In HA een Helper (SUM) aanmaken.water_escape schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:59:
[...]
True, maar ik zou gewoon 1 voor totaal willen zien als in "wamtepomp stroomverbruik"
Switek schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:27:
[...]
Hier staat het op 60 seconden, laatste maanden gaat het goed, daarvoor inderdaad een drama.
/f/image/PIUMzTpHmWuOjElkgHrNZAqm.png?f=fotoalbum_large)
edit:
Verwijderd en opnieuw erop gezet.
Als ik dan inlog dan staat er "already configured"
[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 06-10-2025 13:04 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik zou verwachten dat mijn warmtepomp 55/6 zou gaan pendelen vanaf 13u. Maar hij slaat niet aan. Voor 12u draait ie wel constant. Op zich natuurlijk alleen maar positief dat hij niet pendelt, maar hoe komt dat? Is het misschien zo dat de gewenste watertemperatuur 25 graden is en zo lang er 21 graden uit de vloer stroomt dat de delta te klein is waardoor de warmtepomp niet opnieuw aanslaat? En is die delta dan ergens in te stellen?
Mijn doel is om vooral overdag de vloer te verwarmen en om de warmtepomp zo weinig mogelijk te laten pendelen.
Mijn doel is om vooral overdag de vloer te verwarmen en om de warmtepomp zo weinig mogelijk te laten pendelen.
:strip_exif()/f/image/YnssvHCfCfEefhzgJxmoKm1R.jpg?f=fotoalbum_large)
@gebruiker001 Is het niet warm genoeg met ca. 21 °C?
Jouw vermoeden klopt waarschijnlijk niet. -
Misschien de instellingen van de thermostaat nalopen? stookcurve, stookgrens? uitgebreide modus?
Misschien de instellingen van de thermostaat nalopen? stookcurve, stookgrens? uitgebreide modus?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Wie draait er allemaal alweer met de WP? hier nog 21 graden in huis dus nog niet aan gehad.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
De mijne is al af en toe aangegaan ja. Zoals elk jaar oktober.
@Kees_frl Misschien bij een stookgrens >12-13 °C? - Is trouwens onafhankelijk van wp of niet.
Een goed geïsoleerd huis @21°C met een aantal interne warmtebronnen heeft een stookgrens van 10°C of lager.
Dat betekent pas bij een gemiddelde buitentemperatuur van onder de 10°C moet de warmteopwekker aan de slag. YMMV
Een goed geïsoleerd huis @21°C met een aantal interne warmtebronnen heeft een stookgrens van 10°C of lager.
Dat betekent pas bij een gemiddelde buitentemperatuur van onder de 10°C moet de warmteopwekker aan de slag. YMMV
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Als de vloer warm is dan vinden we 20 graden prima, maar als de vloer koud is dan mag t wel iets warmer in huis. 21 graden is warm genoeg maar ik ben vooral benieuwd waarom de WP niet aanslaat. Met onderstaande instelling moet er toch continu 25 graden water worden aangevoerd? Of zijn er nog instellingen op de thermostaat die dit onderdrukken?dunklefaser schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:57:
@gebruiker001 Is het niet warm genoeg met ca. 21 °C?
:strip_exif()/f/image/d7H7GPUMDMoDPdOoHykHFNFG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rG4pYRCrVrI1CtiZkn8MDird.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/heKPtyGvKEbiNa0cn99uxGDT.jpg?f=fotoalbum_large)
@gebruiker001 "Binnentemp.comp.: Uitgebreid" - staat uitgebreid beschreven in de handleiding van de sensoComfort. - Ik zou trouwens de BT-uitschakelgrens (=stookgrens) fors verlagen - of heb je boven de 15°C buitentemperatuur de verwarming nodig?
Oké dankje,Question Mark schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:09:
[...]
Ik heb dit via Home Assistant en een Ebus-adapter werkend. Dan ben je veel flexibeler, met meer instelmogelijkheden. Via wat vrij standaard automatiseringen verhoog ik tijdelijk de watertemperatuur van mijn boilervat naar 65 graden als de stroomprijzen negatief zijn (of op termijn: als ik overschot heb van mijn zonnepanelen).
Eventueel zou ik ook de kamertemperatuur nog tijdelijk kunnen verhogen als stroomprijzen op het laagste moment van de dag staan... Dan hoeft er minder verwarmd te worden op de wat duurdere momenten..
Ik denk dat de combinatie Home Assistant en een Ebus adapter veel flexibeler is.
Edit: Ik regel overigens ook de legionellarun zelf. Ik kwam erachter dat de standaard legionellerun áltijd voor een gedeelte de backup-heater gebruikt. Nu stel ik via een automatisering in dat de boilertemperatuur wekelijks gedurende twee uren naar 65 graden gaat. Dit redt mijn warmtepomp volledig op zijn compressor waardoor ik zo'n 3 á 4 Kw stroom bespaar per legionellarun.
Ik moet zeggen het klinkt super. Maar ik ben een leek wat betreft home assistent.
Ik las ook dat ik een kabel van mijn solis omvormer naar de Vaillant kan trekken via drm port omvormer. En dan via de vrc720 kan instellen wanneer de pomp extra moet gaan verwarmen. Maar dit is een aan uit signaal.
Volgens mij heeft mn solis omvormer ook drm2 dat is meer modulerend. Aansturen.
Weet iemand hier meer van?
Uitschakelgrens kan inderdaad omlaag. Binnentemp compensatie is toch dat de stookcurve wordt aangepast als de binnentemperatuur hoger of lager is dan de gewenste temperatuur. Bij de foto’s die ik deelde is 20,8 gemeten en 21 graden gewenst. Dan zou hij toch gewoon door moeten verwarmen zonder compensatie volgens de standaard stookcurve?dunklefaser schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:41:
@gebruiker001 "Binnentemp.comp.: Uitgebreid" - staat uitgebreid beschreven in de handleiding van de sensoComfort. - Ik zou trouwens de BT-uitschakelgrens (=stookgrens) fors verlagen - of heb je boven de 15°C buitentemperatuur de verwarming nodig?
Vraagje; heeft een van jullie scherp wat de acties zijn die worden uitgevoerd bij de eerste en tweede onderhoudsbeurt? Staat dat ergens beschreven vanuit Vaillant?
Achtergrond: mijn installerend installateur kwam na 6 maanden doodleuk met de mededeling dat hij geen onderhoud gaat doen. Ik ben al een tijdje op zoek naar een installateur, maar tot op heden weinig succes. Nu lijk ik een installateur uit de buurt gevonden te hebben met Vaillant WP ervaring, maar die heeft voor mijn model niet exact scherp wat er moet gebeuren. Hij gaat het ook navragen, maar ik dacht misschien is het via tweakers een snellere route
Achtergrond: mijn installerend installateur kwam na 6 maanden doodleuk met de mededeling dat hij geen onderhoud gaat doen. Ik ben al een tijdje op zoek naar een installateur, maar tot op heden weinig succes. Nu lijk ik een installateur uit de buurt gevonden te hebben met Vaillant WP ervaring, maar die heeft voor mijn model niet exact scherp wat er moet gebeuren. Hij gaat het ook navragen, maar ik dacht misschien is het via tweakers een snellere route
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Ha ja dat dacht ik ook tot gisteren ineens buiten warm regende met de warme wind erop en daardoor de voeler 16 aangaf terwijl het werkelijk 13c was.dunklefaser schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:41:
Binnen koelde het af door de dagen regen.
Ging het hele jaar goed, voeler hangt op noord.
[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 07-10-2025 09:25 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
O ja, ik had bewust voor uitgebreid gekozen, zodat warmtepomp volledig uitgaat als de ingestelde temperatuur bereikt is.
Ik wil zoveel mogelijk verwarmen als de zonnepanelen energie opwekken en ik wil het pendelen beperken. Daarom denk ik de gewenste temperatuur zo in te stellen in oktober en november:
10-17u: 21 graden, of misschien zelfs op 22 graden met binnentemperatuur compensatie uitgebreid
17-22u: 20 graden comfortabel en kleine kans dat ie aanslaat
22-10u: 19,5 graden acceptabel in nacht en ochtend en ook kleine kans dat ie aanslaat
Als het net als komende week zonnig en warm wordt schakel ik de verwarming wel handmatig uit, al is het ook geen probleem als hij 400 W gebruikt als de zon toch schijnt.
Als het echt kouder wordt (vanaf december?) dan moet er meer 24/7 verwarmd worden op constant vermogen en dan pas ik het schema aan naar actief met 24 u een constante temperatuur.
Zijn er meer die het zo instellen, of wat denken jullie hiervan?
En @dunklefaser, die uitschakelgrens laat ik met bovenstaand idee toch op 20 graden staan. Dan schakelt hij wel uit op de binnentemperatuur als dat nodig is.
Ik wil zoveel mogelijk verwarmen als de zonnepanelen energie opwekken en ik wil het pendelen beperken. Daarom denk ik de gewenste temperatuur zo in te stellen in oktober en november:
10-17u: 21 graden, of misschien zelfs op 22 graden met binnentemperatuur compensatie uitgebreid
17-22u: 20 graden comfortabel en kleine kans dat ie aanslaat
22-10u: 19,5 graden acceptabel in nacht en ochtend en ook kleine kans dat ie aanslaat
Als het net als komende week zonnig en warm wordt schakel ik de verwarming wel handmatig uit, al is het ook geen probleem als hij 400 W gebruikt als de zon toch schijnt.
Als het echt kouder wordt (vanaf december?) dan moet er meer 24/7 verwarmd worden op constant vermogen en dan pas ik het schema aan naar actief met 24 u een constante temperatuur.
Zijn er meer die het zo instellen, of wat denken jullie hiervan?
En @dunklefaser, die uitschakelgrens laat ik met bovenstaand idee toch op 20 graden staan. Dan schakelt hij wel uit op de binnentemperatuur als dat nodig is.
[ Voor 7% gewijzigd door gebruiker001 op 07-10-2025 09:39 ]
Kijk maar hier voor de toepasselijke passage uit het VRC 720f/3 instructieboekje (is echt makkelijk te vinden). Hysterese: -3/16 K en +2/16 K = totaal 0,31 K tussen uit- en aangebruiker001 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:14:
[...]
Uitschakelgrens kan inderdaad omlaag. Binnentemp compensatie is toch dat de stookcurve wordt aangepast als de binnentemperatuur hoger of lager is dan de gewenste temperatuur. Bij de foto’s die ik deelde is 20,8 gemeten en 21 graden gewenst. Dan zou hij toch gewoon door moeten verwarmen zonder compensatie volgens de standaard stookcurve?
Als je een naregeling (in de referentieruimte) toepast moet je "uitgebreid" natuurlijk niet gebruiken.
Ik ga waarschijnlijk "naregeling" via mijn heatbooster-convectoren gebruiken - is namelijk sneller en met minder temperatuurschommelingen.
[ Voor 18% gewijzigd door dunklefaser op 07-10-2025 09:48 ]
Hier is de WP weer af en toe aan. Net zoals bij @Gramser is dat vrijwel altijd het geval zo rond begin oktober. Maar hangt uiteraard sterk af van het type woning en de ligging er van. In mijn geval betreft het een oude maar wel gerenoveerde vrijstaande woning uit 1938 die tussen de weilanden ligt.Kees_frl schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:04:
Wie draait er allemaal alweer met de WP? hier nog 21 graden in huis dus nog niet aan gehad.
Overigens gebeurt het verwarmen hier zeker in deze periode met 100% eigen opgewekte zonne-energie
@ervh ik weet niet welk type WP je hebt, maar onderhoud staat benoemd in de installatiehandleiding van b.v. de aroTHERM Plus die ik heb.
Overigens doe ik het onderhoud tot nu toe zelf. En heb ik dit pas nog uitgevoerd: WP aan de buitenzijde en binnenkant + condensor gecontroleerd en schoon gemaakt, extern vuilfilter geleegd en cv circuit iets bijgevuld.
Een lektest/ controle koudemiddelcircuit doe ik niet en heb ik de spullen ook niet voor.
Of je dit zelf kunt en wil doen moet ieder uiteraard voor zich weten. Check zoals gezegd de installatiehandleiding voor de aandachtspunten.
Een warmtepomp heeft geen onderhoud nodig zoals een gasketel.ervh schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:07:
Vraagje; heeft een van jullie scherp wat de acties zijn die worden uitgevoerd bij de eerste en tweede onderhoudsbeurt? Staat dat ergens beschreven vanuit Vaillant?
Zoals hierboven al gesteld, de verdamper/condensor eens stofzuigen en de vuilfilter aflaten. Van beide zijn zat filmpjes op youtube te vinden. Stelt niets voor.
Thanks. Ik heb een Arotherm Plus 105/6. Zie in de handleiding dit staan;
:strip_exif()/f/image/9pTHzIdczH4NMrSppmHKG9vR.png?f=user_large)
Maar ik las eerder ook iets in dit topic over wat zaken die na het eerste jaar moeten gebeuren. Zoals het dichtdraaien van de ontluchter in de buitenunit etc. Dat soort dingen zijn bij mij nog nooit gebeurd, dus daar wordt het wel tijd voor. . komt dat ook uit de handleiding? Dan kan ik het niet vinden in elk geval.
:strip_exif()/f/image/9pTHzIdczH4NMrSppmHKG9vR.png?f=user_large)
Maar ik las eerder ook iets in dit topic over wat zaken die na het eerste jaar moeten gebeuren. Zoals het dichtdraaien van de ontluchter in de buitenunit etc. Dat soort dingen zijn bij mij nog nooit gebeurd, dus daar wordt het wel tijd voor. . komt dat ook uit de handleiding? Dan kan ik het niet vinden in elk geval.
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
@ervh de ontluchtingsklep sluiten bij eerste onderhoud stond vroeger in de handleiding. Tegenwoordig niet meer geloof ik. Of dat te maken heeft met een hardware wijziging of wijziging van inzicht weet ik niet.
Ik zou de handleiding checken die je bij de WP gekregen hebt en dat volgen.
Ik zou de handleiding checken die je bij de WP gekregen hebt en dat volgen.
1x per jaar in de herfst de unit openmaken is wel een goed idee, bij mij was er wat in gegroeid:
:strip_exif()/f/image/uanFYwxp3RGne9hY7Mv2U88G.jpg?f=fotoalbum_large)
Als die om de fan gewoekerd had, ging opstarten misschien moeilijk.
Voor units die ook SWW maken speelt dat minder, maar ook dan is jaarlijks troep weghalen en checken dat defrostwater weg loopt wel fijn.
:strip_exif()/f/image/uanFYwxp3RGne9hY7Mv2U88G.jpg?f=fotoalbum_large)
Als die om de fan gewoekerd had, ging opstarten misschien moeilijk.
Voor units die ook SWW maken speelt dat minder, maar ook dan is jaarlijks troep weghalen en checken dat defrostwater weg loopt wel fijn.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Misschien een stomme vraag maar 12,5kwh (de max aan systeem) is toch te weinig voor sommige huishoudens? 200m2 vloerverwarming red dat volgens mij niet? Alvast bedankt
Misschien? - Jouw vragen zijn veel te algemeen en dus eigenlijk niet te beantwoorden.Maurice777 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:03:
Misschien een stomme vraag maar 12,5kwh (de max aan systeem) is toch te weinig voor sommige huishoudens? 200m2 vloerverwarming red dat volgens mij niet? Alvast bedankt
Ja - voor sommige huishoudens zijn 12,5 kW te weinig vermogen (voor wat dan ook)
Als je weet dat je plotseling 200 m² i.p.v. 150 m² vloerverwarming in een nieuwe woning hebt
weet je hopelijk ook wat je warmteverlies is. Anders zou ik deze berekening alsnog laten maken.
Je hebt blijkbaar mijn advies van 31 juli niet goed begrepen:
Eerst het faq-topic (proberen te) lezen en dan "echte" vragen stellen.
Hoe kom je trouwens op Vaillant? - Aanbeveling van de installateur?
P.S.: Het is trouwens kW en niet kwh - ondertussen weet je hopelijk ook het verschil
tussen buffervat en boilervat.
Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic