• Shalin
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-10 15:28
Dag allemaal,

Ik heb het forum gedeeltelijk doorgenomen. Het is erg lastig om de juiste info te krijgen.
Ik ben sinds enkele maanden me DLE energie in contact om een Vaillant aroTHERM plus VWL 105/6 te laten installeren. Maar het is erg gebrekkige communicatie van hun kant. Het geheel laat me twijfelen.
Ik wil het laten koppelen met Honeywell evohome systeem. (6 knoppen op convector radiatoren en 1 zone vloerverwarming van 80m2). Nu geeft de een daar aan dat het zonder de SensoCOMFORT (VRC 720) en
VR32/3 buskoppelaar. Maar ik krijg daar geen 100% bevestiging op. Ik wil ook even zeker zijn dat ik geen mogelijke (toekomstige) functionaliteit verlies, zoals koelen, zonnepanelen overschot gebruikt voor voorverwarmen vat etc etc.

Ps wat vinden jullie van onderstaand offerte? Lijkt alles hierop te staan. Was toch weer een verassing wat last minute aanpassingen.

UW VOORSTEL
Aantal Omschrijving Prijs
1 | Vaillant aroTHERM plus VWL 105/6 | Vermogen bij -7/W35
9,7 kW / Vermogen bij +7/W35 15,0 kW | KA17541
1 | Bigfoot blokken
1 | Buffervat 50 liter
1 | Gateway myVAILLANT Connect VR940f
1 | Vaillant binnenunit Hydraulische module MEH97/6 met
naverwarmer 230V/400V (All Electric)
1 | Aansluitset voor Monobloc all electric
1 RVS Boiler | Indirect gestookt | 300 liter
1 Burgerhout Megavent Dakdoorvoer rond luchtkanaal |
400453102
1 UITZONDERING: Geul graven ongeveer 3 meter langs gevel
1 | Montagekosten | all electric
1 Verlengde garantie op materiaal en montage 5 jaar
1 Onderhoudscontract 2 jaar inbegrepen (twv €360 inclusief
btw)
1 Grondkoffer door klant (1100 x 650mm)
Totaal excl. BTW: € 14.281,43
BTW. 21%: € 2.999,10
Totaal incl. BTW: € 17.280,53
Indicatie ISDE subsidie €3.250,00
Netto investering €14.030,53
Kies uw opties en service (prijzen zijn inclusief btw):
bdr91t1004 ivm koppeling Evo home + €139,15
5 jaar onderhoud in 1 keer vooruitbetalen. met 20% korting + €431,97
Robot LTC Verdeler voor hydronische circuits | 203907 incl montage + €756,25 (dit was een last minute verrassing terwijl er eerder gecommuniceerd was dat de offerte zonder dit compleet was)
Extra B16 groep naar tuin inclusief kabel YMvK 3x2,5mm2 + €199,65
Kappen demonteren / spuiten / monteren + €883,30 (vind ik aardig prijzig!)

• McRizzo
  • Registratie: Januari 2019
  • Nu online
Waarom wil je de Evohome gebruiken? Dat is ideaal bij een CV ketel (heb het zelf ook gehad), maar icm warmtepomp in een gewoon huis contraproductief. Als je open loop (alles open) dan is de boel vaak efficienter en simpeler. Dikke kans dat het buffervat dan ook niet nodig is.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:23

Seafarer

XXX

Shalin schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:04:
Dag allemaal,

Ik heb het forum gedeeltelijk doorgenomen. Het is erg lastig om de juiste info te krijgen.
Ik ben sinds enkele maanden me DLE energie in contact om een Vaillant aroTHERM plus VWL 105/6 te laten installeren. Maar het is erg gebrekkige communicatie van hun kant. Het geheel laat me twijfelen.
Ik wil het laten koppelen met Honeywell evohome systeem. (6 knoppen op convector radiatoren en 1 zone vloerverwarming van 80m2). Nu geeft de een daar aan dat het zonder de SensoCOMFORT (VRC 720) en
VR32/3 buskoppelaar. Maar ik krijg daar geen 100% bevestiging op. Ik wil ook even zeker zijn dat ik geen mogelijke (toekomstige) functionaliteit verlies, zoals koelen, zonnepanelen overschot gebruikt voor voorverwarmen vat etc etc.

Ps wat vinden jullie van onderstaand offerte? Lijkt alles hierop te staan. Was toch weer een verassing wat last minute aanpassingen.

UW VOORSTEL
Aantal Omschrijving Prijs
1 | Vaillant aroTHERM plus VWL 105/6 | Vermogen bij -7/W35
9,7 kW / Vermogen bij +7/W35 15,0 kW | KA17541
1 | Bigfoot blokken
1 | Buffervat 50 liter
1 | Gateway myVAILLANT Connect VR940f
1 | Vaillant binnenunit Hydraulische module MEH97/6 met
naverwarmer 230V/400V (All Electric)
1 | Aansluitset voor Monobloc all electric
1 RVS Boiler | Indirect gestookt | 300 liter
1 Burgerhout Megavent Dakdoorvoer rond luchtkanaal |
400453102
1 UITZONDERING: Geul graven ongeveer 3 meter langs gevel
1 | Montagekosten | all electric
1 Verlengde garantie op materiaal en montage 5 jaar
1 Onderhoudscontract 2 jaar inbegrepen (twv €360 inclusief
btw)
1 Grondkoffer door klant (1100 x 650mm)
Totaal excl. BTW: € 14.281,43
BTW. 21%: € 2.999,10
Totaal incl. BTW: € 17.280,53
Indicatie ISDE subsidie €3.250,00
Netto investering €14.030,53
Kies uw opties en service (prijzen zijn inclusief btw):
bdr91t1004 ivm koppeling Evo home + €139,15
5 jaar onderhoud in 1 keer vooruitbetalen. met 20% korting + €431,97
Robot LTC Verdeler voor hydronische circuits | 203907 incl montage + €756,25 (dit was een last minute verrassing terwijl er eerder gecommuniceerd was dat de offerte zonder dit compleet was)
Extra B16 groep naar tuin inclusief kabel YMvK 3x2,5mm2 + €199,65
Kappen demonteren / spuiten / monteren + €883,30 (vind ik aardig prijzig!)
Die een groeps vvw heeft zwarte pijp?
Geen idee waarom je een verdeler nodig hebt bij een groep in de vloer.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:51
@Seafarer 1 zone (evohome) lijkt niet hetzelfde te zijn als 1 lus (is ook zeer onwaarschijnlijk bij 80 m² vloerverwarming). - Zwarte pijp?

@Shalin Je komt vrij laat met jouw vragen ("enkele maanden bezig met het installatiebedrijf").
Misschien kan je een eigen topic openen - de faq topic over warmtepompen heb je al bekeken?

[ Voor 45% gewijzigd door dunklefaser op 18-09-2025 15:07 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Shalin
@McRizzo Kun je wat meer uitleggen over open loop?
Wij hebben beneden vloerverwarming als 1 zone. En boven op de slaapkamers convectoren en dat zijn allemaal aparte zones omdat idd de oude cv ketel de warmtevraag per kamer niet aankon. Die ging dan alles aanzetten. Met de EVO home was dat opgelost. Je kan dan per zone alles programmeren.
Nu willen we nog steeds per slaapkamer de temperatuur kunnen aanpassen en programmeren omdat we er natuurlijk niet heel de dag zitten. Omdat dubbele controllers ons een beetje ongebruiksvriendelijk leek hebben ze de VRC 720 afgehaald maar nu twijfel ik uberhaupt of dit de beste set up is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shalin
@dunklefaser
Je bedoelt dat ik een aparte post moet maken ipv een vraag in de forum?Maar goed idee wel
Sorry ik vind het zo onduidelijk dat ik zelfs Vaillant zelf gebeld heb voor informatie.

@Seafarer
Hierbij een aantal fotos van de vloerverwarming op dit moment.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9SvxAxLA4e88gtuDK-X00ukfK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NjZJMJ8UX4vrIzh3n1f19crI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XI3B9d-OyANHfUN2wg0BT656FsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qBxbTBs6PAlryXVo9fB7yAtJ.jpg?f=fotoalbum_large

• dunklefaser
@Shalin Ja - een eigen topic openen - ook gelet op diverse extra vragen - niet alleen de evohome koppeling met het Vaillant universum.
Waarom staat er bijvoorbeeld niets in de offerte over de vloerverwarmingsverdeler?
warmtepomp = pomploze, niet mengende verdeler
Hoe wordt het buffervat hydraulisch aangesloten?
Dimensionering warmtepomp - schatting warmteverlies?
Warmteafgifte van de convectoren voldoende bij wp-temperaturen?
etc. etc. . . .
Daarom graag een eigen topic.

[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 18-09-2025 15:28 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:02:
@Seafarer 1 zone (evohome) lijkt niet hetzelfde te zijn als 1 lus
:F
(is ook zeer onwaarschijnlijk bij 80 m² vloerverwarming). - Zwarte pijp?

@Shalin Je komt vrij laat met jouw vragen ("enkele maanden bezig met het installatiebedrijf").
Misschien kan je een eigen topic openen - de faq topic over warmtepompen heb je al bekeken?
Iets met bril schoonmaken. 8)

• Seafarer

Seafarer

XXX

Shalin schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:13:
@dunklefaser
Je bedoelt dat ik een aparte post moet maken ipv een vraag in de forum?Maar goed idee wel
Sorry ik vind het zo onduidelijk dat ik zelfs Vaillant zelf gebeld heb voor informatie.

@Seafarer
Hierbij een aantal fotos van de vloerverwarming op dit moment.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Neem AUB deze foto's even mee naar dat voorgestelde eigen topic. Dan kan iedereen met schone brillen glazen daarop reageren. ;)

• Shalin
@Seafarer @dunklefaser Ik het gepost onder: Shalin in "All-electric Warmtepomp Vaillant, hulp gezocht bij keuze"

Wellicht dat de expert hier even kunnen meekijken. Dit is een mooi forum met veel engagement, hoop daarvan wat te leren. Tx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McRizzo
  • Nu online
Shalin schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:08:
@McRizzo Kun je wat meer uitleggen over open loop?
Wij hebben beneden vloerverwarming als 1 zone. En boven op de slaapkamers convectoren en dat zijn allemaal aparte zones omdat idd de oude cv ketel de warmtevraag per kamer niet aankon. Die ging dan alles aanzetten. Met de EVO home was dat opgelost. Je kan dan per zone alles programmeren.
Nu willen we nog steeds per slaapkamer de temperatuur kunnen aanpassen en programmeren omdat we er natuurlijk niet heel de dag zitten. Omdat dubbele controllers ons een beetje ongebruiksvriendelijk leek hebben ze de VRC 720 afgehaald maar nu twijfel ik uberhaupt of dit de beste set up is.
Alles altijd open. Met maximale afgifte kan je minimale aanvoertemperatuur draaien. Dan draait een warmtepomp het meest efficient. Dus geen slaapkamers dicht om te "besparen". Als het te warm wordt, dan de aanvoer knijpen. Dit is in het kort het antwoord. Kijk de heatgeek filmpjes, daarin wordt alles perfect uitgelegd. Beter kan ik het niet, en bovendien is dat drie dagen typen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
McRizzo schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 10:54:
[...]

Alles altijd open. Met maximale afgifte kan je minimale aanvoertemperatuur draaien. Dan draait een warmtepomp het meest efficient. Dus geen slaapkamers dicht om te "besparen". Als het te warm wordt, dan de aanvoer knijpen. Dit is in het kort het antwoord. Kijk de heatgeek filmpjes, daarin wordt alles perfect uitgelegd. Beter kan ik het niet, en bovendien is dat drie dagen typen;)
Heatgeek is lekker zwart-wit en kijkt puur naar de theorie zonder externe factoren dan klopt het inderdaad.
Waar zij net als alle andere installateurs geen rekening mee houden is comfort zoals stralingswarmte.

Je kent het wel waarom bij nieuwbouw de thermostaat hoger staat dan bij oude woningen met radiatoren.
Afgifte boven dicht betekent beneden een comfortabeler vloer waardoor de kamertemperatuur niet hoger hoeft, en een hoger kamertemperatuur maakt het weer gortdroog in huis waardoor het nog kouder aanvoelt, dan gaat er vaak nog een graad bovenop.

En zo zijn er nog een rits factoren waardoor de theorie niet de praktijk wordt.
Hier staan de afgiftepunten boven ook dicht want de besparing was niet te zien gezien wij beneden de kamer ook warmer gingen stoken.

Zal ongetwijveld werken bij balansventilatie of passief huis, in dit huis in iedergeval niet.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 21-09-2025 18:03 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
@mr_evil08 Ik kan niet zien dat Heat Geeks alleen zwart-witte theorie verkondigt.
Eerder het tegendeel - brengen de Heat Geeks meestal zeer goed onderbouwde, begrijpelijke en ook praktische adviezen, zoals ook @McRizzo schrijft.

Dat deze in de huidige installateurswereld niet altijd gewaardeerd en vooral begrepen worden
ligt ook aan de onnodig conservatieve houding van veel pijpfitters/loodgieters.
Maar vooral aan het opleidingsniveau en de kennis - Techniek NL zou ermee bezig zijn de branche bij te scholen - de resultaten laten helaas nog op zich wachten.
Veel bedrijven willen liever snel geld verdienen, opleiding en training kosten geld en tijd.

De consument moet natuurlijk ook aan de hand genomen worden, verwarmen met een cv-combiketel is andere koek dan verwarmen met een warmtepomp. Dat moet uitgelegd worden en je moet er aan wennen.
Dat de uitleg door de installateur niet gebeurd is een ander (soms triest) verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14-10 10:48
Vraagje. We gaan hier uitbouwen en willen gelijk een warmtepomp laten plaatsen inclusief vloerverwarming.Vanwege de stille werking gaat de voorkeur uit naar Vaillant, we wonen namelijk in een tussenwoning en zitten met de geluids normen.
Op dit moment zijn we al gasloos. Verwarmen met 2 airco's, Mitsubishi 3.5 kw zsx. En een warmtepompboiler van LG. We krijgen de woning prima warm. Maar 2 weken per jaar ongeveer hebben we veel defrosts en moet de airco daarna redelijk pompen het warm te krijgen. Dit lukt prima maar is niet zo comfortabel. Daarna begint de volgende defrost en start de herrie binnen opnieuw van het harde blazen. Allemaal geen ramp want zijn maar 2 weken per jaar, maar we denken toch dat een lucht/water warmtepomp meer comfort geeft.

Specs
Tussenwoning uit 1995 energielabel A.
Grote na uitbouw 120m2

-Klopt het dat ik aan een 5kw warmtepomp wel genoeg moet hebben.
-Wat is slim wat warm water betreft. De losse warmtepompboiler van LG 270 liter blijven gebruiken. Of dit op een systeem gooien.
-Is het slim om op de nieuwe Vaillant die 2de kwartaal 26 uitkomt te wachten. Of maakt dit niet veel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:05
vangoghnl schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:22:
Vraagje. We gaan hier uitbouwen en willen gelijk een warmtepomp laten plaatsen inclusief vloerverwarming.Vanwege de stille werking gaat de voorkeur uit naar Vaillant, we wonen namelijk in een tussenwoning en zitten met de geluids normen.
Op dit moment zijn we al gasloos. Verwarmen met 2 airco's, Mitsubishi 3.5 kw zsx. En een warmtepompboiler van LG. We krijgen de woning prima warm. Maar 2 weken per jaar ongeveer hebben we veel defrosts en moet de airco daarna redelijk pompen het warm te krijgen. Dit lukt prima maar is niet zo comfortabel. Daarna begint de volgende defrost en start de herrie binnen opnieuw van het harde blazen. Allemaal geen ramp want zijn maar 2 weken per jaar, maar we denken toch dat een lucht/water warmtepomp meer comfort geeft.

Specs
Tussenwoning uit 1995 energielabel A.
Grote na uitbouw 120m2

-Klopt het dat ik aan een 5kw warmtepomp wel genoeg moet hebben.
-Wat is slim wat warm water betreft. De losse warmtepompboiler van LG 270 liter blijven gebruiken. Of dit op een systeem gooien.
-Is het slim om op de nieuwe Vaillant die 2de kwartaal 26 uitkomt te wachten. Of maakt dit niet veel uit?
-Of een 5kW warmtepomp wel genoeg moet zijn kan niemand zeggen op basis van deze info.
Daarnaast is ook de vraag 5kW bij welke condities?
A7w35 is heel anders dan A-7W55...
Uitgaande van de specs van je huidige airco's lijkt het me afdoende indien je warmtepomp nog 5kW bij -7 levert...
Maar daarvoor zal je ook de specs van je aircos erbij moeten pakken en uitleggen hoe je nu verwarmd en/of je verwacht van een warmtepomp.
Het makkelijkst (maar kost geld en/of tijd) is het maken van een warmteverlies berekening.

-Warm water met een losse boiler heeft als voordeel dat de warmtepomp zelf dit niet hoeft te verzorgen, deze kan doordraaien voor de verwarming.
Een arotherm plus zal echter efficiënter warm water maken dan je LG boiler en ook sneller...
Maar de kosten daarvan zijn niet te onderschatten.
(Denk aan vanaf +2500€ materiaal voor een vat + meh97/6 ipv vwz-ai). +€1000,- aan kosten voor klein materiaal + manuren.

-De opvolger is al te bestellen in Duitsland (door partner installateurs) en momenteel een stuk duurder dan de huidige versie.
Qua prestaties iets beter ja, qua prijs ook al snel 2k meer...

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelmertens2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-09 15:54
Ik heb sinds 2 jaar de 75/6 warmtepomp draaien in hybride. Dus met cv ketel er achter.
Omdat de CV ketel maar ca 2 dagen in de winter bijsprong en hij paar maanden geleden kapot ging, hebben we de cv ketel vervangen door een uniTower, die nu dus ook aan de WP van buiten is gekoppeld.
Samengevat: nu hebben we de WP draaien voor de vloerverwarming en warmtapwater.

Tot nu toe werkt het prima. Ik zie nu 1 x per dag een piek in stroom als het warm water op temperatuur wordt gebracht. Maar er is 1 ding dat me opvalt:

Toen ik de uniTower nog niet had, deed de stroom van de WP zeg maar tussen april en september helemaal niks, buiten een soort standby modus van 0,8 kwh per dag.

Nu zag ik opeens dat de Vaillant app aan gaf dat hij bezig was met de verwarmingsmodus, maar dat terwijl het binnen 22 C was en de "vraag" was ingesteld op 21 C. Dus dan zou je zeggen dat hij niks zou moeten doen.
Maar hij verbruikt dat ca 3 Kwh extra en ik voel ook dat de vloerverwarming een beetje lauw is. Dus niet koud.

Ik heb nu in de Vaillant app ingesteld dat de vloerverwarming (of het verwarmingsdeel) pas tussen 10:00 u en 21:00 u mag aan gaan. En dan is er geen verbruik.
Maar ja, dat is toch niet de bedoeling als het straks koud wordt in de nacht. Want als de binnen temperatuur onder de vraag komt, moet hij wel aan gaan.

Iemand een idee hoe dit kan ?
Kan het te maken hebben met de stooklijn ? Ik had voorheen geen app en had alleen een thermostaat en daar zag ik die stooklijn niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@roelmertens2 0,8 kWh per dag voor een niet draaiende wp is te veel.
Bij mijn arotherm verbruikt het buitendeel in de zomer exact 0 kWh (externe meter)
en het binnendeel 7 W continu door de elektronica,
elke 23 uur gaat de circulatiepomp heel even fullpower draaien (ca. 1475 l/h ca. 20 sec. lang - hier rond 8 uur)
Verbruik per dag buiten het stookseizoen: 0,17 kWh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mKvNnOXa0hbcZU3IdEnGeS5dv8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ARmAG8kiaBjN3FUmNJauyXIy.png?f=user_large

De instellingen van de stooklijn zijn idd. belangrijk, m.n. de stookgrens (aka "Uitschakeldrempel buitentemperatuur") - Staat bij mij (voorlopig) op 15,0 °C d.w.z. pas bij onderschrijden van 14,0 °C
denkt de wp er over na om te verwarmen. Of dit werkelijk gebeurt hangt weer van de instellingen van de stooklijn af (en/of van de instellingen van de kamerthermostaat afhankelijk van de gekozen modus (ruimte-invloed) - YMMV

P.S.: De stookgrens kan je het beste proefondervindelijk bepalen - begin eerst met een (te) lage waarde.
Als de gemiddelde kamertemperatuur onder de gewenste waarde zakt heb je de stookgrens gevonden (voorlopig dan).

[ Voor 19% gewijzigd door dunklefaser op 23-09-2025 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:18
mr_evil08 schreef op zondag 21 september 2025 @ 17:57:
[...]

Heatgeek is lekker zwart-wit en kijkt puur naar de theorie zonder externe factoren dan klopt het inderdaad.
Waar zij net als alle andere installateurs geen rekening mee houden is comfort zoals stralingswarmte.

Je kent het wel waarom bij nieuwbouw de thermostaat hoger staat dan bij oude woningen met radiatoren.
Afgifte boven dicht betekent beneden een comfortabeler vloer waardoor de kamertemperatuur niet hoger hoeft, en een hoger kamertemperatuur maakt het weer gortdroog in huis waardoor het nog kouder aanvoelt, dan gaat er vaak nog een graad bovenop.

En zo zijn er nog een rits factoren waardoor de theorie niet de praktijk wordt.
Hier staan de afgiftepunten boven ook dicht want de besparing was niet te zien gezien wij beneden de kamer ook warmer gingen stoken.

Zal ongetwijveld werken bij balansventilatie of passief huis, in dit huis in iedergeval niet.
Wat een vaag verhaal, geen idee wat je precies bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
BjornHero schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:11:
[...]
-De opvolger is al te bestellen in Duitsland (door partner installateurs) en momenteel een stuk duurder dan de huidige versie.
Qua prestaties iets beter ja, qua prijs ook al snel 2k meer...
Uit nieuwsgierigheid even gekeken, in inderdaad een (als voorbeeld) aroTHERM plus VWL 55/8.1 is ca €2k duurder dan zijn voorganger (de VWL 55/6). Van ~€4400 naar ~€6400.
En voor zover ik gezien heb liggen de maximale vermogens iets lager tegen wel een iets hogere COP en een kleiner minimaal vermogen. Hopelijk worden t.z.t. de grafieken met vermogen en COP tegen buitentemperatuur ook weer gepubliceerd zodat het e.e.a. wat beter inzichtelijk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelmertens2
  • Laatst online: 29-09 15:54
dunklefaser schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:34:
@roelmertens2 0,8 kWh per dag voor een niet draaiende wp is te veel.
Bij mijn arotherm verbruikt het buitendeel in de zomer exact 0 kWh (externe meter)
en het binnendeel 7 W continu door de elektronica,
elke 23 uur gaat de circulatiepomp heel even fullpower draaien (ca. 1475 l/h ca. 20 sec. lang)
Verbruik per dag buiten het stookseizoen: 0,17 kWh

De instellingen van de stooklijn zijn idd. belangrijk, m.n. de stookgrens (aka "Uitschakeldrempel buitentemperatuur") - Staat bij mij (voorlopig) op 15,0 °C d.w.z. pas bij onderschrijden van 14,0 °C
denkt de wp er over na om te verwarmen. Of dit werkelijk gebeurt hangt weer van de instellingen van de stooklijn af (en/of van de instellingen van de kamerthermostaat afhankelijk van de gekozen modus (ruimte-invloed) - YMMV

P.S.: De stookgrens kan je het beste proefondervindelijk bepalen - begin eerst met een (te) lage waarde.
Als de gemiddelde kamertemperatuur onder de gewenste waarde zakt heb je de stookgrens gevonden (voorlopig dan).
Die 0,8 is voor de groep waar alles van de WP op zit. Ik weet niet wat dat dan precies is. Maar sowieso de pomp buiten, maar ook dingen die binnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:34

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@roelmertens2 als je geen zoneregeling hebt en de verwachting dat de boel uit blijft als de kamer nog op temperatuur is, dan wil je de thermostaat op stand 'Uitgebreid' zetten.
Daar is al veel over geschreven, laat maar weten of het lukt :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:50
Ik zie de COP niet meer terug na de laatste app update, klopt dat? Of zit hij ergens verstopt?

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
ervh schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 07:56:
Ik zie de COP niet meer terug na de laatste app update, klopt dat? Of zit hij ergens verstopt?
Hier is hij nu ook weg inderdaad!

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Dat klinkt alsof ze in afwachting van een interne discussie hoe je nou het juiste getal berekent een heleboel supportvragen willen voorkomen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06:09
Speedfight schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 07:58:
[...]

Hier is hij nu ook weg inderdaad!
ik zie hem wel. op het tabblad Energie, met de naam Energie-efficiëntie. Maar je moet aan de bovenkant wel even het filter goed instellen, als dat niet ingevuld is, of verkeerd, dan kan de app geen COP berekenen en dan zie je hem niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Weer een fantastische zet van de app-ontwikkelaars - dat met de filters!
Nu nog een goede toelichting - want ik zie bij mij 2 "hydraulic stations"
waarbij met 2 (= 0,121 kWh) de "energie-efficientie" 0,99 is,
met alleen de eerste (is de cv-pomp = 0,001 kWh) is de "energie efficiëntie" blijkbaar niet te bepalen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VpV1pAhJbzSNZCsCxPrWkBNZ5G0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lRQtlvFVr74b3nmGjPsf1Tya.png?f=user_large

en met de laatste alleen (is de electronica 0,12 kWh) is de "energie efficiëntie" = 1,00
Ze hebben er zeker over nagedacht ...
(Bij mijn arotherm pure mag/kan je de "energie-efficiëntie" geen COP noemen.)

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 23-09-2025 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEHE
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14-10 13:49
Als je de app opstart staan de opwekkers en de verbruikers elke keer via het filter vinkje weer aan en wordt geen "energie efficiëntie" weergegeven.
Als je maar maximaal 1 verbruiker aanklikt zie je van die keuze wel de "energie efficiëntie" zolang de app actief is.

[ Voor 12% gewijzigd door LEHE op 23-09-2025 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Ik heb dus 2 opwekkers vandaag - volgens de vernieuwde app dan.
Helaas staat er alleen twee keer "hydraulic station" - en verder niets - geen beschrijving.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzDZM3TyICa6-hJoNUBP76Fzovg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5TCHjKlg4LLNm53oHF05WhZn.png?f=user_large
"hydraulic station" = de binnenunit - er is maar één. De (enige) "verbruiker" is natuurlijk de verwarmende cv.
(Nog) geen koeling en warm water maakt de wp niet - niets om "uit te vinken")
P.S.: Ik heb een arotherm pure

[ Voor 44% gewijzigd door dunklefaser op 24-09-2025 10:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
LEHE schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 17:04:
Als je de app opstart staan de opwekkers en de verbruikers elke keer via het filter vinkje weer aan en wordt geen "energie efficiëntie" weergegeven.
Als je maar maximaal 1 verbruiker aanklikt zie je van die keuze wel de "energie efficiëntie" zolang de app actief is.
Ik moet koeling uitvinken om het weer te kunnen zien.

• LEHE
  • Laatst online: 14-10 13:49
HOOFDSYSTEEM
aroTHERM
hydraulic station
ENERGIEVERBRUIK
CV
Warm water
Koeling

ik heb deze keuzes met split model 75/5 hydraulic station 77/5 en boiler, vandaar.

• dunklefaser
Gelukkig werkt vandaag de Vaillant database in de cloud bij mij weer niet,
de veelzeggende melding in alle energieschermen:
"Verbruiksgegevens verzamelen . . . ..Bedankt voor je geduld."

P.S.: Voor de tweakers en zelf installateurs van mono's
de laatste Installatiebundel van Juli 2025 ("voor de echte pro")

[ Voor 36% gewijzigd door dunklefaser op 25-09-2025 10:30 ]

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:14
dunklefaser schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:24:
Gelukkig werkt vandaag de Vaillant database in de cloud bij mij weer niet,
de veelzeggende melding in alle energieschermen:
"Verbruiksgegevens verzamelen . . . ..Bedankt voor je geduld."

P.S.: Voor de tweakers en zelf installateurs van mono's
de laatste Installatiebundel van Juli 2025 ("voor de echte pro")
De Engelstalige variant is ook niet mis (minder Unitower georiënteerd): https://professional.vail...notes-1799366-2626556.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
@roofburner Klein verschil - de engelstalige "system schematics" zijn blijkbaar uitsluitend voor arotherm plus. En is niet helemaal nieuw/actueel (2022)

[ Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 25-09-2025 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 07:48
Goedemorgen,
Onlang hebben ze bij ons een Arotherm Split-plus bij ons geïnstalleerd.
Nu wil ik graag via een stooklijn gaan verwarmen.
Wij hebben vloerverwarming met convectoren van Jaga.

Er is mij iets niet helemaal duidelijk: Als ik kijk bij de stijlheid van de curve, dan staat er bij 0.45 en een temperatuur van -10 een aanvoer temperatuur van 41gr. Dit is natuurlijk veel te heet voor de vloer en wil ook zeker graag een max. aanvoer temperatuur van 35gr. aanhouden!

In de instellingen heb ik sowieso de max. aanvoer temperatuur gezet op 35gr.
Is 0.45 een mooie curve om te gaan finetunen of moet ik lager beginnen?
Wie kan mij meer duidelijkheid verschaffen?

Zonnepanelen: 6.820 WP Inverter SMA Tripower STP 6.0 | Homebattery: 3x 5kw Sessy | Arotherm Split-Plus VWL75/8.2 | Jaga Strada Hybrid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
@Mrwandelfreak Vloerverwarming kan tot 45c aanvoer, dat je het niet nodig hebt is een ander verhaal.
Als je de stooklijn curve niet verlaagt dan zal die bij bijvoorbeeld -2 als op zijn max van 35c zitten, je haalt er een stuk vanaf als ware naamate de maximum of minumum temp gaat verlagen/verhogen.

De curve beweegt niet mee bij verlagen van maximum temperatuur.

Hier staat de curve op 0.30, ook Jaga's en LT vloerverwarming.
In de Valliant App bij expert mode kun je de curve duidelijk zien met wat het gedrag is als je die wijzigd.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 27-09-2025 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRizzo
  • Nu online
Bij ons, (huis uit 2017) staat de stooklijn op 0.28. Gewoon kiezen en aankijken. Echt inregelen lukt pas als het koud genoeg is dat de warmtepomp een aantal dagen de hele dag staat te draaien. Omlaag als het te warm is en omhoog als het te koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Betreffende ontbrekende energie informatie (heeft waarschijnlijk niets met de nieuwe app versie 3.3.1 te maken)
Van de app support:
"U geeft aan dat u geen energie informatie meer te zien krijgt in de vernieuwde versie van de myVaillant app. Wij raden u aan de myVaillant app te verwijderen van uw telefoon of tablet. Nadat u de app heeft verwijderd reset u de internet gateway door de stekker van de internet gateway 10 seconden los te halen. Nadat u de stekker weer terug heeft gedaan zal de internet gateway opnieuw opstarten. Hierna start u ook uw telefoon of tablet opnieuw op (aan-/uitzetten). Als uw telefoon of tablet opnieuw is opgestart installeert u de myVaillant app opnieuw. U logt hierna opnieuw in in de myVaillant app. Wij verwachten dat u hierna de energie informatie weer te zien krijgt.

Met vriendelijke groet,
Vaillant App Support"
Ondanks het volgen van de algemene procedure om de app quasi maagdelijk weer aan de praat te krijgen
geen succes met een connectie naar de database in de cloud (had ik ook niet verwacht)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lV4aWxCjQp1HrO2CwQtLgZ06Ec=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lPL74rZp2gDVUhVo93BuoeKp.png?f=user_large
Ook de geëxporteerde gegevens energy_data*.csv) zijn verminkt of onvolledig en onbruikbaar.
De zone_data en de system_data met de temperaturen (alleen per dag) lijken dan weer te kloppen.
Wordt vervolgd . . .

P.S.: Gelukkig beschik ik nog over een compleet onafhankelijke logging.

[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 26-09-2025 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:15
Mrwandelfreak schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:38:
Goedemorgen,
Onlang hebben ze bij ons een Arotherm Split-plus bij ons geïnstalleerd.
Nu wil ik graag via een stooklijn gaan verwarmen.
Wij hebben vloerverwarming met convectoren van Jaga.

Er is mij iets niet helemaal duidelijk: Als ik kijk bij de stijlheid van de curve, dan staat er bij 0.45 en een temperatuur van -10 een aanvoer temperatuur van 41gr. Dit is natuurlijk veel te heet voor de vloer en wil ook zeker graag een max. aanvoer temperatuur van 35gr. aanhouden!

In de instellingen heb ik sowieso de max. aanvoer temperatuur gezet op 35gr.
Is 0.45 een mooie curve om te gaan finetunen of moet ik lager beginnen?
Wie kan mij meer duidelijkheid verschaffen?
Om te beginnen, de stooklijn lekker laag zetten.

In het kwakkelseizoen (nu dus): minimale aanvoertemperatuur instellen zodat je voldoende warmteafgite hebt/voelt

Daarna als de dagen kouder worden, de stooklijn (en evt max temperatuur?) ophogen totdat je het op de koudste dagen aangenaam houdt.

Hier (alleen ouderwetse radiatoren, geen fans) had ik een minimale temperatuur nodig van 28 graden om überhapt op te kunnen warmen, en de stooklijn is op de koudste dagen op 0,55 uitgekomen. Maximum temperatuur heb ik niet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Mrwandelfreak Met vloerverwarming en gebooste! convectoren en een redelijk tot goed geïsoleerd huis kan je vermoedelijk met een steilheid van 0,30, max. 35 °C aanvoer en een stookgrens van <= 15°C beginnen.
Eventueel in het voor/najaar de vermogensbeperking (=fluistermodus) inschakelen.
Het resultaat bij mij (met adaptieve stooklijn) van het afgelopen stookseizoen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGG4yYxHHaSdqKOkI0r8dLe6Lb4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8fUluY7XpTLstbAK5gUcPkgB.png?f=user_large
Waaraan herken je de adaptieve stooklijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelS1981
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
sinds die Vaillant app ge-update is zie ik mijn COP niet meer terug in de app, zijn er meer die dit probleem hebben, of is deze waarde ergens anders verstopt in de app.

EDIT: laat maar bovenstaande reacties hebben het opgelost. Die app moet echt verbeterd worden zeg.

[ Voor 23% gewijzigd door MarcelS1981 op 26-09-2025 17:21 ]

Sigenergy 16 kWh + 15.0 omvormer + backup Gateway -----2900WP op Z, 4050WP op NNO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Zwartoog schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:43:
[...]
Hier (alleen ouderwetse radiatoren, geen fans) had ik een minimale temperatuur nodig van 28 graden om überhapt op te kunnen warmen, en de stooklijn is op de koudste dagen op 0,55 uitgekomen. Maximum temperatuur heb ik niet staan.
Hou rekening als je de WP aanzet of einde nachtverlaging deze naar maximaal aanvoertemperatuur kan gaan, om die reden moet je de maximaal temperatuur begrenzen tot de waarde dat heter water niet handig is, en je loopt risico dat de back-up element onnodig aanspringt gezien de gevraagde waarde niet op tijd wordt gehaald.

Gezien ik nachtverlaging toepas staat hier het maximum waarde laag omdat de WP anders 45 graden gaat maken de eerste uur... stooklijn verlagen gaf geen resultaat doordat de ruimtetemperatuur teveel afwijkt, in begin, hier is maar tot 35c nodig in bijna alle scenarios(ja ook tijdens opwarmen).

Stooklijn 0,55 is niet verkeerd bij radiatoren.

[ Voor 64% gewijzigd door mr_evil08 op 27-09-2025 12:23 ]

• dunklefaser
Actueel 250 W elektrisch (buitenunit 237 W + 22,5 W circ. pomp - aparte kWh-meters)
thermisch 2,2 kW (Kamstrup) - te veel power op dit moment
buitentemp 11,7 °C / aanvoer 25,0 °C / retour 22,8 °C - kamertemp. 19,9 °C
Arotherm pure 65/7.2

P.S.: De energieschermen van de app doen het helaas (nog steeds) niet bij mij:
"Verbruiksgegevens verzamelen . . ."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-10 17:53
dunklefaser schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 21:53:
Actueel 250 W elektrisch (buitenunit 237 W + 22,5 W circ. pomp - aparte kWh-meters)
thermisch 2,2 kW (Kamstrup) - te veel power op dit moment
buitentemp 11,7 °C / aanvoer 25,0 °C / retour 22,8 °C - kamertemp. 19,9 °C
Arotherm pure 65/7.2

P.S.: De energieschermen van de app doen het helaas (nog steeds) niet bij mij:
"Verbruiksgegegevens verzamelen . . ."
Ja het stookseizoen zit er weer aan te komen, kunnen we elkaar weer gaan bestoken met Vaillant energie efficiëntie cijfers, discussies over het al dan niet nuttig zijn van die cijfers, en stellingen dat je toch echt een Kamstrup nodig hebt voor betrouwbare metingen die enige waarde hebben, ik kan niet wachten :*) , pak de popcorn er maar bij >:)

Hier 'helaas' nog geen verwarming nodig, daarom deel ik de SWW cijfers maar: de week gemiddeldes voor de beruchte "energie efficiëntie" zitten al weken tussen de 2.4 en 2.6 (inclusief wekelijkse legionella run), De daggemiddeldes zitten meestal tussen de 3.2 en 3.5, behalve op de dag van legionella run: dan vaak zo'n 1.2 omdat het grootste deel dan via de BUH gaat. In de winter waren de cijfers voor SWW zo tussen de 2.6 en 3.0 voor normale run en ca 1.4 voor de legionella run. Oh ja, hier doen de energieschermen het dus wel, lijkt dus geen algemeen backend probleem (heb je verder weinig aan helaas).

Dan toch maar een on-topic vraag: Het is mij een raadsel waarom de laatste tijd niet eerst een normale sww run op de WP wordt gedaan, dat zou toch wel moeten passen in het window van 2 uur wat ik de WP gun voor de dagelijkse SWW run (300L boiler, meestal beperkt SWW gebruik) (en dus ook de legionella run). In de winter leek hij een langere run op de WP te maken en werd de BUH pas later ingeschakeld, nu stookt hij even op de WP en begint al snel de BUH te draaien. Vandaar in de winter een iets betere efficiëntie voor de legionella runs. Iemand die dit herkend en/of de oorzaak kent?

[ Voor 3% gewijzigd door Batilan op 27-09-2025 22:23 ]

• dunklefaser
@Batilan Misschien eerst nog afwachten of de betere efficiëntie bij de legionella runs bij dalende buitentemperaturen weer terugkomt? Afhankelijk van het koudemiddel (en het wp model) moet bij hogere buitentemperaturen (> 25 °C?) het verwarmingselement (veel) eerder bijspringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 07:48
Dank je wel allen voor jullie inbreng!

Voor dit moment heb ik het zo ingesteld:
Steilheid v.d. curve 0,30
Min. aanvoertemp 25gr.
Uitschakeldrempel 20 gr.

Zonnepanelen: 6.820 WP Inverter SMA Tripower STP 6.0 | Homebattery: 3x 5kw Sessy | Arotherm Split-Plus VWL75/8.2 | Jaga Strada Hybrid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Heb de laatste veel Plus Split geïnstalleerd en ben erg tevreden over de toestellen.
Zeker in vergelijking met andere merken is de ibs snel en goed te doen. Ook de regeling op ruimte met compensatie is goed, ideaal dat je de effecten op de Stooklijn kunt zien na een aantal weken stoken en de ideale Stooklijn in notime hebt. En de goede monitoring voor de installateur.
Daar kun je commentaar hebben op allerlei details maar andere A merken hebben vaak nog veel slechtere apps en monitoring.
Ook de binnendelen met ingebouwde 3 wegklep scheelt veel werk en gedoe en maakt een nettere aansluiting mogelijk.

Het nadeel momenteel is het max vermogen, voor grotere huizen/villa’s waar meer dan 7kw -10C nodig is kan je de plus split niet inzetten met max 7kw (krap) bij -7C

En de zwaardere units /6 zijn direct enorm hoog.
In die gevallen heeft Mitsubishi tot maar liefst 14kW buitenunits van maar een meter hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Technician- "Ideaal dat je de effecten op de Stooklijn kunt zien na een aantal weken stoken en de ideale Stooklijn in notime hebt. En de goede monitoring voor de installateur."

Om met het laatste te beginnen - wat is dan zo goed aan de (nieuwe) monitoring?
Waarop let je dan als tweakende installateur?

Als tweaker mis ik in de gewone app een heleboel (te veel om hier te noemen)
De app ontwikkelaars zetten de instellingen van de stooklijn achter een extra optie:
"Verwarmingscurve (expert)" - dat zegt voor mijn al genoeg.

Kan je met de myVaillantPro app bijvoorbeeld de stooklijn op adaptief zetten?

P.S.: En ik weet zeker dat mijn installateur ("de expert") de monitoring niet actief gebruikt.
Wat je voor de split plus serie verder beschrijft is toch niet nieuw in vergelijking met de pure serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Heeft iemand voorbeeld screenshots wat je allemaal kan zien binnen de Valliant pro app ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL-Kasper
  • Laatst online: 03-10 08:32
@Batilan @dunklefaser Hier ook gewoon kloppende energiegegevens en ook de “Energy efficiency” wordt getoond in de nieuwe versie.

Neemt niet weg dat ik de laatste update van de myVaillant app wel een behoorlijke achteruitgang vind. :/ Bij de vorige versie werden de efficiëntie gegevens direct getoond en hoefde je niet te rommelen met Filters in allerlei submenu’s e.d. Ook de grafieken vond ik stukken duidelijker met binnen/buiten-temperatuur en verbruik per uur zonder die stippellijnen en kleuren.

Een COP van 1.2 bij een legionella run klinkt inderdaad aan de lage kant. Bij mij ligt deze gemiddeld rond de 2.0 bij een legionella run, of erboven in de zomermaanden. Normale SWW run in augustus/september dan rond de 3.8 á 4.0.

Ik heb wel wat settings veranderd om de SWW te optimaliseren, zoals het elektrisch element begrenzen op 1 kW. Ook heb ik de Bijverwarming bij zowel CV als SWW standaard uitstaan. Daarnaast geen lange SWW run gepland voordat de legionella run begint, half uurtje tot uurtje ervoor starten is bij mij meestal genoeg om de boiler alsnog naar 59 á 60 graden te krijgen. Maar dit ligt er natuurlijk wel aan hoe koud je het boilervat laat worden.

Ik merk ook dat bij de Legionella run de sturing direct de compressor en elektrische bijstook tegelijk aanzet. Als je dan met bijv. de volle 3 á 4 kW gaat bijstoken gaat je COP al snel onderuit.

Ook schakelt hij natuurlijk vanzelf de compressor uit als zijn target bereikt is (i.v.m. maximum voor koudemiddel). Als je boiler dus al aan de hete kant was voordat de legionella run begint zal hij al snel stoppen met de compressor en alleen de bijstook gaan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
dunklefaser schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:33:
@Technician- "Ideaal dat je de effecten op de Stooklijn kunt zien na een aantal weken stoken en de ideale Stooklijn in notime hebt. En de goede monitoring voor de installateur."

Om met het laatste te beginnen - wat is dan zo goed aan de (nieuwe) monitoring?
Waarop let je dan als tweakende installateur?

Als tweaker mis ik in de gewone app een heleboel (te veel om hier te noemen)
De app ontwikkelaars zetten de instellingen van de stooklijn achter een extra optie:
"Verwarmingscurve (expert)" - dat zegt voor mijn al genoeg.

Kan je met de myVaillantPro app bijvoorbeeld de stooklijn op adaptief zetten?

P.S.: En ik weet zeker dat mijn installateur ("de expert") de monitoring niet actief gebruikt.
Wat je voor de split plus serie verder beschrijft is toch niet nieuw in vergelijking met de pure serie?
Je zit continue te mopperen over de app.
Maar ken je de apps van bv Daikin (ONECTA), Mitsubishi (MELCLOUD) Panasonic cloud?
Die zijn nog veel slechter, en staat vaak niet eens een COP in. Daikin en Mitsubishi geven geen eens afgegeven vermogen alleen verbruikte energie.
Gerenomeerde merken maken fantastische warmtepompen maar lopen sterk achter in apps en software.

De pure is idd hetzelfde als de split plus.
Het gaat mij om het vergelijk met andere merken, daar doet Vaillant het behoorlijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
@dunklefaser De reden dat de fabrikant dat niet doen komt, doordat consumenten van alles gaan wijzigen en dan lopen zeuren als het niet werkt, de installateur wil dat graag allemaal afgeschermd hebben.

We mogen van geluk spreken dat minimaal temperatuur en de stooklijn er nog in staat, ik had liever dat fluisterbedrijf er ook in zat i.p.v weer naar de thermostaat lopen om te wijzigen, maar begrijp wel dat je dat als installateur wil afschermen, kennerlijk is te lastig om in te bouwen als de warmtepomp start even rustig te beginnen i.p.v direct vol gas met een flinke overstoot, in koelbedrijf kan het kennerlijk wel goed...

en mensen kom niet aanlopen zeuren met compressor dit en dat want de Valliant 35/6 heeft ook een software beperking terwijl de apparatuur hetzelfde is als de 55/6.

Hier werkt de COP weergave wel goed, ik schat dat er maar een foutmarge van +/- 2% op zit.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 28-09-2025 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08:33
Technician- schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:51:
[...]

Je zit continue te mopperen over de app.
Maar ken je de apps van bv Daikin (ONECTA), Mitsubishi (MELCLOUD) Panasonic cloud?
Die zijn nog veel slechter, en staat vaak niet eens een COP in. Daikin en Mitsubishi geven geen eens afgegeven vermogen alleen verbruikte energie.
Het is helaas zo @dunklefaser , stuur vooral feedback richting Vaillant. Maar laten we het hier vooral hebben over andere dingen waar we als gebruikers en installateurs wel grip op hebben.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Technician- De apps van andere warmtepompen zijn niet zo goed als die van Vaillant, o.k. - prima.
Chapeau voor Vaillant - ook om dat de app een "eierlegende Wollmilchsau" is ze werkt in principe met alles uit het Vaillant universum, ook met de Vaillant ecotec ketels etc..

Maar helaas werkt de app op dit moment niet naar behoren voor mijn arotherm pure (wordt aan gewerkt)
blijkbaar ben ik de enige met een arotherm pure en dit kleine software probleem sinds afgelopen week.
Kan ook aan mijn oudere tablet-PC liggen - geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Ik vindt de App van Valliant juist zeer goed werken, snel en stabiel.
Alleen de laatste tijd wordt het bloated zoals onder kopje energie een joekel van een bol met daarin je electrisch energieverbruik waarbij je nu moet scrollen op het scherm, voegt niks toe het had ook gewoon een regeltje kunnen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 29-09-2025 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
mr_evil08 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:10:
[...]

Hou rekening als je de WP aanzet of einde nachtverlaging deze naar maximaal aanvoertemperatuur kan gaan, om die reden moet je de maximaal temperatuur begrenzen tot de waarde dat heter water niet handig is, en je loopt risico dat de back-up element onnodig aanspringt gezien de gevraagde waarde niet op tijd wordt gehaald.

Gezien ik nachtverlaging toepas staat hier het maximum waarde laag omdat de WP anders 45 graden gaat maken de eerste uur... stooklijn verlagen gaf geen resultaat doordat de ruimtetemperatuur teveel afwijkt, in begin, hier is maar tot 35c nodig in bijna alle scenarios(ja ook tijdens opwarmen).

Stooklijn 0,55 is niet verkeerd bij radiatoren.
Gelukkig geen element :) En met alleen radiatoren ook geen probleem met hoge aanvoertemperaturen.

Het enige probleem is dat de WP in zo'n geval gaat lopen gieren, zeker na een defrost. Een harde Ta-max werkt niet, aangezien je op koude dagen warmer water nodig hebt. Ik heb via ebus de Ta-max dynamisch begrensd op Tr+6. Geen gegier meer, en comfortabel warm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Ik heb een vaillant VRC 720 met bedrade buitenvoeler, maar de buitentemperatuur wordt niet accuraat gemeten. Nu wordt bijvoorbeeld 11,7 graden gemeten terwijl het volgens meetstations in de omgeving om 10u al 13,5 graden was en inmiddels 16,8 graden is. Momenteel dus een afwijking van -5,1 graden. Ik heb de Delta al eens aangepast met 2 graden omdat juist (zonder de zon erop) eerder te hoge temperaturen werden gemeten.

Mijn eerste stookseizoen met warmtepomp zal binnenkort beginnen, maar op deze manier gaat de weersafhankelijke regeling toch niet goed werken?

Hoe nauwkeurig wordt bij jullie de buitentemperatuur weergegeven, als je dit vergelijkt met actuele metingen volgens bijvoorbeeld buienradar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
@gebruiker001 Dat niet altijd accuraat meting is mij ook opgevallen maar dat komt bij mij door de stenen buitenmuur die warmte/kou afgeeft en buffert.
Hier hangt de voeler op Noord.
De afwijking is hier +1,5 en -1,5 meestal het valt opzich wel mee.

De zomerperiode geeft die structueel teveel aan, de +1,5 en winterperiode andersom, en bij regen in de zomer soms +2
Voor de stooklijn maakt het hier niet uit zo kleine afwijking omdat binnencompensatie ook aan staat.

[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 29-09-2025 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRizzo
  • Nu online
Hier hangt hij op het oosten. De zon staat erop en geeft 29 graden aan i.p.v. de meer realistische 16 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
gebruiker001 schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:08:
Ik heb een vaillant VRC 720 met bedrade buitenvoeler, maar de buitentemperatuur wordt niet accuraat gemeten. Nu wordt bijvoorbeeld 11,7 graden gemeten terwijl het volgens meetstations in de omgeving om 10u al 13,5 graden was en inmiddels 16,8 graden is. Momenteel dus een afwijking van -5,1 graden. Ik heb de Delta al eens aangepast met 2 graden omdat juist (zonder de zon erop) eerder te hoge temperaturen werden gemeten.

Mijn eerste stookseizoen met warmtepomp zal binnenkort beginnen, maar op deze manier gaat de weersafhankelijke regeling toch niet goed werken?

Hoe nauwkeurig wordt bij jullie de buitentemperatuur weergegeven, als je dit vergelijkt met actuele metingen volgens bijvoorbeeld buienradar?
Wat is “de correcte buitentemperatuur”?

Dat een meting ergens in een weerstation in een open veld op precies 1,5m een andere temperatuur meet dan bij op andere hoogte op een muur is toch gewoon logisch?

Wat je je kunt afvragen: is de locatie van de opnemer goed?
Zo ja, meet er dan eens naast met een gekalibreerde meter (lang laten staan) en dan kun je pas het gecorrigeerde verschil bepalen.

[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 29-09-2025 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
De optimale, beste positie voor de buitenvoeler? - Zeker niet in de zon - never.
Het liefst "los" van een buitenmuur op noord op ca. 1,5 m hoogte.
Dan zijn de meetwaarden vermoedelijk representatief voor "de buitentemperatuur".
Dit is tenminste mijn ervaring.

P.S.: Vaillant heeft de achterstand met "Verbruiksgegevens verzamelen ..." afgelopen nacht ingelopen.
Het resultaat (tenminste bij mij - arotherm pure split 65/7.2):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n24SnOu5rfokjbho2PEFKv_YUNc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NgB4FAz2rfiHNTOUgEO00C6g.png?f=fotoalbum_large
Let niet op de "Energie-efficiëntie" - de dagCOP is 10,2 kWh /1,41 kWh = 7,23

[ Voor 52% gewijzigd door dunklefaser op 29-09-2025 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Nu online
Ik heb een losse Bluetooth meter onder de buitenvoeler gehangen. Ik ga de metingen eens vergelijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwUcbx6MM9bgpq5m10GUHfKZ4S8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqCjYUM6C0Jhhj2PyqQtoIRg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-10 21:51
Kan iemand bevestigen dat de hydraulische binnenunit van de Split Plus 55/8.2 een BUH heeft, en deze altijd verbonden moet worden? Ik vind in de handleiding wel een referentie ("In de binnenunit is een elektrische hulpverwarming inge-
bouwd."), maar daar blijft het bij. Is er een handleiding voor specifiek de hydraulische binnenunit? Deze kan ik niet helaas vinden.

Edit: al gevonden de in andere handleiding, hij heet de 57 / 8.2.

[ Voor 8% gewijzigd door Murphy78 op 30-09-2025 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:25
marcop23 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:19:
[...]

Ik heb geen sysflow sensor, hij regelt op basis van de Ta-sensor van de WP zelf.
Ik heb 5 radiatoren beneden die vol open staan, + 4 radiatoren boven met thermostaatkranen die zouden kunnen knijpen.
Verder heb ik de pompsnelheid handmatig op 80% gezet (ca 1200 L/h) opdat de delta T kleiner wordt en mijn radiatoren daarmee meer warmte afgeven bij gelijke Ta.

De radiatoren met thermostaatkranen zijn wel een goeie. Die kan ik eens uit vol open houden, om te kijken of het probleem blijft. Ik denk alleen niet dat het veel uit maakt: in een kwartier verandert de ruimtetemperatuur van die ruimtes echt niets. Het zou alleen kunnen dat er wat directe koppeling tussen Ta en "knijppercentage" zit.

Hier zouden grafieken van Ta, Tr en het debiet vanuit de eBus helpen, denk ik. Toch maar eens haast mee maken dan.
Een jaar na dato heb ik wat grafieken uit eBus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkC8PtMpmtrg13L5Y1V7xVVKHHQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TL5uV925PTlJIO1SkHdS4HYN.png?f=user_large
Het debiet log ik nog niet. Maar goed: hier is goed op te zien dat de WP flink optoert tot 110 Hz, waardoor de Ta de Ta_desired flink overshoot. Daarna gaat de WP terugmoduleren naar het minimumvermogen, 30 Hz. Maar goed: met mijn afgiftesysteem (radiatoren) daalt de Ta dan niet meer. Hierdoor is gemiddelde Ta hoger dan nodig, en dus de COP onnodig laag. Ook is de opstartpiek vast niet geweldig voor de COP.

Het zou top zijn als, zoals bij de Panasonics, het toerental begrensd wordt bij milde temperaturen. 60 - 70 Hz zou genoeg moeten zijn om bij deze buitentemperaturen het nominale vermogen te halen.

Of: om het maximale toerental te kunnen instellen via eBus. Dan maak ik die weersafhankelijkheid zelf wel. Een andere optie is om een heel "opstartscript" te maken die via de eBus continu de Ta_desired aanpast, zoals @Proton_ heeft. Maar goed: eigenlijk vind ik dat de WP dit zelf goed moet doen :+ Misschien dat er in de toekomst custom firmwares voor de Arotherm Plussen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Fluisterbedrijf inschakelen voorkomt de startpiek, kun je instellen bij de weekplanner dat die de eerste 30 minuten actief moet zijn bijvoorbeeld als je de warmtepomp altijd op vast moment start.

@marcop23 Hier draait de zaak met deltaT 3 op 860 l/h en pompsnelheid 40-50% met de 55/6
Als je de l/h zo hoog moet zetten klinkt als flink veel weerstand en lange leidingwerk.

[ Voor 93% gewijzigd door mr_evil08 op 30-09-2025 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
marcop23 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:36:
[...]

Een jaar na dato heb ik wat grafieken uit eBus:
[Afbeelding]
Het debiet log ik nog niet. Maar goed: hier is goed op te zien dat de WP flink optoert tot 110 Hz, waardoor de Ta de Ta_desired flink overshoot. Daarna gaat de WP terugmoduleren naar het minimumvermogen, 30 Hz. Maar goed: met mijn afgiftesysteem (radiatoren) daalt de Ta dan niet meer. Hierdoor is gemiddelde Ta hoger dan nodig, en dus de COP onnodig laag. Ook is de opstartpiek vast niet geweldig voor de COP.

Het zou top zijn als, zoals bij de Panasonics, het toerental begrensd wordt bij milde temperaturen. 60 - 70 Hz zou genoeg moeten zijn om bij deze buitentemperaturen het nominale vermogen te halen.

Of: om het maximale toerental te kunnen instellen via eBus. Dan maak ik die weersafhankelijkheid zelf wel. Een andere optie is om een heel "opstartscript" te maken die via de eBus continu de Ta_desired aanpast, zoals @Proton_ heeft. Maar goed: eigenlijk vind ik dat de WP dit zelf goed moet doen :+ Misschien dat er in de toekomst custom firmwares voor de Arotherm Plussen komen?
Het is mij niet gelukt, ik heb ook een ebus oplossing:
Zwartoog schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:32:
[...]

Gelukkig geen element :) En met alleen radiatoren ook geen probleem met hoge aanvoertemperaturen.

Het enige probleem is dat de WP in zo'n geval gaat lopen gieren, zeker na een defrost. Een harde Ta-max werkt niet, aangezien je op koude dagen warmer water nodig hebt. Ik heb via ebus de Ta-max dynamisch begrensd op Tr+6. Geen gegier meer, en comfortabel warm :)
Naar mijn mening één van de twee echte tekortkomingen van Vaillant (de andere is het niet eenvoudig kunnen opwarmen van je boiler door het PV contact).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@marcop23 Hier draait de zaak atm met een deltaT 2,0 op 870 l/h en circulatiepomp op 22 W (65/7.2)
Onderstaand plaatje is met de auto-instelling van het pompvermogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvBP3IKdpuWp98TqH5zCOgNRza8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mEMzcXHND2bcRg4FuaFWb0P7.jpg?f=fotoalbum_large
Je ziet een kleine bump in het begin i.v.m. het hogere opstartvermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@gebruiker001 mijn Vaillant sensor hangt aan de zuigzijde van de buitenunit in de heg, ca 20 cm van de buitenunit, aan de noordkant van mijn huis.
Vergeleken met mijn weerstation 10 meter verderop zijn ze het aardig eens; de Vaillant sensor is vooral trager. Gemiddeld scheelt het 0,5°C.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tG5DjG3XyAU2GTrvPje5AYn6tCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rl7T54lTuQ6g5oweropVhwld.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandelek
  • Laatst online: 12-10 13:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8k8kVSH72fmzUjJkr1gLpSa72A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c25hj3sIv9Bl8eD4JILw656a.jpg?f=fotoalbum_large

Wie kan mij uitleggen wat de Offset buffer: 10k betekenend?
Heeft het iets te maken met warmer maken buffervat? Die heb ik namelijk niet.

Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Vandelek Ik zou de bijbehorende gebruiksaanwijzing en installatiehandleiding raadplegen
(sensoCOMFORT VRC720/x). - Daar staat de uitleg voor installateurs. YMMV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyspec
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 14-10 20:18
Hallo,

Net gedaan met doorlezen van deze topic.
Wij hebben een kleine nieuwbouw woning, half open bebouwing met een plat dak waar de warmtepomp komt te staan.Is projectbouw en voorstel is de Vaillant arotherm pure vwl65/7.2serie van 6Kw, met als optie de plus arotherm 75/6serie van 7Kw, enkel is het een meerprijs van 4500€ tussen beide modellen.
Enkel vloerverwarming en oppervlakte van 130 vierkante meter met EPB waarde van 10.
Het grootste verschil volgens mijn bescheiden kennis, het geluid( voor ons weinig belangrijk omwille de unit op het plat dak staat en gebruikte koelmiddel, vraag ik mij af of het de meerprijs waard is en ik deze extra kost überhaupt ooit zal kunnen terug verdienen?
Ook nog een voorstel gekregen voor de split plus 75/8.2 van 6,4 KW is toch 2000€ goedkoper dan de plus, misschien de beste keuze voor ons?
Alvast bedankt voor de bijkomende info en tips.

[ Voor 8% gewijzigd door Frankyspec op 01-10-2025 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijger_chris
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:42
dunklefaser schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:50:
@Technician- De apps van andere warmtepompen zijn niet zo goed als die van Vaillant, o.k. - prima.
Chapeau voor Vaillant - ook om dat de app een "eierlegende Wollmilchsau" is ze werkt in principe met alles uit het Vaillant universum, ook met de Vaillant ecotec ketels etc..

Maar helaas werkt de app op dit moment niet naar behoren voor mijn arotherm pure (wordt aan gewerkt)
blijkbaar ben ik de enige met een arotherm pure en dit kleine software probleem sinds afgelopen week.
Kan ook aan mijn oudere tablet-PC liggen - geen idee.
Hier werkt de app prima met de pure, maar een ding blijft bij mij wel de cop berekening beïnvloedden, hij geeft namelijk aan dat de buitenunit 195w verbruikt terwijl deze dat niet doet als hij niet gebruikt wordt😂

MDA COMPACT III - 260MHZ - 4GIG - Artemis Touch 4.01 WM6.1 WWE ROM /// Diamond - 528mhz - 4 GIG - WILDBERRY V1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijger_chris
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:42
Frankyspec schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 05:30:
Hallo,

Net gedaan met doorlezen van deze topic.
Wij hebben een kleine nieuwbouw woning, half open bebouwing met een plat dak waar de warmtepomp komt te staan.Is projectbouw en voorstel is de Vaillant arotherm pure vwl65/7.2serie van 6Kw, met als optie de plus arotherm 75/6serie van 7Kw, enkel is het een meerprijs van 4500€ tussen beide modellen.
Enkel vloerverwarming en oppervlakte van 130 vierkante meter met EPB waarde van 10.
Het grootste verschil volgens mijn bescheiden kennis, het geluid( voor ons weinig belangrijk omwille de unit op het plat dak staat en gebruikte koelmiddel, vraag ik mij af of het de meerprijs waard is en ik deze extra kost überhaupt ooit zal kunnen terug verdienen?
Alvast bedankt voor de bijkomende info en tips.
De pure kan je als je deze aan de zijkant openmaakt aan de binnenzijde goed isoleren met geluidsdemping (SB700) wat hiervoor geschikt is. Dat scheelt enorm.

MDA COMPACT III - 260MHZ - 4GIG - Artemis Touch 4.01 WM6.1 WWE ROM /// Diamond - 528mhz - 4 GIG - WILDBERRY V1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-10 13:06

GigaTexel_BE

AMD MP²

Zwartoog schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 17:31:

Naar mijn mening één van de twee echte tekortkomingen van Vaillant (de andere is het niet eenvoudig kunnen opwarmen van je boiler door het PV contact).
Er zijn toch programmeerbare ingangscontacten?

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
krijger_chris schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 07:47:
[...]

Hier werkt de app prima met de pure, maar een ding blijft bij mij wel de cop berekening beïnvloedden, hij geeft namelijk aan dat de buitenunit 195w verbruikt terwijl deze dat niet doet als hij niet gebruikt wordt😂
Ondertussen doet de app het ook hier weer.
De COP's van de pure zijn blijkbaar heel uniek - waarschijnlijk heeft ieder exemplaar specifieke afwijkingen.
Bij mijn pure is de geschatte elektrische energie stelselmatig ca. 30% te laag, de "Natuurlijke bron Opbrengst" is iets hoger dan de werkelijke warmteproductie en de "Opgewekte warmte" is dan weer duidelijk te hoog.
De invloed op de COP's laat zich raden.
Trouwens 195 W van de buitenunit meet ik nooit - als de unit uitstaat is het opgenomen vermogen exact 0 W en anders minimaal ca. 230 W. (gemeten met een externe kWh-meter)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

GigaTexel_BE schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:12:
[...]

Programmeerbaar is nogal een rekbaar begrip, want je kunt er bepaalde functies mee aansturen, helaas niet veel.
Ik zou een tiental dingen kunnen verzinnen die ik met een extern contact zou willen sturen, zoals de max Ta, start legionellarun etc. Etc. Maar dat kan allemaal niet.
Ze zijn vooral gericht op het hebben van meerdere groepen, pompen, ringleiding en dat soort zaken.

[ Voor 9% gewijzigd door _ferry_ op 01-10-2025 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-10 13:06

GigaTexel_BE

AMD MP²

_ferry_ schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:43:
[...]

Programmeerbaar is nogal een rekbaar begrip, want je kunt er bepaalde functies mee aansturen, helaas niet veel.
Ik zou een tiental dingen kunnen verzinnen die ik met een extern contact zou willen sturen, zoals de max Ta, start legionellarun etc. Etc. Maar dat kan allemaal niet.
Ze zijn vooral gericht op het hebben van meerdere groepen, pompen, ringleiding en dat soort zaken.
Ok, maar ik bedoelde de ingangen van de UniTower. Daar kan je volgens mij de boiler mee aanzetten.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

GigaTexel_BE schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:20:
[...]

Ok, maar ik bedoelde de ingangen van de UniTower. Daar kan je volgens mij de boiler mee aanzetten.
VZIW niet, wel iets met het elektrisch element wat je kunt onderbreken staat mij bij.
Maar een "ik heb stroom over dus doe maar een ssw/legionellarun" gaat niet zo 1,2,3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
GigaTexel_BE schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:12:
[...]

Het enige wat ik met dat PV-contact kan doen, is de temperatuur van het buffervat verhogen. Niet de boiler. Niet de stooklijn. Niets wat werkelijk nuttig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyspec
Iemand die kort voordelen nadelen kan schetsen tussen de split-plus versus de plus, verschil van 2000€ op volledige installatie en is enkel voor vloerverwarming in nieuwbouw, dus ik vermoed dat de split plus misschien het interessantste is voor ons?
Vermogen van 7KW voor 130 vierkante meter oppervlakte vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Frankyspec schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:58:
Iemand die kort voordelen nadelen kan schetsen tussen de split-plus versus de plus, verschil van 2000€ op volledige installatie en is enkel voor vloerverwarming in nieuwbouw, dus ik vermoed dat de split plus misschien het interessantste is voor ons?
Vermogen van 7KW voor 130 vierkante meter oppervlakte vloerverwarming.
Het lijkt urgent te zijn, of niet? - Misschien een eigen topic openen?
(Eventueel nog even het algemene wp faq-topic raadplegen - nieuwbouw, 7 kW en alleen 130 m² vloerverwarming passen naar mijn beleving namelijk niet samen)
P.S.: Nieuwbouw in B want EPB kennen we in NL niet.
Heeft EPB een numerieke waarde?

[ Voor 15% gewijzigd door dunklefaser op 01-10-2025 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyspec
dunklefaser schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:25:
[...]

Het lijkt urgent te zijn, of niet? - Misschien een eigen topic openen?
(Eventueel nog even het algemene wp faq-topic raadplegen - nieuwbouw, 7 kW en alleen 130 m² vloerverwarming passen naar mijn beleving namelijk niet samen)
Bedankt alvast en ik dacht vermogen eigenlijk 6,34 KW, model kleiner is 5KW en zou juist kantje boord zijn.
Ik wou vooral de voor en nadelen tussen beide types split-plus VS plus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Zwartoog schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:10:
[...]

Het enige wat ik met dat PV-contact kan doen, is de temperatuur van het buffervat verhogen. Niet de boiler. Niet de stooklijn. Niets wat werkelijk nuttig is.
Dat doet naar mijn idee ook geen enkel buitenlands WP merk.
Het is denk ik heel Nederlands specifiek om juist warmwater te boosten met PV stroom.
Wat wel overal opzit zijn contacten “voor de energiemaatschappij” die het vermogen begrenzen of de BUH en compressor tijdelijk uitzetten. In veel landen verplicht om te hebben.

Vaillant gebruikt voor de externe boiler de interne BUH. Dus je kunt met een shelly of andere relais altijd 3kW verbranden door de boiler naar 80C te stoken bij overschot.
Maar mijn inziens vergroot je dan alleen maar de warmtelekkage van de boiler en gebruik je de extra warmte helemaal niet omdat de volgende dag er weer iets zon is om normaal de boiler met WP weer aan te vullen.
Maw je schiet er bijna niks mee op.

In Duitsland werken ze met grotere huizen juist graag met enorme (parallel)buffervaten en pompgroepen voor afgifte.
soms wel 2-3 duizend liter.
Dan kun je wat langer stoken om een flink overschot voor de avond in de buffer te brengen.

Wat dat betreft kan ik dat wel begrijpen.
Maar snap ook dat Nederlands specifiek die wens er wel is, en dan liefst vrijgegeven op HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
krijger_chris schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 07:47:
[...]

De gebruiker met COP probleem-pure heeft dit dus ook heb ik geanalyseerd. Het is een 10kW Pure. Deze geeft elke dag, ook al staat die stil precies 5,47kwh verbruik per 24uur.
De berekende COP is zodoende heel laag. Soms maar 0,5 (vooral als er nauwelijks verwarm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-10 10:19
Morning. Hier wordt de Vaillant earotherm warmtepomp geinstalleerd. Nu lees ik dat de "MyVaillant" HA integration niet meer goed werkt (geen verbruik gegevens) en je de "vaillant cloud fork" moet hebben, ik kan deze echter nergens vinden. Hier mensen met een Vaillant en de juiste tip voor mij om deze toe te gaan voegen in Home Assitant?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-10 18:17
water_escape schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:48:
Morning. Hier wordt de Vaillant earotherm warmtepomp geinstalleerd. Nu lees ik dat de "MyVaillant" HA integration niet meer goed werkt (geen verbruik gegevens) en je de "vaillant cloud fork" moet hebben, ik kan deze echter nergens vinden. Hier mensen met een Vaillant en de juiste tip voor mij om deze toe te gaan voegen in Home Assitant?
Ik gebruik de MyVaillant integratie via HASC en dan werkt sinds enige tijd prima. Daarvoor af en toe problemen met de energie data. Maar dat gold net zo goed voor de Vaillant App zelf. Je hebt wel de Internetmodule van Vaillant nodig hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

water_escape schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:48:
Hier mensen met een Vaillant en de juiste tip voor mij om deze toe te gaan voegen in Home Assitant?
Kijk ook hier eens naar: Verwarming uitlezen met ebusd

Met een adapter van een paar tientjes kun je je warmtepomp(installatie) ook aan HA knopen. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Switek schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:52:
[...]

Ik gebruik de MyVaillant integratie via HASC en dan werkt sinds enige tijd prima. Daarvoor af en toe problemen met de energie data. Maar dat gold net zo goed voor de Vaillant App zelf. Je hebt wel de Internetmodule van Vaillant nodig hiervoor.
Klopt die heb ik nu idd, maar daar zie je dus niet het actuele stroomverbruik? Of zie ik iets over het hoofd?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Question Mark schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:21:
[...]

Kijk ook hier eens naar: Verwarming uitlezen met ebusd

Met een adapter van een paar tientjes kun je je warmtepomp(installatie) ook aan HA knopen. :)
Die ga ik even inlezen. Moet niet te technisch gaan worden ;).
Krijg je wel meer entiteiten daarmee?

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Nu online
gebruiker001 schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:52:
Ik heb een losse Bluetooth meter onder de buitenvoeler gehangen. Ik ga de metingen eens vergelijken.
[Afbeelding]
Na 3 dagen meten zie ik dat de vaillant toch dezelfde meetwaarden geeft als mijn bluetooth thermometer. Ik heb hiervoor de Delta van vaillant op -0,5 graden gezet. Hiermee is mijn twijfel over de vaillant buitenvoeler wel weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VBCY-3tuj8jTTlzjf5BCFNC2_Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MIPyxNXqtG8buQB6dYf22ttL.png?f=fotoalbum_large

Als ik vergelijk met meetstation Rotterdam (onderstaand) dan zie ik wel veel verschil (tot 5 graden warmer). Dit zal dan komen doordat mijn meetpunt binnen de bebouwde omgeving is en op een NW gevel vlakbij een ZW gevel. Tijdens het stookseizoen komt de zon niet op de sensor dus ik heb er wel vertrouwen in dat de stooklijn afhankelijk van de buitentemperatuur goed gaat werken.

Ik zal ook de bluetooth sensor nog eens op een NW gevel ophangen. Kijken of de meting dan sterk afwijkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dxl5Nzpt67x6_5HXJfPV9EEjK0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kjPjqaP3XzYLO99PE6rLPeYL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switek
water_escape schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:20:
[...]

Klopt die heb ik nu idd, maar daar zie je dus niet het actuele stroomverbruik? Of zie ik iets over het hoofd?
Actueel stroomverbruik zie ik wel, maar niet heel erg realtime. Daarvoor gebruik ik een Shelly Plus PM Mini. En inmiddels ook een ebusd, daarmee krijg je inderdaad een stapel aan extra meetwaarden en gegevens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOViN2esofhezG8YSoluZaHHMwY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/05mlUhC3Q9TjcgCdB4rxLBvr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Switek op 03-10-2025 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Switek schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:20:
[...]

Actueel stroomverbruik zie ik wel, maar niet heel erg realtime. Daarvoor gebruik ik een Shelly Plus PM Mini. En inmiddels ook een ebusd, daarmee krijg je inderdaad een stapel aan extra meetwaarden en gegevens.
[Afbeelding]
Dank je. Die heb ik inderdaad ook nu.
Is er een total consumed power? Zou graag per maand willen zien wat hij verbruikt in HA energy dashboard.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
water_escape schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:12:
[...]

Dank je. Die heb ik inderdaad ook nu.
Is er een total consumed power? Zou graag per maand willen zien wat hij verbruikt in HA energy dashboard.
Consumed Electrical Energy Heating, is per dag. Als je die toevoegd aan je HA Energy Dashboard ben je klaar volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Switek schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 11:22:
[...]

Consumed Electrical Energy Heating, is per dag. Als je die toevoegd aan je HA Energy Dashboard ben je klaar volgens mij.
is dit niet alleen Heating? Of bedoelen ze hier verwarming en water voor?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandelek
  • Laatst online: 12-10 13:33
Hallo,

Ik heb een vraag over mensen die ervaring hebben met de x41 aansluiting om pv stroom te gebruiken als er overschot is.

Op de fb en 0 van de x41 kan je een Shelly 1pm aansluiten die door middel van een slimme meter op de p1 poort kan schakelen als er pc overschot is.

Hebben mensen dit werkend en kan ik kiezen om de boiler of bijv de vloerverwarming extra te laten draaien?
Zodat ik een buffer aan warmte kan creëren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14-10 08:26
Vandelek schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 14:04:
Hallo,

Ik heb een vraag over mensen die ervaring hebben met de x41 aansluiting om pv stroom te gebruiken als er overschot is.

Op de fb en 0 van de x41 kan je een Shelly 1pm aansluiten die door middel van een slimme meter op de p1 poort kan schakelen als er pc overschot is.

Hebben mensen dit werkend en kan ik kiezen om de boiler of bijv de vloerverwarming extra te laten draaien?
Ik las dit;
VWL 125/6 Arotherm plus with uniTOWER. I connected a potential-free relay (shelly plus 1) to the X41. the opener to "FB" and the closer to "OT". With a Raspberry and the software evcc I control the relay depending on the PV surplus. In the mutlimatic, "PV" must be selected for the multifunction input item. when the relay is activated, the hot water buffer tank is heated and then the heating according to the offset pv value.

Je sluit dus een potentiaalvrij contact aan (relais) tussen pin FB en OT van X41. Zodra je het contact sluit gaat er warm water aangmaakt worden van op de ingestelde temperatuur.

Maar waar stel je de OFFSET PV value in?

[ Voor 8% gewijzigd door aj_vdw op 05-10-2025 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Vandelek schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 14:04:
Ik heb dit via Home Assistant en een Ebus-adapter werkend. Dan ben je veel flexibeler, met meer instelmogelijkheden. Via wat vrij standaard automatiseringen verhoog ik tijdelijk de watertemperatuur van mijn boilervat naar 65 graden als de stroomprijzen negatief zijn (of op termijn: als ik overschot heb van mijn zonnepanelen).

Eventueel zou ik ook de kamertemperatuur nog tijdelijk kunnen verhogen als stroomprijzen op het laagste moment van de dag staan... Dan hoeft er minder verwarmd te worden op de wat duurdere momenten..

Ik denk dat de combinatie Home Assistant en een Ebus adapter veel flexibeler is. :)

Edit: Ik regel overigens ook de legionellarun zelf. Ik kwam erachter dat de standaard legionellerun áltijd voor een gedeelte de backup-heater gebruikt. Nu stel ik via een automatisering in dat de boilertemperatuur wekelijks gedurende twee uren naar 65 graden gaat. Dit redt mijn warmtepomp volledig op zijn compressor waardoor ik zo'n 3 á 4 Kw stroom bespaar per legionellarun.

[ Voor 17% gewijzigd door Question Mark op 06-10-2025 09:12 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switek
water_escape schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:53:
[...]

is dit niet alleen Heating? Of bedoelen ze hier verwarming en water voor?
Die is inderdaad alleen heating. Voor SWW zou ik deze proberen: "Consumed Electrical Energy Domestic Hot Water" ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Switek schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:37:
[...]

Die is inderdaad alleen heating. Voor SWW zou ik deze proberen: "Consumed Electrical Energy Domestic Hot Water" ;-)
True, maar ik zou gewoon 1 voor totaal willen zien als in "wamtepomp stroomverbruik"

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:02
Switek schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:52:
[...]

Ja werkt dat een beetje intussen?
Voorheen liep heel de santakraam vast als je een call teveel had gedaan :|
Welke resolutie haal je nu op die manier?

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 06-10-2025 11:01 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
paQ schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:00:
[...]

Ja werkt dat een beetje intussen?
Voorheen liep heel de santakraam vast als je een call teveel had gedaan :|
Welke resolutie haal je nu op die manier?
Hier staat het op 60 seconden, laatste maanden gaat het goed, daarvoor inderdaad een drama.
Pagina: 1 ... 176 177 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic