30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Ff selectie model Jaga dl.Broodro0ster schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:54:
[...]
Ik was nog even alles aan het doorlezen en kwam jouw post van een aantal maand terug tegen Adriaan.
Heb je dat Excel bestand nog en zou je dat willen delen?
Wij gaan met vloerverwarming op het gelijkvloers werken en met Jaga's boven. Elk verdiep krijg een aparte pomp groep.
Over het waterzijdig inregelen van de vloerverwarming ben ik er al uit. Nu nog even kijken hoe de Jaga's best ingeregeld kunnen worden.
https://www.jaga.nl/tools/
In de handleiding van de MEH 97/6 staat het volgende:
Komt er uit de snelontluchter water uit? Lijkt mij onhandig in de binnenuit . Mijn systeem heeft volgens mij ook een automatische ontluchter (bij de buitenunit?).8.4 Ontluchten
1. Open de snelontluchter.
2. Start aansluitend het ontluchtingsprogramma van het afgiftecircuit P06 via: Menu → Installateurniveau → Testmenu → Test programma → ontluchten afgifte- systeem.
3. Laat de functie P06 15 minuten lang lopen.
4. Controleer na afsluiting van de beide ontluchtingspro- gramma's, of de druk in het CV-circuit 150 kPa (1,5 bar) bedraagt.
◁ Vul water bij, als de druk onder 150 kPa (1,5 bar)
ligt.
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
snameroc
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Ja hij zit in de machine bij de compressor
[ Voor 10% gewijzigd door snameroc op 21-10-2022 16:44 ]
snameroc
De MEH ontlucht uitzich zelf, evt op de vw verdeler kun je ook ontluchten.snameroc schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:44:
Volgens de gebruiksaanwijzing staat hij af fabriek open. En moet je hem na een jaar tijdens onderhoud dicht zetten. Ik heb er bij de mijne niets aan gedaan maar heb hem wel gehoord tijdens ontlucht programma.
Ja hij zit in de machine bij de compressor
Ja kijk maar op Marktplaats. Daar is iemand die ze voor een paar duizend euro teveel aanbiedt.D!ablo schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 23:48:
Zijn deze WP'en nog ergens te krijgen of allemaal uitverkocht tot medio 2023?
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Misschien had je deze zelf al gevonden, zo niet wel t vermelden waard (vond ik).ds23man schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:05:
[...]
Ben op zoek naar een caleffi met 28mm knel.
Op MP: LINK
Aardige prijs ook....
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
Heb een Spirotech besteld, die zit inmiddels in het busje van PostNL. Die Caleffi gebruik ik wel voor pomp nr 2.Bart_Denon schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 09:35:
[...]
Misschien had je deze zelf al gevonden, zo niet wel t vermelden waard (vond ik).
Op MP: LINK
Aardige prijs ook....
snameroc
Bauhaus heeft ook veel.
snameroc
Ik had voor 200€ aan fitwerk, de helft was niet leesbaar. De kassiere kon een hoop met de hand gaan intikken, en dat resulteerde in een lange wachtrij
Maar inderdaad, goedkoop en voordelig en andere bouwmarkten hebben weinig tot niets in 28mm.
snameroc
Nee 5/16 dan totaal.snameroc schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:57:
In de handleiding van de vrc700 staat bij thermostaat functie dat de temperatuur 3/16 graad k boven het setpoint moet zijn voor uit en 2/16graad k voor weer aan. Is het zo simpel dat de hystere 1/16 graad Celsius is oftwel 0,0625 graden is?
Redelijk kleine marge dus, pakweg 0.3 graad, en jammergenoeg niet instelbaar.
[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 23-10-2022 14:43 ]
Kan je 230 aansluiten en 3x400.MotorBeast schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:40:
Ik heb een offerte ontvangen voor een split met Vaillant Unitower VWL 78/5 IS . Er staat in de offerte dat deze 3 x 400V nodig zou hebben? Klopt dit want dan moet ik de huisaansluiting gaan verzwaren toch? Ik zie in de installatie handleiding dat 230V ook zou kunnen. Hoe zit dit precies?
Als je 230V aansluit kan je je electra element instellen op 3kw En bij 3x400 op 5,4kw
Dat element is voor snel warm water maken en/of extra vermogen cv bij koude toch? Beide heb ik niet nodig dus dan kan ik met 230 uit de voeten?Adriaan71 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:50:
[...]
Kan je 230 aansluiten en 3x400.
Als je 230V aansluit kan je je electra element instellen op 3kw En bij 3x400 op 5,4kw
Hij kan ook bijspringen in een defrost. Of als het erg koud is en de pomp het trekt niet. Allemaal extra veiligheid,MotorBeast schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:10:
[...]
Dat element is voor snel warm water maken en/of extra vermogen cv bij koude toch? Beide heb ik niet nodig dus dan kan ik met 230 uit de voeten?
Gewoon aansluiten op 230 volt en Bivalentie punt cv instellen op -15 en warm water bv op -10.
Je kan cv ook uitschakelen en alleen voor SWW bereiding.
Bij ingestelde waarde geeft hij het vrij maar als de pomp het kan gebruikt hij het niet.
Geld niet voor legionella run.
@maharens De 0010031643 is in België nog te krijgen bij Warmtepomp-shop.maharens schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:26:
Iemand nog een idee waar de regelmodule voor de Arotherm Plus op voorraad is ? Dus de 0010031645
De 0010031645 nog bij Wasco volgens mij.
Ik ben net ook de hele installatie bij elkaar aan het sprokkelen.
Succes.
[ Voor 1% gewijzigd door Dubo op 23-10-2022 15:55 . Reden: Tekstfout ]
Wil je niet teleur stellen maar de leveranciers werken de website's niet keer bij omdat er zoveel backorders staan dat de leveringen meteen weg zijn.Dubo schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:54:
[...]
@maharens De 0010031643 is in België nog te krijgen bij Warmtepomp-shop.
De 0010031645 nog bij Wasco volgens mij.
Ik ben net ook de hele installatie bij elkaar aan het sprokkelen.
Succes.
Dus zou maar even dubbel checken als ik jouw was.
/f/image/BnXYm3KGLjmyZDrajukKoKl2.png?f=fotoalbum_large)
@Adriaan71 dank, die had ik gemist. In België is de 43 wel op voorraad, heb ik donderdag nog over gebeld.Adriaan71 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:57:
[...]
Wil je niet teleur stellen maar de leveranciers werken de website's niet keer bij omdat er zoveel backorders staan dat de leveringen meteen weg zijn.
[Afbeelding]
Oke natuurlijk 2/16 onder het setpoint._ferry_ schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:18:
[...]
Nee 5/16 dan totaal.
Redelijk kleine marge dus, pakweg 0.3 graad, en jammergenoeg niet instelbaar.
snameroc
Klopt als een bus, websites zijn onbetrouwbaar, in elk geval in eerste instantie (dat ze op voorraad zijn). Soms als je wilt bestellen krijg je alsnog de juiste voorraadstatus, maar je moet echt bellen.Adriaan71 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:57:
[...]
Wil je niet teleur stellen maar de leveranciers werken de website's niet keer bij omdat er zoveel backorders staan dat de leveringen meteen weg zijn.
[Afbeelding]
Gisteravond om 23 uur gewijzigd van uitgebreid naar actief en wat een verademing zeg. De circulatiepomp lijkt continu te draaien en de vloer is lekker warm in het hele huis. De bovenverdiepingen zitten ipv 18 nu op 20 graden (thuiskantoor, etc.). Aanvoertemp blijft op het minimum van 25 graden, maar het is natuurlijk ook buitengewoon warm op dit moment.
Het zal vast meer elektriciteit verbruiken maar helaas was uitgebreid (dus volgens mij alleen draaiende op warmtevraag van de thermostaat) niet te doen qua comfort in huis. Ik ben benieuwd naar de verbruik.
[ Voor 24% gewijzigd door ben2513 op 24-10-2022 08:50 ]
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Bij een kennis van mij met VV op een CV ketel draaide hij altijd op WAR met ruimtecompensatie. Zodra de temperaturen gemiddeld boven de 15 graden komt, gaat de WAR eraf en dan draait ie puur op de thermostaat. In dit geval gaat het om een Nefit installatie.
Heb even de gebruiksaanwijzing zitten neuzen. In standje Actief regelt de thermostaat de stooklijn bij aan de hand van de gewenste kamer temperatuur. In standje uitgebreid doet ie dat ook maar schakelt de warmtebron uit als de gewenste temp bereikt is.ben2513 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 07:12:
Mijn Vaillant draaide vanaf het begin op ruimtecompensatie uitgebreid. Ik had last van koude bovenverdiepingen met dit leuke weer, ook omdat de thermostaat in onze woonkamer met open keuken hangt. In de woonkamer was het dus eigenlijk altijd warmer dan 20 graden zelfs zonder te verwarmen, tenzij het echt 2-3 dagen 5 graden was 's nachts.
Gisteravond om 23 uur gewijzigd van uitgebreid naar actief en wat een verademing zeg. De circulatiepomp lijkt continu te draaien en de vloer is lekker warm in het hele huis. De bovenverdiepingen zitten ipv 18 nu op 20 graden (thuiskantoor, etc.). Aanvoertemp blijft op het minimum van 25 graden, maar het is natuurlijk ook buitengewoon warm op dit moment.
Het zal vast meer elektriciteit verbruiken maar helaas was uitgebreid (dus volgens mij alleen draaiende op warmtevraag van de thermostaat) niet te doen qua comfort in huis. Ik ben benieuwd naar de verbruik.
en als je weekplanner aan hebt staan, dan gaat ie ook met actief ineens aanslaan buiten de bedrijfsuren kwam ik net achter, nog genoeg om mee te experimenteren voor mij, hij staat er net 1 week.ds23man schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:06:
[...]
Heb even de gebruiksaanwijzing zitten neuzen. In standje Actief regelt de thermostaat de stooklijn bij aan de hand van de gewenste kamer temperatuur. In standje uitgebreid doet ie dat ook maar schakelt de warmtebron uit als de gewenste temp bereikt is.
Klopt inderdaad, daarop heb ik ook mijn keus gebaseerd. Maar wellicht probeer ik straks ook gewoon WAR zonder ruimtecompensatie.ds23man schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:06:
[...]
Heb even de gebruiksaanwijzing zitten neuzen. In standje Actief regelt de thermostaat de stooklijn bij aan de hand van de gewenste kamer temperatuur. In standje uitgebreid doet ie dat ook maar schakelt de warmtebron uit als de gewenste temp bereikt is.
De kans bestaat dan wel dat je dan eindeloos aan het tweaken bent met je stooklijn.ben2513 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:03:
[...]
Klopt inderdaad, daarop heb ik ook mijn keus gebaseerd. Maar wellicht probeer ik straks ook gewoon WAR zonder ruimtecompensatie.
"Actief" op de VRC720 = "compensatie" op de VRC700snameroc schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:22:
Zou het kunnen dat dat bij de vrc700 anders heet?[Afbeelding]
Ik heb hem bij mij juist op thermostaat gezet om dat het geleidelijk aan te warm werd.
"Uitgebreid" op de VRC720 = "thermostaat" op de VRC700
Als een ruimte te warm wordt kun je je verwarming altijd nog inregelen. Zo heb ik de flow van mijn vloerverwarming in de woonkamer (referentieruimte) beperkt op 1L omdat wij daar meestal zitten maar ook koken. Daar is het dus altijd vrij warm, en het blijft ook het warmst anders. Op de bovenverdiepingen heb ik alle groepen op 1.5L gezet.
Volgens mij is WAR altijd een beetje trial and error totdat je echt alles goed hebt ingeregeld. Maar zodra dat is gebeurd zit je wel heel goed.
Heb het idee dat uitgebreid alleen maar bedoeld voor een systeem met meerdere zone's.
[ Voor 20% gewijzigd door ds23man op 24-10-2022 11:20 ]
Ik heb de installatie ook nog maar een week in gebruik. We hebben gewoon radiatoren en ondanks dat de ruimte thermostaat op 20 stond werd het bij 25 graden watertemperatuur stilletjes aan 22 graden smorgens. Dat is wel lekker maar kost ook energie. Na dat ik hem op thermostaat gezet heb is hij nietmeer aangeweest en de ruimte is nog steeds 20,5 graden. Het moet eerst wat kouder worden om er beter grip op te krijgen. Eigenlijk wil ik gewoon dat het altijd 24 7 20 graden blijft voor zo min mogelijk energie
snameroc
In ieder geval hun isolatie even dicht maken, lijkt mij niet goed aangebracht.
![]() | ![]() |
9mm voelde ik vroeger al warm worden, dus dat kon beduidend beter. Binnenshuis is dat niet zo'n ramp, of je nou de warmte afgeeft via een radiator of een leiding. Maar in een schuurtje zou ik wel lekker dik isoleren ja.
(Hier 2 lagen van 9mm over elkaar gedaan, eerst 28*9 en daaromheen 42*9. Wel een klein kiertje in de buitenste laag, dus voor het zicht heb ik die naad naar achteren geplaatst.)
Een schaamnaadje dus._ferry_ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:22:
Lees ik 32x4mm? Dat is wel dun ja, eigenlijk net niks.
9mm voelde ik vroeger al warm worden, dus dat kon beduidend beter. Binnenshuis is dat niet zo'n ramp, of je nou de warmte afgeeft via een radiator of een leiding. Maar in een schuurtje zou ik wel lekker dik isoleren ja.
(Hier 2 lagen van 9mm over elkaar gedaan, eerst 28*9 en daaromheen 42*9. Wel een klein kiertje in de buitenste laag, dus voor het zicht heb ik die naad naar achteren geplaatst.)
Precies
Haakjes van de Hornbach, vertel._ferry_ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:30:
[...]
Preciesdie haakjes van de Hornbach voor de buisisolatir werken wat dat betreft wel best aardig, ik twijfelde over tape, maar ik ben bang dat ik dat er niet fatsoenlijk omheen kan krijgen, de buizen zitten nogal dicht tegen de muur. Of het tape moet zo breed zijn dat ik het er in de lengte van de buis kan plakken met overlap in plaats van wikkelen.
https://www.hornbach.nl/s...&trackArticleCrossType=vv
Laten IIG niet los zoals sommige soorten tape.
Hoe moet ik me werking voorstellen?_ferry_ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:20:
[...]
https://www.hornbach.nl/s...&trackArticleCrossType=vv
Laten IIG niet los zoals sommige soorten tape.
Je kunt via de VRC aan een paar knoppen draaien en ik ben wil benieuwd waar iedereen zijn stooklijn en temp etc op heeft staan.
Ik zoek dus niet de ideale instelling aangezien die voor elk huis weer anders kan zijn.
Of het goed is weet ik niet draait nu een week zo en het is zeker niet te koud. Geen vloerverwarming en gewoon radiatoren. Toevallig vandaag gezien dat de doorstroming 1112 liter per uur is.
Misschien interessant om te vertellen ons huis heeft een zogeheten 1 pijps verwarmings net.
snameroc
Dit is de eerste winter, dus kan nog wat nagetuned moeten worden. Afgelopen winter was 30 graden voldoende tot het vriespunt, vandaar de lage stooklijn.
11.00 20,0
16.00 20,5
23.00 19,5
Mocht het goed koud worden dan gaat de minimaal temp naar 27 of 28 en stooklijn naar 0,2
@_ferry_ Ja inderdaad 9mm. Dacht ik dus ook.. ik zal dikkere isolatie aanbrengen, eventueel zoals jij zei twee keer 9mm. Helaas heeft de Bauhaus de Thermoflex buizen die ik binnen in de onverwarmde schil heb gebruikt niet in 32mm. Maar wellicht ga ik ook gewoon voor de dn 28mm buis en een tweede dan op de naad, vast tapen en goed is.
Na een koude nacht krijg ik wel een mooie lange run.
Wat bepaalt eigenlijk het afschakelen van de WP? Is dat omdat op een gegeven moment de retourtemp te hoog wordt/blijft?
Op de koudste dagen van afgelopen maanden pendelt hij alleen 's morgens tot de zon op het huis staat, of heel de dag door. Maar echt koud is het nog niet geweest.
Een dag zoals gisteren kon ik doen zonder dat de wp aan geweest is. Ik pas dan wel een graad nachtverlaging toe waarbij ik in de loop van de middag de ruimtetemp weer origineel instel (tenzij de ruimtetemp ongeveer op of boven de gewenste temp is). Met de huidige nachttemperaturen koelt het slechts enkele tienden af, bij de koudere nachten (rond de 3 graden) van wat dagen geleden was dat iets van 0,7 graden. Dit is door "restwarmte" in de vloer trouwens ook afhankelijk van het tijdstip waarop de (laatste) wp run gestopt is.
Afhankelijk van de zon en de buitentemperatuur komen er in de loop van de dag dan automagisch weer een paar tienden ruimtetemperatuur bij. Het ongedaan maken van de nachtverlaging in de middag resulteert er die gevallen dan ook niet in dat de wp aan gaat.
Voor ons is het geen probleem als het in de ochtend wat kouder in huis is en zo kan er gebruik gemaakt worden van de gratis opwarming overdag. Plus het hogere rendement van de wp tijdens de middag. En als hij dan aan gaat, dan is dat al snel voor een paar uur en is er ook geen sprake van pendelen, mede door een groot oppervlak vloerverwarming.
Vanmiddag zal het er om spannen, waarschijnlijk straks 1 run nodig om de normale temp weer te behalen en zo ook de nacht weer te kunnen overbruggen.
Als het straks in de nacht en overdag kouder gaat worden zal bovenstaande vast niet meer lukken en pas ik de nachtverlaging misschien ook aan naar een halve graad. Zeker zo'n eerste winter met een wp is toch wat experimenteren met en tunen van instellingen.
De stooklijn staat nu op 0,30 met minimale watertemp op 25 en max 35 graden.
Zover ik weet draait de circulatiepomp bij WAR (zij het met actieve ruimtecompensatie of zonder) altijd wanneer de buitentemperatuur maar laag genoeg is (i.e. er warmtevraag is). Ik vind dit leuk trouwens, eindelijk altijd warme voeten ;-) Zeker meer comfort dan met uitgebreide ruimtecompensatie.ds23man schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:09:
Installatie 1 draait, nou ja draait. VV op de cv ketel was een beetje doorgeschoten vandaag, in het dierenverblijf is het nu 24 graden. Wat me al wel opvalt is dat bij de ruimteregeling actief de circulatiepomp als een malle blijft draaien. In standje uitgebreid niet. Nu eerst even wachten op wat lagere temperaturen.
Ik heb nu na advies van Proton min. 30 Max. 40maharens schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:12:
Wat heeft iedereen zo'n beetje aan instellingen gedurende herst/winter/lente.
Je kunt via de VRC aan een paar knoppen draaien en ik ben wil benieuwd waar iedereen zijn stooklijn en temp etc op heeft staan.
Ik zoek dus niet de ideale instelling aangezien die voor elk huis weer anders kan zijn.
Binnentemp. compensatie op uitgebreid.
Stooklijn is adaptief en staat nu op 0.46.
Dat leverde na een weekendje weg en de pomp bewust uitgezet te hebben het volgende plaatje op. 12:30 is de pomp aangegaan met een binnen temp van 18.2 graden. Volledig vloerverwarming.
:strip_exif()/f/image/0DjHDOlSfhqPuzSktDK2mJtC.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren heeft die de hele dag niet gedraaid en dit is van vandaag.
:strip_exif()/f/image/9y1C6bQU3ovlP85aIlIqB0HZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Het forum werkt als een soort dokter, dan zijn de pijntjes ook ineens foetsieds23man schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:05:
En verbazingwekkend, ik kan er nu opeens wel in.
snameroc
Ding is zo traag als dikke stront in een dunne trechter.snameroc schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:22:
De vwz-ai is geen hoogstaand bedienings interface maar als je geduld hebt werkt het goed.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Poor man's draai indicator:
:strip_exif()/f/image/NQtffYeKsbIZhKprizbNpMlZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ding is zo stil dat als ik er op een meter of 6 niet kan horen of ie draait.
En ja, condens afvoer moet er nog aan.
[ Voor 3% gewijzigd door ds23man op 26-10-2022 19:26 ]
Indd lekker stil. Ik hoor hem eigenlijk alleen wanneer hij aan- of uitschakelt. Dat duurt zo'n 30 seconden. En zelfs dan is het zeker geen storend geluid. Daarbij moet wel worden gezegd dat ik nog niet buiten zat wanneer het echt koud was, dus vooral 's nachts met zijn 5 graden.ds23man schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:24:
En waarom is de VRC720 wel snel? Zit op dezelfde bus.
Poor man's draai indicator:
[Afbeelding]
Ding is zo stil dat als ik er op een meter of 6 niet kan horen of ie draait.
En ja, condens afvoer moet er nog aan.
Stond het display al wel aan? Ik heb gemerkt dat je eerst een knop moet indrukken om de displayverlichting in te schakelen en dat daarna de twee knoppen indrukken voor het menu pas werkt.ds23man schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:05:
En verbazingwekkend, ik kan er nu opeens wel in.
"We schatten de levertijd na laatste informatie verkrijging vanuit de leverancier op 12 tot 18 maanden"
Dat zou betekenen dat het zelfs maar de vraag is of ik hem op tijd voor het volgende stookseizoen kan installeren
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Ik de circulatiepomp van auto afgehaald en wat teruggeschroefd omdat ik wel heel veel herrie in de leidingen had. Wat is een beetje waarde voor de flow?
Al hoop ik dat er voor defecte wp's wel reserveonderdelen op voorraad of snel leverbaar zijn. En/of dat een vervangende wp bij een defect, zeker onder garantie, voorrang krijgt. Maar ja, ook bv 2 maanden zonder verwarming in januari ofzo lijkt me geen pretje...
Laten we hopen dat we zoiets niet proefondervindelijk gaan ervaren.
En wat als er een cruciaal onderdeel van de installatie defect raakt en vervangen moet worden.
of er nooit heeft gezeten met nieuwbouwFranciesco schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:48:
En de gasleiding naar de woning toe inmiddels verwijderd is?
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Dan houd je de dT beperkt. Als je een hogere dT acceptabel vindt (kost wat COP) dan kan je lager, het minimum staat in de installatiehandleiding.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Hier is de levering voor de 5 of 6e keer uitgesteld.. mei, juni, september, half november, eind november, begin december. Sinterklaas dan maar? Of toch de Vaillant paashaasZwartoog schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:54:
Ik vind dat soort levertijden ook schrikbarend in het licht van niet-werkende onderdelen. Of eigen stommiteiten. Zit je zo een jaar zonder verwarming of SWW.
Maar goed om rekening mee te houden, de WPB wordt waarschijnlijk eerder geleverd dus die kan nog niet op de plek van de CV.
Had 3 weken geleden 3 pompen en die waren rond mei besteld volgens mij.
Nu nog 20 te gaan hahahahah. Geduld.
Zit momenteel op een 800l/h.Proton_ schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:59:
@ds23man qua flow zit je aan ca 1200 l/h voor een 7.5 kW unit dus 800 l/h voor 5 kW.
Dan houd je de dT beperkt. Als je een hogere dT acceptabel vindt (kost wat COP) dan kan je lager, het minimum staat in de installatiehandleiding.
Misschien dan beter wat knietjes vervangen voor bochten, met een dikkere pijp op een andere plek inprikken om het debiet door de oude leidingen te halveren of iets dergelijks.
Dit is na verlaging van de pomp.Proton_ schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:29:
En dat geeft al teveel geluid?
Misschien dan beter wat knietjes vervangen voor bochten, met een dikkere pijp op een andere plek inprikken om het debiet door de oude leidingen te halveren of iets dergelijks.
Waar reageer je nu op Adriaan?
Hahaha, Is een oplossing om je geruis kwijt te raken.
Je wordt steeds vager...Adriaan71 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:35:
[...]
Hahaha, Is een oplossing om je geruis kwijt te raken.
Ik ga puur uit wachttijd therapie maar gewoon een en ander voorbereiden.
Vraag: 2 of 3 keer 230V naar de locatie van de installatie? 1 voor wp, 1 voor MEH, kan daar de rest bij op de groep ( boiler, internetgateway )? Moet dus ook netwerk liggen, of is dat wifi?
En, voor de 75/6 de grote trillingsdempers voor op balkon (betonnen kanaalplaat) op betonbandjes? Welk formaat/gewicht?
Dank alvast
Aangezien jouw wp op een betonnen balkon komt zou iets van 12-15cm hoogte betonbiels voldoende moeten zijn denk ik. Met de dempers er bij heb je dan toch een behoorlijke hoogte bij sneeuw en ijs.
Hoe ga je de afwatering van de wp doen op het balkon?
snameroc
Zo wil ik het ook toepassen denk ik, maar volgens mij komt er bij ons aan de achterkant zo'n isolatiekap bij. De leidingen komen uit het betonnen dak omhoog - wanneer ik meer de hoogte in ga zal laatste deel dan apart geïsoleerd moeten worden denk ikFranciesco schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:01:
Van de internet gateway heb ik geen verstand @Kevaani. Maar voor de betonbanden kun je in de installatie handleiding van de VWL75/6 kijken. Daar staan de maten in, al kan het mijn inziens ook wel iets minder dik. Uiteindelijk heb ik 2 betonbielsen op elkaar geplaatst om ongeveer de aangeraden dikte te krijgen.
Aangezien jouw wp op een betonnen balkon komt zou iets van 12-15cm hoogte betonbiels voldoende moeten zijn denk ik. Met de dempers er bij heb je dan toch een behoorlijke hoogte bij sneeuw en ijs.
Hoe ga je de afwatering van de wp doen op het balkon?
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Kan de circulatiepomp van de warmtepomp uit op moment dat er geen warmtevraag is?
Hij draait nu continue. Buizen die het water circuleren verliezen daardoor onnodig warmte.
Situatie is,
De warmtepomp is WAR gestuurd op een buffervat. De pomp van het secondaire circuit wordt middels demotica aangestuurd. Ik heb dus alleen de bijbehorende warmtepompbesturingsmodule HPIM (vergelijkbaar met de VWZ AI+) geïnstalleerd. Geen Vaillant/Bulex kamerthermostaat. De HPIM heeft de bijgeleverde temperatuursensor in het buffervat aangesloten, maar er is geen buiten-temperatuursensor aangesloten. Die buitensensor is niet bijgeleverd, en de handleiding is niet duidelijk over waarom dat nodig zou zijn - gezien de buiten unit sowieso al een eigen sensor heeft.
Waargenomen gedrag;
- De besturingsmodule kan de buffervat temperatuur waarnemen middels de voeler (sensordiagnose A.70). Als ik de stekker van de sensor ontkoppel, gaat de besturingsmodule in Error-state - dus hij doet wel iets met de temperatuur.
- De besturingsmodule neemt ook de aanvoer-/retour-/buitenluchttemperatuur van de warmtepomp waar
- Op moment dat de buffervat de gewenste temperatuur heeft bereikt, schakelt de compressor uit. Ik kan niet zien of de module deze conclusie trekt adhv systeem-/aanvoer- of retourtemperatuur
- de circulatiepomp van de warmtepomp blijft echter 24/7 draaien
Configuratie;
- D.233 Tussenwarmtewisselaar = ja (ik neem aan dat mijn buffervat de tussenwarmtewisselaar is)
- D.340 Systeemthermostaat voorhanden = nee
- D.345 Stooklijn = 0.7
- D.252 CV-functie activeren = ja
- D.253 Warmwaterbedrijf activeren = nee
Zou de besturingsmodule toch een buiten-temperatuursensor nodig hebben?
Of staat een configuratie niet correct?
:strip_exif()/f/image/lODGxF6iI0iRfZzsNjMCBD9r.jpg?f=fotoalbum_large)
Valt me nog alles mee, uiteindelijk half juli pas besteld.
Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1
snameroc
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic