De warmtepomp doet zijn best en bespaart €2000 per jaar.
Met deze instellingen is COP3 dan het maximale wat je mag verwachten.
Mijn theorie van iets met de sysflow sensor is intussen uitgesloten, maar met zo'n bizar hoge stooklijn lijkt de oorzaak veel eenvoudiger.
Je zit dan op het hogetemperatuurwerkpunt (waar je niet moet willen zitten, maar wat de warmtepomp wel kan).
In combinatie met de snelle afgifte van de radiatoren verwacht ik dat de kamertemperatuur in hetzelfde ritme stuitert als de vermogenspieken, de kamertemperatuur wordt dan bereikt voordat de warmtepomp aan moduleren toe komt.
Cop3 is het best haalbare met deze instellingen:
Stooklijn 1.4 geeft met deze buitentemperaturen al een vraag van bijna 50 graden (en icm het mengvat dus 55+ graden uit de arme machine):
Verstandig is om stap voor stap de stooklijn te verlagen tot er comfortklachten komen, en dan een stap terug nemen.
Als je dan toch boven de 1 uit komt weet je dat je betaalt voor comfort. Wil je toch minder betalen voor hetzelfde comfort, dan fans onder de radiatoren of isoleren of vloerverwarming of minder nachtverlaging of... (en dan weer de stooklijn verlagen).
Daar is ongeveer 25% te winnen en is gratis. Het voorgespiegelde verbruik is gewoon fout, daar heb je niets aan want je gasbesparing is ook veel hoger en daar moet je dus niet op blindstaren.
Het mengvat kwijtraken is een grotere operatie en met de huidige opstelling van TS te hoog gegrepen, ben ik bang. Daar ligt ~10% winst te wachten en kost serieus moeite.
[
Voor 5% gewijzigd door
Proton_ op 12-11-2025 17:20
]