Is de 37 graden de gewenste of daadwerkelijke geleverde Ta?_ferry_ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:52:
Ik heb ook een flow van 1200L/h met de 75/6. Tegen de 2Wh opgenomen vermogen. En volgens de warmtepomp een aanvoer van 37.
Echter meer ik op 2 plekken de aanvoer met andere sensoren, en die zitten rond de 35 graden. En dat meet mijn IR meter ook als ik die op een stukje CV buis (met schilderstape) richt.
Retour meet ik met diezelfde sensoren en IR meter zo rond de 27 a 28. Dus een delta T van 10 is vrij groot, dan zou de flow wel hoger mogen van mij. Ik heb ook geen last van suizende leidingen ofzo. 1m3/h gaat naar de radiatoren volgens de cv pomp, de resterende 0.2 naar de vloer
Maar als mijn eigen metingen kloppen is het 35 om 28 is is het 7 graden verschil.
Maar dan geeft de warmtepomp dus wel 2 graden te hoog aan. Of zou er 2 graden verdwijnen in die 3,5m leiding van buitenunit naar binnenunit
Als ik de Ta en Tr die de Ai Plus aangeeft vergelijk met de meters op mijn vloerverwarmingsverdeler, dan zit daar voor zowel de Ta als de Tr ongeveer 1 graag verschil in. Dat verschil kan door een meetafwijking en/of verlies komen, maar ligt mijn inziens voldoende bij elkaar om er waarde aan te hechten. Misschien dat ik het nog eens nameet met andere sensoren o.i.d.