WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Voor de meeste voortuinen geldt dat vergunningsvrije alleen tot een hoogte van 1 meter. En in alle gevallen moet je aan de geluidseisen richting de buren voldoen. Het vreemde is alleen dat die geluidseisen blijkbaar alleen gelden voor warmtepompen en airco's (en ik hier geluidsoverlast heb van de vijverpomp van de ene buurman, en de grondwaterpomp van de andere...Gerundium schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:44:
Huh, wat ik gelezen heb is het plaatsen van een warmtepomp vergunningsvrij? Maar goed, een WPAC berekening maken is natuurlijk alleen maar goed om daarmee aan te tonen dat je je houdt aan de geluidseisen op de perceelgrens.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Zover ik weet gelden deze eisen ook niet voor warmtepompen als ze in een schuuropstelling staan, vandaar dat deze opstellingen momenteel als alternatief voor de schoorsteen opstellingen populair zijn.Andrehj schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:57:
[...]
Voor de meeste voortuinen geldt dat vergunningsvrije alleen tot een hoogte van 1 meter. En in alle gevallen moet je aan de geluidseisen richting de buren voldoen. Het vreemde is alleen dat die geluidseisen blijkbaar alleen gelden voor warmtepompen en airco's (en ik hier geluidsoverlast heb van de vijverpomp van de ene buurman, en de grondwaterpomp van de andere...)
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Wat zijn nu goede instellingen om mee te starten? Ik zie in de handleiding een aantal instellingen die gedaan kunnen worden.
- automatisch koelen: ja/nee
- Koelen vanaf buitentemperatuur (24h gemiddelde)
- Min.gew. aanvoertemp koelen
Of raden jullie aan om de temperatuur eerst geleidelijk te laten dalen ivm de nieuw geplaatste vloerverwarming als een soort omgekeerd opstartprotocol?
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Het is met sensoren nauwelijks te meten wat de energieinhoud van je vat precies is.maarten_NL schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 07:45:
@Batilan
Ik heb 2 sensoren op een 300L vat van zeg 1m70 hoog, op 1/3e van de bovenkant voor de regeling en 1/3e vanaf de onderkant voor de grafiekjes.
Wat je na verloop van tijd ziet is dat de temperatuur onderin afhankelijk van de Delta T boven/onder met een graad of 1-2 per dag omhoog kruipt. Zeker als iemand al een keer in bad/douche is geweest is het onderin kouder, als het daar 30 is dan warmt het dus eerder op van de laag er boven dan naar buiten.
Daarom kijk ik altijd op van mensen die een energieverlies berekenen op basis van 1 temperatuur opnemer ergens in het vat.
In het vat is sprake van menging, interne circulatie en gelaagdheid. Allerlei factoren die een meting niet nauwkeurig maken.
In principe zou je een schil om de boiler moeten bouwen en je warmteverlies meten en berekenen en een warmtemeter in de primaire toevoer zetten om dit echt te meten zoals ze bij TNO ongetwijfeld doen.
Als je tijdens een vakantie je SWW niet gebruikt, dan kun je het (volgens mij) best simpel bepalen.Technician- schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:47:
[...]
Het is met sensoren nauwelijks te meten wat de energieinhoud van je vat precies is.
Daarom kijk ik altijd op van mensen die een energieverlies berekenen op basis van 1 temperatuur opnemer ergens in het vat.
In het vat is sprake van menging, interne circulatie en gelaagdheid. Allerlei factoren die een meting niet nauwkeurig maken.
In principe zou je een schil om de boiler moeten bouwen en je warmteverlies meten en berekenen en een warmtemeter in de primaire toevoer zetten om dit echt te meten zoals ze bij TNO ongetwijfeld doen.
SWW run, waarna geleidelijk verlies warmte, volgende SWW run naar dezelfde temp.
Warmteproductie 2e run in kWh thermisch / tijdsinterval tussen de 2 runs in uren = gemiddeld warmteverlies SWW vat in kW
Eens?
Met als caveat dat je warmteverlies in augustus wat lager kan zijn als het warm is in huis. Meet het daarom ook een keer tijdens een vakantie in de winter.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Dat zou ook in de buurt moeten komen.SebastiaanPs schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:40:
[...]
Als je tijdens een vakantie je SWW niet gebruikt, dan kun je het (volgens mij) best simpel bepalen.
SWW run, waarna geleidelijk verlies warmte, volgende SWW run naar dezelfde temp.
Warmteproductie 2e run in kWh thermisch / tijdsinterval tussen de 2 runs in uren = gemiddeld warmteverlies SWW vat in kW
Eens?
Met als caveat dat je warmteverlies in augustus wat lager kan zijn als het warm is in huis. Meet het daarom ook een keer tijdens een vakantie in de winter.
Maar alleen als er geen enkel warmwater getapt wordt.
En dan zeggen de temperatuur metingen van de boilersensor ook niks.
Alleen het kWh verbruik thermisch voor de terugwarming.
Maar dan komt mijn punt terug:
Het verloop van de temp op een punt in de boiler zal niet lineair zijn, ws zal deze snel zakken, dan stabiliseren en dan rustiger zakken.
Als je water tapt verander je weer de dynamiek in zo’n vat wat allerlei andere uitingen kan geven.
[ Voor 14% gewijzigd door Technician- op 07-08-2025 14:31 ]
Ik dacht dat de geluidseisen gelden voor alle apparatuur die buiten opgesteld staat.Andrehj schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:57:
[...]
Voor de meeste voortuinen geldt dat vergunningsvrije alleen tot een hoogte van 1 meter. En in alle gevallen moet je aan de geluidseisen richting de buren voldoen. Het vreemde is alleen dat die geluidseisen blijkbaar alleen gelden voor warmtepompen en airco's (en ik hier geluidsoverlast heb van de vijverpomp van de ene buurman, en de grondwaterpomp van de andere...)
Bv een afzuigsysteem van een bedrijf heb ik de gemeente ook al eens laten meten.
Normaal zit je MEH61 op een spiraal in de RW300, dus dan is dat sowieso ook een gesloten circuit.Feyd-Rautha schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:10:
Mijn Vaillant installatie bevat een warmtepomp (AroTherm VWL 55/3) , hydraulische module (MEH61), unistor RW300, en een buffervat (VP RW 45/B).
Ik heb de installatie hydraulisch verbonden. (Zelfbouw via Sack)
Ik vraag mij af hoe ik de aansluitingen van de leidingen best kan testen op waterdichtheid. Ik vermoed dat ik via een vulkit het ganse system met water moet vullen: water via unistor RW300 -> meh61 -> buffervat -> vvw leidingen.
Moet ik hiervoor de 3-weg klep op een bepaalde stand zetten ?
Het is niet de bedoeling dat de ganse unistor RW300 gevuld wordt met water.
Kan ik uberhaupt iets verkeerd doen ?
De installatie is nog niet elektrisch aangesloten.
Ik had graag info verkregen hoe ik best de installatie kan testen of alles mooi waterdicht is, en hoe ik dit best kan aanpakken ?
Bij de installatie die ik voor mijn zus gedaan heb (ook via Sack, maar zij hebben het hydraulisch stuk ook gedaan), word de installatie bijgevuld bij het expansievatje wat tussen de MEH en de VWL zit (als ik het mij tenminste goed herinner)
In de winter stroomt ca. 8 °C koud water de boiler in (condens op de leiding) en in de zomer is het koude water ca. 22 °C warm.
In de winter warmt het binnengestroomde koude water geleidelijk op - in de zomer natuurlijk veel minder.
Hoeveel warmte de warmtepomp van de wpb produceert kan ik alleen maar schatten, maar niet meten.
Dus ook het warmteverlies is een zeer grove schatting in dit geval.
Ik kan alleen de werkelijk getapte warmte in relatie zetten tot de gebruikte elektrische energie, meer niet.
Bij 45 °C boilertemperatuur (Kamstrup meting) heb ik in de zomer ca. 0.33-0,36 kWh nodig om de warmteverliezen te compenseren - in de winter is dit ca. 0.48-0,53 kWh
Bij laag warm water verbruik domineren de warmteverliezen het stroomverbruik is mijn voorlopige ervaring
ook kijk ik alleen naar mijn eigen cijfers (200 l Atlantic IV).
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Laag als 2 persoons en iedere dag een korte douche van (5 tot 7min.)?
Nooit aangedacht dat het warmteverlies hoger zou zijn.domineren de warmteverliezen het stroomverbruik is mijn voorlopige ervaring
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ongeveer 1,5 personen hier - bij 2 personen en een korte douche per dag (indicatie 50 l van 40°C)Seafarer schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:16:
[...]
Laag als 2 persoons en iedere dag een korte douche van (5 tot 7min.)?
[...]
Nooit aangedacht dat het warmteverlies hoger zou zijn.
kom ik op ongeveer evenveel stroom voor het douchen dan voor het warmhouden van de boiler.
YMMV
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik zit nu op €335 per jaar, begon ooit bij €190. De ene keer dat wij problemen hadden en ze langskwamen waren "dit soort problemen van de dekking uitgesloten". Typisch verzekering/onderhoudscontract weer. Ik zal niet meer verlengen.ben2513 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:52:
[...]
Ik zit dit jaar op 250p/j voor comfortGARANT (ook materiaal inclusief). Dat is de prijs voor wp onder de 10 kW. Het is een beetje zonde om nu op te zeggen want ze doen maar een onderhoudsbeurt per twee jaar, dus ik denk dat ik hem nog even door laat lopen en dan na de onderhoud ga opzeggen. Loopt echt flink in de kosten dit.
[Afbeelding]
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Vergeet de legionella run niet.dunklefaser schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:55:
@SebastiaanPs Ik heb bij mijn wpb (200 l Atlantic IV) een Kamstrup warmtemeter geplaatst om de getapte warmte te meten. Maar ook dat is niet helemaal zuiver.
In de winter stroomt ca. 8 °C koud water de boiler in (condens op de leiding) en in de zomer is het koude water ca. 22 °C warm.
In de winter warmt het binnengestroomde koude water geleidelijk op - in de zomer natuurlijk veel minder.
Hoeveel warmte de warmtepomp van de wpb produceert kan ik alleen maar schatten, maar niet meten.
Dus ook het warmteverlies is een zeer grove schatting in dit geval.
Ik kan alleen de werkelijk getapte warmte in relatie zetten tot de gebruikte elektrische energie, meer niet.
Bij 45 °C boilertemperatuur (Kamstrup meting) heb ik in de zomer ca. 0.33-0,36 kWh nodig om de warmteverliezen te compenseren - in de winter is dit ca. 0.48-0,53 kWh
Bij laag warm water verbruik domineren de warmteverliezen het stroomverbruik is mijn voorlopige ervaring
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Dat loopt wel op inderdaad. Een paar jaar geleden toen dit topic net gestart was, leek het nog een goede "investering" die te overwegen was, maar met dit soort kosten en uitsluitingen blijft daar weinig van over.ben2513 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:59:
[...]
Ik zit nu op €335 per jaar, begon ooit bij €190. De ene keer dat wij problemen hadden en ze langskwamen waren "dit soort problemen van de dekking uitgesloten". Typisch verzekering/onderhoudscontract weer. Ik zal niet meer verlengen.
worden voor mijn systeem de grafieken ("Energie") niet meer correct bijgewerkt.
Sinds 6 augustus is de binnentemperatuur niet meer geüpdate - constant 21,1 °C en
de buitentemperatuur staat sinds 7 augustus op constant 17,1 °C, wat natuurlijk niet klopt.
In het normale "Thuis"scherm vinden de updates (buitentemperatuur, binnentemperatuur) nog wel plaats (met de gebruikelijke vertraging) en komen overeen met het VRC 720/3 display.
Melding via de "Help"-> "neem contact op met klantenservice" drie dagen geleden gedaan.
Nog geen inhoudelijke reactie.
Ik vermoed een probleem met de backend database.
P.S.: Elektr. energie wordt wel correct getoond.
[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 12-08-2025 12:27 ]
Goed dat jij daaraan denkt - cijfers zijn al bekend.
Maar de wpb is een geval apart (Atlantic IV).
[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 12-08-2025 10:17 ]
Hier inderdaad hetzelfde probleem met de MyVaillant app v3.2.1. Binnentemperatuur blijft hier sinds 7 augustus hangen op 21.4°C.dunklefaser schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:09:
In de myVaillant app (V 3.2.1)
worden voor mijn systeem de grafieken ("Energie") niet meer correct bijgewerkt.
Sinds 6 augustus is de binnentemperatuur niet meer geüpdate - constant 21,1 °C en de buitentemperatuur staat sinds 7 augustus op constant 17,1 °C, wat natuurlijk niet klopt.
In het normale "Thuis"scherm vinden de updates (buitentemperatuur, binnentemperatuur) nog wel plaats (met de gebruikelijke vertraging) en komen overeen met het VRC 720/3 display.
Melding via de "Help"-> "neem contact op met klantenservice" drie dagen geleden gedaan.
Nog geen inhoudelijke reactie.
Ik vermoed een probleem met de backend database.
Uiteraard klopt alles op de VRC720 wel en houdt de WP met koeling de woning lekker comfortabel
In de grafiek klopt bij mij onder Energy de buitentemperatuur nog wel.. Vermoed ook een probleem met het Backend of database bij Vaillant.
/f/image/cxfFd4gK1yyXBI6T2c9bV38R.png?f=fotoalbum_large)
- Actief koelen is geactiveerd op de binnenunit
- Koelen staat ingeschakeld op de zone, dauwpuntbewaking staat ingeschakeld en koeltemperatuur voor de ruimte staat op 23 graden (om even te testen).
Edit:
Ja dus, ook in de installatieconfiguratie moet automatische koelen enabled worden (installateurniveau → 00 → Installatieconfiguratie). Samengevat moet het dus op drie plekken enabled worden:
- Op de binnenunit
- Via de thermostaat bij de installatieconfiguratie
- Via de thermostaat op de betreffende zone
[ Voor 27% gewijzigd door Question Mark op 13-08-2025 09:58 ]
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Wil je de legionella run nog delen?dunklefaser schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:13:
[...]
Goed dat jij daaraan denkt - cijfers zijn al bekend.
Maar de wpb is een geval apart (Atlantic IV).
Gezien je de stilstandverliezen noemt is dat ook een kleine moeite.
[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 12-08-2025 12:46 ]
Gaat nog wat duren - elke 10 dagen een run en nog onvoldoende/onvolledige gegevensmr_evil08 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:40:
[...]
Wil je de legionella run nog delen?
Gezien je de stilstandverliezen noemt is dat ook een kleine moeite.
en de wpb is op dit moment met vakantie
Er lijkt een hersteloperatie gaande te zijn - sinds 11 uur wordt bij mij de buitentemp. voor het eerst sinds 6 augustus weer bijgewerkt, maar de binnentemp. nog niet.NL-Kasper schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:34:
[...]
Hier inderdaad hetzelfde probleem met de MyVaillant app v3.2.1. Binnentemperatuur blijft hier sinds 7 augustus hangen op 21.4°C.
Uiteraard klopt alles op de VRC720 wel en houdt de WP met koeling de woning lekker comfortabel![]()
In de grafiek klopt bij mij onder Energy de buitentemperatuur nog wel.. Vermoed ook een probleem met het Backend of database bij Vaillant.
[Afbeelding]
Dat is goed nieuws. Hopelijk snel weer kloppende statistieken.dunklefaser schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:59:
[...]
Er lijkt een hersteloperatie gaande te zijn - sinds 11 uur wordt bij mij de buitentemp. voor het eerst sinds 6 augustus weer bijgewerkt, maar de binnentemp. nog niet.
Ondertussen kijk ik wel naar wat de warmte- en kWh-meters ervan maken. Dat klopt ten minste.
[ Voor 3% gewijzigd door Isdatzo op 12-08-2025 14:14 ]
Je kent dan waarschijnlijk ook deze 2 arotherm systemen op "emoncms"? (externe meters)Isdatzo schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:13:
Ik heb die Vaillant-statistieken al lang geleden losgelaten: ze zoeken het maar uit met die bende.
Ondertussen kijk ik wel naar wat de warmte- en kWh-meters ervan maken. Dat klopt ten minste.
Emoncms - Nt tnt - app view
Emoncms - hood - app view
De sCOP van 5,26 van de 55/6 van hood
bereikt mijn systeem met de split pure natuurlijk niet (aanvoer ligt hoger), maar 4,6-4,7 (Kamstrup + externe kWh-meters) is toch wat realistischer dan de 8052 kWh "opgewekte warmte"/1119 kWh "Elektrisch energieverbruik = 7,20 sCOP ("Energie-efficiëntie" vlgs. Vaillant

[ Voor 25% gewijzigd door dunklefaser op 12-08-2025 19:03 ]
Dat verkleuren vond ik bij mijn unit na 2 jaar ook al gaan opvallen, nog niets mee gedaan maar zou een kunstof hersteller iets kunnen zijn, waar je ook bumpers van auto's mee ontdoet van de verbleekte zweem ?plattie83 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:56:
Hebben jullie nog een tip voor het verkleuren van het donker grijze kunststof front van de buitenunit? Die van ons (4 jaar oud) begint inmiddels helaas aardig te verkleuren.
Zoiets bijvoorbeeld ?
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Yes werkt perfectPentaClover schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:29:
[...]
Dat verkleuren vond ik bij mijn unit na 2 jaar ook al gaan opvallen, nog niets mee gedaan maar zou een kunstof hersteller iets kunnen zijn, waar je ook bumpers van auto's mee ontdoet van de verbleekte zweem ?
Zoiets bijvoorbeeld ?
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Ik ga een paar fancoils hangen (niet van vaillant) waarbij de thermostaat van deze fancoils 2 uigangen heeft voor "cooling request" en "heating request".
Het zou mooi zijn als ik hiermee mijn vaillant warmtepomp kan aansturen om te gaan koelen of verwarmen.
Weet iemand of dit mogelijk is?
- nu ook weer de binnentemperatuur. Ik heb nog geen bericht van Vaillant op mijn melding ontvangen,
verder heeft het ook onder gebruikers blijkbaar niet veel aandacht.
Het korte starten van de circulatiepomp in de binnenunit (ca. 20 sec) om de 23 uur is aan het stroomverbruik goed te zien.
Ik vrees dat dit niet kan "af fabriek". Als je handig bent met bv. home assistant, kan je inputs van Shelly´s gebruiken om zo je Arotherm aan te sturen via de Vaillant integratie. Best guess...thve schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:42:
Hallo allemaal,
Ik ga een paar fancoils hangen (niet van vaillant) waarbij de thermostaat van deze fancoils 2 uigangen heeft voor "cooling request" en "heating request".
Het zou mooi zijn als ik hiermee mijn vaillant warmtepomp kan aansturen om te gaan koelen of verwarmen.
Inderdaad, thanks voor de heads up. Hier ook sinds vanochtend 9:00 weer de juiste binnentemperatuur in de grafieken.dunklefaser schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 19:26:
@NL-Kasper Sinds vanochtend 9 uur worden bij mij in de app de grafieken weer compleet güpdate
- nu ook weer de binnentemperatuur. Ik heb nog geen bericht van Vaillant op mijn melding ontvangen,
verder heeft het ook onder gebruikers blijkbaar niet veel aandacht.
Het korte starten van de circulatiepomp in de binnenunit (ca. 20 sec) om de 23 uur is aan het stroomverbruik goed te zien.
Buitensensor gaf 34°C aan vandaag, binnen gelukkig niet hoger dan 22°C á 23°C
hmm oke. jammer. Lijkt me eigenlijk basis functionaliteit..roofburner schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 19:31:
[...]
Ik vrees dat dit niet kan "af fabriek". Als je handig bent met bv. home assistant, kan je inputs van Shelly´s gebruiken om zo je Arotherm aan te sturen via de Vaillant integratie. Best guess...
dat men bezig is (alleen lijkt het probleem al opgelost - voorlopig).
Maar ik vind de vertraging van de updates van de grafieken van soms meer dan 1,5 uur te groot.
Vanochtend heel vroeg (toevallig?) via de app een feedback aanvraag over de app ontvangen"Dear valued Customer,
Thank you for contacting us! We appreciate your message and want you to know that your inquiry is important to us.
Our team is currently reviewing your request or feedback and if necessary, will get back to you within a couple of days. Whether you’re seeking support or sharing feedback, we’re here to assist you and ensure you have the best experience possible. We are constantly working to improve our app based on your valuable feedback and insights.
Thank you for your patience!
Yours sincerely,
Your myVAILLANT customer service team"
en ingevuld - ben zeker nog het e.e.a. vergeten.
Dat is inderdaad wel een erg algemene reactiedunklefaser schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:47:
@NL-Kasper Vandaag eindelijk een algemene bevestiging van de servicedesk op Engels ontvangen
dat men bezig is (alleen lijkt het probleem al opgelost - voorlopig).
Maar ik vind de vertraging van de updates van de grafieken van meer dan 1,5 uur te groot.
[...]
Vanochtend heel vroeg (toevallig?) via de app een feedback aanvraag over de app ontvangen
en ingevuld - ben zeker nog het e.e.a. vergeten.
Ach, ooit zal ik er ook maar aan moeten geloven een Kamstrup te installeren als ik fatsoenlijke metingen wil hebben, maar tot die tijd geeft de App gelukkig iets van een indicatie.
Moet wel zeggen dat de COP waardes uit de App in mijn geval nog niet zo gek klinken, maar helemaal zuiver zal het vast niet zijn.
thve schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:42:
Hallo allemaal,
Ik denk idd dat Shelly’s met Home Assistant, of een ander zelfgebouwd scriptje de voordeligste oplossing is.roofburner schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 19:31:
[...]
Ik vrees dat dit niet kan "af fabriek". Als je handig bent met bv. home assistant, kan je inputs van Shelly´s gebruiken om zo je Arotherm aan te sturen via de Vaillant integratie. Best guess...
Volgens mij kan het ook met een VR70 of VR71. Die hebben een extern contact voor warmtevraag (DEM1), maar dat is misschien wat overkill… sowieso is dat ook maar 1 contact (bij 1 circuit), dus als je meerdere fancoils hebt zal je daar iets tussen moeten plaatsen.
https://www.vaillant.be/d...96-tf-vr70-01-1868242.pdf
In mijn geval staat hij hydraulisch gescheiden. De WP draait dan gewoon autonoom richting buffer en als de fancoils vraag hebben tappen ze direct warmte of koelte. Zolang er geen klep open staat slaat hij amper aan en gebruikt de losse pomp nagenoeg niks. Natuurlijk wel iets minder efficiënt, dat wel, maar wel comfortabel.
En dit op redelijk korte termijn (binnen de 2 weken)
Vind het eigenlijk van de zotte dat je dat zelf niet kunt doen zonder KVK-nummer. Als het zo essentieel is dat een consument er niks mee kan moet je ze ook niet aanbieden voor de consument, lijkt mij dan. Of je hebt zoals ik een installateur die met pensioen is en het niet begrijpt, want 'dat doet Vaillant normaal'.. Ben je vet mee. Vaillant wijst me door naar de installateur. In België kan het overigens gewoon wel. Dus ja.
[ Voor 4% gewijzigd door Kuusj op 18-08-2025 13:47 ]
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Die van mij is ook niet geregistreerd (zelf geïnstalleerd). Wat mis ik dan?Kuusj schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:47:
Als er nog iemand bereid is mijn aroTHERM Plus te registreren bij Vaillant (eventueel tegen betaling), graag! Een PM lijkt me het handigste![]()
Vind het eigenlijk van de zotte dat je dat zelf niet kunt doen zonder KVK-nummer. Als het zo essentieel is dat een consument er niks mee kan moet je ze ook niet aanbieden voor de consument, lijkt mij dan. Of je hebt zoals ik een installateur die met pensioen is en het niet begrijpt, want 'dat doet Vaillant normaal'.. Ben je vet mee. Vaillant wijst me door naar de installateur. In België kan het overigens gewoon wel. Dus ja.
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Iedere garantieaanvraag is een gezeur bijvoorbeeld. Bij mij is een deel van de sticker eraf gegaan met schoonmaken (en schoonmaken is een vochtig microvezel doekje erover.. dus dat hoort niet kapot te gaan). Installateur in de buurt gebeld en die kwam terug dat hij contact met Vaillant had gehad maar dat hij niet geregistreerd was, dus dat het een erg lastig verhaal ging worden dit garantietechnisch op te lossenSpeedfight schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:32:
[...]
Die van mij is ook niet geregistreerd (zelf geïnstalleerd). Wat mis ik dan?

Voor de rest.. Geen idee.. Tot dusver.
Ahah, nou dan houdt ik mij ook aanbevolen als je iemand hebt gevondenKuusj schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:51:
[...]
Iedere garantieaanvraag is een gezeur bijvoorbeeld. Bij mij is een deel van de sticker eraf gegaan met schoonmaken (en schoonmaken is een vochtig microvezel doekje erover.. dus dat hoort niet kapot te gaan). Installateur in de buurt gebeld en die kwam terug dat hij contact met Vaillant had gehad maar dat hij niet geregistreerd was, dus dat het een erg lastig verhaal ging worden dit garantietechnisch op te lossen
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Een geregistreerd apparaat wordt toch opgenomen in een database met het bijbehorende opstellings adres?Kuusj schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:51:
[...]
Iedere garantieaanvraag is een gezeur bijvoorbeeld. Bij mij is een deel van de sticker eraf gegaan met schoonmaken (en schoonmaken is een vochtig microvezel doekje erover.. dus dat hoort niet kapot te gaan). Installateur in de buurt gebeld en die kwam terug dat hij contact met Vaillant had gehad maar dat hij niet geregistreerd was, dus dat het een erg lastig verhaal ging worden dit garantietechnisch op te lossen
Dan kunnen ze zoeken op adres.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
De (web)winkel waar je het gekocht hebt, misschien?Kuusj schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:47:
Als er nog iemand bereid is mijn aroTHERM Plus te registreren bij Vaillant (eventueel tegen betaling), graag! Een PM lijkt me het handigste
Bij mij heeft daadwerkelijk een installateur geleverdmarcop23 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:17:
[...]
De (web)winkel waar je het gekocht hebt, misschien?
Uit een antwoord van de (app) support op een wat uitgebreider issue van mij:
Kan dus nog wat langer duren - maar is blijkbaar puur cosmetisch."Verder geeft u aan dat u in de myVaillant app tweemaal een Hydraulic Station ziet staan. Hoogstwaarschijnlijk heeft u een warmtepompinstallatie met een aroTHERM pure warmtepomp hierin. Als u een warmtepompinstallatie heeft met een aroTHERM pure warmtepomp erin dan worden er in de myVaillant app helaas twee Hydraulic Stations getoond in plaats van een Hydraulic Station en een buitenunit. Dit hebben wij reeds gemeld aan de ontwikkelaars van de myVaillant app en wij hopen dat dit binnenkort aangepast gaat worden. Wanneer dit aangepast gaat worden is ons tot op heden onbekend."
Ik heb een Pure staan van 10kw de 105/7.1 met binnenunit zonder SWW bij een klant.dunklefaser schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:16:
Voor gebruikers van de myVaillant app i.c.m. een Arotherm pure waarschijnlijk interessant om te weten.
Uit een antwoord van de (app) support op een wat uitgebreider issue van mij:
[...]
Kan dus nog wat langer duren - maar is blijkbaar puur cosmetisch.
En die geeft een COP van 1,5 tot 2 in de app/thermostaat. En de klant reageert daar telkens op (uiteraard). Heb al veel gecontroleerd en zelf koudemiddel erop en eraf gehad, was allemaal oké.
Omdat ik het niet meer wist Vaillant erbij. Die wist het ook niet (koudezijdig alles goed) maar heeft wel sensoren aanvoer/retour vervangen.
Dat hielp daarna niks, bij Ta 33 en Tbu 15C gaf die nog lager COP van 1.5.
Ondertussen was het stookseizoen voorbij en heb aangegeven dat we verder kijken in stookseizoen:
Wordt er gek van, moet er nu een KWH meter en warmtemeter bij puur om de foute app gegevens te verhullen of zal ik Vaillant gewoon weer laten langskomen net zolang tot ze buiten of binnenunit vervangen?
En gekke is, in de monitoring e.d. zijn alle waardes logisch behalve energieverbruik/energie opgewekt wat het ding uitspuugt
Maar ik zou Vaillant er voor nu bij halen...
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
De "energie efficiëntie" is veel te hoog want de elektrische energie wordt veel te laag "geschat"
(ca. 70% van de werkelijke waarde). De "natuurlijke bron Opbrengst" komt wonderbaarlijk bijna overeen met de thermische energie van de Kamstrup. De "opgewekte warmte" is weer te hoog.
/f/image/CmOQDD9MdE3jPnSvVYLGfdoI.png?f=fotoalbum_large)
Maar Vaillant heeft zich goed ingedekt:
Maar het interesseert me eigenlijk niet meer waaraan mogelijke afwijkingen liggen,"Houd er rekening mee dat
Onze myVaillant-app maakt gebruik van diverse factoren om energieverbruik, energieopbrengsten en rendementen in de schatten. Het is belangrijk om te weten dat deze schattingen in sommige gevallen aanzienlijk kunnen afwijken van de werkelijke cijfers."
ik vertrouw voorlopig op de cijfers van de externe meters (zie ook de tabellen van tomexergie vanaf januari)
[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 19-08-2025 21:21 ]
Ja klopt. Maar daar zit een zwembad, anex gebouw met ook een warmtepomp achter, radio zender, soort machine fabriek achtige toestand erbij, dus dat is niet zo te bepalen.Ronald schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:15:
@Technician- Met een 10kW zal er a) behoorlijk veel gas vervangen zijn en b) het elektriciteitsverbruik in het stookseizoen vrij significant omhoog gegaan moeten zijn. Is dat verschil in lijn met COP 3-4 of Cop 1.5-2 ?
Maar ik zou Vaillant er voor nu bij halen...
Ik wacht wel even tot oktober/november en blijf reclameren, er zit ook een Vaillant servicecontract op, dus. Verder werkt het goed.
Met de Vaillant “eigen” buitenunits gaat het behoorlijk goed met die berekening.
De pure heeft een modbus en “derde” fabrikaat buitenunit, denk dat er iets niet goed gaat in die data overdracht van de energiemeting buitendeel.
Als je niet weet wat je meet, weet je... nog niks.Technician- schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:10:
[...]
Wordt er gek van, moet er nu een KWH meter en warmtemeter bij puur om de foute app gegevens te verhullen of zal ik Vaillant gewoon weer laten langskomen net zolang tot ze buiten of binnenunit vervangen?
En gekke is, in de monitoring e.d. zijn alle waardes logisch behalve energieverbruik/energie opgewekt wat het ding uitspuugt
Een meetinstrument zonder specificaties is dus precies zoveel waard als je nu merkt.
Wellicht in offertestadium al melden: de getallen in de app zijn hit or miss, als je echt wil weten hoe het zit zal je inderdaad onafhankelijke meters (met bekende nauwkeurigheid) moeten installeren.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Wel opvallend dat de afwijking nog groter is geworden na het vervangen van de temp sensoren. Zou de meting van de flow of het opgenomen vermogen dan niet kloppen? Of klopt het wel en is er iets goed mis met het apparaat?Technician- schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:34:
[...]
Ja klopt. Maar daar zit een zwembad, anex gebouw met ook een warmtepomp achter, radio zender, soort machine fabriek achtige toestand erbij, dus dat is niet zo te bepalen.
Ik wacht wel even tot oktober/november en blijf reclameren, er zit ook een Vaillant servicecontract op, dus. Verder werkt het goed.
Met de Vaillant “eigen” buitenunits gaat het behoorlijk goed met die berekening.
De pure heeft een modbus en “derde” fabrikaat buitenunit, denk dat er iets niet goed gaat in die data overdracht van de energiemeting buitendeel.
Als klant zou ik er een kWh meter en Kamstrup in willen hebben, kost ook de wereld niet. Minder dan een zwembad etc
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Ik zou dan wel een warmtemeter (Kamstrup o.i.d.) kiezen die ook bij koelbedrijf de warmte-energie kan meten c.q. registreren.SebastiaanPs schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:45:
[...]
Wel opvallend dat de afwijking nog groter is geworden na het vervangen van de temp sensoren. Zou de meting van de flow of het opgenomen vermogen dan niet kloppen? Of klopt het wel en is er iets goed mis met het apparaat?
Als klant zou ik er een kWh meter en Kamstrup in willen hebben, kost ook de wereld niet. Minder dan een zwembad etc
Ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen.
Ik heb een vaillant aroTHERM plus VWL 75/6 met vr921 internet gateway, gelijk met de installatie laten monteren.
Nu heb ik van solaredge de one controller zodat deze via eebus kan communiceren om de overtollige zonne energie te gebruiken met de warmtepomp.
Alleen krijg ik de one controller niet gekoppeld met de vaillant, ze vinden elkaar niet via eebus.
Ik heb de in de myvailantapp eebus aangezet en laten zoeken.
Bij een vriend hebben we in hetzelfde systeem de vr940f gateway gemonteerd, en daar werkt het naadloos samen.
Nu de vraag zit er zoveel verschil tussen de vr921 en de vr940f?
Nu heb ik de 940f liggen alleen krijg ik deze met geen mogelijkheid gekoppeld aan mijn systeem, moet ik op een bepaalde manier de vr921 uit mijn systeem halen?
Alvast bedankt!
Misschien kan je met deze tweaker bijdrage uit 2024 iets beginnen?Bassion schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:34:
Beste medegebruikers,
Ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen.
Ik heb een vaillant aroTHERM plus VWL 75/6 met vr921 internet gateway, gelijk met de installatie laten monteren.
Nu heb ik van solaredge de one controller zodat deze via eebus kan communiceren om de overtollige zonne energie te gebruiken met de warmtepomp.
Alleen krijg ik de one controller niet gekoppeld met de vaillant, ze vinden elkaar niet via eebus.
Ik heb de in de myvailantapp eebus aangezet en laten zoeken.
Bij een vriend hebben we in hetzelfde systeem de vr940f gateway gemonteerd, en daar werkt het naadloos samen.
Nu de vraag zit er zoveel verschil tussen de vr921 en de vr940f?
Nu heb ik de 940f liggen alleen krijg ik deze met geen mogelijkheid gekoppeld aan mijn systeem, moet ik op een bepaalde manier de vr921 uit mijn systeem halen?
Alvast bedankt!
-Titel: "Vaillant gateway voor WP: sensoNet of myVaillant Connect?"
Je zou inderdaad denken aan een defecte flowsensor of grote afwijking tussen aanvoer/retour sensor. Is enigzins te meten als hij alleen circuleert, bijv. als hij in zijn wachttijd zit. Dan in installateurniveau even de sensoren uitlezen. Maar je zou verwachten dat Vaillant dat heeft gecheckt na vervanging van de sensor.Technician- schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:34:
[...]
Ja klopt. Maar daar zit een zwembad, anex gebouw met ook een warmtepomp achter, radio zender, soort machine fabriek achtige toestand erbij, dus dat is niet zo te bepalen.
Zou het nog kunnen dat de elektrische bijstook heeft meegedaan waardoor de COP waardes zo laag uitvallen? Ik weet nog dat dit bij mijn Split ook een probleem was direct na de installatie. Heb toen in de VRC920 de “Bijverwarming” hard op “Uit” moeten zetten en hij begon toen pas alleen de compressor te gebruiken bij CV bedrijf.
Verder helemaal eens met die “eigen” fabrikaat units. De energiewaardes van mijn Split lijken amper af te wijken (als ik vergelijk met mijn losse kWh meter), dus de COP waardes klinken ook wel aannemelijk. Aanvoer/retour-sensor meten ook netjes de gelijke temperatuur zodra hij alleen circuleert vanwege de graadminuutregeling.
Sensoren zijn allemaal vervangen en elektrische bijstook staat op uit.NL-Kasper schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:43:
[...]
Je zou inderdaad denken aan een defecte flowsensor of grote afwijking tussen aanvoer/retour sensor. Is enigzins te meten als hij alleen circuleert, bijv. als hij in zijn wachttijd zit. Dan in installateurniveau even de sensoren uitlezen. Maar je zou verwachten dat Vaillant dat heeft gecheckt na vervanging van de sensor.
Zou het nog kunnen dat de elektrische bijstook heeft meegedaan waardoor de COP waardes zo laag uitvallen? Ik weet nog dat dit bij mijn Split ook een probleem was direct na de installatie. Heb toen in de VRC920 de “Bijverwarming” hard op “Uit” moeten zetten en hij begon toen pas alleen de compressor te gebruiken bij CV bedrijf.
Verder helemaal eens met die “eigen” fabrikaat units. De energiewaardes van mijn Split lijken amper af te wijken (als ik vergelijk met mijn losse kWh meter), dus de COP waardes klinken ook wel aannemelijk. Aanvoer/retour-sensor meten ook netjes de gelijke temperatuur zodra hij alleen circuleert vanwege de graadminuutregeling.
De warmtepomp schakelt bij piekbelasting een externe ketel bij.
Dan blijft er niet veel meer over nee. Bijzonder dat vooral de Pure-serie hier last van heeft. Dan denk je inderdaad aan een communicatie- of softwarefout ergens.Technician- schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:45:
[...]
Sensoren zijn allemaal vervangen en elektrische bijstook staat op uit.
De warmtepomp schakelt bij piekbelasting een externe ketel bij.
Voor mij is dit niet bijzonder - de Arotherm pure was budget split - dat hoor je ook soms.. De hardware van de buitenunit is niet door Vaillant ontwikkelt, voor zover ik weet, (dat zie je) en de integratie met het Vaillant universum lijkt (nog) niet optimaal te zijn.NL-Kasper schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:55:
[...]
Dan blijft er niet veel meer over nee. Bijzonder dat vooral de Pure-serie hier last van heeft. Dan denk je inderdaad aan een communicatie- of softwarefout ergens.
Mijn cijfers van het elektrisch verbruik jan - april 2025
Vaillant Arotherm pure via de app: 829,5 kWh
externe meters (meterkast): 1099,05 kWh
Vaillant schat dus maar 75,5% van wat de externe meters meten.
[ Voor 17% gewijzigd door dunklefaser op 20-08-2025 19:31 ]
Bedankt voor je reactie, deze had ik idd al doorgelezen maar niet echt van toepassing voor mij.dunklefaser schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:17:
[...]
Misschien kan je met deze tweaker bijdrage uit 2024 iets beginnen?
-Titel: "Vaillant gateway voor WP: sensoNet of myVaillant Connect?"
Als die bij mijn klant dat ook deed was het super!dunklefaser schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:19:
[...]
Voor mij is dit niet bijzonder - de Arotherm pure was budget split - dat hoor je ook soms.. De hardware van de buitenunit is niet door Vaillant ontwikkelt, voor zover ik weet, (dat zie je) en de integratie met het Vaillant universum lijkt (nog) niet optimaal te zijn.
Mijn cijfers van het elektrisch verbruik jan - april 2025
Vaillant Arotherm pure via de app: 829,5 kWh
externe meters (meterkast): 1099,05 kWh
Vaillant schat dus maar 75,5% van wat de externe meters meten.
Maar die doet precies andersom.

Zo of andersom maakt niet uit - beide wijken te veel af van de realiteit.Technician- schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:39:
[...]
Als die bij mijn klant dat ook deed was het super!
Maar die doet precies andersom.
Een (s)COP van >7 is niet super, maar wensdenken.
Mijn, onafhankelijk bepaalde sCOP van 4,55 is voorlopig o.k..
De laatste alinea is natuurlijk veelzeggend en tegelijkertijd eigenlijk nietszeggend.Vaillant heeft de myVaillant app ontwikkeld om gebruikt te worden op telefoons en tablets die werken op Android of iOS van Apple omdat dit de meest voorkomende apparaten zijn. Helaas is de myVaillant app dus niet geschikt om op tablet-pc's geïnstalleerd te worden. Wij zullen aan de ontwikkelaars wel doorgeven dat het prettig zou zijn als de myVaillant app ook geïnstalleerd kan worden op tablet-pc's. Of dit dan in de toekomst ook mogelijk gaat worden kunnen wij u op dit moment nog niet garanderen.
U geeft aan dat u graag de myVaillant Pro Service app zou willen gaan gebruiken. De myVaillant Pro Service app is echter exclusief bedoelt voor installatiebedrijven met een geldig Vaillant account en niet voor particulieren.
Uw observaties over de onnauwkeurige energiegegevens zijn terecht. De berekening in de myVaillant app is gebaseerd op standaardalgoritmes en kan afwijken bij systemen met externe meters of specifieke configuraties zoals de Arotherm pure. Uw gebruik van Kamstrup-meters is een uitstekende oplossing voor nauwkeurige monitoring.
Vooral lijkt het er op dat ze het niet snappen.
[ Voor 62% gewijzigd door dunklefaser op 21-08-2025 19:08 ]
Deze vraag komt een paar keer voor de afgelopen pagina's.shoof schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:45:
Inmiddels is mijn installatie ver gevorderd. Nu doet mijn installateur normaal alleen geen Vaillant en kan hij de wp niet aanmelden bij Vaillant, is er wellicht iemand die dit voor me kan doen. Mocht er in de toekomst dan service of garantie nodig zijn, dan is hij in ieder geval bekend bij Vaillant.
Ik vraag mij af hoe dat in zijn werk gaat als een andere installateur de unit registreert.
Het zal toch de bedoeling zijn dat de installateur die daadwerkelijk de unit heeft geïnstalleerd de garantie/service aanvragen moet doen. Wat brengt een registratie via een andere installateur?
Ik zou verwachten dat het alleen maar meer gedoe geeft op het moment dat je iets van Vaillant nodig hebt dan zonder registratie. Ik zou de installateur opperen een Vaillant pro account aan te maken zodat hij zelf de unit voor je kan registreren.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

De zijkant er af en idd in de ribbelbuis zat water, de klep met de rode knop en automatische ontluchter vervangen.
De monteur heeft gelijk de pomp ook in het zwarte isolatieschuim ingepakt want daar zag ie dat er condens op had gezeten (tijdens koelbedrijf), adviesje voor de DIYers, pak dat ding in want dat is eigenlijk het einige deel zonder isolatie en dus een warmte lek.
Hij checkte de parameters nog even en gaf een dikke duim: na 1.5 jaar, 3800 uren gedraaid en maar 1450 compressor starts

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
2644 "bedrijfsuren compressor" en 925 "compressor starts" vlgs. de VWL 107/7.2 binnenunit
Gemiddeld 2644/925 = 2,86 uur per start
(de app telt "Bedrijfstijd" 2646 h en "Aan/uit-cycli" 919)
Zonder bijsturing via ebus
Kan ik me ook een (dikke) duim geven?
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Ik zal daar ook eens naar laten kijken, verlies heeeeeel langzaam ook wat druk.maarten_NL schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:29:
Vandaag stond het Vaillant busje voor de deur, met de overdrukklep die eigenlijk al vanaf het begin lekt. In februari 2024 bij een bezoek hadden ze dat geconstateerd dat er water in de ribbelbuis zat en het via de linker zijkant weg drupte, onderdeel besteld maar er kwam geen vevolgafspraak. De klep lekte alleen wat met de warmere CV uren en SWW runs dus het was elke 2-3 maanden een beetje bijvullen (via HA een trigger gezet op de druk <1.0 bar). Nu het volgende CV seizoen er weer aankomt dacht ik toch weer eens Vaillant bellen wanneer ze langs kwamen
![]()
De zijkant er af en idd in de ribbelbuis zat water, de klep met de rode knop en automatische ontluchter vervangen.
De monteur heeft gelijk de pomp ook in het zwarte isolatieschuim ingepakt want daar zag ie dat er condens op had gezeten (tijdens koelbedrijf), adviesje voor de DIYers, pak dat ding in want dat is eigenlijk het einige deel zonder isolatie en dus een warmte lek.
Hij checkte de parameters nog even en gaf een dikke duim: na 1.5 jaar, 3800 uren gedraaid en maar 1450 compressor starts(ik heb maar niet gemeld dat ik de WP regeling via ebus hier en daar bijstuur
)
Ik verlies ook druk. In 2 weken van 2.2 bar naar 1.7 gegaan.maarten_NL schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:29:
Vandaag stond het Vaillant busje voor de deur, met de overdrukklep die eigenlijk al vanaf het begin lekt. In februari 2024 bij een bezoek hadden ze dat geconstateerd dat er water in de ribbelbuis zat en het via de linker zijkant weg drupte, onderdeel besteld maar er kwam geen vevolgafspraak. De klep lekte alleen wat met de warmere CV uren en SWW runs dus het was elke 2-3 maanden een beetje bijvullen (via HA een trigger gezet op de druk <1.0 bar). Nu het volgende CV seizoen er weer aankomt dacht ik toch weer eens Vaillant bellen wanneer ze langs kwamen
![]()
Hij checkte de parameters nog even en gaf een dikke duim: na 1.5 jaar, 3800 uren gedraaid en maar 1450 compressor starts(ik heb maar niet gemeld dat ik de WP regeling via ebus hier en daar bijstuur
)
Kun je aangeven waar ik die automatische ontluchter vind die bij jou lekte?
Beschik je over een uniTOWER? Dan is het vermoedelijk nr. 12 op het plaatje op pg. 2 (https://www.vaillant.be/d...vihqw1906e-01-1927180.pdf)Luminatus schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:47:
[...]
Ik verlies ook druk. In 2 weken van 2.2 bar naar 1.7 gegaan.
Mijn 105/6 met arovairs vul ik maar tot 1.5 bar, openingsdruk overdrukklep is 2.5 bar.Luminatus schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:47:
[...]
Ik verlies ook druk. In 2 weken van 2.2 bar naar 1.7 gegaan.
Wat voor warmtepomp heb je?
Hier 5444 draaiuren en 4449 starts sinds 2022, 1,23 uur per start. Hopelijk nog net een duimpje.dunklefaser schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:36:
@maarten_NL Tot nu toe sinds 28 november:
2644 "bedrijfsuren compressor" en 925 "compressor starts" vlgs. de VWL 107/7.2 binnenunit
Gemiddeld 2644/925 = 2,86 uur per start
(de app telt Bedrijfstijd "2646" h en "Aan/uit-cycli" 919)
Zonder bijsturing via ebus
Kan ik me ook een (dikke) duim geven?
En hier geen drukverlies. Al meer dan een jaar stabiel op 1.5 bar, dat is dan wel weer een duimpje waard.
19 starts in 24 uur = 1,26 uur per start zien dan zo uit (ca. 38 min aan - ca. 38 min uit)NL-Kasper schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 19:09:
[...]
Hier 5444 draaiuren en 4449 starts sinds 2022, 1,23 uur per start. Hopelijk nog net een duimpje.In ieder geval niet meer starts dan draaiuren en de woning altijd mooi op temperatuur.
En hier geen drukverlies. Al meer dan een jaar stabiel op 1.5 bar, dat is dan wel weer een duimpje waard.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QVMsUF9MvuBVuldGjNAsqQVv.jpg?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 24-08-2025 11:21 ]
Dankjewel. Ga ik naar kijken.roofburner schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:14:
[...]
Beschik je over een uniTOWER? Dan is het vermoedelijk nr. 12 op het plaatje op pg. 2 (https://www.vaillant.be/d...vihqw1906e-01-1927180.pdf)
Ik heb overigens een VWL55/6 met UniTower van 190L.
2877 draaiuren met 714 aan/uit cycli.
Vanaf wanneer zou je wel bij gaan vullen? 1,2 bar oid?mr_evil08 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 19:54:
@Luminatus 1,7 bar is nog steeds prima, niet bijvullen.
Doorgaans vul ik nooit boven 2 bar.
Klopt ja, zo draait hij bij mij wel in het voorjaar en najaar. Is dit van jouw setup? Ik moet de ebus controller nog installeren.dunklefaser schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 19:17:
[...]
19 starts in 24 uur = 1,26 uur per start zien dan zo uit:
[Afbeelding]
Als het wat kouder wordt zijn de runs wel langer gelukkig. Maar binnenkort wat extra afgifte (vvw zolder), dus dat zal vast helpen.
En zolang het nog niet meer dan 3 starts per uur is kan het nog niet echt kwaad volgens mij. 1 start staat geloof ik gelijk aan 1 uur draaien heb ik me ooit laten vertellen.
Is idd. van mijn installatie, ik meet met een Heatmeister aanvoer en retour direct bij de wp voor de plaatjes, verder met Shelly EM de elektrische energie en het vermogen. De Kamstrup gebruik ik voor integrale registratie van de thermische energie en incidenteel voor de "echte" deltaT, de flow en het momentane vermogen.NL-Kasper schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 21:18:
[...]
Klopt ja, zo draait hij bij mij wel in het voorjaar en najaar. Is dit van jouw setup? Ik moet de ebus controller nog installeren.
Als het wat kouder wordt zijn de runs wel langer gelukkig. Maar binnenkort wat extra afgifte (vvw zolder), dus dat zal vast helpen.
En zolang het nog geen 3 starts per uur zijn kan het nog niet echt kwaad volgens mij. 1 start staat geloof ik gelijk aan 1 uur draaien heb ik me ooit laten vertellen.
:strip_exif()/f/image/mEMzcXHND2bcRg4FuaFWb0P7.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door dunklefaser op 24-08-2025 11:26 ]
Ligt eraan op welke hoogte de meting gebeurd, begane grond of zolder.Rijo038 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 19:56:
[...]
Vanaf wanneer zou je wel bij gaan vullen? 1,2 bar oid?
Op zolder vullen tot 1,4-1,5 bar, begane grond tot 2 bar max.
Zolder wordt de 3e woonlaag bedoelt zoals een doorsnee woning in NL.
Mijn Valliant Arotherm Plus zal pas in storing gaan beneden 0,8 bar, desnoods check de boekjes.
Richtlijnen uit de gasketel wereld zegt tussen 1,5 - 2 bar zitten, op 1,4 bar een ramp? nee, niks aan de hand.
In beginperiode verlies je sowieso nog wat druk, is normaal want nieuw leidingwerk zet nog wat uit, net als er toch nog een beetje lucht in kan zitten, installateur krijgt nooit alle lucht op dag van installatie eruit.
[ Voor 82% gewijzigd door mr_evil08 op 23-08-2025 22:23 ]
Hoe lees ik die waarden uit? Wat heb ik daar voor nodig? Of kan alleen een service account dit?
Het kan via de ebus. Vb. Verwarming uitlezen met ebusdMiddenberm schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 08:15:
Lees meerdere berichten over het aantal draaiuren vs het aantal start/stops. Is wel een dingetje wat ik ook wel eens zou willen weten. Onze Arotherm Plus 75/6 draait sinds november 2022.
Hoe lees ik die waarden uit? Wat heb ik daar voor nodig? Of kan alleen een service account dit?
Als je de Valliant gateway hebt dan staat het gewoon in de App waar jij ook bij kan, kopje status.Middenberm schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 08:15:
Lees meerdere berichten over het aantal draaiuren vs het aantal start/stops. Is wel een dingetje wat ik ook wel eens zou willen weten. Onze Arotherm Plus 75/6 draait sinds november 2022.
Staat er überhaupt iets onder "aroTHERM plus" of "hydraulic station"?Middenberm schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:17:
@mr_evil08
Ik zie daar geen info over start/stops e.d. ook niet als ik de pijltjes uitvouw
[Afbeelding]
Op de screenshot staan de pijltjes nog op "gesloten".
Onderstaand een screenshot van mijn aroTHERM pure split (Internetmodule VR 940f)
(@mr_evil08 De tip misschien aan zijberm richten?)
/f/image/5loCQ8JLlfaVhv6jE6ewEfZw.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door dunklefaser op 24-08-2025 10:53 ]
Geen externe bijsturing.
Maar hij doet bij mij dan ook enkel verwarmen met 100% vloerverwarming (zonder naregeling) en geen SWW.
Staat onder Arotherm Plus, openklappen door erop te tikken.dunklefaser schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:26:
[...]
Staat er überhaupt iets onder "aroTHERM plus" of "hydraulic station"?
Op de screenshot staan de pijltjes nog op "gesloten".
[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 24-08-2025 09:39 ]
Bedankt voor je reactie.
Als ik die items uitvouw staat er bij beide alleen een heel lang serienummer (ik wist niet of het verstandig was om serienummers hier op een foto te zetten, dus zodoende het zo op de screenshot gezet) en verder helemaal niets. Niet de informatie die jij wel hebt.
Heb ik ergens een instelling verkeerd staan? Of moet de installateur dit activeren?
:strip_exif()/f/image/sZ5NlOWQhJ495RThlHrMGvsm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Middenberm op 24-08-2025 13:57 ]
maar misschien weten eigenaren van een aroTHERM Plus warmtepomp wat er aan de hand zou kunnen zijn.
"Draaiuren Totaal?" is volgens mij niet hetzelfde als "Bedrijfsuren compressor"
@mr_evil08 misschien een idee?
(Dat bij alle "pure splits" 2 hydraulic stations staan is bij de servicedesk al langer bekend,
er wordt samen met de app-ontwikkelaars aan gewerkt de 2de "fake" hydraulic station weg te krijgen.)
[ Voor 40% gewijzigd door dunklefaser op 24-08-2025 17:40 ]
Ik heb dit ook gehad, Vaillant heeft dat overdrukventiel in de buitenunit vervangen. Volgens de monteur gebeurde het regelmatig, het ventiel dat er af fabriek in zat leek niet volledig te sluiten. Bedankt voor de tip over dat schuim! Zal er eens naar vragen.maarten_NL schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:29:
![]()
)
Overigens verlies ik sindsdien nog steeds wel iets druk, maar dat is +/- 0,4 bar per half jaar dus voor mij verwaarloosbaar
En schijnbaar is mijn systeem niet bijster efficiënt of gewoon nog aardig wat warmteverlies. 4451 uur bedrijfstijd; 6378 aan/uit cycli 😅
[ Voor 4% gewijzigd door ervh op 24-08-2025 11:53 ]
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
[ Voor 99% gewijzigd door ervh op 24-08-2025 11:53 ]
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
(Gebruik schema 8 ).
:strip_exif()/f/image/Ech0PsLohFmWDgUMe86FF9qK.jpg?f=fotoalbum_large)
Warmtepomp hoog minimaal vermogen in combinatie met weinig afgifte.ervh schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:46:
[...]
En schijnbaar is mijn systeem niet bijster efficiënt of gewoon nog aardig wat warmteverlies. 4451 uur bedrijfstijd; 6378 aan/uit cycli 😅
Niks met warmteverlies te maken, sterker nog minder warmteverlies in de woning zal het toenemen.
Hier wilde men een 65/6 plaatsen, tegengehouden de 55/6 functioneert hier prima met genoeg ruimte over in de winter.
[ Voor 38% gewijzigd door mr_evil08 op 24-08-2025 14:02 ]
@Middenberm Misschien vaker feedbacken? - Kan direct in de app.
787 starts in 3789 uur.
Sinds maart '24.
Verwarmen + koelen (geen SWW)
4,8 uur per start
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic