Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:50
_ferry_ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:52:
Ik heb ook een flow van 1200L/h met de 75/6. Tegen de 2Wh opgenomen vermogen. En volgens de warmtepomp een aanvoer van 37.
Echter meer ik op 2 plekken de aanvoer met andere sensoren, en die zitten rond de 35 graden. En dat meet mijn IR meter ook als ik die op een stukje CV buis (met schilderstape) richt.

Retour meet ik met diezelfde sensoren en IR meter zo rond de 27 a 28. Dus een delta T van 10 is vrij groot, dan zou de flow wel hoger mogen van mij. Ik heb ook geen last van suizende leidingen ofzo. 1m3/h gaat naar de radiatoren volgens de cv pomp, de resterende 0.2 naar de vloer

Maar als mijn eigen metingen kloppen is het 35 om 28 is is het 7 graden verschil.
Maar dan geeft de warmtepomp dus wel 2 graden te hoog aan. Of zou er 2 graden verdwijnen in die 3,5m leiding van buitenunit naar binnenunit ;)
Is de 37 graden de gewenste of daadwerkelijke geleverde Ta?

Als ik de Ta en Tr die de Ai Plus aangeeft vergelijk met de meters op mijn vloerverwarmingsverdeler, dan zit daar voor zowel de Ta als de Tr ongeveer 1 graag verschil in. Dat verschil kan door een meetafwijking en/of verlies komen, maar ligt mijn inziens voldoende bij elkaar om er waarde aan te hechten. Misschien dat ik het nog eens nameet met andere sensoren o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marnix17
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-09 19:39
Flail schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:57:
Ik denk dat de Ta en Tr sensoren wel te testen moeten zijn door via het testmenu de driewegklep naar de boiler te schakelen en de cv-pomp te laten lopen (compressor uit). Na een poosje zouden de boilertemperatuur, Ta en Tr dan allemaal (vrijwel) gelijk moeten zijn.
Ik heb dat een keer gedaan via het starten van de ontluchtingscyclus. Dan moeten die waarden ook aan elkaar gelijk zijn. Dat was bij zo. Reden was dat ik ook een verschil tussen de waarden op de vv verdeler en de waarde van de Unitower meet. Maar lijkt sterk dat beide sensoren in de Unitower een gelijke afwijking zouden hebben. Daarmee heb ik geen verklaring gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:42
Franciesco schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:34:
@Broodro0ster Inmiddels ben ik er achter dat het verwarmingslint in de condensafvoerbak automatisch aan gaat bij een defrost.
De status staat normaal gesproken dus uit (in het testmenu wat ik gisterenavond zag), maar de status is "aan" tijdens de defrost/ontijzing zoals het zo mooi genoemd wordt.
Heb er vanochtend ook aan gevoeld en hij is dan duidelijk warm.
Goed nieuws dan. Straks ook eens langs gaan om te kijken hoe het er bij staat.
Flail schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:46:
@Franciesco Mooi, dat geldt dan voor zowel het matje dat op op de bodem ligt als de zwarte draad neem ik aan.
Als je het inschakelt via het testmenu gaat het elektrisch verbruik overigens van 9W naar 150W.
Goed om weten dat je dat via het test menu kunt inschakelen.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:52
Marnix17 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:48:
[...]

Zeer herkenbaar dit, het is duidelijk afhankelijk van het toerental maar rond bepaalde waarden is het zeer irritant, ik baal hier ook van en is niet wat ik had verwacht bij Vaillant omdat hier juist de stille werking wordt genoemd. Maar schijnbaar kun je ook geluk hebben.
Spannend - hopelijk hebben wij ook geluk :)

Zal toch maar vast wat rubberen tegels halen. Vandaag bericht dat Vaillant januari zal leveren 75/6

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bamelisje
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-01-2023
scifoflux schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:31:
Hoeveel verbruiken jullie per dag aan stroom?
Ik zit net in nieuwbouw woning met Vaillant warmtepomp met grondbron.
En ik zie via mijn SMA dat ik soms dagen 30kWh verbruik & soms 20kWh.
Betreft wel volledig verbruik van mijn woning. (dus kookplaat & warmtepomp etc... mee geteld).

Woning is alleenstaand & ik zie als warmtepomp de vloer verwarmt dat hij 1200W verbruikt.
Stooklijn 22graden & hij draait non-stop als het bewolkt is & houdt de temperatuur ook.
Bij warmwater verbuikt hij 2500W met een vat van 200liter.
Stooklijn op 0.3 .

Is dit mooi performant of is dit extreem veel verbruik.
No clue persoonlijk, want vorige woning was stookolie verwarming.
Speciaal voor jou... Hier is een grafiekje van mijn verbruik de voorbije twee weken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYuiOPMEDVUZ31NkvZuXJCfX5SU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UcDkTBvixUtjMnRrflBqaIUq.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb een Vaillant Arotherm lucht/water. Het verbruik dat je hier ziet is ook mijn totaalverbruik. Maar ik weet uit ervaring (en metingen) dat mijn basis verbruik zonder de warmtepomp wel inclusief sanitair warmwater (bvb. in de zomer) rond de 15kWh is. Nu is het gemiddeld 25 kWh, met de vriestemperaturen nog iets meer.

Veel hangt eigenlijk ook af van je woning en de graad van isolatie. Zoals bvb. stooklijn, bij mij staat die "maar" op 0.15 en mijn thermostaat staat ook "maar" op 20.5°C. Maar ik heb dan ook een houtskeletbouw die erg snel opwarmt. En dat haalt mijn pomp netjes. Als mijn vrouw het wat te koud heeft, zet ze gewoon een extra electrisch vuurtje op. Hopelijk helpt het je wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamelisje
Marnix17 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:48:
[...]

Zeer herkenbaar dit, het is duidelijk afhankelijk van het toerental maar rond bepaalde waarden is het zeer irritant, ik baal hier ook van en is niet wat ik had verwacht bij Vaillant omdat hier juist de stille werking wordt genoemd. Maar schijnbaar kun je ook geluk hebben.
Mijn vrouw slaapt aan de kant van de warmtepomp en sinds de koude nachten hoor ik ze ook altijd klagen 's ochtends dat ze wakker wordt van 'trillingen'. Hier verder in de straat zijn werken aan de gang, maar ze werd dus ook op zondag wakker van 'trillingen'. Net op het ogenblik (7u30) dat onze WP in dagprogramma gaat. Dus ik vind het geruststellend om te lezen dat meerdere mensen hier last van hebben. Ik ga eens experimenteren met fluisterbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:52
Bamelisje schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:26:
[...]

Mijn vrouw slaapt aan de kant van de warmtepomp en sinds de koude nachten hoor ik ze ook altijd klagen 's ochtends dat ze wakker wordt van 'trillingen'. Hier verder in de straat zijn werken aan de gang, maar ze werd dus ook op zondag wakker van 'trillingen'. Net op het ogenblik (7u30) dat onze WP in dagprogramma gaat. Dus ik vind het geruststellend om te lezen dat meerdere mensen hier last van hebben. Ik ga eens experimenteren met fluisterbedrijf.
en @Marnix17

hoe staat bij jullie de WP opgesteld? grond of platdak en dan van hout of beton.

Bij ons straks op platdak maar die is van 30 cm beton dus dat zal hopelijk helpen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Kees_frl op 14-12-2022 13:36 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Hier is de gewenste ruimtemperatuur inmiddels weer gehaald en is de wp zelfs uit gegaan. Ondanks dat het nog steeds iets van -4 graden is en ondanks de lagere Ta dan ingesteld volgens WAR.

Weet iemand of de wp ook kan besluiten dat een bepaalde (lagere) Ta voldoende is en dat hij daarom niet naar de Ta volgens WAR gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 15:18
Bamelisje schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:16:
[...]

Speciaal voor jou... Hier is een grafiekje van mijn verbruik de voorbije twee weken.
[Afbeelding]
Ik heb een Vaillant Arotherm lucht/water. Het verbruik dat je hier ziet is ook mijn totaalverbruik. Maar ik weet uit ervaring (en metingen) dat mijn basis verbruik zonder de warmtepomp wel inclusief sanitair warmwater (bvb. in de zomer) rond de 15kWh is. Nu is het gemiddeld 25 kWh, met de vriestemperaturen nog iets meer.

Veel hangt eigenlijk ook af van je woning en de graad van isolatie. Zoals bvb. stooklijn, bij mij staat die "maar" op 0.15 en mijn thermostaat staat ook "maar" op 20.5°C. Maar ik heb dan ook een houtskeletbouw die erg snel opwarmt. En dat haalt mijn pomp netjes. Als mijn vrouw het wat te koud heeft, zet ze gewoon een extra electrisch vuurtje op. Hopelijk helpt het je wat.
Hierbij mijn cijfers van deze maand. Mijn systeem + woninggegevens (ook houtskelet) staan in m'n handtekening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4896m0CPZY8lMXIvNI6euHAAGk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ysSf7s3t9L0uIXFpSAqDKQxM.png?f=fotoalbum_large

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Franciesco schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:56:
[...]

Als ik de Ta en Tr die de Ai Plus aangeeft vergelijk met de meters op mijn vloerverwarmingsverdeler, dan zit daar voor zowel de Ta als de Tr ongeveer 1 graag verschil in. Dat verschil kan door een meetafwijking en/of verlies komen, maar ligt mijn inziens voldoende bij elkaar om er waarde aan te hechten. Misschien dat ik het nog eens nameet met andere sensoren o.i.d.
Zowel de gewenste, als de berekende, alsook de maximale Ta :)

Als hij vanmiddag weer aangaat met een lange run (zon schijnt nu binnen, dus warmt lekker op) zal ik alle sensoren eens vergelijken. De sensoren die ik zelf heb geplaatst tegen de leidingen moeten ook nog iets beter gepositioneerd worden eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamelisje
@Heintje Grappig hoe onze grafieken vrij goed tegen elkaar opgaan :D
@Kees_frl Mijn warmtepomp staat opgesteld op grondniveau, maar wel vlak tegenaan de gevelmuur van onze slaapkamer. Onze slaapkamer ligt er schuinboven, maar jammergenoeg is houtskelet wel bekend om makkelijk trillingen door te geven.

[ Voor 62% gewijzigd door Bamelisje op 14-12-2022 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:16
Franciesco schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:53:
@busscherski de onderstaande tabel is denk ik degene die je zoekt?

[Afbeelding]
Dankjewel. Die van jou is denk ik nog van series /2. Ik denk dat ik een keer een nieuwere heb gezien. Maar als ik die niet tegenkom dan gebruik ik dit als basis. Misschien 2 stukjes heipaal oid.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
Franciesco schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:56:
[...]

Draai jij 100% WAR? Dat doe ik, en dan blijft de pomp zeker draaien totdat de Ta is gehaald. Maar bij ruimtecompensatie actief neemt de wp nog steeds de ruimtetemperatuur mee, dus dan lijkt het mij ook normaal dat als de ingestelde ruimtetemperatuur is gehaald hij uit gaat.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

busscherski schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:43:
[...]

Dankjewel. Die van jou is denk ik nog van series /2. Ik denk dat ik een keer een nieuwere heb gezien. Maar als ik die niet tegenkom dan gebruik ik dit als basis. Misschien 2 stukjes heipaal oid.
Ik had dezelfde zag ik net. Maar ik heb 2 lateien gepakt van 1,6m wegen ook iets van 30kg per stuk. En met wat RVS draadeind kon ik de bigfoots er mooi op vastzetten.
200kg lijkt mij niet echt nodig, uitzonderingen daargelaten. Als dat gewicht het tegen het omwaaien is, lijkt mij dat een groot oppervlak minstens zo belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ren
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-09 11:40
Even een vraagje. In hoeverre is het vermogen afhankelijk van de stooklijn? M.a.w. hoe snel zou hij "vol gas" moeten gaan draaien om zijn Ta te halen?

Ik kwam vanochtend beneden en het was 20c. Opzich prima, alleen de gewenste tempratuur staat op 21c vast. Het was op dat moment nog -10 buiten.
Ik keek in de instellingen naar de gewenste Ta (34) en actuele Ta (29). Dit betreft natuurlijk een moment opname.
De avond ervoor uitgebreid gedouchet, dus waarschijnlijk heeft hij snachts ook even de tij genomen om SWW op te warmen. Daarnaast had ik fluisterbedrijf ingeschakeld. Dit resulteerde niet in de gewenste geluidsreductie dus dit heb ik nu weer uitgeschakeld. Dit zou kunnen verklaren dat de temp snachts is gedaald, maar ten tijde dat ik de Ta bekeek stond hij alweer 15min in normaal bedrijf.

Ook bij -10 zou hij wel de 35c moeten kunnen halen lijkt me?
Gewenste Ta wordt dus niet gehaald. Ik wil er nu graag achter komen of ik hier nog iets aan kan doen. Zou de warmtepomp wel op vol vermogen lopen om dit te halen? Staat de pompsnelheid misschien te hoog? Andere factoren?

Nieuwbouwwoning 2022, tripple glas
220m2 vloerverwarming, enkele zone
Vailant VWL 75/6 met 300L SWW vat

[ Voor 3% gewijzigd door j0ren op 14-12-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Aan een momentopname heb je nu niet zo veel, want tijdens en na een defrost is de aanvoer nogal afwijkend.

En ook bij -10 kan de 35 gehaald worden ja, dat mag geen probleem zijn. Maar als je fluisterbedrijf aanzet moet je er niet raar van opkijken dat je huis meer warmte nodig heeft dan dat de pomp kan leveren. Dan komt er dus een koude retour terug, die hij met het beperkte vermogen niet terug kan verwarmen op 35 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@ben2513 ja, ik draai ook WAR met kamerbijschakeling op uitgebreid. Dus de wp schakelt uit als de ingestelde ruimtetemp is behaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
@Kees_frl Bij ons op grondniveau op 2 betonnen lateien en big foots. Aan de voorgevel waardoor het in de woonkamer goed hoorbaar is op momenten. Mijn vrouw heeft er ook het meeste last van. Dus de WAF wordt hier niet gehaald :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
busscherski schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:43:
[...]

Mijn dempers zijn begin dit jaar geleverd. Voor de maatvoering zaten er twee sjablonen bij voor de diverse types/generaties, maar daar staan alleen afmetingen op.

Ik heb verder geen andere documentatie gezien waarop de aanbevolen gewichten van de betonliggers vermeld staan. Maar wie weet heeft iemand anders nog wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
_ferry_ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:15:
Aan een momentopname heb je nu niet zo veel, want tijdens en na een defrost is de aanvoer nogal afwijkend.

