In HA een Helper (SUM) aanmaken.water_escape schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:59:
[...]
True, maar ik zou gewoon 1 voor totaal willen zien als in "wamtepomp stroomverbruik"
Switek schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:27:
[...]
Hier staat het op 60 seconden, laatste maanden gaat het goed, daarvoor inderdaad een drama.
/f/image/PIUMzTpHmWuOjElkgHrNZAqm.png?f=fotoalbum_large)
edit:
Verwijderd en opnieuw erop gezet.
Als ik dan inlog dan staat er "already configured"
[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 06-10-2025 13:04 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik zou verwachten dat mijn warmtepomp 55/6 zou gaan pendelen vanaf 13u. Maar hij slaat niet aan. Voor 12u draait ie wel constant. Op zich natuurlijk alleen maar positief dat hij niet pendelt, maar hoe komt dat? Is het misschien zo dat de gewenste watertemperatuur 25 graden is en zo lang er 21 graden uit de vloer stroomt dat de delta te klein is waardoor de warmtepomp niet opnieuw aanslaat? En is die delta dan ergens in te stellen?
Mijn doel is om vooral overdag de vloer te verwarmen en om de warmtepomp zo weinig mogelijk te laten pendelen.
Mijn doel is om vooral overdag de vloer te verwarmen en om de warmtepomp zo weinig mogelijk te laten pendelen.
@gebruiker001 Is het niet warm genoeg met ca. 21 °C?
Jouw vermoeden klopt waarschijnlijk niet. -
Misschien de instellingen van de thermostaat nalopen? stookcurve, stookgrens? uitgebreide modus?
Misschien de instellingen van de thermostaat nalopen? stookcurve, stookgrens? uitgebreide modus?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Wie draait er allemaal alweer met de WP? hier nog 21 graden in huis dus nog niet aan gehad.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
De mijne is al af en toe aangegaan ja. Zoals elk jaar oktober.
@Kees_frl Misschien bij een stookgrens >12-13 °C? - Is trouwens onafhankelijk van wp of niet.
Een goed geïsoleerd huis @21°C met een aantal interne warmtebronnen heeft een stookgrens van 10°C of lager.
Dat betekent pas bij een gemiddelde buitentemperatuur van onder de 10°C moet de warmteopwekker aan de slag. YMMV
Een goed geïsoleerd huis @21°C met een aantal interne warmtebronnen heeft een stookgrens van 10°C of lager.
Dat betekent pas bij een gemiddelde buitentemperatuur van onder de 10°C moet de warmteopwekker aan de slag. YMMV
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Als de vloer warm is dan vinden we 20 graden prima, maar als de vloer koud is dan mag t wel iets warmer in huis. 21 graden is warm genoeg maar ik ben vooral benieuwd waarom de WP niet aanslaat. Met onderstaande instelling moet er toch continu 25 graden water worden aangevoerd? Of zijn er nog instellingen op de thermostaat die dit onderdrukken?dunklefaser schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:57:
@gebruiker001 Is het niet warm genoeg met ca. 21 °C?
:strip_exif()/f/image/d7H7GPUMDMoDPdOoHykHFNFG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rG4pYRCrVrI1CtiZkn8MDird.jpg?f=fotoalbum_large)
@gebruiker001 "Binnentemp.comp.: Uitgebreid" - staat uitgebreid beschreven in de handleiding van de sensoComfort. - Ik zou trouwens de BT-uitschakelgrens (=stookgrens) fors verlagen - of heb je boven de 15°C buitentemperatuur de verwarming nodig?
Oké dankje,Question Mark schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:09:
[...]
Ik heb dit via Home Assistant en een Ebus-adapter werkend. Dan ben je veel flexibeler, met meer instelmogelijkheden. Via wat vrij standaard automatiseringen verhoog ik tijdelijk de watertemperatuur van mijn boilervat naar 65 graden als de stroomprijzen negatief zijn (of op termijn: als ik overschot heb van mijn zonnepanelen).
Eventueel zou ik ook de kamertemperatuur nog tijdelijk kunnen verhogen als stroomprijzen op het laagste moment van de dag staan... Dan hoeft er minder verwarmd te worden op de wat duurdere momenten..
Ik denk dat de combinatie Home Assistant en een Ebus adapter veel flexibeler is.
Edit: Ik regel overigens ook de legionellarun zelf. Ik kwam erachter dat de standaard legionellerun áltijd voor een gedeelte de backup-heater gebruikt. Nu stel ik via een automatisering in dat de boilertemperatuur wekelijks gedurende twee uren naar 65 graden gaat. Dit redt mijn warmtepomp volledig op zijn compressor waardoor ik zo'n 3 á 4 Kw stroom bespaar per legionellarun.
Ik moet zeggen het klinkt super. Maar ik ben een leek wat betreft home assistent.
Ik las ook dat ik een kabel van mijn solis omvormer naar de Vaillant kan trekken via drm port omvormer. En dan via de vrc720 kan instellen wanneer de pomp extra moet gaan verwarmen. Maar dit is een aan uit signaal.
Volgens mij heeft mn solis omvormer ook drm2 dat is meer modulerend. Aansturen.
Weet iemand hier meer van?
Uitschakelgrens kan inderdaad omlaag. Binnentemp compensatie is toch dat de stookcurve wordt aangepast als de binnentemperatuur hoger of lager is dan de gewenste temperatuur. Bij de foto’s die ik deelde is 20,8 gemeten en 21 graden gewenst. Dan zou hij toch gewoon door moeten verwarmen zonder compensatie volgens de standaard stookcurve?dunklefaser schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:41:
@gebruiker001 "Binnentemp.comp.: Uitgebreid" - staat uitgebreid beschreven in de handleiding van de sensoComfort. - Ik zou trouwens de BT-uitschakelgrens (=stookgrens) fors verlagen - of heb je boven de 15°C buitentemperatuur de verwarming nodig?
Vraagje; heeft een van jullie scherp wat de acties zijn die worden uitgevoerd bij de eerste en tweede onderhoudsbeurt? Staat dat ergens beschreven vanuit Vaillant?
Achtergrond: mijn installerend installateur kwam na 6 maanden doodleuk met de mededeling dat hij geen onderhoud gaat doen. Ik ben al een tijdje op zoek naar een installateur, maar tot op heden weinig succes. Nu lijk ik een installateur uit de buurt gevonden te hebben met Vaillant WP ervaring, maar die heeft voor mijn model niet exact scherp wat er moet gebeuren. Hij gaat het ook navragen, maar ik dacht misschien is het via tweakers een snellere route
Achtergrond: mijn installerend installateur kwam na 6 maanden doodleuk met de mededeling dat hij geen onderhoud gaat doen. Ik ben al een tijdje op zoek naar een installateur, maar tot op heden weinig succes. Nu lijk ik een installateur uit de buurt gevonden te hebben met Vaillant WP ervaring, maar die heeft voor mijn model niet exact scherp wat er moet gebeuren. Hij gaat het ook navragen, maar ik dacht misschien is het via tweakers een snellere route
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Ha ja dat dacht ik ook tot gisteren ineens buiten warm regende met de warme wind erop en daardoor de voeler 16 aangaf terwijl het werkelijk 13c was.dunklefaser schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:41:
Binnen koelde het af door de dagen regen.
Ging het hele jaar goed, voeler hangt op noord.
[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 07-10-2025 09:25 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
O ja, ik had bewust voor uitgebreid gekozen, zodat warmtepomp volledig uitgaat als de ingestelde temperatuur bereikt is.
Ik wil zoveel mogelijk verwarmen als de zonnepanelen energie opwekken en ik wil het pendelen beperken. Daarom denk ik de gewenste temperatuur zo in te stellen in oktober en november:
10-17u: 21 graden, of misschien zelfs op 22 graden met binnentemperatuur compensatie uitgebreid
17-22u: 20 graden comfortabel en kleine kans dat ie aanslaat
22-10u: 19,5 graden acceptabel in nacht en ochtend en ook kleine kans dat ie aanslaat
Als het net als komende week zonnig en warm wordt schakel ik de verwarming wel handmatig uit, al is het ook geen probleem als hij 400 W gebruikt als de zon toch schijnt.
Als het echt kouder wordt (vanaf december?) dan moet er meer 24/7 verwarmd worden op constant vermogen en dan pas ik het schema aan naar actief met 24 u een constante temperatuur.
Zijn er meer die het zo instellen, of wat denken jullie hiervan?
En @dunklefaser, die uitschakelgrens laat ik met bovenstaand idee toch op 20 graden staan. Dan schakelt hij wel uit op de binnentemperatuur als dat nodig is.
Ik wil zoveel mogelijk verwarmen als de zonnepanelen energie opwekken en ik wil het pendelen beperken. Daarom denk ik de gewenste temperatuur zo in te stellen in oktober en november:
10-17u: 21 graden, of misschien zelfs op 22 graden met binnentemperatuur compensatie uitgebreid
17-22u: 20 graden comfortabel en kleine kans dat ie aanslaat
22-10u: 19,5 graden acceptabel in nacht en ochtend en ook kleine kans dat ie aanslaat
Als het net als komende week zonnig en warm wordt schakel ik de verwarming wel handmatig uit, al is het ook geen probleem als hij 400 W gebruikt als de zon toch schijnt.
Als het echt kouder wordt (vanaf december?) dan moet er meer 24/7 verwarmd worden op constant vermogen en dan pas ik het schema aan naar actief met 24 u een constante temperatuur.
Zijn er meer die het zo instellen, of wat denken jullie hiervan?
En @dunklefaser, die uitschakelgrens laat ik met bovenstaand idee toch op 20 graden staan. Dan schakelt hij wel uit op de binnentemperatuur als dat nodig is.
[ Voor 7% gewijzigd door gebruiker001 op 07-10-2025 09:39 ]
Kijk maar hier voor de toepasselijke passage uit het VRC 720f/3 instructieboekje (is echt makkelijk te vinden). Hysterese: -3/16 K en +2/16 K = totaal 0,31 K tussen uit- en aangebruiker001 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:14:
[...]
Uitschakelgrens kan inderdaad omlaag. Binnentemp compensatie is toch dat de stookcurve wordt aangepast als de binnentemperatuur hoger of lager is dan de gewenste temperatuur. Bij de foto’s die ik deelde is 20,8 gemeten en 21 graden gewenst. Dan zou hij toch gewoon door moeten verwarmen zonder compensatie volgens de standaard stookcurve?
Als je een naregeling (in de referentieruimte) toepast moet je "uitgebreid" natuurlijk niet gebruiken.
Ik ga waarschijnlijk "naregeling" via mijn heatbooster-convectoren gebruiken - is namelijk sneller en met minder temperatuurschommelingen.
[ Voor 18% gewijzigd door dunklefaser op 07-10-2025 09:48 ]
Hier is de WP weer af en toe aan. Net zoals bij @Gramser is dat vrijwel altijd het geval zo rond begin oktober. Maar hangt uiteraard sterk af van het type woning en de ligging er van. In mijn geval betreft het een oude maar wel gerenoveerde vrijstaande woning uit 1938 die tussen de weilanden ligt.Kees_frl schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:04:
Wie draait er allemaal alweer met de WP? hier nog 21 graden in huis dus nog niet aan gehad.
Overigens gebeurt het verwarmen hier zeker in deze periode met 100% eigen opgewekte zonne-energie
@ervh ik weet niet welk type WP je hebt, maar onderhoud staat benoemd in de installatiehandleiding van b.v. de aroTHERM Plus die ik heb.
Overigens doe ik het onderhoud tot nu toe zelf. En heb ik dit pas nog uitgevoerd: WP aan de buitenzijde en binnenkant + condensor gecontroleerd en schoon gemaakt, extern vuilfilter geleegd en cv circuit iets bijgevuld.
Een lektest/ controle koudemiddelcircuit doe ik niet en heb ik de spullen ook niet voor.
Of je dit zelf kunt en wil doen moet ieder uiteraard voor zich weten. Check zoals gezegd de installatiehandleiding voor de aandachtspunten.
Een warmtepomp heeft geen onderhoud nodig zoals een gasketel.ervh schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:07:
Vraagje; heeft een van jullie scherp wat de acties zijn die worden uitgevoerd bij de eerste en tweede onderhoudsbeurt? Staat dat ergens beschreven vanuit Vaillant?
Zoals hierboven al gesteld, de verdamper/condensor eens stofzuigen en de vuilfilter aflaten. Van beide zijn zat filmpjes op youtube te vinden. Stelt niets voor.
Thanks. Ik heb een Arotherm Plus 105/6. Zie in de handleiding dit staan;
:strip_exif()/f/image/9pTHzIdczH4NMrSppmHKG9vR.png?f=user_large)
Maar ik las eerder ook iets in dit topic over wat zaken die na het eerste jaar moeten gebeuren. Zoals het dichtdraaien van de ontluchter in de buitenunit etc. Dat soort dingen zijn bij mij nog nooit gebeurd, dus daar wordt het wel tijd voor. . komt dat ook uit de handleiding? Dan kan ik het niet vinden in elk geval.
:strip_exif()/f/image/9pTHzIdczH4NMrSppmHKG9vR.png?f=user_large)
Maar ik las eerder ook iets in dit topic over wat zaken die na het eerste jaar moeten gebeuren. Zoals het dichtdraaien van de ontluchter in de buitenunit etc. Dat soort dingen zijn bij mij nog nooit gebeurd, dus daar wordt het wel tijd voor. . komt dat ook uit de handleiding? Dan kan ik het niet vinden in elk geval.
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
@ervh de ontluchtingsklep sluiten bij eerste onderhoud stond vroeger in de handleiding. Tegenwoordig niet meer geloof ik. Of dat te maken heeft met een hardware wijziging of wijziging van inzicht weet ik niet.
Ik zou de handleiding checken die je bij de WP gekregen hebt en dat volgen.
Ik zou de handleiding checken die je bij de WP gekregen hebt en dat volgen.
1x per jaar in de herfst de unit openmaken is wel een goed idee, bij mij was er wat in gegroeid:
:strip_exif()/f/image/uanFYwxp3RGne9hY7Mv2U88G.jpg?f=fotoalbum_large)
Als die om de fan gewoekerd had, ging opstarten misschien moeilijk.
Voor units die ook SWW maken speelt dat minder, maar ook dan is jaarlijks troep weghalen en checken dat defrostwater weg loopt wel fijn.
:strip_exif()/f/image/uanFYwxp3RGne9hY7Mv2U88G.jpg?f=fotoalbum_large)
Als die om de fan gewoekerd had, ging opstarten misschien moeilijk.
Voor units die ook SWW maken speelt dat minder, maar ook dan is jaarlijks troep weghalen en checken dat defrostwater weg loopt wel fijn.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Misschien een stomme vraag maar 12,5kwh (de max aan systeem) is toch te weinig voor sommige huishoudens? 200m2 vloerverwarming red dat volgens mij niet? Alvast bedankt
Misschien? - Jouw vragen zijn veel te algemeen en dus eigenlijk niet te beantwoorden.Maurice777 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:03:
Misschien een stomme vraag maar 12,5kwh (de max aan systeem) is toch te weinig voor sommige huishoudens? 200m2 vloerverwarming red dat volgens mij niet? Alvast bedankt
Ja - voor sommige huishoudens zijn 12,5 kW te weinig vermogen (voor wat dan ook)
Als je weet dat je plotseling 200 m² i.p.v. 150 m² vloerverwarming in een nieuwe woning hebt
weet je hopelijk ook wat je warmteverlies is. Anders zou ik deze berekening alsnog laten maken.
Je hebt blijkbaar mijn advies van 31 juli niet goed begrepen:
Eerst het faq-topic (proberen te) lezen en dan "echte" vragen stellen.
Hoe kom je trouwens op Vaillant? - Aanbeveling van de installateur?
P.S.: Het is trouwens kW en niet kwh - ondertussen weet je hopelijk ook het verschil
tussen buffervat en boilervat.
Zo dan! gaat die goed met jou?dunklefaser schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 23:29:
[...]
Misschien? - Jouw vragen zijn veel te algemeen en dus eigenlijk niet te beantwoorden.
Ja - voor sommige huishoudens zijn 12,5 kW te weinig vermogen (voor wat dan ook)
Als je weet dat je plotseling 200 m² i.p.v. 150 m² vloerverwarming in een nieuwe woning hebt
weet je hopelijk ook wat je warmteverlies is. Anders zou ik deze berekening alsnog laten maken.
Je hebt blijkbaar mijn advies van 31 juli niet goed begrepen:
Eerst het faq-topic (proberen te) lezen en dan "echte" vragen stellen.
Hoe kom je trouwens op Vaillant? - Aanbeveling van de installateur?
P.S.: Het is trouwens kW en niet kwh - ondertussen weet je hopelijk ook het verschil
tussen buffervat en boilervat.
Andere vraag dan. Er is geen Vaillant met 16kw toch? Dit geeft de loodgieter aan als vereiste kw.
@Maurice777 Een 16kW machine is passend bij een voormalig gasverbruik van 3.300m³.
12,5kW bij 2.600m³
Dat dekt inderdaad niet alle huizen af, maar richting de 99,8% ofzo
Je vraag is niet dom, maar echt incompleet...
en hier op het forum heerst een licht wantrouwen door de enorme aantallen ouderwetse CV-pijpenbuigers die denken dat een 1990 rijtjeswoning een 36kW CV-ketel nodig heeft.
Dus maak je vraag compleet zodat je daadwerkelijk een passend antwoord kan krijgen.
12,5kW bij 2.600m³
Dat dekt inderdaad niet alle huizen af, maar richting de 99,8% ofzo
Je vraag is niet dom, maar echt incompleet...
en hier op het forum heerst een licht wantrouwen door de enorme aantallen ouderwetse CV-pijpenbuigers die denken dat een 1990 rijtjeswoning een 36kW CV-ketel nodig heeft.
Dus maak je vraag compleet zodat je daadwerkelijk een passend antwoord kan krijgen.
[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 08-10-2025 11:08 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
topic afgesplitst naar Maurice777 in "Welke warmtepomp voor Maurice777?"
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Toevallig een paar linkjes naar filmpjes die je kunt aanbevelen?GigaTexel_BE schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:31:
Zoals hierboven al gesteld, de verdamper/condensor eens stofzuigen en de vuilfilter aflaten. Van beide zijn zat filmpjes op youtube te vinden. Stelt niets voor.
Aan de buitenunit zie je zo'n heel fijnmazig metalen rooster: dit gewoon stofzuigen. (https://www.akoestiekwink...tie_buitenunit_op_dak.jpg)Kaspers schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:04:
[...]
Toevallig een paar linkjes naar filmpjes die je kunt aanbevelen?
Vuilfilter reinigen (binnenshuis, in de buurt van de installatie binnen): YouTube: Spirotech MB3 vuilafscheider/vuilfilter schoonmaken
Die filters zien er soms wat anders uit, maar principe is het zelfde: magneet even afklikken, aflaten, magneet terug er op.
@GigaTexel_BE Vergeet de kranen rondom de vuilafscheider niet dicht te zetten voordat je de magneet verwijderd. Anders gaat het vuil alsnog richting de WP.
Dit is mijn volgorde:
Dit is mijn volgorde:
- Toe- en afvoer kranen rondom vuilafscheider dicht zetten
- Magneet verwijderen
- Even wachten zodat vuil kan bezinken
- Kraan vuilafscheider openen
- Kraan aan de WP kant iets openen
- Kraan weer dicht
- Eventueel herhalen (kraan open en weer dicht) om te zien of er geen vuil meer uit komt
- Kraan vuilafscheider dicht
- Magneet terug plaatsen
- Kranen rondom de vuilafscheider weer openen
- Eventueel cv bijvullen om waterdruk op orde te brengen
Deze vuilafscheider zit bij een aroTHERM Plus + uniTOWER plus opstelling in de binnenunit, dus uniTOWER?Franciesco schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:30:
@GigaTexel_BE Vergeet de kranen rondom de vuilafscheider niet dicht te zetten voordat je de magneet verwijderd. Anders gaat het vuil alsnog richting de WP.
Dit is mijn volgorde:
- Toe- en afvoer kranen rondom vuilafscheider dicht zetten
- Magneet verwijderen
- Even wachten zodat vuil kan bezinken
- Kraan vuilafscheider openen
- Kraan aan de WP kant iets openen
- Kraan weer dicht
- Eventueel herhalen (kraan open en weer dicht) om te zien of er geen vuil meer uit komt
- Kraan vuilafscheider dicht
- Magneet terug plaatsen
- Kranen rondom de vuilafscheider weer openen
- Eventueel cv bijvullen om waterdruk op orde te brengen
@Kaspers zelf heb ik geen uniTOWER (wel een aroTHERM Plus en een Ai Plus). De vuilafscheider die ik heb (Fernox TF1) is geinstalleerd in de retour net voordat de leiding naar buiten gaat.
https://fernox.nl/product/tf1-total-filter/
Voor zover ik weet heeft de uniTOWER geen ingebouwd vuilfilter maar ik ken de specs van die unit niet zo goed dus kan me vergissen.
https://fernox.nl/product/tf1-total-filter/
Voor zover ik weet heeft de uniTOWER geen ingebouwd vuilfilter maar ik ken de specs van die unit niet zo goed dus kan me vergissen.
Mijn aroTHERM split 65/7.2 buitendeel doet op dit moment 211 W en produceert hiermee 1914 W aan warmte
(aanvoer 24,0°C - buiten 14,5 °C) - De pomp in het binnendeel verbruikt 22,4 W (867 l/h)
-> momentane COP ca. 8,20
Sinds 24 september tot gisteren 136,5 kWh aan warmte het huis in gepompt met 16,9 kWh aan stroom
= COP ca. 8,08
(aanvoer 24,0°C - buiten 14,5 °C) - De pomp in het binnendeel verbruikt 22,4 W (867 l/h)
Sinds 24 september tot gisteren 136,5 kWh aan warmte het huis in gepompt met 16,9 kWh aan stroom
= COP ca. 8,08
[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 09-10-2025 22:20 ]
Hoe doe je dat gezien het minimaal producerende warmte 2,6kw is?dunklefaser schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:34:
Mijn aroTHERM split 65/7.2 buitendeel doet op dit moment 211 W en produceert hiermee 1914 W aan warmte
Sinds 24 september tot gisteren 136,5 kWh aan warmte met 16,9 kWh stroom = COP ca. 8,08
Net als minimaal opgenomen 550w.
[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 09-10-2025 19:06 ]
Ik meet met externe gekalibreerde meters, m.n. de Kamstrup heeft een officiële keuring voor warmtelevering.mr_evil08 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:04:
[...]
Hoe doe je dat gezien het minimaal producerende warmte 2,6kw is?
Beste mede Tweakers,
Ik heb een Vaillant instantie welke de onderverdieping verwarmt middels vloerverwarming en ook het SWW verzorgt. Ik heb sinds kort pas Tijd om de installatie goed af te gaan stellen (verbouwing is net achter de rug). Ik merk nu (denk ik) dat de warmtepomp pendelt. Wanneer dit het geval is denk ik dat ik met goede afstelling dit kan minimaliseren.
Vraag is kunnen jullie mij ondersteunen, in de goede richting sturen waar ik het beste kan beginnen.
Mijn setup:
- Warmtepomp: Vaillant VWL 55/3
- Boiler: Vaillant UniTower VIH QW 190/1 E
- Thermostaat: Vaillant VRT 380
- Internet module: Vaillant VRF940f
- Buiten thermostaat: Vaillant VRC 9535
Situatie schets:
- Vloerverwarming: 70m2 9 groepen hoh 10cm
- Open verdeler met flow meters
- Vlinder Beton 10cm dik
- Een grote open ruimte geen naregeling
Instellingen:
Wens temperatuur: 20*C (zonder nacht verlaging)
Stooklijn: 0,35
Binnentemp comp: AAN
Hier een screenshot uit HAS waaruit in de flow temperatuur aflees en ik uit op denk te maken dat de warmtepomp aan het pendelen is.
/f/image/2Fkf5Jm3Tmi2F3KbyvlmVsbx.png?f=fotoalbum_large)
Alvast bedankt voor de tips!
Ik heb een Vaillant instantie welke de onderverdieping verwarmt middels vloerverwarming en ook het SWW verzorgt. Ik heb sinds kort pas Tijd om de installatie goed af te gaan stellen (verbouwing is net achter de rug). Ik merk nu (denk ik) dat de warmtepomp pendelt. Wanneer dit het geval is denk ik dat ik met goede afstelling dit kan minimaliseren.
Vraag is kunnen jullie mij ondersteunen, in de goede richting sturen waar ik het beste kan beginnen.
Mijn setup:
Situatie schets:
- Vlinder Beton 10cm dik
Instellingen:
Hier een screenshot uit HAS waaruit in de flow temperatuur aflees en ik uit op denk te maken dat de warmtepomp aan het pendelen is.
/f/image/2Fkf5Jm3Tmi2F3KbyvlmVsbx.png?f=fotoalbum_large)
Ik moet er zelf nog in duiken. Hij staat er net. Maar nog geen verwarming nodig.
@Yannick-ski is dit niet normaal nu in het najaar en voorjaar? je vraagt 20c en buiten is het ook nog gewoon warm.
@Yannick-ski is dit niet normaal nu in het najaar en voorjaar? je vraagt 20c en buiten is het ook nog gewoon warm.
Water-Escape
Ja dat zou zeker kunnen, ben vooral benieuwd naar de ervaring van andere. Wellicht inderdaad gewoon heel normaal maar misschien kunnen we nog zaken fine tunen.water_escape schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:06:
Ik moet er zelf nog in duiken. Hij staat er net. Maar nog geen verwarming nodig.
@Yannick-ski Pendelen is normaal, warmte kun je niet kwijt deze periode in het jaar.
Je kan beter in blokuren stoken deze periode, ofwel snacht's gewoon uit dan kun je overdag een langere run doen.
Dat gebeurt hier(tijdschema), hierdoor zie ik veel minder start/stops zonder comfortverlies net als minder verbruik, zou me niet blind staren op de COP.
24/7 is niet altijd beter.
En het voordeel dat ik stroom uit de zonnepanelen meepak.
Je kan beter in blokuren stoken deze periode, ofwel snacht's gewoon uit dan kun je overdag een langere run doen.
Dat gebeurt hier(tijdschema), hierdoor zie ik veel minder start/stops zonder comfortverlies net als minder verbruik, zou me niet blind staren op de COP.
24/7 is niet altijd beter.
En het voordeel dat ik stroom uit de zonnepanelen meepak.
[ Voor 106% gewijzigd door mr_evil08 op 10-10-2025 12:43 ]
@Yannick-ski Bij mij draait de boel ook nog maar net, dus voor wat het waard is mijn instellingen:
- bij mij staat de binnentemperatuurcompensatie op "uitgebreid", en;
- ik heb een nachtverlaging van 0,5 graden ingesteld.
De WP verwarmt alleen als het in huis nodig is. En de pomp draait even 1 maal per dag (te zien in de dip in de temperatuur).
- bij mij staat de binnentemperatuurcompensatie op "uitgebreid", en;
- ik heb een nachtverlaging van 0,5 graden ingesteld.
De WP verwarmt alleen als het in huis nodig is. En de pomp draait even 1 maal per dag (te zien in de dip in de temperatuur).
Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
@Yannick-ski Zoals @water_escape schrijft: een redelijk geïsoleerd huis heeft bijvoorbeeld vandaag (bijna) helemaal geen verwarming nodig. En het minimale vermogen van de 55/3 bij de huidige buitentemperaturen weet @mr_evil08 misschien.
Verder zou ik me geen zorgen maken over het aantal starts - zo te zien start de wp om de 40 minuten en draait dan voldoende minuten - maar hoe lang precies is niet af te lezen uit de HA-grafiek.
Waarschijnlijk helpt in de overgangsperiode bij de ruimtecompensatie "uitgebreid" te kiezen.
Desnoods kan je 's nachts een minimale nachtverlaging van 0,5 - 1°C instellen dan heb je een aantal starts in de nacht minder.
Verder zou ik me geen zorgen maken over het aantal starts - zo te zien start de wp om de 40 minuten en draait dan voldoende minuten - maar hoe lang precies is niet af te lezen uit de HA-grafiek.
Waarschijnlijk helpt in de overgangsperiode bij de ruimtecompensatie "uitgebreid" te kiezen.
Desnoods kan je 's nachts een minimale nachtverlaging van 0,5 - 1°C instellen dan heb je een aantal starts in de nacht minder.
[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 12-10-2025 06:47 ]
Bij mijzelf heb ik dit opgelost door de minimale aanvoertemperatuur van 24 naar 28 te zetten.Yannick-ski schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:02:
Beste mede Tweakers,
Mijn setup:
Situatie schets:
- Vlinder Beton 10cm dik
Instellingen:
[Afbeelding]
Stooklijn heb ik op 0.31. Woning is van 1990 dus niet super geïsoleerd en alleen vvw op begane grond.
Je kunt proberen de min. aanvoertemperatuur steeds met 1 graad te verhogen en dan kijken wat er gebeurd.
Overigens pas ik in het voor- en naseizoen ook een nachtverlaging toe van 0,5 graden.
Is er een entiteit welke toerental van de compressor kan weergeven in HomeAssistant?
Volgens mij niet, of kijk ik er overheen?
Welke entiteit kan ik gebruiken om het aantal start/stops te kunnen weergeven?
Zonnepanelen: 6.820 WP Inverter SMA Tripower STP 6.0 | Homebattery: 3x 5kw Sessy | Arotherm Split-Plus VWL75/8.2 | Jaga Strada Hybrid
Probeer ook eens een week op Uitgebreid. De vloer kan dan overdag meer afkoelen, zodat er bij de runs 's nachts meer energie in kan en die langer worden.Yannick-ski schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:02:
@Yannick-ski Wat een "overgedimensioneerde" warmtepomp en "pendelen" c.q. het aantal (korte) starts betreft is er een topic "Koop ik een pendelpomp" met een bijdrage over een Vaillant 105/6.
De "Uitschakeldrempel buitentemperatuur" heeft een hysterese van 1 K en kan, indien passend gekozen,
het zgn. "pendelen" verder verminderen.
De "Uitschakeldrempel buitentemperatuur" heeft een hysterese van 1 K en kan, indien passend gekozen,
het zgn. "pendelen" verder verminderen.
[ Voor 89% gewijzigd door dunklefaser op 12-10-2025 18:13 ]
Ik heb een "lichtere" uitvoering dan jij, namelijk 55/6 plus, maar ik zie het verbruik nooit lager zijn dan ca 350 W volgens mijn ABB electra meter. De aanvoer- en buitentemperatuur zijn dan wel vergelijkbaar.dunklefaser schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:34:
= COP ca. 8,08
Kan ik mijn vebruik nog verder omlaag krijgen door fluistermodus oid in te schakelen?
Of gebruikt de plus gewoon meer dan een split in deze omstandigheden?
gebruiker001 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:26:
[...]
Ik heb een "lichtere" uitvoering dan jij, namelijk 55/6 plus, maar ik zie het verbruik nooit lager zijn dan ca 350 W volgens mijn ABB electra meter. De aanvoer- en buitentemperatuur zijn dan wel vergelijkbaar.
Kan ik mijn vebruik nog verder omlaag krijgen door fluistermodus oid in te schakelen?
Mijn ervaring met de Arotherm Plus(55/6) is dat het fluisterbedrijf geen merkbaar effect heeft, behalve de buitenunit ventilator wordt geknepen wat weer rendement kost.Of gebruikt de plus gewoon meer dan een split in deze omstandigheden?
Voorheen daalde het verbruik niet onder de 480 watt, maar sinds ik extra afgifte heb toegevoegd, zie ik nu dat de unit tot 420 watt gaat voordat hij uitschakelt.
Fluisterbedrijf voorkomt wel de startpiek.
@gebruiker001 Ik heb een aroTHERM pure 65/7.2 split en het buitendeel is niet vergelijkbaar
met de buitendelen van de oudere split of nieuwere split plus modellen.
Maar vooral niet met de monoblock plus modellen zoals jouw 55/6.
Of de fluistermodus bij jouw model helpt het minimum verbruik te verlagen weet ik niet,
dit zou je zelf moeten uitproberen. @mr_evil08 zegt hierboven - geen effect. YMMV
met de buitendelen van de oudere split of nieuwere split plus modellen.
Maar vooral niet met de monoblock plus modellen zoals jouw 55/6.
Of de fluistermodus bij jouw model helpt het minimum verbruik te verlagen weet ik niet,
dit zou je zelf moeten uitproberen. @mr_evil08 zegt hierboven - geen effect. YMMV
Mag ik mijn vraag nog eens pushen?Mrwandelfreak schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 15:34:
Is er een entiteit welke toerental van de compressor kan weergeven in HomeAssistant?
Zonnepanelen: 6.820 WP Inverter SMA Tripower STP 6.0 | Homebattery: 3x 5kw Sessy | Arotherm Split-Plus VWL75/8.2 | Jaga Strada Hybrid
@Mrwandelfreak niet zeker of je iets aan dit antwoord hebt omdat ik HA niet ken, maar met mijn aroTHERM Plus (icm AI Plus en VRC720) lees ik het toerental van de compressor uit via Ebus met hmu --> CompressorSpeed.
De status van de WP met hmu --> Statuscode
De status van de WP met hmu --> Statuscode
Dit is wat je in HA zit met e-bus add-on. Zoals je ziet zijn veel sensoren niet beschikbaar. Maar dat kan ook aan mijn config liggen. Ben wel benieuwd hoe de "unavailable" waarden evt. wel uit te lezen zijn.
Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262
Kunnen ebusd vragen en ervaringen niet beter in het Verwarming uitlezen met ebusd topic?
Ik heb sinds een paar weken een 55/6 met een VWZ AI-module en VRC 720 Sensocomfort. De warmtepomp draait probleemloos voor de verwarming. Sinds vrijdag heb ik ook een Atlantic Mileo boilervat aangesloten. Het starten van een SWW-run is twee keer gelukt, maar start nu niet opnieuw.
De eerste keer ging al wat moeizaam: pas toen ik in de sensocomfort de bijverwarming op ‘uit’ zette, begon de run.
De tweede keer heb ik de Sensocomfort teruggebracht naar fabrieksinstellingen en opnieuw ingesteld. Daarna startte de run ook weer.
Nu probeer ik weer een run te starten, maar er gebeurt dus niks. Zie ik iets over het hoofd?
Instellingen:
– Boilertemperatuur: 42 °C
– Wenstemperatuur: 55 °C
– Hysterese: 5 K
– Warm water: Manueel (ook op tijdgestuurd gebeurt er niks)
– Verwarming: Handmatig uit
– Fluisterbedrijf uit
– Modus WW: Normaal
De eerste keer ging al wat moeizaam: pas toen ik in de sensocomfort de bijverwarming op ‘uit’ zette, begon de run.
De tweede keer heb ik de Sensocomfort teruggebracht naar fabrieksinstellingen en opnieuw ingesteld. Daarna startte de run ook weer.
Nu probeer ik weer een run te starten, maar er gebeurt dus niks. Zie ik iets over het hoofd?
Instellingen:
– Fluisterbedrijf uit
Sensor vat?Whampsy schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:25:
Ik heb sinds een paar weken een 55/6 met een VWZ AI-module en VRC 720 Sensocomfort. De warmtepomp draait probleemloos voor de verwarming. Sinds vrijdag heb ik ook een Atlantic Mileo boilervat aangesloten. Het starten van een SWW-run is twee keer gelukt, maar start nu niet opnieuw.
Instellingen:
– Fluisterbedrijf uit
Wat vinden jullie een gezonde hoeveelheid starts per dag?
Ik heb bij Ta=30 graden nu runs van +-50 min gevolgd door pauzes van ongeveer 15 min, dus elke +-65 min een start. Dit lijkt mij aan de hoge kant, dus ik zal het eens op Ta rond de 32 graden proberen.
Als de buitenunit uitschakelt omdat het de warmte niet kwijt kan, blijft het systeem dan typisch nog wel water rondpompen om nog ietwat te blijven verwarmen?
Ik heb bij Ta=30 graden nu runs van +-50 min gevolgd door pauzes van ongeveer 15 min, dus elke +-65 min een start. Dit lijkt mij aan de hoge kant, dus ik zal het eens op Ta rond de 32 graden proberen.
Als de buitenunit uitschakelt omdat het de warmte niet kwijt kan, blijft het systeem dan typisch nog wel water rondpompen om nog ietwat te blijven verwarmen?
Minder dan 1 start per uur is in principe prima. Je kan altijd eens experimenteren met een hogere minimale Ta. Nadeel is dat de opstartpiek van de WP misschien ook wat toeneemt.Murphy78 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:51:
Als hij uitschakelt op de "energie-integraal" (dus omdat de Ta te ver of te lang over het setpoint komt) wel. Dat is ook de enige manier om de energie-integraal te laten werken: als je niet rondpomp, heb je geen idee wat de aanvoertemperatuur bij de radiatoren / vloerverwarming is.Als de buitenunit uitschakelt omdat het de warmte niet kwijt kan, blijft het systeem dan typisch nog wel water rondpompen om nog ietwat te blijven verwarmen?
Na veel wikken en wegen tussen all-electric/hybride Daikin/Vaillant besloten om voor een Vaillant arotherm Plus te gaan. Twijfel nog tussen de itho daalderop amber en vaillant. We zullen ons nieuwe huis oas ergens april/mei 2026 intrekken. Mijn gedachte was om de hybride installatie alvast uit te laten voeren maar nu las ik dat er nieuwe modellen aan zitten te komen. Aangezien ik pas april/mei in ga trekken is her verstandig om te wachten op de nieuwe modellen?
Dank voor je reactie.pc_slopert schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:05:
Dit is wat je in HA zit met e-bus add-on. Zoals je ziet zijn veel sensoren niet beschikbaar. Maar dat kan ook aan mijn config liggen. Ben wel benieuwd hoe de "unavailable" waarden evt. wel uit te lezen zijn.
[Afbeelding]
Ik ga dit een keer proberen!
In deze tijd van het jaar is één start per dag bij mij voldoende. Het is namelijk warm genoeg buiten om na die run van een paar uur gewoon uit te blijven voor de rest van de dag. En pas weer aan te slaan als de kamertemperatuur onder Tset is gedaald. Ergo: binnencompensatie op “uitgebreid”. Pas bij lagere temperaturen gaan we over op actief of inactief.Murphy78 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:51:
@Gramser Op actief gaat de warmtepomp ook uit is mijn ervaring, bij een overschreiding van 3c kamertemperatuur.
Echt “uit”, of blijft de waterpomp wel pompen..?
Echt "uit"
Zon stond erop dan wil het hier binnen wel eens warmer worden.
De minimaal aanvoertemperatuur staat niet zo laag als bij jullie.
Zon stond erop dan wil het hier binnen wel eens warmer worden.
De minimaal aanvoertemperatuur staat niet zo laag als bij jullie.
[ Voor 109% gewijzigd door mr_evil08 op 14-10-2025 20:24 ]
Wordt het vat helemaal niet verwarmd? Bij mijn 55/6 stond de vwz/ai op eco stand. Dan werkte ook niet goed. Nu staat ie niet meer op ecostand of comfort, maar op normaal. Alles werkt sindsdien primaWhampsy schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:25:
Instellingen:
– Fluisterbedrijf uit
Als je het zo instelt koelt de vloer ‘s nachts af. Is het heel koud dan gaat ie in de ochtend aan. Is het minder koud dan gaat ie pas later op de dag aan. Dan kan er lekker doorverwarmt worden aangezien de vloer goed is afgekoeld. Dus lange run.Murphy78 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:51:
@gebruiker001 hiermee ga je dus eigenlijk stoppen met stoken vanaf 16:30. Je huis zal niet 1 graad zakken tussen 16:30 en 22:00 toch?
Water-Escape
Iemand een suggestie voor onderhoud in de regio Haarlemmermeer? De installateur die hem geplaatst heeft was nogal een beunhaas (wordt ook niet meer genoemd op de vaillant website, ondanks dat hij eerder platinum-status had, wellicht daardoor). Er zal dus vast ook wel e.e.a niet helemaal volgens de voorschriften/best practices gedaan zijn.
De installateur-zoeker van Vaillant geeft verder niet echt resultaten en Vaillant zelf vraagt bijna 400 euro voor een onderhoudsbeurt.
Gewoon Feenstra doen dan maar? Zijn die erg kritisch voordat ze een installatie in onderhoud willen nemen (en/of onredelijk met prijzen om gevonden zaken te corrigeren)? Wat is een redelijke prijs/frequentie van onderhoud?
De installateur-zoeker van Vaillant geeft verder niet echt resultaten en Vaillant zelf vraagt bijna 400 euro voor een onderhoudsbeurt.
Gewoon Feenstra doen dan maar? Zijn die erg kritisch voordat ze een installatie in onderhoud willen nemen (en/of onredelijk met prijzen om gevonden zaken te corrigeren)? Wat is een redelijke prijs/frequentie van onderhoud?
[ Voor 20% gewijzigd door Somethingsin op 15-10-2025 09:36 ]
-'sin
Alleen als het echt koud is, gok ik? Ik heb een vergelijkbare instelling, met het idee dat ik het dan niet per seizoen opnieuw hoef te regelen. Ivm dynamisch contract heb ik hem ook ingesteld om rond 9 uur ‘s ochtends lager te gaan, om de prijspiek te vermijden.water_escape schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:23:
@gebruiker001 hiermee ga je dus eigenlijk stoppen met stoken vanaf 16:30. Je huis zal niet 1 graad zakken tussen 16:30 en 22:00 toch?
-'sin
Geen antwoord op je vraag, maar er valt weinig te onderhouden aan een warmtepomp. Kwestie van kijken of de installatie op druk is/blijft en zorgen dat de buiten unit een beetje blad vrij blijft. Ik zou mij daarom afvragen of je dit niet gewoon zelf kunt doen.Somethingsin schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:26:
Iemand een suggestie voor onderhoud in de regio Haarlemmermeer? De installateur die hem geplaatst heeft was nogal een beunhaas (wordt ook niet meer genoemd op de vaillant website, ondanks dat hij eerder platinum-status had, wellicht daardoor). Er zal dus vast ook wel e.e.a niet helemaal volgens de voorschriften/best practices gedaan zijn.
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
@Murphy78 Een compressorlooptijd van ca. 30-35 minuten (per keer) en een start per 65 minuten lijkt me met de hudige buitentemperaturen ruim voldoende om me geen zorgen om de levensduur van de compressor te maken.
Mijn aroTHERM 65/7.2:
Het aantal starts van de compressor is met ca. 1.200/jaar te laag om binnen de komende 15 jaar ook maar in de buurt van 100.000 te komen. (sinds 29 november 2024 1.050 starts - looptijd compressor = 2.726 uur
Wat de nadraaitijd van de circulatiepomp aangaat - geen idee - ik ken jouw model niet.
Mijn aroTHERM 65/7.2:
Het aantal starts van de compressor is met ca. 1.200/jaar te laag om binnen de komende 15 jaar ook maar in de buurt van 100.000 te komen. (sinds 29 november 2024 1.050 starts - looptijd compressor = 2.726 uur
Wat de nadraaitijd van de circulatiepomp aangaat - geen idee - ik ken jouw model niet.
Hmm… zou ook nog kunnen natuurlijk (hoewel een professionele blik met het oog op de kwaliteit van de installateur ook geen kwaad kan). Zijn er hier veel mensen die het zelf doen?Speedfight schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:26:
[...]
Geen antwoord op je vraag, maar er valt weinig te onderhouden aan een warmtepomp. Kwestie van kijken of de installatie op druk is/blijft en zorgen dat de buiten unit een beetje blad vrij blijft. Ik zou mij daarom afvragen of je dit niet gewoon zelf kunt doen.
-'sin
Zo te zien heb je veel massa, hier gaat het wat aggresiever aan toe omdat het wel goed werkt.gebruiker001 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:19:
[...]
Als je het zo instelt koelt de vloer ‘s nachts af. Is het heel koud dan gaat ie in de ochtend aan. Is het minder koud dan gaat ie pas later op de dag aan. Dan kan er lekker doorverwarmt worden aangezien de vloer goed is afgekoeld. Dus lange run.
[Afbeelding]
Kan makkelijk 3 graden verhogen met vloerverwarming.
+/- 1,5 tot 2 graden per uur kamertemp verhogen is geen probleem.
Maximaal aanvoertemperatuur begrenst op 35c en minimaal temperatuur deze periode 31 (ik maak er een omgekeerde stooklijn van wat eigenlijk niet de bedoeling, werkt wel goed).
Reden van minimaal temperatuur niet lager komt doordat de warmtepomp anders uitvalt tijdens opwarmen en het opwarmen dan veel langzamer gaat.
Dagverbruik schommelt tussen 1,8 - 2,1kwh, COP 5,6.
Isolatie is prima hier, wel minder massa(houtskeletbouw) en droogbouw vloerverwarming.
(Ja veel afgifte hier).
[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 15-10-2025 17:59 ]
AroTherm 65/7.2 anekdotisch oktober 2025
(afgelopen14 dagen - gemiddeld 12,5°C / stookgrens ca. 15,0°C):
Binnen: gemiddeld ca. 19,5 °C (ca. 100-110 m²)
136,4 kWhthermisch (Kamstrup)
16,9 kWhelektrisch (externe kWh-meters)
Aanvoer ca. 23 - 25 °C
Aanvoer ca. 23 - 25 °C
CoP 8? Dat is wel heel indrukwekkenddunklefaser schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:49:
AroTherm 65/7.2 anekdotisch oktober 2025
Aanvoer ca. 23 - 25 °C
Mijn vaillant-app rapporteert 3,56. Dat is wel inclusief circulatiepomp en aansturing enzo (hij rapporteert zelfs zonder verwarmings-opwek nog 0.24kWh/dag) geloof ik? Als ik (warmte) - (environment) gebruik als ‘thermisch’ elektraverbruik kom ik op CoP 5,9.
Ik heb voor oktober 10,5 electrisch/31,5 environment/37,9 generated
-'sin
Hee, begint het onnavolgbaar onvergelijkbaar vergelijken alweer? Ik doe mee!
6,69 hier.
6,69 hier.
@Somethingsin Wat de myVaillant app rapporteert kan ik helaas niet gebruiken:
/f/image/RzJp9HxP2FZU5XhlXvabdW9L.png?f=fotoalbum_large)
12,97 lijkt me toch wat onrealistisch
.
Het elektrische verbruiksdeel is van buitendeel + binnendeel, dus alles wat ervoor zorgt dat de warmte naar binnen gepompt wordt en op de juiste plek komt.
@Gramser Onnavolgbaar vergelijken? Ik doe er niet aan mee.
/f/image/RzJp9HxP2FZU5XhlXvabdW9L.png?f=fotoalbum_large)
12,97 lijkt me toch wat onrealistisch
Het elektrische verbruiksdeel is van buitendeel + binnendeel, dus alles wat ervoor zorgt dat de warmte naar binnen gepompt wordt en op de juiste plek komt.
@Gramser Onnavolgbaar vergelijken? Ik doe er niet aan mee.
COPenismeting????!
Ik ben erbij: 119 kWh warmte gegenereerd volgens de Kamstrup, bij een onafhankelijk gemeten gecombineerd binnen- en buitenunit verbruik van 16.6 kWh. Dat is dus COP van 7.2.
Ik ben erbij: 119 kWh warmte gegenereerd volgens de Kamstrup, bij een onafhankelijk gemeten gecombineerd binnen- en buitenunit verbruik van 16.6 kWh. Dat is dus COP van 7.2.
[ Voor 10% gewijzigd door Isdatzo op 15-10-2025 18:20 ]
Ja je kan er niks mee want in mijn situatie is de iets lager COP toch goedkoper onderaan de streep.Gramser schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:06:
Hee, begint het onnavolgbaar onvergelijkbaar vergelijken alweer? Ik doe mee!
6,69 hier.
Ik wil ook wel een energieleverancier die ik moet betalen in COP ipv Kwh, dan deed ik graag mee.
vind het altijd wel leuk om te zien/horen hoe het bij anderen draait. 
Hier 'helaas' nog niet aangehad. Nog steeds rond de 21 graden in huis
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Ik stiekem ook wel hoor
. En tuurlijk kunnen we wel vergelijken. Alleen zijn de onstandigheden vaak zo verschillend dat het niet echt wat zegt, alleen over de situatie bij de afzonderlijke personen. Maar: er valt altijd wat te leren!
Jouw huis - bj 2023 -> lage stookgrens: < 8 °C? (schatting)Kees_frl schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:55:
Wat is je warmteverlies per K?
Mijn actuele stooklijn - ruimteinvloed "uitgebreid":
[ Voor 37% gewijzigd door dunklefaser op 15-10-2025 20:05 ]
Toch wel grappig: we hebben dezelfde WP (75/6) en bij mij is hij al wel af en toe aan terwijl het binnen minder dan 21 graden is.Kees_frl schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:55:
Gelijk type WP is duidelijk niet (ongeveer) hetzelfde moment met starten van verwarmen
Wat voor huis heb jij ook al weer? En wat was vorige winter jouw stroomverbruik van de WP t.b.v. verwarming?
Klopt, stoken als de zonnepanelen wat opwekken. Zodra het kouder wordt verander ik het maar voorlopig is het met 2 uurtjes per dag warm genoeg in huis.water_escape schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:23:
Als de temperatuur zo snel stijgt in de woonkamer dan hoef je toch niet na 15 minuten weer een run te doen. Zo snel koelt het toch niet af? Klinkt vreemd. Ik zou toch proberen de boel iets af te laten koelen zodat hij daarna langer kan verwarmen op een lagere aanvoertemperatuur.mr_evil08 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:09:
[...]
Zo te zien heb je veel massa, hier gaat het wat aggresiever aan toe omdat het wel goed werkt.
Kan makkelijk 3 graden verhogen met vloerverwarming.
+/- 1,5 tot 2 graden per uur kamertemp verhogen is geen probleem.
Maximaal aanvoertemperatuur begrenst op 35c en minimaal temperatuur deze periode 31 (ik maak er een omgekeerde stooklijn van wat eigenlijk niet de bedoeling, werkt wel goed).
Reden van minimaal temperatuur niet lager komt doordat de warmtepomp anders uitvalt tijdens opwarmen en het opwarmen dan veel langzamer gaat.
Dagverbruik schommelt tussen 1,8 - 2,1kwh, COP 5,6.
Isolatie is prima hier, wel minder massa(houtskeletbouw) en droogbouw vloerverwarming.
(Ja veel afgifte hier).
Ik ben aan het kijken om de arotherm 12kw zelf te installeren en heb bij een leverancier al een hele lijst klaar staan om te bestellen. Echter liet hij weten dat er geen anti-vries kleppen nodig zijn zoals een Caleffi 108 . Klopt dit of is het toch aangeraden om deze te gebruiken?
Toen dit topic werd gestart hoorde je niemand over die vorstkleppen. Toen kwam er ineens een topic over een Itho Daalderop Amber en toen werden vorstkleppen ineens als onmisbaar beschouwd. Ik weet het niet meer, maar ik heb ze zelf niet
.
Installatie luistert geloof ik vrij nauw en bij de aansluiting achter de buitenunit zitten de kleppen elkaar soms in de weg, meen ik me te herinneren.
Installatie luistert geloof ik vrij nauw en bij de aansluiting achter de buitenunit zitten de kleppen elkaar soms in de weg, meen ik me te herinneren.
Afgelopen weekend nog gedaan.Somethingsin schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:07:
[...]
Hmm… zou ook nog kunnen natuurlijk (hoewel een professionele blik met het oog op de kwaliteit van de installateur ook geen kwaad kan). Zijn er hier veel mensen die het zelf doen?
Beplating eraf geschroefd, stofzuiger erdoorheen, lamellen met een zachte borstel gereinigd en gekeken of ik ergens iets zag lekken (visuele controle op groene uitslag op koppelingen etc), vuilfilter geleegd, even wat water bijgevuld (van 1,3 naar 1,5 bar) en toen de boel weer dichtgeschroefd met wat vaseline op de boutjes. Die zaten wat vast.
De boel draait hier sinds 6-2024
Geloof niet dat een installateur iets meer doet? Wellicht nog iets van een drukmeting op de compressor of zo maar ik heb zoiets van: die meldt het systeem ook wel als ie te laag zou zijn.
🇳🇱 Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1
Nee, die heb ik gelaten zoals ie zat. Las er nogal wat verschillende uitspraken over en niemand die er echt iets zinnigs over kon zeggen..Gramser schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:40:
Heb jij die ontluchtingsklep nog dichtgedraaid?
🇳🇱 Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1
Haha, dat heb ik dus ook. Mijn installateur zei "lekker vanaf blijven" terwijl in de handleiding staat dat-ie na een jaar dicht moet.
Hij staat nog open
Hij staat nog open
Onderhoud is bij een WP niet zo lastig. Mensen nemen echter ook een onderhoudscontract om iemand te kunnen bellen als er een storing is. Ik zou je afvragen of jij daar behoefte aan hebt. Ben je bereid in de winter bij rukweer aan de WP te klussen als het nodig is? Ben je wel eens van huis terwijl je vrouw/vriendin/kinderen thuis zijn?Somethingsin schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:07:
[...]
Hmm… zou ook nog kunnen natuurlijk (hoewel een professionele blik met het oog op de kwaliteit van de installateur ook geen kwaad kan). Zijn er hier veel mensen die het zelf doen?
Ergste wat hier kan gebeuren is dat de houtkachel dan aan moet. Maar het is zeker een overweging.
Dat werkt niet deze periode van het jaar, duurt het opwarmen een eewigheid en vanuit de monitoring zie ik dat de warmtepomp dan constant uitvalt.gebruiker001 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:11:
[...]
Als de temperatuur zo snel stijgt in de woonkamer dan hoef je toch niet na 15 minuten weer een run te doen. Zo snel koelt het toch niet af? Klinkt vreemd. Ik zou toch proberen de boel iets af te laten koelen zodat hij daarna langer kan verwarmen op een lagere aanvoertemperatuur.
Is ook niet zuiniger hier in praktijk, de iets betere COP compenseert het niet.
Het is hier nog 20.5c sochten's daaruit kan ik concluderen dat isolatie wel op orde is, als die aangaat dan is het één hele run en vervolgens de rest van de dag uit.
In de winterperiode gaat hier de aanvoertemperatuur weer omlaag.
[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 16-10-2025 09:26 ]
Mijn ervaring is dat temperatuur slechts een getal is, de gevoelstemperatuur is wat telt.Kees_frl schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:55:
Geen enkele huis voelt hetzelfde vanwege luchtvochtigheid, manier van ventileren, persoonlijke isolatie, positie van thermostaat etc.
savonds voelt het "fris" dan wil je even de scherpe kanten eraf halen.
[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 16-10-2025 12:11 ]
Ik denk eigenlijk vooral aan als de elektriciteit uit zou vallen en de backup heater het water niet kan ontdooien. In een filmpje van skillbuilder/heat geek zag ik specifiek dat ze op 1 leiding buiten zo'n klep zetten voor een arotherm 12kw systeem.Gramser schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 07:41:
Toen dit topic werd gestart hoorde je niemand over die vorstkleppen. Toen kwam er ineens een topic over een Itho Daalderop Amber en toen werden vorstkleppen ineens als onmisbaar beschouwd. Ik weet het niet meer, maar ik heb ze zelf niet.
Dat is inderdaad een veelgehoord argument om het wel te doen. Aan jou om de inschatting te maken hoe groot de kans is dat dat gebeurt.
[ Voor 3% gewijzigd door Gramser op 16-10-2025 11:15 ]
@appelpitje Heb je de installatieinstructies van de Caleffi 108 gelezen? Daar staan best wel wat voorwaarden in voor een correcte installatie die mijn inziens niet altijd even gemakkelijk op te volgen zijn..
Oa dit:
Zelf heb ik geen anti-vorstkleppen geinstalleerd. Wel heb ik een batterijsysteem die in geval van een netonderbreking o.a. mijn WP van stroom kan voorzien.
Oa dit:
https://www.caleffi.com/s...a/external-file/88173.pdfInstallatie (afb. A) Het toestel mag alleen in een verticale stand worden geïnstalleerd, zodat het afgevoerde water correct en ongehinderd naar beneden kan wegstromen. De vorstbeveiligingskleppen moeten aan de buitenkant, in het koudste gedeelte van de installatie worden geïnstalleerd, waar kans op vorst bestaat. Het wordt aanbevolen om de vorstbeveiligingskleppen op beide leidingen (aanvoer- en retourleidingen) (afb. C) te installeren. Bovendien moeten ze uit de buurt van warmtebronnen worden geplaatst, die een correcte werking kunnen verstoren. Houd een afstand van ten minste 15 cm vanaf de grond om te voorkomen dat de vorming van een eventuele ijskolom in het onderliggende gebied verhindert dat het water uit de klep stroomt (afb. A). Zorg voor een afstand van minstens 10 cm tussen de vorstbeveiligingskleppen (afb.. In overeenstemming met de geldende voorschriften moet de afvoer van de veiligheidsklep naar een speciale opvangleiding worden gevoerd. Het is aanbevolen om het systeem steeds onder druk te houden, ook bij het aftappen van de vorstbeveiligingsklep, voor een juiste werking van de vorstbeveiliging.
Zelf heb ik geen anti-vorstkleppen geinstalleerd. Wel heb ik een batterijsysteem die in geval van een netonderbreking o.a. mijn WP van stroom kan voorzien.
Ja inderdaad, ik gaf het aan als een voorbeeld. Er zullen waarschijnlijk nog alternatieven zijn. Maar vroeg me vooral af of er dus mensen zijn hier die een of 2 zo'n kleppen hebben geplaatst. Maar zoals ik het tot nu toe lees is het dus geen vereiste.Franciesco schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:39:
@appelpitje Heb je de installatieinstructies van de Caleffi 108 gelezen? Daar staan best wel wat voorwaarden in voor een correcte installatie die mijn inziens niet altijd even gemakkelijk op te volgen zijn..
Oa dit:
[...]
https://www.caleffi.com/s...a/external-file/88173.pdf
Hier zijn er volgens mij een flink aantal mensen die ze wel hebben geplaatst: Itho Daalderop Amber
Ok, heb je dan ook een automatisch vulsysteem er op aangesloten? Op deze site lees ik dan dat je best een automatisch vulsysteem er bij zet aangezien de druk zal dalen als deze open gaan en water lossen.Melvin15397 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:55:
Ik heb ze er wel tussen zitten. Ik heb ze na de RVS ribbelbuis gemonteerd:
[Afbeelding]
Ik heb geen automatisch vulsysteem. Ik verwacht dat bij de Arotherm Plus het meeste water wel uit de warmtepomp zal lopen met de aansluitingen aan de onderkant. En mocht het een keer voorkomen dat er zoveel water uitgelopen is dat de druk te laag is, dan vul ik hem handmatig bij.appelpitje schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:33:
[...]
Ok, heb je dan ook een automatisch vulsysteem er op aangesloten? Op deze site lees ik dan dat je best een automatisch vulsysteem er bij zet aangezien de druk zal dalen als deze open gaan en water lossen.
Ik heb die vorstbeveiligingskleppen er niet tussen zitten.
Ten eerste, een hoop installatiewerk extra. Op een moeilijk bereikbare plek.
Ten tweede, hoe groot is de kans dat ik én niet thuis ben én de stroom uitvalt én het hard vriest?
Ten derde, wat als niet al het water uit de warmtepomp is gelopen en het vriest -10 ?
Wat vriest er eerder stuk? Koper of een fiber ring vraag ik me af.
En als je systeem leeg loopt en je bent er niet... Roest is ook zo iets wat je niet wil denk ik.
Stukje uit vakblad warmtepompen:
>>Conclusie
Een vorstbeschermingsklep bij monoblockwarmtepompen lijkt vooral effect te hebben als bij minder strenge vorst om welke reden dan ook de circulatiepomp niet meer draait. De appendage maakt bij naderende vorst een installatie drukloos, zodat bij een vorstnachtje het water toch uit kan zetten. De klep voorkomt niet altijd dat al het water wegstroomt, omdat er altijd water kan achterblijven. Bij ernstige vorst zal er dan toch schade ontstaan aan leidingen, of zelfs in de warmtepomp doordat bijvoorbeeld de platenwisselaar kapotvriest.<<
Nou ja, ieder z'n ding en z'n afweging in dit geval.
Ten eerste, een hoop installatiewerk extra. Op een moeilijk bereikbare plek.
Ten tweede, hoe groot is de kans dat ik én niet thuis ben én de stroom uitvalt én het hard vriest?
Ten derde, wat als niet al het water uit de warmtepomp is gelopen en het vriest -10 ?
Wat vriest er eerder stuk? Koper of een fiber ring vraag ik me af.
En als je systeem leeg loopt en je bent er niet... Roest is ook zo iets wat je niet wil denk ik.
Stukje uit vakblad warmtepompen:
>>Conclusie
Een vorstbeschermingsklep bij monoblockwarmtepompen lijkt vooral effect te hebben als bij minder strenge vorst om welke reden dan ook de circulatiepomp niet meer draait. De appendage maakt bij naderende vorst een installatie drukloos, zodat bij een vorstnachtje het water toch uit kan zetten. De klep voorkomt niet altijd dat al het water wegstroomt, omdat er altijd water kan achterblijven. Bij ernstige vorst zal er dan toch schade ontstaan aan leidingen, of zelfs in de warmtepomp doordat bijvoorbeeld de platenwisselaar kapotvriest.<<
Nou ja, ieder z'n ding en z'n afweging in dit geval.
Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
:strip_exif()/f/image/kTWpRjLHIePboOJMH195oJDX.jpg?f=fotoalbum_large)