• Artintel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09-2023
adbeze schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:44:
[...]

Zit er in de schema data bestanden wel een schema met: cascade, MEH 97/6 en Unistor boiler?
Enige aandachtspunt van dit schema is dat er 1 warmtepomp gebruikt wordt voor warmwater en dat je 2x leidingen naar binnen moet brengen. Wel even om de keerkleppen denken. Tichelman systeem is hier niet van toepassing omdat elke unit zijn eigen pomp heeft. Wel even opletten dat de diameter waar de 2 units samen komen groot genoeg is.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-06 17:09
Adriaan71 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:27:
[...]

Wou gebouwen stroom weten. Thnks. stroming zat.

Geen last van ruis in je leidingen?
Fijn! :)

Nee, nauwelijks. Alleen op het eerste deel, maar dat is ook een raar stuk. Dat is een 22 mm leiding die binnenkomt, stuk in een muur, onder een badkuip door, dan een radiator langs. Zou eigenlijk ook meer gebeugeld moeten worden, maar kon overal kut bij :P De loop wordt nog wel eens anders als de badkamer ooit verbouwd gaat worden. Ooit.

Daarna wordt hij gesplitst in 2x22 (voor/achter woning). Daarna gaat het vrij vlot over naar 3/4" dikwandig staal, dat ruist al niet zoveel.

Vooral als de driewegklep omschakelt hoor je bij die 1e radiator een behoorlijke ruis.

Over waterzijdig inregelen: ik heb nog een plintradiator die ik wil aansluiten, maar daar zit geen inregelknop op (überhaupt geen knop). Wat voor iets kun je op een 15 mm leiding zetten?

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Artintel schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:30:
[...]

Enige aandachtspunt van dit schema is dat er 1 warmtepomp gebruikt wordt voor warmwater en dat je 2x leidingen naar binnen moet brengen. Wel even om de keerkleppen denken. Tichelman systeem is hier niet van toepassing omdat elke unit zijn eigen pomp heeft. Wel even opletten dat de diameter waar de 2 units samen komen groot genoeg is.
Ze hebben toch altijd een eigen pomp de unit's in cascade. Zo ga je verschillende flows krijgen door verschillende leiding lengte's en verschillende weerstanden. Eentje rechtstreeks naar buffer en ander door MEH. Of maakt het met zo'n Schema niet uit.

Kleppen zo en zo in cascade.

Werk je met 2x VWZ AI hebben ze toch ook een eigen pomp de unit's. En dan wel tichelman systeem.

Of zie ik iets verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Zwartoog schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:45:
[...]

Fijn! :)

Nee, nauwelijks. Alleen op het eerste deel, maar dat is ook een raar stuk. Dat is een 22 mm leiding die binnenkomt, stuk in een muur, onder een badkuip door, dan een radiator langs. Zou eigenlijk ook meer gebeugeld moeten worden, maar kon overal kut bij :P De loop wordt nog wel eens anders als de badkamer ooit verbouwd gaat worden. Ooit.

Daarna wordt hij gesplitst in 2x22 (voor/achter woning). Daarna gaat het vrij vlot over naar 3/4" dikwandig staal, dat ruist al niet zoveel.

Vooral als de driewegklep omschakelt hoor je bij die 1e radiator een behoorlijke ruis.

Over waterzijdig inregelen: ik heb nog een plintradiator die ik wil aansluiten, maar daar zit geen inregelknop op (überhaupt geen knop). Wat voor iets kun je op een 15 mm leiding zetten?
https://www.imi-hydronic.com/nl-nl/product/stk

Kan je je flow al van te voren instellen. Ik ga van 28mm naar 0,4mtr 22 en dan 1 mtr 15 naar een Jaga. Deze ertussen en al goed geknepen en knoop ook nog waterzijde ingeregeld. En hoor nu niks in mijn slaapkamer.

Wel het sleuteltje erbij bestellen om hem te verstellen. ;)

• Artintel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09-2023
Adriaan71 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:45:
[...]

Ze hebben toch altijd een eigen pomp de unit's in cascade. Zo ga je verschillende flows krijgen door verschillende leiding lengte's en verschillende weerstanden. Eentje rechtstreeks naar buffer en ander door MEH. Of maakt het met zo'n Schema niet uit.

Kleppen zo en zo in cascade.

Werk je met 2x VWZ AI hebben ze toch ook een eigen pomp de unit's. En dan wel tichelman systeem.

Of zie ik iets verkeerd.
De pompen regelen hun eigen flow, als je de diameter goed hebt bepaald dan moet dat geen enkel probleem opleveren.

Dat is anders wanneer je 2x boiler met 1 opwekker wilt opwarmen, dan wil je de afgifte kant in balans hebben. zodat ze gelijkmatig worden opgewarmd.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-06 18:28
Zwartoog schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:13:
[...]

Hmm, ik weet niet of ik het helemaal begrijp.

Als ik naar die schermpjes kijk, dan heb ik een maandopbrengst van 99,8+102,8 = 202,6 kWh ipv de 185 kWh die de VRC 700 geeft. Verbruik is 19+32 = 51 kWh, die klopt wel.

Overall rendement zou dan 202,6/51 = 3,97 moeten zijn, of 185/51 = 3,63. Bedoel je dat?
Sorry, ik begrijp je niet helemaal.
Bedoel je dat de losse waardes in de VRC700 voor warm water en CV opgeteld niet het totaal is van die grafiek die ook in de VRC700 getoond wordt?
Of is de waarde van de grafiek in de VRC700 niet gelijk aan de optelsom van energie voor CV + energie voor SWW die in de binnenunit getoond worden?

• Adriaan71
Artintel schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:02:
[...]

De pompen regelen hun eigen flow, als je de diameter goed hebt bepaald dan moet dat geen enkel probleem opleveren.

Dat is anders wanneer je 2x boiler met 1 opwekker wilt opwarmen, dan wil je de afgifte kant in balans hebben. zodat ze gelijkmatig worden opgewarmd.
Je kan het ook oplossen door inregelventiel te plaatsen op elke warmtepomp en deze inregelen op exacte het zelfde flow.

• Adriaan71
Artintel schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:02:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAintGwzY95cfpXlLxLx2yD3IxM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5zOOCYnb9yj5grlo53RcvIz2.png?f=fotoalbum_large

• Technico55
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-03 19:58
Is er iemand die de Vaillant-service of inbedrijfsteller over de vloer heeft gehad zonder tussenkomst van een Vaillant dealer. Ik heb zelf de gehele installatie aangelegd, omdat er geen installateurs zijn die op korte termijn tijd hadden. Betreft Vaillant AroTherm Plus 75/6A en een Vaillant UniTower Plus VIH QW 190/6.
Zelf de installatie probleemloos inbedrijf genomen. Zou graag het 10 jarige service garantie willen afsluiten, maar dan moet een Vaillant dealer de installatie aanmelden. Heb inmiddels een paar dealers gemaild, maar zijn niet bereid om even langs te komen, dit tegen een vergoeding natuurlijk. Heeft iemand van jullie een idee om de service garantie te verlengen via Vaillant

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Eerste stookdagje gehad, moet de boel nog goed gaan inregelen.
Open buffer en 2 pompen (V.V. heeft voorlopig nog zijn eigen pompverdeler) maken het wat lastiger. Ook omdat de Alpha 2 pomp voor de radiatoren ook nog eens allerlei zelfregelende functies heeft :P Die draaide eerst rond de 1.2m3/h, iets meer dan de WP zelf qua flow had. Door leidingsweerstand had dat het gevolg dat de flow door de VV zich omkeerde. Ik dacht even dat ik iets verkeerd om had aangesloten :+

Pomp een stand lager gezet, VV doet nu mee. Alleen pendelt hij nog, wat ook een beetje komt volgens mij omdat hij een aanvoer van 27 berekend terwijl het water in het circuit al rond de 35 is. En wellicht omdat hij zichzelf nog moet inleren.
Maar een nadraaitijd is er niet? Dan kan hij zijn warmte goed dumpen (ook uit buffer) alvorens weer te gaan draaien. Bij de CV was dat wel mogelijk namelijk.

Edit: op de thermostaat heeft hij aan dat de buffertemperatuur boven exact 25.0 graden is, maar dat is absoluut niet het geval. Morgen maar eens kijken hoe dat zit.

Edit2: buffervoeler lag los :+ geeft nu goed aan. Eens kijken of hij nu braaf gaat regelen.

[ Voor 13% gewijzigd door _ferry_ op 29-09-2022 10:37 ]

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:08
Technico55 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:29:
Is er iemand die de Vaillant-service of inbedrijfsteller over de vloer heeft gehad zonder tussenkomst van een Vaillant dealer. Ik heb zelf de gehele installatie aangelegd, omdat er geen installateurs zijn die op korte termijn tijd hadden. Betreft Vaillant AroTherm Plus 75/6A en een Vaillant UniTower Plus VIH QW 190/6.
Zelf de installatie probleemloos inbedrijf genomen. Zou graag het 10 jarige service garantie willen afsluiten, maar dan moet een Vaillant dealer de installatie aanmelden. Heb inmiddels een paar dealers gemaild, maar zijn niet bereid om even langs te komen, dit tegen een vergoeding natuurlijk. Heeft iemand van jullie een idee om de service garantie te verlengen via Vaillant
hier zelfde schuitje, enkel dat koevlaas hem geïnstalleerd heeft. Wil graag onderhoudscontract vaillant maar heb dat nog niet voor elkaar gekregen.

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

• Zwartoog
Franciesco schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:04:
[...]

Sorry, ik begrijp je niet helemaal.
Bedoel je dat de losse waardes in de VRC700 voor warm water en CV opgeteld niet het totaal is van die grafiek die ook in de VRC700 getoond wordt?
Of is de waarde van de grafiek in de VRC700 niet gelijk aan de optelsom van energie voor CV + energie voor SWW die in de binnenunit getoond worden?
Hehe, dan begrijpen we elkaar niet :P

Terug naar jouw eerste bericht:
Franciesco schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:12:
@Zwartoog Bij mij komt het rendement die de Ai Plus aangeeft aardig overeen (0,24 verschil) met degene die ik uitreken adhv de milieuopbrengst en het opgegeven verbruik. En zelfs bijna precies met de warmteopbrengst en het verbruik volgens mijn eigen kWh meter. Bij jou zit bij de eerste bijna 1 punt verschil ipv 0,24 bij mij? Dat vind ik wel veel.
Waar haal jij dat verschil van bijna 1 punt vandaan waar jij zelf slechts 0,24 hebt?

• Franciesco
@Zwartoog Vanwege deze tekst in jouw eerdere bericht:
Zwartoog schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:16:
...
Van afgelopen maand:
Opbrengst verwarming: 99,8 kWh
Verbruik verwarming: 19 kWh
Rendement: 5,3

Als ik eerdere posts zoals Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" goed begrijp, is de COP dus: (99,8 + 19)/19 = 6,25
...
Dus 5,3 versus 6,25.
Ik nam in mijn reactie aan dat "Rendement: 5,3" het rendement volgens jouw binnenunit was. Was die aanname niet correct?
Als die aanname correct was: bij mij komt het rendement wat de binnenunit aangeeft wél overeen met het rendement wat ik kan uitrekenen als ik de milieuopbrengst van de VRC720 of de energieopbrengst volgens de binnenunit (beide dezelfde waarde bij mij) optel bij het stroomverbruik van mijn kWh meter en dan weer deel door stroomverbruik volgens diezelfde kWh meter.

Hopelijk begrijpen wij elkaar nu wel. :+

• Zwartoog
Franciesco schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:10:
@Zwartoog Vanwege deze tekst in jouw eerdere bericht:

[...]

Dus 5,3 versus 6,25.
Ik nam in mijn reactie aan dat "Rendement: 5,3" het rendement volgens jouw binnenunit was. Was die aanname niet correct?
Als die aanname correct was: bij mij komt het rendement wat de binnenunit aangeeft wél overeen met het rendement wat ik kan uitrekenen als ik de milieuopbrengst van de VRC720 of de energieopbrengst volgens de binnenunit (beide dezelfde waarde bij mij) optel bij het stroomverbruik van mijn kWh meter en dan weer deel door stroomverbruik volgens diezelfde kWh meter.

Hopelijk begrijpen wij elkaar nu wel. :+
Ah, zo. Deel is van de AI, andere van de VRC700.

Wat ik dus eerder begreep is dat het "Vaillant rendement" niet een COP is. Om de COP te berekenen moet het verbruik bij het rendement worden opgeteld, en dus gedeeld worden door het gebruik.

Maar dat is dus altijd: COP = Vaillant rendement + 1.

Maar waarom kom jij dan niet bij een verschil van 1?

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-06 09:07
Onze Vaillant hybride split warmtepomp is enige tijd geleden in werking gesteld. Hij moest deze week voor het eerst aan het werk.
Ik ben nog lang niet zover als jullie hier met keuzes, afstelling, COP etc. Dus mijn vragen zijn nogal basaal vrees ik.

Tijdens de installatie is de Vaillant-installateur door het hele installatiemenu gelopen en hij heeft alles (met duidelijke uitleg bij elke keuze) ingesteld. Zag er goed en logisch uit. Af en toe stelde ik een vraag die was gebaseerd op informatie in dit topic. En af en toe gaf hij aan: ik kies deze instelling, want het in het menu van de VR720 zit af en toe een onlogische betekenis achter bepaalde termen.

De WP doet het, maar ik vind de temperatuur van het systeem wel heel erg laag. Het lijkt wel of er een rem op staat. De buizen vanaf het buffervat zijn hoogstens lauwwarm. Ik krijg het gevoel dat ik de thermostaat wat moet opjagen om echte warmte te krijgen (heb dat ook een keer getest). Maar goed: uiteindelijk werd het vanochtend rond 08:00 weer 19°C (het was ook een hele koude nacht).

Maar het voelt vreemd en daarom ben ik in het installatiemenu gedoken.
Het eerste dat ik tegenkom in het menu direct onder:
-instellingen
-installatieconfiguratie
-installatie
is een vreemde waarde bij een optie, waar ik eerst graag wat duidelijkheid over wil hebben voor ik verder ga met de instellingen:

“Koelen bij buitentemperatuur: °C”
Toelichting VR720: “Koelen wordt gestart als de buitentemperatuur (24 uur gemiddeld) de ingestelde temperatuur overschrijdt.”
-De waarde is hier 15°C.
Terwijl de thermostaat op 19°C staat.

Conflicteert dit met elkaar?

En terwijl ik zeker weet dat de functie 'koelen' (in ieder geval op andere plekken in het menu) was uitgeschakeld (bijvoorbeeld onder “circuit 1” staat ingesteld: “koelen mogelijk”: “nee”).
Maar in hetzelfde installatiemenu onder installatieconfiguratie staat:
“-Koelen: geactiveerd.”
(we willen wel gaan koelen met het systeem, maar dat komt later).

En ten slotte:
“Bijverwarming” staat op: “WW + Verwarming”.
Onze ketel doet het WW en springt inderdaad bij als de WP het niet meer trekt.
Maar er staat in de toelichting van de VR720: “De extra CV­ketel ondersteunt de warmtepomp bij de warmwaterbereiding en bij het verwarmen.” En dat klopt niet, want de WP doet geen WW-bereiding.
Ook hiervan weet ik zeker dat we dit anders hadden ingesteld. Of: is een extra CV-ketel bij Vaillant iets anders dan de reguliere CV-ketel?

Omdat ik samen met hem echt alle instellingen ben doorgelopen bij de ingebruikname wil ik niet zomaar instellingen gaan wijzigen.

NB:
de actuele aanvoertemperatuur van de “warmtepomp1” is 24°C.
Ook dat vind ik niet echt logisch. Maar de term “actueel” is ook vreemd, want het systeem hoeft op dit moment niet te werken en heeft al sinds vanochtend stilgestaan. (het is 20,5°C in huis).

Advies welkom (uiteraard neem ik ook contact op met Vaillant, maar ik ga graag goed geïnformeerd het gesprek aan).

Systeem:
ECOTEC plus VHR25/32cs
VWL 55/5 AS
VWL 57/5 IS
Buffervat 45 ltr.
VR70
Sensocomfort VR720
Vloerverwarming 11 groepen (geen andere verwarming).

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:16
Heintje schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:12:

De WP doet het, maar ik vind de temperatuur van het systeem wel heel erg laag. Het lijkt wel of er een rem op staat. De buizen vanaf het buffervat zijn hoogstens lauwwarm. Ik krijg het gevoel dat ik de thermostaat wat moet opjagen om echte warmte te krijgen (heb dat ook een keer getest). Maar goed: uiteindelijk werd het vanochtend rond 08:00 weer 19°C (het was ook een hele koude nacht).
Wat was dan het probleem? Dit klinkt prima. Een WP is het efficiëntst als ie op een laag pitje de woning op temperatuur houdt.
Advies welkom (uiteraard neem ik ook contact op met Vaillant, maar ik ga graag goed geïnformeerd het gesprek aan).
Dat zou ik pas doen als je een probleem hebt. Tot nu toe zie ik nog niets geks.
(Met de precieze instellingen kan ik je niet helpen)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Heintje
Andrehj schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:11:
[...]

Wat was dan het probleem? Dit klinkt prima. Een WP is het efficiëntst als ie op een laag pitje de woning op temperatuur houdt.

[...]

Dat zou ik pas doen als je een probleem hebt. Tot nu toe zie ik nog niets geks.
(Met de precieze instellingen kan ik je niet helpen)
Helemaal eens. Zo is hij ook (bewust en in overleg) afgesteld. Maar ik kom van helemaal gasgestookte vloerverwarming die op een hogere temperatuur draaide. Dat was ook voordat we (veel) meer geïsoleerd hadden (toen nog oude tempex-meuk en nu 11cm PIR) en hij dus harder moest loeien. Dus het is erg wennen. En dan ga ik twijfelen aan de dingen die ik zie in de VR720...

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

• Adriaan71
Heintje schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:36:
[...]

Helemaal eens. Zo is hij ook (bewust en in overleg) afgesteld. Maar ik kom van helemaal gasgestookte vloerverwarming die op een hogere temperatuur draaide. Dat was ook voordat we (veel) meer geïsoleerd hadden (toen nog oude tempex-meuk en nu 11cm PIR) en hij dus harder moest loeien. Dus het is erg wennen. En dan ga ik twijfelen aan de dingen die ik zie in de VR720...
Kijk eens naar een paar ander settings

Gebruik je nachtverlaging
Wat is je stooktabel
Wat is je minimale aanvoer temperatuur en maximaal

`Dat zijn wel bepalende dingen kwa comfort in je woning.

• Zwartoog
Heintje schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:12:
Onze Vaillant hybride split warmtepomp is enige tijd geleden in werking gesteld. Hij moest deze week voor het eerst aan het werk.
Ik ben nog lang niet zover als jullie hier met keuzes, afstelling, COP etc. Dus mijn vragen zijn nogal basaal vrees ik.

Tijdens de installatie is de Vaillant-installateur door het hele installatiemenu gelopen en hij heeft alles (met duidelijke uitleg bij elke keuze) ingesteld. Zag er goed en logisch uit. Af en toe stelde ik een vraag die was gebaseerd op informatie in dit topic. En af en toe gaf hij aan: ik kies deze instelling, want het in het menu van de VR720 zit af en toe een onlogische betekenis achter bepaalde termen.

Maar het voelt vreemd en daarom ben ik in het installatiemenu gedoken.
Het eerste dat ik tegenkom in het menu direct onder:
-instellingen
-installatieconfiguratie
-installatie
is een vreemde waarde bij een optie, waar ik eerst graag wat duidelijkheid over wil hebben voor ik verder ga met de instellingen:

“Koelen bij buitentemperatuur: °C”
Toelichting VR720: “Koelen wordt gestart als de buitentemperatuur (24 uur gemiddeld) de ingestelde temperatuur overschrijdt.”
-De waarde is hier 15°C.
Terwijl de thermostaat op 19°C staat.

Conflicteert dit met elkaar?

En terwijl ik zeker weet dat de functie 'koelen' (in ieder geval op andere plekken in het menu) was uitgeschakeld (bijvoorbeeld onder “circuit 1” staat ingesteld: “koelen mogelijk”: “nee”).
Maar in hetzelfde installatiemenu onder installatieconfiguratie staat:
“-Koelen: geactiveerd.”
(we willen wel gaan koelen met het systeem, maar dat komt later).

En ten slotte:
“Bijverwarming” staat op: “WW + Verwarming”.
Onze ketel doet het WW en springt inderdaad bij als de WP het niet meer trekt.
Maar er staat in de toelichting van de VR720: “De extra CV­ketel ondersteunt de warmtepomp bij de warmwaterbereiding en bij het verwarmen.” En dat klopt niet, want de WP doet geen WW-bereiding.
Ook hiervan weet ik zeker dat we dit anders hadden ingesteld. Of: is een extra CV-ketel bij Vaillant iets anders dan de reguliere CV-ketel?

Omdat ik samen met hem echt alle instellingen ben doorgelopen bij de ingebruikname wil ik niet zomaar instellingen gaan wijzigen.

NB:
de actuele aanvoertemperatuur van de “warmtepomp1” is 24°C.
Ook dat vind ik niet echt logisch. Maar de term “actueel” is ook vreemd, want het systeem hoeft op dit moment niet te werken en heeft al sinds vanochtend stilgestaan. (het is 20,5°C in huis).

Systeem:
ECOTEC plus VHR25/32cs
VWL 55/5 AS
VWL 57/5 IS
Buffervat 45 ltr.
VR70
Sensocomfort VR720
Vloerverwarming 11 groepen (geen andere verwarming).
Tsja, het is een lage temperatuur verwarming, dus kan langer duren :P Al zal je dat met je CV-ketel ook gehad moeten hebben.

Is je vloer niet gewoon nog aan het opwarmen?

Bijverwarming: dat is toch als je een externe CV-ketel gebruikt naast je WP? Die heb je toch niet, dus zou beiden uit zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Zwartoog schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:51:
[...]

Ah, zo. Deel is van de AI, andere van de VRC700.

Wat ik dus eerder begreep is dat het "Vaillant rendement" niet een COP is. Om de COP te berekenen moet het verbruik bij het rendement worden opgeteld, en dus gedeeld worden door het gebruik.

Maar dat is dus altijd: COP = Vaillant rendement + 1.

Maar waarom kom jij dan niet bij een verschil van 1?
In mijn beleving klopt het rendement wat in de binnenunit aangegeven staat.
Als je echter zelf het rendement uit wilt rekenen a.d.h.v. de milieuopbrengst en verbruikte stroom die in de VRC720/700 weergegeven wordt, dan kun je:
  • (milieuopbrengst + stroomverbruik)/stroomverbruik=COP doen.
  • óf (met dezelfde uitkomst): (milieuopbrengst/stroomverbruik) + 1 = COP

• Heintje
Adriaan71 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:47:
[...]

Kijk eens naar een paar ander settings

Wat is je stooktabel

`Dat zijn wel bepalende dingen kwa comfort in je woning.
Nachtmodus: ECO

Wat is je stooktabel
Stooklijn: 0.40

Minimaal:15
Maximaal: 45

(Ik kom de precieze termen stooktabel en nachtverlaging niet tegen....).

• Heintje
Zwartoog schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:44:
[...]

Is je vloer niet gewoon nog aan het opwarmen?

Bijverwarming: dat is toch als je een externe CV-ketel gebruikt naast je WP? Die heb je toch niet, dus zou beiden uit zetten.
Dat kan ermee te maken hebben ja. Niet aan gedacht.

Ik heb wel een CV ketel (hybride-systeem). Maar de term extern dan klinkt zo gek.

• Zwartoog
Franciesco schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:09:
[...]

In mijn beleving klopt het rendement wat in de binnenunit aangegeven staat.
Als je echter zelf het rendement uit wilt rekenen a.d.h.v. de milieuopbrengst en verbruikte stroom die in de VRC720/700 weergegeven wordt, dan kun je:
  • (milieuopbrengst + stroomverbruik)/stroomverbruik=COP doen.
  • óf (met dezelfde uitkomst): (milieuopbrengst/stroomverbruik) + 1 = COP
Yes, ik doe exact hetzelfde!

Mijn AI en VRC700 geven allebei een deel van de puzzel, maar geen overlappende waarden. Ik heb dus geen conflict.

Ook leuk om nu te berekenen: wat bespaar ik nu eigenlijk?

Volgens bovenstaand plaatje is opgewekte warmte dus de milieuopbrengst + stroomverbruik, in mijn geval 99,8+102,9 + 19+32 = 253,7 kWh voor verwarming en SWW in totaal. UItgaande van 8 kWh/m3 gas zou mij dit voorheen 253,7/8 = 31,7 m3 gas gekost hebben ipv 19+32=51 kWh elektra.

Toch?

Dan zit ik nog op een contract waar velen jaloers van worden: 31,7 m3 à 0,87 = 27,59 euro. Elektra 51 kWh à 0,25 = 12,75 euro. Dus 15 euro bespaard met de WP afgelopen maand. :P

• Zwartoog
Heintje schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:24:
[...]

Dat kan ermee te maken hebben ja. Niet aan gedacht.

Ik heb wel een CV ketel (hybride-systeem). Maar de term extern dan klinkt zo gek.
Nu heb ik zelf geen vloervewarming, dus misschien mis ik iets. Maar jij hebt alleen vloerverwarming.

Waarom heb je überhaupt nog een CV-ketel aangekoppeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Zwartoog Inderdaad!
Mooie tarieven heb je nog :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heintje
Zwartoog schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:30:
[...]

Nu heb ik zelf geen vloervewarming, dus misschien mis ik iets. Maar jij hebt alleen vloerverwarming.

Waarom heb je überhaupt nog een CV-ketel aangekoppeld?
Ik heb nog een HR-ketel voor warm water en voor bijspringen als het te koud wordt. We hebben flink geïsoleerd, maar de vloer kan hier niet geïsoleerd worden (zonder ongeveer 20.000 uit geven is de schatting). Dus all electric was te riskant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wat is de hystere die de thermostaat gebruikt voor het aan/uit schakelen van de pomp? Is dat 0.1 graad onder/boven de ingestelde kamertemperatuur? Want de pomp pendelt mij te verl. Gezien de temperaturen is er ook maar weinig warmtevraag nodig, dus als hij 3kwh aan warmte levert schiet de temperatuur natuurlijk vlot omhoog. Waarbij het moeilijk is om een lange run te maken.

Maar in de grafiek is mijn kamertemperatuur wel heel strak tussen de 19.5 en 19.7 tijdens het stoken in de avond (losse sensor nabij de thermostaat).
Als die hystere of kamertemperatuur invloed instelbaar is zou ik langere runs kunnen maken, waarbij ik dan voor lief kan nemen dat de temperatuur dan wellicht wisselt tussen 19.4 en 19.8 ofzo ;)

Kan ook nog een test doen waarbij ik de fans in de Jaga's even uitzet, dan moet hij het meer hebben van de trage afgifte via de vloerverwarming in de keuken. Al gaat hij dan misschien uit vanwege een te warme buffer in plaats van te hoge kamertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
@_ferry_ had ik inderdaad ook al naar lopen zoeken. Mijn aan/uit gedrag lijkt inderdaad de thermostaat te zijn die aan/uit staat te flipperen. Zolang de kamer nog niet op temperatuur is, houdt hij veel langer een constante temperatuur aan. Hysterese instelling kon ik niet vinden.

Zwartoog in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorne123
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
Hebben jullie ook dat met deze temperaturen (c 3 graden) snachts de antivriesbeveiliging van de pompgroepen aangaat? De pompen gaan dan in werking (zonder te verwarmen) en dit een volledige nacht, wat toch ook tot 0.5kw per nacht aan onnodig verbruik leidt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WallyPower
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-06 09:25
jorne123 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:58:
Hebben jullie ook dat met deze temperaturen (c 3 graden) snachts de antivriesbeveiliging van de pompgroepen aangaat? De pompen gaan dan in werking (zonder te verwarmen) en dit een volledige nacht, wat toch ook tot 0.5kw per nacht aan onnodig verbruik leidt
Als het goed is draaien ze niet continu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJSNB5nKLKIftsiziItTQiv9DH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z6NxtMWgJ01pmXzs4UqbIuqI.jpg?f=fotoalbum_large

Die twee blokverhogingen om 08:00 en om 8:30 is de pomp die aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WallyPower
Nu we toch bezig zijn met het ontleden van warmtepomp gedrag:

Vanochtend heeft mijn WP gedeeltelijk (tot 7:30) een run gemaakt in de stilte uren en de grafiek vind ik wat raar ogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGBAYI1rwvzxhN2B_XwcuTzklsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bg7EWEzaUBhXbUa5kaR68EJ0.jpg?f=fotoalbum_large

- Is die dip om 07:00 een ontdooicyclus? en waarom heeft ie daar 500W voor nodig? en de tweede keer maar 200W?
- Die piek erna is ook raar, die lijkt me hoger dan de silent mode toestaat. En waarom heeft hij die piek niet bij het stille normale opstarten?

Met die soort grafieken vind ik het erg jammer dat je niet dieper onder de motorkap kan kijken waarom er zo geregeld wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geheugenbank
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:36
Ook ik heb net een Vaillant 75/6 draaien en ben me aan verdiepen in de werking. In een Vaillant brochure kom ik de volgende waarde tegen: COP A-7/W35 ΔT 5K
Ik kan nergens vinden wat de waarde "ΔT 5K" is.

Onderstaand een plaatje uit de brochure.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nC0wlgS6oo085REKCbuS3zTAU60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dBTNlbPKWFDmNXtdjfaz3gjA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WallyPower
Geheugenbank schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:46:
Ook ik heb net een Vaillant 75/6 draaien en ben me aan verdiepen in de werking. In een Vaillant brochure kom ik de volgende waarde tegen: COP A-7/W35 ΔT 5K

[Afbeelding]
Dat is de retour temperatuur, dat mag je lezen als COP A-7/Wa35/Wr30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Geheugenbank schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:46:

[Afbeelding]
Delta T van 5 graden, dus 35 aanvoer en 30 retour.
Zwartoog schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:48:
@_ferry_ had ik inderdaad ook al naar lopen zoeken. Mijn aan/uit gedrag lijkt inderdaad de thermostaat te zijn die aan/uit staat te flipperen. Zolang de kamer nog niet op temperatuur is, houdt hij veel langer een constante temperatuur aan. Hysterese instelling kon ik niet vinden.

Zwartoog in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Okee dan neem ik dat maar even voor lief en probeer ik het zo goed mogelijk af te stellen binnen hetgeen haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geheugenbank
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:36
WallyPower schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:51:
[...]

Dat is de retour temperatuur, dus de kunt het lezen als COP A-7/Wa35/Wr30
Dank jullie, duidelijk zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorne123
WallyPower schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:14:
[...]

Als het goed is draaien ze niet continu:

[Afbeelding]

Die twee blokverhogingen om 08:00 en om 8:30 is de pomp die aanslaat.
Ze draaien in blokken van 2 minuten met 10 seconden pauze tussen. Hieronder zie je het verbruik. Mij lijkt het volledig onnodig. Weet iemand iets meer ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aV3UkUS2eBzs1SkDgibvdQzkbak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V1GsraanpXJivGKhI2Z3B7x6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:30
Ik heb even gezocht maar kan het helaas niet meer vinden. Echter ik dacht gelezen te hebben dat deze inderdaad om de X tijd even draait en niet continu.

Ben zelf ook wel benieuwd - mogelijk dat iemand anders zijn ervaring kan delen :)

[ Voor 22% gewijzigd door Kees_frl op 30-09-2022 10:56 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Zo ziet het er bij mij uit als de pomp tijdens een koude nacht af en toe draait. Dat doet hij ca elk half uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UfiBpEBaqaCDzaLTKPCbw7WedP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TdNUruJfKO5DFRSAmNOsD3wB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@_ferry_ de hysterese van de thermostaat (VRC720) is volgens de handleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Jbvdfu6jDOt-ihKqJHv5gTYXp8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YIKPD34L42W2JKmcCNyvzytO.png?f=user_large

Voor zover ik weet is dat niet aanpasbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Franciesco op 30-09-2022 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorne123
Franciesco schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:12:
Zo ziet het er bij mij uit als de pomp tijdens een koude nacht af en toe draait. Dat doet hij ca elk half uur.

[Afbeelding]
Dit is de grafiek van één uur vannacht. Dus elke paar minuten. Ik heb wel een split en geen monoblock maar zou niet weten of dat een verschil mag maken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KuqpfFvFLOIs0Bwr4QRJGUod16Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SfsXFNR8nndmLNfSCvQrYZOW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Dat is inderdaad heel anders dan bij mij @jorne123. Mijn WP is een monoblock (de VWL 75/6), Ik kan me voorstellen dat bij een split de pomp juist minder hoeft te draaien omdat de kans op vastvriezen afwezig of tenminste veel kleiner is.
Misschien heeft de rest van de configuratie (wel/geen buffervat etc) ook nog invloed op dit gedrag?

@Adriaan71 heeft ook een split en als installateur kan hij misschien jouw WP gedrag verklaren en vergelijken met de zijne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
jorne123 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:34:
[...]

Dit is de grafiek van één uur vannacht. Dus elke paar minuten. Ik heb wel een split en geen monoblock maar zou niet weten of dat een verschil mag maken

[Afbeelding]
nouja dat maakt heel wat uit omdat de pomp bij een mono juist draait zodat er niets bevriest. Bij een split is dat niet nodig.

edit Franciesco was me al voor :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
_ferry_ schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:51:
[...]

Delta T van 5 graden, dus 35 aanvoer en 30 retour.

[...]

Okee dan neem ik dat maar even voor lief en probeer ik het zo goed mogelijk af te stellen binnen hetgeen haalbaar is.
Beter richting de 3 delta T als dat gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemaworstje
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Adriaan71 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:21:
[...]

Beter richting de 3 delta T als dat gaat
Bij mij is het gemiddeld 2 a3 gr verschil.
Betekent dat dan dat de pomp vaker een beetje bijstookt?
En dus vaker opstart?

:?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Hemaworstje schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:27:
[...]

Bij mij is het gemiddeld 2 a3 gr verschil.
Betekent dat dan dat de pomp vaker een beetje bijstookt?
En dus vaker opstart?

:?
Nee hoor, dat hoeft dat niet te betekenen. De delta heeft weinig te maken met de runs van een pomp. Je moet het balans zien te vinden in genoeg afgifte aan je woning en genoeg verwarming toevoeging door de warmtepomp. Dat moet in balans zijn.

Zelf draai ik nu runs van 1,5 a 2 uur op een dag en dan rest van dag uit.

Als het kouder wordt worden de runs alleen maar langer tot 10 a 15 uur op een dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorne123
Franciesco schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:41:
Dat is inderdaad heel anders dan bij mij @jorne123. Mijn WP is een monoblock (de VWL 75/6), Ik kan me voorstellen dat bij een split de pomp juist minder hoeft te draaien omdat de kans op vastvriezen afwezig of tenminste veel kleiner is.
Misschien heeft de rest van de configuratie (wel/geen buffervat etc) ook nog invloed op dit gedrag?

@Adriaan71 heeft ook een split en als installateur kan hij misschien jouw WP gedrag verklaren en vergelijken met de zijne?
Dank je wel. Dat leek mij ook dat het minder van belang zou zijn met een split. Ik heb een split met een buffer en dan 2 pompgroepen. Het was vannacht 22 graden binnen dus waarom dit nodig zou zijn geen enkel idee.

@Adriaan71 alvast bedankt om enig inzicht te geven indien mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06 20:21
Ik ben mezelf aan het oriënteren om de (gas) HR ketel om te zetten naar een all electric oplossing.
De producten van Vaillant spreken me erg aan en ben zo vrij om hier een paar punten te toetsen om na te gaan of ik geen denkfouten maak.

Woning is in 2014 gebouwd en heeft op alle woonlagen VV.
Groep beneden: 7 lussen.
Groep zolder: 1 lus (badkamer) daadwerkelijk open.

Afgelopen winter heb ik HR ketel op 40 graden gezet, dat ging zonder problemen. Deze winter gaan we 35 graden proberen.

Van 01-JUL-2020 t/m 30-JUN-2021 (HR ketel in deze periode op 50 graden) hebben wij verstookt:
CV: 1.068 m3
SWW: 192 m3

Vraag: Begrijp ik het goed dat 1.068 * 8 / 1650 = 5,18 kW bij -10 een goede vermogensindicatie voor de CV is?
Vraag: De VWL 85/3 A 230V levert 5,7 kW bij A-7/W35 ΔT 5K. Zou dit een logische / passende keuze zijn?
Vraag: De VWL 85/3 A 230V koop je bij een webwinkel voor ongeveer € 4.300. De ISDE subsidie is € 3.000. Klopt het dat ik dan netto € 1.300 moet betalen (ik begrijp dat installatie e.d. erbij komt)

(SWW wil ik met de VWL B 200/5 doen)

[ Voor 3% gewijzigd door DJ-B op 30-09-2022 18:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@DJ-B de 3 serie is bejaard en vervangen voor de op elk vlak superieure /6 serie.
De VWL 55/6 lijkt aardig te passen.

[ Voor 17% gewijzigd door Proton_ op 30-09-2022 18:53 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Franciesco schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:17:
@_ferry_ de hysterese van de thermostaat (VRC720) is volgens de handleiding:

[Afbeelding]

Voor zover ik weet is dat niet aanpasbaar.
Redelijk krappe zone dus, en dat komt ook wel overeen met wat ik meet, pakweg 0.1 er onder en er boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
_ferry_ schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:53:
[...]

Redelijk krappe zone dus, en dat komt ook wel overeen met wat ik meet, pakweg 0.1 er onder en er boven.
Dan misschien spelen met een vertraging - zag bij andere merken dat je kon instellen voor X minuten na laatste schakeling pas weer aan of uit gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
Proton_ schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:52:
@DJ-B de 3 serie is bejaard en vervangen voor de op elk vlak superieure /6 serie.
De VWL 55/6 lijkt aardig te passen.
Dank je! (Weer wat geleerd)

Ik zie dat de VWL 65/6 A 230V ook moet passen: A-7/W35 ΔT 5K = 5,4.
De vragen blijven hetzelfde :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-06 12:12
DJ-B schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:55:
[...]

Dank je! (Weer wat geleerd)

Ik zie dat de VWL 65/6 A 230V ook moet passen: A-7/W35 ΔT 5K = 5,4.
De vragen blijven hetzelfde :D
Gezien de benodigde 5,4 kW kan je dan ook nog een VWL 55/6 overwegen. Onderin verschilt die niet veel met de 65/6 qua vermogen. Heb je meerdere referentie jaren qua gasverbuik? Wellicht dat dat nog doorslaggevend kan zijn?
Zie ook deze grafiek btw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zz2Jfb-xAaQWnURSiCsqq3cM2aw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xK3jjh38n16CIttyjBnsZtAy.png?f=fotoalbum_tile

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
Bart_Denon schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:15:
[...]

Gezien de benodigde 5,4 kW kan je dan ook nog een VWL 55/6 overwegen. Onderin verschilt die niet veel met de 65/6 qua vermogen. Heb je meerdere referentie jaren qua gasverbuik? Wellicht dat dat nog doorslaggevend kan zijn?
[Afbeelding]
Dankje ! Ik heb verbruikscijfers sinds SEP-2016. Ik ga daar mee aan de slag.
Deze winter gebruik ik de aanvoer temperatuur van 35 graden en ga bekijken of dat voldoende is.
Voor nu ben ik me vooral aan het orienteren en probeer ik na te gaan of ik geen denk fouten maak.

Tot nu toe vallen de prijzen me eigenlijk best mee (met subsidie).

EDIT:
Ik dacht dat een Monoblock geen binnenunit nodig had, maar ik krijg het vermoeden dat de MEH 97/6 (Hydraulische module) ook nodig is, ondanks dat ik SWW niet uit de Monoblock haal. :(

[ Voor 9% gewijzigd door DJ-B op 30-09-2022 20:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
@DJ-B bij een Vaillant monoblock heb je inderdaad ook een binnenunit nodig. Er zijn in wezen 3 opties icm de 6 serie om een basis wp installatie mee te bouwen:
  1. MEH97/6: deze bevat m.n. de besturingsmodule, een elektrische hulpelement tbv verwarming en/of verwarmen tapwater, een driewegklep voor een externe boiler en een klein expansievat
  2. Ai Plus module & MEH60: dit is een losse besturingsmodule en een los elektrische hulpelement
  3. Ai Plus module
Afhankelijk van je wensen/ de benodigdheden kun je dus ook voor optie 3 gaan en heb je maar een kleine binnenunit. Zelf heb ik ook die configuratie gekozen, en er zijn meerdere mensen hier zoals @Proton_ die dat ook heeft.
Overigens is het ook aan te raden om een ruimtethermostaat van Vaillant te nemen. Meestal wordt de VRC720 genomen.

Hoe ga je het warme tapwater maken? Met een aparte wpboiler of iets anders?

Edit: de uniTOWER Plus die als het ware optie 1 met ingbouwde boiler is heb ik buiten beschouwing gelaten voor de wp basis configuratie. Maar is ook een mogelijke optie i.c.m. de 6 serie monoblock.

[ Voor 9% gewijzigd door Franciesco op 30-09-2022 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
Franciesco schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:57:
@DJ-B bij een Vaillant monoblock heb je inderdaad ook een binnenunit nodig. Er zijn in wezen 3 opties icm de 6 serie om een basis wp installatie mee te bouwen:
  1. MEH97/6: deze bevat m.n. de besturingsmodule, een elektrische hulpelement tbv verwarming en/of verwarmen tapwater, een driewegklep voor een externe boiler en een klein expansievat
  2. Ai Plus module & MEH60: dit is een losse besturingsmodule en een los elektrische hulpelement
  3. Ai Plus module
Afhankelijk van je wensen/ de benodigdheden kun je dus ook voor optie 3 gaan en heb je maar een kleine binnenunit. Zelf heb ik ook die configuratie gekozen, en er zijn meerdere mensen hier zoals @Proton_ die dat ook heeft.
Overigens is het ook aan te raden om een ruimtethermostaat van Vaillant te nemen. Meestal wordt de VRC720 genomen.

Hoe ga je het warme tapwater maken? Met een aparte wpboiler of iets anders?
Dank je! Dat is verhelderend!
Met de Ai Plus module en de VRC 720 kom ik er dus ook en kan ik de monoblock rechtstreeks aansluiten op de VV. Interessant :D

SWW wil ik doen via de VWL B 200/5.

Ik kan de monoblock op de berging, precies boven de VV verdeler van de begande grond plaatsen.
De SWW boiler kan in het 'ketelhok' op de zolder. De zolder heeft een klein plat dak, maar daar heb ik liever geen split unit bovenop staan.
Op deze manier heb ik 2 volledig gescheiden en super simpele (denk ik?) systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@DJ-B Dat zou heel vergelijkbaar zijn met mijn configuratie. Ik heb namelijk de wp (VWL75/6) ook rechtstreeks aangesloten staan op de verdeler vloerverwarming. Alleen mijn wp staat in de tuin en de verdeler zit in de hal.
De wp heb ik zoals gezegd ook icm de Ai Plus (let op dat je de Plus versie neemt met bijhorend artikelnummer) en de VRC720 thermostaat. Daarnaast volledig gescheiden de wpboiler in de bijkeuken waar de gas combi ketel hing: de VWL150/5 met een dakdoorvoer voor aan- en afvoer van lucht. Ik weet niet of je dit laatste ook van plan bent met de VWL200?

Heeft je berging waar je de wp op denkt te plaatsen een betonnen dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
Franciesco schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:15:
@DJ-B Dat zou heel vergelijkbaar zijn met mijn configuratie. Ik heb namelijk de wp (VWL75/6) ook rechtstreeks aangesloten staan op de verdeler vloerverwarming. Alleen mijn wp staat in de tuin en de verdeler zit in de hal.
De wp heb ik zoals gezegd ook icm de Ai Plus (let op dat je de Plus versie neemt met bijhorend artikelnummer) en de VRC720 thermostaat. Daarnaast volledig gescheiden de wpboiler in de bijkeuken waar de gas combi ketel hing: de VWL150/5 met een dakdoorvoer voor aan- en afvoer van lucht. Ik weet niet of je dit laatste ook van plan bent met de VWL200?

Heeft je berging waar je de wp op denkt te plaatsen een betonnen dak?
Ah cool, ik heb inderdaad exact hetzelfde idee.
De berging heeft inderdaad een betonnen dak.
Volgens mij moet deze configuratie een plausibele oplossing zijn.

Ik maak me nog een beetje zorgen over de geluidsproductie van de VWL200 omdat ik in de kamer ernaast mijn kantoor / thuiswerkplek heb.
Maar in principe moet dit goed komen.

Dank je voor het delen van jouw config!
Ik ben benieuwd wat dit in totaal (netto) moet gaan kosten bij een ervaren specialist.

Ik zag ook de onderhouds contracten en die prijzen vallen me ook mee. (Betaal nu bijna hetzelfde voor de HR ketel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
DJ-B schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:35:
[...]

Ah cool, ik heb inderdaad exact hetzelfde idee.
De berging heeft inderdaad een betonnen dak.
Volgens mij moet deze configuratie een plausibele oplossing zijn.

Ik maak me nog een beetje zorgen over de geluidsproductie van de VWL200 omdat ik in de kamer ernaast mijn kantoor / thuiswerkplek heb.
Maar in principe moet dit goed komen.

Dank je voor het delen van jouw config!
Ik ben benieuwd wat dit in totaal (netto) moet gaan kosten bij een ervaren specialist.

Ik zag ook de onderhouds contracten en die prijzen vallen me ook mee. (Betaal nu bijna hetzelfde voor de HR ketel)
Waar vind je de prijzen voor die onderhoudscontracten? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@DJ-B mijn wpboiler staat naast mijn werkkamer. Dat wil zeggen: een muur van de werkkamer grenst aan de bijkeuken waar de wpboiler staat. Ik heb daar geen last van: ik hoor hem heel zacht op de achtergrond, totaal niet storend. De VWL 200 is volgens de specificaties wel iets luidruchtiger dan mijn 150.

Over de prijzen/offerte: bedenk dat er behalve Vaillant spullen nog flink wat andere zaken nodig zijn: trillingsdempers, leidingen, koppelingen, vuilfilter, ontluchter, elektra, dakdoorvoeren voor de wpboiler? etc. Dat tikt allemaal flink aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
Kees_frl schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:39:
[...]

Waar vind je de prijzen voor die onderhoudscontracten? :)
Die staan achterin de Vaillant catalogus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hemaworstje
  • Niet online
Iedereen bedankt voor de tijd dat hij/zij in dit topic steekt.

_/-\o_

[ Voor 68% gewijzigd door Hemaworstje op 30-09-2022 22:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
Bart_Denon schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:15:
[...]

[Afbeelding]
@DJ-B De afgelopen winter was natuurlijk nogal een makkie. Heb je gasverbruik per dag? Dan kun je kijken wat je op de koudste dagen nodig had, en vanuit daar extrapoleren. Anders zou ik me fijner voelen met een maatje groter (65/6).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
Zwartoog schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:26:
[...]

@DJ-B De afgelopen winter was natuurlijk nogal een makkie. Heb je gasverbruik per dag? Dan kun je kijken wat je op de koudste dagen nodig had, en vanuit daar extrapoleren. Anders zou ik me fijner voelen met een maatje groter (65/6).
Daarom heb ik ook het gasverbruik van de winter 2020 - 2021 gebruikt voor de calculatie. 😉

Helaas heb ik alleen het historisch verbruik per maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WallyPower
Zwartoog schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:26:
[...]

De 65/6 is niks meer dan een softwarematig geknepen 75/6. Qua minimum vermogen maakt t niks uit. Ik zou dan de 75/6 pakken om het extra vermogen in extreme situaties te kunnen aanspreken.

Bovendien krijg je €150 euro extra subsidie op een 75/6

[ Voor 5% gewijzigd door WallyPower op 01-10-2022 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
WallyPower schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:58:
[...]

De 65/6 is niks meer dan een softwarematig geknepen 75/6. Qua minimum vermogen maakt t niks uit. Ik zou dan de 75/6 pakken om het extra vermogen in extreme situaties te kunnen aanspreken.

Bovendien krijg je €150 euro extra subsidie op een 75/6
Ik had begrepen dat te veel vermogen niet goed is en pendelen kan veroorzaken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-06 14:28
Dat is alleen bij het MINIMUM vermogen. En die is hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
Ze hebben allebei hetzelfde minimum vermogen dus zal het pendelgedrag ook hetzelfde zijn.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
Ik begrijp het. De 55/6 heeft een lager minimum vermogen.

Ik ga er naar kijken, bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
DJ-B schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:56:
[...]

Daarom heb ik ook het gasverbruik van de winter 2020 - 2021 gebruikt voor de calculatie. 😉

Helaas heb ik alleen het historisch verbruik per maand.
Kijk bij https://weerstatistieken.nl/twente/2021/februari
Kies je provincie, kijk naar een 3tal koude dagen

Zet je historisch gasverbruik in mindergas.nl, voer je SWW gasverbruik ook in. (b.v. juli +10%)
Mindergas maakt een verdelingscurve zodat je een schatting hebt van die 3 betreffende dagen
Maak een schatting van de efficientie van je gas gebruik, tussen de 9kW voor HR en 9,6kW voor LT HR

Bereken het verschil tussen de binnentemperatuur en de gemiddelde buitentemperatuur van die 3 dagen
Bereken het gasverbruik van 1 gemiddelde dag en extrapoleer de temperatuur naar -10.
Neem van de 24 uur , 2 uur voor SWW bereiding. Bij -10 heb je nauwelijks defrosts
Dus in 22uur moet je de equivalent van het gasverbruik kunnen opwekken.
Daarmee weet je ook het vermogen per uur.
Kijk in de Vaillant grafiek wat je beste keuze is
Zie b.v
Diverse Vaillant type
Zie b.v. vermogen-frequentie curve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
Oké, ik heb nog wat huiswerk te doen. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
DJ-B schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:57:
Oké, ik heb nog wat huiswerk te doen. 😉
Zekers :*)

Je moet 4 berekeningen maken:
  1. - warmwater behoefte: op te wekken in 2 uur ? Dan resteert 22 uur voor verwarming
  2. - vermogensbehoeft bij -10°C, op te wekken in 22 uur. (bij -10 slaan we legionella preventie een keertje over)
  3. - vermogensbehoefte tussen -2°C en 2°C, op te wekken in ca 16 uur ( ca. 25% defrost verlies, zie Defrost dubbel-dip : energie verlies gaat door en defrost ontneemt energie )
  4. - vermogensbehoefte rond je stookgrens (ca 17°C in zonnig huis) , kun je het minimum WP vermogen kwijt in je afgifte systeem, zie je WP grafiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
Domosapiens schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:13:
[...]

1. - warmwater behoefte: op te wekken in 2 uur ? Dan resteert 22 uur voor verwarming
  2. - vermogensbehoeft bij -10°C, op te wekken in 22 uur. (bij -10 slaan we legionella preventie een keertje over)
  3. - vermogensbehoefte tussen -2°C en 2°C, op te wekken in ca 16 uur ( ca. 25% defrost verlies, zie Defrost dubbel-dip : energie verlies gaat door en defrost ontneemt energie )
  4. - vermogensbehoefte rond je stookgrens (ca 17°C in zonnig huis) , kun je het minimum WP vermogen kwijt in je afgifte systeem, zie je WP grafiek
Oké, ik ben nu eerst alles op mindergas.nl aan het invoeren.
(De WP moet straks alleen de VV voorzien. Ik wil een aparte oplossing voor SWW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:16
Domosapiens schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:13:
[...]

[list=1]
• - warmwater behoefte: op te wekken in 2 uur ? Dan resteert 22 uur voor verwarming
Bij -10 heb je ook defrosts, gelukkig kan SWW gemiddeld in (veel) minder dan een uur, zodat je zonder SWW mag rekenen met 22 uur, en met SWW met ca 21 uur verwarmingstijd.
• - vermogensbehoeft bij -10°C, op te wekken in 22 uur. (bij -10 slaan we legionella preventie een keertje over)
• - vermogensbehoefte tussen -2°C en 2°C, op te wekken in ca 16 uur ( ca. 25% defrost verlies, zie Defrost dubbel-dip : energie verlies gaat door en defrost ontneemt energie )
25% is overdreven. Ik zit bij die temperaturen rond de 10%. Hierdoor is de warmtebehoefte bij -10 nog steeds maatgevend.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-06 10:29
Hallo allemaal,

Ik ben aan het kijken wat ik allemaal nodig hebt om en Vaillant wp. installatie te maken.
Maar weten jullie of er aansluitschema’s zijn bij Vaillant want ik kan ze nergens vinden .
Bij nefit en Nibe staan netjes schema’s op de site en wat je allemaal nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Herw76 als "installateur" (niet "consument") kan je de installatiebundel vinden. Daar staat een hoop in.
Op het moment is de vaillant site stuk geloof ik, maar anders staat hij hier:
https://www.vaillant.nl/i...i-2022-online-2213886.pdf

De aansluitschema's (wat moet waar aangesloten worden) staat in de installatiehandleiding van het apparaat, bijvoorbeeld https://www.vaillant.nl/p...0020299005-06-2361462.pdf

[ Voor 27% gewijzigd door Proton_ op 01-10-2022 17:09 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Bedankt
Ik wil de 75/6 monoblock graag als hybride aansluiten op mijn installatie .
Ik heb zelf al een zonneboiler van 110 liter die stand Alone draait .
En in de toekomst toch misschien helemaal van het gas af .

[ Voor 16% gewijzigd door Herw76 op 01-10-2022 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemaworstje
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:06:
@Herw76 als "installateur" (niet "consument") kan je de installatiebundel vinden. Daar staat een hoop in.
Op het moment is de vaillant site stuk geloof ik, maar anders staat hij hier:
https://www.vaillant.nl/i...i-2022-online-2213886.pdf

De aansluitschema's (wat moet waar aangesloten worden) staat in de installatiehandleiding van het apparaat, bijvoorbeeld https://www.vaillant.nl/p...0020299005-06-2361462.pdf
Site stuk?
Heb al de hele dag problemen met mijn app.
Ligt dat daar aan?

8)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 15:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_5HDcl_ChavHV-KQf6rmXzQA9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UvDWkqa5hGgwHqyyWlDpAL4x.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag de drainage koffer geplaatst. Volgende week de buitenunit op zijn plaats zetten. Hij komt onder een afdak van zonnepanelen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
snameroc schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:35:
[Afbeelding]

Vandaag de drainage koffer geplaatst. Volgende week de buitenunit op zijn plaats zetten. Hij komt onder een afdak van zonnepanelen.
Heb je de beton bandjes op een beton vloer staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Nee hoor

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Oké dus gewoon in een grindbed .
Welke diameter hebben jou aansluitleidingen want dat lees je nergens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Bedoel je de cv leidingen?
Die worden 28mm staal maar de doorvoeren door de muur wil ik van koper maken om roest te voorkomen. Natuurlijk worden ze geïsoleerd in de doorvoer. Dan komen ze uit in mijn werkplaatsje waar een 45 liter doorvoer buffer vat komt en 2 afsluiters met aftap mogelijkheid Voor de monoblok. Daar komt ook het filter en daarna zit de eerste radiator daar. Vanaf de eerste radiator is het nog een meter of 7 naar de bestaande stamleiding van 22 mm. Hij wordt aangesloten tussen de beneden verdieping en de eerste etage.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Herw76 Ik heb 32mm leidingdikte gebruikt (rechtstreeks van de wp naar de verdeler vloerverwarming). De aansluting op de buitenunit is G 1 1/4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobotje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-05 14:02
Ik baal als een stekker. Mijn nieuwe huisje is klaar. Binnenunit van de warmtepomp is geïnstalleerd. De buitenunit is echter nog steeds niet geleverd.

Het gaat om de Vaillant Arotherm Split Unitower vwl 58/5.

Hoe lang het gaat duren, krijg ik niet te horen. Zou het mogelijk zijn de binnenunit zonder buitenunit te laten draaien?

We gaan de winter in, en ik zou graag permanent in het nieuwe huis gaan wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
tobotje schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:51:
Ik baal als een stekker. Mijn nieuwe huisje is klaar. Binnenunit van de warmtepomp is geïnstalleerd. De buitenunit is echter nog steeds niet geleverd.

Hoe lang het gaat duren, krijg ik niet te horen. Zou het mogelijk zijn de binnenunit zonder buitenunit te laten draaien?

Als het goed is zit er een elektra element in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
De kans is vrij groot dat ie in totale storing gaat als er geen buitenunit is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WallyPower
tobotje schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:51:

Eerste gedachte is dat dat niet gaat werken, alles hangt aan elkaar via de eBus en dat het systeem gewoon niet wordt vrijgegeven. Ook denk ik dat geen koudemiddel in het systeem reden is voor blokkeren.

Hele kleine kans dat je het systeem voor de gek kan houden door te spelen met instellingen op de binnenunit, maar de vraag is of je dat ook moet willen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zwartoog
Goed nieuws hier zover. Vraag van de buren: "Is die warmtepomp eigenlijk al aangesloten? We hadden hem nog niet gehoord." d:)b

Heeft afgelopen week wel een paar dagen gedraaid, en ook in de zomer de SWW's gedaan die aanzienlijk meer geluid maken én zij buiten zitten.

De WP staat op een dakje, nauwelijks 2,5 m tot de erfgrens met hen. Ik hoop dat hij de rest van het jaar ook zo stil blijft. Hij staat nog 24/7 in fluisterstand, dat helpt ook wel. Een Ta van 30 graden is ook niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Herw76 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 23:16:
[...]

Als het goed is zit er een elektra element in
Ik zal morgen eens informeren voor je of je op je element kan draaien zonder dat de buiten unit is aangesloten.

Gaat wel een dure winter worden als dat kan :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Dat kan altijd toch. Pomp en element van een snoer en stekker voorzien en gaan.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
En hoe regel je dan je temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Zwartoog schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:37:
Goed nieuws hier zover. Vraag van de buren: "Is die warmtepomp eigenlijk al aangesloten? We hadden hem nog niet gehoord." d:)b

Heeft afgelopen week wel een paar dagen gedraaid, en ook in de zomer de SWW's gedaan die aanzienlijk meer geluid maken én zij buiten zitten.

De WP staat op een dakje, nauwelijks 2,5 m tot de erfgrens met hen. Ik hoop dat hij de rest van het jaar ook zo stil blijft. Hij staat nog 24/7 in fluisterstand, dat helpt ook wel. Een Ta van 30 graden is ook niet verkeerd.
Hoeveel % staat hij in fluisterstand. Ook maar de vraag of je de winter zo kan doordraaien.
Maar met een deftrostt gaat hij wel gas geven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Adriaan71 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:07:
[...]

Hoeveel % staat hij in fluisterstand. Ook maar de vraag of je de winter zo kan doordraaien.
Maar met een deftrostt gaat hij wel gas geven. :)
Standaardinstelling. Compressor 40% uit m'n hoofd, kan dat? Hij is ook een paar 100 m3 gas "overbemeten", maar ik zag geen enkel voordeel in een 65/6.

Klopt dat het inderdaad nog spannend kan worden bij lagere temperaturen, maar dan zitten de buren ook niet buiten in de tuin :P En er is ook nog een verschil tussen "horen als je er op let" en "last hebben van". We gaan het zien.

[ Voor 7% gewijzigd door Zwartoog op 02-10-2022 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Een kleine offtopic vraag aan de experts hier...
In afwachting van de VWL 55/6 ben ik alles weer aan t aansluiten op de CV (Intergas Xtreme 36). Nu had ik de open verdeler met pomp al verkocht en heb de gesloten verdeler al hangen. Gister 1:1 aangesloten maar krijg vanuit de ketel (zolder) nauwelijks flow over de vloer.
Het blijft net steken op een 1,5 l/min per groep (6 totaal). En dan heb ik de pomp van de Intergas op 100% continue staan....
Ik gok dat dat niet voldoende is.
Is t een idee om voor de time being een losse pomp te plaatsen op de aanvoer voor de verdeler?
Of moet deze op de retour na de verdeler?
Alvast bedankt!!
Situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1uRqdLHvLh5iM788cyJePwkW-M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FM6IypDzlP105lzP3ZrkR3JE.jpg?f=fotoalbum_tile

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Bart_Denon Je kunt de pompcurve voor de 55/6 naast die van je Intergas leggen om te zien hoeveel debiet je straks gaat hebben.
Als dat straks wel genoeg is, dan is het m.i. zonde om daar meer moeite in te stoppen. Een gasketel geeft minder om Ta dan een warmtepomp en 9 liter/minuut * 8 K dT = 5 kW. Dat kan dus misschien al bij 35/27 aanvoer/retour.

En natuurlijk de sanity checks: filters schoon, kranen goed open etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Ik ben bang dat ik de vloer dus nu niet warm ga krijgen...
Bovendien moet ik de pomp van de Intergas dan continue op +90% laten draaien 24/7. Dat lijkt me niet verstandig voor de levensduur. T leek me eigenlijk de enige oplossing om wat water over die vloer te krijgen. Leidingen zolder naar verdeler zijn 20mm kunststof, dus qua doorstroming best wel beperkt...?
Ps: De 32mm leidingen die je op de afbeelding ziet zijn nog loos (liggen al klaar naar buiten).

[ Voor 12% gewijzigd door Bart_Denon op 02-10-2022 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
ds23man schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:55:
En hoe regel je dan je temperatuur?
Met een ouderwetse thermostaat
Of gewoon met de stekker van het element uitnemen.

Als je echt wil kan dat best.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Bart_Denon schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:19:
Een kleine offtopic vraag aan de experts hier...
In afwachting van de VWL 55/6 ben ik alles weer aan t aansluiten op de CV (Intergas Xtreme 36). Nu had ik de open verdeler met pomp al verkocht en heb de gesloten verdeler al hangen. Gister 1:1 aangesloten maar krijg vanuit de ketel (zolder) nauwelijks flow over de vloer.
Het blijft net steken op een 1,5 l/min per groep (6 totaal). En dan heb ik de pomp van de Intergas op 100% continue staan....
Ik gok dat dat niet voldoende is.
Is t een idee om voor de time being een losse pomp te plaatsen op de aanvoer voor de verdeler?
Of moet deze op de retour na de verdeler?
Alvast bedankt!!
Situatie:
[Afbeelding]
1,5 liter moet kunnen. Als je tekort hebt kan je ook nog je temperatuur opvoeren naar max 40 graden. Heb je meer afgifte.

Heb hier een installatie gemaakt op cv ketel met ook 1,5 ltr/min op WAR. minimale temperatuur 28 en max 35. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0OWaLTsBmcveDg5s_P3ipal0LXQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wXe5l3GvH1B0NOZ4ht05AGxa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
snameroc schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:43:
[...]

Met een ouderwetse thermostaat
Of gewoon met de stekker van het element uitnemen.

Als je echt wil kan dat best.
Heb je nog wel een zwaar relais nodig en een 24 volt voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Bart_Denon met 35 graden aanvoer gaat die vloer echt wel warm worden :)
Hoeveel debiet had je als open verdeler?

Pagina: 1 ... 40 ... 171 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic