Verlies je niet veel warmte bij die ongeisoleerde vorstkleppen? Of heb je er nog iets om heen gebouwd om dat te verkleinen?Melvin15397 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:55:
Ik heb ze er wel tussen zitten. Ik heb ze na de RVS ribbelbuis gemonteerd:
[Afbeelding]
Een beetje warmteverlies is inherent aan gebruikt van vorstkleppen. Wellicht dat ik de moeren van de aansluitingen nog ga isoleren. De rest niet. Ook het afschermen van de vorstkleppen zou ik niet doen, omdat dit een goede werking in de weg kan staan.Franciesco schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 21:14:
[...]
Verlies je niet veel warmte bij die ongeisoleerde vorstkleppen? Of heb je er nog iets om heen gebouwd om dat te verkleinen?
Ik heb in de kelder twee afsluiters met aflaat nippels.Gramser schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:15:
Dat is inderdaad een veelgehoord argument om het wel te doen. Aan jou om de inschatting te maken hoe groot de kans is dat dat gebeurt.
Mocht het echt mis gaan (en de backup stroom voorziening ook niet werken straks) dan kan ik de afsluiters dichtzetten en de WP leeg laten lopen.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Inpakken van de vorstkleppen kan inderdaad niet. Tenminste, zo heb ik de handleiding die ik hierboven aanhaalde geinterpreteerd. Maar een soort van geisoleerd huis die open is aan de onderkant er om heen zetten kan wellicht wel. Al zat dat in jouw geval misschien lastig zijn omdat er weinig ruimte lijkt te zijn.Melvin15397 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:44:
[...]
Een beetje warmteverlies is inherent aan gebruikt van vorstkleppen. Wellicht dat ik de moeren van de aansluitingen nog ga isoleren. De rest niet. Ook het afschermen van de vorstkleppen zou ik niet doen, omdat dit een goede werking in de weg kan staan.
Sowieso moet die klep op de koudste plek blijven zitten en dat is zonder isolatie geen probleem
Even snel gerekend met Q=h⋅A⋅ΔTFranciesco schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:01:
[...]
Inpakken van de vorstkleppen kan inderdaad niet. Tenminste, zo heb ik de handleiding die ik hierboven aanhaalde geinterpreteerd. Maar een soort van geisoleerd huis die open is aan de onderkant er om heen zetten kan wellicht wel. Al zat dat in jouw geval misschien lastig zijn omdat er weinig ruimte lijkt te zijn.
Sowieso moet die klep op de koudste plek blijven zitten en dat is zonder isolatie geen probleem
Stel dat de temperatuur van het water 35°C is, de omgevingstemperatuur 5°C, contactoppervlak 0,015 m², warmteoverdrachtcoëfficient10 W/m²·K, dan is het thermisch verlies ongeveer 4,5W
Per klep? Dus maal 2?GigaTexel_BE schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:42:
[...]
Even snel gerekend met Q=h⋅A⋅ΔT
Stel dat de temperatuur van het water 35°C is, de omgevingstemperatuur 5°C, contactoppervlak 0,015 m², warmteoverdrachtcoëfficient10 W/m²·K, dan is het thermisch verlies ongeveer 4,5W
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Inderdaad. Ik bedenk me nu dat de vorst kleppen dan NIET in de lucht stroom van de buitenunit moeten hangen. Want dan zal het toch best oplopen. Maar erg spannend zal het niet worden met zo'n klein oppervlak.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Hallo allemaal,
met interesse lees ik de discussies mbt VWZ AI en VWZ AI plus. Echter nog steeds is mij niet helemaal duidelijk wat het verschil is en tot welk verschillend systeemgedrag dit kan leiden.
Nu heb ik zelf een VWL 75/6 monoblock met buffervat sinds sept. 2022 , met sensocomfort 720 en VWZ AI. Daarbij het meest simpele systeem : alleen verwarming , met bestaande ketel voor de koude dagen (radiatoren). Al vanaf het begin heb ik twijfels over de regeling van mijn installatie, maar pas nadat ik een ebusd module en extra temperatuursensoren met raspberry pi datacollectie (beetje python programmeren) heb opgetuigd kan ik het hele systeem volgen, (tot in de details van propaan verdampings en condensatie druk/temperatuur , ontijzing etc). De WP heeft ook een eigen kW meter in mijn meterkast ter controle van de Vaillant data en die stemmen goed overeen..
Daarbij constateer ik dat de regeling Naadje is. Het blijkt dat de WP niet aan moduleren toekomt.
Bij een constante gewenste watertemperatuur van 38 degc (herfst) en de fluistermodus ingeschakeld ( 2.1 kW opgenomen vermogen max) zet de regelaar de gewenste uitlaat temperatuur van de warmtepomp op zo'n 55 degc en stuurt die ook nauwelijks meer bij. Dat leidt tot een continue verhoging van het vermogen van de warmtepomp tot de max van 2.1 kW en wordt ook de water temperatuur naar de radiatoren hoger dan de ingestelde waarde van 38 degc. Op zijn minst zou je een proportioneel gedrag verwachten, waarbij de warmtepomp terugstuurt als de actuele water temperatuur naar de radiatoren dichter bij de ingestelde waarde komt , of wanneer de actuele kamertemperatuur dichter bij de ingestelde waarde komt. Dit zou leiden tot een langere runtijd op een hogere COP
Dat gebeurt dus niet en de WP slaat op max vermogen af als de ingestelde kamertemperatuur bereikt is
Ik vroeg mij af of dit ligt aan de VWZ AI en dit beter zou moeten gaan met de VWZ AI plus. En ook of andere gebruikers dit fenomeen gezien hebben.
Bij Vaillant willen ze niet op mijn zorgen in gaan. Zolang mijn huis warm wordt, doet de WP het en moet ik niet zeuren. Hun eigen COP berekening (in de VWZ AI), waarnaar ze verwijzen klopt van geen meter en is veel te hoog, maar daar reageren ze ook niet op. Dus heb ik daarvoor ook een eigen berekening gemaakt.
Op de Vaillant website vind ik 1 document als ik op VWZ zoek en dat is dan nog niet eens de VWZ AI.
Een plaatje is bijgevoegd, waarbij VF-1 het buffervat is (temperatuur naar CV systeem bij de uitlaat vat en temperatuur van de WP uitlaat naar de inlaat van het vat onderin. Skin refereert naar eigen de extra temperatuurmetingen
met interesse lees ik de discussies mbt VWZ AI en VWZ AI plus. Echter nog steeds is mij niet helemaal duidelijk wat het verschil is en tot welk verschillend systeemgedrag dit kan leiden.
Nu heb ik zelf een VWL 75/6 monoblock met buffervat sinds sept. 2022 , met sensocomfort 720 en VWZ AI. Daarbij het meest simpele systeem : alleen verwarming , met bestaande ketel voor de koude dagen (radiatoren). Al vanaf het begin heb ik twijfels over de regeling van mijn installatie, maar pas nadat ik een ebusd module en extra temperatuursensoren met raspberry pi datacollectie (beetje python programmeren) heb opgetuigd kan ik het hele systeem volgen, (tot in de details van propaan verdampings en condensatie druk/temperatuur , ontijzing etc). De WP heeft ook een eigen kW meter in mijn meterkast ter controle van de Vaillant data en die stemmen goed overeen..
Daarbij constateer ik dat de regeling Naadje is. Het blijkt dat de WP niet aan moduleren toekomt.
Bij een constante gewenste watertemperatuur van 38 degc (herfst) en de fluistermodus ingeschakeld ( 2.1 kW opgenomen vermogen max) zet de regelaar de gewenste uitlaat temperatuur van de warmtepomp op zo'n 55 degc en stuurt die ook nauwelijks meer bij. Dat leidt tot een continue verhoging van het vermogen van de warmtepomp tot de max van 2.1 kW en wordt ook de water temperatuur naar de radiatoren hoger dan de ingestelde waarde van 38 degc. Op zijn minst zou je een proportioneel gedrag verwachten, waarbij de warmtepomp terugstuurt als de actuele water temperatuur naar de radiatoren dichter bij de ingestelde waarde komt , of wanneer de actuele kamertemperatuur dichter bij de ingestelde waarde komt. Dit zou leiden tot een langere runtijd op een hogere COP
Dat gebeurt dus niet en de WP slaat op max vermogen af als de ingestelde kamertemperatuur bereikt is
Ik vroeg mij af of dit ligt aan de VWZ AI en dit beter zou moeten gaan met de VWZ AI plus. En ook of andere gebruikers dit fenomeen gezien hebben.
Bij Vaillant willen ze niet op mijn zorgen in gaan. Zolang mijn huis warm wordt, doet de WP het en moet ik niet zeuren. Hun eigen COP berekening (in de VWZ AI), waarnaar ze verwijzen klopt van geen meter en is veel te hoog, maar daar reageren ze ook niet op. Dus heb ik daarvoor ook een eigen berekening gemaakt.
Op de Vaillant website vind ik 1 document als ik op VWZ zoek en dat is dan nog niet eens de VWZ AI.
Een plaatje is bijgevoegd, waarbij VF-1 het buffervat is (temperatuur naar CV systeem bij de uitlaat vat en temperatuur van de WP uitlaat naar de inlaat van het vat onderin. Skin refereert naar eigen de extra temperatuurmetingen
@joris1000: Uit de topicstart:
"Vaillant aroTHERM plus R290 Monobloc
Dit zijn de units met /6 in de naam.
Monoblocks leveren direct warm verwarmingswater uit de buitenunit. Een binnenunit is dus niet strikt noodzakelijk, maar bevat wel alle onderdelen voorgemonteerd die je meestal toch nodig hebt voor een compleet systeem.
Zonder binnenunit is een VWZ AI Plus (artikelnummer 0010031645) noodzakelijk, let op: de niet-plus versie ziet er hetzelfde uit maar werkt niet."
Lijkt me duidelijk. Ik begrijp niet naar welke discussies over wel of geen plus je verwijst.
"Vaillant aroTHERM plus R290 Monobloc
Dit zijn de units met /6 in de naam.
Monoblocks leveren direct warm verwarmingswater uit de buitenunit. Een binnenunit is dus niet strikt noodzakelijk, maar bevat wel alle onderdelen voorgemonteerd die je meestal toch nodig hebt voor een compleet systeem.
Zonder binnenunit is een VWZ AI Plus (artikelnummer 0010031645) noodzakelijk, let op: de niet-plus versie ziet er hetzelfde uit maar werkt niet."
Lijkt me duidelijk. Ik begrijp niet naar welke discussies over wel of geen plus je verwijst.
Check ook hydraulisch, en vlg mij zorgt stille modus ervoor dat modulatie meer werkt zoals normaal en niet alleen beperken van vermogen, dus dat kan kloppen.joris1000 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:52:
Hallo allemaal,
Een plaatje is bijgevoegd, waarbij VF-1 het buffervat is (temperatuur naar CV systeem bij de uitlaat vat en temperatuur van de WP uitlaat naar de inlaat van het vat onderin. Skin refereert naar eigen de extra temperatuurmetingen [Afbeelding]
Mijn cup of thea, er is een verbetering van flow en delta T nodig.
Nou moet ik toegeven dat Vaillant geen ster is in breed moduleren en lange runs bij tussenseizoen. Daarvoor is de gekozen minimale compressor frequentie gewoonweg te hoog.
Denk dat je daarom in elk hydraulisch voorstel van Vaillant ook een buffervat ziet opgenomen zowel serieel of parallel, hun 100L schrijven ze meestal voor als minimum. Keuze tussen heel breed moduleren of langere standtijd compressoren vermoed ik.
[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 19-10-2025 16:23 ]
@Technician-
Betreffende modulatiebereik - minimale compressorfrequentie, minimaal vermogen etc.
Zijn er een grotere verschillen tussen de verschillende modellen d.w.z. tussen split, pure, split plus, plus?
Wij weten dat vaak een compressormodel bij 2 warmtepompen in dezelfde reeks wordt gebruikt waarbij het maximum vermogen bij het kleinere model beperkt wordt. Het minimum vermogen blijft dan hetzelfde.
Met een buffervat van 100 l kan je volgens mij de looptijd van de compressor niet significant verhogen.
Ik heb het 100 l vat van Vaillant ook geweigerd (om verschillende reden) en heb voor de defrosts een klein 18 l voorschakelvat onder de binnenunit in de retour hangen. (AroTHERM pure 65/7.2)
Betreffende modulatiebereik - minimale compressorfrequentie, minimaal vermogen etc.
Zijn er een grotere verschillen tussen de verschillende modellen d.w.z. tussen split, pure, split plus, plus?
Wij weten dat vaak een compressormodel bij 2 warmtepompen in dezelfde reeks wordt gebruikt waarbij het maximum vermogen bij het kleinere model beperkt wordt. Het minimum vermogen blijft dan hetzelfde.
Met een buffervat van 100 l kan je volgens mij de looptijd van de compressor niet significant verhogen.
Ik heb het 100 l vat van Vaillant ook geweigerd (om verschillende reden) en heb voor de defrosts een klein 18 l voorschakelvat onder de binnenunit in de retour hangen. (AroTHERM pure 65/7.2)
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
@joris1000 je bent niet de eerste die met VF1 raar regelgedrag krijgt.
Anderen hebben betere resultaten met die sensor eenvoudig losgehaald, zoek maar in dit topic.
Anderen hebben betere resultaten met die sensor eenvoudig losgehaald, zoek maar in dit topic.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
@joris1000 zie mijn (uiteindelijk opgeloste) problemen met de VF1 sensor Arkor in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen". Wellicht geeft het voor jou een zoekrichting
De pure gaat verder terug qua compressor frequentie dan de Vaillant “eigen” toestellen zie ik in de monitoring.dunklefaser schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:51:
@Technician-
Ik heb ook een hybride installatie, en ik heb wel eens problemen gehad die er op leken.joris1000 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:52:
Hallo allemaal,
met interesse lees ik de discussies mbt VWZ AI en VWZ AI plus.
, met bestaande ketel voor de koude dagen (radiatoren).
Ik heb twee verschillende sensoren, een in het buffervat, en de andere op de uitgaande leiding naar de circulatiepomp gemonteerd. Bij mij ontstonden de problemen als deze laatste sensor niet goed was gemonteerd, en daarom een veel te lage temperatuur doorgaf. Daarom werd de WP zelf gevraagd maar een heel hoge temperatuur te maken. Dit stopte pas als de temperatuur in het buffervat boven een bepaald punt zat.
Edit: mogelijk onjuiste info weggehaald
[ Voor 9% gewijzigd door Jan Zwanenburg7 op 19-10-2025 21:35 ]
Lijkt te kloppen - als het met het opgenomen vermogen van de buitenunit correspondeert.Technician- schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:03:
[...]
De pure gaat verder terug qua compressor frequentie dan de Vaillant “eigen” toestellen zie ik in de monitoring.
Wat ik hier zag was een minimum van ca. 0,22 kW (fluisterbedrijf).
P.S.: Op dit moment doet de wp niets meer - stookgrens bereikt.
[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 20-10-2025 14:27 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik heb hier de 75/6 aan HA gekoppeld. Welke instellingen / automations gebruiken jullie?
ik zou graag het volgende doen:
- legionelle run zelf plannen. Hoe zet ik deze uit? En hoe kan ik zelf bepalen op welke dag hij even naar x graden moet. (nu gebruikt hij de BUH daarvoor en dat vreet stroom)
- legionelle run zelf plannen. Hoe zet ik deze uit? En hoe kan ik zelf bepalen op welke dag hij even naar x graden moet. (nu gebruikt hij de BUH daarvoor en dat vreet stroom)
Water-Escape
De legionellarun uitschakelen via de thermostaat (in mijn geval).water_escape schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:55:
Ik heb hier de 75/6 aan HA gekoppeld. Welke instellingen / automations gebruiken jullie?
Vervolgens stel ik via HA een automatisering in HA in dat wekelijks op zondagmiddag om 16:00 (maximale opbrengst van mijn zonnepanelen) de temperatuur van mijn boiler op 65 graden ingesteld wordt. Om 18:30 schakel ik deze weer terug naar zijn standaardtemperatuur van 50 graden. In beide gevallen verstuur ik ook een notificatie naar mijn mobiel zodat ik weet dat de legionella-run ook gestart (en gestopt) wordt.
/f/image/hq4vYAZIWNq0qJSXvQfKD6zA.png?f=fotoalbum_large)
Anderhalf uur tijd is meer dan genoeg voor mijn warmtepomp om de wenstemperatuur te bereiken. En als hij op wenstemperatuur is stopt hij wel... De periode van anderhalf uur tijdelijke verhoging is dan ook prima..
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Dat klinkt goed, als ik echter mijn device ctlv selecteerd kan ik geen action selecteren...Question Mark schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:13:
[...]
De legionellarun uitschakelen via de thermostaat (in mijn geval).
Vervolgens stel ik via HA een automatisering in HA in dat wekelijks op zondagmiddag om 16:00 (maximale opbrengst van mijn zonnepanelen) de temperatuur van mijn boiler op 65 graden ingesteld wordt. Om 18:30 schakel ik deze weer terug naar zijn standaardtemperatuur van 50 graden. In beide gevallen verstuur ik ook een notificatie naar mijn mobiel zodat ik weet dat de legionella-run ook gestart (en gestopt) wordt.
[Afbeelding]
Anderhalf uur tijd is meer dan genoeg voor mijn warmtepomp om de wenstemperatuur te bereiken. En als hij op wenstemperatuur is stopt hij wel... De periode van anderhalf uur tijdelijke verhoging is dan ook prima..
Water-Escape
Kun je uberhaubt instellingen wijzigen via Home Assistant? Lijkt erop dat je "write" nog moet enablen in MQTT. Zoek even in: Verwarming uitlezen met ebusdwater_escape schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:33:
[...]
Dat klinkt goed, als ik echter mijn device ctlv selecteerd kan ik geen action selecteren...
[Afbeelding]
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Dat kan ik nu wel denkzij de settings zo lijkt het.Question Mark schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:37:
[...]
Kun je uberhaubt instellingen wijzigen via Home Assistant? Lijkt erop dat je "write" nog moet enablen in MQTT. Zoek even in: Verwarming uitlezen met ebusd
Maar nu heb ik die CTLV2 optie niet meer.
Water-Escape
Vreemd, en heel vervelend natuurlijk. Je geeft aan op een constante temp. van 38 gr. te regelen. Dat gaat dan buiten de 720 om toch? Gaat daar niet iets fout? Want hij slaat wel af bij bereiken kamertemp. Dat is iets wat de 720 stuurt.joris1000 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:52:
Hallo allemaal,
Een plaatje is bijgevoegd, waarbij VF-1 het buffervat is (temperatuur naar CV systeem bij de uitlaat vat en temperatuur van de WP uitlaat naar de inlaat van het vat onderin. Skin refereert naar eigen de extra temperatuurmetingen [Afbeelding]
Waar sluit je die 2 sensoren dan op aan? Op de VWZ sluit je toch 1 temp. sensor aan?Jan Zwanenburg7 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:24:
[...]
Ik heb ook een hybride installatie, en ik heb wel eens problemen gehad die er op leken.
Ik heb twee verschillende sensoren, een in het buffervat, en de andere op de uitgaande leiding naar de circulatiepomp gemonteerd. Bij mij ontstonden de problemen als deze laatste sensor niet goed was gemonteerd, en daarom een veel te lage temperatuur doorgaf. Daarom werd de WP zelf gevraagd maar een heel hoge temperatuur te maken. Dit stopte pas als de temperatuur in het buffervat boven een bepaald punt zat.
Edit: mogelijk onjuiste info weggehaald
Misschien nog een vreemde vraag, maar ben nog alles aan het uitzoeken.Question Mark schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:13:
[...]
De legionellarun uitschakelen via de thermostaat (in mijn geval).
[Afbeelding]
Hoe zorg je dat hij dan ook start met het verwarmen van het water?
Nu via de thermosstaat staat hij op 55c en dagelijks om 13:00.
Ik heb het idee dat ik met de automation alleen de temp aanpas, dus 65c. Hoe zorg je dat hij dan ook gaat lopen? Of moet ik dat nog steeds in de thermostaat invullen en dus de tijden matchen met elkaar?
Water-Escape
Kan je die niet forceren door "HwcOpMode" of "HwcSFMode" op een andere waarde te zetten?water_escape schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:23:
[...]
Misschien nog een vreemde vraag, maar ben nog alles aan het uitzoeken.
Hoe zorg je dat hij dan ook start met het verwarmen van het water?
Nu via de thermosstaat staat hij op 55c en dagelijks om 13:00.
Ik heb het idee dat ik met de automation alleen de temp aanpas, dus 65c. Hoe zorg je dat hij dan ook gaat lopen? Of moet ik dat nog steeds in de thermostaat invullen en dus de tijden matchen met elkaar?
Dat gaat automatisch (ik heb verder geen tijdswindows ingesteld wanneer hij/wel niet warm water mag gaan maken).water_escape schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:23:
[...]
Standaard staat er ergens een instelling in de thermostaat dat de deltaT max 5 graden mag zijn. Bij een wenstemperatuur van 50 graden, zal hij dan pas bij 45 graden beginnen met verwarmen (tot weer 50 graden). Dit om te voorkomen dat hij continue zou moeten gaan verwarmen.
Normaal is bij mij de wenstemperatuur 50 graden, als ik deze bij een "legionellarun" dan tijdelijk verhoog naar 65 graden valt dit buiten de maximale 5 graden, en zal de warmtepomp direct beginnen met het verwarmen van het warme water.
Klopt, toen hij vandaag ging verwarmen. (ik doe het dagelijks van 12:30 - 14:00) via de weekplanner (dus tijdsgestuurd.xarow schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:43:
[...]
Kan je die niet forceren door "HwcOpMode" of "HwcSFMode" op een andere waarde te zetten?
toen ik hem vandaag aan zag springen zag ik de volgende waardes veranderen:
Water-Escape
Ah precies, dan heb jij hem op "manueel" staan, en dan houdt hij hem op een vaste temp (met een offset). Maar dan verwarmt hij een paar keer per dag.Question Mark schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:44:
[...]
Dat gaat automatisch (ik heb verder geen tijdswindows ingesteld wanneer hij/wel niet warm water mag gaan maken).
Standaard staat er ergens een instelling in de thermostaat dat de deltaT max 5 graden mag zijn. Bij een wenstemperatuur van 50 graden, zal hij dan pas bij 45 graden beginnen met verwarmen (tot weer 50 graden). Dit om te voorkomen dat hij continue zou moeten gaan verwarmen.
Normaal is bij mij de wenstemperatuur 50 graden, als ik deze bij een "legionellarun" dan tijdelijk verhoog naar 65 graden valt dit buiten de maximale 5 graden, en zal de warmtepomp direct beginnen met het verwarmen van het warme water.
Ik heb 1 sensor onderin, in de hogere zit geen sensor. En hij staat op 55c. Als hij dat gehaald heeft kan hij lange tijd douchewater geven. (4-6 douches).
op zondag als nu de legionellerun, die is tot 75c, daarna verwarm ik pas weer op dinsdag.
Maar die legionellerun kost te veel energie (BUH). en 75c is onnodig lijkt mij. Kost nu 10kw ongever die run.
Ik ben dus op zoek naar de juiste temp 50-55 voor dagelijks verwarmen, en 1x naar 65. Deze waardes zijn allemaal op de onderste temp sensor. Geen idee of ik er nog een bij mag prikken.
Water-Escape
Bij mijn hybride installatie is de sensor in het midden van het buffervat op de S5 van de VR70 aangesloten.Switek schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:49:
[...]
Waar sluit je die 2 sensoren dan op aan? Op de VWZ sluit je toch 1 temp. sensor aan?
De sensor boven in mijn buffervat (zat eerst op de leiding naar de circulatiepomp) zit op de VF1 van de VWZ AI Plus.
EDIT: Systeem is aangegaan om middernacht, nogal toevallig leek mij. Nog eens goed gekeken naar de temperaturen van gisteren en blijkbaar heeft de buitensensor toch eventjes de 18 graden gehaald, wat dus boven de 'BT-uitschakelgrens' is. Werkt die instelling dan zo dat eens die temperatuur is gehaald hij de rest van de dag uit staat in plaats van uit-als-boven-die-temperatuur-op-dat-moment? Ik de handleiding zie ik niet meteen iets in ieder geval.
Ik heb iets geks aan de hand: plots verwarmt het systeem niet meer na paar dagen geleden wel gewoon gewerkt te hebben... Systeem is VVW bestaande uit een aroTHERM split VWL 105/5 + VWL 127/5 en een boiler van 400L voor het SWW. Twee aparte pompgroepen, eentje gelijksvloers, eentje verdieping. Twee aparte thermostaten en dus twee circuits en zones. Ik lees alles uit via de ebus dus kan ook in meer detail de temperaturen enzo zien.
Ik heb iets geks aan de hand: plots verwarmt het systeem niet meer na paar dagen geleden wel gewoon gewerkt te hebben... Systeem is VVW bestaande uit een aroTHERM split VWL 105/5 + VWL 127/5 en een boiler van 400L voor het SWW. Twee aparte pompgroepen, eentje gelijksvloers, eentje verdieping. Twee aparte thermostaten en dus twee circuits en zones. Ik lees alles uit via de ebus dus kan ook in meer detail de temperaturen enzo zien.
- 19 oktober 's avonds het systeem manueel terug aangezet en verder niets veranderd aan de instellingen zoals ruimtecompensatie op uitgebreid. Ook niets veranderd aan de stooklijn etc. na uit te zetten in het voorjaar. Gelijkvloers op 20 graden, verdieping op 19 graden. Geen tijdschema, maar dus gewoon 'manueel'.
- Ging meteen bollen en zoals verwacht bij 'uitgebreid' terug uit eens de temperatuur (+ die paar tiendes) gehaald waren de volgende ochtend.
- Intussen alles terug wat gezakt: sinds gisterenavond is het op de verdieping rond 18.6, op dit moment 18.5. Normaal zou hij dan al lang moeten zijn terug aangegaan, maar doet hij dus niet. Op het gelijkvloers is het ook al 19.3 geweest, dus ook ruim onder de wens, maar ook daar geen start.
- SWW gaat gewoon verder zoals gevraagd, tussen 13:00-14:00 opwarmen, doet hij gewoon zoals elke dag.
- De BT-uitschakelgrens staat op 18 graden, maar dat hebben we zeker niet gehaald volgens de buitensensor.
- De wenstemperatuur fel naar boven zetten (bv. 24 graden) heeft geen effect, geldt voor beide circuits/zones.
- De ruimtecompensatie veranderen naar inactief of actief heeft geen effect.
- Stroom van zowel buiten als binnenunit uit/aan heeft geen effect.
- Ik zie nergens iets van foutmelding op de binnenunit of thermostaat.
[ Voor 10% gewijzigd door Proim op 23-10-2025 06:17 ]
I know, het is een beetje onnozel van Vailliant. 20 minuten lang het warm water op 60 graden houden is volgens de richtlijnen van het RIVM voldoende. Mijn warmtepomp (125/6) kan dit op de compressor doen, en heeft de BUH hiervoor niet nodig. Een legionellarun kost mij nu (met deze buitentemperaturen) zo'n 3 KW (400 liter vat). En dan breng ik het water voor de zekerheid maar naar 65 graden.water_escape schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:21:
[...]
Maar die legionellerun kost te veel energie (BUH). en 75c is onnodig lijkt mij. Kost nu 10kw ongever die run.
Maar goed, als ze de BUH inschakelen is er zekerheid dat de legionellarun altijd succesvol uitgevoerd wordt. Bij een ietwat ondergedimensioneerde warmtepomp, in combinatie met koude buitentemperaturen kan het wel eens op het randje liggen. Maar goed, dan zou de BUH dynamisch bij moeten springen. Dus alleen voor de laatste paar graden, als dit op de compressor alleen niet lukt. Het is ook een back-up heater...
Ik weet dat "koelen" pas vrijgegeven wordt als de 24-uurs gemiddelde buitentemperatuur boven een bepaalde drempel komt. Het lijkt mij logisch dat de "BT-uitschakelgrens" dan ook een gemiddelde waarde over een bepaalde periode is, maar goed dat is een aanname.Proim schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:49:
EDIT: Systeem is aangegaan om middernacht, nogal toevallig leek mij. Nog eens goed gekeken naar de temperaturen van gisteren en blijkbaar heeft de buitensensor toch eventjes de 18 graden gehaald, wat dus boven de 'BT-uitschakelgrens' is. Werkt die instelling dan zo dat eens die temperatuur is gehaald hij de rest van de dag uit staat in plaats van uit-als-boven-die-temperatuur-op-dat-moment?
[ Voor 26% gewijzigd door Question Mark op 23-10-2025 08:33 ]
@Question Mark Watt de stookgrens|/uitschakeldrempel betreft:
Mijn ervaring met een aroTherm pure split 65/7.2 + VRC 720/3 "uitgebreide modus"
- bij overschrijden gaat de wp meteen in de stand-by/eco-modus
en pas weer aan bij een graad lager, dus bij 12°C (stookgrens) uit en pas bij 11°C weer aan.
Hier geen echte middeling dus.
[OT] Gelukkig doet mijn wpb alle (legionella)runs op de wp met max. 700 W.
Mijn ervaring met een aroTherm pure split 65/7.2 + VRC 720/3 "uitgebreide modus"
- bij overschrijden gaat de wp meteen in de stand-by/eco-modus
en pas weer aan bij een graad lager, dus bij 12°C (stookgrens) uit en pas bij 11°C weer aan.
Hier geen echte middeling dus.
[OT] Gelukkig doet mijn wpb alle (legionella)runs op de wp met max. 700 W.
[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 23-10-2025 13:57 ]
Even wat anders, ik krijg ineens geen data meer door van de HA Vaillant integration.
In de log zie ik :
Logger: custom_components.mypyllant.water_heater
Source: custom_components/mypyllant/water_heater.py:50
No system data, skipping water heater
Hebben meer mensen dit?
In de log zie ik :
Hebben meer mensen dit?
Water-Escape
Sinds gisteravond lag die bij mij ook op z'n gat; leek iets met de API te maken te hebben. Vanochtend de integration gereload en sindsdien werkt alles weer.water_escape schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:51:
Even wat anders, ik krijg ineens geen data meer door van de HA Vaillant integration.
In de log zie ik :
Hebben meer mensen dit?
Thanks, de reload deed het hem zojuist bij mij ook.Isdatzo schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:18:
[...]
Sinds gisteravond lag die bij mij ook op z'n gat; leek iets met de API te maken te hebben. Vanochtend de integration gereload en sindsdien werkt alles weer.
Water-Escape
Bij mij ligt 'ie er weer uit:water_escape schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:20:
[...]
Thanks, de reload deed het hem zojuist bij mij ook.
Error fetching myVAILLANT data: Quota Exceeded on https://api.vaillant-group.com/blablabla skipping update of myVAILLANT SystemCoordinator for another 10800s
Zie ook: https://github.com/signal...lant-component/issues/361
mm die error zie ik ook. Wat is de quota , kunnen we hem beperken?Isdatzo schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:53:
[...]
Bij mij ligt 'ie er weer uit:
Error fetching myVAILLANT data: Quota Exceeded on https://api.vaillant-group.com/blablabla skipping update of myVAILLANT SystemCoordinator for another 10800s
Zie ook: https://github.com/signal...lant-component/issues/361
Water-Escape
Tuurlijk, ik ging even van de situatie van joris1000 en mijzelf uit zonder VR70.Jan Zwanenburg7 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:28:
[...]
Bij mijn hybride installatie is de sensor in het midden van het buffervat op de S5 van de VR70 aangesloten.
De sensor boven in mijn buffervat (zat eerst op de leiding naar de circulatiepomp) zit op de VF1 van de VWZ AI Plus.
Hallo,
Nog even over VWZ AI en VWZ AI plus. Als het zo duidelijk is dat zonder binnen unit een VWZ AI plus nodig is (maar niet voor mij, want ik ken de verschillen niet) , dan vraag ik mij af waarom Vaillant bij mij, zonder binnen-unit geen plus heeft geïnstalleerd? (opmerking gns1l)
Mijn installatieschema is niet 8 of 16 ( opmerking Arkor), maar 9.
De VF1-sensor zit bovenin het buffervat dicht bij de uitlaat naar de CV. Hij regelt uiteindelijk niet op 38 degc , maar gaat er behoorlijk overheen (bij afslag 45 degc !, zie groene lijn op plaatje 2). Dit is een van de redenen , waarom hij niet aan moduleren toekomt. DE VF1 sensor geeft correct aan, dit wordt bevestigd door de skinmeting die ik zelf op de uitlaatleiding heb geplakt (netjes geïsoleerd etc). (opmerking Jan Zwanenburg)
En inderdaad als ik de kamertemperatuur instel op 20.5 degc , dan gaat hij bij 20.35 aan en bij 20.6 uit.
Maar de 720 regelt meer, want als ik een stooklijn instel, wordt het watersetpoint ook in de 720 correct aangegeven (maar niet gevolgd tijdens de run).
Op dit moment is de 38 degc instelling alleen om te kijken welke settings wel worden meegenomen in de regeling en welk niet (opmerking Switek)
Mijn analyse is nog steeds : een software ontwerpfout, waardoor er geen feedback gegeven wordt naar de warmtepomp wanneer 1) de ingestelde watertemperatuur benaderd wordt of 2) de ingestelde kamertemperatuur benaderd wordt; beiden zouden tot modulatie moeten leiden.
Plaatje geeft weer hoe het er dezer dagen uitziet
.
Nog even over VWZ AI en VWZ AI plus. Als het zo duidelijk is dat zonder binnen unit een VWZ AI plus nodig is (maar niet voor mij, want ik ken de verschillen niet) , dan vraag ik mij af waarom Vaillant bij mij, zonder binnen-unit geen plus heeft geïnstalleerd? (opmerking gns1l)
Mijn installatieschema is niet 8 of 16 ( opmerking Arkor), maar 9.
De VF1-sensor zit bovenin het buffervat dicht bij de uitlaat naar de CV. Hij regelt uiteindelijk niet op 38 degc , maar gaat er behoorlijk overheen (bij afslag 45 degc !, zie groene lijn op plaatje 2). Dit is een van de redenen , waarom hij niet aan moduleren toekomt. DE VF1 sensor geeft correct aan, dit wordt bevestigd door de skinmeting die ik zelf op de uitlaatleiding heb geplakt (netjes geïsoleerd etc). (opmerking Jan Zwanenburg)
En inderdaad als ik de kamertemperatuur instel op 20.5 degc , dan gaat hij bij 20.35 aan en bij 20.6 uit.
Maar de 720 regelt meer, want als ik een stooklijn instel, wordt het watersetpoint ook in de 720 correct aangegeven (maar niet gevolgd tijdens de run).
Op dit moment is de 38 degc instelling alleen om te kijken welke settings wel worden meegenomen in de regeling en welk niet (opmerking Switek)
Mijn analyse is nog steeds : een software ontwerpfout, waardoor er geen feedback gegeven wordt naar de warmtepomp wanneer 1) de ingestelde watertemperatuur benaderd wordt of 2) de ingestelde kamertemperatuur benaderd wordt; beiden zouden tot modulatie moeten leiden.
Plaatje geeft weer hoe het er dezer dagen uitziet
.
Vermoedelijk/hopelijk weet de Vaillant app support wat de quota is of ze kunnen het vragen aan de ontwikkelaars.water_escape schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:00:
[...]
mm die error zie ik ook. Wat is de quota , kunnen we hem beperken?
De HMU waardes zijn niet aanpasbaar, alleen sommige BASV waardes. Maar hier zie ik niks staan om te triggeren om het water naar temperatuur te starten.xarow schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:43:
[...]
Kan je die niet forceren door "HwcOpMode" of "HwcSFMode" op een andere waarde te zetten?
Water-Escape
Omdat ik ook nog steeds aan het stoeien ben met het Warmwater opwarmen, volg ik deze discussie met belangstelling. Ik zie trouwens bij mij wel wat HMU en BASV instellingen die in te stellen zijn overigens. Maar mijn vraag is, is er ook een waarde te vinden die aangeeft of de driewegklep voor boiler of verwarmen open staat ? En evt. een waarde die dat kan sturen?
Dat zou dan iets in/ van de VWZ AI (plus) moeten zijn? De driewegklep zelf heeft geen data.
-
Ik heb namelijk het gevoel dat de driewegklep bij mij op een bepaald punt telkens open gaat of open blijft terwijl er geen warm-water toevoer is voor de boiler. Probeer nu uit te vissen hoe dat komt en of daar eventueel nog iets in te sturen is. Mijn systeem opzet in het kort: WP - VWZ AI(plus) - Driewegklep - iTho warmwatervat met warmtewisselaar, die een eigen pomp heeft - pomp start/ kriijgt stroom als de driewegklep op boiler stand open gaat -
Wat gebeurt er volgens mij:
- op het schema rond 9 uur gaat iemand water gebruiken uit het iTho vat op dat moment 56 graden.
- de water temperatuur zakt en dan gaat de Warmtepomp het water weer opwarmen
- omdat er tijdens of vlak na het warmen nog een keer water gebruikt wordt zakt de temperatuur weer
- echter gaat de warmtepomp daarna dan niet meer verwarmen naar de HwcTempdesired
- de klep van de drieweg klep blijft desondanks wel open, waardoor de pomp op de wisselaar stroom blijft houden en blijft draaien
- het gevolg is in het schema te zien, het water wordt steeds verder afgekoeld. Dat de pomp blijft draaien zie je ook aan het verbruik die op circa 32 watt blijft en de warmwater temperatuur in het vat naar de 33 graden zakt.
In een dergelijke situatie kan het zijn dat het opwarmen van het warmwatervat soms pas na uren plaats vindt. En op ongewenste tijd. Heel onvoorspelbaar dus.
Wat je eigenlijk zou willen:
- de driewegklep gaat dicht als er geen aanvoer meer is van water op een temperatuur die nodig is om het warmwater vat op de wens-temperatuur te krijgen.
- de pomp van de warmtewisselaar stop dan en het watervat blijft op de laatste temperatuur (circa 45 tot 50 graden).
Nu lijkt het alsof het "retourwater" via de circulatie dus weer bij de driewegklep komt en die daardoor open blijft of gaat? Of, dat het signaal van "vraag naar heet water" er wel is maar dat daardoor alleen de driewegklep open gaat maar niet de aanvoer van warm-water (60 graden) ook volgt.
Het is mij nog steeds een raadsel hoe dat kan of hoe dit dan werkt en waarom het in sommige gevallen dus wel goed gaat (dus opwarmen naar 60 graden)?
Dat zou dan iets in/ van de VWZ AI (plus) moeten zijn? De driewegklep zelf heeft geen data.
-
Ik heb namelijk het gevoel dat de driewegklep bij mij op een bepaald punt telkens open gaat of open blijft terwijl er geen warm-water toevoer is voor de boiler. Probeer nu uit te vissen hoe dat komt en of daar eventueel nog iets in te sturen is. Mijn systeem opzet in het kort: WP - VWZ AI(plus) - Driewegklep - iTho warmwatervat met warmtewisselaar, die een eigen pomp heeft - pomp start/ kriijgt stroom als de driewegklep op boiler stand open gaat -
- op het schema rond 9 uur gaat iemand water gebruiken uit het iTho vat op dat moment 56 graden.
- omdat er tijdens of vlak na het warmen nog een keer water gebruikt wordt zakt de temperatuur weer
- echter gaat de warmtepomp daarna dan niet meer verwarmen naar de HwcTempdesired
- de klep van de drieweg klep blijft desondanks wel open, waardoor de pomp op de wisselaar stroom blijft houden en blijft draaien
- het gevolg is in het schema te zien, het water wordt steeds verder afgekoeld. Dat de pomp blijft draaien zie je ook aan het verbruik die op circa 32 watt blijft en de warmwater temperatuur in het vat naar de 33 graden zakt.
In een dergelijke situatie kan het zijn dat het opwarmen van het warmwatervat soms pas na uren plaats vindt. En op ongewenste tijd. Heel onvoorspelbaar dus.
- de driewegklep gaat dicht als er geen aanvoer meer is van water op een temperatuur die nodig is om het warmwater vat op de wens-temperatuur te krijgen.
- de pomp van de warmtewisselaar stop dan en het watervat blijft op de laatste temperatuur (circa 45 tot 50 graden).
Nu lijkt het alsof het "retourwater" via de circulatie dus weer bij de driewegklep komt en die daardoor open blijft of gaat? Of, dat het signaal van "vraag naar heet water" er wel is maar dat daardoor alleen de driewegklep open gaat maar niet de aanvoer van warm-water (60 graden) ook volgt.
Het is mij nog steeds een raadsel hoe dat kan of hoe dit dan werkt en waarom het in sommige gevallen dus wel goed gaat (dus opwarmen naar 60 graden)?
![]() | ![]() | ![]() |
Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262
Hallo allemaal,
dank voor de reacties op dit forum.
graag wil ik even reageren op de diverse opmerkingen:
gns1l. Wederom navraag bij Vaillant gedaan en ik zou een plus hebben. Dit is helemaal nergens in de documentatie terug te vinden en het typenummer staat alleen aan de achterzijde op de VWZ. Dan moet ik eea slopen om dat te zien. Lekker handig! In elk geval bedankt
Technician : Mijns inziens is de keuze voor een buffervat een "one size fits all" keuze. Het CV systeem wordt hierdoor hydraulisch ontkoppeld van de WP. Dus kan de warmtepompcirculatie apart worden gedimensioneerd en hoeft men zich geen zorgen te maken of de gewenste flow door de WP wel gehaald kan worden, omdat bv het CV-circuit onvoldoende capaciteit heeft.
Als de WP afslaat worden na een paar minuten ook de circulatiepompen gestopt. de warmte-voorraad in het buffervat zorgt er dan alleen voor, dat bij de volgende start er een voorraadje warm water is, waarmee het systeem in eerste instantie gevoed wordt. Naar mijn mening wordt de frequentie van de WP voornamelijk bepaald door het warmteverlies in huis, maar als hij moduleert wordt die frequentie natuurlijk wel lager omdat tijdens de runtijd ook het warmteverlies naar buiten wordt gecompenseerd.
proton/arkor : Ik ga zeker nog verder zoeken naar VF1 sensor. Ik verwacht niet dat er een probleem met de VF1 sensor is, ik heb ook een skinmeting net buiten de VF1 in de inlaat van het CV circuit ( goed geisoleerd etc) en die geeft precies dezelfde temperatuur aan als de VF1 sensor. Bovendien reageert de regeling kennelijk helemaal niet op de waarde van de sensor (bij 38 degc instelling , loopt hij aan het einde van de run op naar 45 degc!, zie grafiek 2, groene lijn). Mijn WP is overigens volgens installatie schema 9 gebouwd.
Dunkelfaser: no way dat mijn opgenomen vermogen zou kunnen dalen naar 0.22 kW (misschien verkeerd door mij gelezen?) , het minimum vermogen ligt op ca 0.7 kW, Dat is al een turndown van 1:4 t.o.v het maximum vermogen van 3.1 kW en beter dan met menig type compressor haalbaar is. Daarover geen klachten !
Switek: De inlaat CV (VF1), wordt eveneens ingesteld op de 720/2, dus ik ga ervan uit dat die daar ook naar "kijkt".
De uitlaat van de warmtepomp (sensor in de WP zelf) wordt ingesteld buiten de 720/2 om; die kan ik in de VWZ AI aflezen maar niet instellen.
De afslag op binnentemperatuur wordt bereikt via de instelling "binnentemperatuurcompensatie : Uitgebreid"
Nog een plaatje uit Home assistent bijgevoegd over opgenomen vermogen : het blijft elke keer toenemen tot de binnentemp de gewenste waarde bereikt heeft en de WP afslaat.
Overigens heb ik nog 1 modificatie later uitgevoerd : het koude CV-retourwater komt niet meer onderin het buffervat terecht, maar wordt nu buiten om direct naar de inlaat vd WP geleid. Volgens mij een slecht ontwerp wanneer je met veel energie warm water maakt, om dat vervolgens weer met koud water te mengen alvorens de CV in te sturen. Scheelt ongeveer +2 graden aan de inlaat van het CV circuit.
dank voor de reacties op dit forum.
graag wil ik even reageren op de diverse opmerkingen:
gns1l. Wederom navraag bij Vaillant gedaan en ik zou een plus hebben. Dit is helemaal nergens in de documentatie terug te vinden en het typenummer staat alleen aan de achterzijde op de VWZ. Dan moet ik eea slopen om dat te zien. Lekker handig! In elk geval bedankt
Technician : Mijns inziens is de keuze voor een buffervat een "one size fits all" keuze. Het CV systeem wordt hierdoor hydraulisch ontkoppeld van de WP. Dus kan de warmtepompcirculatie apart worden gedimensioneerd en hoeft men zich geen zorgen te maken of de gewenste flow door de WP wel gehaald kan worden, omdat bv het CV-circuit onvoldoende capaciteit heeft.
Als de WP afslaat worden na een paar minuten ook de circulatiepompen gestopt. de warmte-voorraad in het buffervat zorgt er dan alleen voor, dat bij de volgende start er een voorraadje warm water is, waarmee het systeem in eerste instantie gevoed wordt. Naar mijn mening wordt de frequentie van de WP voornamelijk bepaald door het warmteverlies in huis, maar als hij moduleert wordt die frequentie natuurlijk wel lager omdat tijdens de runtijd ook het warmteverlies naar buiten wordt gecompenseerd.
proton/arkor : Ik ga zeker nog verder zoeken naar VF1 sensor. Ik verwacht niet dat er een probleem met de VF1 sensor is, ik heb ook een skinmeting net buiten de VF1 in de inlaat van het CV circuit ( goed geisoleerd etc) en die geeft precies dezelfde temperatuur aan als de VF1 sensor. Bovendien reageert de regeling kennelijk helemaal niet op de waarde van de sensor (bij 38 degc instelling , loopt hij aan het einde van de run op naar 45 degc!, zie grafiek 2, groene lijn). Mijn WP is overigens volgens installatie schema 9 gebouwd.
Dunkelfaser: no way dat mijn opgenomen vermogen zou kunnen dalen naar 0.22 kW (misschien verkeerd door mij gelezen?) , het minimum vermogen ligt op ca 0.7 kW, Dat is al een turndown van 1:4 t.o.v het maximum vermogen van 3.1 kW en beter dan met menig type compressor haalbaar is. Daarover geen klachten !
Switek: De inlaat CV (VF1), wordt eveneens ingesteld op de 720/2, dus ik ga ervan uit dat die daar ook naar "kijkt".
De uitlaat van de warmtepomp (sensor in de WP zelf) wordt ingesteld buiten de 720/2 om; die kan ik in de VWZ AI aflezen maar niet instellen.
De afslag op binnentemperatuur wordt bereikt via de instelling "binnentemperatuurcompensatie : Uitgebreid"
Nog een plaatje uit Home assistent bijgevoegd over opgenomen vermogen : het blijft elke keer toenemen tot de binnentemp de gewenste waarde bereikt heeft en de WP afslaat.
Overigens heb ik nog 1 modificatie later uitgevoerd : het koude CV-retourwater komt niet meer onderin het buffervat terecht, maar wordt nu buiten om direct naar de inlaat vd WP geleid. Volgens mij een slecht ontwerp wanneer je met veel energie warm water maakt, om dat vervolgens weer met koud water te mengen alvorens de CV in te sturen. Scheelt ongeveer +2 graden aan de inlaat van het CV circuit.
Vraag, ik heb het warm water op 65c gezet. (dit was voorheen 55)
Vanmiddag is hij aan gegaan toen hij op 30 graden zat en is hij het vat gaan verwarmen. Hij stopt echter nu bij 56,5 graden. Waarom gaat hij niet door naar de 65c?
Vanmiddag is hij aan gegaan toen hij op 30 graden zat en is hij het vat gaan verwarmen. Hij stopt echter nu bij 56,5 graden. Waarom gaat hij niet door naar de 65c?
Water-Escape
@joris1000 Met de verkeerde versie VWZ AI start de boel gewoon niet op, dus dat de warmtepomp iets doet is al een teken dat je de juiste hebt 
Voor wat betreft het niet moduleren / overschrijden van de stooklijntemperatuur: kan je uitsluiten dat de VF1/Sysflow sensor niet per ongeluk op de VWZ is aangesloten ipv de VR70 (zie installatiebundel)?
Voor wat betreft het niet moduleren / overschrijden van de stooklijntemperatuur: kan je uitsluiten dat de VF1/Sysflow sensor niet per ongeluk op de VWZ is aangesloten ipv de VR70 (zie installatiebundel)?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
blokkeertijd van je wwv? Die staat stndaard op 120min dacht ik, daarna schakelt hij weer even over naar de reguliere verwarming.water_escape schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:36:
Vraag, ik heb het warm water op 65c gezet. (dit was voorheen 55)
Gebruik je wel/geen VR70? Ik heb deze niet en verder denk ik ongeveer dezelfde opstelling. Je kunt proberen de VF1 temp.sensor los te koppelen. Dan krijg je eerst een foutmelding op de VWZ maar na een herstart regelt de WP dan op de interne sensor. Geeft hier een iets rustiger beeld.joris1000 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:59:
Heb je de installatiestappen op de VWA doorlopen waarin je aangeeft dat je gebruik maakt van een thermostaat? Pas dan gaat de regeling via de 720. En op de 720 moet je dan de thermostaat nog toewijzen aan de zone waarop je externe pomp op aangesloten is.
[ Voor 7% gewijzigd door Switek op 24-10-2025 16:48 ]
yup, stond op 90. Nu naar 120 gezet. Soms is het zo simpel.iRbn schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:34:
[...]
blokkeertijd van je wwv? Die staat stndaard op 120min dacht ik, daarna schakelt hij weer even over naar de reguliere verwarming.
Water-Escape
Hij staat hier al 4 jaar open, maar dat is omdat er nog aan het CV systeem gewerkt wordt. Als alles klaar is en het zuurstof is uit het systeem, dan doe ik hem een keer dicht.Gramser schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:15:
Ergste wat hier kan gebeuren is dat de houtkachel dan aan moet. Maar het is zeker een overweging.
Voornaamste reden om hem dicht te moeten doen dacht ik, is omdat automatische ontluchters nog wel eens willen gaan lekken.
Ik lees hmu:state:3 uit, deze is 128 voor SWW en anders voor CV. Al betwijfel ik of deze de status van de klep weergeeft, ik vermoed namelijk gewoon de "intentie" van de WP.pc_slopert schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:50:
Omdat ik ook nog steeds aan het stoeien ben met het Warmwater opwarmen, volg ik deze discussie met belangstelling. Ik zie trouwens bij mij wel wat HMU en BASV instellingen die in te stellen zijn overigens. Maar mijn vraag is, is er ook een waarde te vinden die aangeeft of de driewegklep voor boiler of verwarmen open staat ? En evt. een waarde die dat kan sturen?
-
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik lees al een tijdje mee en sinds een maand draait hier een 55/6 in hybride opstelling (icm vrc720/3 op uitgebreid en vwz ai). Afgifte bestaat uit radiatoren en gebooste convectoren. De cv ketel (begrensd op zijn minimum vermogen van 8kw) staat in serie in de aanvoer achter de wp en kan evt bijverwarmen. E.e.a is aangesloten zonder buffervat aangezien de systeeminhoud ruim voldoende is. Stooklijn moet ik nog een beetje ontdekken als het wat kouder wordt, staat nu op 0,6 met een minimum van 34 ta om pendelen te voorkomen. Het minimum vermogen van 2,5 a 3 kw kan ik bij die ta kwijt. De laatste dagen draait hij heel goed, ook lange runs van 4 a 8 uur gezien op ta van ca. 34. Vooral in deze periode van het jaar was het wel eens kil in huis door het enorm pendelen (8kw) cv ketel, dat is nu verleden tijd.
Het leidingwerk onder het huis is voor een deel vervangen door uponor 32 en 25 waardoor de flow heel goed is. Met weinig vermogen van de pomp gaat er nu de standaard 860l doorheen, zonder ruis oid.
Echter besloot de wp vannacht ineens om de cv ketel een paar keer bij te schakelen zonder dat ik daar enige aanleiding toe zag. Geen defrosts, niet heel koud buiten, hij draait nog met een prima cop van ca. 5 en ook nog eens op zijn laagste vermogen/modulatie. M.i. moest de WP het dus echt makkelijk zelf aan kunnen. In onderstaand plaatje is dit te zien, van ca 02.00 tot 08.00 uur, de uitschieters naar 37 komen door de cv ketel die aan gaat (de wp deed ook mee op laagste vermogen). Hij bleef dit doen totdat ik de reset op de vwz ai indrukte, toen ging de wp het weer alleen doen. De ruimte temperatuur is ook nooit meer dan 0,2 onder setpoint gekomen.
:strip_exif()/f/image/2kjABR40p4N5T0CkPhOSW4L9.jpg?f=fotoalbum_large)
De uitschieter richting 60gr. Is door mijzelf veroorzaakt toen ik de instellingen van de cv ketel nog eens doornam. De werkelijke ta van de wp ligt overigens ongeveer steeds 5 graden hoger. Dit zijn volgens mij de waarden van de sysflow sensor, die wijken iets af (zit met tywraps op de aanvoer), de vwz ai geeft de juiste ta. De vrc720 is zo ingesteld dat hij niet stuurt op afwijking van de sensor en de ta op de wp sensor baseert. Hybride modus is ingesteld op trivai met de juiste energietarieven. Wp heeft een maand gedraaid zonder dat dit probleem zich voor heeft gedaan. Heeft iemand hier ervaring mee? Zonder home assistant had ik dit waarschijnlijk niet direct doorgehad.
Het leidingwerk onder het huis is voor een deel vervangen door uponor 32 en 25 waardoor de flow heel goed is. Met weinig vermogen van de pomp gaat er nu de standaard 860l doorheen, zonder ruis oid.
Echter besloot de wp vannacht ineens om de cv ketel een paar keer bij te schakelen zonder dat ik daar enige aanleiding toe zag. Geen defrosts, niet heel koud buiten, hij draait nog met een prima cop van ca. 5 en ook nog eens op zijn laagste vermogen/modulatie. M.i. moest de WP het dus echt makkelijk zelf aan kunnen. In onderstaand plaatje is dit te zien, van ca 02.00 tot 08.00 uur, de uitschieters naar 37 komen door de cv ketel die aan gaat (de wp deed ook mee op laagste vermogen). Hij bleef dit doen totdat ik de reset op de vwz ai indrukte, toen ging de wp het weer alleen doen. De ruimte temperatuur is ook nooit meer dan 0,2 onder setpoint gekomen.
:strip_exif()/f/image/2kjABR40p4N5T0CkPhOSW4L9.jpg?f=fotoalbum_large)
De uitschieter richting 60gr. Is door mijzelf veroorzaakt toen ik de instellingen van de cv ketel nog eens doornam. De werkelijke ta van de wp ligt overigens ongeveer steeds 5 graden hoger. Dit zijn volgens mij de waarden van de sysflow sensor, die wijken iets af (zit met tywraps op de aanvoer), de vwz ai geeft de juiste ta. De vrc720 is zo ingesteld dat hij niet stuurt op afwijking van de sensor en de ta op de wp sensor baseert. Hybride modus is ingesteld op trivai met de juiste energietarieven. Wp heeft een maand gedraaid zonder dat dit probleem zich voor heeft gedaan. Heeft iemand hier ervaring mee? Zonder home assistant had ik dit waarschijnlijk niet direct doorgehad.
@shoof installateursmenu>installatieconfiguratie>Installatie>Bivalentiepunt verwarmen: -7 °c
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Weet je zeker dat de WP en ketel in serie staan, ik dacht dat je dat niet beide systemen gelijktijdig aan kon hebben, dus WP of ketel.shoof schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 19:35:
Ik lees al een tijdje mee en sinds een maand draait hier een 55/6 in hybride opstelling (icm vrc720/3 op uitgebreid en vwz ai). Afgifte bestaat uit radiatoren en gebooste convectoren. De cv ketel (begrensd op zijn minimum vermogen van 8kw) staat in serie in de aanvoer achter de wp en kan evt bijverwarmen. E.e.a is aangesloten zonder buffervat aangezien de systeeminhoud ruim voldoende is. Stooklijn moet ik nog een beetje ontdekken als het wat kouder wordt, staat nu op 0,6 met een minimum van 34 ta om pendelen te voorkomen. Het minimum vermogen van 2,5 a 3 kw kan ik bij die ta kwijt. De laatste dagen draait hij heel goed, ook lange runs van 4 a 8 uur gezien op ta van ca. 34. Vooral in deze periode van het jaar was het wel eens kil in huis door het enorm pendelen (8kw) cv ketel, dat is nu verleden tijd.
[Afbeelding]
Ja, zeker weten. De pomp van de WP is zo de circulatiepomp en de ketel kan eigenlijk net zoals een BUH bijverwarmen.Switek schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:26:
[...]
Weet je zeker dat de WP en ketel in serie staan, ik dacht dat je dat niet beide systemen gelijktijdig aan kon hebben, dus WP of ketel.
Vandaag weer vier (korte) momenten waarbij de ketel bijspringt.
Ik heb hem nu op trivai staan, dan kan ik helaas geen bivalent punt instellen. De WP heeft ook niet genoeg vermogen om de boel warm te houden bij strenge vorst, vandaar de hybride trivai instelling.
Ik zal proberen de stooklijn een graadje te verhogen, maar vraag met af of dat zin heeft, je zou verwachten dat de ruimtecompensatie dat al moet doen als dat nodig is toch?
Verder staat Vermogensgr. verw.u nu op 2kW, weet iemand wat voor effect het heeft als ik dit op 6kW zet?
@shoof Ruimtecompensatie werkt samen met de stooklijn, als de binnentemperatuur gaat afwijken komt er een klein percentage bovenop, betekend dus niet om de stooklijn maar heel laag of hoog te zetten want dat gaat ruimtecompensatie niet meer compenseren.
Vermogensgr. is voor het electrisch back-up element bedoelt met welke waarde je stroomgroep is afgezekerd als ik het goed heb.
Zet de Bivalentiepunt verwarmen lager dan zal de gasketel niet bijspringen boven x buitentemperatuur, doorgaans zetten ze die op 7 graden dat is veel te hoog, verlaag het naar minstens 4.
Waarom 4? dan kan de gasketel helpen bij een de-frost, die kans ontstaat onder 4c buitentemperaturen.
Gebruik je nachtverlaging ?
Vermogensgr. is voor het electrisch back-up element bedoelt met welke waarde je stroomgroep is afgezekerd als ik het goed heb.
Zet de Bivalentiepunt verwarmen lager dan zal de gasketel niet bijspringen boven x buitentemperatuur, doorgaans zetten ze die op 7 graden dat is veel te hoog, verlaag het naar minstens 4.
Waarom 4? dan kan de gasketel helpen bij een de-frost, die kans ontstaat onder 4c buitentemperaturen.
Gebruik je nachtverlaging ?
[ Voor 114% gewijzigd door mr_evil08 op 28-10-2025 11:10 ]
Ik zal eens even door de instellingen bladeren vanavond en het aanpassen.
Nee, hij staat 24/7 op 21gr. Geeft ook wat beter de mogelijkheid om de instellingen nu goed te krijgen. En voorkomt dat de WAF de thermostaat steeds een slinger geeft
Je noemt je vrouw WAF?shoof schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:21:
[...]
Nee, hij staat 24/7 op 21gr. Geeft ook wat beter de mogelijkheid om de instellingen nu goed te krijgen. En voorkomt dat de WAF de thermostaat steeds een slinger geeft
Ik zie die misvatting wel vaker hier. Vermoedelijk door gebrek aan kennis van de betekenis van de afkorting 🙂↕️
De “waf zet hoger” is wat anders dan de afkorting “waf”. (Wife approval factor) dus in dit geval noem je de vrouw die de thermostaat hoger zet ‘waf’.Gramser schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:26:
Ik zie die misvatting wel vaker hier. Vermoedelijk door gebrek aan kennis van de betekenis van de afkorting 🙂↕️
Of de afkorting een probleem is laat ik even in het midden.
Maar goed geheel terzijde dan wel off topic.
Mijn kamerthermostaat zegt opeens dat de vorstbeveiliging actief is. Het is 12 graden buiten ????
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
-'sin
Ja nee dat werkt -bij mij- dus niet. De WAF gaat over iets dat de vrouw des huizes in een bepaalde mate goed of af zou keuren/accepteren. Maar dat maakt de vrouw niet een “WAF”. In mijn boekje dan heCornermanNL schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:10:
[...]
De “waf zet hoger” is wat anders dan de afkorting “waf”. (Wife approval factor) dus in dit geval noem je de vrouw die de thermostaat hoger zet ‘waf’.
Of de afkorting een probleem is laat ik even in het midden.
Maar goed geheel terzijde dan wel off topic.
Dan heb je de installatie uitgezet of de zone.Somethingsin schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:14:
Mijn kamerthermostaat zegt opeens dat de vorstbeveiliging actief is. Het is 12 graden buiten ????
Telt eco-nachtmodus als uit? Verder heb ik alles aanstaan
-'sin
Eco-nachtmodus doet alleen iets als je de planner gebruikt dan gaat de warmtepomp uit als de buitentemperaturen boven 4 graden is, zonder de eco modus zal die doordraaien op de laatste ingestelde temperatuur.
Ander optie dat een niet gebruikte zone uitgezet is maar dan hoor je het circuit uit te zetten om van die melding af te komen.
Ander optie dat een niet gebruikte zone uitgezet is maar dan hoor je het circuit uit te zetten om van die melding af te komen.
[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 29-10-2025 08:43 ]
Weet iemand hoe je in de regelstand: "uitgebreid" ook ergens kunt instellen dat de hysterese setpoint kamertemperatuur wat hoger is, deze is standaard 0,4k ong.
Ik dacht dat dat niet kan. Helaas.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Waar vinden jullie de Graadminuten regeling?
Zit dat alleen in de myvalliant pro App?
Zit dat alleen in de myvalliant pro App?
Ik heb hem op actief ipv uitgebreid staan dan wordt de hysterese setpoint 4 graden lijkt het, anders idd 0,4Technician- schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:15:
Weet iemand hoe je in de regelstand: "uitgebreid" ook ergens kunt instellen dat de hysterese setpoint kamertemperatuur wat hoger is, deze is standaard 0,4k ong.
4k is wel weer heel veelmr_evil08 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:21:
[...]
Ik heb hem op actief ipv uitgebreid staan dan wordt de hysterese setpoint 4 graden lijkt het, anders idd 0,4
@mr_evil08 Voor de details van de "hysterese" bij de modus "uitgebreid" misschien hier nog even nalezen?
De totale hysterese is -3/16 K - +2/16 K = 5/16 K = 0,3125 K en idd. niet aan te passen
De totale hysterese is -3/16 K - +2/16 K = 5/16 K = 0,3125 K en idd. niet aan te passen
[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 30-10-2025 19:51 ]
Heb een gebruiker van een Vwl 55/8.2 met 57/8.2 binnenunit en Oso 250L boiler.
Die heeft soms geluid, maar natuurlijk niet als je er zelf kijkt.
Wat kan dit toch zijn?
https://imgur.com/a/1FTg19L
Wat kan dit toch zijn?
Bizar. Het klinkt een beetje als vacuum trekken. Is alles wel goed ontlucht?Technician- schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:41:
Wat kan dit toch zijn?
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
In iedergeval gaat de warmtepomp uit als er een flinke overstoot is op stand actief, dit vorig jaar opgevallen.
Woonkamer 22.5 en wenstemperatuur 20 ging de zone dicht.
Waarom laat je de temperatuur zover oplopen is een ander verhaal.
[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 30-10-2025 22:50 ]
Verkeerd gebruikt inderdaad
Inmiddels heb ik het nog even aangekeken. Het komt eigenlijk bijna nooit voor dat hij gas bijstookt. Volgens mij doet hij het als hij binnen een x periode de ingestelde ruimtetemperatuur niet haalt. Wat die periode is, is me niet duidelijk, maar het viel me op dat hij het deed toen ik een lange tijd de buitendeur had openstaan bijvoorbeeld. Hij stookt dan echt maar een paar minuten bij.
Op zich heb ik er niet zo'n moeite mee als het bijna nooit gebeurd. Als het er dan ook maar voor zorgt dat hij dit op een goede manier doet als de wp het echt niet meer trekt. Bij welke temperatuur dat het geval is moet ik nog gaan ontdekken.
Is er vloerverwarming. Ik had geluid als de flow hoog was. Andere thermostaatkraan op de vloerverwarming en probleem is verdwenen.Technician- schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:41:
Wat kan dit toch zijn?
Hier stond de RTC eerst gewoon uit omdat dat 'gedraai' helemaal geen zin had dankzij de traagheid van de vloerverwarming. Gewoon puur WAR, ondanks de WAF. Uiteindelijk stopte het gedraai en staat hij nu op actief.shoof schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:21:
[...]
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
@silverball Wat is de "RTC"? Ik kom deze term in het hele topic niet tegen
en ook in de handleiding van de VRC 720/3 vind ik niets.
EDIT0: RTC = RuimteTemperatuurCompensatie dus - voor wie er in toekomst naar zoekt.
en ook in de handleiding van de VRC 720/3 vind ik niets.
EDIT0: RTC = RuimteTemperatuurCompensatie dus - voor wie er in toekomst naar zoekt.
[ Voor 28% gewijzigd door dunklefaser op 02-11-2025 11:08 . Reden: verduidelijking afkorting ]
Hey allemaal
Met de winter die eraan komt zou ik graag onze configuratie eens laten doorlichten door de experts hier. Situatie is een nieuwbouw woning met goede isolatie (E-15 score in Belgie).
Vaillant arotherm split plus van 5 kW(VWL 55) + unitower split plus (VWL 58) met ook voldoende zonnepanelen en overal vloerverwarming.
Vragen:
1) Kan onze configuratie nog beter/voordeliger ingesteld worden?
2) We merken dat we precies snel door ons warm water zitten als we met 3 douchen. Wat pas ik hier best voor aan?
Configuratie:
Algemene warm water instellingen staan op comfort, modus manueel en temp 50 graden.
Installatie: adaptieve stooklijn uit, bronregeneratie uit, hybridemanager bivalent, bivalentiepunt -5 en water -7 graden, alternatief punt verwarmen uit, alternatief punt ww uit, temp noodbedrijf 25 graden, energiebedrijf WP en BV uit, bijverwarming WW en verw , offset buffer 10 K, max voorverw tijd uit, BT doorverw uit en max waarde VL temp 0K.
Circuit 1: BT uitschakel 24 graden, stooklijn 0,35, min aanvoertemp 15, max aanvoertemp 38 graden, nachtmodus eco, binnentemp comp uitgebreid.
Warm water: legio bescherm dag uit, hysterese boilerlading 7,0 K, offset boiler 10K, max laadtijd 90 min, blokkertijd boiler 60 min, parallelle boiler nee.
Alle mogelijke info hieromtrent is welkom
Alvast bedankt!
Met de winter die eraan komt zou ik graag onze configuratie eens laten doorlichten door de experts hier. Situatie is een nieuwbouw woning met goede isolatie (E-15 score in Belgie).
Vaillant arotherm split plus van 5 kW(VWL 55) + unitower split plus (VWL 58) met ook voldoende zonnepanelen en overal vloerverwarming.
Vragen:
1) Kan onze configuratie nog beter/voordeliger ingesteld worden?
2) We merken dat we precies snel door ons warm water zitten als we met 3 douchen. Wat pas ik hier best voor aan?
Configuratie:
Algemene warm water instellingen staan op comfort, modus manueel en temp 50 graden.
Installatie: adaptieve stooklijn uit, bronregeneratie uit, hybridemanager bivalent, bivalentiepunt -5 en water -7 graden, alternatief punt verwarmen uit, alternatief punt ww uit, temp noodbedrijf 25 graden, energiebedrijf WP en BV uit, bijverwarming WW en verw , offset buffer 10 K, max voorverw tijd uit, BT doorverw uit en max waarde VL temp 0K.
Circuit 1: BT uitschakel 24 graden, stooklijn 0,35, min aanvoertemp 15, max aanvoertemp 38 graden, nachtmodus eco, binnentemp comp uitgebreid.
Warm water: legio bescherm dag uit, hysterese boilerlading 7,0 K, offset boiler 10K, max laadtijd 90 min, blokkertijd boiler 60 min, parallelle boiler nee.
Alle mogelijke info hieromtrent is welkom
Alvast bedankt!
Wij hebben op 23 oktober onze hybride warmtepomp opstelling in gebruik genomen.
Zie onder voor de specificaties en de instellingen en de eerste resultaten.
Vraag: Ik lees vrijwel overal hogere COP’s van gebruikers dan wat wij nu zien. De WP lijkt mooi te draaien en de omstandigheden qua temperatuur en CV-water afgifte temperatuur zijn vrij ideaal voor de WP. Toch “maar” 3,6. Is dit normaal of denken jullie dat er iets niet in orde moet zijn? Het heeft wel veel gewaaid en de wind waait tegen de stroomrichting van de WP in.
Zie onder voor de specificaties en de instellingen en de eerste resultaten.
Vraag: Ik lees vrijwel overal hogere COP’s van gebruikers dan wat wij nu zien. De WP lijkt mooi te draaien en de omstandigheden qua temperatuur en CV-water afgifte temperatuur zijn vrij ideaal voor de WP. Toch “maar” 3,6. Is dit normaal of denken jullie dat er iets niet in orde moet zijn? Het heeft wel veel gewaaid en de wind waait tegen de stroomrichting van de WP in.
Systeem:
- Arotherm Plus VWL 55/6 monoblock
- Nieuwe Vaillant Ecotec Plus CW4 gasketel.
- Ontkoppelbuffer 45 liter
- Ketel, WP en afgiftecircuit parallel
- Besturingsmodule VWZ AI
- Systeemregelaar Senso-Comfort VRC720.
- Buitentemp sensor
- Nog geen My Connect internet gateway (voor de app)
Woning en opstelling:
- WP opgesteld op betonnen plat dak (9m hoog). CV ketel hangt er vlak onder op 2e verdieping.
- Klassieke radiatoren uit 1994. Geen vloerverwarming
- Redelijk goed geisoleerd (tijdperk na 1992)
- Vorig jaar triple glas met kunststof kozijnen geplaatst
- Radiatoren in woonkamer gaan we binnenkort vervangen door laagtemp radiatoren met een veel groter vermogen. Want bij vorst waren de bestaande radiatoren met CV ketel op 50 graden al onvoldoende vanwege de lengte van de woonkamer na uitbouw (voor onze tijd).
Huidige instellingen na enig tunen:
- Adaptieve Stooklijn : Gedeactiveerd
- Hybridemanager : Bivalentiepunt
- Bivalentiepunt Verwarmen : 4ºC
- Alternatief punt Verwarmen : Uit
- Offset Buffer: 10K
- Max. Voorverwarmtijd: Uit
- BT doorverwarmen: Uit
- Max waarde VL-temp. correctie: 0K
- BT uitschakelgrens: 17ºC
- Stooklijn : 0.50
- Min. Gewenste Aanvoertemp. : 21 ºC
- Max. Gewenste Aanvoertemp. : 40 ºC
- Nachtmodus : Normaal
- BinnenTemp Compensatie : Actief
- Koelen mogelijk : Nee
- In de besturingsmodule: (heb ik niet aan gezeten):
- Compressor start op : -60 ºmin
- Compr. hyst. CV : 7K
- CV max. delta P : 900 mbar
Resultaat tot nu toe, bij buitentemp 10-13ºC, binnen 21,0ºC
- Binnentemp stabiel 21,0ºC en voelt behaaglijk
- Buitentemp 10-13 graden de afgelopen 10 dagen
- CV water aanvoertemperatuur actueel is steeds 26ºC - 30ºC
- Elektriciteitsverbruik gemiddeld 6 kWh per etmaal ofwel 250W gemiddeld. Opgenomen vermogen bij laagste modulatie is echter +/- 400W (zeg 1,5 kW warmteafgifte) dus neemt hij pauzes van 30-60 min en werkt dan 30-45 min. Zie home wizard screenshot.
- “Milieuopbrengst”, typisch 16 kWh per etmaal
- Geschatte warmteafgifte: Opbrengst + 90% x verbruik = 21,4 kWh
- COP : 3,6 (afgifte / verbruik)
- Woning verliescoefficient: H = 100 W/K. Dat is nogal goed voor een tussenwoning uit 1994 dacht ik. Dus samen met die nieuwe radiatoren die nog geplaatst worden verwacht ik het prima warm te kunnen houden als het kouder wordt.
@wernerhof Wat de conventionele COP (en SCOP etc.) en nog wat meer informatie betreft
is de website van industrialheatpumps misschien interesssant.
Voor normale warmtepompen is er ook een passende EN:
"In Europa ligt [de] meetmethode voor het bereken[en] van de COP vast als norm NEN14511 en NEN14825 bij Eurovent." - bron: klimaatexpert
Met jouw aanvoer van ca. 30 °C ("Tcondensor" ligt wat hoger ) en een luchttemperatuur van ca. 10 °C ("Tverdamper" ligt ook lager) kan je dan het theoretische! Carnot-rendement berekenen:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AkdR1FJPpMJVhstdLgVYsROV.jpg?f=user_large)
Het werkelijke systeem-rendement (=COP) ligt meestal bij 50-70% daarvan.
Mijn schatting: 6,3 - 7,6 (50% - 60%)
YMMV
is de website van industrialheatpumps misschien interesssant.
Voor normale warmtepompen is er ook een passende EN:
"In Europa ligt [de] meetmethode voor het bereken[en] van de COP vast als norm NEN14511 en NEN14825 bij Eurovent." - bron: klimaatexpert
Met jouw aanvoer van ca. 30 °C ("Tcondensor" ligt wat hoger ) en een luchttemperatuur van ca. 10 °C ("Tverdamper" ligt ook lager) kan je dan het theoretische! Carnot-rendement berekenen:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AkdR1FJPpMJVhstdLgVYsROV.jpg?f=user_large)
Het werkelijke systeem-rendement (=COP) ligt meestal bij 50-70% daarvan.
Mijn schatting: 6,3 - 7,6 (50% - 60%)
YMMV
@Siro Aan het warm water gedeelte kan je waarschijnlijk niet zoveel tunen,
misschien nog de temperatuur op 55 °C zetten? - Volgens Vaillant zou 190 l voldoende moeten zijn voor een huishouden met 4-5 personen:
"...kan tot 250 liter warm water leveren met een temperatuur van 40°C, geschikt voor een huishouden tot 4-5 personen."
Waarschijnlijk wordt het wat krap met grootverbruikers zoals bijvoorbeeld pubers onder een regendouche.
misschien nog de temperatuur op 55 °C zetten? - Volgens Vaillant zou 190 l voldoende moeten zijn voor een huishouden met 4-5 personen:
"...kan tot 250 liter warm water leveren met een temperatuur van 40°C, geschikt voor een huishouden tot 4-5 personen."
Waarschijnlijk wordt het wat krap met grootverbruikers zoals bijvoorbeeld pubers onder een regendouche.
@Siro je geeft aan een goed geisoleerde woning te hebben met overal vloerverwarming. Dan kan de stooklijn best lager dan 0.35 verwacht ik. Maar zal ook afhangen van of je wisselende kamertemperaturen wilt hebben.
Ter vergelijk: mijn VWL 75/6 WP staat op een stooklijn van 0.15 in een gerenoveerde vrijstaande woning uit 1938 met voornamelijk vloerverwarming. Voor de volledigheid: ik pas meestal geen nachtverlaging toe en mijn wens temperatuur is 19-19,5 graden. Tijdens de koude periodes waarbij de temperatuur ook overdag beneden de ca 3 graden blijft laat ik de WP doorgaans continu draaien op Actief (ipv Uitgebreid).
Ter vergelijk: mijn VWL 75/6 WP staat op een stooklijn van 0.15 in een gerenoveerde vrijstaande woning uit 1938 met voornamelijk vloerverwarming. Voor de volledigheid: ik pas meestal geen nachtverlaging toe en mijn wens temperatuur is 19-19,5 graden. Tijdens de koude periodes waarbij de temperatuur ook overdag beneden de ca 3 graden blijft laat ik de WP doorgaans continu draaien op Actief (ipv Uitgebreid).
Wat is bij die 0.15 dan je minimale aanvoertemperatuur?Franciesco schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:01:
@Siro je geeft aan een goed geisoleerde woning te hebben met overal vloerverwarming. Dan kan de stooklijn best lager dan 0.35 verwacht ik. Maar zal ook afhangen van of je wisselende kamertemperaturen wilt hebben.
Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262
Bij mijn aroTHERM pure 65/7.2 actueel 22°C bij een steilheid van 0,20 - Maar 22°C continu zie ik natuurlijk nooit o.a. omdat de stookgrens dit voorkomt.pc_slopert schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:11:
[...]
Wat is bij die 0.15 dan je minimale aanvoertemperatuur?
[ Voor 45% gewijzigd door dunklefaser op 03-11-2025 16:00 ]
Mijn minimale Ta is 24 graden bij kouder weer (als ik de thermostaat op Actief zet) en met weer zoals nu heb ik hem op 25 graden staan.pc_slopert schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:11:
[...]
Wat is bij die 0.15 dan je minimale aanvoertemperatuur?
@Franciesco Ga ik ook eens testen. Bedankt. Heb hem nu ook op 25 staan.
Ik ben nog steeds aan het stoeien met het verwarmen van mijn Warmwatervat dat gaat nog steeds niet goed. Kan iemand mij zeggen wat de instelling: "Blokkeertijd Boilerlading" doet? En wat daar een goede instelling voor is? Is die ook ergens terug te vinden via Ebusd?
.
Dit is het gedrag afgelopen dag van opwarmen en gelijk weer afkoelen. De driewegklep gaat dan steeds schakelen naar warm-water (boiler vat met warmtewisselaar en pomp) en verwarmen voor vloerverwarming. Daardoor blijft de pomp vand e warmtewisselaar steeds draaien en koelt het vat weer af en wordt het verwarmingsdeel via de retourleiding opgewarmd lijkt het. Zat ook nog te twijfelen aan de driewegklep of die wellicht verkeerd om zou werken. Maar net nog gekeken en staat weer steady op het verwarmings-deel.
Ik ben nog steeds aan het stoeien met het verwarmen van mijn Warmwatervat dat gaat nog steeds niet goed. Kan iemand mij zeggen wat de instelling: "Blokkeertijd Boilerlading" doet? En wat daar een goede instelling voor is? Is die ook ergens terug te vinden via Ebusd?
.
Dit is het gedrag afgelopen dag van opwarmen en gelijk weer afkoelen. De driewegklep gaat dan steeds schakelen naar warm-water (boiler vat met warmtewisselaar en pomp) en verwarmen voor vloerverwarming. Daardoor blijft de pomp vand e warmtewisselaar steeds draaien en koelt het vat weer af en wordt het verwarmingsdeel via de retourleiding opgewarmd lijkt het. Zat ook nog te twijfelen aan de driewegklep of die wellicht verkeerd om zou werken. Maar net nog gekeken en staat weer steady op het verwarmings-deel.
@pc_slopert Vraag: Kan iemand mij zeggen wat de instelling: "Blokkeertijd Boilerlading" doet?
Typ boven in de pagina dit als zoeksleutel in en je krijgt diverse antwoorden uit dit topic.
Typ boven in de pagina dit als zoeksleutel in en je krijgt diverse antwoorden uit dit topic.
Beste tweakers. Ik ben sinds een maandje eigenaar van een arotherm plus 7kw. Geen full electric en ook geen boiler.
B.g.g. vloerverwarming hoh 10cm 70m2
Verdiepingen radiatoren( prima als deze lauw worden)
Draait vrij goed alleen heb ik nog wat vragen. Hoop dat iemand hier wat antwoorden voor heeft.
1.huidig dagverbruik stroom warmtepomp 10-15kw normaal?
2. Adaptieve stooklijn wel of niet aan?
3. WAR actief, inactief of uitgebreid?
Merk dat het aan/uit cycli hoog is: bedrijfstijd 361 uur. Aan/uitcycli 404 ( of valt dit mee? )
Huidige adaptieve stand schommelt tussen 0,30-0,55
Alvast bedankt!
Draait vrij goed alleen heb ik nog wat vragen. Hoop dat iemand hier wat antwoorden voor heeft.
Merk dat het aan/uit cycli hoog is: bedrijfstijd 361 uur. Aan/uitcycli 404 ( of valt dit mee? )
Alvast bedankt!
Heb je een vloerverwarmingmengverdeler Ja/NeeJansen1987 schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:29:
Beste tweakers. Ik ben sinds een maandje eigenaar van een arotherm plus 7kw. Geen full electric en ook geen boiler.
Alvast bedankt!
2 aan/uit schakelingen per uur wordt nog als acceptabel gezien, hier op Tweakers maken wij een sport van om zo lang mogelijke run te maken.
361u en 404 schakelingen ziet er normaal uit.
Wil je de aan/uitcycli verminderen dan verhoog je het minimaal aanvoertemperatuur.
actief of uitgebreid pakken want dan houdt de wamtepomp nog rekening met het binnentemperatuur zoals zon op de ramen etc.
Enige wat uitgebreid erbij doet dat bij een overschreiding van 0,2 graad? de warmtepomp echt uit gaat terwijl op actief blijft doordraaien.
Welke COP/SCOP draai je?
[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 03-11-2025 16:45 ]
Thanks voor je bericht!
Momenteel een kunststof pomp verdeler met flowmeters. Was aanbevolen door installateur ivm radiatoren boven. Vloer wordt met aanvoertemperatuur van 30-35 gewoon warm met de huidige verdeler.
Zal een foto toevoegen met het verbruik in de app: eerste is vanaf 3 oktober tot nu.
/f/image/qgZCmgDdTiXgaBVz9Sv3NvZb.png?f=fotoalbum_large)
Volgende foto van gisteren:
/f/image/6z3SQ0Acr9IMFQmTHZQ7z4Al.png?f=fotoalbum_large)
Standje actief i.p.v. uitgebreid zal resulteren in meer stroom verbruik?
Momenteel een kunststof pomp verdeler met flowmeters. Was aanbevolen door installateur ivm radiatoren boven. Vloer wordt met aanvoertemperatuur van 30-35 gewoon warm met de huidige verdeler.
Zal een foto toevoegen met het verbruik in de app: eerste is vanaf 3 oktober tot nu.
/f/image/qgZCmgDdTiXgaBVz9Sv3NvZb.png?f=fotoalbum_large)
Volgende foto van gisteren:
/f/image/6z3SQ0Acr9IMFQmTHZQ7z4Al.png?f=fotoalbum_large)
Standje actief i.p.v. uitgebreid zal resulteren in meer stroom verbruik?
[ Voor 22% gewijzigd door Jansen1987 op 03-11-2025 17:00 ]
meer info aanleveren:Jansen1987 schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:29:
Alvast bedankt!
wat was je gasverbruik excl. SWW en deel dat door de graaddagen (Zie mindergas.nl)
en dan kan je verwacht gasverbruik per dag berekenen en checken of je E verbruik van de WP conform verwachting is.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik vind het grappig dat in de app bij de verwarmingscurves staat dat een goed geïsoleerd huis met radiatoren op 1.1 zou moeten staan als richtwaarde, en goed geïsoleerd met vloerverwarming op 0.4. Maar ik haal met radiatoren (waarvan maar 2 geboost en boven nog T10/T11) en een 'goed' (jaren '70 dus geweldig is het nooit) geïsoleerd huis met 0.45 ook genoeg qua warmteafgifte.
--------------------
We krijgen volgende maand nog 16m2 aan glas + kozijnen vervangen voor U0,6 glas. De helft is momenteel normaal dubbel en de andere helft HR++. Maar dat zou met een delta van 20 graden (buiten 0, binnen 20) ongeveer 380W moeten schelen, bij een huis zoals dat van ons ongeveer 10% aan warmteverlies
Ben echt benieuwd of ik dat nog ga merken.. Vooral als het rond het vriespunt ligt moet de 55/6 vanwege het te optimistisch opgegeven vermogen (discussie tijd terug) nog best eraan trekken met alle defrosts. Dan kan die 380W best het verschil maken.
--------------------
We krijgen volgende maand nog 16m2 aan glas + kozijnen vervangen voor U0,6 glas. De helft is momenteel normaal dubbel en de andere helft HR++. Maar dat zou met een delta van 20 graden (buiten 0, binnen 20) ongeveer 380W moeten schelen, bij een huis zoals dat van ons ongeveer 10% aan warmteverlies
Ben echt benieuwd of ik dat nog ga merken.. Vooral als het rond het vriespunt ligt moet de 55/6 vanwege het te optimistisch opgegeven vermogen (discussie tijd terug) nog best eraan trekken met alle defrosts. Dan kan die 380W best het verschil maken.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
@Jansen1987 Ook ik krijg de indruk dat jouw installatie nog niet helemaal goed in beeld is.
De door jouw verstrekte informatie lijkt nog niet compleet
- bijvoorbeeld heb je nu een pomploze verdeler of niet?
Als ik lees dat je (nog) niet full-electric verwarmt - heb je een hybride installatie?
Wat doet de cv-ketel op dit moment (hopelijk alleen warm water)?
De screenprint gaat over de hele maand oktober - in ieder geval over de periode waar gestookt is.
1281 kWh aan warmte komt grosso modo overeen met ca. 142 m³ gas (92% rendement)
De door jouw verstrekte informatie lijkt nog niet compleet
- bijvoorbeeld heb je nu een pomploze verdeler of niet?
Als ik lees dat je (nog) niet full-electric verwarmt - heb je een hybride installatie?
Wat doet de cv-ketel op dit moment (hopelijk alleen warm water)?
De screenprint gaat over de hele maand oktober - in ieder geval over de periode waar gestookt is.
1281 kWh aan warmte komt grosso modo overeen met ca. 142 m³ gas (92% rendement)
[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 03-11-2025 17:31 ]
Gasverbruik voor cv was normaliter rond 900m3 maar alleen de maanden december januari en februari. Zouden november en maart daar bv bijkomen zit je op totaal ongeveer 1250m3.
Koudere maanden ervoor en erna deden we altijd met airco’s verwarmen. 4 airco’s tegelijk aan op verwarmen verbruikt sowieso al meer als de arotherm nu voor heel het huis.
Ben op het moment aan het uitzoeken wat de beste stand is met het meeste comfort en het monster stroomverbruik.
Adaptief icm uitgebreid
Adaptief uit en op actief
Ik kan me voorstellen dat in de koudere maanden actieve binnencompensatie beter is als uitgebreid waarbij hij uit gaat bij gewenste temperatuur. Elke keer opnieuw aan en uit zal meer moeite kosten als constant te draaien
Lijkt mij?
Koudere maanden ervoor en erna deden we altijd met airco’s verwarmen. 4 airco’s tegelijk aan op verwarmen verbruikt sowieso al meer als de arotherm nu voor heel het huis.
Ben op het moment aan het uitzoeken wat de beste stand is met het meeste comfort en het monster stroomverbruik.
Adaptief icm uitgebreid
Adaptief uit en op actief
Ik kan me voorstellen dat in de koudere maanden actieve binnencompensatie beter is als uitgebreid waarbij hij uit gaat bij gewenste temperatuur. Elke keer opnieuw aan en uit zal meer moeite kosten als constant te draaien
Lijkt mij?
@dunklefaser
Hybride idd. Icm cv ketel die nu niks doen aan cv verwarmen. Bivalente temperatuur staat op -2 nu dus nog even afwachten wat dat gaat doen. Jaar verbruik van de eerder gestuurde foto is idd van 3 oktober tot heden.
Verdeler kunststof met pomp en flowmeters.
Volgende de installateur kon deze blijven hangen ivm radiatoren boven.
92% rendement? Is dat goed of slecht nieuws?
Hybride idd. Icm cv ketel die nu niks doen aan cv verwarmen. Bivalente temperatuur staat op -2 nu dus nog even afwachten wat dat gaat doen. Jaar verbruik van de eerder gestuurde foto is idd van 3 oktober tot heden.
Verdeler kunststof met pomp en flowmeters.
Volgende de installateur kon deze blijven hangen ivm radiatoren boven.
92% rendement? Is dat goed of slecht nieuws?
[ Voor 37% gewijzigd door Jansen1987 op 03-11-2025 17:53 ]
@Jansen1987 Ik neem aan dat je het stroomverbruik van de pomp in de vloerverwarmingsverdeler weet?
Loopt deze pomp continu door?
Een wp-installatie werkt veel zuiniger zonder een mengende verdeler met pomp.
En hangende radiatoren kan je eventueel met ventilatoren "boosten" (wordt vaak gedaan).
De uitgebreide modus wordt meestal in het voorjaar/najaar toegepast als het vermogen van de wp te hoog is.
De actieve modus (RuimteTemperatuurCompensatie RTC) wordt vaak gebruikt om in de referentieruimte een overshoot van de kamertemperatuur te voorkomen. Je kan beide ook combineren.
Puur op WAR speelt de kamertemperatuur absoluut geen rol.
92% rendement van de cv-ketel (wat relatief hoog is)
Loopt deze pomp continu door?
Een wp-installatie werkt veel zuiniger zonder een mengende verdeler met pomp.
En hangende radiatoren kan je eventueel met ventilatoren "boosten" (wordt vaak gedaan).
De uitgebreide modus wordt meestal in het voorjaar/najaar toegepast als het vermogen van de wp te hoog is.
De actieve modus (RuimteTemperatuurCompensatie RTC) wordt vaak gebruikt om in de referentieruimte een overshoot van de kamertemperatuur te voorkomen. Je kan beide ook combineren.
Puur op WAR speelt de kamertemperatuur absoluut geen rol.
92% rendement van de cv-ketel (wat relatief hoog is)
[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 03-11-2025 17:57 ]
@dunklefaser
Heb een a label Grundfoss pomp die verbruikt 25 watt ofzo. Pomp loopt continu door idd.
Weet dat een pomploze verdeler beter zal werken. Is misschien nog een optie voor later.
Ga hem voorlopig op uitgebreid en adaptief laten staan. Als ik ga merken dat het oncomfortabel gaat worden ga ik hier en daar nog wat proberen te tunen.
Heb een a label Grundfoss pomp die verbruikt 25 watt ofzo. Pomp loopt continu door idd.
Weet dat een pomploze verdeler beter zal werken. Is misschien nog een optie voor later.
Ga hem voorlopig op uitgebreid en adaptief laten staan. Als ik ga merken dat het oncomfortabel gaat worden ga ik hier en daar nog wat proberen te tunen.
Adaptieve stooklijn doet echt helemaal niemand hier, volgens mij. Ik zou dat uitzetten, dan krijg je in elk geval voorspelbaarder en logischer gedrag.
Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
/f/image/moxjXVMzVrm8FzbQYdk8cNQX.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/VTB9YCn9M0v0ltr6MuyUagP5.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/5xjCH0iL0anD7rHN7kATXtYw.png?f=fotoalbum_tile)