Ik dacht even de WH 40 wat niet meer is dan een open verdeler om de cv ketel hydraulisch in te koppelen. Maar dan zou het buffervat maar 2 aansluitpunten hebben (serie).NL-Kasper schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:01:
@Technician- Dat is zo te zien de losse Vaillant pompgroep. De vraag is wel of dat degene is met mengmodule of de ongemende variant.
En dat leidingwerk is sub-optimaal ja, zeker met die 2 knietjes direct op de pompgroep. Maar waarschijnlijk is daar vanwege de krappe installatieruimte voor gekozen.
Voor de rest inderdaad parallelbuffer met hybride opstelling. Aansluiting op die buffer is volgens mij niet conform de officiële Vaillant handleiding, zie https://www.vaillant.be/d...-vp-rw-45b-00-1927174.pdf
Verder dus even die dunne lichtgrijze kabel volgen achter het vat. Hoogstwaarschijnlijk is dit de SysFlow sensor. Waar loopt deze heen? (beide kanten)
En is er ook nog een overzichtsfoto vanaf de voorkant van de opstelling op deze zolder mogelijk?
In ieder geval, zo zou deze installatie aangesloten moeten worden:
https://www.vaillant.nl/p...ebuffer-wh-40-2898343.pdf
Maar hij zit nu zo, de EPS kast is de secundaire pomp.
/f/image/YIEHJ0d6FhqpGDL7sVROI0q8.png?f=fotoalbum_large)
En dat kan een reden hebben als de afgifte knelpunten heeft waarbij werd gedacht dat er geen juiste onbeperkte flow aanwezig zou zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door Technician- op 10-11-2025 19:27 ]
Proton_ schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:38:
...dus de monteur is vertrokken zonder de warmtepomp netjes te zien moduleren, gemiste kans.
Achter je buffervat zie ik een snoertje lopen, ik vermoed dat die bij de sysflow sensor uit komt.
Heb je een foto van waar je bij het vat uitkomt als je 'm volgt? Dan kunnen we uitsluiten (of bevestigen) dat daar een probleem zit.
En, mogelijk ook interessant, heb je ook zo'n grafiekje van gasverbruik?
:strip_exif()/f/image/RUVL5E5uXh1QQoLBFoQ9OCbk.jpg?f=fotoalbum_large)
Gramser schreef op maandag 10 november 2025 @ 17:11:
Afvoerslangetje? Er is geen afvoerslangetje. Wel een afvoerbuisje, met daar doorheen een warmtelint om bevriezing van het defrostwater te voorkomen.
Dit is echt een slangetje![]()
En stel je er ook op in dat je met een warmtepomp die 60 graden moet maken, eigenlijk altijd een ontzettend inefficiënt systeem hebt. Hij kan het, maar je energieverbruik gaat knalhard omhoog. Het zou nu dus nog meer kunnen worden dan voorheen.
Maar dat is afhankelijk van de stooklijn: waar staat die nu op?
Technician- schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:51:
Weet iemand wat deze kast is?
Dat is een Vaillant pomp
https://tweakers.net/i/xw...HZp3MXGs.jpg?f=user_large
Valt me vooral op dat alles op Alu-pex 25 zit aangesloten.
Ik denk dat dit de hybride plus installatie zoals Vaillant deze standaard voorschrijft. Met een AI plus en buffervat. Maar met een soort menggroep of tussenwisselaar (die onbekende zwarte kast??)
Het is me niet duidelijk of de buffer parallel zit.
Maar dit zou kunnen:
Te krap leidingsysteem, veel menging buffer, secundair grotere flow. Sysflow in buffervat haalt temp nooit. WP moduleert naar hoge aanvoer->vandaar de 3400W op KWh hoofdmeter grafiek.
Hoe op te lossen? Buffervat in serie, CV inkoppelen via buffervat, SYSflow afkoppelen.
(WP ziet vanzelf wel een verhoogde Ta als CV ketel wordt aangestuurd) CV ketel max temp begrenzen op 60C (of 50 mits kan).
bivalent temp op -2 of lager.
Radiatoren in huis boosten, Stooklijn op 0,6
Ruimtecompensatie op actief.
Misschien kan TS de tekst op offerte of factuur kopiëren en staat daarop welke componenten er in zitten.
Gramser schreef op maandag 10 november 2025 @ 17:11:
Afvoerslangetje? Er is geen afvoerslangetje. Wel een afvoerbuisje, met daar doorheen een warmtelint om bevriezing van het defrostwater te voorkomen.
En stel je er ook op in dat je met een warmtepomp die 60 graden moet maken, eigenlijk altijd een ontzettend inefficiënt systeem hebt. Hij kan het, maar je energieverbruik gaat knalhard omhoog. Het zou nu dus nog meer kunnen worden dan voorheen.
Maar dat is afhankelijk van de stooklijn: waar staat die nu op?
Technician- schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:51:
Weet iemand wat deze kast is?
https://tweakers.net/i/xw...HZp3MXGs.jpg?f=user_large
Valt me vooral op dat alles op Alu-pex 25 zit aangesloten.
Ik denk dat dit de hybride plus installatie zoals Vaillant deze standaard voorschrijft. Met een AI plus en buffervat. Maar met een soort menggroep of tussenwisselaar (die onbekende zwarte kast??)
Het is me niet duidelijk of de buffer parallel zit.
Maar dit zou kunnen:
Te krap leidingsysteem, veel menging buffer, secundair grotere flow. Sysflow in buffervat haalt temp nooit. WP moduleert naar hoge aanvoer->vandaar de 3400W op KWh hoofdmeter grafiek.
Hoe op te lossen? Buffervat in serie, CV inkoppelen via buffervat, SYSflow afkoppelen.
(WP ziet vanzelf wel een verhoogde Ta als CV ketel wordt aangestuurd) CV ketel max temp begrenzen op 60C (of 50 mits kan).
bivalent temp op -2 of lager.
Radiatoren in huis boosten, Stooklijn op 0,6
Ruimtecompensatie op actief.
Misschien kan TS de tekst op offerte of factuur kopiëren en staat daarop welke componenten er in zitten.
Monteur heeft m niet spanningsloos gemaaktNL-Kasper schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:20:
Het kan ook nog een andere reden hebben dat hij nu wel weer moduleert. Heeft de installateur de installatie toevallig spanningsloos gemaakt?
Nog een goede tip (mocht je weer zien dat hij maximaal vebruik geeft, die 3400Watt):Hiermee kunnen we zien of de regeling niet overhoop raakt door een verkeerde SysFlow sensor. De waarde die je hier ziet staan moet (min of meer) overeen komen met de waarde die je bij Circuit 1 op je SensoCOMFORT thermostaat ziet staan onder de noemer ‘Gew. aanvoertemperatuur: ‘
- Open het menu op de VWZ-AI (tegelijk op beide bovenste knoppen drukken)
- Navigeer met de + knop naar ‘Monitoren’ en bevestig met knop rechtsboven
- Navigeer met knop rechtsboven (‘Volgende’) totdat je de waarde ‘Aanvoertemp. Gew.’ ziet staan. Noteer deze waarde en post die hier
De monteur welke de Kwh-meter geplaatst heeft heeft dat wel gedaan
De Vwz-ai heb ik gedaan en de gevraagde waarde is 41,5
En zo heeft de Vaillant-monteur de kamerthermostaat gezet:
[ Voor 15% gewijzigd door Sonja12s op 12-11-2025 11:32 ]
13 radiatoren en deze staan allemaal open en dat verandert niet gedurende de dagNL-Kasper schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:15:
[...]
Welke radiatoren zijn er nu dichtgedraaid? Dat is goed om te weten.
We hebben vooral meer informatie nodig, dus:Ook is het voor de beeldvorming nog goed om te weten waar de leidingen links van dat Buffervat vandaan komen. Dus genummerd 1,2,3,4 (vanaf boven gezien):
- Hoeveel radiatoren heb je totaal in de woning?
- Welke radiatoren staan er nu open?
- Verandert dit gedurende de dag?
- Gebruik je naregeling op de radiatoren, bijv. Tado?
- Foto’s van de leidingen rondom de radiatoren
https://tweakers.net/i/93...xNDXWjNo.jpg?f=user_large
Alle radiatoren zijn dubbelplaats
Woonkamer 3x 1.10 X 0.50
Eetkamer 2.20 X 0.40
Bijkeuken 2.20 X 0.40
Keuken 1.00 X 0.50
Gang 0.95 X 0.50
Slaapkamer 2.40 X 0.40
Kleine badkamer 0.60 X 0.40 dit is een enkelplaats en wordt in jan.vervangen door handdoekradiator
Badkamer 2.40 X 0.40
Slaapkamer boven 2x 0.75 X ).50
Slaapkamer boven 1x 0.85 X 0.60
Ik gebruik geen naregeling op de radiatoren
:strip_exif()/f/image/i2mPwnfbNkvmfgqyTgRbNPfj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Sonja12s op 12-11-2025 15:52 ]
Tuurlijk moet de WP hard aan het werk, maar toch zou hij terug moeten moduleren op het moment dat Ta gevraag wordt behaald. Dat hij dan door blijft pruttelen op een laag vermogen prima natuurlijk. met deze temperaturen moet de WP van die 3,5 kW toch echt wel minimaal 14 kW aan warmte kunnen maken? Op een relatief lage temp. heb je daar nogal een aantal radiatoren voor nodig.NL-Kasper schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:16:
Oké helder, dit geeft een hoop inzicht. Misschien dat iemand anders nog zin heeft om het radiatorvermogen (bij 45 aanvoer) door te rekenen, maar ik durf al wel te zeggen dat dit de hoge kWh’s per dag verklaart.
Met alle 13 radiatoren open is dit een erg groot watervolume wat verwarmd moet worden. Ik denk daarom niet dat je op koudere dagen op minder dan 100% compressorvermogen gaat uitkomen en dat hier weinig te winnen valt. Zeker wanneer de warmte flink weglekt door mindere isolatie.
De reden dat de WP zo hard aan het werk moet (3.4 kW) is simpelweg de hoge warmtevraag van het huis. Dit verklaart ook wel de 4000m3 aan gas voorheen.
Tenzij iemand anders nog een ander inzicht heeft denk ik niet dat je het verbruik verder kan optimaliseren en functioneert de WP naar behoren.
Het enige wat je kunt doen is het een tijd aankijken met een lagere stooklijn om te zien of je dan het huis nog op temperatuur kan houden en hopen dat de warmtepomp op sommige momenten nog wat kan moduleren. Maar met de aanvoertemperatuur die er nu doorheen gaat ga je niet onder die 100% uitkomen vrees ik.
Ik denk toch aan het verkeerd aansluiten van het buffer vat. in een parallel opstelling moet de WP inderdaad op aansluiting 3 (aanvoer) en 4 (retour) zitten (vanaf boven gezien).
Ik heb dezelfde opstelling met een 55/6, ook parallel en alleen radiatoren. stooklijn staat op 0,55 en de minimale Ta op 33. Zet ik deze lager dan 33 dan geven de radiatoren te weinig warmte af. Hieronder is te zien dat er wel opstartpiek is en een kleine overshoot in temp, maar daarna moduleert de WP prima terug in vermogen.
[ Voor 3% gewijzigd door Switek op 12-11-2025 16:49 ]
Met deze instellingen is COP3 dan het maximale wat je mag verwachten.
Mijn theorie van iets met de sysflow sensor is intussen uitgesloten, maar met zo'n bizar hoge stooklijn lijkt de oorzaak veel eenvoudiger.
Je zit dan op het hogetemperatuurwerkpunt (waar je niet moet willen zitten, maar wat de warmtepomp wel kan).
In combinatie met de snelle afgifte van de radiatoren verwacht ik dat de kamertemperatuur in hetzelfde ritme stuitert als de vermogenspieken, de kamertemperatuur wordt dan bereikt voordat de warmtepomp aan moduleren toe komt.
Cop3 is het best haalbare met deze instellingen:
/f/image/TtrqDXG2H6ieoHFY93ajaxqZ.png?f=fotoalbum_large)
Stooklijn 1.4 geeft met deze buitentemperaturen al een vraag van bijna 50 graden (en icm het mengvat dus 55+ graden uit de arme machine):
/f/image/cRWKx7pOk5Ktw1Y2MlSWQPLW.png?f=fotoalbum_large)
Verstandig is om stap voor stap de stooklijn te verlagen tot er comfortklachten komen, en dan een stap terug nemen.
Als je dan toch boven de 1 uit komt weet je dat je betaalt voor comfort. Wil je toch minder betalen voor hetzelfde comfort, dan fans onder de radiatoren of isoleren of vloerverwarming of minder nachtverlaging of... (en dan weer de stooklijn verlagen).
Daar is ongeveer 25% te winnen en is gratis. Het voorgespiegelde verbruik is gewoon fout, daar heb je niets aan want je gasbesparing is ook veel hoger en daar moet je dus niet op blindstaren.
Het mengvat kwijtraken is een grotere operatie en met de huidige opstelling van TS te hoog gegrepen, ben ik bang. Daar ligt ~10% winst te wachten en kost serieus moeite.
[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 12-11-2025 17:20 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
:strip_exif()/f/image/4drl4pejnt3jIV9Dlb86H4qs.jpg?f=fotoalbum_large)
Vannacht om 04.00 en vanmorgen rond 06.30 pakt ie Kwh
Ik ga nu de stooklijn op 0.8 zetten en zal vanavond een screenshot plaatsen
Staat inmiddels op 0.8 Thermostaat stond vannacht op 19° en heb ik naar 21° gezet
[ Voor 8% gewijzigd door Sonja12s op 13-11-2025 08:17 ]
Minimale aanvoertemp is toch ingesteld? Of bedoel je hoger instellen of??Switek schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:33:
[...]
Gewoon een poosje laten staan zo, kijken of je huis warm blijft als de buitentemp. gaat dalen. Misschien moet je nog een minimale aanvoer temperatuur instellen omdat de radiatoren niet warm worden bij deze hoge buitentemperaturen. Hier kan ik niet onder de 32-33 gr.
:strip_exif()/f/image/WZC41StE12VXS37SundHLbi7.jpg?f=fotoalbum_large)
Donderdag 13 nov. rond de klok van 8.00uur de stooklijn naar beneden gebracht 1.2>>0.8
En rond 22.30uur de thermostaat naar 19° gezet
:strip_exif()/f/image/zp0mnbEVeSXfNif2o4dxvL4H.jpg?f=fotoalbum_large)
Afgelopen nacht...en vanmorgen rond 07.30uur de thermostaat van 19° naar 21° gezet
Aanpassing stooklijn lijkt een beter beeld te geven.
Nu een aantal dagen laten pruttelen
[ Voor 39% gewijzigd door Sonja12s op 14-11-2025 08:33 ]
Bedankt voor je reactie.
Woning haalde gewoon de gevraagde 21°
Ik verlaag komende nacht niet naar 19° maar naar 20° en kijken hoe de grafiek dan eruit ziet.
Kleine aanpassing gedaan:
[ Voor 53% gewijzigd door Sonja12s op 14-11-2025 10:58 ]
Haaa leuk dat je dat vraagt.Rijo038 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:35:
en gaat het nog steeds goed? waarschijnlijk kun je de minimale temperatuur best nog wel wat lager zetten. Beetje zonde als hij lager wil, maar nu niet kan vanwege de harde grens. Scheelt aanzienlijk in stroom of je steeds 32 graden geeft, of 29 a 30.
Zal morgen de temp. van 32 naar 30 zetten
:strip_exif()/f/image/IIsuWWglW5WaF9uoqOXetxuZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb bijgevoegd schema gecontroleerd en inderdaad lijken de leiding verkeerd aangesloten....
:strip_exif()/f/image/KjbjePL2PnrEjkJCiWhCVLVa.jpg?f=fotoalbum_large)
Energieverbruik gaat als de dolle ..................
:strip_exif()/f/image/K4rQ6E70oV0GhAPaUE6TSYcV.jpg?f=fotoalbum_large)
= gisteren
:strip_exif()/f/image/lEdy2D7Eo9VHdq2CjnpxCkK4.jpg?f=fotoalbum_large)
=vandaag
Het wordt niet meer goed warm in huis, max.19°. Ik hoor de vloeistof in de Wp leidingen binnenhuis niet meer stromen en het gasverbruik is nihil (lijkt dus of de cv niet bijspringt)
Afgelopen vrijdag is hier de plaatselijke installateur geweest om de cv te checken, deze is 100% okee(heeft ook jaarlijks onderhoud) de installateur heeft ook met Vailant contact gehad en ze hebben samen de instellingen nagelopen, Kleine aanpassing gedaan op de instellingen zoals door de Vaillant monteur uitgevoerd(die was hier vorige week)
Eens kijken of Vaillant komende week kan langskomen want de installateur van de Wp reageert nergens op.
Hier maar 4 meter buiten onder de grond. Maar daar blijft de sneeuw gewoon liggen
[ Voor 10% gewijzigd door water_escape op 13-01-2026 12:34 ]
Water-Escape
Batilan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:20:
[...]
Het lijkt er op dat we het "lek" boven water hebben (letterlijk :-))
(op zijn minst een deel daarvan), kun je eens een foto maken van het punt bij de buitenunit waar de leidingen de grond in gaan. Zie ook het eigen topic, maar de suspense is nu inderdaad te groot om dit in je eigen topic te verbergen
:strip_exif()/f/image/6NsQXvX4ArAX8ljFajVTPoeT.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze melding staat er al wel 5-7 keer in
[ Voor 4% gewijzigd door Sonja12s op 13-01-2026 15:28 ]
Lekker plaatje toch:Gramser schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 18:06:
@Sonja12s heeft eerder een eigen topic gekregen omdat het vrij specifieke problemen waren, waar juist dieper op díe problemen in kon worden gegaan zonder dat het versnippert raakt.
Dit is allemaal een herhaling van zetten.
[ Voor 19% gewijzigd door teacher op 14-01-2026 07:44 ]
Ik snap je reactie niet helemaal. Wat ik probeer te zeggen: mocht er een installateur aanpassingen gaan doen, dan is het goed dat mee te nemen.Sonja12s schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:17:
[...]
Aansluiting buffervat is niet fout! volgens technicus van Vaillant zelf. Niet proberen de leukste te zijn a.u.b.
Het verbaast me namelijk wel dat de technicus aangeeft dat het buffervat goed is aangesloten. Het komt niet overeen met hun eigen (officiële) installatieschema:
:strip_exif()/f/image/TIT4QSHl307CGAjiJWNOAOJf.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarin is de aansluiting:
- Aanvoer ketel
- Retour ketel
- Aanvoer WP
- Retour WP
Sonja12s schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:00:
[...]
1. gaat naar Vaillant-pomp
2. gaat onderin de cv-ketel
3. gaat onderin cv-ketel
4. gaat naar Vaillant-pomp
Dus compleet anders dan wat Vaillant voorschrijft. Bij andere gebruikers op dit forum die ook Hybride draaien met parallel-buffer is de aansluiting wel zoals Vaillant voorschrijft.
Overigens is dit niet, zoals eerder al benoemd, de hoofdoorzaak van het hogere verbruik, maar alles bij elkaar opgeteld scheelt wel telkens weer wat %-en efficiëntie. Ik denk verder dat het verbruik wel in lijn ligt met het (hoge) warmteverlies van je woning. Met alle 13 radiatoren open en de eerder genoemde aanvoertemperaturen is het niet gek dat de warmtepomp in die omstandigheden maximaal moet draaien. Hij doet wat hij kan.
[ Voor 15% gewijzigd door NL-Kasper op 15-01-2026 10:12 ]
:strip_exif()/f/image/ILCK4GmFXQiLC8O20STFTvmd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7086b9eS1pqkXWzdvx9M3mav.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4MTAMaHhxRMzuDLyL8Rxrsv5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MrpEQANdGNoinBZtBhoKqDiI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yomXMYfTO3t9cL2zHZp3MXGs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mcVQWhG2Xi6O8P2vZwjh3ydG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LULOPLi2fTMI9ijHYQIUEYVB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bpl40eLXWnECjMrhxNDXWjNo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2vRMIAIbPSwtJz7KdStWGKKt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oGDtZcCVCmECtjPcL0KMHo2w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GeJ4KzKDLqIIKi1ZzFTOtheE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zxjLH8rloWImvSRLEtBFJODH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5XjuTrPjLCHe9VrCrHmmrcRI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MbZgvBxg0ytza4qI5dLelhcO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dZMyH7ZWuORDQm4Gu2PFCzJq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/h1GULeRVqGaCxtooNg7SN6ky.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Qmo4cdxhIGdTivI4TOhMAgOD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pKmrctSBmR3KdcnGaDBolBFP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/osNdk3AMQkFMFjD5C4RUqeWe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MWNELoUxSd2oJomWSvOWBJtG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/v2WuOFYaIDkxs3PV35lq23q4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VziplYt4IaCsJdCBqaj9yYBc.jpg?f=fotoalbum_large)