De Wp staat op trillingsdempersmr_evil08 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:43:
[...]
Ik zou er veertjes/rubbertjes tussen zetten, als het zandgrond is wil dat ook wel doordreunen tot aan de woning.
Als daar gegraven is dan kan dat ook het verschil in sneeuwbedekking veroorzaken. Denk bijvoorbeeld aan een andere doorlatendheid van de grond. Zoiets lijkt me waarschijnlijker dan dat slecht-geisoleerde leidingen ervoor zorgen dat je dat bijna een halve meter grond hoger nog kan waarnemen.Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:40:
[Afbeelding]
Wel leuk om te zien hoe de route van de Wp leiding ondergronds loopt(40cm diep ingegraven en geisoleerd door installateur)
Waarom wil je dit nou "weg stoppen" in een kleine topic??dunklefaser schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:51:
[...]
Dat lijkt me weer iets voor haar eigen (slapend) topic over het verbruik.
P.S.: Echte tweakers zouden natuurlijk het verlies gaan meten.
Mogen de gebruikers niet weten dat de hedendaagse installateurs( de goeie uitgezonderd) alleen nog maar naar winstoptimalisatie kijken? en maling hebben aan de klant.
Gezien het energieverbruik wat door @Sonja12s is gemeld (zoals door @Andrehj verwoord: "3.4 kW elektrisch maal COP 4 = 13.6 kW thermisch"), zou het me niet verbazen dat een significant deel daarvan de tuin in stroomt. Maar verdere discussie lijkt me inderdaad beter in het eigen topic van @Sonja12s. Lijkt me wel goed om de post met de foto in ieder geval ook hier te houden als aandachtspuntje. Als ik Sonja was zou ik die isolatie toch eens (laten) controleren, gebrekkige isolatie van een lang traject tussen buiten unit en binnen unit zou zou maar eens een deel van het veel te hoge verbruik kunnen verklaren.Isdatzo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:13:
[...]
Als daar gegraven is dan kan dat ook het verschil in sneeuwbedekking veroorzaken. Denk bijvoorbeeld aan een andere doorlatendheid van de grond. Zoiets lijkt me waarschijnlijker dan dat slecht-geisoleerde leidingen ervoor zorgen dat je dat bijna een halve meter grond hoger nog kan waarnemen.
EDIT: ik heb niet het hele topic van Sonja doorgelezen, maar als ik zoek op afstand en tuin dan zie ik geen verwijzingen naar deze informatie. Alleen een opmerking van @Seafarer die het wellicht al bij het rechte eind had
[ Voor 10% gewijzigd door Batilan op 13-01-2026 11:13 ]
Ik zou die foto van je ook maar eens naar je installateur sturen. Dat wordt opengraven en beter isoleren lijkt me. Voor je beeldvorming. Hier was de Armaflex HT op de naden niet verlijmd op de aan- en retourleiding naar binnenunit. Het werd met gemak 21 graden boven zonder radiatoren open daar. En dat was voor het grootste deel binnen de schil.Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:13:
[...]
Waarom wil je dit nou "weg stoppen" in een kleine topic??
Mogen de gebruikers niet weten dat de hedendaagse installateurs( de goeie uitgezonderd) alleen nog maar naar winstoptimalisatie kijken? en maling hebben aan de klant.
Kan je niet gewoon het verschil zien? Aanvoertemp vs echte temp dat de vvw in gaat binnen. Alles wat minder is is verloren onderweg? Even goede temp sensor aan de buizen binnen maken en vergelijken met de aanvoertemp van de WP.Batilan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:54:
[...]
Gezien het energieverbruik wat door @Sonja12s is gemeld (zoals door @Andrehj verwoord: "3.4 kW elektrisch maal COP 4 = 13.6 kW thermisch"), zou het me niet verbazen dat een significant deel daarvan de tuin in stroomt. Maar verdere discussie lijkt me inderdaad beter in het eigen topic van @Sonja12s. Lijkt me wel goed om de post met de foto in ieder geval ook hier te houden als aandachtspuntje. Als ik Sonja was zou ik die isolatie toch eens (laten) controleren, gebrekkige isolatie van een lang traject tussen buiten unit en binnen unit zou zou maar eens een deel van het veel te hoge verbruik kunnen verklaren.
EDIT: ik heb niet het hele topic van Sonja doorgelezen, maar als ik zoek op afstand en tuin dan zie ik geen verwijzingen naar deze informatie. Alleen een opmerking van @Seafarer die het wellicht al bij het rechte eind had
Water-Escape
Mail naar de installateur is inmiddels gestuurd.MotorBeast schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:09:
[...]
Ik zou die foto van je ook maar eens naar je installateur sturen. Dat wordt opengraven en beter isoleren lijkt me. Voor je beeldvorming. Hier was de Armaflex HT op de naden niet verlijmd op de aan- en retourleiding naar binnenunit. Het werd met gemak 21 graden boven zonder radiatoren open daar. En dat was voor het grootste deel binnen de schil.
Dit alleen onder de voorwaarde dat weet hoeveel de extra sensoren van de wp sensoren verschillenwater_escape schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:28:
[...]
Kan je niet gewoon het verschil zien? Aanvoertemp vs echte temp dat de vvw in gaat binnen. Alles wat minder is is verloren onderweg? Even goede temp sensor aan de buizen binnen maken en vergelijken met de aanvoertemp van de WP.
(correctie-waarde).
Ik persoonlijk zou voor deze exercitie Heatmeisters misbruiken (genoeg hier in huis).
Als je dan nog de flow meet (=weet) kan iedereen het verlies berekenen.
Alles andere hier(boven) is speculatie.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Het is een VWL75/6 lees ik in het topic van Sonja, hier, dus een monobloc, dus je zou inderdaad met de temperatuursensoren bij de buitenunit en de binnenunit het verschil in temperatuur kunnen zien, en dan samen met het debiet kun je behoorlijk goed uitrekenen wat het energieverlies is.water_escape schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:28:
[...]
Kan je niet gewoon het verschil zien? Aanvoertemp vs echte temp dat de vvw in gaat binnen. Alles wat minder is is verloren onderweg? Even goede temp sensor aan de buizen binnen maken en vergelijken met de aanvoertemp van de WP.
Zelf heb ik een split, dus daarbij is alles net wat anders. Ik zie wel dat er op de ebus behoorlijk wat sensoren worden doorgegeven, dus wellicht hoef je niet eens zelf sensoren te installeren, maar ik weet dus niet wat een monobloc allemaal rapporteert. Ik meen dat de Vaillant WP's met een vast debiet werken, maar mooier om het uit de ebus gegevens uit te lezen. @Sonja12s ik meen dat je geen ebus adapter hebt, wèl een Vaillant gateway met app?
Terrendis grondleiding heat zijn goede maar ze kosten ook wel wat...Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:33:
[...]
Mail naar de installateur is inmiddels gestuurd.
Bekijk anders eens hoeveel graden verlies je hebt, meet de aanvoertemperatuur buitenunit en de binnenvoeler die direct binnenkomt in huis(als die accuraat is).
(Als ik je foto zie lijkt het verlies wel meevallen want je straat is ook al ontdooit)
Mijn dak zijn ook al plekken ontdooit terwijl daar zeker weten geen koudebruggen zit.
[ Voor 43% gewijzigd door mr_evil08 op 13-01-2026 11:53 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Mee eens, had alvast een reactie geschreven in het topic van Sonja (tegen wil en dank begrijp ik). Met een ebusd adapter kan het debiet vrij precies uitgelezen worden, maar meen dat Sonja die niet heeft. Wellicht verder in het topic daar? De essenties van het (mogelijke) probleem zijn hier duidelijk en kunnen andere Tweakers helpen bij het ontwerp van hun installatie, en waar op te letten bij de plaatsing van de buitenunit (afstand en echt goede isolatie)dunklefaser schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:43:
[...]
Dit alleen onder de voorwaarde dat weet hoeveel de extra sensoren van de wp sensoren verschillen
(correctie-waarde).
Ik persoonlijk zou voor deze exercitie Heatmeisters misbruiken (genoeg hier in huis).
Als je dan nog de flow meet (=weet) kan iedereen het verlies berekenen.
Alles andere hier is speculatie.
@Batilan Als je met +/- 0,5 °C resolutie tevreden bent en de sensoren kan vertrouwen . . .
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Echt aanpakken want je verliest daar echt niet maar 1 graadje op je aanvoer en retour. Ik weet niet hoe diep hij ligt maar als je zo'n streep veroorzaakt in de sneeuw zegt dat genoeg.Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:33:
[...]
Mail naar de installateur is inmiddels gestuurd.
[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 13-01-2026 11:56 ]
Ik heb inderdaad geen ebus adapter maar ook geen gateway........Batilan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:44:
[...]
. @Sonja12s ik meen dat je geen ebus adapter hebt, wèl een Vaillant gateway met app?
Het straatwerk heb ik afgelopen week tijdens de sneeuwval geschovenmr_evil08 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:49:
[...]
(Als ik je foto zie lijkt het verlies wel meevallen want je straat is ook al ontdooit)
Mijn dak zijn ook al plekken ontdooit terwijl daar zeker weten geen koudebruggen zit.
De resolutie van de sensoren uitgelezen via ebusd hebben een resolutie van 2 decimalen, maar als ik de updates bekijk lijken de updates een resolutie te hebben van ca 0.06 °C, toch bijna een factor 10 beter dan wat je suggereert. Ik heb ze nog niet vergeleken met mijn DS18B20 sensoren (die onderling een zeer geringe afwijking hebben en dus prima gebruikt kunnen worden om een delta T te meten), maar tot op heden heb ik in ieder geval nog geen gekke dingen gezien waardoor ik de metingen niet vertrouw.dunklefaser schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:50:
@Batilan Als je met +/- 0,5 °C resolutie tevreden bent en de sensoren kan vertrouwen . . .
Zoals ik al eerder heb genoemd lijken de metingen van de Vaillant systemen technisch vrij goed, maar verkloot Vaillant het in hun app met de "Energie Efficientie" (CoP achtige parameter).
Ben wel benieuwd hoe de installateur van Sonja reageert op deze observatie. Ik begreep dat er ook al mensen van Vaillant over de vloer zijn geweest bij Sonja, het lijkt me dat ze dan toch ook even deze basale zaken checken, zij kunnen dit met hun apparatuur waarschijnlijk eenvoudig uitlezen.
Ik zie overigens dat de installateur financieel gezien een redelijk nette offerte had gemaakt, daar stond niet een post bij voor de extra benodigde isolatie, maar met totale installatiekosten van zo'n € 1300,- vrees ik dat hij weinig budget over had voor fatsoenlijke isolatie. Misschien kun je eens een foto maken van onder / achter de buitenunit waar de leidingen de grond in gaan om te zien welk type isolatie gebruikt lijkt te zijn?
[ Voor 28% gewijzigd door Batilan op 13-01-2026 12:15 ]
Zit op rond de 14 meterMotorBeast schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:54:
[...]
Echt aanpakken want je verliest daar echt niet maar 1 graadje op je aanvoer en retour. Ik weet niet hoe diep hij ligt maar als je zo'n streep veroorzaakt in de sneeuw zegt dat genoeg.Je hebt toch een 75/6. Hoe lang zijn die leidingen? Mogen dacht ik niet langer zijn dan 20 meter enkel.
Droogrek daar zetten voor je kleding. Hoeft de warmtepompdroger niet meer aan.Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:12:
Zelfs het stukje straatwerk waaronder de leidingen lopen is al opgedroogd !!
[Afbeelding]
@Batilan Prima - als de waarden via de ebus met een hogere resolutie beschikbaar zijn is dit een pré.
Maar je weet dan nog niet wat de onderlinge afwijking in het meetbereik is.
De DS18B20 sensoren hebben idd. een bepaalde digitale resolutie (afhankelijk van het gekozen bereik).
"Standaard-digitaliseringsfout" is +/- 0,0625, dus als een sensor 0,00 °C meet kan een een andere 0,0625 °C aangeven (plus of min). Let op - ze zijn meestal niet gematcht.
Voor warmtepompen met lage deltaT zou ik geen DS18B20 gebruiken.
De DS18B20 sensoren hebben idd. een bepaalde digitale resolutie (afhankelijk van het gekozen bereik).
"Standaard-digitaliseringsfout" is +/- 0,0625, dus als een sensor 0,00 °C meet kan een een andere 0,0625 °C aangeven (plus of min). Let op - ze zijn meestal niet gematcht.
[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 13-01-2026 12:20 ]
Het lijkt er op dat we het "lek" boven water hebben (letterlijk :-))Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:12:
Zelfs het stukje straatwerk waaronder de leidingen lopen is al opgedroogd !!
[Afbeelding]
(op zijn minst een deel daarvan), kun je eens een foto maken van het punt bij de buitenunit waar de leidingen de grond in gaan. Zie ook het eigen topic, maar de suspense is nu inderdaad te groot om dit in je eigen topic te verbergen
[ Voor 8% gewijzigd door Batilan op 13-01-2026 12:22 ]
Als je alles tot op de laatste 2 cijfers achter de komma nauwkeurig wilt meten heb je helemaal gelijk, maar gezien wat we nu zien in het algemene Vaillant WP topic denk ik dat we kunnen stoppen met dit achter de komma geneuzel. De installateur heeft een flinke fout gemaakt met de isolatie van de leidingen tussen de buitenunit en binnenshuis, dit zou wel eens de sleutel kunnen zijn naar het oplossen van het probleem wat Sonja al die tijd heeft gehad.dunklefaser schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:19:
@Batilan Prima - als de waarden via de ebus met een hogere resolutie beschikbaar zijn is dit een pré.
[ Voor 3% gewijzigd door Batilan op 13-01-2026 12:31 ]
@Sonja12s was je erbij toen het ingegraven werd? Heb je foto's? Het ligt in je gras, dus je kan het met 10 minuutjes graven erbij zijn en kijken hoe het eruit ziet en voelen hoe warm het is.
Hier maar 4 meter buiten onder de grond. Maar daar blijft de sneeuw gewoon liggen
. Gat van 60cm had ik gegraven.
Hier maar 4 meter buiten onder de grond. Maar daar blijft de sneeuw gewoon liggen
[ Voor 10% gewijzigd door water_escape op 13-01-2026 12:34 ]
Water-Escape
@Batilan Dan hebben veel bedrijven bij de aanleg van warmtenetten ook grote steken laten vallen.
Maar ook hier geldt - de energierekening is voor de klant.
Als je niet kan aantonen hoeveel energie verloren gaat - en alles is relatief (A. Einstein).
P.S.: I rest this kees.
Als je niet kan aantonen hoeveel energie verloren gaat - en alles is relatief (A. Einstein).
P.S.: I rest this kees.
[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 13-01-2026 12:55 ]
Sorry hoor, maar uit de foto's van Sonja in het algemene topic is gewoon glashelder wat het probleem is. Dit moet gewoon aangepakt worden met het verbeteren van de isolatie met goed (voor dit doel algemeen geaccepteerd) materiaal en een goede verwerking. Aan de hand van de keuze van het materiaal kun je (bij juiste verwerking) het energieverlies praktisch voorspellen. Je kunt dan als je er op staat dit na laten meten om e.e.a. te verifiëren.dunklefaser schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:38:
@Batilan Dan hebben veel bedrijven bij de aanleg van warmtenetten ook grote steken laten vallen.
Ja de hoeveelheid verloren energie is en blijft relatief, maar gezien de beelden weten we allemaal dat dit een "relatief groot deel" zal zijn, als we dat naar een "acceptabel klein relatief deel" kunnen terugbrengen is iedereen blij (behalve @dunklefaser wellicht omdat hij niet precies op 2 cijfers achter de komma weet hoeveel energie het scheelt
@Batilan
Kan die er gelijk 32mm indoen ipv 25mm
Maar dit is niet “het” probleem hoor.
Het probleem is het huis (isolatie)en de verwachting, denk ik, want mij lijkt het warmteverlies rond vorstpunt iets van 12-16kw.
Met een 7kW warmtepomp kun je eigenlijk tot een graad of 2-4 en daaronder moet je over naar de CV ketel. Dit is ook een hybride toch?
En volgens mij heeft de klant zelf de leiding gelegd oig de leiding ingegraven. Waarschijnlijk alleen de geïsoleerde buis met 9mm is zo in de grond gekomen.
Dit is gewoon een hybride en meer dan dit zal het niet echt worden. Misschien wel nog wat verbetering mogelijk.
Het probleem is het huis (isolatie)en de verwachting, denk ik, want mij lijkt het warmteverlies rond vorstpunt iets van 12-16kw.
Met een 7kW warmtepomp kun je eigenlijk tot een graad of 2-4 en daaronder moet je over naar de CV ketel. Dit is ook een hybride toch?
En volgens mij heeft de klant zelf de leiding gelegd oig de leiding ingegraven. Waarschijnlijk alleen de geïsoleerde buis met 9mm is zo in de grond gekomen.
Dit is gewoon een hybride en meer dan dit zal het niet echt worden. Misschien wel nog wat verbetering mogelijk.
[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 13-01-2026 13:12 ]
Zulke slang is bij mij ook gebruiktwater_escape schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:33:
@Sonja12s was je erbij toen het ingegraven werd? Heb je foto's? Het ligt in je gras, dus je kan het met 10 minuutjes graven erbij zijn en kijken hoe het eruit ziet en voelen hoe warm het is.
Hier maar 4 meter buiten onder de grond. Maar daar blijft de sneeuw gewoon liggen. Gat van 60cm had ik gegraven.
[Afbeelding]
De sleuf heb ik zelf gegraven.....
Dat is wel fors inderdaad, maar gezien de foto's lijkt het me toch wel dat er een significant deel van de warmte verloren gaat in het grond traject. Anders moeten we toch maar het principe van @dunklefaser aanhouden van "meten is weten" (waar ik op zich helemaal achter sta, alleen hecht dunklefaser wat meer aan de laatste cijfers achter de kommaTechnician- schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:09:
@Batilan
Batilan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:20:
[...]
Het lijkt er op dat we het "lek" boven water hebben (letterlijk :-))
(op zijn minst een deel daarvan), kun je eens een foto maken van het punt bij de buitenunit waar de leidingen de grond in gaan. Zie ook het eigen topic, maar de suspense is nu inderdaad te groot om dit in je eigen topic te verbergen
Wat doet die buitensensor daar!
Dat kastje wat 'erop' gelijmd zit hoort op 2.5 meter hoogte op het noorden te zitten. ver weg van invloeden als ramen, deuren en ventilatieroosters.
De warmtepomp zelf heeft ook al een 'air inlet' temperatuursensor. de losse buitensensor gaat zo niet veel bijdragen aan de sturing gok ik zo
[ Voor 12% gewijzigd door gekke-gerrit op 13-01-2026 13:37 ]
moest 40cm zijn in opdracht installateur (had ik al geschreven)
Sterker. Meet verkeerde waardes. Had ik ook met mijn "fantastische" installateur. Hangt nu 1.50 meter vrij boven het dak en correcte waardes.gekke-gerrit schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:36:
[...]
Dat kastje wat 'erop' gelijmd zit hoort op 2.5 meter hoogte op het noorden te zitten. ver weg van invloeden als ramen, deuren en ventilatieroosters.
De warmtepomp zelf heeft ook al een 'air inlet' temperatuursensor. de losse buitensensor gaat zo niet veel bijdragen aan de sturing gok ik zo
Dat is wel een heel rare plek voor een buitensensor...
Edit: anderen zijn me voor. Volgens mij moest die (in mijn handleiding staat dat zo) op 1m80 hoog uit de wind en zon, liefst Noord of Noordoost.
Dit kan hele rare waarden veroorzaken zo, dat ding had ergens aan je gevel kunnen hangen. Heeft ook geen rechtstreekse aansluiting op je buitendeel nodig.
Edit: anderen zijn me voor. Volgens mij moest die (in mijn handleiding staat dat zo) op 1m80 hoog uit de wind en zon, liefst Noord of Noordoost.
Dit kan hele rare waarden veroorzaken zo, dat ding had ergens aan je gevel kunnen hangen. Heeft ook geen rechtstreekse aansluiting op je buitendeel nodig.
[ Voor 18% gewijzigd door Gramser op 13-01-2026 13:42 ]
OK, dat ziet er volgens mij wel goed uit qua "verpakking", er is blijkbaar wel mantelbuis gebruikt, maar het lijkt me dat de isolatie niet echt toereikend is gezien de effecten bovengronds. Die buitensensor zit inderdaad niet goed zoals @gekke-gerrit meldt.
-Hij zit op een schaduwrijke plekgekke-gerrit schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:36:
[...]
-Vrije luchtcirculatie
-En noordzijde
... maar wordt mogelijk beïnvloed door de temperatuur van de warmtepomp zelf.
Het is aan jou. Ik heb nog niemand hier dit zien doen.
Het is aan jou. Ik heb nog niemand hier dit zien doen.
Er is hier 2x een Vaillant technicus geweest. Eentje heeft de buitenunit open gehad maar heeft niets over de plak van plaatsing van de buitensensor gezegd.Batilan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:42:
[...]
OK, dat ziet er volgens mij wel goed uit qua "verpakking", er is blijkbaar wel mantelbuis gebruikt, maar het lijkt me dat de isolatie niet echt toereikend is gezien de effecten bovengronds. Die buitensensor zit inderdaad niet goed zoals @gekke-gerrit meldt.
Ik heb het aan ChatGPT gevraagd, dat is soms behulpzaam:
Als je de **buitentemperatuursensor aan de achterkant van de Vaillant aroTHERM plus 75/6 bevestigt**, dan krijg je **geen betrouwbare buitentemperatuurmeting**. Concreet gebeurt het volgende:
### ❌ Verkeerde temperatuurmeting
De achterkant van de warmtepomp wordt beïnvloed door:
* **Restwarmte van de compressor en elektronica**
* **Warme of koude luchtstromen** door het toestel (afhankelijk van bedrijfstoestand)
* **Ontdooicycli** (defrost), waarbij lokaal ineens veel koudere of juist warmere lucht ontstaat
Hierdoor meet de sensor vaak:
* **Te warm** tijdens normaal bedrijf
* **Sterk wisselend** bij starten, stoppen en ontdooien
### ⚠️ Gevolgen voor de regeling
Omdat de sensor wordt gebruikt voor **weersafhankelijke regeling**, leidt dit tot:
* ❌ **Te lage aanvoertemperatuur** → woning wordt niet goed warm
* ❌ **Te hoge aanvoertemperatuur** → onnodig energieverbruik
* ❌ **Onrustig gedrag van de warmtepomp** (veel moduleren / pendelen)
* ❌ **Lagere efficiëntie (COP)**
* In sommige gevallen zelfs **comfortklachten** in huis
### 🔧 Waarom Vaillant dit afraadt
Vaillant schrijft expliciet voor dat de buitensensor:
* **Los van de warmtepomp**
* **Aan een representatieve gevel**
* **Buiten invloed van warmtebronnen**
moet worden gemonteerd.
De warmtepomp “ziet” zijn eigen warmte en kou, en dat is **niet de echte buitentemperatuur**.
### ✅ Wanneer zou het *nog enigszins* werken?
Eerlijk antwoord: **bijna nooit goed**.
Alleen als:
* je **geen weersafhankelijke regeling** gebruikt
* én de sensor puur informatief is
Maar bij de aroTHERM plus wordt hij vrijwel altijd actief gebruikt door de regeling.
### ✔️ Beste alternatief
Monteer de sensor:
* Aan een **noord- of noordwestgevel**
* Uit de zon
* Minstens **1,5–2 m van de warmtepomp**
* Niet boven ramen, deuren of ventilatieopeningen
Als je de **buitentemperatuursensor aan de achterkant van de Vaillant aroTHERM plus 75/6 bevestigt**, dan krijg je **geen betrouwbare buitentemperatuurmeting**. Concreet gebeurt het volgende:
### ❌ Verkeerde temperatuurmeting
De achterkant van de warmtepomp wordt beïnvloed door:
* **Restwarmte van de compressor en elektronica**
* **Warme of koude luchtstromen** door het toestel (afhankelijk van bedrijfstoestand)
* **Ontdooicycli** (defrost), waarbij lokaal ineens veel koudere of juist warmere lucht ontstaat
Hierdoor meet de sensor vaak:
* **Te warm** tijdens normaal bedrijf
* **Sterk wisselend** bij starten, stoppen en ontdooien
### ⚠️ Gevolgen voor de regeling
Omdat de sensor wordt gebruikt voor **weersafhankelijke regeling**, leidt dit tot:
* ❌ **Te lage aanvoertemperatuur** → woning wordt niet goed warm
* ❌ **Te hoge aanvoertemperatuur** → onnodig energieverbruik
* ❌ **Onrustig gedrag van de warmtepomp** (veel moduleren / pendelen)
* ❌ **Lagere efficiëntie (COP)**
* In sommige gevallen zelfs **comfortklachten** in huis
### 🔧 Waarom Vaillant dit afraadt
Vaillant schrijft expliciet voor dat de buitensensor:
* **Los van de warmtepomp**
* **Aan een representatieve gevel**
* **Buiten invloed van warmtebronnen**
moet worden gemonteerd.
De warmtepomp “ziet” zijn eigen warmte en kou, en dat is **niet de echte buitentemperatuur**.
### ✅ Wanneer zou het *nog enigszins* werken?
Eerlijk antwoord: **bijna nooit goed**.
Alleen als:
* je **geen weersafhankelijke regeling** gebruikt
* én de sensor puur informatief is
Maar bij de aroTHERM plus wordt hij vrijwel altijd actief gebruikt door de regeling.
### ✔️ Beste alternatief
Monteer de sensor:
* Aan een **noord- of noordwestgevel**
* Uit de zon
* Minstens **1,5–2 m van de warmtepomp**
* Niet boven ramen, deuren of ventilatieopeningen
Zo kort boven de grond is het tijdens koude periodes te koud gemeten en als het warmer wordt te warm. Tevens heb je invloed van de luchtflow ingaand van de unit. Altijd windkracht 10 of zo. Verder wordt de kast van de compressor volgens mij ook nog eens warm. Meten is weten. Ik kreeg mijn stooklijn in ieder geval nooit goed.Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:45:
[...]
-Hij zit op een schaduwrijke plek
-Vrije luchtcirculatie
-En noordzijde
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 13-01-2026 14:17 ]
Interessant.Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:53:
[...]
Er is hier 2x een Vaillant technicus geweest. Eentje heeft de buitenunit open gehad maar heeft niets over de plak van plaatsing van de buitensensor gezegd.
Stel het is -10, en de wind staat 'ongunstig' dan krijgt de buiten temperatuur sensor ineens een hoop 'warmte' van een defrost cycle. De stoomwolken vlogen hier de oprit over tijdens defrost cycle's
Tuurlijk, de sensor werkt. maar dit is niet hoe het is bedoelt. De sensor is er om te sturen op buiten temperatuur. Die wordt beïnvloed.
En zou de (mogelijk) verkeerde plek van de buitensensor ook de reden kunnen zijn van de diverse foutmeldingen? bijv:
:strip_exif()/f/image/6NsQXvX4ArAX8ljFajVTPoeT.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze melding staat er al wel 5-7 keer in
:strip_exif()/f/image/6NsQXvX4ArAX8ljFajVTPoeT.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze melding staat er al wel 5-7 keer in
[ Voor 4% gewijzigd door Sonja12s op 13-01-2026 15:28 ]
@Sonja12s What the f...? Sorry voor mijn taalgebruik. Gaat er wel iets goed bij je? Vind je het gek dat je WP niet lekker draait en hoog verbruik? Waar moet dat ding nog op regelen? Wellicht kleine kabelbreuk. Of verkeerde kabel met invloed van andere signalen. 3G/4G wie zal het zeggen. Installateur gaat het weer druk krijgen bij je.
[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 13-01-2026 15:32 ]
Werkelijk geen idee waarom een installateur hier niet op is getriggerd. Maar inderdaad, ook dit gaat niet goed.
Was er nou maar een specifiek topic voor de warmtepompproblemen van Sonja...
Nare/rare en vervelende opmerking.Isdatzo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:48:
Was er nou maar een specifiek topic voor de warmtepompproblemen van Sonja...
De door mij aangehaalde punten zijn allen veroorzaakt door geldgeile installateurs. Rammen maar en zakken vullen(de goeie daar gelaten)
Als ik geïnformeerd was over de door mij aangehaalde punten had ik 3x achter de oren gekrabd alvorens ik in zee gegaan was met deze Vaillant-installateur welke me nu laat verrekken, eigenlijk al direct na plaatsing.
Het is dus niet correct om genoemde zaken ergens "weg te stoppen" maar juist daar te plaatsen waar de meeste, juist nieuwe lezers zitten.
En laten we wel zijn.....dit zijn toch andere zaken als een stooklijntje op 0.3 of 0.32 zetten
En hier begint dit topic op pagina 1 mee: " In dit topic kunnen we ervaringen kwijt over het installeren, inregelen, gebruiken en meten aan de Vaillant warmtepompen"
[ Voor 10% gewijzigd door Sonja12s op 13-01-2026 16:07 ]
Bij jou moet iemand met verstand van zaken (en dat lijkt me niet de oorspronkelijke installateur) de installatie van A tot Z doorlopen. Door alle flarden van informatie die hier in het topic verspreid staan heb ik in elk geval geen goed overzicht van hoe de boel bij jou precies in elkaar steekt.Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:05:
[...]
Nare/rare en vervelende opmerking.
De door mij aangehaalde punten zijn allen veroorzaakt door geldgeile installateurs. Rammen maar en zakken vullen(de goeie daar gelaten)
Als ik geïnformeerd was over de door mij aangehaalde punten had ik 3x achter de oren gekrabd alvorens ik in zee gegaan was met deze Vaillant-installateur welke me nu laat verrekken, eigenlijk al direct na plaatsing.
Het is dus niet correct om genoemde zaken ergens "weg te stoppen" maar juist daar te plaatsen waar de meeste, juist nieuwe lezers zitten.
En laten we wel zijn.....dit zijn toch andere zaken als een stooklijntje op 0.3 of 0.32 zetten
En hier begint dit topic op pagina 1 mee: " In dit topic kunnen we ervaringen kwijt over het installeren, inregelen, gebruiken en meten aan de Vaillant warmtepompen"
En je gaat ook niet dichterbij een goedwerkende installatie komen door elke observatie in dit topic te plempen, juist omdat het bij jou niet een gevallatje stooklijn van 0.3 naar 0.35 is. Ik snap dus ook niet waarom per se alles in dit topic geplaatst moet worden. Of wil je simpelweg voor de zoveelste keer klagen over incapabele en geldgeile installateurs? Ja, die zitten er vast tussen. Water is nat.
De vraag is dus vooral: wil je de problemen oplossen of wil je erover zeuren?
ok, maar heb je 40cm diep gegraven? Dan ligt hij op 20 cm.Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:40:
[...]
moest 40cm zijn in opdracht installateur (had ik al geschreven)
Ik heb 60cm diep gegraven en daarin de buizen, is toch een stuk dieper.
Maar of dit het probleem is weet ik niet, maar ik zou eens goed de temperaturen meten.
Water-Escape
Je hebt een 75/6 toch? Ik heb daar een draadloze buitentemp sensor voor. Deze lijkt bedraad?Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:05:
[...]
Nare/rare en vervelende opmerking.
Misschien de draadloze vragen en aan je gevel hangen.
Water-Escape
Met radiatoren stoken maakt de een juiste meting en stooklijn wel uit. Ik stook met een minimum van 32 graden tot en met 45 bij -10. Bij een vloerverwarming liggen die waardes veel dichter bij elkaar en zal 1 of 2 graden aanvoer geen wereld van verschil maken. Met radiatoren een kleine afwijking en je krijgt overschoot of je haalt je setpoint niet.mr_evil08 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:07:
[...]
Bij een flinke overstoot gaat de warmtepomp alsnog uit op actief regeling (nee niet de graadminuutregeling).
@Sonja12s Zou me niet teveel zorgen maken over de buitenvoeler, het is sterk afhankelijk van je configuratie.
Hier doet de buitenvoeler maar weinig want the thermostaat binnen compenseert de stooklijn ook.
Dat ding wijkt bij mij ook wel eens af een paar graden naar boven of beneden omdat die laag op Noord aan de woning is gemonteerd, heeft geen effect op de stooklijn hier daarvoor is de afwijking te klein, zolang de marge maar binnen 5 graden blijft hier.
Ik hoef jou geen volledige info te geven om een goed overzicht te verkrijgen. Waarom? ben je installateur?Isdatzo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:19:
[...]
Bij jou moet iemand met verstand van zaken (en dat lijkt me niet de oorspronkelijke installateur) de installatie van A tot Z doorlopen. Door alle flarden van informatie die hier in het topic verspreid staan heb ik in elk geval geen goed overzicht van hoe de boel bij jou precies in elkaar steekt.
Of wil je simpelweg voor de zoveelste keer klagen over incapabele en geldgeile installateurs? Ja, die zitten er vast tussen. Water is nat.
De vraag is dus vooral: wil je de problemen oplossen of wil je erover zeuren?
En ik klaag niet over incapabele installateurs....ik waarschuw voor incapabele installateurs en overleg dat met voorbeelden en die van het sneeuw was wel een hele mooie, toch
Nogmaals: ik doe niets anders dan waar dit topic voor bedoeld is en daar hebben de nieuwkomers recht op. Als je nou zegt dat je tureluurs wordt van een stooklijn 0.3 of 0.31....dan zou ik dat begrijpen.
Wauw!! ik scoor een cob van 4.7 Is dat wat hier hier wilt lezen?
Ik heb een home-wizard Kwh meter gekocht en laten plaatsen en pas toen kwam ik achter het slechte functioneren van mijn Wp. Deze ervaring heb ik gedeeld en onderbouwd met keurige meting-overzichten en daar is dit topic voor bedoeld, zie pagina 1
[ Voor 9% gewijzigd door Sonja12s op 13-01-2026 17:16 ]
Mr.Evil 08 zegt dat het niet uitmaakt v.w.b buitensensor. En ja ik heb 45 diep gegravenwater_escape schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:23:
[...]
ok, maar heb je 40cm diep gegraven? Dan ligt hij op 20 cm.
Ik heb 60cm diep gegraven en daarin de buizen, is toch een stuk dieper.
Maar of dit het probleem is weet ik niet, maar ik zou eens goed de temperaturen meten.
Ik denk dat @Isdatzo probeert met je mee te denken. Nu klinkt het als "ik heb een probleem en ik wil mijn hart luchten, maar het probleem niet oplossen".Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:11:
[...]
Ik hoef jou geen volledige info te geven om een goed overzicht te verkrijgen. Waarom? ben je installateur?
...
Hi @Sonja12s , ik denk dat hier wel de crux zit want dit is topic bedoeld voor algemeen geneuzel over de Vaillant warmtepompen - in algemene zin.Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:11:
[...]
Nogmaals: ik doe niets anders dan waar dit topic voor bedoeld is en daar hebben de nieuwkomers recht op.
Jij hebt een super specifiek probleem én een installatie die echt afwijkt van de meeste installaties hier. Vandaar dat de moderators van Tweakers je hebben proberen te helpen met een apart topic zodat we je beter kunnen helpen.
Dus nee, je doet niet waar dit topic voor bedoeld is en het is zelfs een beetje onhandig als je de hele tijd probeert jouw specifieke probleem te bespreken in dit algemene topic. Zullen we daarom jouw probleem goed verder bespreken in het eigen topic, daar krijgt het echt veel meer juiste aandacht en iedereen vind het leuk om als Sherlock Holmes jouw probleem in te duiken.
Het beste is dan ook dat je daar even een samenvatting met alle foto's zet zodat iedereen over dat specifieke probleem kan meedenken.
@Sonja12s , zou je hier nog een keer voor de meedenkers alle foto's willen plaatsen, niet iedereen leest mee in het andere topic - hier heb je de expertise van ook niet-Vaillant gebruikers tot je beschikking.
Er is dus jouw vermoeden dat er een probleem kan zijn met de grondleidingen naar de warmtepomp. Dit was op de factuur niet te zien, terwijl met dit soort lengtes het wel een aardige kostenpost zou moeten zijn. Kun je de installateur vragen welke leidingen gebruikt zijn?
Er is dus jouw vermoeden dat er een probleem kan zijn met de grondleidingen naar de warmtepomp. Dit was op de factuur niet te zien, terwijl met dit soort lengtes het wel een aardige kostenpost zou moeten zijn. Kun je de installateur vragen welke leidingen gebruikt zijn?
Even rustig ademhalen mensen, denk aan je bloeddruk...
Lijkt me dat Sonja hier terecht in dit topic vragen stelt; zou niet weten wat het probleem is. Het gaat over een (matig geinstalleerde) Arotherm, dat lijkt me on-topic.
En eerlijk gezegd vind ik persoonlijk dit soort problemen heel wat interessanter dan met ebusd je stooklijn op drie cijfers achter de komma kunnen aanpassen. Die laatste 1,5% rendement, ach. Hier valt ten minste serieuze winst te behalen.
Om te beginnen met de buitentemperatuursensor; dit slaat nergens op. Er zit nota bene al een sensor achterop dat ding. Die hoort aan je huis te hangen waar 'ie niet wordt beïnvloed door de luchtstroming van de WP zelf.
En qua isolatie op de leidingen zou je willen meten wat het temperatuurverschil is tussen het water dat de WP verlaat en waar het de woning binnenkomt. Adhv de flowrate en het temperatuursverschil kun je dan bepalen hoeveel warmte je in de grond steekt.
Lijkt me dat Sonja hier terecht in dit topic vragen stelt; zou niet weten wat het probleem is. Het gaat over een (matig geinstalleerde) Arotherm, dat lijkt me on-topic.
En eerlijk gezegd vind ik persoonlijk dit soort problemen heel wat interessanter dan met ebusd je stooklijn op drie cijfers achter de komma kunnen aanpassen. Die laatste 1,5% rendement, ach. Hier valt ten minste serieuze winst te behalen.
Om te beginnen met de buitentemperatuursensor; dit slaat nergens op. Er zit nota bene al een sensor achterop dat ding. Die hoort aan je huis te hangen waar 'ie niet wordt beïnvloed door de luchtstroming van de WP zelf.
En qua isolatie op de leidingen zou je willen meten wat het temperatuurverschil is tussen het water dat de WP verlaat en waar het de woning binnenkomt. Adhv de flowrate en het temperatuursverschil kun je dan bepalen hoeveel warmte je in de grond steekt.
Grondleiding kost minimaal €60 de meter, rustig het dubbele op een installateur factuur… dus als het niet op de factuur van @Sonja12s staat vrees ik het nodige… en dat verklaart dan wel het gebrek aan sneeuw…
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
@Sonja12s heeft eerder een eigen topic gekregen omdat het vrij specifieke problemen waren, waar juist dieper op díe problemen in kon worden gegaan zonder dat het versnippert raakt.
Dit is allemaal een herhaling van zetten.
En ik zei van wel. Zeker met radiatoren.Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:19:
[...]
Mr.Evil 08 zegt dat het niet uitmaakt v.w.b buitensensor. En ja ik heb 45 diep gegraven
Volgens mij is het hier gebruikelijk dat zodra iets in een algemeen topic op een andere plek meer en betere aandacht verdient, dat het dan een los topic krijgt. Zie dus de 9 pagina's vol met hulp: Vaillant aroTHERM energieverbruik. Als we dan op twee plekken blijven discussiëren/helpen, dan wordt het nóg moeilijker te volgenSteyn_E schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:45:
@Sonja12s welke regio woon je als ik vragen mag?
Water-Escape
In een regio waar de buitensensor ook niet op de buitenunit hoort. Maar als de boel toch wordt aangepakt en de leidingen uit de grond komen, kan ook dat meteen worden rechtgezet.
Het is duidelijk dat er veel zaken aan die installatie niet deugen. Een aantal zijn er al verbeterd (in het genoemde eigen topic), maar ik durf wel te stellen dat er in deze installatie zoveel fouten zijn gemaakt dat dit op afstand (door ons) niet is op te lossen. Zie daarvoor ook de foto’s in het betreffende topic. We kunnen adresseren, maar daar houdt het aardig op.. en dat is door een hoop van ons inmiddels gedaan.Steyn_E schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:45:
Het vervelende is alleen dat de situatie niet verbetert. Zo te lezen zijn er al verschillende keren monteurs langsgeweest en die hebben deze problemen niet geaddresseerd en/of opgelost. Dit lijkt mij ook de taak van de oorspronkelijke installateur, en niet Vaillant.
Als je zelf de kennis en handigheid niet bezit, dan is een derde partij inschakelen om dit op te laten lossen de enige oplossing. Anders blijven we rondjes lopen.
Overigens; drie cijfers achter de komma kunnen aanpassen, en 1.5% beter rendement halen is ook leuk! Je bent een Tweaker of niet
Vergeet dan ook de foutieve aansluiting van het buffervat en het nodige (krappe) leidingwerk niet
[ Voor 15% gewijzigd door NL-Kasper op 13-01-2026 21:45 ]
Friesland, in het mooiste gedeeltewater_escape schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:04:
@Sonja12s welke regio woon je als ik vragen mag?
Technician- schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:09:
@Batilan
Yeb hybride, maar dat wist je al
Fout. Ik heb alleen de geul gegraven. Vaillant installateur heeft verder alles zelf gedaan emt 2 extra mankracht erbij.
Lekker plaatje toch:Gramser schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 18:06:
@Sonja12s heeft eerder een eigen topic gekregen omdat het vrij specifieke problemen waren, waar juist dieper op díe problemen in kon worden gegaan zonder dat het versnippert raakt.
[ Voor 19% gewijzigd door teacher op 14-01-2026 07:44 ]
@Technician- en @dunklefaser jullie zijn toch de installateurs.........zit die buitensensor nou fout geplaatst of plakken jullie m ook op die plek.dunklefaser schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:10:
[...]
Meestal is de ontvangst van het DCF77 signaal (77 kHz) prima, maar niet altijd.
Kan je ook via de diagnosecodes en de ebus volgen.
Aansluiting buffervat is niet fout! volgens technicus van Vaillant zelf. Niet proberen de leukste te zijn a.u.b.NL-Kasper schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:43:
Vergeet dan ook de foutieve aansluiting van het buffervat en het nodige (krappe) leidingwerk niet
Maakt allemaal niet zoveel uit.Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:14:
[...]
@Technician- en @dunklefaser jullie zijn toch de installateurs.........zit die buitensensor nou fout geplaatst of plakken jullie m ook op die plek.
Bij jou zijn wat details die beter kunnen maar op de grote lijn veranderd dat allemaal niks. Kun je veel geld steken in nieuwe leiding, buitenvoeler verplaatsen, veren onder de unit.
Je zult hem toch horen, het vermogen blijft te klein (voor de verwachting) en het verbruik valt tegen.
Die factuur........jullie weten toch hoe dat werkt?Ronald schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:48:
Grondleiding kost minimaal €60 de meter, rustig het dubbele op een installateur factuur… dus als het niet op de factuur van @Sonja12s staat vrees ik het nodige… en dat verklaart dan wel het gebrek aan sneeuw…
Technician- schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:09:
@Batilan
Is niet nodig volgens Vaillant technicus. Er is een juiste diameter gebruikt
Waar baseer je dat op?
Fout. Ik heb alleen de geul gegraven. De installateur vroeg 40cm en hij kreeg 45cm diep
Dank voor je reactie. Maar waarom roepen velen dan dat de buitensensor fout zit en ik deze moet verplaatsen?Technician- schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:18:
[...]
Maakt allemaal niet zoveel uit.
Bij jou zijn wat details die beter kunnen maar op de grote lijn veranderd dat allemaal niks. Kun je veel geld steken in nieuwe leiding, buitenvoeler verplaatsen, veren onder de unit.
Je zult hem toch horen, het vermogen blijft te klein (voor de verwachting) en het verbruik valt tegen.
Geen installateur hier - gewoon een tweaker met een Vaillant aroTherm pure split.Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:14:
[...]
@Technician- en @dunklefaser jullie zijn toch de installateurs.........zit die buitensensor nou fout geplaatst of plakken jullie m ook op die plek.
En wat de plaatsing van mijn buitensensor betreft - ook die is niet optimaal,
maar er valt mee te leven en te regelen.
Je laat heel weinig los over je huis en hoe groot en hoe goed geïsoleerd dat is.
Maar je liet eens vermogens in een grafiek zien en dat was al behoorlijk maximaal bij +5C als ik het goed heb.
En vloerverwarming, meer vloer isolatie en HR++ glas was een te grote investering, of te veel gedoe, op dit moment.
Dat is niet erg, maar gewoon een gegeven dat je nog steeds de gasketel nodig bent en ja dat de unit flink staat te stampen en veel defrostst doet, zelfs als het buiten al wat warmer is.
Dat is een gegeven bij die vraag.
Tenminste als ik dat goed heb.
jij wel...hij niet. En nu moet ik?MotorBeast schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 18:12:
[...]
En ik zei van wel. Zeker met radiatoren.
Omdat Tweakers van de puntjes op de i zijn en de beste efficiëntie willen.Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:23:
[...]
Dank voor je reactie. Maar waarom roepen velen dan dat de buitensensor fout zit en ik deze moet verplaatsen?
Bij jou zal dat ook wel net iets schelen, misschien 1-2C waardoor je Ta weer 1C hoger of lager zou zijn. Maar dat is in geen velden of wegen een “oplossing” voor je “problemen”
Technician- schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:27:
[...]
Je laat heel weinig los over je huis en hoe groot en hoe goed geïsoleerd dat is.
Maar je liet eens vermogens in een grafiek zien en dat was al behoorlijk maximaal bij +5C als ik het goed heb.
En vloerverwarming, meer vloer isolatie en HR++ glas was een te grote investering, of te veel gedoe, op dit moment.
Ik sprak over "return of investment"
Overigens wordt er komende week door het hele huis HR++ glas geplaatst.
Dat is niet erg, maar gewoon een gegeven dat je nog steeds de gasketel nodig bent en ja dat de unit flink staat te stampen en veel defrostst doet, zelfs als het buiten al wat warmer is.
Het gegeven dat er een gasketel nodig is...dat heet toch hybride....en de thuis situatie was duidelijk voor de installateur.
Dat is een gegeven bij die vraag.
Tenminste als ik dat goed heb.
Ik weet niet wat je opdracht aan hem was?
Gasloos, hybride en 60% minder gas, verdere verduurzaming?
Hij had er ook 16 kW neer kunnen zetten dan was je e-rekening zeker ver boven de 120kwh per dag geweest, in deze periode
Er zitten schroef gaten achter op de plaat van de buitensensor en geen plakstrip. Waar hoort hij dus? Op een muur op x hoogte in de schaduw liefst op Noord. X weet ik niet meer, zie installatie handleiding.Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:14:
[...]
Ik snap je reactie niet helemaal. Wat ik probeer te zeggen: mocht er een installateur aanpassingen gaan doen, dan is het goed dat mee te nemen.Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:17:
[...]
Aansluiting buffervat is niet fout! volgens technicus van Vaillant zelf. Niet proberen de leukste te zijn a.u.b.
Het verbaast me namelijk wel dat de technicus aangeeft dat het buffervat goed is aangesloten. Het komt niet overeen met hun eigen (officiële) installatieschema:
:strip_exif()/f/image/TIT4QSHl307CGAjiJWNOAOJf.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarin is de aansluiting:
- Aanvoer ketel
- Retour ketel
- Aanvoer WP
- Retour WP
Sonja12s schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:00:
[...]
1. gaat naar Vaillant-pomp
2. gaat onderin de cv-ketel
3. gaat onderin cv-ketel
4. gaat naar Vaillant-pomp
Dus compleet anders dan wat Vaillant voorschrijft. Bij andere gebruikers op dit forum die ook Hybride draaien met parallel-buffer is de aansluiting wel zoals Vaillant voorschrijft.
Overigens is dit niet, zoals eerder al benoemd, de hoofdoorzaak van het hogere verbruik, maar alles bij elkaar opgeteld scheelt wel telkens weer wat %-en efficiëntie. Ik denk verder dat het verbruik wel in lijn ligt met het (hoge) warmteverlies van je woning. Met alle 13 radiatoren open en de eerder genoemde aanvoertemperaturen is het niet gek dat de warmtepomp in die omstandigheden maximaal moet draaien. Hij doet wat hij kan.
[ Voor 15% gewijzigd door NL-Kasper op 15-01-2026 10:12 ]
Heb je mijn posts gelezen in het grotere forum? Ik heb dezelfde WP. Grote open woning.
Dat je nog geen HR++(+) hebt is al een groot minpunt. Hoe zit het met je dak (belangrijkste) en vloer?
Je ziet in mijn posts toen ik de WP aangezet had ik ook erg schrok van het verbruik zodra het onder de 3 graden is. Vanaf dan moet hij vaak defrosten, omdat hij hard moet werken. Haar draaid dus continu op vol vermogen. (ik heb wel de BUH uit gezet zodat hij niet met COP 1:1 gaat verwarmen), maar zwaar heeft hij het en zit ik op 40-50kw per dag. (enkel vvw)
Nu is het 8 graden. Zijn er geen defrosts. Dus kan hij stabiel draaien op slechts 500w de hele dag.
Info over je huis is dus heel erg belangrijk.
Water-Escape
@Sonja12s kun je eens in de regelaar duiken en de actueel aanvoertemperatuur+Retour van wat de buitenunit registreert kunnen delen?
Zonder actuele cijfers kunnen we alleen maar iets roepen.
@MotorBeast Ja zo hoort de buitenvoeler niet gemonteerd echter zoveel invloed heeft die niet bij een paar graden afwijking mits minimaal en maximaal CV temp net als stookcurve correct staan.
je ziet de actuele buitentemperatuur op de kamerthermostaat, vergelijk het op paar momenten van de dag met werkelijk temperatuur dan weet je het al.
Zonder actuele cijfers kunnen we alleen maar iets roepen.
@MotorBeast Ja zo hoort de buitenvoeler niet gemonteerd echter zoveel invloed heeft die niet bij een paar graden afwijking mits minimaal en maximaal CV temp net als stookcurve correct staan.
je ziet de actuele buitentemperatuur op de kamerthermostaat, vergelijk het op paar momenten van de dag met werkelijk temperatuur dan weet je het al.
[ Voor 77% gewijzigd door mr_evil08 op 17-01-2026 19:55 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
:strip_exif()/f/image/VziplYt4IaCsJdCBqaj9yYBc.jpg?f=fotoalbum_large)