Nou? Heeft het iets uitgemaakt of is er wat anders wat lawaait?
(Kan bijna niet, pomp is enige draaiende deel en soms de driewegklep)
[ Voor 28% gewijzigd door Technician- op 07-07-2025 13:15 ]
Nou? Heeft het iets uitgemaakt of is er wat anders wat lawaait?
[ Voor 28% gewijzigd door Technician- op 07-07-2025 13:15 ]
[ Voor 12% gewijzigd door pc_slopert op 07-07-2025 13:21 ]
Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262
Als het goed is, zijn 2 aansluitingen op de AI relevant: de driewegklep, en de temperatuursensor voor je boilervat.pc_slopert schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:20:
De aanvraag voor het verwijderen van de gasaansluiting loopt en het gas-contract is al gestopt. Dus zeker al een blije gebruiker. Maar....
Snap toch nog niet helemaal hoe de 75/6 en/of de VWZ AI het opwarmen van het warme water regelt. Na wat zoeken heb ik wel de juiste instellingen voor het verwarmen er in staan. Het werkt over een aantal weken gezien best ok. Maar zo heel af en toe lijkt het er op dat het systeem blijft hangen (niet door gaat naar de wens-temperatuur en dan stopt). D.w.z. gisteren avond is er rond 23.00 uur gedoucht en is de temperatuur van het voorraad vat gedaald. Ik zie dan dat het verwarmen van start gaat. Echter in dit geval niet tot de wens-temperatuur maar lager en dan aflopend met steeds lagere temperatuur. Met als gevolg dat in de ochtend je eigenlijk een "koude douche" krijgt.
Pas nu rond 12.00 uur lijkt het verwarmen goed door te zetten en de wens-temperatuur in beeld te komen.
Aanvoer water is nu rond de 58 graden en het vat is bijna 54 graden (moet naar 58).
Zoals aangegeven ging het eigenlijk best ok en was meestal na een temperatuur daling het vat wel weer snel terug op temperatuur. Maar waarom dan nu opeens weer niet? Zie ook de grafiek.
- ik heb geen extra sensor-kabel aan de VWZ-AI zitten die op de aanvoerbuis of retour meet. Kan dat invloed hebben?
- heb ook de Legionella run uit gezet want die was wel iets aan het doen maar kwam nooit op de gewenste temperatuur. Omdat we veel douchen en het vat redelijk heet staat is het nu ook geen probleem.
- ik hoor in de VWZ AI wel door heel de dag heen een relais schakelen. Is dat gebruikelijk?
- op de VWZ AI monitoren zie ik geen storingen
- zou je ook met ebus-d en evt. node red of een automation het warmen kunnen aansturen? Bijvoorbeeld op een tijd dat de energie goedkoop is of veel zon dat je dan gaat opwarmen?
- dacht dat de "boost warmwater" functie in de app ook zoiets was maar dat lijkt ook niet echt te werken?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq