Gigabyte B550 Aorus Pro, AMD Ryzen 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC 10G, G.Skill DDR4 3600C16D-32GTZNC (2x16GB), Samsung 980 Pro
Anoniem: 1608730
Dat zou niet moeten kunnen, aangezien de EER (de norm voor rendement qua koeling, vergelijkbaar aan COP) niet onder de 4,1 moet zakken bij vollast in de huidige temperaturen. De 5kW heeft bij de huidige buiten temperaturen minstens 7,5kW koelvermogen bij W18.miliomiliano schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:48:
Dank voor je antwoorden @Anoniem: 1608730 . Voor realtime COP is het dus koelvermogen/elektrisch vermogen.
Weet jij dan hoe het kan dat het koelvermogen soms lager is dan het elektrisch vermogen?
Maar stuur gerust een DM om het uit te pluizen, misschien praten we allebei over een ander info veldje..
Nou maak je me nóg nieuwsgieriger.Anoniem: 1608730 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:30:
[...]
Ze hebben de data uit het ebus systeem gehaald, niet uit de internet gateway. De nieuwe sensoCOMFORT VRC720 communiceert identiek aan de multiMATIC VRC700 dus deze zou ook uit te lezen moeten zijn op dezelfde manier.
Waar kan ik meer info daarover vinden? Is dat iets dat je zou willen delen?
Of, zoals iemand anders hier al schreef: care to share?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ik denk dat je met deze thread een stuk verder komt; Vaillant themostaat via eBUS koppelen aan RPiHippe Lip schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 23:27:
[...]
Nou maak je me nóg nieuwsgieriger.
Waar kan ik meer info daarover vinden? Is dat iets dat je zou willen delen?
Of, zoals iemand anders hier al schreef: care to share?
Verder weet ik er weinig van, zelf nooit in verdiept.
Dank! In de tussentijd heb ik uiteindelijk na meer zoeken hetzelfde draadje gevonden, maar weet nu dat je het daar dus over had.Anoniem: 1608730 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 08:39:
[...]
Ik denk dat je met deze thread een stuk verder komt; Vaillant themostaat via eBUS koppelen aan RPi
Verder weet ik er weinig van, zelf nooit in verdiept.
Daar ga ik me zeker in verdiepen.
Zie net trouwens dat ook hij last heeft van de chiptekorten die nu heersen. Ik heb me maar op de wachtlijst gezet van zo’n converter. Het is mooi speelgoed en voor ca. 25 euro kun je daar geen buil aan vallen.
<John O`Mill>
Als ik nu kijk naar de starts in een etmaal, dan valt me op dat de wp in de ochtenduren een aantal keer aanslaat en daarna de rest van de dag niet meer. Dat zal zijn omdat de temperatuur ‘s nachts lager is dan overdag. Dat kan ik nog volgen.
Maar waarom slaat die pomp nu een aantal keren achter elkaar aan en gaat dat niet in één langere run. Waar ligt dat aan?
:strip_exif()/f/image/GkTdKBgG403sz1Vv4Yhyk0qy.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 21-10-2021 21:16 ]
<John O`Mill>
Ofwel tussendoor is de warmtepomp aan het ontdooien geweest (met veel vocht en onder de tien graden niet verbazend maar onwaarschijnlijk met zulke draaitijden), of de regelaar gaf aan genoeg warmte te hebben, of de vloer geeft niet genoeg vermogen af waardoor doordraaien niet meer nodig was. Zonder meer gegevens over instellingen van de 720 is het een beetje koffiedik kijken vrees ik. Overigens is de warmtepomp pas bij meer dan drie keer starten per uur in disbalans, deze grafiek ziet er niet verontrustend uit. Door de soft start gaat er niet veel stroom verloren bij een start in vergelijking met vorige/andere modellen. De balans tussen draaiuren en starts blijft erg belangrijk; een compressor met een groot teveel aan draaiuren kan zomaar eerder slijten dan een paar keer meer starten.Hippe Lip schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:13:
Ik heb een Vaillant aroTHERM plus VWL 35/6 en die is via een 50 liter buffervat aangesloten op de vloerverwarming (pomploze verdeler) van het atelier van mijn vrouw; ca. 40 m2. De VRC 720 wordt gebruikt als ruimtethermostaat. De circulatiepomp in het secundaire circuit, aangesloten op de VWZ AI, lijkt een nalooptijd van ca. een half uur te hebben. Geen idee trouwens waar die nalooptijd is in te stellen. Dat ben ik nog nergens tegengekomen.
Als ik nu kijk naar de starts in een etmaal, dan valt me op dat de wp in de ochtenduren een aantal keer aanslaat en daarna de rest van de dag niet meer. Dat zal zijn omdat de temperatuur ‘s nachts lager is dan overdag. Dat kan ik nog volgen.
Maar waarom slaat die pomp nu een aantal keren achter elkaar aan en gaat dat niet in één langere run. Waar ligt dat aan?
[Afbeelding]
Qua nalooptijd; deze is er bijna niet als de 720 is ingesteld op uitgebreide ruimtecompensatie (als thermostaat). Dit kan er op wijzen dat de buffer warm genoeg is en er wel nog warmtevraag is waardoor de warmtepomp uitschakelt, maar de afgiftepomp nog draait. Dat zou bovenstaande derde optie kunnen betekenen. In de laagste modulatiestand produceert deze warmtepomp nog minstens 2,4 kW W35-30 bij deze buiten temperaturen. Wat is de delta T van de vloer?
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 1608730 op 21-10-2021 21:59 ]
Dat zal niet met deze buitentemperaturen, verwacht ik,Anoniem: 1608730 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:40:
[...]
Ofwel tussendoor is de warmtepomp aan het ontdooien geweest
Dat kan natuurlijk heel goed,of de regelaar gaf aan genoeg warmte te hebben,
Dat lijkt me het waarschijnlijkste, gezien het minimale vermogen van de warmtepomp en de toch kleine vloer. Ik vond geen geschikte kleinere warmtepomp, vandaar deze keuze.of de vloer geeft niet genoeg vermogen af waardoor doordraaien niet meer nodig was.
Net even naar gekeken. Wat me belangrijk leek was de compressorhysterese; die staat op 5K ingesteld. Wat gebeurt er als ik die op 3K of juist 10K zet?Zonder meer gegevens over instellingen van de 720 is het een beetje koffiedik kijken vrees ik.
En de CV max.delta P staat op 500mbar. Dat zegt me eerlijk gezegd nix. Wat doet dat, waar heeft dat mee te maken en wat als dat op 300 of juist 700 mbar wordt ingesteld?
De warmtepomp heeft in zijn nog jonge leven nu 97 draaiuren en 286 starts gemaakt. Is dat een gezonde verhoudeing? Daar heb ik geen idee van. Dit is een heel nieuwe wereld voor me, maar wel donders interessant!
Dat interesseert me ook. Vandaar dat ik toevallig vanmiddag een paar digitale thermometers heb gemonteerd zodat ik drie temperaturen makkelijk kan loggen: aanvoer WP naar het buffervat, aanvoer van buffervat naar de vloer en retour uit de vloer. Dat doe ik mede om te zien wat een geschikte pompsnelheid is. Dat is de traploos instelbare Wilo, die eerst in de vloerverwarmingverdeler zat.Wat is de delta T van de vloer?
Ik neem aan dat ik het beste een zodanige snelheid kan kiezen dat de verschiltemperatuur tussen aanvoer naar en retour uit de vloer maximaal is? Of kan ik die pompsnelheid beter hoger zetten, zodat de flow door de vloer meer de flow van de wp bij kan houden?
Morgen hoop ik daar bruikbare grafieken van te hebben.
Edit:
De pomp is net aangeslagen en in eerste instantie zie ik een verschil van ca. 10 graden tussen vloer in en uit: ca. 30º erin en 20 ºC eruit.
[ Voor 11% gewijzigd door Hippe Lip op 21-10-2021 22:59 ]
<John O`Mill>
Oeps weer niet gelukt

Sinds de "ontdekking" van de Vaillant aroTHERM WP's en hun karakteristieken kijk ik serieus naar de mogelijkheid om een dergelijk apparaat in onze nieuwe woning te gaan toepassen.
Naast de "standaard" WP functie (huis verwarmen middels LT-VVW (ca 250 m2)) dacht ik het SWW met een Vaillant WP-boiler op te lossen (270L aroSTOR). Bij de laatste tekeningen van de woning lijkt het toch lastig te gaan worden een WP-boiler te gaan gebruiken vanwege lastige dakdoorvoeren en de plaatsing van de boiler nabij een slaapkamer (ook vlak bij de badkamer zodat we altijd snel warm water hebben). Dus zal het waarschijnlijk toch een boilervat worden wat bij voorkeur verwarmd gaat worden via dezelfde WP als voor de VVW. Dat zal prima te regelen zijn met een 3-weg klep lijkt me?
Verder heb ik nog de wens om in de zomer actief te kunnen koelen, natuurlijk ook via de VVW, maar dat is natuurlijk beperkt qua capaciteit vanwege condensatie bij te lage temperaturen. Daarom zou ik daarnaast ook graag condenserend willen koelen b.v. via enkele fancoils of een centraal geplaatste kanaalunit (aroVAIR?). Maar is dit allemaal een beetje te combineren qua installatietechniek? Voor de VVW zul je normaal gesproken een gesloten verdeler gebruiken, maar bij het koelen in de zomer heb je voor de convectoren natuurlijk aanzienlijk kouder water nodig, wat dan weer niet geschikt is voor de VVW?
Is bovenstaande allemaal te combineren met 1 buiten unit, of wordt dat te complex en kan ik toch maar beter een Airco unit erbij plaatsen (bij voorkeur niet want een extra buiten unit). Hoewel ik i.h.a. weinig klachten verneem over Vaillant apparatuur begrijp ik dat juist de 3-weg kleppen toch wel vaak een zwakke schakel zijn, wat dat betreft zou een KISS principe wel mooi zijn (en nee ik streef niet naar een passief huis
Betreft de start en stops maak ik nu ook meer dan als het wat kouder is. Als het straks kouder wordt maak ik runs van 4 a 8 uur afgelopen winter.Hippe Lip schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 22:48:
Dank je @Anoniem: 1608730 voor je uitgebreide antwoord!
[...]
Dat zal niet met deze buitentemperaturen, verwacht ik,
[...]
Dat kan natuurlijk heel goed,
[...]
Dat lijkt me het waarschijnlijkste, gezien het minimale vermogen van de warmtepomp en de toch kleine vloer. Ik vond geen geschikte kleinere warmtepomp, vandaar deze keuze.
[...]
Net even naar gekeken. Wat me belangrijk leek was de compressorhysterese; die staat op 5K ingesteld. Wat gebeurt er als ik die op 3K of juist 10K zet?
En de CV max.delta P staat op 500mbar. Dat zegt me eerlijk gezegd nix. Wat doet dat, waar heeft dat mee te maken en wat als dat op 300 of juist 700 mbar wordt ingesteld?
De warmtepomp heeft in zijn nog jonge leven nu 97 draaiuren en 286 starts gemaakt. Is dat een gezonde verhoudeing? Daar heb ik geen idee van. Dit is een heel nieuwe wereld voor me, maar wel donders interessant!
[...]
Dat interesseert me ook. Vandaar dat ik toevallig vanmiddag een paar digitale thermometers heb gemonteerd zodat ik drie temperaturen makkelijk kan loggen: aanvoer WP naar het buffervat, aanvoer van buffervat naar de vloer en retour uit de vloer. Dat doe ik mede om te zien wat een geschikte pompsnelheid is. Dat is de traploos instelbare Wilo, die eerst in de vloerverwarmingverdeler zat.
Ik neem aan dat ik het beste een zodanige snelheid kan kiezen dat de verschiltemperatuur tussen aanvoer naar en retour uit de vloer maximaal is? Of kan ik die pompsnelheid beter hoger zetten, zodat de flow door de vloer meer de flow van de wp bij kan houden?
Morgen hoop ik daar bruikbare grafieken van te hebben.
Edit:
De pomp is net aangeslagen en in eerste instantie zie ik een verschil van ca. 10 graden tussen vloer in en uit: ca. 30º erin en 20 ºC eruit.
De retour temperatuur moet wat omhoog. Dus je kan je snelheid van je pomp iets opvoeren zodat de delta T minder wordt. Heb ook 2 digitale thermometers zitten op mijn aanvoer en retour na mijn buffer van 100 ltr. En daar heb ik een delta T van ongeveer 1,5 graden.
Als het kouder wordt buiten en ik zie de delta T groter worden voer ik iets mijn flow op.
Zit nu op een aanvoer temperatuur van 26 graden. Dat ik ook mijn minimalen aanvoer temperatuur. Als de Ta ophoog gaat worden de starts en stops ook minder. Dan komen vanzelf de langere run.
Maar als ik de Ta nu al opvoer wordt het te warm binnen.
Werk 100% War omdat ik mijn vloer 24/7 op temperatuur wil houden
Wat betreft die delta-T van de VV: je lijkt te zeggen dat een lage delta T beter is dan een hoge? Ik ben hierin nog niet thuis, maar mijn gevoel zegt dat juist een hoge delta T beter is; dan heb je meer afgifte van je warmte. Maar zit het anders in elkaar? Ik kan het ook mis hebben; geen idee eigenlijk.
Ik ben van plan nu een paar dagen met de huidige pompsetting te gaan werken en daarna de pomp eens in een veel hogere stand te zetten om te zien wat het effect is. Nu ik de temperaturen kan loggen kan ik daar eens nuttige ervaring mee opdoen.
<John O`Mill>
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UNtWQ8OlJGWXyIiyf2vUUVJt.jpg?f=user_large)
Dit was een run (9 starts) tussen 10 uur gisteravond en ca. 05:30 vanmorgen. De dippen in de aanvoertemperatuur komen door de rusttijden tussen de 9 starts.
Het punt waar de retourtemperatuur plots oploopt aan het eind is het moment dat de circulatiepomp is gestopt met draaien. Dat was precies een kwartier nadat de WP stopte.
Lijkt dit een ideaalplaatje? Iemand die hier inhoudelijk feedback op kan geven?
[ Voor 15% gewijzigd door Hippe Lip op 22-10-2021 09:59 ]
<John O`Mill>
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
Jouw vraag is tenslotte niet Vaillant-specifiek maar geldt eigenlijk voor alle LW-warmtepompen 👌🏻
De warmtepomp draait het liefst op een delta T van 5K, als de vloer bijvoorbeeld 30-25 zou dat beter werken - Nu moet de warmtepomp het veel afgekoelde water van 20 graden weer omhoog krijgen naar 30, terwijl een klein stapje van 5 graden veel minder moeite kost. Aangezien het debiet in de vloer lager is, zal de buffer sneller opwarmen en de warmtepomp dus uitschakelen. Hierin ligt naar mijn idee de oorzaak van het pendelen in plaats van doordraaien. Inderdaad zoals je zegt door de pomp meer debiet mee te geven, zal je al een verbetering zien. Jouw cijfers zijn niet schrikbarend overigens, 1 uur draaien zou 3 starts mogen hebben - dat gezegd hebbende zit je er wel dicht bij.Hippe Lip schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:48:
@Adriaan71 Aanvankelijk dacht ik ook WAR te gaan draaien en dus de WP het buffervat op temperatuur te laten houden en de circulatiepomp in het secundaire circuit aan te sturen met een ruimtethermostaat. Maar dat werd me door de leverancier ontraden, omdat dit toch een stuk minder zuinig werkt.
Wat betreft die delta-T van de VV: je lijkt te zeggen dat een lage delta T beter is dan een hoge? Ik ben hierin nog niet thuis, maar mijn gevoel zegt dat juist een hoge delta T beter is; dan heb je meer afgifte van je warmte. Maar zit het anders in elkaar? Ik kan het ook mis hebben; geen idee eigenlijk.
Ik ben van plan nu een paar dagen met de huidige pompsetting te gaan werken en daarna de pomp eens in een veel hogere stand te zetten om te zien wat het effect is. Nu ik de temperaturen kan loggen kan ik daar eens nuttige ervaring mee opdoen.
Pure nieuwsgierigheid; waarom heb je voor een kleine vloeroppervlakte een parallel buffer? Met de buffer in de retour kan in dit mooie kleine circuit de warmtepomp zelf met de circulatiesnelheid spelen om de juiste delta T te halen en het scheelt weer een pompje. (Overigens ben ik doorgaans groot voorstander van een parallel systeem, zeker bij renovaties)
Vandaag of morgen ga ik die pompsnelheid een stuk hoger zetten om te zien wat de effecten zijn. De resultaten daarvan laat ik dan hier weten.Anoniem: 1608730 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:58:
[...]
De warmtepomp draait het liefst op een delta T van 5K, als de vloer bijvoorbeeld 30-25 zou dat beter werken - Nu moet de warmtepomp het veel afgekoelde water van 20 graden weer omhoog krijgen naar 30, terwijl een klein stapje van 5 graden veel minder moeite kost. Aangezien het debiet in de vloer lager is, zal de buffer sneller opwarmen en de warmtepomp dus uitschakelen. Hierin ligt naar mijn idee de oorzaak van het pendelen in plaats van doordraaien. Inderdaad zoals je zegt door de pomp meer debiet mee te geven, zal je al een verbetering zien. Jouw cijfers zijn niet schrikbarend overigens, 1 uur draaien zou 3 starts mogen hebben - dat gezegd hebbende zit je er wel dicht bij.
Nu eerst even data verzamelen van de huidige situatie.
Tja, helemaal zeker weet ik het ook niet meer. Tijdens het voortraject heb ik het er wel over gehad met de leverancier, maar dat is het toch niet geworden. Misschien omdat ik aanvankelijk met WAR het buffervat op temperatuur wilde houden en de kamerthermostaat de pomp in het VV-circuit wilde aansturen?Pure nieuwsgierigheid; waarom heb je voor een kleine vloeroppervlakte een parallel buffer? Met de buffer in de retour kan in dit mooie kleine circuit de warmtepomp zelf met de circulatiesnelheid spelen om de juiste delta T te halen en het scheelt weer een pompje. (Overigens ben ik doorgaans groot voorstander van een parallel systeem, zeker bij renovaties)
Aan de andere kant: als de WP zelf ook met zijn eigen circulatiesnelheid kan spelen, dan neem ik aan dat die nu al op het laagste niveau staat, aangezien hij telkens afslaat op (neem ik aan) basis van temperatuur. Anders zou de automatische regeling daarvan niet kloppen, lijkt me. Toch?
@Gramser Ja, je hebt gelijk dat er in dat draadje meer daarover gesproken wordt, maar hier zie ik het in de afweging juist in combinatie met deze WP en hoe die op dingen reageert. Vandaar.
[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 22-10-2021 16:21 ]
<John O`Mill>
In mijn hydraulische binnenunit van mijn aroTherm split zit standaard al een 3 weg klep en ook nog 2 aansluitingen waar ik zo mijn boiler op aan kan sluiten.Batilan schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 23:30:
Zo, nu maar eens een post van mij waar het woord ebus niet in voorkomt.
Oeps weer niet gelukt![]()
Sinds de "ontdekking" van de Vaillant aroTHERM WP's en hun karakteristieken kijk ik serieus naar de mogelijkheid om een dergelijk apparaat in onze nieuwe woning te gaan toepassen.
Naast de "standaard" WP functie (huis verwarmen middels LT-VVW (ca 250 m2)) dacht ik het SWW met een Vaillant WP-boiler op te lossen (270L aroSTOR). Bij de laatste tekeningen van de woning lijkt het toch lastig te gaan worden een WP-boiler te gaan gebruiken vanwege lastige dakdoorvoeren en de plaatsing van de boiler nabij een slaapkamer (ook vlak bij de badkamer zodat we altijd snel warm water hebben). Dus zal het waarschijnlijk toch een boilervat worden wat bij voorkeur verwarmd gaat worden via dezelfde WP als voor de VVW. Dat zal prima te regelen zijn met een 3-weg klep lijkt me?
Verder heb ik nog de wens om in de zomer actief te kunnen koelen, natuurlijk ook via de VVW, maar dat is natuurlijk beperkt qua capaciteit vanwege condensatie bij te lage temperaturen. Daarom zou ik daarnaast ook graag condenserend willen koelen b.v. via enkele fancoils of een centraal geplaatste kanaalunit (aroVAIR?). Maar is dit allemaal een beetje te combineren qua installatietechniek? Voor de VVW zul je normaal gesproken een gesloten verdeler gebruiken, maar bij het koelen in de zomer heb je voor de convectoren natuurlijk aanzienlijk kouder water nodig, wat dan weer niet geschikt is voor de VVW?
Is bovenstaande allemaal te combineren met 1 buiten unit, of wordt dat te complex en kan ik toch maar beter een Airco unit erbij plaatsen (bij voorkeur niet want een extra buiten unit). Hoewel ik i.h.a. weinig klachten verneem over Vaillant apparatuur begrijp ik dat juist de 3-weg kleppen toch wel vaak een zwakke schakel zijn, wat dat betreft zou een KISS principe wel mooi zijn (en nee ik streef niet naar een passief huis)
Krijg maandag mijn 300ltr boiler die ik ga plaatsen voor mijn SWW.
Heb nu een jaar gedraaid om te kijken of ik mijn huis goed warm kon houden en dat ging perfect afgelopen jaar.
Als jij wil gaan koelen met fancoils en dus een stuk lager Ta zal je ook gedeeltes van je installatie moeten afsluiten om condens vorming te voorkomen d.m.v. kleppen te plaatsen. Is allemaal wel mogelijk met 1 buiten unit.
Om condens problemen te voorkomen met koelen mag je geloof ik niet meer dan 5 graden koelen.
Echter wat ik las afgelopen jaar om je huis met een WP te koelen kost dat best wel veel kw. Dagen van 16 kw is meer normaal dan uitzondering.
Met zo een gebruik kan ik in de winter mijn huis goed warm houden en vind ik een beetje zonde om dat te gebruiken om te koelen. Tenslotte hoeft mijn hele huis ook niet gekoeld te horen. Slaapkamers vind ik het belangrijkste voor goeie nachtrust.
Zodoende heb ik afgelopen jaar ook een airco aanlegt voor de slaapkamers. Het voordeel wat ik hiervan vind is dat de slaapkamer binnen enkelen minuten goed afgekoeld is. En dat kost ook een stuk minder stroom verbruik zo.
Echter wel weer een airco installatie.
Wat je kan doen, maar dat vereist dan wel een aantal kranen/kleppen in je systeem om om te kunnen schakelen, is in de zomer de aanvoer van je vloerverwarming op de retour van je fancoils aansluiten zodat de vloer in serie met je radiatoren staat, dan heb je het water in je fancoils al aardig opgewarmd, en kan het vervolgens de vloer in op een temperatuur die geschikt is om de vloer mee te koelen. In de winter wil je dit echter niet, dan krijg je met verwarmen een veel te grote Delta T wat de WP weer niet fijn vind, dan wil je juist dat alles parallel staat...Batilan schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 23:30:
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Ik ben aan het orienteren voor een WP, en ik denk dat het een Arotherm Split VWL 105/5 AS wordt.
Ik heb beneden vloer verwarming + 7 radiatoren, en boven heb ik 6 radiatioren.
Als ik de inhoud van de huidige buizen slangen en radiatoren optel kom ik op zo'n 225 liter systeem inhoud.
Ik heb geen regelaars, alles staat altijd open, nu vraag ik me dus af of het wel zo nuttig is om een buffervat en extra pomp in het systeem te hebben.
Wat vind jij ?
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
@Anoniem: 1608730 Ongelooflijk hoe de warmtepomp nu anders reageert! Niet alleen veel minder starts (1 à 2 i.p.v. 10), maar ook op hoger vermogen (1400W bij start, daarna 600W i.p.v. 750W bij start en daarna 400W).
Links op de grafieken zie je hoe het was met de pomp in stand ‘1’, rechts in stand ‘6’.
Zonder goede monitoring kun je dit soort dingen toch nooit goed uitvogelen? En natuurlijk dankzij de hulp hier. Dank daarvoor!
Wel maakt die pomp nu een hoop herrie, dus ga ik de komende dagen die pompsnelheid nog wel in stapjes verlagen en kijken hoe de boel dan reageert. Hopelijk kan dat lager (lees: stiller) zonder terug te vallen op meer starts.
Glenn, je zegt :” De warmtepomp draait het liefst op een delta T van 5K”. Wat bedoel je daar precies mee? Welke delta T moet er dan 5 graden zijn?
:strip_exif()/f/image/BGR9eNR8DG60ReZeiXjPCcL3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Hippe Lip op 23-10-2021 13:57 ]
<John O`Mill>
@PentaClover Altijd alles open? Ook boven? Je kunt overwegen om boven te minderen. Met thermostaatkranen bijvoorbeeld. Dat zal een hoop in je energieverbruik schelen.PentaClover schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:40:
@Anoniem: 1608730
Ik ben aan het orienteren voor een WP, en ik denk dat het een Arotherm Split VWL 105/5 AS wordt.
Als ik de inhoud van de huidige buizen slangen en radiatoren optel kom ik op zo'n 225 liter systeem inhoud.
Ik heb geen regelaars, alles staat altijd open, nu vraag ik me dus af of het wel zo nuttig is om een buffervat en extra pomp in het systeem te hebben.
Wat vind jij ?
En als je meer wilt bezuinigen kun je elke thermostaatkraan laten aansturen door een centraal systeem zoals bijvoorbeeld evohome van Honeywell. Dan kun je elke ruimte als je wilt ook nog tijdgestuurd verwarmen.
<John O`Mill>
Ja juist boven, ik heb niet zo veel afgifte capaciteit boven, dus alles moet altijd open staan en 24h/dag verwarmen om het op temperatuur te houden als er water rond gaat van ~30oC-35oC.Hippe Lip schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:52:
[...]
@PentaClover Altijd alles open? Ook boven? Je kunt overwegen om boven te minderen. Met thermostaatkranen bijvoorbeeld. Dat zal een hoop in je energieverbruik schelen.
En als je meer wilt bezuinigen kun je elke thermostaatkraan laten aansturen door een centraal systeem zoals bijvoorbeeld evohome van Honeywell. Dan kun je elke ruimte als je wilt ook nog tijdgestuurd verwarmen.
Dat heb ik afgelopen 2 jaar geleerd door mijn CV ketel met dat soort temperaturen te gebruiken.
Pas als ik boven radiatoren voor fancoils ga vervangen zal ik iets van een regeling moeten hebben en dat hebben de fancoils vaak zelf al, maar dan gaat ook de systeem inhoud met zo'n 35 liter omlaag waarmee ik nog 190 liter over houd en nog steeds een flinke flow over de overige radiatoren en vloer kan houden, dus ook dan is een buffervat denk ik onnodig.
Zoals beloofd zou ik je de voortgang van mijn offerte aanvraag via de Vaillant website van afgelopen woensdag laten weten. Vandaag is er door een installateur contact opgenomen. Via een soort van intake gesprek zijn er een aantal zaken zoals grootte huishouden, type woning, isolatie, woonoppervlak, huidig gasverbruik en verwarmingsmethode (vloerverwarming) besproken. Hij heeft nu voldoende informatie om een eerste globale offerte te kunnen maken. Dus daar is het wachten nu op.
Al met al vind ik het, zeker in deze tijd, netjes dat dit intake gesprek heeft plaats gevonden binnen dezelfde week van aanvraag.
@GramserFranciesco schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 14:22:
@Gramser
Zoals beloofd zou ik je de voortgang van mijn offerte aanvraag via de Vaillant website van afgelopen woensdag laten weten. Vandaag is er door een installateur contact opgenomen. Via een soort van intake gesprek zijn er een aantal zaken zoals grootte huishouden, type woning, isolatie, woonoppervlak, huidig gasverbruik en verwarmingsmethode (vloerverwarming) besproken. Hij heeft nu voldoende informatie om een eerste globale offerte te kunnen maken. Dus daar is het wachten nu op.
Al met al vind ik het, zeker in deze tijd, netjes dat dit intake gesprek heeft plaats gevonden binnen dezelfde week van aanvraag.
Ik heb vorige week via het web formulier op de website van een "lokale" (2 dorpen verderop) Vaillant WP installateur een aanvraag gedaan voor een gesprek dat tot een offerte moet leiden, daar heb ik nog niets van gehoord...geen voorstel tot afspraak, zelfs geen mailtje met ik heb er geen tijd voor.
De delta T van 5 is het temperatuur verschil van je aanvoer en retour. Dus 35 graden aanvoer en dan 30 graden retour bv.Hippe Lip schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:46:
Gisteren eind van de middag de pompsnelheid van het secundaire circuit op maximaal gezet. Hij stond op ‘1’ en nu op ’6’.
@Anoniem: 1608730 Ongelooflijk hoe de warmtepomp nu anders reageert! Niet alleen veel minder starts (1 à 2 i.p.v. 10), maar ook op hoger vermogen (1400W bij start, daarna 600W i.p.v. 750W bij start en daarna 400W).
Links op de grafieken zie je hoe het was met de pomp in stand ‘1’, rechts in stand ‘6’.
Zonder goede monitoring kun je dit soort dingen toch nooit goed uitvogelen? En natuurlijk dankzij de hulp hier. Dank daarvoor!
Wel maakt die pomp nu een hoop herrie, dus ga ik de komende dagen die pompsnelheid nog wel in stapjes verlagen en kijken hoe de boel dan reageert. Hopelijk kan dat lager (lees: stiller) zonder terug te vallen op meer starts.
Glenn, je zegt :” De warmtepomp draait het liefst op een delta T van 5K”. Wat bedoel je daar precies mee? Welke delta T moet er dan 5 graden zijn?
[Afbeelding]
Nou dat klinkt best hoopgevend - ben benieuwd naar het vervolg!Franciesco schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 14:22:
@Gramser
Als je zo’n systeem inhoud hebt en zeker weet dat dat ook zo blijft, dan is een buffer of pomp (gezien de pomp in de binnenunit) inderdaad niet nodig. Wel is het zaak om zeker te weten dat je het benodigde debiet haalt, en (zoals bovenstaand te lezen) een delta T haalt waar de warmtepomp goed op draait.PentaClover schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:40:
@Anoniem: 1608730
Wat vind jij ?
Mocht je toch merken dat de warmtepomp niet draait als nodig, kun je natuurlijk altijd nog een buffer toepassen.
Weet jij hoe de WP de flow bepaald, is dit een vaste flow, of varieerd deze omdat hij een bepaalde delta t probeerd te realiseren ?Anoniem: 1608730 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 21:45:
[...]
Als je zo’n systeem inhoud hebt en zeker weet dat dat ook zo blijft, dan is een buffer of pomp (gezien de pomp in de binnenunit) inderdaad niet nodig. Wel is het zaak om zeker te weten dat je het benodigde debiet haalt, en (zoals bovenstaand te lezen) een delta T haalt waar de warmtepomp goed op draait.
Mocht je toch merken dat de warmtepomp niet draait als nodig, kun je natuurlijk altijd nog een buffer toepassen.
Mijn Huidige CV ketel kan ik de flow begrenzen, zowel op min als op max, en daarmee heb ik een verschillend aantal flows geprobeerd. Ik heb nu mijn vloer verwarming in serie met de radiatoren staan, en dan is 24 l/min geen probleem, geen last van suizende leidingen.
Met de WP zal de vloer parallel komen te staan, dus dan moet ook de max van de WP die ergens rond de 30 l/min zit geen probleem zijn denk ik.
Precies, samen met de compressor snelheid en de flow probeert de WP het ideale plaatje te regelen. De pomp snelheid kan ook handmatig worden aangepast.PentaClover schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 21:58:
[...]
Weet jij hoe de WP de flow bepaald, is dit een vaste flow, of varieerd deze omdat hij een bepaalde delta t probeerd te realiseren ?
Mijn Huidige CV ketel kan ik de flow begrenzen, zowel op min als op max, en daarmee heb ik een verschillend aantal flows geprobeerd. Ik heb nu mijn vloer verwarming in serie met de radiatoren staan, en dan is 24 l/min geen probleem, geen last van suizende leidingen.
Met de WP zal de vloer parallel komen te staan, dus dan moet ook de max van de WP die ergens rond de 30 l/min zit geen probleem zijn denk ik.
Met zulke de leiding snelheden zou het zeker goed moeten gaan, meer zou niet nodig moeten zijn.
En waarom; hoe komt dat?
<John O`Mill>
Een WP is vooral zuiniger bij een lagere aanvoer temperatuur, hoe hoger de temperatuur hoe hoger de druk van het koude middel moet zijn en dan heb je dus ook meer compressor arbeid nodig.Hippe Lip schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 23:00:
Hoe zit het met die delta T. Is een delta T van 5 graden zuiniger dan een delta T van 10 graden?
En waarom; hoe komt dat?
Als je retour 20oC is omdat je vloer nog koud is, dan zal een delta t van 10oC een aanvoer van 30oC betekeken en een delta t van 5oC een aanvoer van 25oC, en dan is de tweede inderdaad zuiniger.
Door de flow bij een delta t van 5oC dubbel zo hoog te maken als bij een delta t van 10oC, kan de WP even veel vermogen afgeven aan het water.
Dank je voor je uitleg. Langzaamaan aan leer ik zo meer details van de werking begrijpen.PentaClover schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 00:02:
[...]
Een WP is vooral zuiniger bij een lagere aanvoer temperatuur, hoe hoger de temperatuur hoe hoger de druk van het koude middel moet zijn en dan heb je dus ook meer compressor arbeid nodig.
Als je retour 20oC is omdat je vloer nog koud is, dan zal een delta t van 10oC een aanvoer van 30oC betekeken en een delta t van 5oC een aanvoer van 25oC, en dan is de tweede inderdaad zuiniger.
Door de flow bij een delta t van 5oC dubbel zo hoog te maken als bij een delta t van 10oC, kan de WP even veel vermogen afgeven aan het water.
Die laatste toevoeging over de flow is in mijn geval heel waardevol. Hij is eigenlijk heel logisch. Mijn WP is eigenlijk een flinke maat te groot voor zijn toepassing (maar ik vond geen geschikte kleinere). Dat betekent dat die altijd op zijn minimumcapaciteit draait. Als ik nu de flow láger wil krijgen, dan kan ik dat doen door de delta T wat hoger te zetten (ja ik snap nu dat dit dan ten koste van het rendement gaat).
Zo kun je dus ook nog met de flow spelen en dat kan in mijn situatie veel uitmaken bij het in balans brengen van WP-flow en VV-flow, zodat de WP niet gaat pendelen, zoals die dat een paar dagen geleden nog wel deed.
<John O`Mill>
We staan aan de vooravond van het bestellen van een aroTHERM plus.
We twijfelen nog een beetje over welke.
Situatie:
Vrijstaande woning uit '87
Totaal 160m2 vloeroppervlak. (plus een schuur die met 2 jaga's vorstvrij gehouden word op 8 gr.)
77m2 vloerverwarming op de BGG. Geregeld op vloertemperatuur!
Overal LT radiatoren (Jaga met DBE) alle vertrekken onafhankelijk aan te sturen met aan/uit.
Glas is vervangen door HR++ en vorig jaar WTW geïnstalleerd.
Zonneboiler 200l met nog een vrije spiraal.
Volgens warmteverliesberekening zouden we 9,5kW nodig zijn bij -10.
Volgende verlanglijstje samengesteld:
aroTHERM plus 125/6
VRC 720
VWZ AI
VR70/VR71 om de aan/uit regeling van de ruimtes te behouden en de CV pomp aan te sturen.
Buffervat 100l
Het idee is om de extra spiraal in de zonneboiler te gebruiken om te voorzien in het tapwater.
Doel is om dit alles te doen zonder een back-up heater.
Is dit realistisch, of is het aan te raden om een slag kleiner te nemen. Bijv. de 75/6 met een back-up heater?
We hebben liever een 3-fase model i.v.m. de belasting van de hoofdaansluiting.
Wat is het modulatiebereik/vermogenscurve van de 125/6 die kan ik zo nergens vinden.
Alvast bedankt voor het meedenken.
[ Voor 3% gewijzigd door vicom147 op 24-10-2021 12:18 ]
vicom147 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:09:
Dag allen,
We staan aan de vooravond van het bestellen van een aroTHERM plus.
We twijfelen nog een beetje over welke.
Situatie:
Vrijstaande woning uit '87
Totaal 160m2 vloeroppervlak. (plus een schuur die met 2 jaga's vorstvrij gehouden word op 8 gr.)
77m2 vloerverwarming op de BGG. Geregeld op vloertemperatuur!
Overal LT radiatoren (Jaga met DBE) alle vertrekken onafhankelijk aan te sturen met aan/uit.
Glas is vervangen door HR++ en vorig jaar WTW geïnstalleerd.
Zonneboiler 200l met nog een vrije spiraal.
Volgens warmteverliesberekening zouden we 9,5kW nodig zijn bij -10.
Volgende verlanglijstje samengesteld:
aroTHERM plus 125/6
VRC 720
VWZ AI
VR70/VR71 om de aan/uit regeling van de ruimtes te behouden en de CV pomp aan te sturen.
Buffervat 100l
Het idee is om de extra spiraal in de zonneboiler te gebruiken om te voorzien in het tapwater.
Doel is om dit alles te doen zonder een back-up heater.
Is dit realistisch, of is het aan te raden om een slag kleiner te nemen. Bijv. de 75/6 met een back-up heater?
We hebben liever een 3-fase model i.v.m. de belasting van de hoofdaansluiting.
Wat is het modulatiebereik/vermogenscurve van de 125/6 die kan ik zo nergens vinden.
Alvast bedankt voor het meedenken.
/f/image/jwQ83YSqzlNq1LRhB1MVPEjS.png?f=fotoalbum_large)
[URL="https://tweakers.net/i/PjsYKN7Y6hMxgMOC7K30YiZayVs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/frPDZZNz7SCAvBQfNqkhO3G8.png?f=user_large",,"1"]
/f/image/frPDZZNz7SCAvBQfNqkhO3G8.png?f=fotoalbum_large)
Hier heb ik wat twijfel bij. Een extra spiraal heeft vaak een beperkte lengte en oppervlak, wat zich vertaalt in hoge temperaturen voor de warmtepomp en/of pendelen (en daarmee traag opwarmen van het boilervat en intussen afkoelen van je huis).vicom147 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:09:
Heb je specs van de spiraal?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Die heb ik, de oppervlakte van de extra spiraal is 0,7m2 er is ook nog een mogelijkheid om een circulatiepomp toe te voegen zodat het tapwater door de boiler circuleert.Proton_ schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:55:
[...]
Hier heb ik wat twijfel bij. Een extra spiraal heeft vaak een beperkte lengte en oppervlak, wat zich vertaalt in hoge temperaturen voor de warmtepomp en/of pendelen (en daarmee traag opwarmen van het boilervat en intussen afkoelen van je huis).
Heb je specs van de spiraal?
Je hebt een aanvoer van ca 7 graden warmer nodig dan het water, aangenomen dat 5 kW voldoende is.
Voor een antilegionellaopwarming naar 60 graden zal je niet voldoende hebben, speel maar met https://www.econo.nl/Bere...Param6=9,0167&Param7=14,5
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ok, er zijn later eventueel nog aanpassingen mogelijk. Onderste en bovenste spiraal koppelen. We hebben nl. 2 vaten van 200l. ‘s Winters warmt hij 1 op maar in de zomer trekt hij beide. Ze warmen na elkaar op om meer efficiëntie uit de zon te halen. Het valt te proberen in elk geval.Proton_ schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:21:
@vicom147 dat is wat krap maar kan wel voor dagelijks douchen. De spiraal zal niet onderin zitten, en dus niet het hele vat verwarmen.
Je hebt een aanvoer van ca 7 graden warmer nodig dan het water, aangenomen dat 5 kW voldoende is.
Voor een antilegionellaopwarming naar 60 graden zal je niet voldoende hebben, speel maar met https://www.econo.nl/Bere...Param6=9,0167&Param7=14,5
Eigenlijk de belangrijkste vraag is het vermogen van de wp zelf, wat raad je aan de 125 of de 75. Vermoed zelf dat het zo’n grensgeval is.
3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5
Dat klopt, alleen die is gelijk aan het vermogen van de 125/6 onderin.BertusB404 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:40:
Er is ook een 105/6 toch?
Het verschil in die twee zit hem in de top.
@Hippe Lip kun je met ons delen welke hardware en software je gebruikt voor het meten van de temperatuur? Wil ook wel wat van die grafiekjes maken. Heb zelf een paar ds18b20 temp sensors liggen die met 1-wire te koppelen zijn aan een raspberry pi, maar misschien is jou systeem anders/makkelijkerHippe Lip schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:48:
Voor de lastverdeling zou ik de 75/5 namelijk graag op drie fase aansluiten in plaats van enkelfasig, kan dit?
3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5
De 105 is de kleinste die als driefase te krijgen is.Bepaal via het typeplaatje of het product een elektri-
sche aansluiting 1~/230V of 3~/400V nodig heeft.
Ik volg dit topic al enige tijd met interesse. Eerder in de topic wordt verwezen naar een Italiaanse verkoper https://www.tavolla.com/ . Nu heb ik eens op deze site zitten kijken en zie hier andere modellen opstaan dan er hier verkocht worden.
Bijvoorbeeld:
Vaillant aroTHERM plus VWL 85/6 A 230V
Vaillant aroTHERM plus VWL 125/6 A 230V
Heeft iemand enig idee waarom deze modellen niet in NL verkocht worden?
Thanzk
heeft met klimaat regios te maken denk ik. Een WP is voor bepaald gemiddeld klimaat meer of minder geschikt. Mijn Vaillant had bijvoorbeeld hier in NL een andere vermogens klasse dan in Scandinavië.Wwalter schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:38:
Goedenavond,
Ik volg dit topic al enige tijd met interesse. Eerder in de topic wordt verwezen naar een Italiaanse verkoper https://www.tavolla.com/ . Nu heb ik eens op deze site zitten kijken en zie hier andere modellen opstaan dan er hier verkocht worden.
Bijvoorbeeld:
Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW
Dat heeft met het stroom net te maken; onze 230V heeft minder amperage dan bijvoorbeeld België.Wwalter schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:38:
Goedenavond,
Bijvoorbeeld:
Nee, helaas kan de 7kW warmtepomp enkel op 1x 230V 16A worden aangesloten. Meerfase kan wel met bijvoorbeeld de 10kW, kom je qua systeem inhoud niet uit neem dan een iets grotere buffer.BertusB404 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:27:
@Anoniem: 1608730 In de installatie handleiding zie ik voor de stroomvoorziening meerdere aansluitschemas staan, zowel enkelfase als meerfase. Is de hele aroTherm reeks zowel enkel als meerfasig aan te sluiten?
Voor de lastverdeling zou ik de 75/5 namelijk graag op drie fase aansluiten in plaats van enkelfasig, kan dit?
En een dikkere portemonnee en een veel grotere kast voor drie fases...Anoniem: 1608730 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:49:
[...]
Nee, helaas kan de 7kW warmtepomp enkel op 1x 230V 16A worden aangesloten. Meerfase kan wel met bijvoorbeeld de 10kW, kom je qua systeem inhoud niet uit neem dan een iets grotere buffer.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
@fiberduwde Recent ontdekte ik de modules van Shelly. Als je daarop googlet dan vind je meerdere leveranciers hier in NL. het mooie van die dingen is dat ze via WiFi werken en bijna of helemaal vanzelf door HA opgenomen worden. Dat zijn dus ideale dingen om te gebruiken met HA. Ze hebben elk een eigen webinterface waar de je halve wereld op kunt instellen van die dingen. Echt geweldig spul!fiberduwde schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:19:
[...]
@Hippe Lip kun je met ons delen welke hardware en software je gebruikt voor het meten van de temperatuur? Wil ook wel wat van die grafiekjes maken. Heb zelf een paar ds18b20 temp sensors liggen die met 1-wire te koppelen zijn aan een raspberry pi, maar misschien is jou systeem anders/makkelijker
Er zijn verschillende shelly modules die met die digitale thermometers die jij ook hebt overweg kunnen. Omdat ik ook wilde weten wanneer de circulatiepomp aan is, heb ik gekozen voor een 1PM, die kan verbruik meten. Die is aangesloten op het lichtnet en de aansluiting die de pomp aan zou zetten heb ik aan de ingang hiervan aangesloten. De pomp zit aan de uitgang en de 1PM is zo geprogrammeerd dat de uitgang de ingang volgt. Daardoor heeft de 1PM altijd voeding. Dat is wel nodig voor de temperatuur add-on om die altijd uit te kunnen lezen.
Op die 1PM kun je een temperatuur sensor add-on op prikken en daarop maximaal 3 sensoren aansluiten.
Het makkelijke van deze combinatie is dat er geen aparte voeding nodig is. Er is ook een Shelly Uni Smart Wifi Implant waar je 3 sensoren aan kunt hangen, maar die moet met 12-24V (AC of DC) gevoed worden. Dan heb je dus weer een aparte voeding nodig.
<John O`Mill>
https://www.vaillant.nl/c...s-en-advies/warmtepompen/
[ Voor 32% gewijzigd door Adriaan71 op 25-10-2021 22:36 ]
Sneller dan verwacht heb ik de prijsopgave nu al binnen. Ik moet deze nog uitgebreid bekijken, maar er is een VWL Arotherm Plus 105/6A met Unitower Plus aangeboden.Gramser schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:10:
[...]
Nou dat klinkt best hoopgevend - ben benieuwd naar het vervolg!
Op basis van mijn huidige gasverbruik van ca 1650m3/jaar met een zuinig stookgedrag (hoger dan 19 graden op de thermostaat doe ik zelden) heb ik met de befaamde Koevlaas2 methode uitgerekend dat ik 1650*8/1650=8kW nodig zou hebben. De Arotherm Plus 105/6A levert volgens de Vaillaint website 9,2kW Nominaal vermogen verwarming A-7/W35 ∆T 5K. Dus dan zou ik met dit model enige marge moeten hebben, wat niet gek zou zijn om ook wat hogere binnentemperaturen te kunnen bereiken. Een mens heeft immers op oudere leeftijd vaak behoefte aan wat warmere kamertemperaturen.
Wat voor mij overigens niet bekend is, is of dit nominale vermogen excl een extra in te schakelen elektrisch element is. Weet iemand hoe dat zit met dit soort Vaillant modellen?
De 10kW aroTHERM plus doet nog maximaal 9,7 kW bij -7 en flow temperatuur 35-30 (en kan moduleren tot 3,7 kW). Dit is puur de warmtepomp; in de uniTOWER plus zit een elektrisch element die maximaal 3 kW levert op een schone 230V groep, of maximaal 9 kW met een 400V aansluiting.Franciesco schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:57:
[...]
Sneller dan verwacht heb ik de prijsopgave nu al binnen. Ik moet deze nog uitgebreid bekijken, maar er is een VWL Arotherm Plus 105/6A met Unitower Plus aangeboden.
Op basis van mijn huidige gasverbruik van ca 1650m3/jaar met een zuinig stookgedrag (hoger dan 19 graden op de thermostaat doe ik zelden) heb ik met de befaamde Koevlaas2 methode uitgerekend dat ik 1650*8/1650=8kW nodig zou hebben. De Arotherm Plus 105/6A levert volgens de Vaillaint website 9,2kW Nominaal vermogen verwarming A-7/W35 ∆T 5K. Dus dan zou ik met dit model enige marge moeten hebben, wat niet gek zou zijn om ook wat hogere binnentemperaturen te kunnen bereiken. Een mens heeft immers op oudere leeftijd vaak behoefte aan wat warmere kamertemperaturen.![]()
Wat voor mij overigens niet bekend is, is of dit nominale vermogen excl een extra in te schakelen elektrisch element is. Weet iemand hoe dat zit met dit soort Vaillant modellen?
De extra 3kW of zelfs 9kW van het elektrische element geeft heel wat extra marge in een extreme koude situatie. Gelden die waardes overigens ook voor de kleinere binnenunit (hoe heet dat ding eigenlijk?)? Ik zit namelijk met beperkte ruimte en misschien past de kleinere (wand)binnenunit i.c.m. een losse boiler beter.
nominaal vs maximaal.Franciesco schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:18:
Ok, zelfs 9,7kW bij -7°C. Op de website lees ik 9,2kW of haal ik dan iets door elkaar?
De extra 3kW of zelfs 9kW van het elektrische element geeft heel wat extra marge in een extreme koude situatie. Gelden die waardes overigens ook voor de kleinere binnenunit (hoe heet dat ding eigenlijk?)? Ik zit namelijk met beperkte ruimte en misschien past de kleinere (wand)binnenunit i.c.m. een losse boiler beter.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
De 9,2 kW is een waarde waarbij de warmtepomp een relatief gunstig rendement draait met een COP van 2,7 - 9,7 is wat de warmtepomp maximaal kan maken.Franciesco schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:18:
Ok, zelfs 9,7kW bij -7°C. Op de website lees ik 9,2kW of haal ik dan iets door elkaar?
De losse hydraulische binnenunit MEH97 kan inderdaad ook tot maximaal 9 kW bijstoken.
[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 1608730 op 26-10-2021 14:21 ]
mitsubishi electric heeft mooie databooks beschikbaar, bestaat er ook zoiets voor de valliant modellen?Anoniem: 1608730 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:20:
[...]
De 9,2 kW is een waarde waarbij de warmtepomp een relatief gunstig rendement draait met een COP van 2,7 - 9,7 is wat de warmtepomp maximaal kan maken.
De losse hydraulische binnenunit MEH97 kan inderdaad ook tot maximaal 9 kW bijstoken.
Denk dat je hier veel terug vindt;Ramon_1984 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:37:
[...]
mitsubishi electric heeft mooie databooks beschikbaar, bestaat er ook zoiets voor de valliant modellen?
aroTHERM plus: https://www.vaillant.be/d...s-vwl-230v-04-2041570.pdf (Let op, 230V 10 kW en 12 kW niet voor de Nederlandse markt) https://www.vaillant.be/d...s-vwl-400v-02-2041569.pdf
MEH97 naverwarmer: https://www.vaillant.be/a...-vwz-meh97-00-1770003.pdf
uniTOWER plus: https://www.vaillant.be/d...vihqw1906e-01-1927180.pdf
Ook staat alles in de installateurshandleidingen vermeld.
Is er niet meer beschikbaar ?Anoniem: 1608730 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:40:
[...]
Denk dat je hier veel terug vindt;
aroTHERM plus: https://www.vaillant.be/d...s-vwl-230v-04-2041570.pdf (Let op, 230V 10 kW en 12 kW niet voor de Nederlandse markt) https://www.vaillant.be/d...s-vwl-400v-02-2041569.pdf
MEH97 naverwarmer: https://www.vaillant.be/a...-vwz-meh97-00-1770003.pdf
uniTOWER plus: https://www.vaillant.be/d...vihqw1906e-01-1927180.pdf
Ook staat alles in de installateurshandleidingen vermeld.
Ik bedoel meer zoals dit:
https://library.mitsubish..._Databook_R32_2020#page-1
Dat maximaal vermogen zit wel goedAnoniem: 1608730 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:00:
[...]
De 10kW aroTHERM plus doet nog maximaal 9,7 kW bij -7 en flow temperatuur 35-30 (en kan moduleren tot 3,7 kW). Dit is puur de warmtepomp; in de uniTOWER plus zit een elektrisch element die maximaal 3 kW levert op een schone 230V groep, of maximaal 9 kW met een 400V aansluiting.
Maar het minimaal vermogen is wel redelijk fors, hoe Het best pendelen te voorkomen bij wat lagere warmtevraag (typisch in voor- en najaar)?
Ter vergelijk de minimale vermogens van de Panasonic wp's, weliswaar is het maximaal vermogen wat lager met 7kW.
Je kunt door het plaatsen van een buffervat het pendelen enigszins opvangen. Helemaal voorkomen lukt niet, ik ben het inderdaad met je eens dat het minimale vermogen redelijk hoog zit.Batilan schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 19:44:
[...]
Dat maximaal vermogen zit wel goed![]()
Maar het minimaal vermogen is wel redelijk fors, hoe Het best pendelen te voorkomen bij wat lagere warmtevraag (typisch in voor- en najaar)?
Ter vergelijk de minimale vermogens van de Panasonic wp's, weliswaar is het maximaal vermogen wat lager met 7kW.
Het vergelijken met deze warmtepompen is inderdaad niet heel relevant, dan kun je het beste de 7kW aroTHERM plus vergelijken.Batilan schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 19:44:
[...]
Dat maximaal vermogen zit wel goed![]()
Qua buffer zou ik bij volledige naregeling een 200 liter vat adviseren waar mogelijk qua ruimte, 100 liter enkel als een mooi stuk vloer mee kan lopen. Het 200 liter vat zorgt er ook voor dat de warmtepomp altijd genoeg energie heeft om te ontdooien zonder dat de elektrische naverwarmer hoeft te helpen.
Nee, veel staat in de catalogus, de installatiebundel en in de snelgids. Mocht je informatie te kort komen hoor ik graag wat - dan kan ik kijken of ik daar voor je aan kan komenRamon_1984 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:17:
[...]
Is er niet meer beschikbaar ?
Ik bedoel meer zoals dit:
https://library.mitsubish..._Databook_R32_2020#page-1
Ik denk de vermogens (min/max) en COP bij andere buiten temperaturen en Water temperaturen, wat in de catalogus staat is wat summier en juist niet de meest spannende temperaturen.Anoniem: 1608730 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:33:
[...]
Nee, veel staat in de catalogus, de installatiebundel en in de snelgids. Mocht je informatie te kort komen hoor ik graag wat - dan kan ik kijken of ik daar voor je aan kan komen
Ik heb vanmiddag via de website van Vaillant al een verzoek gedaan tot meer info op dat vlak voor een Arotherm 105/5, ik ben benieuwd naar de reactie.
Stuur gerust een DM met de info die je zoekt en wellicht kan ik je snel verder helpenPentaClover schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:42:
[...]
Ik denk de vermogens (min/max) en COP bij andere buiten temperaturen en Water temperaturen, wat in de catalogus staat is wat summier en juist niet de meest spannende temperaturen.
Ik heb vanmiddag via de website van Vaillant al een verzoek gedaan tot meer info op dat vlak voor een Arotherm 105/5, ik ben benieuwd naar de reactie.
DoneAnoniem: 1608730 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:47:
[...]
Stuur gerust een DM met de info die je zoekt en wellicht kan ik je snel verder helpen
Precies dat pendelen zat ik ook mee, mede omdat ik maar een beperkte vloeroppervlakte heb om te verwarmen en er dus altijd lage vraag is. Ik heb een buffervat van 50 liter (op het kleinste model AroTHERM Plus) maar die pendelde nog steeds: kon 10x in eennacht aanslaan.Batilan schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 19:44:
[...]
Dat heb ik uiteindelijk op weten te lossen door de pomp van de vloerverwarming hoger in te stellen. Nu heb ik door die hogere watersnelheid door de vloer een lagere delta-T over die vloerverwarming en een hoger debiet. Het debiet aan de vraagkant moet liefst minstens even groot zijn als het debiet uit de warmtepomp. Dan bouwt de buffer niet op en gaat die niet pendelen.
[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 26-10-2021 22:30 ]
<John O`Mill>
Anoniem: 1608730 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:47:
[...]
Stuur gerust een DM met de info die je zoekt en wellicht kan ik je snel verder helpen
Als je meer info hebt, kun je dat dat hier posten? Als dat mag.
Zoals je misschien gezien hebt overweeg ik namelijk ook een 105/6a. Daarnaast lees ik mee in het algemene L/W WP topic waarin het modulatiebereik van de Vaillant (oa door @PentaClover) vergeleken wordt met b.v. een Mitsubishi. Interessante materie!
in de praktijk op mijn 75/5 is de minimale modulatie 25% van de maximale compressor frequentie. Eigenlijk draait mijn WP altijd op dat mimimum behalve bij de SWW run.Modulatie in vermogen is weer afhankelijk van de buitentemperatuur, maar de 25% is wel een redelijke richtlijn. Veel andere WP'en kunnen maar terug tot 30-33 procent zag ik toen ik jaar geleden aan het voorbereiden was.Franciesco schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:59:
[...]
[...]
Als je meer info hebt, kun je dat dat hier posten? Als dat mag.
Zoals je misschien gezien hebt overweeg ik namelijk ook een 105/6a. Daarnaast lees ik mee in het algemene L/W WP topic waarin het modulatiebereik van de Vaillant (oa door @PentaClover) vergeleken wordt met b.v. een Mitsubishi. Interessante materie!
Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW
Wij kan en wil met mij meedenken.
De installatie bestaat uit een 500ltr hygieneboiler met sww tapspiraal. Hier zijn 3 zonnecollectoren op aangesloten. De cv-ketel is als hot-top (60gr) op de boiler aangesloten dmv een temperatuurvoeler in het vat.
Bij cv vraag schakelt de kamerthermostaat een transport pomp in die de warmte uit het vat haalt.
Verder heb ik 22pv panelen en lever 4500kwh per jaar terug. Nu wens ik een Arotherm aan te schaffen om ook op de hygiene boiler aan te sluiten en met een boiler voeler de tap van het vat op 50/55 gr te houden. De cv-ketel wordt dan als na-verwarmer voor sww gebruikt.
Transmissie van de complete woning is 16kW bij een buitentemperatuur van -10gr.
Gasverbruik is nu 1700m3 per jaar.
Red ik het met een Arotherm plus 75/6?
:strip_exif()/f/image/bgsMvpO89kPbdBUMOpLW7GbB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jIJfxlmbLWiaUa5zxVW1CQOq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jR1HMv2mnr1ZPEzgEPbfNbgQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou het plan maken met een elektrische doorstroomverwarmer (wahlbach, clage cex, 3- 10 kW) als naverwarmer zodat het gas er helemaal vanaf kan (vastrecht!).
Beter is natuurlijk het water niet heter te maken dan nodig en zorgen dat je verwarming op een zo laag mogelijke temperatuur werkt (door afgifte te verhogen en warmteverlies te verkleinen). Dat scheelt een hoop kWh.
1. Als je boiler al op 50/55° zit, waarom zou je dan nog willen naverwarmen?
2. En gebruik je de CV-ketel dan alleen nog maar voor dat allerlaatste beetje naverwarmen? Kostbaar grapje!
<John O`Mill>
Vandaag mail gehad...
Tsja, aan de ene kant heel eerlijk en duidelijk, aan de andere kant toch niet helemaal wat je hoopt te horen.Uw aanvraag ontvangen via Vaillant, wij hebben hier op kort termijn geen tijd voor om op te nemen/offerte te maken/eventueel uitvoeren.
Nu vanaf februari 2022 kan ik inplannen.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Daarnaast: gaf de Vaillaint website bij jou een voorstel van een configuratie? Bij mij wel en misschien helpt dit ook in een (enigzins) spoedige reactie.
Dus wellicht is het probleem niet zo regio gebonden als ik denk.
Wel lekker duidelijk in iedergeval, ik heb na 2 weken nog niets gehoord van een aanvraag op de site van de installateur zelf.PaT schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:04:
Ik heb eergisteren ook maar via de Vaillant website een offerte-aanvraag gedaan.
Vandaag mail gehad...
[...]
Tsja, aan de ene kant heel eerlijk en duidelijk, aan de andere kant toch niet helemaal wat je hoopt te horen.
Ik ga maandag ook maar eens bellen met mijn 'vaste' installateur. Die reageert tot nu toe ook niet op mijn mails. Eens kijken of ik ze telefonisch tot een afspraak kan verleiden, desnoods begin volgend jaar.PentaClover schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:25:
[...]
Wel lekker duidelijk in iedergeval, ik heb na 2 weken nog niets gehoord van een aanvraag op de site van de installateur zelf.Misschien toch maar via de Vaillant website nog maals proberen, maar ik denk dat ze die dan naar een andere installateur doorsturen die hier iets dichter bij in de buurt zit en die ik vooral ken van CV ketels...
De cv onderhoudsman van mijn cv ketel leek echter niet zoveel van hybride ketels te weten. Dat zet je dan toch aan het denken of het de meest geschikte partij is. Ik wil echter graag cv-ketel en hybride Wp bij 1 firma onderbrengen. Anders ga je ongetwijfeld krijgen dat partijen naar elkaar gaan wijzen.
Het bedrijf waar ik via de eigen website een aanvraag had gedaan zit iets verder weg, maar staat erom bekend dat ze vooral veel met WPs doen, en is ook niet zo'n groot bedrijf, dus ik dacht laat ik het daar eerst eens proberen.
Die direct omhoog gaande warm water leiding is een garantie voor thermosifon.Adriaan71 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:09:
Zo vandaag maar de eerste stappen gezet om van het gas af te gaan. Nog 1 dagje werken op de vliering en de cv ketel kan uit.[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kunt dat prima opheffen door een flexslang met lus naar beneden toe te passen, lengte ca 30-50cm.
Daar heb je een punt. Maak hem wel haaks naar beneden en dan weer 180 graden omhoog. Is zo opgelost.Domosapiens schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:30:
[...]
Die direct omhoog gaande warm water leiding is een garantie voor thermosifon.
Je kunt dat prima opheffen door een flexslang met lus naar beneden toe te passen, lengte ca 30-50cm.
Thnx
Ah..hum,Adriaan71 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:47:
[...]
Daar heb je een punt. Maak hem wel haaks naar beneden en dan weer 180 graden omhoog. Is zo opgelost.
Thnx
iets complexer.
Je gebruikt koper
Zeer goede geleider.
Flex is daarom juist de truc (te realiseren binnen korte afstand)
Lees @Andrehj hier maar eens https://gathering.tweaker...message/56397839#56397839
En zoek op Einrohrzirkulation en thermosifon in het hoofdforum en zonneboiler forum.
Uit mijn hoofd: koper kan maar dan 53x zo lang als flex.
Is iets met leiding diameter, zie tabel Tab 6-1
[ Voor 9% gewijzigd door Domosapiens op 30-10-2021 19:39 ]
Kan er ook een stuk Rehau 35 tussen knijpen. Is het ook opgelost.Domosapiens schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:19:
[...]
Ah..hum,
iets complexer.
Je gebruikt koper
Zeer goede geleider.
Flex is daarom juist de truc (te realiseren binnen korte afstand)
Lees @Andrehj hier maar eens https://gathering.tweaker...message/56397839#56397839
En zoek op Einrohrzirkulation en thermosifon in het hoofdforum en zonneboiler forum.
Uit mijn hoofd: koper kan maar dan 53x zo lang als flex.
Is iets met leiding diameter, zie tabel Tab 6-1
Heb ik toevallig nog liggen

Wat ik net lees kan RVS ook . Zal me eens verdiepen wat beter is
[ Voor 6% gewijzigd door Adriaan71 op 30-10-2021 22:34 ]
Ook als die leiding goed geïsoleerd wordt met zoiets als armaflex? Dan heb je toch heel weinig afkoeling direct naast de boiler?Domosapiens schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:30:
[...]
Die direct omhoog gaande warm water leiding is een garantie voor thermosifon.
<John O`Mill>
Isolatie bevordert juist thermosifon.Hippe Lip schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 23:24:
[...]
Ook als die leiding goed geïsoleerd wordt met zoiets als armaflex? Dan heb je toch heel weinig afkoeling direct naast de boiler?
Heeft wel 1 voordeel, je hoeft geen circulatie leiding aan te leggen
Hmm, die snap ik niet. thermosifon wordt toch veroorzaakt door afkoelend water dat langs de (binnen)wand van de buis terugloopt het vat in?
Dan zou ik zeggen dat als je het goed isoleert, er 'niets' afkoelt en er dus ook nix terugloopt?
Waar zit mijn gedachtenfout?
<John O`Mill>
Bestudeer @Andrehj 's bijdrage https://gathering.tweaker...message/56397839#56397839Hippe Lip schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:48:
[...]
Hmm, die snap ik niet. thermosifon wordt toch veroorzaakt door afkoelend water dat langs de (binnen)wand van de buis terugloopt het vat in?
Dan zou ik zeggen dat als je het goed isoleert, er 'niets' afkoelt en er dus ook nix terugloopt?
Waar zit mijn gedachtenfout?
Thermosifon is een hevelwerking, net als je met een slang een zwembadje leeg kunt laten lopen door met je mond aan te zuigen.
Thermosifon komt opgang door Einrohrzirkulation (Enkelpijpscirculatie), daardoor kan warm water over een "hobbel" klimmen en daarna begint Thermosifon (hevelwerking).
Zonder isolatie is dit klimmen (Einrohrzirkulation) beperkter door temperatuurverlies.
Een U bocht naar beneden met een minimale lengte die diameter en materiaal afhankelijk is, stopt Einrohrzirkulation.
Duitsland heeft veel boiler ervaring vanwege oliestook CV.
Wij hebben altijd overmatige gas kW's geinstalleerd om ad-hoc warm water te maken.
Is dit een DEJONG (WPS serie?) RVS boiler Adriaan?Adriaan71 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:09:
Zo vandaag maar de eerste stappen gezet om van het gas af te gaan. Nog 1 dagje werken op de vliering en de cv ketel kan uit.[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe doe je de aansturing hiervan? Dus de binnenunit zorgt voor of het verwarmen van de SWW boiler of van de CV buffer. Dan heb je een aparte pompgroep dus aangaat als er warmtevraag is. Wie bepaalt dat wat de temperatuur van de CV buffer is, en hoe staat dat in verband met de CV pomp groep (Die dus hydraulisch gescheiden is)?Adriaan71 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:17:
[...]
Persoonlijk zal ik altijd een buffer plaatsen van 100ltr zodat het systeem hydraulische gescheiden is. Omdat er een grote kans is dat de flow van je warmtepomp veel hoger is dan de flow wat je nodig hebt voor je installatie in je woning.,
Zo kan de warmtepomp met zijn eigen flow de buffer voeden en kan je met je andere pompgroep ongemengd je woning voeden betreft de benodigde flow.
En zodoende heb je ook nog wat warm water op voorraad om te ontdooien als dat nodig is.
Wanneer kies je voor een parallel systeem en wanneer in serie? In ons geval hebben we een zeer kleine systeeminhoud omdat we een open VV hebben met zo'n 10m2, een warmtewisselaar om de ventilatielucht op te warmen en 2 jaga's. Ta die we willen ligt tussen de 35º en 45º. Wat zou je met zo een setup adviseren (zie anders ook: Passief huis verwarmen via de ventilatielucht en 2 Jagas)?
Jep een 300ltrAlfa159 schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:59:
[...]
Is dit een DEJONG (WPS serie?) RVS boiler Adriaan?
Hier heb je een schema.adnanoner schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:16:
[...]
Hoe doe je de aansturing hiervan? Dus de binnenunit zorgt voor of het verwarmen van de SWW boiler of van de CV buffer. Dan heb je een aparte pompgroep dus aangaat als er warmtevraag is. Wie bepaalt dat wat de temperatuur van de CV buffer is, en hoe staat dat in verband met de CV pomp groep (Die dus hydraulisch gescheiden is)?
Wanneer kies je voor een parallel systeem en wanneer in serie? In ons geval hebben we een zeer kleine systeeminhoud omdat we een open VV hebben met zo'n 10m2, een warmtewisselaar om de ventilatielucht op te warmen en 2 jaga's. Ta die we willen ligt tussen de 35º en 45º. Wat zou je met zo een setup adviseren (zie anders ook: Passief huis verwarmen via de ventilatielucht en 2 Jagas)?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lKCwp2WH3I6ZM8JfHLrY6pKt.jpg?f=user_large)
Ja de binnen module zorgt voor warm water voor de cv buffer en ook voor warm water voor SWW vat. Dat regelt de klep in binnenmodule welke gevoed zal worden.
SWW vraag gaat altijd voor cv vraag.
Kan ook met tijdsvenster of boiler afkoeling bij bepaalde waarde.
De temperatuur voor je cv buffer wordt bepaald met wat voor regeling je werkt. Vast Ta temperatuur of 100% WAR dan is je buffertemperatuur gekoppeld aan je buiten temperatuur welke je weer kan regelen door aanpassing stooktabel.
Ik draai nu met minimale TA van 26 graden en 100% WAR met stooktabel op 0.2. En buitentemperatuur uitschakeling bij 14 graden. En Silence stand van 21.00 tot 09.00 op 40% nou.
Als het kouder wordt ga ik de silence stand aanpassen naar 50 of 60 of 70%. En als het echt koud wordt gaat ie uit en kan ik mijn stooktabel 0.05 a 0,1 aanpassen waardoor mijn water ook Ta ook heter wordt.
Had met deze instelling maand Oktober een COP van 6,5.
In serie kies ja als je je water volume wil vergroten in je systeem en heb je geen extra pompgroep nodig. Dan wordt het water rondgepompt door je binnenmodule waardoor je flow minder te regelen is.
Mijn pomp van mijn binnen module staat nu op zijn laatst stand en pompt 1,5m3 water per uur in mijn buffer. Dat zal voor een klein afgifte systeem veel te veel zijn. Heb hem nu nog wat geknepen mijn mijn kranen wat dicht te zetten. En zit nu op 1m3 per uur.
In parallel voed je je cv buffer en een extra pompgroep met mengmodule voed in cv installatie in je woning waardoor je flow wel beter te regelen is.
[ Voor 6% gewijzigd door Adriaan71 op 01-11-2021 17:24 ]
Wij hebben onlangs de Vaillant Arotherm Plus VWL55/6 aangeschaft en met hulp geinstalleerd, enkel voor vloerverwarming op begane grond circa 60m2. Werkt naar behoren, en we volgen met interesse dit topic.
Nu dezelfde warmtepomp aangeschaft voor mijn vader, weer met hulp geinstalleerd en aangesloten op vloerverwarming installatie, zelfde instellingen. Maar om een voor ons onbekende reden schakelt de warmtepomp niet in. Wel tijdens initiele configuratie, dus waarschijnlijk is er ergens iets nog niet juist ingesteld. Het installatiemenu geeft geen foutcodes.
Paar dingen die we zagen in het testmenu - sensor/werking:
T.0.13 Aanvoertemperatuur - aanvoer te laag (omdat de wp niet aanslaat?)
T.0.14 Retourtemperatuur - aanvoer te laag
T.1.37 Buitentemperatuur : 999 graden C.
We hebben nog niet veel kennis van warmtepompen, maar willen graag leren.
Geen idee of iemand op basis van bovenstaande ideeen heeft hoe dit aan te pakken, bijv welke tests en instellingen we kunnen doorlopen. Alle tips zijn welkom.
En als iemand een goede installateur voor Vaillant warmtepompen kan aanraden omgeving Veghel/Eindhoven, graag. Helaas kwamen we via de bedrijven op de website van Vaillant niet verder. Zij gaven allen aan geen warmtepompen te installeren/onderhouden.
Heb je daar een losse voeler voor, of gebruikt hij daar de sensor boven de verdamper voor?
Bij mijn weten heb je altijd een buitentemperatuursensor nodig. Is die goed aangesloten? Als je er geen hebt, dan moet die er nog komen. Als je er wel een hebt, dan zit er ergens een foutje in de bedrading.
<John O`Mill>
Mijn Duits is niet goed genoeg om dat hele document even door te nemen, maar als ik het zo bekijk dan gaat het niet over hevelwerking maar over ‘Einrohrzirkulation’, oftewel circulatie binnen één buis. Die ontstaat doordat kouder water terugstroomt in een buis met warmer water. Omdat kouder water zwaarder is zal dat alleen gebeuren als het naar beneden kan stromen. Zo is het ook geïllustreerd in de plaatjes.Domosapiens schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 14:38:
[...]
Bestudeer @Andrehj 's bijdrage https://gathering.tweaker...message/56397839#56397839
Thermosifon is een hevelwerking, net als je met een slang een zwembadje leeg kunt laten lopen door met je mond aan te zuigen.
Thermosifon komt opgang door Einrohrzirkulation (Enkelpijpscirculatie), daardoor kan warm water over een "hobbel" klimmen en daarna begint Thermosifon (hevelwerking).
Zonder isolatie is dit klimmen (Einrohrzirkulation) beperkter door temperatuurverlies.
Een U bocht naar beneden met een minimale lengte die diameter en materiaal afhankelijk is, stopt Einrohrzirkulation.
Je zegt dat het effect zonder isolatie beperkter is, dus juist erger wordt als de buis geïsoleerd is. Waarom denk je dat? Staat dat ergens in dat document? Waar?
Ik denk dat het juist andersom is. Zo wordt het tenminste uitgelegd in de post die je linkte. Daar staat “Gelukkig kun je het probleem flink verkleinen door de toevoerende buizen eerst met een slecht geleidende bocht (RVS pijp dus) naar beneden te leiden”. Slecht geleidend is goed isolerend. Isolatie lijkt volgens de uitleg het fenomeen toch juist te verminderen?
Dat lijkt me ook wel zo logisch. Dan is er minder afkoeling en zal er dus minder afkoeling terugstromen.
<John O`Mill>
Waar het om gaat is dat als je waterleiding meteen omhoog gaat dat hij de warmte uit je boiler trekt door geleiding van water en materiaal. Als je eerst naar beneden gaat met slecht geleidend materiaal dan gebeurt dat niet meer.Hippe Lip schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 00:12:
[...]
Mijn Duits is niet goed genoeg om dat hele document even door te nemen, maar als ik het zo bekijk dan gaat het niet over hevelwerking maar over ‘Einrohrzirkulation’, oftewel circulatie binnen één buis. Die ontstaat doordat kouder water terugstroomt in een buis met warmer water. Omdat kouder water zwaarder is zal dat alleen gebeuren als het naar beneden kan stromen. Zo is het ook geïllustreerd in de plaatjes.
Je zegt dat het effect zonder isolatie beperkter is, dus juist erger wordt als de buis geïsoleerd is. Waarom denk je dat? Staat dat ergens in dat document? Waar?
Ik denk dat het juist andersom is. Zo wordt het tenminste uitgelegd in de post die je linkte. Daar staat “Gelukkig kun je het probleem flink verkleinen door de toevoerende buizen eerst met een slecht geleidende bocht (RVS pijp dus) naar beneden te leiden”. Slecht geleidend is goed isolerend. Isolatie lijkt volgens de uitleg het fenomeen toch juist te verminderen?
Dat lijkt me ook wel zo logisch. Dan is er minder afkoeling en zal er dus minder afkoeling terugstromen.
Warmte geleid ook bijna niet naar beneden toe omdat het de alleen maar omhoog geleid. Zodoende ook de gelaagdheid in je boiler. Boven is ie altijd heter dan in de bodem.
Komt ook omdat het water de warmte omhoog geleid.
En met die sifon die je dan creëert ( die ik vergeten was ) los je dat probleem op.
Krijg vandaag mijn slang binnen en als het genoteerd is zal ik een goeie foto plaatsen

[ Voor 4% gewijzigd door Adriaan71 op 02-11-2021 06:51 ]
Dit snap ik, maar dan zou ik zeggen dat als je het goed isoleert, er 'niets' afkoelt en er dus ook nix terugloopt?Adriaan71 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 06:49:
[...]
Waar het om gaat is dat als je waterleiding meteen omhoog gaat dat hij de warmte uit je boiler trekt door geleiding van water en materiaal. Als je eerst naar beneden gaat met slecht geleidend materiaal dan gebeurt dat niet meer.
Warmte geleid ook bijna niet naar beneden toe omdat het de alleen maar omhoog geleid. Zodoende ook de gelaagdheid in je boiler. Boven is ie altijd heter dan in de bodem.
Komt ook omdat het water de warmte omhoog geleid.
En met die sifon die je dan creëert ( die ik vergeten was ) los je dat probleem op.
Krijg vandaag mijn slang binnen en als het genoteerd is zal ik een goeie foto plaatsen
Let wel, ik probeer niet gelijk te krijgen maar probeer het te snappen.
Met goed isoleren bedoel ik dan ook écht goed isoleren, zoals met een dikke laag Armaflex.
<John O`Mill>
Dan zal inderdaad de warmte beter binnen de isolatie blijven maar wat is het nut ervan om een stuk leiding te verwarmen zonder dat je het gebruikt. Terwijl je het met een stukje naar beneden oplost.Hippe Lip schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:41:
[...]
Dit snap ik, maar dan zou ik zeggen dat als je het goed isoleert, er 'niets' afkoelt en er dus ook nix terugloopt?
Let wel, ik probeer niet gelijk te krijgen maar probeer het te snappen.
Met goed isoleren bedoel ik dan ook écht goed isoleren, zoals met een dikke laag Armaflex.
Het gaat toch om de afgaande leiding van het SWW? Juist door die eerst een stukje naar beneden te laten lopen en daarna weer omhoog, zonder de buis te isoleren, krijg je daardoor niet méér verliezen doordat dat water afkoelt?
Of zijn dit onbelangrijke details?
Hoe dan ook: van de materie van deze Einrohrzirkulation kende ik niet. Weer wat geleerd!
<John O`Mill>
Gaat erom dat als de leiding omhoog loopt zonder eerst naar. Dan blijft hij maar warmte eruit trekken,.Hippe Lip schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:59:
@Adriaan71 Wat bedoel je met “een stukje leiding verwarmen zonder dat je het gebruikt”?
Het gaat toch om de afgaande leiding van het SWW? Juist door die eerst een stukje naar beneden te laten lopen en daarna weer omhoog, zonder de buis te isoleren, krijg je daardoor niet méér verliezen doordat dat water afkoelt?
Of zijn dit onbelangrijke details?
Hoe dan ook: van de materie van deze Einrohrzirkulation kende ik niet. Weer wat geleerd!
Dit is de link
De maandelijkse besparing en tvt vallen hier enorm tegen. Al ik zelf naar een andere unit (75/6). Besparing lijkt zelfs kleiner bij beter geïsoleerd huizen, terwijl ik meer besparing had verwacht door lager toevoertemperatuur die dan mogelijk is.
Zie ik iets over het hoofd? Want 12 jaar tvt is extreem.
/f/image/R41FGyHyjYyyURN5hZSVS1Fh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/du06cqFhdAMzH3deg6fWeBAN.png?f=fotoalbum_large)
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic