@Sonja12sAndrehj schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:16:
Zou @Sonja12s die grafiek waarin het intermitterend verwarmen op 3.4 kW blijkt nog eens willen posten?
[mbr]@Sonja12s maakt een eigen topic.[/mbr]
Kun je hier een link naar dat eigen topic posten, zodat we het kunnen vinden en je probleem daar verder kunnen behandelen?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
[ Voor 99% gewijzigd door Sonja12s op 10-11-2025 08:44 ]
Ik weet ook niet waarom en bepaal hier de regels niet, maar hierboven schreef moderator @teacher dat je een eigen topic ging maken. Dan ga ik ervan uit dat dat met jou is afgestemd...Sonja12s schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:01:
Ik heb geen eigen topic aangemaakt. Kan hier best toch. Waarom een eigen topic? er zijn tal van mensen welke hier vragen stellen in dit topic
[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 09-11-2025 13:09 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
[ Voor 106% gewijzigd door Sonja12s op 10-11-2025 08:44 ]
Zoals ik hierboven al schreef: Ik bepaal (of handhaaf) hier de regels niet, dus je vraagt dit aan de verkeerde.Sonja12s schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:09:
Dit is de aanvang tekst van dit topic op pagina 1(door moderator geopend)
Dus leg mij maar uit waarom ik een eigen topic moet openen.....
Het is voor jezelf, @Sonja12s …
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
[ Voor 99% gewijzigd door Sonja12s op 10-11-2025 08:44 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Sonja12s op 10-11-2025 09:13 ]
Die heb ik zeker wel, maar het lijkt me verstandiger dat ik daarop in jouw eigen topic ga reageren.Sonja12s schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:09:
Overigens vroeg je mij vanmorgen om de grafiek nogmaals te plaatsen. Heb ik gedaan.
heb je hier nog gedachte bij? Thanks alvast
Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl
Dit topic ben ik niet gestart.....luckremers schreef op maandag 10 november 2025 @ 07:46:
Lekker topic dit, begin eerst eens met meer informatie, instellingen, warmtepomp, foto van de installatie
Volgens mij moet dit topic verwijderd worden omdat ik deze niet opgestart heb.
Mijn naam wordt ten onrechte gebruikt als zijnde "topicstarter"
[ Voor 22% gewijzigd door Sonja12s op 10-11-2025 08:46 ]
@luckremers het komt inderdaad wat verwarrend over, omdat dit topic is afgesplitst vanaf dat algemene Vaillant topic. Maar met wat basisgegevens die @Sonja12s daar kan aanvullen komt dat vast goed.
Dedicated topic om je probleem aan te pakken!
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Nogmaals.....ik ben dit topic niet gestart en wederom het verzoek aan de betreffende moderator om dit topic te verwijderenpaQ schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:09:
je kunt toch even de relevante informatie copy / pasten naar de startpost van dit topic?
Dedicated topic om je probleem aan te pakken!
tweakers zijn super behulpzaam, en zeker als dat in een separaat topic is ipv ondergesneeuwde specifieke informatie in een algemeen topic
[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 10-11-2025 10:01 ]
In ieder geval dat de backup heater meedoet: volle pijp verwarmen, retourtemperatuur omhoog, systeem schakelt af.paQ schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:00:
Ik krijg mixed signals zo, maar goed. Gezien de screenshots in 'jouw' openingspost, lijkt het erop dat je alleen op je back up heater aan het verwarmen bent?offtopic:
tweakers zijn super behulpzaam, en zeker als dat in een separaat topic is ipv ondergesneeuwde specifieke informatie in een algemeen topic
repeat. Ik ben in ieder geval zeer benieuwd naar de instellingen. Nu heb ik de gebruiksaanwijzing gelezen, maar daar heb je dus helemaal niets aan, daar staan geen menu's oid in.
Wise enough to play the fool
Ik heb een hybride opstelling dus met een cv-ketel als back-uppaQ schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:00:
Ik krijg mixed signals zo, maar goed. Gezien de screenshots in 'jouw' openingspost, lijkt het erop dat je alleen op je back up heater aan het verwarmen bent?offtopic:
Maar heb je ook een elektrische back up heater?Sonja12s schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:22:
[...]
Ik heb een hybride opstelling dus met een cv-ketel als back-up
Stond niet op de factuur, dus denk het niet paQpaQ schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:00:
[...]
Maar heb je ook een elektrische back up heater?
Daar kunnen we dan waarschijnlijk wel wat over roepen in relatie tot het hoge verbruik.
En, als ik me niet vergis komt vandaag Vaillant zelf langs? Laat je weten wat die constateert?
Als je even de posthistorie in duikt dan vind ik ruim 2 jaar aan vragen over het verwarmingssysteem in huize @Sonja12s … voor mij genoeg om te voelen dat er heel veel zorgen lijken te spelen.
De lijst van vragen is lang:
- wat was gasverbruik vóór de plaatsing van de warmtepomp.
- wat is gasverbruik ná plaatsing
- merk en type warmtepomp
- merk en type CV ketel
- is er een buffervat geplaatst, hoe is deze aangesloten. Detail foto’s mogen ook.
- instellingen warmtepomp zijn zeer van belang. Zodra merk en type bekend zijn kunnen medetweakers helpen met navigatie door de instellingen om dit duidelijk te maken.
- details van afgifte systeem: vloerverwarming, grootte en type radiatoren.. in de hele woning.
Hybride systemen worden regelmatig met weinig aandacht geplaatst… maar zijn eigenlijk complexer dan full-electric.
Ik verwacht niet dat @Sonja12s alles zomaar kan beantwoorden… maar ik verwacht wel oprechte inzet om vragen beantwoord te krijgen die gesteld worden door forum leden.
@Sonja12s heeft aangegeven niet technisch onderlegt te zijn. Dat is niet erg… maar wees niet zo eigenwijs om maar te besluiten of iets wel of niet relevant is.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ronald schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:37:
@Sonja12s vroeg mij waarom de situatie complex is … die vraag is nu vervangen door een “?”. Dat vind ik echt niet netjes…
Als je even de posthistorie in duikt dan vind ik ruim 2 jaar aan vragen over het verwarmingssysteem in huize @Sonja12s … voor mij genoeg om te voelen dat er heel veel zorgen lijken te spelen.
De lijst van vragen is lang:
- wat was gasverbruik vóór de plaatsing van de warmtepomp.
Gasverbruik voor plaatsing rond de 4000m³
- wat is gasverbruik ná plaatsing
Gasverbruik na plaatsing 950m³
- merk en type warmtepomp
Arotherm 75 plus
- merk en type CV ketel
Nefit Trendline HRC 30/cw5
- is er een buffervat geplaatst, hoe is deze aangesloten. Detail foto’s mogen ook.
Ja er is een buffervat van 45liter geplaatst
- instellingen warmtepomp zijn zeer van belang. Zodra merk en type bekend zijn kunnen medetweakers helpen met navigatie door de instellingen om dit duidelijk te maken.
- details van afgifte systeem: vloerverwarming, grootte en type radiatoren.. in de hele woning.
Geen vloerverwarming. Aantal en grootte van radiatoren per ruimte is voldoende (volgens installateur)
Hybride systemen worden regelmatig met weinig aandacht geplaatst… maar zijn eigenlijk complexer dan full-electric.
Ik verwacht niet dat @Sonja12s alles zomaar kan beantwoorden… maar ik verwacht wel oprechte inzet om vragen beantwoord te krijgen die gesteld worden door forum leden.
@Sonja12s heeft aangegeven niet technisch onderlegt te zijn. Dat is niet erg… maar wees niet zo eigenwijs om maar te besluiten of iets wel of niet relevant is.
Jazeker, die heeft een ½uur geleden gebeld dat hij onderweg is. Uiteraard laat ik het wetenGramser schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:33:
Zou je eens een paar foto's kunnen plaatsen van hoe de boel binnen is aangesloten? Er zal waarschijnlijk een apparaat in de buurt van je CV-ketel hangen, waar wat leidingen in- en uitgaan. En misschien ook foto's van hoe de leidingen richting vloerverwarming dan wel radiatoren zijn aangesloten?
Daar kunnen we dan waarschijnlijk wel wat over roepen in relatie tot het hoge verbruik.
En, als ik me niet vergis komt vandaag Vaillant zelf langs? Laat je weten wat die constateert?
En, zou het lukken om foto's van je installatie te plaatsen?
Kan ik wel maken/plaatsen als de monteur geweest isGramser schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:03:
Dank voor de antwoorden op de vragen van @Ronald . Het gasverbruik is drastisch verlaagd, dat is natuurlijk mooi, maar hoeveel is het elektraverbruik gestegen sinds plaatsing?
Dat electra weet is niet precies ivm installatie zwembad
En, zou het lukken om foto's van je installatie te plaatsen?
Afhankelijk van hoe efficiënt de warmtepomp zijn werk doet is minimaal 6000kWh aan stroom nodig. Maar daar kan bij minder goede werking nog wel een paar 1000 bij.
@Sonja12s hoeveel is het elektriciteit verbruik toegenomen?
En wat betreft de radiatoren: gezien de twijfel over de kundigheid van de installateur neem ik geen genoegen met de mening van de installateur. Dus toch graag een lijstje.
De 75/6 is een redelijk beest van een machine, maar om dat ding volledig in te zetten is ook de 8kW aan afgifte nodig die het ding kan maken… of meer als het niet -7 is.
Naast de 75/6 buiten zal er ook een binnenunit geplaatst zijn. Er zijn verschillende opties, maar daar kan zonder expliciet te zijn een elektrisch element in aanwezig zijn.
Kan een Arotherm kenner aanwijzingen geven over relevante instellingen? Aanvoer temperatuur, stooklijn, wanneer bijschakelen element, CV?
Ik vind 3400 Watt alleen een vreemd vermogen voor een elektrisch element, daarom denk ik eerder dat het buitendeel maximaal staat te stampen. Elektrisch element gaat in stappen van 1 kW. Je ziet in die laatste grafiek ook dat je het vermogen zelfs nog iets ziet opbouwen.
(No rush)
Maar het is een wilde gok, niet gebaseerd op enige kennis van het systeem
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Scherp! Ik denk ook iets in die richting. Aangezien het om een buffervat gaat (die waars. parallel staat aangesloten i.v.m. hybride) plaatsen ze vaak een sensor in het vat of op de aanvoerleiding.Proton_ schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:50:
Mijn gok is ergens aanvoer en retour omgewisseld, waardoor de sysflow sensor heel lang koud blijft en de buitenunit vol vermogen gaat leveren... totdat het hete water bij de retour is, eindelijk gemeten wordt en de unit dus meteen uit gaat.
Maar het is een wilde gok, niet gebaseerd op enige kennis van het systeem
Ik heb daar in het verleden met mijn opstelling (parallel buffer, wel full-electric) ook gedoe mee gehad. Zodra de Vaillant-regeling door krijgt dat die temperatuur te langzaam stijgt dan gaat hij compenseren door telkens de Ta verder omhoog te gooien. Resultaat is maximaal compressor-gebruik om die onmogelijke Ta te halen. Je ziet dit ook terug als je naar de ‘Aanvoertemp. Gew.’ parameter op de binnenunit kijkt. Die wijkt dan compleet af van zijn stooklijn.
Er waren meerdere Tweakers die dit probleem in het verleden ook hadden. Die hadden dit opgelost door die sensor los te koppelen. Ik heb dat destijds ook gedaan en direct werd de regeling een stuk rustiger. Hij gebruikt dan alleen nog zijn interne sensor. Sinsdien gebruik ik die losse SysFlow ook niet meer. Hoewel hij bij mij netjes op de aanvoerleiding zat (ook nog onder isolatie) gaf dat ding meer nadelen dan voordelen.
Ik weet alleen niet of dit in het geval van een Hybride ook kan. Want dan is die sensor misschien weer noodzakelijk omdat anders de aansturing van de CV-ketel niet meer werkt.
Homewizard kende hij niet en de grafieken van vandaag/gisteren en eergisteren kon hij niets mee. "iedere situatie is anders"
Hij heeft de buitenunit opengemaakt om de "brom" op te sporen maar herkende dat niet als opgenomen op de phone. Wel een blokje welke tegen een leiding aangestopt was. Deze heeft hij losgehangen. "'s avonds is het geluid harder dan overdag". En het veel te dunne afvoerslangetje onder de buitenunit heeft hij verwijderd
Hij heeft naar de instellingen gekeken. Paar zaken aangepast zoals stooklijn wat hoger gezet. Wat wel fout ingesteld was door installateur was de temp.begrenzing. Deze stond op 40 graden en met radiatoren is dit absoluut te laag, water kon dus niet warmer worden in de radiatoren dan 40 graden Deze heeft hij verhoogd naar 60 graden.
Zijn advies: speel met de stooklijn totdat het systeem stabiel wordt. Echte verklaring voor de grafieken was er dus niet.
En hierbij nog wat gevraagde foto's
En stel je er ook op in dat je met een warmtepomp die 60 graden moet maken, eigenlijk altijd een ontzettend inefficiënt systeem hebt. Hij kan het, maar je energieverbruik gaat knalhard omhoog. Het zou nu dus nog meer kunnen worden dan voorheen.
Maar dat is afhankelijk van de stooklijn: waar staat die nu op?
[ Voor 51% gewijzigd door Gramser op 10-11-2025 17:13 ]
Geen idee of je nog op een antwoord zit te wachten, ik krijg het idee dat je de hulp (om dit eigen topic aan te maken zodat alle info mooi bij elkaar blijft) niet echt waardeert, maar omdat ik het had aangeboden hier mijn idee:Sonja12s schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:41:
@Andrehj
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Thermostaat afgelopen nacht op 19,5°
Sinds vanmorgen op 20°
Een warmtepomp gaat zoveel stroom verbruiken als er van de WP een veel te hoge aanvoertemperatuur gevraagd wordt.
De oorzaak daarvan zit in de instellingen en/of de installatie.
Om je verder te kunnen helpen is er veel meer info van jouw kant nodig:
- Wat voor type WP heb je?
- Heb je een buffervat?
- Zo ja, is dat een serieel buffervat of een parallelbuffervat? Als je het verschil niet weet → Google
- Wat voor afgiftesysteem heb je (radiatoren of vloerverwarming)?
- Hoe wordt de temperatuur geregeld? Met een thermostaat van Vaillant die bij de WP hoort? Of doet een naregeling dat?
- Welke watertemperatuur staat er ingesteld?
- Of verwarm je met een curve: Welke watertemperatuur wordt er nu gevraagd?
- Etc.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Achter je buffervat zie ik een snoertje lopen, ik vermoed dat die bij de sysflow sensor uit komt.
Heb je een foto van waar je bij het vat uitkomt als je 'm volgt? Dan kunnen we uitsluiten (of bevestigen) dat daar een probleem zit.
En, mogelijk ook interessant, heb je ook zo'n grafiekje van gasverbruik?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
https://tweakers.net/i/xw...HZp3MXGs.jpg?f=user_large
Valt me vooral op dat alles op Alu-pex 25 zit aangesloten.
Ik denk dat dit de hybride plus installatie zoals Vaillant deze standaard voorschrijft. Met een AI plus en buffervat. Maar met een soort menggroep of tussenwisselaar (die onbekende zwarte kast??)
Het is me niet duidelijk of de buffer parallel zit.
Maar dit zou kunnen:
Te krap leidingsysteem, veel menging buffer, secundair grotere flow. Sysflow in buffervat haalt temp nooit. WP moduleert naar hoge aanvoer->vandaar de 3400W op KWh hoofdmeter grafiek.
Hoe op te lossen? Buffervat in serie, CV inkoppelen via buffervat, SYSflow afkoppelen.
(WP ziet vanzelf wel een verhoogde Ta als CV ketel wordt aangestuurd) CV ketel max temp begrenzen op 60C (of 50 mits kan).
bivalent temp op -2 of lager.
Radiatoren in huis boosten, Stooklijn op 0,6
Ruimtecompensatie op actief.
Misschien kan TS de tekst op offerte of factuur kopiëren en staat daarop welke componenten er in zitten.
[ Voor 71% gewijzigd door Technician- op 10-11-2025 19:00 ]
En dat leidingwerk is sub-optimaal ja, zeker met die 2 knietjes direct op de pompgroep. Maar waarschijnlijk is daar vanwege de krappe installatieruimte voor gekozen.
Voor de rest inderdaad parallelbuffer met hybride opstelling. Aansluiting op die buffer is volgens mij niet conform de officiële Vaillant handleiding, zie https://www.vaillant.be/d...-vp-rw-45b-00-1927174.pdf
Verder dus even die dunne lichtgrijze kabel volgen achter het vat. Hoogstwaarschijnlijk is dit de SysFlow sensor. Waar loopt deze heen? (beide kanten)
En is er ook nog een overzichtsfoto vanaf de voorkant van de opstelling op deze zolder mogelijk?
[ Voor 22% gewijzigd door NL-Kasper op 10-11-2025 19:06 ]
Ik dacht even de WH 40 wat niet meer is dan een open verdeler om de cv ketel hydraulisch in te koppelen. Maar dan zou het buffervat maar 2 aansluitpunten hebben (serie).NL-Kasper schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:01:
@Technician- Dat is zo te zien de losse Vaillant pompgroep. De vraag is wel of dat degene is met mengmodule of de ongemende variant.
En dat leidingwerk is sub-optimaal ja, zeker met die 2 knietjes direct op de pompgroep. Maar waarschijnlijk is daar vanwege de krappe installatieruimte voor gekozen.
Voor de rest inderdaad parallelbuffer met hybride opstelling. Aansluiting op die buffer is volgens mij niet conform de officiële Vaillant handleiding, zie https://www.vaillant.be/d...-vp-rw-45b-00-1927174.pdf
Verder dus even die dunne lichtgrijze kabel volgen achter het vat. Hoogstwaarschijnlijk is dit de SysFlow sensor. Waar loopt deze heen? (beide kanten)
En is er ook nog een overzichtsfoto vanaf de voorkant van de opstelling op deze zolder mogelijk?
In ieder geval, zo zou deze installatie aangesloten moeten worden:
https://www.vaillant.nl/p...ebuffer-wh-40-2898343.pdf
Maar hij zit nu zo, de EPS kast is de secundaire pomp.
/f/image/YIEHJ0d6FhqpGDL7sVROI0q8.png?f=fotoalbum_large)
En dat kan een reden hebben als de afgifte knelpunten heeft waarbij werd gedacht dat er geen juiste onbeperkte flow aanwezig zou zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door Technician- op 10-11-2025 19:27 ]
https://www.vaillant.be/d...groepenerp-00-1393678.pdf
Die aansluitingen aan de parallelbuffer zitten sowieso niet zoals Vaillant het voorschrijft, want als het goed is is dit het installatieschema (tekening ATPH-1) pagina 35 uit de installatiegids:
https://www.vaillant.nl/i...cjFQQmhuc6VdlLan8GyM-7tTf
[ Voor 10% gewijzigd door NL-Kasper op 10-11-2025 19:36 ]
Proton_ schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:38:
...dus de monteur is vertrokken zonder de warmtepomp netjes te zien moduleren, gemiste kans.
Achter je buffervat zie ik een snoertje lopen, ik vermoed dat die bij de sysflow sensor uit komt.
Heb je een foto van waar je bij het vat uitkomt als je 'm volgt? Dan kunnen we uitsluiten (of bevestigen) dat daar een probleem zit.
En, mogelijk ook interessant, heb je ook zo'n grafiekje van gasverbruik?
:strip_exif()/f/image/RUVL5E5uXh1QQoLBFoQ9OCbk.jpg?f=fotoalbum_large)
Gramser schreef op maandag 10 november 2025 @ 17:11:
Afvoerslangetje? Er is geen afvoerslangetje. Wel een afvoerbuisje, met daar doorheen een warmtelint om bevriezing van het defrostwater te voorkomen.
Dit is echt een slangetje![]()
En stel je er ook op in dat je met een warmtepomp die 60 graden moet maken, eigenlijk altijd een ontzettend inefficiënt systeem hebt. Hij kan het, maar je energieverbruik gaat knalhard omhoog. Het zou nu dus nog meer kunnen worden dan voorheen.
Technician- schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:51:
Weet iemand wat deze kast is?
Dat is een Vaillant pomp
Ik denk dat dit de hybride plus installatie zoals Vaillant deze standaard voorschrijft. Met een AI plus en buffervat. Maar met een soort menggroep of tussenwisselaar (die onbekende zwarte kast??)
Maar dit zou kunnen:
Te krap leidingsysteem, veel menging buffer, secundair grotere flow. Sysflow in buffervat haalt temp nooit. WP moduleert naar hoge aanvoer->vandaar de 3400W op KWh hoofdmeter grafiek.
Hoe op te lossen? Buffervat in serie, CV inkoppelen via buffervat, SYSflow afkoppelen.
(WP ziet vanzelf wel een verhoogde Ta als CV ketel wordt aangestuurd) CV ketel max temp begrenzen op 60C (of 50 mits kan).
Misschien kan TS de tekst op offerte of factuur kopiëren en staat daarop welke componenten er in zitten.
Gramser schreef op maandag 10 november 2025 @ 17:11:
Afvoerslangetje? Er is geen afvoerslangetje. Wel een afvoerbuisje, met daar doorheen een warmtelint om bevriezing van het defrostwater te voorkomen.
Technician- schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:51:
Weet iemand wat deze kast is?
Maar dit zou kunnen:
water gaat nu via tegels het grind in. Warmtelint ligt onder de buitenunit op de tegelsGramser schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:24:
Hee, dank voor je reactie! Dat is inderdaad een slangetje. Geen standaard onderdeel maar eerder eigen fabricaat vermoed ik. Als de WP volgens voorschrift is geplaatst zou er onder de uitstroomopening een open buis, al dan niet gevuld met grind, de bodem in moeten gaan. Als die buis verkeerd stond, was dit slangetje waarschijnlijk bedoeld om het water er alsnog in te krijgen. Geen probleem voor nu, en heeft ook niks te maken met de huidige werking, maar ik was even bang dat iemand het warmtelint had verwijderd
.
De maximale gew.aanvoertemp. stond op 45 of 48. Dat was te laag volgens de monteur i.v.m. radiatoren.Gramser schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:26:
En je stooklijn is inderdaad knijterhoog, maar als er inderdaad 60 graden volcontinu naar de radiatoren moet, is dat dus niet raar. Zou die pieken ook best kunnen verklaren. De vraag is wel: is dat echt nodig, of heb je al eens getest hoe warm het wordt met pak 'm beet 35 graden?
Bij radiatoren moet de aanvoer omhoog naar 65 zei hij en heeft hij dus gedaan
Goeiedag.... ik ken niemand -tot nu dan- bij wie de WP 65 graden moet maken. Dan functioneert hij dus altijd maximaal en is het bij wijze van spreke een aan-uit schakeling geworden. Ik ben even kwijt - werd het hiermee wel warm in huis?Sonja12s schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:30:
[...]
De maximale gew.aanvoertemp. stond op 45 of 48. Dat was te laag volgens de monteur i.v.m. radiatoren.
Edit: ik zie dat de WP maximaal 65 graden mág maken, maar dat de actueel gewenste temperatuur 38 graden is. Dat valt dan wel weer mee. Ik zou denk ik toch gaan spelen met die stooklijn, en vanaf daar verder tweaken. En dan gewoon kijken met welke stooklijn het onaangenaam wordt in huis.
Het is goed dat het warm wordt in huis, maar je hebt liever langdurige verwarming op een lagere temperatuur, dan kortdurend verwarmen op een hoge temperatuur. Dat heeft namelijk een nadelig effect op je stroomverbruik.
[ Voor 32% gewijzigd door Gramser op 11-11-2025 12:40 ]
Bij 45/48 werd het prima warm als de thermostaat op 22 stondGramser schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:32:
[...]
Goeiedag.... ik ken niemand -tot nu dan- bij wie de WP 65 graden moet maken. Dan functioneert hij dus altijd maximaal en is het bij wijze van spreke een aan-uit schakeling geworden. Ik ben even kwijt - werd het hiermee wel warm in huis?
Gisteravond, dus bij de door de monteur nieuw ingestelde aanv.temperatuur van 65 graden, werden de radiatoren flink warm
Je bespaart met een 7 kW warmtepomp maar liefst 3300 m³ gas, tegen 9000 kWh. Dat is financieel erg de moeite waard (~€ 2000 vs €4200) en lijkt op ca COP 3.Sonja12s schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 07:53:
[...]
Inderdaad radiatoren. Matig geisoleerd huis. We gebruikten aan gas 4200m³ per jaar en zijn nu met de warmtepomp gedaald naar 900. Tevens staat de wp de gehele dag te draaien.....overdag rond de 20° en in de avond 22-23 (nu uiteraard niet) Gelukkig hebben we 10.000Kwh aan opbrengst zonnepanelen.
Dat de installateur 4500 kWh verwachtte is een teken dat hij 1. echt geen idee heeft en 2. dat de warmtepomp meer bespaart dan verwacht.
De max temperatuur is als het goed is niet heel belangrijk, maar je vertelt in Sonja12s in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" dat je getest hebt met stooklijn 0.85
en max temp 58 graden.
* Bleef het toen warm in huis?
* Wat was je exacte melding naar de monteur? Alle aanpassingen die hij gedaan heeft lijken niet op 'het verbruik is te hoog' of 'hij moduleert niet' maar op 'het wordt niet warm', want ze maken het verbruik alleen maar erger.
Proton_ schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:40:
Als ik dit lees:
[...]
Je bespaart met een 7 kW warmtepomp maar liefst 3300 m³ gas, tegen 9000 kWh. Dat is financieel erg de moeite waard (~€ 2000 vs €4200) en lijkt op ca COP 3.
Dat de installateur 4500 kWh verwachtte is een teken dat hij 1. echt geen idee heeft en 2. dat de warmtepomp meer bespaart dan verwacht.
De installateur kwam de 1e keer en hij had al een 105 in z'n aanhanger tezamen met een groot buffervat.
"zal ik m gelijk neerzetten" zei hij met een![]()
Met de gasbesparing ben ik zeer tevreden
De max temperatuur is als het goed is niet heel belangrijk, maar je vertelt in Sonja12s in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" dat je getest hebt met stooklijn 0.85
en max temp 58 graden.
* Bleef het toen warm in huis?
Radiatoren werden wel warm bij stooklijn 0.85
* Wat was je exacte melding naar de monteur? Alle aanpassingen die hij gedaan heeft lijken niet op 'het verbruik is te hoog' of 'hij moduleert niet' maar op 'het wordt niet warm', want ze maken het verbruik alleen maar erger.
De melding was dat er in de avond een zware brom uit de buitenunit kwam, derhalve heeft hij de buitenunit geopend en zag niks afwijkends(behoudens dat blokje aan tegen een leiding) Overigens was de zware brom gisteravond weer terug
Ik heb hem de grafiek laten zien met de pieken erin......het systeem van homewizard kende hij niet en hij kon niets met de grafiek(hij keek amper) "ieder systeem is anders"
Vervolgens heeft hij wat instellingen gewijzigd in de thermostaat
Radiatoren zijn nu lauw bij energieverbruik 713W
Iemand daar iets zinnigs over te melden?
Ik heb zelf 0 aanpassing nadien gedaan.Gramser schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:20:
Dus ook met die nieuwe stooklijn van 1,20 weet de warmtepomp te moduleren. Heb je sinds gisteren, toen de monteur er was, zelf nog aanpassingen gedaan? Ik kan nu niet zo goed meer bedenken waarom de WP 3,4kW leverde terwijl hij dus wel kan terugmoduleren naar pak 'm beet 700W, waarbij de hut dus blijkbaar warm blijft.
Iemand daar iets zinnigs over te melden?
Ik ben wel voornemens om de stooklijn vanavond laat wat te verlagen. Eens kijken wat de grafiek dan gaat doen vannacht/morgenochtend
Ik heb dit jaar vloerverwarming laten plaatsen, en verwarmde daarvoor ook met radiatoren en dat ging prima met water tussen 32 en 36 graden. Wel een huis met energielabel A, en T33 radiatoren, maar toch. 65 graden is belachelijk warm.Sonja12s schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:30:
[...]
De maximale gew.aanvoertemp. stond op 45 of 48. Dat was te laag volgens de monteur i.v.m. radiatoren.
Je huis werd toch ook warm met de maximaal 40 graden?
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
[ Voor 6% gewijzigd door Gramser op 11-11-2025 13:40 ]
Question Mark schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:34:
[...]
Ik heb dit jaar vloerverwarming laten plaatsen, en verwarmde daarvoor ook met radiatoren en dat ging prima met water tussen 32 en 36 graden. Wel een huis met energielabel A, en T33 radiatoren, maar toch. 65 graden is belachelijk warm.
Jazeker, maar de Vaillant monteur dacht met een verhoging van de aanvoer temp. de pieken op te lossen en hij gaf aan dat bij gebruik radiatoren de aanvoertemp op 65 moest
Dat is op zich raar. Een warmtepomp draait veel efficiënter als hij langdurig op een zo laag mogelijke temperatuur kan draaien. Door de aanvoertemperatuur verhogen bereik je volgens mijn boerenverstand het tegenovergestelde:Sonja12s schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:49:
[...]
Jazeker, maar de Vaillant monteur dacht met een verhoging van de aanvoer temp. de pieken op te lossen en hij gaf aan dat bij gebruik radiatoren de aanvoertemp op 65 moest
- Hogere aanvoertemperatuur betekent minder efficientie
- Hogere aanvoertemperatuur betekent meer afgifte door je radiatoren, waardoor de warmtepomp minder lang hoeft te draaien om de ruimte op temperatuur te krijgen en houden.
- Te weinig afgifte van je radiatoren, zodat de graadminuten regeling te snel ingrijpt?
- Instelling op de thermostaat, waardoor deze bij minimale onder- en overschrijding van de wenstemperatuur al ingrijpt?
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Question Mark schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:58:
[...]
Dat is op zich raar. Een warmtepomp draait veel efficiënter als hij langdurig op een zo laag mogelijke temperatuur kan draaien. Door de aanvoertemperatuur verhogen bereik je volgens mijn boerenverstand het tegenovergestelde:De monteur had in mijn ogen moeten achterhalen waardoor die pieken ontstaan:
- Hogere aanvoertemperatuur betekent meer afgifte door je radiatoren, waardoor de warmtepomp minder lang hoeft te draaien om de ruimte op temperatuur te krijgen en houden.
Pas als helder is wat het probleem is, kun je in mijn ogen pas instellingen gaan aanpassen.
- Te weinig afgifte van je radiatoren, zodat de graadminuten regeling te snel ingrijpt?
- Instelling op de thermostaat, waardoor deze bij minimale onder- en overschrijding van de wenstemperatuur al ingrijpt?
Ik moest maar wat met de stooklijn gaan "spelen"
YouTube: HYBRIDE PARALLEL BUFFER Warmtepomp installatie in bedrijf | Deel 2 Bekijk deze eens vanaf 7.25Question Mark schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:58:
[...]
Dat is op zich raar. Een warmtepomp draait veel efficiënter als hij langdurig op een zo laag mogelijke temperatuur kan draaien. Door de aanvoertemperatuur verhogen bereik je volgens mijn boerenverstand het tegenovergestelde:De monteur had in mijn ogen moeten achterhalen waardoor die pieken ontstaan:
Pas als helder is wat het probleem is, kun je in mijn ogen pas instellingen gaan aanpassen.
Waar doel je op? Ben er even snel doorheen gescrolled, maar verwijs je naar de claim dat bij radiatoren de aanvoertemperatuur gerust op 55 graden ingesteld mag worden?Sonja12s schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:34:
[...]
YouTube: HYBRIDE PARALLEL BUFFER Warmtepomp installatie in bedrijf | Deel 2 Bekijk deze eens vanaf 7.25
Die uitspraak betwist ik namelijk gelet op mijn eigen ervaring, én dat er een groot verschil zit in de afgifte capaciteit van radiatoren. Je kunt niet alle type radiatoren maar op één hoop gooien, en zeggen dat er een "one-size-fits-all" instelling is. Radiatoren zijn er in verschillende types, varierend van specifieke laag-temperatuur, tot T11, T22 of T33. En dan haal ik fysieke afmetingen er nog niet eens bij.
Het enige wat generiek gesteld kan worden is dat bij gebruik van radiatoren er (vaak) minder afgiftecapaciteit is dan vloerverwarming waardoor de temperatuur bij radiatoren vaak wat hoger moet.
Voorbeeld: in mijn eigen woning met voorheen T33 radiatoren verwarmde ik eerst met gem. 34 graden, nu met vloerverwarming met 28 graden aanvoertemperatuur.
Question Mark schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:49:
[...]
Waar doel je op? Ben er even snel doorheen gescrolled, maar verwijs je naar de claim dat bij radiatoren de aanvoertemperatuur gerust op 55 graden ingesteld mag worden?
Klopt en kijk wat hij met de stooklijn doet > 1.50
En dat zei de Vaillant monteur gisteren ook........
Die uitspraak betwist ik namelijk gelet op mijn eigen ervaring, én dat er een groot verschil zit in de afgifte capaciteit van radiatoren. Je kunt niet alle type radiatoren maar op één hoop gooien, en zeggen dat er een "one-size-fits-all" instelling is. Radiatoren zijn er in verschillende types, varierend van specifieke laag-temperatuur, tot T11, T22 of T33. En dan haal ik fysieke afmetingen er nog niet eens bij.
Het enige wat generiek gesteld kan worden is dat bij gebruik van radiatoren er (vaak) minder afgiftecapaciteit is dan vloerverwarming waardoor de temperatuur bij radiatoren vaak wat hoger moet.
Voorbeeld: in mijn eigen woning met voorheen T33 radiatoren verwarmde ik eerst met gem. 34 graden, nu met vloerverwarming met 28 graden aanvoertemperatuur.
Er was een reden dat ik vroeg naar de lijst van alle radiatoren. Met die lijst is te berekenen wat de Ta moet zijn om de circa 8kW maximaal weg te kunnen zetten.
[/broken record]
De behoefte van het huis is 4000m3(-douche) x 8 kWh/m3 = 32.000 kWh, ofwel rond de 11kWh per graaddag (2800/jaar).
De 75/6 kan rond de 8x24=192 kWh per etmaal maken… minus defrosts…
Het huis kan dus volledig op de warmtepomp draaien hij 3-5 graden etmaal gemiddeld buiten. Dus bij die buiten temperatuur moet de 8kW ook echt door het afgifte systeem kunnen.
Ronald schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:06:
[broken record]
De behoefte van het huis is 4000m3(-douche) x 8 kWh/m3 = 32.000 kWh, ofwel rond de 11kWh per graaddag (2800/jaar). Deze begrijp ik niet.....
Het huis kan dus volledig op de warmtepomp draaien hij 3-5 graden etmaal gemiddeld buiten. Dus bij die buiten temperatuur moet de 8kW ook echt door het afgifte systeem kunnen.
Ronald schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:06:
[broken record]
Er was een reden dat ik vroeg naar de lijst van alle radiatoren. Met die lijst is te berekenen wat de Ta moet zijn om de circa 8kW maximaal weg te kunnen zetten.
In de woonkamer hangen 3 radiatoren van 1.10X0.50 dubbelplaats. In de woonkamer hangt ook de thermostaat.
[/broken record]
De behoefte van het huis is 4000m3(-douche) x 8 kWh/m3 = 32.000 kWh, ofwel rond de 11kWh per graaddag (2800/jaar).
Jazeker, maar bij die lager ingestelde temp. en lagere stooklijn gaf de grafiek dat rare gedragQuestion Mark schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:34:
[...]
Ik heb dit jaar vloerverwarming laten plaatsen, en verwarmde daarvoor ook met radiatoren en dat ging prima met water tussen 32 en 36 graden. Wel een huis met energielabel A, en T33 radiatoren, maar toch. 65 graden is belachelijk warm.
[ Voor 5% gewijzigd door Sonja12s op 11-11-2025 16:58 ]
Nog een goede tip (mocht je weer zien dat hij maximaal vebruik geeft, die 3400Watt):
- Open het menu op de VWZ-AI (tegelijk op beide bovenste knoppen drukken)
- Navigeer met de + knop naar ‘Monitoren’ en bevestig met knop rechtsboven
- Navigeer met knop rechtsboven (‘Volgende’) totdat je de waarde ‘Aanvoertemp. Gew.’ ziet staan. Noteer deze waarde en post die hier
Het positieve is, TS laat factuur zien en heeft veel meer gekregen dan op de factuur staat. Namenlijk bv de pompgroep.
Nu is de vraag. Hoe zitten de leidingen naar de radiatoren. Is deze dik genoeg en staan voldoende radiatoren altijd open?
Zoja, zie voorgaande voorbeelden hydraulische aansluitingen:
Hybride parallel (zo zit die nu)
Hybride serie (zo moet die)
Vraag nu lief aan de monteur of tegen zachte prijs en terugname pompgroep of hij wil aanpassen naar hybride serie. En SYSflow wil afkoppelen. En misschien een kWh meter met app op de voeding van de warmtepomp zet.
Dan is de aanvoertemp pas de temp naar de radiatoren. Dan kan de Stooklijn en max temp terug naar normale waarden. En kan veel efficiënter gestookt worden.
Ps heb je foto’s van een paar radiatoren en leidingen ?
VRAAG; als ik de installateur bel en vraag of hij.....(hetgeen wat jij voorsteld) gaat hij vragen: waarom en wie zegt dat. En geef jij daar eens antwoord op.Technician- schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:36:
Jongens dit heeft allemaal geen zin. Wat TS ook aanpast, zelfs een lage Stooklijn. De regeling zal SYSflow (de voeler in de buffer) gebruiken als gewenste TA. Doordat de warmtepomp zijn eigen TA teveel aanzuigt en de secundaire kant kouder blijft zal deze altijd maximaal moduleren precies zoals we dus zien.
Het positieve is, TS laat factuur zien en heeft veel meer gekregen dan op de factuur staat. Namenlijk bv de pompgroep.
Nee hoor....De Vaillant pomp heb ik contant betaald
Nu is de vraag. Hoe zitten de leidingen naar de radiatoren. Is deze dik genoeg en staan voldoende radiatoren altijd open?
Alle radiatoren staan 100% open, altijd
Zoja, zie voorgaande voorbeelden hydraulische aansluitingen:
Hybride parallel (zo zit die nu)
Hybride serie (zo moet die)
Vraag nu lief aan de monteur of tegen zachte prijs en terugname pompgroep of hij wil aanpassen naar hybride serie. En SYSflow wil afkoppelen. En misschien een kWh meter met app op de voeding van de warmtepomp zet.
Van Hybride parallel naar serie parallel kan de prestaties verbeteren, vooral in goed geïsoleerde woningen met een laag-temperatuursysteem zoals vloerverwarming.
Een serie matige opstelling is efficiënter en eenvoudiger te regelen.
De parallel opstelling biedt meer flexibiliteit voor minder geïsoleerde woningen en systemen met hoge aanvoertemperaturen.
Parallel opstelling kan beter omgaan met situaties waar de warmtepomp het in de winter niet alleen kan,en de cv-ketel moet bijspringen
BRON=google
Dan is de aanvoertemp pas de temp naar de radiatoren. Dan kan de Stooklijn en max temp terug naar normale waarden. En kan veel efficiënter gestookt worden.
Ps heb je foto’s van een paar radiatoren en leidingen ?
[ Voor 13% gewijzigd door Sonja12s op 11-11-2025 19:09 ]
Dan zeg je dat doet er niet toe.Sonja12s schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:56:
[...]
VRAAG; als ik de installateur bel en vraag of hij.....(hetgeen wat jij voorsteld) gaat hij vragen: waarom en wie zegt dat. En geef jij daar eens antwoord op.
Ik wil het zo hebben. En wil je dit uitvoeren?
Of je laat een ander het gewoon uitvoeren.
Er is nog wel een “maar”.
Is de leiding naar de warmtepomp ingegraven? Is deze helemaal 25mm dat is in principe aardig krap. Laat dan iig waar ze huis inkomen vergroten naar 32mm en evt bochten of koppelingen dus ook 32mm.
Dit is nodig bij serie bedrijf, er moet voldoende flow zijn!
[ Voor 31% gewijzigd door Technician- op 11-11-2025 19:45 ]
Dit schreef ik ook nog:Technician- schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:33:
[...]
Dan zeg je dat doet er niet toe.
Is de leiding naar de warmtepomp ingegraven? Is deze helemaal 25mm dat is in principe aardig krap. Laat dan iig waar ze huis inkomen vergroten naar 32mm en evt bochten of koppelingen dus ook 32mm.
Van Hybride parallel naar serie parallel kan de prestaties verbeteren, vooral in goed geïsoleerde woningen met een laag-temperatuursysteem zoals vloerverwarming.
Een serie matige opstelling is efficiënter en eenvoudiger te regelen.
De parallel opstelling biedt meer flexibiliteit voor minder geïsoleerde woningen en systemen met hoge aanvoertemperaturen.
Parallel opstelling kan beter omgaan met situaties waar de warmtepomp het in de winter niet alleen kan,en de cv-ketel moet bijspringen
BRON=google
Welke google is dat? De mijne komt met andere feitenSonja12s schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:55:
[...]
BRON=google
(hint: google schrijft zelf geen teksten maar jat alles bij elkaar, zoek de originele bron).
google chromeProton_ schreef op woensdag 12 november 2025 @ 07:57:
[...]
Welke google is dat? De mijne komt met andere feiten
(hint: google schrijft zelf geen teksten maar jat alles bij elkaar, zoek de originele bron).
[ Voor 6% gewijzigd door Sonja12s op 12-11-2025 10:11 ]
Waarom naar een ander? Ik heb toch garantie(2 jaar) En als het verkeerd is aangesloten en/of foute diameter leidingen gebruikt is valt dit onder garantie!Technician- schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:33:
[...]
Dan zeg je dat doet er niet toe.
En ja de leidingen zijn ingegraven
Mag ik vragen in welke relatie jij zit met de Vaillant warmtepomp?
Ontzettend fijn dat je reageert in het topic(waardering) maar ik wil wel graag weten of hetgeen jij beweert "hout snijdt"
Alvast bedankt
Fijn dat jij reageert.Andrehj schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:03:
@Sonja12s @Technician- is volgens mij zelf installateur die warmtepompen installeert, loopt hier al een tijdje mee (je kunt al zijn bijdragen zelf lezen om dat te zien) en ik schat dat hij ondertussen meer van de materie weet dan 90% van zijn collega's. Ik zou zijn raad maar ter harte nemen.
Ik vraag dit omdat er verschillende reacties/adviezen zijn in dit topic en hij deze allemaal terzijde schuift als zijnde "allemaal fout" en doe nou maar wat ik zeg.....althans zo komt het over
Enfin, ik denk dat @Sonja12s ermee geholpen kan zijn als zij zelf snapt waarom dit belangrijk is, dan kan zij dat aan haar installateur voorleggen en vragen het zo te doen. Ik denk dat @Technician- dat prima in lekentermen kan uitleggen, die Sonja dan kan gebruiken. Zou dat te doen zijn?
Want ik snap @Technician- ook wel: wat de meesten van ons adviseren, werkt eigenlijk alleen als de installatie in de basis correct is. En dat lijkt hier niet het geval te zijn.
Dit onderschrijf ik helemaal, Ik kreeg er het buffervat ook niet uit en totaal niet nodig. De installateur wilde deze zo graag er in dat ik deze uiteindelijk gratis heb gekregen en met een bypass er bij zodat er niets via het buffervat gaat.Gramser schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:16:
Ik snap Sonja wat dit betreft wel. Je moet sterk in je schoenen staan om een installateur van repliek te dienen en op andere gedachten te brengen. Immers: de installateur zou de kennis in huis moeten hebben. Gewetensvraag voor @Technician- : zou jij zelf ook zomaar zonder verdere tekst en uitleg de boel gaan omgooien bij een installatie die je zelf hebt aangelegd, ondanks dat je er van overtuigd bent dat jouw manier de juiste is? En dat zou je dan ook nog vanuit eigen zak moeten betalen? De klant had hier toch voor getekend?
Enfin, ik denk dat @Sonja12s ermee geholpen kan zijn als zij zelf snapt waarom dit belangrijk is, dan kan zij dat aan haar installateur voorleggen en vragen het zo te doen. Ik denk dat @Technician- dat prima in lekentermen kan uitleggen, die Sonja dan kan gebruiken. Zou dat te doen zijn?
Want ik snap @Technician- ook wel: wat de meesten van ons adviseren, werkt eigenlijk alleen als de installatie in de basis correct is. En dat lijkt hier niet het geval te zijn.
Hij ziet nu dat het hier perfect werkt, maar blijft het meenemen in huidig werk.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Toch is het niet zo dat een Parallel-buffer per definitie slecht is of slecht functioneert. Ik draai zelf al ruim 3,5 jaar op die manier (wel full-electric) en de installatie draait hier juist zeer efficiënt en tegen een erg laag energieverbruik. Het is alleen wel van belang dat het leidingwerk op orde is en primaire- en secundaire circuit qua flow enigzins op elkaar zijn afgestemd. Die flow is precies waar we in deze installatie geen zicht op hebben, vandaar ook de vragen over het leidingwerk naar de radiatoren e.d.
Ik vind persoonlijk dat de installateur (of Vaillant) dat even had moeten controleren. Wie weet hebben ze dit ook gedaan, geen idee? Dat zou beginnen bij de kap van die pompgroep eraf te halen en te kijken hoe deze staat ingesteld. Ook de waarde van die Sysflow sensor kan op het binnendeel bekeken worden.
De aanvoer- en retourleidingen aan de linkerkant van het buffer zijn ook niet conform specificatie aangesloten (zie rode en blauwe alupex). Ze zijn nu:
1. Aanvoer WP of ketel?
2. Aanvoer WP of ketel?
3. Retour WP of ketel?
4. Retour WP of ketel?
Dit had moeten zijn:
1. Aanvoer ketel
2. Retour ketel
3. Aanvoer WP
4. Retour WP
Zoals te zien is in de schema’s die we eerder stuurden.
:strip_exif()/f/image/ILCK4GmFXQiLC8O20STFTvmd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7086b9eS1pqkXWzdvx9M3mav.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4MTAMaHhxRMzuDLyL8Rxrsv5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MrpEQANdGNoinBZtBhoKqDiI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yomXMYfTO3t9cL2zHZp3MXGs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mcVQWhG2Xi6O8P2vZwjh3ydG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LULOPLi2fTMI9ijHYQIUEYVB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bpl40eLXWnECjMrhxNDXWjNo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2vRMIAIbPSwtJz7KdStWGKKt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oGDtZcCVCmECtjPcL0KMHo2w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GeJ4KzKDLqIIKi1ZzFTOtheE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sR1Up08RPIAVprOYTA38w74S.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zxjLH8rloWImvSRLEtBFJODH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5XjuTrPjLCHe9VrCrHmmrcRI.jpg?f=fotoalbum_large)