Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Is deze installatie van mijn buffervat correct uitgevoerd?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• fifthelement
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-11 16:44
Hallo allemaal,

Onlangs heeft www.mijnenergiewens.nl
bij mij een hybride warmtepomp met buffervat geïnstalleerd.
Zo hebben ze het aangesloten — maar volgens mij is het niet juist geïnstalleerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xny297zNYZ_s_ale8ow4SkYKHUI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LPfiW2z8h5cQ8WkkmRzq8CGT.png?f=fotoalbum_large

Toen ik dit meldde en vroeg om iemand te sturen om de installatie te controleren en eventueel te herstellen, zei de servicemanager dat ze mijn vraag hebben doorgestuurd naar Vaillant en dat ze pas reageren zodra ze daar antwoord op krijgen.

Naar mijn idee is een installatie óf goed, óf fout gedaan — het verbaast me dat een energiebedrijf blijkbaar niet weet hoe een buffervat aangesloten moet worden en daarvoor Vaillant moet raadplegen.

Wat vinden jullie hiervan?

Alle reacties

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Met "CV" bedoel je gasketel neem ik aan?
Wat is er volgens jou niet correct aan?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:49
waarom zou dit niet juist ingebouwd zijn?
Heb je specs van het vat: zoals ik het nu zie heb je een vat met een dubbele spiraal
1 grote voor de WP (logisch ivm lagere temp die de WP maakt en daarom meer oppervlakte nodig)
1 kleine spiraal voor CV (hoge temp dus kleins spiraal)
1 buffer voor je radiatoren met een pomp (het is goed dat die tegenstrooms zit) echter is het minder logisch dat de pomp het vat inpompt en niet eruit trekt (echter gesloten systeem dus zou niet uit maken)

Dus ik denk dat je die zaken boven water :+ moet toveren

• fifthelement
timovd schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:17:
Met "CV" bedoel je gasketel neem ik aan?
Wat is er volgens jou niet correct aan?
Ja, ik bedoel een gasketel. Het is een hybride opstelling.
Het warme water van de warmtepomp komt de buffertank binnen aan de rechteronderkant, en de retour gaat terug via de rechterbovenkant.
Volgens mij zou dat juist andersom moeten zijn.

• fifthelement
epicfailguy23 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:20:
waarom zou dit niet juist ingebouwd zijn?
Heb je specs van het vat: zoals ik het nu zie heb je een vat met een dubbele spiraal
1 grote voor de WP (logisch ivm lagere temp die de WP maakt en daarom meer oppervlakte nodig)
1 kleine spiraal voor CV (hoge temp dus kleins spiraal)
1 buffer voor je radiatoren met een pomp (het is goed dat die tegenstrooms zit) echter is het minder logisch dat de pomp het vat inpompt en niet eruit trekt (echter gesloten systeem dus zou niet uit maken)

Dus ik denk dat je die zaken boven water :+ moet toveren
Het is een Vaillant VP RW 45/2 B.
Hier is het schema uit de handleiding van Vaillant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zQNgZr4vnNCNHw0LUTiaU-ggl9A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/maF3Xju8Yu0seSimWDNUrzBJ.png?f=user_large

Ik denk niet dat deze opslagtank enige soort spoelen aan de binnenkant heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door fifthelement op 12-11-2025 16:41 ]

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:49
Als ik naar de documentatie kijk is het 1 groot vat met 2 scheidings platen erin maar die zijn open.
Je linkt nu de "A" variant aansluiting en ze hebben hem als "B" aangesloten.

Hierdoor is je "hoofdstroom" op op de WP, want WP naar verwarming zit bijna kortgesloten.
De CV doet dan het middelste gedeelte warm stoken. Enige vraag is dan hoe de regelingen van zowel de WP als de CV op elkaar zijn neergezet en dan met name bij welke temp ze aan/uit gaan.

Vooralsnog zie ik dit niet als fout. In de "A" opstelling gaat je water eerst over de WP en boost de CV (die al voorverwarmd is door de WP) het water

In de B opstelling is de WP primair over je loop en als die niet de gewenste temperatuur haalt springt de CVketel bij. Enige vraag hoe ze op elkaar reageren.. Maar het blijft een openvat dus zal deze altijd vermengen.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:28
fifthelement schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:12:
Hallo allemaal,

Onlangs heeft www.mijnenergiewens.nl
bij mij een hybride warmtepomp met buffervat geïnstalleerd.
Zo hebben ze het aangesloten — maar volgens mij is het niet juist geïnstalleerd:

[Afbeelding]

Toen ik dit meldde en vroeg om iemand te sturen om de installatie te controleren en eventueel te herstellen, zei de servicemanager dat ze mijn vraag hebben doorgestuurd naar Vaillant en dat ze pas reageren zodra ze daar antwoord op krijgen.

Naar mijn idee is een installatie óf goed, óf fout gedaan — het verbaast me dat een energiebedrijf blijkbaar niet weet hoe een buffervat aangesloten moet worden en daarvoor Vaillant moet raadplegen.

Wat vinden jullie hiervan?
Weet je zeker dat je de “pijltjes” waarbij staat heatpump goed hebt gezet qua stromingsrichting?
Want als je die net omdraait is die helemaal goed.

• Krissiejj
  • Laatst online: 17:30
Lijkt wel anders aangesloten dan het schema, maar ik vraag me af welke kant je “externe pomp” stroomt?
Vaak haalt deze het water uit het vat inplaats van in het vat.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-11 19:53
Ik ben het er mee eens dat er niets van klopt als we de foto met het schema vergelijken.

Niet alleen zit een zijde van de warmtepomp op de verkeerde plek aangesloten, maar bovenal stroomt deze de verkeerde kant op. Die moet water dicht bij de retour van de radiatoren aanzuigen, want daar is het water het koudste en dus is de capaciteit en rendement van de warmtepomp het hoogste.

Ook als de stromingsrichting op de foto's verkeerd staat ingetekend, is het nog steeds niet goed, maar alleen een probleem als warmtepomp en gasketel tegelijk zouden werken.

Het lijkt me dat een installateur conform voorschriften van de fabrikant moeten werken, tenzij ze een hele goede uitleg hebben waarom daarvan wordt afgeweken.
Veel ervaring hebben ze niet, want het lijkt een zonnepanelenboer (volgens Kamer Van Koophandel in 2022 opgericht met als omschrijving "Installatie van zonnepanelen voor de productie van elektriciteit") die blijkbaar is geswitched naar de volgende sector waar geld te verdienen valt.

De pomp voor de radiatoren zit in een gesloten kringloop. Dus het maakt niet uit of die aan het begin of einde van de kringloop zit.
Pagina: 1