Nou? Heeft het iets uitgemaakt of is er wat anders wat lawaait?
(Kan bijna niet, pomp is enige draaiende deel en soms de driewegklep)
[ Voor 28% gewijzigd door Technician- op 07-07-2025 13:15 ]
[ Voor 28% gewijzigd door Technician- op 07-07-2025 13:15 ]
[ Voor 12% gewijzigd door pc_slopert op 07-07-2025 13:21 ]
Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262
Als het goed is, zijn 2 aansluitingen op de AI relevant: de driewegklep, en de temperatuursensor voor je boilervat.pc_slopert schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:20:
De aanvraag voor het verwijderen van de gasaansluiting loopt en het gas-contract is al gestopt. Dus zeker al een blije gebruiker. Maar....
Snap toch nog niet helemaal hoe de 75/6 en/of de VWZ AI het opwarmen van het warme water regelt. Na wat zoeken heb ik wel de juiste instellingen voor het verwarmen er in staan. Het werkt over een aantal weken gezien best ok. Maar zo heel af en toe lijkt het er op dat het systeem blijft hangen (niet door gaat naar de wens-temperatuur en dan stopt). D.w.z. gisteren avond is er rond 23.00 uur gedoucht en is de temperatuur van het voorraad vat gedaald. Ik zie dan dat het verwarmen van start gaat. Echter in dit geval niet tot de wens-temperatuur maar lager en dan aflopend met steeds lagere temperatuur. Met als gevolg dat in de ochtend je eigenlijk een "koude douche" krijgt.
Pas nu rond 12.00 uur lijkt het verwarmen goed door te zetten en de wens-temperatuur in beeld te komen.
Aanvoer water is nu rond de 58 graden en het vat is bijna 54 graden (moet naar 58).
Zoals aangegeven ging het eigenlijk best ok en was meestal na een temperatuur daling het vat wel weer snel terug op temperatuur. Maar waarom dan nu opeens weer niet? Zie ook de grafiek.
- ik heb geen extra sensor-kabel aan de VWZ-AI zitten die op de aanvoerbuis of retour meet. Kan dat invloed hebben?
- heb ook de Legionella run uit gezet want die was wel iets aan het doen maar kwam nooit op de gewenste temperatuur. Omdat we veel douchen en het vat redelijk heet staat is het nu ook geen probleem.
- ik hoor in de VWZ AI wel door heel de dag heen een relais schakelen. Is dat gebruikelijk?
- op de VWZ AI monitoren zie ik geen storingen
- zou je ook met ebus-d en evt. node red of een automation het warmen kunnen aansturen? Bijvoorbeeld op een tijd dat de energie goedkoop is of veel zon dat je dan gaat opwarmen?
- dacht dat de "boost warmwater" functie in de app ook zoiets was maar dat lijkt ook niet echt te werken?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 45% gewijzigd door mr_evil08 op 10-07-2025 10:32 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Is de losse naverwarmer erbij dan nog steeds verplicht?Technician- schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:10:
Vaillant levert nu ook aansluititsets waardoor het makkelijker is om met de AI+ een all electric te maken.
Vind het een strakke oplossing.
Weet nog niet wat het kost tho.
YouTube: Vaillant hybride aansluitset CV +: WW: eenvoudige modernisering
Is nooit verplicht geweest vanaf x installatie inhoud naar mijn weten.mr_evil08 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:58:
[...]
Is de losse naverwarmer erbij dan nog steeds verplicht?
Die zit hier niet in namelijk.
Wat kost ie btw?Technician- schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:37:
[...]
Is nooit verplicht geweest vanaf x installatie inhoud naar mijn weten.
[ Voor 31% gewijzigd door mr_evil08 op 10-07-2025 16:08 ]
[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 12-07-2025 19:38 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Het leek een paar dagen goed te gaan, maar eergisteren gehoord dat het weer aan het puffen was en de druk heel de tijd schommelde tussen 2,1 - 2,1 - 2,3 bar zoals in het eerdere filmpje.Technician- schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:15:
[...]
(Kan bijna niet, pomp is enige draaiende deel en soms de driewegklep)
De bovenste wartel moer van de pomp, zodat er wat water met lucht ontsnapt.Runaljod schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:29:
[...]
Het leek een paar dagen goed te gaan, maar eergisteren gehoord dat het weer aan het puffen was en de druk heel de tijd schommelde tussen 2,1 - 2,1 - 2,3 bar zoals in het eerdere filmpje.
Toch eens proberen om zelfde handeling te doen met de moer los (welke dan?), of proberen om de installateur nog maar eens een keertje hier te krijgen.
[ Voor 27% gewijzigd door aj_vdw op 15-07-2025 11:29 ]
[ Voor 40% gewijzigd door Manchu op 16-07-2025 20:17 ]
Wat zou het verlagen van de pompsnelheid teweeg moeten brengen?Manchu schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:16:
Dag allen,
Ik ondervind een probleem bij het koelen met een VWL 55/5 AS 230V S2 zonder buffervat. Aangezien er ongeveer 180 m² vloerverwarming (VVW) aanwezig is (literinhoud onbekend, legafstand 10–20 cm), zou een buffervat in principe niet nodig moeten zijn.
De standaardinstelling van de aanvoertemperatuur staat op 20 °C, terwijl de gevraagde temperatuur 23 °C is. Op de plaats van de thermostaat wordt deze temperatuur niet gehaald, dus ik verwachtte dat de unit continu zou blijven draaien.
Echter, de Delta T is zeer laag (tussen 0,5 en 2 graden), wat volgens mij de reden is van het huidige gedrag.
Vandaag zag ik toevallig dat er al 700 start/stops zijn geregistreerd sinds mei. Hieronder de statuscode-sequentie:
s.112 – Compressor geblokkeerd
s.111 – Compressor uitgeschakeld
s.113 – Pomp voorloop
s.117 – Pomp na-loop
De pompsnelheid volgens de statistieken bedraagt 1050 l/u. Ik had deze graag verlaagd naar 800 l/u, maar ik vind die optie momenteel niet terug in de sensoCOMFORT.
Voorlopig heb ik de aanvoertemperatuur verlaagd van 20 naar 18 graden. Het energieverbruik is volgens de app bijzonder gunstig, maar die frequente start/stops zijn uiteraard niet ideaal.
Heeft iemand tips? Is het verlagen van de pompsnelheid een optie in deze situatie?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 17-07-2025 08:52 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
[ Voor 0% gewijzigd door Citabria op 19-07-2025 01:34 . Reden: typo ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik zou me daar niet al te druk in maken en over piekeren.Citabria schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:15:
Dit bevestigd mijn vermoeden over de diameter van de leiding tussen de monoblock en unitower. Je uitleg over de standaard tussen de verschillende vermogens klinkt me ook logisch. Zo had ik het nog niet bekeken. Bedankt @Proton_ !
Ik heb de pomp laten berekenen door een zelfbouwadviseur met toegang tot de Vaillant software, maar ik vind niet alle waarden terug op die studie om dit te berekenen. Ik ontbreek delta T en debiet in l/s.
Q = Debiet (in l/s), P = Vermogen (in W), c = Soortelijke warmte van water (ongeveer 4186 J/kg°C), ΔT = Temperatuurverschil (in °C).
Ze zijn sinds gisteren tot eind deze maand in bouwverlof, dus vervelend dat ik nu niet met zekerheid weet welke leiding diameter ik best gebruik.
Is hier een vuisregel die met zekere marge kan toegepast worden om de installatie toch al uit te voeren? De buislengte tussen de tower en monoblock is circa 5 a 6 meter. Er zitten 4 bochten in. Er is geen noemenswaardig hoogteverschil tussen de monoblock en de tower, ze staan beide op de begane grond.
Houd rekening dat de delta T voor warm water (incl legionella runs) hoog kan zijn. Dus niet alleen rekenen met CV water termp. Ik zou GEEN pijp buis dunner dan 28mm gebruiken.GigaTexel_BE schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:42:
[...]
Ik zou me daar niet al te druk in maken en over piekeren.
Heb je 1" of 5/4" liggen? Gebruik dan gewoon dat.
Ik heb vanaf de WP 22 mm, en bij het boilervat haalt hij daar makkelijk z'n maximale debiet van 1500 l/m. De CV installatie begint ook met 22 mm / 3/4" en vervolgens naar 15 mm / 1/2" of minder nog, maar dan zakt het debiet wel naar 1200 l/m, wat overigens nog heel prima is.Citabria schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 01:34:
Hallo,
Ik heb een vraag over de installatie van een monoblock VWL 75/6 A S2 met uniTOWER VIH QW 190/6 E. In de handleiding staat dat de aansluiting vertrek/retour van primair water-circuit (naar de monoblock) een 1 1/4 aansluiting is. Ook op de VWL 75/6 zie ik 1 1/4 aansluiting. Maar als ik de installatievideo van Vaillant bekijk dan heb ik de indruk dat ze bij de installatie van de monoblock buiten naar binnen gaan met 1 1/4 en 35 mm koper, terwijl dit plots aan de uniTOWER op magische wijze 28 mm lijkt te worden waarop ze mof zetten van 1 1/4.
Wat is nu concreet de diameter van die kopere leiding tussen de monoblock en de uniTOWER? Want ik heb de indruk dat het naar 1" (28 mm) wordt verminderd. Wat is dan het nut van die 1 1/4 aansluiting op zowel de binnen als buitenunit?
Hier lijken ze aan te sluiten op 28 mm en een 35 mm (1 1/4 of 5/4) mof te plaatsen:
YouTube: aroTHERM plus - Installatie van de uniTOWER plus
En in dezelfde reeks lijkt de aansluiting overgang overduidelijk 1 1/4 naar 35 mm:
YouTube: How to aroTHERM plus - Installatie warmtepomp
Ik heb de handleiding bekeken op zoek naar dat er bij bepaalde omstandigheden 35 of 28 mm mag gebruikt worden (drukverlies, afstanden, hoogteverschillen, ...) maar er staat buiten de aansluitingspecificatie op de uniTOWER en monoblock niet vermeld van de diameter van de leiding. In principe als ze 1 1/4 gebruiken moet je met 35 mm werken. Maar de praktijk lijkt anders. Verwarrend.
Bedankt!
De Duitsers gebruiken veel RVS ribbelbuis, die hebben de wartels altijd een maat groter.Citabria schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 01:34:
Hallo,
Ik heb een vraag over de installatie van een monoblock VWL 75/6 A S2 met uniTOWER VIH QW 190/6 E. In de handleiding staat dat de aansluiting vertrek/retour van primair water-circuit (naar de monoblock) een 1 1/4 aansluiting is. Ook op de VWL 75/6 zie ik 1 1/4 aansluiting. Maar als ik de installatievideo van Vaillant bekijk dan heb ik de indruk dat ze bij de installatie van de monoblock buiten naar binnen gaan met 1 1/4 en 35 mm koper, terwijl dit plots aan de uniTOWER op magische wijze 28 mm lijkt te worden waarop ze mof zetten van 1 1/4.
Wat is nu concreet de diameter van die kopere leiding tussen de monoblock en de uniTOWER? Want ik heb de indruk dat het naar 1" (28 mm) wordt verminderd. Wat is dan het nut van die 1 1/4 aansluiting op zowel de binnen als buitenunit?
Hier lijken ze aan te sluiten op 28 mm en een 35 mm (1 1/4 of 5/4) mof te plaatsen:
YouTube: aroTHERM plus - Installatie van de uniTOWER plus
En in dezelfde reeks lijkt de aansluiting overgang overduidelijk 1 1/4 naar 35 mm:
YouTube: How to aroTHERM plus - Installatie warmtepomp
Ik heb de handleiding bekeken op zoek naar dat er bij bepaalde omstandigheden 35 of 28 mm mag gebruikt worden (drukverlies, afstanden, hoogteverschillen, ...) maar er staat buiten de aansluitingspecificatie op de uniTOWER en monoblock niet vermeld van de diameter van de leiding. In principe als ze 1 1/4 gebruiken moet je met 35 mm werken. Maar de praktijk lijkt anders. Verwarrend.
Bedankt!
Ja. Je unit niet op een dak zetten maar gewoon in de tuin. Zeker zo'n zware. Dit gaat geheid problemen geven met trillingen, andere overlast en installateurs die weigeren om in winterse condities een unit op het dak te servicen.GigaTexel_BE schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:23:
Iemand suggesties of bedenkingen?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Onmogelijk in onze situatie, tenzij we 50m aan warm/koud leidingwerk trekken tot aan de unitowerAndrehj schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:57:
[...]
Ja. Je unit niet op een dak zetten maar gewoon in de tuin. Zeker zo'n zware. Dit gaat geheid problemen geven met trillingen, andere overlast en installateurs die weigeren om in winterse condities een unit op het dak te servicen.
Bij ons gaf de installateur niet eens de optie om hem op het dak te monteren, aangezien hij daar veels te veel problemen in zag.Andrehj schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:57:
[...]
Ja. Je unit niet op een dak zetten maar gewoon in de tuin. Zeker zo'n zware. Dit gaat geheid problemen geven met trillingen, andere overlast en installateurs die weigeren om in winterse condities een unit op het dak te servicen.
[ Voor 44% gewijzigd door mr_evil08 op 22-07-2025 17:44 ]
Hij moet op een dak. Welke, dat is hier de vraag. Op het gelijkvloers is nergens ruimte voor de Unitower, tenzij we die in die in de leefruimte, toilet of keuken neerzetten.mr_evil08 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:41:
@GigaTexel_BE Als het gaat resoneren hoor je dat ook in de kamers er omheen, niet enkel de kamer waar de unit op het dak staat.
De warmtepompwasdroger van de buren op zolder bijvoorbeeld kan ik prima beneden in de woonkamer horen(inmiddels gefixed met wat rubber dempers).
Zijn zware machines deze monoblock warmtepompen.
Ja kan ook de split plus kiezen.GigaTexel_BE schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 18:02:
[...]
Hij moet op een dak. Welke, dat is hier de vraag. Op het gelijkvloers is nergens ruimte voor de Unitower, tenzij we die in die in de leefruimte, toilet of keuken neerzetten.
[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 22-07-2025 21:29 ]
Wat mij in eerste instantie verbaast is dat een nieuwbouwwoning een 10 kW unit nodig heeft, dat moet een flink pand zijn of een verkeerde inschatting. Ik hou hier een jaren '30 woning warm met het 7 kW model. Wel nageïsoleerd, maar met her en der nog enkel glas en veel kierende ramen.GigaTexel_BE schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:23:
Een twijfelvraagje: naar eind dit jaar toe moeten we onze buitenunit 105/6 gaan plaatsen op onze nieuwbouw.
We hebben hiervoor 2 mogelijkheden: op een plat dak van verdieping +1 (bereikbaar via verdieping +2) of op het plat dak van de woning (boven op verdieping +2). Hieronder in bijlage even geschetst.
Optie plat dak +1: bereikbaar vanop de verdieping maar staat wel tegen de muur van de buur (oranje profielschets) misschien probleem voor voldoende luchtcirulatie? Wel eenvoudig aan te sluiten via muur doorboring (de technische ruimte is vlak naast het dak, waar de omcirkelde cijfers 2 staan). Ook risico op resonantie in de slaapkamer eronder op verdieping +1
Optie plat dak +2: enkel bereikbaar via ladder op plat dak +1 en staat altijd in de vrije lucht. Leidingen enkel aan te sluiten via dakdoorvoer wat misschien een lastige is gezien de diameter van de leidingen en isolatie die door de doorvoer geplooid moeten geraken. Resonantie is geen issue, kamer eronder is de technische ruimte.
Iemand suggesties of bedenkingen?
[Afbeelding]
@Zwartoog Dat gesprek over dimensionering was al eerder gevoerd, zie vanaf hier en verder: GigaTexel_BE in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"Zwartoog schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 08:24:
[...]
Wat mij in eerste instantie verbaast is dat een nieuwbouwwoning een 10 kW unit nodig heeft, dat moet een flink pand zijn of een verkeerde inschatting. Ik hou hier een jaren '30 woning warm met het 7 kW model. Wel nageïsoleerd, maar met her en der nog enkel glas en veel kierende ramen.
Verder: verdiep je ook in dit topic mbt trillingen: Trillingen warmtepomp dempen
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
280m² bewoonbare oppervlakte.Zwartoog schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 08:24:
[...]
Wat mij in eerste instantie verbaast is dat een nieuwbouwwoning een 10 kW unit nodig heeft, dat moet een flink pand zijn of een verkeerde inschatting. Ik hou hier een jaren '30 woning warm met het 7 kW model. Wel nageïsoleerd, maar met her en der nog enkel glas en veel kierende ramen.
Verder: verdiep je ook in dit topic mbt trillingen: Trillingen warmtepomp dempen
[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 23-07-2025 10:42 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Als het vermogensverlies bij -7 > 8kW is kun je met een 75/6 met max 7kW in de problemen komen, daarvoor hoeft het niet eens -7 te zijn. Als je veel grijze vochtige dagen hebt zoals afgelopen winter dan raak je behoorlijk wat vermogen/tijd kwijt met defrosts (hier tot 40/dag), daarnaast moet er wellicht ook nog een boilervat gevuld worden.paQ schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:41:
Mijn gevoel zegt dat je te hoog zit met een 105/6.
Moeten alle 280m2 op 21 blijven als het al -7 wordt?
75/6 past volgens mij beter, en scheelt ook nog eens zowat 70 kilo.
Ik weet niets van je huis, isolatie of afgiftesysteem natuurlijk, maar je kunt af met je 75/5 begrijp ik?Batilan schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:56:
[...]
Als het vermogensverlies bij -7 > 8kW is kun je met een 75/6 met max 7kW in de problemen komen, daarvoor hoeft het niet eens -7 te zijn. Als je veel grijze vochtige dagen hebt zoals afgelopen winter dan raak je behoorlijk wat vermogen/tijd kwijt met defrosts (hier tot 40/dag), daarnaast moet er wellicht ook nog een boilervat gevuld worden.
Ik heb een een vergelijkbaar gebruiksoppervlak (wel veel ramen) met een 75/5, die had het er zwaar mee afgelopen winter, terwijl de gemiddelde temperatuur niet eens erg laag was. Als je veel vloerverwarming hebt, dan heb je niet snel last van een wat hoger minimum vermogen.
Ik heb indertijd voor de 75/5 gekozen met name ook vanwege de maat van de buiten unit (is een enkele unit itt tot een dubbele unit voor de 105/5). Ook hier zat het op het randje qua keuze tussen die 2. Indertijd lag heel veel nadruk op een zo laag mogelijk minimaal vermogen in de verschillende WP fora hier. Ik heb nog nooit last gehad van pendelen, hooguit 2 stops per dag vanwege het wat hogere minimale vermogen (dat was dan op ruimte temperatuur, niet op te kleine delta-T, die is zelfs vaak vrij groot (> 6K).
Warmteverlies is in detail gebeurd door een studiebureau met 20°C in alle "leefruimtes", 18°C in de slaapkamers.paQ schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:41:
Mijn gevoel zegt dat je te hoog zit met een 105/6.
Moeten alle 280m2 op 21 blijven als het al -7 wordt?
75/6 past volgens mij beter, en scheelt ook nog eens zowat 70 kilo.
Dat is best fors ja.GigaTexel_BE schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:28:
[...]
Warmteverlies is in detail gebeurd door een studiebureau met 20°C in alle "leefruimtes", 18°C in de slaapkamers.
Het enige wat ik nogal veel vind is 2,02kW aan ventilatieverlies. Zelf uitrekenen op een bierkaartje geeft mij 470W.
Ja inderdaad.....en de onderbouwing hier plaatsen; er zijn zoveel knappe koppen die wel een advies hebben.paQ schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:01:
[...]
Dat is best fors ja.
Vraag anders om een onderbouwing daarvan en kijk of je het er mee eens bent. Als dat idd betekent dat je WV berekening daardoor 1500W lager uitpakt op 6.5 kW, dan..... naja.... zelf beslissen
Afgelopen winter inderdaad redelijk goed doorgekomen, maar zoals genoemd moest de 75/5 er flink aan trekken (ofwel veel uren op hoge compressor frequentie) op de dagen met veel defrosts (dus ongeveer vochtige dagen zo tussen de -2 en +4), met bijbehorend verbruik (heel wat dagen boven de 30 kWh met een enkele uitschieter naar ca. 50 kWh).paQ schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:00:
[...]
Ik weet niets van je huis, isolatie of afgiftesysteem natuurlijk, maar je kunt af met je 75/5 begrijp ik?
Wat ook wel helpt en ik zelf ook even moest leren is dat ik wat eerder begon met echt stoken wanneer een dergelijke week aangekondigd werd in het weerbericht.Batilan schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:38:
[...]
Afgelopen winter inderdaad redelijk goed doorgekomen, maar zoals genoemd moest de 75/5 er flink aan trekken (ofwel veel uren op hoge compressor frequentie) op de dagen met veel defrosts (dus ongeveer vochtige dagen zo tussen de -2 en +4), met bijbehorend verbruik (heel wat dagen boven de 30 kWh met een enkele uitschieter naar ca. 50 kWh).
Hoop wel dat bij strengere vorst het kleiner aantal defrosts voldoende is om de extra warmte behoefte te voorzien. Heb nu ook een te grote delta-T waardoor rendement niet optimaal is, maar de WP draait op het maximaal ingestelde debiet (ik meen 1050L/h?).
We hebben ook nog een (Daikin) multisplit Airco die we een heel enkele keer hebben aangeslingerd om te voorkomen dat de temperatuur zou zakken. Een volgende keer zou ik toch voor een wat ruimer bemeten unit gaan denk ik. Gaat wel om een iets grotere woning dan gemiddeld, maar er zijn hier ook zat grotere te vinden
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Ja maar zo gaat de ontwikkeling altijd door natuurlijk tussen merken. Toen wij moesten kiezen (mooi in Corona tijd) was het voor ons een erg goede optie. Dat andere merken nu weer efficienter zijn etc dat blijft.Technician- schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:47:
Voor grotere woningen cq villa’s heeft Vaillant geen goede oplossing cq loopt achter.
Het zijn of enorme monobloc met hoog minimum vermogen of stokoude splitunits of de nieuwe split plus maar die gaat nog niet tot 7kw -10c (6,8kw ofzo)
Verder is het minimum vermogen hoger en de efficiëntie lager dan andere merken momenteel.
Vaillant is druk bezig de lijn te moderniseren. Die units komen in de loop van 2025 en begin 2026.
Neem bv die 10kW bij -10C
Is bij Vaillant bijna niet te doen tenzij giga unit.
Bij Mitsubishi is het bij split nog geen meter hoog met veel betere efficiëntie.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Of Quatt stylo, en 2 x 55/6 in cascadeTechnician- schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:47:
Voor grotere woningen cq villa’s heeft Vaillant geen goede oplossing cq loopt achter.
Het zijn of enorme monobloc met hoog minimum vermogen of stokoude splitunits of de nieuwe split plus maar die gaat nog niet tot 7kw -10c (6,8kw ofzo)
Verder is het minimum vermogen hoger en de efficiëntie lager dan andere merken momenteel.
Vaillant is druk bezig de lijn te moderniseren. Die units komen in de loop van 2025 en begin 2026.
Neem bv die 10kW bij -10C
Is bij Vaillant bijna niet te doen tenzij giga unit.
Bij Mitsubishi is het bij split nog geen meter hoog met veel betere efficiëntie.
Alles bij elkaar genomen is een warmtewisselaar inderdaad behoorlijk duur. Bijvoorbeeld: de Vaillant VWZ MWT 150 kost al snel €1000, plus een extra afscheider, een extra expansievat en dan de glycol.Citabria schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:01:
Ik ga mijn brine circuit vullen van een nieuwe aroTHERM plus VWL 75/6 A S2. Ik merk dat er veel verschillende meningen zijn over al dan niet gebruik van propyleenglycol voor deze monobloc.
De reden dat ik dit initieel in vraag stelde is omdat ik merkte dat het brine en vloerverwarming circuit eigenlijk één circuit zijn. Het leek me niet echt de bedoeling om een propyleenglycol mengeling in de vloer te laten circuleren. Ik weet zelfs niet dat de Alupex die we 20 jaar geleden installeerde daarvoor geschikt is. Ik lees wel iets van een systeemscheiding in de handleiding van Vaillant, maar dit is dus niet voorzien in mijn installatie.
Ik nam daarop contact met iemand die deze systemen installeerde en die vertelde me dat er in België/Nederland voor particuliere installaties zelden of nooit propyleenglycol wordt gebruikt in deze monobloc installaties. De reden die hij aanhaalde is dat er te veel kosten zijn in verhouding tot het risico. De electriciteit moet al voor meerdere uren uitvallen én het moet minstens vriezen zodat de unit kan beviezen. Hij zei dat als je dan toch in die situatie komt dat je beter een deken op je monobloc legt dan 2000 euro extra uit te geven voor iets wat toch nooit gebruikt wordt.
Ook zou die propyleenglycol mengeling regelmatig moeten ververst worden. Dit is eigenlijk ook nieuw voor mij. Ik heb dit voor een grond-water warmtepomp nog nooit geweten, en dit lijkt me dan toch dezelfde mengeling.
Ik heb ook aangehaald dat je kan een ventiel installeren dat open gaat als de temperatuur van het water aan de monobloc onder de (ik dacht 3 graden) gaat. Dit wordt vaak in UK toegepast (ik denk zelfs verplicht). En dat is nu ook niet bepaald een land waar er veel vriesdagen zijn...
De vraag is nu: wat is hier van aan? Ik lees wat verschillende meningen, ook de mening van die installateur lees ik hier ook soms, maar er zijn er ook die het blijkbaar wél doen.
Glycolmengsels in het primaire circuit is in elk geval in BE geen standaard praktijk. De meeste fabrikanten schrijven echter wel altijd een vorsbeveiligingsklep voor. Lijkt me de beste en goedkoopste oplossing voor het risico.Citabria schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:03:
[...]
Alles bij elkaar genomen is een warmtewisselaar inderdaad behoorlijk duur. Bijvoorbeeld: de Vaillant VWZ MWT 150 kost al snel €1000, plus een extra afscheider, een extra expansievat en dan de glycol.
Niets doen, zoals de installateur suggereert, lijkt me het risico niet waard. De kans op een langdurige stroomuitval is inderdaad vrij klein. Het kan natuurlijk altijd. Maar wat ik waarschijnlijker acht, is een defect aan de warmtepomp zelf. Dan zou het water ook op de monoblock stil staan...
Dan denk ik dat ik voor de Caleffi iStop vorstbeveiligingsklep ga. Die kosten maar €100-150 per stuk, plus een paar Viega-fittingen, en ik zou ze nog achter de buitenunit kunnen aansluiten. Dat vereist wel wat aanpassingen van de leidingen, maar het lijkt me niet onoverkomelijk.
Of zie ik iets over het hoofd?
[ Voor 33% gewijzigd door Broodro0ster op 23-07-2025 15:07 ]
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Het je wel of geen WTW ventilatie? Zonder WTW is het vrij laag, dan ga je eerder richting de 3 kW als je goed ventileert.GigaTexel_BE schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:28:
Warmteverlies is in detail gebeurd door een studiebureau met 20°C in alle "leefruimtes", 18°C in de slaapkamers.
Het enige wat ik nogal veel vind is 2,02kW aan ventilatieverlies. Zelf uitrekenen op een bierkaartje geeft mij 470W.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ja. Bedrading pomp loshalen en deze met een verlengsnoer in huis inpluggen zodat deze in iedergeval blijft cirkuleren.Citabria schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:03:
[...]
Alles bij elkaar genomen is een warmtewisselaar inderdaad behoorlijk duur. Bijvoorbeeld: de Vaillant VWZ MWT 150 kost al snel €1000, plus een extra afscheider, een extra expansievat en dan de glycol.
Niets doen, zoals de installateur suggereert, lijkt me het risico niet waard. De kans op een langdurige stroomuitval is inderdaad vrij klein. Het kan natuurlijk altijd. Maar wat ik waarschijnlijker acht, is een defect aan de warmtepomp zelf. Dan zou het water ook op de monoblock stil staan...
Dan denk ik dat ik voor de Caleffi iStop vorstbeveiligingsklep ga. Die kosten maar €100-150 per stuk, plus een paar Viega-fittingen, en ik zou ze nog achter de buitenunit kunnen aansluiten. Dat vereist wel wat aanpassingen van de leidingen, maar het lijkt me niet onoverkomelijk.
Of zie ik iets over het hoofd?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Is volgens het verslag ingerekend met WTW en D systeem (zoals het ook zal worden uitgevoerd). Rendement van de unit is 89% bij maximaal benodigd debiet.Andrehj schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:02:
[...]
Het je wel of geen WTW ventilatie? Zonder WTW is het vrij laag, dan ga je eerder richting de 3 kW als je goed ventileert.
Met WTW is 2 kW veel te hoog, dan heb je hooguit 300W ventilatieverlies (bij 90% rendement van je warmtewisselaar, wat goed haalbaar is).
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Dan kan die 2 kW natuurlijk nooit kloppen. Dat zou betekenen dat je zonder WTW 18.2 kWGigaTexel_BE schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:51:
Is volgens het verslag ingerekend met WTW en D systeem (zoals het ook zal worden uitgevoerd). Rendement van de unit is 89% bij maximaal benodigd debiet.
[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 24-07-2025 10:01 ]
Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262
Iemand enig idee of dit mogelijk is?Siro schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:43:
Vraagje ivm koelen:
Ik heb het automatisch koelen aangezet op mijn circuit en de buitentemp wanneer die moet starten verlaagd, maar de WP blijft gwn water rond de 30 graden rondpompen terwijl hij in geval van koelen water van 18 graden zou nemen.
Koelmodus staat op manueel en iddem voor verwarmingsmodus. Hij start enkel met koelen indien ik de functie "koelen voor enkele dagen" gebruik.
Deze functie leek me minder handig aangezien ik enkel overdag wil koelen indien de temp boven een bepaalde waarde is. Kan je dit zo instellen?
Automatisch koelen aan en handmatig koelen bij CV circuit 1.
Ik was net geen 14K kwijt voor de 75/8.2. De rest hetzelfde.Murphy78 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:49:
Ik heb een aantal offertes gekregen, ze liggen redelijk bij elkaar. Totaalbedarg is rond de 14k (gaat subsidie nog vanaf) voor de AroTHERM VWL Split plus 55/8.2 buiten+binnenunit, 200L boiler, VRC720+gateway, 2 extra electragroepen, verwijderen huidige CV, 2 dagen arbeid, magnetisch filter, materiaal etc. Dit klinkt normaal?
Een van de partijen komt het best over. Waar ik echter met ze over wil praten zijn de betaalvoorwaarden. Ze willen 50% meer dan twee weken van te voren, en 50% de dag voor installatie. Daarmee ligt al het risico bij mij, mochten ze b.v. failliet gaan. Liever zou ik zien: 50% ervoor, 50% nadat het werkend is opgeleverd.
Wat is gebruikelijk?
Bij mij was de betaling binnen 14 dagen na plaatsing.Murphy78 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:49:
Ik heb een aantal offertes gekregen, ze liggen redelijk bij elkaar. Totaalbedarg is rond de 14k (gaat subsidie nog vanaf) voor de AroTHERM VWL Split plus 55/8.2 buiten+binnenunit, 200L boiler, VRC720+gateway, 2 extra electragroepen, verwijderen huidige CV, 2 dagen arbeid, magnetisch filter, materiaal etc. Dit klinkt normaal?
Een van de partijen komt het best over. Waar ik echter met ze over wil praten zijn de betaalvoorwaarden. Ze willen 50% meer dan twee weken van te voren, en 50% de dag voor installatie. Daarmee ligt al het risico bij mij, mochten ze b.v. failliet gaan. Liever zou ik zien: 50% ervoor, 50% nadat het werkend is opgeleverd.
Wat is gebruikelijk?
[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 27-07-2025 19:41 ]
[ Voor 41% gewijzigd door dunklefaser op 27-07-2025 23:12 ]
Ik verlies er (afgelopen dag 12:00 > 07:00)Middenberm schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:25:
Goedenavond
Wij hebben een Vaillant UniSTOR 200L boiler voor SWW
Eindelijk eens tijd om met Home Assistant te experimenteren en nu viel mij het volgende op.
[Afbeelding]
Een stilstandverlies van 9 graden in 18 uur.
In mijn beleving is dat een best fors verlies voor de huidige temperatuur van de zolder, waar dat ding staat.
Of is dit een normaal gemiddeld verlies?
Als je de grafiek vergelijkt met de rechter, dan lijkt het alsof je ergens tussen 17 - 18 toch warm water hebt gepakt, niet toevallig via de keukenkraan of badkamerkraan?Middenberm schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:25:
Goedenavond
Wij hebben een Vaillant UniSTOR 200L boiler voor SWW
Eindelijk eens tijd om met Home Assistant te experimenteren en nu viel mij het volgende op.
[Afbeelding]
In mijn beleving is dat een best fors verlies voor de huidige temperatuur van de zolder, waar dat ding staat.
aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 28-07-2025 18:47 ]
Ik heb een Nexus Energieklasse A, die in de relatief koele garage staat. Net voor de vakantie was de SWW run ivm voldoende zon naar 62c gegaan, daarna duurde het 36u voor er 9c vanaf was.Middenberm schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:25:
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
EDIT:Mjier schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:37:
AI zegt: "De gelaagdheid in een boiler, waarbij warm water bovenin zit en kouder water onderin, zal langzaam afnemen door warmteverlies en menging, zelfs met goede isolatie. Dit komt doordat warmte altijd van warmer naar kouder medium zal stromen, waardoor de temperatuur in de boiler uiteindelijk gelijkmatiger wordt".
Je temperatuursensor meet een temperatuurafname ter plaatse van de sensor. Koelt nu de boiler als geheel zoveel af, of mengt het water ook een beetje waardoor het lijkt of de boiler snel kouder wordt?
Kun je een keer 24 uur geen water tappen, en meten wat je dan aan stroom verbruikt om hem weer op te warmen? Dat geeft misschien andere inzichten, en in ieder geval een goede reden om er een paar dagjes tussenuit te gaan;)
[ Voor 6% gewijzigd door Batilan op 30-07-2025 11:04 ]
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Dat lijkt inderdaad ook wat te zien is in de grafieken die ik heb gepost. Met name als de temperatuur bij de sensor (op ca. 1/3e vanaf de onderkant) onder de 30 graden daalt na een douchebeurt of bad is dat goed te zien.maarten_NL schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 07:45:
@Batilan
Ik heb 2 sensoren op een 300L vat van zeg 1m70 hoog, op 1/3e van de bovenkant voor de regeling en 1/3e vanaf de onderkant voor de grafiekjes.
Wat je na verloop van tijd ziet is dat de temperatuur onderin afhankelijk van de Delta T boven/onder met een graad of 1-2 per dag omhoog kruipt. Zeker als iemand al een keer in bad/douche is geweest is het onderin kouder, als het daar 30 is dan warmt het dus eerder op van de laag er boven dan naar buiten.
Vergunning? Gewoon neerzetten dat dingRzrBck schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:56:
Voor mijn WPAC berekening in de vergunning aanvraag kwam de vraag terug wat de tonaalaanslag van de VWL75/6 is. Inmiddels kon ik daar dit document over vinden:
https://www.vaillant.nl/d...pompen-072023-2687302.pdf?
[Afbeelding]
Wellicht handig voor een ander ook!
Dat is inderdaad een mooie efficiente manier om je boiler te verwarmen zonder de gelaagdheid al te zeer te verstoren. Ik weet niet of je een spiraal contra-productief moet noemen, maar hij werkt in ieder geval minder efficient dan met een gelaagd buffervat oplossing zoals je aanhaalt. Helaas werd deze oplossing in de tijd dat ik het systeem moest kiezen nog niet veel besproken bij mijn weten. Dus nuttig voor de mensen die nog een boiler moeten aanschaffen om mee te nemen in hun overwegingen, maar mensen die al een boiler hebben staan zijn toch vooral geinteresseerd in het beoordelen/verbeteren van de effcientie van hun bestaande oplossing.dunklefaser schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:27:
Schichtladespeicher is het trefwoord - wikipedia heeft ook een pagina.
Een spiraal is in principe contraproductief.
Voor zover ik weet zijn alle modellen t,/m 65 1-fase. De 75 modellen kunnen 1 of 3 fase zijn. Vanaf de 105 zijn het allemaal 3-fase modellen. Maar je kunt het best even in het technisch datablad kijkenMurphy78 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:38:
Weet iemand wat voor meterkastautomaat de 55/8.2 Split (Plus) warmtepomp nodig heeft? Gaat het om een 1-fase of een 3-fase aansluiting? Ik kan het niet in de handleiding vinden.
Als je wat gebladerd hebt heb je waarschijnlijk weinig ontevreden gebruikers gezien (m.u.v Sonja maar dat ging meer over de offerte bedragenMaurice777 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:43:
Hoi allen,
Heb een beetje zitten bladeren in dit forum.
Raden jullie de arotherm aan? Heb een goed geïsoleerde woning en er moet zo n 150m2 aan vloerverwarming warm gehouden worden. Verder wil ik geen problemen als ik een half uur wil douchen en een bad wil aanzetten.
Doordat het een nieuwe woning is weet ik het verbruik niet maar ik wil AE gaan.
Alvast bedankt!
[ Voor 9% gewijzigd door Batilan op 30-07-2025 23:41 ]
Bedankt!Batilan schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 23:33:
[...]
Als je wat gebladerd hebt heb je waarschijnlijk weinig ontevreden gebruikers gezien (m.u.v Sonja maar dat ging meer over de offerte bedragen). Meeste discussies gaan over sizing van vermogen, wel/geen buffervat (met vvw van enige omvang meestal niet nodig), optimalisaties of vergelijken van cop cijfers.
Ook zoals bij iedere wp ook discussies over installateurs waarbij gezegd moet worden dat Vaillant zijn installateurs goed ondersteund.
Ook zijn de Vaiillants goed te monitoren/tweaken middels de ebus met een ebus adapter en een HA plugin. Of middels een gateway i.c.m een redelijke app waarmee je de essenties van de werking eenvoudig kunt volgen, en diverse instellingen kunt aanpassen.
Verder behoren de Vaillant buitenunits tot de stilste in de markt. Met de efficiëntie zit het zeker met de nieuwere modellen ook wel snor.
Voor mij persoonlijk is de unit aan de krappe kant, maar we zijn de winter goed doorgekomen
Just my 2 cents
Miss verstand - verschil tussen buffervat en boilervat - opzoeken! En niet kWh, maar kW.Maurice777 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 00:29:
[...]
Bedankt!
VWL 125/6 A 400V Geeft zo n 8,5 kWh. Is dit te weinig voor je geweest? Je geeft aan met VVW geen buffervat nodig? Maar dat is juist voor tapwater toch?
[ Voor 15% gewijzigd door dunklefaser op 31-07-2025 09:27 ]
Ja ik zou de installateur Vaillant erbij laten komen en die de storing laten oplossen. Ook ivm de jonge leeftijd.mrturk76 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:01:
Ik heb sinds december 2024 een arotherm 55/6 draaien. Vanaf afgelopen woensdag komt de, hier reeds besproken, F.820 melding. Men geeft aan dat dit verder geen invloed heeft op de werking van de warmtepomp? Bij mij doet hij echter niets meer en pas na een reset (in mijn geval haal ik dan gewoon dom de stroom eraf) gaat het heel even goed. Met de nadruk op heel even, op het moment dat het verwarmen van het tapwater begint slaat hij weer in storing. Het moment dat hij in storing gaat lijkt ook steeds sneller te gaan.
Vaillant komt a.s. woensdag om de printplaat te vervangen maar ik vraag mij nu af of de print plaat wel het probleem is? Ook gezien de leeftijd van de warmtepomp. En heeft iemand evt nog tips het moment van in storing gaan te rekken? Men zegt dat het heel gezond is koud douchen maar ik word er niet vrolijk van :-)
[ Voor 21% gewijzigd door Feyd-Rautha op 02-08-2025 23:16 ]
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Ik neem aan dat je een kogelkraan voor je Unistor hebt zitten? Daarnaast, de CV leidingen kun je gewoon op druk zetten, dit heeft niks te maken met je SWW.Feyd-Rautha schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:10:
Mijn Vaillant installatie bevat een warmtepomp (AroTherm VWL 55/3) , hydraulische module (MEH61), unistor RW300, en een buffervat (VP RW 45/B).
Ik heb de installatie hydraulisch verbonden. (Zelfbouw via Sack)
Ik vraag mij af hoe ik de aansluitingen van de leidingen best kan testen op waterdichtheid. Ik vermoed dat ik via een vulkit het ganse system met water moet vullen: water via unistor RW300 -> meh61 -> buffervat -> vvw leidingen.
Moet ik hiervoor de 3-weg klep op een bepaalde stand zetten ?
Het is niet de bedoeling dat de ganse unistor RW300 gevuld wordt met water.
Kan ik uberhaupt iets verkeerd doen ?
De installatie is nog niet elektrisch aangesloten.
Ik had graag info verkregen hoe ik best de installatie kan testen of alles mooi waterdicht is, en hoe ik dit best kan aanpakken ?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq