Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-07 22:52
ds23man schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:51:
[...]

Heb je nog wel een zwaar relais nodig en een 24 volt voeding.
Gewoon een 230 volt thermostaat bij de tu 60 euro
Nogmaals waar een wil is is een weg.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-07 15:35
Proton_ schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:59:
@Bart_Denon met 35 graden aanvoer gaat die vloer echt wel warm worden :)
Hoeveel debiet had je als open verdeler?
We gaan t gewoon eerst even aankijken. Heb nu de ketel op max 30 gezet. Warmtevraag voldoende hoog zodat de ketel kan blijven stoken. Gaan we vanavond zien wat het oplevert.
Bij mij open verdeler wist ik het debiet niet, omdat daar geen debietmeters op zaten. Dat was een open verdeler van therminon 6 groeps met Wilo pomp die altijd draaide. Daarmee draaide ik op Ta 40 graden, maar dat werd natuurlijk nog flink teruggemengd qua temp.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
snameroc schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:34:
[...]

Gewoon een 230 volt thermostaat bij de tu 60 euro
Nogmaals waar een wil is is een weg.
En dan met twee dikke stroomkabels door je huis heen om in je woonkamer aan te komen...

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09-2023
tobotje schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:51:
Ik baal als een stekker. Mijn nieuwe huisje is klaar. Binnenunit van de warmtepomp is geïnstalleerd. De buitenunit is echter nog steeds niet geleverd.

Het gaat om de Vaillant Arotherm Split Unitower vwl 58/5.

Hoe lang het gaat duren, krijg ik niet te horen. Zou het mogelijk zijn de binnenunit zonder buitenunit te laten draaien?

We gaan de winter in, en ik zou graag permanent in het nieuwe huis gaan wonen.
Wat je eventueel kan proberen is het alternatief punt op +30 te zetten dan zal hij alles proberen te doen met het elektrisch element. Weet alleen niet of het gaat werken zonder koelmiddel in het leidingwerk.

De e-bus spanning komt bij de split van de binnenunit in tegenstelling tot de PLUS uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
ds23man schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:41:
[...]

En dan met twee dikke stroomkabels door je huis heen om in je woonkamer aan te komen...
Op de cv leiding bij de pomp en watertemp instellen. En het is maar een kabel. Als je echt omhoog zit noem je de problemen niet die je noemt. En hoeveel te warm zou het nou worden in je huis met een 2 of 3kw element. Klokje er tussen half uur aan half uur uit kan ook nog.

Kortom je wil geholpen worden of niet.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:10

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Bart_Denon schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:19:
[…]
Het blijft net steken op een 1,5 l/min per groep (6 totaal). En dan heb ik de pomp van de Intergas op 100% continue staan....
Ik gok dat dat niet voldoende is.
Ik zie geen probleem. Ik draai al ruim 6 jaar met 1 - 1½ l/min door mijn vv. Eerst met CV-ketel, nu met WP. Draait als een zonnetje!

Weet wel dat vv traag is. Dus bij voorkeur geen nachtverlaging instellen.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-07 13:51
Weet iemand misschien of je bij een Vaillant 75/6 hybride opstelling ook een ander merk of type Vaillant kan toepassen zonder e-bus aansturing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Herw76 via het contact voor hulpverwarming op de AI Plus kun je zo'n beetje elke ketel aan/uit schakelen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
Proton_ schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:14:
@Herw76 via het contact voor hulpverwarming op de AI Plus kun je zo'n beetje elke ketel aan/uit schakelen.
Dit is wel een 230V contact contact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Dat is eenvoudig potentiaalvrij te maken :)
Maar wel belangrijk om te weten inderdaad.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Herw76 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:10:
Weet iemand misschien of je bij een Vaillant 75/6 hybride opstelling ook een ander merk of type Vaillant kan toepassen zonder e-bus aansturing
Vaillant scheidingsrelais
leveranciersnr: 306249

Zo kan je alle ketels aansturen in hybride opstelling,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Adriaan71 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:31:
[...]

Vaillant scheidingsrelais
leveranciersnr: 306249

Zo kan je alle ketels aansturen in hybride opstelling,.
Belachelijk duur ding. Kan je gewoon zelf maken, 5 euro voor een relaitje en 2 euro voor een doosje...

Snap niet waarom dat een dikke 180 euro moet kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
ds23man schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:37:
[...]

Belachelijk duur ding. Kan je gewoon zelf maken, 5 euro voor een relaitje en 2 euro voor een doosje...

Tja dat weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Productiekosten minder dan 5 euro, verkoop 35. Zit een beetje in dat wereldje.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
ds23man schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:37:
[...]

Waarschijnlijk om dit kant en klaar is en voor gemak mag betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Waarschijnlijk stel ik nu een ontzettende n00b vraag, maar hoe kan ik op de vrc720 nu snel zien dat de 75/6 plus 'aan' staat. Met de oude thermostaat zag je een vlammetje als de cv aansloeg. Hoe gaat dat nu met een warmtepomp en kan je dan bijvoorbeeld ook nog zien of enkel de warmtepomp draait of dat de cv ketel is bijgesprongen?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Artintel schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:02:
[...]

Waarschijnlijk om dit kant en klaar is en voor gemak mag betaald worden.
Nee, een gemiddelde CV boer weet niet eens hoe hij een relais moet bedraden laat staan de werking ervan begrijpt. Maar om dan de consument te laten bloeden voor deze incompetentie? Dat gaat wel heel ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:10

Seafarer

XXX

ds23man schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:46:
[...]

Productiekosten minder dan 5 euro, verkoop 35. Zit een beetje in dat wereldje.....
Volgens mij vergeet je de ontwikkelings kosten. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
De meerwaarde zit 'm o.a. ook in dat de documentatie qua klemmen klopt zodat de gemiddelde CV boer zo weinig mogelijk hoeft na te denken over elektrische dingen. Fouten kosten nog meer geld...
De niet-gemiddelde CV hobbyist zit op Tweakers ;) en zou niet in zijn hoofd halen hier een speciaal relais met Vaillant sticker voor te halen (en een niet-nul kans dat zijn eigenwijsheid leidt tot magische rook uit de ketel...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-07 21:15
Kan iemand mij een installateur / bedrijf adviseren voor de installatie van een Vaillant warmtepomp en warmtepompboiler in de regio Oss / 's-Hertogenbosch?
Bedrijven zoals 'Gasservice' geven mij niet echt de impressie de juiste expertise voor warmtepompen in huis te hebben. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:12
@DJ-B koelgassen _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marnix17
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-07 10:58
PaT schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:17:
Waarschijnlijk stel ik nu een ontzettende n00b vraag, maar hoe kan ik op de vrc720 nu snel zien dat de 75/6 plus 'aan' staat. Met de oude thermostaat zag je een vlammetje als de cv aansloeg. Hoe gaat dat nu met een warmtepomp en kan je dan bijvoorbeeld ook nog zien of enkel de warmtepomp draait of dat de cv ketel is bijgesprongen?
Grappig, precies wat ik ook mis, je kunt natuurlijk de menustructuur/sensoapp induiken maar ik mis het 'vlammetje' eigenlijk ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-07 10:58
Hippe Lip schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:43:
[...]

Weet wel dat vv traag is. Dus bij voorkeur geen nachtverlaging instellen.
Snap je punt maar hoe voorkom je dan dat de wp op het meest koude moment in de morgen gaat aanspringen? Mijn woning is uit '64 en na-geïsoleerd maar verliest op een nacht toch nog zomaar 1 à 1,5 graad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Marnix17 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:55:
[...]

Grappig, precies wat ik ook mis, je kunt natuurlijk de menustructuur/sensoapp induiken maar ik mis het 'vlammetje' eigenlijk ook wel.
Ja, ik heb geen gateway/app en ik ben dus aangewezen op de vrc720. Precies wat je zegt, in de menustructuur kom je er wel achter maar op het startscherm? Of is Twens <Tgemeten = altijd warmtepomp aan?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
PaT schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:59:
[...]

Ja, ik heb geen gateway/app en ik ben dus aangewezen op de vrc720. Precies wat je zegt, in de menustructuur kom je er wel achter maar op het startscherm? Of is Twens <Tgemeten = altijd warmtepomp aan?
Als wens lager is dan gemeten is de pomp aan. Of buiten uitschakel temperatuur is gelijk of hoger . Dan is pomp ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Laatst online: 16:20
Herw76 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:10:
met een scheidingsrelais inderdaad. ik heb er nog eentje liggen, als je interesse hebt, stuur maar een pb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herw76
Chupachups schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:55:
[...]

met een scheidingsrelais inderdaad. ik heb er nog eentje liggen, als je interesse hebt, stuur maar een pb.
Ik ben nog aan het kijken welke wp ik wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-07 22:11
Mijn installateur stuurde net, drie maanden na installatiedatum en drie maanden na betaling van de eerste factuur, opeens een tweede factuur. Omdat de offerte zonder werkzaamheden aan electra zou zijn geweest. Klopt helaas, staat er ook duidelijk op.

Maar ik vind de kosten aan de vrij hoge kant, juist omdat ik zelf twee leidingen van de meterkast naar de binnenuit heb gelegd. Wat hij nog moest doen is het verlengen van één leiding naar de buitenunit (zo'n 5 meter aan kabel, loopt langs de wp leidingen, dus niet echt extra meerwerk.) Hij heeft inderdaad ook twee installatieautomaten, een kWh meter (kosten €55 netto) en een aardlekschakelaar geplaatst.

Het totale kostenplaatje: €498. Voor de installatie aan zich heb ik al €11349 betaald.

Ook raar dat ze dit pas nu factureren, maar ja...

Mijn vraag aan de installateurs hier dus: vinden jullie dit ook duur? Mijn elektricien heeft voor de uitbreiding van mijn meterkast naar 3-fase minder berekend en was even lang bezig. Minder spullen misschien, dat kan..

In ieder geval raar om opeens nog zo'n factuur te ontvangen. Ze komen maandag nog langs om bestaande problemen op te lossen (thermofusion, condensadvoer buitenunit).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-MJ2exBWL7nPBXFIfCeWHZP1uo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EbiOhQeo3I3DKqk99R6ZIyFk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIh_Fkn4aoC5ajjS3zUFEoKRgbQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Z2ZfL50X2rJouULeqO8oCc0v.png?f=fotoalbum_tile

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-07 21:15
Buitenunit is eindelijk binnen. Ik ga toch voor een 45 liter buffervat. Ga toch maar voor zekerheid. Ik zit alleen na te denken hoe je de secundaire pomp af moet stellen. Heeft iemand tips

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ben2513 het is wel jammer dat er op de offerte niets staat over 'elektrawerk op nacalculatie' of iets dergelijks, maar een kWh meter kan al tegen de €100 lopen, zeker 3fase. €20 kan ook (1fase chinees zonder modbus). Webshop prijs x1,5 geeft een indicatie :)

Als het werk naar behoren is uitgevoerd zou ik het betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Proton_ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:08:
@ben2513 het is wel jammer dat er op de offerte niets staat over 'elektrawerk op nacalculatie' of iets dergelijks, maar een kWh meter kan al tegen de €100 lopen, zeker 3fase. €20 kan ook (1fase chinees zonder modbus). Webshop prijs x1,5 geeft een indicatie :)

Als het werk naar behoren is uitgevoerd zou ik het betalen.
Dank je! Op de offerte stond dit wel, maar ik vond het uiteindelijke bedrag wat prijzig. De kWh meter kostte €55 toen ik met hem belde (hij moest even naar de winkel rijden.)

Maar goed, ik vraag nog even wat ze bedoelen met "leggen kabel naar meterkast" en dan betaal ik het. Ze sturen de factuur drie maanden later, dus het voelt gewoon wat verrassend. Maar anders ben ik wel blij.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRuud
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20-10-2024
Ik heb een Vaillant unitower 190 buffervoorraad 50l (systeeminhoud ca 75l) losse pompmodule en een vr70 met de laatste versie VRC 720 sensocomfort.
Dit wil ik aansluiten op mijn Robot (merk) naregeling voor vloerverwarming die zowel koel als verwarmcontact geeft , NO of NC naar keuze.
We hebben dit aangesloten volgens de richtlijnen van Vaillant, met als resultaat dat het ding ieder 5 minuten staat te pendelen en zijn warmte niet kwijt kan.
Heeft iemand ervaring met deze configuratie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVtz-I4FtXwKOT25AwtGkIa9YEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KK7lG5bJpW0JzpXXexKDsVyx.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LL3p_5s8K0nHbF1t-6O1RLvPQlo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vnOkDbdqmPlF5l4nFwigcO0v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artintel
NRuud schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:49:
Ik heb een Vaillant unitower 190 buffervoorraad 50l (systeeminhoud ca 75l) losse pompmodule en een vr70 met de laatste versie VRC 720 sensocomfort.
Dit wil ik aansluiten op mijn Robot (merk) naregeling voor vloerverwarming die zowel koel als verwarmcontact geeft , NO of NC naar keuze.
We hebben dit aangesloten volgens de richtlijnen van Vaillant, met als resultaat dat het ding ieder 5 minuten staat te pendelen en zijn warmte niet kwijt kan.
Heeft iemand ervaring met deze configuratie.[Afbeelding][Afbeelding]
Hoe vaak schakelt de naregeling? Wanneer de warmtepomp een signaal krijgt van de naregeling zal hij aan gaan. Beperkt het aantal schakelmomenten en dan zal het een stuk beter gaan draaien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:38
NRuud schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:49:
Heeft iemand ervaring met deze configuratie.[Afbeelding][Afbeelding]
Je bent helaas al de zoveelste die problemen heeft met een naregeling. Advies (maar dat wil men vaak niet horen): Schakel de naregeling eens uit en werk met de temperatuurregeling van je warmtepomp. Structurele temperatuurverschillen los je op met het afregelen van je VVW (eerst alle groepen helemaal open, daarna knijpen waar het te warm wordt).
Als dat dan goed bevalt kan je buffervat ook nog weg, en win je ruimte en krijg je een nog hoger rendement.
(Hier geen naregeling of buffervat, en, als de WP al nodig is, meestal maar 1 run per dag, wat een sCOP voor verwarmen van 6.0 opleverde afgelopen nov t/m feb).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 23:46
Ik sta op het punt om een offerte te tekenen waarbij ík verantwoordelijk ben voor de EEBus-koppeling, omdat de installateur er geen ervaring mee heeft en enkel ervaring heeft met de SG-Ready relais contacten. Dat wil ik dan weer niet omdat het A) niet moduleert, B) weer extra componenten en kosten met zich meebrengt (een Moxa relais).

Daarom hoop ik op opheldering van een Vaillant-medewerker … hopelijk kan @Anoniem: 1608730 dat doen? O+
Anoniem: 1608730 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:56:
[...]

Allereerst sorry, tijdje niet meegelezen.

Qua omvormer kan ik SMA van harte aanbevelen; door EEBus integreert dat geweldig met de warmtepomp installatie, en met de Sunny Home Manager kun je met PV/SG-Ready de warmtepomp gaan aansturen op basis van eigen opwekking, wat met de versobering van het salderen gaat helpen om meer zelf te gebruiken - en duurzamer kan toch niet. 😃
@Anoniem: 1608730 Helaas vond ik dit hierover:
Wim Leers schreef op donderdag 21 april 2022 @ 00:45:
[...]

Heb jij effectief deze setup? De aansturing voor SG-ready is niet via EEBus maar met een Modbus I/O module die je nog extra moet kopen en koppelen. Aansturing via EEBus is preciezer/genuanceerder. Althans in theorie.

Ik ben benieuwd hoe de praktijk is want wat ik er over vinden kan geeft aan dat het allesbehalve stabiel werkt?

Zie https://www.photovoltaikf...ostID=2282391#post2282391
Maar helaas schetsen @jorne123 en @Kleuvert toch een heel ander beeld:
Kleuvert schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:48:
[...]

Ik denk dat ze bij de Arotherm doelen op een home manager. Die van mij was verbonden via de EEbus met mijn SMA home manager en daar kon ik hem dan bij overproductie extra laten draaien. Maar ik heb geen boiler op de Arotherm. Daarnaast sinds ik naar Ubiquiti netwerk apparatuur gestapt ben heb ik de Arotherm niet meer zichtbaar gekregen in het systeem van SMA. Andersom ziet die hem wel naar daar heb ik geen fluit aan. Na contact met SMA is het van zoek maar naar een installateur die hier ervaring mee heeft. Dat wordt hard zoeken. Na contact met Vaillant is het dat deze functie in Nederland niet ondersteund wordt en ze geen flauw idee hebben wat een EEbus verbinding is met SMA. Ik heb meer plezier van de Edimax stopcontacten die verbonden zijn met de manager dan de spullen van Bosch en Vaillant. Dat ligt niet aan de laatst 2 genoemden. Hoe geweldig SMA met zijn eigen spullen is zo’n drama om te connecten met een ander merk.
jorne123 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:43:
Toch nog even melden dat ik enkel problemen heb gehad met de SMA sunny home manager (en energie meter). De link tussen vaillant en sma valt te maken met heel veel geprul, maar je verliest hem ook vaak. Om de een of andere reden registeerde het sunny portal het verbruik van de warmtepomp ook niet. (Ik kon wel zien hoeveel er op een bepaald moment verbruikt werd maar dit werd niet opgeslaan dus achteraf kon ik niets zien in de verbruiksgrafiek). Ook de service vanuit SMA laat hier te wensen over.
De edimax toestelletje zijn ook best duur

Ik zou eigenlijk sterk tegen SMA adviseren tot ze hun platform verbeteren

Voor diegene die zich er wat in willen verdiepen, kijken best een naar Home Assistant + Shelly meters. Goedkoper, en werkt perfect, maar is iets technischer. But google is your friend
Dit in tegenstelling tot de marketing van Vaillant:
Wim Leers schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:32:
[...]

Maar dat is de "Smart Grid ready"-functionaliteit die elke warmtepomp heeft. Dat moduleert niet.

Ik heb ondertussen zelf het antwoord gevonden: je hebt geen thermostaat (VRC700 of de nieuwere VRC720) nodig, enkel de communicatiemodule VR920 of de nieuwere VR921. Zie https://www.sma-benelux.c...aillant-warmtepompen.html, waarop deze twee video's te vinden zijn:
- YouTube: EEBus: Universeel communicatieprotocol
- YouTube: Fotovoltaïsche systemen van SMA

En precíes dezelfde twee video's zijn te vinden op https://www.vaillant.be/c...ieen/eebus-energiebeheer/
Dus: mag ik verwachten dat https://www.vaillant.be/c...ieen/eebus-energiebeheer/ (BE) & https://www.vaillant.nl/c...-advies/smart-home/eebus/ (NL) ook realiteit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Andrehj schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:20:
[...]

Structurele temperatuurverschillen los je op met het afregelen van je VVW (eerst alle groepen helemaal open, daarna knijpen waar het te warm wordt).
In het woningvoorstel dat Vaillant aan mijn installateur stuurde staat dat de ruimte waar de thermostaat hangt niet nageregeld mag worden. Echter, dat is de warmste ruimte en boven zouden wij graag een half graadje extra hebben. Lijkt mij geen probleem om de vvw-groepen op de begane grond wat dicht te draaien, toch? Eventueel ging Vaillant ervan uit dat de begane grond als buffer fungeert, maar op aandringen van de installateur hebben wij ook een 45l buffervat op de retour, dus die zal zeker helpen als het echt moet (waarschijnlijk overbodig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
ben2513 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:50:
In het woningvoorstel dat Vaillant aan mijn installateur stuurde staat dat de ruimte waar de thermostaat hangt niet nageregeld mag worden. Echter, dat is de warmste ruimte en boven zouden wij graag een half graadje extra hebben. Lijkt mij geen probleem om de vvw-groepen op de begane grond wat dicht te draaien, toch? Eventueel ging Vaillant ervan uit dat de begane grond als buffer fungeert, maar op aandringen van de installateur hebben wij ook een 45l buffervat op de retour, dus die zal zeker helpen als het echt moet (waarschijnlijk overbodig).
Ja, zo zou ik dat doen. En dan proberen te draaien zonder naregeling. Buffervat in de retour is geen probleem, maar ook vaak niet nodig.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artintel
ben2513 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:50:
[...]

Naregelen is iets anders dan inregelen. Onder naregeling wordt verstaand dat de groepen helemaal dicht kunnen lopen, waardoor de thermostaat geen referentiepunt meer heeft en dus eigenlijk niet meer ziet wat hij doet en waarschijnlijk door zal gaan verwarmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@NRuud de meeste naregelingen doen inderdaad teveel starts voor een warmtepomp. Ik zie het als een probleem van de naregeling, de warmtepomp/Vaillant kan er weinig aan doen. Evohome bijvoorbeeld heeft een speciale warmtepomp-versie van hun naregeling, misschien kan Robot ook iets aanpassen.

De oplossing wordt vaak gevonden in één van de volgende richtingen:
0. Naregeling eruit,
1. Koppeling loslaten, de warmtepomp regelt zichzelf volledig weersafhankelijk en houdt alleen de buffer warm
waar de naregeling naar eigen inzicht uit kan trekken (warmtevraag signaal schakelt alleen de circulatiepomp)
2. Koppeling met extra tijdvertragingsrelais waardoor de warmtepomp pas uit gaat als er een paar uur lang geen warmtevraag meer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Proton_ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:49:
@NRuud de meeste naregelingen doen inderdaad teveel starts voor een warmtepomp. Ik zie het als een probleem van de naregeling, de warmtepomp/Vaillant kan er weinig aan doen. Evohome bijvoorbeeld heeft een speciale warmtepomp-versie van hun naregeling, misschien kan Robot ook iets aanpassen.

De oplossing wordt vaak gevonden in één van de volgende richtingen:
0. Naregeling eruit,
1. Koppeling loslaten, de warmtepomp regelt zichzelf volledig weersafhankelijk en houdt alleen de buffer warm
waar de naregeling naar eigen inzicht uit kan trekken (warmtevraag signaal schakelt alleen de circulatiepomp)
2. Koppeling met extra tijdvertragingsrelais waardoor de warmtepomp pas uit gaat als er een paar uur lang geen warmtevraag meer is.
Dat laatste werkt alleen als er dan wel (voldoende) afgifte open blijft staan, anders gaat de WP alsnog na een paar minuten uit als de buffer opgewarmd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZ5
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-05-2023

JZ5

Ik heb ondertussen een offerte lopen voor een Vaillant aroTherm Plus VWL 75/6 230V warmtepomp (monoblock)

Ik wil dit gaan toepassing als hybride installatie met mijn huidige CV-Ketel Vaillant.

Momenteel gebruik ik voor de CV-ketel als thermostaat Honeywell Evohome met zoneregeling voor de Vloerverwarming en boven voor de radiatoren. (R8810 modulerende module opentherm)

Nu begreep ik van mijn installateur dat we onze Honeywell thermostaat beter niet meer kunnen gebruiken maar de Vaillant Sens Comfort regelaar. Op verschillende sites lees ik toch een ander verhaal dat je dmv een update in het Evohome systeem ook een Vaillant warmtepomp kan aansturen. We hebben deze thermostaat nog niet zolang ik vind het een beetje zonde mocht dit wel gewoon kunnen.

Alleen kom hier niet echt verder mee. Is iemand hier bekend mee wat is jullie advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Als je Vaillant ketel geschikt is voor Ebus (of te maken) is Senseo Comfort thermostaat de weg te gaan qua systeem integratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:07
ds23man schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:54:
Als je Vaillant ketel geschikt is voor Ebus (of te maken) is Senseo Comfort thermostaat de weg te gaan qua systeem integratie.
Welke pads gaan daar in? Wel met crema laagje toch? ;P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
:+

Ben nu bezig de Senseo aan de muur te kleien. Ook weer lekker, de kabel kan alleen maar van achter of aan de onderkant. Mijn kabel komt van boven.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Nog even een blonde vraag. In de Senseo is er totaal geen markering qua + en - van de Ebus. De gebruiksaanwijzing zwijgt op dat gebied afgezien van wat Ikea plaatjes. En welke gek heeft die connector bedacht, om de (soepele) draad erin te krijgen moet je bijkans met een kleine schroevendraaier de montageplaat door de muur heen drukken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ds23man polariteit maakt niet uit, het is cv monteur proof ontworpen ;)
De connector klik je eruit, kabels erin, connector weer vastklikken.
Volgens mij heb je met adereindhulsjes niet eens gereedschap nodig (push-in?)

[ Voor 21% gewijzigd door Proton_ op 05-10-2022 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artintel
ds23man schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:50:
:+

Ben nu bezig de Senseo aan de muur te kleien. Ook weer lekker, de kabel kan alleen maar van achter of aan de onderkant. Mijn kabel komt van boven.....
Dat zou ik ook doen als ik senseo moet drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Proton_ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:06:
Volgens het Ikea plaatje moet ik toch echt een schroevendraaier gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
ds23man schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:03:
Nog even een blonde vraag. In de Senseo is er totaal geen markering qua + en - van de Ebus. De gebruiksaanwijzing zwijgt op dat gebied afgezien van wat Ikea plaatjes. En welke gek heeft die connector bedacht, om de (soepele) draad erin te krijgen moet je bijkans met een kleine schroevendraaier de montageplaat door de muur heen drukken.....
Dat is voor de simpele cv boer ;) hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemaworstje
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
ds23man schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:12:
[...]

Volgens het Ikea plaatje moet ik toch echt een schroevendraaier gebruiken...
Connector er uit zegt hij toch.
Klopt helemaal.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Adriaan71 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:14:
[...]

Dat is voor de simpele cv boer ;) hahaha
En waarom zijn de andere producten wel gemarkeerd als polariteitsgevoelig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Proton_ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:06:
Dit klopt niet helemaal, de connector wordt los bijgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ds23man ah dat was het (is al weer even geleden voor mij :) ).
Hoedanook is het niet nodig dat je op de muurplaat zit te hannesen.

Verder ben ik het je eens hoor, ik had dezelfde ervaring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Laat ik zo zeggen dat als je volgens de gebruiksaanwijzing de tabs van de connector die je in je hand houdt met een schroevendraaier indrukt, een gegarandeerde gang naar de SEH veroorzaakt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
ds23man schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:18:
[...]

En waarom zijn de andere producten wel gemarkeerd als polariteitsgevoelig....
Als er een + of - staat moet je die op alle connectors hetzelfde aanhouden. Staat er niks op dan maakt het niet uit hoe deze aangesloten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Artintel schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:38:
[...]

Als er een + of - staat moet je die op alle connectors hetzelfde aanhouden. Staat er niks op dan maakt het niet uit hoe deze aangesloten worden.
Zet dat dan duidelijk in de gebruiksaanwijzing van de VRC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
ds23man schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:41:
[...]

Zet dat dan duidelijk in de gebruiksaanwijzing van de VRC.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcyPguWAiihwgA4cPuB22upQwBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sKS3U9d1xYi5jQ6EQz4u33DS.jpg?f=fotoalbum_large

Op de printplaat staat het aangegeven, wanneer er niks bijstaat dan is een logische gedachte dat het vrij is om aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Artintel doe ermee wat je wil, in dit topic N=2 voor 'verwarrend' :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• snameroc
Vanavond de buitenunit op zijn plaats gezet. Het was donker maar hier een plaatje. Zaterdag de muurdoorvoer maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0EYoIVNOHLnLzhjVgBANr8ouHZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CrgV6RtNLJtts1ACb4QcD89w.jpg?f=fotoalbum_large

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassion
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 30-06 19:54
Beste medeforummers,

Sinds 2 weken ben ik ook in het bezit van een arotherm 75/6 plus warmtepomp met VR 921 sensonet bridge en vrc 720/2 thermostaat. Ook hing er een VR 70 bij maar deze bleek defect, dus die word vervangen als ze weer leverbaar is.

Nu heb ik een vraagje over de app en het toevoegen van apparaten hoop dat jullie mij alvast kunnen helpen.

Ik had voorheen tado zoneregeling maar dat werkte niet meer samen dus heb ik dat verkocht en is daar de vrc720 voor gekomen.

Voorheen kon ik met de sensoapp de temperatuur van de kamer instellen, nu dacht ik met het toevoegen van een VR 51 thermostaat knop via de app ook verschillende zones aan te kunnen maken, maar sinds ik de knop toegevoegd heb via de app (ambisense) kan ik mijn kamerthermostaat niet meer bedienen en zie ik alleen nog maar de toegevoegde radiator thermostaat.

Kan ik dit makkelijk wijzigen of iets toevoegen zodat ik de woonkamer (vrc 720) weer kan bedienen?

Edit: als ik de VR51 verwijder, komt de "woonkamer" weer terug en kan hem weer bedienen

Alvast heel erg bedankt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYBPjaUjoEIB8rkR3gTFnPRGfWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YOv9763shsNbdYjMizCECySI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Bassion op 06-10-2022 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
Bassion schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:26:
Beste medeforummers,

Sinds 2 weken ben ik ook in het bezit van een arotherm 75/6 plus warmtepomp met VR 921 sensonet bridge en vrc 720/2 thermostaat. Ook hing er een VR 70 bij maar deze bleek defect, dus die word vervangen als ze weer leverbaar is.

Nu heb ik een vraagje over de app en het toevoegen van apparaten hoop dat jullie mij alvast kunnen helpen.

Ik had voorheen tado zoneregeling maar dat werkte niet meer samen dus heb ik dat verkocht en is daar de vrc720 voor gekomen.

Voorheen kon ik met de sensoapp de temperatuur van de kamer instellen, nu dacht ik met het toevoegen van een VR 51 thermostaat knop via de app ook verschillende zones aan te kunnen maken, maar sinds ik de knop toegevoegd heb via de app (ambisense) kan ik mijn kamerthermostaat niet meer bedienen en zie ik alleen nog maar de toegevoegde radiator thermostaat.

Kan ik dit makkelijk wijzigen of iets toevoegen zodat ik de woonkamer (vrc 720) weer kan bedienen?

Edit: als ik de VR51 verwijder, komt de "woonkamer" weer terug en kan hem weet bedienen

Alvast heel erg bedankt.[Afbeelding]
Heb je voor de ambisense wel een aparte zone aangemaakt, kamerthermostaat en ambisense op 1 zone gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassion
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 30-06 19:54
Artintel schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:42:
[...]

Heb je voor de ambisense wel een aparte zone aangemaakt, kamerthermostaat en ambisense op 1 zone gaat niet werken.
Uiteraard niet 😅
Ben ik zo kippig geweest dat tijdens de installatie gevraagd word? Of moet ik dat vantevoren doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
Bassion schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:58:
[...]

Uiteraard niet 😅
Ben ik zo kippig geweest dat tijdens de installatie gevraagd word? Of moet ik dat vantevoren doen?
Als het goed is kan je die bij installatie configuratie en dan circuit 2 activeren. Als dat niet werkt is er een grote kans dat je toch de VR70 nodig hebt

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Xanthine
  • Laatst online: 28-04 11:50
De technieker van de Vaillant is langsgekomen en heeft de VRC720 correct ingesteld, joepie! Mijn installateur is ook langsgekomen om te kijken wat hij fout had gedaan.

Eind goed al goed, iedereen heeft er iets uit geleerd en heb de samenwerking met de installateur ook positief kunnen afsluiten. Er is veel fout gegaan wat niet zo zou mogen, maar de communicatie is altijd vriendelijk gebleven, en ook de laatste inspanning om Vaillant in te huren kwam van zijn kant.

Wat er aangepast is:
- zone 1 bestaat bij mij niet, dus deze is uitgezet
- bivalentiepunt aangepast naar 4 graden zodat de verwarmingsstaaf niet onnodig aan gaat
- stooklijn op 0.30
- warm water (boiler) op 50 graden
Ook was er nog iets mis met de thermostaat, hij gebruikte ofwel enkel de buitenvoeler of enkel de kamerthermostaat, geen idee, in alle geval opgelost.

Het energieverbruik is enorm gezakt, en het is een aangename 24 graden in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Xanthine schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:32:
De technieker van de Vaillant is langsgekomen en heeft de VRC720 correct ingesteld, joepie! Mijn installateur is ook langsgekomen om te kijken wat hij fout had gedaan.

Eind goed al goed, iedereen heeft er iets uit geleerd en heb de samenwerking met de installateur ook positief kunnen afsluiten. Er is veel fout gegaan wat niet zo zou mogen, maar de communicatie is altijd vriendelijk gebleven, en ook de laatste inspanning om Vaillant in te huren kwam van zijn kant.

Wat er aangepast is:
- zone 1 bestaat bij mij niet, dus deze is uitgezet
- bivalentiepunt aangepast naar 4 graden zodat de verwarmingsstaaf niet onnodig aan gaat
- stooklijn op 0.30
- warm water (boiler) op 50 graden
Ook was er nog iets mis met de thermostaat, hij gebruikte ofwel enkel de buitenvoeler of enkel de kamerthermostaat, geen idee, in alle geval opgelost.

Het energieverbruik is enorm gezakt, en het is een aangename 24 graden in huis.
Mooi dat het is opgelost, maar als je een WP selecteert om je woning te verwarmen, dan moet die dat toch tot dik onder 0 aankunnen? Waarom zou je dan bij +4 al dat elektrische verwarmingselement aan willen schakelen? Kun je die waarde niet naar -10 verzetten? Dat gaat je een hoop stroom besparen de komende winter.
En ik zou nog wat aan de stooklijn veranderen, want om je woning tot 24 graden te verwarmen is misschien wat overdreven.... (of komt dat van de zon?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
Domosapiens schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:58:
[...]

Mogelijk dat je op basis van deze diagrammen een schatting kunt maken ?

[Afbeelding]

https://www.vaillant.ch/d...ungsdiagramme-1775104.pdf
Heeft iemand deze vermogen-frequentie curve voor de 55/6?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
Andrehj schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:05:
[...]

Mooi dat het is opgelost, maar als je een WP selecteert om je woning te verwarmen, dan moet die dat toch tot dik onder 0 aankunnen? Waarom zou je dan bij +4 al dat elektrische verwarmingselement aan willen schakelen? Kun je die waarde niet naar -10 verzetten? Dat gaat je een hoop stroom besparen de komende winter.
En ik zou nog wat aan de stooklijn veranderen, want om je woning tot 24 graden te verwarmen is misschien wat overdreven.... (of komt dat van de zon?)
Bivalentie punt die je inschakelt betekend niet dat hij meteen zijn element gaat gebruiken. . Hij wordt vrij gegeven en als het nog is kan hij er gebruik van maken. .

Persoonlijk heb ik hem uit staan voor cv en alleen voor SWW bij -8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlue
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-07 15:57
Ik heb ongeveer nu een jaar een Vaillant Arotherm split VWL 125/5 AS S2 400V icm een Vaillant boiler VIH RW 400l boiler. Deze stuur ik aan via Loxone en kan elke kamer apart sturen. De verwarming en koeling gebeurd door een combinatie van vloerverwarming en Jaga Briza en clima kanalen. De boiler warmt standaard om tot 55° (tussen 11u en 13u) behalve als ik een energie overschot heb op de zonnepanelen dan gaat de temperatuur hoger naar 65°.

Nu monitor ik de temperatuur van de boiler al een tijdje en ik merk dat ik op een nacht zonder enig verbruik toch +/-10° temperatuur verlies. Ik vroeg mij af of dit niet veel is voor een boiler van 400l. De temperatuur waar de boiler staat (kelder) is +/-18°.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8BwksKHvdqj29tcSO7H_U8IoUvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QTJyKlQ86SFLFuEi5E8tFwfg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
IceBlue schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:45:
Nu monitor ik de temperatuur van de boiler al een tijdje en ik merk dat ik op een nacht zonder enig verbruik toch +/-10° temperatuur verlies. Ik vroeg mij af of dit niet veel is voor een boiler van 400l. De temperatuur waar de boiler staat (kelder) is +/-18°.
10 graden daling is erg veel, maar waarom breng jij elke dag 400 liter water naar 65°C? Dat kost je met een WP toch een vermogen aan elektriciteit? Ik zou eens beginnen met dat setpoint flink te verlagen, naar bijvoorbeeld 48 graden. Dat bespaart al veel stroom, maar daarmee los je het standbyverlies nog niet op.
Ken je onderstaande post? Vooral het hoofdstuk over stilstandsverlies (en met name de alinea over eenpijpscirculatie) zou voor jou wel eens interessant kunnen zijn:
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 08-10-2022 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceBlue
Dat ga ik zeker eens bekijken. Het verwarmen naar 65° gebeurd alleen als er een overschot is aan stroom en ik +3000W op het net zet. In BE is het salderen afgeschaft en kunnen we het beter zelf op gebruiken. Maw het kost niets extra. Daarnaast is de kans op Legionella ook kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
IceBlue schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:45:
Ik heb ongeveer nu een jaar een Vaillant Arotherm split VWL 125/5 AS S2 400V icm een Vaillant boiler VIH RW 400l boiler. Deze stuur ik aan via Loxone en kan elke kamer apart sturen. De verwarming en koeling gebeurd door een combinatie van vloerverwarming en Jaga Briza en clima kanalen. De boiler warmt standaard om tot 55° (tussen 11u en 13u) behalve als ik een energie overschot heb op de zonnepanelen dan gaat de temperatuur hoger naar 65°.

[Afbeelding]
Je verlies is wel erg veel. Kan je eens en foto sturen van je aansluiting aan je boiler van je leidingwerk. en dan specifiek je warmwater en je spiraal aansluiting de bovenste. Doorgaans verliezen die boilers niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:00
Andrehj schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:08:
[...]

10 graden daling is erg veel, maar waarom breng jij elke dag 400 liter water naar 65°C? Dat kost je met een WP toch een vermogen aan elektriciteit? Ik zou eens beginnen met dat setpoint flink te verlagen, naar bijvoorbeeld 48 graden.
Zo laag als 48 graden zou ik niet doen, vanwege legionella etc. Eigenlijk is 55 graden dan al op het randje, ik zou de temperatuur eerder op 60 zetten. Maar dat is nog altijd lager dan 65.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-07 18:49
Dat ondervang je dan toch met een wekelijkse legionellarun?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Een nacht zonder gebruik geeft hier met de unitower ongeveer 2 graden daling. Gemiddeld een graad per 5 uur als ik zo de grafieken bekijk.
Met 65 graden water gaat dat natuurlijk wel wat harder dan met water van 40 a 50 graden. Omdat het verschil met de omgevingstemperatuur groter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlue
We gaan zelden/nooit de nacht in met 65° boiler temp. Eerder 40° a 50° en de temp is dan na de nacht 32° a 40°.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:01:
[...]

Zo laag als 48 graden zou ik niet doen, vanwege legionella etc. Eigenlijk is 55 graden dan al op het randje, ik zou de temperatuur eerder op 60 zetten. Maar dat is nog altijd lager dan 65.
@Grolsch heeft al ~ 5 jaar geen legionella run…

55 graden waarop een deel van de fabrikanten en installateurs hem zetten heeft te maken met de NEN en Vewin werkbladen waaruit dit voortkomt.
Echter er wordt al langer gesteggeld over legionella en of de regelgeving hieromtrent niet te zwaar weegt.
Immens alle gevallen van legionella zijn bij langdurig stilstaand water in een buitenshuis situatie voorgevallen.
En 48-50 graden is ook nog eens beter voor het rendement (COP) van de warmtepomp.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
DutchWing schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:37:
[...]

55 graden waarop een deel van de fabrikanten en installateurs hem zetten heeft te maken met de NEN en Vewin werkbladen waaruit dit voortkomt.
Echter er wordt al langer gesteggeld over legionella en of de regelgeving hieromtrent niet te zwaar weegt.
Immens alle gevallen van legionella zijn bij langdurig stilstaand water in een buitenshuis situatie voorgevallen.
En 48-50 graden is ook nog eens beter voor het rendement (COP) van de warmtepomp.
Interessant!
Wat zou een betere oplossing zijn? Met een boiler van 200 liter op 55 graden kan ik ongeveer. 250 liter 40 graden tap water maken wat voldoende is voor ons.

Zou een boiler van 270 liter op bijvoorbeeld 50 graden zuiniger zijn?
Vanuitgaande dat we de wekelijke legionella run blijven uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:01:
Mooie theorie. Maar nu de praktijk: Onderin het vat (bij de inlaat) is het water na de eerste keer water tappen al weer 10 graden. Daartussen zit altijd een overgangslaag van ca 37 graden. Ideaal dus voor legionella. In de praktijk is dus altijd een deel van je SWW-water 37 graden. Toch is legionella geen probleem. Want het water wordt regelmatig ververst en staat dus niet langdurig stil.
En om het laatste risico uit te sluiten doe je dan nog wekelijks (of tweewekelijks) een legionellarun, waarvan het nut door velen wordt betwijfeld.
Je SWW op 55 graden zetten voegt mijns inziens dus niks toe (behalve hogere kosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
DutchWing schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:37:
[...]

Dat is ook zo. Het is daarbij uiteraard ook zo dat het goed gaat zolang het goed gaat. En dat als het een keer niet goed gaat, de gevolgen ook groot kunnen zijn. Het is daarbij ook deels je eigen inschatting/risicobereidheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
IceBlue schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:29:
We gaan zelden/nooit de nacht in met 65° boiler temp. Eerder 40° a 50° en de temp is dan na de nacht 32° a 40°.
Maar dan zegt het niks! Je meet de watertemperatuur maar op 1 punt in je vat. Als het voor de nacht vlak daaronder 20 graden was, en vlak daarboven 60, dan zul je door de interne warmtegeleiding van het water op de thermometer altijd een temperatuurdaling zien, terwijl de gemiddelde watertemperatuur in het vat niet gedaald hoeft te zijn.

Temperatuurdaling in het vat moet je meten direct na een SWW-run (die zorgt namelijk door de verwarming van onderuit voor een redelijk gelijke temperatuursverdeling), en dan in die tijd dus geen warm water tappen.
Dus vanochtend eerst allemaal onder de douche, vanmiddag SWW-run starten, alle warmwaterkranen blokkeren (zodat je vrouw niet per ongeluk warm water pakt in de keuken) en dan morgenochtend kijken wat het echte verlies is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
DJ-B schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:42:
[...]

Interessant!
Wat zou een betere oplossing zijn? Met een boiler van 200 liter op 55 graden kan ik ongeveer. 250 liter 40 graden tap water maken wat voldoende is voor ons.

Zou een boiler van 270 liter op bijvoorbeeld 50 graden zuiniger zijn?
Vanuitgaande dat we de wekelijke legionella run blijven uitvoeren.
Kun je zelf uitrekenen aan de hand van de isolatiewaardes van je SWW-vat. Overigens is die legionellarun wel killing voor je gemiddelde COP. Als je die vaak uitvoert (en relatief weinig SWW-verbruik hebt) is een klein vat al snel gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Andrehj schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:49:
[...]

Mooie theorie. Maar nu de praktijk: Onderin het vat (bij de inlaat) is het water na de eerste keer water tappen al weer 10 graden. Daartussen zit altijd een overgangslaag van ca 37 graden. Ideaal dus voor legionella. In de praktijk is dus altijd een deel van je SWW-water 37 graden. Toch is legionella geen probleem. Want het water wordt regelmatig ververst en staat dus niet langdurig stil.
Dat water is na een paar uur weer op temperatuur en zit dus niet heel lang op die ideale groeitemperatuur. Om te voorkomen dat het water ook na die opwarmtijd onderin nog iets van twintig uur lang te koud wordt/blijft, wordt ook aangeraden om de temperatuur iets boven die gewenste 55 in te stellen.

Maar uiteraard is het allemaal vooral ook eigen keus. En hangt het ook af van hoe veel een hoe vaak je het warm water gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:00:
Dat water is na een paar uur weer op temperatuur en zit dus niet heel lang op die ideale groeitemperatuur.
Dat klopt niet. Dat lauwe grensvlak beweegt met het legen van de boiler mee naar boven. Pas bij de volgende SWW-run wordt dat weer opgewarmd.
Om te voorkomen dat het water ook na die opwarmtijd onderin nog iets van twintig uur lang te koud wordt/blijft, wordt ook aangeraden om de temperatuur iets boven die gewenste 55 in te stellen.
Leuke theorie, maar een R32 warmtepomp komt op de compressor maar tot zo'n 60° watertemperatuur. Dan heb je nog een deltaT naar je SWW-temperatuur (anders is er immers geen warmteoverdracht mogelijk in de spiraal), dus in de praktijk is die 55° SWW al zo'n beetje de limiet. En bij temperaturen dik onder nul wordt die zonder elektrisch element al niet meer gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:54
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:49:
[...]

Dat is ook zo. Het is daarbij uiteraard ook zo dat het goed gaat zolang het goed gaat. En dat als het een keer niet goed gaat, de gevolgen ook groot kunnen zijn. Het is daarbij ook deels je eigen inschatting/risicobereidheid.
Klopt, de kans dat je een grote prijs in de loterij wint is aanzienlijk groter dan dat je legionella krijgt in een SWW boiler die gebruikt wordt.

Sterker nog, ik ken geen 1 geval van legionella in een SWW boiler die gebruikt wordt, zelfs op internet niet kunnen vinden.

Hier inderdaad al 5,5 jaar een 400 liter SWW boiler op 48 graden, en iedereen leeft nog (N=4).

WP gaat elke 2 á 3 dagen leeg bij normaal gebruik, we gaan nooit langer dan 1,5 week op vakantie.

Na 1,5 week vakantie laat ik de leidingen wel ff doorlopen, maar dat deed ik met m'n oude CV ketel ook. Want stilstaand water zit niet alleen in het vat, maar ook in de leidingen in je woning.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Vandaag de muur doorvoeren gemaakt en de elektra kabels aangesloten. Deze week de leidingen doortrekken naar de stam leiding.
Ik ben toch blij dat hij bij mij onder een dankje staat als ik zie hoe onbeschermd fie aansluit print in dat plastic aansluitbakje zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-On1ene5LSIAlDDLhoIf_OmejKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPdQmYokZD0NxtgE02kqPkBZ.jpg?f=fotoalbum_large

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
snameroc schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:50:
Vandaag de muur doorvoeren gemaakt en de elektra kabels aangesloten. Deze week de leidingen doortrekken naar de stam leiding.
Ik ben toch blij dat hij bij mij onder een dankje staat als ik zie hoe onbeschermd fie aansluit print in dat plastic aansluitbakje zit.
[Afbeelding]
Staat hier gewoon in de volle regen en sneeuw als dat er is. Maar alles blijft kurk droog.

Dus nodig is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Zit een behoorlijke afdichting in de rand van dat bakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
ds23man schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:40:
Zit een behoorlijke afdichting in de rand van dat bakje.
Mwah ik moet het nog zien na een jaar of 10 met 230 op de print.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

snameroc schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:24:
[...]

Is volgens mij niet heel anders als hoe de elektronica van een airco buitenunit zit.
En die doen het al meer dan 20 jaar op die manier.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Het vermogen waarmee de pomp inschakelt bij warmtevraag, zit daar nog een bepaalde regeling achter? Waar we dan ook nog vat op hebben :+

Hij schakelt in, gaat dan vrij snel naar een fors opgenomen vermogen van rond de 2,5kW toe, en gaat daarna afbouwen. Maar dan gaat er al een flinke bak warmte het huis in met een stuk hogere Ta dan berekend, ten koste van de efficiëntie natuurlijk.

1e run was de buffer nog koud, dus ik kan mij voorstellen dat ie dan extra gas geeft, maar dat was daarna niet meer het geval. Kamer was toen ook op temperatuur, dus ergens zou ik dan denken; lekker op minimum vermogen starten en blijven draaien. De zon nam het overigens al gauw over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_Gr3mNgnRb04RmB786mFH58vjA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C10yX750nE4b9vVMcBDHIHHi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlue
Adriaan71 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:01:
[...]

Je verlies is wel erg veel. Kan je eens en foto sturen van je aansluiting aan je boiler van je leidingwerk. en dan specifiek je warmwater en je spiraal aansluiting de bovenste. Doorgaans verliezen die boilers niet zoveel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9uEWmjAbEvptyzxxZHSnruOCUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2C3xIkIr2Jgh8klC0bAmMINR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VH2k29CeXp5XCqw9RurDdg57ZvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aP8okde5KjjzOmNtQrnMOk5p.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
snameroc schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:38:
Vanavond de buitenunit op zijn plaats gezet. Het was donker maar hier een plaatje. Zaterdag de muurdoorvoer maken.
[Afbeelding]
Mooi plekje ervoor.
Hoe kan jij wel aan een warmtepomp komen of had je hem al langer in huis?
Ik ben er nog niet uit welke warmtepomp ik neem.
Ik heb 3 merken nefit/Bosch of Vaillant of Panasonic allemaal monoblock hybride .
Mijn eerste voorkeur was de Bosch compress 5 waar ik al een prijs voor heb liggen en volgende week krijg een offerte van één Panasonic 7 kw waar ik nu meer voor wil gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Ik had hem begin juni via mijn werk bij de technische unie besteld. Tot 2 weken terug stond hij op leveren week 51. Vorige week maandag was hij er in eens een week na de melding van het energie prijs plafond. Ik weet het niet zeker maar had het idee dat er een aantal mensen hem geannuleerd hebben.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Ja. Je mag je installateur terugroepen. Hij heeft hele mooie ook omstamdigheden voor eenpijpscirculatie gecreëerd. Die buizen aan je vat zullen wel permanent warm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Je mist de thermo sifon

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artintel
Ik zie ook een circulatie pomp, heb je een ringleiding systeem? Als deze in de nacht aanstaat zal het ook bijdragen aan afkoelen van het vat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@_ferry_ als de thermostaat de warmtepomp uitzet voordat hij terugmoduleert, staat de stooklijn te hoog.
Als het niet de thermostaat is, maar de warmtepomp zelf wegens Ta overshoot, dan heb je wellicht te weinig debiet, te weinig afgifte (, stooklijn te laag).

Bij mij start hij altijd op met 22% modulatie en regelt dan in ongeveer vijf minuten terug naar nul.
Met de lange-run-hack levert dat deze runs op:
https://snapshots.raintan...CUWpFpY2SfvAIF88KpKMrn60N
Je ziet dat het elektrisch vermogen op modulatie 0% toeneemt van 475 watt bij 9.5°C tot 560 watt bij 16.5°C.
Dat met COP 7 geeft bijna 4 kW thermisch vermogen op minimale modulatie (65/6, maar ik verwacht precies hetzelfde bij de 75/6).

Met de standaardsoftware ziet het er ongeveer zo uit:
https://snapshots.raintan...Jhzut3vTJ46YNugvffBjFJg2e
(excuses voor de extra lijnen in de snapshots, op mijn eigen dashboard staan die niet)

Zolang je afgifte klopt gaat het dus prima, op een gegeven moment warmt de vloer toch op en gaat de warmtepomp regelmatig pauzes nemen wegens Ta overshoot.
Welke logica daar achter zit, daar ben ik nog niet helemaal achter, mijn hack voorkomt het niet volledig dus ik vermoed een graadminuten-integraal of iets dergelijks die met de onafgeronde waarden werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
snameroc schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:24:
[...]

YouTube: Climate chambers

Er wordt volop getest onder extreme omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Artintel schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:52:
[...]

YouTube: Climate chambers

Er wordt volop getest onder extreme omstandigheden.
Je moet eens weten hoeveel defect frequentieregelaars ik al gezien heb welke buiten in een verwarmde rittal schakelkast zitten. Het had voor 100 euro meer veel beter beschermd geweest. In een auto kom je dit allang niet meer tegen en dat werkt op laagspanning. Hier zie je de frequentie regelaar naast de fan.
Electro schade door vocht test je niet in een lab dat kost tijd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x23Fek_UXc9rdOnpZ8UeaD3IYa8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XX3yl3TqcJ9h9NtnU7OPdI0u.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door snameroc op 08-10-2022 22:04 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterlegrand
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-01 09:34
Ik krijg in mijn (kleine) woning van 75 m2 over twee weken een Vaillant aroTHERM 75/6 geplaatst met een uniTower. Boven die uniTower is een Nibe buffervat van 40 liter gepland (parallel). Vanwege de kleine ruimte moet de buffer wel boven de uniTower.
Die 40 liter lijkt mij vrij krap als ik de berekeningen zie voor de inhoud van een buffervat. Ik heb gevonden dat Panasonic een 50 liter buffervat heeft. Moet ik de Nibe 40 liter laten vervangen voor de Panasonic 50 liter?
Pagina: 1 ... 41 ... 173 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic