07:
[...]

Ok, maar dan heeft @Franciesco het eerder dus fout?

edit:
Deze dus: Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Of ik heb moeite met begrijpend lezen :9
Yep.

De verwarring in de documentatie ontstaat omdat onze Zuiderburen totaal andere termen gebruiken dan wij gewend zijn en dan vanuit het Duits weer vertaald wordt naar het Nederlands. Zie in de VWZ en VRC diverse vertaalfouten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:21
Inderdaad @Zwartoog: je hebt moeite met lezen ;) Of ik heb het niet duideluijk verwoord, dat kan natuurlijk ook. :)

Bij mij is het rendement wat de AI Plus aangeeft ook de daadwerkelijke COP. Dat heb ik in die eerdere post ook zo beweerd.
Alleen als je zelf het rendement/COP uitrekent a.d.h.v. de VRC720 data (dus milieuopbrengst en stroomverbruik) moet je +1 doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Zie ook de eerste 2 zinnen in onderstaande bericht:
https://gathering.tweaker...message/72940008#72940008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Franciesco schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:14:
Inderdaad @Zwartoog: je hebt moeite met lezen ;) Of ik heb het niet duideluijk verwoord, dat kan natuurlijk ook. :)

Bij mij is het rendement wat de AI Plus aangeeft ook de daadwerkelijke COP. Dat heb ik in die eerdere post ook zo beweerd.
Alleen als je zelf het rendement/COP uitrekent a.d.h.v. de VRC720 data (dus milieuopbrengst en stroomverbruik) moet je +1 doen.
Hmm, dan snap ik mijn data weer niet.

Ik milieuopbrengst en energieopbrengst hetzelfde?

Van september:

Energieopbrengst: 139
Energieverbruik: 26
Rendement volgens WP: 5.6
Rendement volgens 139/26 = 5.3

Dat ligt dichter bij elkaar dan wanneer ik het zelf uitgerekende rendement weer +1 doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Zwartoog met de menu-indeling is een vergissing tussen alleen verwarming, sww en totaal snel gemaakt. Zou het zoiets kunnen zijn? Anders kan ik het ook niet verklaren :)
Bij mij zit er ook een onverklaard verschil van 0.2 cop-punt tussen de ruwe cijfers uit de VWZ en zijn Rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tofik
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-11-2024
Proton_ schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:34:
[...]
Je hebt geen tussenwarmtewisselaar, daarmee wordt een echte scheiding tussen een glycolcircuit voor buiten en water voor binnen bedoeld. Of dit een antwoord op je vraag is weet ik niet.
Dit heeft het issue niet opgelost, maar aangepast.
[...]
Is er ook een parameter voor de buitentemperatuur waarop hij uitschakelt? Mogelijk de verwarmingsgrenstemperatuur D346? Die kan waarschijnlijk wat lager (18 of nog lager als je huis veel zon pakt).
Dit was de boosdoener. Hij stond op 45 graden, en dat is zelfs hoger dan de doeltemperatuur volgens de stooklijn.
Aangepast naar 18 graden. De circulatiepomp is meteen uitgegaan.
[...]
Ook kan je met een maximaalthermostaatingang (die zit iig op de VWZ AI, mogelijk ook bij jouw variant) met je domotica schakelen.
De besturingsmodule van AWB/Bulex heeft dezelfde in-/output als die van Vaillant.
Dit zou een optie zijn geweest, maar ik had gehoopt dat het primaire circuit autonoom zou gaan draaien.
[...]
Stooklijn 0.7 is wel flink hoog trouwens :) met betere afgifte zijn stookkosten te besparen.
Ik heb een oud huis, de isolatie is nog niet optimaal en heb naast vloerverwarming ook oude radiatoren. Ik denk dat ik de stooklijn nog een stuk hoger zal moeten zetten - iig totdat de oude radiatoren vervangen zijn door fan-convectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Proton_ schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 19:46:
@Zwartoog met de menu-indeling is een vergissing tussen alleen verwarming, sww en totaal snel gemaakt. Zou het zoiets kunnen zijn? Anders kan ik het ook niet verklaren :)
Bij mij zit er ook een onverklaard verschil van 0.2 cop-punt tussen de ruwe cijfers uit de VWZ en zijn Rendement.
Nee, die hou ik uit elkaar :)

Taalkundig vind ik het ook niet logisch om +1 te moeten doen. Een waterkoker kost 1 kWh (energieverbruik) en levert 1 kWh op (energieopbrengst), ofwel COP=1. Winst voor het milieu is 0.

"milieuopbrengst" kent mijn AI niet, alleen "energieopbrengst". Die van jou wel? Ik heb een Belgisch model (ander artikelnummer). Misschien rekent deze anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artintel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09-2023
Speedfight schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:05:
Even bij Wasco geïnformeerd naar de levertijd indicatie voor de VWL 55/6 en VWZ AI Plus:
"We schatten de levertijd na laatste informatie verkrijging vanuit de leverancier op 12 tot 18 maanden"

Dat zou betekenen dat het zelfs maar de vraag is of ik hem op tijd voor het volgende stookseizoen kan installeren :-( Of toch maar een luidruchtigere LG oppikken die nog wel leverbaar zijn... twijfel twijfel
waar halen ze die wijsheid vandaan? op het moment rond de 6 a 7 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Mmm, wel veel condens aan de onderzijde ( buitenkant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Dat heb ik gier nog niet gezien maar deze week heeft hij bijna niet gelopen ondanks dat het altijd 20,5 graad is hierbinnen.
Zal eerst kouder moeten worden om er wat meer gevoel bij te krijgen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Hier draait ie al volop. Wat wil je met een tropisch dierenverblijf van 85m2 waarvan de helft op 23 graden gestookt wordt en de andere op 25 graden. Na 4 dagen 81 kWh opwek met een verbruik van 18kWh. Wel de stooklijn inmiddels strak ingeregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 20:51
Ik wil een buffervat toepassen, Hoe werkt de aansturing van de circulatiepomp. Wordt dit vanuit de buitenunit gedaan of via de VWZ AI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
benolski schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:06:
Ik wil een buffervat toepassen, Hoe werkt de aansturing van de circulatiepomp. Wordt dit vanuit de buitenunit gedaan of via de VWZ AI
Also hydraulische scgheidng wil hebben dan via VWZ AI, MEH97/6 of de VR70 of VR71. Meerdere mogelijkheden.

Voordeel van VR70 of 71 is dat de pomp elke 24 uur even aangaat ivm vastzitten pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
Adriaan71 , Dank je voor de info.

Ik heb de 75/6 zou voldoende moeten zijn voor verwarming.
Het gaat mij om de 45 ltr buffer puur voor de ontdooicyclus. CV ketel blijft eerst voor warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Zwartoog schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:24:
[...]
"milieuopbrengst" kent mijn AI niet, alleen "energieopbrengst". Die van jou wel? Ik heb een Belgisch model (ander artikelnummer). Misschien rekent deze anders?
Milieuopbrengst en energieopbrengst zijn hetzelfde/zouden dezelfde waarde moeten hebben
De VRC720 toont het als milieuopbrengst, de Ai Plus als energieopbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
benolski schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:15:

Het gaat mij om de 45 ltr buffer puur voor de ontdooicyclus. CV ketel blijft eerst voor warm water.
Dan zet je hem in serie in de retour voor hij naar de monoblock gaat. Dan heb je geen pompgroep nodig .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
benolski schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:06:
Via de VWZ-AI. Via 1 van de MA contacten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

benolski schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:15:

Ik heb hier volgens mij dezelfde setup. Draait als een zonnetje.

Die warmtepomp werkt zelfs zo goed dat het sinds installatie niet meer koud is geweest buiten :+

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
Bedankt allemaal. Buffervat en vwz ai is het wachten nog op. Mag nog wel een paar dagen rond de 20 grade blijven 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
PaT schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 22:23:
[...]

Ik heb hier volgens mij dezelfde setup. Draait als een zonnetje.

Die warmtepomp werkt zelfs zo goed dat het sinds installatie niet meer koud is geweest buiten :+
Ik heb ook deze setup 45 ltr serie buffer en de cv ketel nog voor warm water en als het deze winter allemaal goed gaat komt er nog een wp boiler en een inductie plaat. En ook hier buiten zo warm dst je die wp best kunt missen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
snameroc schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 23:48:
[...]

Ik heb ook deze setup 45 ltr serie buffer en de cv ketel nog voor warm water en als het deze winter allemaal goed gaat komt er nog een wp boiler en een inductie plaat. En ook hier buiten zo warm dst je die wp best kunt missen.
Zat ook aan wp boiler te denken voor op zolder.
In de zomer gratis koeling. Eerst maar onderdelen levering afwachten en de aankomende winter.

Heb je een foto van jouw installatie ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Wij hebben een aan het huis gekoppelde garage waarachter ik een electronica werkplaatsje heb. Daar was al cv. Ik heb de 15mm buizen die van de 22 mm stamleiding in het trapgat kwamen vervangen door 28 mm. Achter het werkplaatsje heb ik een afdak gemaakt van zonnepanelen waar ik de warmte pomp onder geplaatst heb. Muurdoorvoer gemaakt en onder het werkblad heb ik de buffer geplaatst. Dat paste maar net. Ook heb ik afsluiters geplaatst zodat ik bij problemen de pomp afkan sluiten en eventueel aftappen. Ik heb de cv ketel nog een winter achter de hand. Ook heb ik boven nog een savent ventilatie warmte pomp maar ook die denk ik hooguit als reserve achter de hand te houden. Die heeft me wel veel inzicht in de vermogens behoefte gegeven de afgelopen jaren. Dan heb ik bij de radiator in het werkplaatsje nog een magneet filter in de retour van de pomp opgenomen. Ook heb ik bij die radiator een regelkraan gezet omdat die wel heel dicht bij de wp zit. Nog maar los van het feit dat met al die leidingen daar die radiator misschien wel niet meer nodig is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHAtO9mPz0Yg9b1imLemFSaPR-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDuxO3EFuBtyNuWUmUXl3F7M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbXIWeOeYT8_0_Jl4TaG8t-H4yI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cXjtVRmv85vnBJjmDCZR8o8z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FoYlol4e1Thz2OhCaC3cJJ0Smtw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utzSuNNmETWeYZLY2yakWmgl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDoMzm5tuih8smUBYmF_g5G8psg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A8rDxB7TMIH51dLYSYovzRKC.jpg?f=fotoalbum_large

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:20
benolski schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 00:09:
Zat ook aan wp boiler te denken voor op zolder.
In de zomer gratis koeling.
Stel je daar niet te veel van voor, want bij een gemiddeld gezin is de warmtebehoefte aan SWW maar laag. En dan komt 1/3 ook nog uit het net, dus maar 2/3 vanaf je zolder.

Even concreet met cijfers: In juli had ik voor SWW thermisch 75 kWh nodig. Daarvan zou dus zo'n 50 kWh aan de zolder onttrokken worden.
Thermisch voor koeling in diezelfde maand was 610 kWh op de WP plus nog eens ca 230 kWh (geschat adhv verbruik) van de airco's.

De koeling door een WP-boiler (50 van de 840 kWh) is dus maar een druppel op een gloeiende plaat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
snameroc schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:46:
Wij hebben een aan het huis gekoppelde garage waarachter ik een electronica werkplaatsje heb. Daar was al cv. Ik heb de 15mm buizen die van de 22 mm stamleiding in het trapgat kwamen vervangen door 28 mm. Achter het werkplaatsje heb ik een afdak gemaakt van zonnepanelen waar ik de warmte pomp onder geplaatst heb. Muurdoorvoer gemaakt en onder het werkblad heb ik de buffer geplaatst. Dat paste maar net. Ook heb ik afsluiters geplaatst zodat ik bij problemen de pomp afkan sluiten en eventueel aftappen. Ik heb de cv ketel nog een winter achter de hand. Ook heb ik boven nog een savent ventilatie warmte pomp maar ook die denk ik hooguit als reserve achter de hand te houden. Die heeft me wel veel inzicht in de vermogens behoefte gegeven de afgelopen jaren. Dan heb ik bij de radiator in het werkplaatsje nog een magneet filter in de retour van de pomp opgenomen. Ook heb ik bij die radiator een regelkraan gezet omdat die wel heel dicht bij de wp zit. Nog maar los van het feit dat met al die leidingen daar die radiator misschien wel niet meer nodig is.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zie een keerklep bij de buffer. Heb je ook nog een foto van je cv ketel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Daar zit ook een keerklep. Zal hem straks fotograferen

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
_ferry_ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:22:
Lees ik 32x4mm? Dat is wel dun ja, eigenlijk net niks.
9mm voelde ik vroeger al warm worden, dus dat kon beduidend beter. Binnenshuis is dat niet zo'n ramp, of je nou de warmte afgeeft via een radiator of een leiding. Maar in een schuurtje zou ik wel lekker dik isoleren ja.
(Hier 2 lagen van 9mm over elkaar gedaan, eerst 28*9 en daaromheen 42*9. Wel een klein kiertje in de buitenste laag, dus voor het zicht heb ik die naad naar achteren geplaatst.)
Ik heb alles vervangen door isolatiebuizen met 25mm isolatie. Dus bijna verzevenvoudigd nu. Slechts een klein deeltje zit nu op 13mm, daar paste het dikkere materieel niet meer.

De kabels moet ik nog in een buis wegwerken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zghmgbP2IKD3stv-N2PFP9ssH08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/abwNlKuyJurkwkRf5MhNEQQb.jpg?f=fotoalbum_large

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Dan zal ik even maar met de billen bloot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwRf7a9Ay98IAHh1RqnOV_0YIFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tqEmMq897y2obL0hIyLKwy61.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9ydPetOkmU1JDbqHpPbZFwMlHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HtvW5etWm3NssPaqQGEO72s3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yq3d0607-CMnLRcK5oqq9by2vtM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzVCJkctlTf3bcPgA8xYLThA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVJJ9ocdYyV8Qq4m6cpEJbdJEbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R1F744LD2dOigy3VcHE0imZ7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Wat is dat gele ding bij je cv leiding?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
snameroc schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:02:
Wat is dat gele ding bij je cv leiding?
Dat is de grote isolatietampon waar mijn Spirotech vuilfilter inzit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@ds23man heb je het beschermingsbereik van 1 meter gerespecteerd? De werkschakelaar lijkt dichterbij te zitten, of is dat vertekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Franciesco schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:48:
@ds23man heb je het beschermingsbereik van 1 meter gerespecteerd? De werkschakelaar lijkt dichterbij te zitten, of is dat vertekening?
Propaan zakt naar de grond, dus de veiligheidsafstand is ruimschoots aanwezig. Pomp staat zelf bijna een meter van de muur af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
En daar wil ik nog aan toevoegen dat de relais die op netaansluitingsprint zit in de monoblok niet van een explosieveilige type zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry1980
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-12-2023
Beste Tweakers ,

Gisteren heb ik mijn Vaillant UniTOWER met Arotherm waterpomp geïnstalleerd.

Helaas krijg foutmelding F.073 Sensorfout: gebouwenkringdruk op het display van de UniTOWER. In de handleiding staat sensor niet aangesloten of sensoringang kortgesloten.

Kan iemand mij aangeven waar deze sensor zit en hoe ik dit kan controleren/verhelpen?

Ps. Overigens heb ik wel een kabeltje die los hangt, maar zie nergens waarmee deze verbonden zou moeten worden. Zie foto .Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8SpThdtJ2LMefzgyXziG941YAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LC1kaET2WzWkaE20HO2ciU50.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0dlwaZl3SGDbn9hrdsfk6J7SaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8aqLcUqTRP7Z6MuD5RHp77K.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Barry1980 op 30-10-2022 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
Barry1980 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:03:
Beste Tweakers ,

Gisteren heb ik mijn Vaillant UniTOWER met Arotherm waterpomp geïnstalleerd.

Helaas krijg foutmelding F.073 Sensorfout: gebouwenkringdruk op het display van de UniTOWER. In de handleiding staat sensor niet aangesloten of sensoringang kortgesloten.

Kan iemand mij aangeven waar deze sensor zit en hoe ik dit kan controleren/verhelpen?

Ps. Overigens heb ik wel een kabeltje die los hangt, maar zie nergens waarmee deze verbonden zou moeten worden. Zie foto .[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke componenten heb je allemaal, type nummers buiten en binnenunit.

Heb je toevallig op de uniTOWER aangegeven dat je een tussenwisselaar hebt toegepast, dat losse stekkertje is volgens voor een extra druksensor wanneer je een scheidingswisselaar toepast.

[ Voor 7% gewijzigd door Artintel op 30-10-2022 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
ben2513 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:48:
@Proton_ @Adriaan71 @_ferry_ @Artintel Vandaag is de legionella run wel begonnen. Gewenste aanvoertemperatuur staat echter nog steeds op 73.

Zoals eerder genoemd staat in de handleiding van de VRC720 dat het elektrische element er bij een warmtepomp altijd bijspringt (blz. 158.) Zo ook vandaag bij mij. Compressor staat op 1/3. Mij kWh meter toont een verbruik van 4500W (buiten- en binnenunit samen; wordt steeds hoger, begon bij 3200W). Wel jammer zo... eventueel schakel ik de legionella run dan compleet uit.

[Afbeelding][Afbeelding]
Vandaag nog een keer geprobeerd. Na 1 1/2 uur zat de boiler op 71 graden en het systeem wou een gewenste temperatuur van 78... ik snap er niks van. Ik heb de legionella instelling weer op uit gezet en dan de installatie in- en uitgeschakeld. Laatste was misschien niet de juiste manier want opeens stroomde enorm heet water door de vvw. Nu is het weer terug naar normaal.

In ieder geval laat ik de legionella run nu ook gewoon uit. Vreet enorm veel stroom omdat ie zonder redenen (1) naar 78 graden wil en (2) kost wat het kost het elektrische element meepakt.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry1980
Artintel schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:57:
[...]

Welke componenten heb je allemaal, type nummers buiten en binnenunit.

Heb je toevallig op de uniTOWER aangegeven dat je een tussenwisselaar hebt toegepast, dat losse stekkertje is volgens voor een extra druksensor wanneer je een scheidingswisselaar toepast.
Beste Artintel, bedankt voor je reactie. Het zou inderdaad kunnen dat ik per ongeluk JA heb geklikt bij scheidingswisselaar. Ik heb later meermaals geprobeerd om hem te resetten, maar kom niet in het menu en krijg direct de foutmelding. Ook niet als ik stoom helemaal afschakel. Zodra hij start krijg ik direct de foutmelding. Dit was niet zo voordat ik het installatie menu had doorlopen

Ik heb als installatie:
Vaillant Arotherm 75/6
UniTOWER VIH QW190/6E
SensoComfort VRC720
Aansluitset UniTOWER 0020221264
Caleffi 55105 luchtafscheider
Spirotech MB3 vuilafscheider
Refix/Reflex DD sanitair expansievat

Weet jij hoe ik de foutmelding kan verwijderen of ik hem weer tot de fabrieksinstelling kan resetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Barry1980
Op de SensoComfort kan je ook het systeemschema controleren (en aanpassen, hij zou op 8 moeten staan dacht ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
Barry1980 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:44:
[...]

Beste Artintel, bedankt voor je reactie. Het zou inderdaad kunnen dat ik per ongeluk JA heb geklikt bij scheidingswisselaar. Ik heb later meermaals geprobeerd om hem te resetten, maar kom niet in het menu en krijg direct de foutmelding. Ook niet als ik stoom helemaal afschakel. Zodra hij start krijg ik direct de foutmelding. Dit was niet zo voordat ik het installatie menu had doorlopen

Ik heb als installatie:
Vaillant Arotherm 75/6
UniTOWER VIH QW190/6E
SensoComfort VRC720
Aansluitset UniTOWER 0020221264
Caleffi 55105 luchtafscheider
Spirotech MB3 vuilafscheider
Refix/Reflex DD sanitair expansievat

Weet jij hoe ik de foutmelding kan verwijderen of ik hem weer tot de fabrieksinstelling kan resetten?
Op de hydraulische module naar installateurs niveau - code 17 en dan start instal.ass. dan kom je door een menu en krijg je de keuze weer te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry1980
Proton_ schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:55:
@Barry1980
Op de SensoComfort kan je ook het systeemschema controleren (en aanpassen, hij zou op 8 moeten staan dacht ik).
Deze staat inderdaad op 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry1980
Artintel schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:18:
[...]

Op de hydraulische module naar installateurs niveau - code 17 en dan start instal.ass. dan kom je door een menu en krijg je de keuze weer te zien
De hydraulische module zit volgens mij geïntegreerd in de UniTOWER toch? Ik heb alleen deze knopjes op de UniTOWER. Zie fotoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1t6xO6Bm__2eelMS6oH-q_uM7mA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jt6wEuRb8YTMiBtt5scAd07O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artintel
Barry1980 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:45:
[...]

De hydraulische module zit volgens mij geïntegreerd in de UniTOWER toch? Ik heb alleen deze knopjes op de UniTOWER. Zie foto[Afbeelding]
Dat is correct, bovenste 2 knoppen tegelijk indrukken, dan komt het menu naar voren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barry1980
Artintel schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:46:
[...]

Dat is correct, bovenste 2 knoppen tegelijk indrukken, dan komt het menu naar voren.
Bedankt Artintel voor je goede advies. Na het resetten naar de fabrieksinstelling is het probleem opgelost. De warmtepomp werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
Adriaan71 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:29:
[...]

Dan zet je hem in serie in de retour voor hij naar de monoblock gaat. Dan heb je geen pompgroep nodig .
Omdat ik op Warmtepomp Weetjes had gelezen dat parallel aansluiten met pompgroep beter zou zijn, had ik de pompgroep al gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
benolski schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 02:18:
[...]

Omdat ik op Warmtepomp Weetjes had gelezen dat parallel aansluiten met pompgroep beter zou zijn, had ik de pompgroep al gekocht.
Hydraulische scheiding pas je toe als je een groot gedeelte gaat naregelen met zone regeling bv. Zodat je altijd je flow behoud. Met hydraulische scheiding kan je wel je installatie perfect afstellen gezien de extra pomp traploos inregelbaar is.

Draai zelf thuis ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Volgens mij heb ik mijn pomp nu wel netjes draaien, paar observaties en tevens een aantal vragen aan @Artintel

De stand Auto van de circulatiepomp veroorzaakte een gigantische herrie in mijn leidingen ( laatste stuk naar de vv verdeler is 22mm met helaas een paar haakse koppelingen). Pomp teruggezet naar 800l/h en het is acceptabel. Wat doet de stand Auto eigenlijk? Verder regelt de circulatiepomp terug naar 400l/h als de pomp uitslaat met de ruimteregeling op stand Actief.

Ik had eerst de regeling op uitgebreid staan maar dan stopt de wp ( incl circulatiepomp) zodra de ingestelde ruimte temperatuur bereikt wordt. Niet echt bevorderlijk om lange runs te krijgen. Na het instellen op Actief langzaam vanaf stooklijn 0,2 per dag 0,05 verhoogd. Draait nu perfect met lange runs met een gewenste kamer temperatuur op 23 graden. Alleen aan het eind van de middag zie je dat ie af een toe een korte run draait. Klopt het dat de gewenste kamertemp alleen maar de totale stooklijn verhoogt zonder de daadwerkelijke temperatuur mee te nemen?

Verder zag ik ergens nog een instelling adaptieve stooklijn, wat doet dat? Kan daar niets over terugvinden.

De handel draait nu een kleine week met een gemiddelde COP van 5,2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Oh ja, in de VWZ AI zitten een aantal vertaal en spelfouten zoals waarmwater of testprogram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
ds23man schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:45:
Oh ja, in de VWZ AI zitten een aantal vertaal en spelfouten zoals waarmwater of testprogram.
Ja, echt knudde en best lastig te lezen soms. Ook de volgorde waarin je de boel kunt uitlezen is totaal onlogisch. Vanavond weer de maandelijkse opname, zal de volgorde eens opschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Ben net per toeval achter gekomen waar de herrie in mijn leidingen vandaan komt. Zal straks even foto maken want deze verzin je echt niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Ik doe een gooi: marmotten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ds23man
Bijna goed. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7fW5f-WPuLoUuD_L5S23itBP8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXnWPpXJ1KIz5R18HYPrFrsg.jpg?f=fotoalbum_large

Door gemanoeuvreer met de leidingen is er 1 tegen het expansievat gekomen en die is een behoorlijke klankkast....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Even een fiks hamer pakken en een deuk slaan in dat expansievat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Gelukkig kan ik hem weer wat hoger zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 23:08:
[...]

Dat zijn voorgeisoleerde flexibele RVS slangen;
0010027989 zijn flexibele leidingen met wartels aan beide zijden. Eigenlijk is 0010027976 vaak makkelijker (en is met €83,58 het voordeligst), deze heeft aan de warmtepomp zijde wartels en aan de andere kant 35mm spie eindes (zie afbeelding).[Afbeelding]
De andere sets zijn vooral bedoel als de warmtepomp aan de gevel wordt gemonteerd, of op een grondsokkel of plat dak om compleet geisoleerd de doorvoer te kunnen maken. [Afbeelding]

Maar natuurlijk is elk merk toepasbaar, de warmtepomp heeft 2x 1¼" buitendraads vlakke koppelingen. Mocht je voor een andere aansluitset kiezen, probeer dan wel een soortgelijke flexibele leiding te gebruiken als op bovenstaande afbeeldingen. Door de warmtepomp niet star aan te sluiten voorkom je zoveel mogelijk resonanties naar de binneninstallatie.
Excuus voor het oprakelen van een oude post, maar ben mij hier nu in aan het verdiepen.

Ik ben van plan Uponor Ecoflex terrein meerlagenbuis 32 x 2,9 mm 2 losse Terrendis heat uno 32x110 leidingen in de grond te leggen.
Hoe sluit ik deze aan op die 35mm spie eindes van 0010027976? Als ik zoek op koppelingen voor 35mm kom ik niet echt iets tegen namelijk.

Of is in dat geval het werken met de duurdere variant met wartels toch een makkelijkere optie?

[ Voor 3% gewijzigd door Speedfight op 01-11-2022 08:25 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Speedfight Mag ik vragen waarom je de genoemde Uponor uitgekozen hebt?
Wat maanden terug ben ik hier namelijk ook mee bezig geweest, maar de Uponor is erg kostbaar (ik dacht rond de €100 per meter) en biedt voor zover ik gezien heb niks meer dan b.v. Terrendis terreinleidingen.

Uiteindelijke heb ik voor 2 losse Terrendis heat uno 32x110 leidingen gekozen. Deze zijn stug, maar kun je met een geschikt 32mm buigijzer (en met het isolatiemateriaal er tijdelijk af) iets rond buigen. Als je dan het laatste stuk een niet te steile helling omhoog uit de grond maakt, dan kun je de leiding direct (met een koppeling die er op geperst is) aansluiten op de warmtepomp. En heb je dus geen set van flexibele RVS leidingen nodig.

Misschien is dit ook een idee voor jou?

PS: het buigen en persen van de koppeling is bij mij door een installateur uitgevoerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Zwartoog schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:24:
[...]

Nee, die hou ik uit elkaar :)

Taalkundig vind ik het ook niet logisch om +1 te moeten doen. Een waterkoker kost 1 kWh (energieverbruik) en levert 1 kWh op (energieopbrengst), ofwel COP=1. Winst voor het milieu is 0.

Ok, ik snap er steeds minder van.

Net weer alle standen genoteerd. Alles wat zwart is, is uitgelezen. Rode getallen is berekend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6vw9e8BkO_MnvM2gwtlV_cItKQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w6f8BIKVq5kUYEsHKJGoopJS.png?f=fotoalbum_large

Opbrengst en rendement komen uit de AI, energieverbruik moet ik aflezen op de VRC700. Voor milieuopbrengst kan ik alleen samen CV+SWW uitlezen op de VRC.

Voor afgelopen maand lijken dingen beter te kloppen dan de maand ervoor. Energieverbruik volgens AI is 54 kWh voor CV + 36 kWh voor SWW = 90 kWh samen, hetzelfde als wat de VRC aangeeft. Voor de eerdere maand zit daar 10 kWh verschil tussen :? Idem voor de milieuopbrengst als som van energieoprbengsten van CV+SWW samen: vorige maand groot verschil, nu niet.

Rendement/COP+1 of niet: voor SWW gaat de opbrengst/verbruik + 1 regel goed op. Voor CV niet echt.

Als de VRC de data pas 's nachts synchroniseert, dan zou het energieverbruik los en opgeteld niet kloppen. Maar anders kom ik ook niet uit de verschillen.

-------
Edit: Ok, de VRC synct inderdaad pas later, en scheelt dus een beetje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/we-9ukMxs6-Cu35USefdZidFUO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fYfi4iGvrEZotSrhMgnJYgKT.png?f=fotoalbum_large

De waarden beginnen nu wel naar elkaar toe te groeien :*) Totale milieuopbrengst volgens de VRC is nu hetzelfde als de energieopbrengsten vanaf de AI bij elkaar opgetelt. Stroomverbruik van de vorige dag is erbij opgeteld, dus drukt de COP iets naar het gerapporteerde rendement toe.

Een verschil van 0.3 in rendement CV en 0.1 in SWW.

Uit het boekje "lekker naar het antwoord toe rekenen", kan ik nog een heel klein beetje spelen: volgens de WP is er 92 kWh in totaal verbruikt, volgens de kWh teller 96 kWh. Schaal ik dat over de 92 kWh originele verbruik, dan consumeert CV 57,4 kWh en SWW 38,6 kWh aan elektra. De bijbehorende COP's zijn dan 6,4 en 4,0 voor CV en SWW respectievelijk, beiden een verschil van 0,1. :P

Samenvattend: Rendement = COP, COP = (energie-milieu)opbrengst/verbruik + 1 zoals eerder gezegd.

Uitlezen is dus een drama: 's avonds op de AI alles noteren van maandtotalen, de volgende dag de VRC720 uitlezen van de vorige maand. Ik weet niet wie bij Vaillant heeft bedacht dat dit handig is om data zo te verspreiden: vast niet de ingenieurs :'(

Qua vergelijking gasbesparing: dan zou je dus (opbrengst + verbruik)/8 moeten doen om naar de hoeveelheid gas terug te moeten rekenen.

[ Voor 32% gewijzigd door Zwartoog op 01-11-2022 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Franciesco schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:07:
@Speedfight Mag ik vragen waarom je de genoemde Uponor uitgekozen hebt?
Wat maanden terug ben ik hier namelijk ook mee bezig geweest, maar de Uponor is erg kostbaar (ik dacht rond de €100 per meter) en biedt voor zover ik gezien heb niks meer dan b.v. Terrendis terreinleidingen.

Uiteindelijke heb ik voor 2 losse Terrendis heat uno 32x110 leidingen gekozen. Deze zijn stug, maar kun je met een geschikt 32mm buigijzer (en met het isolatiemateriaal er tijdelijk af) iets rond buigen. Als je dan het laatste stuk een niet te steile helling omhoog uit de grond maakt, dan kun je de leiding direct (met een koppeling die er op geperst is) aansluiten op de warmtepomp. En heb je dus geen set van flexibele RVS leidingen nodig.

Misschien is dit ook een idee voor jou?

PS: het buigen en persen van de koppeling is bij mij door een installateur uitgevoerd
Dank voor je tips! Ik zat naar Uponor te kijken omdat mijn binnenleidingen daar ook van waren, maar met zo'n prijsverschil ga ik graag overstag naar Terrendis.
Ik wil het liefst zo veel mogelijk zelf gaan doen (mooi hobby project voor -hopelijk- begin volgend stookseizoen), wat flexibiliteit qua aansluiten leek mij wel zo fijn.
Weet je welk merk koppelingen bij jou gebruikt zijn? Neem aan dat het om een hoekverbinding gaat van 32mm pers naar 1 1/4e inch met wartel?

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Speedfight Het merk weet ik niet, maar bij mij is er een rechte koppeling opgeperst om van de 32mm leiding naar 1 3/4 5/4" te gaan (die op de buitenunit past).
Zoals gezegd moet je dan het laatste stukje van het traject de terreinleiding al iets schuin omhoog (uit de grond) laten lopen zodat je de bocht in de leiding niet te veel hoeft te buigen.

Helaas heb ik geen foto gemaakt waarin de koppelingen te zien zijn, maar in onderstaande foto kun je wel zien dat de leidingen in een vloeiende lijn aan de buitenunit gekoppeld zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGBEkBcTUHi6f8pWoTcat22Qmb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kHhGizxO1Ow8xPUjJouXLrkB.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: maat gecorrigeerd van 1 3/4 naar 5/4"

[ Voor 3% gewijzigd door Franciesco op 01-11-2022 16:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
@Zwartoog Bij mij is het ook zo dat de VRC720 pas de dag er na synchroniseert. Ik vergiste me daar gisterenavond ook even in toen ik de resultaten aan het bekijken was. Dus vanochtend nog maar eens gekeken op de VRC720 en nu is de milieuopbrengst gelijk aan de energieopbrengst die op de Ai Plus getoond wordt. Conform wat jij dus ook ziet.
.
Resultaten oktober
VRC720 data
milieuopbrengst: 344kWh
stroomverbruik installatie: 54kWh
uitgerekend rendement/COP: 344+54/54=7,4

Ai Plus data
energieopbrengst: 344,7kWh
getoond rendement/COP: 7,3

MID gekeurde kWh meter
stroomverbruik meter (VWL 75/6+Ai Plus+VRC720 samen): 53,78kWh
uitgerekend rendement/COP i.c.m. energieopbrengst Ai Plus: 344,7+53,78/53,78=7,4

De 3 verschillende COP waardes liggen dus akelig dicht bij elkaar.

PS: ik gebruik de VWL 75/6 alleen voor CV en niet voor SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Franciesco schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:35:
@Speedfight Het merk weet ik niet, maar bij mij is er een rechte koppeling opgeperst om van de 32mm leiding naar 1 3/4 te gaan (die op de buitenunit past).
Zoals gezegd moet je dan het laatste stukje van het traject de terreinleiding al iets schuin omhoog (uit de grond) laten lopen zodat je de bocht in de leiding niet te veel hoeft te buigen.

Helaas heb ik geen foto gemaakt waarin de koppelingen te zien zijn, maar in onderstaande foto kun je wel zien dat de leidingen in een vloeiende lijn aan de buitenunit gekoppeld zijn.

[Afbeelding]
Ah, helder, bij mij zal de unit haaks komen te staan. Heb alleen geen haakse 32mm naar 1 3/4e koppeling kunnen vinden.
In dat opzicht is de flex rvs set van Vaillant zelf wellicht toch nog een uitkomst...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Franciesco schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:55:
@Zwartoog Bij mij is het ook zo dat de VRC720 pas de dag er na synchroniseert. Ik vergiste me daar gisterenavond ook even in toen ik de resultaten aan het bekijken was. Dus vanochtend nog maar eens gekeken op de VRC720 en nu is de milieuopbrengst gelijk aan de energieopbrengst die op de Ai Plus getoond wordt. Conform wat jij dus ook ziet.
.
Resultaten oktober
VRC720 data
milieuopbrengst: 344kWh
stroomverbruik installatie: 54kWh
uitgerekend rendement/COP: 344+54/54=7,4

Ai Plus data
energieopbrengst: 344,7kWh
getoond rendement/COP: 7,3

MID gekeurde kWh meter
stroomverbruik meter (VWL 75/6+Ai Plus+VRC720 samen): 53,78kWh
uitgerekend rendement/COP i.c.m. energieopbrengst Ai Plus: 344,7+53,78/53,78=7,4

De 3 verschillende COP waardes liggen dus akelig dicht bij elkaar.

PS: ik gebruik de VWL 75/6 alleen voor CV en niet voor SWW
Mooi! Dan is dat stukje inmiddels opgehelderd voor mij. Voor deze maand, volgende maand is het weer "hoe zat dat" :P Alarm staat weer klaar voor eind deze maand.

Mooie COP's trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:18
Doen jullie ook mee met jet overzicht van deze data bij het algemene L/W topic of misschien hier af en toe ook wat delen? Ik vind het leuk om te zien en lezen.

Ook voor straks zelf wat te kunnen vergelijken :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
De pompstand op auto gezet, nu een flow van 950 l/h. Nog even gekeken op de VRC qua energiewaardes, die staan nu op nul voor deze maand. De VRC wordt dus maar 1 keer per dag ge update (middernacht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Kees_frl zojuist heb ik mijn gegevens van september en oktober doorgegeven voor de algemene monitoring van L/W systemen.
Maar ik zal t.z.t. ook proberen de resultaten van november weer hier neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
@Kees_frl Wil ik wel, maar ik dacht dat je met WAR niet mee mocht doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Nou, dan doe ik het hier ook maar :)
Volgens de losse warmtemeter en kWh meter:
Heat Produced 416 kWh
Electricity Used 67.0 kWh
COP 6.21

Volgens de VRC:
339 kWh milieuopbrengst
63 kWh elektriciteit
-> COP 6.4

Ook interessant is het om te normaliseren over graaddagen.
Vorig jaar 659 kWh(th) over 217 graaddagen => 3,03 kWh/gd
Dit jaar 416 kWh over 169 graaddagen => 2,46 kWh/gd, flink minder, dus het inregelen enzo heeft zin gehad ;)

@Franciesco een maand-COP van 7.3 is wel serieus hoog (zelfs als je meetfouten incalculeert), dan komt je Ta niet boven de 23 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Die graaddagen benadering is interessant @Proton_! Daar ga ik ook eens naar kijken/bijhouden.

Ja, ik was zelf ook wel wat verbaasd over de oktober COP van 7,3. In september was de COP overigens 6,7.

Oktober was natuurlijk een warme maand en er zijn behoorlijk wat dagen geweest dat de wp werkeloos was. Mijn minimale ingestelde watertemp is 25 graden. Op misschien een enkele uitzondering na in een vroege koude ochtend zal de temp ook niet hoger geweest zijn dan dat.
Ik ben ook nog wat aan het experimenteren met nachtverlaging om zo te minimaliseren dat de wp in de nacht en/of vroeg in de ochtend aan gaat. Dat heeft wellicht ook geholpen omdat de dagtemperaturen hoog waren in oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Franciesco aangezien er ook 9 watt standbyverbruik is (7 kWh per maand) betekent dat dat tijdens draaien er gemiddeld COP8.3 gehaald moet worden. Dat heb ik hier nog niet gezien, ook niet met 17 graden buitentemperatuur.
Vergeef me als ik het vooralsnog met een korreltje zout neem :)
Weet je wat het elektrisch vermogen is bij een run? Misschien heb je minder pompvermogen nodig dan ik, want bij mij zit er 25mm pex tussen de verdelers.
As we speak (net een run gestart) 530W totaal met cop7.7. Tb 16, Ta 25.5.
Om op cop8.3 uit te komen moet het rond 487W zitten.

Maar je warmtepomp zal ongetwijfeld goed ingeregeld zijn, daar mag je wel op vertrouwen met zulke cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Proton_ no worries! :) Zoals gezegd was ik ook verbaasd over de COP, dus als er iets niet klopt dan zou ik dat graag weten.

Voorbeeld run van gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDB8QtJIfhrXklJcJCvbUDbXlOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bLpDDFrDzqqhhijMoYmUuMey.jpg?f=fotoalbum_large

Dus dat is ongeveer 750Watt gemiddeld.
Gisteren was de energieopbrengst net onder de 15kWh (ik meen 14,7kWh).
Zou de energieopbrengst op de Ai Plus toch inclusief elektrisch verbruik c.q. de totale opgewekte warmte zijn?
14,7/2,09=COP 7,03
Want anders zou de dag-COP zelfs 7,03+1=8 zijn geweest...
En dit soort getallen zie ik vaker als ik op een dag het sommetje maak a.d.h.v. energieopbrengst en stroomverbruik volgens de (MID gekeurde) kWh meter.

Mocht energieopbrengst op de Ai Plus toch inclusief stroomverbruik zijn, dan is het wel vreemd dat de energieopbrengst op de Ai Plus dezelfde waarde is als de milieuopbrengst op de VRC720. Hoe is dat bij jou?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCUt7s1bVlZAl2KQghkkCmr5h-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qQmBY6iJCmmbUtQY9XhI2gB6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Franciesco het kan natuurlijk ook dat er bij mij nog iets verbeterd kan worden ;)
Zo te zien zit jij niet binnen een kwartier op minimaal vermogen, dat is een verschil met mij en kan ook significant zijn. Daar kan ik nog wel een experimentje aan wagen. Immers op minimaal vermogen weegt de hulpenergie (pompen, elektronica) zwaarder.

Maar de meest waarschijnlijke oorzaak is denk ik een overschatting van de warmteopbrengst, immers is dat een ongekalibreerde meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Kun jij, @Proton_, eens een soortgelijk tabelletje maken van wat jij in de VRC720 én Ai Plus ziet? Mooiste zou zijn aangevuld met je (Kamstrup?) warmtemeter en kWh meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Eigenlijk vindt ik dat dit verhaal iets is wat Vaillant maar eens moet verduidelijken. @Artintel

Heb sinds gisteren ook nog wat andere vraagjes openstaan. Waarom moeten wij als gebruiker eigenlijk de gebrekkige documentatie oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Franciesco schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:35:
@Speedfight Het merk weet ik niet, maar bij mij is er een rechte koppeling opgeperst om van de 32mm leiding naar 1 3/4 te gaan (die op de buitenunit past).

[Afbeelding]
Zal wel rehau zijn als hij geperst is. En het is 32mm x 5/4" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Oeps, je hebt gelijk @Adriaan71. Ik zal het corrigeren in mijn originele post.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adriaan71
Gisten 3 x 7kw AroTHERM plus binnen gehad waarvan de laatste bestel was eind augustus.

Nou nog een paar buffers en boilers. Dan kunnen we weer bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Zouden de levertijden korter worden?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
snameroc schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:05:
Zouden de levertijden korter worden?
Je moet weten waar Abram de mosterd haalt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
We willen eigenlijk weten waar Adriaan z’n Arotherms haalt. Mosterd kan ik bij de Buurtspoorwegen ook krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Adriaan71 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:08:
[...]

Je moet weten waar Abram de mosterd haalt :9
Niet meer in Eenrum:

https://www.rtvnoord.nl/n...aurant-in-eenrum-failliet

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Gramser schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:14:
We willen eigenlijk weten waar Adriaan z’n Arotherms haalt. Mosterd kan ik bij de Buurtspoorwegen ook krijgen.
Wasco....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-09 14:18
Hierbij mijn getallen

Situatie: VWL 75/6A, VWZ AI+, VRC720, De Jong WPS300. 2-onder-1-kap, bouwjaar 1938, spouwmuur nageisoleerd, HR++, goed geisoleerde betonvloer, vloerverwarming met mengverdeler, boven de originele gietijzeren radiatoren. Stooklijn staat nu op 0,6, ruimtecompensatie uitgebreid. Temperatuur SWW 45 graden, wekelijkse legionellarun.
Resultaten oktober
VRC720 data
milieuopbrengst: 783 kWh
stroomverbruik verwarming: 83 kWh
stroomverbruik warm water: 46 kWh
stroomverbruik installatie: 130 kWh
uitgerekend rendement/COP: (783+130)/130=7,02

Ai Plus data
energieopbrengst verwarmen: 554,1 kWh. Getoond rendement/COP: 7,6. Berekend: (554,1+83)/83 = 7,67.
energieopbrengst warm water 228,9 kWh. Getoond rendement/COP: 5,8. Berekend: (228,9+46)/46 = 5,97.

MID gekeurde kWh meter
stroomverbruik meter (VWL 75/6 excl. Ai Plus en VRC720 ): 136,423 kWh
uitgerekend rendement/COP i.c.m. energieopbrengst Ai Plus: (554,1+228,9+136,423)/136,423=6,74

Geen verkeerde waardes denk ik zo! Als het koud wordt ga ik vast onderuit gezien de radiatoren boven.

Gemeten stroomverbruik wijkt wel iets af van het aangegeven stroomverbruik. Wellicht te verklaren door standbyverbruik van de VWL75/6 (9W x 24u x 31d = 6,7 kWh). Dat is toevallig(?) net het verschil tussen de gemeten 136,423 en de aangegeven 130.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Adriaan71 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:37:
[...]

Zal wel rehau zijn als hij geperst is. En het is 32mm x 5/4" ;)
Snap nog niets van al die inch/duims maten (maar dat zal zeker aan mij liggen) 7(8)7
Ik zag op de Vaillant specs 1.1/4” als aansluiting staan, dus was daar naar gaan zoeken.

Als iemand een artikel heeft die uitleg geeft over de verschillende maten dan houd ik mij aanbevolen (heb nog geen duidelijk artikel gevonden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Speedfight
5/4 = 4/4 + 1/4 = 1 1/4 :)

@Franciesco de AI Plus laat niet de vorige maand zien toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Ah, het is gewoon een simpelere schrijfwijze voor dezelfde maat.
Weer een mysterie minder voor mij _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost996me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 21:31
Na wat meelezen ook maar even mijn specs:

- Vaillant EcoTEC plus VHR 30/36 CW5
- Vaillant aroTHERM plus VWL 75/6
- Buffer 45 liter
- sensoCOMFORT systeemregelaar
- gateway 921

Wacht nog op de gebruikname omdat de buitenunit is afgeleverd zonder voldoende koudemiddel. Die komen ze eind van de week bijvullen. Iets met een kapot ventiel oid.

Dan gaat het instellen beginnen! Ben benieuwd...

Even een concrete vraag: iemand er al in geslaagd om data uit de gateway te importeren in een domotica systeem. Heb zelf Domoticz draaien, waar ik voorheen alles binnen liet komen via een NefitEasy. Heb wel eea gelezen over ebus en uitlezen maar kan niet goed uitvinden of dat weer anders is dan het EEbus.

Dank!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:53
Vandaag dankzij de goede tips hier de slangen kunnen aansluiten.
De rvs flex slangen zijn echt top!
Heb 32mm Heima24 buis gebruikt met een directe overgang naar 1 1/4" wartel en dan de RVS flexbuis ook in 1 1/4" uitgevoerd.
De 32mm buis is geïsoleerd met 20mm isolatie rondom en dat zit weer in een mantelbuis 75-90mm.

Morgen weer verder:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6FKHd2dEcuTVofaEIwc9oNIZFbw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FAzjnmqduTBAQXMIgQDGVbuk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QA-a9YCU6OHYuVN0PJ0FtD0RaWo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a2NAWt0ubMq7oYOgEKOaZ0qh.jpg?f=fotoalbum_tile

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Proton_ schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:57:
@Franciesco de AI Plus laat niet de vorige maand zien toch?
Nee, dat is voor zover ik weet niet mogelijk. Mijn vraag aan jouw kwam dus eigenlijk te laat realiseer ik me nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Joost996me met "domoticz ebusd" vind ik best een boel.
Niet alle settings worden ondersteund of goed gelezen door ebusd, maar de interessante dingen zitten er in.
De complete output van ebusd bij mij (2500 regels json):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
677
678
679
680
681
682
683
684
685
686
687
688
689
690
691
692
693
694
695
696
697
698
699
700
701
702
703
704
705
706
707
708
709
710
711
712
713
714
715
716
717
718
719
720
721
722
723
724
725
726
727
728
729
730
731
732
733
734
735
736
737
738
739
740
741
742
743
744
745
746
747
748
749
750
751
752
753
754
755
756
757
758
759
760
761
762
763
764
765
766
767
768
769
770
771
772
773
774
775
776
777
778
779
780
781
782
783
784
785
786
787
788
789
790
791
792
793
794
795
796
797
798
799
800
801
802
803
804
805
806
807
808
809
810
811
812
813
814
815
816
817
818
819
820
821
822
823
824
825
826
827
828
829
830
831
832
833
834
835
836
837
838
839
840
841
842
843
844
845
846
847
848
849
850
851
852
853
854
855
856
857
858
859
860
861
862
863
864
865
866
867
868
869
870
871
872
873
874
875
876
877
878
879
880
881
882
883
884
885
886
887
888
889
890
891
892
893
894
895
896
897
898
899
900
901
902
903
904
905
906
907
908
909
910
911
912
913
914
915
916
917
918
919
920
921
922
923
924
925
926
927
928
929
930
931
932
933
934
935
936
937
938
939
940
941
942
943
944
945
946
947
948
949
950
951
952
953
954
955
956
957
958
959
960
961
962
963
964
965
966
967
968
969
970
971
972
973
974
975
976
977
978
979
980
981
982
983
984
985
986
987
988
989
990
991
992
993
994
995
996
997
998
999
1000
1001
1002
1003
1004
1005
1006
1007
1008
1009
1010
1011
1012
1013
1014
1015
1016
1017
1018
1019
1020
1021
1022
1023
1024
1025
1026
1027
1028
1029
1030
1031
1032
1033
1034
1035
1036
1037
1038
1039
1040
1041
1042
1043
1044
1045
1046
1047
1048
1049
1050
1051
1052
1053
1054
1055
1056
1057
1058
1059
1060
1061
1062
1063
1064
1065
1066
1067
1068
1069
1070
1071
1072
1073
1074
1075
1076
1077
1078
1079
1080
1081
1082
1083
1084
1085
1086
1087
1088
1089
1090
1091
1092
1093
1094
1095
1096
1097
1098
1099
1100
1101
1102
1103
1104
1105
1106
1107
1108
1109
1110
1111
1112
1113
1114
1115
1116
1117
1118
1119
1120
1121
1122
1123
1124
1125
1126
1127
1128
1129
1130
1131
1132
1133
1134
1135
1136
1137
1138
1139
1140
1141
1142
1143
1144
1145
1146
1147
1148
1149
1150
1151
1152
1153
1154
1155
1156
1157
1158
1159
1160
1161
1162
1163
1164
1165
1166
1167
1168
1169
1170
1171
1172
1173
1174
1175
1176
1177
1178
1179
1180
1181
1182
1183
1184
1185
1186
1187
1188
1189
1190
1191
1192
1193
1194
1195
1196
1197
1198
1199
1200
1201
1202
1203
1204
1205
1206
1207
1208
1209
1210
1211
1212
1213
1214
1215
1216
1217
1218
1219
1220
1221
1222
1223
1224
1225
1226
1227
1228
1229
1230
1231
1232
1233
1234
1235
1236
1237
1238
1239
1240
1241
1242
1243
1244
1245
1246
1247
1248
1249
1250
1251
1252
1253
1254
1255
1256
1257
1258
1259
1260
1261
1262
1263
1264
1265
1266
1267
1268
1269
1270
1271
1272
1273
1274
1275
1276
1277
1278
1279
1280
1281
1282
1283
1284
1285
1286
1287
1288
1289
1290
1291
1292
1293
1294
1295
1296
1297
1298
1299
1300
1301
1302
1303
1304
1305
1306
1307
1308
1309
1310
1311
1312
1313
1314
1315
1316
1317
1318
1319
1320
1321
1322
1323
1324
1325
1326
1327
1328
1329
1330
1331
1332
1333
1334
1335
1336
1337
1338
1339
1340
1341
1342
1343
1344
1345
1346
1347
1348
1349
1350
1351
1352
1353
1354
1355
1356
1357
1358
1359
1360
1361
1362
1363
1364
1365
1366
1367
1368
1369
1370
1371
1372
1373
1374
1375
1376
1377
1378
1379
1380
1381
1382
1383
1384
1385
1386
1387
1388
1389
1390
1391
1392
1393
1394
1395
1396
1397
1398
1399
1400
1401
1402
1403
1404
1405
1406
1407
1408
1409
1410
1411
1412
1413
1414
1415
1416
1417
1418
1419
1420
1421
1422
1423
1424
1425
1426
1427
1428
1429
1430
1431
1432
1433
1434
1435
1436
1437
1438
1439
1440
1441
1442
1443
1444
1445
1446
1447
1448
1449
1450
1451
1452
1453
1454
1455
1456
1457
1458
1459
1460
1461
1462
1463
1464
1465
1466
1467
1468
1469
1470
1471
1472
1473
1474
1475
1476
1477
1478
1479
1480
1481
1482
1483
1484
1485
1486
1487
1488
1489
1490
1491
1492
1493
1494
1495
1496
1497
1498
1499
1500
1501
1502
1503
1504
1505
1506
1507
1508
1509
1510
1511
1512
1513
1514
1515
1516
1517
1518
1519
1520
1521
1522
1523
1524
1525
1526
1527
1528
1529
1530
1531
1532
1533
1534
1535
1536
1537
1538
1539
1540
1541
1542
1543
1544
1545
1546
1547
1548
1549
1550
1551
1552
1553
1554
1555
1556
1557
1558
1559
1560
1561
1562
1563
1564
1565
1566
1567
1568
1569
1570
1571
1572
1573
1574
1575
1576
1577
1578
1579
1580
1581
1582
1583
1584
1585
1586
1587
1588
1589
1590
1591
1592
1593
1594
1595
1596
1597
1598
1599
1600
1601
1602
1603
1604
1605
1606
1607
1608
1609
1610
1611
1612
1613
1614
1615
1616
1617
1618
1619
1620
1621
1622
1623
1624
1625
1626
1627
1628
1629
1630
1631
1632
1633
1634
1635
1636
1637
1638
1639
1640
1641
1642
1643
1644
1645
1646
1647
1648
1649
1650
1651
1652
1653
1654
1655
1656
1657
1658
1659
1660
1661
1662
1663
1664
1665
1666
1667
1668
1669
1670
1671
1672
1673
1674
1675
1676
1677
1678
1679
1680
1681
1682
1683
1684
1685
1686
1687
1688
1689
1690
1691
1692
1693
1694
1695
1696
1697
1698
1699
1700
1701
1702
1703
1704
1705
1706
1707
1708
1709
1710
1711
1712
1713
1714
1715
1716
1717
1718
1719
1720
1721
1722
1723
1724
1725
1726
1727
1728
1729
1730
1731
1732
1733
1734
1735
1736
1737
1738
1739
1740
1741
1742
1743
1744
1745
1746
1747
1748
1749
1750
1751
1752
1753
1754
1755
1756
1757
1758
1759
1760
1761
1762
{
 "720": {
  "messages": {   "AdaptHeatCurve": {
    "name": "AdaptHeatCurve",
    "passive": false,
    "write": false,
    "lastup": 1667324680,
    "zz": 21,
    "fields": {
     "yesno": {"value": "no"}
    }
   },
   "ContinuosHeating": {
    "name": "ContinuosHeating",
    "lastup": 1667324682,
     "tempv": {"value": -26}
    }
   },
   "currenterror": {
    "name": "currenterror",
    "lastup": 1667324682,
     "0": {"name": "error", "value": null},
     "1": {"name": "error", "value": null},
     "2": {"name": "error", "value": null},
     "3": {"name": "error", "value": null},
     "4": {"name": "error", "value": null}
    }
   },
   "CylinderChargeHyst": {
    "name": "CylinderChargeHyst",
    "lastup": 1667324683,
     "calibrationv": {"value": 5}
    }
   },
   "CylinderChargeOffset": {
    "name": "CylinderChargeOffset",
     "calibrationv": {"value": 25}
    }
   },
   "Date": {
    "name": "Date",
     "date": {"value": "01.11.2022"}
    }
   },
   "DisplayedOutsideTemp": {
    "name": "DisplayedOutsideTemp",
     "tempv": {"value": 15.4375}
    }
   },
   "FrostOverRideTime": {
    "name": "FrostOverRideTime",
     "hoursum2": {"value": 4}
    }
   },
   "Hc1ActualFlowTempDesired": {
    "name": "Hc1ActualFlowTempDesired",
     "tempv": {"value": 0.0}
    }
   },
   "Hc1AutoOffMode": {
    "name": "Hc1AutoOffMode",
    "lastup": 1667324684,
     "offmode": {"value": "eco"}
    }
   },
   "Hc1CircuitType": {
    "name": "Hc1CircuitType",
     "mctype": {"value": "mixer"}
    }
   },
   "Hc1ExcessTemp": {
    "name": "Hc1ExcessTemp",
     "calibrationv": {"value": 0.0}
    }
   },
   "Hc1FlowTemp": {
    "name": "Hc1FlowTemp",
     "tempv": {"value": 21.5}
    }
   },
   "Hc1HeatCurve": {
    "name": "Hc1HeatCurve",
     "0": {"name": "", "value": 0.15}
    }
   },
   "Hc1HeatCurveAdaption": {
    "name": "Hc1HeatCurveAdaption",
    "lastup": 1667324685,
     "0": {"name": "", "value": 0.0}
    }
   },
   "Hc1MaxFlowTempDesired": {
    "name": "Hc1MaxFlowTempDesired",
     "tempv": {"value": 34}
    }
   },
   "Hc1MinFlowTempDesired": {
    "name": "Hc1MinFlowTempDesired",
    "lastup": 1667324676,
     "tempv": {"value": 24}
    }
   },
   "Hc1MixerMovement": {
    "name": "Hc1MixerMovement",
    }
   },
   "Hc1PumpStatus": {
    "name": "Hc1PumpStatus",
     "0": {"name": "", "value": 0}
    }
   },
   "Hc1RoomTempSwitchOn": {
    "name": "Hc1RoomTempSwitchOn",
     "rcmode": {"value": "thermostat"}
    }
   },
   "Hc1Status": {
    "name": "Hc1Status",
    }
   },
   "Hc1SummerTempLimit": {
    "name": "Hc1SummerTempLimit",
    "lastup": 1667324686,
     "tempv": {"value": 17}
    }
   },
   "Hc2ActualFlowTempDesired": {
    "name": "Hc2ActualFlowTempDesired",
    }
   },
   "Hc2AutoOffMode": {
    "name": "Hc2AutoOffMode",
    }
   },
   "Hc2CircuitType": {
    "name": "Hc2CircuitType",
     "mctype": {"value": "inactive"}
    }
   },
   "Hc2ExcessTemp": {
    "name": "Hc2ExcessTemp",
    }
   },
   "Hc2FlowTemp": {
    "name": "Hc2FlowTemp",
    "lastup": 1667324687,
     "tempv": {"value": null}
    }
   },
   "Hc2HeatCurve": {
    "name": "Hc2HeatCurve",
    "lastup": 1667324687,
     "0": {"name": "", "value": 0.6}
    }
   },
   "Hc2HeatCurveAdaption": {
    "name": "Hc2HeatCurveAdaption",
    "lastup": 1667324688,
    }
   },
   "Hc2MaxFlowTempDesired": {
    "name": "Hc2MaxFlowTempDesired",
     "tempv": {"value": 55}
    }
   },
   "Hc2MinFlowTempDesired": {
    "name": "Hc2MinFlowTempDesired",
     "tempv": {"value": 15}
    }
   },
   "Hc2MixerMovement": {
    "name": "Hc2MixerMovement",
    "lastup": 1667324689,
    }
   },
   "Hc2PumpStatus": {
    "name": "Hc2PumpStatus",
    "lastup": 1667324689,
    }
   },
   "Hc2RoomTempSwitchOn": {
    "name": "Hc2RoomTempSwitchOn",
    "lastup": 1667324690,
     "rcmode": {"value": "off"}
    }
   },
   "Hc2Status": {
    "name": "Hc2Status",
    }
   },
   "Hc2SummerTempLimit": {
    "name": "Hc2SummerTempLimit",
     "tempv": {"value": 21}
    }
   },
   "Hc3ActualFlowTempDesired": {
    "name": "Hc3ActualFlowTempDesired",
    "lastup": 1667324691,
    }
   },
   "Hc3AutoOffMode": {
    "name": "Hc3AutoOffMode",
    }
   },
   "Hc3CircuitType": {
    "name": "Hc3CircuitType",
     "mctype": {"value": "inactive"}
    }
   },
   "Hc3ExcessTemp": {
    "name": "Hc3ExcessTemp",
    "lastup": 1667324692,
    }
   },
   "Hc3FlowTemp": {
    "name": "Hc3FlowTemp",
    }
   },
   "Hc3HeatCurve": {
    "name": "Hc3HeatCurve",
     "0": {"name": "", "value": 0.6}
    }
   },
   "Hc3HeatCurveAdaption": {
    "name": "Hc3HeatCurveAdaption",
    "lastup": 1667324693,
    }
   },
   "Hc3MaxFlowTempDesired": {
    "name": "Hc3MaxFlowTempDesired",
    "lastup": 1667324693,
    }
   },
   "Hc3MinFlowTempDesired": {
    "name": "Hc3MinFlowTempDesired",
    "lastup": 1667324694,
    }
   },
   "Hc3MixerMovement": {
    "name": "Hc3MixerMovement",
    }
   },
   "Hc3PumpStatus": {
    "name": "Hc3PumpStatus",
    }
   },
   "Hc3RoomTempSwitchOn": {
    "name": "Hc3RoomTempSwitchOn",
    "lastup": 1667324695,
     "rcmode": {"value": "off"}
    }
   },
   "Hc3Status": {
    "name": "Hc3Status",
    "lastup": 1667324695,
    }
   },
   "Hc3SummerTempLimit": {
    "name": "Hc3SummerTempLimit",
    "lastup": 1667324696,
    }
   },
   "HcStorageTempBottom": {
    "name": "HcStorageTempBottom",
    }
   },
   "HcStorageTempTop": {
    "name": "HcStorageTempTop",
    }
   },
   "HwcFlowTemp": {
    "name": "HwcFlowTemp",
    "lastup": 1667324698,
    }
   },
   "HwcHolidayEndPeriod": {
    "name": "HwcHolidayEndPeriod",
    "lastup": 1667324699,
     "hto": {"value": "01.01.2019"}
    }
   },
   "HwcHolidayStartPeriod": {
    "name": "HwcHolidayStartPeriod",
    "lastup": 1667324699,
     "hfrom": {"value": "01.01.2019"}
    }
   },
   "HwcLockTime": {
    "name": "HwcLockTime",
    "lastup": 1667324700,
     "minutes2": {"value": 60}
    }
   },
   "HwcMaxFlowTempDesired": {
    "name": "HwcMaxFlowTempDesired",
    "lastup": 1667324700,
     "tempv": {"value": 80}
    }
   },
   "HwcOpMode": {
    "name": "HwcOpMode",
    "lastup": 1667324701,
     "opmode": {"value": "auto"}
    }
   },
   "HwcParallelLoading": {
    "name": "HwcParallelLoading",
     "onoff": {"value": "off"}
    }
   },
   "HwcSFMode": {
    "name": "HwcSFMode",
     "sfmode": {"value": "auto"}
    }
   },
   "HwcStorageTemp": {
    "name": "HwcStorageTemp",
    }
   },
   "HwcStorageTempBottom": {
    "name": "HwcStorageTempBottom",
    "lastup": 1667324702,
    }
   },
   "HwcStorageTempTop": {
    "name": "HwcStorageTempTop",
    }
   },
   "HwcTempDesired": {
    "name": "HwcTempDesired",
    }
   },
   "HydraulicScheme": {
    "name": "HydraulicScheme",
    "lastup": 1667324705,
     "0": {"name": "", "value": 8}
    }
   },
   "Installer1": {
    "name": "Installer1",
    "lastup": 1667324705,
    "decodeerror": "ERR: invalid position"
   },
   "Installer2": {
    "name": "Installer2",
    "lastup": 1667324706,
   },
   "KeyCodeforConfigMenu": {
    "name": "KeyCodeforConfigMenu",
    "lastup": 1667324706,
    }
   },
   "MaintenanceDate": {
    "name": "MaintenanceDate",
    "lastup": 1667324707,
     "date": {"value": "14.11.2032"}
    }
   },
   "MaintenanceDue": {
    "name": "MaintenanceDue",
    "lastup": 1667324708,
     "yesno": {"value": "no"}
    }
   },
   "MaxCylinderChargeTime": {
    "name": "MaxCylinderChargeTime",
    "lastup": 1667324708,
     "minutes2": {"value": 60}
    }
   },
   "MaxRoomHumidity": {
    "name": "MaxRoomHumidity",
    "lastup": 1667324709,
     "0": {"name": "", "value": 40}
    }
   },
   "MultiRelaySetting": {
    "name": "MultiRelaySetting",
    "lastup": 1667324709,
     "mamode": {"value": 4}
    }
   },
   "noiseReductionTimer.Friday": {
    "name": "noiseReductionTimer.Friday",
    "lastup": 1667324710,
   },
   "noiseReductionTimer.Monday": {
    "name": "noiseReductionTimer.Monday",
   },
   "noiseReductionTimer.Saturday": {
    "name": "noiseReductionTimer.Saturday",
   },
   "noiseReductionTimer.Sunday": {
    "name": "noiseReductionTimer.Sunday",
    "lastup": 1667324711,
   },
   "noiseReductionTimer.Thursday": {
    "name": "noiseReductionTimer.Thursday",
   },
   "noiseReductionTimer.Tuesday": {
    "name": "noiseReductionTimer.Tuesday",
   },
   "noiseReductionTimer.Wednesday": {
    "name": "noiseReductionTimer.Wednesday",
    "lastup": 1667324712,
   },
   "OpMode": {
    "name": "OpMode",
   },
   "OpModeEffect": {
    "name": "OpModeEffect",
   },
   "OutsideTempAvg": {
    "name": "OutsideTempAvg",
    "lastup": 1667324713,
     "tempv": {"value": 15.1953}
    }
   },
   "PhoneNumber1": {
    "name": "PhoneNumber1",
   },
   "PhoneNumber2": {
    "name": "PhoneNumber2",
   },
   "PrEnergySum": {
    "name": "PrEnergySum",
   },
   "PrEnergySumHc": {
    "name": "PrEnergySumHc",
     "energy4": {"value": 1630}
    }
   },
   "PrEnergySumHcLastMonth": {
    "name": "PrEnergySumHcLastMonth",
    "lastup": 1667324714,
     "energy4": {"value": 63}
    }
   },
   "PrEnergySumHcThisMonth": {
    "name": "PrEnergySumHcThisMonth",
    "lastup": 1667324714,
     "energy4": {"value": 0}
    }
   },
   "PrEnergySumHwc": {
    "name": "PrEnergySumHwc",
    "lastup": 1667324715,
    }
   },
   "PrEnergySumHwcLastMonth": {
    "name": "PrEnergySumHwcLastMonth",
    }
   },
   "PrEnergySumHwcThisMonth": {
    "name": "PrEnergySumHwcThisMonth",
    }
   },
   "PrFuelSum": {
    "name": "PrFuelSum",
   },
   "PrFuelSumHc": {
    "name": "PrFuelSumHc",
    }
   },
   "PrFuelSumHcLastMonth": {
    "name": "PrFuelSumHcLastMonth",
    }
   },
   "PrFuelSumHcThisMonth": {
    "name": "PrFuelSumHcThisMonth",
    "lastup": 1667324716,
    }
   },
   "PrFuelSumHwc": {
    "name": "PrFuelSumHwc",
    }
   },
   "PrFuelSumHwcLastMonth": {
    "name": "PrFuelSumHwcLastMonth",
    }
   },
   "PrFuelSumHwcThisMonth": {
    "name": "PrFuelSumHwcThisMonth",
    }
   },
   "PumpAdditionalTime": {
    "name": "PumpAdditionalTime",
    "lastup": 1667324717,
     "minutes2": {"value": 5}
    }
   },
   "SFMode": {
    "name": "SFMode",
   },
   "SolarYieldTotal": {
    "name": "SolarYieldTotal",
    }
   },
   "SystemFlowTemp": {
    "name": "SystemFlowTemp",
    "lastup": 1667324718,
    }
   },
   "WaterPressure": {
    "name": "WaterPressure",
    "lastup": 1667324723,
     "pressv": {"value": null}
    }
   },
   "YieldTotal": {
    "name": "YieldTotal",
    "lastup": 1667324724,
     "energy4": {"value": 6898}
    }
   },
   "z1ActualRoomTempDesired": {
    "name": "z1ActualRoomTempDesired",
    "lastup": 1667324676,
    }
   },
   "z1CoolingTemp": {
    "name": "z1CoolingTemp",
    "lastup": 1667324724,
     "tempv": {"value": 22}
    }
   },
   "z1HolidayEndPeriod": {
    "name": "z1HolidayEndPeriod",
    "lastup": 1667324725,
    }
   },
   "z1HolidayStartPeriod": {
    "name": "z1HolidayStartPeriod",
    "lastup": 1667324726,
    }
   },
   "z1HolidayTemp": {
    "name": "z1HolidayTemp",
    }
   },
   "z1Name1": {
    "name": "z1Name1",
     "zname": {"value": "Zone "}
    }
   },
   "z1Name2": {
    "name": "z1Name2",
   },
   "z1NightTemp": {
    "name": "z1NightTemp",
    }
   },
   "z1OpMode": {
    "name": "z1OpMode",
    "lastup": 1667324727,
    }
   },
   "z1QuickVetoTemp": {
    "name": "z1QuickVetoTemp",
    }
   },
   "z1RoomTemp": {
    "name": "z1RoomTemp",
    "lastup": 1667324675,
     "tempv": {"value": 21.35}
    }
   },
   "z1RoomZoneMapping": {
    "name": "z1RoomZoneMapping",
     "zmapping": {"value": "VRC700"}
    }
   },
   "z1SFMode": {
    "name": "z1SFMode",
    "lastup": 1667324728,
    }
   },
   "z1Shortname": {
    "name": "z1Shortname",
    "lastup": 1667324728,
     "shortname": {"value": "Zone 1"}
    }
   },
   "z1ValveStatus": {
    "name": "z1ValveStatus",
    "lastup": 1667324731,
    }
   },
   "z2ActualRoomTempDesired": {
    "name": "z2ActualRoomTempDesired",
    "lastup": 1667324732,
    }
   },
   "z2HolidayEndPeriod": {
    "name": "z2HolidayEndPeriod",
    "lastup": 1667324733,
    }
   },
   "z2HolidayStartPeriod": {
    "name": "z2HolidayStartPeriod",
    "lastup": 1667324734,
    }
   },
   "z2HolidayTemp": {
    "name": "z2HolidayTemp",
    }
   },
   "z2Name1": {
    "name": "z2Name1",
    }
   },
   "z2Name2": {
    "name": "z2Name2",
   },
   "z2NightTemp": {
    "name": "z2NightTemp",
    }
   },
   "z2OpMode": {
    "name": "z2OpMode",
    }
   },
   "z2QuickVetoTemp": {
    "name": "z2QuickVetoTemp",
    "lastup": 1667324735,
    }
   },
   "z2RoomTemp": {
    "name": "z2RoomTemp",
    }
   },
   "z2RoomZoneMapping": {
    "name": "z2RoomZoneMapping",
     "zmapping": {"value": "none"}
    }
   },
   "z2SFMode": {
    "name": "z2SFMode",
    }
   },
   "z2Shortname": {
    "name": "z2Shortname",
     "shortname": {"value": "Zone 2"}
    }
   },
   "z2Timer.Wednesday": {
    "name": "z2Timer.Wednesday",
    "lastup": 1667324738,
   },
   "z2ValveStatus": {
    "name": "z2ValveStatus",
    }
   },
   "z3ActualRoomTempDesired": {
    "name": "z3ActualRoomTempDesired",
    }
   },
   "z3HolidayEndPeriod": {
    "name": "z3HolidayEndPeriod",
    "lastup": 1667324740,
    }
   },
   "z3HolidayStartPeriod": {
    "name": "z3HolidayStartPeriod",
    "lastup": 1667324740,
    }
   },
   "z3HolidayTemp": {
    "name": "z3HolidayTemp",
    "lastup": 1667324741,
    }
   },
   "z3Name1": {
    "name": "z3Name1",
    }
   },
   "z3Name2": {
    "name": "z3Name2",
   },
   "z3NightTemp": {
    "name": "z3NightTemp",
    "lastup": 1667324742,
    }
   },
   "z3OpMode": {
    "name": "z3OpMode",
    }
   },
   "z3QuickVetoTemp": {
    "name": "z3QuickVetoTemp",
    }
   },
   "z3RoomTemp": {
    "name": "z3RoomTemp",
    }
   },
   "z3RoomZoneMapping": {
    "name": "z3RoomZoneMapping",
     "zmapping": {"value": "none"}
    }
   },
   "z3SFMode": {
    "name": "z3SFMode",
    "lastup": 1667324743,
    }
   },
   "z3Shortname": {
    "name": "z3Shortname",
     "shortname": {"value": "Zone 3"}
    }
   },
   "z3ValveStatus": {
    "name": "z3ValveStatus",
    }
   }
  }
 },
 "broadcast": {
  "messages": {   "outsidetemp": {
    "name": "outsidetemp",
    "passive": true,
    "lastup": 1667324639,
    "zz": 254,
     "temp2": {"value": 15.438}
    }
   },
   "vdatetime": {
    "name": "vdatetime",
    "lastup": 1667324638,
    "zz": 254,
     "time": {"value": "18:46:51"},
     "date": {"value": "01.11.2022"}
    }
   }
  }
 },
 "hmu": {
  "messages": {   "CurrentCompressorUtil": {
    "name": "CurrentCompressorUtil",
    "lastup": 1667324745,
    "zz": 8,
    }
   },
   "CurrentConsumedPower": {
    "name": "CurrentConsumedPower",
    }
   },
   "currenterror": {
    "name": "currenterror",
     "0": {"name": "error", "value": null},
     "1": {"name": "error", "value": null},
     "2": {"name": "error", "value": null},
     "3": {"name": "error", "value": null},
     "4": {"name": "error", "value": null}
    }
   },
   "CurrentYieldPower": {
    "name": "CurrentYieldPower",
    "lastup": 1667324746,
    }
   },
   "DateTime": {
    "name": "DateTime",
     "dcfstate": {"value": "nosignal"},
     "btime": {"value": "-:-:-"},
     "bdate": {"value": "-.-.-"},
     "temp2": {"value": null}
    }
   },
   "EnergyCool": {
    "name": "EnergyCool",
     "energy": {"value": 0}
    }
   },
   "EnergyHc": {
    "name": "EnergyHc",
     "energy": {"value": 127}
    }
   },
   "Hours": {
    "name": "Hours",
     "energy": {"value": 9649}
    }
   },
   "HoursCool": {
    "name": "HoursCool",
    "lastup": 1667324747,
     "energy": {"value": 60}
    }
   },
   "HoursHc": {
    "name": "HoursHc",
    "lastup": 1667324747,
     "energy": {"value": 3383}
    }
   },
   "SetMode": {
    "name": "SetMode",
    "write": true,
     "hcmode": {"value": "auto"},
     "flowtempdesired": {"value": 0.0},
     "hwctempdesired": {"value": null},
     "hwcflowtempdesired": {"value": null},
     "disablehc": {"value": 1},
     "disablehwctapping": {"value": 1},
     "disablehwcload": {"value": 1},
     "remoteControlHcPump": {"value": 0},
     "releaseBackup": {"value": 0},
     "releaseCooling": {"value": 0}
    }
   },
   "State": {
    "name": "State",
    "lastup": 1667324677,
     "0": {"name": "energy", "value": 0},
     "1": {"name": "energy", "value": 127},
     "2": {"name": "onoff", "value": 192},
     "3": {"name": "state", "value": 0}
    }
   },
   "Status01": {
    "name": "Status01",
     "0": {"name": "temp1", "value": 21.5},
     "1": {"name": "temp1", "value": 20.0},
     "2": {"name": "temp2", "value": null},
     "3": {"name": "temp1", "value": null},
     "4": {"name": "temp1", "value": null},
     "5": {"name": "pumpstate", "value": "off"}
    }
   },
   "WaterThroughput": {
    "name": "WaterThroughput",
    "lastup": 1667324748,
    }
   }
  }
 },
 "scan.08": {
  "messages": {   "": {
    "name": "",
    "lastup": 1667324752,
     "MF": {"value": "Vaillant"},
     "ID": {"value": "HMU00"},
     "SW": {"value": "0606"},
     "HW": {"value": "5103"}
    }
   },
   "id": {
    "name": "id",
    "lastup": 1667324753,
     "prefix": {"value": "21"},
     "year": {"value": "20"},
     "week": {"value": "38"},
     "product": {"value": "0010031658"},
     "supplier": {"value": "1610"},
     "counter": {"value": "005007"},
     "suffix": {"value": "N7"}
    }
   }
  }
 },
 "scan.15": {
    "lastup": 1667324753,
     "ID": {"value": "72000"},
     "SW": {"value": "0122"},
     "HW": {"value": "7703"}
    }
   },
    "lastup": 1667324754,
     "year": {"value": "21"},
     "week": {"value": "09"},
     "product": {"value": "0020260913"},
     "supplier": {"value": "0953"},
     "counter": {"value": "009657"},
     "suffix": {"value": "N2"}
    }
   }
  }
 },
 "scan.76": {
    "lastup": 1667324754,
    "zz": 118,
     "ID": {"value": "VWZIO"},
     "SW": {"value": "0202"},
     "HW": {"value": "0103"}
    }
   },
    "lastup": 1667324755,
    "zz": 118,
     "year": {"value": "20"},
     "week": {"value": "40"},
     "product": {"value": "0010031645"},
     "supplier": {"value": "0082"},
     "counter": {"value": "005367"},
     "suffix": {"value": "N1"}
    }
   }
  }
 },
 "global": {
  "version": "22.3.p20220508",
  "updatecheck": "version 22.4 available",
  "signal": true,
  "symbolrate": 133,
  "maxsymbolrate": 279,
  "minarbitrationmicros": 300,
  "maxarbitrationmicros": 7444,
  "minsymbollatency": 0,
  "maxsymbollatency": 28,
  "qq": 49,
  "reconnects": 0,
  "masters": 4,
  "messages": 487,
  "lastup": 1667324716
 }
}

Pagina: 1 ... 45 ... 175 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic