Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
snameroc schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:03:
[...]

Dan moet je nog draad eind hebben of iets om hem mee vast te zetten.
Ik meen dat ik 60 euro ex betaald heb, dus zo duur vind ik ze miet.
Keilboutje in je betonband? Als je die speeltuintegels doormidden zaagt ben je met 2 stuks klaar. Kosten 23 euro inc btw.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 21:19
ds23man schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:27:
[...]

Keilboutje in je betonband? Als je die speeltuintegels doormidden zaagt ben je met 2 stuks klaar. Kosten 23 euro inc btw.
Doe je die dan door de rubber tegel aan de voet van de arotherm? Dan heb je toch een soort van starre verbinding in de keilbout?

Overigens geven de cv waterleidingen ondanks de harmonica vorm ook trillingen door aan het net, niet heel veel maar de doorvoer is geïsoleerd dus de leiding kan daar vrij in bewegen. Nu heb ik gelijk na binnenkomst een beugel dus daar wordt het star.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
snameroc schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:00:
[...]

Ik koel niet. En hij staat 21 cm van de muur.
Ik vind het knap dat jullie het zo kunnen meten van een foto.
Dat kunnen we niet, maar als ik die foto zo beoordeel zou ik ook gokken op een cm of tien…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Rubbertegel onder je betonband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Zo had ik het niet begrepen maar dat is misschien wel een goed idee.
Slim gezien maar dan staat hij niet op het dak of zijn je betonbanden zwaar genoeg om omwaaien te voorkomen? Dat staat namelijk bij de rubber voeten van vaillant

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Gramser schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:46:
[...]

Dat kunnen we niet, maar als ik die foto zo beoordeel zou ik ook gokken op een cm of tien…
Ik denk dat de beton blokken van 20x20x60 misschien bedriegen. Daardoor is het geheel met de voeten bijna 1,30 hoog en komt het nogal kolossaal over.
Het is toch een grote machine vind ik. Vraag me af waar iemand dat met een klein tuintje laat.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:28
snameroc schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:42:
[...]

Zo had ik het niet begrepen maar dat is misschien wel een goed idee.
Slim gezien maar dan staat hij niet op het dak of zijn je betonbanden zwaar genoeg om omwaaien te voorkomen? Dat staat namelijk bij de rubber voeten van vaillant
Hoe bedoel je dat precies? Die rubbervoeten zijn genoeg tegen omwaaien? :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Kees_frl schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:49:
[...]

Hoe bedoel je dat precies? Die rubbervoeten zijn genoeg tegen omwaaien? :)
In de gebruiksaanwijzing van de voeten staat dat voldoende gewicht en afmetingen in de fundatie blokken moet hebben tegen de wind. De blokken zitten vat aan de betonfundering met de bij geleverde bussen en bouten.

[ Voor 11% gewijzigd door snameroc op 14-10-2022 21:52 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:28
snameroc schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:51:
[...]

In de gebruiksaanwijzing van de voeten staat dat voldoende gewicht en afmetingen in de fundatie blokken moet hebben tegen de wind. De blokken zitten vat aan de betonfundering met de bij geleverde bussen en bouten.
Komt hier op de garage te staan - benieuwd hoe ze dat gaan doen dan. Ook die rubberen blokken/voeten.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Kees_frl schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:05:
[...]

Komt hier op de garage te staan - benieuwd hoe ze dat gaan doen dan. Ook die rubberen blokken/voeten.
Blijft gewoon staan hoor. Ander lijm je er een paar beton tegels onder van 40 x 60. Wordt het geheel nog een stukkie zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Adriaan71 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:30:
[...]

Blijft gewoon staan hoor. Ander lijm je er een paar beton tegels onder van 40 x 60. Wordt het geheel nog een stukkie zwaarder.
Op een garage zal het idd zo een vaart niet lopen maar op 3 hoog kan ik me toch best voorstellen dat hij bij een storm van dak waait. In de papieren van de voeten staan diverse voorbeelden genoemd met bijbehorende geadviseerde gewichten voor de fundatie.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Even een leek vraag.
In het voorbeeld begint de stooklijn op 20 graden cv water. In de vrc staat de minimum water temp op 15 graden standaard. Als je die op bijvoorbeeld 25 graden zet blijft hij daar dan op ook al is de ruimte temp bereikt?
Zelfde geld voor maximum buiten temperatuur stel dat het buiten 18 is en deinstelling staat op 16 houd hij dan toch het water op 25 als de minimum op 25 staat?
Kortom welke instelling gaat boven welke instelling?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 24-06 22:11
@snameroc Meestal wordt de zogenaamde kamerbijschakeling (instelling op de thermostaat) op uitgebreid gezet. Daarbij is de aanvoertemperatuur ook afhankelijk van de ruimtetemperatuur.

Zelf heb ik de minimale watertemp op 25 staan, maar als de ruimtetemperatuur die ingesteld is bereikt is, dan gaat de wp uit. Dus de ingestelde ruimtetemperatuur is dan leidend.

De max buiten temperatuur gaat ook boven die minimale watertemp: is het buiten warmer dan de max buiten temp, dan doet de wp voor het cv gedeelte niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ds23man schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:41:
[...]

Heb net het korte Vaillansetje naar DN35 besteld, dan maar een verloopje. Welke set heb jij liggen, moet nog twee pompen aansluiten.
De 0010027976 verbindingsset (naar dn35dus)

Gisteren de minimale temperatuur van 27 naar 25 gezet zoals hierboven, maar dan ging hij meer pendelen, aanvoer liep dan ook gauw richting 28 (misschien omdat de fans in de Jaga vanaf 26 aan gaan). Ik kan de Jaga's wel eerder in laten schakelen, maar dan gaan die heel veel warme lucht produceren terwijl ik liever wat warmte in de vloer van de keuken en hal stop.

Nu het minimum op 28 gezet.
Als de gewenste temperatuur een half a 1 graad omhoog gaat blijft hij wel mooi lang draaien op een laag vermogen, daarna gaat hij echter nog een paar keer aan.

(Ik zit te denken om de temperatuur sensor van de thermostaat wat massa te geven (stukje lood ofzo). Dan warmt die iets trager op, en is het pendelen van de warmtepomp misschien ook wat minder. De kamertemperatuur kan dan misschien iets meer gaan pendelen, maar dat vind ik wat minder boeiend.)

[ Voor 58% gewijzigd door _ferry_ op 15-10-2022 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
_ferry_ schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:01:
[...]

Dan heb ik daar wel belangstelling voor, doe maar een voorstel per PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Job1985
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 02-11-2023
Peterlegrand schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:56:
[...]

Ik kom er nu (1 week voor installatie) achter dat in mijn warmteverliesberekening is uitgegaan van een ventilatieverlies van 2,12 kW bij een transmissieverlies van 5,42 kW (bijna de helft). Als ik dat corrigeer naar de gebruikelijke indicatie van 20% van het totale verlies scheelt dat bijna 1 kW? Als dat klopt had ik genoeg gehad aan een 6,5 kW in plaats van 7,5 kW. Als ik in de toekomst ook nog ga na-isoleren (dak en vloer), dan wordt die 7,5 kW wel een heel zware jongen. Of maak ik me druk om niets?
Ik heb denk ik een vergelijkbare situatie als bij jou. Benedenverdieping circa 75-80m2 die verwarmd moet worden met WP. Boven verwarm ik elektrisch per ruimte en staat de verwarming eigenlijk nooit aan.
Voor beneden (zijn aan het renoveren dus het zijn nog plannen) 7 a 8 groepen vloerverwarming met WAR regeling. verliesbereking voor het gehele huis kwam op 6,5kW bij -7 graden. Bestelde pomp: 55/6. Deze zou dit prima moeten redden. lager moduleren bij hogere temperaturen en die keren dat het echt vriest dan springt het element wel bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
_ferry_ schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:01:
[...]

Gisteren de minimale temperatuur van 27 naar 25 gezet zoals hierboven, maar dan ging hij meer pendelen, aanvoer liep dan ook gauw richting 28 (misschien omdat de fans in de Jaga vanaf 26 aan gaan). Ik kan de Jaga's wel eerder in laten schakelen, maar dan gaan die heel veel warme lucht produceren terwijl ik liever wat warmte in de vloer van de keuken en hal stop.

Nu het minimum op 28 gezet.
Als de gewenste temperatuur een half a 1 graad omhoog gaat blijft hij wel mooi lang draaien op een laag vermogen, daarna gaat hij echter nog een paar keer aan.

(Ik zit te denken om de temperatuur sensor van de thermostaat wat massa te geven (stukje lood ofzo). Dan warmt die iets trager op, en is het pendelen van de warmtepomp misschien ook wat minder. De kamertemperatuur kan dan misschien iets meer gaan pendelen, maar dat vind ik wat minder boeiend.)
Ik vraag me af of dat pendelen in deze warme buitentemperatuur tijd werkelijk zo een probleem is. Mijn ventilatie warmte pomp heeft een start vertraging van 10 minuten en een naloop van een half uur. Dat is een direct gestarte compressor met de daarbij behorende hoge aanloopstroom. De fabrikant heeft dat zo gemaakt om hem te beschermen. Een moderne warmte pomp heeft een frequentie regelaar dus geen verhoogde aanloopstroom, verder zou de fabricant ook wel meer maatregelen nemen om hem te beschermen als hij er echt stuk van kan gaan.
Ook een simpele koelkast compressor schakelt 4 keer per uur zijn leven lang.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@_ferry_ dat herken ik wel, in de Pana/Mitsu topics zie je ook wel eens dat mensen een gedeeltelijk negatieve stooklijn hebben - Ta 28 bij 12°C, Ta 25 bij 5 °C, Ta 30 bij -10°C. Bij Vaillant is die mogelijkheid er niet.
Bij mij komt het pendelen vooral omdat de vloer opwarmt, bij een vaste Ta begint het pas na een uur of drie.
De Ta nog verder verhogen om runs langer dan drie uur te maken is dan niet echt een goede oplossing, want dat kost ook weer COP.
Als oplossing/workaround past wat domotica de minimumtemperatuur aan aan de actuele gemeten aanvoertemperatuur.
Bij 14 °C buiten, met een minimaal vermogen van 4 kW, levert dat een Ta op die gedurende twee uur oploopt van 24 naar 27 graden.
En bij 6 °C en een vermogen van 2.5 kW blijft Ta op 25.
Dit werkt eigenlijk beter dan een negatieve stooklijn :)

(@Vaillant lees je mee? ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 15-10-2022 11:46 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Met deze temperaturen valt er nog niet veel af te stellen. Zou eerst een globale stooklijn instellen en de thermostaat op regeling uitgebreid zijn werk laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Klopt, het pendelen met deze temperaturen is ook wel gewoon omdat je maar een paar honderd watt nodig hebt om het verlies te compenseren, een fractie van wat de pomp op minimum vermogen levert.
Maar ik zag wel duidelijk dat hij moeite had om een Ta van 25 aan te houden. Misschien als het straks wat kouder is en op de slaapkamers ook convectoren mee gaan draaien. Die staan nu nog dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-06 18:51
ds23man schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:56:
Heeft iemand nog een adresje voor flexibele aansluitleidingen? Moet van de pomp naar 28mm knel
easy-fitt.nl

Zit wel wat verloop tussen: pomp -> neusstuk 5/4" naar 1" -> 1" wartel RVS flex naar 1" wartel -> nippel brede flens -> puntstuk knelkoppelin

De reden dat ik bij de WP al naar 1" ging is omdat ze geen haakse slangen met wartel hadden van 5/4".

Foto binnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ydo2_6cDjBzXj4-vJ4qoFN4eaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cgc64JTtSreoZoU7GFp8kTs6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door Zwartoog op 16-10-2022 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Ben inmiddels al voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Ok, eindelijk de juiste kleur SWW vat geïnstalleerd :> Zijn trouwens lastig te verkrijgen voor een normale prijs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPNTAQ0Y0z48q-p0FBlVld7108c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCmqk90UMereokp3PERdKM00.jpg?f=fotoalbum_large

Het foute SWW vat was gaan roesten :o
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kJ43MtuT6EWTNZryntg0E5LcoQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N90exNRemLesNe7YNAVYTJ3P.jpg?f=fotoalbum_large
Lijkt me niet heel gezond, maar verbaasd me wel: ik had verwacht dat ook deze aansluiting van RVS was. Of hoort dit gewoon bij SWW vaten die niet voor sanitair gebruik zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
Zwartoog schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 08:44:
[...]

easy-fitt.nl

Zit wel wat verloop tussen: pomp -> neusstuk 5/4" naar 1" -> 1" wartel RVS flex naar 1" wartel -> nippel brede flens -> puntstuk knelkoppelin

De reden dat ik bij de WP al naar 1" ging is omdat ze geen haakse slangen met wartel hadden van 5/4".

Foto binnen:
[Afbeelding]
Ik laat ze maken bij RVS slangen.nl. Dan laat ik maken 5/4 wartel moer voor op warmtepomp en aan de andere kant 1" of
1 1/4" puntstuk. Kan ook rvs buis 28mm op.

Ligt aan vermogen warmtepomp.

Kan je meteen op een terreinleiding in een schroefbus.

En de lengte van de slang kan je ook zelf bepalen.

Levertijd 8 tot 10 dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Zwartoog schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:41:
Ok, eindelijk de juiste kleur SWW vat geïnstalleerd :> Zijn trouwens lastig te verkrijgen voor een normale prijs.
[Afbeelding]

Het foute SWW vat was gaan roesten :o
[Afbeelding]
Lijkt me niet heel gezond, maar verbaasd me wel: ik had verwacht dat ook deze aansluiting van RVS was. Of hoort dit gewoon bij SWW vaten die niet voor sanitair gebruik zijn?
Zeg je verkeert. Lastig goedkoop te krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Adriaan71 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:07:
[...]

Zeg je verkeert. Lastig goedkoop te krijgen. :)
Haha, ja.

Maar weet jij wat er mis ging met de roestvorming op dat andere vat? Is dat inherent aan een niet-doorstroomvat? Toch water dat lang stil heeft gestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Zou het niet weten. Heb het nog nooit gezien. Misschien heeft hij toch minimaal gezweet de verbinden wat niet opviel maar wel roest ging veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Adriaan71 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:27:
Zou het niet weten. Heb het nog nooit gezien. Misschien heeft hij toch minimaal gezweet de verbinden wat niet opviel maar wel roest ging veroorzaken.
Zou het kunnen dat het schroefdraad slechts gecoat was? Heb ik wat opgeruwd zodat de loctite bleef plakken.

Trouwens ander leermoment: geen loctite gebruiken voor expansievaten: je krijgt ze niet meer los. Snap eigenlijk ook niet dat er geen zeskant aan zit om dit te vergemakkelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Locktite? Wat is er mis met Teflontape of hennep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
ds23man schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:32:
Locktite? Wat is er mis met Teflontape of hennep?
Hennep is geweldig omdat het ontzettend goed afdicht, en je vrij veel speling hebt (kwartslag terugdraaien is geen probleem). Hennep mag alleen niet in SWW situaties gebruikt worden, vanwege legionella-risico. Hennep en expansievaten is een probleem omdat hij de schroefkoppeling compleet vastzet, en je je vat niet meer los krijgt (daarom ook verzoek tot een zeskant bij de schroefdraadfitting).

Teflon mag je wel gebruiken voor SWW (en gas). Nadeel is dat als je een tikje terugdraaid, het gelijk lekt. Voordeel bij SWW-vaten is dat teflon niet uitzet.

Loctite'55 is het beste van beiden. Alle voordelen van hennep, én ook geschikt voor SWW en gas. Maar het zet dus ook wat uit, vandaar dus minder geschikt voor expansievaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Ja, maar kun je daarmee een kwartslag terugdraaien? Dit is trouwens ook niet de standaard witte tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Zwartoog schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:48:
[...]

Ja, maar kun je daarmee een kwartslag terugdraaien? Dit is trouwens ook niet de standaard witte tape.
Er staat toch duidelijk 180 graden? En mag gebruikt worden voor drinkwater. Heb het zelf nog nooit gebruikt maar ga dat wel doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
ds23man schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:57:
[...]

Er staat toch duidelijk 180 graden? En mag gebruikt worden voor drinkwater. Heb het zelf nog nooit gebruikt maar ga dat wel doen.
Ok, had te snel gelezen. Is dan inderdaad net als Loctite een modern alternatief met de voordelen van hennep zonder de nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Zwartoog schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:30:
[...]

Zou het kunnen dat het schroefdraad slechts gecoat was? Heb ik wat opgeruwd zodat de loctite bleef plakken.

Trouwens ander leermoment: geen loctite gebruiken voor expansievaten: je krijgt ze niet meer los. Snap eigenlijk ook niet dat er geen zeskant aan zit om dit te vergemakkelijken.
Je ruwt schroefdraad altijd op. Makkelijk voor de eerste wikkelingen om de schroefdraad. Blijft het zitten

De meeste draaien alles zo vast omdat ze bang zijn dat het gaat lekken. Vast is vast en als er iets zweet kan je nog makkelijk een slagje na geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Zwartoog schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:10:
[...]

Ok, had te snel gelezen. Is dan inderdaad net als Loctite een modern alternatief met de voordelen van hennep zonder de nadelen.
Volgens mij zit er gewoon hennep in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-06 22:49
Goedemiddag, de arotherm staat inmiddels op zn plek maar loop tegen een probleempje aan met t aansluiten van de cv leidingen aan de achterzijde. Ik dacht dat ik het goed uitgedacht had maar praktijk valt dan ff tegen....
Ik heb uit de grond 2x een 32mm buis komen.
Die dacht ik 'even' aan te sluiten op 2x een 300mm flexibele buis maar die zijn toch best wel stug en gaan bij 90gr buigen echt knikken.
Zie hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqIm37uNS0ooGKpDTsf_8pTZ2Ks=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aOZS66s5grIboEeRPm47aOZm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eccxOWE5Lg3aSn-4jd8ssXEH2m8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sTg7fkAgoYsgVRW7ttvP2W1K.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSPHk4DlwBYjSlyRwcbTxT0E8mg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SfbOoGhECOHVWDKSUNeC8eAs.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6iVTxK3fgV85OMXazGRocZpSYA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OlMuiz0rQgQZcltl9OoTJ4W7.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik denk dat het me niet verstandig lijkt om hiermee door te gaan. Is er een beter alternatief?
Ik heb via easyfitt wel een variant kunnen samenstellen met aan 1 kant een haakse moer. Dan heb je natuurlijk meteen de bocht te pakken...
Een variant met 1-1/4" of naar een 1" al geef ik de voorkeur om op 32mm te blijven en liever niet naar 25mm ga.
Opties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLuJNeuI25wRNbYJVPIiygFwdKQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GOVMp6KeidIEDxQ1Iwr4oDtj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHyllMOfw-8xuJ-BjK0L1CiOnU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6Ip1KYwxSsBnvBOxUHlGK407.png?f=fotoalbum_large
Alvast bedankt voor t meedenken!
Oja of de officiële aansluitset van Vaillant dan nog beter? Ik zit er maar 25cm vanaf en heb dus niks aan lange slangen...

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Bart_Denon Rvs ribbelbuis heeft dat probleem alvast niet, die kan je wel haaks buigen. Ook zelfs een beetje rekken of indrukken als het moet :)
Hierboven stond ergens een link.
Je kan misschien ook een haakse koppeling aan de 32mm zetten?

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 16-10-2022 16:55 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Idd de rvs ribbelbuis vaillant en dan een bochtje van 35mm knel naar de door jouw gebruikte grondbuis.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Proton_ schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:55:
@Bart_Denon Rvs ribbelbuis heeft dat probleem alvast niet, die kan je wel haaks buigen. Ook zelfs een beetje rekken of indrukken als het moet :)
Hierboven stond ergens een link.
Je kan misschien ook een haakse koppeling aan de 32mm zetten?
Ik zie dat die rvs buis van Vaillant 425mm is. Dat is veel te lang... Of kijk ik verkeerd.
Met de huidige buis en dan haakse koppeling kom ik er ook al voorbij...
snameroc schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:31:
Idd de rvs ribbelbuis vaillant en dan een bochtje van 35mm knel naar de door jouw gebruikte grondbuis.
Die Vaillant buis die ik kan vinden is 425mm. Dat is te lang.
Iemand een linkje toevallig?
Bedankt alvast

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Dan buig je er een bochtje in en gebruik je de bijgeleverde kappen. Je kunt met het ribbenstuk makkelijk een cirkel buigen. Alleen de laatste 10 cm niet. Ik zal morgen als je wil het nummer opzoeken

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoof
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-06 20:45
Ik lees al een tijdje met interesse dit topic aangezien ik een R290 monoblock overweeg. Ik ben erg benieuwd wat jullie ervaring is met het minimumvermogen van de warmtepomp en het moduleren van de warmtepomp. Ik twijfel namelijk tussen de VWL 75/6 en 105/6 (3 fase spreekt me ook wel aan). Ons historisch gasverbruik ligt zo tussen de 1700 en 2000 m3 per jaar (inclusief ca 350 a 400m3 voor SWW). Met de Koevlaas berekening kom ik dan op ca. 10kW (105/6), echter ben ik dan bang voor een hopeloos pendelend systeem. Ik lees dat de 75/6 bij A7/W35 een minimumvermogen van 3kw heeft, de 105/6 5,4 kw. De warmtevraag bij 7 graden is echter kleiner dan 3kW (zeker in voor en najaar als boven alles nog dicht staat). Wat is jullie ervaring hiermee? Ik heb genoeg ruimte in kelder/garage om een buffervat te plaatsen overigens.

Onze situatie: Woning is een vrijstaande jaren 20/30 woning, nageïsoleerd dak, vloer en spouwmuur (spouw helaas maar 4 cm). Glas overal HR++, U=1.2. Helaas is de woning niet voorzien van vv. Wel redelijk vermogen aan radiatoren en in de woonkamer convectoren aangezien ik deze destijds berekend heb op basis van een ongeïsoleerd huis. Met de kennis van nu had ik e.e.a. anders gedaan, maar dat is achteraf. Geheel wordt nu gestookt door een Bosch 30 HRC, die hing al in het huis en is nog in goede staat. Apparaat heeft in de praktijk veel te veel vermogen en een veel te hoog minimum vermogen (8kW). Pendelt veel en kan op lagere temperaturen in voor en najaar al helemaal zijn warmte niet kwijt. Bij -10 lijkt hij het met 50 graden allemaal prima warm te houden. Ik wil nog wat boosters plaatsen op de convectoren en radiatoren + flow wat verhogen en eens kijken of ik het deze winter met 45 af kan (zonder nachtverlaging).

Doel is om eerst naar een bivalente setup te gaan met de Bosch HRC via een open verdeler. Wellicht niet nodig, maar goed voor m'n gemoedsrust en mogelijk in de toekomst handig om te spelen met het energieplafond. SWW dan nog via de ketel, later evt via de warmtepomp. Warmtepomp moet dan wel in staat zijn om behoorlijke behoefte aan SWW te vervullen, ik schat dat dat met gezinsuitbreiding op komst over de 400m3 gaat.

In de handleiding van de regeling (VWZ AI) kan ik weinig terug vinden van alle instelbare parameters, o.a. voor de bivalente instellingen. Weten jullie of er documentatie beschikbaar is waarin dit terug is te vinden?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-06 15:52
@shoof
Vaillant full electric dimensioneer je met een bèta factor van 0.8. Dus 0.8 x 10 kW = 8 kW. En dat haalt een 75/6 met de compressor bij A-7/W35.
Als die 2000 m3 echt het maximum was hoef je geen moeite te doen met hybride.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
In de installatie handleiding van de vrc 700 staat een en ander aan bivalente instellingen. Zal in die van de 720 ook wel staan.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!
busscherski schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:23:
@shoof
Vaillant full electric dimensioneer je met een bèta factor van 0.8.
Daar verschillen de meningen nogal over. Een bèta factor van 0.8 is bij strenge vorst erg slecht voor ons elektriciteitsnet. Zeker met vloerverwarming zou ik altijd voor een bèta factor van 1.0 gaan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Andrehj schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:22:
[...]

Daar verschillen de meningen nogal over. Een bèta factor van 0.8 is bij strenge vorst erg slecht voor ons elektriciteitsnet. Zeker met vloerverwarming zou ik altijd voor een bèta factor van 1.0 gaan.
Ja klopt inderdaad slecht voor het elektriciteitsnet in geval van zware vorst. Voorlopig valt het wijkeffect denk ik nog wel mee omdat bij zulk weer de hybrides van de buren juist overgaan op gas.

Maja voor het net optimaliseren de meeste gebruikers niet.

Volgens mij kun je een Vaillant met 2 kabels aansluiten zodat de netbeheerder het moment dat je element gebruikt kan worden bepaald. Wat mij betreft wordt dat ingevoerd in Nederland. Lijkt me zinvoller dan op een bèta factor van 1 dimensioneren.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
busscherski schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:10:
Volgens mij kun je een Vaillant met 2 kabels aansluiten zodat de netbeheerder het moment dat je element gebruikt kan worden bepaald. Wat mij betreft wordt dat ingevoerd in Nederland. Lijkt me zinvoller dan op een bèta factor van 1 dimensioneren.
Kun je aangeven wat er slecht is aan het dimensioneren met een bèta van 1? Ik heb al aangegeven wat de voordelen zijn. Nadelen zijn er nauwelijks. Die 1 of 2 kW die het op het WP-vermogen scheelt kost bijna niets extra.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artintel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09-2023
Andrehj schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:16:
[...]

Kun je aangeven wat er slecht is aan het dimensioneren met een bèta van 1? Ik heb al aangegeven wat de voordelen zijn. Nadelen zijn er nauwelijks. Die 1 of 2 kW die het op het WP-vermogen scheelt kost bijna niets extra.
groot voorstander om zo dicht mogelijk bij de bèta van 1 te gaan zitten, maar soms is het net het verschil tussen een 1 fase of 3 fase warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Andrehj
Ja met name wat @Artintel schrijft.

Of een geval met bv 15 kW warmtevraag. Dan kun je nog net met 1 12 kW Vaillant uit.

Edit:
En bèta factor 0.8 wordt ook gewoon aangeleerd in de Vaillant training.

[ Voor 23% gewijzigd door busscherski op 17-10-2022 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Artintel schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:32:
groot voorstander om zo dicht mogelijk bij de bèta van 1 te gaan zitten, maar soms is het net het verschil tussen een 1 fase of 3 fase warmtepomp.
Dan zou ik altijd voor de echte 3-fase WP gaan (dus eentje met een 3-fase inverter voor de compressor). Zelf heb ik dat en het maakt (i.c.m. een uitgeschakelde backup heater en een 3-fase dompelelement in het SWW-vat) de faseverdeling in de woning enorm veel gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
busscherski schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:36:
@Andrehj
Ja met name wat @Artintel schrijft.

Of een geval met bv 15 kW warmtevraag. Dan kun je nog net met 1 12 kW Vaillant uit.

Edit:
Klopt, daar rekent de ISSO normering ook mee. Je hebt dan nog steeds een energiefractie van .97 en dat is op jaarbasis 7,5% verhoging in je energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
busscherski schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:36:
Edit:
Daar kom je hier natuurlijk niet mee weg :)
Het was ooit financieel zinnig, maar het schaalt niet.
Artintel schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:43:
[...]
Klopt, daar rekent de ISSO normering ook mee. Je hebt dan nog steeds een energiefractie van .97 en dat is op jaarbasis 7,5% verhoging in je energieverbruik.
In een gemiddeld jaar, dus nooit exact ;)
Waarschijnlijk heb je helemaal geen backup nodig in een jaar, of it giet oan en het gebruik (of het trafohuisje) explodeert. Ongeveer.

7.5% goedkoper stoken betaalt zich ook vlot terug trouwens.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 17-10-2022 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
Proton_ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:54:
[...]

Daar kom je hier natuurlijk niet mee weg :)
Het was ooit financieel zinnig, maar het schaalt niet.

[...]

In een gemiddeld jaar, dus nooit exact ;)
Waarschijnlijk heb je helemaal geen backup nodig in een jaar, of it giet oan en het gebruik (of het trafohuisje) explodeert. Ongeveer.

7.5% goedkoper stoken betaalt zich ook vlot terug trouwens.
Je moet toch ergens de grens stellen, zie in mijn werk dat men de warmtepomp selecteerd op een belastingduurkromme simulatie. Daar komen soms vermogens uit, waar je op een bèta factor van .6 uitkomt, lijkt mij geen goede ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Artintel schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:43:
Stel dat een WP gemiddeld 3000 kWh verbruikt. Dan is 7.5% altijd nog 225 kWh. Met de huidige stroomprijzen heb je bij de gemiddelde warmtepompen van rond 7 kW de netto meerprijs van een 1 à 2 kW grotere WP er dus in een paar jaar uit.
Die getallen waar ISSO mee rekent zijn echt hopeloos achterhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
Andrehj schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:01:
[...]

Stel dat een WP gemiddeld 3000 kWh verbruikt. Dan is 7.5% altijd nog 225 kWh. Met de huidige stroomprijzen heb je bij de gemiddelde warmtepompen van rond 7 kW de netto meerprijs van een 1 à 2 kW grotere WP er dus in een paar jaar uit.
Die getallen waar ISSO mee rekent zijn echt hopeloos achterhaald.
Klopt als je de ISSO 98 kijkt dan klopt de bijdrage van een lucht/water warmtepomp niet meer bij de warmtepompen die we tegenwoordig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Artintel schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:59:
[...]

Je moet toch ergens de grens stellen, zie in mijn werk dat men de warmtepomp selecteerd op een belastingduurkromme simulatie. Daar komen soms vermogens uit, waar je op een bèta factor van .6 uitkomt, lijkt mij geen goede ontwikkeling.
In geval van nieuwbouwappartementen met een full electric ventilatiewarmtepomp (zonder buitenunit) kan ik me voorstellen dat het zin heeft om nog weer een stuk lager dan 0.8 te gaan. Genoeg appartementen zullen ook daarmee onder de 2000 kWh verbruik voor verwarming per jaar blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
busscherski schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:22:
[...]

In geval van nieuwbouwappartementen met een full electric ventilatiewarmtepomp (zonder buitenunit) kan ik me voorstellen dat het zin heeft om nog weer een stuk lager dan 0.8 te gaan. Genoeg appartementen zullen ook daarmee onder de 2000 kWh verbruik voor verwarming per jaar blijven.
In dit geval ging het om een vrijstaande woning van 200m2. Appartementen hebben tegenwoordig aan 3kW al meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:43
Heeft er iemand een idee waar je kan vinden hoever een 55/5 en 75/5 kan terug moduleren? Voor de /6 reeks heb ik het gevonden, maar niet voor de /5 reeks.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
Broodro0ster schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:30:
Heeft er iemand een idee waar je kan vinden hoever een 55/5 en 75/5 kan terug moduleren? Voor de /6 reeks heb ik het gevonden, maar niet voor de /5 reeks.
https://www.vaillant.ch/d...ungsdiagramme-1689813.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Wat wordt er met de beta factor bedoelt?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Euhm, dus dit heeft puur met het inschakelen van een element of gasketel te maken? beta van 0,8 betekent dat 80% van de warmte geleverd wordt door de WP en 20% op de koudste dagen door iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Zwartoog schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:04:
[...]

Euhm, dus dit heeft puur met het inschakelen van een element of gasketel te maken? beta van 0,8 betekent dat 80% van de warmte geleverd wordt door de WP en 20% op de koudste dagen door iets anders?
Juist.

Op jaarbasis komt dat uit op een kleine hoeveelheid extra energieverbruik.

Echter, als iedereen op de koudste dagen flink COP1 bij stookt is er in die ene koude week per 10 jaar wel een flinke belasting op het energienet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
busscherski schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:24:
[...]

Juist.

Op jaarbasis komt dat uit op een kleine hoeveelheid extra energieverbruik.

Echter, als iedereen op de koudste dagen flink COP1 bij stookt is er in die ene koude week per 10 jaar wel een flinke belasting op het energienet.
Plus een grote last als dat op elektra gebeurd ipv gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:32
Ben mij aan het verdiepen in een Monoblok van Vailiant.

Paar eigenschappen van mijn huis/gebruik:
Warm water:
Nu 2 persoons huishouden, voorbereid op max 4 personen.
-Klein bad ->110L
-Regen douche met douche WTW

Verlies uit warmteverlies berekening incl ventilatie verlies bij -10: 6,01kW

Gas verbruik:
2021: 1271m³-> koelvlas forumule 6.19kW
2022: geprognotiseerd 1000m³ volgens mindergas
uitgangs punt 6.19kW

Verwarming combinatie van vvw en radiatoren:
Gehele begane grond Begane grond 60m² vvw (6 of 7 groepen) h.o.h. 100mm ->inhoud +-95L

Totaal verwarmings vermogen bij verschillende temperaturen:
A35 R30 6,44kW
A40 R30 6,78kW
A55 R35 8,58kW

Vooral boven zijn het T11 radiatoren, en dus te weinig capaciteit, momenteel verwarmen wij boven als het boven 0 is niet.

Kortom dit zou net goed moeten gaan.
Volgens volgende handleiding kom ik dan op een VWL75/6 uit.

Buffer vat voor verarming zou niet nodig zijn:
Min. watervolume cv-installatie 40L-> VVW=+-95L

Klopt bovenstaand beredenering of is een ander model beter?

Voor warm water is nu het idee om een los staand 200/300L buffervat.:

Gebruik warm water:
Nu 2 persoons huishouden, voorbereid op max 4 personen.
-Klein bad ->110L
-Regen douche met douche WTW

Waar ik vast loop is de binnenunit, als ik het goed begrijp zijn er 4 opties:
(copie uit eerder post).
-Unitower (valt denk ik af ivm te weinig boiler capaciteit).
-MEH97/6: (+-€1400,-) deze bevat m.n. de besturingsmodule, een elektrische hulpelement tbv verwarming en/of verwarmen tapwater, een driewegklep voor een externe boiler en een klein expansievat
Ai Plus module & MEH60 (+-€1030,-): dit is een losse besturingsmodule en een los elektrische hulpelement
Ai Plus module (+-€230,-)

Wanneer kies je wat, is de externe verwarmer nodig?
Is het expansie vat in de MEH97/6 groot genoeg?

[ Voor 3% gewijzigd door Sjembecks op 18-10-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 24-06 22:11
@Sjembecks de VWL 75/6 lijkt me ruim voor jouw gebruik aangezien dit model meestal gekozen wordt bij een gasverbruik van rondom de 1600m3/jaar.

Een 65/6 of zelfs een 55/6 die max 6,2kW bij -7 graden kan leveren lijkt ook voldoende.

Het hulpelement is naar mijn mening vooral interessant voor de volgende gevallen:
  • de wp is aan de krappe kant gedimensioneerd bij erg koud weer --> bij een VWL 75/6 lijkt me dat in jouw situatie nvt. Misschien wel i.c.m. de 55/6, maar lijkt ook nog mee te vallen
  • een klein systeemvolume met vooral radiatoren waardoor bij een defrost er relatief snel (voelbaar) warmte uit het huis getrokken wordt en het hulpelement tijdens defrosts gebruikt kan worden--> met jouw oppervlak vloerverwarming lijkt me dat geen argument
  • voor het uitvoeren van een anti-legionella run van het boilerwater wanneer de WP geen hoge temps van 60 graden en meer kan maken --> nvt bij de R290 monoblocks van Vaillant
De uniTOWER heeft een 188 liter boiler. Voor 4 personen met een klein ligbad en douche wtw lijkt me dat niet onmogelijk. Of douchen jullie erg lang? En hoeveel water geeft de regendouche?

Het ingebouwde expansievat van de MEH 97/6 is met zijn 10 liter voor de meeste CV systemen te klein. In mijn beleving wordt vaak iets van 18 liter genomen. Maar je kunt a.d.h.v. de diverse rekentools op internet uitrekenen wat het bij jou zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
Duidelijk, dan pas ik mijn plannen aan naar een 65/6.

Als ik tussen de regels door lees raad jij een Ai Plus module aan en de rest als losse componenten.

Douche verbruikt maximaal 16L/min, douche wtw rendement volgens documentatie 55%, reëel is denk 40%.
Ik douche max 7min, vriendin rond de 10min.

Moet wel zeggen dat ik niet graag op de rand ga zitten kwa boiler inhoud, dit ook omdat mijn vriendin nog niet heel erg gecharmeerd is van mijn plannen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
Die 65/6 is een gecastreerde 75/6, zijn exact dezelfde apparaten maar in de software is de 65/6 geknepen. Prijsverschil is minimaal, dus dat ding slaat nergens op in de line up.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Sjembecks schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:33:

Als ik tussen de regels door lees raad jij een Ai Plus module aan en de rest als losse componenten.

Douche verbruikt maximaal 16L/min, douche wtw rendement volgens documentatie 55%, reëel is denk 40%.

Moet wel zeggen dat ik niet graag op de rand ga zitten kwa boiler inhoud, dit ook omdat mijn vriendin nog niet heel erg gecharmeerd is van mijn plannen ;)
Als je warm water wil bereiden ga je toch niet met losse componenten werken. Dan zou ik de MEH nemen.
Compact en alles in een. En nog een back-up heater cadeau mocht het een keer nodig zijn.

Je dan zelf de waardes instellen wanneer hij erbij mag springen. Maar als de pomp het gewoon doet gebruikt hij hem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Adriaan71 er is hier wel gemeld dat het element ook bij een legionellarun onnodig werd gebruikt. Was dat al verklaard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Proton_ schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:43:
@Adriaan71 er is hier wel gemeld dat het element ook bij een legionellarun onnodig werd gebruikt. Was dat al verklaard?
Had het nu over verwarmen en SWW bereiding.

Niet over de legionella run. Wil je legionella run doen heb je zo en zo een element nodig.

Waarom hij die pakt bij een legionella run vanaf het begin weet ik nie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Dat zal wel in de software zitten, better safe than sorry.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brechtje
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-04 19:38
Over de "myVAILLANT" app de antwoorden van de consumentenservice op mijn vragen:

"Het is helaas niet mogelijk om uw sensoAPP nu al om te zetten naar de myVAILLANT app. De datum waarop u uw myVAILLANT app upgrade ontvangt hangt af van de configuratie van uw verwarmingssysteem. U zult helaas moeten wachten totdat u een melding in de sensoAPP krijgt dat de upgrade naar de myVAILLANT app uitgevoerd kan worden."

"Wij snappen dat het verwarrend kan zijn, maar het heeft te maken met de ontwikkeling van de myVAILLANT app. De omzetting van de sensoAPP naar de myVAILLANT app wordt in stappen gedaan. In eerste instantie zijn de verwarmingsinstallaties die alleen bestaan uit een CV-toestel overgezet. Hierna zijn de verwarmingsinstallaties die alleen een warmtepomp bevatten overgezet. Zo worden in stappen de verwarmingsinstallaties die toegevoegd worden steeds uitgebreider."

[ Voor 25% gewijzigd door Brechtje op 18-10-2022 20:20 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensch053
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-03 16:12
Bedankt voor het delen!

Dan is het in mijn situatie met de 75/5 zelfs bij -10 en TA 55 goedkoper stoken dan met de plofketel.

Betaal nu voor 1m3 gas €1,10 en voor een kWh €0,20. Bij een cop van 1.46 is het omslagpunt. Uitgaande van 8kw vermogen uit 1m3 gas met radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
Heb nog even de de specs er bij gepakt, snap nu wat @ds23man bedoelt.

55/6 bij -7 1,5 - 6,2kW
65/6 bij -7 2,4 - 5,6kW
75/6 bij -7 2.4-8.0kW

Kortom een 55/6 is altijd een betere keuze dan de 65/6.
Voordeel is dat die 0.9kW terug kan moduleren, wat je volgens mij vaker nodig hebt dan de top vermogens bij -7. Zit er nog een verschil in de Scop, dit kan ik zo 123 niet vinden of stelt Vaillant deze niet beschikbaar?

Nu moet ik aan me eigen de vraag stellen durf ik zo op de rand te gaan zitten kwa kW.
Denk dat voor mij de 55/6 de beste keus is icm. met de MEH97/6, voor de veiligheid als ik net wat vermogen te kort kom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sjembecks schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:31:
Heb nog even de de specs er bij gepakt, snap nu wat @ds23man bedoelt.

55/6 bij -7 1,5 - 6,2kW
65/6 bij -7 2,4 - 5,6kW
75/6 bij -7 2.4-8.0kW

Kortom een 55/6 is altijd een betere keuze dan de 65/6.
Voordeel is dat die 0.9kW terug kan moduleren, wat je volgens mij vaker nodig hebt dan de top vermogens bij -7.
Dat het maximum vermogen bij -7 hoger ligt bij de 55/6 is uiteraard een voordeel, maar waarom jij geïnteresseerd bent in het minimum vermogen van een WP bij -7 begrijp ik niet. Wanneer heb je dat ooit nodig?
Normaliter kijk je naar het maximum vermogen bij -10 (of -7 als je in het zuid-westen aan de kust woont), en naar het minimum vermogen rond de +12.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 19-10-2022 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
Mijn aannamen is dat die dan over de gehele range verder terug kan moduleren.
Dus ook bij +7/+12 etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Andrehj schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:35:
[...]

Dat het maximum vermogen bij -7 hoger ligt bij de 55/6 is uiteraard een voordeel, maar waarom jij geïnteresseerd bent in het minimum vermogen van een WP bij -7 begrijp ik niet. Wanneer heb je dat ooit nodig?
Normaliter kijk je naar het maximum vermogen bij -10 (of -7 als je in het zuid-westen aan de kust woont), en naar het minimum vermogen rond de +12.
Dan is je minimale vermogen bij 12 of 20 graden ook lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ben voornemens ook een Arotherm Plus monobloc aan te schaffen en (grotendeels) zelf te installeren puur voor verwarming (De Intergas CV blijft voorlopig nog even hangen voor SWW). Eerst zat ik naar een LG of een Pana te kijken, maar ben inmiddels toch meer gecharmeerd geraakt van de lagere geluidsdruk en het wat strakkere uiterlijk t.o.v. de concurrentie met name omdat hij dicht op de erfgrens komt te staan in de achtertuin.

Graag jullie feedback op de selectie van het juiste model:

Huis:
Hoekwoning van 165 m2 uit 2008 voorzien van een WTW-installatie en volledig geïsoleerd conform de standaard van toen.

Afgiftesysteem:
Volledig vloerverwarming o.b.v. 35 graden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oh-48R-o4QOIZAk0sVo8a9A9vvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VPTBtvMWdEBjixz2GYbOFI60.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb niet alle groepen open staan, effectief komt het daarom neer op:
  • 7,51 l/min volumestroom
  • 3980 watt afgiftevermogen
  • 105,12 liter systeeminhoud
(Volgens mij voldoende om ook zonder buffervat af te kunnen, anders hoor ik het graag)

Gasverbruik:
Enkel voor verwarmen ±800 m3 (meerdere jaren op rij)
Met de koevlaas2 formule kom ik dan iets onder de 5kw uit.

Zou de 55/6 hierbij volstaan volgens jullie?

Vervolgens moet ik nog ergens gaan bestellen en aansluiten in de wachtrij, want als ik eerdere berichten mag geloven hoef ik er dit stookseizoen niet meer op te rekenen.
Ik heb een account om bij Wasco te bestellen. Of zijn er nog tips voor andere partijen?

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-06 20:23
Sjembecks schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:33:

De 55/6 levert meer vermogen bij -7 (en ook -10) dan de 65/6.
De 65/5 heeft een betere COP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Speedfight schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:03:
Gasverbruik:
Enkel voor verwarmen ±800 m3 (meerdere jaren op rij)
Met de koevlaas2 formule kom ik dan iets onder de 5kw uit.
Zou de 55/6 hierbij volstaan volgens jullie?
De 55/6 is ruim voldoende om 800 m² gas te vervangen.
Je hebt geen buffer nodig.
Overweeg om toch alle groepen open te zetten; zie het als plafondverwarming :)
Hoe ga je SWW doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:09:
[...]

De 55/6 is ruim voldoende om 800 m² gas te vervangen.
Je hebt geen buffer nodig.
Overweeg om toch alle groepen open te zetten; zie het als plafondverwarming :)
Hoe ga je SWW doen?
Dank voor de bevestiging! Ik zat er inderdaad wel over na te denken om meer groepen open te zetten, maar het voelt tegenstrijdig om ruimtes te gaan verwarmen waar het niet nodig is.
Of is die gedachtegang met lage temperatuur vloerverwarming onjuist omdat je er voor zorgt dat de warmte toch meer in de vloer en daarmee in het huis als geheel blijft waardoor de aanslag op energieverbruik meevalt?

SWW wil ik vooralsnog met de Intergas ketel blijven doen omdat de grootste winst in het verwarmen zit en ik dit grotendeels zelf kan realiseren. De ketel hangt op zolder en doordat overal vloerverwarming zit en er geen koof is met toegang en buitenom ook geen optie is, gaat die klus meteen complexer worden.

Ik zit er aan te denken om er op termijn een warmtepompboiler (met subsidie) voor in te zetten die gecombineerd is met het WTW kanaal.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Speedfight
Meet het vooral zelf, maar het idee is dat bij recente huizen de buitenschil zo goed geïsoleerd is, dat de niet-gestookte ruimtes ook op temperatuur blijven door warmtetransport door de binnenmuren, vloeren en ventilatie.
Het effect dat je dan krijgt, is dat de vloerverwarming van de begane grond voldoende vermogen moet afgeven om ook het verlies door het dak te compenseren. De hogere watertemperatuur die daar voor nodig is, kost meer COP (dus €) dan zachtjes meestoken met overal lagere Ta, ook in ongebruikte ruimtes.
Bovendien is een iets warmer plafond ook gewoon comfortabel :)
Dit effect is vooral sterk in rijtjeshuizen, bij gelijkvloerse woningen is dat minder, dus meet het vooral zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-06 19:01
Ik heb de 75/6 nu al weer sinds mei draaien.
Aangezien die nu sinds een paar weken in de ochtend een uurtje of wat draait wilde ik het gedrag eens bekijken. Wat mij opviel is dat hij om 7:00 start en dan is het 19,2 graden in huis en doet die er ongeveer 2 uur over om het 20 graden te krijgen. Dan loopt die iets door tot 20,3 en zie ik de blaadjes van de struik waar de pomp naartoe staat niet meer bewegen. Oftewel voor mij staat de pomp uit. Maar toen ik in het service menu het aantal starts ging opvragen fronste mijn wenkbrauwen. Het aantal starts verweet ik in eerste instantie aan de week dat ik de pomp 24/7 de woning heb laten koelen. Maar na netjes op een papiertje (zie bijlage)dagelijks bij te houden wat die doet zaten er toch af en toe spannende jumps in, in het aantal starts.
Dus heb ik even een shelly met Raspberry geplaatst om te kijken wat er gebeurd. Gisteren zag het er allemaal normaal uit, zodra hij de temperatuur bereikt gaat die uit. Maar vandaag is die de hele dag aan de gang geweest met pendelen terwijl de thermostaat aangeeft dat het 20,3 graden binnen is. Ik snap dit gedrag niet, gisteren was niks anders dan vandaag. Waarom blijft die de pomp inschakelen terwijl die al boven de 20 graden is. Hij gaat na 23:00 over op de nachtverlaging van 19 graden en is die om 7:00 nog 19,2 graden. Dus echt afkoelen doet de woning niet. Ik heb wat afbeeldingen toegevoegd met de grafieken en instellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpmhNc3eJiUZRLHxw_admRvR46s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w75AO19ihY4VoM3Rc1J2xsyr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axx4De0HlZLQpiTbeQ09CJzexCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JOTbJukhSDJXiEqm6MZ5GyxB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGIXNC9Hil4Xyngw9whuzhofS-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srXMggboMEQtdqZGGQattFgz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kk-TesOpdUhaAtMEFpqd94WdHag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rW87HULG7QQjcU9XGSCzn7u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhbcrsngaVSTGihRSIr3ldE8e_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Msuz7FCBoxCN9lxXFrX8JFo9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIasXHZB3m0VgnqnQNbB38I7kBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kmU5FtanZZ8of7T9M1Te7K0J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
O en die sprong in temperatuur bij de eerste grafiek is dat ik in de shelly de offset van de temp sensoren aangepast heb naar de temperatuur van de VWZ AI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Als je vloerverwarming hebt staat je stooklijn te hoog. Heb je verder de temperatuurregeling op uitgebreid staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Kleuvert hij moduleert terug naar ~500W en gaat dan uit. Je ziet ook dat de aanvoertemperatuur steeds een beetje hoger komt tot ca 31 °C.
Ik denk dat het verschil tussen gisteren en vandaag is dat hij gisteren eerder aanging met lagere buitentemperatuur, dus hogere gewenste temperatuur en lager minimumvermogen.
Om 11:00 vandaag was er een hogere buitentemperatuur, minder warmtevraag en een hoger minimumvermogen.
De 20.3°C zou nog binnen de hysterese kunnen vallen (?).

Ik zou je minimumtemperatuur van 25 op 31 of 32°C zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Kleuvert
De retour loopt niet op, wat is je debiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Kleuvert Het lijkt alsof je WP zijn vermogen niet kwijt kan. Dit betekent normaliter te weinig flow of een te lage Ta.
Dus flow en/of Ta moeten omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
Proton_ schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:35:
@Kleuvert
De retour loopt niet op, wat is je debiet?
In de VWZ geeft hij 1100-1200l/h aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Ook weer lekker, kan mijn eerste pomp bijna in bedrijf op een vuilfilter na. Vorige week vrijdag besteld met een levertijd van 2 a 3 dagen, net bericht gehad dat ze dat ding de 31e binnenkrijgen. Zucht wordt weer een paar uurtjes het net afstruinen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
ds23man schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:31:
Als je vloerverwarming hebt staat je stooklijn te hoog. Heb je verder de temperatuurregeling op uitgebreid staan?
Ik heb 2 weken geleden bewust de stooklijn verhoogd omdat die zoveel pendelt. Hij staat op uitgebreid ja zoals te zien in de afbeelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
Proton_ schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:33:
@Kleuvert hij moduleert terug naar ~500W en gaat dan uit. Je ziet ook dat de aanvoertemperatuur steeds een beetje hoger komt tot ca 31 °C.
Ik denk dat het verschil tussen gisteren en vandaag is dat hij gisteren eerder aanging met lagere buitentemperatuur, dus hogere gewenste temperatuur en lager minimumvermogen.
Om 11:00 vandaag was er een hogere buitentemperatuur, minder warmtevraag en een hoger minimumvermogen.
De 20.3°C zou nog binnen de hysterese kunnen vallen (?).

Ik zou je minimumtemperatuur van 25 op 31 of 32°C zetten.
Ik heb deze nu op 31 gezet. Het weekend maar eens kijken wat die doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
1200 liter/uur * 5 K dT is 7 kW, da's best veel voor het elektrisch vermogen uit de grafiek (cop 8-12?).
Sensorfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
ds23man schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:19:
Ook weer lekker, kan mijn eerste pomp bijna in bedrijf op een vuilfilter na. Vorige week vrijdag besteld met een levertijd van 2 a 3 dagen, net bericht gehad dat ze dat ding de 31e binnenkrijgen. Zucht wordt weer een paar uurtjes het net afstruinen..
Bij mijn persoonlijk favo webshop in DE mischien? LINK

Goede en correcte webshop, versturen snel en hebben goede service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:12

Seafarer

XXX

ds23man schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:19:
MP?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Bart_Denon schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:01:
[...]

Bij mijn persoonlijk favo webshop in DE mischien? LINK

Goede en correcte webshop, versturen snel en hebben goede service.
Ben op zoek naar een caleffi met 28mm knel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
ds23man schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:05:
[...]

Ben op zoek naar een caleffi met 28mm knel.
Drama he met spullen. Zo gaat het met alles.

Ben tegenwoordig al aan het verzamelen voor volgend jaar.

Heb 12 boilers in bestelling staan van de Jong al vanaf Mei :? Nu weer uitgesteld tot eind van het jaar.
Pagina: 1 ... 43 ... 171 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic