• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:20

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Nomen_Nescio schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:18:
Iemand hier die weet hoe dit werkt, wat ik kan verwachten, voor- en nadelen, etc? Hoor graag!
nieuws: Frank Energie laat klanten met warmtepomp automatisch handelen op ene...

Lijkt mij persoonlijk vrij vervelend dat een derde partij voor mij gaat bepalen welke temperatuur mijn woonkamer gaat krijgen op een gegeven moment. Dat bepaal ik liever zelf, dan een paar knaken te besparen. Dan kunnen ze beter een regeling verzinnen voor het slim aansturen van de temperatuur in een boilervat (of een legionellarun).

Maar goed, jij hebt je hier kennelijk voor aangemeld. Vertel eens wat je overwegingen geweest zijn? :)

[ Voor 30% gewijzigd door Question Mark op 11-11-2025 15:30 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:13
Is bij jullie de verbruiksmanager registratie (binnen myvalliant app) ook gestopt op 10 november?
Wordt geen verbruik meer geregistreerd, Warmtepomp nog wel zichtbaar op afstand dus heeft wel connectie met internet actueel temperaturen buiten, binnen, aanvoer etc kan ik wel zien, deze kloppen.

(Actueel watts warmtepomp kan ik ook nog zien en klopt).

[ Voor 70% gewijzigd door mr_evil08 op 11-11-2025 16:58 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:15
NL-Kasper schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:04:
[...]

Grappig, ik heb deze waarde helemaal niet op mijn SensoCOMFORT. Is dat een specifieke setting die niet op het oudere Split model zit? Kan misschien ook nog met de versie van de VRC 720 te maken hebben. Ik heb geloof ik de 720/2.

Trouwens, die ‘BT doorverwarmen’ is ook nog wel een leuke! :) Daarmee kun je de WP automatisch naar (een soort van) ‘Inactief’ laten gaan als je normaal op Uitgebreid draait als de Tbuiten onder de ingestelde waarde komt.

BT doorverwamen:
Wanneer de buitentemperatuur de ingestelde temperatuurwaarde onderschrijdt, wordt buiten het tijdsvenster met behulp van de Stooklijn: op 20 °C geregeld.
In het Duits gedeelte staat: "ausserhalb der Zeitvenster" wat het meervoud is van "buiten het tijdsvenster"
Even verder ook grappig dat de NL-handleiding nog steeds termen uit het Duits gebruikt:
"AT ≤ ingestelde temperatuurwaarde: geen nachtverlaging of totale uitschakeling
Fabrieksinstelling: Uit"
AT Außentemperatur = BT buitentemperatuur

Of Vaillant installateurs deze instellingen kennen - en weten te gebruiken?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Nomen_Nescio
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-12 13:12
Question Mark schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:27:
[...]

nieuws: Frank Energie laat klanten met warmtepomp automatisch handelen op ene...

Lijkt mij persoonlijk vrij vervelend dat een derde partij voor mij gaat bepalen welke temperatuur mijn woonkamer gaat krijgen op een gegeven moment. Dat bepaal ik liever zelf, dan een paar knaken te besparen. Dan kunnen ze beter een regeling verzinnen voor het slim aansturen van de temperatuur in een boilervat (of een legionellarun).

Maar goed, jij hebt je hier kennelijk voor aangemeld. Vertel eens wat je overwegingen geweest zijn? :)
Dank voor je reactie Mark. Je geeft antwoord op een vraag die ik niet stel. Daarnaast doe je nogal wat aannames en probeer je over mijn rug grappig te doen.
Maar ik zal mijn hand in eigen boezem steken: ik was even vergeten waarom ik eigenlijk nooit iets post op fora. En doorrr...

Iemand wel een inhoudelijke reactie?

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:40

4VAlien

Intarweb!

Ik heb een arotherm plus monoblock 75/6 in bestelling, en deze kan op 400V worden aangesloten. Weet iemand wat dit met de geluidsproductie doet? Het zou mooier moeten lopen maar ik kan er niks over vinden bij de 75/6.

• Jansen1987
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 29-11 19:53
@4VAlien

Hier ook de 75/6 recent op 400 volt. Wil ook wel weten of dit verschil maakt tov 230 volt.

• NL-Kasper
  • Laatst online: 07:26
mr_evil08 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:56:
Is bij jullie de verbruiksmanager registratie (binnen myvalliant app) ook gestopt op 10 november?
Wordt geen verbruik meer geregistreerd, Warmtepomp nog wel zichtbaar op afstand dus heeft wel connectie met internet actueel temperaturen buiten, binnen, aanvoer etc kan ik wel zien, deze kloppen.

(Actueel watts warmtepomp kan ik ook nog zien en klopt).
Hier nog wel gewoon kloppende verbruiksgegevens in de grafieken. Eerder heb ik dat ook wel eens gezien. Meestal lost het zichzelf wel op na een tijd en zie je ze na een paar dagen alsnog.

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:32
4VAlien schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:59:
Ik heb een arotherm plus monoblock 75/6 in bestelling, en deze kan op 400V worden aangesloten. Weet iemand wat dit met de geluidsproductie doet? Het zou mooier moeten lopen maar ik kan er niks over vinden bij de 75/6.
Jansen1987 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:32:
@4VAlien

Hier ook de 75/6 recent op 400 volt. Wil ook wel weten of dit verschil maakt tov 230 volt.
De Arotherm Plus VWL 75/6 is een machine die op 1 fase 230V werkt. Er komt in de installatie handleiding ook geen mogelijkheid voor om hem op 400V aan te sluiten.

De binnenunit MEH 97/3 of de grotere Arotherm Plus varianten (105/6 en 125/6) hebben wel een 3 fase aansluiting nodig.

• mr_evil08
Ben er inmiddels achter de 13-16A compr begrenzing instelling is voor als je een B ipv C automaat gebruikt, om te voorkomen dat de automaat kan flippen tijdens start.

niet om de warmtepomp permanent te begrenzen wat ik zoek.

Fluisterbedrijf lijkt de enige optie, Valliant zal het vast via een ander verborgen menu kunnen, mja dat is echt permanent.

• dunklefaser
Ik heb al enkele maanden aan de app support het advies gegeven om het fluisterbedrijf
via de app toegankelijk te maken. Tot nu toe geen reactie. Wat Valliant hiervan vindt weet ik niet.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:20

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Nomen_Nescio schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:44:
[...]
Dank voor je reactie Mark. Je geeft antwoord op een vraag die ik niet stel.
Nou nee, ik link naar een nieuwsartikel waarin staat wat de dienst betekend, en hoe men dit (globaal) probeert te regelen. Volgens mij is dat al een aardig antwoord op je vrij generieke vraag.
Daarnaast doe je nogal wat aannames en probeer je over mijn rug grappig te doen.
Ook nee, je geeft aan dat je via hun app al hebt aangelogt op Vailliant waardoor ik de conclusie trekt dat je dus "ge-onboard" bent op deze dienst. Misschien een aanname, maar er zit een onderbouwing achter die gebasseerd is op door jou verstrekte informatie.

Een forum werkt daarbij twee kanten op, je kunt vragen om ervaringen, maar ook informatie pro-actief posten. Vandaar dat ik benieuwd ben welke overwegingen je zelf hebt gehad, en wat je zelf hebt uitgezocht.

Daarbij probeer ik niet over jouw rug grappig te doen, ik ben oprecht benieuwd naar je ervaring en overweging. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-12 22:09
pc_slopert schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:34:
Ik probeer nog steeds de logica achter het opwarmen van het warm water te doorgronden. Zoals op het schema te zien is, wordt er enkele keren opnieuw gestart met het opwarmen van het warme water. Echter gaat het warmen niet voldoende ver door (in dit geval naar 60 graden) en blijft de drieweg klep zo ver ik kan beoordelen op de verkeerde stand staan (opwarmen boiler( en koelt telkens het water in het vat weer af. Dit kost onnodig veel stroom en is vervelend. In het huidige voorbeeld kan het best zijn dat pas weer ergens einde middag of soms in de nacht het warmen wel doorzet naar 60 graden. Daarna blijft het vat wel op temperatuur en lijkt de driewegklep normaal te werken en dicht te blijven (op de verwarmings-stand).
Waarom dus de ene keer maar tot bijvoorbeeld 53 graden opwarmen en dan weer stoppen en waarom dan op een ander moment wel door naar 60 graden die gewenst is? Ook zou je denken dat dan na het weer afkoelen en bij zakken van de temperatuur onder de hysterese waarde, het warmen juist weer opnieuw zou moeten beginnen?
Dit zijn de huidige settings:
- modus: normaal (via de vwz ai plus ingesteld)
- gebruiksmodus manueel (is actief in de app)
- via de vrc 720f/3 ingesteld
- hysterese 7 k
- offset 10 k (hij warmt dus als het goed is op 70 graden)
- max boiler lading 90 min ( ga ook nog met 120 proberen)
- blokkertijd boiler lading 15 minuten (wat doet deze instelling nu precies?) ik ging er van uit dat een hoger aantal minuten het opwarmen juist blokkeert? klopt dat?

- weet niet of het van invloed kan zijn maar ik heb geen sensorkabel op VF1 van de VWZ ai aangesloten.
[Afbeelding]
Ben nog niet helemaal in jouw casus gedoken, maar de temperatuur van jouw Hc1FlowTemp valt mij erg op. Je zou verwachten dat deze sneller afkoelt, en niet meeloopt met jouw HwcStorageTemp. In onderstaande screenshot bij mij het gedrag van beide sensoren, waarbij je drie momenten kunt onderscheiden waar het boilervat wordt verwarmt (6AM, 10AM, 1PM). Bij 10AM en 1PM wordt er naar 60 graden verwarmt ivm energieoverschot).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5amGDhuq0Pa-q1ZdGHDZXlkSZE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/11KmgZ4mBT0xboM0Z0G8jeQP.png?f=fotoalbum_large

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:36
Kaspers schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:46:
[...]

Ben nog niet helemaal in jouw casus gedoken, maar de temperatuur van jouw Hc1FlowTemp valt mij erg op. Je zou verwachten dat deze sneller afkoelt, en niet meeloopt met jouw HwcStorageTemp. In onderstaande screenshot bij mij het gedrag van beide sensoren, waarbij je drie momenten kunt onderscheiden waar het boilervat wordt verwarmt (6AM, 10AM, 1PM). Bij 10AM en 1PM wordt er naar 60 graden verwarmt ivm energieoverschot).

[Afbeelding]
Dat ziet er uit zoals ik het graag zou zien. Maar dat werkt helaas bij mij (nog)niet zo. Neem aan dat je die extra warm momenten via ebusd regelt? Mooi te zien dat bij jou niet na elke opwarming gelijk de HwcStorageTemp weer omlaag gaat. Dat wil ik ook :)

Ik heb in mijn eigen topic trouwens een stuk toegevoegd met meer achtergrond over het Warmwater traject en de problemen die ik ervaar: naar topic

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:49
Kan iemand helpen duidelijkheid te scheppen in het verschil wat ik zie in de Nederlands documentatie en de grafieken van de Tsjechen?

A2 W35 2kW vs 2,0-7,3kW voor de 55/6 in de grafiek?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1FH2zyhP6bGVfCFmLZv83jcj_Qo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2pzr4E1fqDGr0blmz4S9XuKK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mslxENJiXTB_sCcJwsFVDu1Zmk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ns552blAzhr5E5IOdjaYlx0R.jpg?f=fotoalbum_tile

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:35
Ronald schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:00:
Kan iemand helpen duidelijkheid te scheppen in het verschil wat ik zie in de Nederlands documentatie en de grafieken van de Tsjechen?

[Afbeelding][Afbeelding]
En wat zou het verschil zijn dan? Het max vermogen?
Kan best zijn dat de Tsjechen de compressor freq iets verhogen in de software

• Sonja12s
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:14
Andere vraag:
Is er al een Vaillant Wp eigenaar die een garantieverlenging afgesloten heeft via een installateur?
Zo ja, welke/voor hoeveel jaar/kosten

• Ronald
Technician- schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:28:
[...]

En wat zou het verschil zijn dan? Het max vermogen?
Kan best zijn dat de Tsjechen de compressor freq iets verhogen in de software
7kW is geen iets verhoogde compressor frequentie in vergelijking met 2 toch?

A7-35 geven ze een bereik…
Wat stelt die 2kW voor? Geen idee… Max min nominaal…

De grafiek doet denken minimum… maar er staat niets…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:55
@Ronald in de Nederlandse snelgids staan grafieken afgebeeld van het maximale vermogen van de diverse aroTHERM Plus modellen i.c.m. de buitentemperatuur. Die zijn voor zover ik gezien heb gelijk aan wat de Tsjechische website vermeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5s813OVxZJcDXaIEPW3n0BKQc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hgXNdI1RSiYbcOOoTyj226kN.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.vaillant.nl/p...En2Gx_PIRMjFiu0ktTL-82ymO

Edit: link gefixed

[ Voor 10% gewijzigd door Franciesco op 14-11-2025 13:45 ]

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-12 05:19

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ronald schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:35:
[...]

Buitentemp 7 graden en aanvoertemp 35 graden, minimaal vermogen met 30hz compressor is 2,1kW en maximaal vermogen met 120hz is 7kW.

Overigens kun je beter de nominale waarde aanhouden want die 7kW haalt hij misschien wel als de sterren op 1 lijn staan met een blauwe maan, maar doordat je richting het vriespunt zo veel defrosts hebt hou je netto/effectief (zoals ik in de praktijk ervaar) nog maar de helft over. Over tijd gezien dan. Je haalt praktisch gezien geen 7kWh op 1 uur maar eerder 3,5kWh. Zie ook de nominale waarde bij A2/W35 8)7

Ik bespaar nog 10% van mijn warmteverlies door nieuwe kozijnen over een paar weken dus ik hoop dat dit iets van druk van de 55/6 af haalt als het rond het vriespunt ligt. Compressor nagenoeg vol vermogen moeten hebben lopen door het warmteverlies van de defrosts maakt best wat herrie en had ik van tevoren niet verwacht.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Ronald
@Kuusj dank. Effectief 3,5 kW bij 2 graden is wel voldoende, 2kW niet…

75/6 zou ik graag pakken, maar die gaat net over de geluidslimiet (en opgesteld op bigfoots over de 1m boven maaiveld), dus vrij onhandige extra haken en ogen als de 55/6 niet voldoet.

• Technician-
Ronald schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:35:
[...]

Gewoon lekker onvolledige tabelletjes maar je snapt wel dat het minimaal 2kW is toch? Hoop ik.

• Kuusj
  • Laatst online: 14-12 05:19

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ronald schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:54:
@Kuusj dank. Effectief 3,5 kW bij 2 graden is wel voldoende, 2kW niet…

75/6 zou ik graag pakken, maar die gaat net over de geluidslimiet (en opgesteld op bigfoots over de 1m boven maaiveld), dus vrij onhandige extra haken en ogen als de 55/6 niet voldoet.
Mijn warmteverlies bij 2 graden is rond de 3-3,5kW en dat haalt hij wel. Onder worst case omstandigheden (mist, wind etc.) zit hij echter aardig tegen max vermogen aan. Onder normaal bedrijf lukt het prima maar het gaat 'mis' door de defrosts. Stel hij is 5-10 minuten bezig, die tijd verliest je huis wel warmte maar die is niet aangevuld, en hij onttrekt warmte aan het huis om te helpen bij de defrost. Kan het ding wel 4-5kW warmte produceren maar als hij per uur 20-25% van de tijd bezig is met taken die geen warmte opleveren dan kun je zelf wel uitrekenen wat het effectieve vermogen dan is.

Ik stoor me gewoon het meeste aan het compressorgeluid als hij op hoog vermogen staat te draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door Kuusj op 14-11-2025 14:01 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Technician-
Kuusj schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:49:
[...]

Buitentemp 7 graden en aanvoertemp 35 graden, minimaal vermogen met 30hz compressor is 2,1kW en maximaal vermogen met 120hz is 7kW.

Overigens kun je beter de nominale waarde aanhouden want die 7kW haalt hij misschien wel als de sterren op 1 lijn staan met een blauwe maan, maar doordat je richting het vriespunt zo veel defrosts hebt hou je netto/effectief (zoals ik in de praktijk ervaar) nog maar de helft over. Over tijd gezien dan. Je haalt praktisch gezien geen 7kWh op 1 uur maar eerder 3,5kWh. Zie ook de nominale waarde bij A2/W35 8)7

Ik bespaar nog 10% van mijn warmteverlies door nieuwe kozijnen over een paar weken dus ik hoop dat dit iets van druk van de 55/6 af haalt als het rond het vriespunt ligt. Compressor nagenoeg vol vermogen moeten hebben lopen door het warmteverlies van de defrosts maakt best wat herrie en had ik van tevoren niet verwacht.
Is typisch gedrag van onderbemeten warmtepompen.
Daarom aggeer ik ook altijd als mensen zeggen: ach die paar uur dat het -7C is zet ik wel een kacheltje neer.
Praktijk is dat onderbemeten warmtepompen continue wit zijn en veel te vaak ontdooien, en daardoor inderdaad wel tot 50% vermogen (van max theoretisch) kunnen verliezen.

Heb je een royaal vermogen slaat de WP nog eens af en is de verdamper veel groter zodat dit gedrag veel minder voorkomt.

Trouwens bij een echte natte sneeuwval met harde wind kun je het helemaal schudden met je warmtepomp. Dan is in notime de verdamper vol met sneeuw (afhankelijk van de opstelplek) en is de afgifte nog marginaal. Dan is een flinke BUH tijdelijk wel gewenst.

• Ronald
Technician- schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:58:
[...]

Gewoon lekker onvolledige tabelletjes maar je snapt wel dat het minimaal 2kW is toch? Hoop ik.
Onvolledig én inconsistent was mijn zorg…

En wat betreft onderbemeten: 75/6 komt net niet onder de geluidslimiet voor zover ik hem kan berekenen, want wat betreft kosten is hij het verschil niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Ronald op 14-11-2025 14:04 ]

• Technician-
Ronald schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:02:
[...]

Onvolledig én inconsistent was mijn zorg…
Zijn ook gewoon mensen die die tekst vertalen en 28 uur werken en ook de kinderen eerst wegbrengen en een aandachtspanne van een knol hebben zoals overal tegenwoordig lijkt het wel.

Hoe kom je uit met een Mitsubishi E gen powerinverter van 8kW dan? Die houden ook veel meer vermogen onder de 0C.
De afmetingen zijn te overzien.

[ Voor 17% gewijzigd door Technician- op 14-11-2025 14:09 ]

• Technician-
Trouwens een performance data update.
Van ong 20 units en vergelijken van dezelfde aanvoertemperaturen (rond 27C met VV) halen de Plus en Plus split mooie waardes allemaal. Boven 5,5 met uitschieter op 7,2 COP
In de vergelijking met externe kWh meter zijn de uitgelezen kWh waardes accuraat.

Wel halen de Plus split R32 modellen over de linie >0,5 hogere punt COP dan de Plus R290 modellen.
Dus dat marketing verhaal van propaanmis efficienter kan wmb de prullenbak in.
Al moeten we de vorstdagen nog door.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:10
Kuusj schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:58:
[...]

Mijn warmteverlies bij 2 graden is rond de 3-3,5kW en dat haalt hij wel. Onder worst case omstandigheden (mist, wind etc.) zit hij echter aardig tegen max vermogen aan. Onder normaal bedrijf lukt het prima maar het gaat 'mis' door de defrosts. Stel hij is 5-10 minuten bezig, die tijd verliest je huis wel warmte maar die is niet aangevuld, en hij onttrekt warmte aan het huis om te helpen bij de defrost. Kan het ding wel 4-5kW warmte produceren maar als hij per uur 20-25% van de tijd bezig is met taken die geen warmte opleveren dan kun je zelf wel uitrekenen wat het effectieve vermogen dan is.

Ik stoor me gewoon het meeste aan het compressorgeluid als hij op hoog vermogen staat te draaien.
Over het max vermogen van Arotherm plus modellen gedurende defrost mania is er een topic met mooie data op het OpenEnergyMonitor forum: https://community.openene...ut-capacity-testing/27221
Ik heb het hier wel eens eerder gedeeld.

Dit bijvoorbeeld, over max capacity test van een Vaillant 7 kW warmtepomp:
https://community.openene...capacity-testing/27221/51

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcqgTs7AOakhuIsoYa2VO1gP6S4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8iJih8oV5gWytO8WTiWsHOEY.png?f=fotoalbum_large
Wat mij opvalt: bij lagere buitentemperaturen tot -6 juist een hoger gemiddeld vermogen dan bij temperaturen vlak onder het vriespunt (WP draait continu maximaal). Overduidelijk door minder frequente defrosts.
Oranje is het gemiddelde vermogen van einde defrost tot einde volgende defrost. Verdere toelichting zie link.

Hier is een hele lijst met 7 kW Arotherm plus modellen, gemiddeld is de maximale thermische output grofweg 20% lager dan de specs, als je kijkt naar de gemiddelde thermische output over een aantal uur en de defrosts meerekent.
https://community.openene...capacity-testing/27221/85

NB Vaillant is hierin overigens geen uitzondering! Maar wel iets om rekening mee te houden bij dimensionering van warmtepompen.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:10
Technician- schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:13:
Van ong 20 units en vergelijken van dezelfde aanvoertemperaturen (rond 27C met VV) halen de Plus en Plus split mooie waardes allemaal. Boven 5,5 met uitschieter op 7,2 COP
In de vergelijking met externe kWh meter zijn de uitgelezen kWh waardes accuraat.

Wel halen de Plus split R32 modellen over de linie >0,5 hogere punt COP dan de Plus R290 modellen.
Interessant. Dat voorspelt niet veel goeds want bij Mitsubishi zijn de R290 modellen bij mildere buitentemperaturen juist in het voordeel en bij echt lagere temperaturen in het nadeel tov R32 in dezelfde behuizing.
cville in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• NL-Kasper

Interessante info! Heb je ook nog oude R410a Splits in de monitoring? Ben wel benieuwd wat daar het prestatieverschil is t.o.v. de Plus en nieuwere Split Plus.

Ik haal hier vandaag gemiddeld een COP van 6.96 op een Ta van +/- 27. Wel met nog een ochtend-run tussen 6:00-7:30 met Ta van 32.

[ Voor 7% gewijzigd door NL-Kasper op 14-11-2025 16:08 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Dat beweert toch niemand :)
Het is dezelfde natuurkunde.
Destijds werd er juist beweerd dat R410 efficiënter zou zijn dan R290...
De R290 Vaillant units hebben iig een minder moderne compressor, die kan intussen wel een update gebruiken. Je ziet het oa aan het feit dat de COP op hoge temperatuur beter is onder vollast dan onder deellast.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Ronald ik vermoed dat de enkele cijfers in de handleiding de cijfers zijn die voor de EN14511 sCOP stooklijn bepaling gebruikt zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• mr_evil08
Ronald schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:00:

[Afbeelding][Afbeelding]
Het staat duidelijk in de snelgids vermeld.
https://www.vaillant.nl/p...VdRobsEVOwYAVPRvwKEgBIB6L

• Technician-
Proton_ schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:37:
[...]

Dat beweert toch niemand :)
Het is dezelfde natuurkunde.
Destijds werd er juist beweerd dat R410 efficiënter zou zijn dan R290...
De R290 Vaillant units hebben iig een minder moderne compressor, die kan intussen wel een update gebruiken. Je ziet het oa aan het feit dat de COP op hoge temperatuur beter is onder vollast dan onder deellast.
Ik krijg regelmatig de vraag, ik wil propaan want dat is veel efficiënter toch?
Het staat ook vaak groot in de foldertjes vooral van B merken.

Klopt wat je zegt, de nieuwe plus range die eraan komt zal wel weer efficiënter compressoren hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 14-11-2025 18:33 ]

• Technician-
SebastiaanPs schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:18:
[...]

Over het max vermogen van Arotherm plus modellen gedurende defrost mania is er een topic met mooie data op het OpenEnergyMonitor forum: https://community.openene...ut-capacity-testing/27221
Ik heb het hier wel eens eerder gedeeld.

Dit bijvoorbeeld, over max capacity test van een Vaillant 7 kW warmtepomp:
https://community.openene...capacity-testing/27221/51

[Afbeelding]
Wat mij opvalt: bij lagere buitentemperaturen tot -6 juist een hoger gemiddeld vermogen dan bij temperaturen vlak onder het vriespunt (WP draait continu maximaal). Overduidelijk door minder frequente defrosts.
Oranje is het gemiddelde vermogen van einde defrost tot einde volgende defrost. Verdere toelichting zie link.

Hier is een hele lijst met 7 kW Arotherm plus modellen, gemiddeld is de maximale thermische output grofweg 20% lager dan de specs, als je kijkt naar de gemiddelde thermische output over een aantal uur en de defrosts meerekent.
https://community.openene...capacity-testing/27221/85

NB Vaillant is hierin overigens geen uitzondering! Maar wel iets om rekening mee te houden bij dimensionering van warmtepompen.
Let op, bij verschillende voorbeelden is de flow te laag bv 900l/h max ipv 1200l/h. Bij mensen met hoge flowrate scheelt het maar 10% met theoretische thermisch vermogen. En daarbij is een heel belangrijke variabele: de relatieve vochtigheid. Die in de UK vaak wel 100% is bij 0C

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Technician- schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:42:
[...]

Let op, bij verschillende voorbeelden is de flow te laag bv 900l/h max ipv 1200l/h. Bij mensen met hoge flowrate scheelt het maar 10% met theoretische thermisch vermogen. En daarbij is een heel belangrijke variabele: de relatieve vochtigheid. Die in de UK vaak wel 100% is bij 0C
die flow moet je dan denk ik van auto afhalen en handmatig hoger zetten? Heb het nu momenteel weer op auto staan, zal eens kijken hoe het loopt wanneer het kouder wordt of defrost weer. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Kees_frl schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:48:
[...]

die flow moet je dan denk ik van auto afhalen en handmatig hoger zetten? Heb het nu momenteel weer op auto staan, zal eens kijken hoe het loopt wanneer het kouder wordt of defrost weer. :)
Klopt, zie hier wat ik haalde met een 55/6:
Speedfight in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• dunklefaser
@Speedfight @Kees_frl Is het niet zo dat de circulatiepomp tijdens een defrost sowieso met een hogere flow werkt? - Ik weet niet of er verschillen tussen de diverse warmtepompmodellen bestaan.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
thnx, zal het volgen.

Draai nu met cop > 6 dan voor nu wel even prima - straks bij kouder weer beetje spelen. Heb ook iets minder vermogen nodig. Nu de kamers op zolder de vloerverwarming uitstaan en op de eerste verdieping alle 10 groepen op 0,5 liter (nouja de badkamer wel vol open).

Als ik straks meer wil verwarmen zal ik de flow ook verhogen. De 12 groepen beneden wel allemaal open.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• dunklefaser
Technician- schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:42:
[...]

In de eerste weken na inbedrijfname van mijn installatie met relatief veel defrosts heb ik een heel grove schatting van de defrost energie vs. de warmteopwek gedaan. Flow was iets tussen de 860 - 950 l/h als ik me niet vergis.
Misschien doe ik het deze winter nog een keer.

P.S.: De "koude energie" die de warmtemeter registreert is natuurlijk niet de energie voor defrosts.

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 15-11-2025 20:01 . Reden: "koude energie" ongelijk aan energie voor defrost ]

• Speedfight
  • Niet online
dunklefaser schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:21:
@Speedfight @Kees_frl Is het niet zo dat de circulatiepomp tijdens een defrost sowieso met een hogere flow werkt? - Ik weet niet of er verschillen tussen de diverse warmtepompmodellen bestaan.
Bij mijn 55/6 was dat niet het geval.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• BjornHero
  • Laatst online: 17-12 08:30

En je denkt niet dat het verschil in efficiëntie vooral te maken heeft met het type compressor wat gebruikt is?

De "kleinere" arotherm plus (r290) units hebben (nog) een rollzuigercompressor ipv een efficiëntere scroll compressor...
Geen ramp, de (fijne) regeling zorgt veelal voor een compensatie daarvan tov vele andere fabrikanten maar toch... Niet meer state of the art qua specs.

Vermeende efficiëntie verschillen terugvoeren op het koudemiddel type in een laag-temperatuur applicatie lijkt mij niet passend zonder het volledige ontwerp te bekijken.

Voorbeeld;
Zo is mijn oude Twingo met 10w40 olie zuiniger dan mn x7 met 0w30 olie...

Dus autos met 10w40 olie zijn zuiniger.

2050vandaag, waarom wachten?

• Technician-
BjornHero schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:47:
[...]

En je denkt niet dat het verschil in efficiëntie vooral te maken heeft met het type compressor wat gebruikt is?

De "kleinere" arotherm plus (r290) units hebben (nog) een rollzuigercompressor ipv een efficiëntere scroll compressor...
Geen ramp, de (fijne) regeling zorgt veelal voor een compensatie daarvan tov vele andere fabrikanten maar toch... Niet meer state of the art qua specs.

Vermeende efficiëntie verschillen terugvoeren op het koudemiddel type in een laag-temperatuur applicatie lijkt mij niet passend zonder het volledige ontwerp te bekijken.

Voorbeeld;
Zo is mijn oude Twingo met 10w40 olie zuiniger dan mn x7 met 0w30 olie...

Dus autos met 10w40 olie zijn zuiniger.
Komt idd meer weg uit het compressor ontwerp.
Dat weet ik.

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:36
Na nog maar weer eens een weekje met wisselende opwarm-ervaring met het warmwatervat, nu mijn WP topic nog wat aangevuld met meer uitleg en hoe het in elkaar zit.
. Hopelijk is er iemand die daar nog wat goede tips / oplossingen voor kan geven om het nu eindelijk echt goed te krijgen :) Ben nog steeds hoopvol dat het verbetert kan worden. Lees graag jullie advies en ervaringen.

Bekijk hier mijn eigen topic-deel over het iTho warm-water vat opwarmen en hoe dat in elkaar zit en wat er precies verkeerd gaat.

Graag jullie advies.

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

• NL-Kasper
Zo, dit weekend maar eens de VVW-verdeler op zolder aangekoppeld. Nu eindelijk voldoende afgifte voor de 75/5.

De aroTHERM houdt de boel nu prima op temperatuur met een Ta van 24°C en verbruik van 442 watt. Ook geen korte runs meer en een comfortabele constante warmteafgifte. d:)b

Nu misschien ooit het buffervat er nog eens tussenuit of de boel ombouwen naar serie, maar dat heeft geen haast.

• dunklefaser
Het is weer defrost weer:
Net na lange tijd weer een defrost bij de 65/7.2 pure split gezien - de Kamstrup registreerde -0,1 kWh aan warmte. Een defrost kost bij mij in totaal ca. 0,2 kWh aan warmte - aan stroom natuurlijk minder.
De aanvoer gaat even met ca. 6,5 K dalen (klein 18l voorschakelvat hier).

@NL-Kasper Je verbruikt nu waarschijnlijk wel meer energie (ieder voordeel hep' z'n nadeel).

P.S.: Temperatuur actueel ca. 3,5 °C/ r.v. 92% = defrost garantie
(D.371 Koudem.circ.verd.temp. = ca. - 2,5°C soms -3,5°C)

[ Voor 36% gewijzigd door dunklefaser op 16-11-2025 20:43 ]

• NL-Kasper
@dunklefaser Ach ja, voor wat hoort wat zeggen we maar ;) Hier nu nog geen last van Defrosts eigenlijk.

Maar ben benieuwd hoe dat de komende dagen gaat worden. Zeker als we richting de lagere temperaturen gaan overdag.

[ Voor 18% gewijzigd door NL-Kasper op 16-11-2025 21:56 ]

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:42
zo doe je het nut van een forum een beetje teniet; het is geen persoonlijke helpdesk, maar een een enorme collectieve bron voor iedereen.

[ Voor 73% gewijzigd door teacher op 17-11-2025 07:28 ]

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
ervh schreef op zondag 16 november 2025 @ 23:26:
Ik heb het gevoel dat er meer efficiëntie uit mijn systeem te halen is dan nu het geval is. Mijn COP zit momenteel al vrij laag terwijl het weer overdag best aangenaam is. Om het topic niet te vervuilen: is er iemand die evt. wat heen en weer wil communiceren via pm om me op weg te helpen?
Je kunt ook een eigen topic openen, en de kracht van het collectief gebruiken d:)b

• shoof
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-12 15:19
Vannacht (en gisteravond) mijn allereerste ervaring met defrosts. Ik ben benieuwd of dit nu een beetje normaal gedrag is en of anderen dit ook zien? Dit betreft een 55/6 in hybride opstelling met (gebooste) convectoren en radiatoren. Ik heb het idee dat hij tijdens de defrost steeds de ketel vrijgeeft aangezien ik de ta juist zie stijgen i.p.v. dalen en ik vanaf gisteravond (inclusief het vullen van een bad) ineens 2,5m3 gas verbruikt heb. Is dit nu normaal defrost gedrag, of zou het ook kunnen dat ik de stooklijn te laag heb staan en dat hij daarom af en toe de ketel vrijgeeft? In het onderste grafiekje van een heatmeister zie je ook dat de dt toeneemt op deze momenten (groene lijn), dat gebeurt als de CV ketel bijspringt (8kw minimumvermogen).

In theorie zou hij het kwa warmteverlies nu nog wel alleen af moeten kunnen, maar dan moet de WP tussen de defrosts door de ta wel verhogen om genoeg vermogen kwijt te kunnen. Is de regeling zo slim, of moet dan echt de stooklijn omhoog? Dan zou de stooklijn voor het mooie namelijk weer te hoog zijn op minder vochtige momenten, zoals nu, of bij 'droge' vorst.

Het comfort in huis is trouwens gewoon top en de ruimtetemperatuur is stabiel (vannacht steeds zo'n 20,8 a 20,9 graden, met als wens 21), ook niet zo gek als hij de ketel laat bijspringen op de moeilijke momenten. Rond 07.45 vanochtend zag ik weer 'normaal' gedrag, net als in de afgelopen twee maanden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSlm6hvFplSnrS027vLjJx3hSdo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQn8cTK7xY9unSvyPKAayCIk.jpg?f=fotoalbum_large

• Gramser
  • Nu online
Het was koud en knap vochtig. Dit is op-en-top defrostweer. Ik zie geen gekke dingen.

• Ronald
@shoof heeft wat verwarring in het gasverbruik door het bad. Als hij op een andere dag kan vinden hoeveel gas dat kost dan verheldert dat wat. Al verwacht ik dat het verbruik voor verwarming boven verwachting hoog is?
Staat het bivalentie punt in de Vaillant wat hoog? Het is onder de 4 graden geweest veel gebruikt wordt?

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@shoof In dit grafiekje zie ik maar 1 zekere en 3 misschien defrosts.
Ik denk dat de ketel te makkelijk bijspringt, misschien zijn de gas- en elektraprijzen niet juist ingevoerd (triVAI) of staat het bivalentiepunt te hoog.

• shoof
Proton_ schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:31:
@shoof In dit grafiekje zie ik maar 1 zekere en 3 misschien defrosts.
Ik denk dat de ketel te makkelijk bijspringt, misschien zijn de gas- en elektraprijzen niet juist ingevoerd (triVAI) of staat het bivalentiepunt te hoog.
Ik heb er nog eens goed naar gekeken. Ik zie er inderdaad ook maar één, hoewel het bijspringen van de ketel een vertekend beeld kan geven.

Vandaag heeft hij keurig gedraaid. Overdag een redelijk rechte lijn, met twee defrosts (ineens een forse toename van verbruik en een dip in de ta).

Ik vermoed dat hij toch de ketel te snel activeert. Ik kijk het nog een nachtje aan en anders switch ik van trivai naar een (laag) bivalent punt om eens te kijken wat voor gedrag ik zie als hij de ketel niet mag bijschakelen. En anders nog eens proberen om de stooklijn iets te verhogen.

Dank voor jullie reacties, dit helpt enorm. Het is een soort sport geworden om zo min mogelijk gas te gebruiken. Volgens mij kan het ook financieel niet zoveel kwaad, met een COP van 2 speel ik nog zo'n beetje breakeven. Die bereikt hij nu nog lang niet.

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:14

Mipatje

Petrolhead

shoof schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:59:
[...]

Ik heb er nog eens goed naar gekeken. Ik zie er inderdaad ook maar één, hoewel het bijspringen van de ketel een vertekend beeld kan geven.

Vandaag heeft hij keurig gedraaid. Overdag een redelijk rechte lijn, met twee defrosts (ineens een forse toename van verbruik en een dip in de ta).

Ik vermoed dat hij toch de ketel te snel activeert. Ik kijk het nog een nachtje aan en anders switch ik van trivai naar een (laag) bivalent punt om eens te kijken wat voor gedrag ik zie als hij de ketel niet mag bijschakelen. En anders nog eens proberen om de stooklijn iets te verhogen.

Dank voor jullie reacties, dit helpt enorm. Het is een soort sport geworden om zo min mogelijk gas te gebruiken. Volgens mij kan het ook financieel niet zoveel kwaad, met een COP van 2 speel ik nog zo'n beetje breakeven. Die bereikt hij nu nog lang niet.
Ik heb de gas verwarming bij de huidige temperatuur nog uit staan. Toen ik een vast energiecontarct had draaide ik zoveel mogelijk op electriciteit i.v.m. de salderings regeling. Nu heb ik een dynamisch contract . Hoe stel ik nu triVai in? Welke temperatuur is raadzaam voor de bivalente instelling ?

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• mr_evil08
shoof schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:59:
[...]

Hier ook hybride, de gasketel mag pas bijspringen bij -10(in praktijk dus nooit), zo ingesteld als test (springt zelfs niet aan tijdens de-frost).

A-7/W35 COP 2,6
Zolang ik hier nog COP 4,64 haal (gisteren) met ad-hoc stoken lig ik daar niet wakker van.

Maximaal watertemperatuur is 35c hier.
De boiler moet nog geplaatst worden om gasloos te kunnen.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 18-11-2025 12:31 ]

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-12 21:53
Sonja12s schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:32:
Andere vraag:
Is er al een Vaillant Wp eigenaar die een garantieverlenging afgesloten heeft via een installateur?
Zo ja, welke/voor hoeveel jaar/kosten
Is er een reden waarom je dat zou willen? Ik heb mijn Arotherm 75/6 inmiddels ruim 4,5 jaar. In de eerste 2,5 jaar heb ik twee garantie afwikkelingen gehad: luchttemperatuur sensor en printplaat vervangen. Als er reguliere vervangingen nodig zijn nu betaal ik dat gewoon, ik heb wel een Oh contract.

• dunklefaser
Speedfight schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 07:07:
[...]

Bij mijn 55/6 was dat niet het geval.
Bij een LG monoblok blijkbaar weer wel. Grafiekje helemaal onderaan - flow springt naar 25l/min tijdens defrost.
Gisteren een "dagCOP" van ca. 5,2 - (ca. 46,5 kWh warmte met ca. 8,9 kWh aan stroom)
[Vaillant cijfers van mijn pure split 65/7.2: 51,7 kWh warmte/6,9 kWh stroom]
De komende dagen/nachten worden de defrosts weer dominerend - kosten ca. 0,4 kWh aan warmte per keer - en drukken de COP.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQyQF5lR5y5_ZlOKepc4zyV9xoI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fjobT4a9SIVVozNfoCAXq2FJ.jpg?f=user_large

[ Voor 51% gewijzigd door dunklefaser op 18-11-2025 20:35 ]

• Speedfight
  • Niet online
dunklefaser schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:31:
[...]

Bij een LG monoblok blijkbaar weer wel. Grafiekje helemaal onderaan - flow springt naar 25l/min tijdens defrost.
Gisteren een "dagCOP" van ca. 5,2 - (ca. 46,5 kWh warmte met ca. 8,9 kWh aan stroom)
[Vaillant cijfers van mijn pure split 65/7.2: 51,7 kWh warmte/6,9 kWh stroom]
De komende dagen/nachten worden de defrosts weer dominerend - kosten ca. 0,4 kWh aan warmte per keer - en drukken de COP.
[Afbeelding]
VWL55/6 blijft ingestelde pompvermogen (85%) aanhouden tijdens defrost. Zie hier log van afgelopen 24h waar er een paar bij waren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vl_NsELyeEHLVlaGEfwE3ETfv6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/asYJFNirAz3eMLIIFvfrreHW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90W0aosxF4vgNQq0CeYJbJtdu-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FHSPV04WxY561ZriOGWsPxpU.jpg?f=fotoalbum_large

• shoof
Mipatje schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:48:
[...]

Ik heb de gas verwarming bij de huidige temperatuur nog uit staan. Toen ik een vast energiecontarct had draaide ik zoveel mogelijk op electriciteit i.v.m. de salderings regeling. Nu heb ik een dynamisch contract . Hoe stel ik nu triVai in? Welke temperatuur is raadzaam voor de bivalente instelling ?
Ik heb bij installatieconfiguratie --> installatie --> hybridemanager op trivai gezet, je kunt dan alleen geen bivalent punt meer instellen, hij bepaalt dan alles zelf. En dan de energietarieven invoeren per kWh.

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Heren,

Ik heb jullie hulp nodig.
Ik heb een warmtepomp VWL 75/6 met Unitower en VRC 920 thermostaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJ6O8krl8ssvi3zPO2UIzutUOgQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IMX1BtZVeotIYURpqVzeJt3U.jpg?f=fotoalbum_medium
We hebben ook een buitenvoeler.
De gateway heb ik nog niet geinstalleerd (net binnen)

Installateur is er niet meer en vaillant wilt me niet verder helpen.

Probleem
De warmtepomp heeft veel stroom pieken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MnrBlRttOkcNLYHC2DeYFdy8cE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RtJmsIcnd7IYEd4jQgMz88C9.jpg?f=fotoalbum_medium
Ik meet met Homewizard hier de buitenunit.

Historie
Installatie is 4 jaar oud
1 jaar geleden overleed de thermostaat (liep steeds vast en zat in bootloop)
Nieuw thermostaat besteld en samen met vriendelijke medewerker van Vaillant de instellingen erin gezet.
1 week geleden had de Unitower opeens geen stroom meer en bleek een kapotte zekering (glaszekering in de unitower) Echter nu had ik vaillant aan de telefoon en er was werkelijk waar 0,0 medewerking en gaf aan dat ik maar een facebook groep moest zoeken voor de instellingen.

Instellingen:
21,5 graden wens

Circuit 1:
Gew. aanvoertemperatuur 0 graden (kan zijn omdat de status op uit staat? gewenste temperatuur is namelijk op moment van schrijven bereikt)
BT- uitschakelgrens 21 graden
Stooklijn 0.25 (stond bij eerste installatie 0.8)
Min gewenste aanvoer temp 15 graden
max gewenste aanvoer temp 45 graden
Nachtmodus normaal
binnentemp comp uitgebreid
koelen mogelijk nee
status pomp uit

configuratie systeem schema is 8

Config WP regelmodule
multif. uitg 2 zone
me 1x circulatie

Warmtepomp 1
status warm water
actuele aanvoer temperatuur 67 graden

Fouthistorie: (letop deze fouten zijn verholpen)
F0521
Signaal buitentemperatuursensor ongeldig
F0511
Communicatie wp regelmodule onderbroken (dit was toen de zekering eruit klapte (glas zekering in de toren))

Gewenste oplossing
Een beter verloop van verbruik, Ik weet in het verleden was het verbruik vaak over langere periode 500w-600w (3-4 uur. Ik denk dat dit ook niet goed voor de compressor is dat hij op vol vermogen draait en weer uit.
Voorheen zag ik dit gebruik bij defrosts. maar ik zie dit gedrag (denk ik) sinds de glaszekering is vervangen.
Iemand een tip qua instellingen welke eerst aan te passen?

Voorheen (6 november)
zag het er min if meer zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2NkDfzoIzNjEYqp3ArDWOcqHqU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ftkYpy5j7XdL4SOaDyfO3vIg.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 12% gewijzigd door ApC_IcE op 19-11-2025 14:44 ]

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Een kapotte zekering is vaak geen oorzaak maar een gevolg.
Wat is nu de gemeten buitentemperatuur?
Ik heb 'm bij een storing wel eens op -40°C gezien, wat dit gedrag ook zou kunnen verklaren.

Hij denkt nu SWW te maken, dus is er iets met de driewegklep?

[ Voor 14% gewijzigd door Proton_ op 19-11-2025 15:29 ]

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Wij overwegen een hybride warmtepomp, type Vaillant aroTHERM Plus VWL 125/6 R290 buitenunit i.c.m. 200liter buffervat. Dit alles aangesloten op een bestaande CV installatie - ook van Vaillant. De woning heeft in de keuken vloerverwarming en de overige vertrekken standaard (T22+33) radiatoren. Isolatie is suboptimaal en gas verbruik van 1800m3.

Een paar vragen aan de kenners hier (wij zijn opzoek naar een eerlijk en niet commercieel antwoord):

1) De verkopers van de twee partijen die wij uitgenodigd hebben zijn allebei optimistisch als het gaat om de besparing gezien het hoge gasverbruik, maar met onze woning van 200m2 (niet optimaal geisoleerd) en standaard radiatoren (dus geen lage temperatuurradiatoren) verwacht ik geen wonderen. Sterker nog wij vragen ons af of de business case wel kloppend gaat zijn (moet de CV niet constant bijspringen?) Wat is jullie mening en zijn er in dit topic ook tweakers met klassieke radiatoren?

2) Als tweaker gebruik ik home assistant, de leverancier heeft de Vaillant Gateway myVAILLANT connect, Vaillant sensoComfort VRC720 thermostaat en Vaillant besturingsmodule aroTHERM plus VWZ AI aangeboden. Heb ik dit allemaal wel nodig? Kan dit niet slimmer zonder minder kastjes (scheelt ook mogelijke storingen?).

3) Kunnen jullie enige indicatie geven van wat een installatie als dit zou mogen kosten?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
4) Ik heb naast Home assistant ook Homewizard draaien voor energie meten. Zou ik deze kunnen plaatsen icm een extra 400v 3 fase aansluiting voor de warmtepomp? Of hoe houden jullie het stroomverbruik bij?

[ Voor 8% gewijzigd door Workaholic op 19-11-2025 16:01 ]

Mijn V&A

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

ApC_IcE schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:37:
Heren,

Ik heb jullie hulp nodig.
Ik heb een warmtepomp VWL 75/6 met Unitower en VRC 920 thermostaat.
[Afbeelding]
We hebben ook een buitenvoeler.
De gateway heb ik nog niet geinstalleerd (net binnen)

Installateur is er niet meer en vaillant wilt me niet verder helpen.

Probleem
De warmtepomp heeft veel stroom pieken:
[Afbeelding]
Ik meet met Homewizard hier de buitenunit.

Historie
Installatie is 4 jaar oud
1 jaar geleden overleed de thermostaat (liep steeds vast en zat in bootloop)
Nieuw thermostaat besteld en samen met vriendelijke medewerker van Vaillant de instellingen erin gezet.
1 week geleden had de Unitower opeens geen stroom meer en bleek een kapotte zekering (glaszekering in de unitower) Echter nu had ik vaillant aan de telefoon en er was werkelijk waar 0,0 medewerking en gaf aan dat ik maar een facebook groep moest zoeken voor de instellingen.

Instellingen:
21,5 graden wens

Circuit 1:
Gew. aanvoertemperatuur 0 graden (kan zijn omdat de status op uit staat? gewenste temperatuur is namelijk op moment van schrijven bereikt)
BT- uitschakelgrens 21 graden
Stooklijn 0.25 (stond bij eerste installatie 0.8)
Min gewenste aanvoer temp 15 graden
max gewenste aanvoer temp 45 graden
Nachtmodus normaal
binnentemp comp uitgebreid
koelen mogelijk nee
status pomp uit

configuratie systeem schema is 8

Config WP regelmodule
multif. uitg 2 zone
me 1x circulatie

Warmtepomp 1
status warm water
actuele aanvoer temperatuur 67 graden

Fouthistorie: (letop deze fouten zijn verholpen)
F0521
Signaal buitentemperatuursensor ongeldig
F0511
Communicatie wp regelmodule onderbroken (dit was toen de zekering eruit klapte (glas zekering in de toren))

Gewenste oplossing
Een beter verloop van verbruik, Ik weet in het verleden was het verbruik vaak over langere periode 500w-600w (3-4 uur. Ik denk dat dit ook niet goed voor de compressor is dat hij op vol vermogen draait en weer uit.
Voorheen zag ik dit gebruik bij defrosts. maar ik zie dit gedrag (denk ik) sinds de glaszekering is vervangen.
Iemand een tip qua instellingen welke eerst aan te passen?

Voorheen (6 november)
zag het er min if meer zo uit:
[Afbeelding]
Ik zou eerst even heel goed gaan nadenken voordat je wat aanpast.
Je hebt een goed werkende installatie, er gaat een zekering kapot en dan wil je boel weer op orde krijgen met het aanpassen van parameters. Is er niet gewoon hardware kapot die de installatie ontregelt.?

Het heeft goed gefunctioneert met die bepaalde instellingen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:23
Workaholic schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:50:
Wij overwegen een hybride warmtepomp, type Vaillant aroTHERM Plus VWL 125/6 R290 buitenunit i.c.m. 200liter buffervat. Dit alles aangesloten op een bestaande CV installatie - ook van Vaillant. De woning heeft in de keuken vloerverwarming en de overige vertrekken standaard (T22+33) radiatoren. Isolatie is suboptimaal en gas verbruik van 1800m3.

Een paar vragen aan de kenners hier (wij zijn opzoek naar een eerlijk en niet commercieel antwoord):

1) De verkopers van de twee partijen die wij uitgenodigd hebben zijn allebei optimistisch als het gaat om de besparing gezien het hoge gasverbruik, maar met onze woning van 200m2 (niet optimaal geisoleerd) en standaard radiatoren (dus geen lage temperatuurradiatoren) verwacht ik geen wonderen. Sterker nog wij vragen ons af of de business case wel kloppend gaat zijn (moet de CV niet constant bijspringen?) Wat is jullie mening en zijn er in dit topic ook tweakers met klassieke radiatoren?

2) Als tweaker gebruik ik home assistant, de leverancier heeft de Vaillant Gateway myVAILLANT connect, Vaillant sensoComfort VRC720 thermostaat en Vaillant besturingsmodule aroTHERM plus VWZ AI aangeboden. Heb ik dit allemaal wel nodig? Kan dit niet slimmer zonder minder kastjes (scheelt ook mogelijke storingen?).

3) Kunnen jullie enige indicatie geven van wat een installatie als dit zou mogen kosten?
***members only***

4) Ik heb naast Home assistant ook Homewizard draaien voor energie meten. Zou ik deze kunnen plaatsen icm een extra 400v 3 fase aansluiting voor de warmtepomp? Of hoe houden jullie het stroomverbruik bij?
Waarom niet gewoon full electric? Ik stook hier nu bijna 1 jaar met een Arotherm Plus 55/6 en vervang zo'n 1400m3 (schatting want stookte tot vorig jaar ook 2 m3 hout en is inclusief 450m3 SWW) met tot nu toe 2574kWh. Schat eind van het jaar op zo'n 3000 voor dit jaar uit te komen. Beneden 2x T33 en 2x T22 op 65m2, badkamer een designradiator en slaapkamers zelfs T10. Met 1800m3 heb je niet zo'n zware jongen nodig volgens mij.

Weet je de max aanvoer uit verleden? Ik kan hier toe met 40 graden bij vorst en het moet al echt koud worden 45 graden. Die paar dagen met hoger verbruik.....tja.

Mijn verbruik zal nog iets dalen want installateur heeft er een potje van gemaakt en heb zelf binnen alle buisisolatie maar hersteld maar buiten moet nog binnenkort.

Vind de prijs wel erg fors (heb zelf ruim 3 jaar gezocht naar een normale prijs 8) ) en ik heb er Homewizard aanhangen voor verbruikmeting. Overigens klopt de app bijna 100% die aan de thermostaat is gekoppeld van Vaillant.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 19-11-2025 16:56 ]

• dunklefaser
@Workaholic Je hebt natuurlijk het faq-topic over warmtepompen bekeken en je kent de koevlaas formule.
Verder zou het handig zijn het gasverbruik op te kunnen splitsen in warm water en verwarming.
Buffervat 200 l - waarschijnlijk parallel aangesloten - kost je wat o.a. een extra circulatiepomp en efficiency (COP).
Je verwarmt hopelijk nu al met lage temperaturen en jouw leidingsysteem is qua flow voor een warmtepomp
zoals de 125/6 geschikt. Je wil hybride? Het kan dan zeker drie nummertjes kleiner zijn.

Als er grotere aanpassingen aan de verwarming nodig zijn (afgifte/leidingsysteem = meer werk)
gaan de kosten altijd omhoog.

De elektrische vragen zijn nu nog wat voorbarig.

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 19-11-2025 16:58 ]

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:11
Ik mag mij hier ook melden met een Vaillant aroTHERM split PLUS 7kW & Vaillant 281L boilervat.
In September geïnstalleerd. Helaas gaf de binnenunit al vrij snel een foutcode F732 compressietemperatuur te hoog. Met als gevolg meerdere ochtenden geen warme douche te hebben. (soms tot 5 resets per dag)
Na tweemaal de monteur langs de deur gehad, bleek het te gaan om de binnenunit, waarbij twee sensoren gewisseld zijn. Dit bleek helaas voor te komen in de productie rond Aug volgens Vaillant. Dit kon alleen door de Vaillant monteur gemaakt te worden en dat is nu ook gedaan.

De monteur wist mij ook te vertellen dat het type binnenunit niet bij het type buitenunit hoort en verbaasde zich erover dat deze Überhaupt werkte. Hij zou het doorgeven aan de monteur en dat is inmiddels gebeurd.
Vandaag belletje gehad van de monteur met de vraag of het systeem werkte. En met het voorstel om de binnenunit te vervangen als het systeem niet meer werkt of bij foutmeldingen. Ze hebben meerdere systemen geinstalleerd en hebben tot nog toe geen problemen. Ik had al aangegeven dat ik daar rustig over na zou denken.

Het is een beetje vragen naar de bekende weg, maar als een monteur aangeeft dat de units niet samen horen, dan geeft dat uiteraard niet een goed gevoel dat het allemaal wel los loopt. Misschien loopt alles nu goed, maar met firmware updates o.i.d. werkt het over 10 jaar niet meer.

Wel blij dat het syteem nu werkt en eindelijk een nette COP haalt.
Ik mag nu langzaam nadenken om het systeem uit te breiden met LT radiatoren voor boven en goed inzichtelijk maken waar ik qua instellingen winst kan halen.

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Hi all, ik kom hier ook even binnen wippen. Even een laatste "final check" voordat ik de trekker over haal.

Situatie kan ik gemakkelijk naar linken: Yariva's geschakelde 2-onder-1-kap en duurzame installaties
Lang verhaal kort: doel is om full electric te gaan met een 2-onder-1-kap woning van 150m2. Isolatiestandaard is het niveau van "nieuwbouw 1991". Kortom daar kan aan gewerkt worden. Beneden wordt alles triple-glas wat wel serieus zal helpen gezien de hoeveelheid glas.

Een probleem: de woning is een jaar niet bewoond geweest en ik woon er nu 3 weken in. Kortom ik heb totaal geen idee van historisch verbruik. Ik heb voor nu de aanvoer temperatuur van de CV ketel op 40 gezet en ben benieuwd aankomende dagen. Tegelijk is de test natuurlijk totaal niet representatief wetende dat al het glaswerk binnenkort wordt vervangen. Kortom hoe kan ik dan de juiste unit kiezen. De Koevlaas formule gaat nogal lastig wanneer je geen historisch verbruik heb... Afijn dan maar even de beste man uitnodigen. Zo gezegd, zo gedaan en gisteren is hij hier even over de vloer geweest (waarvoor dank!)

Ik schets de situatie hier nog even en hoor graag wat jullie ervan vinden:
  • Bovenverdieping en zolder airco's welke incidentieel kunnen bij verwarmen in de winter en vooral koelen in de zomer
  • Vrijwel alle radiatoren het huis uit
  • Lage temperatuur radiator komt in de garage
  • Bestaande vloerverwarming laat ik zitten, is na inspectie van gisteren goed genoeg bevonden. Wel ga ik de verdeler aanpassen naar kunststof en een grotere diameter buis hier naar toe trekken vanaf de nieuwe WP.
  • De vloerverwarming is nu 6 groepen en is ongeveer 55m2.
  • Sanitair water: bad met 300L inhoud, douche met WTW, Quooker in de keuken
Mijn boodschappen lijstje:
  • Vaillant aroTHERM plus VWL 75/6 A 230V als monoblock L/W WP
  • Vaillant uniSTOR boiler VIH RW 300/3 MR (bad, douche met WTW)
  • Vaillant VWZ MEH 97/6 MB3 Hydraulische module (3wegklep, expantievat etc.)
  • Vaillant sensoHOME thermostaat
Ik wou eerst voor de 55/6 gaan. Maar nadat er gisteravond toch wat twijfels ontstonden of de unit dat zou halen ben ik gaan kijken naar het grotere broertje, de 65/6. Echter na veel lezen in dit topic kom ik erachter dat de 66/5 eigenlijk een verkapte 75/6 is die ik dan net zo goed in huis kan halen.

Naast trillingsblokken, veren, leidingwerk etc. mis ik nog iets aan dit plaatje?

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• MotorBeast
@Yariva Hier kan je berekenen wat je nodig hebt aan vermogen max bij -7 of wat je wil bij -10. Klopt hier als een bus https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening Ik schat dat je op een 55/6 uitkomt met 150m2. Ik heb hier 140m2 uit 1978 nageisoleerd en doe dat met een 55/6.

[ Voor 24% gewijzigd door MotorBeast op 19-11-2025 20:12 ]

• 4VAlien

4VAlien

Intarweb!

Ik heb nu bijna een week een arotherm 75/6 monoblock. Er zitten 2 pompgroepen en een buffervat in de opstelling, zo kan ik de vloerverwarming beneden koelen, los van de radiatoren. Nu is de Cop momenteel rond de 3,3 terwijl de aanvoer iets van 27 is. Ik zie dat de wp op relatief hoog vermogen draait : beginnend rond 1500W en eindigend op 800W en dan 2 uur pauze. Wat zijn variabelen waar ik het beste als eerste naar kan kijken om dit te verbeteren? Of calibreeet het systeem zichzelf nog? Alvast bedankt!

• dunklefaser
@4VAlien Ik zou na een week eerst nog wat meer gegevens verzamelen en zeker het wp faq-topic consulteren. Ik hoop dat je de documentatie van jouw installatie van de installateur hebt gekregen.
Voor de diverse standaard configuraties zijn er zgn. installatiebundels te downloaden.
Je hebt waarschijnlijk nog heel veel te lezen voor gerichte vragen.
Misschien kan je een (hydraulische) schets van jouw systeem maken?
Een dagCOP van 3,3 is voor een aanvoer van 27°C bij de huidige buitentemperaturen niet normaal.

• MotorBeast
@4VAlien Klinkt alsof systeem zijn warmte niet snel genoeg kwijt kan. En daarna 2 uur pauze neemt om zijn warmte kwijt te kunnen. Wellicht stooklijn verlagen? NB: ben geen expert. 800W met VV is ook veel te hoog. Hier 750W met lange run maar met ....... radiatoren en 21 graden binnen. stooklijn 0,6, Cop 3,8

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 19-11-2025 21:10 ]

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-11 19:18
Ik zie de BUH de afgelopen paar dagen sinds het kouder af en toe inschakelen voor 2 a 5 min. Dit is tijdens verwarmmodus van Ta=33 graden. Kan het tijdens defrosts zijn? Het gebeurt sinds het kouder is, een paar keer per dag.

Is dit wenselijk, of zonde van de stroom? Mijn warmtebuffer is vrij groot.

• ervh
ervh schreef op zondag 16 november 2025 @ 23:26:
[mbr]zo doe je het nut van een forum een beetje teniet; het is geen persoonlijke helpdesk, maar een een enorme collectieve bron voor iedereen. [/mbr]
Allright, point taken. Ik wil graag kijken of ik wat efficiëntieslagen kan maken en de COP wat omhoog kan krijgen.

Ik heb een Vaillant 105/6 buitenunit, Vaillant MEH95/6 binnenunit, Vaillant 300L boiler en buffervat van 100L. Met de huidige weersomstandigheden haal ik een COP van krap 3.0. Ons hele huis is voorzien van vloerverwarming, beneden (70m2) hoh 10 met standaard 16mm ingefreesde leidingen (7 groepen van 60 - 75 meter) en boven (85m2) hoh 7 met dunne buisjes van WARP (17 kleine groepen van tussen de 30 en 40 meter). Het huis is uit 1994, alles is HR++ glas, mechanische ventilatie, zoldervloer nageïsoleerd enz.

Ik heb het gevoel dat de 105/6 wat overbemeten is voor onze situatie en daardoor wellicht zijn vermogen / minimum niet kwijt kan. Dat kan met een te lage stooklijn te maken hebben (staat nu op 0,30) maar wil de expertise hier graag gebruiken om te kijken of er wat winst te behalen valt. Aan de initiële installateur heb ik niets, die bleek vooral gefocust te zijn op installatie en gaf daarna niet meer thuis... :'(

Instellingen zoals ze nu staan ingesteld:
Circuit
Status: Verwarmen
BT-uitschakelgrens: 17C
Stooklijn: 0,30
Min. gew. aanvoertemp: 23C
Max. gew. aanvoertemp: 40C
Nachtmodus: Normaal
Binnentemp compensatie: Uitgebreid
Koelen mogelijk: Ja
Dauwpuntsbewaking: Ja
Min gew aanvoertemp koelen: 12C
Offset Dauwpunt: 3K
Ext. warmtevraag: In

In installatiemenu:
Adaptieve Stooklijn - gedeactiveerd
Automatisch koelen: geactiveerd
Koelen vanaf: 20C
Bronregeneratie: Nee
Hybridemanager: Bivalent.pnt
Bivalentiepunt verwarmen: 0 C
Bivalentiepunt warm water: -7 C
Alternatief punt: uit
Temp noodbedrijf: 25 C
Energiebedrijf: WP+BV uit
Bijverwarming: uit
Offset buffer: 10K
Conf. ext. ingang: NC contact
Maximale voorverw. tijd: uit
BT voorverwarmen: uit

Suggesties zijn welkom! :)

Kleine edit: vannacht bijvoorbeeld was m’n COP 2,11… :|

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

• Gramser
  • Nu online
Illustratieve bijdrage: de 55/6 mag goed aan de bak met een temperatuur van rond het vriespunt en lekker vochtig buiten… defrostparty!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59n3EDGLSb8l7s-r86_45JC4tBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UAToiv9awtsZHPC2bjyTJC36.png?f=fotoalbum_large

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ervh Hoe is die (inderdaad lage) COP gemeten? De Vaillant warmte- en elektra cijfers zijn een beetje hit and miss.
Het buffervat (parallel?) is laaghangend fruit om te checken, door met een IR thermometer alle vier de aansluitingen te meten.
En testen zonder de sysflow sensor.

• MotorBeast
@ervh Weet je je historisch gasverbruik? Dat kan je omzetten naar globaal stroomverbruik. Monitor je bijvoorbeeld met Homewizard. Dan kan je in ieder geval aantonen middels de grafieken dat je unit geen mooie lange runs heeft wat ik vermoed. Een 105/6 lijkt mij veel te zwaar op 155m2 vloerverwarming. Ik verwarm hier een huis van zo'n 140m2 met een 55/6 met radiatoren. Had eerst een 65/6 door fout van installateur en door zijn hoge minimale vermogen 1 groot pendelfestijn, lage Cop en dat met radiatoren met een hogere stooklijn dan jij. Mocht je je gasverbruik weten Koevlaasformule en anders https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening en je weet of je machine passend is. Ik had vannacht met radiatoren een Cop van 3,1 (en dat vind ik al laag). Jij moet met vloerverwarming fors hoger zitten. Buffervat in serie of parallel? Waarom buffervat met vloerverwarming? Lees hier veel en algemene topic en je hebt veel kennis om met installateur in de weer te gaan.

Installateur doet niets? Ik zou me daar toch echt niet bij neerleggen als je klachten terecht zijn en als je wat data hebt hem schriftelijk als dat terecht is in gebreke stellen. Je hebt dik betaald dan mag je ook een goed werkende installatie eisen.

• Gramser
  • Nu online
Hoewel ik denk dat @MotorBeast een punt heeft over de te zware warmtepomp, denk ik dat je moet uitkijken met vergelijken puur en alleen op vloeroppervlakte. Er zijn nog een stuk meer factoren van toepassing, alleen al gezien vanuit type bouw van de woning, ligging, leeftijd etc.

• MotorBeast
@Gramser Eens maar aangezien ik hier een nageisoleerde woning uit 78 heb moet je wel erg slecht geisoleerd zijn als je zo'n joekel van een machine nodig hebt om dan een vergelijkbaar oppervlak te verwarmen als ik. Dan verwacht ik eerder een 75/6. En zeker met vloerverwarming. Ik heb hier veel hogere aanvoer nodig, lees meer vermogens vraag. Ik stook met 0,6 hij met 0,3.

• Gramser
  • Nu online
Eensch @MotorBeast !

En ik zit dan weer in een kleinere vrijstaande woning uit de jaren 30 die suboptimaal (naar huidige maatstaven) is nageïsoleerd met een stooklijn van 0,45 met een 55/6, wel weer met vloerverwarming.

Die 105/6 kom je hier ook maar weinig tegen volgens mij. Vooral 55/6 en 75/6.

• MotorBeast
@Gramser Ketelmannen. Gooi er maar een zware in want dan heb je lekker in ieder geval genoeg. Klopt met een HR Ketel. Ik heb bewust een kleine genomen (twijfelde lang tussen 55/6 en 75/6) en als het dan echt een keer drama winter wordt, ja sorry dan maar de BUH even aan (heb ook nog L/L overigens) maar wel een lekker laag minimum vermogen. En zelfs dan pendelt hij hier boven 12 graden buiten.

• ervh
Het is een vrijstaand huis uit 1994 met een voormalig gasverbruik van rond de 1700m3. Dat was met een CW4 keteltje geloof ik.

Ik zal eens kijken of er bepaalde groepen op de verdelers "geknepen" staan, maar volgens mij valt dat mee. Ik heb een IR thermometer voor m'n pizzaoven :P, eens kijken of ik daar wat mee kan in het meten van de leidingen voor het buffervat.

Wat ik zelf nog zit te denken is, als het ding is overbemeten, dat hij mogelijk zijn vermogen niet kwijt kan. In dat geval zou ik de stooklijn evt. iets moeten ophogen? Ik heb hem wel eens op 1,0 zien staan net na oplevering, maar dat heb ik eigenhandig omlaag gebracht.

Hier een fotootje van de installatie. Deze staat in de (onverwarmde) garage van onze woning, die vast zit aan het huis. Heel koud wordt het er niet echt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_nHWOjchwZQrt58tNwvslCc9-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gRVqJqMVJ16FnEWzXZQKXsj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door ervh op 20-11-2025 12:01 ]

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:47
@MotorBeast Wel bijzonder dat het bij jouw lukt met een 55/6. Ik heb een 75/6 voor 176m2 oppervlakte waarvan 70m2 vloerverwarming in een huis uit 2018 met dus zeer goede isolatie. Ik heb een stooklijn van 0,10 en een minimale aanvoer temperatuur van 27 graden en gewenste ruimte temperatuur van 23 graden. Na opstarten kan de warmtepomp met dit weer doorverwarmen op minimaal vermogen. Met koud mistig weer haal ik zo'n 35 pendelacties per dag, dus ik had geen 55/6 moeten hebben met een kleinere warmtewisselaar.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:55
@ervh mijn inziens heb je behoorlijk wat afgifte oppervlak, dus zou niet direct verwachten dat het minimale vermogen bij de buitentemperaturen van vannacht veel te groot zou zijn.
De stooklijn zou ik voorlopig laten zoals hij is, maar wel de min Ta wat ophogen naar bv 25 of 26 graden. Als het minimale vermogen toch de groot is, dan zou je daar op deze manier minder last van moeten hebben terwijl de Ta bij lagere buitentemps niet te veel opgehoogd wordt wat wel het geval is bij een hogere stooklijn.

Aan de instellingen te zien (Bijverwarming: Uit) zou het elektrisch element niet mee mogen doen, dus dat kan geen reden zijn voor de erg lage COP.
Edit: misschien toch deze instelling naar b.v. -7 graden zetten: Bivalentiepunt verwarmen.

Wat is de deltaT van de WP ? Via de binnenunit (niet de thermostaat) kun je de Ta en Tr uitlezen en zo de deltaT berekenen. Deze moet doorgaans niet meer dan 5 graden zijn. Is hij groter (zeker bij gematigde temperaturen), dan is waarschijnlijk de flow te laag.

Aangezien je een parallel buffervat hebt kan daar ook een oorzaak liggen: de uitgaande flow van dat buffervat moet ongeveer hetzelfde zijn als de ingaande flow. Dat zou je misschien kunnen nakijken en lees ook de WP FAQ eens na mocht je dat nog niet gedaan hebben.
Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

[ Voor 3% gewijzigd door Franciesco op 20-11-2025 13:08 ]

• mr_evil08
4VAlien schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:40:
Ik heb nu bijna een week een arotherm 75/6 monoblock. Er zitten 2 pompgroepen en een buffervat in de opstelling, zo kan ik de vloerverwarming beneden koelen, los van de radiatoren. Nu is de Cop momenteel rond de 3,3 terwijl de aanvoer iets van 27 is. Ik zie dat de wp op relatief hoog vermogen draait : beginnend rond 1500W en eindigend op 800W en dan 2 uur pauze. Wat zijn variabelen waar ik het beste als eerste naar kan kijken om dit te verbeteren? Of calibreeet het systeem zichzelf nog? Alvast bedankt!
Dat klinkt als een (te) hoge stooklijn.
COP 3,3 is beetje karig, gezien je radiatoren hebt de minimaal aanvoertemperatuur niet te laag zetten en de stooklijn niet te hoog zodat je langere runs kan maken.
Zit hier op COP 4,69 dat klopt wel redelijk want het totaal verbruik zit op 3 kwh per dag, rond 30c aanvoer met een 55/6 (Ja ik pas nachtverlaging toe omdat het in mijn geval veel voordeliger is).

Hier een mix van alles, vloerverwarming, Jaga's en radiatoren in de badkamer, alles draait met de vloerverwarming mee zonder mengverdeler of parallel buffer(serie buffer hier), deltaT 3 hier.

Bij mij doen de radiatoren "niks" (kan ik ze net zo goed dichtzetten) met Ta27 daarom iets hoger aanvoer.
De Ta is hier bij de warmtepomp buitenunit en niet bij de afgiftepunten of binnenunit, in praktijk gaat er 1 tot 2c vanaf als het bij de afgiftepunten is.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 20-11-2025 13:59 ]

• 4VAlien

4VAlien

Intarweb!

Ik ben eruit waar m'n lage COP (3,3 bij ~7c) vandaan kwam. Het was uiteraard weer simpeler dan gedacht. Initieel stond m'n stooklijn veel te hoog en de gateway werd de volgende dag pas aangesloten. Toen heb ik even de thermostaattemperatuur ingesteld en toen ging de boel pendelen. Daarna de stooklijn wat bijgesteld en toen werd het al beter, tot nu toe alleen via de normale Vaillant app.
Omdat er ook wat zon was eerder in de week viel het minder op: in de middag hielp de zon om langer boven de thermostaattemperatuur te blijven. Nu het kouder werd bleek dat ik toch het pendelen had geoptimaliseerd en niet de flow, door de thermostaat een graad omhoog te zetten blijft de pomp nu lopen omdat die temperatuur nu niet gehaald wordt.

• mr_evil08
@4VAlien Thermostaat hoger zetten zorgt ook voor een hoger aanvoertemperatuur doordat de ruimtetemperatuur afwijkt(komt x percentage bovenop de stooklijn).
De pomp kan alsnog gaan pendelen als de minimaal temperatuur te laag staat.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 20-11-2025 14:44 ]

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:05
Ugh, ik had vannacht weer de bug waarvan ik vergeten was dat bestond: mijn Split Plus meent aan een soort misplaatste vorstbescherming te moeten doen wanneer de buitentemperatuursensor 4 uur lang onder de 4 graden meet.

Nergens voor nodig, want a) het is een split, en b) het was binnen gewoon 20 graden volgens de thermostaat. Het resultaat is dat de boel gewoon vrolijk begint met de stooklijn aan te houden tot ik erachter kom, hem handmatig eerst op 'verwarmen' en daarna op 'uit' zet (al dan niet via home assistant). En als de buitensensor nog een keer 4 uur lang onder de 4 graden meet dan begint 'ie vrolijk opnieuw. Dat allemaal terwijl ik verwarmingsmodus op 'uit' heb staan.

Dit gebeurt alleen wanneer ik puur op stooklijn verwarm; wanneer ruimtecompensatie op actief of uitgebreid staat zie ik dit gedrag niet.

Wat is jullie ervaring met het doorgeven van dit soort bugs aan Vaillant? Heeft dat nut, of kan ik beter mijn tijd in iets leukers investeren.

[ Voor 16% gewijzigd door Isdatzo op 20-11-2025 15:11 ]

• ervh
Franciesco schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:06:
@ervh mijn inziens heb je behoorlijk wat afgifte oppervlak, dus zou niet direct verwachten dat het minimale vermogen bij de buitentemperaturen van vannacht veel te groot zou zijn.
De stooklijn zou ik voorlopig laten zoals hij is, maar wel de min Ta wat ophogen naar bv 25 of 26 graden. Als het minimale vermogen toch de groot is, dan zou je daar op deze manier minder last van moeten hebben terwijl de Ta bij lagere buitentemps niet te veel opgehoogd wordt wat wel het geval is bij een hogere stooklijn.

Aan de instellingen te zien (Bijverwarming: Uit) zou het elektrisch element niet mee mogen doen, dus dat kan geen reden zijn voor de erg lage COP.
Edit: misschien toch deze instelling naar b.v. -7 graden zetten: Bivalentiepunt verwarmen.

Wat is de deltaT van de WP ? Via de binnenunit (niet de thermostaat) kun je de Ta en Tr uitlezen en zo de deltaT berekenen. Deze moet doorgaans niet meer dan 5 graden zijn. Is hij groter (zeker bij gematigde temperaturen), dan is waarschijnlijk de flow te laag.

Aangezien je een parallel buffervat hebt kan daar ook een oorzaak liggen: de uitgaande flow van dat buffervat moet ongeveer hetzelfde zijn als de ingaande flow. Dat zou je misschien kunnen nakijken en lees ook de WP FAQ eens na mocht je dat nog niet gedaan hebben.
Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"
Dank voor je reactie. Ik ga het proberen allemaal. Ik zit even in de Vaillant app te kijken, valt me op dat het verschil tussen stooklijn 0,25 en 0,30 vrij weinig scheelt. Heb de aanvoertemperatuur nu op 26 gezet, kijken wat dat doet.

De rest ga ik vanavond of morgen naar kijken. Volgens mij was m'n deltaT (verschil tussen aanvoer en retour, toch?) voorheen iets van 3 graden, dat is wel netjes geloof ik. Dat was weliswaar afgelezen op de VVW verdeler waar op zowel de aanvoer als retour een meter zit.

Vanavond trouwens de binnentemp. compensatie naar actief denk ik met de verwachte temperaturen :)

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Isdatzo schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:08:
Ugh, ik had vannacht weer de bug waarvan ik vergeten was dat bestond: mijn Split Plus meent aan een soort misplaatste vorstbescherming te moeten doen wanneer de buitentemperatuursensor 4 uur lang onder de 4 graden meet.
Maar wat doet 'ie dan precies? Je draait op geen binnencompensatie, 100% war? Stopt 'ie dan met verwarmen?

Hier stond een dode link.

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Proton_ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:24:
Een kapotte zekering is vaak geen oorzaak maar een gevolg.
Wat is nu de gemeten buitentemperatuur?
Ik heb 'm bij een storing wel eens op -40°C gezien, wat dit gedrag ook zou kunnen verklaren.

Hij denkt nu SWW te maken, dus is er iets met de driewegklep?
De zekering is gesprongen een uur nadat ik het circuit weer op de juiste hoeveelheid bar had gezet. dit doe ik 1 keer per jaar.
Ik zou niet weten hoe ik de driewegklep zou moeten controleren.
Ik heb net de stroom er even afgehaald van alle apparaten.

de buiten temp sensor gaf wel een storing maar klopt wel 5,5 graden

Je hebt gelijk. Status warmtepomp is warmwater. wat niet kan omdat er al heel lang geen warm water is verbruikt (lees meer dan 6 uur terug)
Dus er is wel meer stuk wellicht

Om het verbruik (meer dan 30kWh per dag) te verlagen heb ik de fluisterbedrijf maar even actief gezet en het verbruik is nu laag.
We hebben nog een houtkachel als backup en een 60L boiler voor het warme water dus er is geen nood aan de man. maar dit moet wel gefixt worden

Iemand ideeën?

[ Voor 25% gewijzigd door ApC_IcE op 20-11-2025 16:36 ]

• Isdatzo
strandbal schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:45:
[...]

Maar wat doet 'ie dan precies? Je draait op geen binnencompensatie, 100% war? Stopt 'ie dan met verwarmen?
Hij begint juist met verwarmen op een moment dat ik dat niet wil: verwarmen staat immers uit.

Ik kan in deze omstandigheden gedurende de dag en avond verwarmen op basis van mijn stooklijn (0.25), en 's nachts blijft de boel redelijk op temperatuur. Hiermee vermijd ik dat de warmtepomp in de koudste uurtjes hoeft te draaien. Lang verhaal kort: ik heb een logica in home assistant gebouwd die ervoor zorgt dat de verwarmingsmodus op 'uit' gezet wordt.

In theorie zou ik dus naar een lagere stooklijn kunnen, echter heb ik daar niet voldoende afgifte voor.

• MotorBeast
4VAlien schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:04:
Ik ben eruit waar m'n lage COP (3,3 bij ~7c) vandaan kwam. Het was uiteraard weer simpeler dan gedacht. Initieel stond m'n stooklijn veel te hoog en de gateway werd de volgende dag pas aangesloten. Toen heb ik even de thermostaattemperatuur ingesteld en toen ging de boel pendelen. Daarna de stooklijn wat bijgesteld en toen werd het al beter, tot nu toe alleen via de normale Vaillant app.
Omdat er ook wat zon was eerder in de week viel het minder op: in de middag hielp de zon om langer boven de thermostaattemperatuur te blijven. Nu het kouder werd bleek dat ik toch het pendelen had geoptimaliseerd en niet de flow, door de thermostaat een graad omhoog te zetten blijft de pomp nu lopen omdat die temperatuur nu niet gehaald wordt.
Gewoon zorgen dat je stooklijn 0,2 onder setpoint blijft (niet hoger zetten thermostaat dan je wens binnen) en de unit geeft geen volgas meer om op te stoken. Als je het 21 binnen wil hebben en je zet hem op 22 en het blijft maar 20,8 bijvoorbeeld blijft hij rammen. Dat is in ieder geval mijn ervaring. Precies wat @mr_evil08 zegt op actief en uitgebreid gaat hij meer gas geven om setpoint te bereiken boven de stooklijn. Daalt je Cop juist.

Actueel voorbeeld. Stond hier 1 uur geleden op 20,5 met zo'n 750W. Nu naar 21 graden gezet 1100W :X .. Als ik mijn setpoint dus niet zou halen blijft hij dus dit vermogen slurpen. Hij zal zo wel teruglopen hier.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 20-11-2025 16:18 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Isdatzo schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:01:
[...]

Hij begint juist met verwarmen op een moment dat ik dat niet wil: verwarmen staat immers uit.

Ik kan in deze omstandigheden gedurende de dag en avond verwarmen op basis van mijn stooklijn (0.25), en 's nachts blijft de boel redelijk op temperatuur. Hiermee vermijd ik dat de warmtepomp in de koudste uurtjes hoeft te draaien. Lang verhaal kort: ik heb een logica in home assistant gebouwd die ervoor zorgt dat de verwarmingsmodus op 'uit' gezet wordt.

In theorie zou ik dus naar een lagere stooklijn kunnen, echter heb ik daar niet voldoende afgifte voor.
Is dat niet een instelbare parameter als BT doorverwarmen zoals ik 'm heb in de VRC720? Als 'ie onder die temperatuur komt gaat hij buiten stook periodes toch op stooklijn dingen doen.

Hier stond een dode link.

• Jansen1987
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 29-11 19:53
Hoi allemaal. Ik heb even wat info betreft onze installatie en het huidige verbruik. Ik vermoedt dat ik vrij veel elektriciteit verbruik op het moment.

75/6 arotherm
Buffervat
B.g.g. vloerverwarming 7 groepen van ongeveer 80-100
Pomp verdeler nog ivm radiatoren boven
Verdiepingen normale radiatoren.

Stooklijn: adaptief
Binnencompensatie: uitgebreid
Minimale AT: 28
Wens temperatuur: 22.00-13.00 21 graden
13.00-2200 21,5 graden

21,5 wordt eigenlijk bijna niet gehaald, blijft meestal op 21.1-21-2 steken

Huidige cop 4,6 vandaag
Stroomverbruik gister 16,9kw
Eergisteren 17,6kw

hr++ glas ( veel ramen b.g.g. ) huis is met garages geschakeld aan buren voor de rest rondom vrij.
Vloer isolatie aanwezig
Muur isolatie standaard
Vloerverwarming ingefreesd hoh 10 cm

Ik zit nu vandaag en de afgelopen dagen op een elektrisch verbruik van 16-18 kilowatt voor alleen de arotherm.

Heb soms pieken van 2000 watt en dan gaat hij terug richting 800-900 watt.

Iemand tips/ervaring dan hoor ik dat graag!

Gaat bv op stand actief en een lagere vaste stooklijn beter werken?
Of juist een hogere stooklijn ?

• mr_evil08
Isdatzo schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:08:

Nergens voor nodig, want a) het is een split, en b) het was binnen gewoon 20 graden volgens de thermostaat. Het resultaat is dat de boel gewoon vrolijk begint met de stooklijn aan te houden tot ik erachter kom, hem handmatig eerst op 'verwarmen' en daarna op 'uit' zet (al dan niet via home assistant). En als de buitensensor nog een keer 4 uur lang onder de 4 graden meet dan begint 'ie vrolijk opnieuw. Dat allemaal terwijl ik verwarmingsmodus op 'uit' heb staan.

Dit gebeurt alleen wanneer ik puur op stooklijn verwarm; wanneer ruimtecompensatie op actief of uitgebreid staat zie ik dit gedrag niet.

Wat is jullie ervaring met het doorgeven van dit soort bugs aan Vaillant? Heeft dat nut, of kan ik beter mijn tijd in iets leukers investeren.
Is geen bug maar een setting op je ruimtethermostaat zodat de woning niet teveel gaat afkoelen tijdens vorst, dat valt onder de eco stand.

Als je dat niet wil kun je het wijzigen door:
Optie: Verlagingstemp, zet deze op 15 graden dan zal de warmepomp niet aan gaan.

• Isdatzo
mr_evil08 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:15:
[...]

Is geen bug, dat is een setting op je ruimtethermostaat zodat de woning niet teveel gaat afkoelen tijdens vorst.

Als je dat niet wil kun je dat wijzigen.
Optie: Verlagingstemp, zet deze op 15 graden dan zal de warmepomp niet aan gaan.
Alleen staat die al bijna een jaar op 16 graden ingesteld, en zo fris was het binnen nog lang niet.

• MotorBeast
Jansen1987 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:15:
Hoi allemaal. Ik heb even wat info betreft onze installatie en het huidige verbruik. Ik vermoedt dat ik vrij veel elektriciteit verbruik op het moment.

75/6 arotherm
Buffervat
B.g.g. vloerverwarming 7 groepen van ongeveer 80-100
Pomp verdeler nog ivm radiatoren boven
Verdiepingen normale radiatoren.

Stooklijn: adaptief
Binnencompensatie: uitgebreid
Minimale AT: 28
Wens temperatuur: 22.00-13.00 21 graden
13.00-2200 21,5 graden

21,5 wordt eigenlijk bijna niet gehaald, blijft meestal op 21.1-21-2 steken

Huidige cop 4,6 vandaag
Stroomverbruik gister 16,9kw
Eergisteren 17,6kw

hr++ glas ( veel ramen b.g.g. ) huis is met garages geschakeld aan buren voor de rest rondom vrij.
Vloer isolatie aanwezig
Muur isolatie standaard
Vloerverwarming ingefreesd hoh 10 cm

Ik zit nu vandaag en de afgelopen dagen op een elektrisch verbruik van 16-18 kilowatt voor alleen de arotherm.

Heb soms pieken van 2000 watt en dan gaat hij terug richting 800-900 watt.

Iemand tips/ervaring dan hoor ik dat graag!

Gaat bv op stand actief en een lagere vaste stooklijn beter werken?
Of juist een hogere stooklijn ?
Zelfde discussie hierboven. Even teruglezen.

• mr_evil08
Isdatzo schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:16:
[...]

Alleen staat die al bijna een jaar op 16 graden ingesteld, en zo fris was het binnen nog lang niet.
Vreemd, hier is de monoblock warmtepomp niet aan gegaan vannacht, wel de circulatiepomp als vorstbeveiliging.
De warmtepomp start alleen als CV water teveel afkoelt en warmt het op tot 25 graden wateraanvoer.

Ik ken je systeem verder niet, kan van alles zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 20-11-2025 16:20 ]

• Isdatzo
mr_evil08 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:18:
[...]

Vreemd, hier is de monoblock warmtepomp niet aan gegaan vannacht, wel de circulatiepomp als vorstbeveiliging.
De warmtepomp start alleen als CV water teveel afkoelt en warmt het op tot 25 graden wateraanvoer.

Ik ken je systeem verder niet, kan van alles zijn.
Het patroon is superduidelijk: 4 uur onder de 4 graden. In de handleiding kom ik het volgende tegen:

Bij buitentemperaturen
– die langer dan 4 uur onder 4 °C zijn schakelt de systeemthermostaat de warmteopwekker in en regelt de gewenste kamertemperatuur op minimaal 5 °C

Echter alleen aan de eerste voorwaarde wordt voldaan. Nu staat die minimale temperatuur bij mij op 16, maar op het moment van inschakelen was het binnen nog zo'n 20 graden volgens de thermostaat.

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:47
@Jansen1987 Stooklijn adaptief uitzetten en op een vaste lage waarde als 0,10 - 0,25 zetten. Belasting kan afhankelijk van je woning/isolatie wel terug zakken naar 550W als je de minimale Ta verlaagd. Je verbruik is maar een paar kWh meer dan ik heb.
Pagina: 1 ... 180 ... 187 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic