Stookseizoen begonnen, tweaktijd :-)
Sinds mei 2023 draait onze Arotherm plus 75. Draait naar behoren, zuinig en krijgt het huis warm.
Er is echter 1 punt dat ik maar moeizaam opgelost krijg en dat is de flow over de vloerverwarming op de benedenverdieping, die blijft aan de lage kant ook al heb ik de rest in huis geknepen. (de rest is normale radiatoren boven en een stukje vloerverwarming in de badkamer).
De lage flow heeft tot gevolg dat 2 van de kringen niet goed warm worden, de delta t is daar te hoog. Maar het lukt niet goed om er meer water heen te krijgen zonder de rest volledig dicht te zetten.
De vloerverwarming met weinig flow is een Uponor Minitec systeem met 10mm buizen, deze liggen 10cm hoh en de 8 kringen zijn korter dan 70mtr. Er zit een open verdeler op. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de weerstand van de kleine buisjes te hoog is tov de rest van het systeem.
De pomp van de Arotherm op 100% flow zetten maakt geen verschil, het debiet wijzigt niet. (Zo uit het hoofd zo rond de 900ltr tot 1.100ltr)
Wat ik mij afvraag, is het mogelijk om een extra pomp op te nemen voor het Minitec deel? Heeft dat nut?
Edit: de leidingen van warmtepomp naar verdeler(s) zijn 32mm. (Alle hoofdleidingen hebben die diameter)
[
Voor 11% gewijzigd door
Acadiane op 11-11-2025 10:18
]