Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlue
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:39
Artintel schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:02:
[...]

Ik zie ook een circulatie pomp, heb je een ringleiding systeem? Als deze in de nacht aanstaat zal het ook bijdragen aan afkoelen van het vat.
Deze zou zelflerende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09-2023
IceBlue schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:09:
[...]

Deze zou zelflerende moeten zijn.
Deze kan je wel instellen met een klokprogramma, maar zelflerend is mij niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Thnx,

Jee heb 2 fouten zitten in je aansluiting.

Warm water gaat bij jouw meteen omhoog en dat gelijk warmte uit je boiler. Je moet eerst een +/- 20 cm naar beneden gaan en dan kan je omhoog.

Dat is het zelfde verhaal met je spiraal aansluiting.

Als je aan beide leidingen zal voelen zijn ze warm. Door de geleiding van water trek je zo warmte uit je boiler.

Als je ze eerst een stukje naar beneden haalt en dan naar boven toe gebeurt dat niet meer, omdat warmte horizontaal en naar boven geleid. Maar niet naar beneden.

Als je dat aanpast ben je je grote verlies kwijt.

En staat je circulatie leiding inderdaad geschakeld via tijdsvenster op de juiste tijdsstippen en dat hij niet de hele dag draait. Dat kost ook warmte als hij de hele dag draait. En ook eerst naar beneden aansluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door Adriaan71 op 08-10-2022 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlue
Artintel schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:10:
[...]

Deze kan je wel instellen met een klokprogramma, maar zelflerend is mij niet bekend.
https://product-selection...ort-autoadapt?tab=explore

Ik wou eerst een pomp die ik kon sturen via domotica maar deze zou beter zijn volgens de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlue
Adriaan71 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:22:
[...]

Thnx,

Jee heb 2 fouten zitten in je aansluiting.

Warm water gaat bij jouw meteen omhoog en dat gelijk warmte uit je boiler. Je moet eerst een +/- 20 cm naar beneden gaan en dan kan je omhoog.

Dat is het zelfde verhaal met je spiraal aansluiting.

Als je aan beide leidingen zal voelen zijn ze warm. Door de geleiding van water trek je zo warmte uit je boiler.

Als je ze eerst een stukje naar beneden haalt en dan naar boven toe gebeurt dat niet meer, omdat warmte horizontaal en naar boven geleid. Maar niet naar beneden.

Als je dat aanpast ben je je grote verlies kwijt.
toon volledige bericht
Bedankt voor de hulp dit ga ik zo snel mogelijk laten aanpassen. Zodra het gelukt is laat ik zeker iets weten. Het klopt dat de leidingen nu warm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Artintel schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:10:
[...]

Bestaat ook niet hahahaha 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
IceBlue schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:25:
[...]

Bedankt voor de hulp dit ga ik zo snel mogelijk laten aanpassen. Zodra het gelukt is laat ik zeker iets weten. Het klopt dat de leidingen nu warm zijn.
Dan is het opgelost let maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Bepaald volgens ij de stroomverbruik maar niet de tijdsvensters wanneer hij mag circuleren. Die stel je in je je VRC720.

En als we toch bezig zijn zal ik ook de SWW expansievat vernieuwen, Met die heb je kans op stil staand water wat legionella kan veroorzaken. Je moet een doorstroom expansievat hebben . Dan heb je die risico niet. ]

Deze bv. https://rensa.nl/Product/0FA1053

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlue
Adriaan71 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:31:
[...]

Bepaald volgens ij de stroomverbruik maar niet de tijdsvensters wanneer hij mag circuleren. Die stel je in je je VRC720.

En als we toch bezig zijn zal ik ook de SWW expansievat vernieuwen, Met die heb je kans op stil staand water wat legionella kan veroorzaken. Je moet een doorstroom expansievat hebben . Dan heb je die risico niet. ]

Deze bv. https://rensa.nl/Product/0FA1053
De COMFORT AUTOADAPT recirculatiepomp gaat nog een stap verder. Door middel van slimme monitoring houdt de COMFORT AUTOADAPT een kalenderlogboek van het warmwatergebruik bij. Het volledig geautomatiseerde systeem van de pomp regelt de temperatuur en de snelheid van het water in overeenstemming met het gebruikspatroon van het huishouden.

Welk onderdeel is bij mij het SWW expansie vat? De blauwe links boven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
IceBlue schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:35:
[...]

De COMFORT AUTOADAPT recirculatiepomp gaat nog een stap verder. Door middel van slimme monitoring houdt de COMFORT AUTOADAPT een kalenderlogboek van het warmwatergebruik bij. Het volledig geautomatiseerde systeem van de pomp regelt de temperatuur en de snelheid van het water in overeenstemming met het gebruikspatroon van het huishouden.

Welk onderdeel is bij mij het SWW expansie vat? De blauwe links boven?
Ik zal daar eens in duiken. ben benieuwd.

Ja de blauwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Proton_ schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:24:
@_ferry_ als de thermostaat de warmtepomp uitzet voordat hij terugmoduleert, staat de stooklijn te hoog.
Als het niet de thermostaat is, maar de warmtepomp zelf wegens Ta overshoot, dan heb je wellicht te weinig debiet, te weinig afgifte (, stooklijn te laag).

Bij mij start hij altijd op met 22% modulatie en regelt dan in ongeveer vijf minuten terug naar nul.
Met de lange-run-hack levert dat deze runs op:
https://snapshots.raintan...CUWpFpY2SfvAIF88KpKMrn60N
Je ziet dat het elektrisch vermogen op modulatie 0% toeneemt van 475 watt bij 9.5°C tot 560 watt bij 16.5°C.
Dat met COP 7 geeft bijna 4 kW thermisch vermogen op minimale modulatie (65/6, maar ik verwacht precies hetzelfde bij de 75/6).

Met de standaardsoftware ziet het er ongeveer zo uit:
https://snapshots.raintan...Jhzut3vTJ46YNugvffBjFJg2e
(excuses voor de extra lijnen in de snapshots, op mijn eigen dashboard staan die niet)

Zolang je afgifte klopt gaat het dus prima, op een gegeven moment warmt de vloer toch op en gaat de warmtepomp regelmatig pauzes nemen wegens Ta overshoot.
Welke logica daar achter zit, daar ben ik nog niet helemaal achter, mijn hack voorkomt het niet volledig dus ik vermoed een graadminuten-integraal of iets dergelijks die met de onafgeronde waarden werkt.
toon volledige bericht
Afgifte was er op dat moment genoeg, een koude vloer, een leeg buffervat, en een kamer die van 18,5 naar 19,5 mocht bij die 1e run.
Stooklijn staat nog op 0.20, met een minimale temperatuur van 27, en hij geeft ook aan dat de gewenste aanvoer dan 27 graden is. Maar als hij dan meteen begint een paar kW er in te douwen zonder dat er veel warmte het huis uit gaat, dan gaat dat mis.

Nu was hij net weer bezig met zijn 1e run, en ging zelfs over de 3kW heen. Slaat nergens op, Ta naar de 35 toe, berekend was 27. Wel de kamer in nog geen half uur tijd bijna een graad warmer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorne123
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
jorne123 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:03:
[...]

Dank je wel. Dat leek mij ook dat het minder van belang zou zijn met een split. Ik heb een split met een buffer en dan 2 pompgroepen. Het was vannacht 22 graden binnen dus waarom dit nodig zou zijn geen enkel idee.

@Adriaan71 alvast bedankt om enig inzicht te geven indien mogelijk
Vandaag weer een nacht waarbij de pompgroepen continu rond pompen (2 a 3 minuten aan een stuk met 10 seconden pauze tussen in, de mengkleppen gaan ook open en dicht). 0.5kw verbruik al vandaag zonder dat het huis ook maar enige warmte nodig heeft (huidige binnen temp 22 graden, buiten 3 graden).

Iemand die iets meer weet ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85UIu36s4MhxBqT0bozPDtMQIPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ASt5ATXKdobmQdl8drhiy7xn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorne123
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
_ferry_ schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:10:
[...]

Afgifte was er op dat moment genoeg, een koude vloer, een leeg buffervat, en een kamer die van 18,5 naar 19,5 mocht bij die 1e run.
Stooklijn staat nog op 0.20, met een minimale temperatuur van 27, en hij geeft ook aan dat de gewenste aanvoer dan 27 graden is. Maar als hij dan meteen begint een paar kW er in te douwen zonder dat er veel warmte het huis uit gaat, dan gaat dat mis.

Nu was hij net weer bezig met zijn 1e run, en ging zelfs over de 3kW heen. Slaat nergens op, Ta naar de 35 toe, berekend was 27. Wel de kamer in nog geen half uur tijd bijna een graad warmer ;)
Klopt het dat je een split hebt? Je kan al mijn instellingen hier vinden, net als velen had ik hetzelfde probleem en nu (deels) opgelost. Vnl stooklijn (0.1) en max temp naar onder in mijn geval. Als je deze informatie aanlevert hebben we ook een beter idee waar het fout kan lopen

https://docs.google.com/s...190932&rtpof=true&sd=true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wel een monoblock (75/6)

Zie net op de binnenunit dat hij een aanvoertemp. Gew. Heeft van 36.

Terwijl circuit 1 op de thermostaat een gewenste aanvoertemperatuur heeft van 27.

Ergens daartussen gaat het mis denk ik.
Circuit 2/zone2 staan uit, maar wellicht dat er op de achtergrond nog wat blijft hangen qua gewenste aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
_ferry_ schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:10:
[...]

3kW elektrisch (niet thermisch?) is wel wat gortig, ja.
Klinkt bijna als een sensorfout of SWW run.
Kan je inzoomen op 1 run? Het lijkt dat hij net als bij mij eerst 5 minuten in deellast loopt, en dan pas voluit gaat (in plaats van terugmoduleren zoals bij mij).

Edit bericht gekruisd, uitzoeken waarom gewenst zo hoog is dus :)

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 09-10-2022 10:16 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Proton_ schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:10:
[...]

3kW elektrisch (niet thermisch?) is wel wat gortig, ja.
Klinkt bijna als een sensorfout of SWW run.
Kan je inzoomen op 1 run? Het lijkt dat hij net als bij mij eerst 5 minuten in deellast loopt, en dan pas voluit gaat (in plaats van terugmoduleren zoals bij mij).
Elektrisch inderdaad.

Ik zag net dat als je circuit 2 uitzet op de thermostaat zone 2 verdwijnt. Misschien blijft die zone op de achtergrond een soort van actief, maar dat zie je dan niet meer. Maar ergens moet die gewenste aanvoer van 36 verzonnen worden.
Nu eerst zone 2 inactief gezet, en daarna circuit 2 inactief gezet. Misschien dat dat helpt.

Hier nog ingezoomd, een minuut of 3 rond 1kw, daarna omhoog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aSzIiYZmkyUQE2-1H4q6fsGPoCI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8dS5gFNWn2NqdFGtrUVvnEIC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-07 15:58
Ik heb een vraag. Ik wil ergens eind van de week de monobloc arotherm samen met de vwz ai in bedrijf nemen. Nu wil ik hem eigenlijk gaan gebruiken zonder vrc thermostaat. Hooguit indien nodig met een schakelende thermostaat op het energie contact. We hebben hier nogal veel zon licht en daarmee warmte. Echter de buiten voeler is nog niet binnen. Kan ik die missen tijdelijk of tijjdelijk vervangen door een aanleg voeler?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@snameroc voor tijdelijk kan je sowieso op vaste Ta draaien.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Dus hij doet het dan wel?

Dcf lijkt me een tijd ontvanger en af voor ausen fuller.
Ik kan natuurlijk tijdelijk een weerstandje er aan doen en zo een temperatuur simuleren.

[ Voor 75% gewijzigd door snameroc op 09-10-2022 12:38 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ja hoor, zo heb ik ook een paar weken gedraaid.
Maar zat er geen installatiehandleiding bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Jazeker maar daar staat dat hij noodzakelijk is de buiten voeler als je geen vrc hebt.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
Maar waarom gebruik je geen VRC 720?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Na een weekje tussen de bedrijven door:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhTJfneWwFDkoRUEEYFLaNLidGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E9PcKPE9BSHGtBkLwIzfiZK3.jpg?f=fotoalbum_large

Teringklus qua bekabeling omdat ik via mijn kabelstraten een meter of veertig verder ben. Nu nog de buitenvoeler plaatsen en het leidingwerk klaarmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
ds23man schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 15:14:
Na een weekje tussen de bedrijven door:

[Afbeelding]

Teringklus qua bekabeling omdat ik via mijn kabelstraten een meter of veertig verder ben. Nu nog de buitenvoeler plaatsen en het leidingwerk klaarmaken.
Heb je hem binnen staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Yep:

Buitenunit in schuur

Er past een halve Vinexwijk in mijn schuur. Komen nog twee bij, een 125 en een 55 als die eindelijk eens geleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
ds23man schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 15:26:
[...]

Yep:

Buitenunit in schuur

Er past een halve Vinexwijk in mijn schuur. Komen nog twee bij, een 125 en een 55 als die eindelijk eens geleverd worden.
Nou wil ik geen spelbreker zijn, maar een propaan toestel heeft nogal wat meer veiligheidseisen dan een R410a toestel. Volgens de voorschriften zou hij niet binnen mogen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Artintel schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 15:33:
[...]

Nou wil ik geen spelbreker zijn, maar een propaan toestel heeft nogal wat meer veiligheidseisen dan een R410a toestel. Volgens de voorschriften zou hij niet binnen mogen staan.
Met een vloeroppervlak van 1250m2 voldoet het ruimschoots aan de verdunningsregels.
De regels qua vulhoeveelheid voor een propaan airco worden binnenkort behoorlijk opgerekt. En in mijn butagasflesje waar ik mee soldeer zit meer gas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
ds23man schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 15:48:
[...]

Met een vloeroppervlak van 1250m2 voldoet het ruimschoots aan de verdunningsregels.
De regels qua vulhoeveelheid voor een propaan airco worden binnenkort behoorlijk opgerekt. En in mijn butagasflesje waar ik mee soldeer zit meer gas...
Dat ben ik met je eens, maar volgens de voorschriften zou het nog steeds niet mogen.

Ook al zou er een lek in zitten en je loopt een rondje om je huis dan is alles ook weg.

Heb je die informatie ergens over de verruiming van de vulhoeveelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Artintel schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 15:54:
[...]

Dat ben ik met je eens, maar volgens de voorschriften zou het nog steeds niet mogen.

Ook al zou er een lek in zitten en je loopt een rondje om je huis dan is alles ook weg.

Heb je die informatie ergens over de verruiming van de vulhoeveelheid?
Wie zijn voorschriften? Mijn oldtimer staat ook gewoon in de schuur met een volle LPG tank.

Wat betref die verruiming moet je toch wat vaker het vakblad warmtepompen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
ds23man schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 15:57:
[...]

Wie zijn voorschriften? Mijn oldtimer staat ook gewoon in de schuur met een volle LPG tank.

Wat betref die verruiming moet je toch wat vaker het vakblad warmtepompen lezen.
Gelukkig "moet" ik niks. Maar bedankt voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Artintel schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:01:
[...]

Gelukkig "moet" ik niks. Maar bedankt voor de tip.
De EU wil graag de foute koelmiddelen de wereld uithelpen, vandaar gaan ze de max vulhoeveelheid propaan van een warmtepomp en split systemen zoals airco's vergroten. Bij een split airco kan het gas bij een lek ook in de binnenruimte stromen. Momenteel zijn er rekenregels voor split airco's die op propaan draaien. Daarbij bereken je de verdunning bij een lek aan de hand van het oppervlak en de hoogte waarop de binnenunit hangt. En als je er aan gaat rekenen zie je al snel dat je wel een serieuze hoeveelheid aan propaan moet hebben om tot een explosief mengsel te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ds23man goed dat je je er bewust van bent :)

Mogelijk dat je in de winter wel de hele schuur afkoelt, dat is moeilijk te voorspellen (ik snap de redenatie in je andere topic, maar het gaat om serieus veel warmte die onttrokken gaat worden), dus de luchttemperatuur in de schuur vs buitentemperatuur zou ik zeker loggen. Mocht het toch tegenvallen, dan kan je altijd nog extra ventilatiegaten maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Natuurlijk gaat die schuur iets afkoelen, maar niet dramatisch. Moet nu een lange periode van zeer strenge vorst hebben ( -10, -15) om een ongeisoleerde waterleiding te laten bevriezen. En als het fout gaat zet ik gewoon de deur open, 4x4 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
ds23man schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:29:
Maar waarom gebruik je geen VRC 720?
Omdat ik hem nog niet heb. En hij momenteel zo veel weken levertijd heeft. Daarnaast vraag ik me af wat is de toegevoegde waarde. Misschien dat ik hem nog wel bestel maar zou eerst willen kijken wat het doet.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
snameroc schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:13:
[...]

Omdat ik hem nog niet heb. En hij momenteel zo veel weken levertijd heeft. Daarnaast vraag ik me af wat is de toegevoegde waarde. Misschien dat ik hem nog wel bestel maar zou eerst willen kijken wat het doet.
Naregeling op je stooklijn, geloof me je eeuwig aan het kutten als je alleen een basisstooklijn kan instellen met vv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ik heb alleen radiotoren. En heel veel glas op het zuiden met zon. Ik doe het met de ventilatie warmtepomp nu ook zo met een ventilatie warmtepomp met een aan uit thermostaat. Ik vind het gewoon zonde als het ding nog draait als de temperatuur een graad hoger is als nodig. Daarnaast wil ik die ook blijven gebruiken in het voor en najaar als het niet echt koud is. De afgezogen lucht is 20 graden dus volgens mij is daarvan de cop het beste.

Het liefst wil ik een omschakelaar verwarmen met ventilatie warmtepomp of vaillant. Maar misschien denk ik wel helemaal anders als de Vaillant helemaal werkt en koop ik er als nog een vrc bij.

Ik wil er gewoon in groeien daarnaast vind ik hem gewoon duur en niet mooi

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
snameroc schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:21:
Ik heb alleen radiotoren. En heel veel glas op het zuiden met zon. Ik doe het met de ventilatie warmtepomp nu ook zo met een ventilatie warmtepomp met een aan uit thermostaat. Ik vind het gewoon zonde als het ding nog draait als de temperatuur een graad hoger is als nodig. Daarnaast wil ik die ook blijven gebruiken in het voor en najaar als het niet echt koud is. De afgezogen lucht is 20 graden dus volgens mij is daarvan de cop het beste.

Het liefst wil ik een omschakelaar verwarmen met ventilatie warmtepomp of vaillant. Maar misschien denk ik wel helemaal anders als de Vaillant helemaal werkt en koop ik er als nog een vrc bij.

Ik wil er gewoon in groeien daarnaast vind ik hem gewoon duur en niet mooi
En hoe had je gedacht om een aan/uit thermostaat aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Op de energie onderbreker ingang

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Op de maximaalthermostaat ingang kan ook, Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Peterlegrand dat is een flinke warmtepomp voor 75 m² :)
Wat is je afgiftesysteem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ja dat kan ook idd. Ik ga het zien hoop ik komende week. Moet eerst nog 2x 10 meter 28 mm buis leggen. De buiten voeler staat op levering onbekend bij tu

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Andrehj schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:05:
[...]

Mooi dat het is opgelost, maar als je een WP selecteert om je woning te verwarmen, dan moet die dat toch tot dik onder 0 aankunnen? Waarom zou je dan bij +4 al dat elektrische verwarmingselement aan willen schakelen? Kun je die waarde niet naar -10 verzetten? Dat gaat je een hoop stroom besparen de komende winter.
En ik zou nog wat aan de stooklijn veranderen, want om je woning tot 24 graden te verwarmen is misschien wat overdreven.... (of komt dat van de zon?)
Ik zal dit even in de gaten houden als de temperaturen zakken. De thermostaat staat hier altijd op 23-24 graden, ik heb het graag warm :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Even voor de zekerheid Werkt de vrc700 ook op de arotherm
Ik vind het wit mooier dan het zwart

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
snameroc schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:43:
Even voor de zekerheid Werkt de vrc700 ook op de arotherm
Ik vind het wit mooier dan het zwart
Als ik de gebruiksaanwijzing even snel doorscan kan hij hetzelfde als de VRC720. Nou is nog even de vraag of de firmware met /6 serie overweg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ik heb het bij de tu op laten vragen bij vaillant en die zegt dat het gaat. Er zou ook een buiten voeler bij zitten. Ik heb hem maar mee besteld.

Ik ga het beleven of het gaat

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:34
Als het goed is wel - volgens mijn installateur althans, want die heeft mij de VRC700 aangeboden. Iets minder fancy uiterlijk…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:05
Zoals al door @Artintel gespot: Je heb een circulatiesysteem. Hoe zo'n pomp het verbruiksgedrag gaat voorspellen is mij overigens een raadsel, want bij ons thuis wordt behoorlijk random gedoucht.
Geen idee hoe je warmwaterleidingen geïsoleerd zijn, maar dat systeem zal nog veel meer dan je eenpijpscirculatie verantwoordelijk zijn voor het grote warmteverlies.
Waarom heb je trouwens zo'n energieverslindend systeem? Is het zo erg om als je gaat douchen even op warm water te wachten?
Ik zou serieus overwegen om dat hele circulatiesysteem uit te schakelen, want dit gaat je veel geld kosten.

Je installateur zal dit ook aangeven als je hem vraagt om een thermosifon te maken: Als die waterpomp toch de hele tijd warm water door je huis gaat circuleren (en daarmee dus je SWW de hele dag staat af te koelen), dan heeft het voorkomen van eenpijpscirculatie ook weinig zin.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 10-10-2022 17:38 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@snameroc Zwartoog in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" heeft ook een VRC700 op een Arotherm Plus, het lijkt te werken ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 10-10-2022 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Plotje van het minimumvermogen vs buitentemperatuur, bij Ta van ongeveer 24 tot 26 graden:
(scatter plot van 10minuten-gemiddelden bij modulatie=0 van de afgelopen 30 dagen:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZMikvcN-WBiPBTcRd51YqGDE74=/800x/filters:strip_exif()/f/image/grgbW8fjDT9eQyBSX5hZSQ5O.png?f=fotoalbum_large

Lijkt van 2700W bij 7 graden buiten naar 4 kW bij 15 graden buiten te gaan.
De datasheet/installatiehandleiding heeft bij deze Ta geen gegevens, dus doe er je voordeel mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterlegrand
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-01 09:34
Proton_ schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:29:
@Peterlegrand dat is een flinke warmtepomp voor 75 m² :)
Wat is je afgiftesysteem?
Radiatoren + 1x grote nieuwe Jaga convector met DBH. Ik verwarmde al op 40 graden. Mijn woning is matig geïsoleerd. Mij leek het ook stevig, maar het is wel gebaseerd op een warmteverliesberekening. ik neem aan dat omdat de WP modulerend is het niet een probleem hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Peterlegrand check Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , daar vind je wat links om het afgifte vermogen van je radiatoren uit te rekenen.
Had je (meer dan) 1500 m³ gasverbruik? De warmtepomp moduleert wel, maar :) de spullen die je nodig hebt om het stickervermogen (bij de 75/6 dus 7.5 kW) bij -10°C eruit te persen, doen zo'n beetje 3 à 4 kW bij de huidige temperaturen minimaal, zie mijn vorige post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterlegrand
Proton_ schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 18:06:
@Peterlegrand check Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , daar vind je wat links om het afgifte vermogen van je radiatoren uit te rekenen.
Had je (meer dan) 1500 m³ gasverbruik? De warmtepomp moduleert wel, maar :) de spullen die je nodig hebt om het stickervermogen (bij de 75/6 dus 7.5 kW) bij -10°C eruit te persen, doen zo'n beetje 3 à 4 kW bij de huidige temperaturen minimaal, zie mijn vorige post.
Mijn gasverbruik (19 graden, overdag door de week 16 graden) lag rond de 850 m3 bij beperkt douchen. Maar omdat ik naar mijn pensioen ga zullen we in de toekomst meer gaan verwarmen.
Ik dacht dus slim te zijn en selectiever te gaan verwarmen vanuit het buffervat en met een Honeywell zoneregeling vanwege mijn matig geïsoleerde huis (hoekhuis, 1 laag, zijgevel 4 cm tempex buitenom, dak Rd 1,2 maar wel HR++ glas). Maar als ik het "Ik wil een warmtepomptopic" lees, dan moet ik het hele huis juist constant verwarmen zonder buffervat en zonder Honeywell vanwege het beperkte volume van mijn systeem?
De warmteverliesberekening gaf een transmissie verlies van 5,42 kW en een ventilatieverlies van 2,12 kW, samen 7,54 kW.
De inhoud van het systeem vind ik lastig te berekenen. Ik heb alle radiatoren opgemeten, maar deze vind ik niet terug op de gegeven sites. De IMI-app geeft alleen een vermogen.
Ik begrijp trouwens je laatste zin niet: De warmtepomp moduleert wel, maar :) de spullen die je nodig hebt om het stickervermogen (bij de 75/6 dus 7.5 kW) bij -10°C eruit te persen, doen zo'n beetje 3 à 4 kW bij de huidige temperaturen minimaal, zie mijn vorige post.?

[ Voor 42% gewijzigd door Peterlegrand op 10-10-2022 21:32 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stipp
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-09-2024
Hoi!

Ik ben voornemens een Vaillant Arotherm Plus 55/6 te installeren in ons huis als all-electric WP. Ik heb al het een en ander uitgezocht, maar ik word nog niet echt wijs over de hoe de aansturing en regeling van de WP en vloerverwarmingsverdelers te doen. Zouden jullie mee willen denken?

Over ons huis:
  • In alle kamers vloerverwarming, 131m2, uit 2015, zeer goed geïsoleerd
  • Nu nog een CV
  • 1 hoofdthermostaat (D9388) en 4 kamerthermostaten (D9373) van WTH
  • 7 groepen, op 2 WTH vloerverwarmingsverdelers (zonder pomp), aangestuurd met servomotoren. Afbeelding bijgevoegd. 3 groepen gaan op de hoofdthermostaat (2x woonkamer+badkamer) en 4 losse kamers.
  • Voor warm water wil ik een WPB (Auer edel eau 270L) op de retour vd vloerverwarming instaleren.
  • Mijn idee is om de vloerverwarming in de woonkamer en badkamer altijd open te hebben staan om zo de WPB te laten werken en dit als 'buffer' te gebruiken. Dat is niet zo'n punt doordat we eigenlijk alleen daar verwarmen.
Hoe zouden jullie de regeling doen? Het liefst pruts ik zo min mogelijk aan de aansturing van de vloerverwarmingen.

Alvast bedankt voor het meedenken!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YC6N2xq2aC_NJnLlUrlEVzjhNdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SXJPhzE1l2NxPwlGz48b7pQT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ik heb vanavond de gebruiksaanwijzing van de vrc700 gelezen. Nog twee technisch vragen.
De systeem temperatuur sensor waar moet je die aan monteren als je geen hulp verwarming en wisselklep hebt?
Aan de aanvoer cv buis of heeft hij geen functie in mijn eenvoudig schema?

Als ik het goed begrijp moet ik een installatie schema ingeven. Nu komt schema 10 het meest in de buurt dus ik verwacht dat ik die moet kiezen, klopt dit?

Mijn installatie is warmtepomp direct aan radiatoren en een retour buffer.
Geen boilervat.

Alvast bedankt.

[ Voor 11% gewijzigd door snameroc op 10-10-2022 23:17 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

@Proton_
de hoge aanvoertemperatuur kreeg ik gisteren weer.
Toen nog onder installatie die adaptieve stooklijn gedeactiveerd ( wel onder circuit 1 de binnentemp.Comp. op uitgebreid gelaten).
Geen verschil :/

Toen vanochtend de hele boel maar eens spanningsloos gemaakt en voila.... Hij ging vrijwel meteen aan op laag vermogen met een berekende Ta die net wat boven het minimum lag.

Maar de reden dat hij meteen aan ging was dat het tijdsschema gewist was. En hij dus op standaard tijden (6:00-2200 ofzo)met een temperatuur van 20 graden stond.

Ik vermoed dat daar dus een corrupt bitje in zat, en hij tijdens de herstart er geen kaas van kon maken en de default tijden en temperaturen terug heeft gezet.

Echte test is natuurlijk om hem nog een keertje spanningsloos te maken en te kijken of hij nu de aangepaste tijden wel netjes opslaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Peterlegrand schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 19:54:
[...]

Mijn gasverbruik (19 graden, overdag door de week 16 graden) lag rond de 850 m3 bij beperkt douchen. Maar omdat ik naar mijn pensioen ga zullen we in de toekomst meer gaan verwarmen.
Ik dacht dus slim te zijn en selectiever te gaan verwarmen vanuit het buffervat en met een Honeywell zoneregeling vanwege mijn matig geïsoleerde huis (hoekhuis, 1 laag, zijgevel 4 cm tempex buitenom, dak Rd 1,2 maar wel HR++ glas). Maar als ik het "Ik wil een warmtepomptopic" lees, dan moet ik het hele huis juist constant verwarmen zonder buffervat en zonder Honeywell vanwege het beperkte volume van mijn systeem?
De warmteverliesberekening gaf een transmissie verlies van 5,42 kW en een ventilatieverlies van 2,12 kW, samen 7,54 kW.
De inhoud van het systeem vind ik lastig te berekenen. Ik heb alle radiatoren opgemeten, maar deze vind ik niet terug op de gegeven sites. De IMI-app geeft alleen een vermogen.
Ik begrijp trouwens je laatste zin niet: De warmtepomp moduleert wel, maar :) de spullen die je nodig hebt om het stickervermogen (bij de 75/6 dus 7.5 kW) bij -10°C eruit te persen, doen zo'n beetje 3 à 4 kW bij de huidige temperaturen minimaal, zie mijn vorige post.?
De vraag was ook niet gericht op de systeeminhoud (daar heb je de buffer voor), maar op het vermogen, dus dat je dat hebt uitgezocht is wel handig :)
Heb je wel 7.5 kW aan radiatoren hangen, en zo ja, wat is de laagste temperatuur waarbij je dat vermogen haalt? Als je dat weet, kan je een inschatting maken van de sCOP en daarmee van het te verwachten elektriciteitsverbruik (uitgaande van 850 m³ * 8 kWh/m³ = 6800 kWh warmte).

Over het moduleren; afhankelijk van de Ta is het minimaal geleverde thermische vermogen in het tussenseizoen (10-15 graden buiten) iets van 2500-4000 watt. Dat moet je eigenlijk ook al kwijt in de radiatoren om het aantal starts te beperken, want je buffervat is in een paar minuten op temperatuur. Ta moet dus vrij hoog blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Stipp De meerwaarde van de regeling is (m.i.) erg beperkt: de vloerverwarming is te traag om zinvolle regeling mee te doen en je huis zodanig geïsoleerd dat je sowieso geen grote temperatuursverschillen kan maken (je schrijft dat je nu ook al alleen stookt in de woonkamer en badkamer, hoe warm wordt het dan in de onverwarmde ruimtes?). Selectief stoken zorgt dus vooral dat je met minder afgifte alsnog het warmteverlies van je hele huis moet compenseren: slecht plan met een warmtepomp.

Ik zou alles open zetten en overal waar het wat te warm wordt, een beetje knijpen.
Met maar zeven groepen wordt het sowieso hard werken om zonder parallelbuffer voldoende debiet te krijgen.

Zie de vloerverwarming anders als plafondverwarming van de huiskamer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@_ferry_ vaag, maar fijn dat het opgelost is.

@snameroc je hebt toch geen glycolcircuit? Dan is het volgens mij geen 10 maar schema 8.
De systeemvoeler is niet nodig zonder buffervat, ik heb hem ook niet aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Proton_ schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:48:
@_ferry_ vaag, maar fijn dat het opgelost is.

@snameroc je hebt toch geen glycolcircuit? Dan is het volgens mij geen 10 maar schema 8.
De systeemvoeler is niet nodig zonder buffervat, ik heb hem ook niet aangesloten.
Moet inderdaad 8 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Dank je misschien bestaat er verschil in de nummers.
Dit is schema 8 en 10 uit de gebruiksaanwijzing van de vrc700Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DaFOh0u2LQN1ahnj4SBMqZ4I79A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SqNpsJKCAZPBUEVH1et4sPeM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VIeZs8IRAE5ln7n3mnIEIY1wds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aDFcfEnzERtdpZUP6b7uTxu2.png?f=fotoalbum_large

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Op pagina 179 van de VRC720 manual staat een overzicht van de systeemcodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
ds23man schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:46:
Op pagina 179 van de VRC720 manual staat een overzicht van de systeemcodes.
En die geld dan ook voor de vrc700?

Edit ik heb een moderne gebruiksaanwijzing gevonden van vaillant van de 700 en daar staat het ook in dat het 8 moet zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door snameroc op 11-10-2022 12:41 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
De 720 is een opgeleukte 700 als ik zo zie. Bij een setup met een WP is het bijna altijd systeemcode 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stipp
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-09-2024
@Proton_ Ik denk dat ik het woord 'regeling' verkeerd gebruikt heb. Ik vraag me af hoe ik mijn toekomstige WP met mijn vloerverwarming laat praten. Nu gaat er vanuit de thermostaat een kabel naar de CV.

Is het zo simpel als de kabel in mijn WP stoppen?

Of met behulp van een Vaillant multimatic 700? Maar hoe laat ik die met de kamerthermostaten en servomotoren praten.

Hoe het nu gaat is dat de woonkamer (beneden) het 19,5 is, en door opstijgende lucht het in de andere kamers 20 gr is. Boven verwarmen gebeurd zelden, maar ik zou de optie wel graag open laten. We willen nl volgend jaar ook een schuifdeur maken bovenaan de trap zodat de warmte (en geluid...) beneden blijven. Helemaal alles open zetten dus liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ben2513
  • Laatst online: 04-07 08:44
Mijn installatie staat in een ongeïsoleerd enkelsteen schuurtje. De boiler verliest best wat graden 's nachts, dus maar begonnen met na-isoleren. Eindlaag wordt aluminiumfolie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1eWcUEHvi2SgL_ZX3oT1dKJGCsg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TtavdGFu4PQud81yUCbB7Rn3.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:

Aluminiumfolie is het niet geworden, maar ik had nog restanten ondervloer. Helaas ben ik ook een klein beetje glaswol tekort, juist aan de belangrijke bovenzijde. PIR platen heb ik ook nog, dus wellicht bouw ik gewoon een deksel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jmqSI5nCXsAaVsTO6KOIFDtC-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FN0W4dMmmjWRciV7GafPJvWh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door ben2513 op 12-10-2022 18:13 ]

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterlegrand
Proton_ schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:09:
[...]

De vraag was ook niet gericht op de systeeminhoud (daar heb je de buffer voor), maar op het vermogen, dus dat je dat hebt uitgezocht is wel handig :)
Heb je wel 7.5 kW aan radiatoren hangen, en zo ja, wat is de laagste temperatuur waarbij je dat vermogen haalt? Als je dat weet, kan je een inschatting maken van de sCOP en daarmee van het te verwachten elektriciteitsverbruik (uitgaande van 850 m³ * 8 kWh/m³ = 6800 kWh warmte).

Over het moduleren; afhankelijk van de Ta is het minimaal geleverde thermische vermogen in het tussenseizoen (10-15 graden buiten) iets van 2500-4000 watt. Dat moet je eigenlijk ook al kwijt in de radiatoren om het aantal starts te beperken, want je buffervat is in een paar minuten op temperatuur. Ta moet dus vrij hoog blijven.
Ik kom er nu (1 week voor installatie) achter dat in mijn warmteverliesberekening is uitgegaan van een ventilatieverlies van 2,12 kW bij een transmissieverlies van 5,42 kW (bijna de helft). Als ik dat corrigeer naar de gebruikelijke indicatie van 20% van het totale verlies scheelt dat bijna 1 kW? Als dat klopt had ik genoeg gehad aan een 6,5 kW in plaats van 7,5 kW. Als ik in de toekomst ook nog ga na-isoleren (dak en vloer), dan wordt die 7,5 kW wel een heel zware jongen. Of maak ik me druk om niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:36
Peterlegrand schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:56:
[...]

Ik kom er nu (1 week voor installatie) achter dat in mijn warmteverliesberekening is uitgegaan van een ventilatieverlies van 2,12 kW bij een transmissieverlies van 5,42 kW (bijna de helft). Als ik dat corrigeer naar de gebruikelijke indicatie van 20% van het totale verlies scheelt dat bijna 1 kW? Als dat klopt had ik genoeg gehad aan een 6,5 kW in plaats van 7,5 kW. Als ik in de toekomst ook nog ga na-isoleren (dak en vloer), dan wordt die 7,5 kW wel een heel zware jongen. Of maak ik me druk om niets?
ligt eraan hoever ie kan terugmoduleren..en anders zet je gewoon even een raampje open, is goed voor de ventilatie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Vandaag de arotherm cv zijdig aangesloten op het verwarminngs net. En water druk erop gezet. Vrijdag de vwzai plaatsen en aansluiten samen met de vrc700. En de meegeleverde dcf buiten voeler. En dan test run. Ben benieuwd

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:19
Peterlegrand schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:56:
[...]

de 6,5 en 7,5 hebben hetzelfde minimale vermogen, dus dat maakt niets uit. Dan had je nog een stapje lager gemoeten. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Peterlegrand de Vaillant 65/6 unit is een gehandicapte softwarematig uitgedaagde 75/6, ze moduleren beide even ver terug.
Maar: je afgifte is nog een open vraag en daar hangt het succes van af. Zeker met 3-4 kW aan minimumvermogen en geen blok beton om in te bufferen.

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 12-10-2022 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
Proton_ schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:13:
@Peterlegrand de Vaillant 65/6 unit is een gehandicapte 75/6, ze moduleren beide even ver terug.
Maar: je afgifte is nog een open vraag en daar hangt het succes van af. Zeker met 3-4 kW aan minimumvermogen en geen blok beton om in te bufferen.
Je mag toch geen gehandicapte meer zeggen, maar minder valide 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Artintel aangepast. Ik ben overigens blij met mn 65/6 hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Vandaag een klein dagje aan het klussen geweest om de bestaande installatie aan te passen. Valt altijd tegen qua tijd en daarom verbazen mij de hoge offertes dan ook niet met de extreem gestegen uurtarieven. Nu nog een metertje of zes leidingwerk naar de pomp en hij kan draaien.

Inmiddels bericht gekregen dat de 55/6 klaar staat om geleverd te worden. Alles begin mei besteld, de 75/6 duurde een maand of twee/drie. De 55/6 vijf maanden en de 125/6 is nog onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Inmiddels staat de installatie 24 uur onder cv water druk en op een druppeltje aan een koppeling na geen problemen. Wel viel me op dat de knel koppelingen op koper veel kritischer zijn dan die op staal. Ik heb de muurdoorvoer van koper gemaakt omdat dat in mijn ogen beter tegen de buiten omstandigheden kan dan staal.
Maar is alles dicht.
Verder vraag ik me af of het door het buffervat vergrote volume niet om een groter expansie vat vraagt.
Morgen de vwz ai plaatsen samen met de voeler en thermostaat en kijken of we er leven in krijgen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:44

Seafarer

XXX

@snameroc hoe bedoel je dat kritischer met koper?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Dat je die veel vaster moet aan draaien dan staal om het dicht te krijgen. Met steek sleutel 40

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemaworstje
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
snameroc schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:54:
Dat je die veel vaster moet aan draaien dan staal om het dicht te krijgen. Met steek sleutel 40
Beetje vaseline doet wonderen.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Hemaworstje schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:55:
[...]

Beetje vaseline doet wonderen.

;)
Op de schroeven draad?
Dat gaat nu niet meer als het water er op staat, nogmaals bij staal is dit tegen mijn verwachting veel makkelijker waterdicht.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemaworstje
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
snameroc schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:04:
[...]

Op de schroeven draad?
Dat gaat nu niet meer als het water er op staat, nogmaals bij staal is dit tegen mijn verwachting veel makkelijker waterdicht.
Koper vervormt eerder als staal.
Maw,de knelring zal de koperen buis wat indrukken in tegenstelling
tot staal.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Hemaworstje schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:07:
[...]

Koper vervormt eerder als staal.
Maw,de knelring zal de koperen buis wat indrukken in tegenstelling
tot staal.

:)
Koper moet je niet aandraaien als een gek. Als hij begint te knellen nog een 3/4 slag geven en het is dicht. moet de koppeling nog zweten kan je altijd nog een kwart slagje geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Dat klopt wel maar bij dergelijke diameters kost dat laatste kwart slagje best wel kracht samen met de grote steeksleutel die dan in moeilijk bereikbare hoekjes weinig bewegings ruimte heeft.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.hartgers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:03
Hallo allemaal!

Aljo hier - lees al een tijdje mee en podcast en schrijf over duurzaamheid. En nu dus de laatste fase van ons huis: de warmtepomp!

Geoffreerd is een mooi Vaillant aroTherm plus 55/6 met Vaillant VP RW 45/2B Buffervat en een De Jong Warmtepompboiler RVS WPS 200L. Daar vertrouw ik allemaal op bij mijn installateur.

Wat ik wil uitzoeken is of deze Vaillant ook (in de toekomst) gaat werken met bijvoorbeeld Tibber - bekend van dynamische energieprijzen. Dat hoeft niet per se met hun eigen app (Power Ups), maar kan wellicht ook met Home Assistant. Iemand ervaringen?

PS: dank voor alle voorgaande 168 pagina's aan inhoud ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-07 10:44
Iemand nog een idee waar de regelmodule voor de Arotherm Plus op voorraad is ? Dus de 0010031645

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
  • Laatst online: 04-07 08:44
ben2513 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:00:
Mijn installatie staat in een ongeïsoleerd enkelsteen schuurtje. De boiler verliest best wat graden 's nachts, dus maar begonnen met na-isoleren.

Aluminiumfolie is het niet geworden, maar ik had nog restanten ondervloer. Helaas ben ik ook een klein beetje glaswol tekort, juist aan de belangrijke bovenzijde. PIR platen heb ik ook nog, dus wellicht bouw ik gewoon een deksel.
Ik heb de boiler na de sww-run aan de zijkanten geïsoleerd afgelopen woensdag, gisteren nog de bovenkant. Zie foto's. Het werd woensdagnacht 5 graden en de dagen daarvoor was dit voldoende om de volgende dag weer een nieuwe run te moeten doen. Donderdag was echter geen run nodig, want de boiler zat 's ochtends nog op 44 graden (na 2x douchen). Ik heb hem op 48 graden ingesteld met 7 graden offset. Net even gekeken en hij zit nu op 37 graden (weer na 2x douchen, dus vandaag wordt hij weer opgewarmd.

Dit is wel inclusief sww-gebruik (dagelijks twee mensen douchen, en mijn vrouw doucht heel warm + lang).

n = 1 en goed gemeten heb ik het ook niet, maar er is wel merkbaar verschil nu. Gisteren voordat ik de bovenkant isoleerde kon ik de warmte ook echt voelen tussen boiler en glaswol. Dus voor mij een plusje, en dit alles voor €36 (Knauf Naturoll 032 2700x580x120mm Rd:3.75). Een no-brainer als je de ruimte hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JslzwMdN1SVk1fTxaKeY75suOng=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TtavdGFu4PQud81yUCbB7Rn3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rp-NXmcOMtDy7VWSpmHGFDz5-8w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FN0W4dMmmjWRciV7GafPJvWh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ym3Ff7r0-Y1DUMypGN1mxKYAIKY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ExeXyuz9IGOGi5t1oa8qbWPg.jpg?f=fotoalbum_tile

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@a.hartgers je had deze al gevonden?
https://community.home-as...timatic-integration/87240
Er zijn dus wat haken en ogen, maar het kan wel.
(geen ervaring met HA, Tibber maar wel met ebus uitlezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:48
Ziet er ook interessant uit @Proton_ !
Ik ben zelf aan het wachten op een eBUS adapter v3 maar daar zit nog niet veel schot in. Qua hardware ziet de Multimatic integratie er wel een stukje eenvoudiger uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Heeft iemand nog een adresje voor flexibele aansluitleidingen? Moet van de pomp naar 28mm knel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ds23man schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:56:
Heeft iemand nog een adresje voor flexibele aansluitleidingen? Moet van de pomp naar 28mm knel
https://edelstahlwellrohr.com/
https://www.sani-flex.de/

En ik heb nog de Vaillant aansluitset liggen als je daar wat aan hebt? Ivm bovenstaande heb ik die niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
_ferry_ schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:12:
[...]

https://edelstahlwellrohr.com/
https://www.sani-flex.de/

En ik heb nog de Vaillant aansluitset liggen als je daar wat aan hebt? Ivm bovenstaande heb ik die niet gebruikt.
Heb net het korte Vaillansetje naar DN35 besteld, dan maar een verloopje. Welke set heb jij liggen, moet nog twee pompen aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
De eerste kwhs zijn aan de buitenlucht ontrokken. Of te wel hij doet het. Ik had nog wel een foutje gemaakt met het vergeten van een ontluchtingskraantje bij mijn retour buffer. Bijde leidingen komen van onder. Dus water eruit en kraantje er tussen. Gelukkig had ik afsluiters tussen de wp en ook tussen het huis en de rest.

Dus er hoefde niet heel veel water uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDoMzm5tuih8smUBYmF_g5G8psg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A8rDxB7TMIH51dLYSYovzRKC.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHAtO9mPz0Yg9b1imLemFSaPR-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDuxO3EFuBtyNuWUmUXl3F7M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door snameroc op 14-10-2022 18:10 ]

snameroc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
Is mij niet eerder opgevallen, maar staat ie niet te dicht tegen de muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
snameroc schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:09:
De eerste kwhs zijn aan de buitenlucht ontrokken. Of te wel hij doet het. Ik had nog wel een foutje gemaakt met het vergeten van een ontluchtingskraantje bij mijn retour buffer. Bijde leidingen komen van onder. Dus water eruit en kraantje er tussen. Gelukkig had ik afsluiters tussen de wp en ook tussen het huis en de rest.

Dus er hoefde niet heel veel water uit.

[Afbeelding][Afbeelding]
Je staat echt veel te dicht tegen de muur aan. Minmaal 20 cm. En als je koelt dan minimaal 25cm.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-07 23:15
Jaja hij is er! Alles keurig en compleet geleverd!
Begin mei besteld en vandaag binnen.

De Bestelling:
+Vaillant AroTHERM plus VWL 55/6 A 230V
+VWZ AI plus bestruringsmodule AroTHERM Plus +SensoCOMFORT VRC 720
+Vaillant grote trillingsdempers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjSHVYcSdxm1X6DDqXTnlpvg7Wo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epeJm8l2wtxMqF0qRi4Sz5cc.jpg?f=fotoalbum_tile

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Blijkbaar heeft Wasco een grote partij binnen gekregen, mijn begin mei bestelde 55/6 wordt woensdag afgeleverd.

Aan die veel te duur geprijsde trillingsdempers doe ik niet, gewoon 4 rubberen speeltuintegels a 6,95 van de Gamma doen het net zo best....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Bart_Denon schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:20:

De Bestelling:

[Afbeelding]
Veel plezier ermee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Bart_Denon schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:20:

De Bestelling:

[Afbeelding]
:9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Adriaan71 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:48:
[...]

Je staat echt veel te dicht tegen de muur aan. Minmaal 20 cm. En als je koelt dan minimaal 25cm.
Ik koel niet. En hij staat 21 cm van de muur.
Ik vind het knap dat jullie het zo kunnen meten van een foto.

[ Voor 10% gewijzigd door snameroc op 14-10-2022 20:07 ]

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
ds23man schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:33:
Blijkbaar heeft Wasco een grote partij binnen gekregen, mijn begin mei bestelde 55/6 wordt woensdag afgeleverd.

Aan die veel te duur geprijsde trillingsdempers doe ik niet, gewoon 4 rubberen speeltuintegels a 6,95 van de Gamma doen het net zo best....
Dan moet je nog draad eind hebben of iets om hem mee vast te zetten.
Ik meen dat ik 60 euro ex betaald heb, dus zo duur vind ik ze miet.

snameroc

Pagina: 1 ... 42 ... 173 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic