Wat heeft dat voor consequenties dat het niet conform schema aangesloten is?NL-Kasper schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:54:
De aanvoer- en retourleidingen aan de linkerkant van het buffer zijn ook niet conform specificatie aangesloten (zie rode en blauwe alupex). Ze zijn nu:
1. Aanvoer WP of ketel
2. Aanvoer WP of ketel
3. Retour WP of ketel
4. Retour WP of ketel
Dit had moeten zijn:
1. Aanvoer ketel
2. Retour ketel
3. Aanvoer WP
4. Retour WP
Zoals te zien is in de schema’s die we eerder stuurden.
Is niet gebeurdNL-Kasper schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:54:
Ik vind persoonlijk dat de installateur (of Vaillant) dat even had moeten controleren. Wie weet hebben ze dit ook gedaan, geen idee? Dat zou beginnen bij de kap van die pompgroep eraf te halen en te kijken hoe deze staat ingesteld. Ook de waarde van die Sysflow sensor kan op het binnendeel bekeken worden.
Monteur heeft m niet spanningsloos gemaaktNL-Kasper schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:20:
Het kan ook nog een andere reden hebben dat hij nu wel weer moduleert. Heeft de installateur de installatie toevallig spanningsloos gemaakt?
Nog een goede tip (mocht je weer zien dat hij maximaal vebruik geeft, die 3400Watt):Hiermee kunnen we zien of de regeling niet overhoop raakt door een verkeerde SysFlow sensor. De waarde die je hier ziet staan moet (min of meer) overeen komen met de waarde die je bij Circuit 1 op je SensoCOMFORT thermostaat ziet staan onder de noemer ‘Gew. aanvoertemperatuur: ‘
- Open het menu op de VWZ-AI (tegelijk op beide bovenste knoppen drukken)
- Navigeer met de + knop naar ‘Monitoren’ en bevestig met knop rechtsboven
- Navigeer met knop rechtsboven (‘Volgende’) totdat je de waarde ‘Aanvoertemp. Gew.’ ziet staan. Noteer deze waarde en post die hier
De monteur welke de Kwh-meter geplaatst heeft heeft dat wel gedaan
De Vwz-ai heb ik gedaan en de gevraagde waarde is 41,5
En zo heeft de Vaillant-monteur de kamerthermostaat gezet:
[ Voor 15% gewijzigd door Sonja12s op 12-11-2025 11:32 ]
De consequentie kan zijn dat er meer menging van water in het buffervat plaatsvindt, wat van invloed is op het rendement. Het hangt er wel vanaf welke rode/blauwe leiding waar naartoe loopt. Het is misschien niet de hoofdreden dat het systeem nu zo presteert, maar het helpt in ieder geval zeker niet mee.Sonja12s schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:49:
[...]
Wat heeft dat voor consequenties dat het niet conform schema aangesloten is?
Maar mocht de installateur toch al het leidingwerk gaan aanpassen, dan denk ik dat het handiger is Technician- zijn advies op te volgen. Ik heb zelf geen ervaring met Hybride, maar het lijkt mij dat die serie-opstelling het beste resultaat geeft.
Duidelijk!Sonja12s schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:18:
[...]
Monteur heeft m niet spanningsloos gemaakt
De monteur welke de Kwh-meter geplaatst heeft heeft dat wel gedaan
De Vwz-ai heb ik gedaan en de gevraagde waarde is 41,5
En zo heeft de Vaillant-monteur de kamerthermostaat gezet:
[Afbeelding]
[ Voor 39% gewijzigd door NL-Kasper op 12-11-2025 16:46 ]
Zijn allemaal aannames......maar geen zekerheid. Ook @Technician- kan mij geen zekerheid geven over verbetering bij eventuele aanpassing.NL-Kasper schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:35:
[...]
De consequentie kan zijn dat er meer menging van water in het buffervat plaatsvindt, wat van impact is op het rendement. Het hangt er wel vanaf welke rode/blauwe leiding waar naartoe loopt. Het is misschien niet de hoofdreden dat het systeem nu zo presteert, maar het helpt in ieder geval zeker niet mee.
Maar mocht de installateur toch al het leidingwerk gaan aanpassen, dan denk ik dat het handiger is Technician- zijn advies op te volgen. Ik heb zelf geen ervaring met Hybride, maar het lijkt mij dat die serie-opstelling het beste resultaat geeft.
Ik heb de installateur een mail gestuurd met wat vragen over hoe/waarom en een garantieclaim neergelegd.. Geeft hij wederom geen reactie dan een mail naar Vaillant met verzoek om garantieafhandeling.
We gaan dat effect dan eens afwachten..........misschien gooi ik de stooklijn nog iets omhoog(ipv naar beneden) In de door mij geplaatste video geeft de man aan dat de stooklijn naar 1.50 moet bij radiatoren....NL-Kasper schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:35:
[...]
[...]
Duidelijk!Dan klopt onze aanname dat de WP (op basis van Sysflow sensor) aan het compenseren is. Stooklijn vraagt 38 graden, maar de regeling gooit hier nu al 3,5 graad bovenop (41,5)! Is het actuele verbruik nu ook al 3400 Watt of nog niet? Effect is vaak dat die waarde op de VWZ-AI steeds verder uiteen gaat lopen t.o.v. de waarde ‘Gew. aanvoertemperatuur:’ op je thermostaat.
Ben jij ook warmtepomp installateur? of?
[
[ Voor 149% gewijzigd door Sonja12s op 12-11-2025 13:23 ]
@Sonja12s Als je de stooklijn verhoogd gaat het juist averechts werken. Sterker nog, de regeling “onthoudt” nu dat hij een hogere aanvoertemperatuur nodig heeft omdat hij merkt dat hij zijn gewenste temperatuur niet haalt. Dit houdt pas op nadat hij een tijd lang zijn temperatuur wel haalt.
Zie het als vraag en aanbod. De vraag (secundair circuit) is nu hoger dan het aanbod (primair circuit). Het primaire circuit zijn die leidingen links van het buffervat. Het secundaire circuit zijn de leidingen naar je radiatoren. Dit krijg je niet zomaar in balans als bijv. die losse pomp te hard draait.
Belangrijk voor nu is:
Hoeveel radiatoren staan er nu open in je woning? En verandert dit gedurende de dag? Gebruik je bijv. radiatorknoppen zoals een Tado?
Om de regeling rustig te krijgen moet de flow in balans zijn en moet de WP zijn aanvoertemperatuur kunnen halen.
Daarnaast: Als je een serie- opstelling hebt hoef je je hier allemaal niet druk om te maken. Het verlaagd dus de complexiteit van het systeem, maar dit werkt alleen (zoals @Technician- aangeeft) als de leidingen groot genoeg zijn.
Zie het als vraag en aanbod. De vraag (secundair circuit) is nu hoger dan het aanbod (primair circuit). Het primaire circuit zijn die leidingen links van het buffervat. Het secundaire circuit zijn de leidingen naar je radiatoren. Dit krijg je niet zomaar in balans als bijv. die losse pomp te hard draait.
Belangrijk voor nu is:
Hoeveel radiatoren staan er nu open in je woning? En verandert dit gedurende de dag? Gebruik je bijv. radiatorknoppen zoals een Tado?
Om de regeling rustig te krijgen moet de flow in balans zijn en moet de WP zijn aanvoertemperatuur kunnen halen.
Daarnaast: Als je een serie- opstelling hebt hoef je je hier allemaal niet druk om te maken. Het verlaagd dus de complexiteit van het systeem, maar dit werkt alleen (zoals @Technician- aangeeft) als de leidingen groot genoeg zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door NL-Kasper op 12-11-2025 14:58 ]
Om je systeem (voor nu even) rustiger te krijgen kun je het volgende doen:
- Draai alle radiatoren behalve woonkamer dicht
- Verlaag je stooklijn flink naar bijv. 0.6
- Laat hem de rest van de dag hier op staan
Ben jij ook warmtepomp installateur? of?NL-Kasper schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:11:
Om je systeem (voor nu even) rustiger te krijgen kun je het volgende doen:Je zult zien dat de WP uiteindelijk gaat moduleren en terugregelt. Dit wordt dan je uitgangspunt en vanaf dan kun je pas gaan spelen met de stooklijn om te bepalen wat je minimaal nodig hebt.
Nee, ben geen installateur, maar wel ervaringsdeskundige in verwarmingstechniek
[ Voor 52% gewijzigd door NL-Kasper op 12-11-2025 15:00 ]
Tot wanneer blijven de radiatoren dicht?NL-Kasper schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:11:
Om je systeem (voor nu even) rustiger te krijgen kun je het volgende doen:Je zult zien dat de WP uiteindelijk gaat moduleren en terugregelt. Dit wordt dan je uitgangspunt en vanaf dan kun je pas gaan spelen met de stooklijn om te bepalen wat je minimaal nodig hebt.
En dan komt Technician en die zegt "hou maar op, er moeten grotere leidingen in"
Welke radiatoren zijn er nu dichtgedraaid? Dat is goed om te weten.Sonja12s schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:04:
[...]
Tot wanneer blijven de radiatoren dicht?
En dan komt Technician en die zegt "hou maar op, er moeten grotere leidingen in"
We hebben vooral meer informatie nodig, dus:
- Hoeveel radiatoren heb je totaal in de woning?
- Welke radiatoren staan er nu open?
- Verandert dit gedurende de dag?
- Gebruik je naregeling op de radiatoren, bijv. Tado?
- Foto’s van de leidingen rondom de radiatoren
https://tweakers.net/i/93...xNDXWjNo.jpg?f=user_large
13 radiatoren en deze staan allemaal open en dat verandert niet gedurende de dagNL-Kasper schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:15:
[...]
Welke radiatoren zijn er nu dichtgedraaid? Dat is goed om te weten.
We hebben vooral meer informatie nodig, dus:Ook is het voor de beeldvorming nog goed om te weten waar de leidingen links van dat Buffervat vandaan komen. Dus genummerd 1,2,3,4 (vanaf boven gezien):
Alle radiatoren zijn dubbelplaats
Woonkamer 3x 1.10 X 0.50
Eetkamer 2.20 X 0.40
Bijkeuken 2.20 X 0.40
Keuken 1.00 X 0.50
Gang 0.95 X 0.50
Slaapkamer 2.40 X 0.40
Kleine badkamer 0.60 X 0.40 dit is een enkelplaats en wordt in jan.vervangen door handdoekradiator
Badkamer 2.40 X 0.40
Slaapkamer boven 2x 0.75 X ).50
Slaapkamer boven 1x 0.85 X 0.60
Ik gebruik geen naregeling op de radiatoren
:strip_exif()/f/image/i2mPwnfbNkvmfgqyTgRbNPfj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Sonja12s op 12-11-2025 15:52 ]
1. gaat naar Vaillant-pompNL-Kasper schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:15:
[...]
Welke radiatoren zijn er nu dichtgedraaid? Dat is goed om te weten.
We hebben vooral meer informatie nodig, dus:Ook is het voor de beeldvorming nog goed om te weten waar de leidingen links van dat Buffervat vandaan komen. Dus genummerd 1,2,3,4 (vanaf boven gezien):
2. gaat onderin de cv-ketel
3. gaat onderin cv-ketel
4. gaat naar Vaillant-pomp
Oké helder, dit geeft een hoop inzicht. Misschien dat iemand anders nog zin heeft om het radiatorvermogen (bij 45 aanvoer) door te rekenen, maar ik durf al wel te zeggen dat dit de hoge kWh’s per dag verklaart.
Met alle 13 radiatoren open is dit een erg groot watervolume wat verwarmd moet worden. Ik denk daarom niet dat je op koudere dagen op minder dan 100% compressorvermogen gaat uitkomen en dat hier weinig te winnen valt. Zeker wanneer de warmte flink weglekt door mindere isolatie.
De reden dat de WP zo hard aan het werk moet (3.4 kW) is simpelweg de hoge warmtevraag van het huis. Dit verklaart ook wel de 4000m3 aan gas voorheen.
Tenzij iemand anders nog een ander inzicht heeft denk ik niet dat je het verbruik verder kan optimaliseren en functioneert de WP naar behoren.
Het enige wat je kunt doen is het een tijd aankijken met een lagere stooklijn om te zien of je dan het huis nog op temperatuur kan houden en hopen dat de warmtepomp op sommige momenten nog wat kan moduleren. Maar met de aanvoertemperatuur die er nu doorheen gaat ga je niet onder die 100% uitkomen vrees ik.
Met alle 13 radiatoren open is dit een erg groot watervolume wat verwarmd moet worden. Ik denk daarom niet dat je op koudere dagen op minder dan 100% compressorvermogen gaat uitkomen en dat hier weinig te winnen valt. Zeker wanneer de warmte flink weglekt door mindere isolatie.
De reden dat de WP zo hard aan het werk moet (3.4 kW) is simpelweg de hoge warmtevraag van het huis. Dit verklaart ook wel de 4000m3 aan gas voorheen.
Tenzij iemand anders nog een ander inzicht heeft denk ik niet dat je het verbruik verder kan optimaliseren en functioneert de WP naar behoren.
Het enige wat je kunt doen is het een tijd aankijken met een lagere stooklijn om te zien of je dan het huis nog op temperatuur kan houden en hopen dat de warmtepomp op sommige momenten nog wat kan moduleren. Maar met de aanvoertemperatuur die er nu doorheen gaat ga je niet onder die 100% uitkomen vrees ik.
Denk dat ik Christo maar effies bel om ook ons huis in te pakken
Ik denk dat je niet moet eisen dit kostenloos te doen. Want gezien de achterliggende installatie zou Vaillant het ook zo adviseren. Ze houden het nogal voorzichtig aan, parallel werkt altijd.Gramser schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:16:
Ik snap Sonja wat dit betreft wel. Je moet sterk in je schoenen staan om een installateur van repliek te dienen en op andere gedachten te brengen. Immers: de installateur zou de kennis in huis moeten hebben. Gewetensvraag voor @Technician- : zou jij zelf ook zomaar zonder verdere tekst en uitleg de boel gaan omgooien bij een installatie die je zelf hebt aangelegd, ondanks dat je er van overtuigd bent dat jouw manier de juiste is? En dat zou je dan ook nog vanuit eigen zak moeten betalen? De klant had hier toch voor getekend?
Want ik snap @Technician- ook wel: wat de meesten van ons adviseren, werkt eigenlijk alleen als de installatie in de basis correct is. En dat lijkt hier niet het geval te zijn.
Alleen serie aansluiten kan de efficiëntie flink verhogen en de regelbaarheid verbeteren omdat Tretour radiator ook echt Tretour warmtepomp is.
Ik zeg niet perse dat er dikkere leidingen in moeten, het is te proberen met de 25mm meerlagen, alleen pak dan het stukje binnen op 32 en de koppelingen ook, dat is de grootste weerstand.
De radiatoren zijn helaas geen type 22 maar type 20.
Om echt succesvol te raken zouden de radiatoren vervangen moeten worden of vloerverwarming erin icm bijvoorbeeld HR++ glas en dergelijke.
Je kan ook zo laten en je kunt kiezen gas of WP.
Tja warmtepompen zijn geen wonder apparaten die je er zo ingooit en waarmee je dan flink bespaart. Je zult een stappenplan moeten volgen.
Tuurlijk moet de WP hard aan het werk, maar toch zou hij terug moeten moduleren op het moment dat Ta gevraag wordt behaald. Dat hij dan door blijft pruttelen op een laag vermogen prima natuurlijk. met deze temperaturen moet de WP van die 3,5 kW toch echt wel minimaal 14 kW aan warmte kunnen maken? Op een relatief lage temp. heb je daar nogal een aantal radiatoren voor nodig.NL-Kasper schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:16:
Oké helder, dit geeft een hoop inzicht. Misschien dat iemand anders nog zin heeft om het radiatorvermogen (bij 45 aanvoer) door te rekenen, maar ik durf al wel te zeggen dat dit de hoge kWh’s per dag verklaart.
Ik denk toch aan het verkeerd aansluiten van het buffer vat. in een parallel opstelling moet de WP inderdaad op aansluiting 3 (aanvoer) en 4 (retour) zitten (vanaf boven gezien).
Ik heb dezelfde opstelling met een 55/6, ook parallel en alleen radiatoren. stooklijn staat op 0,55 en de minimale Ta op 33. Zet ik deze lager dan 33 dan geven de radiatoren te weinig warmte af. Hieronder is te zien dat er wel opstartpiek is en een kleine overshoot in temp, maar daarna moduleert de WP prima terug in vermogen.
[ Voor 3% gewijzigd door Switek op 12-11-2025 16:49 ]
Voor vloerverwarming moet ik:Technician- schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:28:
[...]
Ik denk dat je niet moet eisen dit kostenloos te doen. Want gezien de achterliggende installatie zou Vaillant het ook zo adviseren. Ze houden het nogal voorzichtig aan, parallel werkt altijd.
Alleen serie aansluiten kan de efficiëntie flink verhogen en de regelbaarheid verbeteren omdat Tretour radiator ook echt Tretour warmtepomp is.
Ik zeg niet perse dat er dikkere leidingen in moeten, het is te proberen met de 25mm meerlagen, alleen pak dan het stukje binnen op 32 en de koppelingen ook, dat is de grootste weerstand.
De radiatoren zijn helaas geen type 22 maar type 20.
Om echt succesvol te raken zouden de radiatoren vervangen moeten worden of vloerverwarming erin icm bijvoorbeeld HR++ glas en dergelijke.
Je kan ook zo laten en je kunt kiezen gas of WP.
Tja warmtepompen zijn geen wonder apparaten die je er zo ingooit en waarmee je dan flink bespaart. Je zult een stappenplan moeten volgen.
-houten vloer eruit breken
-schuimbeton laten aanbrengen
-dekvloer met vloerverwarming aanbrengen
-nieuwe houten vloer of tegels
-Kostenplaatje was >€6500,-
Beetje dubbel glas door het huis, mag jij berekenen
3 nieuwe radiatoren(convectoren)in de woonkamer zijn minimaal €650,- per stuk
Ik schat in voor deze aanpassingen zo rond de €15.000,-
Wat gaat mijn besparing per jaar worden? wat is de R.O.I. ??
Wat ook het proberen waard is , koppel de de temperatuur sensor VF1die nu in het buffervat zit los van de VWZ ai. Dan even stroom er af en er weer op anders krijg je een error. De WP gaat dan de interne temperatuur sensor gebruiken en hopelijk wel sneller terug moduleren. Als dat het geval is weet je meteen het probleem. Zo niet zoeken we verder ;-)
Klopt, die aansluitingen aan de buffer moeten inderdaad anders. Gelukkig zit de WP aanvoer wel bovenaan en WP retour onderaan, dus het kan slechter.Switek schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:46:
[...]
Tuurlijk moet de WP hard aan het werk, maar toch zou hij terug moeten moduleren op het moment dat TA gevraag wordt behaald. Dat hij dan door blijft pruttelen op een laag vermogen prima natuurlijk. met deze temperaturen moet de WP van die 3,5 kW toch echt wel minimaal 14 kW aan warmte kunnen maken? Op een relatief lage temp. heb je daar nogal een aantal radiatoren voor nodig.
Ik denk toch naar het verkeerd aansluiten van het buffer vat. in een parallel opstelling moet de WP inderdaad op aansluiting 3 (aanvoer) en 4 (retour) zitten (vanaf boven gezien).
Ik heb dezelfde opstelling met een 55/6, ook parallel en alleen radiatoren. stooklijn staat op 0,55 en de minimale Ta op 33. Zet ik deze lager dan 33 dan geven de radiatoren te weinig warmte af. Hieronder is te zien dat er wel opstartpiek is en een kleine overshoot in temp, maar daarna moduleerd de WP prima terug in vermogen.
[Afbeelding]
Maar het bouwt snel op hoor qua radiator-vermogen. Een T20 van 240x40 doet op 45/40 al gauw zo’n 1800W bij een omgevingstemperatuur van 20 graden. Daar zitten er al 4 van in de woning (als je de 220 voor het gemak even meetelt). 4x 1800 = 7200W.
Dan nog (bijna) 4x een T20 van 110x50. 900W per stuk, maakt alweer 3600W extra. En dan zijn er nog 5 extra radiatoren die open staan. De 75/6 levert op A7/W45 een COP van 3,60.
Dus of de stooklijn omlaag zien te krijgen (lagere Ta) en kijken of je het er mee red. Anders inderdaad afgifte en isolatie verbeteren. Of accepteren hoe de situatie nu is
Jouw verhaal klopt niet (zou alleen kloppen als die 3.4 kW een continu elektrisch verbruik is. Maar dat is het niet. Het (elektrisch) vermogen van de WP varieert continu tussen 0 en 3.4 kW. En is soms dus ook langere tijd 0, zie de grafieken aan het begin van dit topic). En dat slaat nergens op. Die WP hoort gewoon op een continu vermogen te draaien. Hier is echt wel iets grondig mis.NL-Kasper schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:16:
Bovendien moet de WP bij deze buitentemperaturen zeker een COP van 6 halen. Dat zou thermisch maar liefst (6 * 3.4 =) 20 kW zijn. Dat zou beteken dat de woning bij zware vorst zeker 60 kW aan warmteverlies zou hebben, wat natuurlijk nooit kan kloppen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Die is bij oudere huizen pas na vele jaren aanwezig. Maar dan gaat het ook hard + de woningwaarde, vaak gelijk een modernisering stucen enzo.Sonja12s schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:54:
[...]
Voor vloerverwarming moet ik:
-houten vloer eruit breken
-schuimbeton laten aanbrengen
-dekvloer met vloerverwarming aanbrengen
-nieuwe houten vloer of tegels
-Kostenplaatje was >€6500,-
Beetje dubbel glas door het huis, mag jij berekenen
3 nieuwe radiatoren(convectoren)in de woonkamer zijn minimaal €650,- per stuk
Ik schat in voor deze aanpassingen zo rond de €15.000,-
Wat gaat mijn besparing per jaar worden? wat is de R.O.I. ??
Te overwegen is naar de bank je woning opnieuw laten taxeren na verbouwing en extra geld opnemen in de hypotheek. De toename van de hypotheek zal lager zijn dan lagere energiekosten.
Resultaat ongeveer dezelfde of lagere maandkosten en bij het toenemen van de energieprijzen wordt dit verschil steeds groter.
Optie 2 een lening in het warmtefonds. Alle maatregelen financieer je daaruit, betaalt maandelijks terug bv 5 jaar, en de afname van de energiekosten is ongeveer de toename van de lening, en na 5 jaar wordt dat dan pure winst.
Een huis van 3500-4000m3 gasverbruik gaat straks onbetaalbaar worden ben ik bang.
En het comfort neemt toe.
Duidelijk verhaal , inderdaad daalt de COP bij hogere aanvoer temp. Toch zou ik verwachten dat de WP terug moduleerd op het moment dat de gewenste Ta gehaald is.NL-Kasper schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:01:
[...]
Klopt, die aansluitingen aan de buffer moeten inderdaad anders. Gelukkig zit de WP aanvoer wel bovenaan en WP retour onderaan, dus het kan slechter.
Maar het bouwt snel op hoor qua radiator-vermogen. Een T20 van 240x40 doet op 45/40 al gauw zo’n 1800W bij een omgevingstemperatuur van 20 graden. Daar zitten er al 4 van in de woning (als je de 220 voor het gemak even meetelt). 4x 1800 = 7200W.
Dan nog (bijna) 4x een T20 van 110x50. 900W per stuk, maakt alweer 3600W extra. En dan zijn er nog 5 extra radiatoren die open staan. De 75/6 levert op A7/W45 een COP van 3,60.
Dus of de stooklijn omlaag zien te krijgen (lagere Ta) en kijken of je het er mee red. Anders inderdaad afgifte en isolatie verbeteren. Of accepteren hoe de situatie nu is
[ Voor 4% gewijzigd door Switek op 12-11-2025 17:10 ]
Ik vroeg wat de R.O.I. is.Technician- schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:05:
[...]
Die is bij oudere huizen pas na vele jaren aanwezig. Maar dan gaat het ook hard + de woningwaarde, vaak gelijk een modernisering stucen enzo.
Te overwegen is naar de bank je woning opnieuw laten taxeren na verbouwing en extra geld opnemen in de hypotheek. De toename van de hypotheek zal lager zijn dan lagere energiekosten.
Resultaat ongeveer dezelfde of lagere maandkosten en bij het toenemen van de energieprijzen wordt dit verschil steeds groter.
Optie 2 een lening in het warmtefonds. Alle maatregelen financieer je daaruit, betaalt maandelijks terug bv 5 jaar, en de afname van de energiekosten is ongeveer de toename van de lening, en na 5 jaar wordt dat dan pure winst.
Een huis van 3500-4000m3 gasverbruik gaat straks onbetaalbaar worden ben ik bang.
En het comfort neemt toe.
En voor jouw duidelijkheid; ik heb geen D66 gestemd. Die club wil 30 miljard investeren om een besparing van 0.0006 te behalen
Lenen doe ik niet
Stucen is oubollig, behang is in
Volgens mij stopt/start hij telkens omdat de regeling op Uitgebreid staat. Dus woonkamer setpoint is op een gegeven moment bereikt en WP schakelt weer uit. Daarna weer aan als de binnentemperatuur zakt.Andrehj schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:03:
[...]
Jouw verhaal klopt niet (zou alleen kloppen als die 3.4 kW een continu elektrisch verbruik is. Maar dat is het niet. Het (elektrisch) vermogen van de WP varieert continu tussen 0 en 3.4 kW. En is soms dus ook langere tijd 0, zie de grafieken aan het begin van dit topic). En dat slaat nergens op. Die WP hoort gewoon op een continu vermogen te draaien. Hier is echt wel iets grondig mis.
Bovendien moet de WP bij deze buitentemperaturen zeker een COP van 6 halen. Dat zou thermisch maar liefst (6 * 3.4 =) 20 kW zijn. Dat zou beteken dat de woning bij zware vorst zeker 60 kW aan warmteverlies zou hebben, wat natuurlijk nooit kan kloppen.
Wanneer hij regelt op die Sysflow en die temperatuur niet bereikt zal hij dus zijn ‘Gewenste aanvoertemperatuur’ ophogen. Dus uiteindelijk vraagt de regeling een hogere temperatuur dan wat de stooklijn voorschrijft. Dus dat “issue” moet je eerst oplossen.
Je kunt dan proberen de flow van die pompgroep iets te verlagen zodat de WP zijn target weer haalt. Maar dat betekent ook weer minder afgifte. En we hebben al geen zicht op hoeveel debiet er door dat circuit gaat nu.. dus dat blijft gokken.
Ik zie in de spec-sheet van de 76/5 een COP van 3.6 bij A7/W45. We moeten niet vergeten dat de stooklijn inmiddels op 1.20 staat, dus een COP van 6 ga je nooit halen.
[ Voor 10% gewijzigd door NL-Kasper op 12-11-2025 17:46 ]
Die weg moet je mijn inziens niet gaan.Sonja12s schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:02:
[...]
Zijn allemaal aannames......maar geen zekerheid. Ook @Technician- kan mij geen zekerheid geven over verbetering bij eventuele aanpassing.
Ik heb de installateur een mail gestuurd met wat vragen over hoe/waarom en een garantieclaim neergelegd.. Geeft hij wederom geen reactie dan een mail naar Vaillant met verzoek om garantieafhandeling.
Er is geen sprake van een claim, op basis waarvan?
De warmtepomp doet zijn best en bespaart €2000 per jaar.
Met deze instellingen is COP3 dan het maximale wat je mag verwachten.
Mijn theorie van iets met de sysflow sensor is intussen uitgesloten, maar met zo'n bizar hoge stooklijn lijkt de oorzaak veel eenvoudiger.
Je zit dan op het hogetemperatuurwerkpunt (waar je niet moet willen zitten, maar wat de warmtepomp wel kan).
In combinatie met de snelle afgifte van de radiatoren verwacht ik dat de kamertemperatuur in hetzelfde ritme stuitert als de vermogenspieken, de kamertemperatuur wordt dan bereikt voordat de warmtepomp aan moduleren toe komt.
Cop3 is het best haalbare met deze instellingen:
/f/image/TtrqDXG2H6ieoHFY93ajaxqZ.png?f=fotoalbum_large)
Stooklijn 1.4 geeft met deze buitentemperaturen al een vraag van bijna 50 graden (en icm het mengvat dus 55+ graden uit de arme machine):
/f/image/cRWKx7pOk5Ktw1Y2MlSWQPLW.png?f=fotoalbum_large)
Verstandig is om stap voor stap de stooklijn te verlagen tot er comfortklachten komen, en dan een stap terug nemen.
Als je dan toch boven de 1 uit komt weet je dat je betaalt voor comfort. Wil je toch minder betalen voor hetzelfde comfort, dan fans onder de radiatoren of isoleren of vloerverwarming of minder nachtverlaging of... (en dan weer de stooklijn verlagen).
Daar is ongeveer 25% te winnen en is gratis. Het voorgespiegelde verbruik is gewoon fout, daar heb je niets aan want je gasbesparing is ook veel hoger en daar moet je dus niet op blindstaren.
Het mengvat kwijtraken is een grotere operatie en met de huidige opstelling van TS te hoog gegrepen, ben ik bang. Daar ligt ~10% winst te wachten en kost serieus moeite.
Mijn theorie van iets met de sysflow sensor is intussen uitgesloten, maar met zo'n bizar hoge stooklijn lijkt de oorzaak veel eenvoudiger.
Je zit dan op het hogetemperatuurwerkpunt (waar je niet moet willen zitten, maar wat de warmtepomp wel kan).
In combinatie met de snelle afgifte van de radiatoren verwacht ik dat de kamertemperatuur in hetzelfde ritme stuitert als de vermogenspieken, de kamertemperatuur wordt dan bereikt voordat de warmtepomp aan moduleren toe komt.
/f/image/TtrqDXG2H6ieoHFY93ajaxqZ.png?f=fotoalbum_large)
Stooklijn 1.4 geeft met deze buitentemperaturen al een vraag van bijna 50 graden (en icm het mengvat dus 55+ graden uit de arme machine):
/f/image/cRWKx7pOk5Ktw1Y2MlSWQPLW.png?f=fotoalbum_large)
Verstandig is om stap voor stap de stooklijn te verlagen tot er comfortklachten komen, en dan een stap terug nemen.
Als je dan toch boven de 1 uit komt weet je dat je betaalt voor comfort. Wil je toch minder betalen voor hetzelfde comfort, dan fans onder de radiatoren of isoleren of vloerverwarming of minder nachtverlaging of... (en dan weer de stooklijn verlagen).
Daar is ongeveer 25% te winnen en is gratis. Het voorgespiegelde verbruik is gewoon fout, daar heb je niets aan want je gasbesparing is ook veel hoger en daar moet je dus niet op blindstaren.
Het mengvat kwijtraken is een grotere operatie en met de huidige opstelling van TS te hoog gegrepen, ben ik bang. Daar ligt ~10% winst te wachten en kost serieus moeite.
[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 12-11-2025 17:20 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dan laat je het toch lekker zo en blijf je lekker boos.Sonja12s schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:09:
[...]
Ik vroeg wat de R.O.I. is.
En voor jouw duidelijkheid; ik heb geen D66 gestemd. Die club wil 30 miljard investeren om een besparing van 0.0006 te behalen
Lenen doe ik niet
Foute aansluiting volgens jullie en te kleine diameter van de leidingen etc.Technician- schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:10:
[...]
Die weg moet je mijn inziens niet gaan.
Er is geen sprake van een claim, op basis waarvan?
Het niet correct functioneren van de Wp
Nee,nee.Technician- schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:12:
[...]
Dan laat je het toch lekker zo en blijf je lekker boos.
Bereken effies de R.O.I. voor mij als je wilt.(nu 3x gevraagd) i.p.v. advies lening etc.
Het grappige is (of frappante eigenlijk) dat bij hybride parallel de WP alleen maar over de buffer draait. De installatie weerstand is dan nihil en de diameter zou dan weleens prima kunnen zijn.Sonja12s schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:14:
[...]
Foute aansluiting volgens jullie en te kleine diameter van de leidingen etc.
Het niet correct functioneren van de Wp
Ga je naar hybride serie, dan komt de hele installatie weerstand er nog bij, en dan is het dus krap an.
Gezien je claim, wanneer Vaillant toeschrijft bij het type afgifte dat deze beste in hybride parallel kan dan heb je geen poot om op te staan. Want volgens installatievoorachrift. Heel lullig gezegd.
Daarom zeg ik ook probeer op een vriendelijke wijze toenadering en aanpassing te vragen. Dat brengt je uiteindelijk het verst.
Ik kan het weten na 25 jaar projectleiderschap, contractmanager en load of moeilijkeklanten en of leveranciers cq onderaannemers.
Met boos en dwang is nog bijna nooit iets opgelost. Tenzij iemand de boe echt vernacheld.
Ps ik vind de offerte en het werk wat ermee gemoeid was al vrij goedkoop.
ik heb verwezen naar de garantie en die dus geclaimd
@Sonja12s je klacht is me nog altijd niet duidelijk, net als je vraag om ROI.
De installatie zoals hij is verdient zich in ca 5 winters terug. Verbetering zit 'm vooral in stooklijn tuning en dat is gratis en kan je helemaal zelf.
Afhankelijk van je huis, stookgedrag en wensen zit daar tussen de 0 en 25% lagere stookkosten op je te wachten.
Het mengvatverhaal zou ik daarna pas overwegen: je hebt dan zelf ervaren hoe jouw huis en systeem reageert op aangepaste instellingen dus hoef je ons of de installateur niet op de blauwe ogen te geloven, wat een hoop wellesnietes en passief agressief posten scheelt.
Je verliest denk ik niet meer dan ca 15% in dat vat.
De installatie zoals hij is verdient zich in ca 5 winters terug. Verbetering zit 'm vooral in stooklijn tuning en dat is gratis en kan je helemaal zelf.
Afhankelijk van je huis, stookgedrag en wensen zit daar tussen de 0 en 25% lagere stookkosten op je te wachten.
Het mengvatverhaal zou ik daarna pas overwegen: je hebt dan zelf ervaren hoe jouw huis en systeem reageert op aangepaste instellingen dus hoef je ons of de installateur niet op de blauwe ogen te geloven, wat een hoop wellesnietes en passief agressief posten scheelt.
[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 12-11-2025 17:33 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Er zijn blijkbaar nog andere varianten van de aansluiting van een Vaillant buffervat mogelijk.
Net hier op tweakers geplaatst:
"Is deze installatie van mijn buffervat correct uitgevoerd?"
Een vrij duidelijk plaatje - ik kan het schema alleen niet zo snel in een installatiebundel van Vaillant terugvinden.
Een vrij duidelijk plaatje - ik kan het schema alleen niet zo snel in een installatiebundel van Vaillant terugvinden.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Pas even op dat je niet weer in hetzelfde gedrag valt alsjeblieft. Geen reden om politiek te erbij te halen en de ROI kun jij zelf het beste berekenen.Sonja12s schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:09:
[...]
Ik vroeg wat de R.O.I. is.
Lenen doe ik niet
Wel een vraag van mijn kant: heb je verder nog concrete vragen nu? Er is een aantal oplossingsrichtingen aangedragen. Neem he die mee in je gestarte garantietraject?
Goede samenvatting. Ik denk dat het verlagen van de stooklijn nu 3 of 4 keer is geadviseerd. Een makkelijke aanpassing, zelf te doen.Proton_ schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:11:
De warmtepomp doet zijn best en bespaart €2000 per jaar.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat had ik nog niet gezegd maar wel gezien.dunklefaser schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:49:
Er zijn blijkbaar nog andere varianten van de aansluiting van een Vaillant buffervat mogelijk.
Het buffervat is niet juist aangesloten. Denk ik.
Daar kun je wel wat mee en kan veel verbeteren wanneer aangepast.
Misschien kan TS foto’s maken met meer afstand zodat er overzicht ontstaat.
Ik heb een huis uit 1900 met houten vloer. De loop vloer verwijderd. Tussen de balken, precies op hoogte bovenzijde balken 180 mm PIR geplaatst Waarin ik sleuven met bovenfrees heb gemaakt. Slang doorvoeren door de balken aan bijde zijden van de ruimte ( afgedekt met messing plaatjes om doorboren te voorkomen) om een normaal lus patroon per slang te maken. Alufolie in de groeven gedrukt en daarna de slangen. Vloer afgedekt met aluminiumplaat 0,5mm en de nieuwe vloerdelen ( mijn loopvloer) weer geplaatst.
Kan enkel als het onder de vloer droog is ( mijn kruipruimte was 20 cm), om rotting van de balken te voorkomen. Tevens de fundatie goed geïsoleerd en goede ventilatie verzorgd.
Dit werkt fantastisch. Heel laag gasverbruik en hoog comfort. De vloer wordt na 20 minuten voelbaar warmer en na een uur is de ruimte behagelijk. Na laag zetten van de thermostaat blijft de werking van de vloer nog zeker 2 uur merkbaar. Dus niet constant de vloer op temperatuur houden, maar een uur voor aanwezigheid omhoog zetten. Deze droogbouw methode is een ideale tussenoplossing tussen radiatoren en vloerverwarming in schuimbeton. De vloer wordt niet hoger en relatief weinig andere bijkomende herstelwerkzaamheden. Ik heb enkel de plinten verwijderd en herplaatst en de muren geschilderd. De vloer is extreem goed geïsoleerd en met wat voorbereiding in enkele dagen uitvoerbaar. Door het gebruik van vloerdelen, ontstaat 's winters natuurlijk wat ruimte tussen de planken, dus groef en mes voor plaatsen in de toekomstige kleur van de vloer beitsen. Bij underlayment en pvc is dat geen probleem.
Kan enkel als het onder de vloer droog is ( mijn kruipruimte was 20 cm), om rotting van de balken te voorkomen. Tevens de fundatie goed geïsoleerd en goede ventilatie verzorgd.
Dit werkt fantastisch. Heel laag gasverbruik en hoog comfort. De vloer wordt na 20 minuten voelbaar warmer en na een uur is de ruimte behagelijk. Na laag zetten van de thermostaat blijft de werking van de vloer nog zeker 2 uur merkbaar. Dus niet constant de vloer op temperatuur houden, maar een uur voor aanwezigheid omhoog zetten. Deze droogbouw methode is een ideale tussenoplossing tussen radiatoren en vloerverwarming in schuimbeton. De vloer wordt niet hoger en relatief weinig andere bijkomende herstelwerkzaamheden. Ik heb enkel de plinten verwijderd en herplaatst en de muren geschilderd. De vloer is extreem goed geïsoleerd en met wat voorbereiding in enkele dagen uitvoerbaar. Door het gebruik van vloerdelen, ontstaat 's winters natuurlijk wat ruimte tussen de planken, dus groef en mes voor plaatsen in de toekomstige kleur van de vloer beitsen. Bij underlayment en pvc is dat geen probleem.
Heb je nog concrete vragen nu?????? jij bent echt aan het solliciterenGramser schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:56:
[...]
Pas even op dat je niet weer in hetzelfde gedrag valt alsjeblieft. Geen reden om politiek te erbij te halen en de ROI kun jij zelf het beste berekenen.
Wel een vraag van mijn kant: heb je verder nog concrete vragen nu? Er is een aantal oplossingsrichtingen aangedragen. Neem he die mee in je gestarte garantietraject?
Hoeveel schat je in dat het kan verbeteren?Technician- schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:05:
[...]
Dat had ik nog niet gezegd maar wel gezien.
Het buffervat is niet juist aangesloten. Denk ik.
Daar kun je wel wat mee en kan veel verbeteren wanneer aangepast.
Misschien kan TS foto’s maken met meer afstand zodat er overzicht ontstaat.
En goed lezen want daar heb ik al een opsomming over gemaakt
En de R.O.I. is 27 jaar....heb m even berekend
[ Voor 11% gewijzigd door Sonja12s op 13-11-2025 07:48 ]
Klopt wat je zegt over de besparing binnen 5 jaar.Proton_ schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:30:
@Sonja12s je klacht is me nog altijd niet duidelijk, net als je vraag om ROI.
Maar nieuwe slangen-HR++glas-vloerverwarming etc.etc wat wordt geadviseerd dan praat je over een investering met een R.O.I. van 27 jaar
Wat bedoel je met "Je verliest denk ik niet meer dan ca 15% in dat vat" wat verlies ik?
[ Voor 4% gewijzigd door Sonja12s op 13-11-2025 07:54 ]
:strip_exif()/f/image/4drl4pejnt3jIV9Dlb86H4qs.jpg?f=fotoalbum_large)
Vannacht om 04.00 en vanmorgen rond 06.30 pakt ie Kwh
Ik ga nu de stooklijn op 0.8 zetten en zal vanavond een screenshot plaatsen
Staat inmiddels op 0.8 Thermostaat stond vannacht op 19° en heb ik naar 21° gezet
[ Voor 8% gewijzigd door Sonja12s op 13-11-2025 08:17 ]
wat je in ieder geval zou kunnen doen is ventilatieboosters op je radiatoren zetten. Dat zal iets helpen en kost je niet de kop.
Als je de investering van je warmtepomp binnen 5 of 6 jaar hebt terug verdient, dan is dat toch prima?
Als je de investering van je warmtepomp binnen 5 of 6 jaar hebt terug verdient, dan is dat toch prima?
Is inderdaad prima. Daarom heb ik de Wp gekocht in combi met 28 zonnepanelen.Rijo038 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:04:
wat je in ieder geval zou kunnen doen is ventilatieboosters op je radiatoren zetten. Dat zal iets helpen en kost je niet de kop.
Het gaat in dit topic over het achterlijke gedrag van het energieverbruik Aan/Uit Aan/Uit etc.....
De compressor zal dan een korte levensduur hebben.
Zal Vaillant eens vragen of de verlengde garantie nog afgesloten kan worden
En zal vandaag toch eens bellen over het installeren van 3 Jaga Strada hybrid cenvectorradiatoren voor de woonkamer
[ Voor 8% gewijzigd door Sonja12s op 13-11-2025 08:24 ]
Ik heb al een baan, dus absoluut geen sollicitatie hier. Maar je bedoelde denk ik een ander soort sollicitatie.Sonja12s schreef op donderdag 13 november 2025 @ 07:43:
[...]
Heb je nog concrete vragen nu?????? jij bent echt aan het solliciteren
Wel een poging om je topic to the point te houden, want ik heb niet het idee dat er nog veel vragen zijn. Misschien het moment om de uitkomsten van je wijzigingen te posten?
Ik wil wel benadrukken dat het voor je eigen overzicht handiger is om één wijziging tegelijk door te voeren. Dan weet je welk effect die enkele wijziging heeft.
kijk ook eens naar Heatfan. dat zijn boosters die je op de huidige radiatoren kunt klikken. Als mogelijk alternatief.Sonja12s schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:22:
[...]
Is inderdaad prima. Daarom heb ik de Wp gekocht in combi met 28 zonnepanelen.
Het gaat in dit topic over het achterlijke gedrag van het energieverbruik Aan/Uit Aan/Uit etc.....
Zal Vaillant eens vragen of de verlengde garantie nog afgesloten kan worden
En zal vandaag toch eens bellen over het installeren van 3 Jaga Strada hybrid cenvectorradiatoren voor de woonkamer
wat betreft het aan/uit gedrag: Staan alle radiatoren vol open? Mogelijk dat het water zo hard door het systeem stroomt dat het terugkomende water net zo warm is als het ingaande water. Dan slaat de warmtepomp ook uit. Als ze allemaal vol open staan, zou je ze eens kunnen testen hoe het systeem reageert als je alle radiatoren half open zet (helemaal dicht draaien, helemaal open, tellen hoeveel slagen dat is en dan weet je wat half open is). Bij onze installatie zie ik dat we een verschil hebben van 2 graden tussen Taanvoer en Tretour. Daar kan hij uren lang op draaien, maar ik heb dus wel alle radiatoren half open staan. Ik zou dan wel alle radiatoren in 1 keer langslopen en dan zeker een halve dag zo laten. hopelijk geeft het als effect dat de warmtepomp kan terugmoduleren voordat de retour te heet is
Bedankt voor je reactie.Rijo038 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:47:
[...]
kijk ook eens naar Heatfan. dat zijn boosters die je op de huidige radiatoren kunt klikken. Als mogelijk alternatief.
wat betreft het aan/uit gedrag: Staan alle radiatoren vol open? Mogelijk dat het water zo hard door het systeem stroomt dat het terugkomende water net zo warm is als het ingaande water. Dan slaat de warmtepomp ook uit. Als ze allemaal vol open staan, zou je ze eens kunnen testen hoe het systeem reageert als je alle radiatoren half open zet (helemaal dicht draaien, helemaal open, tellen hoeveel slagen dat is en dan weet je wat half open is). Bij onze installatie zie ik dat we een verschil hebben van 2 graden tussen Taanvoer en Tretour. Daar kan hij uren lang op draaien, maar ik heb dus wel alle radiatoren half open staan. Ik zou dan wel alle radiatoren in 1 keer langslopen en dan zeker een halve dag zo laten. hopelijk geeft het als effect dat de warmtepomp kan terugmoduleren voordat de retour te heet is
Die Heatfans plaats je onder de radiatoren.....heb je dan zo'n electra draad over de vloer?
De radiatoren half open wil ik best testen zodra ik inzicht heb in het resultaat van de stooklijn aanpassing van 1.2 naar 0.8
Slim om eerst het effect van de stooklijn aanpassing af te wachten.Sonja12s schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:24:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Die Heatfans plaats je onder de radiatoren.....heb je dan zo'n electra draad over de vloer?
De radiatoren half open wil ik best testen zodra ik inzicht heb in het resultaat van de stooklijn aanpassing van 1.2 naar 0.8
je hebt dan inderdaad een kabel naar een stopcontact nodig. Maar die heb je ook nodig voor de ventilatoren van de Jaga Strada Hybrid. In de demofilmpjes hebben ze het stopcontact de de Jaga's netjes achter de omkasting zitten. Als je dat thuis ook wilt, moet je daar extra voor betalen. anders heb je bij de Jaga's ook een kabeltje over de vloer lopen naar een stopcontact..
Gewoon een poosje laten staan zo, kijken of je huis warm blijft als de buitentemp. gaat dalen. Misschien moet je nog een minimale aanvoer temperatuur instellen omdat de radiatoren niet warm worden bij deze hoge buitentemperaturen. Hier kan ik niet onder de 32-33 gr.Sonja12s schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:03:
[Afbeelding]
Vannacht om 04.00 en vanmorgen rond 06.30 pakt ie Kwh
Ik ga nu de stooklijn op 0.8 zetten en zal vanavond een screenshot plaatsen
Staat inmiddels op 0.8 Thermostaat stond vannacht op 19° en heb ik naar 21° gezet
Minimale aanvoertemp is toch ingesteld? Of bedoel je hoger instellen of??Switek schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:33:
[...]
Gewoon een poosje laten staan zo, kijken of je huis warm blijft als de buitentemp. gaat dalen. Misschien moet je nog een minimale aanvoer temperatuur instellen omdat de radiatoren niet warm worden bij deze hoge buitentemperaturen. Hier kan ik niet onder de 32-33 gr.
Ja, ingesteld op 20 graden. Dat gaat waarschijnlijk niet zoveel doen (maar de stooklijn zal 'm waarschijnlijk wel omhoog gooien als je die op 0,8 hebt ingesteld). Je zou 'm op 30 kunnen zetten.
[ Voor 8% gewijzigd door Gramser op 13-11-2025 11:01 ]
Waarom op 30° ?Gramser schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:00:
Ja, ingesteld op 20 graden. Dat gaat waarschijnlijk niet zoveel doen (maar de stooklijn zal 'm waarschijnlijk wel omhoog gooien als je die op 0,8 hebt ingesteld). Je zou 'm op 30 kunnen zetten.
Omdat minder dan dat met radiatoren niet zoveel zal doen. Maar nogmaals, met de door jou ingestelde stooklijn zal je WP zelf waarschijnlijk al een hogere Ta kiezen. Zie daarvoor de eerder geposte grafiekjes daarover.
Dus ik hoef m niet aan te passen want dat brengt niks meer......Gramser schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:51:
Omdat minder dan dat met radiatoren niet zoveel zal doen. Maar nogmaals, met de door jou ingestelde stooklijn zal je WP zelf waarschijnlijk al een hogere Ta kiezen. Zie daarvoor de eerder geposte grafiekjes daarover.
Niet als je die stooklijn ongewijzigd laat. Maar als jij die naar pak 'm beet 0,6 of lager zou brengen, gaat het met deze buitentemperaturen al uitmaken.
[ Voor 56% gewijzigd door Gramser op 13-11-2025 12:06 ]
Ik heb m vanmorgen naar 0.8 gebracht zoals eerder geschrevenGramser schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:03:
Niet als je die stooklijn ongewijzigd laat. Maar als jij die naar pak 'm beet 0,6 of lager zou brengen, gaat het met deze buitentemperaturen al uitmaken.
Bedankt voor het delen van dezeSonja12s schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:34:
[...]
YouTube: HYBRIDE PARALLEL BUFFER Warmtepomp installatie in bedrijf | Deel 2 Bekijk deze eens vanaf 7.25
Heb sinds kort zelf een hybride installatie, maar bleef een beetje rond de 3,5 COP hangen. Nu alles ingesteld met dit filmpje en vandaag een COP van 4,8.
Ik zit met verbazing te lezen hoe geduldig en behulpzaam iedereen blijft terwijl Sonja12s verwacht dat mensen volledig belangeloos een kant-en-klaar stappenplan maken hoe deze installatie te verbeteren.
Alle tijd en moeite die iedereen doet om je te helpen had je bij een installateur al honderden euro's gekost, hier is het gratis en voor niks.
Op afstand is het op basis van beperkte informatie en een paar foto's lastig om te beoordelen waar het precies fout gaat. Ik denk dat je huis ook niet het meest geschikte huis is voor een warmtepomp, en dat de installatie daardoor extra complex is en dus moeilijk om goed in te regelen. Om dat allemaal te optimaliseren moet er toch echt een goede installateur ter plaatse komen, met bijbehorende kosten.
Dus: wees respectvol en dankbaar naar iedereen die je probeert te helpen en accepteer dat dit niet zo 1-2-3 is opgelost. Wil je een perfect draaiende installatie? Dan kan het zijn dat er flink geïnvesteerd moet worden. Even snel op afstand een hapklare oplossing verwachten is niet realistisch.
Als je bereid bent om je te verdiepen in de techniek kan je zelf erg ver komen. In alle topics hier staat een schat aan informatie. Dat kost je wel veel tijd, en het moet je natuurlijk interesseren. Tot die tijd doet iedereen zijn best om je zo goed mogelijk op weg te helpen.
Alle tijd en moeite die iedereen doet om je te helpen had je bij een installateur al honderden euro's gekost, hier is het gratis en voor niks.
Op afstand is het op basis van beperkte informatie en een paar foto's lastig om te beoordelen waar het precies fout gaat. Ik denk dat je huis ook niet het meest geschikte huis is voor een warmtepomp, en dat de installatie daardoor extra complex is en dus moeilijk om goed in te regelen. Om dat allemaal te optimaliseren moet er toch echt een goede installateur ter plaatse komen, met bijbehorende kosten.
Dus: wees respectvol en dankbaar naar iedereen die je probeert te helpen en accepteer dat dit niet zo 1-2-3 is opgelost. Wil je een perfect draaiende installatie? Dan kan het zijn dat er flink geïnvesteerd moet worden. Even snel op afstand een hapklare oplossing verwachten is niet realistisch.
Als je bereid bent om je te verdiepen in de techniek kan je zelf erg ver komen. In alle topics hier staat een schat aan informatie. Dat kost je wel veel tijd, en het moet je natuurlijk interesseren. Tot die tijd doet iedereen zijn best om je zo goed mogelijk op weg te helpen.
Hmmok, er is nogal een communicatiekloof.Sonja12s schreef op donderdag 13 november 2025 @ 07:52:
[...]
Maar nieuwe slangen-HR++glas-vloerverwarming etc.etc wat wordt geadviseerd dan praat je over een investering met een R.O.I. van 27 jaar
Wat bedoel je met "Je verliest denk ik niet meer dan ca 15% in dat vat" wat verlies ik?
De adviezen zijn allemaal gegeven op basis van jouw probleembeschrijving.
Als je meer rendement (technisch=COP) wil zal je de afgifte of isolatie moeten verbeteren en de stooklijn moeten tunen.
Of dat ook rendement (economisch=ROI) oplevert is aan jou.
Maar zo langzamerhand wordt de kloof gedicht.
Waar je tegen de monteur vertelt:
Waar je je eigenlijk zorgen over maakt:De melding was dat er in de avond een zware brom uit de buitenunit kwam, derhalve heeft hij de buitenunit geopend en zag niks afwijkends(behoudens dat blokje aan tegen een leiding) Overigens was de zware brom gisteravond weer terug
Die zorgen kan ik voor je wegnemen; afgezien dat op hoge temperatuur (=stooklijn) de compressor gewoon harder moet werken en dus eerder bromt laten je grafieken iets van 3 starts in 5 uur zien. Dit is niet zorgwekkend en heeft geen nadelige invloed op de levensduur.Het gaat in dit topic over het achterlijke gedrag van het energieverbruik Aan/Uit Aan/Uit etc.....
Met drie starts per uur zou je misschien een punt hebben, maar dat is dus gelukkig niet zo
De weg naar minder starts en langere runs is weer de stooklijn verlagen tot het punt dat het huis niet meer warm blijft (en dan een 0.1 hoger).
Overigens, wat je in het vat verliest is technisch gezien exergie maar voor jou zijn het vooral harde euro's.
Zie, zo help je elkaar de juiste wegÜberWicked schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:31:
[...]
Bedankt voor het delen van deze![]()
Heb sinds kort zelf een hybride installatie, maar bleef een beetje rond de 3,5 COP hangen. Nu alles ingesteld met dit filmpje en vandaag een COP van 4,8.
knip.Proton_ schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:11:
[...]
Hmmok, er is nogal een communicatiekloof.
Als je meer rendement (technisch=COP) wil zal je de afgifte of isolatie moeten verbeteren en de stooklijn moeten tunen.
[...]
Waar je je eigenlijk zorgen over maakt:
[...]
Die zorgen kan ik voor je wegnemen; afgezien dat op hoge temperatuur (=stooklijn) de compressor gewoon harder moet werken en dus eerder bromt laten je grafieken iets van 3 starts in 5 uur zien. Dit is niet zorgwekkend en heeft geen nadelige invloed op de levensduur.
Met drie starts per uur zou je misschien een punt hebben, maar dat is dus gelukkig niet zo
De weg naar minder starts en langere runs is weer de stooklijn verlagen tot het punt dat het huis niet meer warm blijft (en dan een 0.1 hoger).
Overigens, wat je in het vat verliest is technisch gezien exergie maar voor jou zijn het vooral harde euro's.
knip
post zonder steken onder water of post niet
[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 13-11-2025 16:08 ]
@teacher
Ik gaf Proton een welgemeend compliment
Ik gaf Proton een welgemeend compliment
@Sonja12s kan je ook een compliment geven zonder andere users (die echt ook willen helpen) af te kammen? Zo ja, graag, zo nee, post vooral niets.
Wise enough to play the fool
Over de brom had ik al eerder melding gemaakt nl. 4 november.Proton_ schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:11:
[...]
Hmmok, er is nogal een communicatiekloof.
[...]
[...]
De Kwh meter is pas donderdag 6 november geplaatst
De Vaillant-monteur kwam pas 10 november voor de brom, dus gaf ik het probleem van het gedrag van de Kwh-meter gelijk aan. Wellicht had het een met het ander te maken maar dat bleek niet zo te zijn.
[ Voor 2% gewijzigd door teacher op 13-11-2025 18:29 ]
:strip_exif()/f/image/WZC41StE12VXS37SundHLbi7.jpg?f=fotoalbum_large)
Donderdag 13 nov. rond de klok van 8.00uur de stooklijn naar beneden gebracht 1.2>>0.8
En rond 22.30uur de thermostaat naar 19° gezet
:strip_exif()/f/image/zp0mnbEVeSXfNif2o4dxvL4H.jpg?f=fotoalbum_large)
Afgelopen nacht...en vanmorgen rond 07.30uur de thermostaat van 19° naar 21° gezet
Aanpassing stooklijn lijkt een beter beeld te geven.
Nu een aantal dagen laten pruttelen
[ Voor 39% gewijzigd door Sonja12s op 14-11-2025 08:33 ]
Dat is mooi.
Precies zoals we zouden verwachten met een lagere stooklijn. Die ochtendpiek is trouwens prima, omdat de gevraagde kamertemperatuur daar van 19 naar 21 graden gaat.
Werd de woning nog goed warm? Dan kun je proberen een nog lagere stooklijn te hanteren, zoals 0.6 of 0.7. Dan zullen die hoge pieken nog iets meer veranderen in blokken, waarbij de warmtepomp langer door kan draaien. Toch is dit al geen slecht resultaat. Moduleren rond de 1000 Watt is best netjes.
Het advies zou daarbij wel zijn om de minimale aanvoertemperatuur te verhogen naar bijv. 32. Dan geven de radiatoren nog warmte als het buiten wat zachter weer is. En profiteer je er wel van dat de warmtepomp zijn target haalt en niet maximaal hoeft te draaien.
Werd de woning nog goed warm? Dan kun je proberen een nog lagere stooklijn te hanteren, zoals 0.6 of 0.7. Dan zullen die hoge pieken nog iets meer veranderen in blokken, waarbij de warmtepomp langer door kan draaien. Toch is dit al geen slecht resultaat. Moduleren rond de 1000 Watt is best netjes.
Het advies zou daarbij wel zijn om de minimale aanvoertemperatuur te verhogen naar bijv. 32. Dan geven de radiatoren nog warmte als het buiten wat zachter weer is. En profiteer je er wel van dat de warmtepomp zijn target haalt en niet maximaal hoeft te draaien.
[ Voor 17% gewijzigd door NL-Kasper op 14-11-2025 09:57 ]
@ NL-Kasper
Bedankt voor je reactie.
Woning haalde gewoon de gevraagde 21°
Ik verlaag komende nacht niet naar 19° maar naar 20° en kijken hoe de grafiek dan eruit ziet.
Kleine aanpassing gedaan:
Bedankt voor je reactie.
Woning haalde gewoon de gevraagde 21°
Ik verlaag komende nacht niet naar 19° maar naar 20° en kijken hoe de grafiek dan eruit ziet.
Kleine aanpassing gedaan:
[ Voor 53% gewijzigd door Sonja12s op 14-11-2025 10:58 ]
Ziet er al een stuk beter uit zo toch? Ter referentie: ik zit momenteel op stooklijn 0.45. Vrijstaand huis uit 1958. is wel nageisoleerd en overal HR++ glas. Wel houten vloeren. Ik houd de temperatuur constant op 20.5 graden. Ik verwacht dat je nog wel wat lager kunt dan de 0.8. zeker als je met een vaste temperatuur gaat werken.
stooklijn is al aangepast naar 0.75, zie boven jouw postRijo038 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:57:
Ziet er al een stuk beter uit zo toch? Ter referentie: ik zit momenteel op stooklijn 0.45. Vrijstaand huis uit 1958. is wel nageisoleerd en overal HR++ glas. Wel houten vloeren. Ik houd de temperatuur constant op 20.5 graden. Ik verwacht dat je nog wel wat lager kunt dan de 0.8. zeker als je met een vaste temperatuur gaat werken.
en gaat het nog steeds goed? waarschijnlijk kun je de minimale temperatuur best nog wel wat lager zetten. Beetje zonde als hij lager wil, maar nu niet kan vanwege de harde grens. Scheelt aanzienlijk in stroom of je steeds 32 graden geeft, of 29 a 30.
Haaa leuk dat je dat vraagt.Rijo038 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:35:
en gaat het nog steeds goed? waarschijnlijk kun je de minimale temperatuur best nog wel wat lager zetten. Beetje zonde als hij lager wil, maar nu niet kan vanwege de harde grens. Scheelt aanzienlijk in stroom of je steeds 32 graden geeft, of 29 a 30.
Zal morgen de temp. van 32 naar 30 zetten
:strip_exif()/f/image/IIsuWWglW5WaF9uoqOXetxuZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Lijkt al een heel stuk beter zo toch? Haal je de temperatuur nog makkelijk? Dan zou je de stooklijn ook nog weer kunnen verlagen. Fijn dat de aan/uit in ieder geval weg is nuSonja12s schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 16:40:
[...]
Haaa leuk dat je dat vraagt.
Zal morgen de temp. van 32 naar 30 zetten
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/MbZgvBxg0ytza4qI5dLelhcO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dZMyH7ZWuORDQm4Gu2PFCzJq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/h1GULeRVqGaCxtooNg7SN6ky.jpg?f=fotoalbum_large)