En ook bij -10 kan de 35 gehaald worden ja, dat mag geen probleem zijn. Maar als je fluisterbedrijf aanzet moet je er niet raar van opkijken dat je huis meer warmte nodig heeft dan dat de pomp kan leveren. Dan komt er dus een koude retour terug, die hij met het beperkte vermogen niet terug kan verwarmen op 35 graden.
Dat ligt ook wel aan het gevraagde vermogen, hier 90 m2 vv met een delta van rond de 5,5 graden en en 1030l/hr maar ook vaker gezien de aanvoer niet het gevraagde haalt. (split 75/5, unitower, geen buffer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-09 14:18
Marnix17 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:50:
@Kees_frl Bij ons op grondniveau op 2 betonnen lateien en big foots. Aan de voorgevel waardoor het in de woonkamer goed hoorbaar is op momenten. Mijn vrouw heeft er ook het meeste last van. Dus de WAF wordt hier niet gehaald :|
Hier een vergelijkbare opstelling. Al heb ik er zelf (gelukkig?) meer last van dan de WAF. Maar ik moet er wel echt iets mee :-( Pluspuntje is dat het op de slaapkamer gelukkig redelijk te doen is met fluisterbedrijf rond de 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Marnix17 hier idem zoals laatst gepost: Ta gewenst werd niet gehaald door de 75/6 zonder buffer. Dit verbaasde mij ook.
Met overigens een vergelijkbare delta van ca 6 graden en 125m2 vvw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
PS: zolang de gewenste ruimtetemperatuur bereikt wordt lijkt het me geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marnix17
@Franciesco Klopt, het kan alleen met deze koude dagen wel erg lang gaan duren. En fluisterbedrijf zit er dan niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:05
Helaas, wegens familieomstandigheden bij de installateur konden ze pas om 15:30 hier zijn, in plaats van de toegezegde 11:00… maar de pomp is in elk geval al wel aangesloten op het leidingwerk buiten, en de bekabeling is aangesloten. Binnen zijn er al wat voorbereidende dingen gedaan, maar morgen gaan we weer verder. Voordeel van thuiswerken (hoewel ik er vandaag vrij voor had genomen, en dus voelt het wel als een verloren dagje). Maar, toch weer stapje verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Franciesco schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:34:
@Broodro0ster Inmiddels ben ik er achter dat het verwarmingslint in de condensafvoerbak automatisch aan gaat bij een defrost.
De status staat normaal gesproken dus uit (in het testmenu wat ik gisterenavond zag), maar de status is "aan" tijdens de defrost/ontijzing zoals het zo mooi genoemd wordt.
Heb er vanochtend ook aan gevoeld en hij is dan duidelijk warm.
Deze middag langs geweest en aan het 90° bochtje hing weer een ijskegel, maar verder geen ijs. Even het adaptertje er af genomen en in de onderkant van de pomp gevoel daar voelde het nog warm aan.
Moet dat verwarmingslint wel best in het adapter krijgen zodat het altijd goed vrij blijft denk ik.

Verder was het een schaatbaan rond mijn warmtepomp. De grond helemaal bevoren en daarop een lag bevoren condenswater.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Heb je geen condensafvoer eronder dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Heintje schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:03:
Hier gebeurt nu iets geks.
Ik heb het trivalent gisteren aangezet. Het hybride systeem houdt dus rekening met de door mij ingevoerde gas/electra tarieven.
Vanavond is de HR-ketel bijgesprongen. Of dat is vanwege de kostenberekening die het systeem maakt, of omdat de WP het niet trekt: het lijkt me het eerste, want het is wel een stukje kouder geweest vandaag dan nu.
De HR-ketel gooit lekker heet water in het systeem. Doordat ik nog een mengmodule met pomp als vv systeem heb is dat m.i. geen punt. Het buffervat zit boven de 50 graden, maar gaat ongeveer 38 graden de vloer in.
Maar er gebeurt ook wat geks. De HR-ketel draait dus en het verwarmingssymbool knippert op het display (ik moet nog checken of dit goed is). Maar: de WP buitenunit draait ook nog!? Ventilator +compressor. Hoe kan dat? Is hij bezig met een defrost?

En in het VRC720 display verschijnt nu bij circuit 1 (het enige actieve circuit hier):

[Afbeelding]

Dit zijn totaal andere waardes dan ik tot nu heb gezien.

Zoals bijvoorbeeld hieronder:
[Afbeelding]

Is dit soms de stooklijn + aanvoertemperatuur van de HR-ketel? Weet iemand of ik die (ook) moet aanpassen? Of vooral afblijven? 🫣

Hieronder twee foto's die laten zien dat zowel WP als Ketel nu aan het verwarmen zijn:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De kamertemperatuur is 19,5 nu, warmtevraag is 19.
Je moet wel je cv deellast dus het vermogen kw voor cv aanpassen naar 10 a 12 kw. En de maximale cv temperatuur afstellen op je maximale warmtepomp temperatuur of een paar graden hoger. Dan gaat het goed. Die instelling moet je invoeren in de cv ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Franciesco schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:31:
Hier is de gewenste ruimtemperatuur inmiddels weer gehaald en is de wp zelfs uit gegaan. Ondanks dat het nog steeds iets van -4 graden is en ondanks de lagere Ta dan ingesteld volgens WAR.

Weet iemand of de wp ook kan besluiten dat een bepaalde (lagere) Ta voldoende is en dat hij daarom niet naar de Ta volgens WAR gaat?
Goed berekend he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Heintje schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:48:
[...]

Een reactie op een wat oudere post. Ik heb het hele topic doorgelezen, maar soms zegt een bepaalde posting je pas iets als je er zelf mee te maken hebt.

Ik heb sinds 12-12 ook trivalent gekozen, en heb de normale tarieven ingevoerd. Werkt het systeem nu puur en alleen op de tarieven? Stel dat het nog lang niet voordelig is om over te schakelen naar gas/HR-ketel, maar dat de gevraagde kamertemperatuur totaal niet wordt gehaald door de WP, springt de ketel dan echt niet bij? Ik kan er nergens iets over vinden.
Hij werkt bij triVAI altijd op de tarieven die je invoert en als inderdaad de setpoint verschil te groot wordt dan pakt hij ook de cv erbij. Tenslotte is het belangrijkste dat je huis warm wordt.
En daar houd hij rekeningen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Bamelisje schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:14:
@Heintje Grappig hoe onze grafieken vrij goed tegen elkaar opgaan :D
Inderdaad. Misschien goed om wat uit te wisselen als we instellingen aanpassen.

Ik ben dus op 12-12 naar trivalent gegaan.
En vandaag 14-12 heb ik smiddags de stooklijn iets teruggebracht van 0.50 naar 0.45. Dat zie je toch wel meteen in het verbruik (is mijn eerste indruk). Maar ik merk ook dat het huis minder makkelijk op temperatuur blijft helaas. Tis nu ook wel weer erg koud (-7).

[ Voor 10% gewijzigd door Heintje op 14-12-2022 19:51 ]

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@Flail @Marnix17 worden de trillingen wellicht ingekoppeld door starre leidingen, of zit er wel een flexibele bocht in?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Gramser schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:59:
Heb je geen condensafvoer eronder dan?
Nee, hij staat op een betonnen plaat in de tuin. Pas nu hij er staat en ik me meer begin te lezen lees ik dat er grind onder moet volgens de regel van de kunst.

Ik kan zelf wel eens kijken om dat te verbeteren eens we er wonen. Weet alleen niet hoe ik de warmtedraad door het gaatje moet krijgen. Het 90° bochtje pakt er zo af en dan voel ik de draad opgerold zitten in het gat. Wou vandaag het uiteinde proberen zoeken omdat in het bochtje te leggen zodat het zeker niet dicht vriest, maar zo op de tast vind ik het niet.

Hier een foto van de warmtepomp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZcpu22Cxh5yzpAFKp1xS37RGLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1BpAtINYPc7MjLGJAaAJ4Xey.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
Broodro0ster schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:59:
[...]

Nee, hij staat op een betonnen plaat in de tuin. Pas nu hij er staat en ik me meer begin te lezen lees ik dat er grind onder moet volgens de regel van de kunst.

Ik kan zelf wel eens kijken om dat te verbeteren eens we er wonen. Weet alleen niet hoe ik de warmtedraad door het gaatje moet krijgen. Het 90° bochtje pakt er zo af en dan voel ik de draad opgerold zitten in het gat. Wou vandaag het uiteinde proberen zoeken omdat in het bochtje te leggen zodat het zeker niet dicht vriest, maar zo op de tast vind ik het niet.

Hier een foto van de warmtepomp
[Afbeelding]
Wat voor getrainde aap heb jij als installateur? :S

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Volgens de handleiding zou hij bij een grondopstelling op betonnen liggers moeten staan, met daarop de trillingsdempers. Maar onder de warmtepomp zou ook een buis ingegraven moeten zitten waarboven de condensafvoer zit. Dan lekt al dat vocht zo de buis in. Die buis zit dan weer boven een ondergronds grindbed.

Als het een platdak- of muuropstelling betreft hoeft dat niet, als je er maar voor zorgt dat er geen kans bestaat op een ijsbaan… qua uitglijden.

Ik heb geen betonnen liggers omdat ik stevige tegels boven zandgrond heb, maar die buis heb ik wel ingegraven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sttGmKYpbnV0agM9MJtOIjFjykk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2NouxQTyDbIEubW4RGMXVfaa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Gramser op 14-12-2022 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
ds23man schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:02:
[...]

Wat voor getrainde aap heb jij als installateur? :S
Ons bouwproject is sleutel op de deur. Zij werken samen met een grote firma die al het sanitair en zaken wat betreft verwarming op zich nemen.

Die foto is van gisteren. Ondertussen is het schaatsbaan rond de warmtepomp. Ze staat wel gewoon in de tuin en tot een week geleden liep dat condensvocht direct de grond in. Nu heb ik vooral schrikt dat het gat verstopt geraakt met ijs en dat er dan een fout zou optreden.
Dat er wat ijs rond de warmtepomp ligt is voor de veiligheid niet zo erg, want ze staat in een gebied waar er geen doorgang is.
Morgen toch maar eens wat nieuwe foto's maken en vragen naar een betere oplossing. De oplevering van onze woning is nog niet gebeurd.
Het grond water staat wel hoog bij ons. In de winter op -70cm à -90cm. Weet niet wat er nog mogelijk is gezien de beton plaat er al ligt? Die hebben ze gestort toen de fundering werd gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Broodro0ster op 14-12-2022 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
Proton_ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:52:
@Flail @Marnix17 worden de trillingen wellicht ingekoppeld door starre leidingen, of zit er wel een flexibele bocht in?
Ik heb een split, dus dat zal hem niet zijn. Is ook niet zozeer trillingen hier maar eerder resonerend geluid op bepaalde modulaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Je wil een zo recht mogelijke afvoer van dat bocht de grond in. Maar in dit geval zou ik wat verzinnen met een buis net achter de betonnen plaat, en dan met twee bochtjes die buis naar de condensafvoer leiden. Dat verwarmingslint moet dan wel in de buis komen, anders vriest die misschien alsnog dicht vanwege de bochtjes.

Maar je woning is nog niet opgeleverd? Dan zeker hier een punt van maken, dit is niet volgens instructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Marnix17 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:15:
[...]

Ik heb een split, dus dat zal hem niet zijn. Is ook niet zozeer trillingen hier maar eerder resonerend geluid op bepaalde modulaties.
Ik had het hier vandaag met mijn installateur over. Over trillingen bij warmtepompen en resonanties/geluid. Zij gaven aan dat het in hun ervaring voorkomt wanneer het vriest (zoals nu) en vocht naar de condensorkant loopt en tegen rubbers bevriest. Dit zou vervolgens resoneren, met geluid tot gevolg. Daarom zou het geen kwaad kunnen de warmtepomp een ietsepietsie hoger te hebben aan de voorkant, dan weet je zeker dat het water naar de afvoer loopt. Ik kan dit echter niet bevestigen, of ontkennen…

[ Voor 3% gewijzigd door Gramser op 14-12-2022 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@Marnix17 een split heeft ook leidingen die te strak gelegd kunnen worden. In Trillingen warmtepomp dempen worden er vaak (niet altijd) goede resultaten geboekt met veren. Die zijn minder temperatuurgevoelig dan rubbers.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Proton_ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:23:
@Marnix17 een split heeft ook leidingen die te strak gelegd kunnen worden. In Trillingen warmtepomp dempen worden er vaak (niet altijd) goede resultaten geboekt met veren. Die zijn minder temperatuurgevoelig dan rubbers.
Ik heb ook een split en bij mij 'trillen' de leidingen vooral direct nadat ze van de buitenunit langs het huis gaan lopen. Ze geven de brom van de compressor door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
Broodro0ster schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:10:
[...]

Ons bouwproject is sleutel op de deur. Zij werken samen met een grote firma die al het sanitair en zaken wat betreft verwarming op zich nemen.

Die foto is van gisteren. Ondertussen is het schaatsbaan rond de warmtepomp. Ze staat wel gewoon in de tuin en tot een week geleden liep dat condensvocht direct de grond in. Nu heb ik vooral schrikt dat het gat verstopt geraakt met ijs en dat er dan een fout zou optreden.
Dat er wat ijs rond de warmtepomp ligt is voor de veiligheid niet zo erg, want ze staat in een gebied waar er geen doorgang is.
Morgen toch maar eens wat nieuwe foto's maken en vragen naar een betere oplossing. De oplevering van onze woning is nog niet gebeurd.
Het grond water staat wel hoog bij ons. In de winter op -70cm à -90cm. Weet niet wat er nog mogelijk is gezien de beton plaat er al ligt? Die hebben ze gestort toen de fundering werd gedaan.
Als die installateur nou even de boven kap eraf haalt en de linker zijkant kan hij de thermolint in de ronding leggen en een stukje uit het bochtje. Dan vriest het bochtje niet dicht.

Beetje simpel.

Zo moet hij in de ronding liggen en dan eindstukje uit het bochtje. Die kan je er ook afhalen. Heeft weinig nut zo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9chFw9QjLexksZn1W3Buid_NYYg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cmJhffitI9zwaM50PShuVTHb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
Gramser schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:20:
[...]

Ik had het hier vandaag met mijn installateur over. Over trillingen bij warmtepompen en resonanties/geluid. Zij gaven aan dat het in hun ervaring voorkomt wanneer het vriest (zoals nu) en vocht naar de condensorkant loopt en tegen rubbers bevriest. Dit zou vervolgens resoneren, met geluid tot gevolg. Daarom zou het geen kwaad kunnen de warmtepomp een ietsepietsie hoger te hebben aan de voorkant, dan weet je zeker dat het water naar de afvoer loopt. Ik kan dit echter niet bevestigen, of ontkennen…
Interessant, ik zie hier ook wel wat vocht aan de voorkant van de big foots.

@Proton_ Ok, daar weet ik duidelijk te weinig van. Het resonerende brom geluid is hier duidelijk alleen bij de buitenunit aan de kant van de koelmiddelleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
[...]

Dan is nu de vraag welke rubbers? Formeel gezien kan condenswater alleen via de afvoer het apparaat verlaten. Spreken we dan over rubbers in het apparaat zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Adriaan71 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:27:
[...]

Als die installateur nou even de boven kap eraf haalt en de linker zijkant kan hij de thermolint in de ronding leggen en een stukje uit het bochtje. Dan vriest het bochtje niet dicht.

Beetje simpel.

Zo moet hij in de ronding liggen en dan eindstukje uit het bochtje. Die kan je er ook afhalen. Heeft weinig nut zo

[Afbeelding]
Bedankt. Lijkt me geen rocket science dus hopelijk kunnen ze dat snel oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
ds23man schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:36:
[...]

Dan is nu de vraag welke rubbers? Formeel gezien kan condenswater alleen via de afvoer het apparaat verlaten. Spreken we dan over rubbers in het apparaat zelf?
Ja, rubbers in de unit zelf. Dus niet de bigfoots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
Proton_ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:52:
Het is aangesloten met voorgeisoleerde meerlagenbuis, haaks naar beneden de grond in en op ca 50cm diepte door een gat in de muur de kelder in. Dus niet heel star en vanwege de (rode en blauwe) isolatie is er geen hard contact met de muur bijv.
Maar er is dus geen flexibele bocht nee.

Misschien niet meest ideaal dus maar toch denk ik dat er gewoon teveel trillingen ontstaan in het apparaat zelf, en dat deze niet zozeer door de leidingen (contactgeluid) maar gewoon door de lucht doorgeven worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
[...]

Interessant, want ik heb wel het idee dat er (veel) meer geluid is sinds de temperatuur onder nul is gedoken en gebleven.
Ook kraakt het als je tegen de kast aan duwt. Links en rechts zit dus echt wel ijs in kieren en misschien inderdaad ook wel op rubbers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Wie weet! Ik heb erop voorgesorteerd door rubberen tegeldragers onder de voorkant van de bigfoots te doen. Die tillen ‘m net dat beetje achterover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvA73
  • Laatst online: 16-02-2024
dishmagic schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:26:
[...]

Eureka _/-\o_ _/-\o_ dit was hem. De VR10 even aan de VWZ geknoopt en de sensor op de uitgaande leiding geplakt naar het cv circuit. Hier zat al een VR10 die op S5 van de VR70/FM3 is aangesloten is.
Verder de instellingen voor bijverwarming in de VWZ AI op 2kw gezet en in de VRC720 type bijverwarming op "cond" en niet op "elektrisch" Dit als je test met de instelling zodat het systeem op tarieven regelt. Als je De VR10 van de VWZ-AI los trekt is het meteen afgelopen met bijverwarmen.

Nu even een Dishmagic scheidingsrelais in elkaar knutselen want de Valliant versie zit tegen de 200 euro aan.

Nog een vraag: Er hangen nu 2 VR10's aan het systeem. Het systeem regelde correct met de VR10 aan de S5 aansluiting, alleen de cv hulpverwarming wilde niet. Kan dit zo blijven zitten?
Heb zelfde probleem: AI schakelt CV ketel (Nefit) niet aan als bijverwarming. Instelling op 2 KW gezet. VRC720 op “cond”. AI module schakelde toen CV ketel even aan. Sindsdien geen respons meer. Volgens Vaillant moeten beide VR10 sensoren gewoon op S1 en S5 van VR70 blijven zitten en is het niet nodig om nog een sensor te koppelen aan VF1 in AI. Heb met en zonder geprobeerd maar zonder resultaat. Benieuwd of bij jou nog steeds werkt? Iemand anders nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Adriaan71 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:40:
[...]

Je moet wel je cv deellast dus het vermogen kw voor cv aanpassen naar 10 a 12 kw. En de maximale cv temperatuur afstellen op je maximale warmtepomp temperatuur of een paar graden hoger. Dan gaat het goed. Die instelling moet je invoeren in de cv ketel.
Dank. Ik vraag dat aan de onze installateur als ik er zelf niet goed uitkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsub
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 20:46
Zwartoog schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:44:
[...]

Warm water is gelaagd in je boiler. Bovenin heb je 50 graden. Als je douched, vul je onderin aan met koud water. Op den duur raakt die koude laag op de hoogte van je sensor. Bovenin je boiler is het nog wel warm.
Die gelaagdheid snap ik en verwacht ik ook.
Had echter niet verwacht dat er plotseling zo'n grote dip kan ontstaan na twee douchebeurten van 5min op 38gr. In die 10 min is er dan ong 100 liter gemengd water verbruikt. Stel dat daarvan 60 liter warm tapwater is, dan zou die sensor toch nog geen dip van 10 (van 48 naar 38) graden moeten laten zien?
Daarbij: bij zo'n dip zou de warmtepomp toch volle bak aan t verwarmen van tapwater moeten zijn? En dat gebeurt niet, t duurt langer dan 1,5u voordat hij weer op 51gr is (offset is 5, maar bij die 56 komt hij niet eens)....

Nog suggesties mbt het kennelijk niet functioneren van 'snel opwarmen' en de verwarmingsstaaf ?

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
edsub schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:18:
[...]

Die gelaagdheid snap ik en verwacht ik ook.
Had echter niet verwacht dat er plotseling zo'n grote dip kan ontstaan na twee douchebeurten van 5min op 38gr. In die 10 min is er dan ong 100 liter gemengd water verbruikt. Stel dat daarvan 60 liter warm tapwater is, dan zou die sensor toch nog geen dip van 10 (van 48 naar 38) graden moeten laten zien?
Daarbij: bij zo'n dip zou de warmtepomp toch volle bak aan t verwarmen van tapwater moeten zijn? En dat gebeurt niet, t duurt langer dan 1,5u voordat hij weer op 51gr is (offset is 5, maar bij die 56 komt hij niet eens)....

Nog suggesties mbt het kennelijk niet functioneren van 'snel opwarmen' en de verwarmingsstaaf ?
Lastig om van een afstand in te schatten. Wat heb je voor boiler? Hoe hoog zit je sensor? Hoeveel water verbruikt je douchekop?

Niet alle douchekoppen zijn spaarkoppen. Toen ik hier ging testen, merkte ik ook dat ik in 20 minuten 150-200 liter pakte. Douchekraan vol open. Kun je dat ook eens meten?

Verder begrijp ik niet dat je wel zegt de gelaagdheid te begrijpen, maar niet begrijpt hoe hij een dip maakt van 10 graden. Dat is exact hoe gelaagdheid zich uit.

• Chupachups
  • Laatst online: 21:37
KvA73 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:01:
[...]

Heb zelfde probleem: AI schakelt CV ketel (Nefit) niet aan als bijverwarming. Instelling op 2 KW gezet. VRC720 op “cond”. AI module schakelde toen CV ketel even aan. Sindsdien geen respons meer. Volgens Vaillant moeten beide VR10 sensoren gewoon op S1 en S5 van VR70 blijven zitten en is het niet nodig om nog een sensor te koppelen aan VF1 in AI. Heb met en zonder geprobeerd maar zonder resultaat. Benieuwd of bij jou nog steeds werkt? Iemand anders nog tips?
hier werkt het met een Nefit ketel. let wel op dat de relais aan/uit schakelt, dus de draad aansluiten op de aan/uit bus van de ketel, niet de modulerende bus.
Je moet echt de vf1 poort voorzien van de sysflow sensor, anders schakelt de ZH poort de bijverwarming niet in.

• scifoflux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-09 08:51
Bamelisje schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:16:
[...]

[Afbeelding]

Dank u Bamelisje & Heintje .
Zo heb ik vergelijkingsmateriaal & weet ik dat mijn verbruik in lijn ligt met andere Vaillant WP's.
Dus dat ik niet zoveel kan optimaliseren om dit nog lager te krijgen.

• Middenberm
  • Laatst online: 09:01
Wat gaat hier mis?

Lichte paniek.

We zijn niet thuis vanwege werk maar op afstand zie ik dit. Zo extreem koud is het nou ook weer niet (-2 tot -3)

Radiatoren en vloer worden goed warm.

Stooklijn; 0,6
Min temp; 30
Max temp; 40
Kamer bijschakeling; Uitgebreid

De Vaillant app geeft (op afstand) chronisch 17,5 aan terwijl een andere mechanische meter vanmorgen bij vetrek keurig de ingestelde 19 graden aangaf.

Er lijkt ergens iets niet goed te communiceren met als gevolg dat de pomp maar blijft draaien.

Maar zo gaan we in dit tempo vandaag over de 70kWh heen.

Wil er vanavond gelijk naar kijken maar krijg graag suggesties waar ik naar moet kijken of controleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQ8yXicEY5TnzSmbC-mZkDsH2S8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CRGmat0DBdKHPnQZoDYFSakz.jpg?f=fotoalbum_large

• Heintje
Middenberm schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:37:
Wat gaat hier mis?

Lichte paniek.

We zijn niet thuis vanwege werk maar op afstand zie ik dit. Zo extreem koud is het nou ook weer niet (-2 tot -3)

Radiatoren en vloer worden goed warm.

Stooklijn; 0,6
Min temp; 30
Max temp; 40
Kamer bijschakeling; Uitgebreid

De Vaillant app geeft (op afstand) chronisch 17,5 aan terwijl een andere mechanische meter vanmorgen bij vetrek keurig de ingestelde 19 graden aangaf.

Er lijkt ergens iets niet goed te communiceren met als gevolg dat de pomp maar blijft draaien.

Maar zo gaan we in dit tempo vandaag over de 70kWh heen.
Wat zijn de verbruikscijfers van gisteren?

Hier gaat het ook naar een record, maar het is de hele nacht (en nu nog) -7,5 geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvF0HqCpEBhZGuXZUFJrwKkJoVk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TfziVvzh0TsTty2TkurXxEO6.png?f=fotoalbum_large

• ds23man
Flail schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:19:
[...]

Het is aangesloten met voorgeisoleerde meerlagenbuis, haaks naar beneden de grond in en op ca 50cm diepte door een gat in de muur de kelder in. Dus niet heel star en vanwege de (rode en blauwe) isolatie is er geen hard contact met de muur bijv.
Maar er is dus geen flexibele bocht nee.

Misschien niet meest ideaal dus maar toch denk ik dat er gewoon teveel trillingen ontstaan in het apparaat zelf, en dat deze niet zozeer door de leidingen (contactgeluid) maar gewoon door de lucht doorgeven worden...
Je moet echt een flexibel gebruiken! Het binnenwerk inclusief de aansluiting zijn als een blok opgehangen in rubbers. Als je dit star gaat verbinden ( en een kunstofleiding is gewoon star) aan de aan en afvoerleiding kan je een hoop resonanties en trillingen in je binnenwerk krijgen wat zelfs in het ernstigste geval ook nog eens metaalmoeheid in je interne leidingwerk kan opwekken.

• Middenberm
  • Laatst online: 09:01
Heintje schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:47:
[...]

Wat zijn de verbruikscijfers van gisteren?

Hier gaat het ook naar een record, maar het is de hele nacht (en nu nog) -7,5 geweest.

[Afbeelding]
@Heintje gisteren 55kWh incl huishoudelijk verbruik. Het patroon in de energy app is alleen heel anders. Vind deze erg korte afgeplatte pieken zo raar terwijl je graag een afplatting ziet in een dal.

• Heintje
Middenberm schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:02:
[...]

@Heintje gisteren 55kWh incl huishoudelijk verbruik. Het patroon in de energy app is alleen heel anders. Vind deze erg korte afgeplatte pieken zo raar terwijl je graag een afplatting ziet in een dal.
Klopt, dat ziet er apart uit.
Maar ik had gisteren 33,7 inclusief. Maar dat is vertekend omdat ik de avond ervoor had gespeeld met bijverwarming, waardoor er tussen 0:00 en 03:30 geen WP actie nodig was. Ik verwacht dat ik anders op 41 was uitgekomen. Vandaag zit ik al over de helft daarvan!

• Flail
Denk dat je inderdaad gelijk hebt @ds23man, ik had daar een flexibele aansluitset tussen moeten zetten. Ik ga eens kijken hoe ik die er alsnog tussen kan krijgen zonder perstang :')

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:51

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Middenberm schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:02:
[...]

Ik had gister 50,7 kWh verbruikt volgens vaillant app. Van het weekend ga ik er een kWh meter tussen zetten om het werkelijke verbruik te meten.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• ds23man
Met mijn 75 stook ik 24 kWh per dag weg met deze temperaturen, pomp draait nu gemiddeld op 50%.

• Heintje
Tot mijn vreugde lijkt de WP het hier t/m -7 te trekken, met een stooklijn van 0,5. Het is maar net aan heb ik het idee. Ik heb de stooklijn gisterenavond verhoogd, maar de aanvoertemperatuur nam niet /nauwelijks meer toe. Ik heb er vrede mee.
Het systeem stond op bivalent -4.
Wat niet lukt, is om de HR-ketel goed bij te laten springen. Hij heeft het in de loop van de week wel gedaan toen ik trivalent had gekozen.
Bij bivalent springt hij niet bij, maar dat is dus eigenlijk prima.
Maar ik wil liever niet dat de WP dagenlang op zijn tenen loopt. Dus heb ik 'alternatief punt' gekozen en op -4 gezet. Voor de test heb ik de thermostaat iets opgeschroefd. Ik zou verwachten dat de ketel dan gaat werken (het is kouder dan -4), maar dat is niet zo. De WP blijft gewoon als enige doorgaan. Vergeet ik een extra instelling aan te passen?

Edit: opgelost. De functie 'bijverwarmen' stond op 'uit'. Die functie werkt niet goed samen trivalent (zo merkte ik eerder deze week, waarbij WP + ketel beiden voluit gingen), maar wel met bivalent icm. 'alternatief punt'.

[ Voor 11% gewijzigd door Heintje op 15-12-2022 12:37 ]

• ds23man
Flail schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:38:
Denk dat je inderdaad gelijk hebt @ds23man, ik had daar een flexibele aansluitset tussen moeten zetten. Ik ga eens kijken hoe ik die er alsnog tussen kan krijgen zonder perstang :')
Helaas is de handleiding daar niet duidelijk over, ze gaan ervan uit dat je een aansluitset van Vaillant gebruikt.

• Bamelisje
Heintje schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:44:
[...]

Inderdaad. Misschien goed om wat uit te wisselen als we instellingen aanpassen.

Ik ben dus op 12-12 naar trivalent gegaan.
En vandaag 14-12 heb ik smiddags de stooklijn iets teruggebracht van 0.50 naar 0.45. Dat zie je toch wel meteen in het verbruik (is mijn eerste indruk). Maar ik merk ook dat het huis minder makkelijk op temperatuur blijft helaas. Tis nu ook wel weer erg koud (-7).
Ik zit nog steeds op een erg lage stooklijn van 0.15, zelfs met deze buitentemperaturen. De binnentemperatuur wordt net niet gehaald, maar scheelt maar een half graadje, dus ik ga het niet hoger zetten :D

• Bamelisje
Broodro0ster schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:10:
[...]

Bij ons is dat ook. Maar gelukkig maar enkele dagen op een jaar. We houden er gewoon rekening mee dat het glad is rond de buitenunit.

• Flail
ds23man schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:05:
[...]

Helaas is de handleiding daar niet duidelijk over, ze gaan ervan uit dat je een aansluitset van Vaillant gebruikt.
Inderdaad dat was mij niet duidelijk. Eens kijken of er nog aan zo'n setje te komen is...

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

ds23man schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:51:
Met mijn 75 stook ik 24 kWh per dag weg met deze temperaturen, pomp draait nu gemiddeld op 50%.
Ik heb hier het idee dat mijn pomp steeds 100% draait. :X Maar goed de kWh meter zal na het weekend wat meer duidelijk gaan maken.

Stooklijn zit op 0.35 nu. Minimaal TA 28 graden. maximaal 45

• ds23man
Flail schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:34:
[...]

Inderdaad dat was mij niet duidelijk. Eens kijken of er nog aan zo'n setje te komen is...
Er zijn verschillende setjes, even kijken wat het beste uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
ds23man schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:51:
Jij heb geen last van defrost zo. Dat kost stroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
mydogisgone schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:37:
[...]

Ik heb hier het idee dat mijn pomp steeds 100% draait. :X Maar goed de kWh meter zal na het weekend wat meer duidelijk gaan maken.

Stooklijn zit op 0.35 nu. Minimaal TA 28 graden. maximaal 45
Wat voor installatie heb je. Heb net mijn sensor van mijn buffer ook vervangen. Wens was 32 graden en pomp wilde 43 graden maken. Constant vol vermogen en defrost.

Nu sensor vervangen en nu loopt hij rustig. Met 1 graad verschil tussen vraag en aanbod.

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Adriaan71 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:30:
[...]

Wat voor installatie heb je. Heb net mijn sensor van mijn buffer ook vervangen. Wens was 32 graden en pomp wilde 43 graden maken. Constant vol vermogen en defrost.

Nu sensor vervangen en nu loopt hij rustig. Met 1 graad verschil tussen vraag en aanbod.
75/6 met SWW. Volgens mij heb ik geen temperatuur sensor in mijn buffer zitten.
Die zou dan aan de zijkant er in moeten zitten toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:53
Flail schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:38:
Ik heb dit zo opgelost en werkt subliem.

Bart_Denon in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Webshop link: KLIK

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

• angerblub
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-08 11:50
Ik werd net gebeld door de installateur voor een update van mijn recent (3 weken geleden) geinstalleerde hybride Arotherm plus. Iemand enig idee wat deze update inhoud?

• ds23man
Adriaan71 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:27:
[...]

Jij heb geen last van defrost zo. Dat kost stroom
Zit nu gemiddeld op 2 per dag. _/-\o_ _/-\o_

• Gramser
angerblub schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:37:
Ik werd net gebeld door de installateur voor een update van mijn recent (3 weken geleden) geinstalleerde hybride Arotherm plus. Iemand enig idee wat deze update inhoud?
Je installateur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• angerblub
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-08 11:50
De telefoonmevrouw kon mij dat niet vertellen helaas en vroeg om de monteur het te vragen als hij volgende week langskomt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@angerblub ik ben benieuwd, zowel naar de changelog als de manier van updaten :)
Het is eigenlijk al nieuws dat het kan, laat staan dat het gebeurt.

Misschien is er iets verloren gegaan in de vertaling en zet hij alleen wat instellingen goed.

• FNale
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 09:34
Wat een verbruiken allemaal zeg! Schrik er van.
Zie dat aanvoer temperatuur veel invloed heeft op het verbruik.

Ik heb wel veel defrosts maar het verbruik valt heel erg mee, Vrijstaand 202m2 2018 met 75/5 en 0.2 stooklijn.
Als het zonnetje er is gaat die meestal in de avond rond 22:00 pas weer aan de het meeste op de koudste dag was het 19.4 kWh.

Het lijkt wel of ik extreem veel defrosts heb ten opzichte van andere ongeveer elke 35/40 min een.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/108b2tCWzfi9ihhylLanNnu_HIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aqYK0E2ETL3BmCmRCCd6DBuK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 82% gewijzigd door FNale op 15-12-2022 15:02 ]

• ds23man
FNale schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:57:
Wat een verbruiken allemaal zeg! Schrik er van.
Zie dat aanvoer temperatuur veel invloed heeft op het verbruik.

Ik heb wel veel defrosts maar het verbruik valt heel erg mee, Vrijstaand 202m2 2018 met 75/5 met 0.2 stooklijn
Lijkt wel of ik extreem veel defrosts heb ten opzichte van andere ongeveer elke 35/40 min een.

[Afbeelding]
Reken het maar even om naar wat je gasverbruik geweest zou zijn. Als je pomp een beetje normaal draait zou je nu op de helft van de kosten zitten t.o.v. gas.....

• Gramser
Het is nogal makkelijk roepen ook "ik schrik ervan"... isolatie van niveau 2018 doet de helft van het werk ;)

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
Of een defrost nodig is, hangt vooral af van het dauwpunt.
De verdamper van de warmtepomp is ongeveer 5 K kouder dan de luchttemperatuur.
Als het dauwpunt van de buitenlucht onder de verdampertemperatuur ligt, zullen er geen defrosts gebeuren.
Als de verdampertemperatuur boven nul is ook niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ll7VA5TXjSyiitlLc3pBNV01CCI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KWlcebAyfSWo4VTZlPTJSenF.png?f=fotoalbum_large
Gistermiddag heb ik inderdaad geen defrosts gehad, het dauwpunt lag toen 5 graden onder de luchttemperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvzECseLJn6QC0zoE9oXHXvoKPk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pdcjMEuaW25btJtPUec130gk.png?f=fotoalbum_large

@ds23man je kunt misschien merken dat de warmtepomp je schuur ontvochtigt :)
Houtwerk vindt dat niet per sé leuk.

[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 15-12-2022 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWD
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07-06 16:51

JWD

FNale schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:57:

Het lijkt wel of ik extreem veel defrosts heb ten opzichte van andere ongeveer elke 35/40 min een.

[Afbeelding]
Ziet er heel normaal uit, heb ongeveer hetzelfde alleen 2x zoveel verbruik, die van mij doet ook SWW. 😌
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yb8btkufJq6tiwQlYtRaZjs_ABw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F3eLQhISVUqib2Mzn3URMIMB.png?f=fotoalbum_large

• FNale
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 09:34
Gramser schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:08:
Het is nogal makkelijk roepen ook "ik schrik ervan"... isolatie van niveau 2018 doet de helft van het werk ;)
ik bedoelde bij andere mensen hier sta ik er van te kijken vanaf Sept t/m nu pas 390kWh verbruikt aan de unit gemeten. ik vind het heel weinig maar nog niet ingeleverd op comfort thermostaat nog steeds op 20 dus erg tevreden.

Daarbij is het ook aardig zonnig en dan doet veel raamwerk ook een hoop.
Als er maar een beetje licht binnenvalt gaat die al uit.

[ Voor 14% gewijzigd door FNale op 15-12-2022 15:20 ]

• ds23man
@Proton_

Denk dat er niet veel vocht meer in hout uit 1854 zit....

• Gramser
@FNale Tsja, jij hebt zo weinig vanwege jouw isolatiegraad, vermoed ik dus. Maar sowieso is het lastig vergelijken met al die verschillende setups en omstandigheden. Ik verwacht de installateur hier zometeen weer, dan gaan we hier weer verder met het binnenwerk. Stapje voor stapje komen we in de buurt van een werkende installatie...

• Adriaan71
mydogisgone schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:07:
[...]

75/6 met SWW. Volgens mij heb ik geen temperatuur sensor in mijn buffer zitten.
Die zou dan aan de zijkant er in moeten zitten toch?
Dat zegt nog niet veel. Zit je buffer in serie dus alleen in de retour dan heeft hij geen sensor. Heb je nog een extra pompgroep naar je buffer. Dan moet er een sensor in je buffer zitten.

Mijn eerste sensor die ik heb vervangen was van de buiten unit. ~Die gaf 61 graden aan. En mijn cv water werd niet heter dan 21 garden.

Die vervangen, en het werd weer warm. Toen was mijn cv vraag 31 en mijn wou 43 graden maken. Dus vol vermogen en defrost constant,

Nu sensor buffer vervangen en nu draait het weer rustig met maximale 2 graden verschil tussen Ta vraag en wat warmtepomp maakt

Is wel iets om in de gaten te houden het gedrag van je pomp.

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Adriaan71 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:40:
[...]

Dat zegt nog niet veel. Zit je buffer in serie dus alleen in de retour dan heeft hij geen sensor. Heb je nog een extra pompgroep naar je buffer. Dan moet er een sensor in je buffer zitten.

Mijn eerste sensor die ik heb vervangen was van de buiten unit. ~Die gaf 61 graden aan. En mijn cv water werd niet heter dan 21 garden.

Die vervangen, en het werd weer warm. Toen was mijn cv vraag 31 en mijn wou 43 graden maken. Dus vol vermogen en defrost constant,

Nu sensor buffer vervangen en nu draait het weer rustig met maximale 2 graden verschil tussen Ta vraag en wat warmtepomp maakt

Is wel iets om in de gaten te houden het gedrag van je pomp.
Stomme vraag. Maar hoe zie ik dat hij een extra pomp groep heeft?
Volgens mij staat hji naar mijn weten in serie.

Zie de fotos hieronder. De 2e foto heeft isolatie er omheen zitten. maar je kan wel zien waar de leidingen heen gaan zeg maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dAThwaOxqrPEKdMvNB5UXoyEiEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8vE37kFx6ANYuYRjOYkZMy58.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSbZDWlejnm6C_HrKRMcDx7eoFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HTLeEMn9i8Nvwiqa3XWDO3aC.jpg?f=fotoalbum_large

• ds23man
mydogisgone schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:46:
[...]

Zie de fotos hieronder. De 2e foto heeft isolatie er omheen zitten. maar je kan wel zien waar de leidingen heen gaan zeg maar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is rood en zit rechtsonder in je eerste foto....

• Gramser
En het is niet dat kleine kraantje :+

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

ds23man schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:55:
[...]

Het is rood en zit rechtsonder in je eerste foto....
Oke dat is dus letterlijk de extra pompgroep? :+

Dan mis ik volgens mij een sensor.

[ Voor 7% gewijzigd door mydogisgone op 15-12-2022 16:12 ]

• ds23man
mydogisgone schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:11:
[...]

Oke dat is dus letterlijk de extra pompgroep? :+

Dan mis ik volgens mij een sensor.
Als ik zo zie heb je gewoon een parallelbuffer, die pomp moet het water je huis in pompen. Vermoedelijk draait ie nu continu. Wat ik apart vind is de kogelkraan in je eerste foto die op 50% staat.

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

ds23man schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:25:
[...]

Als ik zo zie heb je gewoon een parallelbuffer, die pomp moet het water je huis in pompen. Vermoedelijk draait ie nu continu. Wat ik apart vind is de kogelkraan in je eerste foto die op 50% staat.
Ja die er al tussenuit. De installateur heeft daar wat geks mee gedaan.. :X

Die pomp die er tussen zit, pompt het idd naar mijn huis.

[ Voor 7% gewijzigd door mydogisgone op 15-12-2022 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
mydogisgone schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:28:
[...]

Ja die er al tussenuit. De installateur heeft daar wat geks mee gedaan.. :X

Die pomp die er tussen zit, pompt het idd naar mijn huis.
Heb het idee dat je installateur nog in een leerproces zit, geeft niet is tenslotte allemaal nieuwe techniek. De zelf installateurs hier lopen ook wel eens tegen wat dingetjes aan....

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

ds23man schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:32:
[...]

Heb het idee dat je installateur nog in een leerproces zit, geeft niet is tenslotte allemaal nieuwe techniek. De zelf installateurs hier lopen ook wel eens tegen wat dingetjes aan....
Maar goed ik probeer de techniek nu zelf een beetje meer te begrijpen. Vandaar dat ik nu zelf even rond kijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
mydogisgone schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:34:
[...]

Dat is 100% het geval. Maar goed ik probeer de techniek nu zelf een beetje meer te begrijpen. Vandaar dat ik nu zelf even rond kijk.
Daar is niets mis mee, probleem is vaak het "constructief meedenken". Veel monteurs/installateurs kunnen daar niet mee omgaan, zeker de boeren hier op het Groninger platteland niet. De sensoren zitten trouwens gewoon meegeleverd bij de VWZ.

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

ds23man schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:53:
[...]

Daar is niets mis mee, probleem is vaak het "constructief meedenken". Veel monteurs/installateurs kunnen daar niet mee omgaan, zeker de boeren hier op het Groninger platteland niet. De sensoren zitten trouwens gewoon meegeleverd bij de VWZ.
Oh en die hebben ze vast weer meegenomen. ;) Maar idd drenthe hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
mydogisgone schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:46:
[...]

Zie ook de VR70 niet in je installatie. Dan moet je hem volgens mij aansluiten op het blokje waar ook je buiten voeler op aangesloten is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er zit inderdaad geen sensor in. Die moet er wel in. Die meet om je buffer op een bepaalde temperatuur te houden. Anders blijft de pomp knallen volgens mij.

Deze installatie is bij jouw gebouwd. Met aansluit schema erbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WP2BL_jx7o1dT7QLJ_9yN7L1vdk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C28kTPGVfxwOFgFyWW3DQDx3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrHlq7FKRfvJXXDTJnMLgSh6BRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LItGBLU68xGBY8PBNeoNIRXc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Adriaan71 op 15-12-2022 18:58 ]

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Adriaan71 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:56:
[...]

Er zit inderdaad geen sensor in. Die moet er wel in. Die meet om je buffer op een bepaalde temperatuur te houden. Anders blijft de pomp knallen volgens mij.

Deze installatie is bij jouw gebouwd. Met aansluit schema erbij.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oké. Alleen zie ik in dat schema de vr70 en die heb ik niet aan de muur hangen. Heb de vwz ai en de vr921 hangen en in huis uiteraard de thermostaat.

klopt het dan nog steeds dat ik de sensor mis?

Pagina: 1 ... 58 ... 175 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic