Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Sorry hoor, maar uit de foto's van Sonja in het algemene topic is gewoon glashelder wat het probleem is. Dit moet gewoon aangepakt worden met het verbeteren van de isolatie met goed (voor dit doel algemeen geaccepteerd) materiaal en een goede verwerking. Aan de hand van de keuze van het materiaal kun je (bij juiste verwerking) het energieverlies praktisch voorspellen. Je kunt dan als je er op staat dit na laten meten om e.e.a. te verifiëren.dunklefaser schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:38:
@Batilan Dan hebben veel bedrijven bij de aanleg van warmtenetten ook grote steken laten vallen.
Maar ook hier geldt - de energierekening is voor de klant.
Als je niet kan aantonen hoeveel energie verloren gaat - en alles is relatief (A. Einstein).
Ja de hoeveelheid verloren energie is en blijft relatief, maar gezien de beelden weten we allemaal dat dit een "relatief groot deel" zal zijn, als we dat naar een "acceptabel klein relatief deel" kunnen terugbrengen is iedereen blij (behalve @dunklefaser wellicht omdat hij niet precies op 2 cijfers achter de komma weet hoeveel energie het scheelt
@Batilan
Kan die er gelijk 32mm indoen ipv 25mm
Maar dit is niet “het” probleem hoor.
Het probleem is het huis (isolatie)en de verwachting, denk ik, want mij lijkt het warmteverlies rond vorstpunt iets van 12-16kw.
Met een 7kW warmtepomp kun je eigenlijk tot een graad of 2-4 en daaronder moet je over naar de CV ketel. Dit is ook een hybride toch?
En volgens mij heeft de klant zelf de leiding gelegd oig de leiding ingegraven. Waarschijnlijk alleen de geïsoleerde buis met 9mm is zo in de grond gekomen.
Dit is gewoon een hybride en meer dan dit zal het niet echt worden. Misschien wel nog wat verbetering mogelijk.
Het probleem is het huis (isolatie)en de verwachting, denk ik, want mij lijkt het warmteverlies rond vorstpunt iets van 12-16kw.
Met een 7kW warmtepomp kun je eigenlijk tot een graad of 2-4 en daaronder moet je over naar de CV ketel. Dit is ook een hybride toch?
En volgens mij heeft de klant zelf de leiding gelegd oig de leiding ingegraven. Waarschijnlijk alleen de geïsoleerde buis met 9mm is zo in de grond gekomen.
Dit is gewoon een hybride en meer dan dit zal het niet echt worden. Misschien wel nog wat verbetering mogelijk.
[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 13-01-2026 13:12 ]
Dat is wel fors inderdaad, maar gezien de foto's lijkt het me toch wel dat er een significant deel van de warmte verloren gaat in het grond traject. Anders moeten we toch maar het principe van @dunklefaser aanhouden van "meten is weten" (waar ik op zich helemaal achter sta, alleen hecht dunklefaser wat meer aan de laatste cijfers achter de kommaTechnician- schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:09:
@Batilan
@Sonja12s , zou je hier nog een keer voor de meedenkers alle foto's willen plaatsen, niet iedereen leest mee in het andere topic - hier heb je de expertise van ook niet-Vaillant gebruikers tot je beschikking.
Er is dus jouw vermoeden dat er een probleem kan zijn met de grondleidingen naar de warmtepomp. Dit was op de factuur niet te zien, terwijl met dit soort lengtes het wel een aardige kostenpost zou moeten zijn. Kun je de installateur vragen welke leidingen gebruikt zijn?
Er is dus jouw vermoeden dat er een probleem kan zijn met de grondleidingen naar de warmtepomp. Dit was op de factuur niet te zien, terwijl met dit soort lengtes het wel een aardige kostenpost zou moeten zijn. Kun je de installateur vragen welke leidingen gebruikt zijn?
Grondleiding kost minimaal €60 de meter, rustig het dubbele op een installateur factuur… dus als het niet op de factuur van @Sonja12s staat vrees ik het nodige… en dat verklaart dan wel het gebrek aan sneeuw…
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
@Sonja12s welke regio woon je als ik vragen mag?
Water-Escape
In een regio waar de buitensensor ook niet op de buitenunit hoort. Maar als de boel toch wordt aangepakt en de leidingen uit de grond komen, kan ook dat meteen worden rechtgezet.
Vergeet dan ook de foutieve aansluiting van het buffervat en het nodige (krappe) leidingwerk niet
[ Voor 15% gewijzigd door NL-Kasper op 13-01-2026 21:45 ]
Friesland, in het mooiste gedeeltewater_escape schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:04:
@Sonja12s welke regio woon je als ik vragen mag?
Technician- schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:09:
@Batilan
Yeb hybride, maar dat wist je al
Fout. Ik heb alleen de geul gegraven. Vaillant installateur heeft verder alles zelf gedaan emt 2 extra mankracht erbij.
Aansluiting buffervat is niet fout! volgens technicus van Vaillant zelf. Niet proberen de leukste te zijn a.u.b.NL-Kasper schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:43:
Vergeet dan ook de foutieve aansluiting van het buffervat en het nodige (krappe) leidingwerk niet
Die factuur........jullie weten toch hoe dat werkt?Ronald schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:48:
Grondleiding kost minimaal €60 de meter, rustig het dubbele op een installateur factuur… dus als het niet op de factuur van @Sonja12s staat vrees ik het nodige… en dat verklaart dan wel het gebrek aan sneeuw…
Technician- schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:09:
@Batilan
Is niet nodig volgens Vaillant technicus. Er is een juiste diameter gebruikt
Waar baseer je dat op?
Fout. Ik heb alleen de geul gegraven. De installateur vroeg 40cm en hij kreeg 45cm diep
Je laat heel weinig los over je huis en hoe groot en hoe goed geïsoleerd dat is.
Maar je liet eens vermogens in een grafiek zien en dat was al behoorlijk maximaal bij +5C als ik het goed heb.
En vloerverwarming, meer vloer isolatie en HR++ glas was een te grote investering, of te veel gedoe, op dit moment.
Dat is niet erg, maar gewoon een gegeven dat je nog steeds de gasketel nodig bent en ja dat de unit flink staat te stampen en veel defrostst doet, zelfs als het buiten al wat warmer is.
Dat is een gegeven bij die vraag.
Tenminste als ik dat goed heb.
Technician- schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:27:
[...]
Je laat heel weinig los over je huis en hoe groot en hoe goed geïsoleerd dat is.
Maar je liet eens vermogens in een grafiek zien en dat was al behoorlijk maximaal bij +5C als ik het goed heb.
En vloerverwarming, meer vloer isolatie en HR++ glas was een te grote investering, of te veel gedoe, op dit moment.
Ik sprak over "return of investment"
Overigens wordt er komende week door het hele huis HR++ glas geplaatst.
Dat is niet erg, maar gewoon een gegeven dat je nog steeds de gasketel nodig bent en ja dat de unit flink staat te stampen en veel defrostst doet, zelfs als het buiten al wat warmer is.
Het gegeven dat er een gasketel nodig is...dat heet toch hybride....en de thuis situatie was duidelijk voor de installateur.
Dat is een gegeven bij die vraag.
Tenminste als ik dat goed heb.
Ik weet niet wat je opdracht aan hem was?
Gasloos, hybride en 60% minder gas, verdere verduurzaming?
Hij had er ook 16 kW neer kunnen zetten dan was je e-rekening zeker ver boven de 120kwh per dag geweest, in deze periode