Vaillant gateway voor WP: sensoNet of myVaillant Connect?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Sinds kort ben ik eigenaar van een woning met een Vaillant aroTHERM plus VWL 75/6 A. Deze heeft een sensoComfort systeemregelaar op de muur hangen (1 zone) en bedient de vloerverwarming door de hele woning (2 verdelers: beneden+boven).

Nu zit daar geen gateway bij, wel hangt er bij de warmtepomp een losse UTP-kabel, dus iets zegt mij dat de vorige bewoners de gateway meegenomen hebben. Het zij zo.

Maar welke moet ik nu hebben? Ik zie er 2:Als ik ze bekijk en wat informatie op zoek, dan kom ik de volgende punten tegen:
  • myVaillant Connect is significant goedkoper: €149 vs €249 voor de sensoNET
  • myVaillant Connect heeft alleen WiFi, de sensoNET WiFi+LAN
  • myVaillant Connect lijkt veel nieuwer te zijn
  • Volgens website Vaillant is myVaillant Connect compatibel met warmtepompen, maar wel 1 zone (gelukkig is dat bij mij het geval), volgens Bol.com echter weer niet.
  • Connect is Apple Homekit compatibel (alleen temp uitlezen, instellen en modus kiezen), sensoNET niet.
  • Her en der lees ik dat er evt. een extra module nodig is om de Connect aan te sluiten die in het hydraulische station gemonteerd moet worden, iets wat met de sensoNET niet nodig zou zijn? Gaat om de VRA 42, maar deze installer website (UK) van Vaillant zegt weer dat met mijn hyraulisch station (VWZ MEH 97/6) "can use" en dus lijkt het puur een optie en geen verplichting.
Volgens dit plaatje van de Vaillant website in België (woon zelf in NL) kunnen beide i.c.m. een warmtepomp:
Afbeeldingslocatie: https://www.vaillant.be/pictures/connectivity-1/composition-connectivity-vaillant-2625745-format-16-9@1440@retina.jpg

Ook zie ik dat de gateway onder het hydraulisch station geklikt zou moeten worden, maar ik zie daar geen mogelijkheid voor. Ook volgens de handleiding zie ik net als in het echt alleen maar leidingen aan de onderkant.

Kortom: wie kan mij op weg helpen met de vraag welke ik nodig heb en waar die precies geïnstalleerd moet worden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-03 07:52

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vumme
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-11-2024
MyVaillant is inderdaad nieuwer maar werkt niet met de Ambisense VR 50 radiatorknop. Hiervoor heb je dus het oudere sensoNet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vumme
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-11-2024
Er zijn een aantal dingen zaken waar rekening mee gehouden moet worden:
1. Waar voorheen nog de sensoNET gateway (VR921) nodig was kan nu dus alleen de myVAILLANT connect worden ingezet bij warmtepompen.
2. De myVAILLANT connect werkt volledig op WiFi, en heeft dus geen bekabelde netwerk aansluiting. De sensoNET gateway (VR921) heeft dat wel.
3. Voor de ambiSENSE radiatorknoppen is de sensoNET gateway (VR921) wel nodig. De ambiSENSE radiatorknoppen werken niet met de myVAILLANT connect gateway VR940f.
4. Bij een hybride opstelling is het nodig om de gateway direct op de VR32 in de ketel aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15:17
Ik heb een MyVaillant Connect een VRC720 thermostaat die een Arotherm/Unitower aanstuurt.
De app installeren lukt op android, maar wifi krijg ik niet ingesteld. Daarvoor heb ik een Ipad moeten gebruiken met Apple Homekit. In Homekit kan ik een temperatuur aanpassen van 1 Circuit. Dus Wifi werkt, Ebus contact en Account werkt ook.

MAAR

De app zelf meldt: "Thermostaat niet aangesloten" en ik kan niet koppelen met de VRC720. Heeft iemand dit werkend?

[ Voor 5% gewijzigd door aj_vdw op 12-11-2024 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15:17
aj_vdw schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:29:
Ik heb een MyVaillant Connect een VRC720 thermostaat die een Arotherm/Unitower aanstuurt.
De app installeren lukt op android, maar wifi krijg ik niet ingesteld. Daarvoor heb ik een Ipad moeten gebruiken met Apple Homekit. In Homekit kan ik een temperatuur aanpassen van 1 Circuit. Dus Wifi werkt, Ebus contact en Account werkt ook.

MAAR

De app zelf meldt: "Thermostaat niet aangesloten" en ik kan niet koppelen met de VRC720. Heeft iemand dit werkend?
Inmiddels werkt het. Ticket aangemaakt en contact gehad met Vaillant. Na een paar dagen werkte het plotseling (moet iets met de stand van de maan te maken hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankhandana
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-01 23:18
Het lukte mij ook niet in eerste instantie. De module is gekoppeld met de unitower die op zolder staat. Het koppelen van de app aan de internet module wilde pas na een keer of 5 a 10 lukken maar sindsdien werkt het probleemloos. Ik dacht dat het te maken kom hebben met het mindere bereik op zolder maar zeker weten doe ik dat niet.

De volgende uitdaging was om het te integreren in mijn Apple Woning App. Ook dat kostte me veel tijd. Na het met verschillende IPhones te hebben geprobeerd lukte het vandaag ineens met mijn IPad. Ik had hier in een eerdere reactie gelezen dat het iemand het met zijn iPad gelukt was en dat werkte bij mij ook nadat ik de module opnieuw had opgestart,

Ik hoop dat iemand hiermee geholpen is,

[ Voor 1% gewijzigd door frankhandana op 18-12-2024 13:42 . Reden: iets specifieks ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebruurs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-02 07:42
Ik heb sinds enige tijd dezelfde setup. Nu wil ik ook de MyConnect installeren op een VWZ MEH 97/6. Klopt het dus dan dat ik de My Connect module moet voeden met de losse bijgevoegde adapter, en de module op de eBUS moet aansluiten in de VWZ MEH?
Ik zag wel dat er al twee kabels op de eBUS aansluiting zaten, kan ik daar dan zo een derde voor de MyConnect bij plaatsen?

Bedankt voor jullie reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@ebruurs Ja dat klopt. Ik heb inmiddels een paar maanden de MyConnect draaien en heb getwijfeld tussen 2 opties voor de eBus:
1. De draden die er al uitkwamen doorknippen en met kroonsteentje/wago-klem verbinden met de draden voor de myConnect module.
2. De draden voor de myConnect module doorvoeren de VWZ MEH in.

Ik heb toch voor het laatste gekozen en niet al te dik installatiedraad ervoor gebruikt. Het lukte mij niet om via achter de doorvoer te doen zoals het eigenlijk hoort, maar langs het schuim zijn her en der wat openingen te vinden waar je het naar binnen kan laten lopen.

De meegeleverde eBus aansluiting dien je dus door te knippen en te verbinden met je eigen installatiedraad of kabel die naar de eBus aansluiting in de VWZ MEH gaat.

En dus inderdaad met de losse voeding voor de gateway.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebruurs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-02 07:42
@MooDyBLueS bedankt voor je reactie. Dan ga ik denk ik ook voor optie twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnixf
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11-02 06:24
Hi @MooDyBLueS, @ebruurs,

Ik heb jullie reacties gelezen en denk dat ik met een vergelijkbare situatie zit.

Ik heb een VL 127/5 IS hydraulisch station waarnaast een doos zit met 3 ebus aansluitingen aan elkaar gekoppeld. Zie foto.

Nu vroeg ik mij af of ik de MyConnect Gateway (VR940f) kan doorknippen en koppelen aan de connector als 4e aansluitpunt om het te laten werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7_9cxhB5a38b9xEisIFE6sPFJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nnZcIXY6X1iEHDB3lKCHApfK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@marnixf Zoals ik het heb begrepen, maar ben ook geen expert, is het eBus protocol geschikt om doorgelust te worden, dus inderdaad nog een 4e erbij zou geen probleem moeten vormen. Bij mij zitten ze allemaal in de eBus aansluiting in het hydraulisch station zelf, maar dit werkt natuurlijk niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnixf
Bedankt @MooDyBLueS! En maak je hierbij gebruik van de losse (meegeleverde) voedingsadapter of wordt de stroom geleverd via de eBus aansluiting?

Overigens zie ik in de thermostaat dat de bestaande eBus verbindingen bestaan uit: thermostaat, warmtepomp en WP-regelmodule. Daar komt dus een 4e bij.

[ Voor 34% gewijzigd door marnixf op 03-01-2025 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@marnixf De losse meegeleverde voedingsadapter moet je wel gebruiken, de eBus levert maar 24V. De aansluitkabel van de eBus die bij de gateway zit dien je dus door te knippen en met een kroonsteentje/wago-klem door te lussen.

Overigens toont mijn systeemregelaar (sensoComfort) niet mijn gateway, verder wel de dingen die jij noemt. Had in eerste wel verwacht dat hij daar ook genoemd zou worden, maar toch niet. Geen idee of dat hoort, want enerzijds is het natuurlijk ook geen onderdeel van het WP systeem, maar een soort luister/uitleesmodule. Anderzijds zou je verwachten dat hij zichzelf wel kenbaar maakt aan het systeem. Hoe dan ook, hij doet het verder perfect dus ik vind ik het prima zo. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnixf
@MooDyBLueS Ik heb zojuist de kabel van de Gateway doorgeknipt en met Wagoklemmetjes bevestigt aan de 3 originele draden. Tada! Het werkt :)

Super, bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIrC52Iw8DOkLGHXjCQiY8DWcw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lbFc1I4lYb1BAwZpNu6SmlI5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRiToAH2NuNaLIRhUjfmciGLqmc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EEDbRwo8i5UGMCTQRRCk4aVW.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1