Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:44

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Nomen_Nescio schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:18:
Iemand hier die weet hoe dit werkt, wat ik kan verwachten, voor- en nadelen, etc? Hoor graag!
nieuws: Frank Energie laat klanten met warmtepomp automatisch handelen op ene...

Lijkt mij persoonlijk vrij vervelend dat een derde partij voor mij gaat bepalen welke temperatuur mijn woonkamer gaat krijgen op een gegeven moment. Dat bepaal ik liever zelf, dan een paar knaken te besparen. Dan kunnen ze beter een regeling verzinnen voor het slim aansturen van de temperatuur in een boilervat (of een legionellarun).

Maar goed, jij hebt je hier kennelijk voor aangemeld. Vertel eens wat je overwegingen geweest zijn? :)

[ Voor 30% gewijzigd door Question Mark op 11-11-2025 15:30 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:59
Is bij jullie de verbruiksmanager registratie (binnen myvalliant app) ook gestopt op 10 november?
Wordt geen verbruik meer geregistreerd, Warmtepomp nog wel zichtbaar op afstand dus heeft wel connectie met internet actueel temperaturen buiten, binnen, aanvoer etc kan ik wel zien, deze kloppen.

(Actueel watts warmtepomp kan ik ook nog zien en klopt).

[ Voor 70% gewijzigd door mr_evil08 op 11-11-2025 16:58 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:14
NL-Kasper schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:04:
[...]

Grappig, ik heb deze waarde helemaal niet op mijn SensoCOMFORT. Is dat een specifieke setting die niet op het oudere Split model zit? Kan misschien ook nog met de versie van de VRC 720 te maken hebben. Ik heb geloof ik de 720/2.

Trouwens, die ‘BT doorverwarmen’ is ook nog wel een leuke! :) Daarmee kun je de WP automatisch naar (een soort van) ‘Inactief’ laten gaan als je normaal op Uitgebreid draait als de Tbuiten onder de ingestelde waarde komt.

BT doorverwamen:
Wanneer de buitentemperatuur de ingestelde temperatuurwaarde onderschrijdt, wordt buiten het tijdsvenster met behulp van de Stooklijn: op 20 °C geregeld.
In het Duits gedeelte staat: "ausserhalb der Zeitvenster" wat het meervoud is van "buiten het tijdsvenster"
Even verder ook grappig dat de NL-handleiding nog steeds termen uit het Duits gebruikt:
"AT ≤ ingestelde temperatuurwaarde: geen nachtverlaging of totale uitschakeling
Fabrieksinstelling: Uit"
AT Außentemperatur = BT buitentemperatuur

Of Vaillant installateurs deze instellingen kennen - en weten te gebruiken?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Nomen_Nescio
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-11 22:02
Question Mark schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:27:
[...]

nieuws: Frank Energie laat klanten met warmtepomp automatisch handelen op ene...

Lijkt mij persoonlijk vrij vervelend dat een derde partij voor mij gaat bepalen welke temperatuur mijn woonkamer gaat krijgen op een gegeven moment. Dat bepaal ik liever zelf, dan een paar knaken te besparen. Dan kunnen ze beter een regeling verzinnen voor het slim aansturen van de temperatuur in een boilervat (of een legionellarun).

Maar goed, jij hebt je hier kennelijk voor aangemeld. Vertel eens wat je overwegingen geweest zijn? :)
Dank voor je reactie Mark. Je geeft antwoord op een vraag die ik niet stel. Daarnaast doe je nogal wat aannames en probeer je over mijn rug grappig te doen.
Maar ik zal mijn hand in eigen boezem steken: ik was even vergeten waarom ik eigenlijk nooit iets post op fora. En doorrr...

Iemand wel een inhoudelijke reactie?

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:24

4VAlien

Intarweb!

Ik heb een arotherm plus monoblock 75/6 in bestelling, en deze kan op 400V worden aangesloten. Weet iemand wat dit met de geluidsproductie doet? Het zou mooier moeten lopen maar ik kan er niks over vinden bij de 75/6.

• Jansen1987
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14-11 19:53
@4VAlien

Hier ook de 75/6 recent op 400 volt. Wil ook wel weten of dit verschil maakt tov 230 volt.

• NL-Kasper
  • Laatst online: 22:23
mr_evil08 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:56:
Is bij jullie de verbruiksmanager registratie (binnen myvalliant app) ook gestopt op 10 november?
Wordt geen verbruik meer geregistreerd, Warmtepomp nog wel zichtbaar op afstand dus heeft wel connectie met internet actueel temperaturen buiten, binnen, aanvoer etc kan ik wel zien, deze kloppen.

(Actueel watts warmtepomp kan ik ook nog zien en klopt).
Hier nog wel gewoon kloppende verbruiksgegevens in de grafieken. Eerder heb ik dat ook wel eens gezien. Meestal lost het zichzelf wel op na een tijd en zie je ze na een paar dagen alsnog.

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:08
4VAlien schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:59:
Ik heb een arotherm plus monoblock 75/6 in bestelling, en deze kan op 400V worden aangesloten. Weet iemand wat dit met de geluidsproductie doet? Het zou mooier moeten lopen maar ik kan er niks over vinden bij de 75/6.
Jansen1987 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:32:
@4VAlien

Hier ook de 75/6 recent op 400 volt. Wil ook wel weten of dit verschil maakt tov 230 volt.
De Arotherm Plus VWL 75/6 is een machine die op 1 fase 230V werkt. Er komt in de installatie handleiding ook geen mogelijkheid voor om hem op 400V aan te sluiten.

De binnenunit MEH 97/3 of de grotere Arotherm Plus varianten (105/6 en 125/6) hebben wel een 3 fase aansluiting nodig.

• mr_evil08
Ben er inmiddels achter de 13-16A compr begrenzing instelling is voor als je een B ipv C automaat gebruikt, om te voorkomen dat de automaat kan flippen tijdens start.

niet om de warmtepomp permanent te begrenzen wat ik zoek.

Fluisterbedrijf lijkt de enige optie, Valliant zal het vast via een ander verborgen menu kunnen, mja dat is echt permanent.

• dunklefaser
Ik heb al enkele maanden aan de app support het advies gegeven om het fluisterbedrijf
via de app toegankelijk te maken. Tot nu toe geen reactie. Wat Valliant hiervan vindt weet ik niet.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:44

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Nomen_Nescio schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:44:
[...]
Dank voor je reactie Mark. Je geeft antwoord op een vraag die ik niet stel.
Nou nee, ik link naar een nieuwsartikel waarin staat wat de dienst betekend, en hoe men dit (globaal) probeert te regelen. Volgens mij is dat al een aardig antwoord op je vrij generieke vraag.
Daarnaast doe je nogal wat aannames en probeer je over mijn rug grappig te doen.
Ook nee, je geeft aan dat je via hun app al hebt aangelogt op Vailliant waardoor ik de conclusie trekt dat je dus "ge-onboard" bent op deze dienst. Misschien een aanname, maar er zit een onderbouwing achter die gebasseerd is op door jou verstrekte informatie.

Een forum werkt daarbij twee kanten op, je kunt vragen om ervaringen, maar ook informatie pro-actief posten. Vandaar dat ik benieuwd ben welke overwegingen je zelf hebt gehad, en wat je zelf hebt uitgezocht.

Daarbij probeer ik niet over jouw rug grappig te doen, ik ben oprecht benieuwd naar je ervaring en overweging. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:47
pc_slopert schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:34:
Ik probeer nog steeds de logica achter het opwarmen van het warm water te doorgronden. Zoals op het schema te zien is, wordt er enkele keren opnieuw gestart met het opwarmen van het warme water. Echter gaat het warmen niet voldoende ver door (in dit geval naar 60 graden) en blijft de drieweg klep zo ver ik kan beoordelen op de verkeerde stand staan (opwarmen boiler( en koelt telkens het water in het vat weer af. Dit kost onnodig veel stroom en is vervelend. In het huidige voorbeeld kan het best zijn dat pas weer ergens einde middag of soms in de nacht het warmen wel doorzet naar 60 graden. Daarna blijft het vat wel op temperatuur en lijkt de driewegklep normaal te werken en dicht te blijven (op de verwarmings-stand).
Waarom dus de ene keer maar tot bijvoorbeeld 53 graden opwarmen en dan weer stoppen en waarom dan op een ander moment wel door naar 60 graden die gewenst is? Ook zou je denken dat dan na het weer afkoelen en bij zakken van de temperatuur onder de hysterese waarde, het warmen juist weer opnieuw zou moeten beginnen?
Dit zijn de huidige settings:
- modus: normaal (via de vwz ai plus ingesteld)
- gebruiksmodus manueel (is actief in de app)
- via de vrc 720f/3 ingesteld
- hysterese 7 k
- offset 10 k (hij warmt dus als het goed is op 70 graden)
- max boiler lading 90 min ( ga ook nog met 120 proberen)
- blokkertijd boiler lading 15 minuten (wat doet deze instelling nu precies?) ik ging er van uit dat een hoger aantal minuten het opwarmen juist blokkeert? klopt dat?

- weet niet of het van invloed kan zijn maar ik heb geen sensorkabel op VF1 van de VWZ ai aangesloten.
[Afbeelding]
Ben nog niet helemaal in jouw casus gedoken, maar de temperatuur van jouw Hc1FlowTemp valt mij erg op. Je zou verwachten dat deze sneller afkoelt, en niet meeloopt met jouw HwcStorageTemp. In onderstaande screenshot bij mij het gedrag van beide sensoren, waarbij je drie momenten kunt onderscheiden waar het boilervat wordt verwarmt (6AM, 10AM, 1PM). Bij 10AM en 1PM wordt er naar 60 graden verwarmt ivm energieoverschot).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5amGDhuq0Pa-q1ZdGHDZXlkSZE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/11KmgZ4mBT0xboM0Z0G8jeQP.png?f=fotoalbum_large

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:59
Kaspers schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:46:
[...]

Ben nog niet helemaal in jouw casus gedoken, maar de temperatuur van jouw Hc1FlowTemp valt mij erg op. Je zou verwachten dat deze sneller afkoelt, en niet meeloopt met jouw HwcStorageTemp. In onderstaande screenshot bij mij het gedrag van beide sensoren, waarbij je drie momenten kunt onderscheiden waar het boilervat wordt verwarmt (6AM, 10AM, 1PM). Bij 10AM en 1PM wordt er naar 60 graden verwarmt ivm energieoverschot).

[Afbeelding]
Dat ziet er uit zoals ik het graag zou zien. Maar dat werkt helaas bij mij (nog)niet zo. Neem aan dat je die extra warm momenten via ebusd regelt? Mooi te zien dat bij jou niet na elke opwarming gelijk de HwcStorageTemp weer omlaag gaat. Dat wil ik ook :)

Ik heb in mijn eigen topic trouwens een stuk toegevoegd met meer achtergrond over het Warmwater traject en de problemen die ik ervaar: naar topic

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:19
Kan iemand helpen duidelijkheid te scheppen in het verschil wat ik zie in de Nederlands documentatie en de grafieken van de Tsjechen?

A2 W35 2kW vs 2,0-7,3kW voor de 55/6 in de grafiek?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1FH2zyhP6bGVfCFmLZv83jcj_Qo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2pzr4E1fqDGr0blmz4S9XuKK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mslxENJiXTB_sCcJwsFVDu1Zmk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ns552blAzhr5E5IOdjaYlx0R.jpg?f=fotoalbum_tile

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:13
Ronald schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:00:
Kan iemand helpen duidelijkheid te scheppen in het verschil wat ik zie in de Nederlands documentatie en de grafieken van de Tsjechen?

[Afbeelding][Afbeelding]
En wat zou het verschil zijn dan? Het max vermogen?
Kan best zijn dat de Tsjechen de compressor freq iets verhogen in de software

• Sonja12s
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:50
Andere vraag:
Is er al een Vaillant Wp eigenaar die een garantieverlenging afgesloten heeft via een installateur?
Zo ja, welke/voor hoeveel jaar/kosten

• Ronald
Technician- schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:28:
[...]

En wat zou het verschil zijn dan? Het max vermogen?
Kan best zijn dat de Tsjechen de compressor freq iets verhogen in de software
7kW is geen iets verhoogde compressor frequentie in vergelijking met 2 toch?

A7-35 geven ze een bereik…
Wat stelt die 2kW voor? Geen idee… Max min nominaal…

De grafiek doet denken minimum… maar er staat niets…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:21
@Ronald in de Nederlandse snelgids staan grafieken afgebeeld van het maximale vermogen van de diverse aroTHERM Plus modellen i.c.m. de buitentemperatuur. Die zijn voor zover ik gezien heb gelijk aan wat de Tsjechische website vermeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5s813OVxZJcDXaIEPW3n0BKQc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hgXNdI1RSiYbcOOoTyj226kN.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.vaillant.nl/p...En2Gx_PIRMjFiu0ktTL-82ymO

Edit: link gefixed

[ Voor 10% gewijzigd door Franciesco op 14-11-2025 13:45 ]

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:44

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ronald schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:35:
[...]

Buitentemp 7 graden en aanvoertemp 35 graden, minimaal vermogen met 30hz compressor is 2,1kW en maximaal vermogen met 120hz is 7kW.

Overigens kun je beter de nominale waarde aanhouden want die 7kW haalt hij misschien wel als de sterren op 1 lijn staan met een blauwe maan, maar doordat je richting het vriespunt zo veel defrosts hebt hou je netto/effectief (zoals ik in de praktijk ervaar) nog maar de helft over. Over tijd gezien dan. Je haalt praktisch gezien geen 7kWh op 1 uur maar eerder 3,5kWh. Zie ook de nominale waarde bij A2/W35 8)7

Ik bespaar nog 10% van mijn warmteverlies door nieuwe kozijnen over een paar weken dus ik hoop dat dit iets van druk van de 55/6 af haalt als het rond het vriespunt ligt. Compressor nagenoeg vol vermogen moeten hebben lopen door het warmteverlies van de defrosts maakt best wat herrie en had ik van tevoren niet verwacht.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Ronald
@Kuusj dank. Effectief 3,5 kW bij 2 graden is wel voldoende, 2kW niet…

75/6 zou ik graag pakken, maar die gaat net over de geluidslimiet (en opgesteld op bigfoots over de 1m boven maaiveld), dus vrij onhandige extra haken en ogen als de 55/6 niet voldoet.

• Technician-
Ronald schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:35:
[...]

Gewoon lekker onvolledige tabelletjes maar je snapt wel dat het minimaal 2kW is toch? Hoop ik.

• Kuusj
  • Laatst online: 13:44

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ronald schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:54:
@Kuusj dank. Effectief 3,5 kW bij 2 graden is wel voldoende, 2kW niet…

75/6 zou ik graag pakken, maar die gaat net over de geluidslimiet (en opgesteld op bigfoots over de 1m boven maaiveld), dus vrij onhandige extra haken en ogen als de 55/6 niet voldoet.
Mijn warmteverlies bij 2 graden is rond de 3-3,5kW en dat haalt hij wel. Onder worst case omstandigheden (mist, wind etc.) zit hij echter aardig tegen max vermogen aan. Onder normaal bedrijf lukt het prima maar het gaat 'mis' door de defrosts. Stel hij is 5-10 minuten bezig, die tijd verliest je huis wel warmte maar die is niet aangevuld, en hij onttrekt warmte aan het huis om te helpen bij de defrost. Kan het ding wel 4-5kW warmte produceren maar als hij per uur 20-25% van de tijd bezig is met taken die geen warmte opleveren dan kun je zelf wel uitrekenen wat het effectieve vermogen dan is.

Ik stoor me gewoon het meeste aan het compressorgeluid als hij op hoog vermogen staat te draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door Kuusj op 14-11-2025 14:01 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Technician-
Kuusj schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:49:
[...]

Buitentemp 7 graden en aanvoertemp 35 graden, minimaal vermogen met 30hz compressor is 2,1kW en maximaal vermogen met 120hz is 7kW.

Overigens kun je beter de nominale waarde aanhouden want die 7kW haalt hij misschien wel als de sterren op 1 lijn staan met een blauwe maan, maar doordat je richting het vriespunt zo veel defrosts hebt hou je netto/effectief (zoals ik in de praktijk ervaar) nog maar de helft over. Over tijd gezien dan. Je haalt praktisch gezien geen 7kWh op 1 uur maar eerder 3,5kWh. Zie ook de nominale waarde bij A2/W35 8)7

Ik bespaar nog 10% van mijn warmteverlies door nieuwe kozijnen over een paar weken dus ik hoop dat dit iets van druk van de 55/6 af haalt als het rond het vriespunt ligt. Compressor nagenoeg vol vermogen moeten hebben lopen door het warmteverlies van de defrosts maakt best wat herrie en had ik van tevoren niet verwacht.
Is typisch gedrag van onderbemeten warmtepompen.
Daarom aggeer ik ook altijd als mensen zeggen: ach die paar uur dat het -7C is zet ik wel een kacheltje neer.
Praktijk is dat onderbemeten warmtepompen continue wit zijn en veel te vaak ontdooien, en daardoor inderdaad wel tot 50% vermogen (van max theoretisch) kunnen verliezen.

Heb je een royaal vermogen slaat de WP nog eens af en is de verdamper veel groter zodat dit gedrag veel minder voorkomt.

Trouwens bij een echte natte sneeuwval met harde wind kun je het helemaal schudden met je warmtepomp. Dan is in notime de verdamper vol met sneeuw (afhankelijk van de opstelplek) en is de afgifte nog marginaal. Dan is een flinke BUH tijdelijk wel gewenst.

• Ronald
Technician- schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:58:
[...]

Gewoon lekker onvolledige tabelletjes maar je snapt wel dat het minimaal 2kW is toch? Hoop ik.
Onvolledig én inconsistent was mijn zorg…

En wat betreft onderbemeten: 75/6 komt net niet onder de geluidslimiet voor zover ik hem kan berekenen, want wat betreft kosten is hij het verschil niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Ronald op 14-11-2025 14:04 ]

• Technician-
Ronald schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:02:
[...]

Onvolledig én inconsistent was mijn zorg…
Zijn ook gewoon mensen die die tekst vertalen en 28 uur werken en ook de kinderen eerst wegbrengen en een aandachtspanne van een knol hebben zoals overal tegenwoordig lijkt het wel.

Hoe kom je uit met een Mitsubishi E gen powerinverter van 8kW dan? Die houden ook veel meer vermogen onder de 0C.
De afmetingen zijn te overzien.

[ Voor 17% gewijzigd door Technician- op 14-11-2025 14:09 ]

• Technician-
Trouwens een performance data update.
Van ong 20 units en vergelijken van dezelfde aanvoertemperaturen (rond 27C met VV) halen de Plus en Plus split mooie waardes allemaal. Boven 5,5 met uitschieter op 7,2 COP
In de vergelijking met externe kWh meter zijn de uitgelezen kWh waardes accuraat.

Wel halen de Plus split R32 modellen over de linie >0,5 hogere punt COP dan de Plus R290 modellen.
Dus dat marketing verhaal van propaanmis efficienter kan wmb de prullenbak in.
Al moeten we de vorstdagen nog door.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:49
Kuusj schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:58:
[...]

Mijn warmteverlies bij 2 graden is rond de 3-3,5kW en dat haalt hij wel. Onder worst case omstandigheden (mist, wind etc.) zit hij echter aardig tegen max vermogen aan. Onder normaal bedrijf lukt het prima maar het gaat 'mis' door de defrosts. Stel hij is 5-10 minuten bezig, die tijd verliest je huis wel warmte maar die is niet aangevuld, en hij onttrekt warmte aan het huis om te helpen bij de defrost. Kan het ding wel 4-5kW warmte produceren maar als hij per uur 20-25% van de tijd bezig is met taken die geen warmte opleveren dan kun je zelf wel uitrekenen wat het effectieve vermogen dan is.

Ik stoor me gewoon het meeste aan het compressorgeluid als hij op hoog vermogen staat te draaien.
Over het max vermogen van Arotherm plus modellen gedurende defrost mania is er een topic met mooie data op het OpenEnergyMonitor forum: https://community.openene...ut-capacity-testing/27221
Ik heb het hier wel eens eerder gedeeld.

Dit bijvoorbeeld, over max capacity test van een Vaillant 7 kW warmtepomp:
https://community.openene...capacity-testing/27221/51

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcqgTs7AOakhuIsoYa2VO1gP6S4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8iJih8oV5gWytO8WTiWsHOEY.png?f=fotoalbum_large
Wat mij opvalt: bij lagere buitentemperaturen tot -6 juist een hoger gemiddeld vermogen dan bij temperaturen vlak onder het vriespunt (WP draait continu maximaal). Overduidelijk door minder frequente defrosts.
Oranje is het gemiddelde vermogen van einde defrost tot einde volgende defrost. Verdere toelichting zie link.

Hier is een hele lijst met 7 kW Arotherm plus modellen, gemiddeld is de maximale thermische output grofweg 20% lager dan de specs, als je kijkt naar de gemiddelde thermische output over een aantal uur en de defrosts meerekent.
https://community.openene...capacity-testing/27221/85

NB Vaillant is hierin overigens geen uitzondering! Maar wel iets om rekening mee te houden bij dimensionering van warmtepompen.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:49
Technician- schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:13:
Van ong 20 units en vergelijken van dezelfde aanvoertemperaturen (rond 27C met VV) halen de Plus en Plus split mooie waardes allemaal. Boven 5,5 met uitschieter op 7,2 COP
In de vergelijking met externe kWh meter zijn de uitgelezen kWh waardes accuraat.

Wel halen de Plus split R32 modellen over de linie >0,5 hogere punt COP dan de Plus R290 modellen.
Interessant. Dat voorspelt niet veel goeds want bij Mitsubishi zijn de R290 modellen bij mildere buitentemperaturen juist in het voordeel en bij echt lagere temperaturen in het nadeel tov R32 in dezelfde behuizing.
cville in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• NL-Kasper
  • Laatst online: 22:23

Interessante info! Heb je ook nog oude R410a Splits in de monitoring? Ben wel benieuwd wat daar het prestatieverschil is t.o.v. de Plus en nieuwere Split Plus.

Ik haal hier vandaag gemiddeld een COP van 6.96 op een Ta van +/- 27. Wel met nog een ochtend-run tussen 6:00-7:30 met Ta van 32.

[ Voor 7% gewijzigd door NL-Kasper op 14-11-2025 16:08 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Dat beweert toch niemand :)
Het is dezelfde natuurkunde.
Destijds werd er juist beweerd dat R410 efficiënter zou zijn dan R290...
De R290 Vaillant units hebben iig een minder moderne compressor, die kan intussen wel een update gebruiken. Je ziet het oa aan het feit dat de COP op hoge temperatuur beter is onder vollast dan onder deellast.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Ronald ik vermoed dat de enkele cijfers in de handleiding de cijfers zijn die voor de EN14511 sCOP stooklijn bepaling gebruikt zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• mr_evil08
Ronald schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:00:

[Afbeelding][Afbeelding]
Het staat duidelijk in de snelgids vermeld.
https://www.vaillant.nl/p...VdRobsEVOwYAVPRvwKEgBIB6L

• Technician-
Proton_ schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:37:
[...]

Dat beweert toch niemand :)
Het is dezelfde natuurkunde.
Destijds werd er juist beweerd dat R410 efficiënter zou zijn dan R290...
De R290 Vaillant units hebben iig een minder moderne compressor, die kan intussen wel een update gebruiken. Je ziet het oa aan het feit dat de COP op hoge temperatuur beter is onder vollast dan onder deellast.
Ik krijg regelmatig de vraag, ik wil propaan want dat is veel efficiënter toch?
Het staat ook vaak groot in de foldertjes vooral van B merken.

Klopt wat je zegt, de nieuwe plus range die eraan komt zal wel weer efficiënter compressoren hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 14-11-2025 18:33 ]

• Technician-
SebastiaanPs schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:18:
[...]

Over het max vermogen van Arotherm plus modellen gedurende defrost mania is er een topic met mooie data op het OpenEnergyMonitor forum: https://community.openene...ut-capacity-testing/27221
Ik heb het hier wel eens eerder gedeeld.

Dit bijvoorbeeld, over max capacity test van een Vaillant 7 kW warmtepomp:
https://community.openene...capacity-testing/27221/51

[Afbeelding]
Wat mij opvalt: bij lagere buitentemperaturen tot -6 juist een hoger gemiddeld vermogen dan bij temperaturen vlak onder het vriespunt (WP draait continu maximaal). Overduidelijk door minder frequente defrosts.
Oranje is het gemiddelde vermogen van einde defrost tot einde volgende defrost. Verdere toelichting zie link.

Hier is een hele lijst met 7 kW Arotherm plus modellen, gemiddeld is de maximale thermische output grofweg 20% lager dan de specs, als je kijkt naar de gemiddelde thermische output over een aantal uur en de defrosts meerekent.
https://community.openene...capacity-testing/27221/85

NB Vaillant is hierin overigens geen uitzondering! Maar wel iets om rekening mee te houden bij dimensionering van warmtepompen.
Let op, bij verschillende voorbeelden is de flow te laag bv 900l/h max ipv 1200l/h. Bij mensen met hoge flowrate scheelt het maar 10% met theoretische thermisch vermogen. En daarbij is een heel belangrijke variabele: de relatieve vochtigheid. Die in de UK vaak wel 100% is bij 0C

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:13
Technician- schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:42:
[...]

Let op, bij verschillende voorbeelden is de flow te laag bv 900l/h max ipv 1200l/h. Bij mensen met hoge flowrate scheelt het maar 10% met theoretische thermisch vermogen. En daarbij is een heel belangrijke variabele: de relatieve vochtigheid. Die in de UK vaak wel 100% is bij 0C
die flow moet je dan denk ik van auto afhalen en handmatig hoger zetten? Heb het nu momenteel weer op auto staan, zal eens kijken hoe het loopt wanneer het kouder wordt of defrost weer. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Kees_frl schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:48:
[...]

die flow moet je dan denk ik van auto afhalen en handmatig hoger zetten? Heb het nu momenteel weer op auto staan, zal eens kijken hoe het loopt wanneer het kouder wordt of defrost weer. :)
Klopt, zie hier wat ik haalde met een 55/6:
Speedfight in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

• dunklefaser
@Speedfight @Kees_frl Is het niet zo dat de circulatiepomp tijdens een defrost sowieso met een hogere flow werkt? - Ik weet niet of er verschillen tussen de diverse warmtepompmodellen bestaan.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:13
thnx, zal het volgen.

Draai nu met cop > 6 dan voor nu wel even prima - straks bij kouder weer beetje spelen. Heb ook iets minder vermogen nodig. Nu de kamers op zolder de vloerverwarming uitstaan en op de eerste verdieping alle 10 groepen op 0,5 liter (nouja de badkamer wel vol open).

Als ik straks meer wil verwarmen zal ik de flow ook verhogen. De 12 groepen beneden wel allemaal open.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• dunklefaser
Technician- schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:42:
[...]

In de eerste weken na inbedrijfname van mijn installatie met relatief veel defrosts heb ik een heel grove schatting van de defrost energie vs. de warmteopwek gedaan. Flow was iets tussen de 860 - 950 l/h als ik me niet vergis.
Misschien doe ik het deze winter nog een keer.

P.S.: De "koude energie" die de warmtemeter registreert is natuurlijk niet de energie voor defrosts.

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 15-11-2025 20:01 . Reden: "koude energie" ongelijk aan energie voor defrost ]

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
dunklefaser schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:21:
@Speedfight @Kees_frl Is het niet zo dat de circulatiepomp tijdens een defrost sowieso met een hogere flow werkt? - Ik weet niet of er verschillen tussen de diverse warmtepompmodellen bestaan.
Bij mijn 55/6 was dat niet het geval.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

• BjornHero
  • Laatst online: 19:44

En je denkt niet dat het verschil in efficiëntie vooral te maken heeft met het type compressor wat gebruikt is?

De "kleinere" arotherm plus (r290) units hebben (nog) een rollzuigercompressor ipv een efficiëntere scroll compressor...
Geen ramp, de (fijne) regeling zorgt veelal voor een compensatie daarvan tov vele andere fabrikanten maar toch... Niet meer state of the art qua specs.

Vermeende efficiëntie verschillen terugvoeren op het koudemiddel type in een laag-temperatuur applicatie lijkt mij niet passend zonder het volledige ontwerp te bekijken.

Voorbeeld;
Zo is mijn oude Twingo met 10w40 olie zuiniger dan mn x7 met 0w30 olie...

Dus autos met 10w40 olie zijn zuiniger.

2050vandaag, waarom wachten?

• Technician-
BjornHero schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:47:
[...]

En je denkt niet dat het verschil in efficiëntie vooral te maken heeft met het type compressor wat gebruikt is?

De "kleinere" arotherm plus (r290) units hebben (nog) een rollzuigercompressor ipv een efficiëntere scroll compressor...
Geen ramp, de (fijne) regeling zorgt veelal voor een compensatie daarvan tov vele andere fabrikanten maar toch... Niet meer state of the art qua specs.

Vermeende efficiëntie verschillen terugvoeren op het koudemiddel type in een laag-temperatuur applicatie lijkt mij niet passend zonder het volledige ontwerp te bekijken.

Voorbeeld;
Zo is mijn oude Twingo met 10w40 olie zuiniger dan mn x7 met 0w30 olie...

Dus autos met 10w40 olie zijn zuiniger.
Komt idd meer weg uit het compressor ontwerp.
Dat weet ik.
Pagina: 1 ... 179 180 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic